Nee een keer gezien denk ik? Geen idee! Vind het wel grappig zou een blaasinstrument wel leuk vinden, of viool net als zijn vader Kinderkoor wil hij nietquote:Op zondag 20 januari 2019 21:15 schreef Franny_G het volgende:
Judo is ook erg leuk. I kreeg op haar vorige school iedere week judoles (verlengde schooldagen). Ze vond het wel leuk maar 'gewoon' gym en dansen leuker. Nou, weten we dat ook weer. Maat tzt is het voor IJsje misschien wel wat.
Hoe komt hij bij Tuba trouwens? Keer gezien en meteen verkocht? Of speelt iemand die jullie kent het?
Hoera voor dempers!quote:Op maandag 21 januari 2019 20:22 schreef Burdie het volgende:
Zouden de buren dat ook leuk vinden, Kwak?
Dat is niet waar trouwens. Een ontwikkelingsvoorsprong blijft, het kind kan alleen zich gaan aanpassen als het niet voldoende uitgedaagd wordt. Maar onderliggend blijft de intelligentie echt hetzelfde, of het er nou uitkomt of niet.quote:Op maandag 21 januari 2019 21:31 schreef Franny_G het volgende:
Dat soort vragen herken ik wel van I. Die gaat ook snel naar de kern en denkt zelf door.
Maar het is fijn als je haar kan bieden wat ze nodig heeft. Bedenk wel dat op deze leeftijd iets testen nog niet wil zeggen dat het dan voor altijd zo is. Hersenen in ontwikkeling kunnen een soort 'spurt' maken om dan weer meer stil te staan. Heel betrouwbaar is het in die zin niet.
Klopt helemaal. (Wij hebben er nu ook mee te maken met Oudste, inclusief alle shitload aan ellende die erbij hoort helaas. )quote:Op dinsdag 22 januari 2019 08:02 schreef kwakz0r het volgende:
[..]
Dat is niet waar trouwens. Een ontwikkelingsvoorsprong blijft, het kind kan alleen zich gaan aanpassen als het niet voldoende uitgedaagd wordt. Maar onderliggend blijft de intelligentie echt hetzelfde, of het er nou uitkomt of niet.
(Sorry heb me er recentelijk echt heel erg in verdiept ivm Melba, en dit is een van de “myths” over hoogbegaafdheid bij kinderen)
Welke shitload?quote:Op dinsdag 22 januari 2019 10:06 schreef L-E het volgende:
[..]
Klopt helemaal. (Wij hebben er nu ook mee te maken met Oudste, inclusief alle shitload aan ellende die erbij hoort helaas. )
Geen sorry hoor. Vooral vanwege mijn werk verdiep ik me erin dus ik blijf graag op de hoogte. Daarom ga ik er ook even op in: het is toch niet voor niets dat 'ontwikkelingsvoorsprong' wordt gebruikt voor kleuters ipv 'hoogbegaafdheid'?quote:Op dinsdag 22 januari 2019 08:02 schreef kwakz0r het volgende:
[..]
Dat is niet waar trouwens. Een ontwikkelingsvoorsprong blijft, het kind kan alleen zich gaan aanpassen als het niet voldoende uitgedaagd wordt. Maar onderliggend blijft de intelligentie echt hetzelfde, of het er nou uitkomt of niet.
(Sorry heb me er recentelijk echt heel erg in verdiept ivm Melba, en dit is een van de “myths” over hoogbegaafdheid bij kinderen)
Ik wil niet in details treden, omdat hij ook recht heeft op privacy. Laten we het er op houden dat het leven hem erg zwaar valt.quote:
Ach. Arme grote van jou. Even een virtuele knuffel.quote:Op dinsdag 22 januari 2019 12:26 schreef L-E het volgende:
[..]
Ik wil niet in details treden, omdat hij ook recht heeft op privacy. Laten we het er op houden dat het leven hem erg zwaar valt.
Natuurlijk, begrijpelijk. Arme jongen.quote:Op dinsdag 22 januari 2019 12:26 schreef L-E het volgende:
[..]
Ik wil niet in details treden, omdat hij ook recht heeft op privacy. Laten we het er op houden dat het leven hem erg zwaar valt.
Ik ben dan ook niet voor vroeg testen, maar er zijn tests die voor 6-jarigen wel een betrouwbaar beeld geven.quote:Op dinsdag 22 januari 2019 12:15 schreef Franny_G het volgende:
[..]
Geen sorry hoor. Vooral vanwege mijn werk verdiep ik me erin dus ik blijf graag op de hoogte. Daarom ga ik er ook even op in: het is toch niet voor niets dat 'ontwikkelingsvoorsprong' wordt gebruikt voor kleuters ipv 'hoogbegaafdheid'?
Er is zo'n groot gebied nog tussen 'bovengemiddeld intelligent' en 'hoogbegaafd' en die precieze verschillen lijken me bij kleuters erg moeilijk aan te geven.
De vraag is ook met welk doel? Het is de moeilijke afweging tussen je kind niet tekort willen doen en tegelijk ook niet teveel verwachtingen en druk scheppen. Juist als dingen als faalangst en perfectionisme spelen, kan dat een valkuil zijn. Ik zie het bij mij op school echt zo heel erg vaak.
Kinderen met een intelligentie boven het gemiddelde kunnen daar op vastlopen op school, terwijl een extreem hoogbegaafd kind daar geen last van heeft en andersom. Complexe materie.
Ik kan het me ivm Melba overigens heel goed voorstellen dat je ermee bezig bent, omdat uit wat ik lees je wel kunt opmaken dat zijn voorsprong (op een aantal terreinen) iets van 2 jaar is. Dat is dermate groot dat je er wel iets mee moet. Hoe schat jij dat in?
De term hoogbegaafdheid wordt juist heel negatief benaderd vaak. Mensen zijn vaak heel verontschuldigend erover, of maken voorbehoud.quote:Op dinsdag 22 januari 2019 12:39 schreef Svane het volgende:
Juist bij een erg begaafd kind zou ik zelf niet alles naar Siri doorverwijzen, maar veel meer bedenken, welke zoektermen zou je nodig hebben om dit te kunnen beantwoorden? Welke vragen zitten ee eigenlijk verstopt in je echte vraag, die je eerst zou moeten beantwoorden voor je je vraag weet? Hoe zou je dit in de praktijk kunnen testen? En zulks. Houd je ze ook nog wat langer bezig.
Verder ben ik denk ik te cynisch over het hele concept hoogbegaafdheid om me in te kunnen leven in de ‘testdrang’. Ik denk echt dat als we het concept anders zouden noemen, iets ‘negatiever’, er al zoveel minder mensen zouden willen testen. Maar goed. Misschien ook meer omdat ik het gevoel heb dat als kinderen rond 2,5-3 al redelijk kunnen lezen of rekenen het vaak al geopperd wordt terwijl ik dat ook weer niet echt zeldzaam is. Niet dat ik denk dant hoogbegaafdheid niet ‘bestaat’ ofzo, maar wel dat het soms op te eenzijdige kenmerken wordt geplakt en daardoor vroegtijdig problematiseert.
Nadenken over uitdaging en ontwikkeling is natuurlijk sowieso goed. En ontwikkelings- of gedragsproblematiek iets om in de gaten te houden. Maar alleen op basis van voorlopen qua vaardigheden / kennis / redenatievermogen al een conclusie trekken, lijkt me op de lange termijn meer kwaad doen dan goed.
Maar goed. Ik merk ook dat ikzelf die focus op intelligentie qua school ook echt bijzaak vind, misschien vormt dat mijn houding. En heb ik juist de verwachting dat al die factoren/punten op de schaal sowieso een plek in de klas moeten kunnen hebben (en iets dus pas als een probleem/diagnose/stempel benoemd wordt omdát het niet in het klaslokaal past, wat me verkeerd om geredeneerd lijkt).
Hebben die kinderen dat dan ook serieus, of vinden de ouders dat? Alle hb-gevallen die ik ken zijn kinderen met flinke problematiek, waarbij de ouders het doorgaans niet eens durven te zeggen omdat jan en alleman een mening heeft over hoogbegaafdheid en alles er omheen.quote:Op dinsdag 22 januari 2019 13:28 schreef Burdie het volgende:
Ik ken best wat mensen die het zien als een soort statussymbool dat hun kind "haabee" is. Erg irritant, vooral voor het kind denk ik, die daardoor enorm veel druk van kan ervaren.
Het lijkt me dat vooral de ouders dat vinden, maar ik ben geen expert en vind dat lastige materie. Ik ken iemand wier dochter volgens de test niet hb bleek te zijn. De moeder gaf toen de test de schuld, want het kind had faalangst en had "gewenste" antwoorden gegeven.quote:Op dinsdag 22 januari 2019 13:39 schreef L-E het volgende:
[..]
Hebben die kinderen dat dan ook serieus, of vinden de ouders dat? Alle hb-gevallen die ik ken zijn kinderen met flinke problematiek, waarbij de ouders het doorgaans niet eens durven te zeggen omdat jan en alleman een mening heeft over hoogbegaafdheid en alles er omheen.
Toen ik zelf ooit getest werd (dat was wel op de middelbare school, ik was toen 14 of 15) waren de testen zo van opzet dat je niet in zo'n opzicht 'gewenste' antwoorden kon geven. En uit mijn testen kwam ook gewoon naar voren dat ik faalangst had, ook dat was gewoon uit de resultaten op te maken.quote:Op dinsdag 22 januari 2019 13:55 schreef Burdie het volgende:
[..]
Het lijkt me dat vooral de ouders dat vinden, maar ik ben geen expert en vind dat lastige materie. Ik ken iemand wier dochter volgens de test niet hb bleek te zijn. De moeder gaf toen de test de schuld, want het kind had faalangst en had "gewenste" antwoorden gegeven.
Sja, ik kan dan echt niet inschatten hoe het dan in elkaar zit (en wat de redenen er achter zijn).
Ik bedoel vooral dat als zo'n test zegt: niet hoogbegaafd, en de ouders zeggen: wel hoogbegaafd, dat ik dan geen idee heb van wel of niet (maar wel geneigd ben te denken van niet, vooral als de ouders het wel interessant vinden om het te pas en te onpas overal bij te slepen).quote:Op dinsdag 22 januari 2019 18:04 schreef elamanilo het volgende:
[..]
Toen ik zelf ooit getest werd (dat was wel op de middelbare school, ik was toen 14 of 15) waren de testen zo van opzet dat je niet in zo'n opzicht 'gewenste' antwoorden kon geven. En uit mijn testen kwam ook gewoon naar voren dat ik faalangst had, ook dat was gewoon uit de resultaten op te maken.
Ik had (uit m'n hoofd) 3 dagen lang verspreid allerlei testen en aan de hand daarvan konden ze van alles opmaken. Het was dus niet 'zomaar even een testje', maar echt heel erg uitgebreid.
Ik weet niet hoe dat is bij een jong kind, die zullen misschien wat minder intensief testen doen, wat langer uit elkaar wellicht of iets dergelijks. Maar ik ga er vanuit dat ook jonge kinderen meerdere/uitgebreidere testen krijgen om een totaal beeld te verkrijgen?!
Dat O meer dan gemiddeld intelligent is, is wel duidelijk voor ons. Of ze hoogbegaafd is weet ik nog niet, en maakt me ook niet veel uit. Maar feit is wel dat ze hier erg van een "iedereen in een gemiddelde ontwikkeling proppen" en ze zou met een dusdanige voorsprong op school beginnen, dat dit voor problemen kan zorgen. Het bureaucratische systeem kennende, willen wij dit voor zijn. Dat is dus puur de reden voor het in kaart brengen.quote:Op dinsdag 22 januari 2019 12:39 schreef Svane het volgende:
Verder ben ik denk ik te cynisch over het hele concept hoogbegaafdheid om me in te kunnen leven in de ‘testdrang’. Ik denk echt dat als we het concept anders zouden noemen, iets ‘negatiever’, er al zoveel minder mensen zouden willen testen. Maar goed. Misschien ook meer omdat ik het gevoel heb dat als kinderen rond 2,5-3 al redelijk kunnen lezen of rekenen het vaak al geopperd wordt terwijl ik dat ook weer niet echt zeldzaam is. Niet dat ik denk dant hoogbegaafdheid niet ‘bestaat’ ofzo, maar wel dat het soms op te eenzijdige kenmerken wordt geplakt en daardoor vroegtijdig problematiseert.
Nadenken over uitdaging en ontwikkeling is natuurlijk sowieso goed. En ontwikkelings- of gedragsproblematiek iets om in de gaten te houden. Maar alleen op basis van voorlopen qua vaardigheden / kennis / redenatievermogen al een conclusie trekken, lijkt me op de lange termijn meer kwaad doen dan goed.
Maar goed. Ik merk ook dat ikzelf die focus op intelligentie qua school ook echt bijzaak vind, misschien vormt dat mijn houding. En heb ik juist de verwachting dat al die factoren/punten op de schaal sowieso een plek in de klas moeten kunnen hebben (en iets dus pas als een probleem/diagnose/stempel benoemd wordt omdát het niet in het klaslokaal past, wat me verkeerd om geredeneerd lijkt).
Zou het kunnen dat hij zich aanpast naar het verwachtingspatroon, of aan de andere kinderen? Dat hij ziet dat zij niet kunnen lezen, en dat dan dus ook ineens niet "kan"?quote:Op dinsdag 22 januari 2019 18:27 schreef kwakz0r het volgende:
Ik ben ook geneigd zo’n test wel te geloven als het zegt “geen HB”.
Maar: die dient bij jonge kinderen we afgenomen te worden door een specialist/psycholoog die verstand heeft van hoe kinderen te testen.
Anders heb je wel kans dat de faalangst of gewoon angst voor de tester en speelsheid de uitslag beinvloeden. In dat laatste geval geloof ik ouders best.
Ik heb hier bijv een kind dat thuis avi groep 3/4 leest maar bij de juf weigert te lezen. Die op school doet alsof hij niet kan tellen en per se niet mee wil doen met de taakjes van groep 2 (net gesprek gehad vanmiddag). Zo bang om het fout te doen, en om op te vallen. Ben heel blij dat ze wel zien wat hij kan, desondanks, en meedenken hoe wel hem positief kunnen stimuleren. (Ze pushen niet, juf verkende alleen de eerste weken wat hij al kon en wat nog niet)
Maar dit is toch ongelofelijk tragisch, dat zoiets dan op die manier nodig is? En dat niet een docent straks zelf opmerkt (of nav een gesprek met ouders) dat er iets meer/anders nodig is?quote:Op dinsdag 22 januari 2019 22:21 schreef Roomsnoes het volgende:
[..]
Dat O meer dan gemiddeld intelligent is, is wel duidelijk voor ons. Of ze hoogbegaafd is weet ik nog niet, en maakt me ook niet veel uit. Maar feit is wel dat ze hier erg van een "iedereen in een gemiddelde ontwikkeling proppen" en ze zou met een dusdanige voorsprong op school beginnen, dat dit voor problemen kan zorgen. Het bureaucratische systeem kennende, willen wij dit voor zijn. Dat is dus puur de reden voor het in kaart brengen.
Wij weten immers precies hoe we met haar om moeten gaan, hoe we haar kunnen motiveren en stimuleren. Straks in een klas met 25 kinderen die op een heel ander spoor zitten, is het niet gezegd dat er dan voldoende steun is. Door nu al te testen, kunnen we dalijk evt tijd besparen.
Eens hoor!quote:Op dinsdag 22 januari 2019 22:34 schreef Svane het volgende:
[..]
Maar dit is toch ongelofelijk tragisch, dat zoiets dan op die manier nodig is? En dat niet een docent straks zelf opmerkt (of nav een gesprek met ouders) dat er iets meer/anders nodig is?
Het voelt gewoon echt als omgekeerde wereld, dat je dus straks een papiertje met een uitslag moet hebben om je kind uitdaging te geven op school. Dat verbaast me gewoon echt, en zo blijft ‘het systeem’ ook in tact natuurlijk.
Dus ik vind het niet raar van jullie ofzo hoor, maar ik vind het echt gek dat een willekeurig kind met iq 140 maar niet die stempel (want gewoon slim en niet tegen eventuele samenhangende problematiek aanlopend) die aanpak/uitdaging niet krijgt.
Is er daar geen enkele keuze voor andere scholen? Zijn ze ook zo ‘stug’ als kinderen wat extra hulp/uitleg nodig hebben, of als ze erg onzeker zijn bij start op school?
Deels. Aanpassen zit er ook in, hij observeert ook heel veel.quote:Op dinsdag 22 januari 2019 22:24 schreef Roomsnoes het volgende:
[..]
Zou het kunnen dat hij zich aanpast naar het verwachtingspatroon, of aan de andere kinderen? Dat hij ziet dat zij niet kunnen lezen, en dat dan dus ook ineens niet "kan"?
Er zijn wel een paar kanttekeningen te plaatsen. Ik weet niet veel over het onderwijs bij Roomsnoes, maar wat ik wel weet is dat de tendens is dat voor steeds meer kinderen passend onderwijs moet worden verzorgd. Dat is eigenlijk 'onderwijs op maat'. Maar daar is ons onderwijssysteem niet op gemaakt. Met juffen/meesters die klassen van 28-30 leerlingen moeten onderwijzen is dat een garantie voor gigantische werkdruk, uitval, burn-out en een steeds minder aantrekkelijk beroep.quote:Op dinsdag 22 januari 2019 22:34 schreef Svane het volgende:
[..]
Maar dit is toch ongelofelijk tragisch, dat zoiets dan op die manier nodig is? En dat niet een docent straks zelf opmerkt (of nav een gesprek met ouders) dat er iets meer/anders nodig is?
Het voelt gewoon echt als omgekeerde wereld, dat je dus straks een papiertje met een uitslag moet hebben om je kind uitdaging te geven op school. Dat verbaast me gewoon echt, en zo blijft ‘het systeem’ ook in tact natuurlijk.
Dus ik vind het niet raar van jullie ofzo hoor, maar ik vind het echt gek dat een willekeurig kind met iq 140 maar niet die stempel (want gewoon slim en niet tegen eventuele samenhangende problematiek aanlopend) die aanpak/uitdaging niet krijgt.
Is er daar geen enkele keuze voor andere scholen? Zijn ze ook zo ‘stug’ als kinderen wat extra hulp/uitleg nodig hebben, of als ze erg onzeker zijn bij start op school?
twitter:NaomiTekst twitterde op woensdag 23-01-2019 om 06:54:42 Het onderwijs verliest de laatste jaren veel te veel goede leerkrachten. De één na de ander gooit de handdoek in de ring. Dat is niet alleen ontzettend jammer, maar als je de reden hoort ook niet gek.Voor @trouw @TrouwOnderwijs schreef ik er een column over.#onderwijs https://t.co/rDRW1JYRok reageer retweet
Maar in een klas van 25 zal er ongetwijfeld toch nog wel een ander kind zitten die (wat) bovengemiddeld is? En doen de leerkrachten dan echt niet aan differentiatie? Ik kan het me zo moeilijk voorstellen.quote:Op dinsdag 22 januari 2019 22:21 schreef Roomsnoes het volgende:
Wij weten immers precies hoe we met haar om moeten gaan, hoe we haar kunnen motiveren en stimuleren. Straks in een klas met 25 kinderen die op een heel ander spoor zitten, is het niet gezegd dat er dan voldoende steun is. Door nu al te testen, kunnen we dalijk evt tijd besparen.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Goede nuance van het thema Franny. Het lastige aan de 'test-madness' en het in stand houden van het probleem is dus ook dat stempel X nodig is, of nodig voelt voor de 'verdiende' aandacht in de klas. Tegelijkertijd zijn het misschien eerder de mondige ouders die het testen voor elkaar krijgen, ofwel zelfs initieren. En afhankelijk van land misschien zelfs moeten kunnen financieren. Waardoor het hele egalitaire onderwijssysteem (wat NL denk ik van oudsher heeft, ook door gelijkstelling financiering etc.) steeds meer te lijden heeft (te lijden voor de 'onderhelft' vooral denk ik?) onder het neo-liberale denken ('alles is te koop').quote:Op woensdag 23 januari 2019 09:25 schreef Franny_G het volgende:
[..]
Er zijn wel een paar kanttekeningen te plaatsen. Ik weet niet veel over het onderwijs bij Roomsnoes, maar wat ik wel weet is dat de tendens is dat voor steeds meer kinderen passend onderwijs moet worden verzorgd. Dat is eigenlijk 'onderwijs op maat'. Maar daar is ons onderwijssysteem niet op gemaakt. Met juffen/meesters die klassen van 28-30 leerlingen moeten onderwijzen is dat een garantie voor gigantische werkdruk, uitval, burn-out en een steeds minder aantrekkelijk beroep.
Ouders komen met testen aan om meer aandacht voor hun kind te krijgen. Het is een strijd om de aandacht van de leerkracht. Niemand wil dat z'n kind 'ongezien' blijft, overal tussendoor hobbelt en daardoor misschien bepaalde kwaliteiten niet maximaal ontwikkelt en benut. Want daar is onze hele samenleving en daar zijn wij als ouders bovenmatig op gericht: wordt alles uit ons kind gehaald, krijgen we wel het maximale? Ik merk het bij mij op school ook. Dat is niet erg realistisch. En zoals je zelf ook al schreef: er wordt wel veel geproblematiseerd.
Bij een oplopend lerarentekort mag je blij zijn als er straks überhaupt nog een (bevoegd) docent voor de klas staat. Als je bijvoorbeeld deze column van vandaag lees, wordt dat ook duidelijk. Er moeten dingen echt anders. Het is ook wel belangrijk dat ouders zich dat realiseren, denk ik.
Verder zou het wel echt vreemd zijn als er helemaal geen differentiatie is op de basisschool. Dat hoort er inmiddels helemaal bij. Alleen is dat voor veel ouders en kinderen dus niet genoeg.twitter:NaomiTekst twitterde op woensdag 23-01-2019 om 06:54:42 Het onderwijs verliest de laatste jaren veel te veel goede leerkrachten. De één na de ander gooit de handdoek in de ring. Dat is niet alleen ontzettend jammer, maar als je de reden hoort ook niet gek.Voor @trouw @TrouwOnderwijs schreef ik er een column over.#onderwijs https://t.co/rDRW1JYRok reageer retweet
Wat een goed filmpje! Deze onthou ik!quote:Op woensdag 23 januari 2019 21:34 schreef Omentielvo het volgende:
R is ook heel knuffelig. Laatst in de bioscoop rende ze een paar jongetjes achterna en riep tegen mij: “Mama. Ik ga hun kussen.”
Die avond postte iemand toevallig een filmpje over toestemming geven speciaal voor kinderen.
Ik vind het een heel fijn filmpje waar je met je kind over kan praten als ze knuffelig zijn of als ze juist niet zo knuffelig zijn. Misschien dat het een goede gespreksopener is voor Noor
Dat is een leerproces voor Noor. Voor jouw gemoedsrust is het misschien wel geruststellend lijkt me dat het jongetje om toestemming had gevraagd voor dat kusje aan de juf. Dus hij is zich bewust van grenzen. Dat is al heel wat, want genoeg kleuters die dat niet hebben.quote:Op woensdag 23 januari 2019 21:03 schreef Sunshine1982 het volgende:
Misschien zie ik het ook te zwaar hoor. Had het er met over met vriend en die snapt niet waar ik me druk om maak Het is ook een leuk kereltje waar voor zover ik kan zien niks kwaads bij zit.. Maar toch... omdat ze geen nee zegt en heel veel maar goed vindt op school (thuis is het trouwens een heel ander verhaal!) wil ik haar toch beschermen tegen het één en het ander. Gelukkig laat ik dat nu een beetje los, maar ik vind mezelf soms wel te beschermend naar haar toe. Ik vind het best lastig om haar los te laten op sommige punten.
Ik word me er wel steeds meer van bewust om er niet meer boven te hangen als er wat is. Mijn vriend noemde me weleens een helicoptermoeder en dan was ik altijd een beetje beledigd Het is toch normaal om je kind in de gaten te houden? Nu snap ik het wat meer, ik zat er vaak bovenop als er wat gebeurde. Nu heb ik dat minder en bekijk meer en meer dingen op een afstandje. Daar leert ze veel meer vanquote:Op donderdag 24 januari 2019 09:15 schreef Franny_G het volgende:
[..]
Dat is een leerproces voor Noor. Voor jouw gemoedsrust is het misschien wel geruststellend lijkt me dat het jongetje om toestemming had gevraagd voor dat kusje aan de juf. Dus hij is zich bewust van grenzen. Dat is al heel wat, want genoeg kleuters die dat niet hebben.
I heeft in haar nieuwe klas een jongetje dat graag met haar wil spelen, maar die niet altijd goed die grenzen snapt en/of gewoon fysiek wat onbehouwen is en niet altijd door heeft wat hij doet. Hij prikt met vingers in I's wangen bijv. I kan heel goed aangeven dat ze dat niet fijn vindt en gaat ook naar de juf toe. Tegelijkertijd speelt ze wel met het jongetje, en zegt ook dat veel kinderen in de klas niet met hem willen spelen. Op haar vorige school zat er ook zo'n jongetje bij haar in de klas met wie ze veel omging. Alhoewel zij het dan niet altijd leuk vindt, is er naar mijn idee wel een heel nuttige interactie aan de gang en het is denk ik niet voor niets dat nu voor de tweede keer een dergelijke vriendschap binnen de klas ontstaat. Juist omdat zij goed is in het aangeven van haar grenzen. Daar kan die ander veel van leren. En I leert ook weer anderen te nemen zoals ze zijn en hen te steunen in een leerproces. Ik vind dat wel mooi. Ik vertrouw er op dat de juf ook goed oplet of het wel leuk blijft voor I. En ik voer er zelf ook gesprekjes over met haar.
Verder herken ik het punt van loslaten wel goed hoor. Ik heb er bijv weer last van nu met die overgang naar nieuwe school en BSO. Elk signaaltje dat I het misschien niet zo naar haar zin heeft, maakt dat ik me al zorgen maak en denk: op haar vorige school en BSO had ze het zo fijn.. en dan voel ik me ook snel wat schuldig. Ik moet dan niet vergeten dat ze ook daar een lange wenperiode heeft gehad voor ze echt helemaal op haar gemak was.
Gisteravond stuurde de nieuwe juf foto's door van de afgelopen weken. Ik vond dat heel fijn. Want op al die foto's waar I op staat, zie ik haar blij en lekker aan het spelen en met andere kinderen bezig. Echt top. .
Het is niet alleen het loslaat-ding, maar eigenlijk ook vertrouwen hebben in je kind, dat ze zichzelf kan redden, ook als iets een beetje moeilijk is. Ze kunnen vaak meer dan je denkt en zijn echt al sterk, al zijn ze nog klein.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
[ Bericht 0% gewijzigd door Franny_G op 27-01-2019 20:34:41 ]"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
Gefeliciteerd met je mooie dame! Wat is de tijd gevlogen zeg!quote:Op zondag 27 januari 2019 19:25 schreef Franny_G het volgende:
I. is vijf geworden vandaag. Wat een feest, zeg. ....
Dank! En goed dat je me erop wijst, gewoon per ongeluk gegaan. .quote:Op zondag 27 januari 2019 19:46 schreef _NIKKI_ het volgende:
[..]
Gefeliciteerd met je mooie dame! Wat is de tijd gevlogen zeg!
p.s. je hebt I haar volledige naam in je post staan.
Nog 1,5 maand. Voor mijn gevoel zijn ze vorige week voor het eerst naar school gegaan en een half jaar terug pas geboren. Volgens mij is de stelregel gewoon dat de tijd x keer zo snel gaat als je kinderen hebt. En hoe meer kinderen hoe sneller de tijd gaat. Zoiets.quote:Op zondag 27 januari 2019 20:35 schreef Franny_G het volgende:
[..]
Dank! En goed dat je me erop wijst, gewoon per ongeluk gegaan. .
Waren die van jou nou al jarig of zijn die het binnenkort? Toch wel weer een mijlpaal, 5.
Ik heb voor een juf eens met A. een bloempot met bloemen geknutseld. Kwam ik prima mee weg.quote:Op dinsdag 29 januari 2019 08:42 schreef krijgerrtje het volgende:
De juffen van S. waren allebei jarig afgelopen week en dat vieren ze morgen met een feestje. Ze mogen verkleed en hoeven geen eten en drinken mee want ze gaan pannenkoeken eten Kom ik ermee weg als ik S. voor beide juffen een kaart en tekening laat maken of moeten we daadwerkelijk een (klein) cadeautje kopen?
Kaart en tekening is juist leuk! Ook veel persoonlijker dan een gekocht cadeautje vind ik. Noor haar juf ging na een half schooljaar alweer weg en Noor wilde niks knutselen voor haar. Toen heb ik wel een doosje bonbons gekocht. Niks vind ik dan ook weer niet zo netjes.quote:Op dinsdag 29 januari 2019 08:42 schreef krijgerrtje het volgende:
De juffen van S. waren allebei jarig afgelopen week en dat vieren ze morgen met een feestje. Ze mogen verkleed en hoeven geen eten en drinken mee want ze gaan pannenkoeken eten Kom ik ermee weg als ik S. voor beide juffen een kaart en tekening laat maken of moeten we daadwerkelijk een (klein) cadeautje kopen?
Nou ik zou dus echt niet iets geven aan een juf die halverwege het schooljaar weer vertrekt.quote:Op dinsdag 29 januari 2019 09:09 schreef Sunshine1982 het volgende:
Toen heb ik wel een doosje bonbons gekocht voor haar. Niks vind ik dan ook weer niet zo netjes.
Juf kwam uit Amsterdam, was naar Gouda verhuisd en toen had ze een baan in Rotterdam gevonden. Door privéomstandigheden heeft ze Gouda verlaten en is weer terug naar Amsterdam gegaan. Ze heeft Noor haar school verruilt voor een school in Amsterdam omdat ik het kwa verkeer regelmatig niet te doen was. Ik snap dat wel eigenlijk.quote:Op dinsdag 29 januari 2019 09:11 schreef Budabuddumbam het volgende:
Ik geef zelden iets, alleen als ik of het kind echt de behoefte heeft om iets te geven.
We geven niet iets alleen omdat het zo hoort.
(ze krijgen al 20 dingen op een dag als dat en op de laatste dag van school ook weer)
[..]
Nou ik zou dus echt niet iets geven aan een juf die halverwege het schooljaar weer vertrekt.
Zeker niet in een tijd als deze waar vervanging bijna niet te realiseren valt.
Dat vind ik pas niet netjes, continuïteit vind ik erg belangrijk!
maar daar kan de vertrekkende juf toch niks aan doen?quote:Op dinsdag 29 januari 2019 09:25 schreef Budabuddumbam het volgende:
Ik snap ook wel dat het leven niet perfect is. Ik snap alleen niet dat mensen zo omgaan met de educatie van kinderen, hier is er nooit meer een vaste juf gevonden nadat een juf ging.
Ik vind dat niet bonbon waardig.
Zuur ja. Schuld/ verantwoordelijkheid bij de juf leggen? Nee.quote:Op dinsdag 29 januari 2019 10:07 schreef Budabuddumbam het volgende:
Ja als je baan je opbreekt moet je ook stoppen, ben je ziek dan ben je ziek.
Maar een verhuizing en lastig verkeer dat vind ik wel iets om een beetje over na te denken ja.
Mijn 8 jarige en zijn klas hebben door een vertrekkende juf en een tekort aan vervanging een half jaar leerachterstand die ze heel hard proberen weg te werken. Maar misschien gewoon niet gaat lukken. Dat vind ik wel echt heel erg zuur ja.
Meer geld is toch een heel andere reden dan dat je door privé omstandigheden moet verhuizen?quote:Op dinsdag 29 januari 2019 10:22 schreef Budabuddumbam het volgende:
Ja natuurlijk hoort een juf dat niet zelf op te lossen, en is dat aan de schoolleiding.
Ik zeg alleen dat ik er gewoon niet bij kan komen, heeft de leerkracht in kwestie geen last van toch.
En de juf ging overigens weg omdat ze meer geld wilde verdienen en dit het slimme moment was om over te stappen. Daar vind ik gewoon lekker iets van, ook als iedereen hier zegt dat dit stom is
Als ouder zijnde: ik heb ook liever niet dat er een onbekende vervanger voor een klas staat, of dat kinderen onder andere klassen worden verdeeld als de eigen leerkracht ziek is. Dan neem ik ze liever mee naar huis. Maar goed, wij hebben die ruimte, er is altijd een van ons thuis. Als je op dezelfde dagen werkt is het wat ingewikkelder, begrijp ik. Hier nemen overigens de onderwijs-assistentes de groep over als een leerkracht ziek is.quote:Op dinsdag 29 januari 2019 12:59 schreef exode het volgende:
Mag ik als partner van een leerkracht wat roepen? Geef geen kleine cadeaus die in de aanbieding waren bij het Kruidvat of bij de Action. Iets persoonlijks is zoveel leuker. Inderdaad een mooie tekening of een kaartje.
Bij mijn vrouw op school wordt 1 keer per jaar een juffen/meesters dag georganiseerd. Dan komen de cadeaus dus ook. En wat een troep zit daar tussen! En nee dat heeft niets met geld te maken, koop gewoon geen stinkende zeep van 1 euro. Koop dan van die 1 euro een leuke kaart.
En een leerkracht raar vinden omdat die halverwege het schooljaar vertrekt? Wanneer moeten ze dan weggaan? Einde schooljaar als alle nieuwe groepen al zijn ingedeeld? In september als ze net gestart zijn? Of gewoon nooit?
Bij mijn vrouw op school is nu gezegd dat als je je ziekmeldt de kinderen van je klas naar huis worden gestuurd omdat er geen vervanging is. Mijn vrouw stond gisteren zonder stem voor de klas omdat ze de ouders niet met een probleem wilde opzadelen. Ik kan daar met mijn hoofd niet bij, maar goed ik zit ook in het bedrijfsleven.
Kortom: een leerkracht verwacht geen cadeaus, maar over het algemeen is een persoonlijk cadeautje met aandacht echt heel fijn.
En dan nog he, dan nog moet je als volwassen mens keuzes mogen maken op grond wat voor jouw persoonlijke situatie het beste is zonder dat de hele moederbevolking daar iets van meent te moeten vinden. Als jij halverwege het schooljaar wil vertrekken omdat je ergens anders meer gaat verdienen: you go girl.quote:Op dinsdag 29 januari 2019 12:46 schreef kaatjejannie het volgende:
[..]
Meer geld is toch een heel andere reden dan dat je door privé omstandigheden moet verhuizen?
Onderwijsassistentes? Die hebben ze bij haar niet, wegbezuinigd. Maar ik sta er ook zo in als ouder hoor.quote:Op dinsdag 29 januari 2019 13:09 schreef L-E het volgende:
[..]
Als ouder zijnde: ik heb ook liever niet dat er een onbekende vervanger voor een klas staat, of dat kinderen onder andere klassen worden verdeeld als de eigen leerkracht ziek is. Dan neem ik ze liever mee naar huis. Maar goed, wij hebben die ruimte, er is altijd een van ons thuis. Als je op dezelfde dagen werkt is het wat ingewikkelder, begrijp ik. Hier nemen overigens de onderwijs-assistentes de groep over als een leerkracht ziek is.
+1quote:Op dinsdag 29 januari 2019 13:17 schreef L-E het volgende:
[..]
En dan nog he, dan nog moet je als volwassen mens keuzes mogen maken op grond wat voor jouw persoonlijke situatie het beste is zonder dat de hele moederbevolking daar iets van meent te moeten vinden. Als jij halverwege het schooljaar wil vertrekken omdat je ergens anders meer gaat verdienen: you go girl.
Echt hequote:Op dinsdag 29 januari 2019 13:17 schreef L-E het volgende:
[..]
En dan nog he, dan nog moet je als volwassen mens keuzes mogen maken op grond wat voor jouw persoonlijke situatie het beste is zonder dat de hele moederbevolking daar iets van meent te moeten vinden. Als jij halverwege het schooljaar wil vertrekken omdat je ergens anders meer gaat verdienen: you go girl.
Heel leuk!!!quote:Op dinsdag 29 januari 2019 13:55 schreef krijgerrtje het volgende:
[..]
+1
Thanks voor je input exode! Gaan straks gewoon zelf mooie kaarten voor de juffen knutselen, vind S. Hartstikke leuk, hebben wij weer een activiteit om de middag mee te vullen ( ) en is zij morgen helemaal trots op d’r eigen gemaakte cadeautje
Whaha, die vind ik leukquote:Op dinsdag 29 januari 2019 13:04 schreef kaatjejannie het volgende:
Mijn oudste wilde aan t eind van t schooljaar toen ze van 1 naar 2 ging ook wat kopen voor dr juffen. Ik heb dr zelf wat uit laten zoeken. Ze kwam toen met prachtige glittersokken bij de Hema. Helemaal gelukkig was ze. 1 van de juffen is nu de juf van de jongste en oudste vroeg pas nog aan juf of ze de sokken nog had.
Mooi gezegd.quote:Op dinsdag 29 januari 2019 13:17 schreef L-E het volgende:
[..]
En dan nog he, dan nog moet je als volwassen mens keuzes mogen maken op grond wat voor jouw persoonlijke situatie het beste is zonder dat de hele moederbevolking daar iets van meent te moeten vinden. Als jij halverwege het schooljaar wil vertrekken omdat je ergens anders meer gaat verdienen: you go girl.
Volgens mij hebben jullie dit beide 'goed' gedaan, als in: luisteren is altijd goed denk ik, want dan voelt R zich gehoord. En R is voor zichzelf opgekomen en heeft door dat zoiets over een grens heen is. Daar zou ik haar een compliment voor geven. Daarbij is het denk ik niet erg om tegen je kind te zeggen dat je verbaasd over iets bent en een beetje schrikt van wat ze zegt, zolang je de toon verder luchtig houdt. Misschien kun je om een beter beeld te krijgen nog even bij de juf erop terugkomen.quote:Op dinsdag 29 januari 2019 20:22 schreef Omentielvo het volgende:
En even tips gevraagd. Hoe reageer je als je kind iets vertelt wat er op school gebeurd is en jij eigenlijk even met je mond vol tanden staat?
Een meisje in haar klas en vriendin van R maakte laatst naar R een beweging dat ze haar nek er wilde af snijden. R was zwaar verontwaardigd hierover en was ook naar de juf gegaan.
Ze vertelde het mij en hoe stout ze dat vond, want als je iemand zijn nek afsnijdt ben je dood. (Aldus R)
En ik heb vooral geluisterd. Maar wat kan je op zoiets zeggen? Wat kan je dan doen?
Ik wil op zo’n moment het niet te groot maken. Maar ik wil R ook gewoon wat tips geven enzo.
Goed gezegd. Heb je ondertussen iets gevonden waarbij je je wat happier voelt?quote:Op dinsdag 29 januari 2019 20:35 schreef Malteser het volgende:
Hier een juf die onlangs haar baan heeft opgezegd. Jep, middenin het schooljaar.
En nee, daar ben ik niet trots op.
Maar ik werd doodongelukkig in het onderwijs en dat was pas schadelijk voor de leerlingen.
Ik had 30 kinderen in de klas en er waren dagen dat ik er 10 die dag niet ‘gezien’ had, dus niet bewust mee bezig was geweest, niet de aandacht had gegeven die ze verdienen en nodig hebben. Ik was alleen nog maar bezig met toetsuitslagen, inspectierapporten, ouders tevreden houden. Totaal niet meer met de kinderen. En ze verdienen beter.
De verantwoording, de mondigheid van de ouders, ik was er niet (meer) tegen opgewassen.
Ik heb wel gewerkt tot ze een vervanger gevonden hadden, zodat ik goed kon overdragen.
En ik snap als ouder heel goed dat het naar is als de leerkracht van je kind weg gaat halverwege het schooljaar.
Maar datzelfde kind verdient ook een leerkracht die er kan zijn voor je kind, met plezier voor de klas staat, want dat draagt bij aan een goede sfeer en aan juiste kennisoverdracht, zodat het kind kan ontwikkelen en zich goed kan voelen op school. Want een kind moet gezien worden.
Ja! Ik ben helemaal blij met mijn nieuwe baan.quote:Op dinsdag 29 januari 2019 20:59 schreef Sunshine1982 het volgende:
[..]
Goed gezegd. Heb je ondertussen iets gevonden waarbij je je wat happier voelt?
Ik vond het eigenlijk geen ramp dat Noor haar juf wegging en ze heeft een hele lieve er voor terug gekregen. Volgens mij is de overgang ook soepel verlopen, ze hadden direct een nieuwe juf.
Wat doe je nu? Ik ben heel benieuwd wat ik buiten het onderwijs zou kunnen doen namelijk.quote:Op dinsdag 29 januari 2019 21:43 schreef Malteser het volgende:
[..]
Ja! Ik ben helemaal blij met mijn nieuwe baan.
quote:Op dinsdag 29 januari 2019 13:17 schreef L-E het volgende:
[..]
En dan nog he, dan nog moet je als volwassen mens keuzes mogen maken op grond wat voor jouw persoonlijke situatie het beste is zonder dat de hele moederbevolking daar iets van meent te moeten vinden. Als jij halverwege het schooljaar wil vertrekken omdat je ergens anders meer gaat verdienen: you go girl.
Hahaha ja, en dit ook. Ik loop soms rondjes in mijn lokaal om bepaalde ouders te kunnen ontwijken Want om elke ochtend te horen welk pijntje ze nu weer had of of ze haar boterhammetjes wel netjes op had ben ik wel een beetje zat...quote:Op dinsdag 29 januari 2019 20:36 schreef Franny_G het volgende:
Ach, je mag best een mening hebben over een juf, maar bedenk dat die juf wellicht ook een mening heeft over jou als ouder. .
zoals ik al zei ik geef geen neuk van wat anderen vinden wat ik van deze leerkracht denkquote:Op dinsdag 29 januari 2019 22:21 schreef Peacefulll het volgende:
En verder buda, probeer toch eens verder te kijken dan je eigen neus lang is. Hier nog een juf die door dit soort houdingen, opmerkingen en schijnoplossingen van oa de regering denkt: stik der in. Ik ga wat anders doen, met minder werkdruk en meer geld. Dan maar iets wat mij minder aan het hart ligt, maar waardoor ik als persoon en moeder misschien wel beter en leuker blijf functioneren.
Dat is helemaal prima.quote:Op dinsdag 29 januari 2019 20:36 schreef Franny_G het volgende:
Ach, je mag best een mening hebben over een juf, maar bedenk dat die juf wellicht ook een mening heeft over jou als ouder. .
Als je volgende keer ipv met gestrekt been erin gaan gewoon MELDT dat het om een totaal andere situatie gaat dan blijft het wellicht gezelliger hierquote:Op woensdag 30 januari 2019 09:47 schreef Budabuddumbam het volgende:
[..]
(en hoewel ik reageerde op een post doelde ik op de situatie waar ik in zat)
Blijkt namelijk totáál niet dat je het over je eigen situatie hebtquote:Op dinsdag 29 januari 2019 09:11 schreef Budabuddumbam het volgende:
Nou ik zou dus echt niet iets geven aan een juf die halverwege het schooljaar weer vertrekt.
Zeker niet in een tijd als deze waar vervanging bijna niet te realiseren valt.
Dat vind ik pas niet netjes, continuïteit vind ik erg belangrijk!
Het wordt door 1 iemand uit z'n verband getrokken, gaat idd nergens overquote:Op woensdag 30 januari 2019 10:07 schreef Sunshine1982 het volgende:
Wat wordt dit toch weer uit zijn verband getrokken zeg... Ik vind het netjes om de juf wat te geven als ze weggaat ja. Of het nu bonbons zijn een tekening of een auto, dat maakt niet uit. Het gaat om het idee. Ik heb veel respect voor juffen en meesters. Wat zij elke dag doen, dat zou ik echt niet kunnen. En dan onder al die werkdruk, ouders die van alles van je verwachten....
Maar dit is wat ík vind. Als iemand anders niks wil geven, prima.
Je snapt wat ik bedoelquote:Op woensdag 30 januari 2019 10:21 schreef tombolafan het volgende:
[..]
Het wordt door 1 iemand uit z'n verband getrokken, gaat idd nergens over
Een auto is wel echt iets te veel misschien
Ja dat doet hij wel. Hoewel hij als ik hem breng ook sneu en veroren lijkt, maar als ik hem haal is hij buiten wel samen aan t spelen, en als ik verhalen hoor dan zet hij juist weleens de boel op stelten met zijn vriendjes (steeds wisselende kindjes).quote:Op woensdag 30 januari 2019 09:44 schreef DevilsAndDust het volgende:
Oh pinquit, wat verschrikkelijk sneu van dat opsluiten. . Inderdaad, het breekt je hart.
Kwak, hoe is M met klasgenootjes dan? I zoekt daar dus ook nog geen contact mee. Op woensdagochtend is het inloopochtend, dan liggen op alle tafels puzzels en spellen en mogen ze zelf kiezen waar ze mee gaan spelen. I gaat dan nooit iets doen, hij staat alleen maar te kijken. Hij durft gewoon niet bij andere kindjes aan te sluiten. En als hij wel ergens mee speelt en er komt een ander kindje aan, dan gaat hij weer weg.
De orthopedagoog vind ik een goede tip, daar ga ik naar informeren.
Heb je vast al gedaan, maar de vraag al eens bij de leerkracht neergelegd? Hoe ziet zij dat gedurende de dag? Kan zij eventueel een keer tijdens het spelen een gesprekje met hem aangaan en er achter komen wat er precies gebeurt, hoe het voor hem voelt en waarom hij het zo spannend vindt om naar de juf te gaan?quote:Op woensdag 30 januari 2019 09:28 schreef DevilsAndDust het volgende:
#teamLE
Heeft iemand ervaring met weerbaarheidstraining of iets dergelijks voor kleuters? I is op school zo ontzettend níet assertief, dat we ons wel wat zorgen beginnen te maken. Hij vertelt thuis bijvoorbeeld dat een klasgenootje hem schopt, maar hij durft dat dus echt. niet. tegen de juf te zeggen, bijvoorbeeld. . Of als hij ergens mee speelt en er komt een ander kindje aan dat het speelgoed van hem afpakt, dan laat hij dat maar gewoon gebeuren en zegt hij ook niets.
Nee, dat wil ik vanmiddag even gaan doen (en dan zeg ik het ook van het schoppen, want dat was Baard vergeten). Van Rots en Water heb ik weleens gehoord, ik ga dat met Baard ook even bekijken.quote:Op woensdag 30 januari 2019 10:53 schreef Peacefulll het volgende:
[..]
Heb je vast al gedaan, maar de vraag al eens bij de leerkracht neergelegd? Hoe ziet zij dat gedurende de dag? Kan zij eventueel een keer tijdens het spelen een gesprekje met hem aangaan en er achter komen wat er precies gebeurt, hoe het voor hem voelt en waarom hij het zo spannend vindt om naar de juf te gaan?
En verder eens aankloppen bij de IB en eventueel eens contact leggen met een orthopedagoog en mee laten kijken. Dat laatste zou ik pas doen als interventies van de juf en IB niet voldoende uithalen.
Wij werken op school met Rots en Water. Ik vind het een prachtige training waarin schuwe kinderen leren krachtig te zijn (meer rots) en krachtige kinderen leren wat meer kalmer en evenwichtiger om te gaan met situaties (water). Maar eerlijkheid gebiedt mij te zeggen dat het effect van die training bij kleuters niet altijd even zichtbaar en meetbaar is, omdat er niet altijd een lijn is met bijv de BSO en thuis. Dat maakt dit soort trainingen altijd lastig in te zetten om echte gedragsveranderingen te creëren. Maar, kijk zeker eens rond in jouw omgeving of dit aangeboden wordt. Ik weet dat er in het noorden van het land een bedrijf zit die dit aanbiedt en ook rondom Utrecht.
En buda, je weet zelf ook wel dat het niet alleen ging over wel of niet bonbons halen.
Wat een supertof cadeau!quote:Op woensdag 30 januari 2019 12:32 schreef L-E het volgende:
Nikki, wat zegt juf er zelf over?
Vandaag neemt Sticker afscheid van een klasgenootje (hij gaat naar een andere school). Ik vroeg gisteren of hij nog iets wilde maken voor het afscheid. Ik doelde op een tekening of een lief kaartje. Het werd een megagroot (zelf gebouwd) houten zwaard.
IK wilde ook Rots en Water tippen. Fijne training, de nadruk ligt niet op nieuwe dingen leren maar het gebeurt spelenderwijs wel. En het geeft ook een goed gevoel het sociale contact met andere kindjes te ervaren.quote:Op woensdag 30 januari 2019 11:06 schreef DevilsAndDust het volgende:
[..]
Nee, dat wil ik vanmiddag even gaan doen (en dan zeg ik het ook van het schoppen, want dat was Baard vergeten). Van Rots en Water heb ik weleens gehoord, ik ga dat met Baard ook even bekijken.
Bedankt voor je uitgebreide reactie trouwens. .
Svane, hij gaat sinds half november naar school.
Wat fijn. Ik hoop ook dat als de vermoeidheid minder aanwezig is het vanzelf wel weer wat beter zal gaan. Tot die tijd is het vooral gevoelens benoemen, praten over wat hij op school heeft gedaan en zorgen dat er in ieder geval in huis voldoende rust is.quote:Op woensdag 30 januari 2019 20:46 schreef snoenk het volgende:
Nikki mijn inmiddels 14jarige oppaskind had het ook heel heftig. Op school was ze een engeltje en thuis zo vreselijk driftig.
Maar in de hoop van een hart onder de riem, het is nu een heel lieve puber die eigenlijk nooit meer driftig is. Rond groep 2 namen de driftbuien al erg af.
Same here, S. beantwoord eigenlijk alle vragen met ‘weet ik niet’ en als ik verder vraag zucht ze diep en roept ze ‘laat me!’ Ben zo nieuwsgierig Weet niet hoe oud de jouwe is, maar heb begrepen dat het normaal is dat ze weinig/niets delen, zeker in het begin. Soms komen er ‘s avonds of een paar dagen later nog verhalen voorbij, soms niet.quote:Op woensdag 30 januari 2019 20:50 schreef snoenk het volgende:
En school, ik vind het best lastig. Ik krijg van O. Niets te horen. Zodra ze uit school komt weet ze niet meer wat ze gedaan heeft en ze vind het niet leuk als ik doorvraag.
Maar volgens mij doet ze het best goed, ik hoop op een ouderavond binnenkort zodat ik van de juf hoor hoe het gaat.
Ik hoor het ouders vaker verzuchten dat ze toch eens wilden dat hun kind meer over school zou vertellen. Troost je met de gedachten dat het eigelijk heel normaal is en heel vaak voor komt. De kinderen zitten vol van een hele dag en moeten dat echt even verwerken. En iedere kleuter doet dat op zijn eigen manier. Helaas horen die woede-uitbarstingen daar ook bij. Sommige kinderen trekken zich dan letterlijk en figuurlijk even terug in zichzelf, na een hele dag sociaal doen. Ze moeten zich even ontladen (en ik besef me echt dat het heel pittig kan zijn en soms te pittig aan toe gaat zoals T van Nikki).quote:Op woensdag 30 januari 2019 21:38 schreef krijgerrtje het volgende:
[..]
Same here, S. beantwoord eigenlijk alle vragen met ‘weet ik niet’ en als ik verder vraag zucht ze diep en roept ze ‘laat me!’ Ben zo nieuwsgierig Weet niet hoe oud de jouwe is, maar heb begrepen dat het normaal is dat ze weinig/niets delen, zeker in het begin. Soms komen er ‘s avonds of een paar dagen later nog verhalen voorbij, soms niet.
hier helpt het als ik vraag 'wart heb je vandaag geleerd' ipv wat ze gedaan heeftquote:Op woensdag 30 januari 2019 20:50 schreef snoenk het volgende:
En school, ik vind het best lastig. Ik krijg van O. Niets te horen. Zodra ze uit school komt weet ze niet meer wat ze gedaan heeft en ze vind het niet leuk als ik doorvraag.
Maar volgens mij doet ze het best goed, ik hoop op een ouderavond binnenkort zodat ik van de juf hoor hoe het gaat.
Dit doe ik inderdaad al, op blije momenten vragen waarom hij zo boos was, maar vaak wil hij er dan niets over kwijt. Ik denk dat het vooral een soort gevoel van schaamte veroorzaakt, want hij keert op zo'n moment helemaal in zichzelf en geeft aan dat hij er niet over wil praten. En als ik er dan toch op doorga wordt hij weer boos, dus ik laat het dan zo. Ik gebruik vaak autoritjes voor dit soort gesprekjes, zodat het er niet te dik bovenop ligt dat ik met hem over iets serieus wil praten.quote:Op woensdag 30 januari 2019 22:24 schreef tombolafan het volgende:
[..]
hier helpt het als ik vraag 'wart heb je vandaag geleerd' ipv wat ze gedaan heeft
En NIKKI is het een optie om met T te praten (op een moment dat hij blij is) over zijn gedrag, en dan vooral wat hìj denkt dat er gedaan kan worden om t te voorkomen? Bv door idd te kleuren of door op een trampoline te springen of door eerst 5x de trap op en af te rennen etc?
Haha, dat doe ik ook vaak, maar I antwoordt dan meestal: "Alles" Wat heel schattig en leuk is maar ook frustrerend want dan weet je nog niks. .quote:Op woensdag 30 januari 2019 22:42 schreef LadyBlack het volgende:
Eerste waar ik wat mee los kon peuteren was ergens in de middag of avond vragen wat het leukste van vandaag was
Onze dochters lijken in het temperament altijd bijzonder veel op elkaar. I kan ook nog wel een uitbarsting hebben, dan gooit ze met iets of gaat ons slaan of dreigt ermee. Maar wat ze inmiddels ook doet is verbaal proberen je te raken. Deed ze altijd wel een beetje, maar dat was dan nog heel kinderachtig. Maar laatst zei ze in haar boosheid op zo'n heel vilein toontje tegen me: "Papa houdt helemaal niet van jou. Hij vindt alleen mij en Y lief, maar jou niet." Zomaar vanuit het niets, mijn vriend was er ook niet bij.quote:Oh en Nikki wat klinkt dat heftig! E kan ook zo enorm boos worden (inclusief belachelijke verbale en fysieke uitvallen) maar meestal is dat in periodes waarin er blijkbaar iets broeit. Er zijn ook meer kalme periodes. En meestal is ze op school en bso dan ook eh, nogal aanwezig Ik word altijd wat tureluus van overal de melding dat ze zo goed weet wat ze wil (I KNOW!) maar het is natuurlijk wel fijn dat ze overal zichzelf is ja.
We zorgen inderdaad dat hij fysiek zijn ei kwijt kan. T is een echt buitenkind en kan uren rondscharrelen in het bos of op het strand, speurend naar grote takken uiteraard. Waar S binnen 10 stappen klaagt over zijn moeie benen gaat T door tot het bittere einde. Als hij buiten is klaagt hij nooit. Naast spelen wandel ook veel met hem in de buurt van ons huis, bij voorkeur één op één met T zodat hij ook even ongestoord zijn verhaal kwijt kan.quote:Op donderdag 31 januari 2019 09:13 schreef Franny_G het volgende:
Nikki, het klinkt als heel lastig om mee om te gaan. Het komt op mij over alsof hij nogal in de knel zit, in zichzelf, en het zichzelf erg moeilijk maakt in z'n communicatie en het uiten van wat hij voelt. Ik zou denk ik ook actief bekijken of je hem ermee kan helpen. Niet zozeer in het leren zeggen van wat hij voelt of zich meer uit te spreken, want ik denk dat we (als in: veel vrouwen) daarin van jongens soms iets teveel vragen. Voor veel jongens is het uiten van gevoelens vooral iets fysieks. Dus meer door 'lichaamswerk' waardoor hij bij zijn emoties kan komen. Een vechtsport waarbij je leert omgaan met grenzen bij jezelf en de ander kan misschien helpen. Of een ander soort sport waarbij hij bewust met z'n lichaam omgaat en er ook een beheersing bij komt kijken. Zit hij al op een sport?
Ja scouting past denk ik heel goed bij hem we hebben er ook al naar gekeken, maar daar moet hij daar 6 jaar oud voor zijn. We hebben hier namelijk alleen waterscouts.quote:Op donderdag 31 januari 2019 09:51 schreef Franny_G het volgende:
Zou iets als scouting wat voor hem zijn? Ik kan me goed voorstellen dat voetbal niet direct de sport is voor hem. Gezien zijn persoonlijkheid lijkt een individuele sport een betere keuze. Schaatsen is ook gaaf.
Tsja, het ene kind is taliger dan het andere, en ze nemen ook dingen over die ze horen.quote:Op donderdag 31 januari 2019 10:03 schreef Sunshine1982 het volgende:
Ik moet eerlijk zeggen dat ik wel een beetje schrik wat jullie kinderen tegen jullie zeggen. En op zo'n jonge leeftijd al.
Scouting is een goed idee! Al moet je daar toch ook bezig zijn met anderen toch? Lijkt me ook een goed iets om zelfvertrouwen op te bouwen
Ik zou zeggen: juist op zo'n jonge leeftijd. Het is allemaal uitproberen, de kracht van het woord ontdekken, kijken wat het teweegbrengt. I pakt taal snel op en als ze iets nieuws heeft ontdekt, gebruikt ze het. Zo kwam ze van de week thuis, nadat ze was gaan fietsen met haar vader. Zegt ze: "We begonnen met een valse start, maar daarna ging het heel goed."quote:Op donderdag 31 januari 2019 10:03 schreef Sunshine1982 het volgende:
Ik moet eerlijk zeggen dat ik wel een beetje schrik wat jullie kinderen tegen jullie zeggen. En op zo'n jonge leeftijd al.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ja, dit zie ik bij I ook vaak en ik weet wel zeker dat ze dan gewoon van gekkigheid niet weet wat ze moet doen of zeggen, uit schaamte en ook de confrontatie met zichzelf, weten dat je fout zit en het niet terug kunnen draaien.quote:Op vrijdag 1 februari 2019 20:46 schreef LadyBlack het volgende:
Alsof ze weet dat ze fout zit en daar verdrietig over is of zich ervoor schaamt inderdaad.
Dat is idd herkenbaar! De oudste zit nu in groep 3 en vertelt wel iets meer. Jongste is nu aan het wennen in de kleuterklas en hij gooit gewoon zijn kont tegen de krib. “Ik heb niks gedaan. Alleen op mijn stoeltje gezeten “.quote:Op woensdag 30 januari 2019 20:50 schreef snoenk het volgende:
En school, ik vind het best lastig. Ik krijg van O. Niets te horen. Zodra ze uit school komt weet ze niet meer wat ze gedaan heeft en ze vind het niet leuk als ik doorvraag.
Maar volgens mij doet ze het best goed, ik hoop op een ouderavond binnenkort zodat ik van de juf hoor hoe het gaat.
Hier ook zo een. “Mama, wanneer ga jij eigenlijk weer naar de kapper?”. Ik: Hoezo? J: “Nou, het wordt wel weer eens tijd” en bedankt...quote:Op vrijdag 1 februari 2019 23:50 schreef L-E het volgende:
Hier ook een kleuter die goed snapt hoe je iemand kan raken met woorden. Als hij boos op me is zegt hij terloops onschuldig: 'Jeetje mam, wat zit je haar slecht vandaag..'
Zijn ze uit zichzelf zo vroeg wakker? Of gaat dan de wekker? Ik las laatst hier een paar dames die doordeweeks elke ochtend vaste prik zo vroeg uit bed gaan.quote:Op woensdag 6 februari 2019 09:20 schreef Sylver_ het volgende:
Ah, toch een voordeel aan vroege vogels. Als je om 05.30u opstaat heb je alle tijd!
Zou zo leuk zijn als ze gewoon doordeweeks op tijd wakker zijn in het weekend dan uitslapen tot een uur of 9
+1 op dit... doordeweeks prima, maar in de weekenden best taai.quote:Op woensdag 6 februari 2019 09:20 schreef Sylver_ het volgende:
Ah, toch een voordeel aan vroege vogels. Als je om 05.30u opstaat heb je alle tijd!
Zou zo leuk zijn als ze gewoon doordeweeks op tijd wakker zijn in het weekend dan uitslapen tot een uur of 9
Wij hebben een hoek stapelbed nu. Één vd 2 absoluut niet geschikt voor bovenop slapen. De ander geen probleem. Bij twijfel zou ik dat voorlopig nog niet doen.quote:Op woensdag 6 februari 2019 09:27 schreef _NIKKI_ het volgende:
[..]
+1 op dit... doordeweeks prima, maar in de weekenden best taai.
Mag ik jullie mening vragen over het volgende. De jongens slapen sinds een paar weken samen in één bed. Best wel krap dus. Nu willen ze graag samen op een kamer in een stapelbed. Ze worden bijna 5 en ik zou als we het doen gaan voor een ikea kura bed die ik dan zelf wil schilderen e.d. Maar... ik twijfel een beetje ivm eventueel eraf vallen. Niet tijdens het slapen, maar vooral omdat ze af en toe nogal ehhm lomp gedrag vertonen. De kura is 116cm hoog, dus niet enorm hoog, maar toch. Zouden jullie zoiets aandurven?
Nee, uit zichzelf idd. De wekker staat op 07.00u. In 5,5 jaar tijd ooit 1 keer gehaald en dat was omdat ze ziek wasquote:Op woensdag 6 februari 2019 09:26 schreef Sunshine1982 het volgende:
[..]
Zijn ze uit zichzelf zo vroeg wakker? Of gaat dan de wekker? Ik las laatst hier een paar dames die doordeweeks elke ochtend vaste prik zo vroeg uit bed gaan.
Ik hoef daar trouwens niet mee aan te komen.... Half 8 is hier al een drama, laat staan half 6.
Lastig.. Voor mijn kleuter wel, maar die is extreem voorzichtig.quote:Op woensdag 6 februari 2019 09:27 schreef _NIKKI_ het volgende:
[..]
+1 op dit... doordeweeks prima, maar in de weekenden best taai.
Mag ik jullie mening vragen over het volgende. De jongens slapen sinds een paar weken samen in één bed. Best wel krap dus. Nu willen ze graag samen op een kamer in een stapelbed. Ze worden bijna 5 en ik zou als we het doen gaan voor een ikea kura bed die ik dan zelf wil schilderen e.d. Maar... ik twijfel een beetje ivm eventueel eraf vallen. Niet tijdens het slapen, maar vooral omdat ze af en toe nogal ehhm lomp gedrag vertonen. De kura is 116cm hoog, dus niet enorm hoog, maar toch. Zouden jullie zoiets aandurven?
Maar in de andere kamer komt er dan toch extra ruimte vrij omdat daar een bed weg gaat? Ik zou één slaapkamer doen, met twee bedden, en dan nog een speelkamer.quote:Op woensdag 6 februari 2019 10:36 schreef _NIKKI_ het volgende:
Bedden naast elkaar of één groot bed is niet echt een optie omdat er dan wel heel erg weinig ruimte overblijft in de kamer.
In mijn hoofd is een slaapkamer pas af als er een bed/kast/speelgoed staat. Dat klinkt misschien heel zwart wit, maar ik heb in de kamer van T op dit moment alleen een bed staan omdat de kamer maar 4m2 is en daar erger ik me al sinds de situatie zo is aan. Ik vind het daardoor heel ongezellig aanvoelen, ondanks dat de kamer echt wel gezellig is aangekleed.quote:Op woensdag 6 februari 2019 10:58 schreef Burdie het volgende:
[..]
Maar in de andere kamer komt er dan toch extra ruimte vrij omdat daar een bed weg gaat? Ik zou één slaapkamer doen, met twee bedden, en dan nog een speelkamer.
Mijnessen sliepen op vakantie samen en willen dat thuis eigenlijk ook. Gaan we doen als de jongste wat ouder is en ze het dan nog steeds willen. Ik vind het eigenlijk wel heel gezellig en knus .
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Komt nog wel wat aankleding bij in vorm van plantenbakken en gordijntjes
[ Bericht 5% gewijzigd door snoenk op 06-02-2019 11:21:41 ]
En twee hoogslapers tegen elkaar? Kunnen ze er onder gewoon nog spelen.quote:Op woensdag 6 februari 2019 11:12 schreef _NIKKI_ het volgende:
[..]
In mijn hoofd is een slaapkamer pas af als er een bed/kast/speelgoed staat. Dat klinkt misschien heel zwart wit, maar ik heb in de kamer van T op dit moment alleen een bed staan omdat de kamer maar 4m2 is en daar erger ik me al sinds de situatie zo is aan. Ik vind het daardoor heel ongezellig aanvoelen, ondanks dat de kamer echt wel gezellig is aangekleed.
Hij is ook in staat om 'Nee, mama ik hoef niet te plassen, echt niet' 30 seconden later in zijn broek te plassen.quote:Op woensdag 6 februari 2019 11:42 schreef Kyara het volgende:
Mijn oudste had dat ook, en af en toe nog steeds. Hij gaat dan teveel op in zijn spel. Toch is het niet direct onwil/luiheid maar gewoon verkeerde prioriteiten. Bij ons werkte het om hem regelmatig naar het toilet te sturen. Stickers zou bij ons niet werken, hij zou intens verdrietig worden als het niet zou lukken. En 2 zusjes die dan ook maar in hun broek zouden plassen om ook stickers en een cadeautje te kunnen krijgen
Bij ons werkten de stickers wel. Hoe onpedagogisch ook. Vooral omdat hij er echt niks om gaf als t mis ging, en om een cadeautje gaf hij wel (lego ook). 1 keer verdriet gehad om t broekplassen in de stickerpweiode, en toen mocht hij dus gewoon een sticker plakken (hij kon niet meer naar de wc voor de taxi naar de bso kwam, en daar redde hij net de wc niet).quote:Op woensdag 6 februari 2019 11:23 schreef exode het volgende:
B slaapt in de Flexa verhoogde halfhoogslaper met uitvalbeveiliging. B is best wild, maar dat gaat hartstikke goed. We hebben er voor ons zelf een trapje van Ikea naast gezet zodat we makkelijk bij hem kunnen. Als Juul groter is, wil hij er een bed onder voor haar. Dat gaat vast nog veranderen Het Flexa bed is duur, maar wel heel stevig en kan uitgebouwd worden, maar ook weer terug naar een gewoon bed, of naar een echte hoogslaper etc. Dat was voor ons wel een pre.
Mag ik jullie advies? B slaapt nog steeds met een luier 's nachts. Dat vinden wij op zich geen probleem maar hij wel. Bij het avondeten om 17:30 krijgt hij voor het laatst drinken. Voordat hij naar bed gaat is hij nog minstens 2 keer gaan plassen. Rond 22:00 laten we hem ook nog plassen.
MAAR sinds 2 weken hebben we sowieso een 'plasprobleem', hij plast gemiddeld 1 a 2 keer per dag in zijn onderbroek. Hij zegt dat eigenlijk nooit, het is de geur of de vlek die hem verraadt. Het gebeurt tijdens het spelen, tijdens het eten etc. We vragen op vaste momenten of hij moet plassen en dat is al gewijzigd in hem gewoon naar de wc sturen. Fysiek kan hij het prima, hij is gewoon laks en lui.
We willen weer met stickers gaan werken, een sticker per ochtend of middag zonder ongelukjes. Na een bepaald aantal weken, mag hij een Lego pakketje halen wat hij al heel lang wil hebben.
Of denken we daarmee te makkelijk? Wie heeft er ervaring mee? Of gouden tips?
Wat ik geleerd heb bij Jan zijn feestje toen hij 5 werd, zorg dat je wat achter de hand hebt om te doen. Ik had thema Ninjago met sensei snor plakken als ezeltje steekje, blikgooien, Pinata meppen, start was broodje knaks (was vanuit school) en halverwege cupcakes versieren en ze spelen vooral.quote:Op zaterdag 9 februari 2019 19:24 schreef klaprooss het volgende:
Hoer hetzelfde met plassen. Meestal juist nadat ik gevraagd heb of hij moet plassen. Als ik dan vraag waarom hij niet naar de wc was gegaan toen ik het vroeg zegt hij vaak “ik moest niet nodig”. Ik denk dat hier het probleem vooral ligt dat pas gaat plassen zodra hij nodig moet en niet zodra hij normale aandrang tot plassen heeft.
Ik heb hulp nodig. Verjaardagsfeestjes!
J is bijna 5, een feestje natuurlijk .
Nu zitten we een beetje met wat. Eigenlijk wil ik niet weg met kinderen want net een verse baby en kleuters zijn vaak na 30 min wel uitgekeken op een activiteit (dat is nog lang ).
Zijn vriendje had dus een feestje waarbij ze gingen bowlen en dat vond incl de jarige na 20 min wel leuk geweest.
Ik dacht aan een feestje thuis. Met een bruisbal maken oid, Jibs is dol op bruisballen en zo geef je ook nog iets mee naar huis. Pannenkoeken versieren, eten en naar huis.
Is dat een beetje feestje waardig? Of denk ik te simpel?
Liempde (NB): www.goudenwoud.nlquote:Op zaterdag 9 februari 2019 19:47 schreef pinquit het volgende:
Zand en water binnenspeeltuin? Dat klinkt tof waar zit dat?
gootsteen zo leuk die autocorrectie. Vriendin krijgt bij mijn naam houtskeletbouwquote:Op zaterdag 9 februari 2019 19:55 schreef klaprooss het volgende:
Thnx burd! Dat wist ik niet idd zo’n soort feestje doen wij ook denk ik.
Gootsteen, hier ook Pokémon! Idd met een Pikachu staart, pokemon bruisbal of sleutelhanger maken, misschien een speurtocht door de straat om Pokemons te zoeken. En pannenkoeken want pannenkoeken
Thnx voor jullie reacties! Als ze wat ouder zijn vlucht ik het huis uit voor feestjes maar nu trek ik dat nog wel denk
Shoot die Zie ik nu pas !quote:Op zaterdag 9 februari 2019 20:16 schreef Goitske het volgende:
[..]
gootsteen zo leuk die autocorrectie. Vriendin krijgt bij mijn naam houtskeletbouw
Bij ons ga ik de pokeballen en Pokémon knuffels gebruiken dat je bij moet zaklopen en je Pokémon moet op halen, blikgooien met de pokeballen, doe een Pokémon na met hele grote poten (heb loopklossen in de vorm van dino voeten) en met de pokeballen je Pokémon "vangen" dus raken ofzo
Twijfel nog of ik een Pinata ga maken denk het niet. Mijn hoop is zoooo op mooi weer half april dus trampoline open gooien en lekker naar buiten. Dan kun je ook de dingen doen in een van de speeltuintjes op het woonerf of het voetbalveldje naast het huis
Er is een topicje over hoor!quote:Op zaterdag 9 februari 2019 19:24 schreef klaprooss het volgende:
Hoer hetzelfde met plassen. Meestal juist nadat ik gevraagd heb of hij moet plassen. Als ik dan vraag waarom hij niet naar de wc was gegaan toen ik het vroeg zegt hij vaak “ik moest niet nodig”. Ik denk dat hier het probleem vooral ligt dat pas gaat plassen zodra hij nodig moet en niet zodra hij normale aandrang tot plassen heeft.
Ik heb hulp nodig. Verjaardagsfeestjes!
J is bijna 5, een feestje natuurlijk .
Nu zitten we een beetje met wat. Eigenlijk wil ik niet weg met kinderen want net een verse baby en kleuters zijn vaak na 30 min wel uitgekeken op een activiteit (dat is nog lang ).
Zijn vriendje had dus een feestje waarbij ze gingen bowlen en dat vond incl de jarige na 20 min wel leuk geweest.
Ik dacht aan een feestje thuis. Met een bruisbal maken oid, Jibs is dol op bruisballen en zo geef je ook nog iets mee naar huis. Pannenkoeken versieren, eten en naar huis.
Is dat een beetje feestje waardig? Of denk ik te simpel?
Ah, je was me voor.quote:Op zaterdag 9 februari 2019 19:36 schreef Burdie het volgende:
Wij doen het ook thuis, Klap. Ik wilde een speurtocht uitzetten. Cakejes versieren, cadeaus verstoppen/zoeken, poffertjes eten, dan is zo'n middag denk ik al weer snel vol.
Er is ook een topic trouwens! OUD / De wereld van kinderfeestjes... #3
dat heb ik met Jan, eind oktober is meestal ook niet zo superquote:Op zondag 10 februari 2019 02:23 schreef klaprooss het volgende:
[..]
Shoot die Zie ik nu pas !
Oh wat leuk! Ik zag ook idd iets van bewegingskaarten voorbijkom, leuk idee! Hier is het feestje eind deze maand dus dat is standaard bagger weer
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt."All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
I kan lang zelf spelen nu: met poppen voornamelijk, gewone poppen, barbiepoppen, poppenhuispoppetjes, en dan veel fantasie erbij, ze bedenkt steeds meer zelf de verhalen. Ze speelt de laatste tijd ook voor het eerst wat langer zelf met playmobile. Verder kan ze heel lang aan tafel zitten kleuren, tekenen, verven, beetje knutselen.quote:Op zondag 10 februari 2019 16:34 schreef Sunshine1982 het volgende:
Feestjes! Ik hou van feestjes, als ik ze zelf maar niet hoef te organiseren
In hoeverre spelen jullie kleuters zelfstandig?
Hier exact zo! Oudste wil altijd samen spelen, alleen is gewoon niet leuk, dan voldoet alleen bewegend beeld... Jongste gaat gewoon lekker zijn eigen gang, samen spelen is leuk, maar in zijn eentje gaat hij helemaal op in zijn eigen fantasiespel. Ze verschillen zo enorm qua karakter, ik blijf dat fascinerend vinden!quote:Op zondag 10 februari 2019 19:48 schreef klaprooss het volgende:
Onze peuter speelt al vanaf begin zelfstandig, die doet om de 20 min iets anders en geeft af en toe dan eens speelgoedvoer aan ons kf laat een creatie zien.
Onze kleuter.. tja die heeft daar meer moeite mee, sinds dat hij naar school gaat gaat het wel beter maar max 10 min is het wel. Het is vooral “mag ik een filmpje kijken” of “hoe lang duurt t nog voordat...”
Wat een heldin die I.quote:Op dinsdag 12 februari 2019 21:32 schreef Franny_G het volgende:
I vertelde vanavond dat ze een klasgenootje heeft wijsgemaakt dat wij haar nepouders zijn. Haar echte moeder is een engel en haar vader vaart op zee. En oh ja: haar voornaam is Pippi en haar achternaam is I.
Ik vroeg wat dat jongetje zei na dit verhaal. Volgens I alleen "Oke" . Die dacht waarschijnlijk: .
leren ze ook weer van denk ik dan maarquote:Op dinsdag 12 februari 2019 21:32 schreef Spees_Eend het volgende:
Die van ons gaan ook drie x per week naar de BSO, maar vooral mijn dochter is onverzadigbaar als het om haar vriendinnen gaat
Die kijkt zo uit naar haar speelafspraakjes, en ze moet ook altijd zo hard huilen als het niet meteen lukt 😅.
Wat bedoel je met "leren ze ook van?". Als ik haar dan met niemand af zou laten spreken, bedoel je?quote:Op dinsdag 12 februari 2019 21:44 schreef Goitske het volgende:
[..]
leren ze ook weer van denk ik dan maar
logisch mag bij ons ook niet.quote:Op dinsdag 12 februari 2019 21:59 schreef Roomsnoes het volgende:
Hier moet er echt door ouders afgesproken worden, want je mag niet zonder directe toestemming een ander kind meenemen. Ik vind 4 / 6 wel erg jong om zelf afspraakjes te regelen.
En O en haar vriendinnen kunnen van alles bedenken en dat wordt dan in de loop van de dag werkelijkheid voor ze, terwijl geen ouder er nog van weet
Dan halen we ze regelijk op en dan zeggen ze: morgen gaan we samen naar de speeltuin he? En dan kijken die vader en ik elkaar aan van: eeehhh heb ik wat gemist..? 😂
Ja dat gebeurt hier ook wel idd, want soms lukt het uiteindelijk gewoon niet. Maar in eerste instantie probeer ik het wel met/voor haar op te lossen of een alternatief te regelen, omdat ze dat zelf nog niet altijd goed kan.quote:Op dinsdag 12 februari 2019 22:01 schreef Goitske het volgende:
Ik leg uit dat kindjes niet altijd kunnen netzo als dat zij niet altijd kunnen. Ja ze zijn er niet altijd blij mee maar geef ze een knuffel en gaan naar huis, pakken iets wat ze leuk vinden en klaar. Volgende x beter
Het regelen van die afspraak bestaat alleen uit het vragen of de ander kan en wil spelenquote:Op dinsdag 12 februari 2019 21:59 schreef Roomsnoes het volgende:
Ik vind 4 / 6 wel erg jong om zelf afspraakjes te regelen.
quote:Op dinsdag 12 februari 2019 21:51 schreef Spees_Eend het volgende:
[..]
Wat bedoel je met "leren ze ook van?". Als ik haar dan met niemand af zou laten spreken, bedoel je?
Ze is pas net 4 dus ze is nog niet in staat om dat allemaal te overzien joh . Ik help haar dan wel met alsnog een afspraakje maken, ik vind haar verdriet dan sneu. En ja, dan bespreek ik daarna wel met haar hoe ze misschien een volgende keer alvast met een vriendin af zou kunnen spreken, en wie weet blijft dat uiteindelijk ook hangen. Maar zoals gezegd: ze is net 4. Dus met al haar goede voornemens om bij het aantrekken van de jassen al naar haar allerbeste vriendin toe te gaan om samen een afspraak te maken; ze hoeft maar een mooie glitter op haar broodtrommel te vinden en dan is ze alweer afgeleid en vergeet ze dat.
Haha ja oké, als S. uit school komt lopen en dan vraagt of ze met ... mag spelen dan gaan we samen even naar de ouder toe om te kijken of het uitkomt/waar ze wonen/hoe laat ik d’r moet halen enzo, maar ik hoef niet zelf op zoek te gaan naar een playdatequote:Op dinsdag 12 februari 2019 22:13 schreef Roomsnoes het volgende:
Ah, ik dacht bij regelen aan echt regelen, niet op t idee komen zeg maar Dat komt hier doorgaans bij de kinderen vandaan. Soms stuur ik wel. O heeft een vriendje waar ze in de groep weinig mee speelt, maar wel erg leuk mee speelt als de samen zijn. Dus dat stel ik dan voor.
L is ook uitgenodigd voor zij eerste feestje.. ik was ook helemaal verbaasd want die jongen is ook uit groep2 en wordt 6. Nogal een groot verschil.. grappig dat ook de juf verbaasd was!quote:[b]Op dinsdag 12 februari 2019 21:22 schreef Crumpette het volgende:[/b
Oh en W is uitgenodigd voor zijn eerste kinderfeestje hij straalde helemaal joh. Een jongetje uit groep 2 nog wel de juf was verbaasd dat ze elkaar kenden.
mijn 6 jarige mocht laatst afspreken en voor school zei hij al ik ga niet afspreken hoor mama ik heb geen zin vandaag. Ik wil thuis chillenquote:Op dinsdag 12 februari 2019 22:08 schreef Spees_Eend het volgende:
[..]
Ja dat gebeurt hier ook wel idd, want soms lukt het uiteindelijk gewoon niet. Maar in eerste instantie probeer ik het wel met/voor haar op te lossen of een alternatief te regelen, omdat ze dat zelf nog niet altijd goed kan.
Bij mijn zoon (6) is het wel iets anders trouwens, die legt zich er sowieso makkelijker bij neer. Die vindt afspreken wel leuk maar die kijkt er niet zoals mijn dochter de hele week naar uit.
Ook niet als jij mee bent? Bij mijn zoons eerste feestje is zijn vader mee geweest (dat vonden die ouders ook fijn, kon hij mee rijden en een beetje opletten ) en ik heb ook wel eens bij een feestje gewoon een poosje op de bank gezeten voordat ik kon vertrekken.quote:Op woensdag 13 februari 2019 09:21 schreef gewoonmezelf87 het volgende:
Grappig om al die verschillen te lezen, Ik had van tevoren gedacht dat Sarah echt vaak afspraakjes zou maken maar in de praktijk wil ze niet... in ieder geval niet bij andere kinderen thuis (zonder mama) en ik vind het echt niet erg als er kinderen komen spelen maar ik heb ook wel eens behoefte aan een middag rust, Ik werk zelf 3 dagen op de bso hier op het dorp dus ik zie al heel veel kinderen
Saar is tnt 1x uitgenodigd voor een kinderfeestje en daar durfde ze toen niet heen
Ik vertrouw er op dat het iets is wat wel bijtrekt en moet groeien, maar vind het soms wel echt sneu dat zij het zo eng vind.
Ik kon toen geen kant op want mn jongste was net geopereerd, Het was het feestje van de zoon van n goede vriendin dus ik verwachtte weinig problemen maar ik denk dat de hele situatie een btj to much was voor dr, Ziekenhuis+broer is nog steeds instant paniek dus de timing was gewoon ook niet handig.quote:Op woensdag 13 februari 2019 13:55 schreef Clubsoda het volgende:
[..]
Ook niet als jij mee bent? Bij mijn zoons eerste feestje is zijn vader mee geweest (dat vonden die ouders ook fijn, kon hij mee rijden en een beetje opletten ) en ik heb ook wel eens bij een feestje gewoon een poosje op de bank gezeten voordat ik kon vertrekken.
Mijnes heeft niet zoveel speeldates. Hij vindt het wel heel fijn om met zn twee beste vrienden na school op het plein. Dus vaak zitten we daar ruim een uur na school.
Jaaaa, lokquote! Ik ben benieuwd naar het eindresultaat Ik zoek nog inspiratie voor traktatie voor bijna-peuter die dan ook bij het kdv weggaat. Ik zat ook aan vliegtuigen en knijpfruit te denken, dus ben wel benieuwd naar die van jullie 😁quote:Op zondag 17 februari 2019 08:58 schreef exode het volgende:
Donderdag is hij jarig en mijn vrouw is as we speak zijn traktaties aan het maken. Iets met vliegtuigen en knijpfruit, ik zal het eindresultaat wel posten.
Teruglok quote Ik was het inderdaad vergeten.quote:Op woensdag 20 februari 2019 09:54 schreef Sylver_ het volgende:
[..]
Jaaaa, lokquote! Ik ben benieuwd naar het eindresultaat Ik zoek nog inspiratie voor traktatie voor bijna-peuter die dan ook bij het kdv weggaat. Ik zat ook aan vliegtuigen en knijpfruit te denken, dus ben wel benieuwd naar die van jullie 😁
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
quote:Op woensdag 20 februari 2019 10:00 schreef exode het volgende:
[..]
Teruglok quote Ik was het inderdaad vergeten.
Zie foto's, de close up in een spoiler vanwege B zijn naam.
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]Ah thanks!SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Het vliegtuigje is dus knijpfruit in een wc rolletje?
En zie ik nu goed dat daaraan zo'n tempex (?) zweefvliegtuigje hangt?Ignorance is bliss, but knowledge is power.
Het eventueel blijven zitten is niet perse mijn zorg. Het is geen schande en als dat beter bij hem past, dan zij het zo. Mijn zoon weet ook dat sommige kinderen een extra jaar groep 2 doen en andere naar groep 3.quote:Op woensdag 20 februari 2019 11:17 schreef pinquit het volgende:
Het belangrijkste lijkt me dat je zoon het naar zijn zin heeft en de kwaliteiten die er in zitten, eruit komen.
Ik zou vragen of het blijven zitten hem daarin zou helpen, of, of het doorstromen naar groep 3 hem daarin zou belemmeren.
Wat vind je spannend?
Een dagje meekijken zonder zelf gezien te worden, dat lijkt me toch zo'n uitkomst hè!
A. ziet elk vogeltje buiten vliegen. A. moet vooraan staan als er iets te bekijken is. A. steekt al over als hij moet wachten. A. kijkt slecht naar zijn omgeving als hij er langs wilt.quote:Op woensdag 20 februari 2019 11:36 schreef pinquit het volgende:
Ah sorry, ik ben niet goed ingelezen.
Wat moet ik me voorstellen bij die impulsiviteit? Wanneer moet je je om zoiets ernstige zorgen gaan maken? Is het heel anders dan dat hij thuis lijkt te zijn?
Zorgen zijn nooit leuk
Ja klopt en klopt, zo'n in elkaar zet vliegtuig is het.quote:Op woensdag 20 februari 2019 10:06 schreef Sylver_ het volgende:
[..]
Ah thanks!
Het vliegtuigje is dus knijpfruit in een wc rolletje?
En zie ik nu goed dat daaraan zo'n tempex (?) zweefvliegtuigje hangt?
Leuk! Ik ga 'm onthoudenquote:Op woensdag 20 februari 2019 11:54 schreef exode het volgende:
[..]
Ja klopt en klopt, zo'n in elkaar zet vliegtuig is het.
Ik zeg altijd tegen kleuter dat als ze niet wil dat haar zusje meespeelt, dat ze dan boven moet gaan spelen.quote:Op donderdag 21 februari 2019 07:08 schreef snoenk het volgende:
Leuke traktatie!
Hoe doen jullie dat als kleuter vriendje mee naar huis neemt en peuter wil ook meespelen?
Als ze boven spelen kan het traphekje dicht maar beneden en buiten bemoeit peuter zich er heel graag mee.
Meestal speelt peuter gewoon mee en vindt iedereen dat leuk. Anders ga ik zelf beneden wat met de peuter doen terwijl de kleuters boven spelen.quote:Op donderdag 21 februari 2019 07:08 schreef snoenk het volgende:
Leuke traktatie!
Hoe doen jullie dat als kleuter vriendje mee naar huis neemt en peuter wil ook meespelen?
Als ze boven spelen kan het traphekje dicht maar beneden en buiten bemoeit peuter zich er heel graag mee.
Dat klopt ook wel idd, zo had ik het eigenlijk nog niet bekeken.quote:Op donderdag 21 februari 2019 08:57 schreef Budabuddumbam het volgende:
Naar boven is bij ons ook de oplossing, maar ik geef geen garanties
We zijn een huis vol en als ze daar geen zin in hebben moeten ze bij de ander spelen.
Hoe ging het gesprek, Venco?quote:Op woensdag 20 februari 2019 11:46 schreef vencodark het volgende:
[..]
A. ziet elk vogeltje buiten vliegen. A. moet vooraan staan als er iets te bekijken is. A. steekt al over als hij moet wachten. A. kijkt slecht naar zijn omgeving als hij er langs wilt.
Waar hij ook mee bezig is, als er iets interessants gebeurt, stopt hij ermee en gaat dat andere bekijken/doen.
Nou ja, het is nogal een wervelwind.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |