abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_217391003
quote:
0s.gif Op woensdag 16 april 2025 21:14 schreef GrumpyFish het volgende:
Wij hebben wat vermoedens over hoogbegaafdheid bij onze dochter van 5. Ik ben me aan het inlezen maar vind het lastig om goede (wetenschappelijk onderbouwde) diepgaande informatie te vinden die inzicht geven wat het is, wat kenmerken zijn, etc.

Ik ben net even teveel paranormale psychologen, mensen met eigen methodes e.d. tegengekomen.

Wat raden jullie aan qua betrouwbare websites, boeken, videos, tests, methodes?
Hier staan heel wat leestips;
https://www.villakakelbon(...)eid-literatuurlijst/
En hier wat meer wetenschappelijke: https://www.slo.nl/thema/meer/begaafde-leerling/literatuur/ (al is het voor ouders echt niet nodig de wetenschappelijke literatuur in te duiken)
En deze zijn voor kinderen zelf: https://www.stichtingiqplus.nl/boeken-voor-kinderen/

Wil je je kind laten testen, dan is het eigenlijk met name nuttig als je een hulpvraag hebt. Als het op school niet lekker gaat ofzo. Dan kan je de WISC-V of de SON-R laten doen (beide vanaf 6 jaar), die zijn heel uitgebreid en geven veel inzicht. De KIQT is speciaal ontwikkeld voor hb, maar is nogal kort en geeft daardoor minder inzicht, alleen puur een IQ-cijfer. Maar dat zegt niet zoveel over hoe je kind is. 5 jaar is ook nog wel jong om te testen; voor die leeftijd is er ook de WPPSI.
Heb je geen hulpvraag, dan is een test niet echt nodig (ze zijn ook nogal duur...).

Verder moet je vooral goed aansluiten bij wat je kind nodig heeft, dan wijst het zich vaak vanzelf wel :)
Carpe diem, quam minimum credula postero.
pi_217391083
Ik had ook best moeite om informatie te vinden. Mijn kind paste eigenlijk nergens echt 100% in. Sommige dingen herkende ik hem 50%, soms maar 10%. Want naast het slim zijn spelen er nog meer karaktereigenschappen en ontwikkelingsdingen mee. Zo had de mijne last van zijn emotieregulatie. Ik ben dus vooral gaan kijken wat mijn kind nodig had en al snel die "kant en klare" methodes de deur uit gedaan.

Wij hebben pas getest in groep 4, toen was het nodig om hem op de externe plusklas te krijgen. Daardoor konden we dat prima met de leerkrachten en ib-er regelen. De score verbaasde ons wel, een stukkie hoger nog dan wij verwachten.

Inmiddels is het een puber en zijn die emotieproblemen glad gestreken, hij past nu wel ietsjes beter in de mal. Maar toch verschillen zijn 3 hb vrienden allemaal genoeg om dat niet af te kunnen dekken met 1 methode. Behalve dan een methode die vanuit het kind kijkt..
  donderdag 17 april 2025 @ 09:33:39 #128
319308 Tink89
To live is to dance
pi_217391165
Ik ben blij dat wij (nog) niet hoeven te testen voor alle hulp. Prul past op zich prima in 'het plaatje hb', dwz: ze wil vaak niet naar school, onderpresteert regelmatig, vindt doorzetten en uitdagingen aangaan heel erg ingewikkeld, kon in groep 1 al aardig lezen (maar liet dat op school niet zien), doet alleen dingen die ze leuk vindt of waarvan ze het nut inziet, heeft een heel sterk rechtvaardigheidsgevoel en legt de lat voor zichzelf enorm hoog.

En ondanks dat het dus een redelijk standaard hb-meisje lijkt te zijn (voor zo ver dat bestaat), lopen we regelmatig vast. Nu ook weer op school.... ik houd mijn hart vast voor komend jaar en hoop, hoop, hoop dat ze een leerkracht krijgt die het wél snapt.
K&W / Tink's droomhuis deel 3: Vur goan beginne! Ofzoiets....
maandag 30 september 2013 07:58 schreef Brighteyes het volgende:
En over de chocola... Tink is van een andere planeet. ;) Die heeft dat niet nodig. ;)
  zondag 17 augustus 2025 @ 21:28:43 #129
319308 Tink89
To live is to dance
pi_218529822
Here we go again... Morgen weer naar school en m'n oudste kan niet slapen. 'Ik wil niet mama, school is stom, ik verveel me zo, wat als ik groep 4 helemaal niet kan en niks weet en alles fout doe?'

En ik kan kletsen wat ik wil, maar ze neemt echt niet van me aan dat de andere kinderen heus nog niet keersommen kunnen maken en dat het superknap is dat ze in de zomer is blijven lezen en rekenen en dat de juf samen met haar gaat opletten - incl concreet plan - dat ze zich niet gaat vervelen. Maar ze heeft nul komma nul vertrouwen. Ik vrees een drama morgen...
K&W / Tink's droomhuis deel 3: Vur goan beginne! Ofzoiets....
maandag 30 september 2013 07:58 schreef Brighteyes het volgende:
En over de chocola... Tink is van een andere planeet. ;) Die heeft dat niet nodig. ;)
pi_218531034
Fake it till you make it...
pi_218531061
quote:
0s.gif Op donderdag 17 april 2025 09:17 schreef Deepfreeze het volgende:
Ik had ook best moeite om informatie te vinden. Mijn kind paste eigenlijk nergens echt 100% in. Sommige dingen herkende ik hem 50%, soms maar 10%. Want naast het slim zijn spelen er nog meer karaktereigenschappen en ontwikkelingsdingen mee. Zo had de mijne last van zijn emotieregulatie. Ik ben dus vooral gaan kijken wat mijn kind nodig had en al snel die "kant en klare" methodes de deur uit gedaan.

Wij hebben pas getest in groep 4, toen was het nodig om hem op de externe plusklas te krijgen. Daardoor konden we dat prima met de leerkrachten en ib-er regelen. De score verbaasde ons wel, een stukkie hoger nog dan wij verwachten.

Inmiddels is het een puber en zijn die emotieproblemen glad gestreken, hij past nu wel ietsjes beter in de mal. Maar toch verschillen zijn 3 hb vrienden allemaal genoeg om dat niet af te kunnen dekken met 1 methode. Behalve dan een methode die vanuit het kind kijkt.
Dat zou altijd het uitgangspunt moeten zijn, niet alleen bij hb-kinderen.
Grote klassen, hoge werkdruk en matige lesmethoden (dat zijn middelen, niet het doel) helpen niet.
pi_218531175
@Tink89 wat lastig als ze zichzelf zo de put in praat. En dat contrast tussen zich vervelen en bang dat ze het niet kunnen is herkenbaar.
:*
  maandag 18 augustus 2025 @ 13:09:55 #133
319308 Tink89
To live is to dance
pi_218533225
Uiteindelijk ging het vanochtend redelijk, ze had absoluut geen zin, maar zonder tranen en al te veel drama naar binnen geloodst.

M'n jongste is in de picture bij de juf. Wassie voor de vakantie al, maar nu hij zichzelf in de vakantie aardig heeft leren lezen en rekenen. Overigens bij hem wel tranen, maar dat snap ik. Heel veel kindjes weg uit de klas (combi 1-2) en een hele groep ouders in het lokaal. Ik denk dat het binnen 10 seconden over was :D
K&W / Tink's droomhuis deel 3: Vur goan beginne! Ofzoiets....
maandag 30 september 2013 07:58 schreef Brighteyes het volgende:
En over de chocola... Tink is van een andere planeet. ;) Die heeft dat niet nodig. ;)
pi_218541416
quote:
0s.gif Op maandag 18 augustus 2025 07:22 schreef CarbonC het volgende:

[..]
Dat zou altijd het uitgangspunt moeten zijn, niet alleen bij hb-kinderen.
Grote klassen, hoge werkdruk en matige lesmethoden (dat zijn middelen, niet het doel) helpen niet.
Tsja, elke kind is uniek, maar hoe ga je kleinere klassen, lagere werkdruk en betere, meer individueel toegepaste lesmethoden, betalen?
  dinsdag 19 augustus 2025 @ 17:42:03 #135
35189 Troel
scherp en bot
pi_218541945
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 augustus 2025 15:46 schreef George_of_the_Jungle het volgende:

[..]
Tsja, elke kind is uniek, maar hoe ga je kleinere klassen, lagere werkdruk en betere, meer individueel toegepaste lesmethoden, betalen?
Investeren in de toekomst van het land.
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
  dinsdag 19 augustus 2025 @ 20:35:07 #136
319308 Tink89
To live is to dance
pi_218543189
Klinkt leuk en waardevol, maar ik werk achter de schermen in het onderwijs en we hebben simpelweg niet voldoende bekwaam personeel (en dan laat ik bevoegdheid nog even buiten beeld). Ze zijn er simpelweg niet...
K&W / Tink's droomhuis deel 3: Vur goan beginne! Ofzoiets....
maandag 30 september 2013 07:58 schreef Brighteyes het volgende:
En over de chocola... Tink is van een andere planeet. ;) Die heeft dat niet nodig. ;)
pi_218543816
quote:
2s.gif Op dinsdag 19 augustus 2025 17:42 schreef Troel het volgende:

[..]
Investeren in de toekomst van het land.
Met een goed business-plan voor een solide return of investment zou dat moeten goedkomen dan, toch? Er zal een enorme inverstering moeten zijn om klassen kleiner te maken, gebouwen daar voor te hebben, meer personeel aan te trekken, personeel op te leiden, vervoer te regelen voor iedereen die gemiddeld verder weg naar zijn eigen specialistische onderwijs kan, etc.
Maar in hoeverre moet je onderwijs of het individu afstemmen, en in hoeverre kun je verwachten dat individuen zich aanpassen aan gemeenschappelijk onderwijs?
  woensdag 20 augustus 2025 @ 03:12:46 #138
35189 Troel
scherp en bot
pi_218545329
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 augustus 2025 20:35 schreef Tink89 het volgende:
Klinkt leuk en waardevol, maar ik werk achter de schermen in het onderwijs en we hebben simpelweg niet voldoende bekwaam personeel (en dan laat ik bevoegdheid nog even buiten beeld). Ze zijn er simpelweg niet...
Ik weet het. Maar ik denk ook dat de werkdruk het vak niet aantrekkelijker maakt. En er moet echt wat gebeuren.
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
  woensdag 20 augustus 2025 @ 09:55:27 #139
319308 Tink89
To live is to dance
pi_218546397
quote:
2s.gif Op woensdag 20 augustus 2025 03:12 schreef Troel het volgende:

[..]
Ik weet het. Maar ik denk ook dat de werkdruk het vak niet aantrekkelijker maakt. En er moet echt wat gebeuren.
Ik denk ook dat de werkdruk enorm verschilt per school/soort onderwijs/vak.

Mijn man is gymdocent in het VSO en ervaart de werkdruk niet als hoog. De kleuterjuf van mijn zoon (in een goed gesprek met drie slapende kinderen op de achterbank op terugreis van schoolreisje vorig jaar) ook niet. En ik ken ook de verhalen van leerkrachten en docenten die dat wél zo ervaren. De vraag is dan hoe dat kan... zit 't 'm in de organisatie op school, de leerlingpopulatie, de capaciteiten van het management en de ruimte voor balans werk-privé. Ik maak zelf de overstap niet vanwege het salaris, de waardeloze Pabo die ik dan zou moeten gaan doen en het absolute gebrek aan flexibiliteit. Ik werk met liefde achter de schermen in het onderwijs, maar dat ik nooit meer mijn eigen kinderen op mijn werkdagen naar school zou kunnen brengen als ik juf word, maakt dat ik die keuze niet maak. VO is al iets flexibeler.
K&W / Tink's droomhuis deel 3: Vur goan beginne! Ofzoiets....
maandag 30 september 2013 07:58 schreef Brighteyes het volgende:
En over de chocola... Tink is van een andere planeet. ;) Die heeft dat niet nodig. ;)
  woensdag 20 augustus 2025 @ 11:46:32 #140
35189 Troel
scherp en bot
pi_218547179
quote:
0s.gif Op woensdag 20 augustus 2025 09:55 schreef Tink89 het volgende:

[..]
Ik denk ook dat de werkdruk enorm verschilt per school/soort onderwijs/vak.

Mijn man is gymdocent in het VSO en ervaart de werkdruk niet als hoog. De kleuterjuf van mijn zoon (in een goed gesprek met drie slapende kinderen op de achterbank op terugreis van schoolreisje vorig jaar) ook niet. En ik ken ook de verhalen van leerkrachten en docenten die dat wél zo ervaren. De vraag is dan hoe dat kan... zit 't 'm in de organisatie op school, de leerlingpopulatie, de capaciteiten van het management en de ruimte voor balans werk-privé. Ik maak zelf de overstap niet vanwege het salaris, de waardeloze Pabo die ik dan zou moeten gaan doen en het absolute gebrek aan flexibiliteit. Ik werk met liefde achter de schermen in het onderwijs, maar dat ik nooit meer mijn eigen kinderen op mijn werkdagen naar school zou kunnen brengen als ik juf word, maakt dat ik die keuze niet maak. VO is al iets flexibeler.
Maar dat laatste is ook slechts beperkt toch? Ik bedoel: zodra ze naar het VO zijn, willen ze echt niet meer gebracht worden, tenzij het hard regent enzo ;)
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
  woensdag 20 augustus 2025 @ 12:09:54 #141
319308 Tink89
To live is to dance
pi_218547319
quote:
2s.gif Op woensdag 20 augustus 2025 11:46 schreef Troel het volgende:

[..]
Maar dat laatste is ook slechts beperkt toch? Ik bedoel: zodra ze naar het VO zijn, willen ze echt niet meer gebracht worden, tenzij het hard regent enzo ;)
Ja, maar in mijn geval dus nog 8 jaar (even uitgaand van de basisschoolperiode). En meegaan op schoolreisje of een musical bijwonen of een ochtendje gaan helpen bij een activiteit... allemaal dingen waarvoor ik nu gewoon vrij kan vragen. En dat kan niet als je voor de klas staat. En dat vind ik echt heel logisch, maar maakt de drempel ook te hoog om de sprong te wagen.
K&W / Tink's droomhuis deel 3: Vur goan beginne! Ofzoiets....
maandag 30 september 2013 07:58 schreef Brighteyes het volgende:
En over de chocola... Tink is van een andere planeet. ;) Die heeft dat niet nodig. ;)
pi_218547755
Ik ervaar de werkdruk dus wél als hoog als leerkracht in het SO. Ik geloof meteen dat een groot deel daarvan komt door de organisatie waar ik werk, hoor. Op alle vlakken wordt er geknepen van bovenaf om de controle te houden en de financiën sluitend te krijgen.
Ik werk nu dus heel bewust maar 2 dagen als leerkracht. Werk behoorlijk wat uren extra op en naast die 2 dagen om alles af te krijgen. Ook behoorlijk wat dingen waarvan ik het nut niet inzie, van die papieren tijgers die worden opgelegd van hogerhand of de inspectie. En na 2 dagen ben ik - afhankelijk van de klas en collega's waar ik mee samenwerk - regelmatig ook behoorlijk moe.

Maar goed, ik doe het (voorlopig nog, maar echt niet tot aan mijn pensioen) omdat ik iets wil betekenen voor de leerlingen. Als je met hen iets bereikt, geeft dat wel voldoening O+

Praktisch thuis is het fijn dat mijn vriend redelijk vrij is in werktijden en locaties. Anders had ik niet geweten hoe we het hadden moeten doen.
Ik probeer wel op de school van mijn kind te helpen, maar dan liever bijv in de MR dan meegaan op schoolreisje; dat voelt dan toch als werk ;)
pi_218561082
Vanaf maandag hier weer naar school. Ik heb er weinig zin in, zoon ook niet. Vorig schooljaar was het de bedoeling dat hij groep 6 en 7 in 1 jaar zou doen (bij doortoetsen bleek dat hij op veel vlakken op eind 6 niveau zat). Dat is niet helemaal verlopen zoals gepland, ze hebben het niet gered om alle groep 7 stof te doorlopen. Deels omdat begin van het schooljaar bleek dat zoon kon aansluiten bij Day a Week school (buitenschoolse plusklas) en de versnelling dus in 4 dagen gepropt moest worden ipv 5. Ik snap heus dat dat lastig is, maar er was (bleek achteraf) ook geen goed plan. Hij heeft gewoon alle groep 6 stof moeten maken (soms wel gecompact) en is nauwelijks aan groep 7 stof toegekomen, terwijl hij wel de cito's van groep 7 heeft gedaan. Vervolgens bleek dat hij daar niet goed op scoorde (joh, gek he?).

Omdat wij grote risico's zien op uitval als we de versnelling terugdraaien, gaan we er toch mee door. In de vakantie hebben we (op ons verzoek en in overleg met zoon) werkboekjes meegekregen voor werkwoordspelling en rekenen. Daar zijn we een heel eind mee gekomen door écht te kijken wat nog geoefend moet worden en wat hij gewoon met 2 vingers in de neus kan.

Met terugwerkende kracht baal ik dat het zo is gelopen. Begin van het jaar is alles rondom het doortoetsen goed doorgesproken met de leerkracht, er was dus prima in beeld waar de hiaten zaten. Ik had verwacht dat daar een goed plan voor zou komen. De leerkracht zegt vooral 'ja, hij is er ook maar zo weinig he, en hij is niet de enige in de klas en de motivatie is er ook niet zo'. Dat laatste hangt dus vooral samen met toch alle stof moeten doorwerken, ook als je het al weet. Deze leerkracht snapt gewoon niet hoe HB werkt, ondanks uitleg van de specialist (ik ga het zelf niet eens proberen :P).

Maar goed, laatste jaar basisschool. We gaan vooral energie steken in het vinden van een middelbare school waar hij wél gezien wordt.
Venus in pocketformaat
© loveli
pi_218562815
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 augustus 2025 09:42 schreef Phaidra het volgende:
Vanaf maandag hier weer naar school. Ik heb er weinig zin in, zoon ook niet. Vorig schooljaar was het de bedoeling dat hij groep 6 en 7 in 1 jaar zou doen (bij doortoetsen bleek dat hij op veel vlakken op eind 6 niveau zat). Dat is niet helemaal verlopen zoals gepland, ze hebben het niet gered om alle groep 7 stof te doorlopen. Deels omdat begin van het schooljaar bleek dat zoon kon aansluiten bij Day a Week school (buitenschoolse plusklas) en de versnelling dus in 4 dagen gepropt moest worden ipv 5. Ik snap heus dat dat lastig is, maar er was (bleek achteraf) ook geen goed plan. Hij heeft gewoon alle groep 6 stof moeten maken (soms wel gecompact) en is nauwelijks aan groep 7 stof toegekomen, terwijl hij wel de cito's van groep 7 heeft gedaan. Vervolgens bleek dat hij daar niet goed op scoorde (joh, gek he?).

Omdat wij grote risico's zien op uitval als we de versnelling terugdraaien, gaan we er toch mee door. In de vakantie hebben we (op ons verzoek en in overleg met zoon) werkboekjes meegekregen voor werkwoordspelling en rekenen. Daar zijn we een heel eind mee gekomen door écht te kijken wat nog geoefend moet worden en wat hij gewoon met 2 vingers in de neus kan.

Met terugwerkende kracht baal ik dat het zo is gelopen. Begin van het jaar is alles rondom het doortoetsen goed doorgesproken met de leerkracht, er was dus prima in beeld waar de hiaten zaten. Ik had verwacht dat daar een goed plan voor zou komen. De leerkracht zegt vooral 'ja, hij is er ook maar zo weinig he, en hij is niet de enige in de klas en de motivatie is er ook niet zo'. Dat laatste hangt dus vooral samen met toch alle stof moeten doorwerken, ook als je het al weet. Deze leerkracht snapt gewoon niet hoe HB werkt, ondanks uitleg van de specialist (ik ga het zelf niet eens proberen :P).

Maar goed, laatste jaar basisschool. We gaan vooral energie steken in het vinden van een middelbare school waar hij wél gezien wordt.
Wat frustrerend, hopelijk lukt het een middelbare school te vinden waar hij wel gezien wordt. :*
Fake it till you make it...
  vrijdag 22 augustus 2025 @ 18:08:16 #145
244125 laziness
In het verleden nogal duizelig
pi_218564563
quote:
0s.gif Op woensdag 20 augustus 2025 12:09 schreef Tink89 het volgende:

[..]
Ja, maar in mijn geval dus nog 8 jaar (even uitgaand van de basisschoolperiode). En meegaan op schoolreisje of een musical bijwonen of een ochtendje gaan helpen bij een activiteit... allemaal dingen waarvoor ik nu gewoon vrij kan vragen. En dat kan niet als je voor de klas staat. En dat vind ik echt heel logisch, maar maakt de drempel ook te hoog om de sprong te wagen.
Maar je brengt ze niet nog 8 jaar lang neem ik aan en de musical is ‘s avonds, het aantal activiteiten neemt vanaf de bovenbouw meestal wel af en je werkt parttime toch?

Ik denk dat je soep heter opdient dan dat ie gegeten wordt ;)
Ik heb je lief mijn hele leven
pi_218565061
quote:
1s.gif Op vrijdag 22 augustus 2025 18:08 schreef laziness het volgende:

[..]
Maar je brengt ze niet nog 8 jaar lang neem ik aan en de musical is ‘s avonds, het aantal activiteiten neemt vanaf de bovenbouw meestal wel af en je werkt parttime toch?

Ik denk dat je soep heter opdient dan dat ie gegeten wordt ;)
Ik snap het wel hoor. Ook al bracht ik de kinderen op een gegeven moment niet naar school meer, er moet wel iemand zijn in de ochtend. Hier op mijn vrije dagen wel nog altijd ophalen (t/m groep 7) want afspreken.
En bij ons op de basisschool was ouderparticipatie echt wel een item. Mee gaan of halen/brengen schoolreisje (ze gingen hier niet met de bus, alles met auto’s). Dan zo nog zeker 2/3 activiteiten per jaar waar ouders moeten rijden. Eén keer een ouder om mee te fietsen naar dit of naar dat.
Luizenpluizen na elke vakantie en twee weken er na. In de middenbouw als leesmoeder in de ochtend een half uurtje. Een dagdeel in de bieb. In groep acht juist weer helpen met de voorbereiding van de musical, kampactiviteiten begeleiden of meefietsen naar een meeloopdag van de middelbare school.

Er was hier echt regelmatig wat. En je hoeft (en kan) natuurlijk niet bij alles mee te helpen. Maar ik kan me voorstellen dat je dat graag wil. Voor jezelf en voor je kind (en omdat anders een activiteit niet door kan gaan).
Ik werk onregelmatig en had me voorgenomen altijd mee te gaan als ik niet hoef te werken. En dat was regelmatig, en toch nog vaak me schuldig voelen of het jammer vinden als ik niet mee kon, of toch m’n dienst ruilen omdat er anders te weinig hulp is.
En ja, je ziet bijna altijd dezelfde ouders (en de ouders die het hardste mopperen dat er veel gevraagd wordt om mee te gaan zie je nooit. En m’n buurvrouw zei ooit ook eens, ik zie dat niet zitten om op mn vrije dag met die drukke kinderen mee te gaan. Dus die ging ook nooit mee).

Maar wellicht dat dat per school verschillend is. Maar als ik zag wat er hier werd gevraagd vond ik het echt wel veel, ook in de midden en bovenbouw.
Dus ik kan me echt wel voorstellen dat je dat mee laat wegen in de keuze om ander werk te gaan doen waar je veel meer vast zit aan je werkdagen.
  vrijdag 22 augustus 2025 @ 19:20:05 #147
319308 Tink89
To live is to dance
pi_218565183
Ik hoef niet te verantwoorden waarom ik vind dat flexibiliteit belangrijk is. En waarom ik die iig in de basisschoolperiode niet wil missen. Mijn man staat voor de klas en allebei zo vast zitten vinden wij reden genoeg om de overstap niet te maken. Misschien denk ik daar over een paar jaar anders over, maar op dit moment niet.

Overigens is de musical hier groep 3 en 4 en in de ochtend, maar daar gaat het niet om. Het zijn voorbeelden van hoe ik als ouder graag m'n steentje bijdraag en betrokken ben. En dingen als een schoolreisje, leesouder zijn of een ochtendje gaan helpen bij een activiteit vind ik heel erg fijn en belangrijk.
K&W / Tink's droomhuis deel 3: Vur goan beginne! Ofzoiets....
maandag 30 september 2013 07:58 schreef Brighteyes het volgende:
En over de chocola... Tink is van een andere planeet. ;) Die heeft dat niet nodig. ;)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')