Ieder weldekend mens juicht extra investeringen in het spoor toe. En er moet toch best wel wat geld over zijn/vrijgemaakt kunnen worden voor investeringen, nu de rente op staatsleningen legendarisch laag ligt en door het stikstofbesluit zorgt dat allerlei zinloze en contraproductieve VVD-projecten als snelwegverbredingen niet door kunnen gaan.quote:Veel meer treinreizigers dan verwacht, spoor in 2027 zo goed als vol
Het aantal reizigers op het spoor groeit veel harder dan verwacht. Uit de laatste cijfers van de NS blijkt dat het aantal reizigerskilometers op het spoor in het afgelopen half jaar is gegroeid met 4,6 procent, veel meer dan de maximaal 1,9 procent waarop gerekend was.
De groei gaat zo hard, dat de NS vreest dat het vanaf 2027 de dienstregeling nauwelijks nog kan uitbreiden en treinen op de drukste trajecten niet meer kan verlengen. Dat is drie jaar eerder dan spoorbeheerder ProRail had verwacht.
Volgens NS-topman Roger van Boxtel is er daarom snel meer capaciteit nodig op het spoor. "Nu het spoorplafond vervroegd in zicht komt, hebben we dringend meer capaciteit nodig om meer treinen te kunnen rijden. NS pleit er daarom samen met andere vervoersbedrijven voor dat het budget voor ProRail versneld beschikbaar komt om knelpunten in de infrastructuur voor 2027 op te lossen."
Groei nog hoger
De drukte is vooral in de Randstad merkbaar. De groei in treinen naar stations als Rotterdam Centraal, Schiphol Airport en Leiden Centraal is nog groter dan het landelijk gemiddelde van 4,6 procent. Ook nu is het op het spoor al enorm druk.
Op de drukste trajecten kunnen de treinen nu al niet meer door het spoorwegbedrijf verlengd worden. Daardoor daalde de kans op een zitplaats in de spits in de eerste helft van dit jaar licht, van 95,5 procent naar 95 procent.
Staatssecretaris Van Veldhoven zegt in een reactie fors te investeren in het spoor. "En uiteraard kijken we waar we met gericht investeren zo snel mogelijk resultaat kunnen boeken voor de reiziger op drukke trajecten."
Doen ze toch?quote:Op vrijdag 16 augustus 2019 14:39 schreef Rockefellow het volgende:
Volgens mij kan er nog steeds stukken efficiënter gebruik worden gemaakt van het bestaande spoor.
Hooguit zul je de stations moeten uitbreiden. Waarom doen ze dat niet?
Dat kan inderdaad. Maar niet op de relatief lage spanning die men nu gebruikt, als ik het goed heb. Regeren is vooruitzien, en men had twintig jaar geleden al kunnen voorzien dat de koek op een bepaald moment op is. Bij een hogere spanning kunnen er meer treinen korter achter elkaar rijden, en kan hetzelfde spoor efficiënter gebruikt worden. Denk Tokio, waar je iedere drie minuten een intercitytrein naast het perron hebt staan.quote:Op vrijdag 16 augustus 2019 14:39 schreef Rockefellow het volgende:
Volgens mij kan er nog steeds stukken efficiënter gebruik worden gemaakt van het bestaande spoor.
Nouja, na 2027 is dat truukje dus ook voorbij. Dat zeggen ze dus in het artikel.quote:Op vrijdag 16 augustus 2019 14:39 schreef Rockefellow het volgende:
Dus mensen moeten niet meer kunnen reizen vanaf 2027 want Nederland is vol? Hoe is deze opmerking precies relevant?quote:
Hadden ze het maar gedaan. Dan waren er nog lang geen problemen (in de spits).quote:Op vrijdag 16 augustus 2019 14:45 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
Dat kan inderdaad. Maar niet op de relatief lage spanning die men nu gebruikt, als ik het goed heb. Regeren is vooruitzien, en men had twintig jaar geleden al kunnen voorzien dat de koek op een bepaald moment op is. Bij een hogere spanning kunnen er meer treinen korter achter elkaar rijden, en kan hetzelfde spoor efficiënter gebruikt worden. Denk Tokio, waar je iedere drie minuten een intercitytrein naast het perron hebt staan.
Minder mensen binnenlaten, minder treinreizenquote:Op vrijdag 16 augustus 2019 14:47 schreef VoMy het volgende:
[..]
Dus mensen moeten niet meer kunnen reizen vanaf 2027 want Nederland is vol? Hoe is deze opmerking precies relevant?
En als ze dat gedaan hadden, wat dus veel meer kost, dan waren mensen met pek en veren het hoofdkantoor van de NS binnengedrongen, want het mag nooit iets kosten. Nederlanders willen de beste service gratis. Men moet eens tot hun botte harses laten doordringen dat dat niet kan.quote:Op vrijdag 16 augustus 2019 14:53 schreef Rockefellow het volgende:
[..]
Hadden ze het maar gedaan. Dan waren er nog lang geen problemen (in de spits).
"U bent de 10e die door dit poortje naar binnen wil, en onze policy is dat we slechts 90% van de mensen meenemen in onze treinen."quote:Op vrijdag 16 augustus 2019 14:57 schreef maryen65 het volgende:
[..]
Minder mensen binnenlaten, minder treinreizen
Dit. Plus stimuleren om dichter bij je huis te gaan werken. Duizenden mensen wonen in A en werken in B en vice versa. Dat valt te optimaliseren, ook bij gelijksoortig werk.quote:
"U bent een werkloze zolderkamerfokker, kom na de spits maar terug".quote:Op vrijdag 16 augustus 2019 14:58 schreef spijkerbroek het volgende:
[..]
"U bent de 10e die door dit poortje naar binnen wil, en onze policy is dat we slechts 90% van de mensen meenemen in onze treinen."
Zoiets?
Volgens mij valt dat best mee. De meeste Nederlanders willen een efficiënte (semi)overheid.quote:Op vrijdag 16 augustus 2019 14:57 schreef spijkerbroek het volgende:
[..]
En als ze dat gedaan hadden, wat dus veel meer kost, dan waren mensen met pek en veren het hoofdkantoor van de NS binnengedrongen, want het mag nooit iets kosten. Nederlanders willen de beste service gratis. Men moet eens tot hun botte harses laten doordringen dat dat niet kan.
Nouja die uitleg past op zich ook prima in wat er in de OP staat. Linksom of rechtsom vergt het investeringenquote:Op vrijdag 16 augustus 2019 14:39 schreef Rockefellow het volgende:
Je denkt dat mensen gestimuleerd moeten worden om geen 2 uur per dag te verbranden aan zinloze treinritjes?quote:Op vrijdag 16 augustus 2019 15:00 schreef CarbonC het volgende:
[..]
Dit. Plus stimuleren om dichter bij je huis te gaan werken. Duizenden mensen wonen in A en werken in B en vice versa. Dat valt te optimaliseren, ook bij gelijksoortig werk.
Inderdaad. Onnodige reistijd is pure aids.quote:Op vrijdag 16 augustus 2019 15:02 schreef Rockefellow het volgende:
[..]
Je denkt dat mensen gestimuleerd moeten worden om geen 2 uur per dag te verbranden aan zinloze trein- of autoritjes?
True. Het was vooral mijn eigen associatie met het neerleggen van extra spoor.quote:Op vrijdag 16 augustus 2019 15:02 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Nouja die uitleg past op zich ook prima in wat er in de OP staat. Linksom of rechtsom vergt het investeringen
Ja, al die werkloze asielzoekers, die zijn de reden dat de treinen overvol zitten in de spitsquote:Op vrijdag 16 augustus 2019 15:00 schreef CarbonC het volgende:
[..]
"U bent een werkloze zolderkamerfokker, kom na de spits maar terug".
Oneens. Ik zit graag 2x een half uur per dag alleen in de auto.quote:Op vrijdag 16 augustus 2019 15:03 schreef CarbonC het volgende:
[..]
Inderdaad. Onnodige reistijd is pure aids.
(plus kleine fix).
Nee, de meeste Nederlanders gaan schreeuwen als ergens geld aan uitgegeven wordt omdat ze zich niet voor kunnen stellen dat het niet goedkoper kan, of überhaupt nodig is.quote:Op vrijdag 16 augustus 2019 15:01 schreef Rockefellow het volgende:
[..]
Volgens mij valt dat best mee. De meeste Nederlanders willen een efficiënte (semi)overheid.
Maar de overheid krijgt helaas een steeds groter waterhoofd voor steeds mindere service. Dan gaan mensen logischerwijs mopperen.
Mensen gaan gillen en huilen zonder er ook maar een greintje verstand van te hebben.quote:Op vrijdag 16 augustus 2019 15:01 schreef Rockefellow het volgende:
[..]
Volgens mij valt dat best mee. De meeste Nederlanders willen een efficiënte (semi)overheid.
Maar de overheid krijgt helaas een steeds groter waterhoofd voor steeds mindere service. Dan gaan mensen logischerwijs mopperen.
De stations zijn niet het grootste probleem. De spanning die in Nederland op de bovenleiding staat en het beveiligingssysteem zijn bij mijn weten de twee zaken waar primair het schoentje knelt.quote:Op vrijdag 16 augustus 2019 14:39 schreef Rockefellow het volgende:
20 jaar geleden had NS hele andere problemen dan teveel reizigers: toen ging het er vooral om de destijds dramatisch slechte reizigerstevredenheid en de punctualiteit weer op een acceptabel niveau te krijgen. Dat het vervolgens zo goed zou gaan, had niemand durven te voorspellen.quote:Op vrijdag 16 augustus 2019 14:45 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
Dat kan inderdaad. Maar niet op de relatief lage spanning die men nu gebruikt, als ik het goed heb. Regeren is vooruitzien, en men had twintig jaar geleden al kunnen voorzien dat de koek op een bepaald moment op is.
Dan gaan er nog meer mensen in hun stinkauto rondtuffen.quote:Op vrijdag 16 augustus 2019 15:28 schreef HSG het volgende:
Beste oplossing is OV flink duurder maken.
Als je met beste slechtste bedoelt klopt het.quote:Op vrijdag 16 augustus 2019 15:28 schreef HSG het volgende:
Ik zie het eerder als mis management. Een goede manager/leider is ook op het onverwachte voorbereid.quote:Op vrijdag 16 augustus 2019 14:30 schreef LXIV het volgende:
Hoe kan iets nu te snel groeien? Het concept NL is alles zo snel mogelijk te laten groeien.
Dat doen ze al (ongeveer). U bent een 65+'er, we willen u verzoeken na de spits te reizen.quote:Op vrijdag 16 augustus 2019 15:00 schreef CarbonC het volgende:
[..]
"U bent een werkloze zolderkamerfokker, kom na de spits maar terug".
En het spoor zelf ook. Met deze frequentie kan op veel plaatsen het spoor niet meer tot rust komen. Dan ontstaan er verzakkingen en spoordijken kunnen ook niet meer herstellen.quote:Op vrijdag 16 augustus 2019 15:14 schreef J.B. het volgende:
[..]
De stations zijn niet het grootste probleem. De spanning die in Nederland op de bovenleiding staat en het beveiligingssysteem zijn bij mijn weten de twee zaken waar primair het schoentje knelt.
Dit sowieso. We wonen veel te ver van ons werk af. We zijn het normaal gaan vinden om een half uur tot een uur in de auto te zitten naar ons werk. En nemen soms nog een half uur file op de koop toequote:Op vrijdag 16 augustus 2019 15:00 schreef CarbonC het volgende:
[..]
Dit. Plus stimuleren om dichter bij je huis te gaan werken. Duizenden mensen wonen in A en werken in B en vice versa. Dat valt te optimaliseren, ook bij gelijksoortig werk.
Ja, nog meer geld uitgeven aan allerlei meuk die niet nodig is als we ons reizen zouden beperken.quote:Op vrijdag 16 augustus 2019 15:50 schreef J.A.R.V.I.S. het volgende:
Waarom komen er eigenlijk niet veel meer metro's in Nederland, of is daar onze grond niet geschikt voor? Denk dat je zo veel problemen kunt oplossen, veel drukke steden hebben een metronetwerk, in principe is Nederland gewoon een uit de kluiten gewassen grote stad.
Ik werk in de stad, woon in een dorp. Hier liggen geen bedrijven in mijn dorp, althans niet bedrijven waar ik met mijn kennis terecht kan. In de stad wonen hou ik niet van, is mij veel te druk, dus ik woon zo'n 20 minuutjes van het werk af. Is toch niet te ver reizen? Ik moet helaas wel met de auto gaan omdat de bus naar die stad jaren geleden al is wegbezuinigd en we geen treinstation hebben waardoor ik voor een enkele rit met het openbaar vervoer bijna een uur langer onderweg ben.quote:Op vrijdag 16 augustus 2019 15:53 schreef CarbonC het volgende:
[..]
Ja, nog meer geld uitgeven aan allerlei meuk die niet nodig is als we ons reizen zouden beperken.
#kwaliteitvanleven #nepwelvaart
Koop een elektrische fiets.quote:Op vrijdag 16 augustus 2019 15:56 schreef J.A.R.V.I.S. het volgende:
[..]
Ik werk in de stad, woon in een dorp. Hier liggen geen bedrijven in mijn dorp, althans niet bedrijven waar ik met mijn kennis terecht kan. In de stad wonen hou ik niet van, is mij veel te druk, dus ik woon zo'n 20 minuutjes van het werk af. Is toch niet te ver reizen? Ik moet helaas wel met de auto gaan omdat de bus naar die stad jaren geleden al is wegbezuinigd en we geen treinstation hebben waardoor ik voor een enkele rit met het openbaar vervoer bijna een uur langer onderweg ben.
Maar hoe wil je dat gaan doen? Dat lijkt me eigenlijk een nog omslachtiger probleem. Zeker aangezien er nog meer werkgelegenheid in de Randstad is dan dat er mensen zijn. En de woning/huurprijzen en wachtlijsten rijzen al de pan uit.quote:Op vrijdag 16 augustus 2019 15:00 schreef CarbonC het volgende:
[..]
Vroeger had je stimuleringsregelingen voor bedrijven om zich te vestigen in bepaalde regio's: dat zou weer terug mogen komen.quote:Op vrijdag 16 augustus 2019 16:10 schreef silverhill het volgende:
[..]
Maar hoe wil je dat gaan doen? Dat lijkt me eigenlijk een nog omslachtiger probleem. Zeker aangezien er nog meer werkgelegenheid in de Randstad is dan dat er mensen zijn. En de woning/huurprijzen en wachtlijsten rijzen al de pan uit.
Ik zou dan eerder stimuleren om de bedrijven dichter bij de mensen te krijgen. Met andere woorden: Werkgelegenheid spreiden. Niet alleen over heel Nederland, maar ook per regio. Al zie ik ook hier niet direct een manier om echt zoden aan de dijk te zetten, want je kunt bedrijven immers niet dwingen.
Verder is busvervoer belachelijk inefficiënt. Vooral regiobussen. Op alle trajecten tussen (en door) middelgrote plaatsen waar verbinding per trein niet bestaat, dan wel enorm omreizen is, zouden een soort intercitybussen moeten komen.
Wat je in ieder geval zou kunnen doen, is de drempel om te verhuizen verlagen, bijvoorbeeld door de overdrachtbelasting te verlagen of af te schaffen. Met een beetje koophuis betaal je nu al 5.000-7.000 euro aan belasting wanneer je verhuist. Dan wordt het al snel aantrekkelijk om dat extra half uurtje reistijd maar voor lief te nemen, al helemaal omdat reiskosten weer aftrekbaar zijn.quote:Op vrijdag 16 augustus 2019 16:10 schreef silverhill het volgende:
[..]
Maar hoe wil je dat gaan doen? Dat lijkt me eigenlijk een nog omslachtiger probleem. Zeker aangezien er nog meer werkgelegenheid in de Randstad is dan dat er mensen zijn. En de woning/huurprijzen en wachtlijsten rijzen al de pan uit.
Die waren er: De Interliners. Zelfs je NS-kaartje was er geldig. Ergens met de liberalisering van het busvervoer zijn de een stille dood gestorven en vervangen door een kakkefonie van allerlei regionale, formules (Q-liner, RNET, Bizzliner) die qua reistijd nauwelijks iets toevoegen aan de normale streekbussen.quote:Ik zou dan eerder stimuleren om de bedrijven dichter bij de mensen te krijgen. Met andere woorden: Werkgelegenheid spreiden. Niet alleen over heel Nederland, maar ook per regio. Al zie ik ook hier niet direct een manier om echt zoden aan de dijk te zetten, want je kunt bedrijven immers niet dwingen.
[quote]
Vooral regiobussen. Op alle trajecten tussen (en door) middelgrote plaatsen waar verbinding per trein niet bestaat, dan wel enorm omreizen is, zouden een soort intercitybussen moeten komen.
Maar is dat de reden dat steeds meer mensen met de trein gaan?quote:
Nijmegen-Venlo bestaat alquote:Op vrijdag 16 augustus 2019 16:59 schreef Fietsertje70 het volgende:
Er kan nog wel wat gewonnen worden door de aanleg van nieuwe/betere spoorlijnen bv Breda-Utrecht of Nijmegen-Venlo.
Met Nijmegen-Venlo bedoel ik dat ze daar wel een betere spoorlijn mogen aanleggen. Nijmegen-Eindhoven is ook wel een goede.quote:Op vrijdag 16 augustus 2019 17:09 schreef VoMy het volgende:
[..]
Nijmegen-Venlo bestaat alNijmegen-Eindhoven bedoel je?
Ik mag dat niet zeggen van de maatschappijleraar. Laten we het houden bij:quote:
Waarom zou je een landelijk metronetwerk willen? Zodat je heel snel kunt opstarten tussen Beilen en Hoogeveen?quote:Op vrijdag 16 augustus 2019 17:28 schreef Hoogslaper het volgende:
[..]
Ik mag dat niet zeggen van de maatschappijleraar. Laten we het houden bij:
Nederland is druk
Maar omdat de ruimte beperkt is, zou je Nederland als één grote stad kunnen zien. Misschien tijd om een landelijk metronetwerk aan te leggen. En ja, da's een hele dure grap.
De meest afgelegen plaatsen hoeven er natuurlijk niet meteen op aangesloten te worden. Maar als je begint met onder de Randstad een netwerk aan te leggen, zou dat niet al heel veel schelen in de drukte?quote:Op vrijdag 16 augustus 2019 18:07 schreef VoMy het volgende:
[..]
Waarom zou je een landelijk metronetwerk willen? Zodat je heel snel kunt opstarten tussen Beilen en Hoogeveen?
Je bedoelt zoals het metronetwerk Rotterdam-Den Haag, dat al bestaat?quote:Op vrijdag 16 augustus 2019 18:11 schreef Hoogslaper het volgende:
[..]
De meest afgelegen plaatsen hoeven er natuurlijk niet meteen op aangesloten te worden. Maar als je begint met onder de Randstad een netwerk aan te leggen, zou dat niet al heel veel schelen in de drukte?
Precies! En dat verbinden met Utrecht en Amsterdamquote:Op vrijdag 16 augustus 2019 18:12 schreef VoMy het volgende:
[..]
Je bedoelt zoals het metronetwerk Rotterdam-Den Haag, dat al bestaat?
Maar wat is de winst dan precies, want er gaan al 10 treinen per uur vanaf Utrecht naar Amsterdam (excl. sprinters) en 4 naar Den Haag, Rotterdam exclusief sprinters. Waarom gaat jouw plan enorm veel capaciteitswinst opleveren? Kunnen er zoveel meer mensen in een metro dan in een 2x6 dubbeldekker?quote:Op vrijdag 16 augustus 2019 18:13 schreef Hoogslaper het volgende:
[..]
Precies! En dat verbinden met Utrecht en Amsterdam
Maar dat is toch het hele idee van dit topic, het aantal treinreizigers groeit te snel? Ik blijf bij het punt, als de ruimte beperkt is, misschien is ondergronds gaan dan een optie. Net zoals met wonen, als je meer mensen wil huisvesten, wat doe je dan? De hele oppervlakte volbouwen of juist meer de hoogte in?quote:Op vrijdag 16 augustus 2019 18:15 schreef VoMy het volgende:
[..]
Maar wat is de winst dan precies, want er gaan al 10 treinen per uur vanaf Utrecht naar Amsterdam (excl. sprinters) en 4 naar Den Haag, Rotterdam exclusief sprinters. Waarom gaat jouw plan enorm veel capaciteitswinst opleveren? Kunnen er zoveel meer mensen in een metro dan in een 2x6 dubbeldekker?
Wow, dat zou wel mooi zijn als dit (of gedeeltelijk) uitgevoerd gaat worden.quote:Op vrijdag 16 augustus 2019 17:51 schreef Hexagon het volgende:
De Christenunie had een paar jaar geleden wel een goede spoorvisie
https://www.ovmagazine.nl(...)er-en-directer-1159/
Vandaar dat men wel beweert dat het het drukste net van de WERELD is (en dat daarom dit en dat en zijn moeder allemaal niet kan..). Dat lijkt logisch als je niet zoveel spoor hebt.quote:Op vrijdag 16 augustus 2019 17:24 schreef silverhill het volgende:
Als je trouwens Nederland vergelijkt met andere Europese landen, en het verschil in bevolkingsdichtheid in acht neemt, valt op dat de dichtheid van het Nederlandse spoorwegennet nog behoorlijk laag is.
https://www.openstreetmap.org/#map=7/51.186/3.005&layers=T
Dat zegt niet zoveel. In Frankrijk heb je van die k*tstations in the middle of nowhere waar drie keer per dag een trein langskomt. Maar hé, er komt een trein! In Nederland heb je dat niet. Zelfs uit Yerseke kan je nog tot 23.00 1x per half uur vertrekken.quote:Op vrijdag 16 augustus 2019 17:24 schreef silverhill het volgende:
Als je trouwens Nederland vergelijkt met andere Europese landen, en het verschil in bevolkingsdichtheid in acht neemt, valt op dat de dichtheid van het Nederlandse spoorwegennet nog behoorlijk laag is.
https://www.openstreetmap.org/#map=7/51.186/3.005&layers=T
Maar dat is wat de NS ook aangeeft: treinverdubbelingen en hogere frequenties waar mogelijk werken maar tot een zekere hoogte, en vanaf 2027 is het, met dit + het dan aanwezige spoor, wel klaar met de groei.quote:Op vrijdag 16 augustus 2019 18:22 schreef Hoogslaper het volgende:
[..]
Maar dat is toch het hele idee van dit topic, het aantal treinreizigers groeit te snel? Ik blijf bij het punt, als de ruimte beperkt is, misschien is ondergronds gaan dan een optie. Net zoals met wonen, als je meer mensen wil huisvesten, wat doe je dan? De hele oppervlakte volbouwen of juist meer de hoogte in?
Ik snap je punt wel, maar hoe lang kan je doorgaan met vergroten van de capaciteit van het spoor? Sporen verdubbelen, langere treinen.. ja, daar kan je het een tijdje mee volhouden, maar wat doe je daarna?
De Nederlandse bodem is zacht, en is het dus duurder om metrotunnels te graven. En dan kom je weer op het punt waar ik het eerder over had: mensen gaan klagen dat het allemaal zo duur wordt.quote:Op vrijdag 16 augustus 2019 18:22 schreef Hoogslaper het volgende:
[..]
Maar dat is toch het hele idee van dit topic, het aantal treinreizigers groeit te snel? Ik blijf bij het punt, als de ruimte beperkt is, misschien is ondergronds gaan dan een optie. Net zoals met wonen, als je meer mensen wil huisvesten, wat doe je dan? De hele oppervlakte volbouwen of juist meer de hoogte in?
Ik snap je punt wel, maar hoe lang kan je doorgaan met vergroten van de capaciteit van het spoor? Sporen verdubbelen, langere treinen.. ja, daar kan je het een tijdje mee volhouden, maar wat doe je daarna?
Dit sowieso. Men vindt het een verworven recht. Daarom gebeurt het ook. Al die verspilde miljoenen forensenkilometers per dag. Zo zonde van de tijd, verbrand dinosap dag in dag uit en het milieu ook. Totale waanzin die we als normaal en "nodig" zijn gaan zien.quote:Op vrijdag 16 augustus 2019 18:36 schreef Postbus100 het volgende:
Ik denk dat wij gewoon substantieel minder moeten reizen.
100% eens.quote:Op vrijdag 16 augustus 2019 18:36 schreef Postbus100 het volgende:
Ik denk dat wij gewoon substantieel minder moeten reizen. Wat een luxe om elke dag met de trein te kunnen/mogen, maar er zitten natuurlijk ook grenzen aan groei.
Dat is nog eens een mooi concreet planquote:Op vrijdag 16 augustus 2019 17:51 schreef Hexagon het volgende:
De Christenunie had een paar jaar geleden wel een goede spoorvisie
https://www.ovmagazine.nl(...)er-en-directer-1159/
Dat gebeurt niet (meer). Het is al een wonder dat de Hanzelijn er ligt, en dat was het compromis van deze lijn. Heb een keer een artikel gelezen over de geschiedenis van de totstandkoming van de Hanzelijn, zodoende.quote:Nieuwe spoorlijnen:
– Lelystad–Heerenveen–Groningen
Oef, als dat toch eens zou kunnenquote:[quote]
– (Utrecht–)Huizen–Almere.
Eens. Bijkomend voordeel is dat spoorverdubbeling ook een soort back-up oplevert. In het geval van een kapotte bovenleiding op één spoor kan er nog steeds doorgereden worden. Bespaart je toch de ergernis van helemaal omrijden of wachten tot de bussen worden ingezet.quote:Op vrijdag 16 augustus 2019 18:33 schreef VoMy het volgende:
Inderdaad, spoorverdubbelingen - zeker op tactische plaatsen - kunnen nog een extra capaciteitsverhoging met zich mee brengen, daarnaast juich ik nieuwe spoorlijnen ook altijd toe.
De VVD is het vast met je eens.quote:Op vrijdag 16 augustus 2019 15:28 schreef HSG het volgende:
Dat is eigenlijk helemaal geen slecht idee.quote:Op vrijdag 16 augustus 2019 15:31 schreef Aether het volgende:
Scholen/uni uur later laten beginnen. Scheelt ook meteen in de prestaties.
Ja, DIT! Wie verhuist er nog voor z'n werk??? Alleen uit eigen beweging, echt niet op verzoek/aanbod van de baas.quote:Op vrijdag 16 augustus 2019 19:05 schreef Fietsertje70 het volgende:
Mijn ouders zijn 3x verhuisd voor het werk van mijn vader, met de huidige baangaranties doet ook helemaal niemand dat meer, en gaat men maar forenzen.
Ik snap ook niet waarom ze dat kippenlijntje niet wat optimaler benutten.quote:Op vrijdag 16 augustus 2019 19:02 schreef Hoogslaper het volgende:
[..]
Eens. Bijkomend voordeel is dat spoorverdubbeling ook een soort back-up oplevert. In het geval van een kapotte bovenleiding op één spoor kan er nog steeds doorgereden worden. Bespaart je toch de ergernis van helemaal omrijden of wachten tot de bussen worden ingezet.
Noem je precies de 2 trajecten waar VVDminister Van Nieuwenhuizen resoluut een streep ddor wil zetten en zeker geen geld aan gaat uitgeven.quote:Op vrijdag 16 augustus 2019 19:15 schreef Postbus100 het volgende:
[..]
Ik snap ook niet waarom ze dat kippenlijntje niet wat optimaler benutten.
En ik snap al helemaal niet waarom ze niet een back-up voor Zwolle maken. Als Zwolle eruit ligt, dan is het hele noorden afgesneden van de rest van het land. Als je nou via Enschede-Emmen oid een alternatief maakt, of de Hanzelijn/Flevolijn doortrekt via Heerenveen-Drachten-Groningen, dan heb je tenminste een back-up.
Maar goed, in het westen van het land is de reizigersdruk wel enorm hoog, dat is wel waar.
Dat zal ja. Kost ook wel veel geld voor perifere gebieden. Maar ja, maakt de bereikbaarheid daarheen wel weer wat groter. Nu ga je er echt no way wonen omdat het ontzettend onbereikbaar is.quote:Op vrijdag 16 augustus 2019 19:43 schreef VoMy het volgende:
[..]
Noem je precies de 2 trajecten waar VVDminister Van Nieuwenhuizen resoluut een streep ddor wil zetten en zeker geen geld aan gaat uitgeven.
Dan doen ze helemaal niks meer.quote:Op vrijdag 16 augustus 2019 19:04 schreef Tanatos het volgende:
[..]
Dat is eigenlijk helemaal geen slecht idee.
Aanvangstijd van het gros v/d ambtenaren op een uur later zetten kan best veel schelen.
Doen ze al op sommige plekken (volgens mij in het noorden van het land).quote:Op vrijdag 16 augustus 2019 15:31 schreef Aether het volgende:
Scholen/uni uur later laten beginnen. Scheelt ook meteen in de prestaties.
Laat ze maar een uur eerder beginnen die luie flikkers.quote:Op vrijdag 16 augustus 2019 19:59 schreef Postbus100 het volgende:
[..]
Doen ze al op sommige plekken (volgens mij in het noorden van het land).
Op Utrecht Centraal verhoogd dat die drempel inmiddels juist. Je moet daar tegenwoordig gewoon een kwartier incalculeren voor je fiets in de megafietsenstalling zetten tot aan je trein instappen.quote:Op vrijdag 16 augustus 2019 18:46 schreef Postbus100 het volgende:
Je ziet dat trouwens ook met de fietsenstallingen bij het station. Super natuurlijk dat de trein steeds meer gefaciliteerd wordt en dat je heel makkelijk op de fiets naar het station kan, in de trein kan stappen, en 's avonds weer naar je (droog gestalde) fiets kan terugkeren, maar het heeft de drempel naar de trein ook wel een stuk verlaagd.
Of zelfs treinen die te drukke knooppunten ontzien. Een trein van oost naar west die gewoon Utrecht overslaat bijvoorbeeld.quote:Op vrijdag 16 augustus 2019 19:54 schreef Postbus100 het volgende:
[..]
Dat zal ja. Kost ook wel veel geld voor perifere gebieden. Maar ja, maakt de bereikbaarheid daarheen wel weer wat groter. Nu ga je er echt no way wonen omdat het ontzettend onbereikbaar is.
Iets anders: zouden we in NL ook nog gebaat zijn bij een Ultra-intercity oid. Nu stoppen veel intercity's nog op halfgrote stations. Als die door een extra trein wordt overgeslagen, zou dat nog schelen?
Dus dan heb je een ultra-intercity van Groningen naar Utrecht naar Den Haag oid. (evt. Zwolle). Wil je dan vanuit Assen naar Den Haag, dan eerst overstappen in Zwolle.
En zo ook op de lijn Arnhem - Den Helder (die toch?) Dat 'ie Driebergen-Zeist en evt. ook Ede-Wageningen bijv. overslaat. Of dat hij alleen stopt op knooppuntstations (Ede-Wageningen is een knooppunt, Driebergen-Zeist niet.)
Zeer terecht punt!!!quote:Op vrijdag 16 augustus 2019 19:05 schreef Fietsertje70 het volgende:
Mijn ouders zijn 3x verhuisd voor het werk van mijn vader, met de huidige baangaranties doet ook helemaal niemand dat meer, en gaat men maar forenzen.
Voor een flexbaan met veel onzekerheden ga je niet zomaar verhuizen. Bovendien kost je elke verhuizing een vermogen. Minister Kamp destijds vond verhuizen voor werk de normaalste zaak. Maar zo werkt het natuurlijk niet. Allemaal theoretisch geneuzel om een probleem af te schuiven.quote:
Al tientallen jaren?quote:Op vrijdag 16 augustus 2019 21:18 schreef Harvest89 het volgende:
Wanneer is nu eindelijk eens die spoorlijn naar Londen af?
Goed punt.quote:Op vrijdag 16 augustus 2019 20:23 schreef silverhill het volgende:
[..]
Op Utrecht Centraal verhoogd dat die drempel inmiddels juist. Je moet daar tegenwoordig gewoon een kwartier incalculeren voor je fiets in de megafietsenstalling zetten tot aan je trein instappen.
Ja, dit dus. Is misschien nog wel een beter idee.quote:Op vrijdag 16 augustus 2019 20:27 schreef silverhill het volgende:
[..]
Of zelfs treinen die te drukke knooppunten ontzien. Een trein van oost naar west die gewoon Utrecht overslaat bijvoorbeeld.
Maar bij dit soort plannen zijn 'meerbaans' rails wel noodzakelijk, evenals bypasses.
Via Parijs ja.quote:
Nee. Overstappen in Brussel.quote:
Klopt, en niet alleen in het noorden.quote:Op vrijdag 16 augustus 2019 19:59 schreef Postbus100 het volgende:
[..]
Doen ze al op sommige plekken (volgens mij in het noorden van het land).
Je hebt gelijk. Dat kan inderdaad gewoon.quote:Op vrijdag 16 augustus 2019 21:30 schreef spijkerbroek het volgende:
[..]
Nee. Overstappen in Brussel.
Gok dat dat substantieel meer kost dan investeren in beter spoor.quote:Op vrijdag 16 augustus 2019 18:36 schreef Postbus100 het volgende:
Ik denk dat wij gewoon substantieel minder moeten reizen. Wat een luxe om elke dag met de trein te kunnen/mogen, maar er zitten natuurlijk ook grenzen aan groei.
Ja, maar de aarde is ook n iet oneindig. Dus ik denk dat we gewoon massaal moeten minderen in mobiliteit. En ja, dat heeft z'n prijs (als in: dat gaat ergens pijn doen).quote:Op vrijdag 16 augustus 2019 21:41 schreef embedguy het volgende:
[..]
Gok dat dat substantieel meer kost dan investeren in beter spoor.
Imho beter spoor-/ov-gebruik blijven promoten en autogebruik afzwakken.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |