abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_185515538
‘Europese uitstoot doet er niet toe’

Voor aanpak van de wereldwijde klimaatverandering is het veel belangrijker wat snelgroeiende ontwikkelingslanden doen, dan de goedbedoelde stapjes in Nederland. „In feite doet de Europese uitstoot er niet toe”, stelt de Britse klimaatwetenschapper Nic Lewis.

„Waar het echt om gaat is: wat gebeurt er in ontwikkelingslanden? Zoals China, India, Indonesië, Brazilië en Nigeria”, zegt Lewis, die deze week in Nederland een voordracht hield voor stichting De Groene Rekenkamer. Volgens hem is het veel belangrijker dat ontwikkelingslanden snel rijker worden en hoe de groeiende CO2-uitstoot die dat meebrengt kan worden beperkt.

„We hebben in Europa veel kennis en expertise. We kunnen ons geld beter daaraan besteden dan miljarden te steken in subsidies en ander klimaatbeleid dat in feite amper effect heeft op de wereldwijde uitstoot.” Lewis ziet liever investeringen in de ontwikkeling van schone kernenergie of technieken om CO2 uit de lucht te halen en kolencentrales af te vangen. „Dat is uit te rollen over de rest van de wereld.”

Onnodig
Het dwingende gevoel van urgentie, waar politici en milieuorganisaties op hameren, is onnodig, meent Lewis. De wetenschapper gaat er net als het VN-klimaatpanel vanuit dat de aardse opwarming sinds 1850 grotendeels komt door menselijke CO2-uitstoot. Toch is hij optimistischer dan het IPCC. Uit eigen onderzoek concludeert hij dat het klimaat veel minder gevoelig is voor broeikasgassen dan modellen voorspellen.

„Als je kijkt naar de observaties sinds 1850 dan stijgt de wereldtemperatuur minder snel dan verwacht.” Terwijl de IPCC-modellen uitgaan van circa 3 graden opwarming bij een verdubbeling van de CO2, ziet Lewis in werkelijkheid een stijging van 1,7 graad Celsius. Modellenmakers zijn niet blij met Lewis’ kritiek. „Zij hechten minder belang aan wat de temperatuur werkelijk doet.”

Uitgangspunt
Lewis heeft een geruststellende boodschap: „Het suggereert dat we meer tijd hebben om het politieke doel van maximaal twee graad opwarming te halen. Onze uitstoot hoeft niet al per 2050 naar vrijwel nul.” Dat is wel het uitgangspunt van Brussel, Den Haag en het klimaatakkoord.

Politici die blijven pleiten voor haast, spelen voor Messias. „Ze strelen hun eigen geweten ten koste van de bevolking.” Het realisme keert pas terug in het publieke debat over klimaat zodra duidelijk is wat de werkelijke kosten zijn, verwacht Lewis. „Overheden hebben tot nu toe geprobeerd die kosten te verbergen. Maar de bevolking is niet zo gek en het kwartje begint wel te vallen.”
https://www.telegraaf.nl/(...)oot-doet-er-niet-toe
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
pi_185515675
Het is een hype, die nu de échte cijfers boven water komen zal afnemen.
pi_185515709
quote:
99s.gif Op zondag 10 maart 2019 12:07 schreef Mr.Ping het volgende:
Sommige politieke partijen zullen alles doen om deze oproep te ontkrachten. Cijfers worden al heel lang gemanipuleerd.
pi_185515774
quote:
0s.gif Op zondag 10 maart 2019 12:09 schreef voetbalmanager2 het volgende:
[..]

Sommige politieke partijen zullen alles doen om deze oproep te ontkrachten. Cijfers worden al heel lang gemanipuleerd.
Nogmaals, de afgekondigde maatregelingen zijn wetenschappelijk niet onderbouwd. Het Poolijs gaat echt niet over vijftig jaar weer aangroeien indien we hier in Nederland elektrisch gaan rijden.

Dus het wordt tijd om binnen deze discussie weer het gezonde nuchtere verstand te gaan gebruiken.
pi_185515828
Ik ben wat dat betreft eens dat ik graag een schoner leefomgeving wil hebben.
Kunnen we dan niet beter 100 miljard investeren in ontwikkeling van schone auto's (elektrisch is ook niet de oplossing begreep ik)?
En investeren in openbaar vervoer, dat het allemaal veel aantrekkelijker wordt om daarvan gebruik te maken, zodat je in de binnenstad geen gore uitlaatgassen hoeft in te ademen.
pi_185516257
quote:
0s.gif Op zondag 10 maart 2019 12:14 schreef Antaris het volgende:
Ik ben wat dat betreft eens dat ik graag een schoner leefomgeving wil hebben.
Kunnen we dan niet beter 100 miljard investeren in ontwikkeling van schone auto's (elektrisch is ook niet de oplossing begreep ik)?
En investeren in openbaar vervoer, dat het allemaal veel aantrekkelijker wordt om daarvan gebruik te maken, zodat je in de binnenstad geen gore uitlaatgassen hoeft in te ademen.
Laten we maar beginnen met veel te dure maatregelen zoals gigantische subsidies op elektrische auto's en verplichte warmtepompen af te schaffen. En laat de politiek zich maar bezig houden met de gebieden waar wel winst te behalen is die ook nog eens veel minder kost.
pi_185516310
Fijn dat dit nogmaals gezegd wordt.

Met de nadruk op nogmaals, aangezien velen hem al zijn voor gegaan. Luisteren ho maar.
  zondag 10 maart 2019 @ 12:40:59 #8
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_185516362
_O_ _O_ _O_ _O_
Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
  Moderator / Redactie Sport zondag 10 maart 2019 @ 12:54:04 #9
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_185516598
Ik mag deze man
100.000 katjes
Fuck the EBU!
pi_185516643
Ik hoop dat de VVD naar deze man luistert, want
NWS / D66 blaast kabinet op als dat ‘Parijs’ mist
Google is your friend, abuse your friends
pi_185516759
fijn, er is ook een wetenschapper die geen haast heeft. hebben de milieuramp- ontkenners ook wat...
pi_185517198
Nee lekker aan het gas infuus van Poetin of bootjes LNG van de Amerikanen importeren. Lekker blijven stoken in MO-conflicten voor de olie. Dat moeten we willen.
.
pi_185517612
quote:
0s.gif Op zondag 10 maart 2019 13:01 schreef pokkerdepok het volgende:
fijn, er is ook een wetenschapper die geen haast heeft. hebben de milieuramp- ontkenners ook wat...
Lewis ontkent niet dat het klimaat een probleem kan worden in de toekomst. Hij heeft alleen een meer realistische kijk op de omvang en oplossing van dit probleem.
pi_185518920
quote:
0s.gif Op zondag 10 maart 2019 13:41 schreef voetbalmanager2 het volgende:
[..]

Lewis ontkent niet dat het klimaat een probleem kan worden in de toekomst. Hij heeft alleen een meer realistische kijk op de omvang en oplossing van dit probleem.
weet ik, ik bedoel dat de ontkenners er bovenop zullen springen.

en idnerdaad, hij ontkent het niet. ik snap zo'n man dus echt niet. hoe kan je beweren dat het minder haast heeft. omdat het volgens hem nog wat langer duurt voordat de aarde kapot gaat met ons gedrag?
pi_185519363
quote:
0s.gif Op zondag 10 maart 2019 13:41 schreef voetbalmanager2 het volgende:
[..]

Meer realistisch of méér in jouw straatje?
pi_185519387
quote:
1s.gif Op zondag 10 maart 2019 13:21 schreef Fer het volgende:
Nee lekker aan het gas infuus van Poetin of bootjes LNG van de Amerikanen importeren. Lekker blijven stoken in MO-conflicten voor de olie. Dat moeten we willen.
Daarom moet je ook innoveren, alles moet uiteindelijk anders gebeuren.
Maar wat ze nu willen betreft klimaatakkoord is het een grote onzin.
Jij en ik gaan het straks allemaal ophoesten, linksom of rechtsom.
Ik wil best investeren in een beter leefomgeving maar niet op deze manier.
pi_185519425
quote:
0s.gif Op zondag 10 maart 2019 15:01 schreef Vliegbaard het volgende:
[..]

Meer realistisch of méér in jouw straatje?
Allebei natuurlijk. Dit zegt al genoeg:
quote:
„Als je kijkt naar de observaties sinds 1850 dan stijgt de wereldtemperatuur minder snel dan verwacht.” Terwijl de IPCC-modellen uitgaan van circa 3 graden opwarming bij een verdubbeling van de CO2, ziet Lewis in werkelijkheid een stijging van 1,7 graad Celsius. Modellenmakers zijn niet blij met Lewis’ kritiek. „Zij hechten minder belang aan wat de temperatuur werkelijk doet.”
pi_185519573
quote:
0s.gif Op zondag 10 maart 2019 15:04 schreef voetbalmanager2 het volgende:
[..]

Allebei natuurlijk. Dit zegt al genoeg:[..]

Als je vanaf 1850 meet (zijn er precieze metingen uit die tijd?), dan valt het allemaal best wel mee.

En gelukkig is er nog genoeg tijd voordat Nederland een mediterraan land is.

pi_185519934
quote:
0s.gif Op zondag 10 maart 2019 15:04 schreef voetbalmanager2 het volgende:
[..]

Allebei natuurlijk. Dit zegt al genoeg:[..]

Zet 10 wetenschappers naast elkaar en je krijgt 10 verschillende antwoorden. Het is maar net welke aanname het beste in jouw straatje ligt, wat het dichtste bij je gevoel zit. Of dat realistisch is, is een heel ander verhaal.
pi_185519956
quote:
0s.gif Op zondag 10 maart 2019 15:11 schreef luxerobots het volgende:
[..]

Als je vanaf 1850 meet (zijn er precieze metingen uit die tijd?), dan valt het allemaal best wel mee.

En gelukkig is er nog genoeg tijd voordat Nederland een mediterraan land is.

[ afbeelding ]
Als je kijkt naar dat onzekerheidsgebied dan passen daar nog geen 25% van de waarnemingen in....

95% confidence interval zou veel extremer zijn en dit verschil in temperatuur is dus niet statistisch significant.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_185520012
quote:
0s.gif Op zondag 10 maart 2019 12:35 schreef voetbalmanager2 het volgende:
[..]

Laten we maar beginnen met veel te dure maatregelen zoals gigantische subsidies op elektrische auto's en verplichte warmtepompen af te schaffen. En laat de politiek zich maar bezig houden met de gebieden waar wel winst te behalen is die ook nog eens veel minder kost.
Gewoon de prijzen omhoog knallen van fossiele brandstoffen voor consumenten, met Europa afspreken dat er x bedrag bijkomt voor bedrijven zodat we een douane unie blijven met de rest v an Europa en wat kosten effectiever bezig zijn.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_185520184
quote:
0s.gif Op zondag 10 maart 2019 15:28 schreef ludovico het volgende:
[..]

Als je kijkt naar dat onzekerheidsgebied dan passen daar nog geen 25% van de waarnemingen in....

95% confidence interval zou veel extremer zijn en dit verschil in temperatuur is dus niet statistisch significant.
De werkelijke temperatuurstijgingen zijn niet relevant? Jij bakt ze ook bruin.
pi_185520306
quote:
0s.gif Op zondag 10 maart 2019 15:40 schreef luxerobots het volgende:
[..]

De werkelijke temperatuurstijgingen zijn niet relevant? Jij bakt ze ook bruin.
Statistisch significant verschil is een begrip uit de statistiek, gaat erom dat je met 95% zekerheid kunt concluderen dat het geen willekeur is dat de temperaturen hoger zijn geworden.
pi_185520325
quote:
0s.gif Op zondag 10 maart 2019 15:27 schreef Vliegbaard het volgende:
[..]

Zet 10 wetenschappers naast elkaar en je krijgt 10 verschillende antwoorden. Het is maar net welke aanname het beste in jouw straatje ligt, wat het dichtste bij je gevoel zit. Of dat realistisch is, is een heel ander verhaal.
Dit zijn gewoon cijfers van daadwerkelijke temperatuurstijgingen bij toename van CO2. Die cijfers zijn ook bekend bij het IPCC. Toch blijft het IPCC vasthouden aan de onrealistische schade die CO2 zou veroorzaken.

Dat heeft niets met aannames te maken, maar gewoon met een bewuste verkeerde interpretatie.
pi_185520333
quote:
0s.gif Op zondag 10 maart 2019 15:45 schreef ludovico het volgende:
[..]

Statistisch significant verschil is een begrip uit de statistiek, gaat erom dat je met 95% zekerheid kunt concluderen dat het geen willekeur is dat de temperaturen hoger zijn geworden.
En daar wil je mee zeggen?
pi_185520374
Ik snap niet hoe de werkelijke temperatuur statistisch minder belangrijk is dan een theoretisch model.
  zondag 10 maart 2019 @ 15:50:05 #27
459912 FlippingCoin
Weer zo'n kut millennial.
pi_185520376
Ah in POL zou de beste man als troll weggezet worden.
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
Met zwijgen kruist men de duivel
pi_185520415
quote:
16s.gif Op zondag 10 maart 2019 15:50 schreef FlippingCoin het volgende:
Op nu.nl zou zijn interview direct verwijderd worden.
  zondag 10 maart 2019 @ 16:01:52 #29
8369 speknek
Another day another slay
pi_185520656
Mensen die niet begrijpen dat de klimaatdoelen nou juist de nodige innovatie mogelijk maken die ons een voorsprong op de rest van de wereld geven.

:')_!
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
  zondag 10 maart 2019 @ 16:02:18 #30
8369 speknek
Another day another slay
pi_185520664
quote:
16s.gif Op zondag 10 maart 2019 15:50 schreef FlippingCoin het volgende:
Nee.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
  zondag 10 maart 2019 @ 16:04:05 #31
459912 FlippingCoin
Weer zo'n kut millennial.
pi_185520702
quote:
0s.gif Op zondag 10 maart 2019 16:02 schreef speknek het volgende:
[..]

Nee.
Wel.
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
Met zwijgen kruist men de duivel
  zondag 10 maart 2019 @ 16:05:44 #32
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_185520741
quote:
0s.gif Op zondag 10 maart 2019 16:01 schreef speknek het volgende:
Mensen die niet begrijpen dat de klimaatdoelen nou juist de nodige innovatie mogelijk maken die ons een voorsprong op de rest van de wereld geven.

Precies, dat Parijs-akkoord is een uitstekende leidraad. Het is een goed idee om gewoon duidelijke langetermijn doelen te stellen voor Europa als geheel.
And if you listen very hard
The tune will come to you at last
When all are one and one is all
To be a rock and not to roll
pi_185520902
quote:
14s.gif Op zondag 10 maart 2019 16:05 schreef Fir3fly het volgende:
[..]

Precies, dat Parijs-akkoord is een uitstekende leidraad. Het is een goed idee om gewoon duidelijke langetermijn doelen te stellen voor Europa als geheel.
Als je met een fractie van de kosten veel meer klimaatwinst buiten Europa kan bewerkstelligen dan is het een slechte beslissing.

Ik ben best bereid om iets extra's te betalen voor het klimaat, maar ik vind het onacceptabel dat de burger dure warmtepompen aangesmeerde word en dat we op iedere elektrische auto tienduizenden euro's subsidie mogen betalen terwijl dat nauwelijks iets oplevert.
pi_185520903
Zo zie je maar weer dat de tweede kamer ongehoord dom is
  zondag 10 maart 2019 @ 16:15:26 #35
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_185520932
quote:
0s.gif Op zondag 10 maart 2019 16:13 schreef voetbalmanager2 het volgende:
[..]

Als je met een fractie van de kosten veel meer klimaatwinst buiten Europa kan bewerkstelligen dan is het een slechte beslissing.

Je kunt ook allebei doen. Het punt is dat het om innovatie gaat.

Dat regeringen dan dom en populistisch doen met vage ideeën als elektrische auto's enzo ligt daar niet aan.
  zondag 10 maart 2019 @ 16:15:44 #36
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_185520939
Over 20 jaar horen we nooit meer iets over global warming en is er een andere hype waar we ons allemaal hel sruk over moeten maken.
The End Times are wild
  zondag 10 maart 2019 @ 16:18:06 #37
355869 Jellereppe
ZOA-Amfora!FAN
pi_185520984
Nigeria verbruikt bijna niks met 190 miljoen inwoners. Frankrijk met 66 miljoen inwoners heeft een hogere co2 uitstoot. Het is gewoon een zeer armoedig land met een enorm hoog gemiddeld geboortecijfer van 5,5 kinderen per vrouw.
pi_185521033
quote:
0s.gif Op zondag 10 maart 2019 16:18 schreef Jellereppe het volgende:
Nigeria verbruikt bijna niks met 190 miljoen inwoners. Het is gewoon een zeer armoedig land met een enorm hoog gemiddeld geboortecijfer van 5,5 kinderen per vrouw.
Maar even wat tips and tricks vragen dan ^O^
pi_185521131
quote:
0s.gif Op zondag 10 maart 2019 15:46 schreef voetbalmanager2 het volgende:
[..]

Dit zijn gewoon cijfers van daadwerkelijke temperatuurstijgingen bij toename van CO2. Die cijfers zijn ook bekend bij het IPCC. Toch blijft het IPCC vasthouden aan de onrealistische schade die CO2 zou veroorzaken.

Dat heeft niets met aannames te maken, maar gewoon met een bewuste verkeerde interpretatie.
Dat klopt. Maar zijn uitgangspunt zoals in OP beschreven is dat we langer dan 2050 hebben om de opwarming van 2 graden te halen. Dat lijkt me een aanname die niet louter met statistiek valt uit te rekenen.
  zondag 10 maart 2019 @ 16:25:09 #40
8369 speknek
Another day another slay
pi_185521162
quote:
0s.gif Op zondag 10 maart 2019 15:28 schreef ludovico het volgende:
[..]

R2 hoe werkt dat precies?

Die ±0.6 die je ziet geeft 95% PI (vermoedelijk,, kan ook 99 zijn) aan.
pi_185521176
quote:
2s.gif Op zondag 10 maart 2019 16:15 schreef Fir3fly het volgende:
[..]

Je kunt ook allebei doen. Het punt is dat het om innovatie gaat.

Dat regeringen dan dom en populistisch doen met vage ideeën als elektrische auto's enzo ligt daar niet aan.
Innoveren in maatregelen om zelf milieuvriendelijker te worden deden we altijd al. De laatste paar jaren en met zo'n Parijs-akkoord als molensteen zijn we daarin doorgeschoten. Zo'n wetenschapper als Lewis probeert nu op de rem te trappen en dat lijkt mij meer dan terecht.

En onze kennis en expertise gebruiken om de rest van de wereld klimaatvriendelijker te maken doen we juist veel te weinig. In grote delen van Afrika kookt men nog in open vuren van hout.
Daar valt zoveel meer winst te behalen voor een fractie van de kosten die men hier de burger wil opleggen.
pi_185521206
quote:
0s.gif Op zondag 10 maart 2019 16:25 schreef voetbalmanager2 het volgende:
[..]

Innoveren in maatregelen om zelf milieuvriendelijker te worden deden we altijd al. De laatste paar jaren en met zo'n Parijs-akkoord als molensteen zijn we daarin doorgeschoten. Zo'n wetenschapper als Lewis probeert nu op de rem te trappen en dat lijkt mij meer dan terecht.

En onze kennis en expertise gebruiken om de rest van de wereld klimaatvriendelijker te maken doen we juist veel te weinig. In grote delen van Afrika kookt men nog in open vuren van hout.
Daar valt zoveel meer winst te behalen voor een fractie van de kosten die men hier de burger wil opleggen.
Klopt. Wat zie jij als alternatief daarvoor dan?
  zondag 10 maart 2019 @ 16:30:08 #43
355869 Jellereppe
ZOA-Amfora!FAN
pi_185521265
quote:
1s.gif Op zondag 10 maart 2019 16:19 schreef rareman1 het volgende:
[..]

Maar even wat tips and tricks vragen dan ^O^
Een zeer jong land Nigeria. Gemiddelde leeftijd 16/17 jaar. Verder een puinhoop.
pi_185521345
quote:
0s.gif Op zondag 10 maart 2019 16:25 schreef voetbalmanager2 het volgende:
[..]

Afrika is echt volstrekt irrelevant als het op uitstoot van broeikasgassen aankomt. Heel Afrika stoot misschien een tiende uit van wat China uitstoot.
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
pi_185521410
quote:
1s.gif Op zondag 10 maart 2019 16:27 schreef -mosrednA het volgende:
[..]

Klopt. Wat zie jij als alternatief daarvoor dan?
Ik sponsor via het Kiva fok!-team bijvoorbeeld een project waar Ghanezen voor 2 tientjes een kleine efficiënte oven kunnen kopen. De techniek halen ze uit Europa, ze worden lokaal gemaakt en het duurt ongeveer een jaar voordat de gemiddelde koper zijn kosten eruit haalt.
pi_185521484
quote:
0s.gif Op zondag 10 maart 2019 16:38 schreef voetbalmanager2 het volgende:
[..]

Ik sponsor via het Kiva fok!-team bijvoorbeeld een project waar Ghanezen voor 2 tientjes een kleine efficiënte oven kunnen kopen. De techniek halen ze uit Europa, ze worden lokaal gemaakt en het duurt ongeveer een jaar voordat de gemiddelde koper zijn kosten eruit haalt.
Klinkt goed. :) Maar als er geen electriciteit is, wat dan?
pi_185521535
quote:
0s.gif Op zondag 10 maart 2019 15:51 schreef voetbalmanager2 het volgende:
[..]

Op nu.nl zou zijn interview direct verwijderd worden.
Hij doet exact wat de nieuwe policy voorschrijft, dus ik zou niet weten waarom.
  zondag 10 maart 2019 @ 16:51:58 #48
136343 BasEnAad
, die clown en die acrobaat!
pi_185521669
Het komt overheden gewoon heel goed uit, die klimaathype. Burgers vrijheden en koopkracht afnemen zodat ze geen kant meer uit kunnen behalve als een soort moderne slaaf werken voor BV Nederland.
pi_185521698
quote:
0s.gif Op zondag 10 maart 2019 16:51 schreef BasEnAad het volgende:
Het komt overheden gewoon heel goed uit, die klimaathype. Burgers vrijheden en koopkracht afnemen zodat ze geen kant meer uit kunnen behalve als een soort moderne slaaf werken voor BV Nederland.
Dat is hopelijk niks nieuws
  zondag 10 maart 2019 @ 16:53:24 #50
8369 speknek
Another day another slay
pi_185521708
quote:
0s.gif Op zondag 10 maart 2019 16:13 schreef voetbalmanager2 het volgende:
[..]

Ik ben best bereid om iets extra's te betalen voor het klimaat, maar ik vind het onacceptabel dat de burger dure warmtepompen aangesmeerde word en dat we op iedere elektrische auto tienduizenden euro's subsidie mogen betalen terwijl dat nauwelijks iets oplevert.
Die dure warmtepompen worden steeds goedkoper en zuiniger naarmate er meer afgezet worden. En als wij dat stimuleren is het straks Nefit dat internationaal af kan zetten omdat ze een enorme technologische voorsprong op de rest van de wereld hebben (de EU zou het ook prima vinden als dat Vaillant is). Zie ook LED lampjes. Was natuurlijk ook een vrij belachelijk verbod als je naar de kortetermijn keek, maar Signify/Philips is wel mooi de grootste geworden, en LED is nu veel goedkoper en inmiddels een goed energiezuinig alternatief.
pi_185522404
quote:
0s.gif Op zondag 10 maart 2019 16:53 schreef speknek het volgende:
[..]

Die dure warmtepompen worden steeds goedkoper en zuiniger naarmate er meer afgezet worden. En als wij dat stimuleren is het straks Nefit dat internationaal af kan zetten omdat ze een enorme technologische voorsprong op de rest van de wereld hebben (de EU zou het ook prima vinden als dat Vaillant is). Zie ook LED lampjes. Was natuurlijk ook een vrij belachelijk verbod als je naar de kortetermijn keek, maar Signify/Philips is wel mooi de grootste geworden, en LED is nu veel goedkoper en inmiddels een goed energiezuinig alternatief.
Nefit gaat de achterstand op Panasonic, Mitsubishi, Hitachi, Daikin, Toshiba, Nibe en andere grote warmtepomp merken niet zomaar goedmaken :P

Mitsubishi maakt ze al sinds 1968.
pi_185522446
quote:
[..]

Ik ben nooit tegenstander geweest van LED lampen. De kosten/baten daarvan zijn een stuk beter dan van een warmtepomp. Maar zelfs bij LED lampen zou ik fel tegenstander zijn als die verplicht worden. Ik was ook geen fan van een verbod op gloeilampen, terwijl ik weet hoeveel meer stroom die dingen nodig hebben.

Als mensen hier elektrisch willen koken, zonnepanelen willen plaatsen, warmtepompen willen plaatsen of elektrisch willen rijden dan is dat alleen maar mooi. Maar dat de belastingbetaler tienduizenden euro's subsidie op een elektrische auto moeten betalen, dat iedere huiseigenaar en woningbouwvereniging verplicht van het gas af moet en als je dat niet kan betalen moet je maar een lening afnemen en nog veel meer van zulk soort idiote maatregelen, dat is iets waar ik fel tegenstander van ben.
pi_185522491
quote:
0s.gif Op zondag 10 maart 2019 16:15 schreef LXIV het volgende:
Over 20 jaar horen we nooit meer iets over global warming en is er een andere hype waar we ons allemaal hel sruk over moeten maken.
Dat geloof ik dan niet omdat klimaatverandering door broeikasgasen wel degelijk al meer dan 30 jaar een thema is
pi_185522516
quote:
1s.gif Op zondag 10 maart 2019 16:43 schreef -mosrednA het volgende:
[..]

Klinkt goed. :) Maar als er geen electriciteit is, wat dan?
Ook in gebieden waar geen vast elektriciteitsnet is voor iedere bewoner hebben de meeste mensen wel een aggregaat of goedkope zonnecel die een beetje elektriciteit opwekt.
pi_185522732
quote:
0s.gif Op zondag 10 maart 2019 17:31 schreef voetbalmanager2 het volgende:
[..]

Ook in gebieden waar geen vast elektriciteitsnet is voor iedere bewoner hebben de meeste mensen wel een aggregaat of goedkope zonnecel die een beetje elektriciteit opwekt.
Ben er bang voor, maar hoeveel stroom verbruikt dat apparaat eigenlijk?
pi_185522815
quote:
1s.gif Op zondag 10 maart 2019 17:43 schreef -mosrednA het volgende:
[..]

Ben er bang voor, maar hoeveel stroom verbruikt dat apparaat eigenlijk?
Een aggregaat is natuurlijk milieuonvriendelijk, maar voor veel Ghanezen die niet op het stroomnet aangesloten zijn is het de enige oplossing.
pi_185522845
quote:
0s.gif Op zondag 10 maart 2019 17:46 schreef voetbalmanager2 het volgende:
[..]

Een aggregaat is natuurlijk milieuonvriendelijk, maar voor veel Ghanezen die niet op het stroomnet aangesloten zijn is het de enige oplossing.
Ik bedoel dat oventje :P
pi_185522922
quote:
1s.gif Op zondag 10 maart 2019 17:47 schreef -mosrednA het volgende:
[..]

Ik bedoel dat oventje :P
Weet ik niet precies. In elk geval een stuk beter dan koken op een open vuur.

Heb jij geen zin om het Kiva fok!-team te steunen?
pi_185522960
quote:
0s.gif Op zondag 10 maart 2019 17:51 schreef voetbalmanager2 het volgende:
[..]

Weet ik niet precies. In elk geval een stuk beter dan koken op een open vuur.

Heb jij geen zin om het Kiva fok!-team te steunen?
Dat geloof ik gelijk :)

En ja eigenlijk nog nooit wat van gehoord :@ Zal ik me eens over in moeten lezen!
pi_185522999
quote:
1s.gif Op zondag 10 maart 2019 17:52 schreef -mosrednA het volgende:
[..]

Dat geloof ik gelijk :)

En ja eigenlijk nog nooit wat van gehoord :@ Zal ik me eens over in moeten lezen!
De reeks op fok! is al een tijdje inactief maar kan je hier doorlezen:
GC / [Kiva FOK-team] #12 - Microcredieten - Doe mee met $25!

Het team zelf is gelukkig actief als altijd. Met een beetje geluk halen we binnen een jaar de grens van een half miljoen dollar al.
pi_185523037
quote:
0s.gif Op zondag 10 maart 2019 17:54 schreef voetbalmanager2 het volgende:
[..]

De reeks op fok! is al een tijdje inactief maar kan je hier doorlezen:
GC / [Kiva FOK-team] #12 - Microcredieten - Doe mee met $25!

Het team zelf is gelukkig actief als altijd. Met een beetje geluk halen we binnen een jaar de grens van een half miljoen dollar al.
Ga ik eens naar kijken, thx voor de link! ^O^
  zondag 10 maart 2019 @ 18:12:39 #62
355869 Jellereppe
ZOA-Amfora!FAN
pi_185523314
De Chinese bevolking klaagt ook steeds meer over de vuile lucht, landbouwgrond, rivieren, louche voedselkwaliteit (melkschandaal 2008 etc) en noem maar op. De Chinese overheid leest mee wat speelt onder de populatie via Chinese fora dus ze pikken de zorgen vrij snel uit. De 40 jaar hyperindustrialisatie heeft zijn tol geëist. Schone lucht, rivieren, landbouwgrond prijs: honderden en honderden miljarden dollars gaat Beijing bloeden om die zooi op te ruimen.

[ Bericht 7% gewijzigd door Jellereppe op 10-03-2019 18:23:10 ]
pi_185523468
quote:
1s.gif Op zondag 10 maart 2019 18:12 schreef Jellereppe het volgende:
De Chinese bevolking klaagt ook steeds meer over de vuile lucht, landbouwgrond, rivieren, louche voedselkwsliteit (melkschandaal 2008 etc) en noem maar op. De Chinese overheid leest mee wat speelt onder de populatie via Chinese fora dus ze pikken de zorgen vrij snel uit. De 40 jaar hyperindustrialisatie heeft zijn tol geëist. Schone lucht, rivieren, landbouwgrond prijs: honderden en honderden miljarden dollars gaat Beijing bloeden om die zooi op te ruimen.
Kortom: een gouden kans voor Europa om met hun kennis en innovatieve bedrijven China te helpen beter met hun klimaat om te leren gaan. Prima ook om Nederlandse bedrijven in deze sector naar voren te schuiven bij economische onderhandelingen.
pi_185523470
Zo is het maar net.
pi_185523694
quote:
0s.gif Op zondag 10 maart 2019 18:21 schreef voetbalmanager2 het volgende:
Kortom: een gouden kans voor Europa om met hun kennis en innovatieve bedrijven China te helpen beter met hun klimaat om te leren gaan. Prima ook om Nederlandse bedrijven in deze sector naar voren te schuiven bij economische onderhandelingen.
Zolang wij die kansloze meuk vandaar blijven bestellen is dat kansloos natuurlijk. In principe zijn wij (de westerse wereld) verantwoordelijk voor die vervuiling aldaar. Dat moet dus eerst anders lijkt me.

Het is een dingetje dat we al onze troep daar laten maken met alle ellende lokaal van dien en dat we ze dan gaan "helpen" om die nutteloze producties schoner te maken. Wij moeten gewoon stoppen met goedkope meuk uit China te willen. Alle externaliteiten hebben we uitbesteed naar daar.
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
  zondag 10 maart 2019 @ 18:36:46 #66
355869 Jellereppe
ZOA-Amfora!FAN
pi_185523795
-

[ Bericht 11% gewijzigd door Jellereppe op 10-03-2019 19:45:58 ]
  zondag 10 maart 2019 @ 18:49:28 #67
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_185524084
quote:
0s.gif Op zondag 10 maart 2019 17:27 schreef voetbalmanager2 het volgende:
[..]

Ik ben nooit tegenstander geweest van LED lampen. De kosten/baten daarvan zijn een stuk beter dan van een warmtepomp. Maar zelfs bij LED lampen zou ik fel tegenstander zijn als die verplicht worden. Ik was ook geen fan van een verbod op gloeilampen, terwijl ik weet hoeveel meer stroom die dingen nodig hebben.

Als mensen hier elektrisch willen koken, zonnepanelen willen plaatsen, warmtepompen willen plaatsen of elektrisch willen rijden dan is dat alleen maar mooi. Maar dat de belastingbetaler tienduizenden euro's subsidie op een elektrische auto moeten betalen, dat iedere huiseigenaar en woningbouwvereniging verplicht van het gas af moet en als je dat niet kan betalen moet je maar een lening afnemen en nog veel meer van zulk soort idiote maatregelen, dat is iets waar ik fel tegenstander van ben.
Dit dus. ^O^
pi_185524731
Ook bij de VN ligt het advies : haal mensen uit armoede en geef ze een goed inkomen, al sinds de jaren 90 op de planken.

Dat helpt namelijk.
Hoe beter men het heeft, hoe bewuster men omgaat met de directe omgeving, milieutechnisch gesproken.

Maar goed, wij hebben het goed wat alleen mogelijk is door andere van alles te onthouden.
Ik weet dat we hier een beeld hebben van “ik werk er voor”, maar dat is natuurlijk deels een illusie.
In de zin van, zat mensen in afrika die ook hard werken, maar nog geen dubbeltje per dag krijgen.
pi_185524855
quote:
0s.gif Op zondag 10 maart 2019 19:12 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
Ook bij de VN ligt het advies : haal mensen uit armoede en geef ze een goed inkomen, al sinds de jaren 90 op de planken.

Dat helpt namelijk.
Hoe beter men het heeft, hoe bewuster men omgaat met de directe omgeving, milieutechnisch gesproken.

Maar goed, wij hebben het goed wat alleen mogelijk is door andere van alles te onthouden.
Ik weet dat we hier een beeld hebben van “ik werk er voor”, maar dat is natuurlijk deels een illusie.
In de zin van, zat mensen in afrika die ook hard werken, maar nog geen dubbeltje per dag krijgen.
Maar juist ook de toename van welvaart (zoals het artikel noemt) zorgt voor een hogere CO2 uitstoot per hoofd van de bevolking.

Ik ben absoluut niet tegen een betere welvaart en welzijn maar het is wel goed om dan gelijk in te zetten op een lage CO2 footprint.
pi_185524900
Als je vanuit het oogpunt van klimaatverandering één ding niet moet willen is dat de hele wereld een Westers welvaartsniveau behaald.
pi_185525279
quote:
[..]

Net als zonnepanelen, een kind van 12 ontwikkeld een 3d zonnepanelen, dus veel efficiënter dan huidige zonnepanelen maar ja, eerst iedereen uitmelken en daarna een stapje verder.
pi_185525387
quote:
0s.gif Op zondag 10 maart 2019 19:35 schreef Antaris het volgende:
[..]

Net als zonnepanelen, een kind van 12 ontwikkeld een 3d zonnepanelen, dus veel efficiënter dan huidige zonnepanelen maar ja, eerst iedereen uitmelken en daarna een stapje verder.
Oh, dat onzinverhaal weer...

zondag 10 maart 2019 @ 19:42:01 #73
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_185525436
quote:
0s.gif Op zondag 10 maart 2019 19:20 schreef Monolith het volgende:
Als je vanuit het oogpunt van klimaatverandering één ding niet moet willen is dat de hele wereld een Westers welvaartsniveau behaald.
Hoezo? De wereldbevolking zal stoppen met groeien, zelfs beginnen met krimpen. Dat is juist vele malen beter.
pi_185525476
quote:
14s.gif Op zondag 10 maart 2019 19:42 schreef Fir3fly het volgende:
[..]

Hoezo? De wereldbevolking zal stoppen met groeien, zelfs beginnen met krimpen. Dat is juist vele malen beter.
Klopt.
  zondag 10 maart 2019 @ 19:44:18 #75
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_185525490
quote:
0s.gif Op zondag 10 maart 2019 19:43 schreef MaGNeT het volgende:
[..]

Klopt.
En als je er dan voor zorgt dat men innovatief omgaat met energieopwekking daar valt er heel veel winst te behalen.
pi_185525512
quote:
14s.gif Op zondag 10 maart 2019 19:42 schreef Fir3fly het volgende:
[..]

Omdat de ecologische voetafdruk daar een factor 50 lager ligt ofzo. Daar helpt een beetje reductie van het geboortecijfer niet tegen.
  zondag 10 maart 2019 @ 19:46:08 #77
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_185525545
quote:
0s.gif Op zondag 10 maart 2019 19:45 schreef Monolith het volgende:
[..]

Omdat de ecologische voetafdruk daar een factor 50 lager ligt ofzo. Daar helpt een beetje reductie van het geboortecijfer niet tegen.
Ik heb het dan ook niet over een beetje. In de westerse wereld ligt het geboortecijfer soms lager dan het sterftecijfer.
  zondag 10 maart 2019 @ 19:47:52 #78
355869 Jellereppe
ZOA-Amfora!FAN
pi_185525585
Het gemiddelde globale geboortecijfer is 2,5 kinderen per vrouw. Alles boven 2,1 kinderen per vrouw is natuurlijke toename. Ook als de globale geboortecijfer onder 2,1 daalt zal de wereldpopulatie nog een tijd blijven toenemen. De reden is demografische momentum. Jeugdcohort moet eerst vergrijzen en dat kost tijd. Na stevige globale vergrijzing komt pas een sterftegolf en daarmee dalende wereldpopulatie. Alleen tegen die tijd gaat men zich weer afvragen hoe kunnen we het momentum keren. Succes. Lastig man.

[ Bericht 13% gewijzigd door Jellereppe op 10-03-2019 19:55:29 ]
pi_185525646
quote:
0s.gif Op zondag 10 maart 2019 19:40 schreef MaGNeT het volgende:
[..]

Oh, dat onzinverhaal weer...

Waarom is het een onzinverhaal?
pi_185525743
quote:
0s.gif Op zondag 10 maart 2019 19:50 schreef Antaris het volgende:
[..]

Waarom is het een onzinverhaal?
Omdat er niet meer is dan een leuk nieuwsitem van een lokale zender.
En als dat dan faalt omdat het niet werkt is het "achtergehouden door de grote fabrikanten bla bla, conspiracy, bla bla".

Honderdduizenden ideeën komen niet verder dan de tekentafel omdat ze niet goed genoeg zijn of niet werken.
pi_185525808
quote:
0s.gif Op zondag 10 maart 2019 19:54 schreef MaGNeT het volgende:
[..]

Omdat er niet meer is dan een leuk nieuwsitem van een lokale zender.
En als dat dan faalt omdat het niet werkt is het "achtergehouden door de grote fabrikanten bla bla, conspiracy, bla bla".

Honderdduizenden ideeën komen niet verder dan de tekentafel omdat ze niet goed genoeg zijn of niet werken.
En waarom zou zoiets niet kunnen werken?
Het idee is vrij simpel en een bedrijf heeft dit idee overgenomen en plaatsen dit soort panelen.
Dus ze bestaan wel degelijk.

Ik vraag me alleen af waarom niet wereldwijd?
pi_185525833
quote:
0s.gif Op zondag 10 maart 2019 19:18 schreef MaGNeT het volgende:
[..]

Maar juist ook de toename van welvaart (zoals het artikel noemt) zorgt voor een hogere CO2 uitstoot per hoofd van de bevolking.

Ik ben absoluut niet tegen een betere welvaart en welzijn maar het is wel goed om dan gelijk in te zetten op een lage CO2 footprint.
quote:
0s.gif Op zondag 10 maart 2019 19:18 schreef MaGNeT het volgende:
[..]

Tijdelijke toename, daarna zal het juist afnemen.

Gezien absoluut geen idee hebben of co2 uitstoot maatregelen effect hebben op langere termijn, maar we wel zeker weten dat welvaart uiteindelijk zorgt voor automatisch zorg hbben voor het milieu, weet ik wel wat de juiste keus is.
pi_185525880
quote:
0s.gif Op zondag 10 maart 2019 19:57 schreef Antaris het volgende:
[..]

En waarom zou zoiets niet kunnen werken?
Het idee is vrij simpel en een bedrijf heeft dit idee overgenomen en plaatsen dit soort panelen.
Dus ze bestaan wel degelijk.

Ik vraag me alleen af waarom niet wereldwijd?
Welk bedrijf heeft het idee overgenomen en plaatst die panelen?

quote:
maar ja, eerst iedereen uitmelken en daarna een stapje verder.
En dat is wat tegenstrijdig met wat je net zei.
  zondag 10 maart 2019 @ 19:59:57 #84
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_185525885
quote:
1s.gif Op zondag 10 maart 2019 19:47 schreef Jellereppe het volgende:
Alleen tegen die tijd gaat men zich weer afvragen hoe kunnen we het momentum keren. Succes. Lastig man.
Want dan zit je weer met een vergrijzingsprobleem waarvan men vindt dat het opgelost moet worden, zoals nu in Europa.
pi_185525889
Natuurlijk doet de Europese uitstoot er wel toe. Overal ter wereld doet uitstoot ertoe, ook in Europa. En mede dankzij ons niveau van welvaart is de CO2-uitstoot per persoon relatief hoog. Dat heeft uiteraard ook weer te maken met de massale voedsel- en industriële productie die in Europa plaatsvindt.

Ik gooi dit plaatje er nog maar eens in:

En meteen deze er achteraan:

De partijen in Nederland die het hardst roepen om klimaatmaatregelen zijn tevens de partijen die de grenzen wagenwijd open zetten voor migranten. Nederland gaat in geen duizend jaar de gestelde CO2-uitstoot-doelen halen als de bevolking elk jaar met tienduizenden mensen groeit als gevolg van migratie.

Het bevolkingsaantal van Afrika dreigt te exploderen. Sommige delen van de wereld, zoals Zuidoost-Azië, maar ook grote delen van Europa (waaronder zeker Nederland) zijn bijzonder dichtbevolkt.

Willen we CO2-uitstoot écht verlagen, dan moet dat enerzijds via de weg van innovatie en anderzijds via bevolkingspolitiek, cq. beleid dat is gericht op het indammen van de wereldwijde bevolkingsgroei.
pi_185525978
quote:
0s.gif Op zondag 10 maart 2019 20:00 schreef Elfletterig het volgende:
Natuurlijk doet de Europese uitstoot er wel toe. Overal ter wereld doet uitstoot ertoe, ook in Europa. En mede dankzij ons niveau van welvaart is de CO2-uitstoot per persoon relatief hoog. Dat heeft uiteraard ook weer te maken met de massale voedsel- en industriële productie die in Europa plaatsvindt.

Ik gooi dit plaatje er nog maar eens in:

[ afbeelding ]

En meteen deze er achteraan:

[ afbeelding ]

De partijen in Nederland die het hardst roepen om klimaatmaatregelen zijn tevens de partijen die de grenzen wagenwijd open zetten voor migranten. Nederland gaat in geen duizend jaar de gestelde CO2-uitstoot-doelen halen als de bevolking elk jaar met tienduizenden mensen groeit als gevolg van migratie.

Het bevolkingsaantal van Afrika dreigt te exploderen. Sommige delen van de wereld, zoals Zuidoost-Azië, maar ook grote delen van Europa (waaronder zeker Nederland) zijn bijzonder dichtbevolkt.

Willen we CO2-uitstoot écht verlagen, dan moet dat enerzijds via de weg van innovatie en anderzijds via bevolkingspolitiek, cq. beleid dat is gericht op het indammen van de wereldwijde bevolkingsgroei.
Immigratie verplaatst mensen, het creëert niet meer mensen dus "migratie" koppelen aan CO2 vind ik nogal matig.

Bevolkingsgroei in andere landen "indammen" gaat je niet lukken, tenzij je de welvaart verhoogt. Het is niet dat wij als Nederland de dienst uitmaken in Ethiopië.
pi_185526039
quote:
14s.gif Op zondag 10 maart 2019 19:46 schreef Fir3fly het volgende:
[..]

Ik heb het dan ook niet over een beetje. In de westerse wereld ligt het geboortecijfer soms lager dan het sterftecijfer.
De daling is in Afrika ook al wel ingezet.
Maar vier miljard mensen met 1/50e van onze welvaart of 2 miljard met onze welvaart... Daar heb ik geen rekenmachine voor nodig.
Een gemiddelde levensverwachting die in veel landen rustig 25 jaar lager ligt remt die groei ook nog wel enigszins.
  zondag 10 maart 2019 @ 20:07:02 #88
355869 Jellereppe
ZOA-Amfora!FAN
pi_185526069
quote:
0s.gif Op zondag 10 maart 2019 19:59 schreef Iblardi het volgende:
[..]

Want dan zit je weer met een vergrijzingsprobleem waarvan men vindt dat het opgelost moet worden, zoals nu in Europa.
Precies.
pi_185526188
quote:
0s.gif Op zondag 10 maart 2019 20:03 schreef MaGNeT het volgende:
[..]

Immigratie verplaatst mensen, het creëert niet meer mensen dus "migratie" koppelen aan CO2 vind ik nogal matig.

Bevolkingsgroei in andere landen "indammen" gaat je niet lukken, tenzij je de welvaart verhoogt. Het is niet dat wij als Nederland de dienst uitmaken in Ethiopië.
Het geeft overigens wel precies waarom de Parijs-doelen compleet nutteloos zijn. Waarom zouden wij onze CO2 uitstoot moeten reduceren als India en China de uitstoot binnen 30
jaar zullen verdubbelen?
pi_185526255
quote:
0s.gif Op zondag 10 maart 2019 20:03 schreef MaGNeT het volgende:
[..]

Ten eerste: als migranten vanuit armere landen hierheen komen, zullen ze een levensstijl hebben die voor meer CO2-uitstoot zorgt dan voorheen. Ten tweede worden landen afgerekend op hun resultaten.
Stel dat onze CO2-uitstoot nu 100 is en die moet 70 zijn in 2030, dan wordt dat bemoeilijkt als de bevolking van Nederland (op onnatuurlijke wijze) groeit.

Als we het klimaat serieus nemen en de CO2-uitstoot wereldwijd omlaag willen brengen, dan zal elk land z'n bijdrage moeten leveren. De invulling kan per land verschillen. In rijke landen kan de nadruk meer liggen op innovatie, energiebesparing, gedragsverandering, etc. In armere landen kan het een prima idee zijn om bevolkingsgroei actiever te beperken.

Ik zou het daarnaast een goed idee vinden als we vanuit Europa in Afrika gaan zorgen voor meer perspectief van mensen ter plekke. Dat kan bijvoorbeeld via gerichte financiële steun bij het opzetten van lokale projecten, bevordering van landbouw, vruchtbaar maken van grond die nu onbruikbaar is, etc.
pi_185526287
quote:
1s.gif Op zondag 10 maart 2019 20:11 schreef Vliegbaard het volgende:
[..]

Het geeft overigens wel precies waarom de Parijs-doelen compleet nutteloos zijn. Waarom zouden wij onze CO2 uitstoot moeten reduceren als India en China de uitstoot binnen 30
jaar zullen verdubbelen?
India weet ik niet, China is echter wel bezig met een transitie.

Zo gaan veel van de geplande kolencentrales niet door, zetten ze vol in op elektrisch rijden, etc.
Je zou zelfs kunnen stellen dat de transitie sneller gaat dan in Europa maar ze hebben ook meer te doen.

Europa heeft overigens ook 750 miljoen inwoners, zo klein zijn we ook weer niet.
  zondag 10 maart 2019 @ 20:18:27 #92
355869 Jellereppe
ZOA-Amfora!FAN
pi_185526377
EU heeft een keer per jaar een EU-China top in Brussel waarbij beide partijen aanschuiven om over van alles en nog wat van gedachten te wisselen. De machtsbalans in die onderhandelingen is in evenwicht tussen de twee partijen. De VS heeft wel de bovenhand in onderhandelingen met EU of China individueel omdat het de bloedaderen van de globale economie beheerst. De powerbalans bij EU en China onderhandelingen is in evenwicht dus beide partijen kunnen elkaar niks opdringen 1 op 1. De volgende top is volgens mij in april. Dan kun je dat aankaarten. Je kunt hetzelfde doen met India zo'n top in Brussel of New Delhi.

[ Bericht 9% gewijzigd door Jellereppe op 10-03-2019 20:42:47 ]
pi_185526435
quote:
0s.gif Op zondag 10 maart 2019 20:14 schreef Elfletterig het volgende:
[..]

Ten eerste: als migranten vanuit armere landen hierheen komen, zullen ze een levensstijl hebben die voor meer CO2-uitstoot zorgt dan voorheen. Ten tweede worden landen afgerekend op hun resultaten.
Stel dat onze CO2-uitstoot nu 100 is en die moet 70 zijn in 2030, dan wordt dat bemoeilijkt als de bevolking van Nederland (op onnatuurlijke wijze) groeit.

Als we het klimaat serieus nemen en de CO2-uitstoot wereldwijd omlaag willen brengen, dan zal elk land z'n bijdrage moeten leveren. De invulling kan per land verschillen. In rijke landen kan de nadruk meer liggen op innovatie, energiebesparing, gedragsverandering, etc. In armere landen kan het een prima idee zijn om bevolkingsgroei actiever te beperken.

Ik zou het daarnaast een goed idee vinden als we vanuit Europa in Afrika gaan zorgen voor meer perspectief van mensen ter plekke. Dat kan bijvoorbeeld via gerichte financiële steun bij het opzetten van lokale projecten, bevordering van landbouw, vruchtbaar maken van grond die nu onbruikbaar is, etc.
Migratie heeft amper invloed. De klimaatwet streeft naar 95% CO2 reductie in 2050. Het is niet zo dat die paar procent netto migratie daar veel aan gaat veranderen. En migranten gaan ook van het gas af.

En hoe zie je die gedwongen geboortebeperking voor je?

Heb je zelf overigens kinderen? Of in de planning? Ik niet maar dat heeft weinig met "CO2 footprint" te maken.
pi_185526485
quote:
0s.gif Op zondag 10 maart 2019 20:15 schreef MaGNeT het volgende:
[..]

India weet ik niet, China is echter wel bezig met een transitie.

Zo gaan veel van de geplande kolencentrales niet door, zetten ze vol in op elektrisch rijden, etc.
Je zou zelfs kunnen stellen dat de transitie sneller gaat dan in Europa maar ze hebben ook meer te doen.

Europa heeft overigens ook 750 miljoen inwoners, zo klein zijn we ook weer niet.
Dat is wel inclusief Rusland en Turkije. De EU heeft er pakweg een half miljoen.

Het klopt natuurlijk dat het stijgen van de uitstoot per inwoner in India problematischer is aangezien er een stuk meer mensen wonen, maar uiteindelijk is het veel te makkelijk om te doen alsof de EU (en vooral ook de VS) er niet toe zouden doen.
pi_185526578
quote:
0s.gif Op zondag 10 maart 2019 20:22 schreef Monolith het volgende:
[..]

Dat is wel inclusief Rusland en Turkije. De EU heeft er pakweg een half miljoen.

Het klopt natuurlijk dat het stijgen van de uitstoot per inwoner in India problematischer is aangezien er een stuk meer mensen wonen, maar uiteindelijk is het veel te makkelijk om te doen alsof de EU (en vooral ook de VS) er niet toe zouden doen.
En uiteraard betrek je ook dat deel van Rusland en Turkije en liefst meer, vervuiling en CO2 houdt niet op bij de grens dus samenwerking en delen van technieken lijkt me belangrijk.

Dat wij hier bezig zijn, betekent niet dat de rest van de wereld niets hoeft te doen. Maar als de rest van de wereld niets of onvoldoende doet, betekent het ook niet dat wij niets hoeven te doen.

Het klinkt wat flauw maar Nederland kan een "gidsland" zijn, zoals we dat ook zijn met onze deltawerken.

En wil je meer met waterstof of warmtepompen doen, dan zou je hier Japanners kunnen uitnodigen.
pi_185526686
quote:
0s.gif Op zondag 10 maart 2019 20:22 schreef Monolith het volgende:
[..]

Dat is het punt ook niet persé. Maar het is nogal krom dat we in nederland per inwoner onze portemonnee leeg moeten kloppen voor een warmtepomp en zonnepanelen als ze in Turkije een compleet nieuw gasnet aan gaan leggen.
pi_185526782
Nou dat is dan goed nieuws voor al die boze klimaatskeptische Fokkertjes hier, maar ik wil in een schone omgeving blijven leven en daarvoor moeten er continue klimaatmaatregelen op Europees niveau worden bijgestuurd. Dat dat geld kost is me dan lief. De bevolkingsgroei staat hier namelijk ook niet stil en aangezien we redelijk veel energie verbruiken, zijn extra bijsturingen geen overbodige luxe.
Terwijl dieren zich aanpassen aan de wereld om te overleven, veranderen mensen de wereld teneinde méér te zijn. - Paulo Freire
pi_185526789
quote:
0s.gif Op zondag 10 maart 2019 20:27 schreef Vliegbaard het volgende:
[..]

Dat is het punt ook niet persé. Maar het is nogal krom dat we in nederland per inwoner onze portemonnee leeg moeten kloppen voor een warmtepomp en zonnepanelen als ze in Turkije een compleet nieuw gasnet aan gaan leggen.
Ik weet niet of ze in Turkije een nieuw gasnet gaan aanleggen maar ook dat is een vooruitgang t.o.v. andere manieren van verwarmen, zoals stookolie of kolen.

Over Duitsland en Ierland lees ik ook altijd dat die "aan het gas gaan" maar in de praktijk worden nieuwe woningen daar ook uitgeleverd met warmtepompen.
Oude woningen worden daar nog vaak gestookt met stookolie, grote vaten in de kelders. Dat overzetten op aardgas is een flinke verbetering.

En ook Nederland zal nog lang afhankelijk zijn van aardgas, als is het maar om gascentrales te laten draaien. Maar ook dat is een stap vooruit t.o.v. kolencentrales.

En ja, dan wordt je stroom 2 cent duurder per kWh... maar die is niet duur vanwege de manier waarop we het opwekken (kale stroomprijs is ~7 cent) maar vanwege de torenhoge belastingen.
pi_185526964
Zijn we er overigens al uit waar we de milieuvervuilende zonnepanelen over pakweg 20 jaar massaal gaan laten recyclen? En nog belangrijker, wat gaat dat kosten?
pi_185527129
quote:
0s.gif Op zondag 10 maart 2019 20:37 schreef Vliegbaard het volgende:
Zijn we er overigens al uit waar we de milieuvervuilende zonnepanelen over pakweg 20 jaar massaal gaan laten recyclen? En nog belangrijker, wat gaat dat kosten?
Belangrijkere vraag is: hoe vervuilend zijn ze werkelijk.

Het glas van de toplaag kan in de "glasbak" en omgesmolten worden.
Het koper van de bedrading en de bushbars kan weer omgesmolten worden.
Het aluminium van het frame kan ook omgesmolten worden.
De achterplaat is meestal van plastic, dat is zo'n 4 tot 10% van het materiaal.

Dan hou je alleen de dunne plakjes zonnecellen over.

Er zit overigens 25 jaar opbrengstgarantie op de meeste panelen, dus op zijn ze vast nog niet na 20 jaar ;)

Over 25 jaar heeft ieder paneel op mijn dak overigens zo'n 7500kWh opgewekt (300kWh per jaar per paneel).
Dat is wat 1 gezin in 2 jaar gebruikt. Best indrukwekkend.

[ Bericht 0% gewijzigd door TheFreshPrince op 10-03-2019 20:47:32 ]
pi_185527131
Ik denk dat de meest welvarende landen wel een voorbeeldfunctie zouden moeten geven omdat ze de kar ook trokken qua zo'n beetje alle innovatie in de wereld waaronder de hele industrieële revolutie en de digitale revolutie.

Als je in de meer ontwikkelde landen geen computers had gehad, had je ze nu nergens. Waren Europa en de VS niet met het internet verbonden, dan lag het nu nergens en we kunnen ook als eerste smartphones adopteren.

Het feit dat Nederland een van de pilotlanden is qua bepaald vervoer of installaties qua energie geeft het land straks mogelijk een voorsprong en als de Nederlandse ontwikkelaars de ins en outs kennen van hoe zulke installaties het meest optimaal kunnen worden toegepast door o.a. te leren van fouten zorgt ervoor dat Nederland straks betrokken kan zijn bij de uitrol elders.

[ Bericht 0% gewijzigd door Beathoven op 10-03-2019 20:52:05 ]
pi_185527331
quote:
0s.gif Op zondag 10 maart 2019 20:42 schreef Beathoven het volgende:
Ik denk dat de meest welvarende landen wel een voorbeeldfunctie zou moeten geven omdat ze de kar ook trokken qua zo'n beetje alle innovatie in de wereld waaronder de hele industrieële revolutie en de digitale revolutie.

Als je in de meer ontwikkelde landen geen computers had gehad, had je ze nu nergens. Waren Europa en de VS niet met het internet verbonden, dan lag het nu nergens en we kunnen ook als eerste smartphones adopteren.

Het feit dat Nederland een van de pilotlanden is qua bepaald vervoer of installaties qua energie geeft het land straks mogelijk een voorsprong en als de Nederlandse ontwikkelaars de ins en outs kennen van hoe zulke installaties het meest optimaal kunnen worden toegepast door o.a. te leren van fouten zorgt ervoor dat Nederland straks betrokken kan zijn bij de uitrol elders.
Dat klopt helemaal. Maar betrek daar dan ook de zware industrie bij en probeer in de transitie niet het volk verplicht op kosten te jagen.
pi_185527350
quote:
0s.gif Op zondag 10 maart 2019 20:48 schreef Vliegbaard het volgende:
[..]

Dat klopt helemaal. Maar betrek daar dan ook de zware industrie bij en probeer in de transitie niet het volk verplicht op kosten te jagen.
Ik wist wel dat er een GL'er in je schuilde ;)
pi_185527427
quote:
[..]

Wishful thinking. Gl. is na het tekenen van dat akkoord bezig met een toneelstukje naar de stemmertoe. Want die kosten gaan zeer zeker wel naar de normale consument.
  Forum Admin zondag 10 maart 2019 @ 20:52:58 #105
334798 crew  Straatcommando.
Je zuster op een houtvlot
pi_185527500
Vergroenen is altijd goed, zowel op mondiale als lokale schaal levert het verbetering op. Denk maar eens terug aan die gele stadsbussen van weleer die zwarte pluimen troep uitbraakten, nu hebben we bussen op elektriciteit of aardgas. Daar hebben ''we'' al hele grote stappen gezet. De stappen die nu opgelegd worden slaan nergens op en zorgen alleen maar voor hogere kosten en gedoe.

Sterker nog, we prijzen onszelf de markt uit als dat zo doorgaat. Wij zijn in feite de kleine gaatjes in de muur aan het afsmeren terwijl een groot deel van de wereld die muur nog moet stucen.
''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
pi_185527513
quote:
0s.gif Op zondag 10 maart 2019 20:49 schreef MaGNeT het volgende:
[..]

Haha goed geprobeerd ;)

Ik ben niet tegen de transitie maar ik kijk eerst naar mijn eigen portemonnee. Ik ben nog steeds niet overtuigd dat zonnepanelen goedkoper blijken over langere termijn. De huidige warmtepompen blijken voor het huis waar ik woon ook niet toereikend tenzij dat ik in de winter met een temperaturr van 18 graden onder een dekentje op de bank wil gaan zitten.
pi_185527580
quote:
[..]

Het is momenteel vooral VVD beleid, bedrijven krijgen nu de kersen op de taart. Een ietwat verschuiving naar het midden mag imho wel weer door wat links tegengewicht in een coalitie.
pi_185527790
quote:
0s.gif Op zondag 10 maart 2019 20:53 schreef Vliegbaard het volgende:
[..]

Haha goed geprobeerd ;)

Ik ben niet tegen de transitie maar ik kijk eerst naar mijn eigen portemonnee. Ik ben nog steeds niet overtuigd dat zonnepanelen goedkoper blijken over langere termijn. De huidige warmtepompen blijken voor het huis waar ik woon ook niet toereikend tenzij dat ik in de winter met een temperaturr van 18 graden onder een dekentje op de bank wil gaan zitten.
Er zijn wel HT warmtepompen die ook jouw huis warm gaan houden, het rendement is dan echter lager.

Mijn installateur verwarmt hele scholen met warmtepompen (meerdere 80kW units op het dak) dus dan moet een woning ook wel lukken.

Maar isoleren is wel stap 1.

Ik zou eerst isoleren, dan een (paar) jaar kijken wat de warmtebehoefte is en daar een warmtepomp op afstemmen. Het hoeft niet allemaal in 5 jaar.

Als je eerst een warmtepomp kiest en plaatst en dan gaat isoleren, dan staat die de winter daarna te pendelen omdat hij veel te zwaar is voor je woning.

Hybride is ook nog een oplossing, dan schakelt je CV bij zodra de WP het niet meer aankan. Maar ik zie daar niet zoveel in, je blijft met vastrecht van aardgas zitten dan.
pi_185527870
quote:
0s.gif Op zondag 10 maart 2019 21:00 schreef MaGNeT het volgende:
[..]

Er zijn wel HT warmtepompen die ook jouw huis warm gaan houden, het rendement is dan echter lager.

Mijn installateur verwarmt hele scholen met warmtepompen (meerdere 80kW units op het dak) dus dan moet een woning ook wel lukken.

Maar isoleren is wel stap 1.

Ik zou eerst isoleren, dan een (paar) jaar kijken wat de warmtebehoefte is en daar een warmtepomp op afstemmen.

Als je eerst een warmtepomp kiest en plaatst en dan gaat isoleren, dan staat die de winter daarna te pendelen omdat hij veel te zwaar is voor je woning.

Hybride is ook nog een oplossing, dan schakelt je CV bij zodra de WP het niet meer aankan. Maar ik zie daar niet zoveel in, je blijft met vastrecht van aardgas zitten dan.
Mijn huis is met steenwol ''geisoleerd''. Het gaat mij dus uiteindelijk teveel geld kosten om over te stappen naar een warmtepomp.
Zeker als het in de winter 1.7 graden warmer zal worden ;)
pi_185527897
quote:
0s.gif Op zondag 10 maart 2019 21:02 schreef Vliegbaard het volgende:
[..]

Mijn huis is met steenwol ''geisoleerd''. Het gaat mij dus uiteindelijk teveel geld kosten om over te stappen naar een warmtepomp.
Zeker als het in de winter 1.7 graden warmer zal worden ;)
Wat is je gasverbruik nu?
Hier was het 1400m3 en ik draai ook op een warmtepomp (vrijstaande woning uit 2003 zonder extra isolatie met 150m2 oppervlak).
pi_185527933
quote:
0s.gif Op zondag 10 maart 2019 21:03 schreef MaGNeT het volgende:
[..]

Wat is je gasverbruik nu?
Hier was het 1400m3 en ik draai ook op een warmtepomp (vrijstaande woning uit 2003 zonder extra isolatie met 150m2 oppervlak).
De afgelopen drie jaar een gemiddelde van plusminus 1090 m3.
pi_185527959
quote:
0s.gif Op zondag 10 maart 2019 21:04 schreef Vliegbaard het volgende:
[..]

De afgelopen drie jaar een gemiddelde van plusminus 1090 m3 bij 127m2.
verkeerde knopje gedrukt :9
pi_185528264
quote:
0s.gif Op zondag 10 maart 2019 21:05 schreef Vliegbaard het volgende:
[..]

verkeerde knopje gedrukt :9
Dat klinkt niet als het grootste tochthok dat ik ken :P

Ik heb sinds kort een woning uit 1972 in de verhuur.
Daar zit nog geen spouw- en vloerisolatie in, beneden wat kozijnen rot en oud dubbel glas. Daar ga ik de komende jaren veel vernieuwen, isoleren, zonnepanelen plaatsen en zodra dat klaar is ook een warmtepomp laten plaatsen.

Ik trek er 3 jaar voor uit.
  maandag 11 maart 2019 @ 02:00:21 #114
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_185533133
quote:
99s.gif Op zondag 10 maart 2019 12:07 schreef Mr.Ping het volgende:
Welke échte cijfers? Hij gebruikt dezelfde cijfers. Hij interpreteert alleen de modellen anders.
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
pi_185534186
"Ja maar we hebben een voorbeeldfunctie."
"Als iedereen zo zou denken, doet niemand er iets aan."
pi_185535395
Je hoeft geen wetenschapper te zijn om dat te concluderen. Dat kan een ieder concluderen die gewoon de grafiekjes van uitstoot per land bekijkt.
Don't quote me boy, cause I ain't said shit!
Send Banano to: ban_1drjycsqhpwa1i4uxo1mmqau6q8gibgbn6oabtub53zpcrabjunt3uscaqty
  maandag 11 maart 2019 @ 10:01:05 #117
148813 Vader_Aardbei
Stem JA21 in maart!
pi_185535475
quote:
2s.gif Op maandag 11 maart 2019 07:49 schreef ToT het volgende:
"Ja maar we hebben een voorbeeldfunctie."
"Als iedereen zo zou denken, doet niemand er iets aan."
Dat is inderdaad de Rob Jetten manier van denken.

''Nee, Nederland kan feitelijk niets doen aan het klimaat. Maar wij zijn Nederland dus we hebben voor de Godganse wereld een voorbeeldfunctie. We moeten Frankrijk en Duitsland laten zien hoe het hoort door nóg meer te doen dan de klimaatdoelstellingen al dicteren''. :')

Ja want de Fransen en Duitsers luisteren natuurlijk altijd naar ons. Toen we in 2001 het homohuwelijk invoeren gingen ze ons immers ook direct achterna.

Niet dus. Pas in resp. 2016 en 2017 en dat had helemaal nul komma niets te maken met druk uit Nederland...
  maandag 11 maart 2019 @ 10:03:03 #118
148813 Vader_Aardbei
Stem JA21 in maart!
pi_185535501
quote:
0s.gif Op zondag 10 maart 2019 20:49 schreef MaGNeT het volgende:
[..]

Daar is niets GroenLinkserig aan hoor, ook wij ''populisten'' hebben niets met neo-liberale lachebekken die de rekening voor alle ellende presenteert aan het volk, terwijl de bedrijven lekker mogen aankloten.
pi_185535618
quote:
0s.gif Op maandag 11 maart 2019 10:01 schreef Vader_Aardbei het volgende:
[..]

''Nee, Nederland kan feitelijk niets doen aan het klimaat. Maar wij zijn Nederland dus we hebben voor de Godganse wereld een voorbeeldfunctie. We moeten Frankrijk en Duitsland laten zien hoe het hoort door nóg meer te doen dan de klimaatdoelstellingen al dicteren''. :')

Ja want de Fransen en Duitsers luisteren natuurlijk altijd naar ons. Toen we in 2001 het homohuwelijk invoeren gingen ze ons immers ook direct achterna.

Niet dus. Pas in resp. 2016 en 2017 en dat had helemaal nul komma niets te maken met druk uit Nederland...
Duitsland heeft met de energiewende al meer stappen genomen dan Nederland.
pi_185535648
Ik vind dat van het homohuwelijk ook wel een goede vergelijking. Nederland was het eerste land met het homohuwelijk, en nadat de tijd vorderde zijn er steeds meer landen bijgekomen.

Niet per se door druk uit Nederland, wel omdat men kon zien dat in Nederland na het homohuwelijk ons land ook niet vergaan is.
pi_185535952
quote:
0s.gif Op zondag 10 maart 2019 21:15 schreef MaGNeT het volgende:
warmtepomp laten plaatsen.
Naar wat ik begrijp kost dit alleen maar geld.
Voorlopig met gas blijven stoken en als gas te duur wordt eens overschakelen is misschien verstandiger?
pi_185536038
quote:
0s.gif Op maandag 11 maart 2019 10:01 schreef Vader_Aardbei het volgende:
[..]

idd; ons volk uitknijpen met torenhoge energierekeningen, dan volgen China en India en dergelijke dit voorbeeld vanzelf wel! :Y Echt waar!
pi_185536068
quote:
0s.gif Op maandag 11 maart 2019 09:52 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
Je hoeft geen wetenschapper te zijn om dat te concluderen. Dat kan een ieder concluderen die gewoon de grafiekjes van uitstoot per land bekijkt.
Toch is ook dat een retorisch trucje. Uiteindelijk kan elke Chinese (deel)gemeente ook aanhalen dat zij toch echt voor een verwaarloosbaar gedeelte van de totale CO2-uitstoot verantwoordelijk zijn en daarom niets hoeven te doen.
pi_185536131
quote:
0s.gif Op maandag 11 maart 2019 10:42 schreef Monolith het volgende:
[..]

Toch is ook dat een retorisch trucje. Uiteindelijk kan elke Chinese (deel)gemeente ook aanhalen dat zij toch echt voor een verwaarloosbaar gedeelte van de totale CO2-uitstoot verantwoordelijk zijn en daarom niets hoeven te doen.
Milieu is echter wel een direct probleem...
Maar daarom stappen ze daar ook over op gas vanuit Rusland..... En dat is efficiënter dus China gaat ook de goede kant op.
pi_185536182
quote:
0s.gif Op maandag 11 maart 2019 10:42 schreef Monolith het volgende:
[..]

Daar zouden ze helemaal gelijk in hebben als de rest van China niks zou doen. Het heeft geen zin om een dorp van 1000 inwoners energieneutraal te maken als buurman Beijing met 23 miljoen inwoners juist meer gaat vervuilen.

Wij zijn dat kleine dorpje, onze buurmannen China en India gaan alleen maar meer uitstoten.

Het zet simpelweg geen zoden aan de dijk.
Send Banano to: ban_1drjycsqhpwa1i4uxo1mmqau6q8gibgbn6oabtub53zpcrabjunt3uscaqty
pi_185536210
quote:
0s.gif Op maandag 11 maart 2019 10:46 schreef ludovico het volgende:
[..]

Milieu is echter wel een direct probleem...
Maar daarom stappen ze daar ook over op gas vanuit Rusland..... En dat is efficiënter dus China gaat ook de goede kant op.
Welnee, ze voeren de energieproductie uit kolen juist op.

Daarbij is gas iets minder vervuilend dan kolen maar zorgt nog steeds voor een toename in co2 uitstoot, geen afname.
pi_185536230
quote:
0s.gif Op maandag 11 maart 2019 10:50 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
[..]

Welnee, ze voeren de energieproductie uit kolen juist op.

Daarbij is gas iets minder vervuilend dan kolen maar zorgt nog steeds voor een toename in co2 uitstoot, geen afname.
Gas i.p.v. kolen zorgt voor afname.
pi_185536634
quote:
0s.gif Op maandag 11 maart 2019 10:51 schreef ludovico het volgende:
[..]

Gas i.p.v. kolen zorgt voor afname.
Het zorgt voor een mindere toename. Gas verbranden leidt tot meer CO2 in de atmosfeer. Het is minder vervuilend dan kolen, maar een kuub gas verstoken doet de C02 niet afnemen maar toenemen.
pi_185536714
quote:
0s.gif Op maandag 11 maart 2019 11:11 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
[..]

Het zorgt voor een mindere toename. Gas verbranden leidt tot meer CO2 in de atmosfeer. Het is minder vervuilend dan kolen, maar een kuub gas verstoken doet de C02 niet afnemen maar toenemen.
De CO2 uitstoot hebben we het over toch? Die neemt af. Simpel zat.

We hebben het nooit over het CO2 peil.
pi_185537134
quote:
0s.gif Op maandag 11 maart 2019 10:35 schreef ludovico het volgende:
[..]

Naar wat ik begrijp kost dit alleen maar geld.
Voorlopig met gas blijven stoken en als gas te duur wordt eens overschakelen is misschien verstandiger?
Isoleren kost ook geld, nieuw glas kost ook geld, nieuwe kozijnen kost ook geld, zonnepanelen, idem...

Maar nu heb ik een woning in de verhuur met energielabel F of G, straks met energielabel A of B. Wel zo prettig voor de bewoner met de stijgende energiekosten.
pi_185537174
quote:
0s.gif Op maandag 11 maart 2019 11:15 schreef ludovico het volgende:
[..]

De CO2 uitstoot hebben we het over toch? Die neemt af. Simpel zat.

We hebben het nooit over het CO2 peil.
De uitstoot neemt af, het peil neemt nog steeds toe. Dus wat zijn we dan opgeschoten? Er komen toch allerlei doemscenario's op ons af? Zijn die opeens afgewend als de uitstoot per capita afneemt maar de totale co2 in de atmosfeer nog steeds toeneemt?

Maar vrees niet, de Chinese co2 uitstoot zal ook stijgen tot 2030. Die openen namelijk nog wat kolencentrales en gaan massaal autorijden.

Het klimaat verandert niet door de uitstoot van co2 maar door het peil c02. Zolang dat peil dus nog stijgt gaat de klimaatverandering onverminderd voort.

[ Bericht 0% gewijzigd door Kapitein_Scheurbuik op 11-03-2019 11:50:04 ]
  maandag 11 maart 2019 @ 11:40:22 #132
82396 nils7
De forumkrokodil
pi_185537202
quote:
0s.gif Op zondag 10 maart 2019 12:35 schreef voetbalmanager2 het volgende:
[..]

Je kan ook de subsidies voor olie en gas afnemen (jaarlijks 10 miljard in NL) en dat investeren in duurzame initiatieven.
N/A
Disclaimer: ik ben geen expert maar shitposter, dit is geen advies en aan deze post zijn geen rechten te ontlenen
pi_185537405
quote:
0s.gif Op maandag 11 maart 2019 11:37 schreef MaGNeT het volgende:
[..]

Isoleren kost ook geld, nieuw glas kost ook geld, nieuwe kozijnen kost ook geld, zonnepanelen, idem...

Maar nu heb ik een woning in de verhuur met energielabel F of G, straks met energielabel A of B. Wel zo prettig voor de bewoner met de stijgende energiekosten.
Isoleren levert geld op, zonnepanelen leveren ook geld op. Nieuw glas mag je 40 jaar mee wonen als het reeds aardig geďsoleerd was voordat het wat oplevert...
pi_185537415
quote:
1s.gif Op maandag 11 maart 2019 11:39 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
De uitstoot neemt af, het peil neemt nog steeds toe. Dus wat zijn we dan opgeschoten? Er komen toch allerlei doemscenario's op ons af? Zijn die opeens afgewend als de uitstoot per capita afneemt maar de totale co2 in de atmosfeer nog steeds toeneemt?
Ik vraag me af of die toename in de atmosfeer niet gewoon in toegenomen biomassa gaat zitten.
quote:
Het klimaat verandert niet door de uitstoot van co2 maar door het peil c02. Zolang dat peil dus nog stijgt gaat de klimaatverandering onverminderd voort.
Maar die neemt dus ook af door allerlei natuurlijke processen.
  maandag 11 maart 2019 @ 11:51:39 #135
44703 ExtraWaskracht
Laat maar lekker draaien
pi_185537421
quote:
De uitstoot neemt af, het peil neemt nog steeds toe. Dus wat zijn we dan opgeschoten?
Je wint er enige tijd mee. Uiteindelijk klopt het dat ook de verbranding van gas zal moeten verdwijnen.
pi_185537474
quote:
0s.gif Op maandag 11 maart 2019 11:50 schreef ludovico het volgende:
[..]

Isoleren levert geld op, zonnepanelen leveren ook geld op. Nieuw glas mag je 40 jaar mee wonen als het reeds aardig geďsoleerd was voordat het wat oplevert...
Er zit beneden nog oud thermopane in, waarvan 1 groot raam lek is. Kozijnen zijn ook niet zo best meer (vooral aan zuidkant). Het is het eerste dat vervangen wordt, de rest binnen nu en 3 jaar.
  maandag 11 maart 2019 @ 11:54:41 #137
44703 ExtraWaskracht
Laat maar lekker draaien
pi_185537478
quote:
0s.gif Op maandag 11 maart 2019 11:51 schreef ludovico het volgende:
Ik vraag me af of die toename in de atmosfeer niet gewoon in toegenomen biomassa gaat zitten.
Nee. Daar is niet genoeg ruimte voor. Het is wel zo dat dit deels gebeurt net zoals er een aanzienlijk deel opgenomen wordt in de oceanen, maar het is niet afdoende... zie bv deze plaat:

pi_185537512
quote:
0s.gif Op maandag 11 maart 2019 11:51 schreef ludovico het volgende:
[..]

Ik vraag me af of die toename in de atmosfeer niet gewoon in toegenomen biomassa gaat zitten.[..]
Zeer beperkt.

Als dat voldoende was geweest hadden we nu deze discussie niet.
quote:
Maar die neemt dus ook af door allerlei natuurlijke processen.
Welke processen en hoe lang gaat dat duren? De komende decennia zal er ieder jaar meer CO2 in de atmosfeer zitten dan het jaar er voor. Ondanks miljardeninvesteringen is het resultaat niet merkbaar.
pi_185539414
Eerst waren het de drijfgassen en nu is het t CO2.
pi_185541213
quote:
0s.gif Op maandag 11 maart 2019 11:40 schreef nils7 het volgende:
[..]

Je kan ook de subsidies voor olie en gas afnemen (jaarlijks 10 miljard in NL) en dat investeren in duurzame initiatieven.
Prijzen voor olie en gas in Nederland behoren al tot de wereldtop en onze investeringen in duurzame initiatieven ook. Het lijkt me geen slecht plan overigens en als alternatief voor verplichte warmtepompen en verplichte gasloze huizen lijkt me dit prima, maar we kunnen ook beide niet doen.
pi_185541302
quote:
0s.gif Op maandag 11 maart 2019 13:16 schreef john2406 het volgende:
Eerst waren het de drijfgassen en nu is het t CO2.
De reden dat je niets meer hoort over die drijfgassen in koelkasten en spuitbussen is omdat die... vervangen zijn door alternatieven...
pi_185541431
Eindelijk, na de hype komen de verstandige mensen aan het woord.

Jammer dat het pas is nadat een groot deel van de bevolking zich al wijs heeft laten maken hoe het net niet zit.

[ Bericht 49% gewijzigd door #ANONIEM op 11-03-2019 14:38:17 ]
pi_185541559
quote:
1s.gif Op maandag 11 maart 2019 14:36 schreef Scrummie2.0 het volgende:
Eindelijk, na de hype komen de verstandige mensen aan het woord.

Jammer dat het pas is nadat een groot deel van de bevolking zich al wijs heeft laten maken hoe het net niet zit.
Deze beste man is al sinds 2013 aan het woord ;)
Het is maar net welk medium een platform geeft.

De Telegraaf is nooit voor de klimaatwet geweest, dus dat deze man nu een podium krijgt is ook niet zo vreemd.
Hetzelfde geldt voor sites als Geenstijl.

Deze wetenschapper is overigens nog steeds van mening dat de aarde opwarmt door toedoen van de mensheid, hij komt echter op een andere uitkomst van de snelheid waarmee dat gebeurt en dat is maar net welke cijfers je gebruikt om mee te rekenen en hoe je het sommetje maakt.

Hij hoort dus bij de 97% van klimaatwetenschappers die het eens is over klimaatverandering door toedoen van de mens.
pi_185541606
quote:
0s.gif Op maandag 11 maart 2019 14:41 schreef MaGNeT het volgende:
[..]

Deze beste man is al sinds 2013 aan het woord ;)
Het is maar net welk medium een platform geeft.

De Telegraaf is nooit voor de klimaatwet geweest, dus dat deze man nu een podium krijgt is ook niet zo vreemd.
Hetzelfde geldt voor sites als Geenstijl.

Deze wetenschapper is overigens nog steeds van mening dat de aarde opwarmt door toedoen van de mensheid, hij komt echter op een andere uitkomst van de snelheid waarmee dat gebeurt en dat is maar net welke cijfers je gebruikt om mee te rekenen en hoe je het sommetje maakt.

Hij hoort dus bij de 97% van klimaatwetenschappers die het eens is over klimaatverandering door toedoen van de mens.
97% is een hoax.
pi_185541723
quote:
1s.gif Op maandag 11 maart 2019 14:42 schreef Scrummie2.0 het volgende:
[..]

97% is een hoax.
93% van de wetenschappers is het er over eens dat het 97% is.
  maandag 11 maart 2019 @ 15:07:27 #146
8369 speknek
Another day another slay
pi_185542252
quote:
1s.gif Op maandag 11 maart 2019 14:42 schreef Scrummie2.0 het volgende:
[..]

97% is een hoax.
Nee
  maandag 11 maart 2019 @ 15:17:10 #148
148813 Vader_Aardbei
Stem JA21 in maart!
pi_185542484
quote:
0s.gif Op maandag 11 maart 2019 15:07 schreef speknek het volgende:
[..]

Nee
Ik weet natuurlijk niet of je Forbes betrouwbaar en niet-extreem-rechts genoeg vindt, maar hier:

https://www.forbes.com/si(...)change/#517c29751157
  maandag 11 maart 2019 @ 15:24:34 #149
8369 speknek
Another day another slay
pi_185542663
quote:
Oh leuk een blog met quotes van Goebbels en National Review, ja dat zaait wel twijfel hoor.

quote:
0s.gif Op maandag 11 maart 2019 15:17 schreef Vader_Aardbei het volgende:
[..]

Ik weet natuurlijk niet of je Forbes betrouwbaar en niet-extreem-rechts genoeg vindt, maar hier:

https://www.forbes.com/si(...)change/#517c29751157
Dit is al een stuk beter, want hij citeert tenminste de relevante literatuur. Uiteindelijk zit ie nogal te mierenneuken om zijn punt te maken dat verschillende onderzoeken een net iets ander percentage hanteren. Inderdaad is het niet 97%, dan is het in de range van 90-100%. OMG hoe durven ze het 97% te noemen !!1Einz

Maar in de grafiek:

zie je dat er vier recente review papers zijn die op 97% uitkomen. De recentste van Cook en al 2016 staat er curieus niet in, dus teminste 5 wetenschappelijke artikelen komen ui op 97%. Dus nee, 97% is geen hoax maar gewoon het resultaat van een analyse en peer reviewed gepubliceerd in relevante journals.
pi_185543066
quote:
0s.gif Op maandag 11 maart 2019 15:24 schreef speknek het volgende:
[..]

Oh leuk een blog met quotes van Goebbels en National Review, ja dat zaait wel twijfel hoor.[..]

^O^
  maandag 11 maart 2019 @ 15:59:30 #151
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_185543671
quote:
0s.gif Op maandag 11 maart 2019 15:24 schreef speknek het volgende:
[..]

Oh leuk een blog met quotes van Goebbels en National Review, ja dat zaait wel twijfel hoor.[..]
Toch is het al een stap vooruit in vergelijking met Boebells en National Review.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')