Ieder weldekend mens juicht extra investeringen in het spoor toe. En er moet toch best wel wat geld over zijn/vrijgemaakt kunnen worden voor investeringen, nu de rente op staatsleningen legendarisch laag ligt en door het stikstofbesluit zorgt dat allerlei zinloze en contraproductieve VVD-projecten als snelwegverbredingen niet door kunnen gaan.quote:Veel meer treinreizigers dan verwacht, spoor in 2027 zo goed als vol
Het aantal reizigers op het spoor groeit veel harder dan verwacht. Uit de laatste cijfers van de NS blijkt dat het aantal reizigerskilometers op het spoor in het afgelopen half jaar is gegroeid met 4,6 procent, veel meer dan de maximaal 1,9 procent waarop gerekend was.
De groei gaat zo hard, dat de NS vreest dat het vanaf 2027 de dienstregeling nauwelijks nog kan uitbreiden en treinen op de drukste trajecten niet meer kan verlengen. Dat is drie jaar eerder dan spoorbeheerder ProRail had verwacht.
Volgens NS-topman Roger van Boxtel is er daarom snel meer capaciteit nodig op het spoor. "Nu het spoorplafond vervroegd in zicht komt, hebben we dringend meer capaciteit nodig om meer treinen te kunnen rijden. NS pleit er daarom samen met andere vervoersbedrijven voor dat het budget voor ProRail versneld beschikbaar komt om knelpunten in de infrastructuur voor 2027 op te lossen."
Groei nog hoger
De drukte is vooral in de Randstad merkbaar. De groei in treinen naar stations als Rotterdam Centraal, Schiphol Airport en Leiden Centraal is nog groter dan het landelijk gemiddelde van 4,6 procent. Ook nu is het op het spoor al enorm druk.
Op de drukste trajecten kunnen de treinen nu al niet meer door het spoorwegbedrijf verlengd worden. Daardoor daalde de kans op een zitplaats in de spits in de eerste helft van dit jaar licht, van 95,5 procent naar 95 procent.
Staatssecretaris Van Veldhoven zegt in een reactie fors te investeren in het spoor. "En uiteraard kijken we waar we met gericht investeren zo snel mogelijk resultaat kunnen boeken voor de reiziger op drukke trajecten."
Doen ze toch?quote:Op vrijdag 16 augustus 2019 14:39 schreef Rockefellow het volgende:
Volgens mij kan er nog steeds stukken efficiënter gebruik worden gemaakt van het bestaande spoor.
Hooguit zul je de stations moeten uitbreiden. Waarom doen ze dat niet?
Dat kan inderdaad. Maar niet op de relatief lage spanning die men nu gebruikt, als ik het goed heb. Regeren is vooruitzien, en men had twintig jaar geleden al kunnen voorzien dat de koek op een bepaald moment op is. Bij een hogere spanning kunnen er meer treinen korter achter elkaar rijden, en kan hetzelfde spoor efficiënter gebruikt worden. Denk Tokio, waar je iedere drie minuten een intercitytrein naast het perron hebt staan.quote:Op vrijdag 16 augustus 2019 14:39 schreef Rockefellow het volgende:
Volgens mij kan er nog steeds stukken efficiënter gebruik worden gemaakt van het bestaande spoor.
Nouja, na 2027 is dat truukje dus ook voorbij. Dat zeggen ze dus in het artikel.quote:Op vrijdag 16 augustus 2019 14:39 schreef Rockefellow het volgende:
Volgens mij kan er nog steeds stukken efficiënter gebruik worden gemaakt van het bestaande spoor.
Hooguit zul je de stations moeten uitbreiden. Waarom doen ze dat niet?
Dus mensen moeten niet meer kunnen reizen vanaf 2027 want Nederland is vol? Hoe is deze opmerking precies relevant?quote:
Hadden ze het maar gedaan. Dan waren er nog lang geen problemen (in de spits).quote:Op vrijdag 16 augustus 2019 14:45 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
Dat kan inderdaad. Maar niet op de relatief lage spanning die men nu gebruikt, als ik het goed heb. Regeren is vooruitzien, en men had twintig jaar geleden al kunnen voorzien dat de koek op een bepaald moment op is. Bij een hogere spanning kunnen er meer treinen korter achter elkaar rijden, en kan hetzelfde spoor efficiënter gebruikt worden. Denk Tokio, waar je iedere drie minuten een intercitytrein naast het perron hebt staan.
Minder mensen binnenlaten, minder treinreizenquote:Op vrijdag 16 augustus 2019 14:47 schreef VoMy het volgende:
[..]
Dus mensen moeten niet meer kunnen reizen vanaf 2027 want Nederland is vol? Hoe is deze opmerking precies relevant?
En als ze dat gedaan hadden, wat dus veel meer kost, dan waren mensen met pek en veren het hoofdkantoor van de NS binnengedrongen, want het mag nooit iets kosten. Nederlanders willen de beste service gratis. Men moet eens tot hun botte harses laten doordringen dat dat niet kan.quote:Op vrijdag 16 augustus 2019 14:53 schreef Rockefellow het volgende:
[..]
Hadden ze het maar gedaan. Dan waren er nog lang geen problemen (in de spits).
"U bent de 10e die door dit poortje naar binnen wil, en onze policy is dat we slechts 90% van de mensen meenemen in onze treinen."quote:Op vrijdag 16 augustus 2019 14:57 schreef maryen65 het volgende:
[..]
Minder mensen binnenlaten, minder treinreizen
Dit. Plus stimuleren om dichter bij je huis te gaan werken. Duizenden mensen wonen in A en werken in B en vice versa. Dat valt te optimaliseren, ook bij gelijksoortig werk.quote:
"U bent een werkloze zolderkamerfokker, kom na de spits maar terug".quote:Op vrijdag 16 augustus 2019 14:58 schreef spijkerbroek het volgende:
[..]
"U bent de 10e die door dit poortje naar binnen wil, en onze policy is dat we slechts 90% van de mensen meenemen in onze treinen."
Zoiets?
Volgens mij valt dat best mee. De meeste Nederlanders willen een efficiënte (semi)overheid.quote:Op vrijdag 16 augustus 2019 14:57 schreef spijkerbroek het volgende:
[..]
En als ze dat gedaan hadden, wat dus veel meer kost, dan waren mensen met pek en veren het hoofdkantoor van de NS binnengedrongen, want het mag nooit iets kosten. Nederlanders willen de beste service gratis. Men moet eens tot hun botte harses laten doordringen dat dat niet kan.
Nouja die uitleg past op zich ook prima in wat er in de OP staat. Linksom of rechtsom vergt het investeringenquote:Op vrijdag 16 augustus 2019 14:39 schreef Rockefellow het volgende:
Volgens mij kan er nog steeds stukken efficiënter gebruik worden gemaakt van het bestaande spoor.
Hooguit zul je de stations moeten uitbreiden. Waarom doen ze dat niet?
Je denkt dat mensen gestimuleerd moeten worden om geen 2 uur per dag te verbranden aan zinloze treinritjes?quote:Op vrijdag 16 augustus 2019 15:00 schreef CarbonC het volgende:
[..]
Dit. Plus stimuleren om dichter bij je huis te gaan werken. Duizenden mensen wonen in A en werken in B en vice versa. Dat valt te optimaliseren, ook bij gelijksoortig werk.
Inderdaad. Onnodige reistijd is pure aids.quote:Op vrijdag 16 augustus 2019 15:02 schreef Rockefellow het volgende:
[..]
Je denkt dat mensen gestimuleerd moeten worden om geen 2 uur per dag te verbranden aan zinloze trein- of autoritjes?
True. Het was vooral mijn eigen associatie met het neerleggen van extra spoor.quote:Op vrijdag 16 augustus 2019 15:02 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Nouja die uitleg past op zich ook prima in wat er in de OP staat. Linksom of rechtsom vergt het investeringen
Ja, al die werkloze asielzoekers, die zijn de reden dat de treinen overvol zitten in de spitsquote:Op vrijdag 16 augustus 2019 15:00 schreef CarbonC het volgende:
[..]
"U bent een werkloze zolderkamerfokker, kom na de spits maar terug".
Oneens. Ik zit graag 2x een half uur per dag alleen in de auto.quote:Op vrijdag 16 augustus 2019 15:03 schreef CarbonC het volgende:
[..]
Inderdaad. Onnodige reistijd is pure aids.
(plus kleine fix).
Nee, de meeste Nederlanders gaan schreeuwen als ergens geld aan uitgegeven wordt omdat ze zich niet voor kunnen stellen dat het niet goedkoper kan, of überhaupt nodig is.quote:Op vrijdag 16 augustus 2019 15:01 schreef Rockefellow het volgende:
[..]
Volgens mij valt dat best mee. De meeste Nederlanders willen een efficiënte (semi)overheid.
Maar de overheid krijgt helaas een steeds groter waterhoofd voor steeds mindere service. Dan gaan mensen logischerwijs mopperen.
Mensen gaan gillen en huilen zonder er ook maar een greintje verstand van te hebben.quote:Op vrijdag 16 augustus 2019 15:01 schreef Rockefellow het volgende:
[..]
Volgens mij valt dat best mee. De meeste Nederlanders willen een efficiënte (semi)overheid.
Maar de overheid krijgt helaas een steeds groter waterhoofd voor steeds mindere service. Dan gaan mensen logischerwijs mopperen.
De stations zijn niet het grootste probleem. De spanning die in Nederland op de bovenleiding staat en het beveiligingssysteem zijn bij mijn weten de twee zaken waar primair het schoentje knelt.quote:Op vrijdag 16 augustus 2019 14:39 schreef Rockefellow het volgende:
Volgens mij kan er nog steeds stukken efficiënter gebruik worden gemaakt van het bestaande spoor.
Hooguit zul je de stations moeten uitbreiden. Waarom doen ze dat niet?
20 jaar geleden had NS hele andere problemen dan teveel reizigers: toen ging het er vooral om de destijds dramatisch slechte reizigerstevredenheid en de punctualiteit weer op een acceptabel niveau te krijgen. Dat het vervolgens zo goed zou gaan, had niemand durven te voorspellen.quote:Op vrijdag 16 augustus 2019 14:45 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
Dat kan inderdaad. Maar niet op de relatief lage spanning die men nu gebruikt, als ik het goed heb. Regeren is vooruitzien, en men had twintig jaar geleden al kunnen voorzien dat de koek op een bepaald moment op is.
Dan gaan er nog meer mensen in hun stinkauto rondtuffen.quote:Op vrijdag 16 augustus 2019 15:28 schreef HSG het volgende:
Beste oplossing is OV flink duurder maken.
Als je met beste slechtste bedoelt klopt het.quote:Op vrijdag 16 augustus 2019 15:28 schreef HSG het volgende:
Beste oplossing is OV flink duurder maken.
Ik zie het eerder als mis management. Een goede manager/leider is ook op het onverwachte voorbereid.quote:Op vrijdag 16 augustus 2019 14:30 schreef LXIV het volgende:
Hoe kan iets nu te snel groeien? Het concept NL is alles zo snel mogelijk te laten groeien.
Dat doen ze al (ongeveer). U bent een 65+'er, we willen u verzoeken na de spits te reizen.quote:Op vrijdag 16 augustus 2019 15:00 schreef CarbonC het volgende:
[..]
"U bent een werkloze zolderkamerfokker, kom na de spits maar terug".
En het spoor zelf ook. Met deze frequentie kan op veel plaatsen het spoor niet meer tot rust komen. Dan ontstaan er verzakkingen en spoordijken kunnen ook niet meer herstellen.quote:Op vrijdag 16 augustus 2019 15:14 schreef J.B. het volgende:
[..]
De stations zijn niet het grootste probleem. De spanning die in Nederland op de bovenleiding staat en het beveiligingssysteem zijn bij mijn weten de twee zaken waar primair het schoentje knelt.
Dit sowieso. We wonen veel te ver van ons werk af. We zijn het normaal gaan vinden om een half uur tot een uur in de auto te zitten naar ons werk. En nemen soms nog een half uur file op de koop toequote:Op vrijdag 16 augustus 2019 15:00 schreef CarbonC het volgende:
[..]
Dit. Plus stimuleren om dichter bij je huis te gaan werken. Duizenden mensen wonen in A en werken in B en vice versa. Dat valt te optimaliseren, ook bij gelijksoortig werk.
Ja, nog meer geld uitgeven aan allerlei meuk die niet nodig is als we ons reizen zouden beperken.quote:Op vrijdag 16 augustus 2019 15:50 schreef J.A.R.V.I.S. het volgende:
Waarom komen er eigenlijk niet veel meer metro's in Nederland, of is daar onze grond niet geschikt voor? Denk dat je zo veel problemen kunt oplossen, veel drukke steden hebben een metronetwerk, in principe is Nederland gewoon een uit de kluiten gewassen grote stad.
Ik werk in de stad, woon in een dorp. Hier liggen geen bedrijven in mijn dorp, althans niet bedrijven waar ik met mijn kennis terecht kan. In de stad wonen hou ik niet van, is mij veel te druk, dus ik woon zo'n 20 minuutjes van het werk af. Is toch niet te ver reizen? Ik moet helaas wel met de auto gaan omdat de bus naar die stad jaren geleden al is wegbezuinigd en we geen treinstation hebben waardoor ik voor een enkele rit met het openbaar vervoer bijna een uur langer onderweg ben.quote:Op vrijdag 16 augustus 2019 15:53 schreef CarbonC het volgende:
[..]
Ja, nog meer geld uitgeven aan allerlei meuk die niet nodig is als we ons reizen zouden beperken.
#kwaliteitvanleven #nepwelvaart
Koop een elektrische fiets.quote:Op vrijdag 16 augustus 2019 15:56 schreef J.A.R.V.I.S. het volgende:
[..]
Ik werk in de stad, woon in een dorp. Hier liggen geen bedrijven in mijn dorp, althans niet bedrijven waar ik met mijn kennis terecht kan. In de stad wonen hou ik niet van, is mij veel te druk, dus ik woon zo'n 20 minuutjes van het werk af. Is toch niet te ver reizen? Ik moet helaas wel met de auto gaan omdat de bus naar die stad jaren geleden al is wegbezuinigd en we geen treinstation hebben waardoor ik voor een enkele rit met het openbaar vervoer bijna een uur langer onderweg ben.
Maar hoe wil je dat gaan doen? Dat lijkt me eigenlijk een nog omslachtiger probleem. Zeker aangezien er nog meer werkgelegenheid in de Randstad is dan dat er mensen zijn. En de woning/huurprijzen en wachtlijsten rijzen al de pan uit.quote:Op vrijdag 16 augustus 2019 15:00 schreef CarbonC het volgende:
[..]
Dit. Plus stimuleren om dichter bij je huis te gaan werken. Duizenden mensen wonen in A en werken in B en vice versa. Dat valt te optimaliseren, ook bij gelijksoortig werk.
Vroeger had je stimuleringsregelingen voor bedrijven om zich te vestigen in bepaalde regio's: dat zou weer terug mogen komen.quote:Op vrijdag 16 augustus 2019 16:10 schreef silverhill het volgende:
[..]
Maar hoe wil je dat gaan doen? Dat lijkt me eigenlijk een nog omslachtiger probleem. Zeker aangezien er nog meer werkgelegenheid in de Randstad is dan dat er mensen zijn. En de woning/huurprijzen en wachtlijsten rijzen al de pan uit.
Ik zou dan eerder stimuleren om de bedrijven dichter bij de mensen te krijgen. Met andere woorden: Werkgelegenheid spreiden. Niet alleen over heel Nederland, maar ook per regio. Al zie ik ook hier niet direct een manier om echt zoden aan de dijk te zetten, want je kunt bedrijven immers niet dwingen.
Verder is busvervoer belachelijk inefficiënt. Vooral regiobussen. Op alle trajecten tussen (en door) middelgrote plaatsen waar verbinding per trein niet bestaat, dan wel enorm omreizen is, zouden een soort intercitybussen moeten komen.
Wat je in ieder geval zou kunnen doen, is de drempel om te verhuizen verlagen, bijvoorbeeld door de overdrachtbelasting te verlagen of af te schaffen. Met een beetje koophuis betaal je nu al 5.000-7.000 euro aan belasting wanneer je verhuist. Dan wordt het al snel aantrekkelijk om dat extra half uurtje reistijd maar voor lief te nemen, al helemaal omdat reiskosten weer aftrekbaar zijn.quote:Op vrijdag 16 augustus 2019 16:10 schreef silverhill het volgende:
[..]
Maar hoe wil je dat gaan doen? Dat lijkt me eigenlijk een nog omslachtiger probleem. Zeker aangezien er nog meer werkgelegenheid in de Randstad is dan dat er mensen zijn. En de woning/huurprijzen en wachtlijsten rijzen al de pan uit.
Die waren er: De Interliners. Zelfs je NS-kaartje was er geldig. Ergens met de liberalisering van het busvervoer zijn de een stille dood gestorven en vervangen door een kakkefonie van allerlei regionale, formules (Q-liner, RNET, Bizzliner) die qua reistijd nauwelijks iets toevoegen aan de normale streekbussen.quote:Ik zou dan eerder stimuleren om de bedrijven dichter bij de mensen te krijgen. Met andere woorden: Werkgelegenheid spreiden. Niet alleen over heel Nederland, maar ook per regio. Al zie ik ook hier niet direct een manier om echt zoden aan de dijk te zetten, want je kunt bedrijven immers niet dwingen.
[quote]
Vooral regiobussen. Op alle trajecten tussen (en door) middelgrote plaatsen waar verbinding per trein niet bestaat, dan wel enorm omreizen is, zouden een soort intercitybussen moeten komen.
Maar is dat de reden dat steeds meer mensen met de trein gaan?quote:
Nijmegen-Venlo bestaat alquote:Op vrijdag 16 augustus 2019 16:59 schreef Fietsertje70 het volgende:
Er kan nog wel wat gewonnen worden door de aanleg van nieuwe/betere spoorlijnen bv Breda-Utrecht of Nijmegen-Venlo.
Met Nijmegen-Venlo bedoel ik dat ze daar wel een betere spoorlijn mogen aanleggen. Nijmegen-Eindhoven is ook wel een goede.quote:Op vrijdag 16 augustus 2019 17:09 schreef VoMy het volgende:
[..]
Nijmegen-Venlo bestaat alNijmegen-Eindhoven bedoel je?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |