Dit getalletje hoor ik vaker op internet, maar heb je hier ook een bron van? Ik denk namelijk zelf dat het zeker hier in Nederland wel hoger is dan 16%quote:Op dinsdag 25 februari 2014 20:02 schreef poemojn het volgende:
Als een deel daarvan afstroomt is het niet zo gek meer dat uiteindelijk maar 16% een universitair diploma haalt, zoals ze zeggen.
Dat blijkt heel Nederlands. Ik zoek morgen het onderzoeksverslag er voor je bijquote:Op donderdag 27 februari 2014 10:35 schreef Bla_Bla_Bla het volgende:
De leraar gaf hier aan dat ouders vaak zelf te snel beginnen over hoogbegaafdheid en klassen overslaan waardoor een kind in hogere klassen uiteindelijk emotioneel in de problemen komt [...]
Als het qua praten, gedrag, interesse en vaardigheden ruim voorloopt op anderen. Bij jonge kinderen schijnt taalontwikkeling een goede graadmeter te zijn, maar ze maken nog flinke srongen, dus een paar maandjes voor of achter lopen is bij een peuter heel normaal. Een baby die met 8 maanden begint te pratne is meestal behoorlijk slim.quote:Op dinsdag 25 februari 2014 11:40 schreef miss_sly het volgende:
Goed, mijn vraag waarmee ik het topic sloot: wanneer is een kind nou meer dan iets slimmer dan gemiddeld?
een onderzoek eind jaren 70 van. Hans van Oordt, zo te zien http://www.trouw.nl/tr/nl(...)p-universiteit.dhtml dit artikel is overigens uit 1996.quote:Op donderdag 27 februari 2014 19:54 schreef Noordsestern het volgende:
Dit getalletje hoor ik vaker op internet, maar heb je hier ook een bron van? Ik denk namelijk zelf dat het zeker hier in Nederland wel hoger is dan 16%
Gaaf dat je al een zoekactie hebt gedaanquote:Op donderdag 27 februari 2014 22:52 schreef poemojn het volgende:
[..]
een onderzoek eind jaren 70 van. Hans van Oordt, zo te zien http://www.trouw.nl/tr/nl(...)p-universiteit.dhtml dit artikel is overigens uit 1996.
Het onderzoek zelf zou ik moeten zoeken nog. De overige getallen lijken niet veel af te wijken al neemt de aandacht en hopelijk herkenning de afgelopen jaren toe. Iig is het aantal scholen met plusklas/aandacht voor hb gestegen van 3% in 2007 naar 15% in 2011 las ik pas ergens, dus dat is alvast een mooie toename.
Hier ben ik wel benieuwd naarquote:Op donderdag 27 februari 2014 20:21 schreef Gaoxing het volgende:
[..]
Dat blijkt heel Nederlands. Ik zoek morgen het onderzoeksverslag er voor je bij
Ik vind je bijdrage aan dit topic juist heel waardevol, Groofsken. Ik denk dat het belang van zo'n mentaliteit vaak onderschat wordt, je verantwoordelijk voelen voor je leerproces, zelf je nieuwsgierigheid achterna gaan, en de juiste arbeidsethos op kunnen brengen om verplichte, saaie kost uit te voeren. Ik denk dat dit een levenslang leerproces is trouwens. Wie kent er nou niet het typische uitstelgedrag? Ik merk, naarmate ik ouder word, dat ik steeds beter word in effectief werken.quote:Op dinsdag 25 februari 2014 19:06 schreef Groofsken-jeweetwel het volgende:
Wat ze moeten leren is om zelfstandig aan de slag te gaan, discipline op te brengen om zaken aan te pakken, bij te houden. En meestal pik ik de kinderen die die stap kunnen maken er zo uit. En dat zit hem niet in intelligentie, dat zit hem in mentaliteit, verantwoordelijkheid nemen voor je eigen werk. En dat aspect kan al heel ver terug gaan in de opvoeding, denk ik.
Ik ben het daar wel deels mee eens, maar ik denk dat er dus op de basisschool al meer aandacht aan moet worden besteed om kinderen te leren hoe ze dat moeten doen.quote:Op vrijdag 28 februari 2014 11:25 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Ik vind je bijdrage aan dit topic juist heel waardevol, Groofsken. Ik denk dat het belang van zo'n mentaliteit vaak onderschat wordt, je verantwoordelijk voelen voor je leerproces, zelf je nieuwsgierigheid achterna gaan, en de juiste arbeidsethos op kunnen brengen om verplichte, saaie kost uit te voeren. Ik denk dat dit een levenslang leerproces is trouwens. Wie kent er nou niet het typische uitstelgedrag? Ik merk, naarmate ik ouder word, dat ik steeds beter word in effectief werken.
Ik weet niet zo goed hoe dat expliciet kan, maar ik heb er wel ideeën over hoe dat impliciet zou moeten gebeuren. Recentelijk heb ik het een en ander gelezen over het effect dat cijfers, rapporten en diploma's hebben op het leerproces van kinderen. (Als je daar meer over wilt weten, dan is dit een interessante link: http://www.alfiekohn.org/articles.htm. Dat is van dezelfde man die een boek over attachment parenting heeft geschreven). Zonder zulke externe prikkels zou het leren denk ik voor alle kinderen veel vanzelfsprekender worden.quote:Op vrijdag 28 februari 2014 11:50 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Ik ben het daar wel deels mee eens, maar ik denk dat er dus op de basisschool al meer aandacht aan moet worden besteed om kinderen te leren hoe ze dat moeten doen.
Voor onderwijs gaat je kind naar school. Als ouder kun je natuurlijk je kind ook mee uitdagen, maar als je kind vijf dagen in de week naar school gaat en daar uit zijn neus loopt te eten zonder mogelijkheden om daar iets aan te doen (tijd/mogelijkheid om met extra/andere stof aan de slag te gaan) en geen begeleiding, kun je daar thuis weinig meer aan goed maken.quote:Op vrijdag 28 februari 2014 11:58 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Ik weet niet zo goed hoe dat expliciet kan, maar ik heb er wel ideeën over hoe dat impliciet zou moeten gebeuren. Recentelijk heb ik het een en ander gelezen over het effect dat cijfers, rapporten en diploma's hebben op het leerproces van kinderen. (Als je daar meer over wilt weten, dan is dit een interessante link: http://www.alfiekohn.org/articles.htm. Dat is van dezelfde man die een boek over attachment parenting heeft geschreven). Zonder zulke externe prikkels zou het leren denk ik voor alle kinderen veel vanzelfsprekender worden.
Ook ligt hier zeker een rol voor de ouders, die niet al te gemakkelijk de verantwoordelijkheid steeds elders moeten leggen. Trek de vergelijking maar met verveling: als je die telkens voor je kind wegneemt, dan leert je kind er niet mee om te gaan. Ik begrijp wel dat het een delicate balans is, want je wil natuurlijk dat je kind genoeg uitgedaagd wordt. Elke ouder wil dat en omdat elk kind uniek is, verdient elk kind gepast onderwijs.
mijn ouders hadden me op de mavo op huiswerkles gedaan omdat zij het idee hadden dat ik mijn huiswerk niet deed. dat duurde dan van 4 tot half 6. en ik was altijd binnen een half uurtje klaar en mocht niks anders doen. "ga maar vooruit werken dan", was het motto en gewoon niks doen mocht ook niet. ik heb het toen zelf afgedwongen dat ik mocht gaan lezen en na dat jaar besloten school en ouders dat het niet meer hoefdequote:Op vrijdag 28 februari 2014 12:07 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Voor onderwijs gaat je kind naar school. Als ouder kun je natuurlijk je kind ook mee uitdagen, maar als je kind vijf dagen in de week naar school gaat en daar uit zijn neus loopt te eten zonder mogelijkheden om daar iets aan te doen (tijd/mogelijkheid om met extra/andere stof aan de slag te gaan) en geen begeleiding, kun je daar thuis weinig meer aan goed maken.
En wat ik dus heel frustrerend vond, en ik ben blij dat dat tegenwoordig heel anders is, is dat er gewoonweg geen opties waren om iets anders te doen. Ik mocht in de les niets anders doen, niet eens een boek lezen, als ik klaar was. Alleen maar stil zitten en wachten tot iedereen klaar was. En dat is dus funest, want wat moet je dan als kind? Ik heb echt 6 jaar lagere school niets gedaan, letterlijk niets, omdat de stof me aangewaaid kwam en er dus geen mogelijkheden waren om je anderszins bezig te houden. En daarin vind ik dus dat school wel degelijk een rol speelt en ik ben erg blij dat dat tegenwoordig wel beter is geregeld. Ongeacht of een kind nou hoogbegaafd is of gewoon iets sneller/gemakkelijker leert dan gemiddeld.
Maar onderwijs is niet iets wat gescheiden is van de rest van het leven. Integendeel. Als ik het dus heb over een bepaalde attitude waar verantwoordelijkheidsgevoel en bescheidenheid belangrijk in zijn, dan is dat typisch iets wat je ook van huis uit meekrijgt.quote:Op vrijdag 28 februari 2014 12:07 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Voor onderwijs gaat je kind naar school.
Nou precies, dat hoort in het algemeen de rol van het onderwijs te zijn. Kijk wat een kind interessant vindt en waar het goed in is en speel daarop in. Zorg dat er voor elk kind een zekere basis aanwezig is (de algemene ontwikkeling) en stimuleer zoveel mogelijk de speciale talenten. Elk kind heeft een bijzonder talent. Dat is ook de reden dat ik me enorm erger aan de bijzondere aandacht voor bepaalde groepen. Eerst was er volop aandacht voor kinderen met achterstand, nu gebeurt er steeds meer rondom 'gifted learners'. Ik voorspel dat over een jaar of 10 de middelmatige leerling in het spotlicht staat. Die verdient ook het beste onderwijs.quote:En wat ik dus heel frustrerend vond, en ik ben blij dat dat tegenwoordig heel anders is, is dat er gewoonweg geen opties waren om iets anders te doen. Ik mocht in de les niets anders doen, niet eens een boek lezen, als ik klaar was. Alleen maar stil zitten en wachten tot iedereen klaar was. En dat is dus funest, want wat moet je dan als kind? Ik heb echt 6 jaar lagere school niets gedaan, letterlijk niets, omdat de stof me aangewaaid kwam en er dus geen mogelijkheden waren om je anderszins bezig te houden. En daarin vind ik dus dat school wel degelijk een rol speelt en ik ben erg blij dat dat tegenwoordig wel beter is geregeld. Ongeacht of een kind nou hoogbegaafd is of gewoon iets sneller/gemakkelijker leert dan gemiddeld.
Op z'n minst het beste onderwijs dat beschikbaar is. Ik vind het onverdedigbaar dat kinderen die niet goed kunnen meekomen of vooruit lopen op een of andere manier meer aandacht of meer investering verdienen dan middelmatige kinderen. Is dat een rechtvaardige verdeling van middelen?quote:Op vrijdag 28 februari 2014 14:01 schreef poemojn het volgende:
"Het beste onderwijs"? Dat is nogal een claim. "Goed" zou voor veel kinderen al heel fijn zijn. Het beste, dat meer 1-op-1 is volgens onderzoeken die ik zag, lijkt niet bepaald haalbaar.
Hoogintelligente kinderen zijn juist vaak ook zeer perfectionistisch en daardoor faalangstig; ze willen geen fouten maken en zijn daarom ook eerder geneigd omquote:Op vrijdag 28 februari 2014 18:09 schreef Moonah het volgende:
Ik heb dit jaar twee hoogintelligente kinderen in de groep, van wie er eentje anderhalf jaar jonger is dan de rest met een IQ boven 145. Zij krijgen merendeels aangepaste leerstof. Maar waar het hen, en vooral het heel hoog intelligente kind, aan ontbreekt is doorzettingsvermogen. Als ik samen met hen aan de slag ga, gaat het goed. Moeten zij na de instructie en inoefening zelfstandig verder werken, dan wordt er al snel om een tip gevraagd. Die ik dus niet (altijd) geef.
Ik heb met hen de parallel met een voetballer getrokken. Een topvoetballer moet evengoed hard blijven trainen. Het vergt veel tijd, aandacht en energie om de gewoonte van alles lukt met twee vingers in je neus om te buigen.
Ik kan mij zo voorstellen dat attitude/mentaliteit mede het verschil maakt tussen hoogintelligent en hoogbegaafd.
Dat herken ik zeer zeker bij het kind dat een IQ >145 heeft. Heb je ideeën om het doorzetten te stimuleren?quote:Op vrijdag 28 februari 2014 18:23 schreef silliegirl het volgende:
[..]
Hoogintelligente kinderen zijn juist vaak ook zeer perfectionistisch en daardoor faalangstig; ze willen geen fouten maken en zijn daarom ook eerder geneigd om
op te geven of hulp te vragen, dan gewoon te "proberen".
Ah! Bij ons op school wordt er gesproken over hoogbegaafd als 'ze' niet alleen hoogintelligent zijn, maar ook op andere vlakken uitblinken. Maar dat is dus geen juiste invulling van die term begijp ik?quote:Overigens zijn de termen hoogbegaafd en hoogintelligent niet verschillend hoor, die worden door elkaar heen gebruikt.
Spijker op z'n kop.quote:Op vrijdag 28 februari 2014 18:09 schreef Moonah het volgende:
Ik heb dit jaar twee hoogintelligente kinderen in de groep, van wie er eentje anderhalf jaar jonger is dan de rest met een IQ boven 145. Zij krijgen merendeels aangepaste leerstof. Maar waar het hen, en vooral het heel hoog intelligente kind, aan ontbreekt is doorzettingsvermogen. Als ik samen met hen aan de slag ga, gaat het goed. Moeten zij na de instructie en inoefening zelfstandig verder werken, dan wordt er al snel om een tip gevraagd. Die ik dus niet (altijd) geef.
Ik heb met hen de parallel met een voetballer getrokken. Een topvoetballer moet evengoed hard blijven trainen. Het vergt veel tijd, aandacht en energie om de gewoonte van alles lukt met twee vingers in je neus om te buigen.
Ik kan mij zo voorstellen dat attitude/mentaliteit mede het verschil maakt tussen hoogintelligent en hoogbegaafd.
Tsja, dat is lastig zo en eigenlijk ook weer per kind verschillend. Je moet iets zoeken om te motiveren en dat inzetten als beloning; bij sommige kinderen werkt het goed om af te spreken dat ze het 20 minuten zelfstandig doen en dat je daarna aanschuift om samen te kijken hoe ver hij is gekomen (de aandacht die jij geeft is dan een beloning voor het zelfstandig werken).quote:Op vrijdag 28 februari 2014 18:33 schreef Moonah het volgende:
[..]
Dat herken ik zeer zeker bij het kind dat een IQ >145 heeft. Heb je ideeën om het doorzetten te stimuleren?
[..]
Ah! Bij ons op school wordt er gesproken over hoogbegaafd als 'ze' niet alleen hoogintelligent zijn, maar ook op andere vlakken uitblinken. Maar dat is dus geen juiste invulling van die term begijp ik?
Zou dat ook niet een van de stukjes zijn die ze bedoelen met "leren leren"?quote:Op vrijdag 28 februari 2014 18:09 schreef Moonah het volgende:
Ik heb dit jaar twee hoogintelligente kinderen in de groep, van wie er eentje anderhalf jaar jonger is dan de rest met een IQ boven 145. Zij krijgen merendeels aangepaste leerstof. Maar waar het hen, en vooral het heel hoog intelligente kind, aan ontbreekt is doorzettingsvermogen. Als ik samen met hen aan de slag ga, gaat het goed. Moeten zij na de instructie en inoefening zelfstandig verder werken, dan wordt er al snel om een tip gevraagd. Die ik dus niet (altijd) geef.
Ik heb met hen de parallel met een voetballer getrokken. Een topvoetballer moet evengoed hard blijven trainen. Het vergt veel tijd, aandacht en energie om de gewoonte van alles lukt met twee vingers in je neus om te buigen.
Ik kan mij zo voorstellen dat attitude/mentaliteit mede het verschil maakt tussen hoogintelligent en hoogbegaafd.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |