abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Moderator woensdag 2 juli 2014 @ 19:33:16 #181
5428 crew  miss_sly
pi_141825356
quote:
2s.gif Op woensdag 2 juli 2014 17:32 schreef Franny_G het volgende:
Tuurlijk, meedraaien begrijp ik ook. Maar daaraan conclusies verbinden over de ontwikkeling van het kind, omdat het liever speelt dan werkjes doet, gaat mij te ver. Wat ik vaak lees de laatste tijd in topics over schoolgaande kinderen in de kleuter- en basisschoolleeftijd is dat er wel heel snel geïnterpreteerd wordt, conclusies worden getrokken en gedrag wordt geproblematiseerd.
Wij hebben geen problemen, helemaal niet, er wordt niets geproblematiseerd. Maar ik wil ook als het enigszins kan voorkomen dat er in de toekomst wel problemen komen. Van mij mag ze spelen, omdat ze dat fijn vindt, kleuter is en spelen inderdaad heel waardevol en leerzaam is. Ik denk echter dat we (en dan bedoel ik wij zelf en de juf) niet uit het oog moeten verliezen dat ze sommige dingen al erg goed kan en er wel degelijk begeleiding bij moet zijn.
Gelukkig zitten juf en wij op een lijn.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  Moderator woensdag 2 juli 2014 @ 19:38:30 #182
5428 crew  miss_sly
pi_141825508
quote:
0s.gif Op woensdag 2 juli 2014 14:55 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Ik vind dat een heel goed punt. Zo is Ivan erg perfectionistisch en wil hij liever geen dingen doen die hij in zijn beleving niet kan. Daar komt bij dat hij erg verlegen kan zijn. Als gevolg daarvan ziet zijn juf op school een schim van hoe hij thuis is (en op de buitenschoolse opvang, waar hij zich vrijer voelt omdat niks moet).

Ik denk dat het enige antwoord hierop kan zijn dat een enkele test nooit kan bepalen wat de beste strategie is voor een individueel kind. Een test kan je helpen om inzicht te krijgen in de sterke en zwakke punten van je kind, maar andere informatie zoals de ervaring van de ouders (hoe is het kind thuis?) en ook de juf (welke obstakels ervaart een kind op school?) zal ook meewegen.
Juf wist niet dat S kon lezen. Wel dat ze letters kon herkennen, maar ze was al veel verder dan dat. Ook wist ze niet dat ze netjes kon kleuren, want op school raffelde ze werkjes af door te krassen. Wij wisten dan weer niet dat ze goed letters kan naschrijven en dat ze zich onder werkjes probeert uit te werken omdat ze er geen zin in heeft.

Communicatie is dus wel handig, hoe lastig ook om het gesprek aan te gaan.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_141835308
quote:
1s.gif Op woensdag 2 juli 2014 18:15 schreef NiGeLaToR het volgende:

[..]

Dank je! Inderdaad nuttig; we gaan er in ieder geval voor zorgen, ongeacht of ze nu wel of niet 'voor' loopt voor zorgen dat ze zich kan uitleven op dingen die ze zelf leuk vindt. Klinkt vanzelfsprekend en zou het ook moeten zijn, meer puzzels, memory, knutseldingen, buitenspelen en boekjes dus.
Precies! Ieder kind vult dat 'lekker kind zijn' op een andere manier in :)
  donderdag 3 juli 2014 @ 07:14:00 #184
386633 Adnap
I love Life !
pi_141842256
quote:
0s.gif Op woensdag 2 juli 2014 23:04 schreef ZuidKardinaal het volgende:

[..]

Precies! Ieder kind vult dat 'lekker kind zijn' op een andere manier in :)
En dat is lang niet altijd op de manier die docenten verwachten.
Vanmiddag nog een leuke..... zoonlief staat heel goed voor Engels ondanks dat hij voor andere vakken toto cijfers haalt. Docent zegt : hij gamed zeker veel.... ik nou ja best wel ... docent :want want hij heeft zo'n goed cijfer voor Engels en dat komt daar door, dat kan ik zien....... Ik ehhh U verkijkt zich : hij leest/spreekt al Engels sinds hij klein is, had in groep 5 de Harry Potter serie al uit in het Engels, leest nu uitsluitend Engelse boeken....
Oh ja dat kon ook :+
I live life, i love life
Op Youtube dagelijks vlogs en kookvideo's bij Vraag 't Suus
pi_141842481
quote:
10s.gif Op vrijdag 7 maart 2014 14:09 schreef -sabine- het volgende:
Gisteren was bij RTL Late Night een item over het nieuwe format Slimmeriken. Het is ondersteund door mensen van Mensa en een gekopieerd format uit GB.

Zelf krijg ik er de kriebels van. Sowieso je kinderen trucjes laten doen op tv.

De discussie hier daarentegen blijft boeiend om te volgen.
Het is inderdaad treurig dat zulke dingen nodig zijn om dit soort initiatieven gefinancierd te krijgen.

In feite gaat het erom dat de meeste slimme kinderen nooit de opleiding zullen krijgen waarmee ze hun volle potentieel bereiken. Juist in deze neoliberale tijd zou je verwachten dat men de investering wel zou maken. Aangezien dit de kinderen zijn die onze energieproblemen moeten gaan oplossen. De antibiotica crisis bezweren en de overbevolking op een handige manier een halt toeroepen.

Dat je aan de onderkant investeert in kwaliteit van leven, op Christelijke leest, prima. Maar investeer ook eens in de toekomst zou ik zeggen.
Whatever...
pi_141843103
quote:
0s.gif Op donderdag 3 juli 2014 07:14 schreef Adnap het volgende:

[..]

En dat is lang niet altijd op de manier die docenten verwachten.
Vanmiddag nog een leuke..... zoonlief staat heel goed voor Engels ondanks dat hij voor andere vakken toto cijfers haalt. Docent zegt : hij gamed zeker veel.... ik nou ja best wel ... docent :want want hij heeft zo'n goed cijfer voor Engels en dat komt daar door, dat kan ik zien....... Ik ehhh U verkijkt zich : hij leest/spreekt al Engels sinds hij klein is, had in groep 5 de Harry Potter serie al uit in het Engels, leest nu uitsluitend Engelse boeken....
Oh ja dat kon ook :+
Ik vind het sowieso al grappig dat een docent gamen als iets positiefs noemt. :D
  donderdag 3 juli 2014 @ 14:10:39 #187
386633 Adnap
I love Life !
pi_141851181
quote:
0s.gif Op donderdag 3 juli 2014 08:59 schreef ZuidKardinaal het volgende:

[..]

Ik vind het sowieso al grappig dat een docent gamen als iets positiefs noemt. :D
ze vond het niet postief maar ja...
I live life, i love life
Op Youtube dagelijks vlogs en kookvideo's bij Vraag 't Suus
  donderdag 3 juli 2014 @ 15:31:41 #188
116890 _evenstar_
Ba-dum-tisssschhh
pi_141854178
Gamen kan wel een positieve uitwerking hebben.
Engaging Infinite Improbability Drive..
pi_141854334
op zich niet een hele rare aanname van zo'n docent verder toch?
Ik heb het idee dat het wel vaker voorkomt, met name bij jongeren die veel van die MMORPG's spelen, dan wordt er ook in-game veel gechat en geskyped voornamelijk in het Engels. Dus ik kan me zomaar voorstellen dat een docent die link legt. Zeker als hij/zij hier of daar wat oppikt over games bijvoorbeeld uit de klas.

Blijkbaar was het bij de docent ook niet van tevoren bekend dat hij al vanaf groep 5 in het Engels leest en meer dan normaal vaardig is op dat gebied. Dan had de docent wellicht ook een ander uitgangspunt gegeven voor de lessen etc maar goed.
:)
  donderdag 3 juli 2014 @ 16:00:42 #190
386633 Adnap
I love Life !
pi_141855007
quote:
0s.gif Op donderdag 3 juli 2014 15:36 schreef mignonne het volgende:
op zich niet een hele rare aanname van zo'n docent verder toch?
Ik heb het idee dat het wel vaker voorkomt, met name bij jongeren die veel van die MMORPG's spelen, dan wordt er ook in-game veel gechat en geskyped voornamelijk in het Engels. Dus ik kan me zomaar voorstellen dat een docent die link legt. Zeker als hij/zij hier of daar wat oppikt over games bijvoorbeeld uit de klas.

Blijkbaar was het bij de docent ook niet van tevoren bekend dat hij al vanaf groep 5 in het Engels leest en meer dan normaal vaardig is op dat gebied. Dan had de docent wellicht ook een ander uitgangspunt gegeven voor de lessen etc maar goed.
Nou ze moet hem nog les gaan geven komend schooljaar, hij stapt over naar hun school. Dus nu is ze wel wakker want ze zei gelijk : ohhh dat verklaart.
Dit was een gesprek over zijn huidige (toto) cijfers waarbij een aantal vakken opvielen (6x een 8 op zijn lijst tov 6x een 4) en dus ook Engels. Geen idee wat een MMORPG's is maar hij speelt normaal max 1,5 uur per dag op zijn laptop. Hij speelt minecraft en nog iets wat ik even niet weet hoe het heet maar iets met schieten :(
En gamen vind ik ook niet slecht maar wel beperkt in mijn optiek. Gelukkig denkt de moeder van zijn beste maat er ook zo over dus sturen we ze ook nog lekker naar buiten (zo bouwen ze nu een hut :Y )
I live life, i love life
Op Youtube dagelijks vlogs en kookvideo's bij Vraag 't Suus
pi_143189175
Hoe ik in hemelsnaam in dit topic terecht ben gekomen: geen idee, maar ik kon me er niet van weerhouden om hier te reageren.

Ik ben zelf geen ouder, maar wel zelf HB.

Ten eerste: ik ga er vanuit dat jullie zoals iedere ouder het beste voor jullie kind willen. Mijn ouders ook, maar soms raakt in moeilijke situaties de balans een beetje zoek en daarom dus toch deze 'waarschuwing'. Ik verwijt mijn ouders niks, maar wil wel voorkomen dat een ander kind zich in de toekomst zo voelt.

Luister alsjullieblieft naar de wensen van jullie kind, en neem alle adviezen van professionals met een flinke korrel zout. Blijf nadenken en zelf overwegen, opties zoeken. Ik had de pech om in groep 7 te zitten van een school die me kwijt wou, ik stak cognitief ver boven de rest uit (ter illustratie: ik ben de enige uit mijn jaar, van 40, die het VWO heeft afgemaakt. En maar 3 havo-diploma's. Verbrak als 10-jarige t school-cito record.) en dat was dus 'lastig'. Ook vanwege geen doorzettingsvermogen, en liever geen antwoord dan een fout antwoord. De ingehuurde expert was van het type 'alles wat voor mijn hb kinderen werkt werkt ook voor t jouwe'. Juist. Er is tegen mijn expliciet uitgesproken wensen van geen klas overslaan ingegaan, en de leerkracht van groep 8 heeft tegen mij gezegd dat hij het zo jammer vond dat ik niet in zijn klas kwam - terwijl mijn ouders hoorden dat hij het absoluut niet zag zitten. Ik snap wel waarom mijn ouders geen andere keuze zagen dan de middelbare, maar toen niet. Ik had t toch fijn? En wilde zo graag normaal zijn. Heb mezelf ook cola leren drinken (bah, vond ik toen) toen er een gerucht ging dat je daar minder slim van werd.

nu is dit niet de plaats voor een sob-story, maar mensen, ook experts en leerkrachten, zijn niet altijd lieve mensen. En ook niet altijd eerlijk. Blijf dus opletten.
  vrijdag 8 augustus 2014 @ 10:17:03 #192
131983 debuurvrouw
The girl nextdoor
pi_143192068
Dat lijkt me Echt naar als er niet naar je geluisterd wordt. Nou weet ik niet hoe oud je bent maar ik merk dat de ontwikkelingen op dit gebied nog steeds in hoog tempo gaan.
Bij mijn oudste waren de inzichten en ideeen echt anders dan nu bij mijn jongste,(op hoofdlijnen wel hetzelfde gelukkig maar de aanpak is anders) en daar zit 5 jaar verschil tussen.

Maar zelf na blijven denken lijkt me sowieso niet onverstandig. Persoonlijk hou ik er wel van zeg maar ;)
Maar bedankt voor de waarschuwing.
Het maakt ook niet uit of je koopt, kraakt of huurt, buurvrouw is steeds in de buurt.
pi_143196487
Inderdaad. Dat is het vervelendste. Ik denk ook dat ik daardoor zoveel opstartproblemen heb gehad op de middelbare. Mindset enzovoort. En gewoon een te grote leeftijdskloof. En sociaal niet de sterkste.

Ik ben nu 20. Ik heb ook echt gewoon pech gehad met school en expert, en vanuit het standpunt van mijn ouders gezien had ik het ook niet fijn op school (gepest, veel op de gang, veel strafwerk - en dan ook nog overschrijven! de hel!) maar in mijn beleving was school niet vervelend (nee dat snap ik achteraf ook niet meer).

De aanpak ligt i.m.o. echt aan de leerkracht. Als je een juf hebt die haar best doet is het heel anders dan wanneer je er een hebt die wel doorzet wat er in eerdere jaren is opgestart maar het eigenlijk maar strontvervelend vindt. Goede materialen zijn daarbij natuurlijk wel van belang.
pi_143199677
Mmm, zoveel hoogbegaafden, zoveel uitingen en zoveel aanpakken. Het blijft gewoon maatwerk, wat voor de ene wel werkt hoeft voor een ander niet de oplossing te zijn. Het ene kind past zich aan en probeert vooral niet op te vallen. De ander gaat muiten op school omdat hij zich verveelt. Een derde wordt depressief en reageert zich thuis af.

De aanpak op de leerkracht afschuiven en het advies om de mening van experts met een korrel zout te nemen vind ik niet echt constructieve suggesties, eerlijk gezegd. Alle partijen zien een andere kant van het kind. Communiceren en in teamverband (ouders, school, experts en kind zelf, mits op een passend niveau) samenwerken om voor het desbetreffende kind de beste aanpak te vinden lijkt me een beter idee. In een ideale wereld leidt dat dan hopelijk tot succes :P En zelf nadenken kan mi nooit kwaad :+
pi_143212288
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 augustus 2014 03:34 schreef j0k3 het volgende:
Hoe ik in hemelsnaam in dit topic terecht ben gekomen: geen idee, maar ik kon me er niet van weerhouden om hier te reageren.

Ik ben zelf geen ouder, maar wel zelf HB.

Misschien vind je dit dan ook een leuk topic :P
R&P / Hoogbegaafdheid Deel 6. En nadeel of voordeel
pi_143223923
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 augustus 2014 20:37 schreef ZuidKardinaal het volgende:

[..]

Misschien vind je dit dan ook een leuk topic :P
R&P / Hoogbegaafdheid Deel 6. En nadeel of voordeel
Dankje voor de tip. Maar nee, de enige manier waarop ik 'actief' ben binnen het 'wereldje' is als ik tijdens random surfen oudertopics tegenkom (wat zo eens per jaar is) mijn verhaal even delen, om mensen alert te maken. Het is voor een deel pech of geluk hebben met de mensen die op je pad komen, die heb je niet allemaal voor het kiezen en vaak ook niet allemaal door (bvb die expert, die leek heel begaan, maar bleek best manipulatief), maar alert blijven ook op zulke dingen is wel belangrijk. Hoort iedereen wel hetzelfde verhaal bijvoorbeeld? (leerkracht groep 8).

Vertel dit trouwens ook IRL om dezelfde reden. Alert blijven. Niet er van uitgaan dat iedereen zo goed is als jij bent. Valse spelletjes worden overal gespeeld. Ook in t onderwijs

Voor de rest heb ik genoeg met 'het wereldje' te maken gehad toen ik nog op school zat. Wil nu vooral afstand. Maar zou t echt vreselijk vinden als ik heb staan praten met een ouderpaar, mijn verhaal niet gedeeld heb, en dan er later achter kom dat dat kind in zo'n zelfde situatie terecht is gekomen.
pi_143226731
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 augustus 2014 02:06 schreef j0k3 het volgende:

[..]

Dankje voor de tip. Maar nee, de enige manier waarop ik 'actief' ben binnen het 'wereldje' is als ik tijdens random surfen oudertopics tegenkom (wat zo eens per jaar is) mijn verhaal even delen, om mensen alert te maken. Het is voor een deel pech of geluk hebben met de mensen die op je pad komen, die heb je niet allemaal voor het kiezen en vaak ook niet allemaal door (bvb die expert, die leek heel begaan, maar bleek best manipulatief), maar alert blijven ook op zulke dingen is wel belangrijk. Hoort iedereen wel hetzelfde verhaal bijvoorbeeld? (leerkracht groep 8).

Vertel dit trouwens ook IRL om dezelfde reden. Alert blijven. Niet er van uitgaan dat iedereen zo goed is als jij bent. Valse spelletjes worden overal gespeeld. Ook in t onderwijs

Voor de rest heb ik genoeg met 'het wereldje' te maken gehad toen ik nog op school zat. Wil nu vooral afstand. Maar zou t echt vreselijk vinden als ik heb staan praten met een ouderpaar, mijn verhaal niet gedeeld heb, en dan er later achter kom dat dat kind in zo'n zelfde situatie terecht is gekomen.
Ah, ok. :)
pi_143227871
quote:
0s.gif Op woensdag 5 maart 2014 11:35 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Dat roept allerlei lastige vragen op. Hoe bepaal je of je verschil kunt maken en hoe groot dat verschil is? Dat weet je pas achteraf, dus moet je je dan vooral gaan richten op groepen waarvan je weet dat die baat hebben bij bepaalde methodes? Als je het over groepen hebt, heb je het over gemiddeldes dus er vallen dan individuen buiten de boot.

En wat is een groot verschil en wat is een klein verschil? Stel je voor dat je bij iemand die ernstig geestelijk gehandicapt is weinig progressie boekt op iq, maar wel progressie in welzijn of kwaliteit van leven. Is dat niet de investering waard? De vraag is dus of ook iq alles is waar het om gaat.

Het roept ook vragen op over de methodes. Als je weinig progressie boekt bij een persoon of een bepaalde groep, ligt dat dan aan het individu of aan de methode? Misschien moeten bestaande methodes verbeterd worden of laat het een noodzaak tot het ontwikkelen van nieuwe methodes zien.

Dit raakt voor mij aan een veel fundamentelere kwestie, namelijk de potentie van elk persoon om te floreren. Ik geloof dat het in elk persoon zit, dat je het niet tegen een absolute meetlat kunt houden, en dat elk individu gelijke rechten behoort te zitten in dit opzicht. Dat wil zeggen, de een hoort niet meer rechten of claims te hebben dan de ander. Het raakt voor mij aan een fundamenteel gelijkheidsbeginsel.
Dan zouden de downers heel wat minder moeten krijgen dan nu. Aangezien er per kind met down zo veel meer wordt uitgegeven dan aan 'gewone' of slimme kinderen. Terwijl dat wel degenen zijn waarin geïnvesteerd moet worden om zorg te kunnen blijven betalen voor de rest.

Kortom: prima om mensen met speciale behoeften aan de negatieve kant bij te staan, maar vergeet de andere kant ook niet. In e huidige gefeminiseerde maatschappij zijn de zwakken en zieligen veel meer waard dan een investering in onze toekomst. Dat is decadent.

Gelijkheid is een illusie. Gelijkwaardigheid kun je al over discussiëren.
Whatever...
pi_143228497
quote:
1s.gif Op zaterdag 9 augustus 2014 11:36 schreef Spanky78 het volgende:

[..]

Dan zouden de downers heel wat minder moeten krijgen dan nu. Aangezien er per kind met down zo veel meer wordt uitgegeven dan aan 'gewone' of slimme kinderen. Terwijl dat wel degenen zijn waarin geïnvesteerd moet worden om zorg te kunnen blijven betalen voor de rest.

Troll modus aan
De slimmen gaan als 'dank' voor die investering vaak lekker in het buitenland werken en belasting betalen. Weg geld (op korte termijn althans). De intellectuele top is (in mijn ervaring ) internationaal georiënteerd.

Een 'zielige' die met veel moeite een beetje heeft leren rekenen kost de samenleving minder geld omdat ie zelfstandiger is
pi_143242301
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 augustus 2014 12:12 schreef ZuidKardinaal het volgende:

[..]

Troll modus aan
De slimmen gaan als 'dank' voor die investering vaak lekker in het buitenland werken en belasting betalen. Weg geld (op korte termijn althans). De intellectuele top is (in mijn ervaring ) internationaal georiënteerd.

Een 'zielige' die met veel moeite een beetje heeft leren rekenen kost de samenleving minder geld omdat ie zelfstandiger is
Kan, maar hoeft niet. Als je er voor zorgt dat de slimsten het hier goed hebben hoeven ze niet zo nodig weg.

Maargoed. Geld stoppen in de top in investeren in de vooruitgang die we nodig hebben, investeren in de onderlaag is het verlagen van toekomstige kosten aan zorg, criminaliteit (reken maar dat er zwakbegaafden gebruikt worden) enzovoorts.

Het 'linkse' gedachtengoed denkt vooral aan het voorkomen van toekomstige kosten: probeer armoede tegen te gaan etc, maar men vergeet te investeren in de top.

Het rechtse gedachtengoed is ieder voor zich en god voor allen, niet de slimsten maar de handigsten of degenen met rijke vaders komen het verst.

beiden niet optimaal. We zullen iedereen het onderwijs moeten geven dat past bij zijn/haar persoon. We moeten af van de eenheidsworst, maar vooral toe naar kwaliteit. Dit kost geld, maar levert ontelbaar veel meer op. Zaken als inclusief onderwijs worden leuk gebracht, maar zolang je dit gebruikt als verkapte bezuinigngsmaatregel en bovendien de directeuren tonnen laat verdienen krijgen we geen betere docenten.

Dus ja. Zorg voor specialisten in de creche, en maak het betaalbaar voor iedereen, zorg voor geweldig basisonderwijs en xcellent voortgezet onderwijs, waarna degenen die het aankunnen op de beste universiteiten geschoold worden tot doktoren van de toekomst, die ons als wij oud zijn in leven moeten houden. Tot goede technici, waardoor we weer meetellen in de internationel civiele techniek en meedoen in ieuwe technologie, we het energieprobleem eindelijk eens gaan oplossen. Tot medisch onderzoekers waardoor kanker een tijdelijke of chronische ipv een vaak dodelijke ziekte wordt. To geweldige docenten, waardoor we in een paar generaties iedereen op een hoger plan hebben.

Het probleem is dat defensief denken (alleen kosten voorkomen) nooit zal leiden tot serieuze winst. Je zult offensief moeten zijn, dus investeren, gedoseerd risico moeten nemen, om echt stappen te maken. En niet om straks verzeild te raken in WO3 met rusland, het kalifaat of allebei.

Als we in de 2 slimste kinderen net zoveel tijd en aandacht en geld steken als de onderste twee, dan zitten de universiteiten binnen een paar jaar vol met studenten die cum laude afstuderen. En over twintig jaar zijn Nederlandse onderzoekers en bedrijven (want daar komen de meesten toch terecht) toonaangevend. Helaas denken bijna alle mensen niet verder dan het volgende kwartaal, onze regeringen denken macimaal 4 jaar vooruit, of tot het voglende 'akkoord'. En alle bestuurders denken niet verder dan tot hun eigen financiele onafhankelijkheid.

[ Bericht 8% gewijzigd door Spanky78 op 09-08-2014 21:39:48 ]
Whatever...
pi_156811235
Ik heb geen idee of mijn kind hoogbegaafd is, hij is nog maar vijf. Wel is er zeker sprake van een ontwikkelingsvoorsprong. Zeker verbaal gezien.

Nu heeft hij altijd moeite gehad met slapen, hij is bang om te slapen omdat hij altijd naar droomt. Hij kan dit ook goed verwoorden en ik kan niet echt iets doen om die angst weg te nemen. Nu vroeg ik mij af of dit iets is wat vaker voor komt bij kinderen met een ontwikkelingsvoorsprong en hoe daar dan mee omgegaan is. Of dat dit er echt totaal los van staat en echt iets is wat bij zijn persoon hoort.

Heb de vraag ook in het kleuter tot puber topic gezet om vanuit daar inzichten te krijgen. maar mocht het eventueel daar aan verbonden zijn hebben andere er misschien wel ervaring mee.
  woensdag 14 oktober 2015 @ 06:09:56 #202
386633 Adnap
I love Life !
pi_156823677
Ik herken het. Zo wie zo heeft jongste hier genoeg aan 5-6 uur slaap. Hij kan heel intens dromen en toen hij nog klein was ook echt heftige nachtmerries hebben.
Gilend wakker worden om vervolgens niet meer te willen slapen. We konden er weinig aan doen dan hem troosten. Hij droomde veel over vuur en brand, door hem daar langszaam vertrouwd mee te maken verdween de angst en ook de dromen.
Nu hij 14 is droomt hij nog steeds veel en praat dan ook echt luid. Niet goed te verstaan overigens ;)
I live life, i love life
Op Youtube dagelijks vlogs en kookvideo's bij Vraag 't Suus
pi_156827422
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 februari 2014 11:40 schreef miss_sly het volgende:
Goed, mijn vraag waarmee ik het topic sloot: wanneer is een kind nou meer dan iets slimmer dan gemiddeld?
+
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 februari 2014 19:21 schreef Groofsken-jeweetwel het volgende:
Miss vraagt wat ze kan doen toch? Dat is hoe ik het ervaar, als docent. Wat ik zie bij de kinderen die dus ergens op 3vwo ineens aan de slag moeten omdat ze nooit eerder hebben hoeven leren/ werken voor school.

Maar misschien zijn dat dan wel gewoon begaafde kinderen, maar geen hoogbegaafde kinderen. Vandaar mijn vraag ook: Wat is hoogbegaafd?



(waarbij niet iedereen het eens is met het strikt hanteren van dat model).
Boven een IQ van 145 wordt er gesproken van uitzonderlijk hoogbegaafd.

quote:
0s.gif Op dinsdag 25 februari 2014 13:58 schreef _evenstar_ het volgende:
Bij Arwen was het al van dreumes af aan dat ze dingen heel vlot deed, en met haar 2 las ze nummerborden achterop de fiets.
We merkten op dat ze enorm zoch naar uitdaging en ik heb haar daar in gevolgd door haar die uitdaging te geven aangepast naar haar niveau en door wanneer ze in verveling raakte dat weer aangepast zodat ze weer uitdaging had. Daar vaarde ze goed op.
Op de oude school zijn er door school ( met name 1 juf oude stempel) dingen niet gelopen zoals hoorde en door de situatie ook verkeerde keuzes gemaakt.
Toen wij hierheen verhuisden bloeide ze op.
Ze las al wel zelf thuis ( autodidact) en schreef briefjes maar hier kwam ze vanuit groep 2 in een groep 4 equivalent. Ze bloeide op en ondanks veel ziek door medische redenen is ze met een 54% aanwezigheid in een schooljaar van net leren schrijven naar perfect grammatisch en foutloos Engels.
Ze werken hier met kleuren qus niveau en na 3 maanden zat ze in groep rood ( hoogste niveau hier) en was ze avi klaar.
Ze had de perfecte juf voor haar. En school was alles.

Dit jaar heeft ze een nieuwe en beginnende juf , en merkten wij ( omgeving) dat ze zich steeds vervelender ging gedragen en bij navraag waarom kwam er uit dat ze zich verveelde.. Heb haar gevraagd waarom ze dat niet tegen juf zegt, maar ze wl juf geen verdriet doen.. en daarbij ook lichtelijk aan het prepuberen
Dus ben zelf maar weer extra gaan uitdagen en ze krijgt nu extra huiswerk opdrachten die niveau technisch tegen groep 6 gaan en ze geniet er zo van.
Echter wil de school niet aan andere uitdaging op school zelf meewerken ivm schoolinpsectie

Ze gaat sowieso van school veranderen, maar ja wachtlijst, waar ze meer mogelijkheden voor haar zullen hebben. De school zelf is met het nieuwe hoofd echt aan het zinken.
Wanneer een onderwijsassistente je zegt in vertrouwen dat het rapport van Arwen ( en nog aantal anderen omlaag geschroefd is , om straks weer alles op uitstekend te zetten zodat de school bij de volgende inspectie haar targets haalt geeft wat te kennen.
Dit is zeer onwenselijk gedrag van de school, uiteraard. Eigenlijk zou je dit ergens moeten (kunnen) melden, al weet ik niet waar.
quote:
Ik vond het al vreemd . En niet omdat ik niet net zo trots ben , maar omdat je simpelweg niet in alle vakken op rood zit en dan een zelfde beoordeling krijgen van een kind dat twee niveaus lager zit.

Verder of daar een label aan vast zit boeit me niet , maar ze heeft wel een boven gemiddelde intelligentie lijkt me gezien ze en in een andere taal, en een klas over slaan zich zo vlot tot een plus niveau heeft opgewerkt. En dat is niet omdat ik dat perse wil, maar ik wel haar in hoe ze is moet erkennen. Ik ben trots op haar ongeacht want ze is mijn Arwen O+
^O^ O+
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 februari 2014 16:26 schreef Nijna het volgende:
Onze oudste dochter ligt qua taal enorm voor. Op het moment dat ze door had hoe ze moest lezen ging ze als een speer. Het enige wat wij deden was zorgen dat er genoeg te lezen was en daar maakte ze gebruik van (en nog steeds).
Ze kreeg al snel extra taakjes, maar dat gaf nog niet genoeg uitdaging. Wel een superjuf die het signaleert en er iets mee doet. Ze is nu bezig met een plannetje. Wilde ook kijken waar ze nu zit qua niveau. Want het was toch wel de bedoeling dat ze zou leren leren.
Helemaal mee eens, zelf niet echt geleerd namelijk...

Ik heb laatst een of ander appje met engelse woordjes op de tablet gezet, vindt ze ook helemaal leuk en ik verbaas me hoe snel ze dat oppikt...
Maar ik zie ook dat ze eigenlijk geen fouten wil maken, dus ik denk dat het helemaal niet verkeerd zou zijn als ze ook dat leert... dat dat ook wel eens gebeurd en helemaal niet erg is.

Of ze hoogbegaafd is, geen idee. Ik denk wel bovengemiddeld intelligent en pdd-nos.
Ik ben wel heel blij dat het op school goed wordt opgepakt, maar denk dat we met deze juf ook absoluut in onze handjes mogen knijpen. We zullen wel zien hoe het verder gaat.
Vooralsnog geen klagen over school in elk geval.
Ik kan uiteraard niets zeggen over jouw situatie, maar misdiagnose van autisme (termen als PDD-NOS, Asperger en klassiek autisme worden niet meer gehanteerd sinds de introductie van DSM-V) bij hoogbegaafdheid komt vaak voor (link).
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 februari 2014 19:59 schreef Silmarwen het volgende:
Maar goed dus. :D Ik heb een mailtje naar het CB gestuurd. 4 dagen PSZ zou ik wel willen, maar dat is 240 euro per maand hier (ik krijg geen toeslag meer, gebruik de uren volledig) dus dat is sowieso geen optie. Ik kan haar ook moeilijk de hele dag entertainen, er moeten tenslotte ook andere dingen gedaan worden. En om haar nou de hele dag achter de tablet te laten zitten...

Oktober is echt nog zoooooooooo ver weg en ze is zo enorm aan school toe. Met de juffen van Yade hebben we volgende week donderdag nog even een gesprek om te kijken of ze al begin groep 3, mid groep 3 werkjes kunnen gaan aanbieden etc. Kijken of dat wat helpt.

Dingen in het Engels aanbieden is trouwens ook niet echt een optie, ze zijn al 2 talig. :+
Het is misschien makkelijker gezegd dan gedaan, maar probeer ontwikkelingsgelijken te zoeken in je omgeving en daar mee af te spreken. Wellicht via dit topic of anders via Pharos of Mensa iets proberen te vinden?
t.b.d.
pi_156827958
quote:
1s.gif Op dinsdag 25 februari 2014 20:11 schreef poemojn het volgende:
[..]

Je hebt geëdit.. Ik zie het meer als taak van school en overheid, die verantwoordelijk zijn voor het (passend) onderwijs dan de ouders.
Eens, maar als je erachter komt dat een school / de overheid zijn zaakjes niet op orde heeft kun je daar naar mijn mening wel proberen zelf wat aan te doen / de school te stimuleren dit alsnog te regelen: het is hun plicht.
quote:
1s.gif Op dinsdag 25 februari 2014 21:02 schreef Renzz het volgende:
In groep 2 waren we een toets aan het maken, had alle antwoorden al voordat die ze had opgelezen. En alles goed. School zei dat mijn zus antwoorden had gegeven. Oftewel school was erg jaloers. Jaar over moeten doen en toen naar het iq van een 2e klasser gegaan want leerde niks meer

Steun je kind goed

Wat een bedroevend voorbeeld van hoe het niet moet. :{
quote:
0s.gif Op donderdag 27 februari 2014 10:35 schreef Bla_Bla_Bla het volgende:

[..]

Hier ook een combigroep en straks als ze naar de hogere groepen gaan dan is er een ruimte buiten het leslokaal waar de leerkracht evengoed overzicht over heeft zodat leerlingen die zelfstandiger zijn of verder zijn zelf werkjes kunnen maken. Niet alleen voor de leerlingen die makkelijker leren en zo uitgedaagd blijven worden, maar ook voor leerlingen die wel iets meer uitleg nodig hebben en zo dus ook meer aandacht va nde leerkracht krijgen. Ik vindt dat wel een prettig idee.

Dana lijkt tot nu toe een slimme kleuter die niet veel moeite heeft met de werkjes die ze moeten maken en ook niet met het zelfstandig plannen van de werkjes over de hele week. Maar net zoals S speelt ze gewoon ook heel graag in de poppenhoek of met bouwmaterialen of wat dan ook.
En ik hoop dat dat zo blijft...een mooie middenweg als je het mij vraagt.

En wat hoogbegaafdheid betreft. De leraar gaf hier aan dat ouders vaak zelf te snel beginnen over hoogbegaafdheid en klassen overslaan waardoor een kind in hogere klassen uiteindelijk emotioneel in de problemen komt en dat hij daarom liever niet ziet dat een kind een aparte stempel krijgt en dat ze daarom ook de mogenlijkheid hebben gecreëerd om binnen hun eigen klas en leeftijd toch uitdaging te vinden.
Dit is natuurlijk 100% onzin. Als een kind iets is (hoogbegaafd of iets anders) en vervolgens ergens tegen aan zou kunnen lopen, is het dan maar beter het label niet officieel op te plakken, terwijl ze het wel zijn? Ik vind dit meer een gebrek van vermogen van de school om hoogbegaafden te kunnen bieden wat ze nodig hebben (er vanuit gaande dat labels niet ten onrechte gegeven worden). Doen ze hetzelfde ook met autisten en ADHD-ers? Niet diagnosticeren omdat ze mogelijk problemen kunnen krijgen? Lijkt me echt de omgekeerde weg.
quote:
1s.gif Op dinsdag 25 februari 2014 20:02 schreef poemojn het volgende:

[..]
Als een deel daarvan afstroomt is het niet zo gek meer dat uiteindelijk maar 16% een universitair diploma haalt, zoals ze zeggen.
Zou dat echt niet ook iets te maken hebben met het lesprogramma en de begeleiding op school? Waarom halen Leonardokinderen dan wel gemiddeld 542-545 op hun eindcito?
+
quote:
0s.gif Op donderdag 27 februari 2014 19:54 schreef Noordsestern het volgende:

[..]

Dit getalletje hoor ik vaker op internet, maar heb je hier ook een bron van? Ik denk namelijk zelf dat het zeker hier in Nederland wel hoger is dan 16%
Aangezien het aandeel mensen dat een universitaire opleiding voltooid enorm is toegenomen de afgelopen decennia is het wel relevant uit welk jaar dit onderzoek stamt.

quote:
1s.gif Op donderdag 27 februari 2014 23:05 schreef poemojn het volgende:
Ja, ik ken dat onderzoek, was in 2004 al omstreden oa vanwege de controlegroep die ze gebruikten als ik me goed herinner.
De tabel die ik net gebruikte komt uit http://www.schoolaanzet.n(...)cle&cHash=de8abe14cd en dan specifiek uit http://www.schoolaanzet.n(...)ngen_door_het_PO.pdf Vorig jaar gepubliceerd, deelonderzoek 3 moet nog volgen.
Interessant; ik moet het nog lezen.
Maar hoogbegaafd =/= 1:1 excellent in deze context.
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 februari 2014 18:09 schreef Moonah het volgende:
Ik heb dit jaar twee hoogintelligente kinderen in de groep, van wie er eentje anderhalf jaar jonger is dan de rest met een IQ boven 145. Zij krijgen merendeels aangepaste leerstof. Maar waar het hen, en vooral het heel hoog intelligente kind, aan ontbreekt is doorzettingsvermogen. Als ik samen met hen aan de slag ga, gaat het goed. Moeten zij na de instructie en inoefening zelfstandig verder werken, dan wordt er al snel om een tip gevraagd. Die ik dus niet (altijd) geef.
Ik heb met hen de parallel met een voetballer getrokken. Een topvoetballer moet evengoed hard blijven trainen. Het vergt veel tijd, aandacht en energie om de gewoonte van alles lukt met twee vingers in je neus om te buigen.

Ik kan mij zo voorstellen dat attitude/mentaliteit mede het verschil maakt tussen hoogintelligent en hoogbegaafd.
http://hettalentenlab.nl/(...)jking%20-%20Saai.pdf
http://hettalentenlab.nl/(...)wacht%20je%20dan.pdf
En om de vergelijking met topvoetballers te maken: als een voetballertje goed blijkt te zijn dan laat je hem bij voorkeur voetballen met andere leeftijdsgenootjes die goed zijn, dus de E1/D1 etc van de plaatselijke voetbalclub.
Ik ben niet zo voor het overslaan van meerdere klassen: dat is vaak ook meer het sneller in elkaar zetten van een VW Golf in plaats van Mercedes-potenteel zich tot een Mercedes te laten ontwikkelen.
(al maakt dat een Mercedes niet beter dan een Golf, in het onderwijs tenminste).
Anyway: goed om te zien dat je er zo goed mee bezig bent!
quote:
1s.gif Op vrijdag 28 februari 2014 18:23 schreef silliegirl het volgende:

[..]

Hoogintelligente kinderen zijn juist vaak ook zeer perfectionistisch en daardoor faalangstig; ze willen geen fouten maken en zijn daarom ook eerder geneigd om
op te geven of hulp te vragen, dan gewoon te "proberen".

Overigens zijn de termen hoogbegaafd en hoogintelligent niet verschillend hoor, die worden door elkaar heen gebruikt. Ik ben kinderpsychologe en hoogbegaafd is geen term die ik uberhaupt begrijp; vanuit mijn vak dien je voor dat "labeltje" op een intelligentietest op alle subtesten een score van 15 of hoger halen (10 is gemiddeld).
Dat gebeurd vrijwel nooit; iedereen heeft immers zijn sterke en zwakke kanten. Ik heb het dan ook altijd over "meerbegaafd".
Terminologie wordt gehanteerd om zeker te zijn dat in communicatie onderling het duidelijk is wat er mee bedoeld wordt. Of het label hoogbegaafd nou zo geweldig is ben ik ook nog niet over uit.
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 februari 2014 19:43 schreef debuurvrouw het volgende:
Dat ze denken op de vraag: hoeveel poten heeft een kat? Het kan niet zo eenvoudig zijn. Ze zullen wel uitsteeksels bedoelen! En dan oren en staart ook meetellen. :D

Tegen dat soort logica loop ik vaak aan ja.
t.b.d.
pi_156828415
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 maart 2014 20:53 schreef Noordsestern het volgende:
Voor de ouders hier: wat zijn de meest irritante vooroordelen waar je tegenop moet boksen?
Dat hoogbegaafdheid iets is wat zich niet altijd duidelijk laat zien in de ogen van een leerkracht en dat het dan moeilijk is iemand te overtuigen dat het wel zo is. NB: niets ten nadele van de leerkracht: die heeft een klas vol diverse kinderen met allerlei problemen en aandachtsgebieden.
quote:
7s.gif Op zaterdag 1 maart 2014 20:59 schreef Troel het volgende:

[..]

Ow, dan ben ik blijkbaar ook hoogbegaafd en veel autisten met mij. Dit soort dingen verkeerd opvatten is namelijk iets wat ik zelf regelmatig heb en wat ik ook vaak hoor van andere mensen met ASS.
+
quote:
1s.gif Op zaterdag 1 maart 2014 22:56 schreef snoopy het volgende:

[..]

Nou, wie weet.

Ik ken toevallig een jongetje dat in groep 3 door zijn juf als 'lastig' werd gezien want ze begreep hem niet. Ze liet zelfs de term autisme vallen.
Na een intelligentieonderzoek van een orthopedagoog bleek het jongetje gewoon heel slim te zijn maar niet autistisch. Met een aantal eenvoudige ingrepen en tips gaat het prima met hem.
Wat de juf eigenlijk het liefste had was een klas met 'gemiddelde' kinderen.
Misdiagnose komt best vaak voor (zie mijn post hierboven).
quote:
0s.gif Op zondag 2 maart 2014 14:18 schreef Moonah het volgende:

[..]

Als jij weet welke eenvoudige ingrepen die juf pleegt houd ik mij aanbevolen.
Ik ga nu in mijn vakantie de taken voor de twee hoogbegaafde kinderen in mijn groep in orde maken voor de komende periode. Omdat ze er dringend behoefte aan hebben. Maar liever zou ik gewoon vakantie willen vieren. :')
Sterkte! En wat goed dat je dat toch doet! ^O^
Ken je de talentenlab.nl, lonnekesnijder.nl, jufbianca.nl en ieku.nl al?
quote:
0s.gif Op donderdag 6 maart 2014 12:56 schreef Noordsestern het volgende:

[..]

Dank! Zo te horen is jouw gezin een aardige illustratie van mijn stuk, zowel in positief als in negatief opzicht.

Ik heb het ook een beetje uit frustratie geschreven. Als het op hb aankomt hoor je ineens heel veel boerenwijsheid en psychologie van de koude grond.

Dingen als 'je moet ze toch ook met de rest van de wereld om leren gaan, want dan kweek je wijsheid in plaats van intelligentie'. Klinkt prachtig, maar als er té star aan vast gehouden wordt, terwijl het kind ongelukkig is, waar ben je dan mee bezig?

Soms heb ik het idee dat hb kinderen de enige groep zijn waarbij hun ontwikkeling bewust wordt stil gezet, op basis van niet doordachte ideeën.
Het is ook "lekker makkelijk": ze doen het toch goed genoeg in de klas?
En er wordt al veel van de leerkracht verwacht, vooral op het gebied van zwakkeren, dus krijg je het minst problemen als je de hoogbegaafden maar laat schieten. Maar dat is natuurlijk niet goed voor die kinderen zelf en uiteindelijk ook niet voor de maatschappij.
quote:
0s.gif Op zondag 29 juni 2014 13:50 schreef Moonah het volgende:

[..]

[..]

Even jullie quotes hier gezet. Ik werk in de groep ook met Rekentijgers (en Kien). En gelukkig vinden de kinderen in mijn groep het meestal wel leuk om mee te werken. Ik heb 3 HB kinderen in de groep plus nog twee die meedoen omdat ze heel hoog scoren met rekenen. Het kind met het hoogste IQ (>146 :o ) heeft de meeste moeite met Rekentijgers. Niet omdat hij het niet zou snappen, maar juist omdat hij niet kan doorzetten, het lukt hem niet met twee vingers in zijn neus en dan haakt hij af. Dat is dan toch óók een leerpunt voor hem? Ik benader dat tenminste wel zo bij hem.
Maar ik vraag me dus af, er zijn toch meer kinderen die een hekel hebben aan 'papieren werk'? Er zijn meer kinderen die het leuker vinden om met iets concreets bezig te zijn ipv met een werkboekje. Dat is toch niet specifiek voor kinderen die meer-/hoogbegaafd zijn? En in hoeverre moet je dan als LK speciaal voor hen de uitzondering maken terwijl andere kinderen dat ook wel zouden willen? Oprechte vraag hoor, ik probeer te leren.
In mijn groep ben ik gaan werken met Knex. Zowel voor de HB kinderen als voor de rest. Want ze vinden het allemaal leuk om daarmee bezig te zijn tijdens de rekenles.
http://hettalentenlab.nl/(...)jking%20-%20Saai.pdf
http://hettalentenlab.nl/(...)wacht%20je%20dan.pdf
quote:
1s.gif Op zondag 29 juni 2014 18:05 schreef DJMomo het volgende:

[..]

Exact hier heeft Sjaak last van!!!! :o

Stom kdv probeert m door gaatje standaard te dauwen. Sjaak valt echter buiten dat gaatje. Gevolg: enorm onzeker en verlegen. :{ zo erg dat ie zich voor alles en iedereen afsluit.
:{ Het enige wat je verder zou kunnen doen is proberen andere slimme peuters op te sporen, via dit topic, Pharos, Mensa, ...
quote:
0s.gif Op zondag 29 juni 2014 21:04 schreef p_iglet het volgende:
Moonah ik verwacht van de leerkracht ook helemaal niet dat die alleen voor pepijn een uitzondering maakt hoor. Hij zal papieren werk toch moeten leren. Net als dat je soms dingen moet doen die je niet leuk vindt.
En doorwerken als iets niet lukt staat hier enorm hoog op het lijstje als een punt waaraan gewerkt moet werken. Maar net zoals jou klas knex leuk vind t is bij pepijn de kast met rekenspelletjes veel leuker dan rekentijgers of kien.
Het lastige is hier vooral dat begrip veel verder is dan de uitvoering. Pepijn kan je prima uitleggen hoe breuken, procenten, wortels etc werken, maar heeft nog lang niet alle tafels geautomatiseerd. En vooral het begrip deel is wat pepijn leuk en interessant vindt. Dan is hij in zijn element. Maar zowel wij als de juffen weten niet goed hoe we dat het best tot zijn recht kunnen laten komen. Nu lukt dat op spaarzame momenten. Je spreekbeurt houden over de zwaartekracht, tijdens de projectweek over je lijf dingen uitvinden over smaakpapillen en met een groep 8 leerling samen alle organen op hun plek plakken (pepijn was dolgelukkig dat hij zijn grote maatje en ook die van anderen kon helpen omdat hij wist hoe het moest).

We hopen nu vooral dat de zaakvakken vanaf groep 5 daar meer ruimte voor geven. Bij taal en rekenen is dat gewoon lastiger. Zeker wanneer je als juf 30 kinderen hebt met zeer diverse gebruiksaanwijzingen.
Zie o.a. de talentenlab links hierboven.
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 juli 2014 12:30 schreef Silmarwen het volgende:
Goed, onze oudste gaat naar groep 3 in sept. Het is al duidelijk dat ze qua niveau iig halverwege groep 3 zit qua lezen en rekenen. Bij haar CITO had ze de bijna volledige score (A+ met beide toetsen) Ze begint iig als "zon" en als dit goed gaat of niet genoeg is, krijgt ze verdieping. Ze is gelukkig, gaat graag naar school, loopt allemaal prima.

Onze jongste echter... Ze is vaak een kleine tiran, vraagt de hele dag door, "lastige vragen" zoals Waarom groeien bomen, waar was ik toen jij niet geboren was, komt een tweeling uit 2 zaadjes (nadat haar zus had gezegd dat een baby uit een zaadje en een ei kwam) en merkt achterloos op als ik zeg dat haar zus, zijzelf en ik 2 eitjes krijgt "Oh dat is dan 3 keer 2 eitjes" en als ik vraag wat het totaal is zegt ze "zes." Ze kent veel letter, cijfers tot en met 20, kan vooruit en achteruit tellen etc etc.

Ik heb toen het CB om hulp gevraagd en die zeggen "zet haar maar op peutergym."
:') Is dat een standaardantwoord dat ze daar in het protocol hebben staan?
quote:
Ook op de psz begint ze zich te misdragen, uitdagen, bijdehand enzo. Daar bieden ze haar wel LOCO voor groep 1 en 2 aan en dat vindt ze wel erg leuk. Speelgoed kijkt ze niet naar om, Squla vindt ze wel onwijs leuk, en buitenspelen.

Ze gaat pas na de herfstvakantie naar school, wij twijfelen of we niet iets vaan een IQ test moeten laten doen, maar die zijn gewoon 500 euro. Dan is de hoop dus dat ze op school kijken naar het hoe en wat, want ik vrees met grote vrezen, dat dit een moeilijker traject gaat worden dan haar zusje.

Heeft hier iemand ervaring met een IQ test bij 3 jarige? Ik ben zo bang dat we er naast zitten, ze een IQ heeft van 125 of iets, en we vervolgens 500 euro hebben weggegooid.
Wat wil je bereiken met een IQ test? Ik denk dat je dat eerst helder voor jezelf moet krijgen.
Mijn persoonlijke mening is om alleen een IQ test te doen als je daarmee iets kunt bereiken wat zonder een IQ test niet te bereiken is; als breekijzer voor aangepast werk op school, bijvoorbeeld.

quote:
0s.gif Op dinsdag 1 juli 2014 12:58 schreef DJMomo het volgende:
Mijn moeder heeft 40+ jaar in het onderwijs gezeten, veel gedaan met hoogbegaafde kindjes, en zij raadde het mij af om nu al een IQ test te doen. Hij zou daar veel te jong voor zijn, en dan geeft het geen goed beeld. Overigens presteert Sjaak slecht "onder druk", dus vermoed ik dat een IQ test ook uit dat oogpunt nog geen goed beeld zou geven. Sjaak wordt volgende week vier. Geen idee vanaf wanneer een IQ test wél een getrouw beeld zou geven, overigens.
En dit.
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 juli 2014 13:10 schreef Silmarwen het volgende:
School hier wil, vanwege verzekering, haar niet eerder laten starten. Er is overigens wel een Leonardoschool in de stad naast ons die start vanaf 3 jaar, maarrrrrrrrr daarvoor heb je een IQ test nodig. Bovendien willen we graag dat ze naar de dorpsschool gaat ivm sociale contacten.

Men zegt vanaf 6 jaar, maar aan de andere kant, als een kind cognitief, significant voorloopt, moet dat ook geen issue zijn. Ze gebruiken tegenwoordig wel een andere test voor kinderen onder de 6 jaar, en in 40 jaar tijd is natuurlijk ook een heleboel verandert. ;)
Ik begrijp dat ze moeten selecteren aan de poort, maar: een IQ test?
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 juli 2014 13:59 schreef Clubsoda het volgende:

[..]

:Y De bekendste en meest gebruikte IQ-test voor kinderen is de WISC, die is inderdaad pas vanaf zes jaar. Maar je hebt ook de WIPPSI en de SON (een niet verbale test) voor kinderen vanaf vier jaar. Voor nog jongere kinderen zijn er ontwikkelingsschalen, die soms al vanaf een paar maanden oud gebruikt kunnen worden. Maar daar krijg je dan geen iq-getal uit. Maar hoeveel waarde je daaraan moet hechten is al een punt van discussie, maar dat terzijde ;) Over het algemeen kun je wel zeggen dat de kwaliteit van cognitieve testen een forse vlucht heeft genomen de afgelopen decennia. Maar ik vind dat je de belasting voor een kind ook niet moet onderschatten, het is een flinke zit. En voor een faalangstig kind kan de testsituatie fors bedreigend zijn.
Als je al laat testen doe dat dan door iemand die er echt verstand van heeft en aantoonbaar ervaring heeft met hoogbegaafdheid. Anders krijg je mogelijk een slechte uitslag en ben je nog verder van huis.
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 juli 2014 16:09 schreef DJMomo het volgende:
Sjaak is cognitief heel ver, maar sociaal emotioneel zwak. Mede door zijn faalangst en onzekerheid.
Weet je dat zeker? Of is het camouflagegedrag? Dat komt ook veel voor.
t.b.d.
  Moderator woensdag 14 oktober 2015 @ 13:20:01 #206
5428 crew  miss_sly
pi_156828665
quote:
0s.gif Op woensdag 14 oktober 2015 12:13 schreef Sankyo het volgende:

[..]

+

[..]

[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
(waarbij niet iedereen het eens is met het strikt hanteren van dat model).
Boven een IQ van 145 wordt er gesproken van uitzonderlijk hoogbegaafd.

Ik bedoelde het niet zo letterlijk, want dat had ik ook wel kunnen opzoeken :)
Ik bedoelde meer: hoe kun je aan een kind zien dat het meer begaafd is? Is dat zonder IQ-testen te zien? Moet je daar altijd iets mee? Kan een kind ook meer begaafd zijn en geen problemen hebben, sociaal-emotioneel, op school, cognitief, etc? Gewoon lekker meedoen op school omdat het zo gezellig en leuk is? En moet je zo'n kind dan meer stimuleren?
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_156828788
quote:
0s.gif Op woensdag 14 oktober 2015 13:20 schreef miss_sly het volgende:

[..]

Ik bedoelde het niet zo letterlijk, want dat had ik ook wel kunnen opzoeken :)
Ik bedoelde meer: hoe kun je aan een kind zien dat het meer begaafd is? Is dat zonder IQ-testen te zien? Moet je daar altijd iets mee? Kan een kind ook meer begaafd zijn en geen problemen hebben, sociaal-emotioneel, op school, cognitief, etc? Gewoon lekker meedoen op school omdat het zo gezellig en leuk is? En moet je zo'n kind dan meer stimuleren?
Sorry; ik ging idd wel wat kort door de bocht. Of je het aan kinderen kunt zien: ik denk als je geoefend bent wel. Bij sommige kinderen op de school van mijn kinderen herken ik het, maar ik weet niet of ik ze er allemaal uit zou halen. Bij volwassenen kan ik het inmiddels vrij goed. NB: ik ben zelf hoogbegaafd, maar ben daar pas later achtergekomen.

Lekker meedoen op school lijkt goed (genoeg) maar hoeft dat niet te zijn. Kinderen leren dan niet echt en lopen dan vaak vroeger of later ergens vast. Zie bijvoorbeeld die twee artikelen van talentenlab hierboven. Mijn mening is dat je zo'n kind zeker wel meer moet stimuleren. Maar ik ben geen specialist, maar slechts ervaringsdeskundige.

Edit: er zijn wel checklisten die je een indicatie kunnen geven.

[ Bericht 1% gewijzigd door Sankyo op 14-10-2015 13:33:34 ]
t.b.d.
pi_156828936
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 juli 2014 21:43 schreef appelsap het volgende:
Ik kom hier ook maar eens mee posten.

Damian heeft afgelopen jaar groep 3 overgeslagen wegens gebrek aan uitdaging en het erg veel voorlopen op de rest. In groep 4 heeft hij het dit jaar prima gedaan. Hij past goed binnen de groep en het is bijna niet te merken dat hij jonger is. Van totaal niks hoeven doen is hij wel wat aan het werk gezet en heeft hij al een beetje kunnen leren werken. Aan de andere kant blijkt uit het rapportgesprek van gisteren dat hij nog steeds veel voorligt en te weinig uitdaging heeft. Hij is nonchalant, zo van 'ik kan het toch wel'. Lezen/taalopdrachten op school vindt hij minder leuk om te doen en vraagt iets meer van hem. Af is af, dus liever snel dan goed (motivatieprobleempje), terwijl hij dit wel goed/beter kan dan hij soms laat zien. Voornamelijk op het gebied van rekenen en wereldoriëntatie (aardrijkskunde, biologie, geschiedenis) ligt hij veel voor. De school wil hem komend schooljaar extra werk aanbieden d.m.v. verdieping en versnelling. Damian komt in een groep 5/6 dus dat zou prima kunnen, al weet ik niet of ik het eens ben met (weer) een versnelling. Hij krijgt ook Remedial Teaching en zit in een speciaal plusklasje met een aantal leerlingen van de school.
School stuurt aan op een IQ-test, maar ik vraag me af wat de meerwaarde daarvan is?

Ik merk dat ik eigenlijk helemaal niet weet wat van de school kan en mag verwachten en wat er mogelijk is voor kinderen die wat verder zijn?
Nu heeft school zelf de keuze gemaakt om hem een jaar te laten overslaan, wat prima ging in een combinatieklas 3/4. Het begon in groep 3 met wat extra werk waarbij hij in november volledig meedraaide met groep 4 en dus maar besloten is dat hij in groep 4 zat i.p.v. groep 3.
Na de vakantie gaat hij naar groep 5/6 en willen ze hem weer verdieping en versnelling aanbieden. Tot nu toe ontstaat bij mij de indruk dat bij school verdieping voornamelijk versnelling betekent. De lesstof van groep 5 kent hij al, dus laten we doorgaan naar groep 6... Ik vind dit momenteel niet de juiste manier want hij is nog maar 7. Er moeten toch ook andere manieren zijn?
Ik lees hier over bepaalde verdiepingsmethodes en boeken, kan iemand daar meer uitleg of voorbeelden van geven?
Dit klinkt niet als een specifiek beleid voor hoogbegaafden. Zo snel mogelijk als VW Golf in elkaar gezet worden is niet waar een potentiele Mercedes op zit te wachten (zonder waarde-oordeel over bepaalde auto's). Voorbeelden verdieping heb ik zelf zo snel niet, maar kijk/vraag eens rond op de sites die hierboven genoemd worden.
quote:
1s.gif Op dinsdag 1 juli 2014 22:05 schreef miss_sly het volgende:

[..]

Dat proberen we wel, vinger aan de pols. Ik vind het wel erg moeilijk, hoor. Ze is cognitief behoorlijk voor, maar dat merken we vooral thuis. Op school laat ze dat niet zo merken, doet ze mee met de leeftijdgenootjes. We hebben wel met haar juf gesproken en we zitten nu wel op één lijn, geloof ik. We hebben elkaar verteld hoe S zich profileert. Dus ik hoop dat het volgend jaar een beetje opgepakt wordt.

Ik denk niet dat ze hoogbegaafd is, hoor, maar ze is wel wat slimmer/verder dan de anderen en ik zou het zo jammer vinden als dat resulteert in een kind dat alles maar aangewaaid krijgt, te weinig uitdaging krijgt en dadelijk lui of gemakzuchtig wordt, als ze dat niet al is.
Dit zou heel goed camouflagegedrag kunnen zijn.
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 juli 2014 22:14 schreef netchip het volgende:

[..]

Is inderdaad ook niet alles. Zit ook op een categoriaal gymnasium, en zelfs naast een soort "extra project", wat in het leven is geroepen voor mensen die zich vervelen, gemotiveerd zijn en goede cijfers halen, verveel ik me nog.

Het tempo is echt verschrikkelijk laag. Ik leer een uurtje, hupsakee weer een 9. Nu klinkt dit misschien arrogant, maar zo bedoel ik het helemaal niet. Scholen moeten zich meer inzetten voor leerlingen die zich vervelen. Mijn basisschool deed er helemaal niets aan, echt niets. Deze school meer, maar je blijft zien dat ze gefocust zijn op de zwakkere leerlingen. Ze hebben in de 1e, 2e en 3e dus "verdiepingsproject", en in de 4e en 5e een "honours programme", wat in samenwerking met een universiteit o.i.d. wordt gedaan. Again, ze hebben die programma's wel - en ik vond het verdiepingsproject erg leuk - maar de begeleiding bij deze projecten is echt slecht. Daardoor heb ik er wel veel van geleerd. :P Hoe ik zo'n project moet aanpakken bijvoorbeeld, en 't is gelukkig goed afgelopen. Waren ook leerlingen die er een potje van hadden gemaakt.

Tip voor ouders: investeer in de ontwikkeling van je kind. Op de basisschool had ik gedragsproblemen doordat ik met niets doen hoge cijfers haalde. :') Geloof mij, dat gezeur wil je voorkomen, vooral als ouders.
Lijkt me erg lastig. Het enige wat ik nog kan bedenken is om proberen buiten school je uitdaging te zoeken. Online kun je veel leren bij coursera, kahn, futurelearn etc. Of anders programeren of wat je interesse ook maar is.
quote:
0s.gif Op woensdag 2 juli 2014 14:55 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Ik vind dat een heel goed punt. Zo is Ivan erg perfectionistisch en wil hij liever geen dingen doen die hij in zijn beleving niet kan. Daar komt bij dat hij erg verlegen kan zijn. Als gevolg daarvan ziet zijn juf op school een schim van hoe hij thuis is (en op de buitenschoolse opvang, waar hij zich vrijer voelt omdat niks moet).
=> camouflagegedrag.
quote:
Ik denk dat het enige antwoord hierop kan zijn dat een enkele test nooit kan bepalen wat de beste strategie is voor een individueel kind. Een test kan je helpen om inzicht te krijgen in de sterke en zwakke punten van je kind, maar andere informatie zoals de ervaring van de ouders (hoe is het kind thuis?) en ook de juf (welke obstakels ervaart een kind op school?) zal ook meewegen.
Eens. Maar meer uitdaging is ook nodig, ookal is een kind een grijze muis.
t.b.d.
pi_156830369
quote:
0s.gif Op woensdag 14 oktober 2015 12:42 schreef Sankyo het volgende:

Dit is natuurlijk 100% onzin. Als een kind iets is (hoogbegaafd of iets anders) en vervolgens ergens tegen aan zou kunnen lopen, is het dan maar beter het label niet officieel op te plakken, terwijl ze het wel zijn? Ik vind dit meer een gebrek van vermogen van de school om hoogbegaafden te kunnen bieden wat ze nodig hebben (er vanuit gaande dat labels niet ten onrechte gegeven worden). Doen ze hetzelfde ook met autisten en ADHD-ers? Niet diagnosticeren omdat ze mogelijk problemen kunnen krijgen? Lijkt me echt de omgekeerde weg.
ik denk niet dat het 100% onzin is.
daarbij komt dat het in dit geval ging om een leraar van een groep 1/2 klas. Deze kinderen zijn nog erg jong en voor hun is het belangrijker om kind te zijn dan om te presteren.
En de aanname dat het een gebrek van school is is natuurlijk onzin..ze doen er nl zoveel mogelijk aan om kinderen op hun eigen niveau te kunnen uitdagen ipv zoals veel scholen puur vast te houden aan het niveau dat kinderen in een bepaalde groep zouden moeten hebben
pi_156832786
quote:
0s.gif Op woensdag 14 oktober 2015 12:42 schreef Sankyo het volgende:


[..]

Dit is natuurlijk 100% onzin. Als een kind iets is (hoogbegaafd of iets anders) en vervolgens ergens tegen aan zou kunnen lopen, is het dan maar beter het label niet officieel op te plakken, terwijl ze het wel zijn? Ik vind dit meer een gebrek van vermogen van de school om hoogbegaafden te kunnen bieden wat ze nodig hebben (er vanuit gaande dat labels niet ten onrechte gegeven worden). Doen ze hetzelfde ook met autisten en ADHD-ers? Niet diagnosticeren omdat ze mogelijk problemen kunnen krijgen? Lijkt me echt de omgekeerde weg.

[..]

Terminologie wordt gehanteerd om zeker te zijn dat in communicatie onderling het duidelijk is wat er mee bedoeld wordt. Of het label hoogbegaafd nou zo geweldig is ben ik ook nog niet over uit.

Hoogbegaafdheid is geen "classificatie" zoals ADHD en Autisme dat wel zijn. Die laatste twee zijn opgenomen in de DSM, met de criteria waar aan voldoen moet worden voordat je de classificatie mag hanteren.

Hoogbegaafdheid is vager, het is niet omschreven en het begrip dekt niet alleen intelligentie. Het laat zich niet zomaar meten.

Wat mij betreft voegt het weinig toe om het wel of niet hoogbegaafdheid te noemen, sterker nog, ik vind dat de IQ-test vaak ook weinig toevoegd. Als je ziet dat een kind zich verveelt op school of onderpresteert kan je daar ook zonder "label" op inspelen. Hetzelfde geldt voor gedragsproblemen, problemen in de omgang met klasgenoten of problemen met concentreren. Pas als dat allemaal niet lukt heeft het zin om verder te gaan kijken en voegen de "labels" iets toe.

Op de vraag eerder hierboven; als een kind mee doet, goed in zijn/haar vel zit maar naar jouw idee toch iets voorloopt, zou mijn advies als professional zijn om het, zeker voor nu, zijn beloop te laten. Zolang je kind geen problemen ervaart, zijn ze er vaak ook niet.
Wat je wel wilt voorkomen is dat je kind niet leert leren, maar daar kun je ook binnenshuis iets mee (denk aan interesses en kinderen daar wat mee laten doen, zoals een instrument leren spelen).
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')