Moonah, ik DM je morgenquote:Op zondag 2 maart 2014 14:18 schreef Moonah het volgende:
[..]
Als jij weet welke eenvoudige ingrepen die juf pleegt houd ik mij aanbevolen.
Ik ga nu in mijn vakantie de taken voor de twee hoogbegaafde kinderen in mijn groep in orde maken voor de komende periode. Omdat ze er dringend behoefte aan hebben. Maar liever zou ik gewoon vakantie willen vieren.![]()
Hoeft niet hoorquote:Op zondag 2 maart 2014 15:21 schreef silliegirl het volgende:
[..]
Er zit veel overlap in gedrag tussen ASS en meerbegaafdheid. Ik kan uitleggen hoe ik (als psycholoog) diagnostisch het onderscheid maak tussen ASS en hoogbegaafdheid of een combi van die twee, maar dan ben ik even bezig.
Dus is er overlap: ja zeker. Is het hetzelfde? Zeker niet.
quote:Op zondag 2 maart 2014 20:40 schreef snoopy het volgende:
Die 2e is echt leuk! Die eerste moet ik nog lezen.
quote:Op dinsdag 25 februari 2014 19:24 schreef debuurvrouw het volgende:
En dit zijn dus de mensen die er voor zorgen dat je als ouder je mond wel houdt. Dat je het zelf wel uitzoekt.
Gelukkig heb ik een orhopedagoge getroffen die andere dingen zegt en me wel zinvolle adviezen heeft gegeven.
En die gespecialiseerd is op dit gebied.
quote:Op zaterdag 1 maart 2014 21:06 schreef debuurvrouw het volgende:
[..]
dat Hansje ook best slim is en helemaal geen last heeft van 'leren-leren' lastig vinden.
Dat je opvoeding vast faalt als je kind zelfbewust is en faalangstig.
Dus.
Hoi, allen.quote:Op zondag 2 maart 2014 11:43 schreef snoopy het volgende:
Dit misschien?
http://dspace.library.uu.(...)36833.pdf?sequence=1
het gaat er volgens mij niet om of elk kind precies evenveel tijd, aandacht, geld krijgt, maar of het in staat is zijn potentieel te halen. En dat kan best bij het ene kind of bij de ene groep kinderen minder tijd/geld/aandacht kosten dan bij het andere kind.quote:Op vrijdag 28 februari 2014 18:18 schreef Claudia_x het volgende:
Op z'n minst het beste onderwijs dat beschikbaar is. Ik vind het onverdedigbaar dat kinderen die niet goed kunnen meekomen of vooruit lopen op een of andere manier meer aandacht of meer investering verdienen dan middelmatige kinderen. Is dat een rechtvaardige verdeling van middelen?
Dat roept allerlei lastige vragen op. Hoe bepaal je of je verschil kunt maken en hoe groot dat verschil is? Dat weet je pas achteraf, dus moet je je dan vooral gaan richten op groepen waarvan je weet dat die baat hebben bij bepaalde methodes? Als je het over groepen hebt, heb je het over gemiddeldes dus er vallen dan individuen buiten de boot.quote:Op maandag 3 maart 2014 22:52 schreef poemojn het volgende:
Ik denk dat het verschil dat je kunt maken voor een kind met het budget en de middelen die je hebt best mag meespelen bij de verdeling daarvan.
Mooi stukje. Vooral vooroordeel 3 is hier herkenbaar; mijn man heeft maanden thuis gezeten, omdat hij overspannen was door te weinig uitdaging.quote:Op maandag 3 maart 2014 17:09 schreef Noordsestern het volgende:
Nog wat kleine wijzigingen gedaan. Het zijn nu 7 in plaats van 5 misverstanden.
Dank! Zo te horen is jouw gezin een aardige illustratie van mijn stuk, zowel in positief als in negatief opzicht.quote:Op donderdag 6 maart 2014 01:20 schreef Grijs het volgende:
[..]
Mooi stukje. Vooral vooroordeel 3 is hier herkenbaar; mijn man heeft maanden thuis gezeten, omdat hij overspannen was door te weinig uitdaging.
Met onze oudste gaat het nog steeds goed op school, we hebben nog nooit spijt gehad van de versnelling. Hij zit nu in de 2e klas van het gymnasium en krijgt ook nog verbreding. Hij heeft veel vrienden in zijn klas en haalt prima cijfers.
Laat een gewoon kind eens een jaar niks (schools) leren, omdat je het idee hebt 'dat er ook aandacht moet zijn voor de andere aspecten van het leven'.quote:Op donderdag 6 maart 2014 12:56 schreef Noordsestern het volgende:
Soms heb ik het idee dat hb kinderen de enige groep zijn waarbij hun ontwikkeling bewust wordt stil gezet, op basis van niet doordachte ideeën.
voor alle duidelijkheid nog even, natuurlijk is iq niet het enige waar het om gaat. Ik haalde het aan omdat het een duidelijke indicatie geeft van wat zo'n kind door de begeleiding nu wel kan bereiken wat het zo'n 50 jaar geleden in een instelling niet kon bereiken.quote:Op woensdag 5 maart 2014 11:35 schreef Claudia_x het volgende:
Dit raakt voor mij aan een veel fundamentelere kwestie, namelijk de potentie van elk persoon om te floreren. Ik geloof dat het in elk persoon zit, dat je het niet tegen een absolute meetlat kunt houden, en dat elk individu gelijke rechten behoort te zitten in dit opzicht. Dat wil zeggen, de een hoort niet meer rechten of claims te hebben dan de ander. Het raakt voor mij aan een fundamenteel gelijkheidsbeginsel.
quote:Op zaterdag 28 juni 2014 22:20 schreef p_iglet het volgende:
hier in groep 4 dit jaar rekentijgers, kien en compacting voor rekenen.
en voor taal en spelling soortgelijke zaken. Maar Pepijn heeft gewoon geen enkele belangstelling voor verrijkingstof op papier.
Even jullie quotes hier gezet. Ik werk in de groep ook met Rekentijgers (en Kien). En gelukkig vinden de kinderen in mijn groep het meestal wel leuk om mee te werken. Ik heb 3 HB kinderen in de groep plus nog twee die meedoen omdat ze heel hoog scoren met rekenen. Het kind met het hoogste IQ (>146quote:Op zaterdag 28 juni 2014 22:43 schreef debuurvrouw het volgende:
[..]
rekentijgers vonden mijn jongens ook echt heel erg stom. Die methode gebruiken ze ook niet meer bij ons op school. Nu iets anders en dat slaat wel aan.
ik zit alleen te denken of het niet iets anders was. En dat rekentijgers ervoor in de plaats is gekomen.quote:Op zondag 29 juni 2014 13:57 schreef Moonah het volgende:
Bijzonder. Ik vind Rekentijgers wel degelijk verdiepend en van een heel ander kaliber dan Pluswerkboeken.
Exact hier heeft Sjaak last van!!!!quote:Op zondag 29 juni 2014 13:51 schreef Moonah het volgende:
Oh ja, en dit vind ik wel een mooie:
[ afbeelding ]
durf ik mijn hand niet voor in t vuur te steken. Maar nu met kind 3 gaat het wel echt stukken beter. Maar andere verrijking.quote:Op zondag 29 juni 2014 17:48 schreef poemojn het volgende:
De rekentijgers zijn wel van het niveau waarop hij is doorgetoetst? Dus stel, kind zit in groep 4 maar beheerst de stof tm 5, krijgt hij dan de rekentijgers van groep 4 of 5 of 6?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |