Ieder weldekend mens juicht extra investeringen in het spoor toe. En er moet toch best wel wat geld over zijn/vrijgemaakt kunnen worden voor investeringen, nu de rente op staatsleningen legendarisch laag ligt en door het stikstofbesluit zorgt dat allerlei zinloze en contraproductieve VVD-projecten als snelwegverbredingen niet door kunnen gaan.quote:Veel meer treinreizigers dan verwacht, spoor in 2027 zo goed als vol
Het aantal reizigers op het spoor groeit veel harder dan verwacht. Uit de laatste cijfers van de NS blijkt dat het aantal reizigerskilometers op het spoor in het afgelopen half jaar is gegroeid met 4,6 procent, veel meer dan de maximaal 1,9 procent waarop gerekend was.
De groei gaat zo hard, dat de NS vreest dat het vanaf 2027 de dienstregeling nauwelijks nog kan uitbreiden en treinen op de drukste trajecten niet meer kan verlengen. Dat is drie jaar eerder dan spoorbeheerder ProRail had verwacht.
Volgens NS-topman Roger van Boxtel is er daarom snel meer capaciteit nodig op het spoor. "Nu het spoorplafond vervroegd in zicht komt, hebben we dringend meer capaciteit nodig om meer treinen te kunnen rijden. NS pleit er daarom samen met andere vervoersbedrijven voor dat het budget voor ProRail versneld beschikbaar komt om knelpunten in de infrastructuur voor 2027 op te lossen."
Groei nog hoger
De drukte is vooral in de Randstad merkbaar. De groei in treinen naar stations als Rotterdam Centraal, Schiphol Airport en Leiden Centraal is nog groter dan het landelijk gemiddelde van 4,6 procent. Ook nu is het op het spoor al enorm druk.
Op de drukste trajecten kunnen de treinen nu al niet meer door het spoorwegbedrijf verlengd worden. Daardoor daalde de kans op een zitplaats in de spits in de eerste helft van dit jaar licht, van 95,5 procent naar 95 procent.
Staatssecretaris Van Veldhoven zegt in een reactie fors te investeren in het spoor. "En uiteraard kijken we waar we met gericht investeren zo snel mogelijk resultaat kunnen boeken voor de reiziger op drukke trajecten."
Doen ze toch?quote:Op vrijdag 16 augustus 2019 14:39 schreef Rockefellow het volgende:
Volgens mij kan er nog steeds stukken efficiënter gebruik worden gemaakt van het bestaande spoor.
Hooguit zul je de stations moeten uitbreiden. Waarom doen ze dat niet?
Dat kan inderdaad. Maar niet op de relatief lage spanning die men nu gebruikt, als ik het goed heb. Regeren is vooruitzien, en men had twintig jaar geleden al kunnen voorzien dat de koek op een bepaald moment op is. Bij een hogere spanning kunnen er meer treinen korter achter elkaar rijden, en kan hetzelfde spoor efficiënter gebruikt worden. Denk Tokio, waar je iedere drie minuten een intercitytrein naast het perron hebt staan.quote:Op vrijdag 16 augustus 2019 14:39 schreef Rockefellow het volgende:
Volgens mij kan er nog steeds stukken efficiënter gebruik worden gemaakt van het bestaande spoor.
Nouja, na 2027 is dat truukje dus ook voorbij. Dat zeggen ze dus in het artikel.quote:Op vrijdag 16 augustus 2019 14:39 schreef Rockefellow het volgende:
Volgens mij kan er nog steeds stukken efficiënter gebruik worden gemaakt van het bestaande spoor.
Hooguit zul je de stations moeten uitbreiden. Waarom doen ze dat niet?
Dus mensen moeten niet meer kunnen reizen vanaf 2027 want Nederland is vol? Hoe is deze opmerking precies relevant?quote:
Hadden ze het maar gedaan. Dan waren er nog lang geen problemen (in de spits).quote:Op vrijdag 16 augustus 2019 14:45 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
Dat kan inderdaad. Maar niet op de relatief lage spanning die men nu gebruikt, als ik het goed heb. Regeren is vooruitzien, en men had twintig jaar geleden al kunnen voorzien dat de koek op een bepaald moment op is. Bij een hogere spanning kunnen er meer treinen korter achter elkaar rijden, en kan hetzelfde spoor efficiënter gebruikt worden. Denk Tokio, waar je iedere drie minuten een intercitytrein naast het perron hebt staan.
Minder mensen binnenlaten, minder treinreizenquote:Op vrijdag 16 augustus 2019 14:47 schreef VoMy het volgende:
[..]
Dus mensen moeten niet meer kunnen reizen vanaf 2027 want Nederland is vol? Hoe is deze opmerking precies relevant?
En als ze dat gedaan hadden, wat dus veel meer kost, dan waren mensen met pek en veren het hoofdkantoor van de NS binnengedrongen, want het mag nooit iets kosten. Nederlanders willen de beste service gratis. Men moet eens tot hun botte harses laten doordringen dat dat niet kan.quote:Op vrijdag 16 augustus 2019 14:53 schreef Rockefellow het volgende:
[..]
Hadden ze het maar gedaan. Dan waren er nog lang geen problemen (in de spits).
"U bent de 10e die door dit poortje naar binnen wil, en onze policy is dat we slechts 90% van de mensen meenemen in onze treinen."quote:Op vrijdag 16 augustus 2019 14:57 schreef maryen65 het volgende:
[..]
Minder mensen binnenlaten, minder treinreizen
Dit. Plus stimuleren om dichter bij je huis te gaan werken. Duizenden mensen wonen in A en werken in B en vice versa. Dat valt te optimaliseren, ook bij gelijksoortig werk.quote:
"U bent een werkloze zolderkamerfokker, kom na de spits maar terug".quote:Op vrijdag 16 augustus 2019 14:58 schreef spijkerbroek het volgende:
[..]
"U bent de 10e die door dit poortje naar binnen wil, en onze policy is dat we slechts 90% van de mensen meenemen in onze treinen."
Zoiets?
Volgens mij valt dat best mee. De meeste Nederlanders willen een efficiënte (semi)overheid.quote:Op vrijdag 16 augustus 2019 14:57 schreef spijkerbroek het volgende:
[..]
En als ze dat gedaan hadden, wat dus veel meer kost, dan waren mensen met pek en veren het hoofdkantoor van de NS binnengedrongen, want het mag nooit iets kosten. Nederlanders willen de beste service gratis. Men moet eens tot hun botte harses laten doordringen dat dat niet kan.
Nouja die uitleg past op zich ook prima in wat er in de OP staat. Linksom of rechtsom vergt het investeringenquote:Op vrijdag 16 augustus 2019 14:39 schreef Rockefellow het volgende:
Volgens mij kan er nog steeds stukken efficiënter gebruik worden gemaakt van het bestaande spoor.
Hooguit zul je de stations moeten uitbreiden. Waarom doen ze dat niet?
Je denkt dat mensen gestimuleerd moeten worden om geen 2 uur per dag te verbranden aan zinloze treinritjes?quote:Op vrijdag 16 augustus 2019 15:00 schreef CarbonC het volgende:
[..]
Dit. Plus stimuleren om dichter bij je huis te gaan werken. Duizenden mensen wonen in A en werken in B en vice versa. Dat valt te optimaliseren, ook bij gelijksoortig werk.
Inderdaad. Onnodige reistijd is pure aids.quote:Op vrijdag 16 augustus 2019 15:02 schreef Rockefellow het volgende:
[..]
Je denkt dat mensen gestimuleerd moeten worden om geen 2 uur per dag te verbranden aan zinloze trein- of autoritjes?
True. Het was vooral mijn eigen associatie met het neerleggen van extra spoor.quote:Op vrijdag 16 augustus 2019 15:02 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Nouja die uitleg past op zich ook prima in wat er in de OP staat. Linksom of rechtsom vergt het investeringen
Ja, al die werkloze asielzoekers, die zijn de reden dat de treinen overvol zitten in de spitsquote:Op vrijdag 16 augustus 2019 15:00 schreef CarbonC het volgende:
[..]
"U bent een werkloze zolderkamerfokker, kom na de spits maar terug".
Oneens. Ik zit graag 2x een half uur per dag alleen in de auto.quote:Op vrijdag 16 augustus 2019 15:03 schreef CarbonC het volgende:
[..]
Inderdaad. Onnodige reistijd is pure aids.
(plus kleine fix).
Nee, de meeste Nederlanders gaan schreeuwen als ergens geld aan uitgegeven wordt omdat ze zich niet voor kunnen stellen dat het niet goedkoper kan, of überhaupt nodig is.quote:Op vrijdag 16 augustus 2019 15:01 schreef Rockefellow het volgende:
[..]
Volgens mij valt dat best mee. De meeste Nederlanders willen een efficiënte (semi)overheid.
Maar de overheid krijgt helaas een steeds groter waterhoofd voor steeds mindere service. Dan gaan mensen logischerwijs mopperen.
Mensen gaan gillen en huilen zonder er ook maar een greintje verstand van te hebben.quote:Op vrijdag 16 augustus 2019 15:01 schreef Rockefellow het volgende:
[..]
Volgens mij valt dat best mee. De meeste Nederlanders willen een efficiënte (semi)overheid.
Maar de overheid krijgt helaas een steeds groter waterhoofd voor steeds mindere service. Dan gaan mensen logischerwijs mopperen.
De stations zijn niet het grootste probleem. De spanning die in Nederland op de bovenleiding staat en het beveiligingssysteem zijn bij mijn weten de twee zaken waar primair het schoentje knelt.quote:Op vrijdag 16 augustus 2019 14:39 schreef Rockefellow het volgende:
Volgens mij kan er nog steeds stukken efficiënter gebruik worden gemaakt van het bestaande spoor.
Hooguit zul je de stations moeten uitbreiden. Waarom doen ze dat niet?
20 jaar geleden had NS hele andere problemen dan teveel reizigers: toen ging het er vooral om de destijds dramatisch slechte reizigerstevredenheid en de punctualiteit weer op een acceptabel niveau te krijgen. Dat het vervolgens zo goed zou gaan, had niemand durven te voorspellen.quote:Op vrijdag 16 augustus 2019 14:45 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
Dat kan inderdaad. Maar niet op de relatief lage spanning die men nu gebruikt, als ik het goed heb. Regeren is vooruitzien, en men had twintig jaar geleden al kunnen voorzien dat de koek op een bepaald moment op is.
Dan gaan er nog meer mensen in hun stinkauto rondtuffen.quote:Op vrijdag 16 augustus 2019 15:28 schreef HSG het volgende:
Beste oplossing is OV flink duurder maken.
Als je met beste slechtste bedoelt klopt het.quote:Op vrijdag 16 augustus 2019 15:28 schreef HSG het volgende:
Beste oplossing is OV flink duurder maken.
Ik zie het eerder als mis management. Een goede manager/leider is ook op het onverwachte voorbereid.quote:Op vrijdag 16 augustus 2019 14:30 schreef LXIV het volgende:
Hoe kan iets nu te snel groeien? Het concept NL is alles zo snel mogelijk te laten groeien.
Dat doen ze al (ongeveer). U bent een 65+'er, we willen u verzoeken na de spits te reizen.quote:Op vrijdag 16 augustus 2019 15:00 schreef CarbonC het volgende:
[..]
"U bent een werkloze zolderkamerfokker, kom na de spits maar terug".
En het spoor zelf ook. Met deze frequentie kan op veel plaatsen het spoor niet meer tot rust komen. Dan ontstaan er verzakkingen en spoordijken kunnen ook niet meer herstellen.quote:Op vrijdag 16 augustus 2019 15:14 schreef J.B. het volgende:
[..]
De stations zijn niet het grootste probleem. De spanning die in Nederland op de bovenleiding staat en het beveiligingssysteem zijn bij mijn weten de twee zaken waar primair het schoentje knelt.
Dit sowieso. We wonen veel te ver van ons werk af. We zijn het normaal gaan vinden om een half uur tot een uur in de auto te zitten naar ons werk. En nemen soms nog een half uur file op de koop toequote:Op vrijdag 16 augustus 2019 15:00 schreef CarbonC het volgende:
[..]
Dit. Plus stimuleren om dichter bij je huis te gaan werken. Duizenden mensen wonen in A en werken in B en vice versa. Dat valt te optimaliseren, ook bij gelijksoortig werk.
Ja, nog meer geld uitgeven aan allerlei meuk die niet nodig is als we ons reizen zouden beperken.quote:Op vrijdag 16 augustus 2019 15:50 schreef J.A.R.V.I.S. het volgende:
Waarom komen er eigenlijk niet veel meer metro's in Nederland, of is daar onze grond niet geschikt voor? Denk dat je zo veel problemen kunt oplossen, veel drukke steden hebben een metronetwerk, in principe is Nederland gewoon een uit de kluiten gewassen grote stad.
Ik werk in de stad, woon in een dorp. Hier liggen geen bedrijven in mijn dorp, althans niet bedrijven waar ik met mijn kennis terecht kan. In de stad wonen hou ik niet van, is mij veel te druk, dus ik woon zo'n 20 minuutjes van het werk af. Is toch niet te ver reizen? Ik moet helaas wel met de auto gaan omdat de bus naar die stad jaren geleden al is wegbezuinigd en we geen treinstation hebben waardoor ik voor een enkele rit met het openbaar vervoer bijna een uur langer onderweg ben.quote:Op vrijdag 16 augustus 2019 15:53 schreef CarbonC het volgende:
[..]
Ja, nog meer geld uitgeven aan allerlei meuk die niet nodig is als we ons reizen zouden beperken.
#kwaliteitvanleven #nepwelvaart
Koop een elektrische fiets.quote:Op vrijdag 16 augustus 2019 15:56 schreef J.A.R.V.I.S. het volgende:
[..]
Ik werk in de stad, woon in een dorp. Hier liggen geen bedrijven in mijn dorp, althans niet bedrijven waar ik met mijn kennis terecht kan. In de stad wonen hou ik niet van, is mij veel te druk, dus ik woon zo'n 20 minuutjes van het werk af. Is toch niet te ver reizen? Ik moet helaas wel met de auto gaan omdat de bus naar die stad jaren geleden al is wegbezuinigd en we geen treinstation hebben waardoor ik voor een enkele rit met het openbaar vervoer bijna een uur langer onderweg ben.
Maar hoe wil je dat gaan doen? Dat lijkt me eigenlijk een nog omslachtiger probleem. Zeker aangezien er nog meer werkgelegenheid in de Randstad is dan dat er mensen zijn. En de woning/huurprijzen en wachtlijsten rijzen al de pan uit.quote:Op vrijdag 16 augustus 2019 15:00 schreef CarbonC het volgende:
[..]
Dit. Plus stimuleren om dichter bij je huis te gaan werken. Duizenden mensen wonen in A en werken in B en vice versa. Dat valt te optimaliseren, ook bij gelijksoortig werk.
Vroeger had je stimuleringsregelingen voor bedrijven om zich te vestigen in bepaalde regio's: dat zou weer terug mogen komen.quote:Op vrijdag 16 augustus 2019 16:10 schreef silverhill het volgende:
[..]
Maar hoe wil je dat gaan doen? Dat lijkt me eigenlijk een nog omslachtiger probleem. Zeker aangezien er nog meer werkgelegenheid in de Randstad is dan dat er mensen zijn. En de woning/huurprijzen en wachtlijsten rijzen al de pan uit.
Ik zou dan eerder stimuleren om de bedrijven dichter bij de mensen te krijgen. Met andere woorden: Werkgelegenheid spreiden. Niet alleen over heel Nederland, maar ook per regio. Al zie ik ook hier niet direct een manier om echt zoden aan de dijk te zetten, want je kunt bedrijven immers niet dwingen.
Verder is busvervoer belachelijk inefficiënt. Vooral regiobussen. Op alle trajecten tussen (en door) middelgrote plaatsen waar verbinding per trein niet bestaat, dan wel enorm omreizen is, zouden een soort intercitybussen moeten komen.
Wat je in ieder geval zou kunnen doen, is de drempel om te verhuizen verlagen, bijvoorbeeld door de overdrachtbelasting te verlagen of af te schaffen. Met een beetje koophuis betaal je nu al 5.000-7.000 euro aan belasting wanneer je verhuist. Dan wordt het al snel aantrekkelijk om dat extra half uurtje reistijd maar voor lief te nemen, al helemaal omdat reiskosten weer aftrekbaar zijn.quote:Op vrijdag 16 augustus 2019 16:10 schreef silverhill het volgende:
[..]
Maar hoe wil je dat gaan doen? Dat lijkt me eigenlijk een nog omslachtiger probleem. Zeker aangezien er nog meer werkgelegenheid in de Randstad is dan dat er mensen zijn. En de woning/huurprijzen en wachtlijsten rijzen al de pan uit.
Die waren er: De Interliners. Zelfs je NS-kaartje was er geldig. Ergens met de liberalisering van het busvervoer zijn de een stille dood gestorven en vervangen door een kakkefonie van allerlei regionale, formules (Q-liner, RNET, Bizzliner) die qua reistijd nauwelijks iets toevoegen aan de normale streekbussen.quote:Ik zou dan eerder stimuleren om de bedrijven dichter bij de mensen te krijgen. Met andere woorden: Werkgelegenheid spreiden. Niet alleen over heel Nederland, maar ook per regio. Al zie ik ook hier niet direct een manier om echt zoden aan de dijk te zetten, want je kunt bedrijven immers niet dwingen.
[quote]
Vooral regiobussen. Op alle trajecten tussen (en door) middelgrote plaatsen waar verbinding per trein niet bestaat, dan wel enorm omreizen is, zouden een soort intercitybussen moeten komen.
Maar is dat de reden dat steeds meer mensen met de trein gaan?quote:
Nijmegen-Venlo bestaat alquote:Op vrijdag 16 augustus 2019 16:59 schreef Fietsertje70 het volgende:
Er kan nog wel wat gewonnen worden door de aanleg van nieuwe/betere spoorlijnen bv Breda-Utrecht of Nijmegen-Venlo.
Met Nijmegen-Venlo bedoel ik dat ze daar wel een betere spoorlijn mogen aanleggen. Nijmegen-Eindhoven is ook wel een goede.quote:Op vrijdag 16 augustus 2019 17:09 schreef VoMy het volgende:
[..]
Nijmegen-Venlo bestaat alNijmegen-Eindhoven bedoel je?
Ik mag dat niet zeggen van de maatschappijleraar. Laten we het houden bij:quote:
Waarom zou je een landelijk metronetwerk willen? Zodat je heel snel kunt opstarten tussen Beilen en Hoogeveen?quote:Op vrijdag 16 augustus 2019 17:28 schreef Hoogslaper het volgende:
[..]
Ik mag dat niet zeggen van de maatschappijleraar. Laten we het houden bij:
Nederland is druk
Maar omdat de ruimte beperkt is, zou je Nederland als één grote stad kunnen zien. Misschien tijd om een landelijk metronetwerk aan te leggen. En ja, da's een hele dure grap.
De meest afgelegen plaatsen hoeven er natuurlijk niet meteen op aangesloten te worden. Maar als je begint met onder de Randstad een netwerk aan te leggen, zou dat niet al heel veel schelen in de drukte?quote:Op vrijdag 16 augustus 2019 18:07 schreef VoMy het volgende:
[..]
Waarom zou je een landelijk metronetwerk willen? Zodat je heel snel kunt opstarten tussen Beilen en Hoogeveen?
Je bedoelt zoals het metronetwerk Rotterdam-Den Haag, dat al bestaat?quote:Op vrijdag 16 augustus 2019 18:11 schreef Hoogslaper het volgende:
[..]
De meest afgelegen plaatsen hoeven er natuurlijk niet meteen op aangesloten te worden. Maar als je begint met onder de Randstad een netwerk aan te leggen, zou dat niet al heel veel schelen in de drukte?
Precies! En dat verbinden met Utrecht en Amsterdamquote:Op vrijdag 16 augustus 2019 18:12 schreef VoMy het volgende:
[..]
Je bedoelt zoals het metronetwerk Rotterdam-Den Haag, dat al bestaat?
Maar wat is de winst dan precies, want er gaan al 10 treinen per uur vanaf Utrecht naar Amsterdam (excl. sprinters) en 4 naar Den Haag, Rotterdam exclusief sprinters. Waarom gaat jouw plan enorm veel capaciteitswinst opleveren? Kunnen er zoveel meer mensen in een metro dan in een 2x6 dubbeldekker?quote:Op vrijdag 16 augustus 2019 18:13 schreef Hoogslaper het volgende:
[..]
Precies! En dat verbinden met Utrecht en Amsterdam
Maar dat is toch het hele idee van dit topic, het aantal treinreizigers groeit te snel? Ik blijf bij het punt, als de ruimte beperkt is, misschien is ondergronds gaan dan een optie. Net zoals met wonen, als je meer mensen wil huisvesten, wat doe je dan? De hele oppervlakte volbouwen of juist meer de hoogte in?quote:Op vrijdag 16 augustus 2019 18:15 schreef VoMy het volgende:
[..]
Maar wat is de winst dan precies, want er gaan al 10 treinen per uur vanaf Utrecht naar Amsterdam (excl. sprinters) en 4 naar Den Haag, Rotterdam exclusief sprinters. Waarom gaat jouw plan enorm veel capaciteitswinst opleveren? Kunnen er zoveel meer mensen in een metro dan in een 2x6 dubbeldekker?
Wow, dat zou wel mooi zijn als dit (of gedeeltelijk) uitgevoerd gaat worden.quote:Op vrijdag 16 augustus 2019 17:51 schreef Hexagon het volgende:
De Christenunie had een paar jaar geleden wel een goede spoorvisie
https://www.ovmagazine.nl(...)er-en-directer-1159/
Vandaar dat men wel beweert dat het het drukste net van de WERELD is (en dat daarom dit en dat en zijn moeder allemaal niet kan..). Dat lijkt logisch als je niet zoveel spoor hebt.quote:Op vrijdag 16 augustus 2019 17:24 schreef silverhill het volgende:
Als je trouwens Nederland vergelijkt met andere Europese landen, en het verschil in bevolkingsdichtheid in acht neemt, valt op dat de dichtheid van het Nederlandse spoorwegennet nog behoorlijk laag is.
https://www.openstreetmap.org/#map=7/51.186/3.005&layers=T
Dat zegt niet zoveel. In Frankrijk heb je van die k*tstations in the middle of nowhere waar drie keer per dag een trein langskomt. Maar hé, er komt een trein! In Nederland heb je dat niet. Zelfs uit Yerseke kan je nog tot 23.00 1x per half uur vertrekken.quote:Op vrijdag 16 augustus 2019 17:24 schreef silverhill het volgende:
Als je trouwens Nederland vergelijkt met andere Europese landen, en het verschil in bevolkingsdichtheid in acht neemt, valt op dat de dichtheid van het Nederlandse spoorwegennet nog behoorlijk laag is.
https://www.openstreetmap.org/#map=7/51.186/3.005&layers=T
Maar dat is wat de NS ook aangeeft: treinverdubbelingen en hogere frequenties waar mogelijk werken maar tot een zekere hoogte, en vanaf 2027 is het, met dit + het dan aanwezige spoor, wel klaar met de groei.quote:Op vrijdag 16 augustus 2019 18:22 schreef Hoogslaper het volgende:
[..]
Maar dat is toch het hele idee van dit topic, het aantal treinreizigers groeit te snel? Ik blijf bij het punt, als de ruimte beperkt is, misschien is ondergronds gaan dan een optie. Net zoals met wonen, als je meer mensen wil huisvesten, wat doe je dan? De hele oppervlakte volbouwen of juist meer de hoogte in?
Ik snap je punt wel, maar hoe lang kan je doorgaan met vergroten van de capaciteit van het spoor? Sporen verdubbelen, langere treinen.. ja, daar kan je het een tijdje mee volhouden, maar wat doe je daarna?
De Nederlandse bodem is zacht, en is het dus duurder om metrotunnels te graven. En dan kom je weer op het punt waar ik het eerder over had: mensen gaan klagen dat het allemaal zo duur wordt.quote:Op vrijdag 16 augustus 2019 18:22 schreef Hoogslaper het volgende:
[..]
Maar dat is toch het hele idee van dit topic, het aantal treinreizigers groeit te snel? Ik blijf bij het punt, als de ruimte beperkt is, misschien is ondergronds gaan dan een optie. Net zoals met wonen, als je meer mensen wil huisvesten, wat doe je dan? De hele oppervlakte volbouwen of juist meer de hoogte in?
Ik snap je punt wel, maar hoe lang kan je doorgaan met vergroten van de capaciteit van het spoor? Sporen verdubbelen, langere treinen.. ja, daar kan je het een tijdje mee volhouden, maar wat doe je daarna?
Dit sowieso. Men vindt het een verworven recht. Daarom gebeurt het ook. Al die verspilde miljoenen forensenkilometers per dag. Zo zonde van de tijd, verbrand dinosap dag in dag uit en het milieu ook. Totale waanzin die we als normaal en "nodig" zijn gaan zien.quote:Op vrijdag 16 augustus 2019 18:36 schreef Postbus100 het volgende:
Ik denk dat wij gewoon substantieel minder moeten reizen.
100% eens.quote:Op vrijdag 16 augustus 2019 18:36 schreef Postbus100 het volgende:
Ik denk dat wij gewoon substantieel minder moeten reizen. Wat een luxe om elke dag met de trein te kunnen/mogen, maar er zitten natuurlijk ook grenzen aan groei.
Dat is nog eens een mooi concreet planquote:Op vrijdag 16 augustus 2019 17:51 schreef Hexagon het volgende:
De Christenunie had een paar jaar geleden wel een goede spoorvisie
https://www.ovmagazine.nl(...)er-en-directer-1159/
Dat gebeurt niet (meer). Het is al een wonder dat de Hanzelijn er ligt, en dat was het compromis van deze lijn. Heb een keer een artikel gelezen over de geschiedenis van de totstandkoming van de Hanzelijn, zodoende.quote:Nieuwe spoorlijnen:
– Lelystad–Heerenveen–Groningen
Oef, als dat toch eens zou kunnenquote:[quote]
– (Utrecht–)Huizen–Almere.
Eens. Bijkomend voordeel is dat spoorverdubbeling ook een soort back-up oplevert. In het geval van een kapotte bovenleiding op één spoor kan er nog steeds doorgereden worden. Bespaart je toch de ergernis van helemaal omrijden of wachten tot de bussen worden ingezet.quote:Op vrijdag 16 augustus 2019 18:33 schreef VoMy het volgende:
Inderdaad, spoorverdubbelingen - zeker op tactische plaatsen - kunnen nog een extra capaciteitsverhoging met zich mee brengen, daarnaast juich ik nieuwe spoorlijnen ook altijd toe.
De VVD is het vast met je eens.quote:Op vrijdag 16 augustus 2019 15:28 schreef HSG het volgende:
Beste oplossing is OV flink duurder maken.
Dat is eigenlijk helemaal geen slecht idee.quote:Op vrijdag 16 augustus 2019 15:31 schreef Aether het volgende:
Scholen/uni uur later laten beginnen. Scheelt ook meteen in de prestaties.
Ja, DIT! Wie verhuist er nog voor z'n werk??? Alleen uit eigen beweging, echt niet op verzoek/aanbod van de baas.quote:Op vrijdag 16 augustus 2019 19:05 schreef Fietsertje70 het volgende:
Mijn ouders zijn 3x verhuisd voor het werk van mijn vader, met de huidige baangaranties doet ook helemaal niemand dat meer, en gaat men maar forenzen.
Ik snap ook niet waarom ze dat kippenlijntje niet wat optimaler benutten.quote:Op vrijdag 16 augustus 2019 19:02 schreef Hoogslaper het volgende:
[..]
Eens. Bijkomend voordeel is dat spoorverdubbeling ook een soort back-up oplevert. In het geval van een kapotte bovenleiding op één spoor kan er nog steeds doorgereden worden. Bespaart je toch de ergernis van helemaal omrijden of wachten tot de bussen worden ingezet.
Noem je precies de 2 trajecten waar VVDminister Van Nieuwenhuizen resoluut een streep ddor wil zetten en zeker geen geld aan gaat uitgeven.quote:Op vrijdag 16 augustus 2019 19:15 schreef Postbus100 het volgende:
[..]
Ik snap ook niet waarom ze dat kippenlijntje niet wat optimaler benutten.
En ik snap al helemaal niet waarom ze niet een back-up voor Zwolle maken. Als Zwolle eruit ligt, dan is het hele noorden afgesneden van de rest van het land. Als je nou via Enschede-Emmen oid een alternatief maakt, of de Hanzelijn/Flevolijn doortrekt via Heerenveen-Drachten-Groningen, dan heb je tenminste een back-up.
Maar goed, in het westen van het land is de reizigersdruk wel enorm hoog, dat is wel waar.
Dat zal ja. Kost ook wel veel geld voor perifere gebieden. Maar ja, maakt de bereikbaarheid daarheen wel weer wat groter. Nu ga je er echt no way wonen omdat het ontzettend onbereikbaar is.quote:Op vrijdag 16 augustus 2019 19:43 schreef VoMy het volgende:
[..]
Noem je precies de 2 trajecten waar VVDminister Van Nieuwenhuizen resoluut een streep ddor wil zetten en zeker geen geld aan gaat uitgeven.
Dan doen ze helemaal niks meer.quote:Op vrijdag 16 augustus 2019 19:04 schreef Tanatos het volgende:
[..]
Dat is eigenlijk helemaal geen slecht idee.
Aanvangstijd van het gros v/d ambtenaren op een uur later zetten kan best veel schelen.
Doen ze al op sommige plekken (volgens mij in het noorden van het land).quote:Op vrijdag 16 augustus 2019 15:31 schreef Aether het volgende:
Scholen/uni uur later laten beginnen. Scheelt ook meteen in de prestaties.
Laat ze maar een uur eerder beginnen die luie flikkers.quote:Op vrijdag 16 augustus 2019 19:59 schreef Postbus100 het volgende:
[..]
Doen ze al op sommige plekken (volgens mij in het noorden van het land).
Op Utrecht Centraal verhoogd dat die drempel inmiddels juist. Je moet daar tegenwoordig gewoon een kwartier incalculeren voor je fiets in de megafietsenstalling zetten tot aan je trein instappen.quote:Op vrijdag 16 augustus 2019 18:46 schreef Postbus100 het volgende:
Je ziet dat trouwens ook met de fietsenstallingen bij het station. Super natuurlijk dat de trein steeds meer gefaciliteerd wordt en dat je heel makkelijk op de fiets naar het station kan, in de trein kan stappen, en 's avonds weer naar je (droog gestalde) fiets kan terugkeren, maar het heeft de drempel naar de trein ook wel een stuk verlaagd.
Of zelfs treinen die te drukke knooppunten ontzien. Een trein van oost naar west die gewoon Utrecht overslaat bijvoorbeeld.quote:Op vrijdag 16 augustus 2019 19:54 schreef Postbus100 het volgende:
[..]
Dat zal ja. Kost ook wel veel geld voor perifere gebieden. Maar ja, maakt de bereikbaarheid daarheen wel weer wat groter. Nu ga je er echt no way wonen omdat het ontzettend onbereikbaar is.
Iets anders: zouden we in NL ook nog gebaat zijn bij een Ultra-intercity oid. Nu stoppen veel intercity's nog op halfgrote stations. Als die door een extra trein wordt overgeslagen, zou dat nog schelen?
Dus dan heb je een ultra-intercity van Groningen naar Utrecht naar Den Haag oid. (evt. Zwolle). Wil je dan vanuit Assen naar Den Haag, dan eerst overstappen in Zwolle.
En zo ook op de lijn Arnhem - Den Helder (die toch?) Dat 'ie Driebergen-Zeist en evt. ook Ede-Wageningen bijv. overslaat. Of dat hij alleen stopt op knooppuntstations (Ede-Wageningen is een knooppunt, Driebergen-Zeist niet.)
Zeer terecht punt!!!quote:Op vrijdag 16 augustus 2019 19:05 schreef Fietsertje70 het volgende:
Mijn ouders zijn 3x verhuisd voor het werk van mijn vader, met de huidige baangaranties doet ook helemaal niemand dat meer, en gaat men maar forenzen.
Voor een flexbaan met veel onzekerheden ga je niet zomaar verhuizen. Bovendien kost je elke verhuizing een vermogen. Minister Kamp destijds vond verhuizen voor werk de normaalste zaak. Maar zo werkt het natuurlijk niet. Allemaal theoretisch geneuzel om een probleem af te schuiven.quote:
Al tientallen jaren?quote:Op vrijdag 16 augustus 2019 21:18 schreef Harvest89 het volgende:
Wanneer is nu eindelijk eens die spoorlijn naar Londen af?
Goed punt.quote:Op vrijdag 16 augustus 2019 20:23 schreef silverhill het volgende:
[..]
Op Utrecht Centraal verhoogd dat die drempel inmiddels juist. Je moet daar tegenwoordig gewoon een kwartier incalculeren voor je fiets in de megafietsenstalling zetten tot aan je trein instappen.
Ja, dit dus. Is misschien nog wel een beter idee.quote:Op vrijdag 16 augustus 2019 20:27 schreef silverhill het volgende:
[..]
Of zelfs treinen die te drukke knooppunten ontzien. Een trein van oost naar west die gewoon Utrecht overslaat bijvoorbeeld.
Maar bij dit soort plannen zijn 'meerbaans' rails wel noodzakelijk, evenals bypasses.
Via Parijs ja.quote:
Nee. Overstappen in Brussel.quote:
Klopt, en niet alleen in het noorden.quote:Op vrijdag 16 augustus 2019 19:59 schreef Postbus100 het volgende:
[..]
Doen ze al op sommige plekken (volgens mij in het noorden van het land).
Je hebt gelijk. Dat kan inderdaad gewoon.quote:Op vrijdag 16 augustus 2019 21:30 schreef spijkerbroek het volgende:
[..]
Nee. Overstappen in Brussel.
Gok dat dat substantieel meer kost dan investeren in beter spoor.quote:Op vrijdag 16 augustus 2019 18:36 schreef Postbus100 het volgende:
Ik denk dat wij gewoon substantieel minder moeten reizen. Wat een luxe om elke dag met de trein te kunnen/mogen, maar er zitten natuurlijk ook grenzen aan groei.
Ja, maar de aarde is ook n iet oneindig. Dus ik denk dat we gewoon massaal moeten minderen in mobiliteit. En ja, dat heeft z'n prijs (als in: dat gaat ergens pijn doen).quote:Op vrijdag 16 augustus 2019 21:41 schreef embedguy het volgende:
[..]
Gok dat dat substantieel meer kost dan investeren in beter spoor.
Imho beter spoor-/ov-gebruik blijven promoten en autogebruik afzwakken.
Beter dan om in ov te investeren. Zal groener zijn voor de aarde dan autogebruik.quote:Op vrijdag 16 augustus 2019 21:53 schreef Postbus100 het volgende:
[..]
Ja, maar de aarde is ook n iet oneindig. Dus ik denk dat we gewoon massaal moeten minderen in mobiliteit. En ja, dat heeft z'n prijs (als in: dat gaat ergens pijn doen).
Ditquote:Op vrijdag 16 augustus 2019 21:53 schreef Postbus100 het volgende:
[..]
Ja, maar de aarde is ook n iet oneindig. Dus ik denk dat we gewoon massaal moeten minderen in mobiliteit. En ja, dat heeft z'n prijs (als in: dat gaat ergens pijn doen).
Dat was niet de essentie van haar post.quote:Op vrijdag 16 augustus 2019 21:55 schreef embedguy het volgende:
[..]
Beter dan om in ov te investeren. Zal groener zijn voor de aarde dan autogebruik.
Londen - Amsterdam is zelfs rechtstreeks.quote:Op vrijdag 16 augustus 2019 21:38 schreef Harvest89 het volgende:
Je hebt gelijk. Dat kan inderdaad gewoon.
Betwijfelde ik ook al, maar er is zat uitbreiding in infrastructuur mogelijk dus ik snap niet hoe je dat 'niet oneindig' kan noemen.quote:Op vrijdag 16 augustus 2019 21:56 schreef CarbonC het volgende:
[..]
Dat was niet de essentie van haar post.
Ik heb het niet over economische groei. Ik heb het over de hulpbronnen van de aarde. Denk aan water en energie. Die treinen rijden niet op niets.quote:Op vrijdag 16 augustus 2019 21:59 schreef embedguy het volgende:
[..]
Betwijfelde ik ook al, maar er is zat uitbreiding in infrastructuur mogelijk dus ik snap niet hoe je dat 'niet oneindig' kan noemen.
Uitbreiding kost wat maar denk dat dat minder is dan mobiliteit verminderen door effecten op de economie.
quote:Op vrijdag 16 augustus 2019 22:07 schreef Postbus100 het volgende:
[..]
Ik heb het niet over economische groei. Ik heb het over de hulpbronnen van de aarde. Denk aan water en energie. Die treinen rijden niet op niets.
Het punt van dit hele topic is dat ProRail zegt: in 20xx is de koek op en kunnen we niet meer uitbreiden.
Dan kan je hele ingenieuze oplossingen bedenken, maar ik zeg: misschien is er ook gewoon een grens bereikt en moet je niet meer willen uitbreiden, maar moet je aan de andere kant van de balans kijken en kijken naar het aantal gebruikers. Misschien moet dat minder en kan je op die manier de koek nog wat redden. Er zit misschien geen einde aan de economische groei, m aar er zit wel een einde aan de aarde. Op = op.
Mijn punt is dus dat je beter kunt investeren in goed ov zodat je autos kan terugdringen zonder dat de economie instort. Dat lijkt mij beter voor het milieu en beter voor onze portemonnee.quote:Op vrijdag 16 augustus 2019 22:07 schreef Postbus100 het volgende:
[..]
Ik heb het niet over economische groei. Ik heb het over de hulpbronnen van de aarde. Denk aan water en energie. Die treinen rijden niet op niets.
Het punt van dit hele topic is dat ProRail zegt: in 20xx is de koek op en kunnen we niet meer uitbreiden.
Dan kan je hele ingenieuze oplossingen bedenken, maar ik zeg: misschien is er ook gewoon een grens bereikt en moet je niet meer willen uitbreiden, maar moet je aan de andere kant van de balans kijken en kijken naar het aantal gebruikers. Misschien moet dat minder en kan je op die manier de koek nog wat redden. Er zit misschien geen einde aan de economische groei, m aar er zit wel een einde aan de aarde. Op = op.
Leuk en aardig bitchboy, maar de treinen rijden op project gemini. Groen. Zeiklul.quote:Op vrijdag 16 augustus 2019 22:07 schreef Postbus100 het volgende:
[..]
Ik heb het niet over economische groei. Ik heb het over de hulpbronnen van de aarde. Denk aan water en energie. Die treinen rijden niet op niets.
Het punt van dit hele topic is dat ProRail zegt: in 20xx is de koek op en kunnen we niet meer uitbreiden.
Dan kan je hele ingenieuze oplossingen bedenken, maar ik zeg: misschien is er ook gewoon een grens bereikt en moet je niet meer willen uitbreiden, maar moet je aan de andere kant van de balans kijken en kijken naar het aantal gebruikers. Misschien moet dat minder en kan je op die manier de koek nog wat redden. Er zit misschien geen einde aan de economische groei, m aar er zit wel een einde aan de aarde. Op = op.
Maar doe het dan om het aantal auto's terug te dringen, niet om het aantal auto's gelijk te houden, en treinreizen nóg aantrekkelijker te maken. Treinreizen wordt op dit moment enorm comfortabel gemaakt waardoor je makkelijker denkt: weet je, ik blijf hier wonen, ik ga wel forenzen. Dat forenzen had je denk ik wel gelaten als het treinverkeer ruk was en de files alleen maar toenemen. Dan ga je nog eens kijken naar mogelijkheden om dichter bij huis te werken [edit: of een baan dichterbij huis te zoeken]. Misschien mag het allemaal iets minder comfortabel en iets meer ontmoedigd worden.quote:Op vrijdag 16 augustus 2019 22:15 schreef embedguy het volgende:
[..]
Mijn punt is dus dat je beter kunt investeren in goed ov zodat je autos kan terugdringen zonder dat de economie instort. Dat lijkt mij beter voor het milieu en beter voor onze portemonnee.
100% mee eensquote:Op vrijdag 16 augustus 2019 22:20 schreef Postbus100 het volgende:
[..]
Maar doe het dan om het aantal auto's terug te dringen, niet om het aantal auto's gelijk te houden, en treinreizen nóg aantrekkelijker te maken. Treinreizen wordt op dit moment enorm comfortabel gemaakt waardoor je makkelijker denkt: weet je, ik blijf hier wonen, ik ga wel forenzen. Dat forenzen had je denk ik wel gelaten als het treinverkeer ruk was en de files alleen maar toenemen. Dan ga je nog eens kijken naar mogelijkheden om dichter bij huis te werken. Misschien mag het allemaal iets minder comfortabel en iets meer ontmoedigd worden.
En sowieso stimuleren dat mensen dichter bij hun werk gaan wonen en meer de fiets pakken. Verbeter die woningmarkt, dat is echt een bottleneck op dit moment.
Wat heeft de NS gedaan dan?quote:Op vrijdag 16 augustus 2019 22:18 schreef Murdera het volgende:
Sinds 1945 is t een teringzooi op t spoor. En ik kan t weten, ik betaal bijna 400 euro per maand om 3 uur per dag te reizen, dat is nu overigens 4,5 uur voor de komende weken. Kut ns.
Die treinkaartjes zijn voor daluren, wanneer er dus genoeg plek in de trein is. En de trein rijdt toch wel, dus dan kunnen ze maar beter iets erop verdienen. Ik snap dat wel.quote:Op vrijdag 16 augustus 2019 22:25 schreef Postbus100 het volgende:
Ik snap eerlijk gezegd die treinkaartjesacties bij Hema en Kruidvat enzo ook niet. Mensen aanmoedigen om nog eens een extra keer naar het museum aan de andere kant van het land te gaan. Ja, leuk, maar in het licht van deze discussie hoeft NS nou niet bepaald treingebruik extra aan te moedigen.
Die kaartjes gelden alleen buiten de spits dus kan prima in die zin.quote:Op vrijdag 16 augustus 2019 22:25 schreef Postbus100 het volgende:
Ik snap eerlijk gezegd die treinkaartjesacties bij Hema en Kruidvat enzo ook niet. Mensen aanmoedigen om nog eens een extra keer naar het museum aan de andere kant van het land te gaan. Ja, leuk, maar in het licht van deze discussie hoeft NS nou niet bepaald treingebruik extra aan te moedigen.
Parijs is wel even wat anders dan de randstad. Bovendien allemaal kopststations die prima met de metro onderling verbonden zijn. Bovendien heb je wel degelijk treinen dwars door de stad. De RER A t/m E lopen door de stad naar de buitenwijken en dat is niet het metro systeem, maar treinen met 14 bakken, brede instap etc. zowel boven als ondergronds.quote:Op vrijdag 16 augustus 2019 21:31 schreef Postbus100 het volgende:
Parijs doet het trouwens ook wel bizar hoor. Geen treinen dwars door de stadSpoor stopt gewoon bij Gare du Nord. Geen omleiding, niets. Moet je via de metro naar Gare de l'Est en Austerlitz etc.
![]()
![]()
Ik heb geen auto. Er was zelfs een tijd dat ik ook geen auto voor de deur kon hebben (vergunningengebied), maar dat ik die wel kon lenen op een kwartier fietsafstand. Maar het station was op tien minuten fietsafstand. Dus eigenlijk was de trein in de praktijk echt de allerbeste optie, zeker in combinatie met een OV-fiets bij het andere station (en ik vind fietsen heerlijk).quote:Op vrijdag 16 augustus 2019 22:28 schreef embedguy het volgende:
[..]
Die kaartjes gelden alleen buiten de spits dus kan prima in die zin.
Voor NS is het ook gewoon reclame en opvulling van treinen die anders leeg zouden zijn.
Ben zelf overigens ook een (redelijk) tevrede treinreiziger. Voor mij is het 100% een (minder confortabel) alternatief op de auto, daar ik die ook heb.
Fulltime verbouwen, geen inzicht in het project of dus de toekomstige omleidingen, bussen die het schema aan hun laars lappen, en dan heb ik nog geluk. Om 7 onderweg maar begripvolle baas en als ik later ben vanwegen bussen kan ik simpelweg langer doorgaan, maar de tijd waarop ik thuiskom vanwegen dit soort shit is niet oke als je ziet wat ik ervoor betaal. Auto is 0,4 keer de prijs. En sneller.quote:
Als je geen baan hebt is het ongetwijfeld heerlijk.quote:Op vrijdag 16 augustus 2019 22:23 schreef Postbus100 het volgende:
Oh, en ik ben overigens een zeer tevreden treinreiziger. Niet in de spits, die vermijd ik het liefstMaar in de daluren vind ik het erg comfortabel. Dus ben ook niet ontevreden over alle mooie ontwikkelingen die ProRail en NS hebben gedaan. Je ziet ook echt wel dat ze hun best doen voor goed/prettig treinvervoer, maar dat heeft dus ook zijn keerzijde: treinreizen is populair.
Meid toch.quote:Op vrijdag 16 augustus 2019 22:43 schreef Murdera het volgende:
[..]
Fulltime verbouwen, geen inzicht in het project of dus de toekomstige omleidingen, bussen die het schema aan hun laars lappen, en dan heb ik nog geluk. Om 7 onderweg maar begripvolle baas en als ik later ben vanwegen bussen kan ik simpelweg langer doorgaan, maar de tijd waarop ik thuiskom vanwegen dit soort shit is niet oke als je ziet wat ik ervoor betaal. Auto is 0,4 keer de prijs. En sneller.
Dan moet je dus dichterbij gaan wonenquote:Op vrijdag 16 augustus 2019 22:43 schreef Murdera het volgende:
[..]
Fulltime verbouwen, geen inzicht in het project of dus de toekomstige omleidingen, bussen die het schema aan hun laars lappen, en dan heb ik nog geluk. Om 7 onderweg maar begripvolle baas en als ik later ben vanwegen bussen kan ik simpelweg langer doorgaan, maar de tijd waarop ik thuiskom vanwegen dit soort shit is niet oke als je ziet wat ik ervoor betaal. Auto is 0,4 keer de prijs. En sneller.
Punt zijn we al voorbij. Auto is goedkoper vanaf 45 minuten reistijd. (afhankelijk van parkeerplaats uiteraard)quote:Op vrijdag 16 augustus 2019 22:49 schreef Butjekef het volgende:
Gewoon mensen de trein uitjagen met torenhoge belastingen op de kaartjes. Hop, terug de auto in en anders gewoon lopen.
En vrijwel altijd als je met meer dan één persoon reist. En zo'n 2 of 3 keer zo snel op een standaard traject van stad tot stad.quote:Op vrijdag 16 augustus 2019 22:50 schreef Murdera het volgende:
[..]
Punt zijn we al voorbij. Auto is goedkoper vanaf 45 minuten reistijd. (afhankelijk van parkeerplaats uiteraard)
Ik heb een retourtje Amsterdam - Parijs geboekt voor ¤70. Welke auto doet dat goedkoper?quote:Op vrijdag 16 augustus 2019 22:50 schreef Murdera het volgende:
[..]
Punt zijn we al voorbij. Auto is goedkoper vanaf 45 minuten reistijd. (afhankelijk van parkeerplaats uiteraard)
Als je alleen brandstof telt of ook als je alle kosten meetelt?quote:
Nijmegen heeft grote potentie om een enorm aantrekkelijke grote gemeente te worden, net als de grootste gemeenten in Limburg. Maar dan moet wel de grens met de rest van de EU nog meer geslecht worden.quote:Op vrijdag 16 augustus 2019 21:18 schreef Harvest89 het volgende:
Wanneer is nu eindelijk eens die spoorlijn naar Londen af?
En kap eens met die vreselijke stoptrein tussen Roermond en Nijmegen. Daar hoort een sneltrein te rijden.
Jezus, wat een kapitaalvernietiging is dit dan.quote:Op zaterdag 17 augustus 2019 05:57 schreef Lyrebird het volgende:
Ja, dat is duur.
Collega zit een uur in de auto per dag. Wij kosten zo’n $150 tot $200 per uur. Door dichtbij te wonen “verdien” ik tov mijn collega tot $4k per maand. Niet dat ik in die uurtjes aan het beunen ben, maar het is wel goed om er wat getallen aan te hangen.
Dat loopt in de miljoenen. Net als dat moderatorschap, wat ik er voor nop bijdoe.quote:Op zaterdag 17 augustus 2019 06:47 schreef van_Lamehuizen het volgende:
[..]
Jezus, wat een kapitaalvernietiging is dit dan.
Dit. Al moet ik toch wel 20-25 minuten fietsen.quote:Op vrijdag 16 augustus 2019 23:08 schreef caspervc het volgende:
Na een jaar of 7 Utrecht - Amsterdam treinen, recentelijk in Utrecht gaan werken.
Beste dat ik ooit kon doen. Nooit meer forenzen, gewoon 10 min fietsen 👍
nog nooit zoveel luchtfietserij gezien, goed artikelquote:Op zaterdag 17 augustus 2019 06:18 schreef zakjapannertje het volgende:
[..]
Nijmegen heeft grote potentie om een enorm aantrekkelijke grote gemeente te worden, net als de grootste gemeenten in Limburg. Maar dan moet wel de grens met de rest van de EU nog meer geslecht worden.
[ afbeelding ]
https://www.nrc.nl/nieuws(...)amenwerking-a3961078
Zolang ik in Den Bosch woon hebben ze het al over een station in de Maaspoort. Dat wordt dan steeds tegengehouden door de NS, Prorail of de gemeente en niemand weet waarom.quote:Op zaterdag 17 augustus 2019 08:09 schreef Eightyone het volgende:
Waarom staat Oss nog ergens halverwege die lijst van twee posts terug?
Maar goed, misschien staat er nog iets in het bijbehorende artikel waaruit de potentie blijkt. Ik kan het artikel niet openen (paywall).
Ik woon er dichtbij. Gevalletje 'hoef je er niet te zijn, blijf dan weg'
(te beginnen bij het sneue station en verdere plaatselijke ov, wat niet in verhouding staat tot de 90000 inwoners).
Ach, zolang ik in Den Bosch woon hebben ze het al over een Station in de maaspoort, dat wordt ook maar steeds tegen gehouden, door of NS of Prorail of de Gemeente.
Een treinspoor tussen Nijmegen en Eindhoven, door Uden en Veghel heen, zou btw erg gewenst zijn. Net als een station in Berghem (buurdorp van Oss, het spoor loopt daar zelfs al dwars doorheen). Maar de potentie wordt niet gezien door degenen die daarover gaan.
Als Eindhovenaar heb ik het gebrek aan treinverbindingen met België altijd erg raar gevonden. Wil je naar België, dan moet dat meestal via Breda... Terwijl je toch maar 20 km van de grens afwoont.quote:Op zaterdag 17 augustus 2019 09:34 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
Wat meer stations zou fijn zijn alsmede betere verbinding met België.
Hier een reportage over Venlo, is ook van toepassing voor Nijmegen, dat ligt ook vlakbij grote Duitse steden (vanuit Amsterdam gezien).quote:Op zaterdag 17 augustus 2019 08:09 schreef Eightyone het volgende:
Waarom staat Oss nog ergens halverwege die lijst van twee posts terug?
Maar goed, misschien staat er nog iets in het bijbehorende artikel waaruit de potentie blijkt. Ik kan het artikel niet openen (paywall).
Intern in Belgie hetzelfde.Ik kan de bus vanuit Tilburg naar Turnhout pakken om van daar naar Brussel te gaan. Echter reis ik dan alsnog via Antwerpen.quote:Op zaterdag 17 augustus 2019 10:14 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
Als Eindhovenaar heb ik het gebrek aan treinverbindingen met België altijd erg raar gevonden. Wil je naar België, dan moet dat meestal via Breda... Terwijl je toch maar 20 km van de grens afwoont.
Dat zeiden ze in 1980 ook.quote:Op zaterdag 17 augustus 2019 16:03 schreef Evertjan het volgende:
over een paar jaar rijden we allemaal in zelfrijdende auto's waardoor er geen fileproblemen meer zijn. Dus beter is het om daar in te investeren dan een spoorwegsysteem uit de 19e eeuw
De auto is in redelijk veel gevallen trager dan de trein. En, itt autorijden hoef je niks te doen, je wordt gebracht. Je hoeft nooit in de file te staan. Tijdens het treinen kun je iets leuks doen, aangezien je niet hoeft auto te rijden. Hoe zou het toch komen dat de trein zoveel gebruikt wordt ja.quote:Op vrijdag 16 augustus 2019 22:54 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:
[..]
En vrijwel altijd als je met meer dan één persoon reist. En zo'n 2 of 3 keer zo snel op een standaard traject van stad tot stad.
Als je buiten de (ochtend)spits reist heeft de NS wel allerlei voordeelkaarten. Dagretour of twee enkele reizen voor twee tientjes enzo. Maar daar heb je als forens weinig aan.
Dat de trein dan nog zo populair is verbaast me. Maar gelukkig kunnen ze daar al net zo goed over jammeren.
quote:Wat is nou het grootste knelpunt bij het opstellen van de ‘dienstregeling’ voor het hele Nederlandse spoor? Wat is de grootste knoop in die spaghettiknoedel van 7.300 kilometer rails waarover de NS en nog eens vijftig andere vervoerders denderen met reizigers, kolen, graan en Spaanse sinaasappelen? Mike Roos, coördinator capaciteitsverdeling bij ProRail, hoeft in Utrecht over die vraag niet lang te denken. ‘Het piept en kraakt overal.’
Maandag maakt de spoornetbeheerder bekend hoe het spoorboekje van 2020 eruit gaat zien. Dat is nogal een monnikenwerk. Europa’s drukst bereden spoor is een legpuzzel, Rubiks kubus en gordiaanse knoop ineen, met elke dag zesduizend reizigersritten en driehonderd vrachttransporten. Die puzzel leggen Roos en dertig collega’s, elk jaar opnieuw. Na vandaag gaan ze eerst op vakantie, en dan gaan ze de boel finetunen. Dat doen ze ook na medio december, als het spoor volgens de nieuwe dienstregeling gaat draaien.
De opvallendste wijzigingen voor 2020 pakken grosso modo in het voordeel uit van de forens. Vooral Amersfoort is spekkoper. De intercity’s tussen Den Haag en Utrecht gaan overdag twee keer per uur doorrijden naar Amersfoort en in de spits naar Deventer. ’s Ochtends pendelen vier extra treinen tussen Harderwijk, Nijkerk en Amersfoort. Verder kunnen strandliefhebbers zich in de zomer tussen Haarlem en Zandvoort elk uur in twee extra Sprinters persen.
Het minder goede nieuws is dat ruimte voor verbeteringen beperkt is en steeds sneller opraakt. Bij de bekendmaking van de halfjaarcijfers vrijdag zei topman Roger van Boxtel van de NS dat het reizigersplafond bij het huidige groeitempo in 2025 wordt bereikt – vijf jaar eerder dan was voorzien raken treinen, sporen en stations vol. Na volgend jaar dreigt de samenstelling van het spoorboekje ook nog eens ingewikkelder te worden. Dan kunnen vervoerders het spoor op zonder een concessie, zoals nu het geval is met de Thalys en Eurostar. In Nederland zal het zo’n vaart niet lopen. Maar hoe moeilijk is de puzzel die ProRail nu al moet leggen?
Dat is ook achterlijk, al zullen er niet heel veel mensen en goederen over heen gegaan zijn. Maar laat ze die brug meteen HSL-geschikt maken: dan kan de HSL Amsterdam - Groningen - Bremen - Hamburg er meteen overheen. Bonusvoordeel daarvan: subsidie-zwarte-gat vliegveld Eelde kan dicht.quote:Op maandag 19 augustus 2019 10:37 schreef Idisrom het volgende:
Wat ik aan de andere kant vreemd vind. In 2015 botst een vrachtschip tegen een pijler van de spoorbrug in de monding van de Eems.
Om dit te repareren ligt de spoorverbinding Groningen naar Leer er uit tot 2024.
Dan is het wel heel kwetsbaar, of waarom moet zoiets zolang duren?
Helemaal met je eens. Groningen moet investeren in treinverbindingen naar Emmen en Bremen-Hannover en niet in het vliegveldje.quote:Op maandag 19 augustus 2019 11:14 schreef CarbonC het volgende:
[..]
Dat is ook achterlijk, al zullen er niet heel veel mensen en goederen over heen gegaan zijn. Maar laat ze die brug meteen HSL-geschikt maken: dan kan de HSL Amsterdam - Groningen - Bremen - Hamburg er meteen overheen. Bonusvoordeel daarvan: subsidie-zwarte-gat vliegveld Eelde kan dicht.
Dit komt door het eindeloze gesteggel tussen Duitsland en Nederland over de reparatiekosten. En aangezien de brug in Duitsland ligt en Duitsland niet zo happig is op het herbouwen van de brug vanwege economische redenen (lees: grote scheepswerven stroomopwaarts) komt het project maar moeilijk van de grond. Er gaan zelfs verhalen rond dat de brug opzettelijk geramd zou zijn omdat de scheepvaart en daaraan gelieerde bedrijven het een onding vonden. Lees het verhaal in de link maar.quote:Op maandag 19 augustus 2019 10:37 schreef Idisrom het volgende:
Wat ik aan de andere kant vreemd vind. In 2015 botst een vrachtschip tegen een pijler van de spoorbrug in de monding van de Eems.
Om dit te repareren ligt de spoorverbinding Groningen naar Leer er uit tot 2024.
Dan is het wel heel kwetsbaar, of waarom moet zoiets zolang duren?
Omdat ze in Duitsland totaal niet meer kunnen bouwen. Er gaat te weinig geld naar de infrastructuur en projecten die wel van de grond komen duren eeuwig. Er is een goede reden dat je op de Duitse autowegen tegenwoordig van de ene naar de andere Baustelle rijdt, en wat falende infrastructuurprojecten betreft is het vliegveld in Berlijn een goed voorbeeld (en zeker geen uitzondering).quote:Op maandag 19 augustus 2019 10:37 schreef Idisrom het volgende:
Wat ik aan de andere kant vreemd vind. In 2015 botst een vrachtschip tegen een pijler van de spoorbrug in de monding van de Eems.
Om dit te repareren ligt de spoorverbinding Groningen naar Leer er uit tot 2024.
Dan is het wel heel kwetsbaar, of waarom moet zoiets zolang duren?
Dit ja.quote:Op maandag 19 augustus 2019 14:01 schreef RealistAtheist het volgende:
[..]
Dit komt door het eindeloze gesteggel tussen Duitsland en Nederland over de reparatiekosten. En aangezien de brug in Duitsland ligt en Duitsland niet zo happig is op het herbouwen van de brug vanwege economische redenen (lees: grote scheepswerven stroomopwaarts) komt het project maar moeilijk van de grond. Er gaan zelfs verhalen rond dat de brug opzettelijk geramd zou zijn omdat de scheepvaart en daaraan gelieerde bedrijven het een onding vonden. Lees het verhaal in de link maar.
https://www.volkskrant.nl(...)%2Fwww.google.com%2F
Daarvoor heb je 3 regeringen nodig.quote:Op maandag 19 augustus 2019 14:19 schreef VoMy het volgende:
[..]
Dit ja.
Een HSL Amsterdam - Groningen - Bremen - Hamburg (- Kopenhagen?) zou wel puur genot zijn zeg. Stel je voor dat we een regering zouden hebben die dat zou durven aanleggen.
Ten dele maar, het spoor is er voor een goed deel al geschikt voor in Duitsland en Denemarken, want daar rijden ook ICE's over. Je hebt alleen die boot waar de trein op moet richting Kopenhagen. Maar dat stuk naar Kopenhagen is niet essentieel voor het plan, een HSL zoals beschreven die maar tot Hamburg gaat zou ook al mooi zijn.quote:Op maandag 19 augustus 2019 14:20 schreef spijkerbroek het volgende:
[..]
Daarvoor heb je 3 regeringen nodig.
Feiten negerende user gespot die het verband tussen steeds meer mensen (door immigratie) en vol lopende infrastructuur niet ziet.quote:
Maar in de auto heb je je eigen plekje, je kunt je eigen muziek op de speaker zetten, je hebt altijd een fijne zitplek, je komt van deur tot deur zonder overstappen en je kunt ook wat nuttige telefoontjes doen. Voor forenzen is de auto nog steeds ideaal. Alleen vergoedt de werkgever vaak de gehele reis met ov terwijl die 19 cent per kilometer vaak voor de auto niet de kosten dekt.quote:Op zaterdag 17 augustus 2019 18:42 schreef VoMy het volgende:
[..]
De auto is in redelijk veel gevallen trager dan de trein. En, itt autorijden hoef je niks te doen, je wordt gebracht. Je hoeft nooit in de file te staan. Tijdens het treinen kun je iets leuks doen, aangezien je niet hoeft auto te rijden. Hoe zou het toch komen dat de trein zoveel gebruikt wordt ja.
Voor een groot deel van de forenzen met kantoorbanen heeft de trein toch echt meer voordelen dan de auto. Als je een beetje in de buurt van het station woont en je met 1 overstap (bijvoorbeeld een sprinter+intercity) bij je werk kunt komen, zie ik niet in waarom je zou autorijden.quote:Op maandag 19 augustus 2019 16:10 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:
[..]
Maar in de auto heb je je eigen plekje, je kunt je eigen muziek op de speaker zetten, je hebt altijd een fijne zitplek, je komt van deur tot deur zonder overstappen en je kunt ook wat nuttige telefoontjes doen. Voor forenzen is de auto nog steeds ideaal. Alleen vergoedt de werkgever vaak de gehele reis met ov terwijl die 19 cent per kilometer vaak voor de auto niet de kosten dekt.
Voor langere reizen kan de trein leuk zijn, maar dan is het vaak weer erg duur.
https://www.ad.nl/zoeterm(...)verbinding~a84541b1/quote:Zoetermeer wil meedoen aan met nieuwe lightrailverbinding
De gemeente Zoetermeer is van plan een centrale rol te gaan spelen bij de aanleg van een lightrailverbinding die de metropoolregio's Amsterdam en Rotterdam-Den Haag via Alphen aan den Rijn aan elkaar knoopt.
Redactie Zoetermeer 19-08-19, 12:05
Je kunt al vrij gemakkelijk van Amsterdam naar Hamburg, overstappen op de ICE in Munster of in Hannover.quote:Op maandag 19 augustus 2019 14:22 schreef VoMy het volgende:
[..]
Ten dele maar, het spoor is er voor een goed deel al geschikt voor in Duitsland en Denemarken, want daar rijden ook ICE's over. Je hebt alleen die boot waar de trein op moet richting Kopenhagen. Maar dat stuk naar Kopenhagen is niet essentieel voor het plan, een HSL zoals beschreven die maar tot Hamburg gaat zou ook al mooi zijn.
Er ligt op dat traject nergens een HSL. Er ligt tussen Bremen en Hamburg een klassieke spoorlijn die deels uitgebouwd is voor 200km, maar dat is alles. ICE's rijden in Duitsland grote delen ook op gewone spoorlijnen, dus dat er al ICE's rijden zegt helaas niet veel.quote:Op maandag 19 augustus 2019 14:22 schreef VoMy het volgende:
[..]
Ten dele maar, het spoor is er voor een goed deel al geschikt voor in Duitsland en Denemarken, want daar rijden ook ICE's over. Je hebt alleen die boot waar de trein op moet richting Kopenhagen. Maar dat stuk naar Kopenhagen is niet essentieel voor het plan, een HSL zoals beschreven die maar tot Hamburg gaat zou ook al mooi zijn.
Beste post in dit topic.quote:Op vrijdag 16 augustus 2019 15:31 schreef Aether het volgende:
Scholen/uni uur later laten beginnen. Scheelt ook meteen in de prestaties.
Een verdomd interessante site hierover is:quote:Op maandag 19 augustus 2019 16:37 schreef VoMy het volgende:
[..]
Voor een groot deel van de forenzen met kantoorbanen heeft de trein toch echt meer voordelen dan de auto. Als je een beetje in de buurt van het station woont en je met 1 overstap (bijvoorbeeld een sprinter+intercity) bij je werk kunt komen, zie ik niet in waarom je zou autorijden.
Autorijden is verspilde tijd, je kunt de tijd niet anders inzetten dan met het autorijden zelf. Je moet bijvoorbeeld op de weg letten, je hebt je handen niet vrij, etcetera. Terwijl je in de trein alle mogelijke dingen kan doen terwijl je naar je bestemming gebracht wordt. Geen frustraties van in de file staan, geen gevaarlijke situaties op de weg, je kunt zonder problemen een borreltje meepakken na je werk, noem het maar op. Je kunt een boekje lezen, wat werken, beetje het nieuws checken, bijslapen, waar je maar zin in hebt.
Ook met het kostenplaatje is treinen goedkoper dan autorijden. Om auto te kunnen rijden, moet je bijvoorbeeld een auto aanschaffen. Dat kost al heel veel geld. Vervolgens moet je nog brandstof betalen, motorrijtuigenbelasting, onderhoudsbeurten. De auto legt het kwa prijs altijd af tegen een trajectkaart of bij grotere afstanden (80km of meer) zelfs tegen de AltijdVrij-kaart van de NS.
De enige manier om de auto rendabeler te maken dan treinen, is door te carpoolen, maar dat doet dan weer helemaal niemand.
Ik heb 7 jaar getreind van en naar werk en ben onlangs overgestapt naar de auto. Ik heb de trein heel lang verdedigd als vervoersmiddel en vind het nog steeds een prima manier van reizen, maar verkies ik de auto boven de trein nu ik het beide een tijdje heb geprobeerd.quote:Op maandag 19 augustus 2019 16:37 schreef VoMy het volgende:
[..]
Voor een groot deel van de forenzen met kantoorbanen heeft de trein toch echt meer voordelen dan de auto. Als je een beetje in de buurt van het station woont en je met 1 overstap (bijvoorbeeld een sprinter+intercity) bij je werk kunt komen, zie ik niet in waarom je zou autorijden.
Autorijden is verspilde tijd, je kunt de tijd niet anders inzetten dan met het autorijden zelf. Je moet bijvoorbeeld op de weg letten, je hebt je handen niet vrij, etcetera. Terwijl je in de trein alle mogelijke dingen kan doen terwijl je naar je bestemming gebracht wordt. Geen frustraties van in de file staan, geen gevaarlijke situaties op de weg, je kunt zonder problemen een borreltje meepakken na je werk, noem het maar op. Je kunt een boekje lezen, wat werken, beetje het nieuws checken, bijslapen, waar je maar zin in hebt.
Ook met het kostenplaatje is treinen goedkoper dan autorijden. Om auto te kunnen rijden, moet je bijvoorbeeld een auto aanschaffen. Dat kost al heel veel geld. Vervolgens moet je nog brandstof betalen, motorrijtuigenbelasting, onderhoudsbeurten. De auto legt het kwa prijs altijd af tegen een trajectkaart of bij grotere afstanden (80km of meer) zelfs tegen de AltijdVrij-kaart van de NS.
De enige manier om de auto rendabeler te maken dan treinen, is door te carpoolen, maar dat doet dan weer helemaal niemand.
Altijd leuk met wat voor bizarre linkjes altijd op de proppen komtquote:Op maandag 19 augustus 2019 19:01 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Een verdomd interessante site hierover is:
http://www.deautovanivan.nl/
Is een filosofische benadering maar niet perse verkeerd vind ik. De filosofische benadering brengt misschien wel de oplossing maar we willen niet, zo zie ik dat.quote:Op maandag 19 augustus 2019 20:03 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Altijd leuk met wat voor bizarre linkjes altijd op de proppen komt!
Of er klopt gewoon niets van. Dat kan ook natuurlijk.quote:Op maandag 19 augustus 2019 20:18 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Is een filosofische benadering maar niet perse verkeerd vind ik. De filosofische benadering brengt misschien wel de oplossing maar we willen niet, zo zie ik dat.
Grappig. Dit is ook mijn ervaring: Sinds die 10-minuten-dienstregeling kom ik telkens een stuk gestresster in mijn trein dan toen ik maar 2 treinen per uur had.quote:Op maandag 19 augustus 2019 19:49 schreef Schuifpui het volgende:
Verder is het gewoon relaxter. Niet haasten om je fiets kwijt te raken (ja die trein komt elke 5 à 10 minuten, maar als ik daar toch ben, haal ik liever degene die er binnen een minuut is),
Moet je weer naar de sportschool. Kost ook tijd en geld.quote:Op maandag 19 augustus 2019 19:49 schreef Schuifpui het volgende:
Grootste nadeel van de auto wat mij betreft: ik mis m'n dagelijkse half uurtje fietsen.
Ben een keer per week extra gaan hardlopen en eet twee boterhammen per dag minder, bespaart juist geld.quote:Op maandag 19 augustus 2019 22:06 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Moet je weer naar de sportschool. Kost ook tijd en geld.
Ik zit ook aan de 100+ maar in dat uurtje reistijd kan ik altijd gebruiken om wat updates te lezen over mijn vakgebied.quote:Op zaterdag 17 augustus 2019 05:57 schreef Lyrebird het volgende:
Ik snap dat forenzen ook niet helemaal. Alleen in Boston heb ik dat een jaar of drie gedaan, en toen besloten dat ik m’n tijd wel beter kon besteden. Sindsdien woon ik op loopafstand van het werk.
Ja, dat is duur.
Collega zit een uur in de auto per dag. Wij kosten zo’n $150 tot $200 per uur. Door dichtbij te wonen “verdien” ik tov mijn collega tot $4k per maand. Niet dat ik in die uurtjes aan het beunen ben, maar het is wel goed om er wat getallen aan te hangen.
Dat is idd een voordeel van het zitten in de trein, je kunt wel wat doen. Dat is in een auto wat lastiger.quote:Op maandag 19 augustus 2019 22:47 schreef raptorix het volgende:
[..]
Ik zit ook aan de 100+ maar in dat uurtje reistijd kan ik altijd gebruiken om wat updates te lezen over mijn vakgebied.
Je kan nog zóveel kortingen aanbieden tijdens daluren, als het werk of school van de reizigers hen dwingt om in de spits te reizen, dan zullen ze toch echt in de spits blijven reizen.quote:Op maandag 19 augustus 2019 23:43 schreef WammesWaggel het volgende:
In de eerste klasse zit vaak wel weinig volk terwijl de tweede klasse uitpuilende is, dus een deel daarvan ombouwen is wellicht verstandig.
Meer nog gaan doen aan kortingen aanbieden tijdens de daluren.
Op die manier optimaliseer je de capaciteit van het huidige rollende materiaal.
https://nos.nl/artikel/22(...)penbaar-vervoer.htmlquote:Coalitiepartijen willen in 2020 al miljardeninvesteringen in openbaar vervoer
VANDAAG, 15:36 AANGEPAST VANDAAG, 17:07 POLITIEK
De regeringscoalitie werkt aan plannen om volgend jaar al miljarden euro's vrij te maken voor een aantal grote bouwprojecten. Het gaat dan bijvoorbeeld om de aanleg van extra lightrailverbindingen rond de grote steden en het doortrekken van de Amsterdamse Noord/Zuid-metrolijn naar Schiphol. In een overleg tussen de vier partijen vandaag moeten daar knopen over worden doorgehakt, melden bronnen in Den Haag.
Het idee is dat er voor de investeringen geld wordt geleend. Dat is momenteel heel voordelig; de rente is negatief, zodat de staat aan het lenen op de kapitaalmarkt verdient. Dat mag effect hebben op de staatsschuld. Die loopt sneller terug dan verwacht, wat extra financiële ruimte biedt. Als de plannen doorgaan, worden ze op Prinsjesdag bekend gemaakt.
"Het inzetten van de staatsschuld zou een breuk zijn met het verleden en de manier waarop de overheid met zijn geld omgaat", zegt politiek verslaggever Ron Fresen. "Normaal gesproken wordt elke meevaller ingezet voor het aflossen van de staatsschuld, maar dat zou nu niet meer het geval zijn. Dat kan ook, omdat het lenen van geld nu niets extra's kost."
Miljardenfonds
Naast de investeringen op korte termijn moet er een fonds met zo'n 10 tot 20 miljard komen voor grote investeringen op de langere termijn, als het economisch minder goed gaat.
D66-fractieleider Jetten zei voorafgaand aan het beraad tussen de vier regeringspartijen, dat hij het goed zou vinden als het kabinet met een concrete investeringsagenda komt. "Er is een stille ramp gaande op de woningmarkt voor starters, er zijn heel veel ov-projecten die niet van de grond komen en er is heel veel kennis en kunde die wij echt kunnen stimuleren met een forse investering." Hij voegt daaraan toe dat het zo gaat met de Nederlandse staatsschuld "dat we moeten kijken hoe we verstandig extra kunnen investeren in de toekomst van Nederland."
Verbetering koopkracht
Behalve over investeringen moet er een besluit worden genomen over verbetering van de koopkracht van de midden- en lage inkomens. Drie van de vier coalitiepartijen willen dat doen door bedrijven meer winstbelasting te laten betalen dan de bedoeling was.
De vraag is nog of de VVD daarmee akkoord gaat. Partijleider Rutte zei vlak voor het reces dat de verlaging van de winstbelasting mogelijk niet doorgaat als bedrijven de lonen van personeel niet fors verhogen. De andere partijen houden de VVD daar graag aan. Jetten zei vanmiddag al: "Dat is eerder ook door de premier gezegd, dat misschien de winstbelasting van bedrijven wat minder naar beneden kan en je dat ten goede kan laten komen aan lastenverlichting voor mensen."
De andere coalitiegenoten willen niets zeggen over de plannen. "We praten nu over de begroting", zegt VVD-fractievoorzitter Dijkhoff. "Maar het moet tot Prinsjesdag wel een verrassing blijven." Minister Schouten zegt dat er nog geen besluiten zijn genomen. "Er zijn nog keuzes te maken, gesprekken te voeren."
In welke eerste klasse reis jij? De keren dat ik daar namelijk kom is het er behoorlijk druk.quote:Op maandag 19 augustus 2019 23:43 schreef WammesWaggel het volgende:
In de eerste klasse zit vaak wel weinig volk
quote:Staatssecretaris Van Veldhoven zegt in een reactie fors te investeren in het spoor.
Ik zie ook vaak weinig mensen daar hoor. En zit dagelijks in de trein .quote:Op donderdag 22 augustus 2019 19:59 schreef Eix het volgende:
[..]
In welke eerste klasse reis jij? De keren dat ik daar namelijk kom is het er behoorlijk druk.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |