abonnement Unibet Coolblue
  zondag 2 maart 2014 @ 20:40:42 #101
640 snoopy
peanuts
pi_137322475
Die 2e is echt leuk! Die eerste moet ik nog lezen.
Ik heb een blauw snoepje en ik heb een roze snoepje
  zondag 2 maart 2014 @ 20:42:02 #102
640 snoopy
peanuts
pi_137322560
quote:
0s.gif Op zondag 2 maart 2014 14:18 schreef Moonah het volgende:

[..]

Als jij weet welke eenvoudige ingrepen die juf pleegt houd ik mij aanbevolen.
Ik ga nu in mijn vakantie de taken voor de twee hoogbegaafde kinderen in mijn groep in orde maken voor de komende periode. Omdat ze er dringend behoefte aan hebben. Maar liever zou ik gewoon vakantie willen vieren. :')
Moonah, ik DM je morgen :)
Ik heb een blauw snoepje en ik heb een roze snoepje
  zondag 2 maart 2014 @ 20:53:56 #103
35189 Troel
scherp en bot
pi_137323238
quote:
1s.gif Op zondag 2 maart 2014 15:21 schreef silliegirl het volgende:

[..]

Er zit veel overlap in gedrag tussen ASS en meerbegaafdheid. Ik kan uitleggen hoe ik (als psycholoog) diagnostisch het onderscheid maak tussen ASS en hoogbegaafdheid of een combi van die twee, maar dan ben ik even bezig.

Dus is er overlap: ja zeker. Is het hetzelfde? Zeker niet.
Hoeft niet hoor ;)
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
  zondag 2 maart 2014 @ 21:21:48 #104
418662 Noordsestern
vliegt het verst
pi_137324774
quote:
14s.gif Op zondag 2 maart 2014 20:40 schreef snoopy het volgende:
Die 2e is echt leuk! Die eerste moet ik nog lezen.
:)
  zondag 2 maart 2014 @ 21:27:28 #105
418662 Noordsestern
vliegt het verst
pi_137325107
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 februari 2014 19:24 schreef debuurvrouw het volgende:
En dit zijn dus de mensen die er voor zorgen dat je als ouder je mond wel houdt. Dat je het zelf wel uitzoekt.
Gelukkig heb ik een orhopedagoge getroffen die andere dingen zegt en me wel zinvolle adviezen heeft gegeven.
En die gespecialiseerd is op dit gebied.
quote:
1s.gif Op zaterdag 1 maart 2014 21:06 schreef debuurvrouw het volgende:

[..]

dat Hansje ook best slim is en helemaal geen last heeft van 'leren-leren' lastig vinden.
Dat je opvoeding vast faalt als je kind zelfbewust is en faalangstig.

Dus.
quote:
Hoi, allen.

Leuk topic dit. Interessante links ook, waarvoor dank :)

De vooroordelen die ik tegenkwam zijn helaas minder leuk. Daar heb ik vanmiddag dan ook een artikeltje over geschreven, (deels op basis van de links hier) waarin een paar van die vooroordelen weerlegd worden met feiten.

http://educatie-en-school(...)nderen-weerlegd.html

Kun je mooi gebruiken om onwetende mensen mee om de oren te slaan })

[ Bericht 0% gewijzigd door Noordsestern op 03-03-2014 00:45:48 ]
  maandag 3 maart 2014 @ 17:09:52 #106
418662 Noordsestern
vliegt het verst
pi_137350725
Nog wat kleine wijzigingen gedaan. Het zijn nu 7 in plaats van 5 misverstanden. :)
pi_137365928
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 februari 2014 18:18 schreef Claudia_x het volgende:
Op z'n minst het beste onderwijs dat beschikbaar is. Ik vind het onverdedigbaar dat kinderen die niet goed kunnen meekomen of vooruit lopen op een of andere manier meer aandacht of meer investering verdienen dan middelmatige kinderen. Is dat een rechtvaardige verdeling van middelen?
het gaat er volgens mij niet om of elk kind precies evenveel tijd, aandacht, geld krijgt, maar of het in staat is zijn potentieel te halen. En dat kan best bij het ene kind of bij de ene groep kinderen minder tijd/geld/aandacht kosten dan bij het andere kind.
Van kinderen met Down is bekend dat zij door goede begeleiding van een iq van 20/25 gemiddeld, lang geleden, nu zo'n 40-50 punten hoger kunnen komen, en soms ook MBO of heel soms zelfs bc niveau kunnen halen. Voor die groep maakt de extra begeleiding heel veel verschil. Dan vind ik het rechtvaardig om hen die tijd, aandacht, middelen ook te geven.
Ik denk dat het verschil dat je kunt maken voor een kind met het budget en de middelen die je hebt best mag meespelen bij de verdeling daarvan.

[ Bericht 0% gewijzigd door poemojn op 03-03-2014 22:58:28 ]
pi_137409078
quote:
1s.gif Op maandag 3 maart 2014 22:52 schreef poemojn het volgende:

Ik denk dat het verschil dat je kunt maken voor een kind met het budget en de middelen die je hebt best mag meespelen bij de verdeling daarvan.
Dat roept allerlei lastige vragen op. Hoe bepaal je of je verschil kunt maken en hoe groot dat verschil is? Dat weet je pas achteraf, dus moet je je dan vooral gaan richten op groepen waarvan je weet dat die baat hebben bij bepaalde methodes? Als je het over groepen hebt, heb je het over gemiddeldes dus er vallen dan individuen buiten de boot.

En wat is een groot verschil en wat is een klein verschil? Stel je voor dat je bij iemand die ernstig geestelijk gehandicapt is weinig progressie boekt op iq, maar wel progressie in welzijn of kwaliteit van leven. Is dat niet de investering waard? De vraag is dus of ook iq alles is waar het om gaat.

Het roept ook vragen op over de methodes. Als je weinig progressie boekt bij een persoon of een bepaalde groep, ligt dat dan aan het individu of aan de methode? Misschien moeten bestaande methodes verbeterd worden of laat het een noodzaak tot het ontwikkelen van nieuwe methodes zien.

Dit raakt voor mij aan een veel fundamentelere kwestie, namelijk de potentie van elk persoon om te floreren. Ik geloof dat het in elk persoon zit, dat je het niet tegen een absolute meetlat kunt houden, en dat elk individu gelijke rechten behoort te zitten in dit opzicht. Dat wil zeggen, de een hoort niet meer rechten of claims te hebben dan de ander. Het raakt voor mij aan een fundamenteel gelijkheidsbeginsel.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  donderdag 6 maart 2014 @ 01:20:29 #109
22740 Grijs
en eigenwijs
pi_137437218
quote:
0s.gif Op maandag 3 maart 2014 17:09 schreef Noordsestern het volgende:
Nog wat kleine wijzigingen gedaan. Het zijn nu 7 in plaats van 5 misverstanden. :)
Mooi stukje. Vooral vooroordeel 3 is hier herkenbaar; mijn man heeft maanden thuis gezeten, omdat hij overspannen was door te weinig uitdaging.

Met onze oudste gaat het nog steeds goed op school, we hebben nog nooit spijt gehad van de versnelling. Hij zit nu in de 2e klas van het gymnasium en krijgt ook nog verbreding. Hij heeft veel vrienden in zijn klas en haalt prima cijfers. :)
"Het meeste werk is onbegonnen werk
...eenmaal begonnen wordt het al snel minder"
- [i]Rikkert Zuiderveld[/i]
pi_137444241
Op zich heb je wel een punt, net dat Down sydroom..
  donderdag 6 maart 2014 @ 12:56:06 #111
418662 Noordsestern
vliegt het verst
pi_137444271
quote:
1s.gif Op donderdag 6 maart 2014 01:20 schreef Grijs het volgende:

[..]

Mooi stukje. Vooral vooroordeel 3 is hier herkenbaar; mijn man heeft maanden thuis gezeten, omdat hij overspannen was door te weinig uitdaging.

Met onze oudste gaat het nog steeds goed op school, we hebben nog nooit spijt gehad van de versnelling. Hij zit nu in de 2e klas van het gymnasium en krijgt ook nog verbreding. Hij heeft veel vrienden in zijn klas en haalt prima cijfers. :)
Dank! Zo te horen is jouw gezin een aardige illustratie van mijn stuk, zowel in positief als in negatief opzicht.

Ik heb het ook een beetje uit frustratie geschreven. Als het op hb aankomt hoor je ineens heel veel boerenwijsheid en psychologie van de koude grond.

Dingen als 'je moet ze toch ook met de rest van de wereld om leren gaan, want dan kweek je wijsheid in plaats van intelligentie'. Klinkt prachtig, maar als er té star aan vast gehouden wordt, terwijl het kind ongelukkig is, waar ben je dan mee bezig?

Soms heb ik het idee dat hb kinderen de enige groep zijn waarbij hun ontwikkeling bewust wordt stil gezet, op basis van niet doordachte ideeën.
pi_137444282
quote:
0s.gif Op donderdag 6 maart 2014 12:56 schreef Noordsestern het volgende:
Soms heb ik het idee dat hb kinderen de enige groep zijn waarbij hun ontwikkeling bewust wordt stil gezet, op basis van niet doordachte ideeën.
Laat een gewoon kind eens een jaar niks (schools) leren, omdat je het idee hebt 'dat er ook aandacht moet zijn voor de andere aspecten van het leven'.

Binnen een week heb je dan een ambtenaar op je dak. :{w
pi_137482923
Gisteren was bij RTL Late Night een item over het nieuwe format Slimmeriken. Het is ondersteund door mensen van Mensa en een gekopieerd format uit GB.

Zelf krijg ik er de kriebels van. Sowieso je kinderen trucjes laten doen op tv.

De discussie hier daarentegen blijft boeiend om te volgen.
pi_137483531
quote:
0s.gif Op woensdag 5 maart 2014 11:35 schreef Claudia_x het volgende:

Dit raakt voor mij aan een veel fundamentelere kwestie, namelijk de potentie van elk persoon om te floreren. Ik geloof dat het in elk persoon zit, dat je het niet tegen een absolute meetlat kunt houden, en dat elk individu gelijke rechten behoort te zitten in dit opzicht. Dat wil zeggen, de een hoort niet meer rechten of claims te hebben dan de ander. Het raakt voor mij aan een fundamenteel gelijkheidsbeginsel.
voor alle duidelijkheid nog even, natuurlijk is iq niet het enige waar het om gaat. Ik haalde het aan omdat het een duidelijke indicatie geeft van wat zo'n kind door de begeleiding nu wel kan bereiken wat het zo'n 50 jaar geleden in een instelling niet kon bereiken.
Geluk is moeilijk meetbaar. Een overheid zal snel in groepen moeten denken en werken omdat ze voor een grote groep mensen verantwoordelijk zijn. En verantwoording moeten afleggen over de besteding van het belastinggeld, en dus graag met meetbare dingen werken.
Verder is het een bekend dilemma idd. Sommige gezinnen hebben meerdere hoogbegaafde kinderen, willen graag Leonardo-onderwijs bieden, maar kunnen dat door een beperkt budget en een hoge ouderbijdrage niet voor alle kinderen betalen. Het ene gezin kiest er dan voor alle kinderen op de reguliere school te laten, het andere gezin probeert te bepalen welk kind dat speciale onderwijs het hardst nodig heeft en laat dat kind dan gaan.
Dit plaatje over onderwijs ken je vast wel..
  maandag 10 maart 2014 @ 12:09:10 #115
418662 Noordsestern
vliegt het verst
  vrijdag 14 maart 2014 @ 11:58:30 #116
418662 Noordsestern
vliegt het verst
  zondag 29 juni 2014 @ 13:50:19 #117
11682 Moonah
Jolie femme
pi_141678723
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 juni 2014 22:20 schreef p_iglet het volgende:

hier in groep 4 dit jaar rekentijgers, kien en compacting voor rekenen.
en voor taal en spelling soortgelijke zaken. Maar Pepijn heeft gewoon geen enkele belangstelling voor verrijkingstof op papier.
quote:
1s.gif Op zaterdag 28 juni 2014 22:43 schreef debuurvrouw het volgende:

[..]

rekentijgers vonden mijn jongens ook echt heel erg stom. Die methode gebruiken ze ook niet meer bij ons op school. Nu iets anders en dat slaat wel aan.
Even jullie quotes hier gezet. Ik werk in de groep ook met Rekentijgers (en Kien). En gelukkig vinden de kinderen in mijn groep het meestal wel leuk om mee te werken. Ik heb 3 HB kinderen in de groep plus nog twee die meedoen omdat ze heel hoog scoren met rekenen. Het kind met het hoogste IQ (>146 :o ) heeft de meeste moeite met Rekentijgers. Niet omdat hij het niet zou snappen, maar juist omdat hij niet kan doorzetten, het lukt hem niet met twee vingers in zijn neus en dan haakt hij af. Dat is dan toch óók een leerpunt voor hem? Ik benader dat tenminste wel zo bij hem.
Maar ik vraag me dus af, er zijn toch meer kinderen die een hekel hebben aan 'papieren werk'? Er zijn meer kinderen die het leuker vinden om met iets concreets bezig te zijn ipv met een werkboekje. Dat is toch niet specifiek voor kinderen die meer-/hoogbegaafd zijn? En in hoeverre moet je dan als LK speciaal voor hen de uitzondering maken terwijl andere kinderen dat ook wel zouden willen? Oprechte vraag hoor, ik probeer te leren.
In mijn groep ben ik gaan werken met Knex. Zowel voor de HB kinderen als voor de rest. Want ze vinden het allemaal leuk om daarmee bezig te zijn tijdens de rekenles.
"Bloemen zijn rood jongeman... "
Zo. Dan witte gullie dè ôk wir.
  zondag 29 juni 2014 @ 13:51:46 #118
11682 Moonah
Jolie femme
pi_141678779
Oh ja, en dit vind ik wel een mooie:

"Bloemen zijn rood jongeman... "
Zo. Dan witte gullie dè ôk wir.
  zondag 29 juni 2014 @ 13:53:37 #119
131983 debuurvrouw
The girl nextdoor
pi_141678835
oh, de rekentijgers werden vervangen door pluswerkboeken. dus niet door iets concreets. Mijn jongens (waarvan een op zeker niet hoogbegaafd) vonden ze niet uitdagend. Het was gewoon meer van hetzelfde. En dáárom lukte doorzetten niet.
De huidige pluswerkboeken hebben dat probleem niet. Ze zijn dus gewoon van de ene methode naar de andere gegaan. Eigenlijk alle kinderen die verdieping nodig hadden voor rekenen vonden ze niet leuk.
Het maakt ook niet uit of je koopt, kraakt of huurt, buurvrouw is steeds in de buurt.
  zondag 29 juni 2014 @ 13:57:38 #120
11682 Moonah
Jolie femme
pi_141678962
Bijzonder. Ik vind Rekentijgers wel degelijk verdiepend en van een heel ander kaliber dan Pluswerkboeken.
"Bloemen zijn rood jongeman... "
Zo. Dan witte gullie dè ôk wir.
  zondag 29 juni 2014 @ 14:16:25 #121
131983 debuurvrouw
The girl nextdoor
pi_141679503
quote:
0s.gif Op zondag 29 juni 2014 13:57 schreef Moonah het volgende:
Bijzonder. Ik vind Rekentijgers wel degelijk verdiepend en van een heel ander kaliber dan Pluswerkboeken.
ik zit alleen te denken of het niet iets anders was. En dat rekentijgers ervoor in de plaats is gekomen. :?
heb je wat aan hè? :P
dat ze eerst iets hadden met toppers? iets. er zijn al zoveel methodes de revue gepasseerd...
Mijn kleine wordt nu vooruit getoetst en krijgt alleen instructie op waar hij uitvalt. Mes snijdt aan twee kanten; hij let beter op omdat hij wéét dat hij het niet weet en hij groeit in zijn zelfvertrouwen omdat hij leert dat hij al best veel weet. (als je begrijpt wat ik bedoel)
en dan dus een pluswerk. maar zijn scores schieten te ver omhoog. er moet weer even aan de bel getrokken.
Het maakt ook niet uit of je koopt, kraakt of huurt, buurvrouw is steeds in de buurt.
  zondag 29 juni 2014 @ 17:38:52 #122
1762 YPPY
Yppiaans
pi_141686678
Hier is Kien wel populair, dat doen ze met een groepje buiten de klas. Juf had geen tijd om vragen hierover te beantwoorden, dus als de andere kinderen het ook niet wisten, liep mijn dochter vast. (Niet hb hoor, maar een iets hogere score dan gemiddeld.) Gelukkig komen er nu kinderen uit groep 8 helpen om vragen te beantwoorden en dat is een succes. Van het normale werk hoeven ze niet alles te maken, bijv. alleen som 1, 3 en 6 en daarna mogen ze naar de verdieping. Dat is wel fijn.
Met estafette (begrijpend lezen denk ik?) doen ze ook meteen andere boekjes ipv eerst het normale werk. Ook met kinderen uit groep 8 erbij.
"wat een heerlijke yppiaanse reactie! Vol begrip, nooit veroordelend en zeker niet stekelig! #hulde"
Hoe langer de weg naar de top, hoe mooier het uitzicht!
*OUD heilige*
pi_141686969
De rekentijgers zijn wel van het niveau waarop hij is doorgetoetst? Dus stel, kind zit in groep 4 maar beheerst de stof tm 5, krijgt hij dan de rekentijgers van groep 4 of 5 of 6?
pi_141687579
quote:
0s.gif Op zondag 29 juni 2014 13:51 schreef Moonah het volgende:
Oh ja, en dit vind ik wel een mooie:

[ afbeelding ]
Exact hier heeft Sjaak last van!!!! :o


Stom kdv probeert m door gaatje standaard te dauwen. Sjaak valt echter buiten dat gaatje. Gevolg: enorm onzeker en verlegen. :{ zo erg dat ie zich voor alles en iedereen afsluit.
Sjakie ♥ 10-7-10
Japie ♥ 4-2-14
  zondag 29 juni 2014 @ 18:27:44 #125
131983 debuurvrouw
The girl nextdoor
pi_141688482
quote:
1s.gif Op zondag 29 juni 2014 17:48 schreef poemojn het volgende:
De rekentijgers zijn wel van het niveau waarop hij is doorgetoetst? Dus stel, kind zit in groep 4 maar beheerst de stof tm 5, krijgt hij dan de rekentijgers van groep 4 of 5 of 6?
durf ik mijn hand niet voor in t vuur te steken. Maar nu met kind 3 gaat het wel echt stukken beter. Maar andere verrijking.
Het maakt ook niet uit of je koopt, kraakt of huurt, buurvrouw is steeds in de buurt.
pi_141697182
Moonah ik verwacht van de leerkracht ook helemaal niet dat die alleen voor pepijn een uitzondering maakt hoor. Hij zal papieren werk toch moeten leren. Net als dat je soms dingen moet doen die je niet leuk vindt.
En doorwerken als iets niet lukt staat hier enorm hoog op het lijstje als een punt waaraan gewerkt moet werken. Maar net zoals jou klas knex leuk vind t is bij pepijn de kast met rekenspelletjes veel leuker dan rekentijgers of kien.
Het lastige is hier vooral dat begrip veel verder is dan de uitvoering. Pepijn kan je prima uitleggen hoe breuken, procenten, wortels etc werken, maar heeft nog lang niet alle tafels geautomatiseerd. En vooral het begrip deel is wat pepijn leuk en interessant vindt. Dan is hij in zijn element. Maar zowel wij als de juffen weten niet goed hoe we dat het best tot zijn recht kunnen laten komen. Nu lukt dat op spaarzame momenten. Je spreekbeurt houden over de zwaartekracht, tijdens de projectweek over je lijf dingen uitvinden over smaakpapillen en met een groep 8 leerling samen alle organen op hun plek plakken (pepijn was dolgelukkig dat hij zijn grote maatje en ook die van anderen kon helpen omdat hij wist hoe het moest).

We hopen nu vooral dat de zaakvakken vanaf groep 5 daar meer ruimte voor geven. Bij taal en rekenen is dat gewoon lastiger. Zeker wanneer je als juf 30 kinderen hebt met zeer diverse gebruiksaanwijzingen.
  dinsdag 1 juli 2014 @ 12:30:09 #127
54772 Silmarwen
The World is in our hands
pi_141760060
Goed, onze oudste gaat naar groep 3 in sept. Het is al duidelijk dat ze qua niveau iig halverwege groep 3 zit qua lezen en rekenen. Bij haar CITO had ze de bijna volledige score (A+ met beide toetsen) Ze begint iig als "zon" en als dit goed gaat of niet genoeg is, krijgt ze verdieping. Ze is gelukkig, gaat graag naar school, loopt allemaal prima.

Onze jongste echter... Ze is vaak een kleine tiran, vraagt de hele dag door, "lastige vragen" zoals Waarom groeien bomen, waar was ik toen jij niet geboren was, komt een tweeling uit 2 zaadjes (nadat haar zus had gezegd dat een baby uit een zaadje en een ei kwam) en merkt achterloos op als ik zeg dat haar zus, zijzelf en ik 2 eitjes krijgt "Oh dat is dan 3 keer 2 eitjes" en als ik vraag wat het totaal is zegt ze "zes." Ze kent veel letter, cijfers tot en met 20, kan vooruit en achteruit tellen etc etc.

Ik heb toen het CB om hulp gevraagd en die zeggen "zet haar maar op peutergym." Ook op de psz begint ze zich te misdragen, uitdagen, bijdehand enzo. Daar bieden ze haar wel LOCO voor groep 1 en 2 aan en dat vindt ze wel erg leuk. Speelgoed kijkt ze niet naar om, Squla vindt ze wel onwijs leuk, en buitenspelen.

Ze gaat pas na de herfstvakantie naar school, wij twijfelen of we niet iets vaan een IQ test moeten laten doen, maar die zijn gewoon 500 euro. Dan is de hoop dus dat ze op school kijken naar het hoe en wat, want ik vrees met grote vrezen, dat dit een moeilijker traject gaat worden dan haar zusje.

Heeft hier iemand ervaring met een IQ test bij 3 jarige? Ik ben zo bang dat we er naast zitten, ze een IQ heeft van 125 of iets, en we vervolgens 500 euro hebben weggegooid.
  dinsdag 1 juli 2014 @ 12:51:12 #128
100412 mefke79
komt goed!
pi_141760704
Silmarwen is het geen optie om te kijken of ze eerder op school terecht kan? Zijn er in jullie omgeving scholen die werken met speciale 3+ groepen? Dat ze dus wat meer uitdaging krijgt. Onze jongens zitten op een school waar kinderen vanaf 3 welkom zijn. Nou zijn die absoluut niet hoogbegaafd voor zover ik weet, maar nu jongste meer uitdaging krijgt dan op het oude kdv is zijn gedrag wel stukken beter. Hij verveelde zich duidelijk. Hij draait nu gewoon mee in de kleutergroep onder het motto alles mag en niets moet.
* Mama van Driekus (0909) en Tienus (0611) *
*waarom hebben konijnen zulke grote oren als ze toch niet luisteren? *
pi_141760961
Mijn moeder heeft 40+ jaar in het onderwijs gezeten, veel gedaan met hoogbegaafde kindjes, en zij raadde het mij af om nu al een IQ test te doen. Hij zou daar veel te jong voor zijn, en dan geeft het geen goed beeld. Overigens presteert Sjaak slecht "onder druk", dus vermoed ik dat een IQ test ook uit dat oogpunt nog geen goed beeld zou geven. Sjaak wordt volgende week vier. Geen idee vanaf wanneer een IQ test wél een getrouw beeld zou geven, overigens.
Sjakie ♥ 10-7-10
Japie ♥ 4-2-14
  dinsdag 1 juli 2014 @ 13:10:11 #130
54772 Silmarwen
The World is in our hands
pi_141761364
School hier wil, vanwege verzekering, haar niet eerder laten starten. Er is overigens wel een Leonardoschool in de stad naast ons die start vanaf 3 jaar, maarrrrrrrrr daarvoor heb je een IQ test nodig. Bovendien willen we graag dat ze naar de dorpsschool gaat ivm sociale contacten.

Men zegt vanaf 6 jaar, maar aan de andere kant, als een kind cognitief, significant voorloopt, moet dat ook geen issue zijn. Ze gebruiken tegenwoordig wel een andere test voor kinderen onder de 6 jaar, en in 40 jaar tijd is natuurlijk ook een heleboel verandert. ;)
  dinsdag 1 juli 2014 @ 13:30:47 #131
100412 mefke79
komt goed!
pi_141762133
Silmarwen inderdaad, scholen mogen het weigeren ivm verzekering. Maar er zijn scholen die een 3+ groep bij een kleuterklas zetten (dus kdv bij school), vandaar de vraag.
* Mama van Driekus (0909) en Tienus (0611) *
*waarom hebben konijnen zulke grote oren als ze toch niet luisteren? *
pi_141763202
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 juli 2014 13:10 schreef Silmarwen het volgende:
School hier wil, vanwege verzekering, haar niet eerder laten starten. Er is overigens wel een Leonardoschool in de stad naast ons die start vanaf 3 jaar, maarrrrrrrrr daarvoor heb je een IQ test nodig. Bovendien willen we graag dat ze naar de dorpsschool gaat ivm sociale contacten.

Men zegt vanaf 6 jaar, maar aan de andere kant, als een kind cognitief, significant voorloopt, moet dat ook geen issue zijn. Ze gebruiken tegenwoordig wel een andere test voor kinderen onder de 6 jaar, en in 40 jaar tijd is natuurlijk ook een heleboel verandert. ;)
:Y De bekendste en meest gebruikte IQ-test voor kinderen is de WISC, die is inderdaad pas vanaf zes jaar. Maar je hebt ook de WIPPSI en de SON (een niet verbale test) voor kinderen vanaf vier jaar. Voor nog jongere kinderen zijn er ontwikkelingsschalen, die soms al vanaf een paar maanden oud gebruikt kunnen worden. Maar daar krijg je dan geen iq-getal uit. Maar hoeveel waarde je daaraan moet hechten is al een punt van discussie, maar dat terzijde ;) Over het algemeen kun je wel zeggen dat de kwaliteit van cognitieve testen een forse vlucht heeft genomen de afgelopen decennia. Maar ik vind dat je de belasting voor een kind ook niet moet onderschatten, het is een flinke zit. En voor een faalangstig kind kan de testsituatie fors bedreigend zijn.
I'm not troubled or sad, I'm just ready for bed.
  dinsdag 1 juli 2014 @ 14:40:22 #133
131983 debuurvrouw
The girl nextdoor
pi_141764642
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 juli 2014 13:59 schreef Clubsoda het volgende:

[..]

:Y De bekendste en meest gebruikte IQ-test voor kinderen is de WISC, die is inderdaad pas vanaf zes jaar. Maar je hebt ook de WIPPSI en de SON (een niet verbale test) voor kinderen vanaf vier jaar. Voor nog jongere kinderen zijn er ontwikkelingsschalen, die soms al vanaf een paar maanden oud gebruikt kunnen worden. Maar daar krijg je dan geen iq-getal uit. Maar hoeveel waarde je daaraan moet hechten is al een punt van discussie, maar dat terzijde ;) Over het algemeen kun je wel zeggen dat de kwaliteit van cognitieve testen een forse vlucht heeft genomen de afgelopen decennia. Maar ik vind dat je de belasting voor een kind ook niet moet onderschatten, het is een flinke zit. En voor een faalangstig kind kan de testsituatie fors bedreigend zijn.
mijn toen nog niet 6 jarige zoon heeft nog wat anders gedaan. Die was net te jong voor WISC en deed dus...... *moet ik over nadenken* iets met V op het laatst?
Bij een erkend bureau laten testen die ervaring had/heeft met jonge kinderen, onderpresteerders en faalangstigen. Dat ging echt erg goed. Hij heeft drie dagen genoten. :D
Het maakt ook niet uit of je koopt, kraakt of huurt, buurvrouw is steeds in de buurt.
pi_141765148
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 juli 2014 13:59 schreef Clubsoda het volgende:

[..]

:Y De bekendste en meest gebruikte IQ-test voor kinderen is de WISC, die is inderdaad pas vanaf zes jaar. Maar je hebt ook de WIPPSI en de SON (een niet verbale test) voor kinderen vanaf vier jaar. Voor nog jongere kinderen zijn er ontwikkelingsschalen, die soms al vanaf een paar maanden oud gebruikt kunnen worden. Maar daar krijg je dan geen iq-getal uit. Maar hoeveel waarde je daaraan moet hechten is al een punt van discussie, maar dat terzijde ;) Over het algemeen kun je wel zeggen dat de kwaliteit van cognitieve testen een forse vlucht heeft genomen de afgelopen decennia. Maar ik vind dat je de belasting voor een kind ook niet moet onderschatten, het is een flinke zit. En voor een faalangstig kind kan de testsituatie fors bedreigend zijn.
Dit is nog de belangrijkste reden waarom ik geen test voor Sjaak wil. Een simpel opdrachtje met wat blokken op het CB doet hem al compleet bevriezen. :{
Sjakie ♥ 10-7-10
Japie ♥ 4-2-14
pi_141765244
Silmarwen, wat jammer dat je jongste er last van lijkt te hebben dat ze niet genoeg uitgedaagd wordt. Ik zou op dit moment niet investeren in een test, een stempel is ook maar een stempel, maar goed kijken waar jij en je jongste behoefte aan hebben. Wat zou jou helpen om haar lekkerder in haar velletje te laten zitten? Die vraag kun je neerleggen bij een orthopedagoog met ervaring met hoogbegaafdheid bij jonge kids. Of jouw jongste nou hoogbegaafd is of niet, iemand met ervaring op dat vlak kan je waarschijnlijk wel tips geven. Ook zonder "stempel" kun je tips krijgen, gewoon obv haar gedrag en behoefte. En ze kunnen ook meedenken over wat op school goede keuzes zouden zijn. Dat is zelden weggegooid geld.

Via de oudervereniging Pharos of via gelukkighb.nl kun je pedagogen met deskundigheid vinden. Maar bedenk goed wat je zelf wilt, laat je niet opjutten (morgen naar de school voor hoogbegaafden!) of juist met een kluitje in het riet sturen (nou mevrouw, dat zeggen tegenwoordig alle ouders) en kijk naar wat jij en je meisje nodig hebben. Succes!

O, en pedagogische/psychologische deskundigheid wordt soms gewoon vergoed, goed navragen bij je verzekering waar de deskundige aan moet voldoen.
pi_141765957
quote:
1s.gif Op dinsdag 1 juli 2014 14:40 schreef debuurvrouw het volgende:

[..]

mijn toen nog niet 6 jarige zoon heeft nog wat anders gedaan. Die was net te jong voor WISC en deed dus...... *moet ik over nadenken* iets met V op het laatst?
Bij een erkend bureau laten testen die ervaring had/heeft met jonge kinderen, onderpresteerders en faalangstigen. Dat ging echt erg goed. Hij heeft drie dagen genoten. :D
Hm, ik ken nog de GOS en de RAKIT, maar niets met een v op het einde. Ik heb als kind ook een iq-test gedaan, vanwege twijfel over de overgang naar groep 3 of nog een jaar kleuteren, en ik vond het ook geweldig. Ik voelde me heel slim en belangrijk :+
I'm not troubled or sad, I'm just ready for bed.
pi_141766034
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 juli 2014 14:51 schreef DJMomo het volgende:

[..]

Dit is nog de belangrijkste reden waarom ik geen test voor Sjaak wil. Een simpel opdrachtje met wat blokken op het CB doet hem al compleet bevriezen. :{
Bij mijn peuter is vorige week een ontwikkelingstest afgenomen, gewoon voor de leuk zeg maar. En ik merkte toen wat voor belasting dat kan zijn, hij vond het echt lang duren en ging gewoon op slot op het moment dat hij iets niet wist. Hij is pas 2,5 en heeft genoeg zelfvertrouwen, maar hij had feilloos in de gaten wanneer hij niet aan de norm voldeed en je zag hem daarmee worstelen.
I'm not troubled or sad, I'm just ready for bed.
pi_141766122
sneu he, clubsoda ;( ik vind het echt moeilijk om te zien hoe hij met zichzelf in de knoop ligt.
Sjakie ♥ 10-7-10
Japie ♥ 4-2-14
  dinsdag 1 juli 2014 @ 15:18:09 #139
131983 debuurvrouw
The girl nextdoor
pi_141766251
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 juli 2014 15:10 schreef Clubsoda het volgende:

[..]

Hm, ik ken nog de GOS en de RAKIT, maar niets met een v op het einde. Ik heb als kind ook een iq-test gedaan, vanwege twijfel over de overgang naar groep 3 of nog een jaar kleuteren, en ik vond het ook geweldig. Ik voelde me heel slim en belangrijk :+
Rakit! Die was het!

Ik geloof niet dat slim en belangrijk de gevoelens waren van kind. Hij ging gewoon lekker spelletjes doen en werkjes maken bij die mevrouw. En dat waren leuke nieuwe werkjes. Blij.
Het maakt ook niet uit of je koopt, kraakt of huurt, buurvrouw is steeds in de buurt.
pi_141766319
Ik heb as maandag een afspraak op het audiologisch centrum, het molenspreekuur. Ik geloof dat een iQ test ook een van de onderdelen is...
Sjakie ♥ 10-7-10
Japie ♥ 4-2-14
  dinsdag 1 juli 2014 @ 15:20:54 #141
131983 debuurvrouw
The girl nextdoor
pi_141766357
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 juli 2014 14:51 schreef DJMomo het volgende:

[..]

Dit is nog de belangrijkste reden waarom ik geen test voor Sjaak wil. Een simpel opdrachtje met wat blokken op het CB doet hem al compleet bevriezen. :{
als je de juiste persoon zoekt (met ervaring!) komt dat goed. Echt! Onze deed dat precies zo. Wij wilden om die reden ook niet een test door school gedaan. Hebben. Dus zelf betaald, zelf baas erover. Ook fijn. Wij beslissen wie het wel of niet ziet.
Het maakt ook niet uit of je koopt, kraakt of huurt, buurvrouw is steeds in de buurt.
pi_141766402
Ik was best verbaasd Momo, het is best een laat-maar-waaien-type, en meestal vindt hij het helemaal niet erg als hij niet kan. Maar de testsituatie had duidelijk zijn impact. Ik vind het rot dat je je zorgen maakt om Sjaak :*

Ik vond de één op één situatie heel prettig herinner ik me, Buuf. Zo'n onbekende mevrouw die me vragen stelde en heel serieus nam in alle antwoorden. Daar was op school toch wat minder ruimte voor.
I'm not troubled or sad, I'm just ready for bed.
pi_141766619
Oh ja, dat wilde ik nog zeggen: mensen zulke testen afnemen hebben natuurlijk enorm veel meer ervaring dan de wijkvp op het cb, die snel even tussendoor de blokjestest afneemt. Die nemen hun tijd om contact met een kind op te bouwen en hem te ondersteunen. Ik begrijp je aarzeling heel goed, en ik zou ook nooit 'zomaar' een kind onderwerpen aan een test, maar anderzijds ben ik het ook mee eens dat het heel goed kan gaan als het bij de juiste persoon is. En die zal ook haar observaties en jouw informatie over Sjaak meenemen in de testuitslag. En het uiteindelijk IQ-getalletje is ook niet het belangrijkst. Wel de inschatting of een kind leeftijdsconform presteert of erg voorloopt en of er een disharmonieus profiel is, waarin een kind uitzonderlijk goed is in de ene taak en juist zwak in iets anders. Zo'n beschrijving kan heel waardevol zijn.
I'm not troubled or sad, I'm just ready for bed.
pi_141766668
quote:
1s.gif Op dinsdag 1 juli 2014 15:20 schreef debuurvrouw het volgende:

[..]

als je de juiste persoon zoekt (met ervaring!) komt dat goed. Echt! Onze deed dat precies zo. Wij wilden om die reden ook niet een test door school gedaan. Hebben. Dus zelf betaald, zelf baas erover. Ook fijn. Wij beslissen wie het wel of niet ziet.
Voorlopig doen we gewoon lekker niets. Laat hem eerst maar eens zijn plekje vinden op de basisschool. En mss blijkt hij wel helemaal niet zo slim als wij denken. (aanvulling: en is het alleen maar compensatie voor aspecten waar hij zwaar te kort schiet).

ClubSoda, komt vast goed. zie hierboven ;)
Sjakie ♥ 10-7-10
Japie ♥ 4-2-14
  Moderator dinsdag 1 juli 2014 @ 15:30:20 #145
5428 crew  miss_sly
pi_141766729
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 juli 2014 15:26 schreef Clubsoda het volgende:
Oh ja, dat wilde ik nog zeggen: mensen zulke testen afnemen hebben natuurlijk enorm veel meer ervaring dan de wijkvp op het cb, die snel even tussendoor de blokjestest afneemt. Die nemen hun tijd om contact met een kind op te bouwen en hem te ondersteunen. Ik begrijp je aarzeling heel goed, en ik zou ook nooit 'zomaar' een kind onderwerpen aan een test, maar anderzijds ben ik het ook mee eens dat het heel goed kan gaan als het bij de juiste persoon is. En die zal ook haar observaties en jouw informatie over Sjaak meenemen in de testuitslag. En het uiteindelijk IQ-getalletje is ook niet het belangrijkst. Wel de inschatting of een kind leeftijdsconform presteert of erg voorloopt en of er een disharmonieus profiel is, waarin een kind uitzonderlijk goed is in de ene taak en juist zwak in iets anders. Zo'n beschrijving kan heel waardevol zijn.
Is dat op zo'n jonge leeftijd (kleuter) niet heel moeilijk te bepalen? Wanneer is het niet meer leeftijdsconform?
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_141766752
Wanneer het afwijkt in vergelijking met de normgroep. In theorie niet op een andere manier dan de groeicurven bijvoorbeeld.

Klinkt verstandig Momo!
I'm not troubled or sad, I'm just ready for bed.
  Moderator dinsdag 1 juli 2014 @ 15:33:43 #147
5428 crew  miss_sly
pi_141766838
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 juli 2014 15:31 schreef Clubsoda het volgende:
Wanneer het afwijkt in vergelijking met de normgroep. In theorie niet op een andere manier dan de groeicurven bijvoorbeeld.
Maar stel dat een kleuter leest en goed kan rekenen, maar wel heel graag nog met de leeftijdgenootjes speelt, gewoon, in de huishoek en de bouwhoek, bijvoorbeeld? En helemaal geen interesse heeft in werkjes maken. Dan is het goed lezen en rekenen dus niet leeftijdsconform, maar het willen spelen wel.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_141766935
Maar in dat geval maak je ook een vergelijking tussen de cognitieve en sociaal-emotionele ontwikkeling. En als daar een grote discrepantie tussen ziet, is dat ook iets om bij stil te staan. Je ziet dat veel bij kinderen die cognitief heel sterk zijn, dat ze sociaal-emotioneel leeftijdsconform (en dat lijkt dan zwak in verhouding) functioneren. Volgens mij gaat daar de twijfel over wel of niet doorgaan naar groep 3 bij vroege leerlingen ook over.
I'm not troubled or sad, I'm just ready for bed.
  Moderator dinsdag 1 juli 2014 @ 15:38:58 #149
5428 crew  miss_sly
pi_141767009
Ja, dat is waar. Ik denk bij sociaal-emotionele ontwikkeling meestal aan aansluiting vinden bij de andere kindjes, maar dat is het niet alleen natuurlijk.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_141768073
Sjaak is cognitief heel ver, maar sociaal emotioneel zwak. Mede door zijn faalangst en onzekerheid.
Sjakie ♥ 10-7-10
Japie ♥ 4-2-14
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')