abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_217391003
quote:
0s.gif Op woensdag 16 april 2025 21:14 schreef GrumpyFish het volgende:
Wij hebben wat vermoedens over hoogbegaafdheid bij onze dochter van 5. Ik ben me aan het inlezen maar vind het lastig om goede (wetenschappelijk onderbouwde) diepgaande informatie te vinden die inzicht geven wat het is, wat kenmerken zijn, etc.

Ik ben net even teveel paranormale psychologen, mensen met eigen methodes e.d. tegengekomen.

Wat raden jullie aan qua betrouwbare websites, boeken, videos, tests, methodes?
Hier staan heel wat leestips;
https://www.villakakelbon(...)eid-literatuurlijst/
En hier wat meer wetenschappelijke: https://www.slo.nl/thema/meer/begaafde-leerling/literatuur/ (al is het voor ouders echt niet nodig de wetenschappelijke literatuur in te duiken)
En deze zijn voor kinderen zelf: https://www.stichtingiqplus.nl/boeken-voor-kinderen/

Wil je je kind laten testen, dan is het eigenlijk met name nuttig als je een hulpvraag hebt. Als het op school niet lekker gaat ofzo. Dan kan je de WISC-V of de SON-R laten doen (beide vanaf 6 jaar), die zijn heel uitgebreid en geven veel inzicht. De KIQT is speciaal ontwikkeld voor hb, maar is nogal kort en geeft daardoor minder inzicht, alleen puur een IQ-cijfer. Maar dat zegt niet zoveel over hoe je kind is. 5 jaar is ook nog wel jong om te testen; voor die leeftijd is er ook de WPPSI.
Heb je geen hulpvraag, dan is een test niet echt nodig (ze zijn ook nogal duur...).

Verder moet je vooral goed aansluiten bij wat je kind nodig heeft, dan wijst het zich vaak vanzelf wel :)
Carpe diem, quam minimum credula postero.
pi_217391083
Ik had ook best moeite om informatie te vinden. Mijn kind paste eigenlijk nergens echt 100% in. Sommige dingen herkende ik hem 50%, soms maar 10%. Want naast het slim zijn spelen er nog meer karaktereigenschappen en ontwikkelingsdingen mee. Zo had de mijne last van zijn emotieregulatie. Ik ben dus vooral gaan kijken wat mijn kind nodig had en al snel die "kant en klare" methodes de deur uit gedaan.

Wij hebben pas getest in groep 4, toen was het nodig om hem op de externe plusklas te krijgen. Daardoor konden we dat prima met de leerkrachten en ib-er regelen. De score verbaasde ons wel, een stukkie hoger nog dan wij verwachten.

Inmiddels is het een puber en zijn die emotieproblemen glad gestreken, hij past nu wel ietsjes beter in de mal. Maar toch verschillen zijn 3 hb vrienden allemaal genoeg om dat niet af te kunnen dekken met 1 methode. Behalve dan een methode die vanuit het kind kijkt..
  donderdag 17 april 2025 @ 09:33:39 #128
319308 Tink89
To live is to dance
pi_217391165
Ik ben blij dat wij (nog) niet hoeven te testen voor alle hulp. Prul past op zich prima in 'het plaatje hb', dwz: ze wil vaak niet naar school, onderpresteert regelmatig, vindt doorzetten en uitdagingen aangaan heel erg ingewikkeld, kon in groep 1 al aardig lezen (maar liet dat op school niet zien), doet alleen dingen die ze leuk vindt of waarvan ze het nut inziet, heeft een heel sterk rechtvaardigheidsgevoel en legt de lat voor zichzelf enorm hoog.

En ondanks dat het dus een redelijk standaard hb-meisje lijkt te zijn (voor zo ver dat bestaat), lopen we regelmatig vast. Nu ook weer op school.... ik houd mijn hart vast voor komend jaar en hoop, hoop, hoop dat ze een leerkracht krijgt die het wél snapt.
K&W / Tink's droomhuis deel 3: Vur goan beginne! Ofzoiets....
maandag 30 september 2013 07:58 schreef Brighteyes het volgende:
En over de chocola... Tink is van een andere planeet. ;) Die heeft dat niet nodig. ;)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')