En Sammy heeft een dag achter De Gaav aangehold.quote:Op woensdag 27 maart 2019 17:29 schreef maxi-mus het volgende:
twitter:rvangucht twitterde op woensdag 27-03-2019 om 15:55:27Vanavond! Een nieuwe Extra Time Koers. Tom Boonen is terug boven water gekomen en brengt in zijn kielzog @:sergepauwels, @:sven_nys & @:Vannieuwkerke mee. Afspraak om 22u05 @:canvastv | @:sporza | @:tomboonen1 👊 https://t.co/Zc1n4O9xK7 reageer retweet
twitter:SammyNeyrinck twitterde op woensdag 27-03-2019 om 19:55:00Soms win je, soms verlies je. Nummer twee @Driedaagse_ over kasseien, kameraden en concurrentie. Reportage kleurrijke Colombiaan @FndoGaviria in #ExtraTimeKoers @canvastv en @sporza. #AVecesGanasAVecesPierdes #AG3daagse https://t.co/57r7OkmSr4 reageer retweet
NEEEEEEEEEEEquote:Op woensdag 27 maart 2019 20:21 schreef wimderon het volgende:
[ afbeelding ]
Definitief einde tijdperk?
Naja op papier wel ja. Maar zou KBK toch hoger inschattenquote:Op woensdag 27 maart 2019 20:25 schreef Van_Poppel het volgende:
Knappe zege...eerste WT eendagskoers volgens mij voor Groenewegen.
Ik niet. Deelnemersveld is hier een stuk indrukwekkender dan toen in K-B-K.quote:Op woensdag 27 maart 2019 20:29 schreef franklop het volgende:
[..]
Naja op papier wel ja. Maar zou KBK toch hoger inschatten
Bedoel als koers op zich (WT VS 1.HC)quote:Op woensdag 27 maart 2019 20:33 schreef H.Vviv het volgende:
[..]
Ik niet. Deelnemersveld is hier een stuk indrukwekkender dan toen in K-B-K.
Al meer dan een week.quote:Op woensdag 27 maart 2019 20:21 schreef wimderon het volgende:
[ afbeelding ]
Definitief einde tijdperk?
Heeft ook niet zoveel kansen om zo’n koers te winnen in de WT. Vroeger had je GW en Hamburg voor zijn type sprinter (en mogelijk MSR op termijn) en dan ben je er wel, waarbij het in GW ook zomaar volledig uit elkaar gereden kan worden bij slecht weer..quote:Op woensdag 27 maart 2019 20:25 schreef Van_Poppel het volgende:
Knappe zege...eerste WT eendagskoers volgens mij voor Groenewegen.
De Cadel Evans Great Ocean Road Race en Eschborn-Frankfurt moeten hem in principe ook wel liggen.quote:Op woensdag 27 maart 2019 20:42 schreef Marcoss het volgende:
[..]
Heeft ook niet zoveel kansen om zo’n koers te winnen in de WT. Vroeger had je GW en Hamburg voor zijn type sprinter (en mogelijk MSR op termijn) en dan ben je er wel, waarbij het in GW ook zomaar volledig uit elkaar gereden kan worden bij slecht weer..
Tegenwoordig heeft hij wel wat meer kansen met de toevoeging van deze koers en ook die koers in Londen, maar toch.
Ook als hij MSR 3x gaat winnen?quote:Op woensdag 27 maart 2019 20:49 schreef Rellende_Rotscholier het volgende:
Iedere WT-koers die Groenewegen ligt mag meteen wel de WT-status inleveren.
Nee ok . Maar stel datquote:Op woensdag 27 maart 2019 20:51 schreef Rellende_Rotscholier het volgende:
[..]
Maar dat gaat niet gebeuren.
Frankfurt is wel vrij lastig toch? Die Evans-race kan hij misschien wel winnen ja, zal vast de komende jaren z’n seizoen ook wel eens beginnen in de TDU i.p.v. in februari.quote:Op woensdag 27 maart 2019 20:47 schreef Van_Poppel het volgende:
[..]
De Cadel Evans Great Ocean Road Race en Eschborn-Frankfurt moeten hem in principe ook wel liggen.
FYI: https://www.procyclingsta(...)=1.UWT&filter=Filter
Laatste jaren altijd een sprint met een grote groep (die door Kristoff wordt gewonnen)quote:Op woensdag 27 maart 2019 20:58 schreef Marcoss het volgende:
[..]
Frankfurt is wel vrij lastig toch? Die Evans-race kan hij misschien wel winnen ja, zal vast de komende jaren z’n seizoen ook wel eens beginnen in de TDU i.p.v. in februari.
Je had nu moeten zeggen: dan gaat dit niet op.quote:
twitter:TeamUAEAbuDhabi twitterde op woensdag 27-03-2019 om 22:17:27NEWS: @RuiCostaCyclist 🇵🇹 escaped injury free after a crash with a truck while training near Braga (Portugal) today. Luckily, he did not suffer serious injuries and, after medical checks at the hospital, he returned home. 1|2#UAETeamEmirates #RideTogether #YearOfTolerance reageer retweet
twitter:TeamUAEAbuDhabi twitterde op woensdag 27-03-2019 om 22:18:17.@RuiCostaCyclist | Given he's OK, he will be ready for his next appointment: the Ardennes Classics. 2|2#UAETeamEmirates #RideTogether #YearOfTolerance reageer retweet
alleen maar heuvelklassiekers zou ook saai zijn.quote:Op woensdag 27 maart 2019 20:49 schreef Rellende_Rotscholier het volgende:
Iedere WT-koers die Groenewegen ligt mag meteen wel de WT-status inleveren.
Hoera.quote:
Ik weet niet of er dit jaar ook een Rojas is die Bernal uit koers komt torpederen.quote:
Ik sta volledig achter deze Zuid-Afrikaan.quote:
quote:Op donderdag 28 maart 2019 16:15 schreef wimderon het volgende:
Longo Borghini was buitengewoon ziedend.
[ afbeelding ]
Beelden van de etappe van vandaagquote:Op donderdag 28 maart 2019 17:26 schreef Mykonos het volgende:
Coppi e Bartali is zo'n rare koers omdat er altijd een vrij middelmatig deelnemersveld is met Italiaanse ploegen vooral, en dan een paar supersterke WT-teams.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.♫ ~ Je kunt de massa niet beteugelen; het is een monster ~ Marcel van Roosmalen
The end is near.twitter:Copedaleando twitterde op vrijdag 29-03-2019 om 16:32:42💥📢 OFICIAL | Alejandro Valverde anuncia en @elperiodico que se retirará como ciclista profesional en el año 2021#ValverdeLeyenda https://t.co/nkO9Eopeqw reageer retweet
Nog 2,5 jaar genieten van Pitiquote:Op vrijdag 29 maart 2019 16:41 schreef wimderon het volgende:
The end is near.twitter:Copedaleando twitterde op vrijdag 29-03-2019 om 16:32:42💥📢 OFICIAL | Alejandro Valverde anuncia en @:elperiodico que se retirará como ciclista profesional en el año 2021#ValverdeLeyenda https://t.co/nkO9Eopeqw reageer retweet
“An x-ray has revealed Wilco has broken his left collarbone and suffered a neck vertebrae fracture in the fall. Our first impression is that the fracture is stable. He will most likely need surgery for the collarbone when returning back to the Netherlands. Once we’ve completed more checks, we will be able to give an update on the estimated recovery time in the coming days”quote:Op vrijdag 29 maart 2019 21:21 schreef Jason22 het volgende:
Al iets bekend over de kwetsuren van Kelderman? Als het een sleutelbeenbreuk is, wordt de Giro halen nog krap. Ook geen leuk nieuws voor Tom dan (behalve dat de val kans iets kleiner wordt).
Oei, dan mag wegkapitein Curvers zich alvast warmfietsen...quote:Op vrijdag 29 maart 2019 21:58 schreef Chiappucci het volgende:
[..]
“An x-ray has revealed Wilco has broken his left collarbone and suffered a neck vertebrae fracture in the fall. Our first impression is that the fracture is stable. He will most likely need surgery for the collarbone when returning back to the Netherlands. Once we’ve completed more checks, we will be able to give an update on the estimated recovery time in the coming days”
Dat lijkt me een kruis door de Giro.
Taco is een wereldgozer. @El-Stinho @Mani89quote:Hij genoot ontzettend van het fietsen op de parkoersen van de wedstrijden die hem het meest liggen. Van de besneeuwde blokkentraining op de befaamde kasseienstrook Carrefour de l’Arbre. Van de tocht in de regen door het Toscaanse heuvellandschap met de muziek van Spinvis op. Het voelde als vakantie, maar aan het eind van de maand had Van der Hoorn honderd uur gefietst.
quote:Op vrijdag 29 maart 2019 23:51 schreef Rellende_Rotscholier het volgende:
[..]
Taco is een wereldgozer. @:El-Stinho @:Mani89
Zou Taco ook fan zijn van roze koeken?quote:Op vrijdag 29 maart 2019 23:51 schreef Rellende_Rotscholier het volgende:
[..]
Taco is een wereldgozer. @:El-Stinho @:Mani89
Ik weet niet of dat mag van de Jumbo foodcoach.quote:Op zaterdag 30 maart 2019 00:01 schreef Slobeend het volgende:
[..]
Zou Taco ook fan zijn van roze koeken?
Ga jij anders lekker naar Shakira luisteren joh lelijke ballenstamper.quote:Op zaterdag 30 maart 2019 00:04 schreef Koffieplanter het volgende:
Sorry, maar wat een ranzige ''muziek''.
quote:Op zaterdag 30 maart 2019 00:05 schreef Rellende_Rotscholier het volgende:
[..]
Ga jij anders lekker naar Shakira luisteren joh lelijke ballenstamper.
Deze post onthoud ik wanneer je weer van die bagger met Rikkert gaat delen.quote:Op zaterdag 30 maart 2019 00:04 schreef Koffieplanter het volgende:
Jij bent de laatste die daar over mag praten lelijke ruggenkruiper.quote:Op zaterdag 30 maart 2019 00:04 schreef Koffieplanter het volgende:
Zouden ze het programma van Oomen niet even kunnen omgooien? Dan heeft Dumoulin in ieder geval iemand bij zich met een groep van 15-20 renners. Bakelants en Power zie ik dat niet doen.quote:Op zaterdag 30 maart 2019 00:07 schreef Dale__Cooper het volgende:
Dus Tom waarschijnlijk weer met een b-ploeg naar de Giro. Op zich jammer, maar andere kant ook wel eigen schuld natuurlijk door bij Sunweb te blijven.
Dat zouden ze wel moeten doen, maar bij Sunweb kennen ze het woord flexibiliteit volgens mij niet.quote:Op zaterdag 30 maart 2019 00:14 schreef Jason22 het volgende:
[..]
Zouden ze het programma van Oomen niet even kunnen omgooien? Dan heeft Dumoulin in ieder geval iemand bij zich met een groep van 15-20 renners. Bakelants en Power zie ik dat niet doen.
Jep, dus moet Tom het straks voor de derde jaar op rij het doen met een 'B-team'.quote:Op zaterdag 30 maart 2019 00:15 schreef Dale__Cooper het volgende:
[..]
Dat zouden ze wel moeten doen, maar bij Sunweb kennen ze het woord flexibiliteit volgens mij niet.
En Iwan Spaakbreuk zag dat het goed was.quote:Op zaterdag 30 maart 2019 00:18 schreef Jason22 het volgende:
[..]
Jep, dus moet Tom het straks voor de derde jaar op rij het doen met een 'B-team'.
Niet met Louis hè, niet met Louis.quote:Op zaterdag 30 maart 2019 00:14 schreef Jason22 het volgende:
[..]
Zouden ze het programma van Oomen niet even kunnen omgooien? Dan heeft Dumoulin in ieder geval iemand bij zich met een groep van 15-20 renners. Bakelants en Power zie ik dat niet doen.
Eens.quote:Op zaterdag 30 maart 2019 00:04 schreef Koffieplanter het volgende:
Afgelast inmiddels. Slachtoffer Robert de Greef?quote:Op zaterdag 30 maart 2019 13:36 schreef TheArt het volgende:
Het gaat daar helemaal niet goed bij de Omloop van de Braakman. Ik las iets over zeer zware valpartijen en een reanimatieteam. Wedstrijd is ook stilgelegd door de valpartijen.
Jup, hopelijk loopt het met een sisser afquote:Op zaterdag 30 maart 2019 14:59 schreef TargaFlorio het volgende:
[..]
Afgelast inmiddels. Slachtoffer Robert de Greef?
Nou, hij is gereanimeerd en ligt inmiddels in kritieke toestand in het ziekenhuis.quote:Op zaterdag 30 maart 2019 15:39 schreef Chiappucci het volgende:
[..]
Jup, hopelijk loopt het met een sisser af
Britten en hun verbazing over de echte wereld buiten hun eilandje..twitter:AdamBlythe89 twitterde op zaterdag 30-03-2019 om 09:12:51Half 10 in English means 10:30... in Flemish in means 9:30 because half of 10 is 9:30. What the heck Belgium. 🤯🤯 reageer retweet
Eerlijk is eerlijk, half voor tien zou wel logischer zijn, net als kwart voor tien.quote:Op zondag 31 maart 2019 08:52 schreef Steven184 het volgende:
Britten en hun verbazing over de echte wereld buiten hun eilandje..twitter:AdamBlythe89 twitterde op zaterdag 30-03-2019 om 09:12:51Half 10 in English means 10:30... in Flemish in means 9:30 because half of 10 is 9:30. What the heck Belgium. 🤯🤯 reageer retweet
Wat is dit nou weer voor onzin, dat gaat toch niks veranderen qua veiligheid?quote:Op zondag 31 maart 2019 11:13 schreef showtimer het volgende:
Mocht het in Barcelona gaan regenen dan worden de tijden bij de voorlaatste doorkomst opgenomen.
Dat klopt. Gelukkig zou het volgens de laatste berichten wel droog blijven door de vroege start vandaag.quote:Op zondag 31 maart 2019 11:14 schreef Pistolero het volgende:
[..]
Wat is dit nou weer voor onzin, dat gaat toch niks veranderen qua veiligheid?
In het Engels dien je toch ook gewoon to/past te zeggen, waarbij de grens inderdaad op half past ligt?quote:Op zondag 31 maart 2019 09:08 schreef heywoodu het volgende:
[..]
Eerlijk is eerlijk, half voor tien zou wel logischer zijn, net als kwart voor tien.
Ik heb echt geen flauw idee, ik zeg gewoon "nine thirty" ofzo.quote:Op zondag 31 maart 2019 12:16 schreef wimderon het volgende:
[..]
In het Engels dien je toch ook gewoon to/past te zeggen, waarbij de grens inderdaad op half past ligt?
Nog een mazzel dat zijn ruggenmerg niet naar de maan was. Dan was het misschien zelfs einde Wilco geweest..quote:Op vrijdag 29 maart 2019 21:58 schreef Chiappucci het volgende:
[..]
“An x-ray has revealed Wilco has broken his left collarbone and suffered a neck vertebrae fracture in the fall. Our first impression is that the fracture is stable. He will most likely need surgery for the collarbone when returning back to the Netherlands. Once we’ve completed more checks, we will be able to give an update on the estimated recovery time in the coming days”
Dat lijkt me een kruis door de Giro.
Hoe veel weken zal het deze keer duren?quote:Op zondag 31 maart 2019 12:59 schreef LeTourdeFrance het volgende:
José terug op Eurosport en Twitter
quote:
twitter:AllezLesFemmes twitterde op zondag 31-03-2019 om 12:32:42#GWEWomen English commentary by @TourDeJose on Eurosport Player now.
reageer retweet
Hartstilstand inderdaad. Ben er bang voorquote:Op zaterdag 30 maart 2019 15:50 schreef Pistolero het volgende:
[..]
Nou, hij is gereanimeerd en ligt inmiddels in kritieke toestand in het ziekenhuis.![]()
Blijkbaar is hij onwel geworden en daardoor gevallen. Klinkt als een hartstilstand..
Prestatie van Calle al gezien? Straf hoor.quote:Op zondag 31 maart 2019 22:18 schreef Koffieplanter het volgende:
Dinsdag en woensdag regen in Waregem.
Om te leren aldus Tim.quote:Op maandag 1 april 2019 10:48 schreef TheArt het volgende:
Wellens maakte na de Tirreno nog bekend rust te nemen tot de Brabantse Pijl, maar gaat nu opeens de Ronde rijden.
Nederlands cabaret/satire is alleen leuk met Arjen Lubach.quote:
Maar dit zijn de jongens die zijn grappen verzinnen.quote:Op maandag 1 april 2019 11:34 schreef El-Stinho het volgende:
[..]
Nederlands cabaret/satire is alleen leuk met Arjen Lubach.
Lubach brengt het leuker.quote:Op maandag 1 april 2019 11:36 schreef Slobeend het volgende:
[..]
Maar dit zijn de jongens die zijn grappen verzinnen.
Ik zoek wel een forum waar ze wel humor hebben!quote:Op maandag 1 april 2019 11:40 schreef Rellende_Rotscholier het volgende:
[..]
Omdat het echt heel erg slecht is.
Weer lekker veel naar huis rennen. @El-Stinhotwitter:JeroenVanbelle twitterde op maandag 01-04-2019 om 11:31:22Mijn programma: Dwars door Vlaanderen - Giro di Sicilia - De Ronde - Ronde van Turkije - Amstel Gold Race - Tour of the Alps - Romandië. Veel koersplezier in de mooiste maand van het wielerseizoen! https://t.co/O1EIqjb8Gy reageer retweet
Je moet een betere provocatie verzinnen.quote:Op maandag 1 april 2019 12:02 schreef showtimer het volgende:
[ afbeelding ]Weer lekker veel naar huis rennen. @:El-Stinhotwitter:JeroenVanbelle twitterde op maandag 01-04-2019 om 11:31:22Mijn programma: Dwars door Vlaanderen - Giro di Sicilia - De Ronde - Ronde van Turkije - Amstel Gold Race - Tour of the Alps - Romandië. Veel koersplezier in de mooiste maand van het wielerseizoen! https://t.co/O1EIqjb8Gy reageer retweet
Stijn gaat hier weer heel opstandig en baldadig op reageren.quote:Op maandag 1 april 2019 12:02 schreef showtimer het volgende:
[ afbeelding ]Weer lekker veel naar huis rennen. @:El-Stinhotwitter:JeroenVanbelle twitterde op maandag 01-04-2019 om 11:31:22Mijn programma: Dwars door Vlaanderen - Giro di Sicilia - De Ronde - Ronde van Turkije - Amstel Gold Race - Tour of the Alps - Romandië. Veel koersplezier in de mooiste maand van het wielerseizoen! https://t.co/O1EIqjb8Gy reageer retweet
Wat zullen we hier met z'n allen gaan genieten van Sicilië.quote:Op maandag 1 april 2019 12:02 schreef showtimer het volgende:
Genot.quote:Op maandag 1 april 2019 12:02 schreef showtimer het volgende:
Dat doe ik niet, want ik weet inmiddels beter.quote:Op maandag 1 april 2019 12:04 schreef Rellende_Rotscholier het volgende:
[..]
Stijn gaat hier weer heel opstandig en baldadig op reageren.
Ik geef nog lang niet op.quote:Op maandag 1 april 2019 12:08 schreef El-Stinho het volgende:
[..]
Dat doe ik niet, want ik weet inmiddels beter.
Vorig jaar was dat ook al als ik het me goed herinner.quote:Op maandag 1 april 2019 12:08 schreef Koffieplanter het volgende:
Tro-Bro Leon met een live uitzending, sinds wanneer?
Fantastisch. In een tijdperk waarin do-re-mi-fa-sol alweer een rondje vol kut koersen als De Panne en rondjes om de kerk in Frankfurt World Tour zijn, is dat er nou een die écht zo snel mogelijk gepromoveerd dient te worden.quote:Op maandag 1 april 2019 12:09 schreef Rellende_Rotscholier het volgende:
[..]
Vorig jaar was dat ook al als ik het me goed herinner.
https://www.ad.nl/wielren(...)l-in-koers~ade4ad8f/quote:Op zondag 31 maart 2019 20:50 schreef Halcon het volgende:
[..]
Hartstilstand inderdaad. Ben er bang voor
Momenteel is Xuban nog steeds voorlopig geschorst en ik heb nog geen bericht voorbij zien komen dat de voorlopige schorsing is omgezet in een definitieve schorsing of een vrijspraak. In principe zal hij dus niet mee kunnen doen aan deze wedstrijd.quote:Op maandag 1 april 2019 15:56 schreef Koffieplanter het volgende:
Bij het doorspitten van de startlijst van de Gran Premio Indurain viel mijn oog op ene Xuban Errazquin Pérez. Is het eindelijk zo ver? @:Rellende_Rotscholier
De Sep kan nog steeds niet fietsen.quote:Small update about my injurys and the upcoming classics:
At this moment the ankle is still a bit stiff and the ribs are also sensitive, but the biggest issue is my knee. The knee is still swollen, and I have pain on and around the kneecap. Because of this I’m not able to ride my bike in a decent way.
I don’t know if I will be able to start in Dwars door Vlaanderen. We look day by day.
quote:Op maandag 1 april 2019 19:57 schreef Ambrosius het volgende:
Vanavond al Vive le velo met voorbeschouwen op De Ronde.
De Tankquote:Op maandag 1 april 2019 19:57 schreef Ambrosius het volgende:
Vanavond al Vive le velo met voorbeschouwen op De Ronde.
Topshow incomingquote:Op maandag 1 april 2019 21:33 schreef showtimer het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
Laatste heeft de meeste potentie.
Nope, aanrader?quote:Op maandag 1 april 2019 22:59 schreef Immerdebestebob het volgende:
[..]
Heb je zijn boekje al gelezen?
woensdagquote:Op zondag 31 maart 2019 22:18 schreef Koffieplanter het volgende:
Dinsdag en woensdag regen in Waregem.
Wat mij betreft wel. Leest makkelijk weg en vertelt hoe hij zijn leven als wielrenner heeft beleeft. Verwacht geen sterke meningen over doping of over andere wielrenners en dat soort dingen.quote:
We gaan dus serieus een heel voorjaar tegemoet zonder ook maar een druppel? Beflikkering.quote:
Zeg het maar, jongens.twitter:faustocoppi60 twitterde op maandag 01-04-2019 om 20:28:58Nairo Quintana for Marca: "This year, the peloton rides at a much higher speed. It was the same in Colombia, Paris-Nice and Catalunya. It might because of the gears or because everyone is attentive at something that is performance improving: the aerodynamics, the weight..." reageer retweet
Klinkt goed, zal er eens naar kijken in de winkel!quote:Op maandag 1 april 2019 23:21 schreef Immerdebestebob het volgende:
[..]
Wat mij betreft wel. Leest makkelijk weg en vertelt hoe hij zijn leven als wielrenner heeft beleeft. Verwacht geen sterke meningen over doping of over andere wielrenners en dat soort dingen.
Regen doet ook maar op één dag ter zake toch? We mogen al blij zijn met de wind in PN en GW.quote:Op maandag 1 april 2019 23:32 schreef Koffieplanter het volgende:
[..]
We gaan dus serieus een heel voorjaar tegemoet zonder ook maar een druppel? Beflikkering.
Wat wil je horen? Op de VRT word ik al dagen om de oren geslagen met de dooddoener dat de crossers nu wel kunnen integreren in deze vrome tijden.quote:Op maandag 1 april 2019 23:35 schreef Rellende_Rotscholier het volgende:
Zeg het maar, jongens.twitter:faustocoppi60 twitterde op maandag 01-04-2019 om 20:28:58Nairo Quintana for Marca: "This year, the peloton rides at a much higher speed. It was the same in Colombia, Paris-Nice and Catalunya. It might because of the gears or because everyone is attentive at something that is performance improving: the aerodynamics, the weight..." reageer retweet
Ja, dat kwam vanavond ook weer voorbij. Lekker hoor.quote:Op dinsdag 2 april 2019 00:52 schreef showtimer het volgende:
[..]
Wat wil je horen? Op de VRT word ik al dagen om de oren geslagen met de dooddoener dat de crossers nu wel kunnen integreren in deze vrome tijden.
Weer genoten.quote:Tuut-tuut. “Hallo, De Vlaeminck.”
Dag Roger, mogen we even een paar vragen stellen over het succes van Van Aert en Van der Poel?
“Allee, eindelijk zijn ze daar, de gazetten. Van Aertje, Van der Poel: nu zien ze het ook. Terwijl ik dat al jaren zeg: de cross is het beste wat er is voor een wegrenner. En natuurlijk gaat dat nog samen. Ik heb gans mijn carrière niet anders gedaan. Eerst crossen, dan in het voorjaar op de weg. Maar ze wisten het allemaal beter. Ik die elf monumenten gewonnen heb, dan zwijg ik nog over mijn Belgische titels en wereldtitels. Meer dan vijftig jaar ervaring. En dan zeggen anderen jaren aan een stuk dat het niet meer samengaat. Jongen, jongen, ik word er ziek van.”
Waarom was jij er zo van overtuigd dat Van Aert en Van der Poel het ook in de klassiekers op de weg zouden kunnen?
“Omdat ze goed zijn. Omdat ze de grote klasse hebben. Pak Marianne Vos bij de vrouwen. Of die Française, Prévot. Die won drie wereldtitels in één jaar: cross, weg en mountainbike. Als ge de grote klasse hebt, dan kunt ge alles. Vanaf het moment dat Van der Poel en Van Aert beroepsrenner werden, wist ik dat het twee heel goede wegcoureurs zouden worden. De besten in België en Holland. Dát heb ik gezegd.”
Maar iemand als Sven Nys kon het bijvoorbeeld niet op de weg.
“Omdat hij niet goed genoeg was. Een goede veldrijder, Nys, maar hij had de grote klasse niet. Hij heeft het geluk gehad dat hij niet tegen Van Aertje en Van der Poel heeft moeten koersen.”
Kunnen Van Aert en Van der Poel zondag al de Ronde winnen?
“Maar ja, gij. Van der Poel heeft maar één fout gemaakt. Hij heeft te weinig koersen in de benen. Hij had direct moeten doorrijden na de winter. De Omloop, Kuurne… en stoppen na de Amstel. Zoveel talent. Als hij Milaan-Sanremo had gereden, ik had hem zelfs als favoriet gezet. Dat is het voordeel dat Van Aert heeft op Van der Poel nu. Hij heeft dat wel allemaal gereden. Daarom dat Van der Poel in Gent-Wevelgem moe was op het einde. Maar pas op, hij gaat erdoor komen. En dat gaat niet lang meer duren. Rijdt hij woensdag Dwars door Vlaanderen?”
Normaal wel.
“Wel. ’s Avonds nog honderd kilometer bijtrainen en hij zal er wel staan in de Ronde van Vlaanderen. Zeg het hem maar.”
Over veldrijders gesproken: ook Stybar is favoriet.
“Geen slechte coureur, een goede zelfs. Maar hij heeft niet het talent van Van Aert en Van der Poel. Stybar wint meestal omdat hij een goede ploeg heeft. Mocht hij alleen zitten, zoals Van der Poel, het zou minder zijn.”
Het bewijst wel jouw andere gelijk: de cross blijft een prima opleiding voor een renner.
“Natuurlijk. Dat zeg ik toch. Mocht ik ploegleider zijn en goede coureurs hebben, ze moesten allemaal minstens een cross of vijf, zes rijden in de winter. Ten eerste: ge gaat minder vallen. Ten tweede: ge gaat beter leren sturen en handiger worden – alleen al door al die bochten en dat voortdurend optrekken. Ten derde: als ge valt, kunt ge beter vallen. Heb je Van der Poel in Nokere gezien? Hij valt, tuimelt twee keer rond en dan zie je een rode coureur komen (CCC-renner Jonas Koch, nvdr.)… Hij zit op vijf meter van Van der Poel en hij rijdt er nog los op. Een crosser zal dat nooit tegenkomen. Zeg, iets anders: klopt het dat Van der Poel Parijs-Roubaix niet rijdt?”
Dat klopt. Hij rijdt alleen de Vlaamse klassiekers en de Amstel Gold Race. Voor Roubaix heeft de ploeg niet aangedrongen op een uitnodiging. Spijtig?
“Ik vind dat erg, ja. Van der Poel is gemaakt voor Parijs-Roubaix. En zijn ploeg wil niet, zeg je? Hadden ze schrik dat hij ging winnen of zo? Van der Poel moet daar altijd rijden. Hij is 24. Dan moet je niet meer wachten. Dat is nog zoiets spijtig: ze zijn alle twee veel te laat op de weg begonnen. Maar, daar zijn we weer, het was elk jaar hetzelfde: dat gaat niet meer samen. Waarom bellen ze niet een keer naar mij?”
Ze wilden hen niet te veel belasten en voldoende rust gunnen.
“Rusten? Ik reed (in 1974, nvdr.) het WK veldrijden in Vera de Bidasoa. Van Damme won, ik was tweede. Het was bijna de hele wedstrijd lopen. Maar ’s anderendaags vertrok ik naar Sassari in Sicilië. Een Italiaanse klassieker van 250 kilometer. En wie wint daar? Ik. Fysiek word je niet moe van de cross en de weg te combineren. 25 tot 35 crossen in de winter, dat kan gemakkelijk. Je wordt alleen psychisch moe als je te veel doet. Maar dan rust je eens tien dagen en je bent weer honderd procent. Zeker vandaag. Hoe lang duurt een cross nog? 56 minuten. Wij reden vroeger crossen van een uur en twintig minuten. En altijd maar lopen, lopen… Wat een verschil.”
Waar liggen de grenzen van Van Aert en Van der Poel? Amstel? Luik?
“Die kunnen alles winnen. Van Aert kan Luik winnen. En Van der Poel kan zelfs Lombardije winnen. Zeker nu ze tegenwoordig nog maar drie grote cols over moeten, bij ons waren dat er nog vijf. Ik zie Van der Poel zelfs de Tour rijden. Ik zeg niet direct om te winnen, maar hij zal toch lang meegaan bergop.”
Ze hebben alles?
“Bijna alles. Het talent is er. Maar, en schrijf dat ook maar in uw gazet, het zijn nog altijd maar kampioenen in wording. Ze moeten nog alles bewijzen op de weg. Het is niet omdat ge tweede of vierde wordt dat ge al een grote kampioen zijt. Maar dat ze dat gaan worden als ze zich in de toekomst verzorgen, daar twijfel ik niet aan.”
Het is genoteerd.
“En ga je nu schrijven dat ik altijd gelijk heb gehad? Ik ben eens benieuwd. En nu ga ik voortdoen met mijn eten. Merci.”
Tuut-tuut.
En douches waren er ook niet, achteraf moest je je in de sloot wassen.quote:"Wij reden vroeger crossen van een uur en twintig minuten. En altijd maar lopen, lopen… Wat een verschil.”
Interessante quote, maar als er iets in omloop is dan doet Nairo net zo hard mee. Hij was de enige die mutant Bernal bergop kon volgen op weg naar Vallter 2000.quote:Op maandag 1 april 2019 23:35 schreef Rellende_Rotscholier het volgende:
Ook wel eens dat Nys niet genoeg klasse had.quote:Op dinsdag 2 april 2019 11:58 schreef Rellende_Rotscholier het volgende:
Wel eens met Roger dat Mathieu Parijs-Roubaix had moeten rijden.
Verder redelijk hard gelachen om de andere quotes. Zet dat maar in uwen gazet.
Agh, volgend jaar nog een kikkertje en we hebben één WT-koers minder op Vlaamse bodem.quote:Op dinsdag 2 april 2019 11:15 schreef showtimer het volgende:
Jeetje, dat nota bene Krek nu zelfs een Worldtour koers op Vlaamse bodem laat schieten moet toch ook niet de bedoeling van het Flanders Classics droomplan geweest zijn.
quote:Wegkapitein Maarten Wynants verklaart het succes van ‘Team Van Aert’: “Wout was onze missing link”
De gele brigade van Jumbo-Visma maakte zondag indruk in Gent-Wevelgem, met Wout van Aert (24) op kop. En dat voor een team dat de vorige jaren in de klassiekers werd weggereden. Wegkapitein Maarten Wynants (36) wil er zelfs zijn pensioen voor uitstellen: “We hebben eindelijk een kopman die een grote koers kan winnen en voor wie we ons te pletter willen rijden.”
“Ik wil toch even vermelden dat we veel te danken hebben aan Maarten Wynants. Hij is de perfecte wegkapitein die deze jonge ploeg stuurt.” Getekend: Wout van Aert na de knappe ploegprestatie van Jumbo-Visma zondag in Gent-Wevelgem. 37 wordt de Limburger volgende maand, maar hij herleeft bij het Nederlandse team, met dank aan zijn nieuwe kopman. “Typisch Wout om mij speciaal te vermelden”, zegt Wynants er zelf over. “Hij heeft enorm veel respect voor de mensen die voor hem werken. Wielrennen is een ploegsport, dat beseft hij heel goed. Zonder steun kan je niet presteren. En voor zo’n kopman ga je tot het uiterste.”
Dat is eraan te zien dit voorjaar. Vooral zondag lag de sterkte van het team in de breedte. “Wout was de missing link, want voor zijn komst hadden we geen echte kopman. We hebben twee jaar met Lars Boom gereden, maar dat was niet echt een succes. Als de kopman niet draait, heeft dat gevolgen voor de anderen. We hebben ons zo goed en zo kwaad mogelijk uit de slag getrokken, maar niemand zag dat. Nu wel, want Wout presteert. Dan valt het goede werk van de ploegmaats ook op voor de buitenwereld.”
Alles lukt
Het Nederlandse team is al een paar jaar aan het groeien, met dank aan Primoz Roglic voor de rittenkoersen en Dylan Groenwegen voor de massaspurten. De kern rond de superkopmannen trokken zich op aan de prestaties. “Alleen in het voorjaar hinkten we achterop”, zegt Wynants. “We wilden het voorjaar eigenlijk opgeven en ik ging normaal naar de grote rondes trekken als helper. Maar toen kwam Wout van Aert op de proppen en haalden ze mij terug. En toen voelde ik: Ik ga eindelijk nog eens voor een echte kopman rijden, die het potentieel heeft om een grote koers te winnen.”
Wynants weet als jarenlange luitenant van Tom Boonen waarover hij spreekt. “Je kan ze niet vergelijken, want Wout zit in de ontdekkingsfase en moet nog leren om een echte kopman te zijn. Maar hij straalt leiderschap uit en is meteen aanvaard in de ploeg. Twee maanden geleden zat alles tegen, maar nu zit hij in een fase waarin alles wat hij doet, ook lukt. Niemand had gedacht dat hij al zo goed ging zijn, ook hijzelf niet. Maar je voelde dat hij zo blij was om bij ons te rijden. Na dat veldritseizoen zijn we samen naar Gerona op stage geweest en zijn we ook eens gaan uiteten. Hij voelde meteen hoe welkom hij was en dat bezorgde hem een rustig gevoel Wout weet van zichzelf ook wel wat hij moet doen in het peloton, wanneer hij vooraan moet zitten en waar hij moet rijden. Hij heeft veel koersinzicht en met mijn ervaring stuur ik wat bij. Ik heb alles meegemaakt, goede én slechte tijden. Die goede dingen geef ik door aan Wout, maar ook aan die andere jonge gasten en het wordt goed opgepikt.”
Nieuw contract
Wynants heeft dus een belangrijk aandeel in het succes van Wout van Aert, maar is straks zelf einde contract. “Het zat ergens in mijn hoofd dat dit mijn laatste seizoen zou zijn. Iedereen vroeg: Wanneer ga jij eindelijk stoppen? Maar dit seizoen is het plots: Jij gaat nu toch nog niet stoppen hé? Zo snel kan het gaan. Er zijn drie voorwaarden: je moet het nog graag doen, je moet nog meekunnen en de ploeg moet je een contract geven. Wel: ik doe het nog super graag en ik bewijs dat ik het niveau nog aankan. Dus blijft er nog één voorwaarde over. Maar de ploeg heeft al laten weten dat ze met mij wil doorgaan en we zitten binnenkort rond de tafel. Tja, het is een voordeel als je de enige oudere bent: er moet iemand die jonge gasten begeleiden, hé.”
Los van die WT status, de Driedaagse moest en zou kapot. Nu zit Dwars op een week later en blijven Greg, Sagan, Wout, Stybar en Trentin alsnog allemaal weg.quote:Op dinsdag 2 april 2019 12:20 schreef De_Verschoppeling het volgende:
[..]
Agh, volgend jaar nog een kikkertje en we hebben één WT-koers minder op Vlaamse bodem.
Ik gok direct 1.1. Flanders Classics hebben dat perfect uitgekiend zo.
Mwah. Iemand moet de bidons halen.quote:Op dinsdag 2 april 2019 13:17 schreef Rellende_Rotscholier het volgende:
Wynants een nieuw contract geven.
Dat zou heel erg onverstandig zijn.
Dat is te makkelijk. De afgelopen weken heeft Wynants een paar aardige koersen gereden, maar over het algemeen heeft hij het WT-niveau niet meer. Dan moet je doorselecteren. Zeker nu de ploeg weer wat meer status en budget heeft moet je afscheid nemen van dit soort figuren. Ook zo'n Paul Martens, Tom Leezer en Bert-Jan Lindeman. Die halen ook bidons, maar dan zoek je maar iemand die naast een bidon ook de eindstreep haalt.quote:
Nu wel jaquote:Op dinsdag 2 april 2019 17:42 schreef Frozen-assassin het volgende:
[..]
Met zijn kapotte knie is zijn voorjaar wel voorbij.
Sorry, ik vind Sep een bijzonder sympathieke knul, maar die jongen is zó vaak stuk dat niet vallen in de E3 waarschijnlijk uitstel van executie was geweest. Als hij daar niet in de gracht was gereden, dan had hij zich ergens anders wel in een berm gegooid.quote:
Zeker, maar die RVV doc van vorig jaar liet weer eens goed zien dat hij tegelijk schlemiel en finalebepalend kan zijn. Zijn er niet zoveel van, zeker in Roubaix blijft het schrapen van kundige steentjestemmers.quote:Op dinsdag 2 april 2019 17:53 schreef Koffieplanter het volgende:
[..]
Sorry, ik vind Sep een bijzonder sympathieke knul, maar die jongen is zó vaak stuk dat niet vallen in de E3 waarschijnlijk uitstel van executie was geweest. Als hij daar niet in de gracht was gereden, dan had hij zich ergens anders wel in een berm gegooid.
quote:De UCI heeft een lijst gepubliceerd met 23 ploegen die een aanvraag hebben ingediend voor een WorldTour-licentie. Mogelijke nieuwkomers zijn Arkéa-Samsic, Vital Concept-B&B Hotels, Cofidis en Direct Energie. Deze Fransen ploegen koersen nu nog op een ProContinentale licentie.
Daarnaast hoopt ook Israel Cycling Academy de stap te maken naar het hoogste wielerniveau. Verder hopen de huidige WorldTour-formaties hun WorldTour-licentie te behouden. Mochten deze ploegen een licentie krijgen, dan zullen ze tot en met 2022 actief zijn in de WorldTour.
Het is echter maar de vraag of de UCI iedereen tevreden zal stellen. In januari werd bekend dat het aantal WorldTour-ploegen – nu achttien – niet zal worden teruggebracht. De kans bestaat zelfs dat het aantal licenties wordt uitgebreid naar negentien of zelfs twintig WorldTour-teams.
Aanvragen voor WorldTour-licentie 2020-2022
AG2R La Mondiale
Arkéa-Samsic
Astana
Bahrain Merida
BORA-hansgrohe
CCC
Cofidis
Deceuninck-Quick-Step
Direct Energie
EF Education First
Groupama-FDJ
Israel Cycling Academy
Lotto Soudal
Movistar
Mitchelton-Scott
Jumbo-Visma
Katusha-Alpecin
Team INEOS
Team Sunweb
Dimension Data
Trek-Segafredo
UAE Emirates
Vital Concept-B&B Hotels
Waarschijnlijk dezelfde mail gebruikt als voor een TdF wildcardquote:Op dinsdag 2 april 2019 18:57 schreef Rellende_Rotscholier het volgende:
Leuke poging, Arkea en Vital Concept. Echt, goed geprobeerd.
Jij hoeft Jonas van Gechten, Bert de Bakker, Kris Buchmans en Steven Lammetink niet in de WT te zien?quote:Op dinsdag 2 april 2019 18:57 schreef Rellende_Rotscholier het volgende:
Leuke poging, Arkea en Vital Concept. Echt, goed geprobeerd.
Jammer dat Delko geen poging waagt, want op Areruya, Javi Moreno, Delio Fernandez, Mauro Finetto en Grosu zit natuurlijk wel iedereen te wachten.quote:Op dinsdag 2 april 2019 19:04 schreef Mani89 het volgende:
[..]
Jij hoeft Jonas van Gechten, Bert de Bakker, Kris Buchmans en Steven Lammetink niet in de WT te zien?
Bij AvV is mijn eerste reflex: ga eens wat etenquote:Op dinsdag 2 april 2019 23:16 schreef Rellende_Rotscholier het volgende:
Taaie tafel morgen. Bart de Becker mag wel eens uit de rolodex gehaald worden.
Die meid zit vaker op de vulkaan dan Froome en Dumoulin bij elkaar.quote:Op dinsdag 2 april 2019 23:20 schreef Faraday01 het volgende:
[..]
Bij AvV is mijn eerste reflex: ga eens wat eten
twitter:faustocoppi60 twitterde op woensdag 03-04-2019 om 10:36:35Marcos Garcia, celebrating 7 years ago on Estacion de Valdezcaray and today in Thailand. He didn't win any of these races. Poor guy, he never learns... 🙈😭 https://t.co/Lo3rMxtwkl reageer retweet
twitter:dretendiesel twitterde op donderdag 21-03-2019 om 23:29:59Van der Poel speelt voetbal met steen op 15.1km finish nokere koers https://t.co/iuDdZ9ouVf reageer retweet
Zo'n mooi fietsland en dan teken je dit uit...quote:Op woensdag 3 april 2019 12:25 schreef Dale__Cooper het volgende:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Het is weer bijzonder matig. Al is het wel grappig dat ze in Erfurt eindigen.
Zeker aangezien ze mensen suggesties laten doen is het vreemd dat ze met zo'n tam parcours aankomen. Kan me niet voorstellen dat niemand ze heeft gewezen op klimmetjes in de Harz bijvoorbeeld. Aan de stip op de kaart te zien eindigt de eerste rit in Wernigerode, dat is aan de voet van de Brocken. Dan zou je meteen een mooie aankomst bergop hebben, nu is het een nogal betekenisloze rit.quote:Op woensdag 3 april 2019 12:25 schreef Dale__Cooper het volgende:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Hier wordt toch niemand blij van...quote:Op woensdag 3 april 2019 12:25 schreef Dale__Cooper het volgende:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Wel een goede sprint.quote:
En dan word je geklopt door Shilov, dat is niet best.quote:Op woensdag 3 april 2019 16:17 schreef Koffieplanter het volgende:
Dat was een schitterende FDJ-sprint van de mannen van Matxin. Op een meter of 650 trekt Ferrari de sprint al aan voor Molano.
Brocken gaat geen weg naar toe.quote:Op woensdag 3 april 2019 12:36 schreef Rellende_Rotscholier het volgende:
[..]
Zeker aangezien ze mensen suggesties laten doen is het vreemd dat ze met zo'n tam parcours aankomen. Kan me niet voorstellen dat niemand ze heeft gewezen op klimmetjes in de Harz bijvoorbeeld. Aan de stip op de kaart te zien eindigt de eerste rit in Wernigerode, dat is aan de voet van de Brocken. Dan zou je meteen een mooie aankomst bergop hebben, nu is het een nogal betekenisloze rit.
Om in de buurt van Erfurt een rit uit te tekenen met zo weinig heuvels is een prestatie op zich. Die regio heeft veel meer potentie en daar is de organisatie door alle inzendingen ook op gewezen. Maar blijkbaar is het vooral van belang om een zo gunstig mogelijk parcours neer te leggen voor de Duitse renners.
Blijft trouwens überhaupt belachelijk dat de Ronde van Duitsland nog steeds maar vier dagen lang is.
Ik ben daar een aantal jaar geleden zelf op een brede asfaltweg naar boven gereden. Prima te doen volgens mij.quote:
Ah, interessant. Dat wist ik niet.quote:Op woensdag 3 april 2019 16:43 schreef Dale__Cooper het volgende:
[..]
Ik ben daar een aantal jaar geleden zelf op een brede asfaltweg naar boven gereden. Prima te doen volgens mij.
Klinkt nogal als Klaas Delrue van Yevgueni.quote:Op woensdag 3 april 2019 22:06 schreef Sjoerd102 het volgende:
Weet iemand wie het introlied zingt van vive le Velo de ronde?
oude beelden van Vorig jaar in een koersquote:
Nummer weet ik niet, zal wel kloppen wat je zegt, maar het is zeker Yevgueni ja.quote:Op woensdag 3 april 2019 22:06 schreef Rellende_Rotscholier het volgende:
[..]
Klinkt nogal als Klaas Delrue van Yevgueni.
Ik noemde de naam van de zanger.quote:Op woensdag 3 april 2019 22:07 schreef TheArt het volgende:
[..]
Nummer weet ik niet, zal wel kloppen wat je zegt, maar het is zeker Yevgueni ja.
Oh whehehe, weet ik veel dat die gast Klaas Delrue heet.quote:Op woensdag 3 april 2019 22:08 schreef Rellende_Rotscholier het volgende:
[..]
Ik noemde de naam van de zanger.
Heeft wel een paar keer in Vive le Velo gezeten, dus het had gekund. Onder meer toen met Rob Goris.quote:Op woensdag 3 april 2019 22:10 schreef TheArt het volgende:
[..]
Oh whehehe, weet ik veel dat die gast Klaas Delrue heet.
Of een inwoner van Maaskantjequote:Op woensdag 3 april 2019 22:19 schreef Mani89 het volgende:
Bert heeft geen hoofd voor een snor. Lijkt een louche automonteur.
quote:Op woensdag 3 april 2019 22:07 schreef TheArt het volgende:
[..]
Nummer weet ik niet, zal wel kloppen wat je zegt, maar het is zeker Yevgueni ja.
Heb je dit al meegekregen? Ik ben bereid m'n linkerbeen af te staan om dit werkelijkheid te zien worden. Dit hoort eigenlijk in de stoutste dromen van Zomegnan.quote:
Haha nee, klinkt nog niet heel geloofwaardig, maar als ze een EU potje aan kunnen spreken is er veel mogelijk.quote:Op woensdag 3 april 2019 23:05 schreef Koffieplanter het volgende:
[..]
Heb je dit al meegekregen? Ik ben bereid m'n linkerbeen af te staan om dit werkelijkheid te zien worden. Dit hoort eigenlijk in de stoutste dromen van Zomegnan.
twitter:faustocoppi60 twitterde op woensdag 03-04-2019 om 23:38:33The ride of the day: Ryan Kavanagh in Tour of Thailand. Attacked from the breakaway, did a 120 km solo in a 6 hours stage with 4200 meters of climbing. Beat everyone by 5 minutes. Craz-ay. #Tourofthailand2019 https://t.co/xubMWS6TLF reageer retweet
Gezien de nummer 2 juichend over de streep kwam waren ze hem waarschijnlijk gewoon vergeten.quote:Op woensdag 3 april 2019 23:40 schreef Slobeend het volgende:
twitter:faustocoppi60 twitterde op woensdag 03-04-2019 om 23:38:33The ride of the day: Ryan Kavanagh in Tour of Thailand. Attacked from the breakaway, did a 120 km solo in a 6 hours stage with 4200 meters of climbing. Beat everyone by 5 minutes. Craz-ay. #Tourofthailand2019 https://t.co/xubMWS6TLF reageer retweet
quote:Op woensdag 3 april 2019 22:08 schreef Rellende_Rotscholier het volgende:
[..]
Ik noemde de naam van de zanger.
quote:Op woensdag 3 april 2019 23:54 schreef Mani89 het volgende:
[..]
Gezien de nummer 2 juichend over de streep kwam waren ze hem waarschijnlijk gewoon vergeten.
quote:Met wielen en bidons door de Vlaamse Ardennen laveren. Dat was het plan vooraf. Samen met Adrie van der Poel een middagje knechten in dienst van Corendon-Circus. Tot we plots met de vader van de winnaar op stap bleken te zijn. Relaas van een roadtrip met een spectaculair einde, een zéér tevreden pa en een journalist die plots geluksbrenger wordt. “Nou, jullie mogen van mij elke week mee in mijn wagen.”
Nog 150 meter: “Gaat hij winnen, Raf? Gaat hij winnen?”
Nog 100 meter: “Ja, hij gaat winnen, Adrie. Ja. Het is binnen.”
Op de streep: “Getverdekke, Matje, wat een kerel.”
Vijftig meter na de streep: “Nou zit hij helemaal op zijn gemakje voor de Ronde.”
Gistermiddag even over vier op een invalsweg van Waregem. Een dag lang zitten we al in de auto van Adrie van der Poel. Van startplaats Roeselare ging het eerst richting Kanegem en vandaar naar de Trieu. De halve Vlaamse Ardennen hebben we al gezien. Maar nu zijn we in de drukte van de wedstrijd gestrand op een tweetal kilometer van de streep in Waregem. In de Toyota van Corendon-Circus turen vier mensen ingespannen naar een iPad op het dashbord. Achteraan rechts: een fotografe die geen groot van een klein verzet kan onderscheiden. Linksachteraan: ondergetekende, wiens verhaal van die dag plots een bizarre wending neemt. Vooraan rechts: Raf Roodhooft, vader van de sportieve bazen van Mathieu van der Poel. En vooraan links: Adrie van der Poel. Vader van. Alle vier kijken ze op dat kleine schermpje naar de finale van Dwars door Vlaanderen. En voor het eerst die dag zien we bij de man achter het stuur dan toch de nervositeit toenemen. Het heeft heel lang geduurd. Zelfs toen zoon Mathieu van der Poel op zestig kilometer van de streep de forcing voerde en even later in onze auto het tv-schermpje uitviel, hoorden we vader Van der Poel nog in alle rust een deuntje meeneuriën met Radio Nostalgie. Zijn laconieke uitleg: “Ik heb met Mathieu al zoveel meegemaakt. Ik zie zo meteen wel wat het wordt.” Het is ons dan al enkele uren duidelijk dat je voor grote drukte niet bij Adrie van der Poel moet wezen. Zelfs toen Carl Huybrechts hem met nog 50 kilometer te gaan een sms’je stuurde om hem alvast te feliciteren met de zege van Mathieu, was Adrie niet in de val gelopen. “Toch nog maar even wachten”, luidde het antwoord. Waarop Huybrechts: “Nuchtere Hollander, zeker?” Maar nu, met de finish in zicht, zit zelfs die nuchtere Hollander er duidelijk gespannen bij. Op een minuscuul schermpje zit een trotse pa te kijken of zijn zoon er bij zijn tweede World Tourwedstrijd meteen in slaagt om te winnen.
En zeggen dat het ’s ochtends nog een doordeweekse reportage zou worden. Als we dan toch het hele voorjaar in de buik van het peloton zijn, dan wilden we ook weleens weten hoe dat tijdens de wedstrijd werkt om de renners bij pech zo snel mogelijk aan een nieuw wiel te helpen. Bij Corendon-Circus hebben ze er, zoals bij de meeste ploegen, een ingenieus draaiboek voor ontwikkeld. Los van de twee volgwagens in de wedstrijd hebben ze vier assistentiewagens in koers. Een hele operatie, waar ook Adrie van der Poel en vader Roodhooft geregeld bij betrokken worden. Ze bemannen als bijna zestigplussers de ‘grijze’ auto, naar de kleur van de wagen én van hun haren. Onze vraag: of er in hun auto een plekje vrij is?
Zo vertrekken we om even voor 12 uur ’s middags. Eerst naar de kasseien van de Neringenstraat, vervolgens naar de Côte de Trieu. “Een lekker makkelijke dag”, had Adrie van der Poel ons gewaarschuwd. Want op de strook net achter die Trieu zouden de renners liefst drie keer passeren. “Kunnen we gewoon de hele tijd op dezelfde plek blijven staan.”
Dat Mathieu weleens een hoofdrol zou kunnen spelen in de wedstrijd? Dat hij bij de bookmakers op één stond? Vader Adrie heeft het wel gezien. “Maar”, klinkt het dan nog. “Voor mij is zijn voorjaar nu al geslaagd. Een ritje in Turkije, de GP Denain en vierde in Gent-Wevelgem. Zelfs al wordt hij in de Ronde van Vlaanderen helemaal naar huis gereden, dan nog vind ik het al mooi.” Nuchtere Hollander, bis. Weet hij veel wat er nog volgt?
Even over drie. Is het toeval of niet? Maar net voor het punt waar zijn pa staat, zien we Mathieu demarreren. Op de Côte de Trieu. Zelf heeft Adrie van der Poel zich tot dat moment nog maar één keer druk gemaakt. Als hij het geknoei met de neutralisatie aanschouwt, kan hij amper een vloek onderdrukken. Maar als ons hart bij de demarrage van Mathieu van der Poel overslaat, verroert vader Adrie amper een vin. Wat hij ervan denkt? “Ik denk dat hij vooral het gedrum naar die bergjes wil vermijden”, krijgen we te horen. En: “Hij wil gewoon eens heel diep gaan.” Hooguit als Adrie van der Poel Michel Wuyts op tv hoort opperen of dit niet héél vroeg is, krijgt de tv-commentator wel lik op stuk. “Ja, het is nog ver. Maar laat Matje maar doen. Die jongen wil koers maken. Je moet van hem geen robot willen maken.” Verder blijft Adrie de rust zelve. Ook als steeds meer fans hem op de top van de Trieu herkennen en om een selfie of een handtekening vragen. We vragen ons alleen af wie ze om een handtekening vragen? Is het de succesvolle ex-renner en winnaar van de Ronde van Vlaanderen van 1986? Of willen ze vooral op de foto met de vader van de man die oprukt naar de spits van de wedstrijd. “Hier, de pa van Mathieu”, geeft een passerende vrouw ongewild antwoord op onze vraag.
Kwart voor vier. Laatste passage op de Trieu. En alsof Mathieu en het peloton het erom doen: weer neemt de wedstrijd voor de ogen van vader Adrie een beslissende wending. Net waar hij met bidons staat, sluiten Jungels, Turgis en Benoot aan bij Van der Poel en Pöstlberger. Er is nog amper 33 kilometer te gaan, en zelfs vader Adrie kan nu niet meer ontkennen dat zijn zoon deze wedstrijd echt weleens kan winnen. En dat in wat op Nokere Koerse na zijn eerste profwedstrijd in de Vlaamse Ardennen is. Onwaarschijnlijk. Heeft hij als gewezen Ronde van Vlaanderen-winnaar Mathieu dan nooit eens als kind meegenomen voor een ritje over de Kwaremont, vragen we terloops? “Nee”, klinkt het. “Veel te gevaarlijk, die wegen in de Vlaamse Ardennen. Niet de heuvels of de kasseiweggetje, maar wel de verbindingswegen. Noem mij chauvinistisch, maar dan ging ik liever fietsen in de buurt van Valkenburg.”
Nokereberg. Nog negen kilometer te gaan. Op tv zegt Michel Wuyts dat de winnaar vooraan zit en dat hij stilaan al zijn centen zet op Mathieu van der Poel. “Dat is de rapste.”
Adrie kijkt bedenkelijk, zegt dat Turgis “ook niet traag is”, maar geeft verder geen kik. Op het scherm herkent hij intussen wel de plek waar Mathieu amper twee weken geleden nog zwaar viel. De hele wielerwereld vreesde toen een uur lang dat zijn voorjaar daar al afgelopen was. Nu ja, de hele wereld behalve vader Adrie, leren we. “Ik zag het op tv”, zegt hij alweer laconiek. “In het begin schrok ik wel. Maar niet eens van die val op zich. Dat deed Matje goed, wel van die renner die op hem inreed. Maar even later kreeg ik meteen een sms’je van de verzorger. Matje zat in de ambulance alweer op zijn telefoon te pingelen. Dan wist ik: dat komt wel goed. Als junior heb ik hem ook vaak heel hard zien vallen. Maar de dag erna zat hij gewoon weer op de fiets. Net als nu.”
Mathieu raast intussen over Nokereberg, in het zog van Jungels. Wij staan intussen voor een gesloten overweg. Adrie, heel rustig: “Nou, die finish gaan we niet meer halen.”
En dan gaat het plots snel. Niet in onze auto. Wij sukkelen van file naar file. Wel in de wedstrijd. En eindelijk zijn daar toch de zenuwen. Héél even.
“Gaat hij winnen, Raf? Gaat hij winnen?” En als Mathieu van der Poel met onwaarschijnlijk gemak Turgis remonteert en zijn eerste zege in een topwedstrijd boekt, klinkt het: “Wat een kerel.” Een pa van bijna zestig, die zijn zoon van 24 zijn eerste topwedstrijd in het voorjaar ziet winnen. Een dag lang heeft hij het goed kunnen verbergen, maar plots is daar toch de trotse pa. En krijgen ook wij een high five: “Jullie mogen nog mee in mijn wagen. Hebben jullie zondag tijd?” Waarom? Omdat zelfs hij na deze Dwars door Vlaanderen zijn nuchterheid overboord wil gooien en zijn zoon zondag ziet winnen? “De logica zegt van niet”, lacht hij. “Ik dacht altijd dat hij in de Amstel op zijn sterkst zou zijn. Maar zo gaat dat met Matje: je weet het nooit met hem.”
Zo kennen we Adrie van der Poel. Nuchter. Niet gespeend van euforie. Ook al won zijn zoon net Dwars door Vlaanderen. Maar hey, diep vanbinnen gloeide het. En droomt hij stiekem van meer. De Ronde, zondag? “Als alles meezit... wie weet? ‘Matje’ moet maar één ding doen: lekker koersen, joh.” En ook ‘papi’ Raymond Poulidor genoot.quote:Op donderdag 4 april 2019 10:25 schreef Dale__Cooper het volgende:
@:Showtimer
https://www.hln.be/sport/(...)eu-goed-he~a38ef317/
Toevallig dit artikel paraat?
SPT / [Wielrennen] #394 Wij gaan STAAN voor Dylanquote:Op donderdag 4 april 2019 12:48 schreef naatje_1 het volgende:
Ik heb de op het programma player staan voor E2 vandaag "Wielrennen: etappe 1" en daarna "Wielrennen: etappe 2", wtf is dit? Wordt hier een koers uitgezonden? Is dit een fout van het programma?
Ah, de Siciliaanse ronde dus, waarschijnlijkquote:Op donderdag 4 april 2019 12:53 schreef showtimer het volgende:
[..]
SPT / [Wielrennen] #394 Wij gaan STAAN voor Dylan
Dat staat in mijn programm idd.quote:Op donderdag 4 april 2019 12:57 schreef naatje_1 het volgende:
[..]
Ah, de Siciliaanse ronde dus, waarschijnlijk
Die gaat samen met Ficara de Etna laten ontploffen.quote:Op donderdag 4 april 2019 17:07 schreef Koffieplanter het volgende:
Mooie Wanty-sprint nog van Amore e Vita. Je ziet toch dat ze beter alles op Celano kunnen zetten.
Zamparella daarentegen is sinds zijn uitbarsting van de aardbodem verdwenen. Zijn laatste koers was in april vorig jaar, voor de altijd sympathieke Algerijnen van Sovac - Natura. Ik maak me ernstige zorgen om deze pizzabezorger (uit Haarlem).quote:Op donderdag 4 april 2019 17:09 schreef Mani89 het volgende:
[..]
Die gaat samen met Ficara de Etna laten ontploffen.
De broer van Victor Mollejo. Heeft hij alopecia areata? Moet haast wel.quote:Op donderdag 4 april 2019 17:12 schreef Mani89 het volgende:
Bij Sangemini rijdt trouwens de Italiaanse Michael van Gerwen, Niccolò Salvietti, google op eigen risico.
Wat zijn dat toch mooie verhalen altijd. Hoe zou het met Maxim Pirard gaan?quote:Op donderdag 4 april 2019 17:12 schreef Koffieplanter het volgende:
[..]
Zamparella daarentegen is sinds zijn uitbarsting van de aardbodem verdwenen. Zijn laatste koers was in april vorig jaar, voor de altijd sympathieke Algerijnen van Sovac - Natura. Ik maak me ernstige zorgen om deze pizzabezorger (uit Haarlem).
Ja dat lijkt me wel ja, of down.quote:Op donderdag 4 april 2019 17:14 schreef Koffieplanter het volgende:
[..]
De broer van Victor Mollejo. Heeft hij alopecia areata? Moet haast wel.
Hahaha die MVP imitatie is zo heerlijk.quote:
En wij genieten met volle teugen.quote:Op donderdag 4 april 2019 22:29 schreef Sheffield het volgende:
DeMart gedraagt zich gelijk als een hautaine lul
Mart en Eurosport is geen goede combinatie.quote:Op donderdag 4 april 2019 22:30 schreef Slobeend het volgende:
Bijna elke Nederlander kan Eurosport ontvangen Mart.
quote:Op donderdag 4 april 2019 22:29 schreef Sheffield het volgende:
DeMart gedraagt zich gelijk als een hautaine lul
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |