Ik heb geen idee... Ik hoop ook niet dat hij het van een ander heeft want dat zou ook heel triest zijn. Hij heeft wel de laatste tijd dat hij echt liegt over dingen, en dan ook heel stellig het vol blijft houden. Maar dat zijn dingen als "van papa mocht ik op de iPad" dus daar zit nog wel een bepaalde onschuld in. Dit is wel 1000x ergerquote:Op dinsdag 31 maart 2026 16:09 schreef Nijna het volgende:
Heftig @:MaJo, om zo'n bericht te krijgen. Heeft hij misschien zoiets van een ander gehoord en is hij daarmee aan de haal gegaan, zoiets?
Ik weet niet wat wijsheid is...
Het waarom van dingen is steeds heel moeilijk voor hem uit te leggen. We vragen heel vaak waarom hij bepaalde dingen doet en het antwoord is steevast "ik weet het niet". Het is natuurlijk ook enorm moeilijk om als vijfjarige uit te leggen waarom je bepaalde dingen doet of voelt. Dat is ook waar we momenteel mee bezig zijn, om te kijken hoe hij beter kan omgaan met zijn emoties. Dit verzoek ligt nu bij de huisarts en ik heb gehoord dat er een speciale praktijkondersteuner is voor kinderen. Daar kunnen we deze situatie ook goed mee bespreken denk ik.quote:Op dinsdag 31 maart 2026 16:48 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
Is het misschien een idee te achterhalen waarom hij liegt? Of in welke situatie hou zou kunnen liegen? Als in, aan hem vragen of hij zich een situatie in kan denken waarom hij over iets zou liegen. En of hij dan nog zou liegen als dat iemand anders in problemen zou brengen.
En wanneer verdraaien van de waarheid liegen wordt. Misschien zit er ergens wel een kern van waarheid in (als in dat iemand hem, of zelfs iemand anders, heeft geslagen).
Ik zou het niet zozeer vragen, maar hem een scenario voorleggen, en vragen wat hij zou doen. Of een scenario voorleggen, en een reactie, en vragen of hij misschien zo'n zelfde reactie zou doen, of vragen of hij vindt dat die reactie OK is, dat soort dingen. Waarom is altijd zo'n lastige vraag, zeker als iets in een opwelling of tijdens stress gebeurt. Dat is niet alleen voor kinderen lastig, vaak ook voor volwassenen.quote:Op dinsdag 31 maart 2026 16:52 schreef MaJo het volgende:
[..]
Het waarom van dingen is steeds heel moeilijk voor hem uit te leggen. We vragen heel vaak waarom hij bepaalde dingen doet en het antwoord is steevast "ik weet het niet". Het is natuurlijk ook enorm moeilijk om als vijfjarige uit te leggen waarom je bepaalde dingen doet of voelt. Dat is ook waar we momenteel mee bezig zijn, om te kijken hoe hij beter kan omgaan met zijn emoties. Dit verzoek ligt nu bij de huisarts en ik heb gehoord dat er een speciale praktijkondersteuner is voor kinderen. Daar kunnen we deze situatie ook goed mee bespreken denk ik.
Maar hebben kinderen van die leeftijd dat door?quote:Op dinsdag 31 maart 2026 16:25 schreef MaJo het volgende:
[..]
Ik heb geen idee... Ik hoop ook niet dat hij het van een ander heeft want dat zou ook heel triest zijn. Hij heeft wel de laatste tijd dat hij echt liegt over dingen, en dan ook heel stellig het vol blijft houden. Maar dat zijn dingen als "van papa mocht ik op de iPad" dus daar zit nog wel een bepaalde onschuld in. Dit is wel 1000x erger
Ik denk dat het hem toch om de aandacht ging, dat hij merkte dat de leidster geïnteresseerd was en er daarom een heel verhaal van maakte.quote:Op dinsdag 31 maart 2026 17:50 schreef Nijna het volgende:
[..]
Maar hebben kinderen van die leeftijd dat door?
Eigenlijk wat Elleska ook zegt. Zien ze het verschil tussen liegen over dit of liegen over de ipad.
Alleen is het dan misschien wel interessant wat voor "voordeel" hij eruit haalt. Bij het ipad verhaal is dat duidelijk, meer tijd op de ipad. Maar bij dit verhaal zou ik dan wel nieuwsgierig zijn wat voor voordeel het hem zou kunnen opleveren of wat hij bedacht heeft dat het hem kan opleveren... maar om dat onder woorden te brengen heeft hij misschien de leeftijd nog niet voor.
Dit doet me denken aan een verhaal over mijn broer als klein kindje. Mijn moeder ging iets ruilen bij de winkel en de medewerker vroeg of ze het product al had gebruikt. Nee zei mijn moeder waarop mijn broer zei "Jawel, ze heeft het laten vallen!". Complete onzin maar probeer je daar maar uit te pratenquote:Op dinsdag 31 maart 2026 19:40 schreef Phaidra het volgende:
Ik herken wel veel in wat Deepfreeze zegt. De jongste heeft wel eens heel verontwaardigd staan vertellen thuis dat hij de hele dag met een enorme berg zand in zijn schoenen moest rondlopen na het buitenspelen, omdat hij ze van de juf niet uit mocht doen. Het klonk heel geloofwaardig, de hele conversatie werd opgelepeld. Maar toen ik de volgende dag navraag deed, was er niks van waar.
Toen we door een druk winkelcentrum liepen, heeft hij ook wel eens keihard geroepen: DAAR LOOPT MIJN MOEDER!! al wijzend naar een wildvreemde vrouw. En bedankt.
Dit valt natuurlijk in het niet bij wat er bij jullie is gebeurd @:MaJo maar volstrekt verzonnen verhalen heel gedetailleerd en geloofwaardig overbrengen is van sommige kinderen echt een onhandig talent...
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |