abonnement Unibet Coolblue
pi_157665846
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 november 2015 14:03 schreef Claudia_x het volgende:
Miss, je hebt het er gelukkig al met de juf over gehad. Dit is typisch zoiets waar elke ouder met de leerkracht van het kind over moet kunnen spreken. Want zoals Franny al aangeeft: elk kind moet uitgedaagd worden. De noodzaak om het erover te hebben is groter als er problemen zijn, maar ook als er geen problemen zijn hoort erover gesproken te worden. Het raakt immers aan de kern van de functie van het onderwijs.

Wij hebben het er net met de juf van Lena over gehad. Ivan is de jongste van zijn klas en krijgt genoeg uitdaging, maar Lena is de oudste van de klas. Hierdoor ben ik er extra alert dat ze zich niet gaat vervelen en niet te gemakkelijk voor de teken- en knutselwerkjes kiest terwijl ze nu veel interesse heeft in rekenen, lezen en schrijven en we daarop in zouden kunnen haken. Met de leerkracht hebben we vooral besproken of zij ziet wat wij zien (dat Lena die interesses heeft) en hoe daarmee wordt omgegaan. Ik vind dat een heel prettige insteek: niet problemen bespreken (want dan ben je eigenlijk al te laat), maar de vinger aan de pols houden. Eigenlijk is het vooral interesse tonen in wat er op school gebeurt, delen wat er thuis gebeurt en kijken of we met z'n allen min of meer op één lijn zitten. En dat in tien minuten, net als elke andere ouder. :Y)

Dezelfde redenering gaat eigenlijk ook op voor achterblijven. In de literatuur wordt ook wel gesproken over de 'zone van naaste ontwikkeling' (zie hieronder). Voor groei/ontwikkeling is belangrijk om de juiste balans te hebben tussen te verwerven en reeds verworven kennis. Als die zoek is, ontstaat er een risico op frustratie dan wel verveling.

[ afbeelding ]
En nu hebben we het er inderdaad met de juf over gehad, hoe zij S ziet en hoe wij haar zien.
Er was enige overlap, maar ze is duidelijk twee verschillende personen, op school en thuis. Thuis rekent ze nog op haar vingers, dus ik dacht dat ze met rekenen niet zo lekker liep, maar op school gaat ze als een speer en mag hier ook plus-werkjes maken. Juf zei letterlijk dat ze vindt dat een kind wat haar betreft niet moet blijven herhalen wat het al lang kan, en dat na een paar herhalingen er meer uitdaging moet komen.

Met lezen werkt ze samen met een ander meisje in een plus-boek. Dit doen ze al sinds begin van het schooljaar samen, en op de gang, na een korte instructie. Wisten wij helemaal niets van :D

Kortom, juf heeft haar in de peiling, S heeft er veel zin in, en samen komen ze denk ik dit jaar goed door :)
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_157678221
Lekker Miss, zo'n juf die dat soort dingen ziet en zo lekker vlot oppakt!
Mama van 2 lieve meiden :)
pi_157686933
Bij ons op school gaat het inmiddels stukken beter. De docent heeft ingegrepen en mijn dochter wordt nu uitgedaagd. Resultaat: ze doet meer haar best, heeft het meer naar haar zin en ze presteert veel beter. Helaas heeft ze zelf ook wel door dat het goed gaat. Ze zegt dat ze de beste van de klas is... tsja.... 5 jaar eh.... ze is gelukkig wel trots op zichzelf en haar inzet. Dat houden we erin. NU nog een lesje hollands maaiveld voordat haar kop eraf gaat... eens kijken hoe ik haar dat moet wijsmaken. Wel excellent presteren, zelf niets erover zeggen...

Nouja, het maakt dus enorm uit of de docent het ziet en er wat mee wil. Moet zeggen dat we hier wel te maken met een bovengemiddeld goede docent, volgend jaar wordt een stuk gevaarlijker. Want dan komt er een klas waar de pas afgestudeerde pabo-meisjes elkaar opvolgen....
Whatever...
pi_157692562
Ik las al even mee hier. Hoi.

Van de week oudergesprek gehad over onze oudste. Groep 3 is leuk maar zo makkelijk dat is haar motto.
Ze werd al uitgedaagd met plus werkboeken. Maar nog komt het haar allemaal aanwaaien. Dus op leesgebied kreeg ze nog een extra werkboek, dat is meer voor begrijpend lezen, maar naar aanleiding van ons gesprek gaan ze nu werk voor meer begaafde kinderen te voor schijn halen voor haar.
Rekenen is wel iets minder makkelijk zegt ze zelf maar ook daarmee werkt ze al wel in een plusboek.

Ik ben blij dat de juffen het ook zien en dat ze op zoek gaan naar stof die haar wel uitdaagt.
Wij hebben ook aangegeven dat we het fijn zouden vinden als ze werk krijgt dat haar meer moeite kost, zodat ze leert dat niet alles in een keer hoeft te lukken.
Nu is het namelijk ook zo dat als iets even niet lukt dan zegt ze laat maar en doet ze het gewoon niet.

Ook is nu met de juffen afgesproken dat we geen ouderavonden afwachten maar dat we meteen contact hebben als we merken dat er weinig uitdaging is.

Ik ben blij met onze meedenkende school.
Wel vraag ik mezelf keer op keer af waarom we niet eerder hebben gezien dat ze zo makkelijk leerde. We hebben wel gezien dat ze pienter is en het kostte haar allemaal niet heel veel moeite in de kleuterklas. Het verklaart misschien wel haar driftige temperament dat ze had/heeft.
Mama van Jaël (17-07-2009)
Mama van Sarah (05-03-2011)
pi_157693059
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 november 2015 08:54 schreef Spanky78 het volgende:
Wel excellent presteren, zelf niets erover zeggen...

Ik vind het zelf altijd prettig om bij kinderen het proces te benoemen. Als Marietje met twee vingers in de neus alle tafels leert terwijl Pietje daar wekenlang voor moet oefenen dan heeft Pietje natuurlijk een hele prestatie geleverd.
Ik zou het zoeken in haar prestaties. Dingen waar zij haar best voor heeft gedaan, en in gegroeid is. Dan maakt het niet zo veel uit op welk niveau ze beter is geworden, maar meer dat ze beter is geworden dankzij haar eigen inzet. En dan valt het maaiveld ook een beetje weg want dan groeit gewoon iedereen op z'n eigen hoogte en tempo. :)
  Moderator vrijdag 20 november 2015 @ 15:04:16 #256
5428 crew  miss_sly
pi_157693255
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 november 2015 14:55 schreef Ineffable het volgende:

[..]

Ik vind het zelf altijd prettig om bij kinderen het proces te benoemen. Als Marietje met twee vingers in de neus alle tafels leert terwijl Pietje daar wekenlang voor moet oefenen dan heeft Pietje natuurlijk een hele prestatie geleverd.
Ik zou het zoeken in haar prestaties. Dingen waar zij haar best voor heeft gedaan, en in gegroeid is. Dan maakt het niet zo veel uit op welk niveau ze beter is geworden, maar meer dat ze beter is geworden dankzij haar eigen inzet. En dan valt het maaiveld ook een beetje weg want dan groeit gewoon iedereen op z'n eigen hoogte en tempo. :)
Wat zeg je dat mooi!
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_157695396
MamaPurk herkenbaar, maar dat weet je :D

Ineffable, hier zitten we / school ook meer op het proces ipv het resultaat. Dus niet wat kan dat je dat al kan want dat weten we, maar meer hoe kom je daar.

Maar inderdaad een meedenkende school / docent is wel heel prettig.

Fijn dat jullie zo'n goed gesprek hebben gehad miss.
pi_157701134
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 november 2015 14:55 schreef Ineffable het volgende:

[..]

Ik vind het zelf altijd prettig om bij kinderen het proces te benoemen. Als Marietje met twee vingers in de neus alle tafels leert terwijl Pietje daar wekenlang voor moet oefenen dan heeft Pietje natuurlijk een hele prestatie geleverd.
Ik zou het zoeken in haar prestaties. Dingen waar zij haar best voor heeft gedaan, en in gegroeid is. Dan maakt het niet zo veel uit op welk niveau ze beter is geworden, maar meer dat ze beter is geworden dankzij haar eigen inzet. En dan valt het maaiveld ook een beetje weg want dan groeit gewoon iedereen op z'n eigen hoogte en tempo. :)
Toch is dat ook weer gek. Inderdaad hebben wij het altijd over haar inspanning, we prijzen haar voor inzet. Maar aan de andere kant, ze heeft ook talent en ze is gewoon goed in lezen, rekenen etc. Dat mag ook wel eens een compliment.

Ikzelf kom uit de jaren tachtig, ik moest gewoon meedoen en mijn kop houden. En vooral geen compliment krijgen omdat het voor mij lastig was. Dat is ook niet geheel eerlijk.

Als je een 10 haalt is dat toch net even beter dan een 6. Ookal heeft een ander voor die 6 meer zijn best gedaan. Want alleen op goede intenties kun je niet bouwen, ook het resultaat telt. Het Nederlandse maaiveld hakt de kop eraf van de kinderen die met gemak iets kunnen en vergeet hun prestatie op waarde te schatten.

Want eerlijk is eerlijk. We hebben als samenleving behoefte aan mensen die medicijnen tegen kanker gaan vinden, nieuwe energiebronnen ontwikkelen etc. En dat is nu eenmaal zeldzamer dan een goed buschauffeur kunnen worden, alhoewel daar natuurlijk ook behoefte aan is.

Gek dat voetbaltalent wel gekoesterd wordt en flink betaald voordat ze nog echt iets kunnen. Dan ben je ineens wel een koning. Terwijl klaasje met harder trainen nooit naar Ajax zal kunnen...... Vindt niemand gek.
Whatever...
pi_161475806
En kick. Voor mijn 8 jarige in groep 5.
De plusboeken op school bieden geen uitdaging meer. Mijn dochter vind het gelukkig erg leuk op school en dat willen we graag zo houden. Ik ben eens begonnen eea te lezen.
Met een meidenkwartet
  vrijdag 28 oktober 2016 @ 12:38:10 #260
131983 debuurvrouw
The girl nextdoor
pi_166260215
quote:
0s.gif Op woensdag 14 oktober 2015 13:20 schreef miss_sly het volgende:

[..]

Ik bedoelde het niet zo letterlijk, want dat had ik ook wel kunnen opzoeken :)
Ik bedoelde meer: hoe kun je aan een kind zien dat het meer begaafd is? Is dat zonder IQ-testen te zien? Moet je daar altijd iets mee? Kan een kind ook meer begaafd zijn en geen problemen hebben, sociaal-emotioneel, op school, cognitief, etc? Gewoon lekker meedoen op school omdat het zo gezellig en leuk is? En moet je zo'n kind dan meer stimuleren?
dit is wel een gevaar ben ik achter. wij zijn nu met onze middelste aan het prutsen. gekscherend altijd ons "normale"kind genoemd. :') op de basisschool berucht om zijn gedrag en daar als "typisch havokind" weggezet. hij zat vanwege goede resultaten wel altijd in de plusgroepen maar leek het prima te doen, zich goed te ontwikkelen en prima in balans te zijn. loopt nu compleet vast op de middelbare school. Orthopedagoge erbij (omdat school leek aan te sturen op een ADHD diagnose die wij niet delen. en de huisarts ook niet) en nu blijkt hij dus jaren ondervraagd, een enorme onderpresteerder en daardoor nooit de kans gehad om "leren te leren" die vaardigheid had hij nooit nodig. Nou is ie ook lekker eigenwijs dus als hij het nut niet ziet gaat ie het ook niet doen.
van school komen inmiddels verhalen van "kennisachterstand, slechte concentratie, problemen en moeilijk" zijn cijfers geven daar op zich aanleiding toe. :') maar de conclusie is niet helemaal terecht. wij wachten nog even op het schriftelijke verslag van de ortho. Gaan daarna het gesprek met school aan. Er is in ieder geval geen concentratieprobleem. "slechts" een motivatieprobleem. (wat zich uit in concentratie. dus mja, kip-ei) en dat komt door het gebrek aan uitdaging en zelf oplossingen mogen verzinnen. (heel kort door de bocht) en dus nog nooit moeite moeten hebben doen om iets wat je echt doodsaai vind wél te gaan doen.
Met de kennis van nu zou ik daar toch eerder op hebben willen acteren. en niet zomaar aannemen dat "het wel lekker gaat" en had ik dit onderzoek liever in de brugklas laten doen. dan had hij beter op zijn plek gezeten dan waar hij nu zit. achteraf heeft iedereen gelijk. :P
Het maakt ook niet uit of je koopt, kraakt of huurt, buurvrouw is steeds in de buurt.
  Moderator vrijdag 28 oktober 2016 @ 15:02:41 #261
5428 crew  miss_sly
pi_166263431
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 oktober 2016 12:38 schreef debuurvrouw het volgende:

[..]

dit is wel een gevaar ben ik achter. wij zijn nu met onze middelste aan het prutsen. gekscherend altijd ons "normale"kind genoemd. :') op de basisschool berucht om zijn gedrag en daar als "typisch havokind" weggezet. hij zat vanwege goede resultaten wel altijd in de plusgroepen maar leek het prima te doen, zich goed te ontwikkelen en prima in balans te zijn. loopt nu compleet vast op de middelbare school. Orthopedagoge erbij (omdat school leek aan te sturen op een ADHD diagnose die wij niet delen. en de huisarts ook niet) en nu blijkt hij dus jaren ondervraagd, een enorme onderpresteerder en daardoor nooit de kans gehad om "leren te leren" die vaardigheid had hij nooit nodig. Nou is ie ook lekker eigenwijs dus als hij het nut niet ziet gaat ie het ook niet doen.
van school komen inmiddels verhalen van "kennisachterstand, slechte concentratie, problemen en moeilijk" zijn cijfers geven daar op zich aanleiding toe. :') maar de conclusie is niet helemaal terecht. wij wachten nog even op het schriftelijke verslag van de ortho. Gaan daarna het gesprek met school aan. Er is in ieder geval geen concentratieprobleem. "slechts" een motivatieprobleem. (wat zich uit in concentratie. dus mja, kip-ei) en dat komt door het gebrek aan uitdaging en zelf oplossingen mogen verzinnen. (heel kort door de bocht) en dus nog nooit moeite moeten hebben doen om iets wat je echt doodsaai vind wél te gaan doen.
Met de kennis van nu zou ik daar toch eerder op hebben willen acteren. en niet zomaar aannemen dat "het wel lekker gaat" en had ik dit onderzoek liever in de brugklas laten doen. dan had hij beter op zijn plek gezeten dan waar hij nu zit. achteraf heeft iedereen gelijk. :P
Wat vervelend voor hem. Zo lastig (en herkenbaar van mezelf) dat vastlopen op de.middelbare school.

Je zegt dat je liever in de brugklas had laten testen. Je hebt niet het idee dat e op de basisschol al wat had moeten gebeuren?
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  vrijdag 28 oktober 2016 @ 17:51:51 #262
131983 debuurvrouw
The girl nextdoor
pi_166266795
quote:
1s.gif Op vrijdag 28 oktober 2016 15:02 schreef miss_sly het volgende:

[..]

Wat vervelend voor hem. Zo lastig (en herkenbaar van mezelf) dat vastlopen op de.middelbare school.

Je zegt dat je liever in de brugklas had laten testen. Je hebt niet het idee dat e op de basisschol al wat had moeten gebeuren?
misschien ook wel. al had ik toen echt het idee dat ze wel goed bezig waren met uitdagen enzo.blijkbaar was het daar uitdagende werk dat ook niet echt. (met de kennis van nu) daar was niet zoveel aan veranderd, ook niet met een test. maar hij had wel beter op zijn plek gezeten nu als we het tussen groep 8 en de brugklas hadden gedaan. nu wordt het probleem helemaal bij hem gelegd, net als de verantwoordelijkheid voor een oplossing. nou is hij daar zeker een groot onderdeel van. Heb nog niet echt zicht hoe we dit kunnen verbeteren.
Het maakt ook niet uit of je koopt, kraakt of huurt, buurvrouw is steeds in de buurt.
  vrijdag 28 oktober 2016 @ 18:37:28 #263
116890 _evenstar_
Ba-dum-tisssschhh
pi_166267446
Ik weet zeker dat jullie een oplossing vinden buuf.

Hier eindelijk erkenning bij juf van Arwen. Met 10 minuten gesprekken begon de juf en be noem de alle pijn punten en zei Ondanks dat ze nog steeds heel goed werk levert en boven niveau zit. Merkt e deze juf op waar de pijn punten zitten ( niet leren leren en concentratie problemen) Ze zij daarom vind ik dit laatsye jaar zo fijn. Kan ik de fouten opvangen die ze bij kinderen zoals arwen maken. Ze zegt slimmere kinderen krijgen vaak minste aandacht. Maar hebben die juist het hardste nodig. Buiten dat ze al in plusgroep zat Gaat juf nu ook booster lessen geven die nog eens extra verdient geeft en help met leren te leren etc.

Oliver zit nu dan in equivalent van groep 2 maar ik had met kennismakings gesprek wel overleg gehad en ervaring met Arwen be noem en dat Oliver ook erg vlot lijkt met dingen. Nou pakt juf dat geweldig op. Hij doet klasikaal mee en wordt vaker apart genomen. En krijgt "extra huiswerk" lees waar ze nog met letters bezig zijn heeft hij zijn eerste Lees boekje. Ze volgt hem in zijn ontwikkeling en stimuleert hem. Heel blij mee.
Engaging Infinite Improbability Drive..
pi_166389034
Ooit hier meegelezen vanwege vermoedens maar daarna weinig mee gedaan.

Onze dochter is nu 3jr en 9mnd
Ze telt tot de 1000 in engels nl en ook weer terug naar 0. Ze leert zichzelf lezen, schrijven, sommetjes maken en klokkijken. Ze kent de meeste landen van europa en de vlaggen, alle planeten, hoe het lichaam en de hersenen werken, hoe stroom werkt etc etc
Haar interesses zijn eindeloos en ze onthoudt alles wat ze 1x heeft geleerd, haar geheugen is echt bizar. Wij hebben tot nu toe zelf enkel haar interesses gevolgd ipv actief nieuwe dingen aan te bieden.

Ondanks dat ze super leergierig is, is ze een heerlijk kind en speelt ze ook veel, ze is enorm fan van Mario bross en sinterklaas. Gek op buiten spelen met vriendjes uit de buurt. En heeft een willetje waar je u tegen zegt :D

Ze loopt alleen een beetje vast op leeftijdagenootjes, haar vriendjes zijn 5/6/7jr en dat gaat perfect.

Ze wordt sinds een half jaar gevolgd door een echa specialiste op de psz en het advies is nu om in januari als ze 3jr 11mnd is een groep hoger in te stromen op de basisschool omdat ze sociaal ook voor zou lopen. (De echa specialiste zal ook op de basisschool haar blijven volgen en een advies punt blijven voor de juffen). Mijn dochter heeft last van perfectionisme/faalangst en is enorm gevoelig voor prikkels dus dat is waar ze eerst aan gaan werken met haar en daarna willen ze alles op haar eigen niveau gaan aanbieden in de eigen groep voor zover ze kunnen. Dit voelt voor ons als een goede aanpak, maar ervaring hebben we natuurlijk niet dus het is wel spannend. Voor ons gevoel krijgen we enorm veel steun van de psz en de obs en daar zijn we heel erg blij mee. Toch zijn er af en toe twijfels of we er goed aan doen..

Mijn dochter kan goed voor zichzelf opkomen maar ze is heel erg mini 94cm en toen we zijn wezen kijken schrok ik wel een beetje van hoe klein ze leek.. zijn er mensen hier actief op fok die ervaring hebben met deze situatie die mij tips etc kunnen meegeven?
9jan. Is de warme overdracht van psz naar obs.


Alvast bedankt!

[ Bericht 8% gewijzigd door #ANONIEM op 03-11-2016 12:41:16 ]
pi_166391822
Maakt het bij jullie echt uit of ze een groep hoger instroomt? Bij ons zit groep 1 en 2 bij elkaar (montessori). Het maakt dan niet persé uit in welke groep je zit, je wordt uitgedaagd op het niveau wat bij je past. Lijkt me dan dat je gedurende het jaar prima kan zien of ze bij de groep 2 kinderen aansluit en daarmee gelijk over kan of niet. Je hoeft dan in feite pas aan het eind van het eerste jaar écht te beslissen en dan weet je veel meer over hoe de aansluiting is (en hoeveel ze gegroeid is :))
pi_166392451
Logician, wat ik herken is dat mijn zoon (precies een jaar ouder dan je dochter) ook een leergierig kind is, met een enorm brede interesse (en kennis), goed geheugen, wat alles vlot oppikt. Sociaal is hij vaardig, emotioneel wel gewoon duidelijk 4,5. Ik herken ook de faalangst en gevoeligheid.

Hij is vorig jaar januari begonnen in groep 0 van een montessorischool. Vooraf geen specialisten ingeschakeld oid, hij doet het prima en hij komt van een kinderdagverblijf wat niet zo focust op het cognitieve (vind ik prima hoor!) en hoewel ik heus wel weet dat ik een verbaal sterk en vlot kind heb, stapten we er redelijk blanco in. Het eerste halfjaar is hij echt bezig geweest zijn plek te vinden. Hij vond school super en lag prima in de groep, maar vond het bijvoorbeeld lastig om zijn grenzen te stellen naar dominante vriendjes, moeilijk om werkjes te kiezen waarvan hij niet precies weet hoe ze moeten, en echt nog bang om met de juf te praten. Ik heb vanaf het eerste begin aangegeven dat hij meer wil dan hij durft en gevraagd hem daarbij te begeleiden.

Sinds de zomer is hij dus over naar groep 1 en hij is enorm gegroeid. Komt beter voor zichzelf op, zoekt steun en veiligheid bij de juf en durft ook de grenzen van zijn kunnen op te zoeken. Vrij onverwacht voor mij stelde de juf vorige maand voor om te gaan versnellen en hem werk op groep 2 niveau aan te bieden, want als dan aan het eind van het jaar blijkt dat hij door kan naar groep 2, dan zijn we niet te laat. Ik vind dat prima, maar heb wel heel duidelijk aangegeven dat ik zijn zelfvertrouwen en het opdoen van positieve ervaringen van het leren leren voorop vind staan.

Al met al vind ik het juist heel fijn dat hij dat eerste jaar echt zijn plek kan zoeken en dat het versnellen nu 'pas' gaat plaatsvinden. Hij heeft het echt nodig gehad. Ik snap uit je verhaal niet helemaal goed wat het plan nu is: haar nu een half jaar groep 1 laten doen en daarna een jaar groep 2 en dan door? Of juist nu een half jaar groep 0 en daarna groep 1 en 2 in een jaar? Dat laatste lijkt op wat wij nu doen (hoewel ook heel goed kan zijn dat hij volgend jaar gewoon groep 2 doet hoor, dat gaan we later beslissen) en daar heb ik dus een heel goed gevoel bij. Juist als kinderen zo gevoelig en streng voor zichzelf zijn is het fijn als eerst de randvoorwaarden in orde zijn. Als ze vlot leren dan halen ze de kennis wel weer bij, maar beschadigd zelfvertrouwen is veel moeilijker te repareren.
I'm not troubled or sad, I'm just ready for bed.
pi_166393406
Bedankt voor jullie reacties, ik zal de vragen eerst beantwoorden voor het complete plaatje.

De reden van de begeleiding is omdat ze als peuter van 2jr 10mnd heerlijk in haar vel binnen kwam op de psz, en binnen een maand veranderde in een kindje dat ipv normale zinnen baby taal ging praten, ipv tekenen krassen en ineens niets meer kon en de dagen na de psz enkel nog vol woedeaanvallen waren. Kort na dat de begeleiding begon en ze extra uitdaging krijgt gaat alles weer helemaal super. Dus daar zijn wij heel erg blij mee (vooral voor haar). Wij kenden het echa niet, deze specialiste word betaald door de psz en straks dus door de obs, ze doet naast het observeren ook plusklassen.

De school waar ze heen gaat heeft een groep 0/1 de instromers en jonge groep 1 kinderen en een groep 1/2 de oudere groep 1 kinderen en groep 2 kinderen. De reden voor het overslaan van de 0/1 groep is omdat ze bang zijn dat ze sociaal anders geen aansluiting krijgt zoals nu op de psz het geval is, en de overgang naar groep 2 of 3 hangt echt af van hoe het gaat. Sociaal emotioneel staat voorop, dus eerst aan de faalangst etc werken en daarna pas de extra zaken, coginitief zit ze volgens observatie op groep 3/4.

[ Bericht 3% gewijzigd door #ANONIEM op 03-11-2016 16:58:02 ]
  maandag 4 november 2019 @ 19:54:45 #268
318546 Mevr_Mus
Met Mini_Musjes
pi_189785816
Enorme kick :7

Onze oudste loopt steeds meer tegen dingen aan. Op het oog doet hij het prima op school, maar er zijn sterke vermoedens (van o.a. in hb gespecialiseerde orthopedagoog die wij zelf hebben ingeschakeld), dat hij enorm aan het onderpresteren is. En school sluit sowieso niet aan bij zijn belevingswereld en enorme interesse in geschiedenis en maatschappelijke kwesties. Langzaam zien wij zijn plezier in school verdwijnen en dat baart ons zorgen :{ School is saai en zoon vindt weinig aansluiting bij zijn gemiddelde leeftijdsgenoten. Gelukkig heeft hij wel een paar vriendjes die hij wél begrijpt O+

In onze zoektocht naar wat nu goed is voor onze grote vragen wij ons nu af of het zinvol zou zijn om hem te laten testen. Ben daarom benieuwd wat anderen gedaan hebben, met welke overwegingen.
Oude (on)bekende.
pi_189787555
quote:
0s.gif Op maandag 4 november 2019 19:54 schreef Mevr_Mus het volgende:
Enorme kick :7

Onze oudste loopt steeds meer tegen dingen aan. Op het oog doet hij het prima op school, maar er zijn sterke vermoedens (van o.a. in hb gespecialiseerde orthopedagoog die wij zelf hebben ingeschakeld), dat hij enorm aan het onderpresteren is. En school sluit sowieso niet aan bij zijn belevingswereld en enorme interesse in geschiedenis en maatschappelijke kwesties. Langzaam zien wij zijn plezier in school verdwijnen en dat baart ons zorgen :{ School is saai en zoon vindt weinig aansluiting bij zijn gemiddelde leeftijdsgenoten. Gelukkig heeft hij wel een paar vriendjes die hij wél begrijpt O+

In onze zoektocht naar wat nu goed is voor onze grote vragen wij ons nu af of het zinvol zou zijn om hem te laten testen. Ben daarom benieuwd wat anderen gedaan hebben, met welke overwegingen.
Ik reageer morgen even langer, maar alvast: hoe oud is hij nu? En welke groep zit hij?
  maandag 4 november 2019 @ 21:34:01 #270
318546 Mevr_Mus
Met Mini_Musjes
pi_189787776
quote:
0s.gif Op maandag 4 november 2019 21:23 schreef Deepfreeze het volgende:

[..]

Ik reageer morgen even langer, maar alvast: hoe oud is hij nu? En welke groep zit hij?
Hij is net 8 en zit in groep 5.

En alvast bedankt :)
Oude (on)bekende.
pi_189791937
quote:
0s.gif Op maandag 4 november 2019 21:34 schreef Mevr_Mus het volgende:

[..]

Hij is net 8 en zit in groep 5.

En alvast bedankt :)
Zo, alles op zijn plekkie :D

Ik dacht dat de jouwe nog jonger was..

Even ons avontuur met eentje van bijna 8 (eind december) en groep 5..
In groep 1 bleek dat hij nogal snel ging en is daarom na anderhalf jaar kleuteren naar groep 3 gegaan. Daar zag de juf wel dat hij hard ging, maar hij moest nog beginnen met lezen en schoolse vaardigheden. Daarbij zit hij in een 3-4-5 groep, dus hij vermaakte zich wel met alle uitleg van alle groepen. Eind groep 3 is hij doorgetest op CITO's om te kijken waar hij stond. Hij bleek minimaal een half jaar voor te lopen bij de vakken. Daardoor mocht bij naar de bovenschoolse plusklas in groep 4. Hij ging dan 2 uur naar een externe klas voor meerbegaafde kinderen. En dan op school ook nog een uurtje plusklas ergens.

Halverwege groep 4 kwam de vraag: wil je vanaf groep 5 je kind naar de "echte" externe plusklas. De voorwaarde daarvoor was een IQ test. Aangezien hij dat schooljaar ook steeds aangaf dat de herhaling wel saai werd hebben we toegestemd. Die klas was de enige reden om de test te doen, de cito zei me toch wel meer. Die test viel hoog zat uit, dus goedgekeurd voor de plusklas. Nu zit hij in groep 5, gaat 1 ochtend naar een externe plusklas, krijgt voor de andere 4 dagen een half uur schoolwerk mee, dus een half uur regulier schoolwerk minder. En dan nog huiswerk voor thuis: Russisch :P

Je merkt nu na een paar weken dat hij best wat hiaten heeft op zijn executieve functies. Dingen als plannen komt hij nu tegen, en dat is eigenlijk het doel van die plusklas: het kind op hun eigen niveau laten werken, zodat ze dingen tegen komen die kinderen normaal gesproken op school tegen komen. Dus faal-momenten, planfouten, doorzetten, frustraties etc.

Maar dan nog zit ik met een kind die school stom vind.. De pauzes zijn leuk, dan speelt hij met een groep kinderen uit groep 4-8 samen minecraft-je. Zijn beste vriendje is ook HB en een jaar ouder. Hij kan ook wel met jongere kinderen, maar dan wel de types die stevig in hun schoenen staan..
Ik heb volgende week weer een oudergesprek. Dan ga ik vragen op ze hem opnieuw willen doortoetsten op CITO's. Dat is voor mij een belangrijker punt dan dat IQ. Met de cito's kun je zien waar hij staat en of hij werkelijk verder is. Hij maakte al deels het huiswerk van de oudste vorige jaar in groep 8, dus dan is groep 5 werk toch wel saai. Een kind leert het meest als het in de zone van naaste ontwikkeling zit, of voor de herhaling net daaronder. (zie grafiek)

En daar zegt IQ niet perse iets over.Uit de deelscores zie je bij hem dat hij in taal net HB is, maar met redeneren zit hij echt hoog. Bij CITO's kun je per vak zien waar een kind zit. Als je op de CITO laat zien dat je een jaar vooruit bent met taal, dan is het niet fijn als je vaak het huidige leerwerk moet doen. Dan moet je dus die plek opzoeken met de lesstof. Voor rekenen kan dat een andere voorsprong zijn.

Dus het is de vraag: wat bereik je met een IQ test? Als je daarmee extra voorzieningen kunt krijgen, dan zou ik het doen. Of luisteren de leerkrachten niet naar je zonder zo'n test, dan ook doen.. Maar anders zou ik eerder vragen om stofinhoudelijke testen zoals cito om te kijken waar hij staat en wat ze hem aan kunnen bieden ipv de reguliere herhaling.
Verbreding en verdieping als het kan.. Versnellen alleen als het geen andere optie is.. Dat is bij ons het motto (met een nu al jonge leerling)



(CITO kan ook een andere toetsmethode zijn, maar CITO's gebruiken ze bij ons)
pi_189792249
Goed verhaal, deepfreeze en helemaal mee eens. Ik zou inderdaad proberen zicht te krijgen op die deelgebieden en naast de cognitieve prestaties ook kijken naar de executieve vaardigheden, omdat juist hoogbegaafden/intelligente kinderen daar op vast kunnen lopen of om die reden kunnen onderpresteren.

Mevr_Mus: wat betreft zijn enorme interesse in geschiedenis & maatschappelijke kwesties... is er misschien iemand in jullie omgeving die veel hiervan weet en met wie hij daarover kan praten en die hem dingen kan laten lezen of zien? (Of jullie zelf wellicht?) En waar hij bijv iedere maand een middagje naar toe gaat om daarmee bezig te zijn?

Dit hoeft niet per se op school vorm te krijgen. Ik ben historicus (en geschiedenisdocent) en zou prima met een basisschoolkind aan de slag kunnen hiermee.
Ik zeg zelf regelmatig tegen leerlingen op mijn school dat mijn bovenmatige interesse voor deze onderwerpen een 'afwijking' is waarvan ik snap dat niet iedereen die heeft. Het is belangrijk dat jouw zoon ook begrijpt dat veel andere kinderen dat niet op die manier hebben, dat is niet erg, maar het is tegelijkertijd ook belangrijk dat hij weet dat er wel degelijk mensen zijn die hem wel hierin begrijpen. :) . O+ .

Vanaf negen jaar is dit ook een idee:
https://www.njbg.nl

"Wij zijn de Nederlandse Jeugdbond voor Geschiedenis (NJBG). Een vereniging voor en door jongeren van 9 tot en met 26. Wij organiseren door het jaar heen allerlei activiteiten die te maken hebben met geschiedenis, archeologie en experimentele archeologie. Ook hebben we onze zomerkampen, leuke kampen waarbij naast geschiedenis gezelligheid ook erg belangrijk is."

[ Bericht 4% gewijzigd door Franny_G op 05-11-2019 09:48:56 ]
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
  dinsdag 5 november 2019 @ 11:29:12 #273
472506 Nanukerst
Beter bekend als L-E.
pi_189793735
(L-E hier, ik kan mijn eigen account niet meer in dus even zo :') )

Na het verslijten van drie basisscholen en nu een thuiszitter die kortgeleden hoogbegaafd is bevonden heb ik de neiging om te zeggen: Laat in vredesnaam wel testen, zodat je al vroeg kan inspringen op wat hij nodig heeft. Het valt me op dat hier veel verhalen voorbij komen van kinderen die op school voor lopen. Onze zoon heeft dat nooit gedaan, heeft zich vermoedelijk al heel vroeg op school aangepast, en is hierdoor niet gezien. Doortoetsen met een CITO zou bij hem dus geen enkele informatie hebben gegeven.

Als je wel besluit om te laten testen: laat dit alsjeblieft doen bij een HB-specialist, of in ieder geval iemand met echte kennis over hoogbegaafdheid. De behandelaren van onze zoon zijn er in gespecialiseerd en die kennis heeft oneindig veel meerwaarde. :-)
  dinsdag 5 november 2019 @ 11:40:06 #274
318546 Mevr_Mus
Met Mini_Musjes
pi_189793908
Dank voor je uitgebreide antwoord Deepfreeze!

Onze oudste is een echte onderduiker. Thuis zagen wij wel allerlei "eigenaardigheden" maar op school werd tot halverwege vorige jaar vooral een vrolijk en serieus jongetje gezien dat het "gewoon" bovengemiddeld goed deed. De reden dat wij vorig jaar zelf een orthopedagoog hebben benaderd was dat wij steeds het gevoel dat er iets niet klopte. We kregen steeds meer het gevoel dat hij niet echt zichzelf was op school. Daar kwam bij dat de juf dyslexie vermoedde, maar daar niets mee kon omdat hij te slim zou zijn.

Lang verhaal kort: we begonnen met het vermoeden van dyslexie en zorgen om zijn sociaal emotionele welzijn en eindigden met een sterk vermoeden van hoogbegaafdheid en een geschatte didactische voorsprong van 2 jaar 8)7

De juf in groep 4 had in eerste instantie moeite met het idee dat ook een bovengemiddeld presterend kind kan onderpresteren, maar uiteindelijk heeft zij (nog voordat alle hb-screeningen volgens protocol doorlopen waren) van de een op andere dag het niveau ophoog gegooid en hem hier fantastisch in begeleid. Kind was zielsgelukkig en hij maakte opeens foutloze cito's 8)7

Dit jaar gaat het echter minder goed. Zoon is teleurgesteld in groep 5. Zelf geschiedenis blijkt saai... Ondanks compactschema's en verrijking voor alle vakken en deelname aan de plusklas zien wij zijn aandacht verslappen en zijn plezier in school weer verdwijnen. Wij hebben de indruk dat de juffen weinig van hem begrijpen en dat hij wel het moeilijkere werk wel krijgt, maar daarbij niet echt begeleid wordt. Alsof de juffen het doen omdat het moet van de hb-specialist binnen school, niet omdat ze zelf begrijpen waarom het voor zoon belangrijk is :{

Vanuit school wordt gezegd dat testen niet nodig is omdat ze voldoende aanwijzingen zien om zoon als hoogbegaafd te behandelen. Zelf twijfelen we. Zelf zou ik het wel fijn vinden om beter te begrijpen wat er in dat hoofd omgaat. En daarnaast zou het misschien ook fijn zijn om meer begrip te krijgen van de juffen, juist i.v.m. met het onderpresteren en aanpassen kunnen cijfers als argument misschien handig zijn. En dan ergens ook bang zijn dat er helemaal niets bijzonders uit de test komt :@

Ik vind het maar ingewikkeld... :X
Oude (on)bekende.
  dinsdag 5 november 2019 @ 11:47:38 #275
318546 Mevr_Mus
Met Mini_Musjes
pi_189793999
En Franny O+ Zelf gaan we veel naar musea. Rijsmuseum voor de oudheden is momenteel favoriet. Hij gaat ook regelmatig met een vriendje mee (soortgelijk exemplaar ;) ) en we lezen heel veel. Er zijn gelukkig ook een aantal mensen in onze omgeving met wie zoon over zijn interesses kan praten en die hem daarmee echt serieus nemen. Maar zo'n geschiedeniskamp zou hij fantastisch vinden!
Oude (on)bekende.
  dinsdag 5 november 2019 @ 12:03:04 #276
318546 Mevr_Mus
Met Mini_Musjes
pi_189794250
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 november 2019 11:29 schreef Nanukerst het volgende:
(L-E hier, ik kan mijn eigen account niet meer in dus even zo :') )

Na het verslijten van drie basisscholen en nu een thuiszitter die kortgeleden hoogbegaafd is bevonden heb ik de neiging om te zeggen: Laat in vredesnaam wel testen, zodat je al vroeg kan inspringen op wat hij nodig heeft. Het valt me op dat hier veel verhalen voorbij komen van kinderen die op school voor lopen. Onze zoon heeft dat nooit gedaan, heeft zich vermoedelijk al heel vroeg op school aangepast, en is hierdoor niet gezien. Doortoetsen met een CITO zou bij hem dus geen enkele informatie hebben gegeven.

Als je wel besluit om te laten testen: laat dit alsjeblieft doen bij een HB-specialist, of in ieder geval iemand met echte kennis over hoogbegaafdheid. De behandelaren van onze zoon zijn er in gespecialiseerd en die kennis heeft oneindig veel meerwaarde. :-)
"Grappig", kan me herinneren dat ik bij jou vaak herkenbare dingen heb gelezen als je over je oudste schreef! Hoop dat jullie nu een aanknopingspunt hebben gevonden om hem te helpen.

In denk dat het bij zoon ook niet perse informatief is om door te toetsen. Interessanter is denk ik om meer inzicht te krijgen in wat er in zijn hoofd gebeurd en te kijken hoe we daar op in kunnen spelen (meer top-down leren bijv.).
Oude (on)bekende.
pi_189795225
Krijg je die antwoorden uit een IQ test? Je kunt het natuurlijk proberen, misschien vind je nog iets eruit waar je iets mee kunt. Als het IQ uit balans is qua verbaal-performaal, of het werkgeheugen zwakker zou zijn, dan kan het helpen om hem anders instructies te geven (het HB vriendje heeft relatief zwak werkgeheugen, waardoor hij gefrustreerd raakt doordat de rest van zijn hoofd wel sneller wil/kan)
Je bent ook al iets verder als de ortho mee heeft gekeken. Dan heb je al iets meer inzicht denk ik.

De ene HB-er is ook echt de andere niet. Er zijn zoveel soorten.. Die vergen allemaal een eigen aanpak.

Ik merk bij mijn jongste dat ik hem niet altijd kan volgen, en me soms afvraag hoe zijn hoofd nou weer gewerkt heeft. Het enige dat de IQ test wel duidelijk heeft gemaakt (maar wat daarvoor ook al is gezegd door leerkrachten), is dat zijn hoofd soms zo ingewikkeld doet, dat hij daardoor juist slechter presteert met sommige simpele taken. Hij had in groep 3/4 ook een geweldige leerkracht. In groep 1 presteerde hij ook onder, maar die juf van groep 3-4 was no-nonsense en heeft zijn sociaal emotionele ontwikkeling een duw gegeven. Dat paste daardoor beter bij de rest van hem, maar hij blijft daar jong in. Dat zit hem soms wel dwars als hij serieus moet werken.

Maar nu met die externe plusklas is het echt aanpoten. Die van vorig jaar was nog te makkelijk, die van school helemaal, deze zoekt echt de grens op. Met een vak als Russisch merk je dat ze het redelijk zinloos vinden en het moeilijk is vanwege het schrift.
De mijne vindt de taalwerkjes ook vervelend omdat hij dat vaak creatief moet denken, en dan zie je dat in tegenstelling tot zijn creatieve rekenoplossingen, bij taal juist heel rechtlijnig is. Dat merk je pas echt als je op de grens zit. Dat zorgt voor frustraties.
Ik heb tot nu toe meer geleerd over het hoofd van mijn kind door te zien hoe hij die dingen aanpakt, dan door de test.
Je kunt kijken of de ortho nog eens kan observeren hoe hij dingen doet?

Nu merk ik op onze school ook wel dat niet elke leerkracht om kan gaan met bepaalde types HB-ers.. De mijne is klein en schattig en kan daardoor veel maken. Hij windt juffen zo om zijn vinger en krijgt alle aandacht en hulp. Dat is goed bedoeld, maar niet functioneel als je zelf iets moet leren. ;)
Ik hoor daar ook van gevallen van onderpresteren, of van gefrusteerde HB-ers omdat ook de extra stof niet genoeg is. En ik ben er ook niet 100% zeker van dat de mijne zonder problemen de eindstreep haalt. Het zal net afhangen van de klik met de leerkracht in de bovenbouw (groep 6-7-8 dezelfde leerkracht) en hun aanpak. Mijn HB-er ging in de middenbouw dus vliegend vooruit, de andere HB-er in dezelfde groep raakte gefrustreerd en liep vast, met dezelfde aanpak.

Ik heb tot nu toe mazzel dat hij niet gefrustreerd raakt (ook al bespreek ik het vervelen wel volgende week), dat hij genoeg vriendjes heeft en de afgelopen 2 jaar een goede leerkracht had.
pi_189795607
Wat is nu het probleem waar je het meest mee zit, @Mevr_Mus? Hij heeft vrienden, dus is het erg dat hij geen aansluiting vindt bij de hele groep? Hij is acht jaar oud en zit in groep vijf, dus is het erg dat hij nog niet goed kan plannen? Ik werk dagelijks met volwassenen die niet kunnen plannen. Wil je graag dat school aansluit bij zijn eigen belevingswereld? Dat willen de ouders van de andere 30 kinderen in de klas ook. Wil je weten wat er in zijn hoofd omgaat? Denk je dat het antwoord daarop je nieuwe inzichten gaat geven ten aanzien van de stimulerende omgeving die hij nodig heeft?

Ik vind het zelf vooral erg dat mijn twee slimme kinderen geen plezier beleven aan school. Dat deed ikzelf ook niet: school is iets wat moet. Als ik mijn kinderen vraag wat ze leuk vinden aan school, dan noemen ze de pauzes en de gymles. In de klas van mijn dochter doen ze wel aan "Grej of the day" en daar duiken wij bovenop. Ik ben ervan overtuigd dat zulk soort initiatieven de nieuwsgierigheid van kinderen prikkelen, onder andere doordat de ouders erbij worden betrokken en er zo een stimulerende sociale omgeving wordt gecreëerd. Maar het is de druppel op een gloeiende plaat, want verder draait school grotendeels om gortdroge instructies en CITO-toetsen.

M'n eigen aanpak is om niet te veel verwachtingen te hebben van school. Ik hoop dat het een plek is waar m'n kinderen zich veilig voelen, waar ze leuke sociale contacten hebben en als het meezit iets van opsteken. Ook wil ik m'n kinderen zo ver mogelijk weghouden van diagnostiek en hulpverlening omdat labels een desastreus effect kunnen hebben en omdat ik weinig vertrouwen heb in orthopedagogen (ik heb in het wereldje gewerkt).

Ik kan me goed voorstellen dat er ouders zijn die hogere verwachtingen hebben van school. Je zou natuurlijk uit kunnen kijken naar een andere school, bijvoorbeeld een waar betekenisvol leren op de voorgrond staat (volgens de leer van Vygotsky, wiens ideeën over de zone van naaste ontwikkeling Deepfreeze aanhaalt).
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  dinsdag 5 november 2019 @ 14:11:46 #279
472506 Nanukerst
Beter bekend als L-E.
pi_189795931
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 november 2019 12:03 schreef Mevr_Mus het volgende:

[..]

"Grappig", kan me herinneren dat ik bij jou vaak herkenbare dingen heb gelezen als je over je oudste schreef! Hoop dat jullie nu een aanknopingspunt hebben gevonden om hem te helpen.

In denk dat het bij zoon ook niet perse informatief is om door te toetsen. Interessanter is denk ik om meer inzicht te krijgen in wat er in zijn hoofd gebeurd en te kijken hoe we daar op in kunnen spelen (meer top-down leren bijv.).
Meer inzicht in wat er in zijn hoofd gebeurt is heel prettig, vonden wij. Ook in niet-schoolse situaties blijkt het fijn om hem beter te snappen. Maar dat kunnen jullie vast ook regelen zonder IQ-test inderdaad, zeker als hoogbegaafdheid ook door school al genoemd is. :)
pi_189796802
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 november 2019 13:47 schreef Claudia_x het volgende:

M'n eigen aanpak is om niet te veel verwachtingen te hebben van school. Ik hoop dat het een plek is waar m'n kinderen zich veilig voelen, waar ze leuke sociale contacten hebben en als het meezit iets van opsteken. Ook wil ik m'n kinderen zo ver mogelijk weghouden van diagnostiek en hulpverlening omdat labels een desastreus effect kunnen hebben en omdat ik weinig vertrouwen heb in orthopedagogen (ik heb in het wereldje gewerkt).
Herkenbaar.. Ik heb hier ook weleens geroepen dat de jongste alleen naar school gaat voor de sociale contacten en de gezelligheid. Cognitief bieden ze hem weinig in basis, de externe klas vangt dat nu gelukkig wel op. Hier het label ook nodig voor die klas, anders hadden we gehandeld naar wat ik zag (anders had hij nu een jaar lager gezeten, overgang 1->3 was op mijn initiatief)

Dat GOTD ga ik eens bekijken, vind het ook echt iets voor onze montessori, maar ze piepen al dat ze het zo druk hebben(en terecht ook). Het is echt iets klassikaals denk ik?
  Moderator dinsdag 5 november 2019 @ 15:33:56 #281
5428 crew  miss_sly
pi_189797016
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 november 2019 13:47 schreef Claudia_x het volgende:

In de klas van mijn dochter doen ze wel aan "Grej of the day" en daar duiken wij bovenop.
Dat klinkt echt heel tof!
Doen ze dat alleen bij je dochter in de klas? Is er een reden voor om dat alleen in die klas te doen?
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  dinsdag 5 november 2019 @ 15:51:35 #282
11682 Moonah
Jolie femme
pi_189797302
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 november 2019 15:33 schreef miss_sly het volgende:

[..]

Dat klinkt echt heel tof!
Doen ze dat alleen bij je dochter in de klas? Is er een reden voor om dat alleen in die klas te doen?
Grey of the day is zo leuk! Op facebook is er een hele community die grey's uitwisselt.
/weer weg uit dit topic.
"Bloemen zijn rood jongeman... "
Zo. Dan witte gullie dè ôk wir.
  dinsdag 5 november 2019 @ 16:41:09 #283
318546 Mevr_Mus
Met Mini_Musjes
pi_189798343
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 november 2019 13:47 schreef Claudia_x het volgende:
Wat is nu het probleem waar je het meest mee zit, @:Mevr_Mus? Hij heeft vrienden, dus is het erg dat hij geen aansluiting vindt bij de hele groep? Hij is acht jaar oud en zit in groep vijf, dus is het erg dat hij nog niet goed kan plannen? Ik werk dagelijks met volwassenen die niet kunnen plannen. Wil je graag dat school aansluit bij zijn eigen belevingswereld? Dat willen de ouders van de andere 30 kinderen in de klas ook. Wil je weten wat er in zijn hoofd omgaat? Denk je dat het antwoord daarop je nieuwe inzichten gaat geven ten aanzien van de stimulerende omgeving die hij nodig heeft?
Wat mij het meest zorgen baart is denk ik de passiviteit waarin hij nu weer vervalt. Hij is van nature dromerig, maar nu heb ik soms het gevoel dat er helemaal niets meer binnen komt en hij komt ook tot weinig. Daarnaast vind ik het ook echt naar om te zien hoe hij zich soms aanpast. Hij doet zoals hij denkt dat het hoort. Beetje lastig uit te leggen. Wat doet dit op de lange termijn met hem?

In de klas laat hij zich weinig zien, maar laatst hoorde ik dat hij wel af en toe tussendoor naar de juf komt om te vertellen dat de oplossing zoals die was besproken wel goed was, maar dat je dat je er ook op manier X en manier Z naar kan kijken. De juf zei letterlijk dat ze misschien met iets met dat betweterige gedrag moesten doen :{ Helaas heb ik meer van dit soort voorbeelden. Op zich ben ik blij met school, maar uiteindelijk zijn het de leerkrachten waar je kind dagelijks mee te maken heeft. En niet al die leerkrachten snappen ons kind. Ik heb de (ijdele?) hoop dat een test de leerkrachten kan helpen ons kind te begrijpen.

quote:
0s.gif Op dinsdag 5 november 2019 13:47 schreef Claudia_x het volgende: Ik vind het zelf vooral erg dat mijn twee slimme kinderen geen plezier beleven aan school. Dat deed ikzelf ook niet: school is iets wat moet. Als ik mijn kinderen vraag wat ze leuk vinden aan school, dan noemen ze de pauzes en de gymles. In de klas van mijn dochter doen ze wel aan "Grej of the day" en daar duiken wij bovenop. Ik ben ervan overtuigd dat zulk soort initiatieven de nieuwsgierigheid van kinderen prikkelen, onder andere doordat de ouders erbij worden betrokken en er zo een stimulerende sociale omgeving wordt gecreëerd. Maar het is de druppel op een gloeiende plaat, want verder draait school grotendeels om gortdroge instructies en CITO-toetsen.
Dat ook :Y

quote:
0s.gif Op dinsdag 5 november 2019 13:47 schreef Claudia_x het volgende:
M'n eigen aanpak is om niet te veel verwachtingen te hebben van school. Ik hoop dat het een plek is waar m'n kinderen zich veilig voelen, waar ze leuke sociale contacten hebben en als het meezit iets van opsteken. Ook wil ik m'n kinderen zo ver mogelijk weghouden van diagnostiek en hulpverlening omdat labels een desastreus effect kunnen hebben en omdat ik weinig vertrouwen heb in orthopedagogen (ik heb in het wereldje gewerkt).

Ik kan me goed voorstellen dat er ouders zijn die hogere verwachtingen hebben van school. Je zou natuurlijk uit kunnen kijken naar een andere school, bijvoorbeeld een waar betekenisvol leren op de voorgrond staat (volgens de leer van Vygotsky, wiens ideeën over de zone van naaste ontwikkeling Deepfreeze aanhaalt).
Misschien hebben / hadden wij te hoge verwachtingen van school. Aanbod voor slimmere kinderen is groot en er is een hb-specialist binnen de school. Maar dat betekent niet dat alle leerkrachten begrijpen wat hoogbegaafdheid inhoudt. Het beeld dat hoogbegaafde kinderen enorm voorlopen en foutloos werken lijkt toch nog te overheersen. En mijn dromerige, luie en extreem slordige kind past niet in dat plaatje :s)

[ Bericht 0% gewijzigd door Mevr_Mus op 05-11-2019 17:21:32 ]
Oude (on)bekende.
  dinsdag 5 november 2019 @ 16:44:27 #284
318546 Mevr_Mus
Met Mini_Musjes
pi_189798405
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 november 2019 14:11 schreef Nanukerst het volgende:

[..]

Meer inzicht in wat er in zijn hoofd gebeurt is heel prettig, vonden wij. Ook in niet-schoolse situaties blijkt het fijn om hem beter te snappen. Maar dat kunnen jullie vast ook regelen zonder IQ-test inderdaad, zeker als hoogbegaafdheid ook door school al genoemd is. :)
We krijgen steeds meer inzicht in zijn hoofd, maar het is wel een hele zoektocht. Vandaar dat wij ook wel openstaan voor mensen / professionals die daar in mee kunnen zoeken.
Oude (on)bekende.
  dinsdag 5 november 2019 @ 16:47:19 #285
318546 Mevr_Mus
Met Mini_Musjes
pi_189798443
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 november 2019 15:51 schreef Moonah het volgende:

[..]

Grey of the day is zo leuk! Op facebook is er een hele community die grey's uitwisselt.
/weer weg uit dit topic.
Ik ga dat ook nog even opzoeken! Zou je eventueel ook gewoon thuis kunnen doen denk ik? Ter afwisseling van gesprekken over euthanasie, Egyptische goden of de zin van oorlog tijdens de maaltijd ;)
Oude (on)bekende.
  woensdag 6 november 2019 @ 10:59:32 #286
472506 Nanukerst
Beter bekend als L-E.
pi_189813503
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 november 2019 16:44 schreef Mevr_Mus het volgende:

[..]

We krijgen steeds meer inzicht in zijn hoofd, maar het is wel een hele zoektocht. Vandaar dat wij ook wel openstaan voor mensen / professionals die daar in mee kunnen zoeken.
In welke regio wonen jullie?
  woensdag 6 november 2019 @ 11:49:22 #287
318546 Mevr_Mus
Met Mini_Musjes
pi_189814138
quote:
0s.gif Op woensdag 6 november 2019 10:59 schreef Nanukerst het volgende:

[..]

In welke regio wonen jullie?
Zie PM :)
Oude (on)bekende.
  vrijdag 8 november 2019 @ 14:18:17 #288
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_189850636
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 november 2019 13:47 schreef Claudia_x het volgende:

Ik vind het zelf vooral erg dat mijn twee slimme kinderen geen plezier beleven aan school. Dat deed ikzelf ook niet: school is iets wat moet. Als ik mijn kinderen vraag wat ze leuk vinden aan school, dan noemen ze de pauzes en de gymles. In de klas van mijn dochter doen ze wel aan "Grej of the day" en daar duiken wij bovenop. Ik ben ervan overtuigd dat zulk soort initiatieven de nieuwsgierigheid van kinderen prikkelen, onder andere doordat de ouders erbij worden betrokken en er zo een stimulerende sociale omgeving wordt gecreëerd. Maar het is de druppel op een gloeiende plaat, want verder draait school grotendeels om gortdroge instructies en CITO-toetsen.
Wat gaaf is dit!
Wat zou ik dit graag aandragen bij de school van O, maar ik heb eigenlijk erg weinig hoop dat ze daar iets mee zouden willen doen. Te veel gedoe en werkdruk etc.... :{ Terwijl, wat is nou 8 minuten op een dag. Ik denk dat ze met deze methode met gemak 8 minuten 'hou je mond, zit stil, doe niet' uit zouden besparen... ;)

Ik heb de directeur iig maar een mailtje gestuurd met de info. ;) Wie weet...

[ Bericht 5% gewijzigd door BE op 08-11-2019 14:24:02 ]
***
pi_189860592
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 november 2019 16:47 schreef Mevr_Mus het volgende:

[..]

Ik ga dat ook nog even opzoeken! Zou je eventueel ook gewoon thuis kunnen doen denk ik? Ter afwisseling van gesprekken over euthanasie, Egyptische goden of de zin van oorlog tijdens de maaltijd ;)
Zo hebben wij het de afgelopen tijd gehad over saffraan, The Great Barrier Reef en het Atomium. :s)

Bij ons heb je trouwens ook de 'Day a week'-school. Hier staat meer informatie over de selectieprocedure. Zoiets zou misschien wat voor je zoon kunnen zijn, al lijkt het een heel lokaal initiatief te zijn. Maar mogelijk is er bij jullie iets soortgelijks.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  maandag 11 november 2019 @ 10:08:30 #290
318546 Mevr_Mus
Met Mini_Musjes
pi_189891350
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 november 2019 01:08 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Zo hebben wij het de afgelopen tijd gehad over saffraan, The Great Barrier Reef en het Atomium. :s)

Bij ons heb je trouwens ook de 'Day a week'-school. Hier staat meer informatie over de selectieprocedure. Zoiets zou misschien wat voor je zoon kunnen zijn, al lijkt het een heel lokaal initiatief te zijn. Maar mogelijk is er bij jullie iets soortgelijks.
Wij zitten in de juiste regio en bij een aangesloten school. Selectieprocedure loopt momenteel :)

Vorige week gesprek gehad op school en ons gevoel dat het niet lekker gaat werd daar keihard bevestigd. Hij is weer enorm aan het onderpresteren en het pluswerk gaat hij uit de weg :{ Begeleiding bij het extra werk (of een check of hij het uberhaubt doet) lijkt er niet te zijn :X En ondertussen vindt zoon alles saai, terwijl volgens de leerkracht "de andere slimme kinderen wel geïnteresseerd zijn en zich wel inzetten" -O-

Ik heb er al dagen buikpijn van... :{

[ Bericht 0% gewijzigd door Mevr_Mus op 11-11-2019 10:31:29 ]
Oude (on)bekende.
pi_189891437
Ik had hier donderdag een kind met een drama-bui van 2 uur.. "ik haat school, ik haat Cnopius".. Zat een stukje stress voor het proefzwemmen van vrijdag in en het Russisch huiswerk was iets lastig (maar echt verre van onmogelijk). Ik heb gelukkig deze week al gesprekken bij de Cnopius (plusklas) en school staan.
We hebben een heel gesprek gehad, en hij opperde uit zichzelf of hij niet gewoon een klas over kon slaan.. Lijkt me niet handig met een hele jonge leerling. Maar we houden even alle opties open.

Eerst maar eens kijken of school hem op cito's wil doortoetsen, en de plusklasjuf stond eerder ook al bijna te springen om op school tips te komen geven om hem zijn schooltijd door te helpen, als het kan zonder versnelling. Die juf (en die hele groep binnen de onderwijsstichting) is echt gebrand om HB kinderen op school te houden/krijgen.

Hier zit een deel van het probleem ook in de klassenstructuur. Hij zit op montessori in een 3-4-5 klas. in groep 3 heeft hij al bijna alle uitleg meegekregen voor de hogere groepen. In groep 4 de rest. Dus groep 5 (en 8) zijn berucht voor deze kinderen.. Aan de andere kant is hij als jonge leerling nu wel bijna de oudste van de klas. Dat zorgt er wel voor dat hij nu niet meer de schattige kabouter kan uithangen :D
pi_189892192
Wow ik was dit topic helemaal vergeten, bijzonder om terug te lezen.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.


[ Bericht 6% gewijzigd door #ANONIEM op 11-11-2019 11:20:12 ]
pi_189892284
quote:
1s.gif Op maandag 11 november 2019 11:15 schreef Logician2.0 het volgende:
Wow ik was dit topic helemaal vergeten, bijzonder om terug te lezen.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Hoe hebben ze haar programma aangepast? Vooruit, of veel verbreding/verdieping?

Die emotie hebben we hier ook.. Zo introvert en gereserveerd de oudste is, zo extravert en expressief is de jongste. Inmiddels weet ik wel dat zo'n dramabui niet echt zo dramatisch is, maar het komt wel flink aan..

Chinees komt hier in groep 7/8, eerst 2 jaar Russisch :X
pi_189892624
quote:
0s.gif Op maandag 11 november 2019 11:22 schreef Deepfreeze het volgende:

[..]

Hoe hebben ze haar programma aangepast? Vooruit, of veel verbreding/verdieping?

Die emotie hebben we hier ook.. Zo introvert en gereserveerd de oudste is, zo extravert en expressief is de jongste. Inmiddels weet ik wel dat zo'n dramabui niet echt zo dramatisch is, maar het komt wel flink aan..

Chinees komt hier in groep 7/8, eerst 2 jaar Russisch :X
Russisch wat tof :D

Omdat ze zo snel gaat, (ze leert zichzelf van alles aan oa engels aangeleerd via roblox, en spreekt en schrijft het bijzonder goed :? ).
Maw ze is een echte autodidact en daarom proberen ze een beetje uit te kijken qua vooruit werken en wordt alles gecompact, zo krijgt ze de hele dag in een paar uur, de rest van de dag krijgt ze voornamelijk verbreding. Dingen zoals programmeren en schaken etc.

We zijn een beetje bang dat ze anders over 1,5jr klaar is, en ondanks dat ze sociaal maatschappelijk ook ver voorloopt, willen we daar door haar emotie regulatie issues wel een beetje op letten.

De juf heeft in de vakantie een cursus over 145+ kindjes gevolgd bij ieku en sindsdien gaat ze echt met plezier naar school ipv dat we elke ochtend met een huilend kind zitten.

Ja die buien zijn echt heftig.. ik weet dat ze niet persoonlijk bedoeld zijn en toch kan ik er soms echt verdrietig van worden als ik op een dag tot 5x toe zo’n emmer narigheid over mij heen krijg.. gelukkig komen ze nu soms ook maar 1 of 2x op een dag sinds de therapie.

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 11-11-2019 12:04:19 ]
pi_189895629
Bijzonder kind heb je, Logician!

Vandaag las ik dit verhaal:
https://www.ad.nl/binnenl(...)-eindhoven~ac6cc143/

Ik lees in dat verhaal dat bij dit kind die emotie-regulatie ook nog niet altijd op volwassen niveau is. :D .

Dit is wel heel extreem uiteraard. Het is heel belangrijk om te kijken wat bij je kind past, hoe een aangepast programma eruit kan zien. Ik kan me wel voorstellen dat die van jullie al eerder naar het voortgezet onderwijs zal gaan. Dat is denk ik ook niet erg, - kan juist ook heel goed zijn, is mijn ervaring als docent - zolang je als ouders, zoals jullie zo goed doen ook, het welzijn van je kind goed blijft monitoren.
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
pi_189897019
quote:
1s.gif Op maandag 11 november 2019 11:15 schreef Logician2.0 het volgende:
Wow ik was dit topic helemaal vergeten, bijzonder om terug te lezen.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Oh hier herken ik mij in!
Ik moet hier ook maar eens mee gaan lezen/schrijven.

Wij gaan O ook laten testen. Ik denk niet dat zij in de hoogste klasse HB valt, maar ze laat zeker wel tendensen zien. Ze kan lezen en schrijven en plus en minus tm 20, wel meer zelfs nu ik er over nadenk. Dit op zich is geen reden tot bezorgdheid, maar ze heeft net als jouw dochter buien van 0 tot 100 en weer terug. We beschrijven het vaak als een soort borderline, beetje dezelfde tendensen in elk geval. Wij kunnen soms oppikken waar zo'n bui vandaan komt, maar 9vd10 keer niet. Wij gebruiken extreem geduld, maar dat is echt zo intens. En straks op school (hier beginnen ze met 6 jr en dan gelijk in groep 3 zeg maar) zal ze in veel grotere mate aan zichzelf overgelaten zijn. En dat beangstigt me erg.

Pluss dat we merken dat het samenspel met andere kinderen soms lastig wordt. Ze maakt zulke geavanceerde spelconstructies dat dit tot konflikten leidt - de anderen kunnen haar niet volgen.

Tegelijkertijd stelt ze onwijze eisen aan zichzelf. Alles moet in 1x goed, en omdat dit vaak lukt, schept dit nogal wat verwachting. Dan vindt ze zichzelf heel dom en stom en zegt ze dat ze niks kan. Heel verdrietig.

IQ enzo ben ik eigenlijk niet eens zo geintereseerd in, maar wij zijn vooral bang dat ze geen uitdaging gaat vinden op school. Hopelijk kunnen testen hier bij helpen tzt, dat ze al snel uitdagingen kunnen bieden. Pluss dat ze hulp krijgt in emotieregulatie. Ik heb daar wel wat ervaring mee, maar dat is nu niet afdoende.
pi_189897229
quote:
0s.gif Op maandag 11 november 2019 18:26 schreef Roomsnoes het volgende:

[..]

Oh hier herken ik mij in!
Ik moet hier ook maar eens mee gaan lezen/schrijven.

Wij gaan O ook laten testen. Ik denk niet dat zij in de hoogste klasse HB valt, maar ze laat zeker wel tendensen zien. Ze kan lezen en schrijven en plus en minus tm 20, wel meer zelfs nu ik er over nadenk. Dit op zich is geen reden tot bezorgdheid, maar ze heeft net als jouw dochter buien van 0 tot 100 en weer terug. We beschrijven het vaak als een soort borderline, beetje dezelfde tendensen in elk geval. Wij kunnen soms oppikken waar zo'n bui vandaan komt, maar 9vd10 keer niet. Wij gebruiken extreem geduld, maar dat is echt zo intens. En straks op school (hier beginnen ze met 6 jr en dan gelijk in groep 3 zeg maar) zal ze in veel grotere mate aan zichzelf overgelaten zijn. En dat beangstigt me erg.

Pluss dat we merken dat het samenspel met andere kinderen soms lastig wordt. Ze maakt zulke geavanceerde spelconstructies dat dit tot konflikten leidt - de anderen kunnen haar niet volgen.

Tegelijkertijd stelt ze onwijze eisen aan zichzelf. Alles moet in 1x goed, en omdat dit vaak lukt, schept dit nogal wat verwachting. Dan vindt ze zichzelf heel dom en stom en zegt ze dat ze niks kan. Heel verdrietig.

IQ enzo ben ik eigenlijk niet eens zo geintereseerd in, maar wij zijn vooral bang dat ze geen uitdaging gaat vinden op school. Hopelijk kunnen testen hier bij helpen tzt, dat ze al snel uitdagingen kunnen bieden. Pluss dat ze hulp krijgt in emotieregulatie. Ik heb daar wel wat ervaring mee, maar dat is nu niet afdoende.
Ohh dat klinkt echt heel erg herkenbaar.
Slim om te gaan laten testen denk ik!

Wij hadden trouwens ook nooit zo’n hoge score verwacht, want het is je kind en ergens wen je er gewoon aan.
pi_189899471
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_189899583
quote:
1s.gif Op maandag 11 november 2019 20:52 schreef coccinelle het volgende:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Je kan via de huisarts een test aanvragen, zet in de aanvraag “problemen met de emotie regulatie” dan wordt het als het goed is gewoon vergoed. Ik zou je wel adviseren om aan je huisarts te vragen of hij je wil doorverwijzen naar iemand die gespecialiseerd is in HB.

Bij onze dochter was school er ook een tijdje van overtuigd dat er sprake was van HB en ASS uit de wiscV kwam een compleet harmonieus uhb profiel, schijnbaar is er erg veel overlap qua kenmerken. Heel veel sterkte vooral en kracht toegewenst, het is helaas een zwaar proces als je niet direct gezien wordt :*

[ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 11-11-2019 20:59:28 ]
pi_189899619
quote:
1s.gif Op maandag 11 november 2019 11:55 schreef Logician2.0 het volgende:

[..]

Russisch wat tof :D

Ze doen hier in groep 5&6 Russisch. Dan heb je nog wel het gewone letter=klank principe, maar wel een ander schrift en iets waar je ouders ook niet zo even bij kunnen helpen.
Groep 7&8 doen ze Chinees. Dat kunnen ze motorisch ook beter de karakters maken.
En deze twee talen hebben ze niet op het VO, dus dan lopen ze daar niet direct voor.

Ik was ook verbaasd over zijn IQ Zijn juf niet, die zag die 145 (WiscV) ook wel aankomen. Ik had zelf het idee dat hij vooral talig was, en daarmee slimmer zou lijken. Maar zijn taal zat onderaan met een subscore van 130..

Engels is hier ook zoiets. Opeens leest hij Harry Potter in het Engels. Die games en YouTube filmpjes waren een goede bron..

Morgen ook nog oudergesprek bij de plusklas. Hij paniekt nogal eens daar, waarschijnlijk omdat het nu pas voor het eerst echt moeilijk wordt..

Ik ga dat wordt emotie regulatie even onthouden, dekt de lading hier ook wel..
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')