abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_218747599
Bij L is de start van het nieuwe schooljaar goed gegaan. Zo anders dan de start van groep 3 maar die overgang van kleuter naar groep 3 is natuurlijk veel groter. Van 3 naar 4 gaat veel vloeiender. Wel vermoeiend en na schooltijd geen energie om te spelen maar dat kan hij nu zelf aangeven terwijl ik hem vorig jaar moest afremmen. Zo fijn om te zien hoeveel hij in een jaar tijd is gegroeid.
De overgang van leerkrachten lijkt ook goed te gaan. Startgesprek gehad en alles lijkt goed te zijn overgedragen, de extra uitdagingen zijn direct weer aangeboden en de plusgroep is weer opgestart.
Ik heb nu wel veel minder contact met ze wat voor mij even wennen is dat ik er nu echt op moet vertrouwen dat het goed gaat als ik niets hoor.

quote:
0s.gif Op donderdag 11 september 2025 10:46 schreef Deepfreeze het volgende:
Lukt het bij jullie als ouders ook om daar in te vertrouwen. Ik merkte dat ik nog een hele poos op mijn hoede was met wat ik na schooltijd te horen zou krijgen. En wat ik nou weer moest oplossen..
Dit gevoel inderdaad en dat terwijl op de basisschool de communicatie altijd heel goed is gegaan. Bij de PSZ stond ik wel op mijn hoede op het plein en bleek achteraf dat geen bericht = goed bericht daar niet op ging.
Het valt mij tegen hoe lang het duurt voordat dat vertrouwen weer is opgebouwd .
pi_218748110
@Phaidra Jammer van de start zo. Ik heb ooit gehoord dat zo'n negatieve opmerking gevolgd moet worden door een stuk of 20 complimenten om weer neutraal te zijn. En dat horen ze niet, want ze moeten nog meer doen, meer uitdaging, meer de grens opzoeken. Leerkrachten blijven mensen, doen het waarschijnlijk ook niet bewust, maar een positieve instelling scheelt zoveel. Zeker als ze al gevoelig zijn (voor faalangst).

@Elleska Fijne start zo te horen! Het is mooi dat alles dan weer draait en de overdracht goed gaat. (hadden wij minder met montessori, dus 3 jaar dezelfde leerkracht)
pi_218759740
Hier twee weken geleden in groep 1 gestart, mijn dochter is nu vier weken vier jaar oud. Geen idee of ze HB is, heeft i.i.g. wel een duidelijke ontwikkelingsvoorsprong. Gisteren een afstemmingsgesprekje gehad met haar leerkracht: jonge meid die al wel een aantal jaar groep 1 doet en die er zelf de hele week is. Ze had mijn dochter al aardig in de smiezen qua hoe ze is. Ze hebben nog niet veel inhoudelijks gedaan, dus ik hoor straks wel hoe of wat. Eerst maar eens even helemaal landen en goed wennen. Ze heeft in ieder geval al wel haar plekje gevonden in de klas, lijkt.
pi_218760757
Wij hadden deze week ouderavond. Hier kwamen wat dingen langs die ze moeten kunnen eind groep 1. Een groot deel daarvan beheerst ze al. Zindelijkheid daarentegen is een uitdaging laten we maar zeggen.
pi_218775814
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 september 2025 15:00 schreef LauriLynne het volgende:
Wij hadden deze week ouderavond. Hier kwamen wat dingen langs die ze moeten kunnen eind groep 1. Een groot deel daarvan beheerst ze al. Zindelijkheid daarentegen is een uitdaging laten we maar zeggen.
Die zindelijkheid heeft hier ook lang geduurd. Hij had echt tot in groep 2 wel wekelijks ongelukjes. Je kunt niet alles in 1 keer :P
pi_218779635
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 september 2025 15:00 schreef LauriLynne het volgende:
Wij hadden deze week ouderavond. Hier kwamen wat dingen langs die ze moeten kunnen eind groep 1. Een groot deel daarvan beheerst ze al. Zindelijkheid daarentegen is een uitdaging laten we maar zeggen.
Schijnbaar is het in Engeland een groeiend probleem dat kinderen op school nog niet zindelijk zijn. Komt vaker en vaker voor. Enerzijds mogelijk door betere luiers, anderzijds mogelijk doordat ouders er minder aandacht aan geven om het te oefenen (mogelijk mede door de betere luiers).
  dinsdag 16 september 2025 @ 10:46:53 #157
319308 Tink89
To live is to dance
pi_218784964
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 september 2025 15:00 schreef LauriLynne het volgende:
Wij hadden deze week ouderavond. Hier kwamen wat dingen langs die ze moeten kunnen eind groep 1. Een groot deel daarvan beheerst ze al. Zindelijkheid daarentegen is een uitdaging laten we maar zeggen.
Hier tikt zoon ook bijna alles eind groep 1 af. Hij is van maart en gaat dus ruim 2 jaar kleuteren, maar als ik dan lees wat ze moeten kunnen, dan zou hij alleen nog de dagen van de week beter moeten leren (die weet hij als de kleuren zoals ze ze op school benoemen en niet met de benamingen) en links en rechts uit elkaar gaan houden (dat doet hij onbewust op de fiets perfect, maar desgevraagd niet). De rest is er al, dat zei de juf bij het startgesprekje ook. Toch wil ze hem niet na dit schooljaar al naar groep 3 hebben. Dat willen wij ook niet (al is het onwijs jammer dat zijn beste vriendjes wel doorschuiven allemaal), want qua concentratie is hij een echte kleuter. Alles is eventjes leuk, hij zoekt steeds halverwege een werkje een nieuwe uitdaging (vaak geeft hij dan aan dat wat hij aan het doen was, saai geworden is) en hij is geen held in doorzetten als iets hem niet lukt. Gelukkig vindt hij spelen nog helemaal fantastisch en zo lang hij met plezier naar school gaat, vind ik het prima. Sociaal is hij lief, maar komt hij ook prima voor zichzelf - en waar nodig voor anderen - op. Dat vind ik dan nog het leukste om te horen O+

Wel gaan we naar de logopedie. Meneer zegt geen K (wel knap, klus of crossen, maar geen kaas, koe of kip, dan is de k een t qua uitspraak). Ben benieuwd hoe hij dat gaat oppakken.
K&W / Tink's droomhuis deel 3: Vur goan beginne! Ofzoiets....
maandag 30 september 2013 07:58 schreef Brighteyes het volgende:
En over de chocola... Tink is van een andere planeet. ;) Die heeft dat niet nodig. ;)
pi_218787464
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 september 2025 10:46 schreef Tink89 het volgende:

[..]
Hier tikt zoon ook bijna alles eind groep 1 af. Hij is van maart en gaat dus ruim 2 jaar kleuteren, maar als ik dan lees wat ze moeten kunnen, dan zou hij alleen nog de dagen van de week beter moeten leren (die weet hij als de kleuren zoals ze ze op school benoemen en niet met de benamingen) en links en rechts uit elkaar gaan houden (dat doet hij onbewust op de fiets perfect, maar desgevraagd niet). De rest is er al, dat zei de juf bij het startgesprekje ook. Toch wil ze hem niet na dit schooljaar al naar groep 3 hebben. Dat willen wij ook niet (al is het onwijs jammer dat zijn beste vriendjes wel doorschuiven allemaal), want qua concentratie is hij een echte kleuter. Alles is eventjes leuk, hij zoekt steeds halverwege een werkje een nieuwe uitdaging (vaak geeft hij dan aan dat wat hij aan het doen was, saai geworden is) en hij is geen held in doorzetten als iets hem niet lukt. Gelukkig vindt hij spelen nog helemaal fantastisch en zo lang hij met plezier naar school gaat, vind ik het prima. Sociaal is hij lief, maar komt hij ook prima voor zichzelf - en waar nodig voor anderen - op. Dat vind ik dan nog het leukste om te horen O+

Wel gaan we naar de logopedie. Meneer zegt geen K (wel knap, klus of crossen, maar geen kaas, koe of kip, dan is de k een t qua uitspraak). Ben benieuwd hoe hij dat gaat oppakken.
Fijn dat hij het nog naar zn zin heeft. Hopelijk is dat over 1,5 jaar ook het geval en kunnen ze hem voldoende uitdaging bieden. Voor een vlotte leerling is hij eigenlijk op een ongunstig moment in het jaar geboren.
  dinsdag 16 september 2025 @ 20:29:37 #159
319308 Tink89
To live is to dance
pi_218789538
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 september 2025 16:10 schreef LauriLynne het volgende:

[..]
Fijn dat hij het nog naar zn zin heeft. Hopelijk is dat over 1,5 jaar ook het geval en kunnen ze hem voldoende uitdaging bieden. Voor een vlotte leerling is hij eigenlijk op een ongunstig moment in het jaar geboren.
True, december was handiger geweest.
K&W / Tink's droomhuis deel 3: Vur goan beginne! Ofzoiets....
maandag 30 september 2013 07:58 schreef Brighteyes het volgende:
En over de chocola... Tink is van een andere planeet. ;) Die heeft dat niet nodig. ;)
pi_218790647
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 september 2025 10:46 schreef Tink89 het volgende:

(vaak geeft hij dan aan dat wat hij aan het doen was, saai geworden is)
Dat is vaak wel een uitdaging, om het interessant te houden. Aan de andere kant, zeggen dat ze iets saais vinden, moet ook geen uitweg worden om dan maar gelijk iets anders te kunnen gaan doen.

quote:
en hij is geen held in doorzetten als iets hem niet lukt.
Dat is iets waar veel HB'ers tegenaan lopen. Heel veel gaat ze makkelijk af, waardoor ze weinig ervaring hebben met tegenslag en doorzetten om iets af te krijgen. Lijkt me goed om daar vroeg bewust mee bezig te zijn. Ook als HB'er kun je niet alles zomaar ineens. En ook als HB'er gaat dingen beter en sneller als je oefent en je ervaart dat het af en toe niet in een keer lukt.
  woensdag 17 september 2025 @ 08:38:28 #161
319308 Tink89
To live is to dance
pi_218791759
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 september 2025 22:45 schreef George_of_the_Jungle het volgende:

[..]
Dat is vaak wel een uitdaging, om het interessant te houden. Aan de andere kant, zeggen dat ze iets saais vinden, moet ook geen uitweg worden om dan maar gelijk iets anders te kunnen gaan doen.
[..]
Dat is iets waar veel HB'ers tegenaan lopen. Heel veel gaat ze makkelijk af, waardoor ze weinig ervaring hebben met tegenslag en doorzetten om iets af te krijgen. Lijkt me goed om daar vroeg bewust mee bezig te zijn. Ook als HB'er kun je niet alles zomaar ineens. En ook als HB'er gaat dingen beter en sneller als je oefent en je ervaart dat het af en toe niet in een keer lukt.
Thanks voor je post, is allemaal bekend idd. Oudste is ook HB. We schakelen senzai in zodra we denken dat dat nodig is en de lijntjes met de juf zijn kort. Die heeft mijn oudste ook gehad en is bijgeschoold op hb-vlak, dus ik maak me geen zorgen nu.
K&W / Tink's droomhuis deel 3: Vur goan beginne! Ofzoiets....
maandag 30 september 2013 07:58 schreef Brighteyes het volgende:
En over de chocola... Tink is van een andere planeet. ;) Die heeft dat niet nodig. ;)
pi_218792023
Even spuien :s)

Gister het startgesprek gehad met de juf van groep 5.
Mijn zoon heeft eerder een jaar overgeslagen (groep 2). In groep 3 ging het redelijk goed en groep 4 was alweer wat lastiger voor hem. En dat was voornamelijk het uitdagend genoeg voor hem houden. Hij had pluswerk in de klas en de plusklas (twee uur per week). Maar hij gaf aan dat het nog steeds te makkelijk was.

En daarnaast was voor hem het omgaan met emoties ook moeilijk. Vooral als het niet lukt wat hij wil. Hij is heel erg perfectionistisch. We hebben aan het einde van groep 4 ook een pittige periode thuis gehad, waarbij onze zoon compleet over zijn en onze grenzen ging. En het bleek dus gewoon dat hij het moeilijk had op school Hij kon toen ook niet goed benoemen wat.

Ik ben toen wel weer naar school gegaan om te vragen hoe het in de klas ging. Daar was hij juist heel rustig en meegaand. En waren ze compleet verbaasd. Gelukkig is er toen wel meteen actie ondernomen en kijkt deze week een hb-specialist mee in de klas. Om te zien of de school kan bieden wat mijn zoon nodig heeft. Dus super fijn dat de school hem ziet :)

Bij de test van groep 4 kwam naar voren dat hij nog steeds een jaar voor loopt.

Het gesprek van gister ging ook over de sociale kant. Er is namelijk een kind in zijn klas waar hij bevriend mee was. Dat samen spelen ging niet goed en dat jongetje haalde dingen uit die veel en veel te ver gingen, dat was gewoon niet gezond ( ik ga niet in detail vanwege privacy en we hebben dit met de ouders besproken). Dat jongetje woont ook in de buurt. We hebben dit aangegeven bij de juf omdat we niet willen dat het nog verder uit de hand loopt. Ze gaf aan dat het belangrijk is dat onze zoon weerbaar blijft. En dat er geen groepsvorming komt tegen hem.

Zij gaf ook aan dat onze zoon echt de jongste is qua gedrag en dat merken wij ook. Hij is bijna 7,5 en er zitten ook kinderen in zijn klas die negen zijn of binnenkort worden. Hij kijkt ook enorm op tegen deze kinderen. Nu is dat okee, maar volgend jaar in groep 6 kan dat schijnbaar een probleem opleveren dat hij de jongste is.

Ook merk ik nu peer pressure. Onze zoon vond het leuk om ook Spaans te leren op Duolingo en was daar heel enthousiast mee aan de slag. Totdat één van zijn vrienden zei dat het stom is. En toen is hij er abrupt mee gestopt. Ik ben ook heel erg bang dat hij wordt gepest, omdat hij toch anders is dan het gemiddelde kind in de klas. Hij leest ontzettend graag en veel. Houdt van dieper nadenken en is enorm leergierig. Hij kan ook niet tegen te veel lawaai in de klas, want dan kan hij zijn werk niet goed doen (maar kan zelf ook ontzettend druk zijn thuis 8-) ).

Voor nu gaat het heel trouwens erg goed in de klas. Hij heeft heel veel verschillende vriendjes en vriendinnetjes in de buurt. Dus dat loopt lekker.

Ik ben heel erg benieuwd hoe de HB specialist dit allemaal ziet. Volgens mij is hij trouwens niet HB, ik zie hem nog steeds als een kind wat ‘voor loopt’. Hij past ook helemaal niet in dat profiel. Ik heb ook een paar boeken over dit onderwerp gelezen en herken er gedeeltelijk wat uit. Maar goed, dat is ook helemaal niet belangrijk. Het belangrijkste is dat hij zich goed voelt op school. En ik kan mij heel goed voorstellen dat de school daar niet in kan voorzien.

We hebben eerder al kort gehoord wat eventueel andere mogelijkheden zijn. Hij kan meedoen aan de Day A Week School, waar wel een strenge voorselectie voor is. En in groep 7 zou hij naar het pré gymnasium kunnen.

Ik ben benieuwd hoe dit allemaal ontwikkelt :)
pi_218792041
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 september 2025 22:45 schreef George_of_the_Jungle het volgende:

[..]
Dat is vaak wel een uitdaging, om het interessant te houden. Aan de andere kant, zeggen dat ze iets saais vinden, moet ook geen uitweg worden om dan maar gelijk iets anders te kunnen gaan doen.
[..]
Dat is iets waar veel HB'ers tegenaan lopen. Heel veel gaat ze makkelijk af, waardoor ze weinig ervaring hebben met tegenslag en doorzetten om iets af te krijgen. Lijkt me goed om daar vroeg bewust mee bezig te zijn. Ook als HB'er kun je niet alles zomaar ineens. En ook als HB'er gaat dingen beter en sneller als je oefent en je ervaart dat het af en toe niet in een keer lukt.
Dit is wel een lastige. Uitdaging is nodig, levenslessen zoals omgaan met frustatie leren.

Maar ik heb bij meer dan 1 kind gezien dat ze zo gepusht zijn dat de faalangst enorm werd. Of dat ze door de uitzondering door de klas gek aangekeken werden en sociaal het niet meer wilde.

Conclusie van dat discussie gesprek met meerdere HB ouders was dat je de cognitieve uitdaging niet los kunt zien van de sociale en emotionele situatie. Dat een balans tussen alles belangrijk is.

Bij D zijn ze op de basisschool vol op de uitdaging gegaan (niet passend/zijn interesse). En het gat met zijn emotionele ontwikkeling werd niet meegenomen. Pas toen we hem extern, bij iemand zonder verstand van HB, in therapie hadden kon D zich evenwichtiger ontwikkelen. Nu op het VO merken we weinig meer van zijn HB problemen. En hij krijgt toch echt wel uitdaging.
pi_218792202
quote:
0s.gif Op woensdag 17 september 2025 09:25 schreef DorothyGale het volgende:
Even spuien :s)

Gister het startgesprek gehad met de juf van groep 5.
Mijn zoon heeft eerder een jaar overgeslagen (groep 2). In groep 3 ging het redelijk goed en groep 4 was alweer wat lastiger voor hem. En dat was voornamelijk het uitdagend genoeg voor hem houden. Hij had pluswerk in de klas en de plusklas (twee uur per week). Maar hij gaf aan dat het nog steeds te makkelijk was.

En daarnaast was voor hem het omgaan met emoties ook moeilijk. Vooral als het niet lukt wat hij wil. Hij is heel erg perfectionistisch. We hebben aan het einde van groep 4 ook een pittige periode thuis gehad, waarbij onze zoon compleet over zijn en onze grenzen ging. En het bleek dus gewoon dat hij het moeilijk had op school Hij kon toen ook niet goed benoemen wat.

Ik ben toen wel weer naar school gegaan om te vragen hoe het in de klas ging. Daar was hij juist heel rustig en meegaand. En waren ze compleet verbaasd. Gelukkig is er toen wel meteen actie ondernomen en kijkt deze week een hb-specialist mee in de klas. Om te zien of de school kan bieden wat mijn zoon nodig heeft. Dus super fijn dat de school hem ziet :)

Bij de test van groep 4 kwam naar voren dat hij nog steeds een jaar voor loopt.

Het gesprek van gister ging ook over de sociale kant. Er is namelijk een kind in zijn klas waar hij bevriend mee was. Dat samen spelen ging niet goed en dat jongetje haalde dingen uit die veel en veel te ver gingen, dat was gewoon niet gezond ( ik ga niet in detail vanwege privacy en we hebben dit met de ouders besproken). Dat jongetje woont ook in de buurt. We hebben dit aangegeven bij de juf omdat we niet willen dat het nog verder uit de hand loopt. Ze gaf aan dat het belangrijk is dat onze zoon weerbaar blijft. En dat er geen groepsvorming komt tegen hem.

Zij gaf ook aan dat onze zoon echt de jongste is qua gedrag en dat merken wij ook. Hij is bijna 7,5 en er zitten ook kinderen in zijn klas die negen zijn of binnenkort worden. Hij kijkt ook enorm op tegen deze kinderen. Nu is dat okee, maar volgend jaar in groep 6 kan dat schijnbaar een probleem opleveren dat hij de jongste is.

Ook merk ik nu peer pressure. Onze zoon vond het leuk om ook Spaans te leren op Duolingo en was daar heel enthousiast mee aan de slag. Totdat één van zijn vrienden zei dat het stom is. En toen is hij er abrupt mee gestopt. Ik ben ook heel erg bang dat hij wordt gepest, omdat hij toch anders is dan het gemiddelde kind in de klas. Hij leest ontzettend graag en veel. Houdt van dieper nadenken en is enorm leergierig. Hij kan ook niet tegen te veel lawaai in de klas, want dan kan hij zijn werk niet goed doen (maar kan zelf ook ontzettend druk zijn thuis 8-) ).

Voor nu gaat het heel trouwens erg goed in de klas. Hij heeft heel veel verschillende vriendjes en vriendinnetjes in de buurt. Dus dat loopt lekker.

Ik ben heel erg benieuwd hoe de HB specialist dit allemaal ziet. Volgens mij is hij trouwens niet HB, ik zie hem nog steeds als een kind wat ‘voor loopt’. Hij past ook helemaal niet in dat profiel. Ik heb ook een paar boeken over dit onderwerp gelezen en herken er gedeeltelijk wat uit. Maar goed, dat is ook helemaal niet belangrijk. Het belangrijkste is dat hij zich goed voelt op school. En ik kan mij heel goed voorstellen dat de school daar niet in kan voorzien.

We hebben eerder al kort gehoord wat eventueel andere mogelijkheden zijn. Hij kan meedoen aan de Day A Week School, waar wel een strenge voorselectie voor is. En in groep 7 zou hij naar het pré gymnasium kunnen.

Ik ben benieuwd hoe dit allemaal ontwikkelt :)
Alles wat je zegt wijst op HB, waarom zou je dat ontkennen?
Carpe diem, quam minimum credula postero.
pi_218792206
@DorothyGale mijn kind voldoet ook niet aan de standaard HB dingen. Boeken heb ik al snel aan de kant gelegd.

De iq test liet wel zien dat hij kneiterslim is(nodig voor de plusklas), maar hij heeft wat karaktereigenschappen die niet helemaal in het plaatje passen. Geen probleem, HB-ers zijn net mensen met al hun variaties ;)

Mijne was ook jong. Van december, dus officieel geen klas over geslagen. Vanaf de hogere groepen verwachten wij ook meer issues qua sociaal, maar dat gebeurde niet. Hij ging als 8,5 jarig guppie met zijn groep 6-7-8 op kamp, begin van het schooljaar. De oudste was al 12. Maar hij werd prima geaccepteerd door de groep. Maar hij trok zich ook weinig aan van sociaal gedoe, dat scheelt ook wel. Trok zijn eigen plan dwars tussen de pubers door :P

Ik merk nu in de puberteit ook weinig van zijn jongheid. De meeste vrienden zijn van het voorjaar, dus ruim een half jaar ouder. Hij is wat dat betreft ook prima in balans.
pi_218794505
quote:
1s.gif Op woensdag 17 september 2025 09:58 schreef SaskiaR het volgende:

[..]
Alles wat je zegt wijst op HB, waarom zou je dat ontkennen?
Dat vraag ik me ook af. Als er voldoende hulp is en school loopt op zich lekker, dan is het niet nodig om het extern bevestigd te krijgen, maar als er nu al gesproken wordt over Day a Week school en pre-gymnasium denk ik wel dat hij door school wordt gezien als HB. Het kan voor hemzelf ook fijn zijn om dit te weten, zodat hij snapt waarom hij soms anders denkt/ is dan zijn vrienden.
Venus in pocketformaat
© loveli
pi_218805226
quote:
0s.gif Op woensdag 17 september 2025 09:59 schreef Deepfreeze het volgende:
@:DorothyGale mijn kind voldoet ook niet aan de standaard HB dingen. Boeken heb ik al snel aan de kant gelegd.

De iq test liet wel zien dat hij kneiterslim is(nodig voor de plusklas), maar hij heeft wat karaktereigenschappen die niet helemaal in het plaatje passen. Geen probleem, HB-ers zijn net mensen met al hun variaties ;)

Mijne was ook jong. Van december, dus officieel geen klas over geslagen. Vanaf de hogere groepen verwachten wij ook meer issues qua sociaal, maar dat gebeurde niet. Hij ging als 8,5 jarig guppie met zijn groep 6-7-8 op kamp, begin van het schooljaar. De oudste was al 12. Maar hij werd prima geaccepteerd door de groep. Maar hij trok zich ook weinig aan van sociaal gedoe, dat scheelt ook wel. Trok zijn eigen plan dwars tussen de pubers door :P

Ik merk nu in de puberteit ook weinig van zijn jongheid. De meeste vrienden zijn van het voorjaar, dus ruim een half jaar ouder. Hij is wat dat betreft ook prima in balans.
Wat goed dat hij zo zijn weg daarin heeft gevonden :) Ik hoop dat dit voor mijn zoon ook zo loopt.
quote:
0s.gif Op woensdag 17 september 2025 14:52 schreef Phaidra het volgende:

[..]
Dat vraag ik me ook af. Als er voldoende hulp is en school loopt op zich lekker, dan is het niet nodig om het extern bevestigd te krijgen, maar als er nu al gesproken wordt over Day a Week school en pre-gymnasium denk ik wel dat hij door school wordt gezien als HB. Het kan voor hemzelf ook fijn zijn om dit te weten, zodat hij snapt waarom hij soms anders denkt/ is dan zijn vrienden.
Ja, ik weet eigenlijk niet zo goed waarom ik dit zo denk. Misschien omdat ik bang ben dat hij toch buiten de boot gaat vallen in de klas als hij dit 'label' krijgt. Maar aan de andere kant is het wel beter voor hem inderdaad als hij dit weet..
pi_218809489
quote:
0s.gif Op donderdag 18 september 2025 18:43 schreef DorothyGale het volgende:

[..]
Wat goed dat hij zo zijn weg daarin heeft gevonden :) Ik hoop dat dit voor mijn zoon ook zo loopt.
[..]
Ja, ik weet eigenlijk niet zo goed waarom ik dit zo denk. Misschien omdat ik bang ben dat hij toch buiten de boot gaat vallen in de klas als hij dit 'label' krijgt. Maar aan de andere kant is het wel beter voor hem inderdaad als hij dit weet..
Ik merk ook wel dat aan het begrip 'hoogbegaafd' een verkeerde betekenis hangt. Alsof die kinderen altijd wonderkinderen zijn en ouders allemaal willen dat hun kind hoogbegaafd is. Ik ben daarom ook voorzichtig wie ik er wel en niet over vertel. Maar binnen het gezin is benoemen we het zeker wel duidelijk. De jongste heeft ook psycho-educatie gehad vlak na zijn IQ-test. Daar leerde hij wat hoogbegaafd zijn inhoudt, wat zijn sterke kanten zijn (heel belangrijk als je een laag zelfbeeld hebt!) en waar hij meer moeite mee heeft (en waarom). Dat heeft hem zeker wel geholpen.
Venus in pocketformaat
© loveli
pi_218809711
Wij hebben het bij D ook voorzichtig verteld. We begonnen in groep 5, toen hij een dagdeel van school weg was. Wat bij hem scheelde was dat er meerdere kinderen in de klas waren die ook naar die externe klas gingen.

Het kwam bij ons neer op vertellen dat mensen allemaal verschillen, met hun eigen positieve en negatieve kenmerken. Dat je een talent kunt hebben qua sporten, leren, empathie of achteruit fietsen. Of dat iemand juist die dingen niet kan. Het doel van ons als ouders is dat hij met die kenmerken lekker zichzelf kan zijn in de grote wereld. Toen zijn emotieregulatie hem in de weg zat kon hij dat ook goed benoemen (in woorden van een 8 jarige), en konden we daarmee aan de slag. Hij was als ukkie een blij ei en een eigenwijs mormel. Dat was 2e helft basisschool ver te zoeken, maar inmiddels is het weer terug.

We hadden hier ook het voorbeeld met een neefje dat niet goed kan leren, maar juist wel heel veel doorzettingsvermogen heeft. Logisch, als je op school hard moet werken dan leer je dat wel.
Of een vriend van oudste die vastliep omdat hij 100% op zijn cognitie ging, maar daardoor sociaal echt in de knoop kwam. (die zei ook gerust "ik ben HB, dus ik heb gelijk").
En bij hem zaten de problemen dus op emotioneel vlak en heeft de therapeut dat goed aangepakt.

Ze zijn pienter zat, dus daar kun je leuk gesprekken mee voeren. Hier in huis valt hij ook minder op, met een moeder en broer die vwo-slim zijn en een vader die net zo snel en complex kan denken als hij.
  vrijdag 26 september 2025 @ 11:53:46 #170
319308 Tink89
To live is to dance
pi_218874758
Edit: de directrice belde net. Er is sprake van een miscommunicatie pur sang. No worries

[ Bericht 78% gewijzigd door Tink89 op 26-09-2025 12:20:45 ]
K&W / Tink's droomhuis deel 3: Vur goan beginne! Ofzoiets....
maandag 30 september 2013 07:58 schreef Brighteyes het volgende:
En over de chocola... Tink is van een andere planeet. ;) Die heeft dat niet nodig. ;)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')