Alle familieleden van WOUT en REMCO zijn kennelijk aan bod geweest.
quote:
Neef van wielertopper Jarno Widar maakt zinken doodskisten en is Belgisch kampioen motorcross: “Tijdens de coronajaren gingen we bijna elke dag samen fietsen”
De naam Widar en twee wielen: het lijkt een garantie op succes. Terwijl Jarno Widar (19) begin deze maand goud pakte op het EK wielrennen voor beloften, kroonde neef Dimitri (21) zich tot Belgische kampioen motorcross in de VMCF.
Widar komt uit in de amateurfederatie VMCF. Motorcross is dus een uit de hand gelopen hobby voor de Lonenaar. Hoeveel zijn Belgische titel hem oplevert? Nul euro. “We hebben wel prijzengeld op wedstrijden”, vertelt Dimitri. “Als ik twee reeksen win, krijg ik 200 euro. Dat is niks als je naar de kosten en de trainingsarbeid kijkt. Waarom ik het dan blijf doen? Omdat motorcross mijn passie is.”
Zinken doodskisten
Widar combineert zijn sport dan ook met een job, bij Soetaers Construct in Alken. “Wij maken zinken doodskisten, die voor repatriëringen naar het buitenland gebruikt worden. Onze kisten gaan naar alle uithoeken van de wereld”, vertelt Dimitri. “Het klinkt misschien een beetje luguber, maar het valt best wel mee. Behalve wanneer we een kleine kist moeten maken voor een kind. Dat is toch altijd even slikken.”
De naam Widar doet bij veel mensen een belletje rinkelen. Dimitri is de twee jaar oudere neef van Jarno Widar, een toptalent in het wielrennen. Begin deze maand veroverde hij nog goud op het EK voor beloften in Frankrijk.
“Tijdens de coronajaren gingen we bijna elke dag samen fietsen. Vaak tochtjes van 100km”, blikt Dimitri terug. “Of ik Jarno kon volgen? Toen wel nog, ja. Hij was nog maar 14 of 15 jaar. Als ik nu met hem op pad zou gaan, moet ik al lossen als hij losfietst (lacht). Of Jarno ooit gecrost heeft? Nee, nooit. Nochtans kwam hij vroeger vaak kijken. Nu ja, met wielrennen heeft hij duidelijk de juiste keuze gemaakt. Ik volg zijn wedstrijden zoveel mogelijk op tv of op mijn smartphone. Het WK draaide op een sisser uit, maar het was wel knap hoe hij dat een week later rechtzette op het EK.”
Titel na inhaalrace
Terwijl Jarno voor wielrennen koos, zocht Dimitri zijn weg in de motorcross. Een microbe die hij van papa Didier - vroeger ook een topper in de amateurrangen - erfde. Op zijn derde reed Widar junior al op een quad rond, één jaar later schakelde hij al over naar twee wielen. Dimitri maakte meteen furore in de jeugdreeksen: Belgische titel in de 50, 65 en 85cc. “Maar dan haperde de machine. Eerst verloren we twee jaar door corona”, zucht Widar. “Daarna volgde veel blessureleed: gescheurde kruisband, verbrijzelde hand, schouder helemaal naar de vaantjes... Het stopte maar niet. Op een bepaald moment heb ik zelfs even aan stoppen gedacht. Maar de liefde voor mijn sport overheerste toch.”
Vorig jaar verspeelde de rijder van het WJM Team de Belgische titel nog in de laatste race (”puur door stress”), dit seizoen was het wel raak bij de inters 250. En dat na een knappe inhaalrace. “Halfweg het seizoen stond ik nog 29 punten achter, bij de eindafrekening telde ik twee puntjes meer dan Yoran Moens. Een enorm opluchting en ontlading. Eindelijk heb ik die vierde titel beet. Zonder twijfel de mooiste. Ook voor alle mensen rond me, die me altijd zijn blijven steunen. Eindelijk kan ik hen iets teruggeven.”
Vaak stapt de kampioen bij de inters 250 het jaar nadien over naar de 500, de hoogste klasse. “Ik weet nog niet of ik die stap ga zetten. Ik ben maar 1m60 groot en weet niet of ik die zware machine (al) de baas kan. Ik ga in de winter testen, daarna hak ik de knoop pas door.”
Crossende vriendin
Widar heeft een relatie met de Nederlandse Demi Germs, die hij leerde kennen via - hoe raadt u het - de motorcross. “Nochtans was onze eerste ontmoeting heel toevallig. Tijdens een vakantie in Italië ging ik trainen in Ottobiano. Daar reed toen ook een meisje, Demi zo bleek. We geraakten aan de praat en van het een kwam het ander (lacht).”
Demi rijdt niet in de VMCF zoals Dimitri, maar is actief in Nederland. “Ze doet dat heel goed”, zegt Widar fier. “Ze stond dit jaar meermaals op het podium en eindigde vierde in het Nederlands kampioenschap.”
Een crossende vriendin, Widar ziet er alleen maar voordelen in. “Demi weet hoe de sport in elkaar zit en beseft ook wat je ervoor moet doen en laten. En het grootste pluspunt: we kunnen onze vrije tijd, die bijna volledig door motorcross wordt opgeëist, samen besteden.”