je bedoelt dat hij cognitief en sociaal-emotioneel een paar jaar voor loopt?quote:Op dinsdag 1 juli 2014 17:17 schreef Adnap het volgende:
T kan ook andersom is hier de ervaring : sociaal niet passen bij je leeftijd maar 4 jaar ouder (orthopedagoog/psycholoog/psychiater) en dan ook nog eens (erkend) HB, dat werkt dus niet als je puber bent.
Iemand hier ervaring mee ?
ja.quote:Op dinsdag 1 juli 2014 17:17 schreef Adnap het volgende:
T kan ook andersom is hier de ervaring : sociaal niet passen bij je leeftijd maar 4 jaar ouder (orthopedagoog/psycholoog/psychiater) en dan ook nog eens (erkend) HB, dat werkt dus niet als je puber bent.
Iemand hier ervaring mee ?
en hoe doen jullie dat met school en zo ? Hij functioneert daar gewoon niet, school begrijpt hem niet en hij school niet. School roept : t ver boven maaiveld wij kunnen dat niet.quote:
Specifiek voor een categoriaal gymnasium gekozen om die redenen, los je het probleem niet mee op, maar maakt het wel een stuk makkelijker om er mee om te gaan.quote:Op dinsdag 1 juli 2014 18:03 schreef Adnap het volgende:
[..]
en hoe doen jullie dat met school en zo ? Hij functioneert daar gewoon niet, school begrijpt hem niet en hij school niet. School roept : t ver boven maaiveld wij kunnen dat niet.
Nu andere school, of het werkt is vraag 2 maar dit was duidelijk niets.
Miss sly, hij is dus heel slim (iq 140+) en dus ook sociaal emotioneel is hij geen 12 maar 16/17
Lastig met een lijf van een 12 jarige. Plus zie hier boven.
Het komt heel vaak voor dat hb kinderen sociaal-emotioneel juist voorlopen, (het zijn allemaal kleine baby's, mama. Als je een ander spelletje wil spelen dan zij, gaan ze huilen en dreigen om toch hun zin te krijgen. Hoe kinderachtig!)quote:Op dinsdag 1 juli 2014 15:36 schreef Clubsoda het volgende:
Maar in dat geval maak je ook een vergelijking tussen de cognitieve en sociaal-emotionele ontwikkeling. En als daar een grote discrepantie tussen ziet, is dat ook iets om bij stil te staan. Je ziet dat veel bij kinderen die cognitief heel sterk zijn, dat ze sociaal-emotioneel leeftijdsconform (en dat lijkt dan zwak in verhouding) functioneren. Volgens mij gaat daar de twijfel over wel of niet doorgaan naar groep 3 bij vroege leerlingen ook over.
tja, dat gaat vanzelf. Sowieso zijn de meesten in zijn klas bijna 2 jaar ouder. Dat scheelt enorm. Buiten dat goede aansluiting qua humor enzo. Extra vakken die hem erg aanspreken en die zijn talenten aanspreken. Docenten die niet weten hoe oud hij is en hem dus behandelen als de rest van de klas. Qua computerspellen mocht hij iets ouder dan hij was spelen, qua bedtijd gewoon naar zijn fysieke leeftijd. Verder praten wij er met hem niet over. Hij weet zijn IQ cijfer niet, of zijn verstandelijke leeftijd. Hij weet dat hij sneller door de lesstof is gegaan. Maar dat is niet waar hij zich op kan laten voorstaan. Net als iemand met aanleg voor hard lopen daar pas waardering voor krijgt als hij/zij gaat trainen om met dat talent de snelste/beste te worden. Hij zit op z'n plek in zijn huidige leerjaar. Wel praten we over de verschillen qua bier drinken (niet meer aan de orde ) en rijbewijzen enzo. Maar ja, ook die dingen zijn zoals ze zijn.quote:Op dinsdag 1 juli 2014 18:03 schreef Adnap het volgende:
[..]
en hoe doen jullie dat met school en zo ? Hij functioneert daar gewoon niet, school begrijpt hem niet en hij school niet. School roept : t ver boven maaiveld wij kunnen dat niet.
Nu andere school, of het werkt is vraag 2 maar dit was duidelijk niets.
Miss sly, hij is dus heel slim (iq 140+) en dus ook sociaal emotioneel is hij geen 12 maar 16/17
Lastig met een lijf van een 12 jarige. Plus zie hier boven.
Oh, dat kan zijn hoor. Ik ging in dit geval in op de vraag hoe je discrepanties in de ontwikkeling opmerkt en wat dat zou kunnen betekenen.quote:Op dinsdag 1 juli 2014 19:28 schreef LesStroud het volgende:
[..]
Het komt heel vaak voor dat hb kinderen sociaal-emotioneel juist voorlopen, (het zijn allemaal kleine baby's, mama. Als je een ander spelletje wil spelen dan zij, gaan ze huilen en dreigen om toch hun zin te krijgen. Hoe kinderachtig!)
Daardoor vinden ze geen aansluiting bij de klas (met baby's spelen is niet leuk)
En dat wordt dan voor een achterstand aan gezien. Waardoor men het beter vindt om een kind nog een jaartje te laten zitten. Een brand met benzine blussen, naar mijn idee.
Zie ook http://educatie-en-school(...)nderen-weerlegd.html
Zo doe ik het ook ongeveer, alleen is hij dus ook nog eens een puber categorie 10 op een schaal van 12. Plus dat hij van zijn huidige docenten amper ondersteuning krijgt. Hij weet ook zijn iq niet, wel dat hij slim is maar daar was ie zelf al wel achterquote:Op dinsdag 1 juli 2014 19:44 schreef debuurvrouw het volgende:
[..]
tja, dat gaat vanzelf. Sowieso zijn de meesten in zijn klas bijna 2 jaar ouder. Dat scheelt enorm. Buiten dat goede aansluiting qua humor enzo. Extra vakken die hem erg aanspreken en die zijn talenten aanspreken. Docenten die niet weten hoe oud hij is en hem dus behandelen als de rest van de klas. Qua computerspellen mocht hij iets ouder dan hij was spelen, qua bedtijd gewoon naar zijn fysieke leeftijd. Verder praten wij er met hem niet over. Hij weet zijn IQ cijfer niet, of zijn verstandelijke leeftijd. Hij weet dat hij sneller door de lesstof is gegaan. Maar dat is niet waar hij zich op kan laten voorstaan. Net als iemand met aanleg voor hard lopen daar pas waardering voor krijgt als hij/zij gaat trainen om met dat talent de snelste/beste te worden. Hij zit op z'n plek in zijn huidige leerjaar. Wel praten we over de verschillen qua bier drinken (niet meer aan de orde ) en rijbewijzen enzo. Maar ja, ook die dingen zijn zoals ze zijn.
Ik zeg niet dat jij dit niet doet natuurlijk. Maar ik vertel wat er voor ons dan wel werkt. Wij hebben een uitermate relaxed kind dat lekker in z'n vel zit, niet opvalt in zijn leerjaar en lekker zijn gang gaat.
Hopelijk vinden jullie dat ook op de nieuwe school.
Dat was hier geen optie, broer zit daar en kind past daar echt niet. Strak gaat hij naar een school met een begaafdheidsprofiel. Hij is proef wezen draaien en kwam opgelucht thuis.quote:Op dinsdag 1 juli 2014 19:25 schreef Lilliesleaf het volgende:
[..]
Specifiek voor een categoriaal gymnasium gekozen om die redenen, los je het probleem niet mee op, maar maakt het wel een stuk makkelijker om er mee om te gaan.
Onderweg naar huis besefte ik ineens wat eigenlijk het probleem zou kunnen zijn: hoe weet je nou dat het inderdaad te maken heeft met de sociaal-emotionele ontwikkeling, en dat het liever willen spelen geen kwestie is van gemakzucht, luiheid, of gebrek aan uitdaging? Immers, dat een kleuter liever zou spelen, is op zich niet echt een onlogisch iets.quote:Op dinsdag 1 juli 2014 15:36 schreef Clubsoda het volgende:
Maar in dat geval maak je ook een vergelijking tussen de cognitieve en sociaal-emotionele ontwikkeling. En als daar een grote discrepantie tussen ziet, is dat ook iets om bij stil te staan. Je ziet dat veel bij kinderen die cognitief heel sterk zijn, dat ze sociaal-emotioneel leeftijdsconform (en dat lijkt dan zwak in verhouding) functioneren. Volgens mij gaat daar de twijfel over wel of niet doorgaan naar groep 3 bij vroege leerlingen ook over.
Hier ook geen ondersteuning van docenten. hij pubert inderdaad niet zo hard. Wellicht scheelt dat. ik heb alleen eens een gesprek gevoerd met de wiskundedocent om eea uit te leggen. die benadert hem nu toch anders en dat werkt wonderbaarlijk goed. Een beetje compassie van de andere kant scheelt dan toch. (dat het geen onwil is maar voor het eerst iets moeten doen) ik hoop dat de hormonen gauw een beetje gaan liggen, dat scheelt ook.quote:Op dinsdag 1 juli 2014 20:34 schreef Adnap het volgende:
[..]
Zo doe ik het ook ongeveer, alleen is hij dus ook nog eens een puber categorie 10 op een schaal van 12. Plus dat hij van zijn huidige docenten amper ondersteuning krijgt. Hij weet ook zijn iq niet, wel dat hij slim is maar daar was ie zelf al wel achter
[..]
Dat was hier geen optie, broer zit daar en kind past daar echt niet. Strak gaat hij naar een school met een begaafdheidsprofiel. Hij is proef wezen draaien en kwam opgelucht thuis.
mijn oudste en jongste wilden als kleuters helemaal niet graag spelen. Totaal geen aansluiting met leeftijdsgenoten. Die begrepen ook niks van mijn jongens. dus dat hóeft niet.quote:Op dinsdag 1 juli 2014 20:38 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Onderweg naar huis besefte ik ineens wat eigenlijk het probleem zou kunnen zijn: hoe weet je nou dat het inderdaad te maken heeft met de sociaal-emotionele ontwikkeling, en dat het liever willen spelen geen kwestie is van gemakzucht, luiheid, of gebrek aan uitdaging? Immers, dat een kleuter liever zou spelen, is op zich niet echt een onlogisch iets.
Dat proberen we wel, vinger aan de pols. Ik vind het wel erg moeilijk, hoor. Ze is cognitief behoorlijk voor, maar dat merken we vooral thuis. Op school laat ze dat niet zo merken, doet ze mee met de leeftijdgenootjes. We hebben wel met haar juf gesproken en we zitten nu wel op één lijn, geloof ik. We hebben elkaar verteld hoe S zich profileert. Dus ik hoop dat het volgend jaar een beetje opgepakt wordt.quote:Op dinsdag 1 juli 2014 21:24 schreef debuurvrouw het volgende:
[..]
mijn oudste en jongste wilden als kleuters helemaal niet graag spelen. Totaal geen aansluiting met leeftijdsgenoten. Die begrepen ook niks van mijn jongens. dus dat hóeft niet.
Nou schijnen meisjes wel beter te zijn in "aanpassen" dus enige alertheid lijkt me wel op z'n plaats.
Lastig appelsap. Ik kan me voorstellen dat je niet op nog meer versnelling zit te wachten als het anders kan. Hij is nog zo jong.quote:Op dinsdag 1 juli 2014 21:43 schreef appelsap het volgende:
Ik kom hier ook maar eens mee posten.
Damian heeft afgelopen jaar groep 3 overgeslagen wegens gebrek aan uitdaging en het erg veel voorlopen op de rest. In groep 4 heeft hij het dit jaar prima gedaan. Hij past goed binnen de groep en het is bijna niet te merken dat hij jonger is. Van totaal niks hoeven doen is hij wel wat aan het werk gezet en heeft hij al een beetje kunnen leren werken. Aan de andere kant blijkt uit het rapportgesprek van gisteren dat hij nog steeds veel voorligt en te weinig uitdaging heeft. Hij is nonchalant, zo van 'ik kan het toch wel'. Lezen/taalopdrachten op school vindt hij minder leuk om te doen en vraagt iets meer van hem. Af is af, dus liever snel dan goed (motivatieprobleempje), terwijl hij dit wel goed/beter kan dan hij soms laat zien. Voornamelijk op het gebied van rekenen en wereldoriėntatie (aardrijkskunde, biologie, geschiedenis) ligt hij veel voor. De school wil hem komend schooljaar extra werk aanbieden d.m.v. verdieping en versnelling. Damian komt in een groep 5/6 dus dat zou prima kunnen, al weet ik niet of ik het eens ben met (weer) een versnelling. Hij krijgt ook Remedial Teaching en zit in een speciaal plusklasje met een aantal leerlingen van de school.
School stuurt aan op een IQ-test, maar ik vraag me af wat de meerwaarde daarvan is?
Ik merk dat ik eigenlijk helemaal niet weet wat van de school kan en mag verwachten en wat er mogelijk is voor kinderen die wat verder zijn?
Nu heeft school zelf de keuze gemaakt om hem een jaar te laten overslaan, wat prima ging in een combinatieklas 3/4. Het begon in groep 3 met wat extra werk waarbij hij in november volledig meedraaide met groep 4 en dus maar besloten is dat hij in groep 4 zat i.p.v. groep 3.
Na de vakantie gaat hij naar groep 5/6 en willen ze hem weer verdieping en versnelling aanbieden. Tot nu toe ontstaat bij mij de indruk dat bij school verdieping voornamelijk versnelling betekent. De lesstof van groep 5 kent hij al, dus laten we doorgaan naar groep 6... Ik vind dit momenteel niet de juiste manier want hij is nog maar 7. Er moeten toch ook andere manieren zijn?
Ik lees hier over bepaalde verdiepingsmethodes en boeken, kan iemand daar meer uitleg of voorbeelden van geven?
Is inderdaad ook niet alles. Zit ook op een categoriaal gymnasium, en zelfs naast een soort "extra project", wat in het leven is geroepen voor mensen die zich vervelen, gemotiveerd zijn en goede cijfers halen, verveel ik me nog.quote:Op dinsdag 1 juli 2014 19:25 schreef Lilliesleaf het volgende:
[..]
Specifiek voor een categoriaal gymnasium gekozen om die redenen, los je het probleem niet mee op, maar maakt het wel een stuk makkelijker om er mee om te gaan.
Een cat. gymnasium was voor mij de oplossing omdat ten eerste niet 1-2 jaar extra brugklas en daarnaast is het niveau alsnog hoger dan op scholengemeenschappen. Ook werd ik juist door bijvoorbeeld het volgen van Latijn nįįst een techniek vak in ieder geval toch nog enigszins uitgedaagd om mijn hersens flexibel in te zetten en op verschillende manieren te leren.quote:Op dinsdag 1 juli 2014 22:14 schreef netchip het volgende:
[..]
Is inderdaad ook niet alles. Zit ook op een categoriaal gymnasium, en zelfs naast een soort "extra project", wat in het leven is geroepen voor mensen die zich vervelen, gemotiveerd zijn en goede cijfers halen, verveel ik me nog.
Het tempo is echt verschrikkelijk laag. Ik leer een uurtje, hupsakee weer een 9. Nu klinkt dit misschien arrogant, maar zo bedoel ik het helemaal niet. Scholen moeten zich meer inzetten voor leerlingen die zich vervelen. Mijn basisschool deed er helemaal niets aan, echt niets. Deze school meer, maar je blijft zien dat ze gefocust zijn op de zwakkere leerlingen. Ze hebben in de 1e, 2e en 3e dus "verdiepingsproject", en in de 4e en 5e een "honours programme", wat in samenwerking met een universiteit o.i.d. wordt gedaan. Again, ze hebben die programma's wel - en ik vond het verdiepingsproject erg leuk - maar de begeleiding bij deze projecten is echt slecht. Daardoor heb ik er wel veel van geleerd. Hoe ik zo'n project moet aanpakken bijvoorbeeld, en 't is gelukkig goed afgelopen. Waren ook leerlingen die er een potje van hadden gemaakt.
Tip voor ouders: investeer in de ontwikkeling van je kind. Op de basisschool had ik gedragsproblemen doordat ik met niets doen hoge cijfers haalde. Geloof mij, dat gezeur wil je voorkomen, vooral als ouders.
Wij hebben de iq test lang tegen gehouden. Uiteindelijk blijft het een moment opname en zegt een cijfertje mij niet zo veelquote:Op dinsdag 1 juli 2014 21:43 schreef appelsap het volgende:
Ik kom hier ook maar eens mee posten.
Damian heeft afgelopen jaar groep 3 overgeslagen wegens gebrek aan uitdaging en het erg veel voorlopen op de rest. In groep 4 heeft hij het dit jaar prima gedaan. Hij past goed binnen de groep en het is bijna niet te merken dat hij jonger is. Van totaal niks hoeven doen is hij wel wat aan het werk gezet en heeft hij al een beetje kunnen leren werken. Aan de andere kant blijkt uit het rapportgesprek van gisteren dat hij nog steeds veel voorligt en te weinig uitdaging heeft. Hij is nonchalant, zo van 'ik kan het toch wel'. Lezen/taalopdrachten op school vindt hij minder leuk om te doen en vraagt iets meer van hem. Af is af, dus liever snel dan goed (motivatieprobleempje), terwijl hij dit wel goed/beter kan dan hij soms laat zien. Voornamelijk op het gebied van rekenen en wereldoriėntatie (aardrijkskunde, biologie, geschiedenis) ligt hij veel voor. De school wil hem komend schooljaar extra werk aanbieden d.m.v. verdieping en versnelling. Damian komt in een groep 5/6 dus dat zou prima kunnen, al weet ik niet of ik het eens ben met (weer) een versnelling. Hij krijgt ook Remedial Teaching en zit in een speciaal plusklasje met een aantal leerlingen van de school.
School stuurt aan op een IQ-test, maar ik vraag me af wat de meerwaarde daarvan is?
Ik merk dat ik eigenlijk helemaal niet weet wat van de school kan en mag verwachten en wat er mogelijk is voor kinderen die wat verder zijn?
Nu heeft school zelf de keuze gemaakt om hem een jaar te laten overslaan, wat prima ging in een combinatieklas 3/4. Het begon in groep 3 met wat extra werk waarbij hij in november volledig meedraaide met groep 4 en dus maar besloten is dat hij in groep 4 zat i.p.v. groep 3.
Na de vakantie gaat hij naar groep 5/6 en willen ze hem weer verdieping en versnelling aanbieden. Tot nu toe ontstaat bij mij de indruk dat bij school verdieping voornamelijk versnelling betekent. De lesstof van groep 5 kent hij al, dus laten we doorgaan naar groep 6... Ik vind dit momenteel niet de juiste manier want hij is nog maar 7. Er moeten toch ook andere manieren zijn?
Ik lees hier over bepaalde verdiepingsmethodes en boeken, kan iemand daar meer uitleg of voorbeelden van geven?
Het artikel dat Les aanraadt, staan heel veel nuttige dingen in, ook betreffende de vragen waar jij nu mee zit.quote:Op woensdag 2 juli 2014 10:33 schreef NiGeLaToR het volgende:
Gewoon blijven uitdagen en maar 's kijken hoe dat gaat op de peuterspeelzaal en de kleuterschool? Ik gun haar een ontzettend onbezorgde jeugd, waarin ze vooral kind kan zijn, als ik dan lees dat kinderen klassen overslaan dan hoop ik dat dit niet hoeft - de kinderen die ik kende die voor liepen waren altijd zondebok, zonderling en tamelijk eenzaam. Hoeft niet, maar vaak zijn ze mentaal nog niet zo oud, ook al snappen ze de lesstof beter dan de rest.
quote:Op dinsdag 1 juli 2014 19:28 schreef LesStroud het volgende:
Zie ook http://educatie-en-school(...)nderen-weerlegd.html
Ik vind dat een heel goed punt. Zo is Ivan erg perfectionistisch en wil hij liever geen dingen doen die hij in zijn beleving niet kan. Daar komt bij dat hij erg verlegen kan zijn. Als gevolg daarvan ziet zijn juf op school een schim van hoe hij thuis is (en op de buitenschoolse opvang, waar hij zich vrijer voelt omdat niks moet).quote:Op dinsdag 1 juli 2014 20:38 schreef miss_sly het volgende:
Onderweg naar huis besefte ik ineens wat eigenlijk het probleem zou kunnen zijn: hoe weet je nou dat het inderdaad te maken heeft met de sociaal-emotionele ontwikkeling, en dat het liever willen spelen geen kwestie is van gemakzucht, luiheid, of gebrek aan uitdaging? Immers, dat een kleuter liever zou spelen, is op zich niet echt een onlogisch iets.
Ik ook, maar niet alle scholen en juffen denken er zo over. En dat begrijp ik ook wel, want een kind moet ook gewoon meedraaien in een bepaalde routine. Als dat niet lukt dan is dat op zich een probleem, los van hoe je vindt dat een klassituatie eruit zou moeten zien. De wereld kun je immers niet volledig naar je hand zetten.quote:Op woensdag 2 juli 2014 15:29 schreef Franny_G het volgende:
En als laatste: 'liever spelen' i.p.v. werkjes doen, zie ik niet als een sociaal-emotioneel iets of als een kwestie van gemakzucht e.d. Door te spelen leren kinderen heel veel. Spelen is positief en goed. Als een kind graag speelt, zou ik dat opvatten als waardevol.
Dank je! Inderdaad nuttig; we gaan er in ieder geval voor zorgen, ongeacht of ze nu wel of niet 'voor' loopt voor zorgen dat ze zich kan uitleven op dingen die ze zelf leuk vindt. Klinkt vanzelfsprekend en zou het ook moeten zijn, meer puzzels, memory, knutseldingen, buitenspelen en boekjes dus.quote:Op woensdag 2 juli 2014 13:52 schreef ZuidKardinaal het volgende:
[..]
Het artikel dat Les aanraadt, staan heel veel nuttige dingen in, ook betreffende de vragen waar jij nu mee zit.
Deze dus.
[..]
Ik neem deze even mee naar het kleutertopic.quote:Op woensdag 2 juli 2014 14:55 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Ik vind dat een heel goed punt. Zo is Ivan erg perfectionistisch en wil hij liever geen dingen doen die hij in zijn beleving niet kan. Daar komt bij dat hij erg verlegen kan zijn. Als gevolg daarvan ziet zijn juf op school een schim van hoe hij thuis is (en op de buitenschoolse opvang, waar hij zich vrijer voelt omdat niks moet).
Ik denk dat het enige antwoord hierop kan zijn dat een enkele test nooit kan bepalen wat de beste strategie is voor een individueel kind. Een test kan je helpen om inzicht te krijgen in de sterke en zwakke punten van je kind, maar andere informatie zoals de ervaring van de ouders (hoe is het kind thuis?) en ook de juf (welke obstakels ervaart een kind op school?) zal ook meewegen.
Wij hebben geen problemen, helemaal niet, er wordt niets geproblematiseerd. Maar ik wil ook als het enigszins kan voorkomen dat er in de toekomst wel problemen komen. Van mij mag ze spelen, omdat ze dat fijn vindt, kleuter is en spelen inderdaad heel waardevol en leerzaam is. Ik denk echter dat we (en dan bedoel ik wij zelf en de juf) niet uit het oog moeten verliezen dat ze sommige dingen al erg goed kan en er wel degelijk begeleiding bij moet zijn.quote:Op woensdag 2 juli 2014 17:32 schreef Franny_G het volgende:
Tuurlijk, meedraaien begrijp ik ook. Maar daaraan conclusies verbinden over de ontwikkeling van het kind, omdat het liever speelt dan werkjes doet, gaat mij te ver. Wat ik vaak lees de laatste tijd in topics over schoolgaande kinderen in de kleuter- en basisschoolleeftijd is dat er wel heel snel geļnterpreteerd wordt, conclusies worden getrokken en gedrag wordt geproblematiseerd.
Juf wist niet dat S kon lezen. Wel dat ze letters kon herkennen, maar ze was al veel verder dan dat. Ook wist ze niet dat ze netjes kon kleuren, want op school raffelde ze werkjes af door te krassen. Wij wisten dan weer niet dat ze goed letters kan naschrijven en dat ze zich onder werkjes probeert uit te werken omdat ze er geen zin in heeft.quote:Op woensdag 2 juli 2014 14:55 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Ik vind dat een heel goed punt. Zo is Ivan erg perfectionistisch en wil hij liever geen dingen doen die hij in zijn beleving niet kan. Daar komt bij dat hij erg verlegen kan zijn. Als gevolg daarvan ziet zijn juf op school een schim van hoe hij thuis is (en op de buitenschoolse opvang, waar hij zich vrijer voelt omdat niks moet).
Ik denk dat het enige antwoord hierop kan zijn dat een enkele test nooit kan bepalen wat de beste strategie is voor een individueel kind. Een test kan je helpen om inzicht te krijgen in de sterke en zwakke punten van je kind, maar andere informatie zoals de ervaring van de ouders (hoe is het kind thuis?) en ook de juf (welke obstakels ervaart een kind op school?) zal ook meewegen.
Precies! Ieder kind vult dat 'lekker kind zijn' op een andere manier inquote:Op woensdag 2 juli 2014 18:15 schreef NiGeLaToR het volgende:
[..]
Dank je! Inderdaad nuttig; we gaan er in ieder geval voor zorgen, ongeacht of ze nu wel of niet 'voor' loopt voor zorgen dat ze zich kan uitleven op dingen die ze zelf leuk vindt. Klinkt vanzelfsprekend en zou het ook moeten zijn, meer puzzels, memory, knutseldingen, buitenspelen en boekjes dus.
En dat is lang niet altijd op de manier die docenten verwachten.quote:Op woensdag 2 juli 2014 23:04 schreef ZuidKardinaal het volgende:
[..]
Precies! Ieder kind vult dat 'lekker kind zijn' op een andere manier in
Het is inderdaad treurig dat zulke dingen nodig zijn om dit soort initiatieven gefinancierd te krijgen.quote:Op vrijdag 7 maart 2014 14:09 schreef -sabine- het volgende:
Gisteren was bij RTL Late Night een item over het nieuwe format Slimmeriken. Het is ondersteund door mensen van Mensa en een gekopieerd format uit GB.
Zelf krijg ik er de kriebels van. Sowieso je kinderen trucjes laten doen op tv.
De discussie hier daarentegen blijft boeiend om te volgen.
Ik vind het sowieso al grappig dat een docent gamen als iets positiefs noemt.quote:Op donderdag 3 juli 2014 07:14 schreef Adnap het volgende:
[..]
En dat is lang niet altijd op de manier die docenten verwachten.
Vanmiddag nog een leuke..... zoonlief staat heel goed voor Engels ondanks dat hij voor andere vakken toto cijfers haalt. Docent zegt : hij gamed zeker veel.... ik nou ja best wel ... docent :want want hij heeft zo'n goed cijfer voor Engels en dat komt daar door, dat kan ik zien....... Ik ehhh U verkijkt zich : hij leest/spreekt al Engels sinds hij klein is, had in groep 5 de Harry Potter serie al uit in het Engels, leest nu uitsluitend Engelse boeken....
Oh ja dat kon ook
ze vond het niet postief maar ja...quote:Op donderdag 3 juli 2014 08:59 schreef ZuidKardinaal het volgende:
[..]
Ik vind het sowieso al grappig dat een docent gamen als iets positiefs noemt.
Nou ze moet hem nog les gaan geven komend schooljaar, hij stapt over naar hun school. Dus nu is ze wel wakker want ze zei gelijk : ohhh dat verklaart.quote:Op donderdag 3 juli 2014 15:36 schreef mignonne het volgende:
op zich niet een hele rare aanname van zo'n docent verder toch?
Ik heb het idee dat het wel vaker voorkomt, met name bij jongeren die veel van die MMORPG's spelen, dan wordt er ook in-game veel gechat en geskyped voornamelijk in het Engels. Dus ik kan me zomaar voorstellen dat een docent die link legt. Zeker als hij/zij hier of daar wat oppikt over games bijvoorbeeld uit de klas.
Blijkbaar was het bij de docent ook niet van tevoren bekend dat hij al vanaf groep 5 in het Engels leest en meer dan normaal vaardig is op dat gebied. Dan had de docent wellicht ook een ander uitgangspunt gegeven voor de lessen etc maar goed.
Misschien vind je dit dan ook een leuk topicquote:Op vrijdag 8 augustus 2014 03:34 schreef j0k3 het volgende:
Hoe ik in hemelsnaam in dit topic terecht ben gekomen: geen idee, maar ik kon me er niet van weerhouden om hier te reageren.
Ik ben zelf geen ouder, maar wel zelf HB.
Dankje voor de tip. Maar nee, de enige manier waarop ik 'actief' ben binnen het 'wereldje' is als ik tijdens random surfen oudertopics tegenkom (wat zo eens per jaar is) mijn verhaal even delen, om mensen alert te maken. Het is voor een deel pech of geluk hebben met de mensen die op je pad komen, die heb je niet allemaal voor het kiezen en vaak ook niet allemaal door (bvb die expert, die leek heel begaan, maar bleek best manipulatief), maar alert blijven ook op zulke dingen is wel belangrijk. Hoort iedereen wel hetzelfde verhaal bijvoorbeeld? (leerkracht groep 8).quote:Op vrijdag 8 augustus 2014 20:37 schreef ZuidKardinaal het volgende:
[..]
Misschien vind je dit dan ook een leuk topic
R&P / Hoogbegaafdheid Deel 6. En nadeel of voordeel
Ah, ok.quote:Op zaterdag 9 augustus 2014 02:06 schreef j0k3 het volgende:
[..]
Dankje voor de tip. Maar nee, de enige manier waarop ik 'actief' ben binnen het 'wereldje' is als ik tijdens random surfen oudertopics tegenkom (wat zo eens per jaar is) mijn verhaal even delen, om mensen alert te maken. Het is voor een deel pech of geluk hebben met de mensen die op je pad komen, die heb je niet allemaal voor het kiezen en vaak ook niet allemaal door (bvb die expert, die leek heel begaan, maar bleek best manipulatief), maar alert blijven ook op zulke dingen is wel belangrijk. Hoort iedereen wel hetzelfde verhaal bijvoorbeeld? (leerkracht groep 8).
Vertel dit trouwens ook IRL om dezelfde reden. Alert blijven. Niet er van uitgaan dat iedereen zo goed is als jij bent. Valse spelletjes worden overal gespeeld. Ook in t onderwijs
Voor de rest heb ik genoeg met 'het wereldje' te maken gehad toen ik nog op school zat. Wil nu vooral afstand. Maar zou t echt vreselijk vinden als ik heb staan praten met een ouderpaar, mijn verhaal niet gedeeld heb, en dan er later achter kom dat dat kind in zo'n zelfde situatie terecht is gekomen.
Dan zouden de downers heel wat minder moeten krijgen dan nu. Aangezien er per kind met down zo veel meer wordt uitgegeven dan aan 'gewone' of slimme kinderen. Terwijl dat wel degenen zijn waarin geļnvesteerd moet worden om zorg te kunnen blijven betalen voor de rest.quote:Op woensdag 5 maart 2014 11:35 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Dat roept allerlei lastige vragen op. Hoe bepaal je of je verschil kunt maken en hoe groot dat verschil is? Dat weet je pas achteraf, dus moet je je dan vooral gaan richten op groepen waarvan je weet dat die baat hebben bij bepaalde methodes? Als je het over groepen hebt, heb je het over gemiddeldes dus er vallen dan individuen buiten de boot.
En wat is een groot verschil en wat is een klein verschil? Stel je voor dat je bij iemand die ernstig geestelijk gehandicapt is weinig progressie boekt op iq, maar wel progressie in welzijn of kwaliteit van leven. Is dat niet de investering waard? De vraag is dus of ook iq alles is waar het om gaat.
Het roept ook vragen op over de methodes. Als je weinig progressie boekt bij een persoon of een bepaalde groep, ligt dat dan aan het individu of aan de methode? Misschien moeten bestaande methodes verbeterd worden of laat het een noodzaak tot het ontwikkelen van nieuwe methodes zien.
Dit raakt voor mij aan een veel fundamentelere kwestie, namelijk de potentie van elk persoon om te floreren. Ik geloof dat het in elk persoon zit, dat je het niet tegen een absolute meetlat kunt houden, en dat elk individu gelijke rechten behoort te zitten in dit opzicht. Dat wil zeggen, de een hoort niet meer rechten of claims te hebben dan de ander. Het raakt voor mij aan een fundamenteel gelijkheidsbeginsel.
Troll modus aanquote:Op zaterdag 9 augustus 2014 11:36 schreef Spanky78 het volgende:
[..]
Dan zouden de downers heel wat minder moeten krijgen dan nu. Aangezien er per kind met down zo veel meer wordt uitgegeven dan aan 'gewone' of slimme kinderen. Terwijl dat wel degenen zijn waarin geļnvesteerd moet worden om zorg te kunnen blijven betalen voor de rest.
Kan, maar hoeft niet. Als je er voor zorgt dat de slimsten het hier goed hebben hoeven ze niet zo nodig weg.quote:Op zaterdag 9 augustus 2014 12:12 schreef ZuidKardinaal het volgende:
[..]
Troll modus aan
De slimmen gaan als 'dank' voor die investering vaak lekker in het buitenland werken en belasting betalen. Weg geld (op korte termijn althans). De intellectuele top is (in mijn ervaring ) internationaal georiėnteerd.
Een 'zielige' die met veel moeite een beetje heeft leren rekenen kost de samenleving minder geld omdat ie zelfstandiger is
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |