Dit gevoel inderdaad en dat terwijl op de basisschool de communicatie altijd heel goed is gegaan. Bij de PSZ stond ik wel op mijn hoede op het plein en bleek achteraf dat geen bericht = goed bericht daar niet op ging.quote:Op donderdag 11 september 2025 10:46 schreef Deepfreeze het volgende:
Lukt het bij jullie als ouders ook om daar in te vertrouwen. Ik merkte dat ik nog een hele poos op mijn hoede was met wat ik na schooltijd te horen zou krijgen. En wat ik nou weer moest oplossen..
Die zindelijkheid heeft hier ook lang geduurd. Hij had echt tot in groep 2 wel wekelijks ongelukjes. Je kunt niet alles in 1 keerquote:Op zaterdag 13 september 2025 15:00 schreef LauriLynne het volgende:
Wij hadden deze week ouderavond. Hier kwamen wat dingen langs die ze moeten kunnen eind groep 1. Een groot deel daarvan beheerst ze al. Zindelijkheid daarentegen is een uitdaging laten we maar zeggen.
Schijnbaar is het in Engeland een groeiend probleem dat kinderen op school nog niet zindelijk zijn. Komt vaker en vaker voor. Enerzijds mogelijk door betere luiers, anderzijds mogelijk doordat ouders er minder aandacht aan geven om het te oefenen (mogelijk mede door de betere luiers).quote:Op zaterdag 13 september 2025 15:00 schreef LauriLynne het volgende:
Wij hadden deze week ouderavond. Hier kwamen wat dingen langs die ze moeten kunnen eind groep 1. Een groot deel daarvan beheerst ze al. Zindelijkheid daarentegen is een uitdaging laten we maar zeggen.
Hier tikt zoon ook bijna alles eind groep 1 af. Hij is van maart en gaat dus ruim 2 jaar kleuteren, maar als ik dan lees wat ze moeten kunnen, dan zou hij alleen nog de dagen van de week beter moeten leren (die weet hij als de kleuren zoals ze ze op school benoemen en niet met de benamingen) en links en rechts uit elkaar gaan houden (dat doet hij onbewust op de fiets perfect, maar desgevraagd niet). De rest is er al, dat zei de juf bij het startgesprekje ook. Toch wil ze hem niet na dit schooljaar al naar groep 3 hebben. Dat willen wij ook niet (al is het onwijs jammer dat zijn beste vriendjes wel doorschuiven allemaal), want qua concentratie is hij een echte kleuter. Alles is eventjes leuk, hij zoekt steeds halverwege een werkje een nieuwe uitdaging (vaak geeft hij dan aan dat wat hij aan het doen was, saai geworden is) en hij is geen held in doorzetten als iets hem niet lukt. Gelukkig vindt hij spelen nog helemaal fantastisch en zo lang hij met plezier naar school gaat, vind ik het prima. Sociaal is hij lief, maar komt hij ook prima voor zichzelf - en waar nodig voor anderen - op. Dat vind ik dan nog het leukste om te horenquote:Op zaterdag 13 september 2025 15:00 schreef LauriLynne het volgende:
Wij hadden deze week ouderavond. Hier kwamen wat dingen langs die ze moeten kunnen eind groep 1. Een groot deel daarvan beheerst ze al. Zindelijkheid daarentegen is een uitdaging laten we maar zeggen.
Fijn dat hij het nog naar zn zin heeft. Hopelijk is dat over 1,5 jaar ook het geval en kunnen ze hem voldoende uitdaging bieden. Voor een vlotte leerling is hij eigenlijk op een ongunstig moment in het jaar geboren.quote:Op dinsdag 16 september 2025 10:46 schreef Tink89 het volgende:
[..]
Hier tikt zoon ook bijna alles eind groep 1 af. Hij is van maart en gaat dus ruim 2 jaar kleuteren, maar als ik dan lees wat ze moeten kunnen, dan zou hij alleen nog de dagen van de week beter moeten leren (die weet hij als de kleuren zoals ze ze op school benoemen en niet met de benamingen) en links en rechts uit elkaar gaan houden (dat doet hij onbewust op de fiets perfect, maar desgevraagd niet). De rest is er al, dat zei de juf bij het startgesprekje ook. Toch wil ze hem niet na dit schooljaar al naar groep 3 hebben. Dat willen wij ook niet (al is het onwijs jammer dat zijn beste vriendjes wel doorschuiven allemaal), want qua concentratie is hij een echte kleuter. Alles is eventjes leuk, hij zoekt steeds halverwege een werkje een nieuwe uitdaging (vaak geeft hij dan aan dat wat hij aan het doen was, saai geworden is) en hij is geen held in doorzetten als iets hem niet lukt. Gelukkig vindt hij spelen nog helemaal fantastisch en zo lang hij met plezier naar school gaat, vind ik het prima. Sociaal is hij lief, maar komt hij ook prima voor zichzelf - en waar nodig voor anderen - op. Dat vind ik dan nog het leukste om te horen![]()
Wel gaan we naar de logopedie. Meneer zegt geen K (wel knap, klus of crossen, maar geen kaas, koe of kip, dan is de k een t qua uitspraak). Ben benieuwd hoe hij dat gaat oppakken.
True, december was handiger geweest.quote:Op dinsdag 16 september 2025 16:10 schreef LauriLynne het volgende:
[..]
Fijn dat hij het nog naar zn zin heeft. Hopelijk is dat over 1,5 jaar ook het geval en kunnen ze hem voldoende uitdaging bieden. Voor een vlotte leerling is hij eigenlijk op een ongunstig moment in het jaar geboren.
Dat is vaak wel een uitdaging, om het interessant te houden. Aan de andere kant, zeggen dat ze iets saais vinden, moet ook geen uitweg worden om dan maar gelijk iets anders te kunnen gaan doen.quote:Op dinsdag 16 september 2025 10:46 schreef Tink89 het volgende:
(vaak geeft hij dan aan dat wat hij aan het doen was, saai geworden is)
Dat is iets waar veel HB'ers tegenaan lopen. Heel veel gaat ze makkelijk af, waardoor ze weinig ervaring hebben met tegenslag en doorzetten om iets af te krijgen. Lijkt me goed om daar vroeg bewust mee bezig te zijn. Ook als HB'er kun je niet alles zomaar ineens. En ook als HB'er gaat dingen beter en sneller als je oefent en je ervaart dat het af en toe niet in een keer lukt.quote:en hij is geen held in doorzetten als iets hem niet lukt.
Thanks voor je post, is allemaal bekend idd. Oudste is ook HB. We schakelen senzai in zodra we denken dat dat nodig is en de lijntjes met de juf zijn kort. Die heeft mijn oudste ook gehad en is bijgeschoold op hb-vlak, dus ik maak me geen zorgen nu.quote:Op dinsdag 16 september 2025 22:45 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
[..]
Dat is vaak wel een uitdaging, om het interessant te houden. Aan de andere kant, zeggen dat ze iets saais vinden, moet ook geen uitweg worden om dan maar gelijk iets anders te kunnen gaan doen.
[..]
Dat is iets waar veel HB'ers tegenaan lopen. Heel veel gaat ze makkelijk af, waardoor ze weinig ervaring hebben met tegenslag en doorzetten om iets af te krijgen. Lijkt me goed om daar vroeg bewust mee bezig te zijn. Ook als HB'er kun je niet alles zomaar ineens. En ook als HB'er gaat dingen beter en sneller als je oefent en je ervaart dat het af en toe niet in een keer lukt.
Dit is wel een lastige. Uitdaging is nodig, levenslessen zoals omgaan met frustatie leren.quote:Op dinsdag 16 september 2025 22:45 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
[..]
Dat is vaak wel een uitdaging, om het interessant te houden. Aan de andere kant, zeggen dat ze iets saais vinden, moet ook geen uitweg worden om dan maar gelijk iets anders te kunnen gaan doen.
[..]
Dat is iets waar veel HB'ers tegenaan lopen. Heel veel gaat ze makkelijk af, waardoor ze weinig ervaring hebben met tegenslag en doorzetten om iets af te krijgen. Lijkt me goed om daar vroeg bewust mee bezig te zijn. Ook als HB'er kun je niet alles zomaar ineens. En ook als HB'er gaat dingen beter en sneller als je oefent en je ervaart dat het af en toe niet in een keer lukt.
Alles wat je zegt wijst op HB, waarom zou je dat ontkennen?quote:Op woensdag 17 september 2025 09:25 schreef DorothyGale het volgende:
Even spuien![]()
Gister het startgesprek gehad met de juf van groep 5.
Mijn zoon heeft eerder een jaar overgeslagen (groep 2). In groep 3 ging het redelijk goed en groep 4 was alweer wat lastiger voor hem. En dat was voornamelijk het uitdagend genoeg voor hem houden. Hij had pluswerk in de klas en de plusklas (twee uur per week). Maar hij gaf aan dat het nog steeds te makkelijk was.
En daarnaast was voor hem het omgaan met emoties ook moeilijk. Vooral als het niet lukt wat hij wil. Hij is heel erg perfectionistisch. We hebben aan het einde van groep 4 ook een pittige periode thuis gehad, waarbij onze zoon compleet over zijn en onze grenzen ging. En het bleek dus gewoon dat hij het moeilijk had op school Hij kon toen ook niet goed benoemen wat.
Ik ben toen wel weer naar school gegaan om te vragen hoe het in de klas ging. Daar was hij juist heel rustig en meegaand. En waren ze compleet verbaasd. Gelukkig is er toen wel meteen actie ondernomen en kijkt deze week een hb-specialist mee in de klas. Om te zien of de school kan bieden wat mijn zoon nodig heeft. Dus super fijn dat de school hem ziet![]()
Bij de test van groep 4 kwam naar voren dat hij nog steeds een jaar voor loopt.
Het gesprek van gister ging ook over de sociale kant. Er is namelijk een kind in zijn klas waar hij bevriend mee was. Dat samen spelen ging niet goed en dat jongetje haalde dingen uit die veel en veel te ver gingen, dat was gewoon niet gezond ( ik ga niet in detail vanwege privacy en we hebben dit met de ouders besproken). Dat jongetje woont ook in de buurt. We hebben dit aangegeven bij de juf omdat we niet willen dat het nog verder uit de hand loopt. Ze gaf aan dat het belangrijk is dat onze zoon weerbaar blijft. En dat er geen groepsvorming komt tegen hem.
Zij gaf ook aan dat onze zoon echt de jongste is qua gedrag en dat merken wij ook. Hij is bijna 7,5 en er zitten ook kinderen in zijn klas die negen zijn of binnenkort worden. Hij kijkt ook enorm op tegen deze kinderen. Nu is dat okee, maar volgend jaar in groep 6 kan dat schijnbaar een probleem opleveren dat hij de jongste is.
Ook merk ik nu peer pressure. Onze zoon vond het leuk om ook Spaans te leren op Duolingo en was daar heel enthousiast mee aan de slag. Totdat één van zijn vrienden zei dat het stom is. En toen is hij er abrupt mee gestopt. Ik ben ook heel erg bang dat hij wordt gepest, omdat hij toch anders is dan het gemiddelde kind in de klas. Hij leest ontzettend graag en veel. Houdt van dieper nadenken en is enorm leergierig. Hij kan ook niet tegen te veel lawaai in de klas, want dan kan hij zijn werk niet goed doen (maar kan zelf ook ontzettend druk zijn thuis).
Voor nu gaat het heel trouwens erg goed in de klas. Hij heeft heel veel verschillende vriendjes en vriendinnetjes in de buurt. Dus dat loopt lekker.
Ik ben heel erg benieuwd hoe de HB specialist dit allemaal ziet. Volgens mij is hij trouwens niet HB, ik zie hem nog steeds als een kind wat ‘voor loopt’. Hij past ook helemaal niet in dat profiel. Ik heb ook een paar boeken over dit onderwerp gelezen en herken er gedeeltelijk wat uit. Maar goed, dat is ook helemaal niet belangrijk. Het belangrijkste is dat hij zich goed voelt op school. En ik kan mij heel goed voorstellen dat de school daar niet in kan voorzien.
We hebben eerder al kort gehoord wat eventueel andere mogelijkheden zijn. Hij kan meedoen aan de Day A Week School, waar wel een strenge voorselectie voor is. En in groep 7 zou hij naar het pré gymnasium kunnen.
Ik ben benieuwd hoe dit allemaal ontwikkelt
Dat vraag ik me ook af. Als er voldoende hulp is en school loopt op zich lekker, dan is het niet nodig om het extern bevestigd te krijgen, maar als er nu al gesproken wordt over Day a Week school en pre-gymnasium denk ik wel dat hij door school wordt gezien als HB. Het kan voor hemzelf ook fijn zijn om dit te weten, zodat hij snapt waarom hij soms anders denkt/ is dan zijn vrienden.quote:Op woensdag 17 september 2025 09:58 schreef SaskiaR het volgende:
[..]
Alles wat je zegt wijst op HB, waarom zou je dat ontkennen?
Wat goed dat hij zo zijn weg daarin heeft gevondenquote:Op woensdag 17 september 2025 09:59 schreef Deepfreeze het volgende:
@:DorothyGale mijn kind voldoet ook niet aan de standaard HB dingen. Boeken heb ik al snel aan de kant gelegd.
De iq test liet wel zien dat hij kneiterslim is(nodig voor de plusklas), maar hij heeft wat karaktereigenschappen die niet helemaal in het plaatje passen. Geen probleem, HB-ers zijn net mensen met al hun variaties
Mijne was ook jong. Van december, dus officieel geen klas over geslagen. Vanaf de hogere groepen verwachten wij ook meer issues qua sociaal, maar dat gebeurde niet. Hij ging als 8,5 jarig guppie met zijn groep 6-7-8 op kamp, begin van het schooljaar. De oudste was al 12. Maar hij werd prima geaccepteerd door de groep. Maar hij trok zich ook weinig aan van sociaal gedoe, dat scheelt ook wel. Trok zijn eigen plan dwars tussen de pubers door![]()
Ik merk nu in de puberteit ook weinig van zijn jongheid. De meeste vrienden zijn van het voorjaar, dus ruim een half jaar ouder. Hij is wat dat betreft ook prima in balans.
Ja, ik weet eigenlijk niet zo goed waarom ik dit zo denk. Misschien omdat ik bang ben dat hij toch buiten de boot gaat vallen in de klas als hij dit 'label' krijgt. Maar aan de andere kant is het wel beter voor hem inderdaad als hij dit weet..quote:Op woensdag 17 september 2025 14:52 schreef Phaidra het volgende:
[..]
Dat vraag ik me ook af. Als er voldoende hulp is en school loopt op zich lekker, dan is het niet nodig om het extern bevestigd te krijgen, maar als er nu al gesproken wordt over Day a Week school en pre-gymnasium denk ik wel dat hij door school wordt gezien als HB. Het kan voor hemzelf ook fijn zijn om dit te weten, zodat hij snapt waarom hij soms anders denkt/ is dan zijn vrienden.
Ik merk ook wel dat aan het begrip 'hoogbegaafd' een verkeerde betekenis hangt. Alsof die kinderen altijd wonderkinderen zijn en ouders allemaal willen dat hun kind hoogbegaafd is. Ik ben daarom ook voorzichtig wie ik er wel en niet over vertel. Maar binnen het gezin is benoemen we het zeker wel duidelijk. De jongste heeft ook psycho-educatie gehad vlak na zijn IQ-test. Daar leerde hij wat hoogbegaafd zijn inhoudt, wat zijn sterke kanten zijn (heel belangrijk als je een laag zelfbeeld hebt!) en waar hij meer moeite mee heeft (en waarom). Dat heeft hem zeker wel geholpen.quote:Op donderdag 18 september 2025 18:43 schreef DorothyGale het volgende:
[..]
Wat goed dat hij zo zijn weg daarin heeft gevondenIk hoop dat dit voor mijn zoon ook zo loopt.
[..]
Ja, ik weet eigenlijk niet zo goed waarom ik dit zo denk. Misschien omdat ik bang ben dat hij toch buiten de boot gaat vallen in de klas als hij dit 'label' krijgt. Maar aan de andere kant is het wel beter voor hem inderdaad als hij dit weet..
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |