abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 2 maart 2014 @ 20:40:42 #101
640 snoopy
peanuts
pi_137322475
Die 2e is echt leuk! Die eerste moet ik nog lezen.
Ik heb een blauw snoepje en ik heb een roze snoepje
  zondag 2 maart 2014 @ 20:42:02 #102
640 snoopy
peanuts
pi_137322560
quote:
0s.gif Op zondag 2 maart 2014 14:18 schreef Moonah het volgende:

[..]

Als jij weet welke eenvoudige ingrepen die juf pleegt houd ik mij aanbevolen.
Ik ga nu in mijn vakantie de taken voor de twee hoogbegaafde kinderen in mijn groep in orde maken voor de komende periode. Omdat ze er dringend behoefte aan hebben. Maar liever zou ik gewoon vakantie willen vieren. :')
Moonah, ik DM je morgen :)
Ik heb een blauw snoepje en ik heb een roze snoepje
  zondag 2 maart 2014 @ 20:53:56 #103
35189 Troel
scherp en bot
pi_137323238
quote:
1s.gif Op zondag 2 maart 2014 15:21 schreef silliegirl het volgende:

[..]

Er zit veel overlap in gedrag tussen ASS en meerbegaafdheid. Ik kan uitleggen hoe ik (als psycholoog) diagnostisch het onderscheid maak tussen ASS en hoogbegaafdheid of een combi van die twee, maar dan ben ik even bezig.

Dus is er overlap: ja zeker. Is het hetzelfde? Zeker niet.
Hoeft niet hoor ;)
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
  zondag 2 maart 2014 @ 21:21:48 #104
418662 Noordsestern
vliegt het verst
pi_137324774
quote:
14s.gif Op zondag 2 maart 2014 20:40 schreef snoopy het volgende:
Die 2e is echt leuk! Die eerste moet ik nog lezen.
:)
  zondag 2 maart 2014 @ 21:27:28 #105
418662 Noordsestern
vliegt het verst
pi_137325107
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 februari 2014 19:24 schreef debuurvrouw het volgende:
En dit zijn dus de mensen die er voor zorgen dat je als ouder je mond wel houdt. Dat je het zelf wel uitzoekt.
Gelukkig heb ik een orhopedagoge getroffen die andere dingen zegt en me wel zinvolle adviezen heeft gegeven.
En die gespecialiseerd is op dit gebied.
quote:
1s.gif Op zaterdag 1 maart 2014 21:06 schreef debuurvrouw het volgende:

[..]

dat Hansje ook best slim is en helemaal geen last heeft van 'leren-leren' lastig vinden.
Dat je opvoeding vast faalt als je kind zelfbewust is en faalangstig.

Dus.
quote:
Hoi, allen.

Leuk topic dit. Interessante links ook, waarvoor dank :)

De vooroordelen die ik tegenkwam zijn helaas minder leuk. Daar heb ik vanmiddag dan ook een artikeltje over geschreven, (deels op basis van de links hier) waarin een paar van die vooroordelen weerlegd worden met feiten.

http://educatie-en-school(...)nderen-weerlegd.html

Kun je mooi gebruiken om onwetende mensen mee om de oren te slaan })

[ Bericht 0% gewijzigd door Noordsestern op 03-03-2014 00:45:48 ]
  maandag 3 maart 2014 @ 17:09:52 #106
418662 Noordsestern
vliegt het verst
pi_137350725
Nog wat kleine wijzigingen gedaan. Het zijn nu 7 in plaats van 5 misverstanden. :)
pi_137365928
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 februari 2014 18:18 schreef Claudia_x het volgende:
Op z'n minst het beste onderwijs dat beschikbaar is. Ik vind het onverdedigbaar dat kinderen die niet goed kunnen meekomen of vooruit lopen op een of andere manier meer aandacht of meer investering verdienen dan middelmatige kinderen. Is dat een rechtvaardige verdeling van middelen?
het gaat er volgens mij niet om of elk kind precies evenveel tijd, aandacht, geld krijgt, maar of het in staat is zijn potentieel te halen. En dat kan best bij het ene kind of bij de ene groep kinderen minder tijd/geld/aandacht kosten dan bij het andere kind.
Van kinderen met Down is bekend dat zij door goede begeleiding van een iq van 20/25 gemiddeld, lang geleden, nu zo'n 40-50 punten hoger kunnen komen, en soms ook MBO of heel soms zelfs bc niveau kunnen halen. Voor die groep maakt de extra begeleiding heel veel verschil. Dan vind ik het rechtvaardig om hen die tijd, aandacht, middelen ook te geven.
Ik denk dat het verschil dat je kunt maken voor een kind met het budget en de middelen die je hebt best mag meespelen bij de verdeling daarvan.

[ Bericht 0% gewijzigd door poemojn op 03-03-2014 22:58:28 ]
pi_137409078
quote:
1s.gif Op maandag 3 maart 2014 22:52 schreef poemojn het volgende:

Ik denk dat het verschil dat je kunt maken voor een kind met het budget en de middelen die je hebt best mag meespelen bij de verdeling daarvan.
Dat roept allerlei lastige vragen op. Hoe bepaal je of je verschil kunt maken en hoe groot dat verschil is? Dat weet je pas achteraf, dus moet je je dan vooral gaan richten op groepen waarvan je weet dat die baat hebben bij bepaalde methodes? Als je het over groepen hebt, heb je het over gemiddeldes dus er vallen dan individuen buiten de boot.

En wat is een groot verschil en wat is een klein verschil? Stel je voor dat je bij iemand die ernstig geestelijk gehandicapt is weinig progressie boekt op iq, maar wel progressie in welzijn of kwaliteit van leven. Is dat niet de investering waard? De vraag is dus of ook iq alles is waar het om gaat.

Het roept ook vragen op over de methodes. Als je weinig progressie boekt bij een persoon of een bepaalde groep, ligt dat dan aan het individu of aan de methode? Misschien moeten bestaande methodes verbeterd worden of laat het een noodzaak tot het ontwikkelen van nieuwe methodes zien.

Dit raakt voor mij aan een veel fundamentelere kwestie, namelijk de potentie van elk persoon om te floreren. Ik geloof dat het in elk persoon zit, dat je het niet tegen een absolute meetlat kunt houden, en dat elk individu gelijke rechten behoort te zitten in dit opzicht. Dat wil zeggen, de een hoort niet meer rechten of claims te hebben dan de ander. Het raakt voor mij aan een fundamenteel gelijkheidsbeginsel.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  donderdag 6 maart 2014 @ 01:20:29 #109
22740 Grijs
en eigenwijs
pi_137437218
quote:
0s.gif Op maandag 3 maart 2014 17:09 schreef Noordsestern het volgende:
Nog wat kleine wijzigingen gedaan. Het zijn nu 7 in plaats van 5 misverstanden. :)
Mooi stukje. Vooral vooroordeel 3 is hier herkenbaar; mijn man heeft maanden thuis gezeten, omdat hij overspannen was door te weinig uitdaging.

Met onze oudste gaat het nog steeds goed op school, we hebben nog nooit spijt gehad van de versnelling. Hij zit nu in de 2e klas van het gymnasium en krijgt ook nog verbreding. Hij heeft veel vrienden in zijn klas en haalt prima cijfers. :)
"Het meeste werk is onbegonnen werk
...eenmaal begonnen wordt het al snel minder"
- [i]Rikkert Zuiderveld[/i]
pi_137444241
Op zich heb je wel een punt, net dat Down sydroom..
  donderdag 6 maart 2014 @ 12:56:06 #111
418662 Noordsestern
vliegt het verst
pi_137444271
quote:
1s.gif Op donderdag 6 maart 2014 01:20 schreef Grijs het volgende:

[..]

Mooi stukje. Vooral vooroordeel 3 is hier herkenbaar; mijn man heeft maanden thuis gezeten, omdat hij overspannen was door te weinig uitdaging.

Met onze oudste gaat het nog steeds goed op school, we hebben nog nooit spijt gehad van de versnelling. Hij zit nu in de 2e klas van het gymnasium en krijgt ook nog verbreding. Hij heeft veel vrienden in zijn klas en haalt prima cijfers. :)
Dank! Zo te horen is jouw gezin een aardige illustratie van mijn stuk, zowel in positief als in negatief opzicht.

Ik heb het ook een beetje uit frustratie geschreven. Als het op hb aankomt hoor je ineens heel veel boerenwijsheid en psychologie van de koude grond.

Dingen als 'je moet ze toch ook met de rest van de wereld om leren gaan, want dan kweek je wijsheid in plaats van intelligentie'. Klinkt prachtig, maar als er té star aan vast gehouden wordt, terwijl het kind ongelukkig is, waar ben je dan mee bezig?

Soms heb ik het idee dat hb kinderen de enige groep zijn waarbij hun ontwikkeling bewust wordt stil gezet, op basis van niet doordachte ideeën.
pi_137444282
quote:
0s.gif Op donderdag 6 maart 2014 12:56 schreef Noordsestern het volgende:
Soms heb ik het idee dat hb kinderen de enige groep zijn waarbij hun ontwikkeling bewust wordt stil gezet, op basis van niet doordachte ideeën.
Laat een gewoon kind eens een jaar niks (schools) leren, omdat je het idee hebt 'dat er ook aandacht moet zijn voor de andere aspecten van het leven'.

Binnen een week heb je dan een ambtenaar op je dak. :{w
pi_137482923
Gisteren was bij RTL Late Night een item over het nieuwe format Slimmeriken. Het is ondersteund door mensen van Mensa en een gekopieerd format uit GB.

Zelf krijg ik er de kriebels van. Sowieso je kinderen trucjes laten doen op tv.

De discussie hier daarentegen blijft boeiend om te volgen.
pi_137483531
quote:
0s.gif Op woensdag 5 maart 2014 11:35 schreef Claudia_x het volgende:

Dit raakt voor mij aan een veel fundamentelere kwestie, namelijk de potentie van elk persoon om te floreren. Ik geloof dat het in elk persoon zit, dat je het niet tegen een absolute meetlat kunt houden, en dat elk individu gelijke rechten behoort te zitten in dit opzicht. Dat wil zeggen, de een hoort niet meer rechten of claims te hebben dan de ander. Het raakt voor mij aan een fundamenteel gelijkheidsbeginsel.
voor alle duidelijkheid nog even, natuurlijk is iq niet het enige waar het om gaat. Ik haalde het aan omdat het een duidelijke indicatie geeft van wat zo'n kind door de begeleiding nu wel kan bereiken wat het zo'n 50 jaar geleden in een instelling niet kon bereiken.
Geluk is moeilijk meetbaar. Een overheid zal snel in groepen moeten denken en werken omdat ze voor een grote groep mensen verantwoordelijk zijn. En verantwoording moeten afleggen over de besteding van het belastinggeld, en dus graag met meetbare dingen werken.
Verder is het een bekend dilemma idd. Sommige gezinnen hebben meerdere hoogbegaafde kinderen, willen graag Leonardo-onderwijs bieden, maar kunnen dat door een beperkt budget en een hoge ouderbijdrage niet voor alle kinderen betalen. Het ene gezin kiest er dan voor alle kinderen op de reguliere school te laten, het andere gezin probeert te bepalen welk kind dat speciale onderwijs het hardst nodig heeft en laat dat kind dan gaan.
Dit plaatje over onderwijs ken je vast wel..
  maandag 10 maart 2014 @ 12:09:10 #115
418662 Noordsestern
vliegt het verst
  vrijdag 14 maart 2014 @ 11:58:30 #116
418662 Noordsestern
vliegt het verst
  zondag 29 juni 2014 @ 13:50:19 #117
11682 Moonah
Jolie femme
pi_141678723
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 juni 2014 22:20 schreef p_iglet het volgende:

hier in groep 4 dit jaar rekentijgers, kien en compacting voor rekenen.
en voor taal en spelling soortgelijke zaken. Maar Pepijn heeft gewoon geen enkele belangstelling voor verrijkingstof op papier.
quote:
1s.gif Op zaterdag 28 juni 2014 22:43 schreef debuurvrouw het volgende:

[..]

rekentijgers vonden mijn jongens ook echt heel erg stom. Die methode gebruiken ze ook niet meer bij ons op school. Nu iets anders en dat slaat wel aan.
Even jullie quotes hier gezet. Ik werk in de groep ook met Rekentijgers (en Kien). En gelukkig vinden de kinderen in mijn groep het meestal wel leuk om mee te werken. Ik heb 3 HB kinderen in de groep plus nog twee die meedoen omdat ze heel hoog scoren met rekenen. Het kind met het hoogste IQ (>146 :o ) heeft de meeste moeite met Rekentijgers. Niet omdat hij het niet zou snappen, maar juist omdat hij niet kan doorzetten, het lukt hem niet met twee vingers in zijn neus en dan haakt hij af. Dat is dan toch óók een leerpunt voor hem? Ik benader dat tenminste wel zo bij hem.
Maar ik vraag me dus af, er zijn toch meer kinderen die een hekel hebben aan 'papieren werk'? Er zijn meer kinderen die het leuker vinden om met iets concreets bezig te zijn ipv met een werkboekje. Dat is toch niet specifiek voor kinderen die meer-/hoogbegaafd zijn? En in hoeverre moet je dan als LK speciaal voor hen de uitzondering maken terwijl andere kinderen dat ook wel zouden willen? Oprechte vraag hoor, ik probeer te leren.
In mijn groep ben ik gaan werken met Knex. Zowel voor de HB kinderen als voor de rest. Want ze vinden het allemaal leuk om daarmee bezig te zijn tijdens de rekenles.
"Bloemen zijn rood jongeman... "
Zo. Dan witte gullie dè ôk wir.
  zondag 29 juni 2014 @ 13:51:46 #118
11682 Moonah
Jolie femme
pi_141678779
Oh ja, en dit vind ik wel een mooie:

"Bloemen zijn rood jongeman... "
Zo. Dan witte gullie dè ôk wir.
  zondag 29 juni 2014 @ 13:53:37 #119
131983 debuurvrouw
The girl nextdoor
pi_141678835
oh, de rekentijgers werden vervangen door pluswerkboeken. dus niet door iets concreets. Mijn jongens (waarvan een op zeker niet hoogbegaafd) vonden ze niet uitdagend. Het was gewoon meer van hetzelfde. En dáárom lukte doorzetten niet.
De huidige pluswerkboeken hebben dat probleem niet. Ze zijn dus gewoon van de ene methode naar de andere gegaan. Eigenlijk alle kinderen die verdieping nodig hadden voor rekenen vonden ze niet leuk.
Het maakt ook niet uit of je koopt, kraakt of huurt, buurvrouw is steeds in de buurt.
  zondag 29 juni 2014 @ 13:57:38 #120
11682 Moonah
Jolie femme
pi_141678962
Bijzonder. Ik vind Rekentijgers wel degelijk verdiepend en van een heel ander kaliber dan Pluswerkboeken.
"Bloemen zijn rood jongeman... "
Zo. Dan witte gullie dè ôk wir.
  zondag 29 juni 2014 @ 14:16:25 #121
131983 debuurvrouw
The girl nextdoor
pi_141679503
quote:
0s.gif Op zondag 29 juni 2014 13:57 schreef Moonah het volgende:
Bijzonder. Ik vind Rekentijgers wel degelijk verdiepend en van een heel ander kaliber dan Pluswerkboeken.
ik zit alleen te denken of het niet iets anders was. En dat rekentijgers ervoor in de plaats is gekomen. :?
heb je wat aan hè? :P
dat ze eerst iets hadden met toppers? iets. er zijn al zoveel methodes de revue gepasseerd...
Mijn kleine wordt nu vooruit getoetst en krijgt alleen instructie op waar hij uitvalt. Mes snijdt aan twee kanten; hij let beter op omdat hij wéét dat hij het niet weet en hij groeit in zijn zelfvertrouwen omdat hij leert dat hij al best veel weet. (als je begrijpt wat ik bedoel)
en dan dus een pluswerk. maar zijn scores schieten te ver omhoog. er moet weer even aan de bel getrokken.
Het maakt ook niet uit of je koopt, kraakt of huurt, buurvrouw is steeds in de buurt.
  zondag 29 juni 2014 @ 17:38:52 #122
1762 YPPY
Yppiaans
pi_141686678
Hier is Kien wel populair, dat doen ze met een groepje buiten de klas. Juf had geen tijd om vragen hierover te beantwoorden, dus als de andere kinderen het ook niet wisten, liep mijn dochter vast. (Niet hb hoor, maar een iets hogere score dan gemiddeld.) Gelukkig komen er nu kinderen uit groep 8 helpen om vragen te beantwoorden en dat is een succes. Van het normale werk hoeven ze niet alles te maken, bijv. alleen som 1, 3 en 6 en daarna mogen ze naar de verdieping. Dat is wel fijn.
Met estafette (begrijpend lezen denk ik?) doen ze ook meteen andere boekjes ipv eerst het normale werk. Ook met kinderen uit groep 8 erbij.
"wat een heerlijke yppiaanse reactie! Vol begrip, nooit veroordelend en zeker niet stekelig! #hulde"
Hoe langer de weg naar de top, hoe mooier het uitzicht!
*OUD heilige*
pi_141686969
De rekentijgers zijn wel van het niveau waarop hij is doorgetoetst? Dus stel, kind zit in groep 4 maar beheerst de stof tm 5, krijgt hij dan de rekentijgers van groep 4 of 5 of 6?
pi_141687579
quote:
0s.gif Op zondag 29 juni 2014 13:51 schreef Moonah het volgende:
Oh ja, en dit vind ik wel een mooie:

[ afbeelding ]
Exact hier heeft Sjaak last van!!!! :o


Stom kdv probeert m door gaatje standaard te dauwen. Sjaak valt echter buiten dat gaatje. Gevolg: enorm onzeker en verlegen. :{ zo erg dat ie zich voor alles en iedereen afsluit.
Sjakie ♥ 10-7-10
Japie ♥ 4-2-14
  zondag 29 juni 2014 @ 18:27:44 #125
131983 debuurvrouw
The girl nextdoor
pi_141688482
quote:
1s.gif Op zondag 29 juni 2014 17:48 schreef poemojn het volgende:
De rekentijgers zijn wel van het niveau waarop hij is doorgetoetst? Dus stel, kind zit in groep 4 maar beheerst de stof tm 5, krijgt hij dan de rekentijgers van groep 4 of 5 of 6?
durf ik mijn hand niet voor in t vuur te steken. Maar nu met kind 3 gaat het wel echt stukken beter. Maar andere verrijking.
Het maakt ook niet uit of je koopt, kraakt of huurt, buurvrouw is steeds in de buurt.
pi_141697182
Moonah ik verwacht van de leerkracht ook helemaal niet dat die alleen voor pepijn een uitzondering maakt hoor. Hij zal papieren werk toch moeten leren. Net als dat je soms dingen moet doen die je niet leuk vindt.
En doorwerken als iets niet lukt staat hier enorm hoog op het lijstje als een punt waaraan gewerkt moet werken. Maar net zoals jou klas knex leuk vind t is bij pepijn de kast met rekenspelletjes veel leuker dan rekentijgers of kien.
Het lastige is hier vooral dat begrip veel verder is dan de uitvoering. Pepijn kan je prima uitleggen hoe breuken, procenten, wortels etc werken, maar heeft nog lang niet alle tafels geautomatiseerd. En vooral het begrip deel is wat pepijn leuk en interessant vindt. Dan is hij in zijn element. Maar zowel wij als de juffen weten niet goed hoe we dat het best tot zijn recht kunnen laten komen. Nu lukt dat op spaarzame momenten. Je spreekbeurt houden over de zwaartekracht, tijdens de projectweek over je lijf dingen uitvinden over smaakpapillen en met een groep 8 leerling samen alle organen op hun plek plakken (pepijn was dolgelukkig dat hij zijn grote maatje en ook die van anderen kon helpen omdat hij wist hoe het moest).

We hopen nu vooral dat de zaakvakken vanaf groep 5 daar meer ruimte voor geven. Bij taal en rekenen is dat gewoon lastiger. Zeker wanneer je als juf 30 kinderen hebt met zeer diverse gebruiksaanwijzingen.
  dinsdag 1 juli 2014 @ 12:30:09 #127
54772 Silmarwen
The World is in our hands
pi_141760060
Goed, onze oudste gaat naar groep 3 in sept. Het is al duidelijk dat ze qua niveau iig halverwege groep 3 zit qua lezen en rekenen. Bij haar CITO had ze de bijna volledige score (A+ met beide toetsen) Ze begint iig als "zon" en als dit goed gaat of niet genoeg is, krijgt ze verdieping. Ze is gelukkig, gaat graag naar school, loopt allemaal prima.

Onze jongste echter... Ze is vaak een kleine tiran, vraagt de hele dag door, "lastige vragen" zoals Waarom groeien bomen, waar was ik toen jij niet geboren was, komt een tweeling uit 2 zaadjes (nadat haar zus had gezegd dat een baby uit een zaadje en een ei kwam) en merkt achterloos op als ik zeg dat haar zus, zijzelf en ik 2 eitjes krijgt "Oh dat is dan 3 keer 2 eitjes" en als ik vraag wat het totaal is zegt ze "zes." Ze kent veel letter, cijfers tot en met 20, kan vooruit en achteruit tellen etc etc.

Ik heb toen het CB om hulp gevraagd en die zeggen "zet haar maar op peutergym." Ook op de psz begint ze zich te misdragen, uitdagen, bijdehand enzo. Daar bieden ze haar wel LOCO voor groep 1 en 2 aan en dat vindt ze wel erg leuk. Speelgoed kijkt ze niet naar om, Squla vindt ze wel onwijs leuk, en buitenspelen.

Ze gaat pas na de herfstvakantie naar school, wij twijfelen of we niet iets vaan een IQ test moeten laten doen, maar die zijn gewoon 500 euro. Dan is de hoop dus dat ze op school kijken naar het hoe en wat, want ik vrees met grote vrezen, dat dit een moeilijker traject gaat worden dan haar zusje.

Heeft hier iemand ervaring met een IQ test bij 3 jarige? Ik ben zo bang dat we er naast zitten, ze een IQ heeft van 125 of iets, en we vervolgens 500 euro hebben weggegooid.
  dinsdag 1 juli 2014 @ 12:51:12 #128
100412 mefke79
komt goed!
pi_141760704
Silmarwen is het geen optie om te kijken of ze eerder op school terecht kan? Zijn er in jullie omgeving scholen die werken met speciale 3+ groepen? Dat ze dus wat meer uitdaging krijgt. Onze jongens zitten op een school waar kinderen vanaf 3 welkom zijn. Nou zijn die absoluut niet hoogbegaafd voor zover ik weet, maar nu jongste meer uitdaging krijgt dan op het oude kdv is zijn gedrag wel stukken beter. Hij verveelde zich duidelijk. Hij draait nu gewoon mee in de kleutergroep onder het motto alles mag en niets moet.
* Mama van Driekus (0909) en Tienus (0611) *
*waarom hebben konijnen zulke grote oren als ze toch niet luisteren? *
pi_141760961
Mijn moeder heeft 40+ jaar in het onderwijs gezeten, veel gedaan met hoogbegaafde kindjes, en zij raadde het mij af om nu al een IQ test te doen. Hij zou daar veel te jong voor zijn, en dan geeft het geen goed beeld. Overigens presteert Sjaak slecht "onder druk", dus vermoed ik dat een IQ test ook uit dat oogpunt nog geen goed beeld zou geven. Sjaak wordt volgende week vier. Geen idee vanaf wanneer een IQ test wél een getrouw beeld zou geven, overigens.
Sjakie ♥ 10-7-10
Japie ♥ 4-2-14
  dinsdag 1 juli 2014 @ 13:10:11 #130
54772 Silmarwen
The World is in our hands
pi_141761364
School hier wil, vanwege verzekering, haar niet eerder laten starten. Er is overigens wel een Leonardoschool in de stad naast ons die start vanaf 3 jaar, maarrrrrrrrr daarvoor heb je een IQ test nodig. Bovendien willen we graag dat ze naar de dorpsschool gaat ivm sociale contacten.

Men zegt vanaf 6 jaar, maar aan de andere kant, als een kind cognitief, significant voorloopt, moet dat ook geen issue zijn. Ze gebruiken tegenwoordig wel een andere test voor kinderen onder de 6 jaar, en in 40 jaar tijd is natuurlijk ook een heleboel verandert. ;)
  dinsdag 1 juli 2014 @ 13:30:47 #131
100412 mefke79
komt goed!
pi_141762133
Silmarwen inderdaad, scholen mogen het weigeren ivm verzekering. Maar er zijn scholen die een 3+ groep bij een kleuterklas zetten (dus kdv bij school), vandaar de vraag.
* Mama van Driekus (0909) en Tienus (0611) *
*waarom hebben konijnen zulke grote oren als ze toch niet luisteren? *
pi_141763202
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 juli 2014 13:10 schreef Silmarwen het volgende:
School hier wil, vanwege verzekering, haar niet eerder laten starten. Er is overigens wel een Leonardoschool in de stad naast ons die start vanaf 3 jaar, maarrrrrrrrr daarvoor heb je een IQ test nodig. Bovendien willen we graag dat ze naar de dorpsschool gaat ivm sociale contacten.

Men zegt vanaf 6 jaar, maar aan de andere kant, als een kind cognitief, significant voorloopt, moet dat ook geen issue zijn. Ze gebruiken tegenwoordig wel een andere test voor kinderen onder de 6 jaar, en in 40 jaar tijd is natuurlijk ook een heleboel verandert. ;)
:Y De bekendste en meest gebruikte IQ-test voor kinderen is de WISC, die is inderdaad pas vanaf zes jaar. Maar je hebt ook de WIPPSI en de SON (een niet verbale test) voor kinderen vanaf vier jaar. Voor nog jongere kinderen zijn er ontwikkelingsschalen, die soms al vanaf een paar maanden oud gebruikt kunnen worden. Maar daar krijg je dan geen iq-getal uit. Maar hoeveel waarde je daaraan moet hechten is al een punt van discussie, maar dat terzijde ;) Over het algemeen kun je wel zeggen dat de kwaliteit van cognitieve testen een forse vlucht heeft genomen de afgelopen decennia. Maar ik vind dat je de belasting voor een kind ook niet moet onderschatten, het is een flinke zit. En voor een faalangstig kind kan de testsituatie fors bedreigend zijn.
I'm not troubled or sad, I'm just ready for bed.
  dinsdag 1 juli 2014 @ 14:40:22 #133
131983 debuurvrouw
The girl nextdoor
pi_141764642
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 juli 2014 13:59 schreef Clubsoda het volgende:

[..]

:Y De bekendste en meest gebruikte IQ-test voor kinderen is de WISC, die is inderdaad pas vanaf zes jaar. Maar je hebt ook de WIPPSI en de SON (een niet verbale test) voor kinderen vanaf vier jaar. Voor nog jongere kinderen zijn er ontwikkelingsschalen, die soms al vanaf een paar maanden oud gebruikt kunnen worden. Maar daar krijg je dan geen iq-getal uit. Maar hoeveel waarde je daaraan moet hechten is al een punt van discussie, maar dat terzijde ;) Over het algemeen kun je wel zeggen dat de kwaliteit van cognitieve testen een forse vlucht heeft genomen de afgelopen decennia. Maar ik vind dat je de belasting voor een kind ook niet moet onderschatten, het is een flinke zit. En voor een faalangstig kind kan de testsituatie fors bedreigend zijn.
mijn toen nog niet 6 jarige zoon heeft nog wat anders gedaan. Die was net te jong voor WISC en deed dus...... *moet ik over nadenken* iets met V op het laatst?
Bij een erkend bureau laten testen die ervaring had/heeft met jonge kinderen, onderpresteerders en faalangstigen. Dat ging echt erg goed. Hij heeft drie dagen genoten. :D
Het maakt ook niet uit of je koopt, kraakt of huurt, buurvrouw is steeds in de buurt.
pi_141765148
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 juli 2014 13:59 schreef Clubsoda het volgende:

[..]

:Y De bekendste en meest gebruikte IQ-test voor kinderen is de WISC, die is inderdaad pas vanaf zes jaar. Maar je hebt ook de WIPPSI en de SON (een niet verbale test) voor kinderen vanaf vier jaar. Voor nog jongere kinderen zijn er ontwikkelingsschalen, die soms al vanaf een paar maanden oud gebruikt kunnen worden. Maar daar krijg je dan geen iq-getal uit. Maar hoeveel waarde je daaraan moet hechten is al een punt van discussie, maar dat terzijde ;) Over het algemeen kun je wel zeggen dat de kwaliteit van cognitieve testen een forse vlucht heeft genomen de afgelopen decennia. Maar ik vind dat je de belasting voor een kind ook niet moet onderschatten, het is een flinke zit. En voor een faalangstig kind kan de testsituatie fors bedreigend zijn.
Dit is nog de belangrijkste reden waarom ik geen test voor Sjaak wil. Een simpel opdrachtje met wat blokken op het CB doet hem al compleet bevriezen. :{
Sjakie ♥ 10-7-10
Japie ♥ 4-2-14
pi_141765244
Silmarwen, wat jammer dat je jongste er last van lijkt te hebben dat ze niet genoeg uitgedaagd wordt. Ik zou op dit moment niet investeren in een test, een stempel is ook maar een stempel, maar goed kijken waar jij en je jongste behoefte aan hebben. Wat zou jou helpen om haar lekkerder in haar velletje te laten zitten? Die vraag kun je neerleggen bij een orthopedagoog met ervaring met hoogbegaafdheid bij jonge kids. Of jouw jongste nou hoogbegaafd is of niet, iemand met ervaring op dat vlak kan je waarschijnlijk wel tips geven. Ook zonder "stempel" kun je tips krijgen, gewoon obv haar gedrag en behoefte. En ze kunnen ook meedenken over wat op school goede keuzes zouden zijn. Dat is zelden weggegooid geld.

Via de oudervereniging Pharos of via gelukkighb.nl kun je pedagogen met deskundigheid vinden. Maar bedenk goed wat je zelf wilt, laat je niet opjutten (morgen naar de school voor hoogbegaafden!) of juist met een kluitje in het riet sturen (nou mevrouw, dat zeggen tegenwoordig alle ouders) en kijk naar wat jij en je meisje nodig hebben. Succes!

O, en pedagogische/psychologische deskundigheid wordt soms gewoon vergoed, goed navragen bij je verzekering waar de deskundige aan moet voldoen.
pi_141765957
quote:
1s.gif Op dinsdag 1 juli 2014 14:40 schreef debuurvrouw het volgende:

[..]

mijn toen nog niet 6 jarige zoon heeft nog wat anders gedaan. Die was net te jong voor WISC en deed dus...... *moet ik over nadenken* iets met V op het laatst?
Bij een erkend bureau laten testen die ervaring had/heeft met jonge kinderen, onderpresteerders en faalangstigen. Dat ging echt erg goed. Hij heeft drie dagen genoten. :D
Hm, ik ken nog de GOS en de RAKIT, maar niets met een v op het einde. Ik heb als kind ook een iq-test gedaan, vanwege twijfel over de overgang naar groep 3 of nog een jaar kleuteren, en ik vond het ook geweldig. Ik voelde me heel slim en belangrijk :+
I'm not troubled or sad, I'm just ready for bed.
pi_141766034
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 juli 2014 14:51 schreef DJMomo het volgende:

[..]

Dit is nog de belangrijkste reden waarom ik geen test voor Sjaak wil. Een simpel opdrachtje met wat blokken op het CB doet hem al compleet bevriezen. :{
Bij mijn peuter is vorige week een ontwikkelingstest afgenomen, gewoon voor de leuk zeg maar. En ik merkte toen wat voor belasting dat kan zijn, hij vond het echt lang duren en ging gewoon op slot op het moment dat hij iets niet wist. Hij is pas 2,5 en heeft genoeg zelfvertrouwen, maar hij had feilloos in de gaten wanneer hij niet aan de norm voldeed en je zag hem daarmee worstelen.
I'm not troubled or sad, I'm just ready for bed.
pi_141766122
sneu he, clubsoda ;( ik vind het echt moeilijk om te zien hoe hij met zichzelf in de knoop ligt.
Sjakie ♥ 10-7-10
Japie ♥ 4-2-14
  dinsdag 1 juli 2014 @ 15:18:09 #139
131983 debuurvrouw
The girl nextdoor
pi_141766251
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 juli 2014 15:10 schreef Clubsoda het volgende:

[..]

Hm, ik ken nog de GOS en de RAKIT, maar niets met een v op het einde. Ik heb als kind ook een iq-test gedaan, vanwege twijfel over de overgang naar groep 3 of nog een jaar kleuteren, en ik vond het ook geweldig. Ik voelde me heel slim en belangrijk :+
Rakit! Die was het!

Ik geloof niet dat slim en belangrijk de gevoelens waren van kind. Hij ging gewoon lekker spelletjes doen en werkjes maken bij die mevrouw. En dat waren leuke nieuwe werkjes. Blij.
Het maakt ook niet uit of je koopt, kraakt of huurt, buurvrouw is steeds in de buurt.
pi_141766319
Ik heb as maandag een afspraak op het audiologisch centrum, het molenspreekuur. Ik geloof dat een iQ test ook een van de onderdelen is...
Sjakie ♥ 10-7-10
Japie ♥ 4-2-14
  dinsdag 1 juli 2014 @ 15:20:54 #141
131983 debuurvrouw
The girl nextdoor
pi_141766357
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 juli 2014 14:51 schreef DJMomo het volgende:

[..]

Dit is nog de belangrijkste reden waarom ik geen test voor Sjaak wil. Een simpel opdrachtje met wat blokken op het CB doet hem al compleet bevriezen. :{
als je de juiste persoon zoekt (met ervaring!) komt dat goed. Echt! Onze deed dat precies zo. Wij wilden om die reden ook niet een test door school gedaan. Hebben. Dus zelf betaald, zelf baas erover. Ook fijn. Wij beslissen wie het wel of niet ziet.
Het maakt ook niet uit of je koopt, kraakt of huurt, buurvrouw is steeds in de buurt.
pi_141766402
Ik was best verbaasd Momo, het is best een laat-maar-waaien-type, en meestal vindt hij het helemaal niet erg als hij niet kan. Maar de testsituatie had duidelijk zijn impact. Ik vind het rot dat je je zorgen maakt om Sjaak :*

Ik vond de één op één situatie heel prettig herinner ik me, Buuf. Zo'n onbekende mevrouw die me vragen stelde en heel serieus nam in alle antwoorden. Daar was op school toch wat minder ruimte voor.
I'm not troubled or sad, I'm just ready for bed.
pi_141766619
Oh ja, dat wilde ik nog zeggen: mensen zulke testen afnemen hebben natuurlijk enorm veel meer ervaring dan de wijkvp op het cb, die snel even tussendoor de blokjestest afneemt. Die nemen hun tijd om contact met een kind op te bouwen en hem te ondersteunen. Ik begrijp je aarzeling heel goed, en ik zou ook nooit 'zomaar' een kind onderwerpen aan een test, maar anderzijds ben ik het ook mee eens dat het heel goed kan gaan als het bij de juiste persoon is. En die zal ook haar observaties en jouw informatie over Sjaak meenemen in de testuitslag. En het uiteindelijk IQ-getalletje is ook niet het belangrijkst. Wel de inschatting of een kind leeftijdsconform presteert of erg voorloopt en of er een disharmonieus profiel is, waarin een kind uitzonderlijk goed is in de ene taak en juist zwak in iets anders. Zo'n beschrijving kan heel waardevol zijn.
I'm not troubled or sad, I'm just ready for bed.
pi_141766668
quote:
1s.gif Op dinsdag 1 juli 2014 15:20 schreef debuurvrouw het volgende:

[..]

als je de juiste persoon zoekt (met ervaring!) komt dat goed. Echt! Onze deed dat precies zo. Wij wilden om die reden ook niet een test door school gedaan. Hebben. Dus zelf betaald, zelf baas erover. Ook fijn. Wij beslissen wie het wel of niet ziet.
Voorlopig doen we gewoon lekker niets. Laat hem eerst maar eens zijn plekje vinden op de basisschool. En mss blijkt hij wel helemaal niet zo slim als wij denken. (aanvulling: en is het alleen maar compensatie voor aspecten waar hij zwaar te kort schiet).

ClubSoda, komt vast goed. zie hierboven ;)
Sjakie ♥ 10-7-10
Japie ♥ 4-2-14
  Moderator dinsdag 1 juli 2014 @ 15:30:20 #145
5428 crew  miss_sly
pi_141766729
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 juli 2014 15:26 schreef Clubsoda het volgende:
Oh ja, dat wilde ik nog zeggen: mensen zulke testen afnemen hebben natuurlijk enorm veel meer ervaring dan de wijkvp op het cb, die snel even tussendoor de blokjestest afneemt. Die nemen hun tijd om contact met een kind op te bouwen en hem te ondersteunen. Ik begrijp je aarzeling heel goed, en ik zou ook nooit 'zomaar' een kind onderwerpen aan een test, maar anderzijds ben ik het ook mee eens dat het heel goed kan gaan als het bij de juiste persoon is. En die zal ook haar observaties en jouw informatie over Sjaak meenemen in de testuitslag. En het uiteindelijk IQ-getalletje is ook niet het belangrijkst. Wel de inschatting of een kind leeftijdsconform presteert of erg voorloopt en of er een disharmonieus profiel is, waarin een kind uitzonderlijk goed is in de ene taak en juist zwak in iets anders. Zo'n beschrijving kan heel waardevol zijn.
Is dat op zo'n jonge leeftijd (kleuter) niet heel moeilijk te bepalen? Wanneer is het niet meer leeftijdsconform?
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_141766752
Wanneer het afwijkt in vergelijking met de normgroep. In theorie niet op een andere manier dan de groeicurven bijvoorbeeld.

Klinkt verstandig Momo!
I'm not troubled or sad, I'm just ready for bed.
  Moderator dinsdag 1 juli 2014 @ 15:33:43 #147
5428 crew  miss_sly
pi_141766838
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 juli 2014 15:31 schreef Clubsoda het volgende:
Wanneer het afwijkt in vergelijking met de normgroep. In theorie niet op een andere manier dan de groeicurven bijvoorbeeld.
Maar stel dat een kleuter leest en goed kan rekenen, maar wel heel graag nog met de leeftijdgenootjes speelt, gewoon, in de huishoek en de bouwhoek, bijvoorbeeld? En helemaal geen interesse heeft in werkjes maken. Dan is het goed lezen en rekenen dus niet leeftijdsconform, maar het willen spelen wel.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_141766935
Maar in dat geval maak je ook een vergelijking tussen de cognitieve en sociaal-emotionele ontwikkeling. En als daar een grote discrepantie tussen ziet, is dat ook iets om bij stil te staan. Je ziet dat veel bij kinderen die cognitief heel sterk zijn, dat ze sociaal-emotioneel leeftijdsconform (en dat lijkt dan zwak in verhouding) functioneren. Volgens mij gaat daar de twijfel over wel of niet doorgaan naar groep 3 bij vroege leerlingen ook over.
I'm not troubled or sad, I'm just ready for bed.
  Moderator dinsdag 1 juli 2014 @ 15:38:58 #149
5428 crew  miss_sly
pi_141767009
Ja, dat is waar. Ik denk bij sociaal-emotionele ontwikkeling meestal aan aansluiting vinden bij de andere kindjes, maar dat is het niet alleen natuurlijk.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_141768073
Sjaak is cognitief heel ver, maar sociaal emotioneel zwak. Mede door zijn faalangst en onzekerheid.
Sjakie ♥ 10-7-10
Japie ♥ 4-2-14
  Moderator dinsdag 1 juli 2014 @ 16:11:01 #151
5428 crew  miss_sly
pi_141768120
S is sociaal-emotioneel niet heel zwak, heb ik het idee. Ze heeft een fijne aansluiting bij alle kindjes, van welke leeftijd dan ook. Maar ze speelt veel liever dan dat ze werkjes doet of dingen leert, terwijl ze heel goed leest en rekent al.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  dinsdag 1 juli 2014 @ 17:17:54 #152
386633 Adnap
I love Life !
pi_141770683
T kan ook andersom is hier de ervaring : sociaal niet passen bij je leeftijd maar 4 jaar ouder (orthopedagoog/psycholoog/psychiater) en dan ook nog eens (erkend) HB, dat werkt dus niet als je puber bent.

Iemand hier ervaring mee ?
I live life, i love life
Op Youtube dagelijks vlogs en kookvideo's bij Vraag 't Suus
  Moderator dinsdag 1 juli 2014 @ 17:23:12 #153
5428 crew  miss_sly
pi_141770915
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 juli 2014 17:17 schreef Adnap het volgende:
T kan ook andersom is hier de ervaring : sociaal niet passen bij je leeftijd maar 4 jaar ouder (orthopedagoog/psycholoog/psychiater) en dan ook nog eens (erkend) HB, dat werkt dus niet als je puber bent.

Iemand hier ervaring mee ?
je bedoelt dat hij cognitief en sociaal-emotioneel een paar jaar voor loopt?
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  dinsdag 1 juli 2014 @ 17:29:43 #154
131983 debuurvrouw
The girl nextdoor
pi_141771261
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 juli 2014 17:17 schreef Adnap het volgende:
T kan ook andersom is hier de ervaring : sociaal niet passen bij je leeftijd maar 4 jaar ouder (orthopedagoog/psycholoog/psychiater) en dan ook nog eens (erkend) HB, dat werkt dus niet als je puber bent.

Iemand hier ervaring mee ?
ja. :)
Het maakt ook niet uit of je koopt, kraakt of huurt, buurvrouw is steeds in de buurt.
  dinsdag 1 juli 2014 @ 18:03:51 #155
386633 Adnap
I love Life !
pi_141772786
quote:
1s.gif Op dinsdag 1 juli 2014 17:29 schreef debuurvrouw het volgende:

[..]

ja. :)
en hoe doen jullie dat met school en zo ? Hij functioneert daar gewoon niet, school begrijpt hem niet en hij school niet. School roept : t ver boven maaiveld wij kunnen dat niet.
Nu andere school, of het werkt is vraag 2 maar dit was duidelijk niets.

Miss sly, hij is dus heel slim (iq 140+) en dus ook sociaal emotioneel is hij geen 12 maar 16/17
Lastig met een lijf van een 12 jarige. Plus zie hier boven.
I live life, i love life
Op Youtube dagelijks vlogs en kookvideo's bij Vraag 't Suus
pi_141776936
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 juli 2014 18:03 schreef Adnap het volgende:

[..]

en hoe doen jullie dat met school en zo ? Hij functioneert daar gewoon niet, school begrijpt hem niet en hij school niet. School roept : t ver boven maaiveld wij kunnen dat niet.
Nu andere school, of het werkt is vraag 2 maar dit was duidelijk niets.

Miss sly, hij is dus heel slim (iq 140+) en dus ook sociaal emotioneel is hij geen 12 maar 16/17
Lastig met een lijf van een 12 jarige. Plus zie hier boven.
Specifiek voor een categoriaal gymnasium gekozen om die redenen, los je het probleem niet mee op, maar maakt het wel een stuk makkelijker om er mee om te gaan.
pi_141777080
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 juli 2014 15:36 schreef Clubsoda het volgende:
Maar in dat geval maak je ook een vergelijking tussen de cognitieve en sociaal-emotionele ontwikkeling. En als daar een grote discrepantie tussen ziet, is dat ook iets om bij stil te staan. Je ziet dat veel bij kinderen die cognitief heel sterk zijn, dat ze sociaal-emotioneel leeftijdsconform (en dat lijkt dan zwak in verhouding) functioneren. Volgens mij gaat daar de twijfel over wel of niet doorgaan naar groep 3 bij vroege leerlingen ook over.
Het komt heel vaak voor dat hb kinderen sociaal-emotioneel juist voorlopen, (het zijn allemaal kleine baby's, mama. Als je een ander spelletje wil spelen dan zij, gaan ze huilen en dreigen om toch hun zin te krijgen. Hoe kinderachtig!)

Daardoor vinden ze geen aansluiting bij de klas (met baby's spelen is niet leuk)

En dat wordt dan voor een achterstand aan gezien. Waardoor men het beter vindt om een kind nog een jaartje te laten zitten. Een brand met benzine blussen, naar mijn idee.

Zie ook http://educatie-en-school(...)nderen-weerlegd.html
When it comes to survival..
  dinsdag 1 juli 2014 @ 19:44:22 #158
131983 debuurvrouw
The girl nextdoor
pi_141778192
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 juli 2014 18:03 schreef Adnap het volgende:

[..]

en hoe doen jullie dat met school en zo ? Hij functioneert daar gewoon niet, school begrijpt hem niet en hij school niet. School roept : t ver boven maaiveld wij kunnen dat niet.
Nu andere school, of het werkt is vraag 2 maar dit was duidelijk niets.

Miss sly, hij is dus heel slim (iq 140+) en dus ook sociaal emotioneel is hij geen 12 maar 16/17
Lastig met een lijf van een 12 jarige. Plus zie hier boven.
tja, dat gaat vanzelf. Sowieso zijn de meesten in zijn klas bijna 2 jaar ouder. Dat scheelt enorm. Buiten dat goede aansluiting qua humor enzo. Extra vakken die hem erg aanspreken en die zijn talenten aanspreken. Docenten die niet weten hoe oud hij is en hem dus behandelen als de rest van de klas. Qua computerspellen mocht hij iets ouder dan hij was spelen, qua bedtijd gewoon naar zijn fysieke leeftijd. Verder praten wij er met hem niet over. Hij weet zijn IQ cijfer niet, of zijn verstandelijke leeftijd. Hij weet dat hij sneller door de lesstof is gegaan. Maar dat is niet waar hij zich op kan laten voorstaan. Net als iemand met aanleg voor hard lopen daar pas waardering voor krijgt als hij/zij gaat trainen om met dat talent de snelste/beste te worden. Hij zit op z'n plek in zijn huidige leerjaar. Wel praten we over de verschillen qua bier drinken (niet meer aan de orde ;)) en rijbewijzen enzo. Maar ja, ook die dingen zijn zoals ze zijn.

Ik zeg niet dat jij dit niet doet natuurlijk. Maar ik vertel wat er voor ons dan wel werkt. Wij hebben een uitermate relaxed kind dat lekker in z'n vel zit, niet opvalt in zijn leerjaar en lekker zijn gang gaat.
Hopelijk vinden jullie dat ook op de nieuwe school.
Het maakt ook niet uit of je koopt, kraakt of huurt, buurvrouw is steeds in de buurt.
pi_141782159
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 juli 2014 19:28 schreef LesStroud het volgende:

[..]

Het komt heel vaak voor dat hb kinderen sociaal-emotioneel juist voorlopen, (het zijn allemaal kleine baby's, mama. Als je een ander spelletje wil spelen dan zij, gaan ze huilen en dreigen om toch hun zin te krijgen. Hoe kinderachtig!)

Daardoor vinden ze geen aansluiting bij de klas (met baby's spelen is niet leuk)

En dat wordt dan voor een achterstand aan gezien. Waardoor men het beter vindt om een kind nog een jaartje te laten zitten. Een brand met benzine blussen, naar mijn idee.

Zie ook http://educatie-en-school(...)nderen-weerlegd.html
Oh, dat kan zijn hoor. Ik ging in dit geval in op de vraag hoe je discrepanties in de ontwikkeling opmerkt en wat dat zou kunnen betekenen.
I'm not troubled or sad, I'm just ready for bed.
  dinsdag 1 juli 2014 @ 20:34:53 #160
386633 Adnap
I love Life !
pi_141782168
quote:
1s.gif Op dinsdag 1 juli 2014 19:44 schreef debuurvrouw het volgende:

[..]

tja, dat gaat vanzelf. Sowieso zijn de meesten in zijn klas bijna 2 jaar ouder. Dat scheelt enorm. Buiten dat goede aansluiting qua humor enzo. Extra vakken die hem erg aanspreken en die zijn talenten aanspreken. Docenten die niet weten hoe oud hij is en hem dus behandelen als de rest van de klas. Qua computerspellen mocht hij iets ouder dan hij was spelen, qua bedtijd gewoon naar zijn fysieke leeftijd. Verder praten wij er met hem niet over. Hij weet zijn IQ cijfer niet, of zijn verstandelijke leeftijd. Hij weet dat hij sneller door de lesstof is gegaan. Maar dat is niet waar hij zich op kan laten voorstaan. Net als iemand met aanleg voor hard lopen daar pas waardering voor krijgt als hij/zij gaat trainen om met dat talent de snelste/beste te worden. Hij zit op z'n plek in zijn huidige leerjaar. Wel praten we over de verschillen qua bier drinken (niet meer aan de orde ;)) en rijbewijzen enzo. Maar ja, ook die dingen zijn zoals ze zijn.

Ik zeg niet dat jij dit niet doet natuurlijk. Maar ik vertel wat er voor ons dan wel werkt. Wij hebben een uitermate relaxed kind dat lekker in z'n vel zit, niet opvalt in zijn leerjaar en lekker zijn gang gaat.
Hopelijk vinden jullie dat ook op de nieuwe school.
Zo doe ik het ook ongeveer, alleen is hij dus ook nog eens een puber categorie 10 op een schaal van 12. Plus dat hij van zijn huidige docenten amper ondersteuning krijgt. Hij weet ook zijn iq niet, wel dat hij slim is maar daar was ie zelf al wel achter ;)

quote:
0s.gif Op dinsdag 1 juli 2014 19:25 schreef Lilliesleaf het volgende:

[..]

Specifiek voor een categoriaal gymnasium gekozen om die redenen, los je het probleem niet mee op, maar maakt het wel een stuk makkelijker om er mee om te gaan.
Dat was hier geen optie, broer zit daar en kind past daar echt niet. Strak gaat hij naar een school met een begaafdheidsprofiel. Hij is proef wezen draaien en kwam opgelucht thuis.
I live life, i love life
Op Youtube dagelijks vlogs en kookvideo's bij Vraag 't Suus
  Moderator dinsdag 1 juli 2014 @ 20:38:51 #161
5428 crew  miss_sly
pi_141782520
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 juli 2014 15:36 schreef Clubsoda het volgende:
Maar in dat geval maak je ook een vergelijking tussen de cognitieve en sociaal-emotionele ontwikkeling. En als daar een grote discrepantie tussen ziet, is dat ook iets om bij stil te staan. Je ziet dat veel bij kinderen die cognitief heel sterk zijn, dat ze sociaal-emotioneel leeftijdsconform (en dat lijkt dan zwak in verhouding) functioneren. Volgens mij gaat daar de twijfel over wel of niet doorgaan naar groep 3 bij vroege leerlingen ook over.
Onderweg naar huis besefte ik ineens wat eigenlijk het probleem zou kunnen zijn: hoe weet je nou dat het inderdaad te maken heeft met de sociaal-emotionele ontwikkeling, en dat het liever willen spelen geen kwestie is van gemakzucht, luiheid, of gebrek aan uitdaging? Immers, dat een kleuter liever zou spelen, is op zich niet echt een onlogisch iets.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_141782920
Ik heb niet veel praktische kennis van diagnostiek bij jonge kinderen, laat ik dat voorop stellen. Bij jongeren en volwassenen ga je over het algemeen uit van testonderzoek, je (hetero)anamnese (dus wat iemand je zelf vertelt en wat partner/nabije andere meldt), soms vragenlijsten en je observaties tijdens dat alles. Ik verwacht dat je bij kinderen ook veel waarde hecht aan de indruk van de ouders en eventueel leerkracht, en eventuele observaties tijdens spel bijvoorbeeld. Maar diagnostiek laat je natuurlijk niet zomaar doen, er is altijd een hulpvraag. Ouders of school maken zich zorgen, en de reden daarvoor is richtinggevend in je onderzoek.
I'm not troubled or sad, I'm just ready for bed.
  dinsdag 1 juli 2014 @ 20:48:16 #163
54772 Silmarwen
The World is in our hands
pi_141783074
Yade speelt ook graag, is niets luis aan of gebrek aan uitdaging. Ze vindt gezellig keuvelen met klasgenootjes net zo leuk, als werkjes maken, lezen en rekenen. Ze kijkt wel enorm uit naar groep 3, en zal de op een na jongste zijn, zonder een klas over te slaan, maar komt sociaal emotioneel prima mee. Ik zou ook niet weten of ze hoogbegaafd is. Dat ze slim is, staat wel vast. Ze kon woordjes lezen toen ze 5 was (boeit haar op het moment niet zo) en rekenen gaat haar prima af, kleine tafel sommen, deel sommen, optel en aftrek sommen tot en na de 20 en ze scoort elke keer weer een A I op alle cito's.

Maar Jasmin... Die verveelt zich enorm thuis, maar ik kan haar niet de hele dag uitdagen. En als iets niet in een keer lukt is ze boos, dus uitdagen helpt ook niet altijd. Ze is wel onvermoeibaar, kwekt de godsganze dag, moet overal alles van weten, tellen, benoemen. Herkent al letters sinds haar derde, kleuren en vormen toen ze 1 was, begon te praten voor ze een jaar was en spreekt nu met prachtige zinnen. "Nee, dat is niet mogelijk." "Ik weet niet waarom ik dat weet. Dat zit gewoon in mijn hoofd." Maar ze analyseert ook alles. Simpel verse van zagen zagen. Waarom smeert hij niet zelf zijn boterhammen mamma en waar zijn zijn pappa en mamma dan? En dan dus kleine keer sommen maken (2 keer 3 eieren, zijn er dus 6!) Ik twijfel soms zo, ik wil niet zo een vreselijke moeder zijn die denkt dat haar kind zo briljant is, maar eigenlijk gewoon wel slim is.

Maar als ik zie dat ze feilloos de Squla dingen maakt van groep 2 en de LOCO voor 5 jarige, dan ben ik deze keer bang, dat ze op school straks net zo dwars en boos gaat worden, als ze nu vaak thuis is en dat het een teleurstelling is dat ze niet leert lezen als haar zus.

Wij hebben besloten om eens met de huisarts te wisselen van gedachte. Het CB was zo een teleurstelling. "Doe maar op peutergym." Ik wist niet wat ik hoorde.
  dinsdag 1 juli 2014 @ 21:22:04 #164
131983 debuurvrouw
The girl nextdoor
pi_141785026
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 juli 2014 20:34 schreef Adnap het volgende:

[..]

Zo doe ik het ook ongeveer, alleen is hij dus ook nog eens een puber categorie 10 op een schaal van 12. Plus dat hij van zijn huidige docenten amper ondersteuning krijgt. Hij weet ook zijn iq niet, wel dat hij slim is maar daar was ie zelf al wel achter ;)

[..]

Dat was hier geen optie, broer zit daar en kind past daar echt niet. Strak gaat hij naar een school met een begaafdheidsprofiel. Hij is proef wezen draaien en kwam opgelucht thuis.
Hier ook geen ondersteuning van docenten. hij pubert inderdaad niet zo hard. Wellicht scheelt dat. ik heb alleen eens een gesprek gevoerd met de wiskundedocent om eea uit te leggen. die benadert hem nu toch anders en dat werkt wonderbaarlijk goed. Een beetje compassie van de andere kant scheelt dan toch. (dat het geen onwil is maar voor het eerst iets moeten doen) ik hoop dat de hormonen gauw een beetje gaan liggen, dat scheelt ook.
Mijn tweede is ook zo heftig in de puberteit geschoten. Die kon zich ook totaal niet concentreren of überhaupt stof opnemen. die gaat eerst een niveau naar beneden. Voor hem op dit moment echt de beste keuze. als die storm dan wat gaat liggen en hij weer informatie op kan nemen zien we dan wel verder.
Het maakt ook niet uit of je koopt, kraakt of huurt, buurvrouw is steeds in de buurt.
  dinsdag 1 juli 2014 @ 21:24:22 #165
131983 debuurvrouw
The girl nextdoor
pi_141785181
quote:
1s.gif Op dinsdag 1 juli 2014 20:38 schreef miss_sly het volgende:

[..]

Onderweg naar huis besefte ik ineens wat eigenlijk het probleem zou kunnen zijn: hoe weet je nou dat het inderdaad te maken heeft met de sociaal-emotionele ontwikkeling, en dat het liever willen spelen geen kwestie is van gemakzucht, luiheid, of gebrek aan uitdaging? Immers, dat een kleuter liever zou spelen, is op zich niet echt een onlogisch iets.
mijn oudste en jongste wilden als kleuters helemaal niet graag spelen. Totaal geen aansluiting met leeftijdsgenoten. Die begrepen ook niks van mijn jongens. dus dat hóeft niet.
Nou schijnen meisjes wel beter te zijn in "aanpassen" dus enige alertheid lijkt me wel op z'n plaats.
Het maakt ook niet uit of je koopt, kraakt of huurt, buurvrouw is steeds in de buurt.
pi_141786557
Ik kom hier ook maar eens mee posten.

Damian heeft afgelopen jaar groep 3 overgeslagen wegens gebrek aan uitdaging en het erg veel voorlopen op de rest. In groep 4 heeft hij het dit jaar prima gedaan. Hij past goed binnen de groep en het is bijna niet te merken dat hij jonger is. Van totaal niks hoeven doen is hij wel wat aan het werk gezet en heeft hij al een beetje kunnen leren werken. Aan de andere kant blijkt uit het rapportgesprek van gisteren dat hij nog steeds veel voorligt en te weinig uitdaging heeft. Hij is nonchalant, zo van 'ik kan het toch wel'. Lezen/taalopdrachten op school vindt hij minder leuk om te doen en vraagt iets meer van hem. Af is af, dus liever snel dan goed (motivatieprobleempje), terwijl hij dit wel goed/beter kan dan hij soms laat zien. Voornamelijk op het gebied van rekenen en wereldoriëntatie (aardrijkskunde, biologie, geschiedenis) ligt hij veel voor. De school wil hem komend schooljaar extra werk aanbieden d.m.v. verdieping en versnelling. Damian komt in een groep 5/6 dus dat zou prima kunnen, al weet ik niet of ik het eens ben met (weer) een versnelling. Hij krijgt ook Remedial Teaching en zit in een speciaal plusklasje met een aantal leerlingen van de school.
School stuurt aan op een IQ-test, maar ik vraag me af wat de meerwaarde daarvan is?

Ik merk dat ik eigenlijk helemaal niet weet wat van de school kan en mag verwachten en wat er mogelijk is voor kinderen die wat verder zijn?
Nu heeft school zelf de keuze gemaakt om hem een jaar te laten overslaan, wat prima ging in een combinatieklas 3/4. Het begon in groep 3 met wat extra werk waarbij hij in november volledig meedraaide met groep 4 en dus maar besloten is dat hij in groep 4 zat i.p.v. groep 3.
Na de vakantie gaat hij naar groep 5/6 en willen ze hem weer verdieping en versnelling aanbieden. Tot nu toe ontstaat bij mij de indruk dat bij school verdieping voornamelijk versnelling betekent. De lesstof van groep 5 kent hij al, dus laten we doorgaan naar groep 6... Ik vind dit momenteel niet de juiste manier want hij is nog maar 7. Er moeten toch ook andere manieren zijn?
Ik lees hier over bepaalde verdiepingsmethodes en boeken, kan iemand daar meer uitleg of voorbeelden van geven?
  Moderator dinsdag 1 juli 2014 @ 22:05:47 #167
5428 crew  miss_sly
pi_141788215
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 juli 2014 21:24 schreef debuurvrouw het volgende:

[..]

mijn oudste en jongste wilden als kleuters helemaal niet graag spelen. Totaal geen aansluiting met leeftijdsgenoten. Die begrepen ook niks van mijn jongens. dus dat hóeft niet.
Nou schijnen meisjes wel beter te zijn in "aanpassen" dus enige alertheid lijkt me wel op z'n plaats.
Dat proberen we wel, vinger aan de pols. Ik vind het wel erg moeilijk, hoor. Ze is cognitief behoorlijk voor, maar dat merken we vooral thuis. Op school laat ze dat niet zo merken, doet ze mee met de leeftijdgenootjes. We hebben wel met haar juf gesproken en we zitten nu wel op één lijn, geloof ik. We hebben elkaar verteld hoe S zich profileert. Dus ik hoop dat het volgend jaar een beetje opgepakt wordt.

Ik denk niet dat ze hoogbegaafd is, hoor, maar ze is wel wat slimmer/verder dan de anderen en ik zou het zo jammer vinden als dat resulteert in een kind dat alles maar aangewaaid krijgt, te weinig uitdaging krijgt en dadelijk lui of gemakzuchtig wordt, als ze dat niet al is.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  Moderator dinsdag 1 juli 2014 @ 22:06:34 #168
5428 crew  miss_sly
pi_141788260
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 juli 2014 21:43 schreef appelsap het volgende:
Ik kom hier ook maar eens mee posten.

Damian heeft afgelopen jaar groep 3 overgeslagen wegens gebrek aan uitdaging en het erg veel voorlopen op de rest. In groep 4 heeft hij het dit jaar prima gedaan. Hij past goed binnen de groep en het is bijna niet te merken dat hij jonger is. Van totaal niks hoeven doen is hij wel wat aan het werk gezet en heeft hij al een beetje kunnen leren werken. Aan de andere kant blijkt uit het rapportgesprek van gisteren dat hij nog steeds veel voorligt en te weinig uitdaging heeft. Hij is nonchalant, zo van 'ik kan het toch wel'. Lezen/taalopdrachten op school vindt hij minder leuk om te doen en vraagt iets meer van hem. Af is af, dus liever snel dan goed (motivatieprobleempje), terwijl hij dit wel goed/beter kan dan hij soms laat zien. Voornamelijk op het gebied van rekenen en wereldoriëntatie (aardrijkskunde, biologie, geschiedenis) ligt hij veel voor. De school wil hem komend schooljaar extra werk aanbieden d.m.v. verdieping en versnelling. Damian komt in een groep 5/6 dus dat zou prima kunnen, al weet ik niet of ik het eens ben met (weer) een versnelling. Hij krijgt ook Remedial Teaching en zit in een speciaal plusklasje met een aantal leerlingen van de school.
School stuurt aan op een IQ-test, maar ik vraag me af wat de meerwaarde daarvan is?

Ik merk dat ik eigenlijk helemaal niet weet wat van de school kan en mag verwachten en wat er mogelijk is voor kinderen die wat verder zijn?
Nu heeft school zelf de keuze gemaakt om hem een jaar te laten overslaan, wat prima ging in een combinatieklas 3/4. Het begon in groep 3 met wat extra werk waarbij hij in november volledig meedraaide met groep 4 en dus maar besloten is dat hij in groep 4 zat i.p.v. groep 3.
Na de vakantie gaat hij naar groep 5/6 en willen ze hem weer verdieping en versnelling aanbieden. Tot nu toe ontstaat bij mij de indruk dat bij school verdieping voornamelijk versnelling betekent. De lesstof van groep 5 kent hij al, dus laten we doorgaan naar groep 6... Ik vind dit momenteel niet de juiste manier want hij is nog maar 7. Er moeten toch ook andere manieren zijn?
Ik lees hier over bepaalde verdiepingsmethodes en boeken, kan iemand daar meer uitleg of voorbeelden van geven?
Lastig appelsap. Ik kan me voorstellen dat je niet op nog meer versnelling zit te wachten als het anders kan. Hij is nog zo jong.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_141788765
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 juli 2014 19:25 schreef Lilliesleaf het volgende:

[..]

Specifiek voor een categoriaal gymnasium gekozen om die redenen, los je het probleem niet mee op, maar maakt het wel een stuk makkelijker om er mee om te gaan.
Is inderdaad ook niet alles. Zit ook op een categoriaal gymnasium, en zelfs naast een soort "extra project", wat in het leven is geroepen voor mensen die zich vervelen, gemotiveerd zijn en goede cijfers halen, verveel ik me nog.

Het tempo is echt verschrikkelijk laag. Ik leer een uurtje, hupsakee weer een 9. Nu klinkt dit misschien arrogant, maar zo bedoel ik het helemaal niet. Scholen moeten zich meer inzetten voor leerlingen die zich vervelen. Mijn basisschool deed er helemaal niets aan, echt niets. Deze school meer, maar je blijft zien dat ze gefocust zijn op de zwakkere leerlingen. Ze hebben in de 1e, 2e en 3e dus "verdiepingsproject", en in de 4e en 5e een "honours programme", wat in samenwerking met een universiteit o.i.d. wordt gedaan. Again, ze hebben die programma's wel - en ik vond het verdiepingsproject erg leuk - maar de begeleiding bij deze projecten is echt slecht. Daardoor heb ik er wel veel van geleerd. :P Hoe ik zo'n project moet aanpakken bijvoorbeeld, en 't is gelukkig goed afgelopen. Waren ook leerlingen die er een potje van hadden gemaakt.

Tip voor ouders: investeer in de ontwikkeling van je kind. Op de basisschool had ik gedragsproblemen doordat ik met niets doen hoge cijfers haalde. :') Geloof mij, dat gezeur wil je voorkomen, vooral als ouders.
pi_141789227
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 juli 2014 22:14 schreef netchip het volgende:

[..]

Is inderdaad ook niet alles. Zit ook op een categoriaal gymnasium, en zelfs naast een soort "extra project", wat in het leven is geroepen voor mensen die zich vervelen, gemotiveerd zijn en goede cijfers halen, verveel ik me nog.

Het tempo is echt verschrikkelijk laag. Ik leer een uurtje, hupsakee weer een 9. Nu klinkt dit misschien arrogant, maar zo bedoel ik het helemaal niet. Scholen moeten zich meer inzetten voor leerlingen die zich vervelen. Mijn basisschool deed er helemaal niets aan, echt niets. Deze school meer, maar je blijft zien dat ze gefocust zijn op de zwakkere leerlingen. Ze hebben in de 1e, 2e en 3e dus "verdiepingsproject", en in de 4e en 5e een "honours programme", wat in samenwerking met een universiteit o.i.d. wordt gedaan. Again, ze hebben die programma's wel - en ik vond het verdiepingsproject erg leuk - maar de begeleiding bij deze projecten is echt slecht. Daardoor heb ik er wel veel van geleerd. :P Hoe ik zo'n project moet aanpakken bijvoorbeeld, en 't is gelukkig goed afgelopen. Waren ook leerlingen die er een potje van hadden gemaakt.

Tip voor ouders: investeer in de ontwikkeling van je kind. Op de basisschool had ik gedragsproblemen doordat ik met niets doen hoge cijfers haalde. :') Geloof mij, dat gezeur wil je voorkomen, vooral als ouders.
Een cat. gymnasium was voor mij de oplossing omdat ten eerste niet 1-2 jaar extra brugklas en daarnaast is het niveau alsnog hoger dan op scholengemeenschappen. Ook werd ik juist door bijvoorbeeld het volgen van Latijn náást een techniek vak in ieder geval toch nog enigszins uitgedaagd om mijn hersens flexibel in te zetten en op verschillende manieren te leren.

Verder is dit een probleem wat niet stopt na de middelbare school ook, universiteiten zijn net zo inhoudsloos vanwege het lage tempo. Mijn tip voor ouders is dan ook: niet wijzen naar de scholen, die gaan toch niks voor je doen, luister naar je kind en faciliteer je kind in zijn/haar eigen interesses.

Vind je kind het leuk om talen te leren? Zet het op een taalcursus (desnoods met volwassenen). Vind het computers en techniek leuk? Koop een Raspberry Pi en een programmeerboek en laat het zelf projecten uitwerken. Je school gaat in veel gevallen niks voor je kunnen betekenen.
  woensdag 2 juli 2014 @ 06:39:59 #171
386633 Adnap
I love Life !
pi_141805500
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 juli 2014 21:43 schreef appelsap het volgende:
Ik kom hier ook maar eens mee posten.

Damian heeft afgelopen jaar groep 3 overgeslagen wegens gebrek aan uitdaging en het erg veel voorlopen op de rest. In groep 4 heeft hij het dit jaar prima gedaan. Hij past goed binnen de groep en het is bijna niet te merken dat hij jonger is. Van totaal niks hoeven doen is hij wel wat aan het werk gezet en heeft hij al een beetje kunnen leren werken. Aan de andere kant blijkt uit het rapportgesprek van gisteren dat hij nog steeds veel voorligt en te weinig uitdaging heeft. Hij is nonchalant, zo van 'ik kan het toch wel'. Lezen/taalopdrachten op school vindt hij minder leuk om te doen en vraagt iets meer van hem. Af is af, dus liever snel dan goed (motivatieprobleempje), terwijl hij dit wel goed/beter kan dan hij soms laat zien. Voornamelijk op het gebied van rekenen en wereldoriëntatie (aardrijkskunde, biologie, geschiedenis) ligt hij veel voor. De school wil hem komend schooljaar extra werk aanbieden d.m.v. verdieping en versnelling. Damian komt in een groep 5/6 dus dat zou prima kunnen, al weet ik niet of ik het eens ben met (weer) een versnelling. Hij krijgt ook Remedial Teaching en zit in een speciaal plusklasje met een aantal leerlingen van de school.
School stuurt aan op een IQ-test, maar ik vraag me af wat de meerwaarde daarvan is?

Ik merk dat ik eigenlijk helemaal niet weet wat van de school kan en mag verwachten en wat er mogelijk is voor kinderen die wat verder zijn?
Nu heeft school zelf de keuze gemaakt om hem een jaar te laten overslaan, wat prima ging in een combinatieklas 3/4. Het begon in groep 3 met wat extra werk waarbij hij in november volledig meedraaide met groep 4 en dus maar besloten is dat hij in groep 4 zat i.p.v. groep 3.
Na de vakantie gaat hij naar groep 5/6 en willen ze hem weer verdieping en versnelling aanbieden. Tot nu toe ontstaat bij mij de indruk dat bij school verdieping voornamelijk versnelling betekent. De lesstof van groep 5 kent hij al, dus laten we doorgaan naar groep 6... Ik vind dit momenteel niet de juiste manier want hij is nog maar 7. Er moeten toch ook andere manieren zijn?
Ik lees hier over bepaalde verdiepingsmethodes en boeken, kan iemand daar meer uitleg of voorbeelden van geven?
Wij hebben de iq test lang tegen gehouden. Uiteindelijk blijft het een moment opname en zegt een cijfertje mij niet zo veel
Omdat er vermoeden op ass bestond (logisch gezien vader) is er wel een test gedaan een paar jaar terug. De gedragingen en andere bijzonderheden bleken geen ass maar passend bij zijn hoge inteligentie.
I live life, i love life
Op Youtube dagelijks vlogs en kookvideo's bij Vraag 't Suus
pi_141806713
Hier alleen een test gedaan omdat het cijfertje nodig was voor de plusklas. Dat bevestigde onze (en de juf's) vermoedens. Het testverslag geeft ook school net wat meer vertrouwen om te compacten zonder dat het werk foutloos is.

Maar appelsap. Ik zou toch echt duidelijk het gesprek met school aangaan over hoe ze hem nog 4 jaar bezig gasn houden, want anders zit hij dadelijk met 9 op het voortgezet onderwijs omdat er zoveel versneld is. Soms kan het niet anders, maar hier is het streven toch dat pepijn tegen de tijd dat hij naar de brugklas moet iig niet meer in zijn rugzak past. ;). Hij is nu 1.10m en 17kg.
  FOK!fotograaf woensdag 2 juli 2014 @ 10:33:15 #173
13368 NiGeLaToR
pi_141808112
Meld me hier ook maar even; onze dochter is 1jaar en 9 maanden en loopt wat voor op leeftijdsgenootjes. Papa en mama waren ook beide vlot, papa verveelt zich al een half leven en mama heeft haar talent wel omgezet mbv discipline. Waar we een beetje mee tobben is hoe veel 'mogen' we haar op voor laten lopen?
Ze praat sinds ze 1 is in steeds langer wordende zinnen, inmiddels zijn zinnen met jij en ik erin van 7-8 woorden normaal hier in huis - tot een vriendinnetje van een maand ouder komt spelen en alleen maar 'die die brrrrrtttt' zegt. Ook qua beweging gaat het vlot, we hebben een stepje waarmee ze zich kan verplaatsen, een driewieler die ze in beweging krijgt en ook puzzel 'vanaf drie jaar' maakt ze na wat oefenen zelf.

Het is dus een kwestie van uit blijven dagen met dingen die ze leuk vindt, maar sinds van de week bij de oppas heeft ze in ene veel interesse in letters en schrijven. De oppas schrijft in het oppasboek en nu vraagt ze steeds of ze haar naam op gemaakte tekeningen zet. Kleuren gaat op kleurplaten 'op' de figuurtjes, echt inkleuren lukt nog niet helemaal, maar sommige figuren, zoals cirkels, tekent ze zelf.
We lezen veel met haar, het is een echte boekenworm en dat voeden we met steeds nieuwe boekjes. Ook lezen we dagelijks wat voor, stimuleren we haar om te spelen met duplo, te knutselen en te tekenen en om veel buiten te spelen. Tablet/tv komt er nauwelijks aan te pas, misschien als het weer minder weer wordt.
Gewoon blijven uitdagen en maar 's kijken hoe dat gaat op de peuterspeelzaal en de kleuterschool? Ik gun haar een ontzettend onbezorgde jeugd, waarin ze vooral kind kan zijn, als ik dan lees dat kinderen klassen overslaan dan hoop ik dat dit niet hoeft - de kinderen die ik kende die voor liepen waren altijd zondebok, zonderling en tamelijk eenzaam. Hoeft niet, maar vaak zijn ze mentaal nog niet zo oud, ook al snappen ze de lesstof beter dan de rest.
pi_141814354
quote:
0s.gif Op woensdag 2 juli 2014 10:33 schreef NiGeLaToR het volgende:

Gewoon blijven uitdagen en maar 's kijken hoe dat gaat op de peuterspeelzaal en de kleuterschool? Ik gun haar een ontzettend onbezorgde jeugd, waarin ze vooral kind kan zijn, als ik dan lees dat kinderen klassen overslaan dan hoop ik dat dit niet hoeft - de kinderen die ik kende die voor liepen waren altijd zondebok, zonderling en tamelijk eenzaam. Hoeft niet, maar vaak zijn ze mentaal nog niet zo oud, ook al snappen ze de lesstof beter dan de rest.
Het artikel dat Les aanraadt, staan heel veel nuttige dingen in, ook betreffende de vragen waar jij nu mee zit. :)

Deze dus.

quote:
pi_141816790
quote:
1s.gif Op dinsdag 1 juli 2014 20:38 schreef miss_sly het volgende:

Onderweg naar huis besefte ik ineens wat eigenlijk het probleem zou kunnen zijn: hoe weet je nou dat het inderdaad te maken heeft met de sociaal-emotionele ontwikkeling, en dat het liever willen spelen geen kwestie is van gemakzucht, luiheid, of gebrek aan uitdaging? Immers, dat een kleuter liever zou spelen, is op zich niet echt een onlogisch iets.
Ik vind dat een heel goed punt. Zo is Ivan erg perfectionistisch en wil hij liever geen dingen doen die hij in zijn beleving niet kan. Daar komt bij dat hij erg verlegen kan zijn. Als gevolg daarvan ziet zijn juf op school een schim van hoe hij thuis is (en op de buitenschoolse opvang, waar hij zich vrijer voelt omdat niks moet).

Ik denk dat het enige antwoord hierop kan zijn dat een enkele test nooit kan bepalen wat de beste strategie is voor een individueel kind. Een test kan je helpen om inzicht te krijgen in de sterke en zwakke punten van je kind, maar andere informatie zoals de ervaring van de ouders (hoe is het kind thuis?) en ook de juf (welke obstakels ervaart een kind op school?) zal ook meewegen.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_141817905
Er zijn ook testen om de sociaal-emotionele ontwikkeling na te gaan. Dit doen wij in klas 1 op het gymnasium in combinatie met een intelligentietest (geen IQ-test). Daardoor krijg je een vrij compleet beeld van een kind, aangevuld door de observaties van docenten en ouders.

Soms blijkt uit die test bijvoorbeeld dat een kind een heel laag zelfbeeld heeft, of een negatief gevoel t.o.v. school en docenten. Dat is belangrijk want dat kan ook invloed hebben op prestaties.

Ik denk trouwens wel dat kleuterleeftijd nog te vroeg is om een kind op deze vlakken al te gaan testen. Er ontwikkelt zich dan zoveel in zo'n korte tijd. Alleen als er grote problemen lijken te zijn of een forse achterstand of andere zeer opmerkelijke zaken is het misschien zinvol.

En als laatste: 'liever spelen' i.p.v. werkjes doen, zie ik niet als een sociaal-emotioneel iets of als een kwestie van gemakzucht e.d. Door te spelen leren kinderen heel veel. Spelen is positief en goed. Als een kind graag speelt, zou ik dat opvatten als waardevol.
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
pi_141818541
quote:
2s.gif Op woensdag 2 juli 2014 15:29 schreef Franny_G het volgende:
En als laatste: 'liever spelen' i.p.v. werkjes doen, zie ik niet als een sociaal-emotioneel iets of als een kwestie van gemakzucht e.d. Door te spelen leren kinderen heel veel. Spelen is positief en goed. Als een kind graag speelt, zou ik dat opvatten als waardevol.
Ik ook, maar niet alle scholen en juffen denken er zo over. En dat begrijp ik ook wel, want een kind moet ook gewoon meedraaien in een bepaalde routine. Als dat niet lukt dan is dat op zich een probleem, los van hoe je vindt dat een klassituatie eruit zou moeten zien. De wereld kun je immers niet volledig naar je hand zetten.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_141821755
Tuurlijk, meedraaien begrijp ik ook. Maar daaraan conclusies verbinden over de ontwikkeling van het kind, omdat het liever speelt dan werkjes doet, gaat mij te ver. Wat ik vaak lees de laatste tijd in topics over schoolgaande kinderen in de kleuter- en basisschoolleeftijd is dat er wel heel snel geïnterpreteerd wordt, conclusies worden getrokken en gedrag wordt geproblematiseerd.
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
  FOK!fotograaf woensdag 2 juli 2014 @ 18:15:14 #179
13368 NiGeLaToR
pi_141822931
quote:
0s.gif Op woensdag 2 juli 2014 13:52 schreef ZuidKardinaal het volgende:

[..]

Het artikel dat Les aanraadt, staan heel veel nuttige dingen in, ook betreffende de vragen waar jij nu mee zit. :)

Deze dus.

[..]

Dank je! Inderdaad nuttig; we gaan er in ieder geval voor zorgen, ongeacht of ze nu wel of niet 'voor' loopt voor zorgen dat ze zich kan uitleven op dingen die ze zelf leuk vindt. Klinkt vanzelfsprekend en zou het ook moeten zijn, meer puzzels, memory, knutseldingen, buitenspelen en boekjes dus.
pi_141823195
quote:
0s.gif Op woensdag 2 juli 2014 14:55 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Ik vind dat een heel goed punt. Zo is Ivan erg perfectionistisch en wil hij liever geen dingen doen die hij in zijn beleving niet kan. Daar komt bij dat hij erg verlegen kan zijn. Als gevolg daarvan ziet zijn juf op school een schim van hoe hij thuis is (en op de buitenschoolse opvang, waar hij zich vrijer voelt omdat niks moet).

Ik denk dat het enige antwoord hierop kan zijn dat een enkele test nooit kan bepalen wat de beste strategie is voor een individueel kind. Een test kan je helpen om inzicht te krijgen in de sterke en zwakke punten van je kind, maar andere informatie zoals de ervaring van de ouders (hoe is het kind thuis?) en ook de juf (welke obstakels ervaart een kind op school?) zal ook meewegen.
Ik neem deze even mee naar het kleutertopic. :)
  Moderator woensdag 2 juli 2014 @ 19:33:16 #181
5428 crew  miss_sly
pi_141825356
quote:
2s.gif Op woensdag 2 juli 2014 17:32 schreef Franny_G het volgende:
Tuurlijk, meedraaien begrijp ik ook. Maar daaraan conclusies verbinden over de ontwikkeling van het kind, omdat het liever speelt dan werkjes doet, gaat mij te ver. Wat ik vaak lees de laatste tijd in topics over schoolgaande kinderen in de kleuter- en basisschoolleeftijd is dat er wel heel snel geïnterpreteerd wordt, conclusies worden getrokken en gedrag wordt geproblematiseerd.
Wij hebben geen problemen, helemaal niet, er wordt niets geproblematiseerd. Maar ik wil ook als het enigszins kan voorkomen dat er in de toekomst wel problemen komen. Van mij mag ze spelen, omdat ze dat fijn vindt, kleuter is en spelen inderdaad heel waardevol en leerzaam is. Ik denk echter dat we (en dan bedoel ik wij zelf en de juf) niet uit het oog moeten verliezen dat ze sommige dingen al erg goed kan en er wel degelijk begeleiding bij moet zijn.
Gelukkig zitten juf en wij op een lijn.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  Moderator woensdag 2 juli 2014 @ 19:38:30 #182
5428 crew  miss_sly
pi_141825508
quote:
0s.gif Op woensdag 2 juli 2014 14:55 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Ik vind dat een heel goed punt. Zo is Ivan erg perfectionistisch en wil hij liever geen dingen doen die hij in zijn beleving niet kan. Daar komt bij dat hij erg verlegen kan zijn. Als gevolg daarvan ziet zijn juf op school een schim van hoe hij thuis is (en op de buitenschoolse opvang, waar hij zich vrijer voelt omdat niks moet).

Ik denk dat het enige antwoord hierop kan zijn dat een enkele test nooit kan bepalen wat de beste strategie is voor een individueel kind. Een test kan je helpen om inzicht te krijgen in de sterke en zwakke punten van je kind, maar andere informatie zoals de ervaring van de ouders (hoe is het kind thuis?) en ook de juf (welke obstakels ervaart een kind op school?) zal ook meewegen.
Juf wist niet dat S kon lezen. Wel dat ze letters kon herkennen, maar ze was al veel verder dan dat. Ook wist ze niet dat ze netjes kon kleuren, want op school raffelde ze werkjes af door te krassen. Wij wisten dan weer niet dat ze goed letters kan naschrijven en dat ze zich onder werkjes probeert uit te werken omdat ze er geen zin in heeft.

Communicatie is dus wel handig, hoe lastig ook om het gesprek aan te gaan.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_141835308
quote:
1s.gif Op woensdag 2 juli 2014 18:15 schreef NiGeLaToR het volgende:

[..]

Dank je! Inderdaad nuttig; we gaan er in ieder geval voor zorgen, ongeacht of ze nu wel of niet 'voor' loopt voor zorgen dat ze zich kan uitleven op dingen die ze zelf leuk vindt. Klinkt vanzelfsprekend en zou het ook moeten zijn, meer puzzels, memory, knutseldingen, buitenspelen en boekjes dus.
Precies! Ieder kind vult dat 'lekker kind zijn' op een andere manier in :)
  donderdag 3 juli 2014 @ 07:14:00 #184
386633 Adnap
I love Life !
pi_141842256
quote:
0s.gif Op woensdag 2 juli 2014 23:04 schreef ZuidKardinaal het volgende:

[..]

Precies! Ieder kind vult dat 'lekker kind zijn' op een andere manier in :)
En dat is lang niet altijd op de manier die docenten verwachten.
Vanmiddag nog een leuke..... zoonlief staat heel goed voor Engels ondanks dat hij voor andere vakken toto cijfers haalt. Docent zegt : hij gamed zeker veel.... ik nou ja best wel ... docent :want want hij heeft zo'n goed cijfer voor Engels en dat komt daar door, dat kan ik zien....... Ik ehhh U verkijkt zich : hij leest/spreekt al Engels sinds hij klein is, had in groep 5 de Harry Potter serie al uit in het Engels, leest nu uitsluitend Engelse boeken....
Oh ja dat kon ook :+
I live life, i love life
Op Youtube dagelijks vlogs en kookvideo's bij Vraag 't Suus
pi_141842481
quote:
10s.gif Op vrijdag 7 maart 2014 14:09 schreef -sabine- het volgende:
Gisteren was bij RTL Late Night een item over het nieuwe format Slimmeriken. Het is ondersteund door mensen van Mensa en een gekopieerd format uit GB.

Zelf krijg ik er de kriebels van. Sowieso je kinderen trucjes laten doen op tv.

De discussie hier daarentegen blijft boeiend om te volgen.
Het is inderdaad treurig dat zulke dingen nodig zijn om dit soort initiatieven gefinancierd te krijgen.

In feite gaat het erom dat de meeste slimme kinderen nooit de opleiding zullen krijgen waarmee ze hun volle potentieel bereiken. Juist in deze neoliberale tijd zou je verwachten dat men de investering wel zou maken. Aangezien dit de kinderen zijn die onze energieproblemen moeten gaan oplossen. De antibiotica crisis bezweren en de overbevolking op een handige manier een halt toeroepen.

Dat je aan de onderkant investeert in kwaliteit van leven, op Christelijke leest, prima. Maar investeer ook eens in de toekomst zou ik zeggen.
Whatever...
pi_141843103
quote:
0s.gif Op donderdag 3 juli 2014 07:14 schreef Adnap het volgende:

[..]

En dat is lang niet altijd op de manier die docenten verwachten.
Vanmiddag nog een leuke..... zoonlief staat heel goed voor Engels ondanks dat hij voor andere vakken toto cijfers haalt. Docent zegt : hij gamed zeker veel.... ik nou ja best wel ... docent :want want hij heeft zo'n goed cijfer voor Engels en dat komt daar door, dat kan ik zien....... Ik ehhh U verkijkt zich : hij leest/spreekt al Engels sinds hij klein is, had in groep 5 de Harry Potter serie al uit in het Engels, leest nu uitsluitend Engelse boeken....
Oh ja dat kon ook :+
Ik vind het sowieso al grappig dat een docent gamen als iets positiefs noemt. :D
  donderdag 3 juli 2014 @ 14:10:39 #187
386633 Adnap
I love Life !
pi_141851181
quote:
0s.gif Op donderdag 3 juli 2014 08:59 schreef ZuidKardinaal het volgende:

[..]

Ik vind het sowieso al grappig dat een docent gamen als iets positiefs noemt. :D
ze vond het niet postief maar ja...
I live life, i love life
Op Youtube dagelijks vlogs en kookvideo's bij Vraag 't Suus
  donderdag 3 juli 2014 @ 15:31:41 #188
116890 _evenstar_
Ba-dum-tisssschhh
pi_141854178
Gamen kan wel een positieve uitwerking hebben.
Engaging Infinite Improbability Drive..
pi_141854334
op zich niet een hele rare aanname van zo'n docent verder toch?
Ik heb het idee dat het wel vaker voorkomt, met name bij jongeren die veel van die MMORPG's spelen, dan wordt er ook in-game veel gechat en geskyped voornamelijk in het Engels. Dus ik kan me zomaar voorstellen dat een docent die link legt. Zeker als hij/zij hier of daar wat oppikt over games bijvoorbeeld uit de klas.

Blijkbaar was het bij de docent ook niet van tevoren bekend dat hij al vanaf groep 5 in het Engels leest en meer dan normaal vaardig is op dat gebied. Dan had de docent wellicht ook een ander uitgangspunt gegeven voor de lessen etc maar goed.
:)
  donderdag 3 juli 2014 @ 16:00:42 #190
386633 Adnap
I love Life !
pi_141855007
quote:
0s.gif Op donderdag 3 juli 2014 15:36 schreef mignonne het volgende:
op zich niet een hele rare aanname van zo'n docent verder toch?
Ik heb het idee dat het wel vaker voorkomt, met name bij jongeren die veel van die MMORPG's spelen, dan wordt er ook in-game veel gechat en geskyped voornamelijk in het Engels. Dus ik kan me zomaar voorstellen dat een docent die link legt. Zeker als hij/zij hier of daar wat oppikt over games bijvoorbeeld uit de klas.

Blijkbaar was het bij de docent ook niet van tevoren bekend dat hij al vanaf groep 5 in het Engels leest en meer dan normaal vaardig is op dat gebied. Dan had de docent wellicht ook een ander uitgangspunt gegeven voor de lessen etc maar goed.
Nou ze moet hem nog les gaan geven komend schooljaar, hij stapt over naar hun school. Dus nu is ze wel wakker want ze zei gelijk : ohhh dat verklaart.
Dit was een gesprek over zijn huidige (toto) cijfers waarbij een aantal vakken opvielen (6x een 8 op zijn lijst tov 6x een 4) en dus ook Engels. Geen idee wat een MMORPG's is maar hij speelt normaal max 1,5 uur per dag op zijn laptop. Hij speelt minecraft en nog iets wat ik even niet weet hoe het heet maar iets met schieten :(
En gamen vind ik ook niet slecht maar wel beperkt in mijn optiek. Gelukkig denkt de moeder van zijn beste maat er ook zo over dus sturen we ze ook nog lekker naar buiten (zo bouwen ze nu een hut :Y )
I live life, i love life
Op Youtube dagelijks vlogs en kookvideo's bij Vraag 't Suus
pi_143189175
Hoe ik in hemelsnaam in dit topic terecht ben gekomen: geen idee, maar ik kon me er niet van weerhouden om hier te reageren.

Ik ben zelf geen ouder, maar wel zelf HB.

Ten eerste: ik ga er vanuit dat jullie zoals iedere ouder het beste voor jullie kind willen. Mijn ouders ook, maar soms raakt in moeilijke situaties de balans een beetje zoek en daarom dus toch deze 'waarschuwing'. Ik verwijt mijn ouders niks, maar wil wel voorkomen dat een ander kind zich in de toekomst zo voelt.

Luister alsjullieblieft naar de wensen van jullie kind, en neem alle adviezen van professionals met een flinke korrel zout. Blijf nadenken en zelf overwegen, opties zoeken. Ik had de pech om in groep 7 te zitten van een school die me kwijt wou, ik stak cognitief ver boven de rest uit (ter illustratie: ik ben de enige uit mijn jaar, van 40, die het VWO heeft afgemaakt. En maar 3 havo-diploma's. Verbrak als 10-jarige t school-cito record.) en dat was dus 'lastig'. Ook vanwege geen doorzettingsvermogen, en liever geen antwoord dan een fout antwoord. De ingehuurde expert was van het type 'alles wat voor mijn hb kinderen werkt werkt ook voor t jouwe'. Juist. Er is tegen mijn expliciet uitgesproken wensen van geen klas overslaan ingegaan, en de leerkracht van groep 8 heeft tegen mij gezegd dat hij het zo jammer vond dat ik niet in zijn klas kwam - terwijl mijn ouders hoorden dat hij het absoluut niet zag zitten. Ik snap wel waarom mijn ouders geen andere keuze zagen dan de middelbare, maar toen niet. Ik had t toch fijn? En wilde zo graag normaal zijn. Heb mezelf ook cola leren drinken (bah, vond ik toen) toen er een gerucht ging dat je daar minder slim van werd.

nu is dit niet de plaats voor een sob-story, maar mensen, ook experts en leerkrachten, zijn niet altijd lieve mensen. En ook niet altijd eerlijk. Blijf dus opletten.
  vrijdag 8 augustus 2014 @ 10:17:03 #192
131983 debuurvrouw
The girl nextdoor
pi_143192068
Dat lijkt me Echt naar als er niet naar je geluisterd wordt. Nou weet ik niet hoe oud je bent maar ik merk dat de ontwikkelingen op dit gebied nog steeds in hoog tempo gaan.
Bij mijn oudste waren de inzichten en ideeen echt anders dan nu bij mijn jongste,(op hoofdlijnen wel hetzelfde gelukkig maar de aanpak is anders) en daar zit 5 jaar verschil tussen.

Maar zelf na blijven denken lijkt me sowieso niet onverstandig. Persoonlijk hou ik er wel van zeg maar ;)
Maar bedankt voor de waarschuwing.
Het maakt ook niet uit of je koopt, kraakt of huurt, buurvrouw is steeds in de buurt.
pi_143196487
Inderdaad. Dat is het vervelendste. Ik denk ook dat ik daardoor zoveel opstartproblemen heb gehad op de middelbare. Mindset enzovoort. En gewoon een te grote leeftijdskloof. En sociaal niet de sterkste.

Ik ben nu 20. Ik heb ook echt gewoon pech gehad met school en expert, en vanuit het standpunt van mijn ouders gezien had ik het ook niet fijn op school (gepest, veel op de gang, veel strafwerk - en dan ook nog overschrijven! de hel!) maar in mijn beleving was school niet vervelend (nee dat snap ik achteraf ook niet meer).

De aanpak ligt i.m.o. echt aan de leerkracht. Als je een juf hebt die haar best doet is het heel anders dan wanneer je er een hebt die wel doorzet wat er in eerdere jaren is opgestart maar het eigenlijk maar strontvervelend vindt. Goede materialen zijn daarbij natuurlijk wel van belang.
pi_143199677
Mmm, zoveel hoogbegaafden, zoveel uitingen en zoveel aanpakken. Het blijft gewoon maatwerk, wat voor de ene wel werkt hoeft voor een ander niet de oplossing te zijn. Het ene kind past zich aan en probeert vooral niet op te vallen. De ander gaat muiten op school omdat hij zich verveelt. Een derde wordt depressief en reageert zich thuis af.

De aanpak op de leerkracht afschuiven en het advies om de mening van experts met een korrel zout te nemen vind ik niet echt constructieve suggesties, eerlijk gezegd. Alle partijen zien een andere kant van het kind. Communiceren en in teamverband (ouders, school, experts en kind zelf, mits op een passend niveau) samenwerken om voor het desbetreffende kind de beste aanpak te vinden lijkt me een beter idee. In een ideale wereld leidt dat dan hopelijk tot succes :P En zelf nadenken kan mi nooit kwaad :+
pi_143212288
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 augustus 2014 03:34 schreef j0k3 het volgende:
Hoe ik in hemelsnaam in dit topic terecht ben gekomen: geen idee, maar ik kon me er niet van weerhouden om hier te reageren.

Ik ben zelf geen ouder, maar wel zelf HB.

Misschien vind je dit dan ook een leuk topic :P
R&P / Hoogbegaafdheid Deel 6. En nadeel of voordeel
pi_143223923
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 augustus 2014 20:37 schreef ZuidKardinaal het volgende:

[..]

Misschien vind je dit dan ook een leuk topic :P
R&P / Hoogbegaafdheid Deel 6. En nadeel of voordeel
Dankje voor de tip. Maar nee, de enige manier waarop ik 'actief' ben binnen het 'wereldje' is als ik tijdens random surfen oudertopics tegenkom (wat zo eens per jaar is) mijn verhaal even delen, om mensen alert te maken. Het is voor een deel pech of geluk hebben met de mensen die op je pad komen, die heb je niet allemaal voor het kiezen en vaak ook niet allemaal door (bvb die expert, die leek heel begaan, maar bleek best manipulatief), maar alert blijven ook op zulke dingen is wel belangrijk. Hoort iedereen wel hetzelfde verhaal bijvoorbeeld? (leerkracht groep 8).

Vertel dit trouwens ook IRL om dezelfde reden. Alert blijven. Niet er van uitgaan dat iedereen zo goed is als jij bent. Valse spelletjes worden overal gespeeld. Ook in t onderwijs

Voor de rest heb ik genoeg met 'het wereldje' te maken gehad toen ik nog op school zat. Wil nu vooral afstand. Maar zou t echt vreselijk vinden als ik heb staan praten met een ouderpaar, mijn verhaal niet gedeeld heb, en dan er later achter kom dat dat kind in zo'n zelfde situatie terecht is gekomen.
pi_143226731
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 augustus 2014 02:06 schreef j0k3 het volgende:

[..]

Dankje voor de tip. Maar nee, de enige manier waarop ik 'actief' ben binnen het 'wereldje' is als ik tijdens random surfen oudertopics tegenkom (wat zo eens per jaar is) mijn verhaal even delen, om mensen alert te maken. Het is voor een deel pech of geluk hebben met de mensen die op je pad komen, die heb je niet allemaal voor het kiezen en vaak ook niet allemaal door (bvb die expert, die leek heel begaan, maar bleek best manipulatief), maar alert blijven ook op zulke dingen is wel belangrijk. Hoort iedereen wel hetzelfde verhaal bijvoorbeeld? (leerkracht groep 8).

Vertel dit trouwens ook IRL om dezelfde reden. Alert blijven. Niet er van uitgaan dat iedereen zo goed is als jij bent. Valse spelletjes worden overal gespeeld. Ook in t onderwijs

Voor de rest heb ik genoeg met 'het wereldje' te maken gehad toen ik nog op school zat. Wil nu vooral afstand. Maar zou t echt vreselijk vinden als ik heb staan praten met een ouderpaar, mijn verhaal niet gedeeld heb, en dan er later achter kom dat dat kind in zo'n zelfde situatie terecht is gekomen.
Ah, ok. :)
pi_143227871
quote:
0s.gif Op woensdag 5 maart 2014 11:35 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Dat roept allerlei lastige vragen op. Hoe bepaal je of je verschil kunt maken en hoe groot dat verschil is? Dat weet je pas achteraf, dus moet je je dan vooral gaan richten op groepen waarvan je weet dat die baat hebben bij bepaalde methodes? Als je het over groepen hebt, heb je het over gemiddeldes dus er vallen dan individuen buiten de boot.

En wat is een groot verschil en wat is een klein verschil? Stel je voor dat je bij iemand die ernstig geestelijk gehandicapt is weinig progressie boekt op iq, maar wel progressie in welzijn of kwaliteit van leven. Is dat niet de investering waard? De vraag is dus of ook iq alles is waar het om gaat.

Het roept ook vragen op over de methodes. Als je weinig progressie boekt bij een persoon of een bepaalde groep, ligt dat dan aan het individu of aan de methode? Misschien moeten bestaande methodes verbeterd worden of laat het een noodzaak tot het ontwikkelen van nieuwe methodes zien.

Dit raakt voor mij aan een veel fundamentelere kwestie, namelijk de potentie van elk persoon om te floreren. Ik geloof dat het in elk persoon zit, dat je het niet tegen een absolute meetlat kunt houden, en dat elk individu gelijke rechten behoort te zitten in dit opzicht. Dat wil zeggen, de een hoort niet meer rechten of claims te hebben dan de ander. Het raakt voor mij aan een fundamenteel gelijkheidsbeginsel.
Dan zouden de downers heel wat minder moeten krijgen dan nu. Aangezien er per kind met down zo veel meer wordt uitgegeven dan aan 'gewone' of slimme kinderen. Terwijl dat wel degenen zijn waarin geïnvesteerd moet worden om zorg te kunnen blijven betalen voor de rest.

Kortom: prima om mensen met speciale behoeften aan de negatieve kant bij te staan, maar vergeet de andere kant ook niet. In e huidige gefeminiseerde maatschappij zijn de zwakken en zieligen veel meer waard dan een investering in onze toekomst. Dat is decadent.

Gelijkheid is een illusie. Gelijkwaardigheid kun je al over discussiëren.
Whatever...
pi_143228497
quote:
1s.gif Op zaterdag 9 augustus 2014 11:36 schreef Spanky78 het volgende:

[..]

Dan zouden de downers heel wat minder moeten krijgen dan nu. Aangezien er per kind met down zo veel meer wordt uitgegeven dan aan 'gewone' of slimme kinderen. Terwijl dat wel degenen zijn waarin geïnvesteerd moet worden om zorg te kunnen blijven betalen voor de rest.

Troll modus aan
De slimmen gaan als 'dank' voor die investering vaak lekker in het buitenland werken en belasting betalen. Weg geld (op korte termijn althans). De intellectuele top is (in mijn ervaring ) internationaal georiënteerd.

Een 'zielige' die met veel moeite een beetje heeft leren rekenen kost de samenleving minder geld omdat ie zelfstandiger is
pi_143242301
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 augustus 2014 12:12 schreef ZuidKardinaal het volgende:

[..]

Troll modus aan
De slimmen gaan als 'dank' voor die investering vaak lekker in het buitenland werken en belasting betalen. Weg geld (op korte termijn althans). De intellectuele top is (in mijn ervaring ) internationaal georiënteerd.

Een 'zielige' die met veel moeite een beetje heeft leren rekenen kost de samenleving minder geld omdat ie zelfstandiger is
Kan, maar hoeft niet. Als je er voor zorgt dat de slimsten het hier goed hebben hoeven ze niet zo nodig weg.

Maargoed. Geld stoppen in de top in investeren in de vooruitgang die we nodig hebben, investeren in de onderlaag is het verlagen van toekomstige kosten aan zorg, criminaliteit (reken maar dat er zwakbegaafden gebruikt worden) enzovoorts.

Het 'linkse' gedachtengoed denkt vooral aan het voorkomen van toekomstige kosten: probeer armoede tegen te gaan etc, maar men vergeet te investeren in de top.

Het rechtse gedachtengoed is ieder voor zich en god voor allen, niet de slimsten maar de handigsten of degenen met rijke vaders komen het verst.

beiden niet optimaal. We zullen iedereen het onderwijs moeten geven dat past bij zijn/haar persoon. We moeten af van de eenheidsworst, maar vooral toe naar kwaliteit. Dit kost geld, maar levert ontelbaar veel meer op. Zaken als inclusief onderwijs worden leuk gebracht, maar zolang je dit gebruikt als verkapte bezuinigngsmaatregel en bovendien de directeuren tonnen laat verdienen krijgen we geen betere docenten.

Dus ja. Zorg voor specialisten in de creche, en maak het betaalbaar voor iedereen, zorg voor geweldig basisonderwijs en xcellent voortgezet onderwijs, waarna degenen die het aankunnen op de beste universiteiten geschoold worden tot doktoren van de toekomst, die ons als wij oud zijn in leven moeten houden. Tot goede technici, waardoor we weer meetellen in de internationel civiele techniek en meedoen in ieuwe technologie, we het energieprobleem eindelijk eens gaan oplossen. Tot medisch onderzoekers waardoor kanker een tijdelijke of chronische ipv een vaak dodelijke ziekte wordt. To geweldige docenten, waardoor we in een paar generaties iedereen op een hoger plan hebben.

Het probleem is dat defensief denken (alleen kosten voorkomen) nooit zal leiden tot serieuze winst. Je zult offensief moeten zijn, dus investeren, gedoseerd risico moeten nemen, om echt stappen te maken. En niet om straks verzeild te raken in WO3 met rusland, het kalifaat of allebei.

Als we in de 2 slimste kinderen net zoveel tijd en aandacht en geld steken als de onderste twee, dan zitten de universiteiten binnen een paar jaar vol met studenten die cum laude afstuderen. En over twintig jaar zijn Nederlandse onderzoekers en bedrijven (want daar komen de meesten toch terecht) toonaangevend. Helaas denken bijna alle mensen niet verder dan het volgende kwartaal, onze regeringen denken macimaal 4 jaar vooruit, of tot het voglende 'akkoord'. En alle bestuurders denken niet verder dan tot hun eigen financiele onafhankelijkheid.

[ Bericht 8% gewijzigd door Spanky78 op 09-08-2014 21:39:48 ]
Whatever...
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')