abonnementen ibood.com bol.com Coolblue
pi_184725731
registreer om deze reclame te verbergen
Wij kletsen meestal tijdens het eten en dat varieert van honderuit vertellen aan ons van alles vrageb tot 'Mama, ik wil gewoon stil zijn'.

Gerichte vragen werken hier redelijk. Maar de meeste verhalen komen onverwachts en tussendoor.
pi_184725973
quote:
0s.gif Op woensdag 30 januari 2019 22:42 schreef LadyBlack het volgende:

Eerste waar ik wat mee los kon peuteren was ergens in de middag of avond vragen wat het leukste van vandaag was ^O^
Haha, dat doe ik ook vaak, maar I antwoordt dan meestal: "Alles" Wat heel schattig en leuk is maar ook frustrerend want dan weet je nog niks. :') .

quote:
Oh en Nikki wat klinkt dat heftig! E kan ook zo enorm boos worden (inclusief belachelijke verbale en fysieke uitvallen) maar meestal is dat in periodes waarin er blijkbaar iets broeit. Er zijn ook meer kalme periodes. En meestal is ze op school en bso dan ook eh, nogal aanwezig oO< Ik word altijd wat tureluus van overal de melding dat ze zo goed weet wat ze wil (I KNOW!) maar het is natuurlijk wel fijn dat ze overal zichzelf is ja.
Onze dochters lijken in het temperament altijd bijzonder veel op elkaar. I kan ook nog wel een uitbarsting hebben, dan gooit ze met iets of gaat ons slaan of dreigt ermee. Maar wat ze inmiddels ook doet is verbaal proberen je te raken. Deed ze altijd wel een beetje, maar dat was dan nog heel kinderachtig. Maar laatst zei ze in haar boosheid op zo'n heel vilein toontje tegen me: "Papa houdt helemaal niet van jou. Hij vindt alleen mij en Y lief, maar jou niet." Zomaar vanuit het niets, mijn vriend was er ook niet bij.

I is de laatste maanden daarin wel erg veranderd vind ik. Ik schreef het al bij haar verjaardagsberichtje, maar ze is een stuk rustiger, meer in en op zichzelf, en in sociaal opzicht ook duidelijk gegroeid. Als ik zie hoe ze met anderen omgaat, dan zijn er zelden nog botsingen en drijft ze ook niet meer zo haar zin door. Op haar nieuwe school en BSO hoor ik terug dat ze heel goed haar eigen gang gaat en zich niet snel van de wijs laat brengen en rustig reageert op anderen. Ik vind die ontwikkeling wel bijzonder om te zien. Misschien is het tijdelijk, misschien niet, we zullen zien.

Nikki, het klinkt als heel lastig om mee om te gaan. Het komt op mij over alsof hij nogal in de knel zit, in zichzelf, en het zichzelf erg moeilijk maakt in z'n communicatie en het uiten van wat hij voelt. Ik zou denk ik ook actief bekijken of je hem ermee kan helpen. Niet zozeer in het leren zeggen van wat hij voelt of zich meer uit te spreken, want ik denk dat we (als in: veel vrouwen) daarin van jongens soms iets teveel vragen. Voor veel jongens is het uiten van gevoelens vooral iets fysieks. Dus meer door 'lichaamswerk' waardoor hij bij zijn emoties kan komen. Een vechtsport waarbij je leert omgaan met grenzen bij jezelf en de ander kan misschien helpen. Of een ander soort sport waarbij hij bewust met z'n lichaam omgaat en er ook een beheersing bij komt kijken. Zit hij al op een sport?

Wel ontzettend lief, wat je schrijft over het samen slapen. Blijft toch bijzonder, zo'n tweeling. O+ .

[ Bericht 1% gewijzigd door Franny_G op 31-01-2019 11:06:58 ]
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
  donderdag 31 januari 2019 @ 09:32:07 #178
243360 _NIKKI_
In de wolken...
pi_184726249
quote:
2s.gif Op donderdag 31 januari 2019 09:13 schreef Franny_G het volgende:

Nikki, het klinkt als heel lastig om mee om te gaan. Het komt op mij over alsof hij nogal in de knel zit, in zichzelf, en het zichzelf erg moeilijk maakt in z'n communicatie en het uiten van wat hij voelt. Ik zou denk ik ook actief bekijken of je hem ermee kan helpen. Niet zozeer in het leren zeggen van wat hij voelt of zich meer uit te spreken, want ik denk dat we (als in: veel vrouwen) daarin van jongens soms iets teveel vragen. Voor veel jongens is het uiten van gevoelens vooral iets fysieks. Dus meer door 'lichaamswerk' waardoor hij bij zijn emoties kan komen. Een vechtsport waarbij je leert omgaan met grenzen bij jezelf en de ander kan misschien helpen. Of een ander soort sport waarbij hij bewust met z'n lichaam omgaat en er ook een beheersing bij komt kijken. Zit hij al op een sport?
We zorgen inderdaad dat hij fysiek zijn ei kwijt kan. T is een echt buitenkind en kan uren rondscharrelen in het bos of op het strand, speurend naar grote takken uiteraard. Waar S binnen 10 stappen klaagt over zijn moeie benen gaat T door tot het bittere einde. Als hij buiten is klaagt hij nooit. Naast spelen wandel ook veel met hem in de buurt van ons huis, bij voorkeur n op n met T zodat hij ook even ongestoord zijn verhaal kwijt kan. :)

Qua sport zit hij nu op zwemles en we hebben gekeken naar voetbal, maar daar was hij simpelweg t verlegen voor. We kregen hem het veld niet op, zelfs niet samen met n van ons.
Hij wil wel erg graag op schaatsen, maar dat kan pas als hij 5 is.

Wat waarschijnlijk enorm gaat helpen is het behalen van zijn zwemdiploma. Dan mag hij van ons alleen buiten spelen en ik denk dat dat is wat hij 24/7 zal doen. Nu moeten wij altijd mee omdat er te veel water in de buurt is. Qua zwemmen gaat het wel de goede kant op want hij zwom vorige week voor het eerst een stukje zonder kurkje. O+
Mama van 3!
pi_184726548
Zou iets als scouting wat voor hem zijn? Ik kan me goed voorstellen dat voetbal niet direct de sport is voor hem. Gezien zijn persoonlijkheid lijkt een individuele sport een betere keuze. Schaatsen is ook gaaf.
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
pi_184726704
Ik moet eerlijk zeggen dat ik wel een beetje schrik wat jullie kinderen tegen jullie zeggen. En op zo'n jonge leeftijd al.

Scouting is een goed idee! Al moet je daar toch ook bezig zijn met anderen toch? Lijkt me ook een goed iets om zelfvertrouwen op te bouwen :)
  donderdag 31 januari 2019 @ 10:06:04 #181
243360 _NIKKI_
In de wolken...
pi_184726734
quote:
2s.gif Op donderdag 31 januari 2019 09:51 schreef Franny_G het volgende:
Zou iets als scouting wat voor hem zijn? Ik kan me goed voorstellen dat voetbal niet direct de sport is voor hem. Gezien zijn persoonlijkheid lijkt een individuele sport een betere keuze. Schaatsen is ook gaaf.
Ja scouting past denk ik heel goed bij hem we hebben er ook al naar gekeken, maar daar moet hij daar 6 jaar oud voor zijn. We hebben hier namelijk alleen waterscouts. -O-
Mama van 3!
  donderdag 31 januari 2019 @ 10:54:20 #182
268038 kwakz0r
snowclones you an eggcorn
pi_184727327
quote:
1s.gif Op donderdag 31 januari 2019 10:03 schreef Sunshine1982 het volgende:
Ik moet eerlijk zeggen dat ik wel een beetje schrik wat jullie kinderen tegen jullie zeggen. En op zo'n jonge leeftijd al.

Scouting is een goed idee! Al moet je daar toch ook bezig zijn met anderen toch? Lijkt me ook een goed iets om zelfvertrouwen op te bouwen :)
Tsja, het ene kind is taliger dan het andere, en ze nemen ook dingen over die ze horen.

Melba is ook van de “ik hou niet van jou, jij moet weg” maar ik neem dat niet te serieus. Ik zeg dan “oh, dat is wel jammer. Maar ik hou we veel van jou, ook als je boos bent”. Hij is daarna ook heel goed in verwoorden als hij het weer goedmaakt. Er zit bijna altijd frustratie onder, en t is nog maar zo’n klein ventje....

@nikki ik ga met Melba komende drie weken naar judo! Via de brede school (3 lessen voor 1,50) met alleen kleuters. Hoop dat hij het leuk vindt en idd zoals franny zegt, zijn lichaam beter leert inzetten.
pi_184727496
quote:
1s.gif Op donderdag 31 januari 2019 10:03 schreef Sunshine1982 het volgende:
Ik zou zeggen: juist op zo'n jonge leeftijd. Het is allemaal uitproberen, de kracht van het woord ontdekken, kijken wat het teweegbrengt. I pakt taal snel op en als ze iets nieuws heeft ontdekt, gebruikt ze het. Zo kwam ze van de week thuis, nadat ze was gaan fietsen met haar vader. Zegt ze: "We begonnen met een valse start, maar daarna ging het heel goed."
Dus ik: wat betekent dat dan, een valse start?
Zij: "Dat we ruzie kregen. En ik gooide mijn helm op de grond. Toen liep papa weg, maar hij kwam gelukkig wel terug en daarna ging het fietsen heel goed."

Ik had haar nooit gehoord over 'valse start', maar waarschijnlijk heeft ze het ergens opgepikt. Ik vind dat zo grappig, het klinkt zo volwassen dan. :D .
pi_184727610
Ok, gisteren de fotosessies _O- 's ochtends was ik dus alleen met Juul en ze bleef maar lachen, ik heb filmpjes dat ze schaterlacht. Ik liet de filmpjes en foto's 's middags aan B zien. Die wilde met zijn 3tjes op de foto. Echt ik heb heel veel foto's van Juul en mij lachend en gezellig en dus heel veel foto's van ons '3en' die zo zijn. :D

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
  donderdag 31 januari 2019 @ 11:15:51 #185
243360 _NIKKI_
In de wolken...
pi_184727685
Ik ben het met Franny eens dat het taalgebruik puur uitproberen is. Er zit op de BSO een jongen die er de meest vreselijke woorden uitflapt. De jongen in kwestie wordt inmiddels ook door externen gemonitord. Er komen soms woorden uit die jongen waar een volwassen man zich nog voor zou schamen. :o T registreert de woorden helaas allemaal en gebruikt de woorden dus ook. S krijgt dezelfde woorden te horen, maar hij gebruikt ze niet. T heeft van een aantal woorden geen idee van de betekenis, maar gebruikt ze dus wel. Erop ingaan werkt als een rode lap, dus ik zeg vaak eenmaal dat ik betreffend woord niet meer wil horen en daarna negeer ik het. Dan is het vanzelf niet meer interessant.
Mama van 3!
  vrijdag 1 februari 2019 @ 20:46:59 #186
171422 LadyBlack
paint it black
pi_184760026
Nikki, E vertoont ook zo'n reactie na een woedeuitbarsting, met name als ze mij heeft geslagen of dat heeft geprobeerd oid. Alsof ze weet dat ze fout zit en daar verdrietig over is of zich ervoor schaamt inderdaad.

Ontzettend sneu, en een tijdje terug voelde ik me dan zo'n kreng van een moeder omdat ik de heeeeele dag liep te blaffen tegen zo'n meiske dat zo'n grote mond heeft maar ook nog maar zo klein is ;(

Ik ben via allerlei wegen en opvoedblogs toen op het spoor gekomen van hooggevoelig + strongwilled kinderen. En hoewel dat de zoveelste jeukterm / het zoveelste label is heb ik zitten huilen om de herkenbaarheid. En k om de constatering dat ik heel veel van de tips al toepas, maar dat het soms dus blijkbaar bij vlagen even erger is.

Bij jou klinkt het ook of je hem alle liefde, ruimte en gelegenheid al geeft om zich te uiten en te ontspannen. Dus waarschijnlijk is het over een tijdje alweer rustiger :*
E & S
  vrijdag 1 februari 2019 @ 20:49:12 #187
171422 LadyBlack
paint it black
pi_184760072
Oh en Franny die I slaat wel alles zeg :o :X

Je vraagt je vooral af uit wat voor verhaal ze zoiets oppikt. Of er een klasgenootje is dat dat soort teksten bezigt, of dat het een boek is?

E kraamt ook al een paar jaar de mafste zinnetjes uit, letterlijk geciteerd uit boeken of filmpjes, en dr broertje doet het ook. Soms awkward, maar ik vind het fantastisch :D
E & S
pi_184760810
Soms hoor ik wel dat ze letterlijk iets citeert ja, maar in dit geval is het volgens mij toch vooral een soort slimheid, dat ze al behoorlijk goed doorheeft hoe je iemand kunt raken, met woorden, en heel snel dingen daarin oppikt. Dat zal iets worden voor de toekomst, dat ze leert omgaan met die scherpe tong. Ik herken het trouwens wel, ik was als kind ook zo, ben daardoor al behoorlijk jong in fikse aanvaring gekomen met diverse volwassenen omdat ik vrij precies inconsequenties/zwakheden e.d. wist te benoemen. Terwijl ik eigenlijk een behoorlijk braaf kind was verder.
pi_184760928
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 februari 2019 20:46 schreef LadyBlack het volgende:
Alsof ze weet dat ze fout zit en daar verdrietig over is of zich ervoor schaamt inderdaad.
Ja, dit zie ik bij I ook vaak en ik weet wel zeker dat ze dan gewoon van gekkigheid niet weet wat ze moet doen of zeggen, uit schaamte en ook de confrontatie met zichzelf, weten dat je fout zit en het niet terug kunnen draaien.

Laatst zei ze trouwens ook wel iets dat bij me binnen kwam, nadat ze met iets had gegooid:
"Mama, ik wilde het wel, maar het lukte me niet mijn boosheid in mijn lichaam te houden."
pi_184762615
quote:
0s.gif Op woensdag 30 januari 2019 20:50 schreef snoenk het volgende:
En school, ik vind het best lastig. Ik krijg van O. Niets te horen. Zodra ze uit school komt weet ze niet meer wat ze gedaan heeft en ze vind het niet leuk als ik doorvraag.
Maar volgens mij doet ze het best goed, ik hoop op een ouderavond binnenkort zodat ik van de juf hoor hoe het gaat.
Dat is idd herkenbaar! De oudste zit nu in groep 3 en vertelt wel iets meer. Jongste is nu aan het wennen in de kleuterklas en hij gooit gewoon zijn kont tegen de krib. “Ik heb niks gedaan. Alleen op mijn stoeltje gezeten *) “.

Dus... :') :')

Het helpt wel om de vragen concreter te maken:
- Was er iemand jarig vandaag?
- Heeft de juf een boekje gelezen?
- Zaten jullie in de kring?
- Was het gymmen leuk?
- Waar moest je om lachen?

Dan komen er soms spontaan toch nog wat verhalen.

En volgens mij hebben wij heel erg veel geluk gehad met de formatie. Na de kerst is een 0-groep gestart, waar A nu ook in komt. Daar was een nieuwe leerkracht voor nodig voor 2 dagen. Tijdelijk werd het door de oud-kleuterjuf opgevuld (sinds 1,5 jaar met pensioen denk ik), maar sinds deze week is er gewoon al een vaste nieuwe kracht!

Maar jongens... Mijn kleine baby is dus bijna kleuter. Hoe. Dan. Hij is sinds 2 weken aan het wennen in de klas (2 ochtenden), iets eerder dan gebruikelijk. Maar de 0-groep heeft nog maar 3 vierjarigen, dus de andere juf had gevraagd of hij vast wilde komen om de groep wat dynamischer te maken. Hij wilde zelf ook graag, dus prima :) . Het afscheid vond hij wel lastig de eerste keren, maar nu gaat dat al veel soepeler. En de juf noemde hem vorige week een aanwinst voor de klas. Dan barst je toch haast van trots! O+ oO<

Oh ja: hooggevoelig/strongwilled, dat is absoluut mijn oudste. Zo’n prachtig kind, puur, enorm rechtvaardigheidsgevoel, denkertje. Maar man man, wat een emoties. Wat een energie. Positief en negatief. Het vergt echt veel van ons allemaal. Maar als hij goed in z’n vel zit, is hij echt al zo’n krachtig persoontje.
Venus in pocketformaat
loveli
pi_184763956
Hier ook een kleuter die goed snapt hoe je iemand kan raken met woorden. Als hij boos op me is zegt hij terloops onschuldig: 'Jeetje mam, wat zit je haar slecht vandaag..' :')
pi_184766919
Exode. Wat een leuke foto’s. O+

Phaidra. Jouw kleine alweer bijna vier. Wat gaat het snel. :o
  zaterdag 2 februari 2019 @ 16:34:56 #193
129664 mousemicky
zeg maar MM...
pi_184775256
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 februari 2019 23:50 schreef L-E het volgende:
Hier ook een kleuter die goed snapt hoe je iemand kan raken met woorden. Als hij boos op me is zegt hij terloops onschuldig: 'Jeetje mam, wat zit je haar slecht vandaag..' :')
Hier ook zo een. “Mama, wanneer ga jij eigenlijk weer naar de kapper?”. Ik: Hoezo? J: “Nou, het wordt wel weer eens tijd” :( en bedankt...
  Moderator zaterdag 2 februari 2019 @ 23:13:07 #194
4756 crew  Kyara
1 + 1 = 3
pi_184784141
Wat subtiel. De mijne is vooral haatdragend en moordlustigals ze boos is.

Ik wou dat er lava was, dan stond alles in brand en jij ook!

Ik wou dat ik kon toveren dan toverde ik iedereen weg behalve mijzelf.

Om maar wat te noemen. En ze ziet er nog wel zo schattig uit ;(
pi_184850020
's Avonds niet willen slapen en smorgens met geen stok uit bed te krijgen... Om vervolgens daarna alles in slow motion te doen... Wat een gedoe zijn die ochtenden :)
  woensdag 6 februari 2019 @ 09:20:25 #196
231121 Sylver_
Gooi mielies!
pi_184850109
Ah, toch een voordeel aan vroege vogels. Als je om 05.30u opstaat heb je alle tijd! *O* :O :{

Zou zo leuk zijn als ze gewoon doordeweeks op tijd wakker zijn in het weekend dan uitslapen tot een uur of 9 :P
Ignorance is bliss, but knowledge is power.
pi_184850179
quote:
1s.gif Op woensdag 6 februari 2019 09:20 schreef Sylver_ het volgende:
Ah, toch een voordeel aan vroege vogels. Als je om 05.30u opstaat heb je alle tijd! *O* :O :{

Zou zo leuk zijn als ze gewoon doordeweeks op tijd wakker zijn in het weekend dan uitslapen tot een uur of 9 :P
Zijn ze uit zichzelf zo vroeg wakker? Of gaat dan de wekker? Ik las laatst hier een paar dames die doordeweeks elke ochtend vaste prik zo vroeg uit bed gaan.

Ik hoef daar trouwens niet mee aan te komen.... Half 8 is hier al een drama, laat staan half 6.
  woensdag 6 februari 2019 @ 09:27:12 #198
243360 _NIKKI_
In de wolken...
pi_184850183
quote:
1s.gif Op woensdag 6 februari 2019 09:20 schreef Sylver_ het volgende:

+1 op dit... doordeweeks prima, maar in de weekenden best taai.

Mag ik jullie mening vragen over het volgende. De jongens slapen sinds een paar weken samen in n bed. Best wel krap dus. Nu willen ze graag samen op een kamer in een stapelbed. Ze worden bijna 5 en ik zou als we het doen gaan voor een ikea kura bed die ik dan zelf wil schilderen e.d. Maar... ik twijfel een beetje ivm eventueel eraf vallen. Niet tijdens het slapen, maar vooral omdat ze af en toe nogal ehhm lomp gedrag vertonen. :') De kura is 116cm hoog, dus niet enorm hoog, maar toch. Zouden jullie zoiets aandurven?
Mama van 3!
pi_184850231
quote:
1s.gif Op woensdag 6 februari 2019 09:27 schreef _NIKKI_ het volgende:

[..]

+1 op dit... doordeweeks prima, maar in de weekenden best taai.

Mag ik jullie mening vragen over het volgende. De jongens slapen sinds een paar weken samen in n bed. Best wel krap dus. Nu willen ze graag samen op een kamer in een stapelbed. Ze worden bijna 5 en ik zou als we het doen gaan voor een ikea kura bed die ik dan zelf wil schilderen e.d. Maar... ik twijfel een beetje ivm eventueel eraf vallen. Niet tijdens het slapen, maar vooral omdat ze af en toe nogal ehhm lomp gedrag vertonen. :') De kura is 116cm hoog, dus niet enorm hoog, maar toch. Zouden jullie zoiets aandurven?
Wij hebben een hoek stapelbed nu. n vd 2 absoluut niet geschikt voor bovenop slapen. De ander geen probleem. Bij twijfel zou ik dat voorlopig nog niet doen.

De afgelopen twee jaar sliepen ze in een tweepersoonsbed. Vonden ze heerlijk en zelf vond ik dat ook heel gezellig voor voorlezen en zo. Mis het.
Met een meidenkwartet
  woensdag 6 februari 2019 @ 09:32:01 #200
231121 Sylver_
Gooi mielies!
pi_184850242
quote:
1s.gif Op woensdag 6 februari 2019 09:26 schreef Sunshine1982 het volgende:

[..]

Zijn ze uit zichzelf zo vroeg wakker? Of gaat dan de wekker? Ik las laatst hier een paar dames die doordeweeks elke ochtend vaste prik zo vroeg uit bed gaan.

Ik hoef daar trouwens niet mee aan te komen.... Half 8 is hier al een drama, laat staan half 6.
Nee, uit zichzelf idd. De wekker staat op 07.00u. In 5,5 jaar tijd ooit 1 keer gehaald en dat was omdat ze ziek was :P
Ignorance is bliss, but knowledge is power.
abonnementen ibood.com bol.com Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')