abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_156872453
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 oktober 2015 11:32 schreef miss_sly het volgende:

[..]

Juf heeft nog 27 kindjes en S mag zelf naar de schoolbieb, zonder juf. Dus tja :D
Ik geloof dat de juf hier vaak bij terugkeer uit de bieb even vraagt of ze een leuk boek hebben gekozen. Dan kan ze evt een opmerking maken over het niveau als het nodig is.

Hier blijven de bieb boeken op school, is echt voor losse kwartiertjes tussendoor om te lezen. In groep 3 hebben ze die aviboeken, voor groep 4/5 zijn er boeken die ze ook lezen met een leesmoeder/juf. Bieb boek mag je zelf kiezen, maar juf stuurt wel bij als nodig.

Op zijn vorige en deze school in groep 3 was de bieb echt extra. Maar vanaf 4/5 dus iets anders omdat er dan minder klassenboeken zijn.
pi_156887601
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 oktober 2015 10:49 schreef Sankyo het volgende:

[..]

Met IQ > 145 zit je bij de bovenste 0,1% en ik hoor van meer mensen die hieraan voldoen dat dat tot echte moeilijkheden kan leiden. Je weet van het bestaan van de Triple Nine Society af?
Kende 3 sigma niet. ...wel 6sigma.... Maargoed, ik heb voor mezelf geen clubs nodi g. Voor mijn kinderen hoop ik wel wat minder hobbels....
Whatever...
pi_156974379
Tijdje terug postte ik hier in dit topic dat mijn zoon (8) echt een probleem heeft met huiswerk maken en met leren leren. Naar eigen zeggen wist en kon hij dat toch allemaal al, dus waarom zou je het dan doen..? Het nieuwe schooljaar hier toch maar heel actief mee aan de slag gegaan met behulp van school. Ze hebben eindelijk! online een huiswerkagenda staan zodat ik precies kan zien wanneer bepaald huiswerk af moet zijn en wat er dan gedaan moet worden (lezen, maken, leren). Ook wat tips van zijn meester gekregen. :)
Inmiddels plan ik samen met mijn zoon het huiswerk in en hou ik hem hier strikt aan. Als hij zegt iets al te kennen dan mag hij dat aan mij laten zien en dan is hij dus ook snel klaar. Werkt goed voor aardrijkskunde, geschiedenis en dat soort vakken. Met taal en rekenen kan ik hierbij letten op methodes die hij gebruikt en zichzelf eigen gemaakt heeft. Ik merk dat hij het wel leuk vindt om te weten hoe ik het vroeger geleerd heb, want daar zit nog wel eens verschil in. Hier pikt hij toch weer wat dingen van op. :D
Wat ook goed lijkt te helpen is om het wat te verbreden. Afgelopen week aardrijkskunde over bevolkingsdichtheid, waar het land in Nederland voor gebruikt wordt (landbouw, recreatie, wonen, werken), waar in Nederland de meeste mensen wonen en dat soort dingen. Samen zijn we kaarten in de Bosatlas gaan opzoeken, zoals over de bevolkingsdichtheid en over de verdeling van land en inwoners in Nederland. Dat vindt hij erg interessant en dan lijkt het ineens een stuk minder op huiswerk. :P
Gisteren heeft hij zijn eerste proefwerken gehad waarvoor hij echt eens daadwerkelijk geleerd had. Hij had prachtige cijfers maar het allerbelangrijkste vond ik dat hij het vandaag uit zichzelf trots kwam vertellen. Mooie ontwikkeling vind ik :)

[ Bericht 1% gewijzigd door appelsap op 20-10-2015 20:04:35 ]
pi_157464897
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
  donderdag 12 november 2015 @ 23:00:34 #245
418662 Noordsestern
vliegt het verst
pi_157502984
Heb ook een leuk stuk geschreven over hoogbegaafdheid :)
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
  Moderator vrijdag 13 november 2015 @ 09:53:33 #246
5428 crew  miss_sly
pi_157507558
'Doe maar gewoon, val maar niet op, ben maar net als iedereen'.

Ja, dat geldt helaas voor een heleboel dingen in het leven, vinden veel mensen. En bijna automatisch geven we dat in kleine dingen ook door aan onze kinderen. Boven het maaiveld uitsteken wordt niet beschouwd als een positieve ontwikkeling.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  vrijdag 13 november 2015 @ 10:04:22 #247
348178 NotTheSame
& Never Be The Same Again
pi_157507680
Ik kom hier voorzichtig om het hoekje kijken.
Draak (word in december 4) loopt cognitief flink voor op haar leeftijdsgenootjes. We moeten nog even kijken hoe we hier verder mee om moeten gaan maar ik ga straks in ieder geval alvast een gesprek aanvragen met d'r basisschooljuffen. De orthopedagoog opperde op eventuele extra begeleiding dus we zullen eens gaan polsen in hoeverre dit mogelijk is en hoe we dit vorm gaan geven.
pi_157512469
Miss, je hebt het er gelukkig al met de juf over gehad. Dit is typisch zoiets waar elke ouder met de leerkracht van het kind over moet kunnen spreken. Want zoals Franny al aangeeft: elk kind moet uitgedaagd worden. De noodzaak om het erover te hebben is groter als er problemen zijn, maar ook als er geen problemen zijn hoort erover gesproken te worden. Het raakt immers aan de kern van de functie van het onderwijs.

Wij hebben het er net met de juf van Lena over gehad. Ivan is de jongste van zijn klas en krijgt genoeg uitdaging, maar Lena is de oudste van de klas. Hierdoor ben ik er extra alert dat ze zich niet gaat vervelen en niet te gemakkelijk voor de teken- en knutselwerkjes kiest terwijl ze nu veel interesse heeft in rekenen, lezen en schrijven en we daarop in zouden kunnen haken. Met de leerkracht hebben we vooral besproken of zij ziet wat wij zien (dat Lena die interesses heeft) en hoe daarmee wordt omgegaan. Ik vind dat een heel prettige insteek: niet problemen bespreken (want dan ben je eigenlijk al te laat), maar de vinger aan de pols houden. Eigenlijk is het vooral interesse tonen in wat er op school gebeurt, delen wat er thuis gebeurt en kijken of we met z'n allen min of meer op één lijn zitten. En dat in tien minuten, net als elke andere ouder. :Y)

Dezelfde redenering gaat eigenlijk ook op voor achterblijven. In de literatuur wordt ook wel gesproken over de 'zone van naaste ontwikkeling' (zie hieronder). Voor groei/ontwikkeling is belangrijk om de juiste balans te hebben tussen te verwerven en reeds verworven kennis. Als die zoek is, ontstaat er een risico op frustratie dan wel verveling.

I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  Moderator vrijdag 13 november 2015 @ 14:56:16 #249
5428 crew  miss_sly
pi_157513758
Ik heb het er nog niet met juf over gehad :@ Ik wilde wel, maar zag telkens geen kans tussen al die ouders die het echt nodig hadden :@ maar volgende week woensdag is het oudergesprek met juf!

Wat je zegt, is ook hoe het vorig jaar met de juf ging: even kortsluiten of we hetzelfde zagen in S en dat bleek niet helemaal gelijk te zijn. Toen we dat eenmaal hadden besproken, liep dat een stuk beter.

Ik ben reuzebenieuwd naar woensdag. Dat wat je zegt over de zone van naaste ontwikkeling herken ik inderdaad. Ik heb heel erg het idee dat S op school in haar comfort zone blijft hangen. Thuis is ze dan weer wel bezig met andere zaken, die dan weer in die andere zone zitten.
  vrijdag 13 november 2015 @ 22:52:08 #250
418662 Noordsestern
vliegt het verst
pi_157527364
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 november 2015 09:53 schreef miss_sly het volgende:
'Doe maar gewoon, val maar niet op, ben maar net als iedereen'.

Ja, dat geldt helaas voor een heleboel dingen in het leven, vinden veel mensen. En bijna automatisch geven we dat in kleine dingen ook door aan onze kinderen. Boven het maaiveld uitsteken wordt niet beschouwd als een positieve ontwikkeling.
Het gekke is, dat dat veel minder voor sport, muziek of iets anders lijkt te gelden.

Als je een creativiteitsprijs wint krijg je alleen maar leuke reacties. Niemand die je er zo nodig op moet wijzen wat die prijs allemaal níet betekent.

En logisch, dat snap je zelf ook wel. Iemand die uitblinkt in voetbal is niet per se goed in tennis, of een 'wijs' persoon.

[ Bericht 0% gewijzigd door Noordsestern op 13-11-2015 23:02:29 ]
pi_157665846
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 november 2015 14:03 schreef Claudia_x het volgende:
Miss, je hebt het er gelukkig al met de juf over gehad. Dit is typisch zoiets waar elke ouder met de leerkracht van het kind over moet kunnen spreken. Want zoals Franny al aangeeft: elk kind moet uitgedaagd worden. De noodzaak om het erover te hebben is groter als er problemen zijn, maar ook als er geen problemen zijn hoort erover gesproken te worden. Het raakt immers aan de kern van de functie van het onderwijs.

Wij hebben het er net met de juf van Lena over gehad. Ivan is de jongste van zijn klas en krijgt genoeg uitdaging, maar Lena is de oudste van de klas. Hierdoor ben ik er extra alert dat ze zich niet gaat vervelen en niet te gemakkelijk voor de teken- en knutselwerkjes kiest terwijl ze nu veel interesse heeft in rekenen, lezen en schrijven en we daarop in zouden kunnen haken. Met de leerkracht hebben we vooral besproken of zij ziet wat wij zien (dat Lena die interesses heeft) en hoe daarmee wordt omgegaan. Ik vind dat een heel prettige insteek: niet problemen bespreken (want dan ben je eigenlijk al te laat), maar de vinger aan de pols houden. Eigenlijk is het vooral interesse tonen in wat er op school gebeurt, delen wat er thuis gebeurt en kijken of we met z'n allen min of meer op één lijn zitten. En dat in tien minuten, net als elke andere ouder. :Y)

Dezelfde redenering gaat eigenlijk ook op voor achterblijven. In de literatuur wordt ook wel gesproken over de 'zone van naaste ontwikkeling' (zie hieronder). Voor groei/ontwikkeling is belangrijk om de juiste balans te hebben tussen te verwerven en reeds verworven kennis. Als die zoek is, ontstaat er een risico op frustratie dan wel verveling.

[ afbeelding ]
En nu hebben we het er inderdaad met de juf over gehad, hoe zij S ziet en hoe wij haar zien.
Er was enige overlap, maar ze is duidelijk twee verschillende personen, op school en thuis. Thuis rekent ze nog op haar vingers, dus ik dacht dat ze met rekenen niet zo lekker liep, maar op school gaat ze als een speer en mag hier ook plus-werkjes maken. Juf zei letterlijk dat ze vindt dat een kind wat haar betreft niet moet blijven herhalen wat het al lang kan, en dat na een paar herhalingen er meer uitdaging moet komen.

Met lezen werkt ze samen met een ander meisje in een plus-boek. Dit doen ze al sinds begin van het schooljaar samen, en op de gang, na een korte instructie. Wisten wij helemaal niets van :D

Kortom, juf heeft haar in de peiling, S heeft er veel zin in, en samen komen ze denk ik dit jaar goed door :)
pi_157678221
Lekker Miss, zo'n juf die dat soort dingen ziet en zo lekker vlot oppakt!
Fake it till you make it...
pi_157686933
Bij ons op school gaat het inmiddels stukken beter. De docent heeft ingegrepen en mijn dochter wordt nu uitgedaagd. Resultaat: ze doet meer haar best, heeft het meer naar haar zin en ze presteert veel beter. Helaas heeft ze zelf ook wel door dat het goed gaat. Ze zegt dat ze de beste van de klas is... tsja.... 5 jaar eh.... ze is gelukkig wel trots op zichzelf en haar inzet. Dat houden we erin. NU nog een lesje hollands maaiveld voordat haar kop eraf gaat... eens kijken hoe ik haar dat moet wijsmaken. Wel excellent presteren, zelf niets erover zeggen...

Nouja, het maakt dus enorm uit of de docent het ziet en er wat mee wil. Moet zeggen dat we hier wel te maken met een bovengemiddeld goede docent, volgend jaar wordt een stuk gevaarlijker. Want dan komt er een klas waar de pas afgestudeerde pabo-meisjes elkaar opvolgen....
Whatever...
pi_157692562
Ik las al even mee hier. Hoi.

Van de week oudergesprek gehad over onze oudste. Groep 3 is leuk maar zo makkelijk dat is haar motto.
Ze werd al uitgedaagd met plus werkboeken. Maar nog komt het haar allemaal aanwaaien. Dus op leesgebied kreeg ze nog een extra werkboek, dat is meer voor begrijpend lezen, maar naar aanleiding van ons gesprek gaan ze nu werk voor meer begaafde kinderen te voor schijn halen voor haar.
Rekenen is wel iets minder makkelijk zegt ze zelf maar ook daarmee werkt ze al wel in een plusboek.

Ik ben blij dat de juffen het ook zien en dat ze op zoek gaan naar stof die haar wel uitdaagt.
Wij hebben ook aangegeven dat we het fijn zouden vinden als ze werk krijgt dat haar meer moeite kost, zodat ze leert dat niet alles in een keer hoeft te lukken.
Nu is het namelijk ook zo dat als iets even niet lukt dan zegt ze laat maar en doet ze het gewoon niet.

Ook is nu met de juffen afgesproken dat we geen ouderavonden afwachten maar dat we meteen contact hebben als we merken dat er weinig uitdaging is.

Ik ben blij met onze meedenkende school.
Wel vraag ik mezelf keer op keer af waarom we niet eerder hebben gezien dat ze zo makkelijk leerde. We hebben wel gezien dat ze pienter is en het kostte haar allemaal niet heel veel moeite in de kleuterklas. Het verklaart misschien wel haar driftige temperament dat ze had/heeft.
Mama van Jaël (17-07-2009)
Mama van Sarah (05-03-2011)
pi_157693059
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 november 2015 08:54 schreef Spanky78 het volgende:
Wel excellent presteren, zelf niets erover zeggen...

Ik vind het zelf altijd prettig om bij kinderen het proces te benoemen. Als Marietje met twee vingers in de neus alle tafels leert terwijl Pietje daar wekenlang voor moet oefenen dan heeft Pietje natuurlijk een hele prestatie geleverd.
Ik zou het zoeken in haar prestaties. Dingen waar zij haar best voor heeft gedaan, en in gegroeid is. Dan maakt het niet zo veel uit op welk niveau ze beter is geworden, maar meer dat ze beter is geworden dankzij haar eigen inzet. En dan valt het maaiveld ook een beetje weg want dan groeit gewoon iedereen op z'n eigen hoogte en tempo. :)
  Moderator vrijdag 20 november 2015 @ 15:04:16 #256
5428 crew  miss_sly
pi_157693255
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 november 2015 14:55 schreef Ineffable het volgende:

[..]

Ik vind het zelf altijd prettig om bij kinderen het proces te benoemen. Als Marietje met twee vingers in de neus alle tafels leert terwijl Pietje daar wekenlang voor moet oefenen dan heeft Pietje natuurlijk een hele prestatie geleverd.
Ik zou het zoeken in haar prestaties. Dingen waar zij haar best voor heeft gedaan, en in gegroeid is. Dan maakt het niet zo veel uit op welk niveau ze beter is geworden, maar meer dat ze beter is geworden dankzij haar eigen inzet. En dan valt het maaiveld ook een beetje weg want dan groeit gewoon iedereen op z'n eigen hoogte en tempo. :)
Wat zeg je dat mooi!
pi_157695396
MamaPurk herkenbaar, maar dat weet je :D

Ineffable, hier zitten we / school ook meer op het proces ipv het resultaat. Dus niet wat kan dat je dat al kan want dat weten we, maar meer hoe kom je daar.

Maar inderdaad een meedenkende school / docent is wel heel prettig.

Fijn dat jullie zo'n goed gesprek hebben gehad miss.
pi_157701134
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 november 2015 14:55 schreef Ineffable het volgende:

[..]

Toch is dat ook weer gek. Inderdaad hebben wij het altijd over haar inspanning, we prijzen haar voor inzet. Maar aan de andere kant, ze heeft ook talent en ze is gewoon goed in lezen, rekenen etc. Dat mag ook wel eens een compliment.

Ikzelf kom uit de jaren tachtig, ik moest gewoon meedoen en mijn kop houden. En vooral geen compliment krijgen omdat het voor mij lastig was. Dat is ook niet geheel eerlijk.

Als je een 10 haalt is dat toch net even beter dan een 6. Ookal heeft een ander voor die 6 meer zijn best gedaan. Want alleen op goede intenties kun je niet bouwen, ook het resultaat telt. Het Nederlandse maaiveld hakt de kop eraf van de kinderen die met gemak iets kunnen en vergeet hun prestatie op waarde te schatten.

Want eerlijk is eerlijk. We hebben als samenleving behoefte aan mensen die medicijnen tegen kanker gaan vinden, nieuwe energiebronnen ontwikkelen etc. En dat is nu eenmaal zeldzamer dan een goed buschauffeur kunnen worden, alhoewel daar natuurlijk ook behoefte aan is.

Gek dat voetbaltalent wel gekoesterd wordt en flink betaald voordat ze nog echt iets kunnen. Dan ben je ineens wel een koning. Terwijl klaasje met harder trainen nooit naar Ajax zal kunnen...... Vindt niemand gek.
Whatever...
pi_161475806
En kick. Voor mijn 8 jarige in groep 5.
De plusboeken op school bieden geen uitdaging meer. Mijn dochter vind het gelukkig erg leuk op school en dat willen we graag zo houden. Ik ben eens begonnen eea te lezen.
Met een meidenkwartet
  vrijdag 28 oktober 2016 @ 12:38:10 #260
131983 debuurvrouw
The girl nextdoor
pi_166260215
quote:
0s.gif Op woensdag 14 oktober 2015 13:20 schreef miss_sly het volgende:

[..]

Ik bedoelde het niet zo letterlijk, want dat had ik ook wel kunnen opzoeken :)
Ik bedoelde meer: hoe kun je aan een kind zien dat het meer begaafd is? Is dat zonder IQ-testen te zien? Moet je daar altijd iets mee? Kan een kind ook meer begaafd zijn en geen problemen hebben, sociaal-emotioneel, op school, cognitief, etc? Gewoon lekker meedoen op school omdat het zo gezellig en leuk is? En moet je zo'n kind dan meer stimuleren?
dit is wel een gevaar ben ik achter. wij zijn nu met onze middelste aan het prutsen. gekscherend altijd ons "normale"kind genoemd. :') op de basisschool berucht om zijn gedrag en daar als "typisch havokind" weggezet. hij zat vanwege goede resultaten wel altijd in de plusgroepen maar leek het prima te doen, zich goed te ontwikkelen en prima in balans te zijn. loopt nu compleet vast op de middelbare school. Orthopedagoge erbij (omdat school leek aan te sturen op een ADHD diagnose die wij niet delen. en de huisarts ook niet) en nu blijkt hij dus jaren ondervraagd, een enorme onderpresteerder en daardoor nooit de kans gehad om "leren te leren" die vaardigheid had hij nooit nodig. Nou is ie ook lekker eigenwijs dus als hij het nut niet ziet gaat ie het ook niet doen.
van school komen inmiddels verhalen van "kennisachterstand, slechte concentratie, problemen en moeilijk" zijn cijfers geven daar op zich aanleiding toe. :') maar de conclusie is niet helemaal terecht. wij wachten nog even op het schriftelijke verslag van de ortho. Gaan daarna het gesprek met school aan. Er is in ieder geval geen concentratieprobleem. "slechts" een motivatieprobleem. (wat zich uit in concentratie. dus mja, kip-ei) en dat komt door het gebrek aan uitdaging en zelf oplossingen mogen verzinnen. (heel kort door de bocht) en dus nog nooit moeite moeten hebben doen om iets wat je echt doodsaai vind wél te gaan doen.
Met de kennis van nu zou ik daar toch eerder op hebben willen acteren. en niet zomaar aannemen dat "het wel lekker gaat" en had ik dit onderzoek liever in de brugklas laten doen. dan had hij beter op zijn plek gezeten dan waar hij nu zit. achteraf heeft iedereen gelijk. :P
Het maakt ook niet uit of je koopt, kraakt of huurt, buurvrouw is steeds in de buurt.
  Moderator vrijdag 28 oktober 2016 @ 15:02:41 #261
5428 crew  miss_sly
pi_166263431
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 oktober 2016 12:38 schreef debuurvrouw het volgende:

[..]

dit is wel een gevaar ben ik achter. wij zijn nu met onze middelste aan het prutsen. gekscherend altijd ons "normale"kind genoemd. :') op de basisschool berucht om zijn gedrag en daar als "typisch havokind" weggezet. hij zat vanwege goede resultaten wel altijd in de plusgroepen maar leek het prima te doen, zich goed te ontwikkelen en prima in balans te zijn. loopt nu compleet vast op de middelbare school. Orthopedagoge erbij (omdat school leek aan te sturen op een ADHD diagnose die wij niet delen. en de huisarts ook niet) en nu blijkt hij dus jaren ondervraagd, een enorme onderpresteerder en daardoor nooit de kans gehad om "leren te leren" die vaardigheid had hij nooit nodig. Nou is ie ook lekker eigenwijs dus als hij het nut niet ziet gaat ie het ook niet doen.
van school komen inmiddels verhalen van "kennisachterstand, slechte concentratie, problemen en moeilijk" zijn cijfers geven daar op zich aanleiding toe. :') maar de conclusie is niet helemaal terecht. wij wachten nog even op het schriftelijke verslag van de ortho. Gaan daarna het gesprek met school aan. Er is in ieder geval geen concentratieprobleem. "slechts" een motivatieprobleem. (wat zich uit in concentratie. dus mja, kip-ei) en dat komt door het gebrek aan uitdaging en zelf oplossingen mogen verzinnen. (heel kort door de bocht) en dus nog nooit moeite moeten hebben doen om iets wat je echt doodsaai vind wél te gaan doen.
Met de kennis van nu zou ik daar toch eerder op hebben willen acteren. en niet zomaar aannemen dat "het wel lekker gaat" en had ik dit onderzoek liever in de brugklas laten doen. dan had hij beter op zijn plek gezeten dan waar hij nu zit. achteraf heeft iedereen gelijk. :P
Wat vervelend voor hem. Zo lastig (en herkenbaar van mezelf) dat vastlopen op de.middelbare school.

Je zegt dat je liever in de brugklas had laten testen. Je hebt niet het idee dat e op de basisschol al wat had moeten gebeuren?
  vrijdag 28 oktober 2016 @ 17:51:51 #262
131983 debuurvrouw
The girl nextdoor
pi_166266795
quote:
1s.gif Op vrijdag 28 oktober 2016 15:02 schreef miss_sly het volgende:

[..]

Wat vervelend voor hem. Zo lastig (en herkenbaar van mezelf) dat vastlopen op de.middelbare school.

Je zegt dat je liever in de brugklas had laten testen. Je hebt niet het idee dat e op de basisschol al wat had moeten gebeuren?
misschien ook wel. al had ik toen echt het idee dat ze wel goed bezig waren met uitdagen enzo.blijkbaar was het daar uitdagende werk dat ook niet echt. (met de kennis van nu) daar was niet zoveel aan veranderd, ook niet met een test. maar hij had wel beter op zijn plek gezeten nu als we het tussen groep 8 en de brugklas hadden gedaan. nu wordt het probleem helemaal bij hem gelegd, net als de verantwoordelijkheid voor een oplossing. nou is hij daar zeker een groot onderdeel van. Heb nog niet echt zicht hoe we dit kunnen verbeteren.
Het maakt ook niet uit of je koopt, kraakt of huurt, buurvrouw is steeds in de buurt.
  vrijdag 28 oktober 2016 @ 18:37:28 #263
116890 _evenstar_
Ba-dum-tisssschhh
pi_166267446
Ik weet zeker dat jullie een oplossing vinden buuf.

Hier eindelijk erkenning bij juf van Arwen. Met 10 minuten gesprekken begon de juf en be noem de alle pijn punten en zei Ondanks dat ze nog steeds heel goed werk levert en boven niveau zit. Merkt e deze juf op waar de pijn punten zitten ( niet leren leren en concentratie problemen) Ze zij daarom vind ik dit laatsye jaar zo fijn. Kan ik de fouten opvangen die ze bij kinderen zoals arwen maken. Ze zegt slimmere kinderen krijgen vaak minste aandacht. Maar hebben die juist het hardste nodig. Buiten dat ze al in plusgroep zat Gaat juf nu ook booster lessen geven die nog eens extra verdient geeft en help met leren te leren etc.

Oliver zit nu dan in equivalent van groep 2 maar ik had met kennismakings gesprek wel overleg gehad en ervaring met Arwen be noem en dat Oliver ook erg vlot lijkt met dingen. Nou pakt juf dat geweldig op. Hij doet klasikaal mee en wordt vaker apart genomen. En krijgt "extra huiswerk" lees waar ze nog met letters bezig zijn heeft hij zijn eerste Lees boekje. Ze volgt hem in zijn ontwikkeling en stimuleert hem. Heel blij mee.
Engaging Infinite Improbability Drive..
pi_166389034
Ooit hier meegelezen vanwege vermoedens maar daarna weinig mee gedaan.

Onze dochter is nu 3jr en 9mnd
Ze telt tot de 1000 in engels nl en ook weer terug naar 0. Ze leert zichzelf lezen, schrijven, sommetjes maken en klokkijken. Ze kent de meeste landen van europa en de vlaggen, alle planeten, hoe het lichaam en de hersenen werken, hoe stroom werkt etc etc
Haar interesses zijn eindeloos en ze onthoudt alles wat ze 1x heeft geleerd, haar geheugen is echt bizar. Wij hebben tot nu toe zelf enkel haar interesses gevolgd ipv actief nieuwe dingen aan te bieden.

Ondanks dat ze super leergierig is, is ze een heerlijk kind en speelt ze ook veel, ze is enorm fan van Mario bross en sinterklaas. Gek op buiten spelen met vriendjes uit de buurt. En heeft een willetje waar je u tegen zegt :D

Ze loopt alleen een beetje vast op leeftijdagenootjes, haar vriendjes zijn 5/6/7jr en dat gaat perfect.

Ze wordt sinds een half jaar gevolgd door een echa specialiste op de psz en het advies is nu om in januari als ze 3jr 11mnd is een groep hoger in te stromen op de basisschool omdat ze sociaal ook voor zou lopen. (De echa specialiste zal ook op de basisschool haar blijven volgen en een advies punt blijven voor de juffen). Mijn dochter heeft last van perfectionisme/faalangst en is enorm gevoelig voor prikkels dus dat is waar ze eerst aan gaan werken met haar en daarna willen ze alles op haar eigen niveau gaan aanbieden in de eigen groep voor zover ze kunnen. Dit voelt voor ons als een goede aanpak, maar ervaring hebben we natuurlijk niet dus het is wel spannend. Voor ons gevoel krijgen we enorm veel steun van de psz en de obs en daar zijn we heel erg blij mee. Toch zijn er af en toe twijfels of we er goed aan doen..

Mijn dochter kan goed voor zichzelf opkomen maar ze is heel erg mini 94cm en toen we zijn wezen kijken schrok ik wel een beetje van hoe klein ze leek.. zijn er mensen hier actief op fok die ervaring hebben met deze situatie die mij tips etc kunnen meegeven?
9jan. Is de warme overdracht van psz naar obs.

Alvast bedankt!

[ Bericht 8% gewijzigd door #ANONIEM op 03-11-2016 12:41:16 ]
pi_166391822
Maakt het bij jullie echt uit of ze een groep hoger instroomt? Bij ons zit groep 1 en 2 bij elkaar (montessori). Het maakt dan niet persé uit in welke groep je zit, je wordt uitgedaagd op het niveau wat bij je past. Lijkt me dan dat je gedurende het jaar prima kan zien of ze bij de groep 2 kinderen aansluit en daarmee gelijk over kan of niet. Je hoeft dan in feite pas aan het eind van het eerste jaar écht te beslissen en dan weet je veel meer over hoe de aansluiting is (en hoeveel ze gegroeid is :))
pi_166392451
Logician, wat ik herken is dat mijn zoon (precies een jaar ouder dan je dochter) ook een leergierig kind is, met een enorm brede interesse (en kennis), goed geheugen, wat alles vlot oppikt. Sociaal is hij vaardig, emotioneel wel gewoon duidelijk 4,5. Ik herken ook de faalangst en gevoeligheid.

Hij is vorig jaar januari begonnen in groep 0 van een montessorischool. Vooraf geen specialisten ingeschakeld oid, hij doet het prima en hij komt van een kinderdagverblijf wat niet zo focust op het cognitieve (vind ik prima hoor!) en hoewel ik heus wel weet dat ik een verbaal sterk en vlot kind heb, stapten we er redelijk blanco in. Het eerste halfjaar is hij echt bezig geweest zijn plek te vinden. Hij vond school super en lag prima in de groep, maar vond het bijvoorbeeld lastig om zijn grenzen te stellen naar dominante vriendjes, moeilijk om werkjes te kiezen waarvan hij niet precies weet hoe ze moeten, en echt nog bang om met de juf te praten. Ik heb vanaf het eerste begin aangegeven dat hij meer wil dan hij durft en gevraagd hem daarbij te begeleiden.

Sinds de zomer is hij dus over naar groep 1 en hij is enorm gegroeid. Komt beter voor zichzelf op, zoekt steun en veiligheid bij de juf en durft ook de grenzen van zijn kunnen op te zoeken. Vrij onverwacht voor mij stelde de juf vorige maand voor om te gaan versnellen en hem werk op groep 2 niveau aan te bieden, want als dan aan het eind van het jaar blijkt dat hij door kan naar groep 2, dan zijn we niet te laat. Ik vind dat prima, maar heb wel heel duidelijk aangegeven dat ik zijn zelfvertrouwen en het opdoen van positieve ervaringen van het leren leren voorop vind staan.

Al met al vind ik het juist heel fijn dat hij dat eerste jaar echt zijn plek kan zoeken en dat het versnellen nu 'pas' gaat plaatsvinden. Hij heeft het echt nodig gehad. Ik snap uit je verhaal niet helemaal goed wat het plan nu is: haar nu een half jaar groep 1 laten doen en daarna een jaar groep 2 en dan door? Of juist nu een half jaar groep 0 en daarna groep 1 en 2 in een jaar? Dat laatste lijkt op wat wij nu doen (hoewel ook heel goed kan zijn dat hij volgend jaar gewoon groep 2 doet hoor, dat gaan we later beslissen) en daar heb ik dus een heel goed gevoel bij. Juist als kinderen zo gevoelig en streng voor zichzelf zijn is het fijn als eerst de randvoorwaarden in orde zijn. Als ze vlot leren dan halen ze de kennis wel weer bij, maar beschadigd zelfvertrouwen is veel moeilijker te repareren.
I'm not troubled or sad, I'm just ready for bed.
pi_166393406
Bedankt voor jullie reacties, ik zal de vragen eerst beantwoorden voor het complete plaatje.

De reden van de begeleiding is omdat ze als peuter van 2jr 10mnd heerlijk in haar vel binnen kwam op de psz, en binnen een maand veranderde in een kindje dat ipv normale zinnen baby taal ging praten, ipv tekenen krassen en ineens niets meer kon en de dagen na de psz enkel nog vol woedeaanvallen waren. Kort na dat de begeleiding begon en ze extra uitdaging krijgt gaat alles weer helemaal super. Dus daar zijn wij heel erg blij mee (vooral voor haar). Wij kenden het echa niet, deze specialiste word betaald door de psz en straks dus door de obs, ze doet naast het observeren ook plusklassen.

De school waar ze heen gaat heeft een groep 0/1 de instromers en jonge groep 1 kinderen en een groep 1/2 de oudere groep 1 kinderen en groep 2 kinderen. De reden voor het overslaan van de 0/1 groep is omdat ze bang zijn dat ze sociaal anders geen aansluiting krijgt zoals nu op de psz het geval is, en de overgang naar groep 2 of 3 hangt echt af van hoe het gaat. Sociaal emotioneel staat voorop, dus eerst aan de faalangst etc werken en daarna pas de extra zaken, coginitief zit ze volgens observatie op groep 3/4.

[ Bericht 3% gewijzigd door #ANONIEM op 03-11-2016 16:58:02 ]
  maandag 4 november 2019 @ 19:54:45 #268
318546 Mevr_Mus
Met Mini_Musjes
pi_189785816
Enorme kick :7

Onze oudste loopt steeds meer tegen dingen aan. Op het oog doet hij het prima op school, maar er zijn sterke vermoedens (van o.a. in hb gespecialiseerde orthopedagoog die wij zelf hebben ingeschakeld), dat hij enorm aan het onderpresteren is. En school sluit sowieso niet aan bij zijn belevingswereld en enorme interesse in geschiedenis en maatschappelijke kwesties. Langzaam zien wij zijn plezier in school verdwijnen en dat baart ons zorgen :{ School is saai en zoon vindt weinig aansluiting bij zijn gemiddelde leeftijdsgenoten. Gelukkig heeft hij wel een paar vriendjes die hij wél begrijpt O+

In onze zoektocht naar wat nu goed is voor onze grote vragen wij ons nu af of het zinvol zou zijn om hem te laten testen. Ben daarom benieuwd wat anderen gedaan hebben, met welke overwegingen.
Oude (on)bekende.
pi_189787555
quote:
0s.gif Op maandag 4 november 2019 19:54 schreef Mevr_Mus het volgende:
Enorme kick :7

Onze oudste loopt steeds meer tegen dingen aan. Op het oog doet hij het prima op school, maar er zijn sterke vermoedens (van o.a. in hb gespecialiseerde orthopedagoog die wij zelf hebben ingeschakeld), dat hij enorm aan het onderpresteren is. En school sluit sowieso niet aan bij zijn belevingswereld en enorme interesse in geschiedenis en maatschappelijke kwesties. Langzaam zien wij zijn plezier in school verdwijnen en dat baart ons zorgen :{ School is saai en zoon vindt weinig aansluiting bij zijn gemiddelde leeftijdsgenoten. Gelukkig heeft hij wel een paar vriendjes die hij wél begrijpt O+

In onze zoektocht naar wat nu goed is voor onze grote vragen wij ons nu af of het zinvol zou zijn om hem te laten testen. Ben daarom benieuwd wat anderen gedaan hebben, met welke overwegingen.
Ik reageer morgen even langer, maar alvast: hoe oud is hij nu? En welke groep zit hij?
  maandag 4 november 2019 @ 21:34:01 #270
318546 Mevr_Mus
Met Mini_Musjes
pi_189787776
quote:
0s.gif Op maandag 4 november 2019 21:23 schreef Deepfreeze het volgende:

[..]

Ik reageer morgen even langer, maar alvast: hoe oud is hij nu? En welke groep zit hij?
Hij is net 8 en zit in groep 5.

En alvast bedankt :)
Oude (on)bekende.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')