abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 2 maart 2014 @ 20:40:42 #101
640 snoopy
peanuts
pi_137322475
Die 2e is echt leuk! Die eerste moet ik nog lezen.
Ik heb een blauw snoepje en ik heb een roze snoepje
  zondag 2 maart 2014 @ 20:42:02 #102
640 snoopy
peanuts
pi_137322560
quote:
0s.gif Op zondag 2 maart 2014 14:18 schreef Moonah het volgende:

[..]

Als jij weet welke eenvoudige ingrepen die juf pleegt houd ik mij aanbevolen.
Ik ga nu in mijn vakantie de taken voor de twee hoogbegaafde kinderen in mijn groep in orde maken voor de komende periode. Omdat ze er dringend behoefte aan hebben. Maar liever zou ik gewoon vakantie willen vieren. :')
Moonah, ik DM je morgen :)
Ik heb een blauw snoepje en ik heb een roze snoepje
  zondag 2 maart 2014 @ 20:53:56 #103
35189 Troel
scherp en bot
pi_137323238
quote:
1s.gif Op zondag 2 maart 2014 15:21 schreef silliegirl het volgende:

[..]

Er zit veel overlap in gedrag tussen ASS en meerbegaafdheid. Ik kan uitleggen hoe ik (als psycholoog) diagnostisch het onderscheid maak tussen ASS en hoogbegaafdheid of een combi van die twee, maar dan ben ik even bezig.

Dus is er overlap: ja zeker. Is het hetzelfde? Zeker niet.
Hoeft niet hoor ;)
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
  zondag 2 maart 2014 @ 21:21:48 #104
418662 Noordsestern
vliegt het verst
pi_137324774
quote:
14s.gif Op zondag 2 maart 2014 20:40 schreef snoopy het volgende:
Die 2e is echt leuk! Die eerste moet ik nog lezen.
:)
  zondag 2 maart 2014 @ 21:27:28 #105
418662 Noordsestern
vliegt het verst
pi_137325107
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 februari 2014 19:24 schreef debuurvrouw het volgende:
En dit zijn dus de mensen die er voor zorgen dat je als ouder je mond wel houdt. Dat je het zelf wel uitzoekt.
Gelukkig heb ik een orhopedagoge getroffen die andere dingen zegt en me wel zinvolle adviezen heeft gegeven.
En die gespecialiseerd is op dit gebied.
quote:
1s.gif Op zaterdag 1 maart 2014 21:06 schreef debuurvrouw het volgende:

[..]

dat Hansje ook best slim is en helemaal geen last heeft van 'leren-leren' lastig vinden.
Dat je opvoeding vast faalt als je kind zelfbewust is en faalangstig.

Dus.
quote:
Hoi, allen.

Leuk topic dit. Interessante links ook, waarvoor dank :)

De vooroordelen die ik tegenkwam zijn helaas minder leuk. Daar heb ik vanmiddag dan ook een artikeltje over geschreven, (deels op basis van de links hier) waarin een paar van die vooroordelen weerlegd worden met feiten.

http://educatie-en-school(...)nderen-weerlegd.html

Kun je mooi gebruiken om onwetende mensen mee om de oren te slaan })

[ Bericht 0% gewijzigd door Noordsestern op 03-03-2014 00:45:48 ]
  maandag 3 maart 2014 @ 17:09:52 #106
418662 Noordsestern
vliegt het verst
pi_137350725
Nog wat kleine wijzigingen gedaan. Het zijn nu 7 in plaats van 5 misverstanden. :)
pi_137365928
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 februari 2014 18:18 schreef Claudia_x het volgende:
Op z'n minst het beste onderwijs dat beschikbaar is. Ik vind het onverdedigbaar dat kinderen die niet goed kunnen meekomen of vooruit lopen op een of andere manier meer aandacht of meer investering verdienen dan middelmatige kinderen. Is dat een rechtvaardige verdeling van middelen?
het gaat er volgens mij niet om of elk kind precies evenveel tijd, aandacht, geld krijgt, maar of het in staat is zijn potentieel te halen. En dat kan best bij het ene kind of bij de ene groep kinderen minder tijd/geld/aandacht kosten dan bij het andere kind.
Van kinderen met Down is bekend dat zij door goede begeleiding van een iq van 20/25 gemiddeld, lang geleden, nu zo'n 40-50 punten hoger kunnen komen, en soms ook MBO of heel soms zelfs bc niveau kunnen halen. Voor die groep maakt de extra begeleiding heel veel verschil. Dan vind ik het rechtvaardig om hen die tijd, aandacht, middelen ook te geven.
Ik denk dat het verschil dat je kunt maken voor een kind met het budget en de middelen die je hebt best mag meespelen bij de verdeling daarvan.

[ Bericht 0% gewijzigd door poemojn op 03-03-2014 22:58:28 ]
pi_137409078
quote:
1s.gif Op maandag 3 maart 2014 22:52 schreef poemojn het volgende:

Ik denk dat het verschil dat je kunt maken voor een kind met het budget en de middelen die je hebt best mag meespelen bij de verdeling daarvan.
Dat roept allerlei lastige vragen op. Hoe bepaal je of je verschil kunt maken en hoe groot dat verschil is? Dat weet je pas achteraf, dus moet je je dan vooral gaan richten op groepen waarvan je weet dat die baat hebben bij bepaalde methodes? Als je het over groepen hebt, heb je het over gemiddeldes dus er vallen dan individuen buiten de boot.

En wat is een groot verschil en wat is een klein verschil? Stel je voor dat je bij iemand die ernstig geestelijk gehandicapt is weinig progressie boekt op iq, maar wel progressie in welzijn of kwaliteit van leven. Is dat niet de investering waard? De vraag is dus of ook iq alles is waar het om gaat.

Het roept ook vragen op over de methodes. Als je weinig progressie boekt bij een persoon of een bepaalde groep, ligt dat dan aan het individu of aan de methode? Misschien moeten bestaande methodes verbeterd worden of laat het een noodzaak tot het ontwikkelen van nieuwe methodes zien.

Dit raakt voor mij aan een veel fundamentelere kwestie, namelijk de potentie van elk persoon om te floreren. Ik geloof dat het in elk persoon zit, dat je het niet tegen een absolute meetlat kunt houden, en dat elk individu gelijke rechten behoort te zitten in dit opzicht. Dat wil zeggen, de een hoort niet meer rechten of claims te hebben dan de ander. Het raakt voor mij aan een fundamenteel gelijkheidsbeginsel.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  donderdag 6 maart 2014 @ 01:20:29 #109
22740 Grijs
en eigenwijs
pi_137437218
quote:
0s.gif Op maandag 3 maart 2014 17:09 schreef Noordsestern het volgende:
Nog wat kleine wijzigingen gedaan. Het zijn nu 7 in plaats van 5 misverstanden. :)
Mooi stukje. Vooral vooroordeel 3 is hier herkenbaar; mijn man heeft maanden thuis gezeten, omdat hij overspannen was door te weinig uitdaging.

Met onze oudste gaat het nog steeds goed op school, we hebben nog nooit spijt gehad van de versnelling. Hij zit nu in de 2e klas van het gymnasium en krijgt ook nog verbreding. Hij heeft veel vrienden in zijn klas en haalt prima cijfers. :)
"Het meeste werk is onbegonnen werk
...eenmaal begonnen wordt het al snel minder"
- [i]Rikkert Zuiderveld[/i]
pi_137444241
Op zich heb je wel een punt, net dat Down sydroom..
  donderdag 6 maart 2014 @ 12:56:06 #111
418662 Noordsestern
vliegt het verst
pi_137444271
quote:
1s.gif Op donderdag 6 maart 2014 01:20 schreef Grijs het volgende:

[..]

Mooi stukje. Vooral vooroordeel 3 is hier herkenbaar; mijn man heeft maanden thuis gezeten, omdat hij overspannen was door te weinig uitdaging.

Met onze oudste gaat het nog steeds goed op school, we hebben nog nooit spijt gehad van de versnelling. Hij zit nu in de 2e klas van het gymnasium en krijgt ook nog verbreding. Hij heeft veel vrienden in zijn klas en haalt prima cijfers. :)
Dank! Zo te horen is jouw gezin een aardige illustratie van mijn stuk, zowel in positief als in negatief opzicht.

Ik heb het ook een beetje uit frustratie geschreven. Als het op hb aankomt hoor je ineens heel veel boerenwijsheid en psychologie van de koude grond.

Dingen als 'je moet ze toch ook met de rest van de wereld om leren gaan, want dan kweek je wijsheid in plaats van intelligentie'. Klinkt prachtig, maar als er té star aan vast gehouden wordt, terwijl het kind ongelukkig is, waar ben je dan mee bezig?

Soms heb ik het idee dat hb kinderen de enige groep zijn waarbij hun ontwikkeling bewust wordt stil gezet, op basis van niet doordachte ideeën.
pi_137444282
quote:
0s.gif Op donderdag 6 maart 2014 12:56 schreef Noordsestern het volgende:
Soms heb ik het idee dat hb kinderen de enige groep zijn waarbij hun ontwikkeling bewust wordt stil gezet, op basis van niet doordachte ideeën.
Laat een gewoon kind eens een jaar niks (schools) leren, omdat je het idee hebt 'dat er ook aandacht moet zijn voor de andere aspecten van het leven'.

Binnen een week heb je dan een ambtenaar op je dak. :{w
pi_137482923
Gisteren was bij RTL Late Night een item over het nieuwe format Slimmeriken. Het is ondersteund door mensen van Mensa en een gekopieerd format uit GB.

Zelf krijg ik er de kriebels van. Sowieso je kinderen trucjes laten doen op tv.

De discussie hier daarentegen blijft boeiend om te volgen.
pi_137483531
quote:
0s.gif Op woensdag 5 maart 2014 11:35 schreef Claudia_x het volgende:

Dit raakt voor mij aan een veel fundamentelere kwestie, namelijk de potentie van elk persoon om te floreren. Ik geloof dat het in elk persoon zit, dat je het niet tegen een absolute meetlat kunt houden, en dat elk individu gelijke rechten behoort te zitten in dit opzicht. Dat wil zeggen, de een hoort niet meer rechten of claims te hebben dan de ander. Het raakt voor mij aan een fundamenteel gelijkheidsbeginsel.
voor alle duidelijkheid nog even, natuurlijk is iq niet het enige waar het om gaat. Ik haalde het aan omdat het een duidelijke indicatie geeft van wat zo'n kind door de begeleiding nu wel kan bereiken wat het zo'n 50 jaar geleden in een instelling niet kon bereiken.
Geluk is moeilijk meetbaar. Een overheid zal snel in groepen moeten denken en werken omdat ze voor een grote groep mensen verantwoordelijk zijn. En verantwoording moeten afleggen over de besteding van het belastinggeld, en dus graag met meetbare dingen werken.
Verder is het een bekend dilemma idd. Sommige gezinnen hebben meerdere hoogbegaafde kinderen, willen graag Leonardo-onderwijs bieden, maar kunnen dat door een beperkt budget en een hoge ouderbijdrage niet voor alle kinderen betalen. Het ene gezin kiest er dan voor alle kinderen op de reguliere school te laten, het andere gezin probeert te bepalen welk kind dat speciale onderwijs het hardst nodig heeft en laat dat kind dan gaan.
Dit plaatje over onderwijs ken je vast wel..
  maandag 10 maart 2014 @ 12:09:10 #115
418662 Noordsestern
vliegt het verst
  vrijdag 14 maart 2014 @ 11:58:30 #116
418662 Noordsestern
vliegt het verst
  zondag 29 juni 2014 @ 13:50:19 #117
11682 Moonah
Jolie femme
pi_141678723
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 juni 2014 22:20 schreef p_iglet het volgende:

hier in groep 4 dit jaar rekentijgers, kien en compacting voor rekenen.
en voor taal en spelling soortgelijke zaken. Maar Pepijn heeft gewoon geen enkele belangstelling voor verrijkingstof op papier.
quote:
1s.gif Op zaterdag 28 juni 2014 22:43 schreef debuurvrouw het volgende:

[..]

rekentijgers vonden mijn jongens ook echt heel erg stom. Die methode gebruiken ze ook niet meer bij ons op school. Nu iets anders en dat slaat wel aan.
Even jullie quotes hier gezet. Ik werk in de groep ook met Rekentijgers (en Kien). En gelukkig vinden de kinderen in mijn groep het meestal wel leuk om mee te werken. Ik heb 3 HB kinderen in de groep plus nog twee die meedoen omdat ze heel hoog scoren met rekenen. Het kind met het hoogste IQ (>146 :o ) heeft de meeste moeite met Rekentijgers. Niet omdat hij het niet zou snappen, maar juist omdat hij niet kan doorzetten, het lukt hem niet met twee vingers in zijn neus en dan haakt hij af. Dat is dan toch óók een leerpunt voor hem? Ik benader dat tenminste wel zo bij hem.
Maar ik vraag me dus af, er zijn toch meer kinderen die een hekel hebben aan 'papieren werk'? Er zijn meer kinderen die het leuker vinden om met iets concreets bezig te zijn ipv met een werkboekje. Dat is toch niet specifiek voor kinderen die meer-/hoogbegaafd zijn? En in hoeverre moet je dan als LK speciaal voor hen de uitzondering maken terwijl andere kinderen dat ook wel zouden willen? Oprechte vraag hoor, ik probeer te leren.
In mijn groep ben ik gaan werken met Knex. Zowel voor de HB kinderen als voor de rest. Want ze vinden het allemaal leuk om daarmee bezig te zijn tijdens de rekenles.
"Bloemen zijn rood jongeman... "
Zo. Dan witte gullie dè ôk wir.
  zondag 29 juni 2014 @ 13:51:46 #118
11682 Moonah
Jolie femme
pi_141678779
Oh ja, en dit vind ik wel een mooie:

"Bloemen zijn rood jongeman... "
Zo. Dan witte gullie dè ôk wir.
  zondag 29 juni 2014 @ 13:53:37 #119
131983 debuurvrouw
The girl nextdoor
pi_141678835
oh, de rekentijgers werden vervangen door pluswerkboeken. dus niet door iets concreets. Mijn jongens (waarvan een op zeker niet hoogbegaafd) vonden ze niet uitdagend. Het was gewoon meer van hetzelfde. En dáárom lukte doorzetten niet.
De huidige pluswerkboeken hebben dat probleem niet. Ze zijn dus gewoon van de ene methode naar de andere gegaan. Eigenlijk alle kinderen die verdieping nodig hadden voor rekenen vonden ze niet leuk.
Het maakt ook niet uit of je koopt, kraakt of huurt, buurvrouw is steeds in de buurt.
  zondag 29 juni 2014 @ 13:57:38 #120
11682 Moonah
Jolie femme
pi_141678962
Bijzonder. Ik vind Rekentijgers wel degelijk verdiepend en van een heel ander kaliber dan Pluswerkboeken.
"Bloemen zijn rood jongeman... "
Zo. Dan witte gullie dè ôk wir.
  zondag 29 juni 2014 @ 14:16:25 #121
131983 debuurvrouw
The girl nextdoor
pi_141679503
quote:
0s.gif Op zondag 29 juni 2014 13:57 schreef Moonah het volgende:
Bijzonder. Ik vind Rekentijgers wel degelijk verdiepend en van een heel ander kaliber dan Pluswerkboeken.
ik zit alleen te denken of het niet iets anders was. En dat rekentijgers ervoor in de plaats is gekomen. :?
heb je wat aan hè? :P
dat ze eerst iets hadden met toppers? iets. er zijn al zoveel methodes de revue gepasseerd...
Mijn kleine wordt nu vooruit getoetst en krijgt alleen instructie op waar hij uitvalt. Mes snijdt aan twee kanten; hij let beter op omdat hij wéét dat hij het niet weet en hij groeit in zijn zelfvertrouwen omdat hij leert dat hij al best veel weet. (als je begrijpt wat ik bedoel)
en dan dus een pluswerk. maar zijn scores schieten te ver omhoog. er moet weer even aan de bel getrokken.
Het maakt ook niet uit of je koopt, kraakt of huurt, buurvrouw is steeds in de buurt.
  zondag 29 juni 2014 @ 17:38:52 #122
1762 YPPY
Yppiaans
pi_141686678
Hier is Kien wel populair, dat doen ze met een groepje buiten de klas. Juf had geen tijd om vragen hierover te beantwoorden, dus als de andere kinderen het ook niet wisten, liep mijn dochter vast. (Niet hb hoor, maar een iets hogere score dan gemiddeld.) Gelukkig komen er nu kinderen uit groep 8 helpen om vragen te beantwoorden en dat is een succes. Van het normale werk hoeven ze niet alles te maken, bijv. alleen som 1, 3 en 6 en daarna mogen ze naar de verdieping. Dat is wel fijn.
Met estafette (begrijpend lezen denk ik?) doen ze ook meteen andere boekjes ipv eerst het normale werk. Ook met kinderen uit groep 8 erbij.
"wat een heerlijke yppiaanse reactie! Vol begrip, nooit veroordelend en zeker niet stekelig! #hulde"
Hoe langer de weg naar de top, hoe mooier het uitzicht!
*OUD heilige*
pi_141686969
De rekentijgers zijn wel van het niveau waarop hij is doorgetoetst? Dus stel, kind zit in groep 4 maar beheerst de stof tm 5, krijgt hij dan de rekentijgers van groep 4 of 5 of 6?
pi_141687579
quote:
0s.gif Op zondag 29 juni 2014 13:51 schreef Moonah het volgende:
Oh ja, en dit vind ik wel een mooie:

[ afbeelding ]
Exact hier heeft Sjaak last van!!!! :o


Stom kdv probeert m door gaatje standaard te dauwen. Sjaak valt echter buiten dat gaatje. Gevolg: enorm onzeker en verlegen. :{ zo erg dat ie zich voor alles en iedereen afsluit.
Sjakie ♥ 10-7-10
Japie ♥ 4-2-14
  zondag 29 juni 2014 @ 18:27:44 #125
131983 debuurvrouw
The girl nextdoor
pi_141688482
quote:
1s.gif Op zondag 29 juni 2014 17:48 schreef poemojn het volgende:
De rekentijgers zijn wel van het niveau waarop hij is doorgetoetst? Dus stel, kind zit in groep 4 maar beheerst de stof tm 5, krijgt hij dan de rekentijgers van groep 4 of 5 of 6?
durf ik mijn hand niet voor in t vuur te steken. Maar nu met kind 3 gaat het wel echt stukken beter. Maar andere verrijking.
Het maakt ook niet uit of je koopt, kraakt of huurt, buurvrouw is steeds in de buurt.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')