abonnement Unibet Coolblue
pi_156811235
Ik heb geen idee of mijn kind hoogbegaafd is, hij is nog maar vijf. Wel is er zeker sprake van een ontwikkelingsvoorsprong. Zeker verbaal gezien.

Nu heeft hij altijd moeite gehad met slapen, hij is bang om te slapen omdat hij altijd naar droomt. Hij kan dit ook goed verwoorden en ik kan niet echt iets doen om die angst weg te nemen. Nu vroeg ik mij af of dit iets is wat vaker voor komt bij kinderen met een ontwikkelingsvoorsprong en hoe daar dan mee omgegaan is. Of dat dit er echt totaal los van staat en echt iets is wat bij zijn persoon hoort.

Heb de vraag ook in het kleuter tot puber topic gezet om vanuit daar inzichten te krijgen. maar mocht het eventueel daar aan verbonden zijn hebben andere er misschien wel ervaring mee.
  woensdag 14 oktober 2015 @ 06:09:56 #202
386633 Adnap
I love Life !
pi_156823677
Ik herken het. Zo wie zo heeft jongste hier genoeg aan 5-6 uur slaap. Hij kan heel intens dromen en toen hij nog klein was ook echt heftige nachtmerries hebben.
Gilend wakker worden om vervolgens niet meer te willen slapen. We konden er weinig aan doen dan hem troosten. Hij droomde veel over vuur en brand, door hem daar langszaam vertrouwd mee te maken verdween de angst en ook de dromen.
Nu hij 14 is droomt hij nog steeds veel en praat dan ook echt luid. Niet goed te verstaan overigens ;)
I live life, i love life
Op Youtube dagelijks vlogs en kookvideo's bij Vraag 't Suus
pi_156827422
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 februari 2014 11:40 schreef miss_sly het volgende:
Goed, mijn vraag waarmee ik het topic sloot: wanneer is een kind nou meer dan iets slimmer dan gemiddeld?
+
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 februari 2014 19:21 schreef Groofsken-jeweetwel het volgende:
Miss vraagt wat ze kan doen toch? Dat is hoe ik het ervaar, als docent. Wat ik zie bij de kinderen die dus ergens op 3vwo ineens aan de slag moeten omdat ze nooit eerder hebben hoeven leren/ werken voor school.

Maar misschien zijn dat dan wel gewoon begaafde kinderen, maar geen hoogbegaafde kinderen. Vandaar mijn vraag ook: Wat is hoogbegaafd?



(waarbij niet iedereen het eens is met het strikt hanteren van dat model).
Boven een IQ van 145 wordt er gesproken van uitzonderlijk hoogbegaafd.

quote:
0s.gif Op dinsdag 25 februari 2014 13:58 schreef _evenstar_ het volgende:
Bij Arwen was het al van dreumes af aan dat ze dingen heel vlot deed, en met haar 2 las ze nummerborden achterop de fiets.
We merkten op dat ze enorm zoch naar uitdaging en ik heb haar daar in gevolgd door haar die uitdaging te geven aangepast naar haar niveau en door wanneer ze in verveling raakte dat weer aangepast zodat ze weer uitdaging had. Daar vaarde ze goed op.
Op de oude school zijn er door school ( met name 1 juf oude stempel) dingen niet gelopen zoals hoorde en door de situatie ook verkeerde keuzes gemaakt.
Toen wij hierheen verhuisden bloeide ze op.
Ze las al wel zelf thuis ( autodidact) en schreef briefjes maar hier kwam ze vanuit groep 2 in een groep 4 equivalent. Ze bloeide op en ondanks veel ziek door medische redenen is ze met een 54% aanwezigheid in een schooljaar van net leren schrijven naar perfect grammatisch en foutloos Engels.
Ze werken hier met kleuren qus niveau en na 3 maanden zat ze in groep rood ( hoogste niveau hier) en was ze avi klaar.
Ze had de perfecte juf voor haar. En school was alles.

Dit jaar heeft ze een nieuwe en beginnende juf , en merkten wij ( omgeving) dat ze zich steeds vervelender ging gedragen en bij navraag waarom kwam er uit dat ze zich verveelde.. Heb haar gevraagd waarom ze dat niet tegen juf zegt, maar ze wl juf geen verdriet doen.. en daarbij ook lichtelijk aan het prepuberen
Dus ben zelf maar weer extra gaan uitdagen en ze krijgt nu extra huiswerk opdrachten die niveau technisch tegen groep 6 gaan en ze geniet er zo van.
Echter wil de school niet aan andere uitdaging op school zelf meewerken ivm schoolinpsectie

Ze gaat sowieso van school veranderen, maar ja wachtlijst, waar ze meer mogelijkheden voor haar zullen hebben. De school zelf is met het nieuwe hoofd echt aan het zinken.
Wanneer een onderwijsassistente je zegt in vertrouwen dat het rapport van Arwen ( en nog aantal anderen omlaag geschroefd is , om straks weer alles op uitstekend te zetten zodat de school bij de volgende inspectie haar targets haalt geeft wat te kennen.
Dit is zeer onwenselijk gedrag van de school, uiteraard. Eigenlijk zou je dit ergens moeten (kunnen) melden, al weet ik niet waar.
quote:
Ik vond het al vreemd . En niet omdat ik niet net zo trots ben , maar omdat je simpelweg niet in alle vakken op rood zit en dan een zelfde beoordeling krijgen van een kind dat twee niveaus lager zit.

Verder of daar een label aan vast zit boeit me niet , maar ze heeft wel een boven gemiddelde intelligentie lijkt me gezien ze en in een andere taal, en een klas over slaan zich zo vlot tot een plus niveau heeft opgewerkt. En dat is niet omdat ik dat perse wil, maar ik wel haar in hoe ze is moet erkennen. Ik ben trots op haar ongeacht want ze is mijn Arwen O+
^O^ O+
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 februari 2014 16:26 schreef Nijna het volgende:
Onze oudste dochter ligt qua taal enorm voor. Op het moment dat ze door had hoe ze moest lezen ging ze als een speer. Het enige wat wij deden was zorgen dat er genoeg te lezen was en daar maakte ze gebruik van (en nog steeds).
Ze kreeg al snel extra taakjes, maar dat gaf nog niet genoeg uitdaging. Wel een superjuf die het signaleert en er iets mee doet. Ze is nu bezig met een plannetje. Wilde ook kijken waar ze nu zit qua niveau. Want het was toch wel de bedoeling dat ze zou leren leren.
Helemaal mee eens, zelf niet echt geleerd namelijk...

Ik heb laatst een of ander appje met engelse woordjes op de tablet gezet, vindt ze ook helemaal leuk en ik verbaas me hoe snel ze dat oppikt...
Maar ik zie ook dat ze eigenlijk geen fouten wil maken, dus ik denk dat het helemaal niet verkeerd zou zijn als ze ook dat leert... dat dat ook wel eens gebeurd en helemaal niet erg is.

Of ze hoogbegaafd is, geen idee. Ik denk wel bovengemiddeld intelligent en pdd-nos.
Ik ben wel heel blij dat het op school goed wordt opgepakt, maar denk dat we met deze juf ook absoluut in onze handjes mogen knijpen. We zullen wel zien hoe het verder gaat.
Vooralsnog geen klagen over school in elk geval.
Ik kan uiteraard niets zeggen over jouw situatie, maar misdiagnose van autisme (termen als PDD-NOS, Asperger en klassiek autisme worden niet meer gehanteerd sinds de introductie van DSM-V) bij hoogbegaafdheid komt vaak voor (link).
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 februari 2014 19:59 schreef Silmarwen het volgende:
Maar goed dus. :D Ik heb een mailtje naar het CB gestuurd. 4 dagen PSZ zou ik wel willen, maar dat is 240 euro per maand hier (ik krijg geen toeslag meer, gebruik de uren volledig) dus dat is sowieso geen optie. Ik kan haar ook moeilijk de hele dag entertainen, er moeten tenslotte ook andere dingen gedaan worden. En om haar nou de hele dag achter de tablet te laten zitten...

Oktober is echt nog zoooooooooo ver weg en ze is zo enorm aan school toe. Met de juffen van Yade hebben we volgende week donderdag nog even een gesprek om te kijken of ze al begin groep 3, mid groep 3 werkjes kunnen gaan aanbieden etc. Kijken of dat wat helpt.

Dingen in het Engels aanbieden is trouwens ook niet echt een optie, ze zijn al 2 talig. :+
Het is misschien makkelijker gezegd dan gedaan, maar probeer ontwikkelingsgelijken te zoeken in je omgeving en daar mee af te spreken. Wellicht via dit topic of anders via Pharos of Mensa iets proberen te vinden?
t.b.d.
pi_156827958
quote:
1s.gif Op dinsdag 25 februari 2014 20:11 schreef poemojn het volgende:
[..]

Je hebt geëdit.. Ik zie het meer als taak van school en overheid, die verantwoordelijk zijn voor het (passend) onderwijs dan de ouders.
Eens, maar als je erachter komt dat een school / de overheid zijn zaakjes niet op orde heeft kun je daar naar mijn mening wel proberen zelf wat aan te doen / de school te stimuleren dit alsnog te regelen: het is hun plicht.
quote:
1s.gif Op dinsdag 25 februari 2014 21:02 schreef Renzz het volgende:
In groep 2 waren we een toets aan het maken, had alle antwoorden al voordat die ze had opgelezen. En alles goed. School zei dat mijn zus antwoorden had gegeven. Oftewel school was erg jaloers. Jaar over moeten doen en toen naar het iq van een 2e klasser gegaan want leerde niks meer

Steun je kind goed

Wat een bedroevend voorbeeld van hoe het niet moet. :{
quote:
0s.gif Op donderdag 27 februari 2014 10:35 schreef Bla_Bla_Bla het volgende:

[..]

Hier ook een combigroep en straks als ze naar de hogere groepen gaan dan is er een ruimte buiten het leslokaal waar de leerkracht evengoed overzicht over heeft zodat leerlingen die zelfstandiger zijn of verder zijn zelf werkjes kunnen maken. Niet alleen voor de leerlingen die makkelijker leren en zo uitgedaagd blijven worden, maar ook voor leerlingen die wel iets meer uitleg nodig hebben en zo dus ook meer aandacht va nde leerkracht krijgen. Ik vindt dat wel een prettig idee.

Dana lijkt tot nu toe een slimme kleuter die niet veel moeite heeft met de werkjes die ze moeten maken en ook niet met het zelfstandig plannen van de werkjes over de hele week. Maar net zoals S speelt ze gewoon ook heel graag in de poppenhoek of met bouwmaterialen of wat dan ook.
En ik hoop dat dat zo blijft...een mooie middenweg als je het mij vraagt.

En wat hoogbegaafdheid betreft. De leraar gaf hier aan dat ouders vaak zelf te snel beginnen over hoogbegaafdheid en klassen overslaan waardoor een kind in hogere klassen uiteindelijk emotioneel in de problemen komt en dat hij daarom liever niet ziet dat een kind een aparte stempel krijgt en dat ze daarom ook de mogenlijkheid hebben gecreëerd om binnen hun eigen klas en leeftijd toch uitdaging te vinden.
Dit is natuurlijk 100% onzin. Als een kind iets is (hoogbegaafd of iets anders) en vervolgens ergens tegen aan zou kunnen lopen, is het dan maar beter het label niet officieel op te plakken, terwijl ze het wel zijn? Ik vind dit meer een gebrek van vermogen van de school om hoogbegaafden te kunnen bieden wat ze nodig hebben (er vanuit gaande dat labels niet ten onrechte gegeven worden). Doen ze hetzelfde ook met autisten en ADHD-ers? Niet diagnosticeren omdat ze mogelijk problemen kunnen krijgen? Lijkt me echt de omgekeerde weg.
quote:
1s.gif Op dinsdag 25 februari 2014 20:02 schreef poemojn het volgende:

[..]
Als een deel daarvan afstroomt is het niet zo gek meer dat uiteindelijk maar 16% een universitair diploma haalt, zoals ze zeggen.
Zou dat echt niet ook iets te maken hebben met het lesprogramma en de begeleiding op school? Waarom halen Leonardokinderen dan wel gemiddeld 542-545 op hun eindcito?
+
quote:
0s.gif Op donderdag 27 februari 2014 19:54 schreef Noordsestern het volgende:

[..]

Dit getalletje hoor ik vaker op internet, maar heb je hier ook een bron van? Ik denk namelijk zelf dat het zeker hier in Nederland wel hoger is dan 16%
Aangezien het aandeel mensen dat een universitaire opleiding voltooid enorm is toegenomen de afgelopen decennia is het wel relevant uit welk jaar dit onderzoek stamt.

quote:
1s.gif Op donderdag 27 februari 2014 23:05 schreef poemojn het volgende:
Ja, ik ken dat onderzoek, was in 2004 al omstreden oa vanwege de controlegroep die ze gebruikten als ik me goed herinner.
De tabel die ik net gebruikte komt uit http://www.schoolaanzet.n(...)cle&cHash=de8abe14cd en dan specifiek uit http://www.schoolaanzet.n(...)ngen_door_het_PO.pdf Vorig jaar gepubliceerd, deelonderzoek 3 moet nog volgen.
Interessant; ik moet het nog lezen.
Maar hoogbegaafd =/= 1:1 excellent in deze context.
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 februari 2014 18:09 schreef Moonah het volgende:
Ik heb dit jaar twee hoogintelligente kinderen in de groep, van wie er eentje anderhalf jaar jonger is dan de rest met een IQ boven 145. Zij krijgen merendeels aangepaste leerstof. Maar waar het hen, en vooral het heel hoog intelligente kind, aan ontbreekt is doorzettingsvermogen. Als ik samen met hen aan de slag ga, gaat het goed. Moeten zij na de instructie en inoefening zelfstandig verder werken, dan wordt er al snel om een tip gevraagd. Die ik dus niet (altijd) geef.
Ik heb met hen de parallel met een voetballer getrokken. Een topvoetballer moet evengoed hard blijven trainen. Het vergt veel tijd, aandacht en energie om de gewoonte van alles lukt met twee vingers in je neus om te buigen.

Ik kan mij zo voorstellen dat attitude/mentaliteit mede het verschil maakt tussen hoogintelligent en hoogbegaafd.
http://hettalentenlab.nl/(...)jking%20-%20Saai.pdf
http://hettalentenlab.nl/(...)wacht%20je%20dan.pdf
En om de vergelijking met topvoetballers te maken: als een voetballertje goed blijkt te zijn dan laat je hem bij voorkeur voetballen met andere leeftijdsgenootjes die goed zijn, dus de E1/D1 etc van de plaatselijke voetbalclub.
Ik ben niet zo voor het overslaan van meerdere klassen: dat is vaak ook meer het sneller in elkaar zetten van een VW Golf in plaats van Mercedes-potenteel zich tot een Mercedes te laten ontwikkelen.
(al maakt dat een Mercedes niet beter dan een Golf, in het onderwijs tenminste).
Anyway: goed om te zien dat je er zo goed mee bezig bent!
quote:
1s.gif Op vrijdag 28 februari 2014 18:23 schreef silliegirl het volgende:

[..]

Hoogintelligente kinderen zijn juist vaak ook zeer perfectionistisch en daardoor faalangstig; ze willen geen fouten maken en zijn daarom ook eerder geneigd om
op te geven of hulp te vragen, dan gewoon te "proberen".

Overigens zijn de termen hoogbegaafd en hoogintelligent niet verschillend hoor, die worden door elkaar heen gebruikt. Ik ben kinderpsychologe en hoogbegaafd is geen term die ik uberhaupt begrijp; vanuit mijn vak dien je voor dat "labeltje" op een intelligentietest op alle subtesten een score van 15 of hoger halen (10 is gemiddeld).
Dat gebeurd vrijwel nooit; iedereen heeft immers zijn sterke en zwakke kanten. Ik heb het dan ook altijd over "meerbegaafd".
Terminologie wordt gehanteerd om zeker te zijn dat in communicatie onderling het duidelijk is wat er mee bedoeld wordt. Of het label hoogbegaafd nou zo geweldig is ben ik ook nog niet over uit.
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 februari 2014 19:43 schreef debuurvrouw het volgende:
Dat ze denken op de vraag: hoeveel poten heeft een kat? Het kan niet zo eenvoudig zijn. Ze zullen wel uitsteeksels bedoelen! En dan oren en staart ook meetellen. :D

Tegen dat soort logica loop ik vaak aan ja.
t.b.d.
pi_156828415
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 maart 2014 20:53 schreef Noordsestern het volgende:
Voor de ouders hier: wat zijn de meest irritante vooroordelen waar je tegenop moet boksen?
Dat hoogbegaafdheid iets is wat zich niet altijd duidelijk laat zien in de ogen van een leerkracht en dat het dan moeilijk is iemand te overtuigen dat het wel zo is. NB: niets ten nadele van de leerkracht: die heeft een klas vol diverse kinderen met allerlei problemen en aandachtsgebieden.
quote:
7s.gif Op zaterdag 1 maart 2014 20:59 schreef Troel het volgende:

[..]

Ow, dan ben ik blijkbaar ook hoogbegaafd en veel autisten met mij. Dit soort dingen verkeerd opvatten is namelijk iets wat ik zelf regelmatig heb en wat ik ook vaak hoor van andere mensen met ASS.
+
quote:
1s.gif Op zaterdag 1 maart 2014 22:56 schreef snoopy het volgende:

[..]

Nou, wie weet.

Ik ken toevallig een jongetje dat in groep 3 door zijn juf als 'lastig' werd gezien want ze begreep hem niet. Ze liet zelfs de term autisme vallen.
Na een intelligentieonderzoek van een orthopedagoog bleek het jongetje gewoon heel slim te zijn maar niet autistisch. Met een aantal eenvoudige ingrepen en tips gaat het prima met hem.
Wat de juf eigenlijk het liefste had was een klas met 'gemiddelde' kinderen.
Misdiagnose komt best vaak voor (zie mijn post hierboven).
quote:
0s.gif Op zondag 2 maart 2014 14:18 schreef Moonah het volgende:

[..]

Als jij weet welke eenvoudige ingrepen die juf pleegt houd ik mij aanbevolen.
Ik ga nu in mijn vakantie de taken voor de twee hoogbegaafde kinderen in mijn groep in orde maken voor de komende periode. Omdat ze er dringend behoefte aan hebben. Maar liever zou ik gewoon vakantie willen vieren. :')
Sterkte! En wat goed dat je dat toch doet! ^O^
Ken je de talentenlab.nl, lonnekesnijder.nl, jufbianca.nl en ieku.nl al?
quote:
0s.gif Op donderdag 6 maart 2014 12:56 schreef Noordsestern het volgende:

[..]

Dank! Zo te horen is jouw gezin een aardige illustratie van mijn stuk, zowel in positief als in negatief opzicht.

Ik heb het ook een beetje uit frustratie geschreven. Als het op hb aankomt hoor je ineens heel veel boerenwijsheid en psychologie van de koude grond.

Dingen als 'je moet ze toch ook met de rest van de wereld om leren gaan, want dan kweek je wijsheid in plaats van intelligentie'. Klinkt prachtig, maar als er té star aan vast gehouden wordt, terwijl het kind ongelukkig is, waar ben je dan mee bezig?

Soms heb ik het idee dat hb kinderen de enige groep zijn waarbij hun ontwikkeling bewust wordt stil gezet, op basis van niet doordachte ideeën.
Het is ook "lekker makkelijk": ze doen het toch goed genoeg in de klas?
En er wordt al veel van de leerkracht verwacht, vooral op het gebied van zwakkeren, dus krijg je het minst problemen als je de hoogbegaafden maar laat schieten. Maar dat is natuurlijk niet goed voor die kinderen zelf en uiteindelijk ook niet voor de maatschappij.
quote:
0s.gif Op zondag 29 juni 2014 13:50 schreef Moonah het volgende:

[..]

[..]

Even jullie quotes hier gezet. Ik werk in de groep ook met Rekentijgers (en Kien). En gelukkig vinden de kinderen in mijn groep het meestal wel leuk om mee te werken. Ik heb 3 HB kinderen in de groep plus nog twee die meedoen omdat ze heel hoog scoren met rekenen. Het kind met het hoogste IQ (>146 :o ) heeft de meeste moeite met Rekentijgers. Niet omdat hij het niet zou snappen, maar juist omdat hij niet kan doorzetten, het lukt hem niet met twee vingers in zijn neus en dan haakt hij af. Dat is dan toch óók een leerpunt voor hem? Ik benader dat tenminste wel zo bij hem.
Maar ik vraag me dus af, er zijn toch meer kinderen die een hekel hebben aan 'papieren werk'? Er zijn meer kinderen die het leuker vinden om met iets concreets bezig te zijn ipv met een werkboekje. Dat is toch niet specifiek voor kinderen die meer-/hoogbegaafd zijn? En in hoeverre moet je dan als LK speciaal voor hen de uitzondering maken terwijl andere kinderen dat ook wel zouden willen? Oprechte vraag hoor, ik probeer te leren.
In mijn groep ben ik gaan werken met Knex. Zowel voor de HB kinderen als voor de rest. Want ze vinden het allemaal leuk om daarmee bezig te zijn tijdens de rekenles.
http://hettalentenlab.nl/(...)jking%20-%20Saai.pdf
http://hettalentenlab.nl/(...)wacht%20je%20dan.pdf
quote:
1s.gif Op zondag 29 juni 2014 18:05 schreef DJMomo het volgende:

[..]

Exact hier heeft Sjaak last van!!!! :o

Stom kdv probeert m door gaatje standaard te dauwen. Sjaak valt echter buiten dat gaatje. Gevolg: enorm onzeker en verlegen. :{ zo erg dat ie zich voor alles en iedereen afsluit.
:{ Het enige wat je verder zou kunnen doen is proberen andere slimme peuters op te sporen, via dit topic, Pharos, Mensa, ...
quote:
0s.gif Op zondag 29 juni 2014 21:04 schreef p_iglet het volgende:
Moonah ik verwacht van de leerkracht ook helemaal niet dat die alleen voor pepijn een uitzondering maakt hoor. Hij zal papieren werk toch moeten leren. Net als dat je soms dingen moet doen die je niet leuk vindt.
En doorwerken als iets niet lukt staat hier enorm hoog op het lijstje als een punt waaraan gewerkt moet werken. Maar net zoals jou klas knex leuk vind t is bij pepijn de kast met rekenspelletjes veel leuker dan rekentijgers of kien.
Het lastige is hier vooral dat begrip veel verder is dan de uitvoering. Pepijn kan je prima uitleggen hoe breuken, procenten, wortels etc werken, maar heeft nog lang niet alle tafels geautomatiseerd. En vooral het begrip deel is wat pepijn leuk en interessant vindt. Dan is hij in zijn element. Maar zowel wij als de juffen weten niet goed hoe we dat het best tot zijn recht kunnen laten komen. Nu lukt dat op spaarzame momenten. Je spreekbeurt houden over de zwaartekracht, tijdens de projectweek over je lijf dingen uitvinden over smaakpapillen en met een groep 8 leerling samen alle organen op hun plek plakken (pepijn was dolgelukkig dat hij zijn grote maatje en ook die van anderen kon helpen omdat hij wist hoe het moest).

We hopen nu vooral dat de zaakvakken vanaf groep 5 daar meer ruimte voor geven. Bij taal en rekenen is dat gewoon lastiger. Zeker wanneer je als juf 30 kinderen hebt met zeer diverse gebruiksaanwijzingen.
Zie o.a. de talentenlab links hierboven.
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 juli 2014 12:30 schreef Silmarwen het volgende:
Goed, onze oudste gaat naar groep 3 in sept. Het is al duidelijk dat ze qua niveau iig halverwege groep 3 zit qua lezen en rekenen. Bij haar CITO had ze de bijna volledige score (A+ met beide toetsen) Ze begint iig als "zon" en als dit goed gaat of niet genoeg is, krijgt ze verdieping. Ze is gelukkig, gaat graag naar school, loopt allemaal prima.

Onze jongste echter... Ze is vaak een kleine tiran, vraagt de hele dag door, "lastige vragen" zoals Waarom groeien bomen, waar was ik toen jij niet geboren was, komt een tweeling uit 2 zaadjes (nadat haar zus had gezegd dat een baby uit een zaadje en een ei kwam) en merkt achterloos op als ik zeg dat haar zus, zijzelf en ik 2 eitjes krijgt "Oh dat is dan 3 keer 2 eitjes" en als ik vraag wat het totaal is zegt ze "zes." Ze kent veel letter, cijfers tot en met 20, kan vooruit en achteruit tellen etc etc.

Ik heb toen het CB om hulp gevraagd en die zeggen "zet haar maar op peutergym."
:') Is dat een standaardantwoord dat ze daar in het protocol hebben staan?
quote:
Ook op de psz begint ze zich te misdragen, uitdagen, bijdehand enzo. Daar bieden ze haar wel LOCO voor groep 1 en 2 aan en dat vindt ze wel erg leuk. Speelgoed kijkt ze niet naar om, Squla vindt ze wel onwijs leuk, en buitenspelen.

Ze gaat pas na de herfstvakantie naar school, wij twijfelen of we niet iets vaan een IQ test moeten laten doen, maar die zijn gewoon 500 euro. Dan is de hoop dus dat ze op school kijken naar het hoe en wat, want ik vrees met grote vrezen, dat dit een moeilijker traject gaat worden dan haar zusje.

Heeft hier iemand ervaring met een IQ test bij 3 jarige? Ik ben zo bang dat we er naast zitten, ze een IQ heeft van 125 of iets, en we vervolgens 500 euro hebben weggegooid.
Wat wil je bereiken met een IQ test? Ik denk dat je dat eerst helder voor jezelf moet krijgen.
Mijn persoonlijke mening is om alleen een IQ test te doen als je daarmee iets kunt bereiken wat zonder een IQ test niet te bereiken is; als breekijzer voor aangepast werk op school, bijvoorbeeld.

quote:
0s.gif Op dinsdag 1 juli 2014 12:58 schreef DJMomo het volgende:
Mijn moeder heeft 40+ jaar in het onderwijs gezeten, veel gedaan met hoogbegaafde kindjes, en zij raadde het mij af om nu al een IQ test te doen. Hij zou daar veel te jong voor zijn, en dan geeft het geen goed beeld. Overigens presteert Sjaak slecht "onder druk", dus vermoed ik dat een IQ test ook uit dat oogpunt nog geen goed beeld zou geven. Sjaak wordt volgende week vier. Geen idee vanaf wanneer een IQ test wél een getrouw beeld zou geven, overigens.
En dit.
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 juli 2014 13:10 schreef Silmarwen het volgende:
School hier wil, vanwege verzekering, haar niet eerder laten starten. Er is overigens wel een Leonardoschool in de stad naast ons die start vanaf 3 jaar, maarrrrrrrrr daarvoor heb je een IQ test nodig. Bovendien willen we graag dat ze naar de dorpsschool gaat ivm sociale contacten.

Men zegt vanaf 6 jaar, maar aan de andere kant, als een kind cognitief, significant voorloopt, moet dat ook geen issue zijn. Ze gebruiken tegenwoordig wel een andere test voor kinderen onder de 6 jaar, en in 40 jaar tijd is natuurlijk ook een heleboel verandert. ;)
Ik begrijp dat ze moeten selecteren aan de poort, maar: een IQ test?
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 juli 2014 13:59 schreef Clubsoda het volgende:

[..]

:Y De bekendste en meest gebruikte IQ-test voor kinderen is de WISC, die is inderdaad pas vanaf zes jaar. Maar je hebt ook de WIPPSI en de SON (een niet verbale test) voor kinderen vanaf vier jaar. Voor nog jongere kinderen zijn er ontwikkelingsschalen, die soms al vanaf een paar maanden oud gebruikt kunnen worden. Maar daar krijg je dan geen iq-getal uit. Maar hoeveel waarde je daaraan moet hechten is al een punt van discussie, maar dat terzijde ;) Over het algemeen kun je wel zeggen dat de kwaliteit van cognitieve testen een forse vlucht heeft genomen de afgelopen decennia. Maar ik vind dat je de belasting voor een kind ook niet moet onderschatten, het is een flinke zit. En voor een faalangstig kind kan de testsituatie fors bedreigend zijn.
Als je al laat testen doe dat dan door iemand die er echt verstand van heeft en aantoonbaar ervaring heeft met hoogbegaafdheid. Anders krijg je mogelijk een slechte uitslag en ben je nog verder van huis.
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 juli 2014 16:09 schreef DJMomo het volgende:
Sjaak is cognitief heel ver, maar sociaal emotioneel zwak. Mede door zijn faalangst en onzekerheid.
Weet je dat zeker? Of is het camouflagegedrag? Dat komt ook veel voor.
t.b.d.
  Moderator woensdag 14 oktober 2015 @ 13:20:01 #206
5428 crew  miss_sly
pi_156828665
quote:
0s.gif Op woensdag 14 oktober 2015 12:13 schreef Sankyo het volgende:

[..]

+

[..]

[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
(waarbij niet iedereen het eens is met het strikt hanteren van dat model).
Boven een IQ van 145 wordt er gesproken van uitzonderlijk hoogbegaafd.

Ik bedoelde het niet zo letterlijk, want dat had ik ook wel kunnen opzoeken :)
Ik bedoelde meer: hoe kun je aan een kind zien dat het meer begaafd is? Is dat zonder IQ-testen te zien? Moet je daar altijd iets mee? Kan een kind ook meer begaafd zijn en geen problemen hebben, sociaal-emotioneel, op school, cognitief, etc? Gewoon lekker meedoen op school omdat het zo gezellig en leuk is? En moet je zo'n kind dan meer stimuleren?
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_156828788
quote:
0s.gif Op woensdag 14 oktober 2015 13:20 schreef miss_sly het volgende:

[..]

Ik bedoelde het niet zo letterlijk, want dat had ik ook wel kunnen opzoeken :)
Ik bedoelde meer: hoe kun je aan een kind zien dat het meer begaafd is? Is dat zonder IQ-testen te zien? Moet je daar altijd iets mee? Kan een kind ook meer begaafd zijn en geen problemen hebben, sociaal-emotioneel, op school, cognitief, etc? Gewoon lekker meedoen op school omdat het zo gezellig en leuk is? En moet je zo'n kind dan meer stimuleren?
Sorry; ik ging idd wel wat kort door de bocht. Of je het aan kinderen kunt zien: ik denk als je geoefend bent wel. Bij sommige kinderen op de school van mijn kinderen herken ik het, maar ik weet niet of ik ze er allemaal uit zou halen. Bij volwassenen kan ik het inmiddels vrij goed. NB: ik ben zelf hoogbegaafd, maar ben daar pas later achtergekomen.

Lekker meedoen op school lijkt goed (genoeg) maar hoeft dat niet te zijn. Kinderen leren dan niet echt en lopen dan vaak vroeger of later ergens vast. Zie bijvoorbeeld die twee artikelen van talentenlab hierboven. Mijn mening is dat je zo'n kind zeker wel meer moet stimuleren. Maar ik ben geen specialist, maar slechts ervaringsdeskundige.

Edit: er zijn wel checklisten die je een indicatie kunnen geven.

[ Bericht 1% gewijzigd door Sankyo op 14-10-2015 13:33:34 ]
t.b.d.
pi_156828936
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 juli 2014 21:43 schreef appelsap het volgende:
Ik kom hier ook maar eens mee posten.

Damian heeft afgelopen jaar groep 3 overgeslagen wegens gebrek aan uitdaging en het erg veel voorlopen op de rest. In groep 4 heeft hij het dit jaar prima gedaan. Hij past goed binnen de groep en het is bijna niet te merken dat hij jonger is. Van totaal niks hoeven doen is hij wel wat aan het werk gezet en heeft hij al een beetje kunnen leren werken. Aan de andere kant blijkt uit het rapportgesprek van gisteren dat hij nog steeds veel voorligt en te weinig uitdaging heeft. Hij is nonchalant, zo van 'ik kan het toch wel'. Lezen/taalopdrachten op school vindt hij minder leuk om te doen en vraagt iets meer van hem. Af is af, dus liever snel dan goed (motivatieprobleempje), terwijl hij dit wel goed/beter kan dan hij soms laat zien. Voornamelijk op het gebied van rekenen en wereldoriëntatie (aardrijkskunde, biologie, geschiedenis) ligt hij veel voor. De school wil hem komend schooljaar extra werk aanbieden d.m.v. verdieping en versnelling. Damian komt in een groep 5/6 dus dat zou prima kunnen, al weet ik niet of ik het eens ben met (weer) een versnelling. Hij krijgt ook Remedial Teaching en zit in een speciaal plusklasje met een aantal leerlingen van de school.
School stuurt aan op een IQ-test, maar ik vraag me af wat de meerwaarde daarvan is?

Ik merk dat ik eigenlijk helemaal niet weet wat van de school kan en mag verwachten en wat er mogelijk is voor kinderen die wat verder zijn?
Nu heeft school zelf de keuze gemaakt om hem een jaar te laten overslaan, wat prima ging in een combinatieklas 3/4. Het begon in groep 3 met wat extra werk waarbij hij in november volledig meedraaide met groep 4 en dus maar besloten is dat hij in groep 4 zat i.p.v. groep 3.
Na de vakantie gaat hij naar groep 5/6 en willen ze hem weer verdieping en versnelling aanbieden. Tot nu toe ontstaat bij mij de indruk dat bij school verdieping voornamelijk versnelling betekent. De lesstof van groep 5 kent hij al, dus laten we doorgaan naar groep 6... Ik vind dit momenteel niet de juiste manier want hij is nog maar 7. Er moeten toch ook andere manieren zijn?
Ik lees hier over bepaalde verdiepingsmethodes en boeken, kan iemand daar meer uitleg of voorbeelden van geven?
Dit klinkt niet als een specifiek beleid voor hoogbegaafden. Zo snel mogelijk als VW Golf in elkaar gezet worden is niet waar een potentiele Mercedes op zit te wachten (zonder waarde-oordeel over bepaalde auto's). Voorbeelden verdieping heb ik zelf zo snel niet, maar kijk/vraag eens rond op de sites die hierboven genoemd worden.
quote:
1s.gif Op dinsdag 1 juli 2014 22:05 schreef miss_sly het volgende:

[..]

Dat proberen we wel, vinger aan de pols. Ik vind het wel erg moeilijk, hoor. Ze is cognitief behoorlijk voor, maar dat merken we vooral thuis. Op school laat ze dat niet zo merken, doet ze mee met de leeftijdgenootjes. We hebben wel met haar juf gesproken en we zitten nu wel op één lijn, geloof ik. We hebben elkaar verteld hoe S zich profileert. Dus ik hoop dat het volgend jaar een beetje opgepakt wordt.

Ik denk niet dat ze hoogbegaafd is, hoor, maar ze is wel wat slimmer/verder dan de anderen en ik zou het zo jammer vinden als dat resulteert in een kind dat alles maar aangewaaid krijgt, te weinig uitdaging krijgt en dadelijk lui of gemakzuchtig wordt, als ze dat niet al is.
Dit zou heel goed camouflagegedrag kunnen zijn.
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 juli 2014 22:14 schreef netchip het volgende:

[..]

Is inderdaad ook niet alles. Zit ook op een categoriaal gymnasium, en zelfs naast een soort "extra project", wat in het leven is geroepen voor mensen die zich vervelen, gemotiveerd zijn en goede cijfers halen, verveel ik me nog.

Het tempo is echt verschrikkelijk laag. Ik leer een uurtje, hupsakee weer een 9. Nu klinkt dit misschien arrogant, maar zo bedoel ik het helemaal niet. Scholen moeten zich meer inzetten voor leerlingen die zich vervelen. Mijn basisschool deed er helemaal niets aan, echt niets. Deze school meer, maar je blijft zien dat ze gefocust zijn op de zwakkere leerlingen. Ze hebben in de 1e, 2e en 3e dus "verdiepingsproject", en in de 4e en 5e een "honours programme", wat in samenwerking met een universiteit o.i.d. wordt gedaan. Again, ze hebben die programma's wel - en ik vond het verdiepingsproject erg leuk - maar de begeleiding bij deze projecten is echt slecht. Daardoor heb ik er wel veel van geleerd. :P Hoe ik zo'n project moet aanpakken bijvoorbeeld, en 't is gelukkig goed afgelopen. Waren ook leerlingen die er een potje van hadden gemaakt.

Tip voor ouders: investeer in de ontwikkeling van je kind. Op de basisschool had ik gedragsproblemen doordat ik met niets doen hoge cijfers haalde. :') Geloof mij, dat gezeur wil je voorkomen, vooral als ouders.
Lijkt me erg lastig. Het enige wat ik nog kan bedenken is om proberen buiten school je uitdaging te zoeken. Online kun je veel leren bij coursera, kahn, futurelearn etc. Of anders programeren of wat je interesse ook maar is.
quote:
0s.gif Op woensdag 2 juli 2014 14:55 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Ik vind dat een heel goed punt. Zo is Ivan erg perfectionistisch en wil hij liever geen dingen doen die hij in zijn beleving niet kan. Daar komt bij dat hij erg verlegen kan zijn. Als gevolg daarvan ziet zijn juf op school een schim van hoe hij thuis is (en op de buitenschoolse opvang, waar hij zich vrijer voelt omdat niks moet).
=> camouflagegedrag.
quote:
Ik denk dat het enige antwoord hierop kan zijn dat een enkele test nooit kan bepalen wat de beste strategie is voor een individueel kind. Een test kan je helpen om inzicht te krijgen in de sterke en zwakke punten van je kind, maar andere informatie zoals de ervaring van de ouders (hoe is het kind thuis?) en ook de juf (welke obstakels ervaart een kind op school?) zal ook meewegen.
Eens. Maar meer uitdaging is ook nodig, ookal is een kind een grijze muis.
t.b.d.
pi_156830369
quote:
0s.gif Op woensdag 14 oktober 2015 12:42 schreef Sankyo het volgende:

Dit is natuurlijk 100% onzin. Als een kind iets is (hoogbegaafd of iets anders) en vervolgens ergens tegen aan zou kunnen lopen, is het dan maar beter het label niet officieel op te plakken, terwijl ze het wel zijn? Ik vind dit meer een gebrek van vermogen van de school om hoogbegaafden te kunnen bieden wat ze nodig hebben (er vanuit gaande dat labels niet ten onrechte gegeven worden). Doen ze hetzelfde ook met autisten en ADHD-ers? Niet diagnosticeren omdat ze mogelijk problemen kunnen krijgen? Lijkt me echt de omgekeerde weg.
ik denk niet dat het 100% onzin is.
daarbij komt dat het in dit geval ging om een leraar van een groep 1/2 klas. Deze kinderen zijn nog erg jong en voor hun is het belangrijker om kind te zijn dan om te presteren.
En de aanname dat het een gebrek van school is is natuurlijk onzin..ze doen er nl zoveel mogelijk aan om kinderen op hun eigen niveau te kunnen uitdagen ipv zoals veel scholen puur vast te houden aan het niveau dat kinderen in een bepaalde groep zouden moeten hebben
pi_156832786
quote:
0s.gif Op woensdag 14 oktober 2015 12:42 schreef Sankyo het volgende:


[..]

Dit is natuurlijk 100% onzin. Als een kind iets is (hoogbegaafd of iets anders) en vervolgens ergens tegen aan zou kunnen lopen, is het dan maar beter het label niet officieel op te plakken, terwijl ze het wel zijn? Ik vind dit meer een gebrek van vermogen van de school om hoogbegaafden te kunnen bieden wat ze nodig hebben (er vanuit gaande dat labels niet ten onrechte gegeven worden). Doen ze hetzelfde ook met autisten en ADHD-ers? Niet diagnosticeren omdat ze mogelijk problemen kunnen krijgen? Lijkt me echt de omgekeerde weg.

[..]

Terminologie wordt gehanteerd om zeker te zijn dat in communicatie onderling het duidelijk is wat er mee bedoeld wordt. Of het label hoogbegaafd nou zo geweldig is ben ik ook nog niet over uit.

Hoogbegaafdheid is geen "classificatie" zoals ADHD en Autisme dat wel zijn. Die laatste twee zijn opgenomen in de DSM, met de criteria waar aan voldoen moet worden voordat je de classificatie mag hanteren.

Hoogbegaafdheid is vager, het is niet omschreven en het begrip dekt niet alleen intelligentie. Het laat zich niet zomaar meten.

Wat mij betreft voegt het weinig toe om het wel of niet hoogbegaafdheid te noemen, sterker nog, ik vind dat de IQ-test vaak ook weinig toevoegd. Als je ziet dat een kind zich verveelt op school of onderpresteert kan je daar ook zonder "label" op inspelen. Hetzelfde geldt voor gedragsproblemen, problemen in de omgang met klasgenoten of problemen met concentreren. Pas als dat allemaal niet lukt heeft het zin om verder te gaan kijken en voegen de "labels" iets toe.

Op de vraag eerder hierboven; als een kind mee doet, goed in zijn/haar vel zit maar naar jouw idee toch iets voorloopt, zou mijn advies als professional zijn om het, zeker voor nu, zijn beloop te laten. Zolang je kind geen problemen ervaart, zijn ze er vaak ook niet.
Wat je wel wilt voorkomen is dat je kind niet leert leren, maar daar kun je ook binnenshuis iets mee (denk aan interesses en kinderen daar wat mee laten doen, zoals een instrument leren spelen).
pi_156833045
As, Ellie is zoals je wel weet ook wat voor en die slaapt 's nachts ook niet veel (voor een 2-jarige). Nachtmerries heeft ze niet.

On a side note: wat boden jullie je peuters aan? Ik weet het even niet meer. Ze wil heel graag leren maar nu we de cijfers, letters, vormen en kleuren hebben gehad ben ik de weg kwijt. Puzzelen wil ze niet, memory doen we wel vaak. Loco zijn we ook mee begonnen, maar het peutergeduld is maar kort. Ze is net twee.
Home is where the O+ is...
  Moderator woensdag 14 oktober 2015 @ 16:40:59 #212
5428 crew  miss_sly
pi_156833215
quote:
1s.gif Op woensdag 14 oktober 2015 16:23 schreef silliegirl het volgende:

[..]


Op de vraag eerder hierboven; als een kind mee doet, goed in zijn/haar vel zit maar naar jouw idee toch iets voorloopt, zou mijn advies als professional zijn om het, zeker voor nu, zijn beloop te laten. Zolang je kind geen problemen ervaart, zijn ze er vaak ook niet.
Wat je wel wilt voorkomen is dat je kind niet leert leren, maar daar kun je ook binnenshuis iets mee (denk aan interesses en kinderen daar wat mee laten doen, zoals een instrument leren spelen).
Mijn dochter is dit jaar begonnen on groep 3. Ze leest al ruim een jaar, dus ze is hiermee duidelijk voor. Vanmorgen liet ze het leesboekje zien dat ze uit de schoolbieb had, en dat was een heel simpel boekje. Ze had dit gekozen omdat z dan hetzelfde boekje heeft als haar vriendje, die dus dit schooljaar is begonnen met lezen.
Ze lijkt geen enkel probleem te hebben, ligt goed in de groep etc, ik hoor van de leerkracht ook niets terug over wat voor probleem dan ook, maar eigenlijk vind ik dit niet goed genoeg. Zo neemt ze een wel heel gemakkelijke weg en leert ze niets.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_156833370
quote:
1s.gif Op woensdag 14 oktober 2015 16:40 schreef miss_sly het volgende:

[..]

Mijn dochter is dit jaar begonnen on groep 3. Ze leest al ruim een jaar, dus ze is hiermee duidelijk voor. Vanmorgen liet ze het leesboekje zien dat ze uit de schoolbieb had, en dat was een heel simpel boekje. Ze had dit gekozen omdat z dan hetzelfde boekje heeft als haar vriendje, die dus dit schooljaar is begonnen met lezen.
Ze lijkt geen enkel probleem te hebben, ligt goed in de groep etc, ik hoor van de leerkracht ook niets terug over wat voor probleem dan ook, maar eigenlijk vind ik dit niet goed genoeg. Zo neemt ze een wel heel gemakkelijke weg en leert ze niets.
In dat geval zou ik het wel aankaarten bij de leerkracht, zodat die oplet dat ze iets leest dat aansluit bij haar niveau bijvoorbeeld. Als de leerkracht twijfelt kun je laten zien wat ze thuis leest of eventueel een boek van thuis meegeven voor de leesmomenten op school.
Kortom: overleg met de leerkracht dus!
pi_156833495
quote:
1s.gif Op woensdag 14 oktober 2015 16:40 schreef miss_sly het volgende:

[..]

Mijn dochter is dit jaar begonnen on groep 3. Ze leest al ruim een jaar, dus ze is hiermee duidelijk voor. Vanmorgen liet ze het leesboekje zien dat ze uit de schoolbieb had, en dat was een heel simpel boekje. Ze had dit gekozen omdat z dan hetzelfde boekje heeft als haar vriendje, die dus dit schooljaar is begonnen met lezen.
Ze lijkt geen enkel probleem te hebben, ligt goed in de groep etc, ik hoor van de leerkracht ook niets terug over wat voor probleem dan ook, maar eigenlijk vind ik dit niet goed genoeg. Zo neemt ze een wel heel gemakkelijke weg en leert ze niets.
Het aardige is dat ieder kind, op welk niveau een kind ook functioneert of dit nu begaafd of hoogbegaafd of gemiddeld is, eigenlijk uitgedaagd moet worden. Dat wil zeggen: je leert het beste als je iets doet waarvan je het idee hebt dat je het kan maar waar je wel moeite voor moet doen. Dat betekent dat binnen zo'n klas voor ieder kind een ander niveau boekje uitdagend zou zijn.

En daar zou de leerkracht dus wel oog voor moeten/kunnen hebben, en je kunt dit zelf als ouder ook aansporen bij je kind. In zo'n sociale situatie is het begrijpelijk dat je dochter meegaat met haar vriendje. Dat toont vooral aan dat ze een sociaal intelligent kind is dat graag meegaat in de groep. Dat zou ik haar niet direct gaan afleren. Dat is immers ook best een handige kwaliteit. Maar je kunt wel aan de docent vragen of ze met jouw dochter eens specifiek op zoek wil gaan naar boekjes die voor haar uitdagend zijn. Daarnaast zou je dit als ouders, als je met haar alleen naar de bieb gaat, ook kunnen doen. Dan voelt ze niet de 'sociale druk' om hetzelfde te doen als haar vriendje.

Ik geef les aan (hoog)begaafde kinderen. Als ze eenmaal bij ons op school zitten, hebben ze vaak het gevoel thuis te komen, omdat ze onder 'gelijken' zijn. Dat is natuurlijk fijn. Tegelijkertijd wil je ook dat ze kunnen functioneren in een groep van niet alleen gelijken. Op de basisschool heeft dit echter vaak wel problemen opgeleverd. En dan eigenlijk niet zozeer wat betreft het niet krijgen van uitdaging. Dat is misschien nog wel het makkelijkste probleem om op te lossen. Veel moeilijker is het gevoel van 'anders zijn' en het idee er niet bij te horen. Dat is voor sommige kinderen echt heel rot. Het lijkt me dan ook dat het in het algemeen (dus niet specifiek voor jou) van belang is je kind niet het gevoel te gaan geven dat het afwijkt en anders is. Dat is meestal helemaal niet wat zij willen. Vandaar dat ik persoonlijk ook niet zo ben voor het testen en diagnosticeren als daar geen duidelijke aanleiding voor is.
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
pi_156833956
Ik heb toevallig dit jaar een klas met meerdere hoogbegaafden.
Het probleem waar ik als leerkracht tegenaan loop is dat ze zichzelf verkeerde strategieën hebben aangeleerd. Bijvoorbeeld bij grote keersommen doortellen ipv splitsen. Dit geeft het goede antwoord maar kost meer tijd en is niet motiverend.

Dus laat je leerlingen versnellen, leren ze de goede strategieën niet. Laat je ze in de klas zijn ze vast snel ongemotiveerd, want ze hebben de (zeer korte) instructie wel nodig.

Dus wij verrijken. Je compact de stof en biedt ze extra uitdagender werk aan. Maar ook dat is lastig, wamt het moet wel werk zijn waar ze gemotiveerd voor zijn. Iemand achter een computer zetten, die daar niets mee heeft heeft dan geen zin.
Dus je moet kijken waar de talenten en interessen liggen.
Eigenlijk dus voor ieder (hoog)begaafd kind een ontwikkelingsplan maken! Klinkt als een goed plan toch... Helaas heb ik nog 25 andere leerlingen in de klas...

Cwen, heb je al smartgames bekeken? Is hier op school ook veelgebruikt verrijkingsmateriaal en ik gebruik het thuis voor Ow ook.
pi_156834384
Zo werken ze bij ons wel Loj, Yaro heeft ook een ontwikkelingsplan. Groep 2 overslaan was geen optie, maar wel verrijken. Kijken waar de uitdaging ligt. Gelukkig is het lijntje tussen de juf en ons als ouders kort. En trekken we beide aan de bel als we gedrag zien die kan betekenen dat hij niet meer uitgedaagd word.

De juf van de Erasmusklas heeft nu ook individuele begeleiding dus die komt in de klas op de woensdag om de juf te ondersteunen in de begeleiding met Yaro. Heeft ook wat materiaal besteld, en geeft aan tips.
Daarnaast kijken we samen hoe hij zijn uitdaging kan krijgen in groep 2 met af en toe een uitstapje naar groep 3 bijvoorbeeld.

Cwen als hij eenmaal slaapt, slaapt hij wel prima. Uitdaging voor thuis. Yaro die interesseerde zich vooral in lezen, woordjes, loco inderdaad, maar gelukkig ook nog wel met spelen. Wel altijd samen spelen tot hij naar de basisschool ging.
  Moderator woensdag 14 oktober 2015 @ 19:14:27 #217
5428 crew  miss_sly
pi_156836371
quote:
2s.gif Op woensdag 14 oktober 2015 16:53 schreef Franny_G het volgende:

[..]

Het aardige is dat ieder kind, op welk niveau een kind ook functioneert of dit nu begaafd of hoogbegaafd of gemiddeld is, eigenlijk uitgedaagd moet worden. Dat wil zeggen: je leert het beste als je iets doet waarvan je het idee hebt dat je het kan maar waar je wel moeite voor moet doen. Dat betekent dat binnen zo'n klas voor ieder kind een ander niveau boekje uitdagend zou zijn.

En daar zou de leerkracht dus wel oog voor moeten/kunnen hebben, en je kunt dit zelf als ouder ook aansporen bij je kind. In zo'n sociale situatie is het begrijpelijk dat je dochter meegaat met haar vriendje. Dat toont vooral aan dat ze een sociaal intelligent kind is dat graag meegaat in de groep. Dat zou ik haar niet direct gaan afleren. Dat is immers ook best een handige kwaliteit. Maar je kunt wel aan de docent vragen of ze met jouw dochter eens specifiek op zoek wil gaan naar boekjes die voor haar uitdagend zijn. Daarnaast zou je dit als ouders, als je met haar alleen naar de bieb gaat, ook kunnen doen. Dan voelt ze niet de 'sociale druk' om hetzelfde te doen als haar vriendje.

Ik geef les aan (hoog)begaafde kinderen. Als ze eenmaal bij ons op school zitten, hebben ze vaak het gevoel thuis te komen, omdat ze onder 'gelijken' zijn. Dat is natuurlijk fijn. Tegelijkertijd wil je ook dat ze kunnen functioneren in een groep van niet alleen gelijken. Op de basisschool heeft dit echter vaak wel problemen opgeleverd. En dan eigenlijk niet zozeer wat betreft het niet krijgen van uitdaging. Dat is misschien nog wel het makkelijkste probleem om op te lossen. Veel moeilijker is het gevoel van 'anders zijn' en het idee er niet bij te horen. Dat is voor sommige kinderen echt heel rot. Het lijkt me dan ook dat het in het algemeen (dus niet specifiek voor jou) van belang is je kind niet het gevoel te gaan geven dat het afwijkt en anders is. Dat is meestal helemaal niet wat zij willen. Vandaar dat ik persoonlijk ook niet zo ben voor het testen en diagnosticeren als daar geen duidelijke aanleiding voor is.
Sociaal intelligent is ze wel, dat is geen probleem. Nou ja, er is geen probleem, maar ik ben een beetje bang dat er wel problemen komen als we dit zo laten gaan. Wat je zegt over datje het beste leert als je iets doet waarvan je weet dat je het kunt, maar waar je ook moeite voor moet doen, heb ik vandaag letterlijk zo tegen haar gezegd. Ze was het gelukkig wel met me eens dat dit boekje echt wel te gemakkelijk was. Dus ook al is ze sociaal intelligent, ze heeft ook wel voldoende zelfkennis om haar niveau wat beter in te schatten :)
Andere kant is wel dat ze ook thuis momenteel de gemakkelijke opties kiest en zegt iets niet te kunnen lezen, terwijl ze dat wel kan, bijvoorbeeld. En ik ben dus bang dat ze zich teveel zal willen aanpassen aan de groep, terwijl de groep het prima vindt, hoor, dat ze wat sneller is. Dat weten haar vriendjes en vriendinnetjes en die nemen dat als feit mee.

Maar overleg met de leerkracht is misschien wel een idee. Ik ben daar gewoon heel terughoudend in, omdat er (nog) geen probleem is, en ik dus niet de tijd van juf in wil nemen, terwijl er kinderen zijn die wel problemen hebben en dus die ouders en kinderen meer 'recht' hebben op de aandacht van de juf.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_156837563
quote:
0s.gif Op woensdag 14 oktober 2015 19:14 schreef miss_sly het volgende:
Andere kant is wel dat ze ook thuis momenteel de gemakkelijke opties kiest en zegt iets niet te kunnen lezen, terwijl ze dat wel kan, bijvoorbeeld. En ik ben dus bang dat ze zich teveel zal willen aanpassen aan de groep, terwijl de groep het prima vindt, hoor, dat ze wat sneller is. Dat weten haar vriendjes en vriendinnetjes en die nemen dat als feit mee.

Maar overleg met de leerkracht is misschien wel een idee. Ik ben daar gewoon heel terughoudend in, omdat er (nog) geen probleem is, en ik dus niet de tijd van juf in wil nemen, terwijl er kinderen zijn die wel problemen hebben en dus die ouders en kinderen meer 'recht' hebben op de aandacht van de juf.
Ik snap wat je bedoelt. Het heeft twee kanten denk ik. Het kan ook voor haar nodig zijn om dingen vaak te herhalen en bij het vertrouwde te blijven. Dat kan bijvoorbeeld voortkomen uit perfectionisme: graag de dingen echt goed willen doen. Veel herhaling kan op zich geen kwaad, zeker bij zoiets als lezen. Daar hoeft ook niet altijd een leerelement in te zitten, het kan ook gewoon ontspanning zijn. Maar je kunt zelf natuurlijk het beste inschatten hoe dat zit bij haar. Wat betreft zo'n leerkracht aanspreken, het is voor ieder kind van belang dat er goede communicatie is tussen ouders en leerkracht. Het is wel aardig om eens te kijken of de leerkracht ook opmerkt dat ze nieuwe uitdagingen bijvoorbeeld een beetje uit de weg gaat. Dus een gesprek aangaan, is zeker weten de moeite waard. Ik vind het zelf als docent altijd zo jammer als een kind eigenlijk helemaal niet wordt opgemerkt omdat het 'gewoon' goed gaat allemaal, als docenten eigenlijk nooit iets te melden hebben over zo'n kind. Ieder kind heeft recht op aandacht.
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
  Moderator woensdag 14 oktober 2015 @ 20:16:54 #219
5428 crew  miss_sly
pi_156837877
quote:
2s.gif Op woensdag 14 oktober 2015 20:04 schreef Franny_G het volgende:

[..]

Ik snap wat je bedoelt. Het heeft twee kanten denk ik. Het kan ook voor haar nodig zijn om dingen vaak te herhalen en bij het vertrouwde te blijven. Dat kan bijvoorbeeld voortkomen uit perfectionisme: graag de dingen echt goed willen doen. Veel herhaling kan op zich geen kwaad, zeker bij zoiets als lezen. Daar hoeft ook niet altijd een leerelement in te zitten, het kan ook gewoon ontspanning zijn. Maar je kunt zelf natuurlijk het beste inschatten hoe dat zit bij haar. Wat betreft zo'n leerkracht aanspreken, het is voor ieder kind van belang dat er goede communicatie is tussen ouders en leerkracht. Het is wel aardig om eens te kijken of de leerkracht ook opmerkt dat ze nieuwe uitdagingen bijvoorbeeld een beetje uit de weg gaat. Dus een gesprek aangaan, is zeker weten de moeite waard. Ik vind het zelf als docent altijd zo jammer als een kind eigenlijk helemaal niet wordt opgemerkt omdat het 'gewoon' goed gaat allemaal, als docenten eigenlijk nooit iets te melden hebben over zo'n kind. Ieder kind heeft recht op aandacht.
Dit he, precies dit! Dat is waar ik bang voor ben met ons meisje, dat in ieder geval zeker wel een slimme meid is, en dat verder geen problemen oplevert. En geen problemen betekent dat je niet opvalt, en dat er voor zo'n kind inderdaad weinig aandacht is en weinig over te melden is. Maar juist daardoor vind ik het moeilijk om die aandacht wel te vragen voor haar.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_156838182
quote:
0s.gif Op woensdag 14 oktober 2015 20:16 schreef miss_sly het volgende:

[..]

Dit he, precies dit! Dat is waar ik bang voor ben met ons meisje, dat in ieder geval zeker wel een slimme meid is, en dat verder geen problemen oplevert. En geen problemen betekent dat je niet opvalt, en dat er voor zo'n kind inderdaad weinig aandacht is en weinig over te melden is. Maar juist daardoor vind ik het moeilijk om die aandacht wel te vragen voor haar.
Ik ben zelf dan geen docent op een basisschool maar wel mentor van een tweede klas op de middelbare school. En ik vind het echt heel fijn als ouders mij bijvoorbeeld een mailtje sturen met zoiets. Of me op een informatieavond aanspreken en dan iets vertellen over hun kind. Het is nu eenmaal je werk als docent, en daar haal je ook je voldoening uit, om aandacht en liefde voor je (ja, mijn mentorkindjes zijn ook een beetje 'mijn' kindjes) kinderen te hebben. Dat gaat echt beter als de ouders informatie delen, vertellen wat opvalt aan hun kind, waardoor je een kind ook weer anders gaat zien of je ineens dingen bij een kind ziet die je eerst niet kon plaatsen. Niet aarzelen hoor, gewoon doen.
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
pi_156838414
quote:
0s.gif Op woensdag 14 oktober 2015 20:16 schreef miss_sly het volgende:

[..]

Dit he, precies dit! Dat is waar ik bang voor ben met ons meisje, dat in ieder geval zeker wel een slimme meid is, en dat verder geen problemen oplevert. En geen problemen betekent dat je niet opvalt, en dat er voor zo'n kind inderdaad weinig aandacht is en weinig over te melden is. Maar juist daardoor vind ik het moeilijk om die aandacht wel te vragen voor haar.
Gewoon doen hoor miss. Ik weet dat ze bij nu ons werken met de ouder vertel gesprekken in groep 1 t/m 4. Waarbij dus de ouder verteld over het kind. Ik vond dat wel heel prettig. Ook omdat ik hierdoor de bevestiging kreeg dat ze inderdaad door had hoe Yaro in elkaar zit.
Niet dat ze daar altijd naar kan handelen, want ze heeft nog 24 kindjes. Maar het feit dat ze week hoe het bij hem werkt is wel heel fijn.

Yaro leverde ook nog niet echt problemen op, maar ik merk wel echt verschil in zijn gedrag als hij niet geprikkeld word. Misschien is het voor S ook wel fijn. Wij zitten heel erg op het leren leren stuk.
pi_156839592
quote:
0s.gif Op woensdag 14 oktober 2015 17:13 schreef Loj het volgende:
Cwen, heb je al smartgames bekeken? Is hier op school ook veelgebruikt verrijkingsmateriaal en ik gebruik het thuis voor Ow ook.
Goed om te horen. Luc loopt ook voor in zijn ontwikkeling en is snel verveeld.
Ik heb net zo'n smargame voor zijn verjaardag gekocht. (En Loco, maar dan geschikt voor 4-5)
Hopelijk is het een succes hier!
Life is what happens while you are busy making other plans...
pi_156852864
quote:
1s.gif Op woensdag 14 oktober 2015 16:40 schreef miss_sly het volgende:

[..]

Mijn dochter is dit jaar begonnen on groep 3. Ze leest al ruim een jaar, dus ze is hiermee duidelijk voor. Vanmorgen liet ze het leesboekje zien dat ze uit de schoolbieb had, en dat was een heel simpel boekje.
Dit is zo herkenbaar; dit doet mijn dochter (groep 4) ook. Thuis leest ze B-boeken, van school komt er meestal een M4 boekje mee.
quote:
Ze had dit gekozen omdat z dan hetzelfde boekje heeft als haar vriendje, die dus dit schooljaar is begonnen met lezen.
Ze lijkt geen enkel probleem te hebben, ligt goed in de groep etc, ik hoor van de leerkracht ook niets terug over wat voor probleem dan ook, maar eigenlijk vind ik dit niet goed genoeg. Zo neemt ze een wel heel gemakkelijke weg en leert ze niets.
En ook dit is herkenbaar. Op het oog lijkt het allemaal prima, maar ze wordt niet uitgedaagd en daagd zichzelf niet uit. Loopt met een boog om pluswerk heen en als ze een keer een foutje maakt (niet specifiek school maar ook spelend, thuis) dan mogen we het er niet over hebben. Wij denken aan perfectionisme en faalangst.
t.b.d.
pi_156852872
quote:
0s.gif Op woensdag 14 oktober 2015 17:13 schreef Loj het volgende:
Ik heb toevallig dit jaar een klas met meerdere hoogbegaafden.
Het probleem waar ik als leerkracht tegenaan loop is dat ze zichzelf verkeerde strategieën hebben aangeleerd. Bijvoorbeeld bij grote keersommen doortellen ipv splitsen. Dit geeft het goede antwoord maar kost meer tijd en is niet motiverend.

Dus laat je leerlingen versnellen, leren ze de goede strategieën niet. Laat je ze in de klas zijn ze vast snel ongemotiveerd, want ze hebben de (zeer korte) instructie wel nodig.

Dus wij verrijken. Je compact de stof en biedt ze extra uitdagender werk aan. Maar ook dat is lastig, wamt het moet wel werk zijn waar ze gemotiveerd voor zijn. Iemand achter een computer zetten, die daar niets mee heeft heeft dan geen zin.
Dus je moet kijken waar de talenten en interessen liggen.
Eigenlijk dus voor ieder (hoog)begaafd kind een ontwikkelingsplan maken! Klinkt als een goed plan toch... Helaas heb ik nog 25 andere leerlingen in de klas...

Cwen, heb je al smartgames bekeken? Is hier op school ook veelgebruikt verrijkingsmateriaal en ik gebruik het thuis voor Ow ook.
Smartgames zijn hier ook populair en ik vind ze zelf ook leuk in elkaar zitten. Zeker een aanrader.
t.b.d.
pi_156853205
quote:
0s.gif Op woensdag 14 oktober 2015 19:14 schreef miss_sly het volgende:

[..]

Sociaal intelligent is ze wel, dat is geen probleem. Nou ja, er is geen probleem, maar ik ben een beetje bang dat er wel problemen komen als we dit zo laten gaan. Wat je zegt over datje het beste leert als je iets doet waarvan je weet dat je het kunt, maar waar je ook moeite voor moet doen, heb ik vandaag letterlijk zo tegen haar gezegd. Ze was het gelukkig wel met me eens dat dit boekje echt wel te gemakkelijk was. Dus ook al is ze sociaal intelligent, ze heeft ook wel voldoende zelfkennis om haar niveau wat beter in te schatten :)
Andere kant is wel dat ze ook thuis momenteel de gemakkelijke opties kiest en zegt iets niet te kunnen lezen, terwijl ze dat wel kan, bijvoorbeeld. En ik ben dus bang dat ze zich teveel zal willen aanpassen aan de groep, terwijl de groep het prima vindt, hoor, dat ze wat sneller is. Dat weten haar vriendjes en vriendinnetjes en die nemen dat als feit mee.
Wellicht dat de linkjes van talentenlab herkenning geven.
quote:
Maar overleg met de leerkracht is misschien wel een idee. Ik ben daar gewoon heel terughoudend in, omdat er (nog) geen probleem is, en ik dus niet de tijd van juf in wil nemen, terwijl er kinderen zijn die wel problemen hebben en dus die ouders en kinderen meer 'recht' hebben op de aandacht van de juf.
Dat laatste is natuurlijk een subjectieve redenering. Ik heb daar ook last van. Ik weet vrij zeker dat mijn beide dochters hoogbegaafd zijn / een ontwikkelingsvoorsprong hebben. Ze vertonen vrijwel alle kenmerken en wij als ouders zijn ook allebei hoogbegaafd. Ik heb er inmiddels best veel over gelezen en toch ervaar ik het ook als een drempel om het met de leerkracht te bespreken. Er zijn nu geen zichtbare problemen, maar als de juiste hulp ze beter kan laten ontwikkelen en dat ze ook leren te leren zou dat wel fijn zijn. Ik ben zelf op de middelbare school meerdere malen blijven zitten en ook de studie daarna was niet echt een succes. Als dat voor mijn kinderen met de juiste hulp voorkomen kan worden zou dat fijn zijn. Maar toch: ik heb er moeite mee het bespreekbaar te maken. Het kan ook door mijn opvoeding komen: daar werd met je hoofd boven het maaiveld uitsteken bepaald niet gestimuleerd.
t.b.d.
pi_156853271
quote:
0s.gif Op woensdag 14 oktober 2015 20:16 schreef miss_sly het volgende:

[..]

Dit he, precies dit! Dat is waar ik bang voor ben met ons meisje, dat in ieder geval zeker wel een slimme meid is, en dat verder geen problemen oplevert. En geen problemen betekent dat je niet opvalt, en dat er voor zo'n kind inderdaad weinig aandacht is en weinig over te melden is. Maar juist daardoor vind ik het moeilijk om die aandacht wel te vragen voor haar.
Onze oudste is ook een stil type dat zich weinig laat zien op school. Wellicht hierdoor zitten er nu een jongen uit haar klas wel in het extra-uitdagingsgroepje terwijl mijn dochter toch echt beter "scoort" bij de toetsen. Er is meer aandacht voor de slimmere kinderen die dwars gedrag gaan vertonen dan voor de stillere types.
t.b.d.
pi_156853632
Tsja, ik zal me ook maar even melden. Ik heb twee dochters waarvan ik vermoed dat ze beiden een hoog IQ hebben. Al op het consultatiebureau krijgen we opmerkingen over de snelheid van de meiden, het kdv, noem maar op. Ikzelf heb ook een hoog IQ en ben ook hoogbegaafd volgens die Monk criteria (creatief en gemotiveerd, heb dan ook en behoorlijk goede baan met dito uitdaging). Mijn schooltijd was echter heel anders en ik wil dat voor mijn kinderen voorkomen. Ik was een typische onderpresteerder, ik heb nooit leren werken. Mijn IQ is >145, dus ik heb het talent eigenlijk alles snel te begrijpen. Echter ik heb dus pas leren werken en me echt leren inzetten toen ik ging werken. Met hangen en wurgen een studie gedaan, ik verveelde me dood en was lui met als gvolg dat ik alles wel haalde, maar nooit excellent ofzo.

Ik ben bang voor de subjectiviteit die ik heb omdat ik hun vader ben. Aan de ene kant zijn de objectieve criteria allemaal wel richting HB. Creatief, snel met allerlei zaken, van kleuren kennen tot praten, woordenschat en lezen (de jongste leest inmiddels al een aantal letters, pikt ze op van haar zus, is net 2). Maar ook het 'anders' zijn dan de rest is duidelijk. Ze nemen de leiding, zijn sneller slimmer en handiger. Ook in hun nadeel, oudste dochter verliest al een beetje de aansluiting op school.

Gelukkig bieden ze tegenwoordig op school iets beter stof op niveau aan, dus mijn oudste loopt nu in alle vakken die ze enigzins zelfstandig mogen doen voorop. Sociaal is ze, maar ik merk dat ze soms moeite heeft met 'kinderachtige' spelletjes die andere leeftijdsgenootjes spelen. Ik gun haar een fine kindertijd waarin ze ook echt lekker kind kan zijn... maar ik ben bang dat ze gaat onderpresteren (want lui is de oudste ook).

Kortom. Ik lees even lekker mee en we zien wel of mijn meiden echt HB zijn, alhoewel ik het eigenlijk al wel weet.
Whatever...
pi_156853682
quote:
0s.gif Op donderdag 15 oktober 2015 15:52 schreef Sankyo het volgende:

[..]

Onze oudste is ook een stil type dat zich weinig laat zien op school. Wellicht hierdoor zitten er nu een jongen uit haar klas wel in het extra-uitdagingsgroepje terwijl mijn dochter toch echt beter "scoort" bij de toetsen. Er is meer aandacht voor de slimmere kinderen die dwars gedrag gaan vertonen dan voor de stillere types.
Je zult het toch moeten aankaarten. Hebben wij toch ook gedaan op een tactische manier. Docent heeft nu zelf gelukkig gezien dat onze dochter toch wel echt voorloopt.

Overigens kan ik uit ervaring melden dat het hebben van een heel hoog IQ helemaal niet zo'n pretje is als kind, dan kun je beter 130 ofzo hebben, mooi aan de bovenkant van het gemiddelde. Ik zit in de bovenste 1%. Dat is net zover van de gemiddelde mensen af als iemand met syndroom van down oid... (verglijking is niet geheel eerlijk, maar geeft iig een duidelijk beeld van verschil in intelligentie).
Whatever...
pi_156853901
quote:
0s.gif Op donderdag 15 oktober 2015 16:11 schreef Spanky78 het volgende:
Tsja, ik zal me ook maar even melden. Ik heb twee dochters waarvan ik vermoed dat ze beiden een hoog IQ hebben. Al op het consultatiebureau krijgen we opmerkingen over de snelheid van de meiden, het kdv, noem maar op. Ikzelf heb ook een hoog IQ en ben ook hoogbegaafd volgens die Monk criteria (creatief en gemotiveerd, heb dan ook en behoorlijk goede baan met dito uitdaging). Mijn schooltijd was echter heel anders en ik wil dat voor mijn kinderen voorkomen. Ik was een typische onderpresteerder, ik heb nooit leren werken. Mijn IQ is >145, dus ik heb het talent eigenlijk alles snel te begrijpen. Echter ik heb dus pas leren werken en me echt leren inzetten toen ik ging werken. Met hangen en wurgen een studie gedaan, ik verveelde me dood en was lui met als gvolg dat ik alles wel haalde, maar nooit excellent ofzo.

Ik ben bang voor de subjectiviteit die ik heb omdat ik hun vader ben. Aan de ene kant zijn de objectieve criteria allemaal wel richting HB. Creatief, snel met allerlei zaken, van kleuren kennen tot praten, woordenschat en lezen (de jongste leest inmiddels al een aantal letters, pikt ze op van haar zus, is net 2). Maar ook het 'anders' zijn dan de rest is duidelijk. Ze nemen de leiding, zijn sneller slimmer en handiger. Ook in hun nadeel, oudste dochter verliest al een beetje de aansluiting op school.

Gelukkig bieden ze tegenwoordig op school iets beter stof op niveau aan, dus mijn oudste loopt nu in alle vakken die ze enigzins zelfstandig mogen doen voorop. Sociaal is ze, maar ik merk dat ze soms moeite heeft met 'kinderachtige' spelletjes die andere leeftijdsgenootjes spelen. Ik gun haar een fine kindertijd waarin ze ook echt lekker kind kan zijn... maar ik ben bang dat ze gaat onderpresteren (want lui is de oudste ook).

Kortom. Ik lees even lekker mee en we zien wel of mijn meiden echt HB zijn, alhoewel ik het eigenlijk al wel weet.
Moeilijk hè? :*
Ik herken mezelf en m'n dochter (ook net 2) in je verhaal, en het onderscheiden wat je projecteert en wat echt zo is, is zo lastig.
Home is where the O+ is...
pi_156854100
quote:
1s.gif Op donderdag 15 oktober 2015 16:29 schreef Cwen het volgende:

[..]

Moeilijk hè? :*
Ik herken mezelf en m'n dochter (ook net 2) in je verhaal, en het onderscheiden wat je projecteert en wat echt zo is, is zo lastig.
Exact. En daarbij is het extra lastig omdat kinderen zich niet overal hetzelfde gedragen. Aan mij vraagt ze hoe zwaartekracht werkt en waar sterren van zijn gemaakt...of wat zuurstof is en hoe dat werkt met ademhaling (2 jaar geleden :X )... Op school probeert ze 'erbij te horen'.
Whatever...
  donderdag 15 oktober 2015 @ 20:33:56 #231
318546 Mevr_Mus
Met Mini_Musjes
pi_156859398
quote:
0s.gif Op donderdag 15 oktober 2015 16:14 schreef Spanky78 het volgende:

[..]

Ik zit in de bovenste 1%. Dat is net zover van de gemiddelde mensen af als iemand met syndroom van down oid... (verglijking is niet geheel eerlijk, maar geeft iig een duidelijk beeld van verschil in intelligentie).
Ik vind het eigenlijk wel een helder beeld! In beide gevallen is het lastig om aansluiting te vinden bij "het gemiddelde". Ik had serieus moeite met leeftijdsgenoten , ik snapte ze gewoon niet :@
Oude (on)bekende.
pi_156860465
quote:
0s.gif Op woensdag 14 oktober 2015 12:13 schreef Sankyo het volgende:

[..]

Ik kan uiteraard niets zeggen over jouw situatie, maar misdiagnose van autisme (termen als PDD-NOS, Asperger en klassiek autisme worden niet meer gehanteerd sinds de introductie van DSM-V) bij hoogbegaafdheid komt vaak voor

Ik weet dat het tegenwoordig allemaal "ASS" heet, maar de meeste mensen zijn totaal niet bekend met die term, en buiten dat worden beide termen nog altijd door elkaar heen gebruikt.
In de DSM-5 (ze gebruiken een 5 ipv een V, als we dan toch nauwkeurig willen zijn...) is het allemaal ASS, daar heb je gelijk in. Dus in nieuwe diagnoses volgens de DSM-5 zullen ze pdd-nos/asperger/klassiek autisme, niet meer hanteren.

Je hebt trouwens een reactie gequote uit februari 2014...
Mama van 2 lieve meiden :)
pi_156865253
quote:
0s.gif Op donderdag 15 oktober 2015 15:52 schreef Sankyo het volgende:

[..]

Onze oudste is ook een stil type dat zich weinig laat zien op school. Wellicht hierdoor zitten er nu een jongen uit haar klas wel in het extra-uitdagingsgroepje terwijl mijn dochter toch echt beter "scoort" bij de toetsen. Er is meer aandacht voor de slimmere kinderen die dwars gedrag gaan vertonen dan voor de stillere types.
Is inderdaad ook wetenschappelijk aangetoond. Jongens vertonen vaker dwarser gedrag en worden daardoor ook vaker getest op hoogbegaafdheid omdat dan wordt gedacht aan onderpresteren/verveling e.d. Bij meisjes wordt vaak gedacht dat ze gewoon lief en hardwerkend zijn. Hierdoor worden meisjes veel minder als hoogbegaafd bestempeld/gediagnosticieerd (met bijbehorend passend onderwijs) terwijl er toch evenveel hoogbegaafde meisjes als jongens zijn. Dus hup ouders, kom op voor jullie slimme meiden! ;) . :+ .
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
pi_156869238
quote:
1s.gif Op woensdag 14 oktober 2015 16:40 schreef miss_sly het volgende:

[..]

Mijn dochter is dit jaar begonnen on groep 3. Ze leest al ruim een jaar, dus ze is hiermee duidelijk voor. Vanmorgen liet ze het leesboekje zien dat ze uit de schoolbieb had, en dat was een heel simpel boekje. Ze had dit gekozen omdat z dan hetzelfde boekje heeft als haar vriendje, die dus dit schooljaar is begonnen met lezen.
Ze lijkt geen enkel probleem te hebben, ligt goed in de groep etc, ik hoor van de leerkracht ook niets terug over wat voor probleem dan ook, maar eigenlijk vind ik dit niet goed genoeg. Zo neemt ze een wel heel gemakkelijke weg en leert ze niets.
Chris pakte op school in het begin ook makkelijke boekjes. Daar met juf ook over gesproken. Chris las in de klas boeken op Avi niveau(leesweg/leespad dacht ik). Uit de schoolbieb mocht hij halen wat hij wilde, omdat dat extra was. Voor thuis adviseerde ze dan iets moeilijkere boeken (1-2 boven getest Avi), zodat hij aan de moeilijkere woorden kon wennen. Dus misschien leest ze met juf wel moeilijkere dingen?
pi_156871285
quote:
0s.gif Op donderdag 15 oktober 2015 16:14 schreef Spanky78 het volgende:

[..]

Je zult het toch moeten aankaarten. Hebben wij toch ook gedaan op een tactische manier. Docent heeft nu zelf gelukkig gezien dat onze dochter toch wel echt voorloopt.

Overigens kan ik uit ervaring melden dat het hebben van een heel hoog IQ helemaal niet zo'n pretje is als kind, dan kun je beter 130 ofzo hebben, mooi aan de bovenkant van het gemiddelde. Ik zit in de bovenste 1%. Dat is net zover van de gemiddelde mensen af als iemand met syndroom van down oid... (verglijking is niet geheel eerlijk, maar geeft iig een duidelijk beeld van verschil in intelligentie).
Met IQ > 145 zit je bij de bovenste 0,1% en ik hoor van meer mensen die hieraan voldoen dat dat tot echte moeilijkheden kan leiden. Je weet van het bestaan van de Triple Nine Society af?
t.b.d.
  Moderator vrijdag 16 oktober 2015 @ 10:51:19 #236
5428 crew  miss_sly
pi_156871322
quote:
1s.gif Op vrijdag 16 oktober 2015 07:50 schreef Deepfreeze het volgende:

[..]

Chris pakte op school in het begin ook makkelijke boekjes. Daar met juf ook over gesproken. Chris las in de klas boeken op Avi niveau(leesweg/leespad dacht ik). Uit de schoolbieb mocht hij halen wat hij wilde, omdat dat extra was. Voor thuis adviseerde ze dan iets moeilijkere boeken (1-2 boven getest Avi), zodat hij aan de moeilijkere woorden kon wennen. Dus misschien leest ze met juf wel moeilijkere dingen?
Ik heb juf even het boekje laten zien. Juf was volledig op de hoogte van de verliefdheid van S voor haar vriendje M, begreep dat hetzelfde boekje lezen leuk was, maar dat was toch niet de bedoeling in dit geval :)
Dus S gaat weer een niveautje hoger lezen.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_156871790
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 oktober 2015 10:51 schreef miss_sly het volgende:

[..]

Ik heb juf even het boekje laten zien. Juf was volledig op de hoogte van de verliefdheid van S voor haar vriendje M, begreep dat hetzelfde boekje lezen leuk was, maar dat was toch niet de bedoeling in dit geval :)
Dus S gaat weer een niveautje hoger lezen.
Wel jammer dat juf het zelf niet heeft gezien, maar goed dat ze het nu weet en S weer op niveau laat lezen..
  Moderator vrijdag 16 oktober 2015 @ 11:32:52 #238
5428 crew  miss_sly
pi_156872159
quote:
1s.gif Op vrijdag 16 oktober 2015 11:14 schreef Deepfreeze het volgende:

[..]

Wel jammer dat juf het zelf niet heeft gezien, maar goed dat ze het nu weet en S weer op niveau laat lezen..
Juf heeft nog 27 kindjes en S mag zelf naar de schoolbieb, zonder juf. Dus tja :D
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  vrijdag 16 oktober 2015 @ 11:43:36 #239
12734 amaranta
Alles Dasty!
pi_156872366
Kinderen mogen toch een boek kiezen of moeten ze dat?

Wij hebben ook een schoolbieb, waaruit kinderen boeken lenen die mee naar huis mogen. En ik zal niet snel iets zeggen over de keuze van het boek. Dat is écht hun vrije keuze.

Over wat ze in de klas lezen daarentegen wel. Daar moeten ze van mij minimaal een boek van hun eigen avi kiezen of hoger.
  Moderator vrijdag 16 oktober 2015 @ 11:45:39 #240
5428 crew  miss_sly
pi_156872409
quote:
7s.gif Op vrijdag 16 oktober 2015 11:43 schreef amaranta het volgende:
Kinderen mogen toch een boek kiezen of moeten ze dat?

Wij hebben ook een schoolbieb, waaruit kinderen boeken lenen die mee naar huis mogen. En ik zal niet snel iets zeggen over de keuze van het boek. Dat is écht hun vrije keuze.

Over wat ze in de klas lezen daarentegen wel. Daar moeten ze van mij minimaal een boek van hun eigen avi kiezen of hoger.
Dit ging dus ook over in de klas lezen. En daar moet ze inderdaad goed op AVI kiezen, en dat had ze niet gedaan.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_156872453
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 oktober 2015 11:32 schreef miss_sly het volgende:

[..]

Juf heeft nog 27 kindjes en S mag zelf naar de schoolbieb, zonder juf. Dus tja :D
Ik geloof dat de juf hier vaak bij terugkeer uit de bieb even vraagt of ze een leuk boek hebben gekozen. Dan kan ze evt een opmerking maken over het niveau als het nodig is.

Hier blijven de bieb boeken op school, is echt voor losse kwartiertjes tussendoor om te lezen. In groep 3 hebben ze die aviboeken, voor groep 4/5 zijn er boeken die ze ook lezen met een leesmoeder/juf. Bieb boek mag je zelf kiezen, maar juf stuurt wel bij als nodig.

Op zijn vorige en deze school in groep 3 was de bieb echt extra. Maar vanaf 4/5 dus iets anders omdat er dan minder klassenboeken zijn.
pi_156887601
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 oktober 2015 10:49 schreef Sankyo het volgende:

[..]

Met IQ > 145 zit je bij de bovenste 0,1% en ik hoor van meer mensen die hieraan voldoen dat dat tot echte moeilijkheden kan leiden. Je weet van het bestaan van de Triple Nine Society af?
Kende 3 sigma niet. ...wel 6sigma.... Maargoed, ik heb voor mezelf geen clubs nodi g. Voor mijn kinderen hoop ik wel wat minder hobbels....
Whatever...
pi_156974379
Tijdje terug postte ik hier in dit topic dat mijn zoon (8) echt een probleem heeft met huiswerk maken en met leren leren. Naar eigen zeggen wist en kon hij dat toch allemaal al, dus waarom zou je het dan doen..? Het nieuwe schooljaar hier toch maar heel actief mee aan de slag gegaan met behulp van school. Ze hebben eindelijk! online een huiswerkagenda staan zodat ik precies kan zien wanneer bepaald huiswerk af moet zijn en wat er dan gedaan moet worden (lezen, maken, leren). Ook wat tips van zijn meester gekregen. :)
Inmiddels plan ik samen met mijn zoon het huiswerk in en hou ik hem hier strikt aan. Als hij zegt iets al te kennen dan mag hij dat aan mij laten zien en dan is hij dus ook snel klaar. Werkt goed voor aardrijkskunde, geschiedenis en dat soort vakken. Met taal en rekenen kan ik hierbij letten op methodes die hij gebruikt en zichzelf eigen gemaakt heeft. Ik merk dat hij het wel leuk vindt om te weten hoe ik het vroeger geleerd heb, want daar zit nog wel eens verschil in. Hier pikt hij toch weer wat dingen van op. :D
Wat ook goed lijkt te helpen is om het wat te verbreden. Afgelopen week aardrijkskunde over bevolkingsdichtheid, waar het land in Nederland voor gebruikt wordt (landbouw, recreatie, wonen, werken), waar in Nederland de meeste mensen wonen en dat soort dingen. Samen zijn we kaarten in de Bosatlas gaan opzoeken, zoals over de bevolkingsdichtheid en over de verdeling van land en inwoners in Nederland. Dat vindt hij erg interessant en dan lijkt het ineens een stuk minder op huiswerk. :P
Gisteren heeft hij zijn eerste proefwerken gehad waarvoor hij echt eens daadwerkelijk geleerd had. Hij had prachtige cijfers maar het allerbelangrijkste vond ik dat hij het vandaag uit zichzelf trots kwam vertellen. Mooie ontwikkeling vind ik :)

[ Bericht 1% gewijzigd door appelsap op 20-10-2015 20:04:35 ]
pi_157464897
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
  donderdag 12 november 2015 @ 23:00:34 #245
418662 Noordsestern
vliegt het verst
pi_157502984
Heb ook een leuk stuk geschreven over hoogbegaafdheid :)
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
  Moderator vrijdag 13 november 2015 @ 09:53:33 #246
5428 crew  miss_sly
pi_157507558
'Doe maar gewoon, val maar niet op, ben maar net als iedereen'.

Ja, dat geldt helaas voor een heleboel dingen in het leven, vinden veel mensen. En bijna automatisch geven we dat in kleine dingen ook door aan onze kinderen. Boven het maaiveld uitsteken wordt niet beschouwd als een positieve ontwikkeling.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  vrijdag 13 november 2015 @ 10:04:22 #247
348178 NotTheSame
& Never Be The Same Again
pi_157507680
Ik kom hier voorzichtig om het hoekje kijken.
Draak (word in december 4) loopt cognitief flink voor op haar leeftijdsgenootjes. We moeten nog even kijken hoe we hier verder mee om moeten gaan maar ik ga straks in ieder geval alvast een gesprek aanvragen met d'r basisschooljuffen. De orthopedagoog opperde op eventuele extra begeleiding dus we zullen eens gaan polsen in hoeverre dit mogelijk is en hoe we dit vorm gaan geven.
pi_157512469
Miss, je hebt het er gelukkig al met de juf over gehad. Dit is typisch zoiets waar elke ouder met de leerkracht van het kind over moet kunnen spreken. Want zoals Franny al aangeeft: elk kind moet uitgedaagd worden. De noodzaak om het erover te hebben is groter als er problemen zijn, maar ook als er geen problemen zijn hoort erover gesproken te worden. Het raakt immers aan de kern van de functie van het onderwijs.

Wij hebben het er net met de juf van Lena over gehad. Ivan is de jongste van zijn klas en krijgt genoeg uitdaging, maar Lena is de oudste van de klas. Hierdoor ben ik er extra alert dat ze zich niet gaat vervelen en niet te gemakkelijk voor de teken- en knutselwerkjes kiest terwijl ze nu veel interesse heeft in rekenen, lezen en schrijven en we daarop in zouden kunnen haken. Met de leerkracht hebben we vooral besproken of zij ziet wat wij zien (dat Lena die interesses heeft) en hoe daarmee wordt omgegaan. Ik vind dat een heel prettige insteek: niet problemen bespreken (want dan ben je eigenlijk al te laat), maar de vinger aan de pols houden. Eigenlijk is het vooral interesse tonen in wat er op school gebeurt, delen wat er thuis gebeurt en kijken of we met z'n allen min of meer op één lijn zitten. En dat in tien minuten, net als elke andere ouder. :Y)

Dezelfde redenering gaat eigenlijk ook op voor achterblijven. In de literatuur wordt ook wel gesproken over de 'zone van naaste ontwikkeling' (zie hieronder). Voor groei/ontwikkeling is belangrijk om de juiste balans te hebben tussen te verwerven en reeds verworven kennis. Als die zoek is, ontstaat er een risico op frustratie dan wel verveling.

I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  Moderator vrijdag 13 november 2015 @ 14:56:16 #249
5428 crew  miss_sly
pi_157513758
Ik heb het er nog niet met juf over gehad :@ Ik wilde wel, maar zag telkens geen kans tussen al die ouders die het echt nodig hadden :@ maar volgende week woensdag is het oudergesprek met juf!

Wat je zegt, is ook hoe het vorig jaar met de juf ging: even kortsluiten of we hetzelfde zagen in S en dat bleek niet helemaal gelijk te zijn. Toen we dat eenmaal hadden besproken, liep dat een stuk beter.

Ik ben reuzebenieuwd naar woensdag. Dat wat je zegt over de zone van naaste ontwikkeling herken ik inderdaad. Ik heb heel erg het idee dat S op school in haar comfort zone blijft hangen. Thuis is ze dan weer wel bezig met andere zaken, die dan weer in die andere zone zitten.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  vrijdag 13 november 2015 @ 22:52:08 #250
418662 Noordsestern
vliegt het verst
pi_157527364
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 november 2015 09:53 schreef miss_sly het volgende:
'Doe maar gewoon, val maar niet op, ben maar net als iedereen'.

Ja, dat geldt helaas voor een heleboel dingen in het leven, vinden veel mensen. En bijna automatisch geven we dat in kleine dingen ook door aan onze kinderen. Boven het maaiveld uitsteken wordt niet beschouwd als een positieve ontwikkeling.
Het gekke is, dat dat veel minder voor sport, muziek of iets anders lijkt te gelden.

Als je een creativiteitsprijs wint krijg je alleen maar leuke reacties. Niemand die je er zo nodig op moet wijzen wat die prijs allemaal níet betekent.

En logisch, dat snap je zelf ook wel. Iemand die uitblinkt in voetbal is niet per se goed in tennis, of een 'wijs' persoon.

[ Bericht 0% gewijzigd door Noordsestern op 13-11-2015 23:02:29 ]
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')