abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_219278378
@arvensis: mijn eerste reactie was ook 'dat is alleen symptoombestrijding'. Aan de andere kant denk ik dat hij er ook wel dingen uit kan halen waar hij iets aan heeft (nu en in de toekomst). Er is overigens een kans dat er niet eens plek is voor hem bij die groep. De aanmeldingsmogelijkheid sluit morgen en dan gaan ze kijken wie ze kunnen plaatsen.
Je geeft aan dat het gedrag herkenbaar is; is het bij jullie nu beter geworden?

@Clubsoda: compacten doet de juf al zoveel mogelijk. Plusklas is er op school zelf, maar degene die het altijd deed is helaas van school gewisseld en degene die het nu doet is nog een beetje zoekende geloof ik. Maar het is iets dat ik nog wel wil gaan bespreken. Vorig jaar ging hij 'af en toe' mee naar de plusklas maar dat is gestopt toen ze begonnen met schoolzwemmen (is op dezelfde tijd als de interne plusklas).
pi_219278867
@eponine ik zou hem ook niet zo snel in een gedrags-klas zetten. Het is, denk ik, een gevolg van te weinig werk hebben. Halve dag uit je neus vreten geeft je tijd om je brein uit te leven op de klas. Dus zolang dat vervelen niet veranderd, is het ook niet makkelijk om het gedrag te veranderen.

Het werk compacten is ook maar 1 onderdeel, het verbreden/verdiepen is het andere deel. Juist als de helft van de stof wegvalt moet je dat wel opvullen met iets geschikts. En niet zoals bij D hem los te laten in "slimme" rekensoftware waardoor hij in groep 4 al groep 8 werk deed :X

Hij had vanaf groep 5 die externe klas en toen werd dat beter. Hij had een map mee van die plusklas en minimaal een half uur werk per dag, met ruimte om meer te doen (bijv doe 2 van de 5 opdrachten, heb je tijd over die er meer). Alleen was dat werk niet helemaal aansluitend op D omdat het veel frustratie opleverde en dat net als te makkelijk werk werkweigering opleverde. Dat hebben we met PMT behoorlijk opgelost. Die dame kon zijn hele patroon doorzien en dat bijsturen ipv alleen focussen op alleen gedrag of zijn cognitie.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_219686293
Heeft iemand de 2 afleveringen van de documentaire Gewoon lastig of neurodivers gezien?
pi_219689860
Nog niet, maar wilde wel gaan kijken, bedankt voor de reminder.
Fake it till you make it...
pi_219690114
Ik heb gister aflevering 2 gezien. Ik vind het heel integer gedaan. En ook wel (deels) herkenbaar.
Venus in pocketformaat
© loveli
pi_219690260
Ik ben er nog niet over uit wat ik er van vind, eigenlijk. Aan de ene kant goed in beeld gebracht, maar toch ook oppervlakkig. Ik zocht méér, denk ik.
pi_219690365
Ik ben ervan uitgegaan dat het publiek de mensen zijn die geen idee hebben wat autisme, adhd en hb allemaal kan inhouden. Die inderdaad verkondigen dat het een kwestie van ‘opvoeden’ is. Niet weten dat functioneren op school een groot offer betekent. De impact op de rest van het gezin.

Wij leren daar niet veel van, wij weten het allemaal al idd. Maar het is een veel nuttiger programma dan dat programma met Linda de Mol waar hb-kinderen alleen maar moeten showen hoeveel ze weten.
Venus in pocketformaat
© loveli
pi_219690375
quote:
0s.gif Op woensdag 31 december 2025 08:59 schreef Phaidra het volgende:
Maar het is een veel nuttiger programma dan dat programma met Linda de Mol waar hb-kinderen alleen maar moeten showen hoeveel ze weten.
Dat is zeker waar!
pi_219691532
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 december 2025 23:02 schreef Hupje het volgende:
Heeft iemand de 2 afleveringen van de documentaire Gewoon lastig of neurodivers gezien?
Ik heb alleen de eerste gezien.

Maar ik heb vaak moeite met hb docu's. De mijne past lang niet altijd in het plaatje. En deze kinderen met dubbele problematiek voelt een beetje als ramptoerist kijken. Wel goed uitgelegd hoe heftig het kan zijn, maar dat zijn ze lang niet allemaal.

En het gevoel waarom wij zo'n mazzel hebben gehad dat we na een serieus flinke dip nu eigenlijk een kind hebben wat we nauwelijks rekening mee hoeven te houden.
  zondag 11 januari 2026 @ 10:18:28 #185
319308 Tink89
To live is to dance
pi_219805948
Mijn 7-jarige heeft zichzelf deze week overtroffen :-D Niet dat dat nodig was, maar ik ben toch trots. Ze wil al jaren op aerials silks. Sinds een open dag bij de circuswinkel toen ze 5 was. Dat mocht alleen niet: ze moest minstens 8 jaar zijn omdat veiligheidsinstructies kunnen opvolgen daar onwijs belangrijk is. Na wat heen-en-weer mailen met de juf de afgelopen jaren mocht ze uiteindelijk toch de proefles gisteren meedoen met de nadrukkelijke boodschap/waarschuwing dat de kans dat ze met nét 7 kon starten, echt heel klein zou zijn. We hadden haar dan ook voorbereid op moeten wachten tot november.

Nou dat wachten hoeft niet. Volgens de juf kan de prima aanwijzingen opvolgen, ook als ze ingewikkelder zijn, en overziet ze het prima. Conclusie: over twee weken begint ze aan de basiscursus.

Disclaimer: nee, ik vind niet dat de wereld continu regels moet versoepelen voor mijn kinderen. Maar ze heeft heel hard gewerkt en wilde dit zo graag... en dat vind ik het tof dat zo'n juf haar de kans geeft om te bewijzen dat ze het kan en ze die kans aangrijpt.

Met pianoles en turnen is ze gestopt, aerials en boulderen/klimmen komt ervoor in de plaats. Fijn! Want ook klimmen is zo handig en leerzaam. Routes bedenken als je beneden staat, naar je lijf leren luisteren of je nog veilig verder én weer terug naar beneden kunt, doorzetten en gewoon opnieuw beginnen als je het niet gered hebt. Aanrader O+
K&W / Tink's droomhuis deel 3: Vur goan beginne! Ofzoiets....
maandag 30 september 2013 07:58 schreef Brighteyes het volgende:
En over de chocola... Tink is van een andere planeet. ;) Die heeft dat niet nodig. ;)
pi_219806010
Hier ook een boulderaar. Lekker zijn eigen plan trekken. En een stukje puzzelen, je grenzen verleggen en met je lijf bezig zijn.

Goed dat ze gewoon mee mag doen! Dat had de mijne echt niet gekund. Die heeft lang moeite gehad om instructies te volgen en heeft nog steeds een handje van half luisteren als hij het niet zo belangrijk vindt.
Ben daarom wel blij met boulderen ipv gezekend klimmen. Te snel het idee "ach, dat gaat vast goed"
  zondag 11 januari 2026 @ 11:54:25 #187
319308 Tink89
To live is to dance
pi_219806523
quote:
0s.gif Op zondag 11 januari 2026 10:31 schreef Deepfreeze het volgende:
Hier ook een boulderaar. Lekker zijn eigen plan trekken. En een stukje puzzelen, je grenzen verleggen en met je lijf bezig zijn.

Goed dat ze gewoon mee mag doen! Dat had de mijne echt niet gekund. Die heeft lang moeite gehad om instructies te volgen en heeft nog steeds een handje van half luisteren als hij het niet zo belangrijk vindt.
Ben daarom wel blij met boulderen ipv gezekend klimmen. Te snel het idee "ach, dat gaat vast goed"
Ook tof! Ik ben blij dat de klimles hier een combi van klimmen en boulderen is. De hoogte van klimmen maakt dat ze van tevoren moet nadenken over de hele route en dus een stap of 10 vooruit moet denken. Boulderen vraagt weer andere vaardigheden en tussendoor effe uitrusten en nadenken is daar veel minder een optie.

Uiteindelijk gaat ze denk ik voor hoog, hoger, hoogst… maar daar denk ik nog effe niet over na.
K&W / Tink's droomhuis deel 3: Vur goan beginne! Ofzoiets....
maandag 30 september 2013 07:58 schreef Brighteyes het volgende:
En over de chocola... Tink is van een andere planeet. ;) Die heeft dat niet nodig. ;)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')