Dat is ook achterlijk, al zullen er niet heel veel mensen en goederen over heen gegaan zijn. Maar laat ze die brug meteen HSL-geschikt maken: dan kan de HSL Amsterdam - Groningen - Bremen - Hamburg er meteen overheen. Bonusvoordeel daarvan: subsidie-zwarte-gat vliegveld Eelde kan dicht.quote:Op maandag 19 augustus 2019 10:37 schreef Idisrom het volgende:
Wat ik aan de andere kant vreemd vind. In 2015 botst een vrachtschip tegen een pijler van de spoorbrug in de monding van de Eems.
Om dit te repareren ligt de spoorverbinding Groningen naar Leer er uit tot 2024.
Dan is het wel heel kwetsbaar, of waarom moet zoiets zolang duren?
Helemaal met je eens. Groningen moet investeren in treinverbindingen naar Emmen en Bremen-Hannover en niet in het vliegveldje.quote:Op maandag 19 augustus 2019 11:14 schreef CarbonC het volgende:
[..]
Dat is ook achterlijk, al zullen er niet heel veel mensen en goederen over heen gegaan zijn. Maar laat ze die brug meteen HSL-geschikt maken: dan kan de HSL Amsterdam - Groningen - Bremen - Hamburg er meteen overheen. Bonusvoordeel daarvan: subsidie-zwarte-gat vliegveld Eelde kan dicht.
Dit komt door het eindeloze gesteggel tussen Duitsland en Nederland over de reparatiekosten. En aangezien de brug in Duitsland ligt en Duitsland niet zo happig is op het herbouwen van de brug vanwege economische redenen (lees: grote scheepswerven stroomopwaarts) komt het project maar moeilijk van de grond. Er gaan zelfs verhalen rond dat de brug opzettelijk geramd zou zijn omdat de scheepvaart en daaraan gelieerde bedrijven het een onding vonden. Lees het verhaal in de link maar.quote:Op maandag 19 augustus 2019 10:37 schreef Idisrom het volgende:
Wat ik aan de andere kant vreemd vind. In 2015 botst een vrachtschip tegen een pijler van de spoorbrug in de monding van de Eems.
Om dit te repareren ligt de spoorverbinding Groningen naar Leer er uit tot 2024.
Omdat ze in Duitsland totaal niet meer kunnen bouwen. Er gaat te weinig geld naar de infrastructuur en projecten die wel van de grond komen duren eeuwig. Er is een goede reden dat je op de Duitse autowegen tegenwoordig van de ene naar de andere Baustelle rijdt, en wat falende infrastructuurprojecten betreft is het vliegveld in Berlijn een goed voorbeeld (en zeker geen uitzondering).quote:Op maandag 19 augustus 2019 10:37 schreef Idisrom het volgende:
Dit ja.quote:Op maandag 19 augustus 2019 14:01 schreef RealistAtheist het volgende:
[..]
Dit komt door het eindeloze gesteggel tussen Duitsland en Nederland over de reparatiekosten. En aangezien de brug in Duitsland ligt en Duitsland niet zo happig is op het herbouwen van de brug vanwege economische redenen (lees: grote scheepswerven stroomopwaarts) komt het project maar moeilijk van de grond. Er gaan zelfs verhalen rond dat de brug opzettelijk geramd zou zijn omdat de scheepvaart en daaraan gelieerde bedrijven het een onding vonden. Lees het verhaal in de link maar.
https://www.volkskrant.nl(...)%2Fwww.google.com%2F
Daarvoor heb je 3 regeringen nodig.quote:Op maandag 19 augustus 2019 14:19 schreef VoMy het volgende:
[..]
Dit ja.
Een HSL Amsterdam - Groningen - Bremen - Hamburg (- Kopenhagen?) zou wel puur genot zijn zeg. Stel je voor dat we een regering zouden hebben die dat zou durven aanleggen.
Ten dele maar, het spoor is er voor een goed deel al geschikt voor in Duitsland en Denemarken, want daar rijden ook ICE's over. Je hebt alleen die boot waar de trein op moet richting Kopenhagen. Maar dat stuk naar Kopenhagen is niet essentieel voor het plan, een HSL zoals beschreven die maar tot Hamburg gaat zou ook al mooi zijn.quote:Op maandag 19 augustus 2019 14:20 schreef spijkerbroek het volgende:
[..]
Daarvoor heb je 3 regeringen nodig.
Feiten negerende user gespot die het verband tussen steeds meer mensen (door immigratie) en vol lopende infrastructuur niet ziet.quote:
Maar in de auto heb je je eigen plekje, je kunt je eigen muziek op de speaker zetten, je hebt altijd een fijne zitplek, je komt van deur tot deur zonder overstappen en je kunt ook wat nuttige telefoontjes doen. Voor forenzen is de auto nog steeds ideaal. Alleen vergoedt de werkgever vaak de gehele reis met ov terwijl die 19 cent per kilometer vaak voor de auto niet de kosten dekt.quote:Op zaterdag 17 augustus 2019 18:42 schreef VoMy het volgende:
[..]
De auto is in redelijk veel gevallen trager dan de trein. En, itt autorijden hoef je niks te doen, je wordt gebracht. Je hoeft nooit in de file te staan. Tijdens het treinen kun je iets leuks doen, aangezien je niet hoeft auto te rijden. Hoe zou het toch komen dat de trein zoveel gebruikt wordt ja.
Voor een groot deel van de forenzen met kantoorbanen heeft de trein toch echt meer voordelen dan de auto. Als je een beetje in de buurt van het station woont en je met 1 overstap (bijvoorbeeld een sprinter+intercity) bij je werk kunt komen, zie ik niet in waarom je zou autorijden.quote:Op maandag 19 augustus 2019 16:10 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:
[..]
Maar in de auto heb je je eigen plekje, je kunt je eigen muziek op de speaker zetten, je hebt altijd een fijne zitplek, je komt van deur tot deur zonder overstappen en je kunt ook wat nuttige telefoontjes doen. Voor forenzen is de auto nog steeds ideaal. Alleen vergoedt de werkgever vaak de gehele reis met ov terwijl die 19 cent per kilometer vaak voor de auto niet de kosten dekt.
Voor langere reizen kan de trein leuk zijn, maar dan is het vaak weer erg duur.
https://www.ad.nl/zoeterm(...)verbinding~a84541b1/quote:Zoetermeer wil meedoen aan met nieuwe lightrailverbinding
De gemeente Zoetermeer is van plan een centrale rol te gaan spelen bij de aanleg van een lightrailverbinding die de metropoolregio's Amsterdam en Rotterdam-Den Haag via Alphen aan den Rijn aan elkaar knoopt.
Redactie Zoetermeer 19-08-19, 12:05
Je kunt al vrij gemakkelijk van Amsterdam naar Hamburg, overstappen op de ICE in Munster of in Hannover.quote:Op maandag 19 augustus 2019 14:22 schreef VoMy het volgende:
[..]
Ten dele maar, het spoor is er voor een goed deel al geschikt voor in Duitsland en Denemarken, want daar rijden ook ICE's over. Je hebt alleen die boot waar de trein op moet richting Kopenhagen. Maar dat stuk naar Kopenhagen is niet essentieel voor het plan, een HSL zoals beschreven die maar tot Hamburg gaat zou ook al mooi zijn.
Er ligt op dat traject nergens een HSL. Er ligt tussen Bremen en Hamburg een klassieke spoorlijn die deels uitgebouwd is voor 200km, maar dat is alles. ICE's rijden in Duitsland grote delen ook op gewone spoorlijnen, dus dat er al ICE's rijden zegt helaas niet veel.quote:Op maandag 19 augustus 2019 14:22 schreef VoMy het volgende:
[..]
Ten dele maar, het spoor is er voor een goed deel al geschikt voor in Duitsland en Denemarken, want daar rijden ook ICE's over. Je hebt alleen die boot waar de trein op moet richting Kopenhagen. Maar dat stuk naar Kopenhagen is niet essentieel voor het plan, een HSL zoals beschreven die maar tot Hamburg gaat zou ook al mooi zijn.
Beste post in dit topic.quote:Op vrijdag 16 augustus 2019 15:31 schreef Aether het volgende:
Scholen/uni uur later laten beginnen. Scheelt ook meteen in de prestaties.
Een verdomd interessante site hierover is:quote:Op maandag 19 augustus 2019 16:37 schreef VoMy het volgende:
[..]
Voor een groot deel van de forenzen met kantoorbanen heeft de trein toch echt meer voordelen dan de auto. Als je een beetje in de buurt van het station woont en je met 1 overstap (bijvoorbeeld een sprinter+intercity) bij je werk kunt komen, zie ik niet in waarom je zou autorijden.
Autorijden is verspilde tijd, je kunt de tijd niet anders inzetten dan met het autorijden zelf. Je moet bijvoorbeeld op de weg letten, je hebt je handen niet vrij, etcetera. Terwijl je in de trein alle mogelijke dingen kan doen terwijl je naar je bestemming gebracht wordt. Geen frustraties van in de file staan, geen gevaarlijke situaties op de weg, je kunt zonder problemen een borreltje meepakken na je werk, noem het maar op. Je kunt een boekje lezen, wat werken, beetje het nieuws checken, bijslapen, waar je maar zin in hebt.
Ook met het kostenplaatje is treinen goedkoper dan autorijden. Om auto te kunnen rijden, moet je bijvoorbeeld een auto aanschaffen. Dat kost al heel veel geld. Vervolgens moet je nog brandstof betalen, motorrijtuigenbelasting, onderhoudsbeurten. De auto legt het kwa prijs altijd af tegen een trajectkaart of bij grotere afstanden (80km of meer) zelfs tegen de AltijdVrij-kaart van de NS.
De enige manier om de auto rendabeler te maken dan treinen, is door te carpoolen, maar dat doet dan weer helemaal niemand.
Ik heb 7 jaar getreind van en naar werk en ben onlangs overgestapt naar de auto. Ik heb de trein heel lang verdedigd als vervoersmiddel en vind het nog steeds een prima manier van reizen, maar verkies ik de auto boven de trein nu ik het beide een tijdje heb geprobeerd.quote:Op maandag 19 augustus 2019 16:37 schreef VoMy het volgende:
[..]
Voor een groot deel van de forenzen met kantoorbanen heeft de trein toch echt meer voordelen dan de auto. Als je een beetje in de buurt van het station woont en je met 1 overstap (bijvoorbeeld een sprinter+intercity) bij je werk kunt komen, zie ik niet in waarom je zou autorijden.
Autorijden is verspilde tijd, je kunt de tijd niet anders inzetten dan met het autorijden zelf. Je moet bijvoorbeeld op de weg letten, je hebt je handen niet vrij, etcetera. Terwijl je in de trein alle mogelijke dingen kan doen terwijl je naar je bestemming gebracht wordt. Geen frustraties van in de file staan, geen gevaarlijke situaties op de weg, je kunt zonder problemen een borreltje meepakken na je werk, noem het maar op. Je kunt een boekje lezen, wat werken, beetje het nieuws checken, bijslapen, waar je maar zin in hebt.
Ook met het kostenplaatje is treinen goedkoper dan autorijden. Om auto te kunnen rijden, moet je bijvoorbeeld een auto aanschaffen. Dat kost al heel veel geld. Vervolgens moet je nog brandstof betalen, motorrijtuigenbelasting, onderhoudsbeurten. De auto legt het kwa prijs altijd af tegen een trajectkaart of bij grotere afstanden (80km of meer) zelfs tegen de AltijdVrij-kaart van de NS.
De enige manier om de auto rendabeler te maken dan treinen, is door te carpoolen, maar dat doet dan weer helemaal niemand.
Altijd leuk met wat voor bizarre linkjes altijd op de proppen komtquote:Op maandag 19 augustus 2019 19:01 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Een verdomd interessante site hierover is:
http://www.deautovanivan.nl/
Is een filosofische benadering maar niet perse verkeerd vind ik. De filosofische benadering brengt misschien wel de oplossing maar we willen niet, zo zie ik dat.quote:Op maandag 19 augustus 2019 20:03 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Altijd leuk met wat voor bizarre linkjes altijd op de proppen komt!
Of er klopt gewoon niets van. Dat kan ook natuurlijk.quote:Op maandag 19 augustus 2019 20:18 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Is een filosofische benadering maar niet perse verkeerd vind ik. De filosofische benadering brengt misschien wel de oplossing maar we willen niet, zo zie ik dat.
Grappig. Dit is ook mijn ervaring: Sinds die 10-minuten-dienstregeling kom ik telkens een stuk gestresster in mijn trein dan toen ik maar 2 treinen per uur had.quote:Op maandag 19 augustus 2019 19:49 schreef Schuifpui het volgende:
Verder is het gewoon relaxter. Niet haasten om je fiets kwijt te raken (ja die trein komt elke 5 à 10 minuten, maar als ik daar toch ben, haal ik liever degene die er binnen een minuut is),
Moet je weer naar de sportschool. Kost ook tijd en geld.quote:Op maandag 19 augustus 2019 19:49 schreef Schuifpui het volgende:
Grootste nadeel van de auto wat mij betreft: ik mis m'n dagelijkse half uurtje fietsen.
Ben een keer per week extra gaan hardlopen en eet twee boterhammen per dag minder, bespaart juist geld.quote:Op maandag 19 augustus 2019 22:06 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Moet je weer naar de sportschool. Kost ook tijd en geld.
Ik zit ook aan de 100+ maar in dat uurtje reistijd kan ik altijd gebruiken om wat updates te lezen over mijn vakgebied.quote:Op zaterdag 17 augustus 2019 05:57 schreef Lyrebird het volgende:
Ik snap dat forenzen ook niet helemaal. Alleen in Boston heb ik dat een jaar of drie gedaan, en toen besloten dat ik m’n tijd wel beter kon besteden. Sindsdien woon ik op loopafstand van het werk.
Ja, dat is duur.
Collega zit een uur in de auto per dag. Wij kosten zo’n $150 tot $200 per uur. Door dichtbij te wonen “verdien” ik tov mijn collega tot $4k per maand. Niet dat ik in die uurtjes aan het beunen ben, maar het is wel goed om er wat getallen aan te hangen.
Dat is idd een voordeel van het zitten in de trein, je kunt wel wat doen. Dat is in een auto wat lastiger.quote:Op maandag 19 augustus 2019 22:47 schreef raptorix het volgende:
[..]
Ik zit ook aan de 100+ maar in dat uurtje reistijd kan ik altijd gebruiken om wat updates te lezen over mijn vakgebied.
Je kan nog zóveel kortingen aanbieden tijdens daluren, als het werk of school van de reizigers hen dwingt om in de spits te reizen, dan zullen ze toch echt in de spits blijven reizen.quote:Op maandag 19 augustus 2019 23:43 schreef WammesWaggel het volgende:
In de eerste klasse zit vaak wel weinig volk terwijl de tweede klasse uitpuilende is, dus een deel daarvan ombouwen is wellicht verstandig.
Meer nog gaan doen aan kortingen aanbieden tijdens de daluren.
Op die manier optimaliseer je de capaciteit van het huidige rollende materiaal.
https://nos.nl/artikel/22(...)penbaar-vervoer.htmlquote:Coalitiepartijen willen in 2020 al miljardeninvesteringen in openbaar vervoer
VANDAAG, 15:36 AANGEPAST VANDAAG, 17:07 POLITIEK
De regeringscoalitie werkt aan plannen om volgend jaar al miljarden euro's vrij te maken voor een aantal grote bouwprojecten. Het gaat dan bijvoorbeeld om de aanleg van extra lightrailverbindingen rond de grote steden en het doortrekken van de Amsterdamse Noord/Zuid-metrolijn naar Schiphol. In een overleg tussen de vier partijen vandaag moeten daar knopen over worden doorgehakt, melden bronnen in Den Haag.
Het idee is dat er voor de investeringen geld wordt geleend. Dat is momenteel heel voordelig; de rente is negatief, zodat de staat aan het lenen op de kapitaalmarkt verdient. Dat mag effect hebben op de staatsschuld. Die loopt sneller terug dan verwacht, wat extra financiële ruimte biedt. Als de plannen doorgaan, worden ze op Prinsjesdag bekend gemaakt.
"Het inzetten van de staatsschuld zou een breuk zijn met het verleden en de manier waarop de overheid met zijn geld omgaat", zegt politiek verslaggever Ron Fresen. "Normaal gesproken wordt elke meevaller ingezet voor het aflossen van de staatsschuld, maar dat zou nu niet meer het geval zijn. Dat kan ook, omdat het lenen van geld nu niets extra's kost."
Miljardenfonds
Naast de investeringen op korte termijn moet er een fonds met zo'n 10 tot 20 miljard komen voor grote investeringen op de langere termijn, als het economisch minder goed gaat.
D66-fractieleider Jetten zei voorafgaand aan het beraad tussen de vier regeringspartijen, dat hij het goed zou vinden als het kabinet met een concrete investeringsagenda komt. "Er is een stille ramp gaande op de woningmarkt voor starters, er zijn heel veel ov-projecten die niet van de grond komen en er is heel veel kennis en kunde die wij echt kunnen stimuleren met een forse investering." Hij voegt daaraan toe dat het zo gaat met de Nederlandse staatsschuld "dat we moeten kijken hoe we verstandig extra kunnen investeren in de toekomst van Nederland."
Verbetering koopkracht
Behalve over investeringen moet er een besluit worden genomen over verbetering van de koopkracht van de midden- en lage inkomens. Drie van de vier coalitiepartijen willen dat doen door bedrijven meer winstbelasting te laten betalen dan de bedoeling was.
De vraag is nog of de VVD daarmee akkoord gaat. Partijleider Rutte zei vlak voor het reces dat de verlaging van de winstbelasting mogelijk niet doorgaat als bedrijven de lonen van personeel niet fors verhogen. De andere partijen houden de VVD daar graag aan. Jetten zei vanmiddag al: "Dat is eerder ook door de premier gezegd, dat misschien de winstbelasting van bedrijven wat minder naar beneden kan en je dat ten goede kan laten komen aan lastenverlichting voor mensen."
De andere coalitiegenoten willen niets zeggen over de plannen. "We praten nu over de begroting", zegt VVD-fractievoorzitter Dijkhoff. "Maar het moet tot Prinsjesdag wel een verrassing blijven." Minister Schouten zegt dat er nog geen besluiten zijn genomen. "Er zijn nog keuzes te maken, gesprekken te voeren."
In welke eerste klasse reis jij? De keren dat ik daar namelijk kom is het er behoorlijk druk.quote:Op maandag 19 augustus 2019 23:43 schreef WammesWaggel het volgende:
In de eerste klasse zit vaak wel weinig volk
quote:Staatssecretaris Van Veldhoven zegt in een reactie fors te investeren in het spoor.
Ik zie ook vaak weinig mensen daar hoor. En zit dagelijks in de trein .quote:Op donderdag 22 augustus 2019 19:59 schreef Eix het volgende:
[..]
In welke eerste klasse reis jij? De keren dat ik daar namelijk kom is het er behoorlijk druk.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |