abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_184689187
Ik gok ook dat wij een relatief kleine school hebben vergeleken met de meeste van jullie :+ Alleen combinatie klassen 1/2, 3/4, 5/6 en 7/8 en bij S. zitten in 1/2 nu misschien 16-17 kindjes :P Weet niet of dat invloed heeft haha
pi_184689682
Bij ons moet je op school de kinderen binnen brengen en binnen weer ophalen. De gang is echt ontzettend smal en ik erger me daar soms kapot aan. Je moet je overal doorheen wurmen, dan stoot je weer met je elleboog tegen een kind aan als je wat wilt pakken... Daarom ga ik zo laat mogelijk. Noor is om 3 uur uit. Ik zorg dat ik iets na 3 binnen ben zodat de meeste ouders of al weg zijn, of naar buiten lopen. Weet daardoor nog steeds niet welke ouders bij welk kind horen, of er klassenmoeders zijn etc.

Wat betreft kleinigheidje voor de juf als er iets gebeurd (verjaardag ofzo), ik wil wel altijd íets meegeven heb ik me al voorgenomen. Vroeger op school was er iets met de juf en ik was één van de weinige kinderen die niks voor de juf had. Dat was geen fijn gevoel en ik kan me dat nog steeds herinneren.
pi_184689816
Hier zijn heel wat juffen/meesters vertrokken afgelopen jaar, een kaartje inclusief tekening volstaat inderdaad prima! :) Lievelingsjuf van Oudste kreeg een Rituals-setje, omdat hij dat heel graag voor haar wilde doen. Gelukkig heeft hij nu geen lievelings meer, want die shizzle is duur. ;(
pi_184690918
quote:
17s.gif Op dinsdag 29 januari 2019 10:22 schreef Budabuddumbam het volgende:
Ja natuurlijk hoort een juf dat niet zelf op te lossen, en is dat aan de schoolleiding.
Ik zeg alleen dat ik er gewoon niet bij kan komen, heeft de leerkracht in kwestie geen last van toch.

En de juf ging overigens weg omdat ze meer geld wilde verdienen en dit het slimme moment was om over te stappen. Daar vind ik gewoon lekker iets van, ook als iedereen hier zegt dat dit stom is :')
Meer geld is toch een heel andere reden dan dat je door privé omstandigheden moet verhuizen?
*poef* nu is het weg
pi_184691120
Mag ik als partner van een leerkracht wat roepen? Geef geen kleine cadeaus die in de aanbieding waren bij het Kruidvat of bij de Action. Iets persoonlijks is zoveel leuker. Inderdaad een mooie tekening of een kaartje.
Bij mijn vrouw op school wordt 1 keer per jaar een juffen/meesters dag georganiseerd. Dan komen de cadeaus dus ook. En wat een troep zit daar tussen! En nee dat heeft niets met geld te maken, koop gewoon geen stinkende zeep van 1 euro. Koop dan van die 1 euro een leuke kaart.

En een leerkracht raar vinden omdat die halverwege het schooljaar vertrekt? Wanneer moeten ze dan weggaan? Einde schooljaar als alle nieuwe groepen al zijn ingedeeld? In september als ze net gestart zijn? Of gewoon nooit?
Bij mijn vrouw op school is nu gezegd dat als je je ziekmeldt de kinderen van je klas naar huis worden gestuurd omdat er geen vervanging is. Mijn vrouw stond gisteren zonder stem voor de klas omdat ze de ouders niet met een probleem wilde opzadelen. Ik kan daar met mijn hoofd niet bij, maar goed ik zit ook in het bedrijfsleven.

Kortom: een leerkracht verwacht geen cadeaus, maar over het algemeen is een persoonlijk cadeautje met aandacht echt heel fijn.
pi_184691209
Mijn oudste wilde aan t eind van t schooljaar toen ze van 1 naar 2 ging ook wat kopen voor dr juffen. Ik heb dr zelf wat uit laten zoeken. Ze kwam toen met prachtige glittersokken bij de Hema. Helemaal gelukkig was ze. 1 van de juffen is nu de juf van de jongste en oudste vroeg pas nog aan juf of ze de sokken nog had.
*poef* nu is het weg
pi_184691324
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 januari 2019 12:59 schreef exode het volgende:
Mag ik als partner van een leerkracht wat roepen? Geef geen kleine cadeaus die in de aanbieding waren bij het Kruidvat of bij de Action. Iets persoonlijks is zoveel leuker. Inderdaad een mooie tekening of een kaartje.
Bij mijn vrouw op school wordt 1 keer per jaar een juffen/meesters dag georganiseerd. Dan komen de cadeaus dus ook. En wat een troep zit daar tussen! En nee dat heeft niets met geld te maken, koop gewoon geen stinkende zeep van 1 euro. Koop dan van die 1 euro een leuke kaart.

En een leerkracht raar vinden omdat die halverwege het schooljaar vertrekt? Wanneer moeten ze dan weggaan? Einde schooljaar als alle nieuwe groepen al zijn ingedeeld? In september als ze net gestart zijn? Of gewoon nooit?
Bij mijn vrouw op school is nu gezegd dat als je je ziekmeldt de kinderen van je klas naar huis worden gestuurd omdat er geen vervanging is. Mijn vrouw stond gisteren zonder stem voor de klas omdat ze de ouders niet met een probleem wilde opzadelen. Ik kan daar met mijn hoofd niet bij, maar goed ik zit ook in het bedrijfsleven.

Kortom: een leerkracht verwacht geen cadeaus, maar over het algemeen is een persoonlijk cadeautje met aandacht echt heel fijn.
Als ouder zijnde: ik heb ook liever niet dat er een onbekende vervanger voor een klas staat, of dat kinderen onder andere klassen worden verdeeld als de eigen leerkracht ziek is. Dan neem ik ze liever mee naar huis. Maar goed, wij hebben die ruimte, er is altijd een van ons thuis. Als je op dezelfde dagen werkt is het wat ingewikkelder, begrijp ik. Hier nemen overigens de onderwijs-assistentes de groep over als een leerkracht ziek is.
pi_184691473
quote:
1s.gif Op dinsdag 29 januari 2019 12:46 schreef kaatjejannie het volgende:

[..]

Meer geld is toch een heel andere reden dan dat je door privé omstandigheden moet verhuizen?
En dan nog he, dan nog moet je als volwassen mens keuzes mogen maken op grond wat voor jouw persoonlijke situatie het beste is zonder dat de hele moederbevolking daar iets van meent te moeten vinden. Als jij halverwege het schooljaar wil vertrekken omdat je ergens anders meer gaat verdienen: you go girl.
pi_184691528
Dat vind ik ook.
*poef* nu is het weg
pi_184691773
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 januari 2019 13:09 schreef L-E het volgende:

[..]

Als ouder zijnde: ik heb ook liever niet dat er een onbekende vervanger voor een klas staat, of dat kinderen onder andere klassen worden verdeeld als de eigen leerkracht ziek is. Dan neem ik ze liever mee naar huis. Maar goed, wij hebben die ruimte, er is altijd een van ons thuis. Als je op dezelfde dagen werkt is het wat ingewikkelder, begrijp ik. Hier nemen overigens de onderwijs-assistentes de groep over als een leerkracht ziek is.
Onderwijsassistentes? Die hebben ze bij haar niet, wegbezuinigd. Maar ik sta er ook zo in als ouder hoor.
pi_184691813
En al ging ze weg omdat ze er gewoon geen zin meer in had.. ja dat is voor de school heel vervelend. Maar als je het ergens niet leuk vind en elders beter kan krijgen, wie zijn wij dat om zo iemand tegen te houden he. Het gebeurd overal alleen omdat het nu in het onderwijs is zou het ineens niet mogen?

Wij hebben twee klassemoeders. Aan het begin van het jaar betaald ieder kind 5 euro voor de pot en daar worden dingen van gekocht voor bv geboorte van broertjes/zusjes, verhuizingen en verjaardag van de juf.
pi_184691823
hoeveel onderwijsassistentes hebben jullie dan? Wij volgens mij 1 voor 3 locaties.

kaatje: en had de juf de sokken nog?
pi_184692097
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 januari 2019 13:17 schreef L-E het volgende:

[..]

En dan nog he, dan nog moet je als volwassen mens keuzes mogen maken op grond wat voor jouw persoonlijke situatie het beste is zonder dat de hele moederbevolking daar iets van meent te moeten vinden. Als jij halverwege het schooljaar wil vertrekken omdat je ergens anders meer gaat verdienen: you go girl.
+1

Thanks voor je input exode! Gaan straks gewoon zelf mooie kaarten voor de juffen knutselen, vind S. Hartstikke leuk, hebben wij weer een activiteit om de middag mee te vullen ( :') ) en is zij morgen helemaal trots op d’r eigen gemaakte cadeautje ^O^
  dinsdag 29 januari 2019 @ 14:12:58 #114
146480 Spees_Eend
in mijn nopjes
pi_184692411
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 januari 2019 13:17 schreef L-E het volgende:

[..]

En dan nog he, dan nog moet je als volwassen mens keuzes mogen maken op grond wat voor jouw persoonlijke situatie het beste is zonder dat de hele moederbevolking daar iets van meent te moeten vinden. Als jij halverwege het schooljaar wil vertrekken omdat je ergens anders meer gaat verdienen: you go girl.
Echt he :D


Oh my word.
pi_184692878
quote:
1s.gif Op dinsdag 29 januari 2019 13:55 schreef krijgerrtje het volgende:

[..]

+1

Thanks voor je input exode! Gaan straks gewoon zelf mooie kaarten voor de juffen knutselen, vind S. Hartstikke leuk, hebben wij weer een activiteit om de middag mee te vullen ( :') ) en is zij morgen helemaal trots op d’r eigen gemaakte cadeautje ^O^
Heel leuk!!!
En cadeaus zoals een steen met daarop 'je bent een keigoede juf' is ook goed voor een aantal weken schitteren op de vensterbank.
Het gaat simpelweg erom dat je eraan gedacht hebt. Niets menselijks is een juf vreemd ;)
pi_184693011
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 januari 2019 13:04 schreef kaatjejannie het volgende:
Mijn oudste wilde aan t eind van t schooljaar toen ze van 1 naar 2 ging ook wat kopen voor dr juffen. Ik heb dr zelf wat uit laten zoeken. Ze kwam toen met prachtige glittersokken bij de Hema. Helemaal gelukkig was ze. 1 van de juffen is nu de juf van de jongste en oudste vroeg pas nog aan juf of ze de sokken nog had.
Whaha, die vind ik leuk
pi_184693164
Hier 3 kleuterklassen 1/2 en 1 onderwijsassistent. Nog nooit gehad dat er geen vervanging was, wel dat het eerste half uur iemand vd administratie ofzo voor de klas stond, tot de andere juf er was. Of dat de stagiaire vd andere klas even een half uur alleen stond en de juf van die klas tussen 2 klassen heen en weer liep, tot de andere juf er ook was.

Geen klassenouders of iets.

Cadeau voor juf met juffendag: een cadeautasje met een handcreme en douchegel en dan een tekening erbij.
Al een keer een plastic beker met chocolaatje erin en theezakje er naast en dan een tekening erbij met een tekst erop.
Of gewoon n bloem kopen of knutselen. Als het zomervakantie is, geven we altijd een kaartje. Bedankt voor dit gezellige jaar en tot na de vakantie! Of bedankt voor het fijne jaar, maar ik ga naar een andere klas... zoiets dergelijks
pi_184699416
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 januari 2019 13:17 schreef L-E het volgende:

[..]

En dan nog he, dan nog moet je als volwassen mens keuzes mogen maken op grond wat voor jouw persoonlijke situatie het beste is zonder dat de hele moederbevolking daar iets van meent te moeten vinden. Als jij halverwege het schooljaar wil vertrekken omdat je ergens anders meer gaat verdienen: you go girl.
Mooi gezegd. O+

En bedankt voor de tips wat betreft de cadeaus voor meester en juffendag. R houdt van knutselen. Dus dat gaat goed komen.

En even tips gevraagd. Hoe reageer je als je kind iets vertelt wat er op school gebeurd is en jij eigenlijk even met je mond vol tanden staat?
Een meisje in haar klas en vriendin van R maakte laatst naar R een beweging dat ze haar nek er wilde af snijden. R was zwaar verontwaardigd hierover en was ook naar de juf gegaan.
Ze vertelde het mij en hoe stout ze dat vond, want als je iemand zijn nek afsnijdt ben je dood. (Aldus R)
En ik heb vooral geluisterd. Maar wat kan je op zoiets zeggen? Wat kan je dan doen?
Ik wil op zo’n moment het niet te groot maken. Maar ik wil R ook gewoon wat tips geven enzo.
pi_184699644
:W Hier een juf die onlangs haar baan heeft opgezegd. Jep, middenin het schooljaar.

En nee, daar ben ik niet trots op.
Maar ik werd doodongelukkig in het onderwijs en dat was pas schadelijk voor de leerlingen.
Ik had 30 kinderen in de klas en er waren dagen dat ik er 10 die dag niet ‘gezien’ had, dus niet bewust mee bezig was geweest, niet de aandacht had gegeven die ze verdienen en nodig hebben. Ik was alleen nog maar bezig met toetsuitslagen, inspectierapporten, ouders tevreden houden. Totaal niet meer met de kinderen. En ze verdienen beter.
De verantwoording, de mondigheid van de ouders, ik was er niet (meer) tegen opgewassen.

Ik heb wel gewerkt tot ze een vervanger gevonden hadden, zodat ik goed kon overdragen.

En ik snap als ouder heel goed dat het naar is als de leerkracht van je kind weg gaat halverwege het schooljaar.
Maar datzelfde kind verdient ook een leerkracht die er kan zijn voor je kind, met plezier voor de klas staat, want dat draagt bij aan een goede sfeer en aan juiste kennisoverdracht, zodat het kind kan ontwikkelen en zich goed kan voelen op school. Want een kind moet gezien worden.
pi_184699670
Ach, je mag best een mening hebben over een juf, maar bedenk dat die juf wellicht ook een mening heeft over jou als ouder. :P .
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
pi_184699711
+1 Franny
En Malteser good for you!
pi_184699773
quote:
1s.gif Op dinsdag 29 januari 2019 20:22 schreef Omentielvo het volgende:

En even tips gevraagd. Hoe reageer je als je kind iets vertelt wat er op school gebeurd is en jij eigenlijk even met je mond vol tanden staat?
Een meisje in haar klas en vriendin van R maakte laatst naar R een beweging dat ze haar nek er wilde af snijden. R was zwaar verontwaardigd hierover en was ook naar de juf gegaan.
Ze vertelde het mij en hoe stout ze dat vond, want als je iemand zijn nek afsnijdt ben je dood. (Aldus R)
En ik heb vooral geluisterd. Maar wat kan je op zoiets zeggen? Wat kan je dan doen?
Ik wil op zo’n moment het niet te groot maken. Maar ik wil R ook gewoon wat tips geven enzo.
Volgens mij hebben jullie dit beide 'goed' gedaan, als in: luisteren is altijd goed denk ik, want dan voelt R zich gehoord. En R is voor zichzelf opgekomen en heeft door dat zoiets over een grens heen is. Daar zou ik haar een compliment voor geven. Daarbij is het denk ik niet erg om tegen je kind te zeggen dat je verbaasd over iets bent en een beetje schrikt van wat ze zegt, zolang je de toon verder luchtig houdt. Misschien kun je om een beter beeld te krijgen nog even bij de juf erop terugkomen.
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
pi_184700099
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 januari 2019 20:35 schreef Malteser het volgende:
:W Hier een juf die onlangs haar baan heeft opgezegd. Jep, middenin het schooljaar.

En nee, daar ben ik niet trots op.
Maar ik werd doodongelukkig in het onderwijs en dat was pas schadelijk voor de leerlingen.
Ik had 30 kinderen in de klas en er waren dagen dat ik er 10 die dag niet ‘gezien’ had, dus niet bewust mee bezig was geweest, niet de aandacht had gegeven die ze verdienen en nodig hebben. Ik was alleen nog maar bezig met toetsuitslagen, inspectierapporten, ouders tevreden houden. Totaal niet meer met de kinderen. En ze verdienen beter.
De verantwoording, de mondigheid van de ouders, ik was er niet (meer) tegen opgewassen.

Ik heb wel gewerkt tot ze een vervanger gevonden hadden, zodat ik goed kon overdragen.

En ik snap als ouder heel goed dat het naar is als de leerkracht van je kind weg gaat halverwege het schooljaar.
Maar datzelfde kind verdient ook een leerkracht die er kan zijn voor je kind, met plezier voor de klas staat, want dat draagt bij aan een goede sfeer en aan juiste kennisoverdracht, zodat het kind kan ontwikkelen en zich goed kan voelen op school. Want een kind moet gezien worden.
Goed gezegd. Heb je ondertussen iets gevonden waarbij je je wat happier voelt?

Ik vond het eigenlijk geen ramp dat Noor haar juf wegging en ze heeft een hele lieve er voor terug gekregen. Volgens mij is de overgang ook soepel verlopen, ze hadden direct een nieuwe juf.
pi_184700833
quote:
1s.gif Op dinsdag 29 januari 2019 20:59 schreef Sunshine1982 het volgende:

[..]

Goed gezegd. Heb je ondertussen iets gevonden waarbij je je wat happier voelt?

Ik vond het eigenlijk geen ramp dat Noor haar juf wegging en ze heeft een hele lieve er voor terug gekregen. Volgens mij is de overgang ook soepel verlopen, ze hadden direct een nieuwe juf.
Ja! Ik ben helemaal blij met mijn nieuwe baan. O+
pi_184701166
quote:
1s.gif Op dinsdag 29 januari 2019 21:43 schreef Malteser het volgende:

[..]

Ja! Ik ben helemaal blij met mijn nieuwe baan. O+
Wat doe je nu? Ik ben heel benieuwd wat ik buiten het onderwijs zou kunnen doen namelijk.
Kwak
pi_184701432
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 januari 2019 13:17 schreef L-E het volgende:

[..]

En dan nog he, dan nog moet je als volwassen mens keuzes mogen maken op grond wat voor jouw persoonlijke situatie het beste is zonder dat de hele moederbevolking daar iets van meent te moeten vinden. Als jij halverwege het schooljaar wil vertrekken omdat je ergens anders meer gaat verdienen: you go girl.
O+

En verder buda, probeer toch eens verder te kijken dan je eigen neus lang is. Hier nog een juf die door dit soort houdingen, opmerkingen en schijnoplossingen van oa de regering denkt: stik der in. Ik ga wat anders doen, met minder werkdruk en meer geld. Dan maar iets wat mij minder aan het hart ligt, maar waardoor ik als persoon en moeder misschien wel beter en leuker blijf functioneren.

En wat betreft cadeautjes: wat Exode zegt. Geen goedkope dingen. Ook die goedkope chocolade vind ik niet te vreten. Liever een lief kaartje met een lieve tekst en een tekening. Of iets gezamelijks
(Ik kreeg vorig jaar een grote canvas met een geschilderde boom en van alle kinderen handafdrukken als blaadjes met een persoonlijk stukje tekst er in O+)
pi_184701551
quote:
2s.gif Op dinsdag 29 januari 2019 20:36 schreef Franny_G het volgende:
Ach, je mag best een mening hebben over een juf, maar bedenk dat die juf wellicht ook een mening heeft over jou als ouder. :P .
Hahaha ja, en dit ook. Ik loop soms rondjes in mijn lokaal om bepaalde ouders te kunnen ontwijken :') Want om elke ochtend te horen welk pijntje ze nu weer had of of ze haar boterhammetjes wel netjes op had ben ik wel een beetje zat...

Malteser, wat goed dat je die stap hebt durven zetten O+ Wat doe je nu als ik vragen mag?

Toch jammer om te lezen dat er alleen hier al 3 juffen om zich heen kijken naar wat anders/iets anders doen. Alleen op dit forum al. En straks de klachtenregen van de maatschappij als we 15 maart weer gaan staken...... :')
pi_184702029
Ik klaag er niet over hoor. Ik ben helemaal voor dat staken. Ik heb respect voor leraren en vind dat ze gewoon meer moeten verdienen en een lagere werkdruk zouden moeten krijgen. O+
pi_184703343
ik ben ook voor lagere werkdruk! (niet alleen in het onderwijs trouwens)..
oh en de werkdruk voor de kinderen mag wmb ook wel iets omlaag..
pi_184705482
School heeft het nog niet aangekondigd bij ons maar zullen vast mee doen. Ze hebben alle stakingen gedaan en dat vind ik prima.

Ik kan mij ook niet voorstellen dat elke morgen ouders wat te zeuren hebben tegen een juf. Ik meld alleen dingen als dat Teun last van zijn lactose intolerantie heeft omdat ze hem dan direct naar de wc moet laten gaan of een hele slechte nacht/niet fit maar verder is het toch echt gewoon goedemorgen
pi_184706204
Over leerkrachten die twijfelen over het vak, hier thuis ook 1. En dat zegt echt heel veel. Mijn vrouw wist al dat ze lerares wilde worden toen ze het woord juf uit kon spreken. Ze houdt van lesgeven, ze houdt van de interactie, ze houdt van alles aan het vak.
Ze wordt nu knettergek van alle administratie, regels die steeds wijzigen, ouders die over elke komma zeuren, de vele controles, het gezeik erom heen. Dat gezeik is er altijd al geweest (ze staat inmiddels meer dan 10 jaar voor de klas) maar het neemt nu in tijd de overhand.
En vele collega's zijn het vak al uit gegaan, die waren er klaar mee.

Ik hoop overigens zo erg dat het gaat sneeuwen vandaag. B is gek op sneeuw hij wilde naar school zijn skibroek alvast aan.
pi_184706472
#teamLE

Heeft iemand ervaring met weerbaarheidstraining of iets dergelijks voor kleuters? I is op school zo ontzettend níet assertief, dat we ons wel wat zorgen beginnen te maken. Hij vertelt thuis bijvoorbeeld dat een klasgenootje hem schopt, maar hij durft dat dus echt. niet. tegen de juf te zeggen, bijvoorbeeld. -O- . Of als hij ergens mee speelt en er komt een ander kindje aan dat het speelgoed van hem afpakt, dan laat hij dat maar gewoon gebeuren en zegt hij ook niets.
Still a little bit of your face I haven't kissed.
  woensdag 30 januari 2019 @ 09:32:58 #133
56471 pinquit
oh my lama!
pi_184706550
Max was ook zo DaD, maar dat hebben we zo gelaten. De juf hier had het ook snel genoeg door, dat is wel heel fijn natuurlijk.
Zo heeft hij wel eens opgesloten gezeten op de wc bij de kleuters, en dat weet ik dus pas 2 jaar ofzo ;( Maar er iets mee doen was voor hem zo moeilijk dat hij zich daar nog rotter door voelde dat het zo laten. Overigens kan hij nu best van zich afbijten, maar doet het alsnog niet als het voor hem niet belangrijk genoeg is, en dat heeft ook heel veel voordelen, want ze laten 'm meestal gewoon lekker met rust. Niks aan om zo iemand te klieren namelijk :P
(Ik snap dat het ook de andere kant kan op gaan, en ik denk dat het belangrijkst is dat de leerkracht ervan weet :* het breekt je hart)
erf de ogen van je kind - kijk erdoor
pi_184706677
@DaD bij ons op school is er een spreekuur van een orthopedagoog, daar kun je dingen mee bespreken en die kan evt ook helpen.

Is t niet ook nog dat hij een beetje moet wennen? M durft nu ook pas af en toe wat tegen de juf te zeggen... ik geef m nog wat tijd en ruimte daarin voor ik iets onderneem.
Kwak
pi_184706796
Oh pinquit, wat verschrikkelijk sneu van dat opsluiten. ;( . Inderdaad, het breekt je hart.
Kwak, hoe is M met klasgenootjes dan? I zoekt daar dus ook nog geen contact mee. Op woensdagochtend is het inloopochtend, dan liggen op alle tafels puzzels en spellen en mogen ze zelf kiezen waar ze mee gaan spelen. I gaat dan nooit iets doen, hij staat alleen maar te kijken. Hij durft gewoon niet bij andere kindjes aan te sluiten. En als hij wel ergens mee speelt en er komt een ander kindje aan, dan gaat hij weer weg.

De orthopedagoog vind ik een goede tip, daar ga ik naar informeren.
Still a little bit of your face I haven't kissed.
  woensdag 30 januari 2019 @ 09:47:27 #136
460295 Budabuddumbam
What does the fox say?
pi_184706847
quote:
1s.gif Op dinsdag 29 januari 2019 22:21 schreef Peacefulll het volgende:

En verder buda, probeer toch eens verder te kijken dan je eigen neus lang is. Hier nog een juf die door dit soort houdingen, opmerkingen en schijnoplossingen van oa de regering denkt: stik der in. Ik ga wat anders doen, met minder werkdruk en meer geld. Dan maar iets wat mij minder aan het hart ligt, maar waardoor ik als persoon en moeder misschien wel beter en leuker blijf functioneren.

zoals ik al zei ik geef geen neuk van wat anderen vinden wat ik van deze leerkracht denk :W
Ik had het niet over werkdruk, of burn-outs of depressies of wat dan ook mentaal gerelateerd.
(en hoewel ik reageerde op een post doelde ik op de situatie waar ik in zat)

ik snap gewoon niet dat je niet netjes bent als je geen bonbons koopt.
ik zei dat ik het niet netjes vind om zomaar in het midden van het jaar alles achter te laten.
Als je wacht tot er een vervanger is, of eerder aangeeft dat je ongelukkig bent, of je ziek meld of wat dan ook dan snap ik dat, ik snap heel goed dat leerkrachten het zat zijn.
Als je stopt met leerkracht zijn vind ik dat een hele andere situatie

Ik denk dat genoeg van jullie ook niet blij zouden zijn als jullie kind ineens in groep 3 een half jaar geen normale les krijgt maar ze elke dag moeten verdelen of weer een onbekende invaller voor de klas staat. De achterstand is enorm, en daar komen ze nu pas echt achter.

quote:
2s.gif Op dinsdag 29 januari 2019 20:36 schreef Franny_G het volgende:
Ach, je mag best een mening hebben over een juf, maar bedenk dat die juf wellicht ook een mening heeft over jou als ouder. :P .
Dat is helemaal prima. :D
pi_184707109
Wat wordt dit toch weer uit zijn verband getrokken zeg... Ik vind het netjes om de juf wat te geven als ze weggaat ja. Of het nu bonbons zijn een tekening of een auto, dat maakt niet uit. Het gaat om het idee. Ik heb veel respect voor juffen en meesters. Wat zij elke dag doen, dat zou ik echt niet kunnen. En dan onder al die werkdruk, ouders die van alles van je verwachten....

Maar dit is wat ík vind. Als iemand anders niks wil geven, prima.

Overigens snap ik jouw gevoel wel een beetje. Het is ook niet leuk dat jouw kind de dupe moet zijn van het onderwijs hoe hij nu is op sommige scholen. Ik heb het geluk gehad dat er direct voor mijn dochter een andere juf paraat stond om les te gaan geven, maar het is gewoon waardeloos als dat niet zo is.

[ Bericht 25% gewijzigd door Sunshine1982 op 30-01-2019 10:21:01 ]
pi_184707254
quote:
17s.gif Op woensdag 30 januari 2019 09:47 schreef Budabuddumbam het volgende:

[..]


(en hoewel ik reageerde op een post doelde ik op de situatie waar ik in zat)


Als je volgende keer ipv met gestrekt been erin gaan gewoon MELDT dat het om een totaal andere situatie gaat dan blijft het wellicht gezelliger hier :7


Hieruit:

quote:
17s.gif Op dinsdag 29 januari 2019 09:11 schreef Budabuddumbam het volgende:
Nou ik zou dus echt niet iets geven aan een juf die halverwege het schooljaar weer vertrekt.
Zeker niet in een tijd als deze waar vervanging bijna niet te realiseren valt.
Dat vind ik pas niet netjes, continuïteit vind ik erg belangrijk!
Blijkt namelijk totáál niet dat je het over je eigen situatie hebt :')
J'ai vu un escarbot ivre!-Komupolapana
Het zijn de kleine dingen die het doen <3
  woensdag 30 januari 2019 @ 10:20:48 #139
460295 Budabuddumbam
What does the fox say?
pi_184707282
dat klopt, maar dat heb ik later wel verduidelijkt.
pi_184707287
iedereen zou dat vervelend vinden maar ik vind alsnog niet dat je de schuld daarvan kunt neerleggen bij de leerkracht die een andere baan heeft aangenomen :')

Over wel of geen kleinigheidje geven bij een afscheid/verjaardag, als je dat niet wilt dan doe je ‘t toch niet? Vanochtend mochten alle kindjes hun ‘cadeautjes’ onder de stoel leggen en later op de ochtend aan de juffen geven. Had het zelf heel sneu gevonden als mijn kleuter dan de enige of een van de weinige was die niks had om te geven, maar dat ben ik. Volgens mij zijn de leerkrachten echt niet verdrietig om een cadeautje meer of minder.

DaD, dat klinkt ook sneu :{ doen ze er op school ook iets aan? Bij S. zijn ze dus heel actief met kanjertraining en merk dat het haar wel goed doet. Ze gaan ook nog niet zo lang naar school natuurlijk, maar snap dat je het wel in de gaten wil houden zo.
pi_184707294
quote:
0s.gif Op woensdag 30 januari 2019 10:07 schreef Sunshine1982 het volgende:
Wat wordt dit toch weer uit zijn verband getrokken zeg... Ik vind het netjes om de juf wat te geven als ze weggaat ja. Of het nu bonbons zijn een tekening of een auto, dat maakt niet uit. Het gaat om het idee. Ik heb veel respect voor juffen en meesters. Wat zij elke dag doen, dat zou ik echt niet kunnen. En dan onder al die werkdruk, ouders die van alles van je verwachten....

Maar dit is wat ík vind. Als iemand anders niks wil geven, prima.
Het wordt door 1 iemand uit z'n verband getrokken, gaat idd nergens over :+

Een auto is wel echt iets te veel misschien _O-
J'ai vu un escarbot ivre!-Komupolapana
Het zijn de kleine dingen die het doen <3
pi_184707395
quote:
1s.gif Op woensdag 30 januari 2019 10:21 schreef tombolafan het volgende:

[..]

Het wordt door 1 iemand uit z'n verband getrokken, gaat idd nergens over :+

Een auto is wel echt iets te veel misschien _O-
Je snapt wat ik bedoel :D

DaD, hier ook precies hetzelfde kind. Ook op school kaas van haar brood laten eten. Heb de kwestie besproken met de juf en ze zou er op letten. Kanjertraining hebben ze volgens mij niet.

Thuis is het overigens een heel ander verhaal. Daar kan ze duidelijk zeggen wat ze wel en niet wilt en is ze duidelijk aanwezig :) Ik moet vaak grinniken als ze de juf een goedemorgen zegt. Ook echt als een mak lammetje en met een hele zachte stem. Ik denk weleens, is dat mijn kind? :D
pi_184707478
toen w naar school ging vroeg de juf na een tijd of ze ook wel eens iets uit zichzelf deed.. ze was alleen maar aan het observeren (en werd daar hondsmoe van). ze beet ook niet van zich af..
Maar na een vrij lange wenperiode was daar in groep 2 niets van te merken en zette ze samen met een megadruk jongetje de boel op stelten. Juf moest ook wel lachen om het contrast..
Nu in groep 3 is ze erg rustig en geconcentreerd om in de pauze met eerdergenoemd jongetje er een bende van te maken. L is juist precies als thuis in de klas..
Kortom begin op school hoeft niets te zeggen over hoe het later gaat, maar ik zou het als je zorgen hebt wel met de juf even bespreken..
pi_184707628
quote:
0s.gif Op woensdag 30 januari 2019 09:44 schreef DevilsAndDust het volgende:
Oh pinquit, wat verschrikkelijk sneu van dat opsluiten. ;( . Inderdaad, het breekt je hart.
Kwak, hoe is M met klasgenootjes dan? I zoekt daar dus ook nog geen contact mee. Op woensdagochtend is het inloopochtend, dan liggen op alle tafels puzzels en spellen en mogen ze zelf kiezen waar ze mee gaan spelen. I gaat dan nooit iets doen, hij staat alleen maar te kijken. Hij durft gewoon niet bij andere kindjes aan te sluiten. En als hij wel ergens mee speelt en er komt een ander kindje aan, dan gaat hij weer weg.

De orthopedagoog vind ik een goede tip, daar ga ik naar informeren.
Ja dat doet hij wel. Hoewel hij als ik hem breng ook sneu en veroren lijkt, maar als ik hem haal is hij buiten wel samen aan t spelen, en als ik verhalen hoor dan zet hij juist weleens de boel op stelten met zijn vriendjes (steeds wisselende kindjes).
Kwak
pi_184707663
DaD, hoe lang zit jouwe nu op school?

Peace, ik vind het altijd zo leuk jouw juffenperspectief op dingen te horen, heel leuk ook van het ouders af en toe een beetje ontlopen. :+

Hier is kleuter weer met zwemles begonnen gisteren. Hebben in de zomer een paar weken ergens les gehad maar dat was eigenlijk een groot drama. Steeds maar een paar minuten effectief in het water per les . Gisteren was ze de hele middag sip, en ze zag er ZO tegenop dat ze weer 'moest'. Uiteindelijk was ze echt superstoer tijdens de zwemles, en heeft ze heel veel nieuwe dingen geprobeerd. Ze was zelf ook zo trots op zichzelf (ondanks ook nog wel even snikken tijdens de les toen er water in haar neus kwam, haha). Dus ik heb goede hoop dat ze hier misschien het langer volhoudt/leuk gaat vinden/iets van vooruitgang boekt. Het is zo lastig iets te leren wat je zo spannend vindt.
pi_184707692
quote:
0s.gif Op woensdag 30 januari 2019 09:28 schreef DevilsAndDust het volgende:
#teamLE

Heeft iemand ervaring met weerbaarheidstraining of iets dergelijks voor kleuters? I is op school zo ontzettend níet assertief, dat we ons wel wat zorgen beginnen te maken. Hij vertelt thuis bijvoorbeeld dat een klasgenootje hem schopt, maar hij durft dat dus echt. niet. tegen de juf te zeggen, bijvoorbeeld. -O- . Of als hij ergens mee speelt en er komt een ander kindje aan dat het speelgoed van hem afpakt, dan laat hij dat maar gewoon gebeuren en zegt hij ook niets.
Heb je vast al gedaan, maar de vraag al eens bij de leerkracht neergelegd? Hoe ziet zij dat gedurende de dag? Kan zij eventueel een keer tijdens het spelen een gesprekje met hem aangaan en er achter komen wat er precies gebeurt, hoe het voor hem voelt en waarom hij het zo spannend vindt om naar de juf te gaan?
En verder eens aankloppen bij de IB en eventueel eens contact leggen met een orthopedagoog en mee laten kijken. Dat laatste zou ik pas doen als interventies van de juf en IB niet voldoende uithalen.

Wij werken op school met Rots en Water. Ik vind het een prachtige training waarin schuwe kinderen leren krachtig te zijn (meer rots) en krachtige kinderen leren wat meer kalmer en evenwichtiger om te gaan met situaties (water). Maar eerlijkheid gebiedt mij te zeggen dat het effect van die training bij kleuters niet altijd even zichtbaar en meetbaar is, omdat er niet altijd een lijn is met bijv de BSO en thuis. Dat maakt dit soort trainingen altijd lastig in te zetten om echte gedragsveranderingen te creëren. Maar, kijk zeker eens rond in jouw omgeving of dit aangeboden wordt. Ik weet dat er in het noorden van het land een bedrijf zit die dit aanbiedt en ook rondom Utrecht.


En buda, je weet zelf ook wel dat het niet alleen ging over wel of niet bonbons halen.
pi_184707713
Mijn T is op school ook helemaal het tegenovergestelde van thuis. Op school loopt hij precies binnen de lijntjes, zal nooit iets ondeugends doen en doet echt exact wat de juf van hem vraagt.

Ik vind dat jammer. Onder andere omdat dit verhaal een keerzijde heeft. Thuis is T vaak brutaal en hij scheldt veel, ik citeer: "Stomme rotmamma met je dikke vagina". Zodra hij zijn zin niet krijgt doet hij dit soort uitspraken. Maar hij slaat bijvoorbeeld ook als hij boos is omdat hij een 'nee' te horen krijgt op whatever de vraag ook is. Dat kan de vraag om een koekje zijn of televisie kijken etc. Hij slaat mij, zijn broer/zus en zijn papa. Er is letterlijk geen land mee te bezeilen op zo'n moment. Ik heb al allerlei opvoedtechnieken ingezet maar niets helpt. Hem bij me nemen kan bijna niet, want dan slaat/schopt/knijpt/krabbelt/trekt aan mijn haar. Op de trap laten nadenken mondt uit in tegen de woonkamerdeur slaan/schoppen en de deur opengooien. Bij op een stoel zetten blijft hij niet zitten etc. En als hij dan moe uit school komt is dit geheel wat sowieso altijd aanwezig is nog een factor 3 erger. Ik vind het vooral heel sneu voor hem dat hij zich blijkbaar op school zo inhoudt en dat het er dan thuis allemaal uitkomt. Ik zeg niet dat dit gedrag alleen door school komt, maar op schooldagen is het wel veel erger dan op andere dagen. Inmiddels ben ik echt een beetje ten einde raad. Ik wil me niet laten slaan/schoppen door mijn kind, maar ik weet ook niet meer zo goed hoe ik dit kan doorbreken. :{
pi_184707880
quote:
1s.gif Op woensdag 30 januari 2019 10:53 schreef Peacefulll het volgende:

[..]

Heb je vast al gedaan, maar de vraag al eens bij de leerkracht neergelegd? Hoe ziet zij dat gedurende de dag? Kan zij eventueel een keer tijdens het spelen een gesprekje met hem aangaan en er achter komen wat er precies gebeurt, hoe het voor hem voelt en waarom hij het zo spannend vindt om naar de juf te gaan?
En verder eens aankloppen bij de IB en eventueel eens contact leggen met een orthopedagoog en mee laten kijken. Dat laatste zou ik pas doen als interventies van de juf en IB niet voldoende uithalen.

Wij werken op school met Rots en Water. Ik vind het een prachtige training waarin schuwe kinderen leren krachtig te zijn (meer rots) en krachtige kinderen leren wat meer kalmer en evenwichtiger om te gaan met situaties (water). Maar eerlijkheid gebiedt mij te zeggen dat het effect van die training bij kleuters niet altijd even zichtbaar en meetbaar is, omdat er niet altijd een lijn is met bijv de BSO en thuis. Dat maakt dit soort trainingen altijd lastig in te zetten om echte gedragsveranderingen te creëren. Maar, kijk zeker eens rond in jouw omgeving of dit aangeboden wordt. Ik weet dat er in het noorden van het land een bedrijf zit die dit aanbiedt en ook rondom Utrecht.


En buda, je weet zelf ook wel dat het niet alleen ging over wel of niet bonbons halen.
Nee, dat wil ik vanmiddag even gaan doen (en dan zeg ik het ook van het schoppen, want dat was Baard vergeten). Van Rots en Water heb ik weleens gehoord, ik ga dat met Baard ook even bekijken.

Bedankt voor je uitgebreide reactie trouwens. :*.

Svane, hij gaat sinds half november naar school.
Still a little bit of your face I haven't kissed.
pi_184708225
och wat sneu Nikki.. wel herkenbaar. Niet zo extreem, maar W had in die eerste tijd dat ze op school alleen maar keek thuis ook af en toe woedeuitbarstingen en dan was er idd geen land mee te bezeilen (schoppen, slaan, krabben etc). Gelukkig stormde ze na een een tijdje dan naar boven en smeet dan de deur dicht. Dan kon ik er ook echt niet bijkomen want dan duurde het ook langer en werd heftiger.. Meestal duurde het dan een halfuur en ging t daarna weer (en soms hadden we dan een heel verdrietig meisje want had ze haar mooiste knutselwerkje verscheurt en konden we t ook niet meer plakken). Maar in groep 2 was dat ineens helemaal over (al kan ze nog wel bokkig zijn, maar t loopt eigenlijk echt nooit meer uit de hand)..
sterkte! hopelijk vinden jullie iets wat werkt..
pi_184709279
Nikki, wat zegt juf er zelf over?

Vandaag neemt Sticker afscheid van een klasgenootje (hij gaat naar een andere school). Ik vroeg gisteren of hij nog iets wilde maken voor het afscheid. Ik doelde op een tekening of een lief kaartje. Het werd een megagroot (zelf gebouwd) houten zwaard. :D
pi_184710082
Wij hadden gisteren ons allereerste oudergesprek ooit! O+

Het duurde ruim 1 uur en het was echt zo tof! Dochter was er ook (die mocht er bij zijn of gaan spelen, wat ze wilde).

Eerst gaf zij een rondleiding door de school, wat haar favo plekken waren en wat ze daar allemaal deed. De twee begeleiders/mentors van haar waar we het gesprek mee hadden liepen ook mee en vertelden ook over wat dochter daar allemaal doet en hoe dat gaat en zo. En met wie ze daar dan graag samen dingen doet bijv. Of hoe ze in de groep is.
Daarna gingen we in de 'woonkamer' zitten en vertelden we welke kernwoorden we persoonlijk bij dochter vinden passen (zowel wij als de begeleiders). En we spraken over de ontwikkelingen die wij en zij zagen bij dochter en welke ontwikkelingen we haar de komende maanden gunnen en hoe de begeleiders daar eventueel een rol in hebben.

Ik vond het erg mooi om te horen hoe dochter zich manifesteert op school. Hoe ze daar groeit en zelfzeker is. En hoe ze in de groep groeit en haar plek inneemt. Ik ben echt heel trots op haar! Het was heel fijn dat er zo uitgebreid de tijd kon zijn om het over haar te hebben. Het gaf ons ook weer heel veel inzichten mee voor thuis bijvoorbeeld. Weer een nieuwe frisse blik, ook door de ogen van een ander gezien. Nou ja, ik ben dus gewoon super trots op mijn dochter en hoe groot ze al is en hoe ze zich redt in zo'n omgeving zonder ons. :D O+
pi_184710318
Nikki, het klinkt mij alsof hij zich op school/elders zo graag binnen de lijntjes wil houden, dat hij dan thuis die uitlaatklep nodig heeft om zichzelf toch helemaal te kunnen uiten. Op zich een teken dat hij zich thuis dus (wel) veilig genoeg voelt om dat te doen. Maar ook onhandig omdat er ook anderen bij betrokken zijn (broertjes/zusjes/ouders) die onbedoeld ook te maken krijgen met gedrag dat niet altijd even leuk is.

Ik weet niet zo snel iets te verzinnen hoe je hem thuis zichzelf kunt laten zijn en zich uiten, zonder dat dat de anderen meteen in de weg zit. Misschien kan het in ieder geval al helpen om anders naar z'n uitingen te kijken? En er wellicht anders op te reageren? Misschien als ie zich thuis gehoord voelt in z'n uitlatingen, dat het bijvoorbeeld minder of milder zou kunnen worden.

Ik volg op FB zo'n vrouw die kindertekeningen kan 'lezen' (ze werkt al heel lang met kinderen en is van daaruit steeds meer gaan zien over wat tekeningen kunnen vertellen over wat er in een kind omgaat). In ieder geval vind ik dat erg fascinerend en herken ik zelf daar ook veel van bij tekeningen van m'n eigen kinderen. Vrij tekenen kan een hele goede uitlaatklep zijn en meteen ook heel veel boodschappen laten zien van wat er in zo'n koppie omgaat. Zonder dat daar woorden of taal voor nodig zijn. Het kan ook heel erg helpen om je zo te uiten. Misschien zou zoiets kunnen helpen op een of andere manier? Als ie uit school komt een tafel vol mooi papier en mooi tekenmateriaal klaar hebben staan waar ie dan zichzelf kan uiten? Wellicht dat dat de eerste keren eindigt in een knip en scheur spectakel oid. Maar ik gok zo dat het misschien een heel mooi rust punt zou kunnen worden waarbij hij zich kan uiten op een andere manier. Ga er zelf ook bij zitten en tekenen als hij dat fijn vindt, of laat hem juist in z'n eentje daar kunstwerken produceren.

En als het voor jou dan kan helpen, dan is zo'n cursus kindertekeningen leren begrijpen wellicht ook nog een optie daarbij, zodat je misschien ook nog meer inzicht kunt krijgen in wat er in hem omgaat en daar ook op andere vlakken op kunt inspelen/met begrip kunt reageren/hem iets kunt bieden/helpen etc.

:*
pi_184710364
Oh en omen, dat lijkt me ook schrikken als je kind opeens met zo'n verhaal thuis komt ja! Ik vind Franny haar advies een hele mooie O+ die neem ik zelf ook even mee.
pi_184710378
:* heel herkenbaar Nikki.

Hier helpt zo min mogelijk doen, heel rustig blijven en ook heel neutraal/vriendelijk het beste. Dan komt hij bij zinnen, en probeert het “recht te praten”. Maar vind het supermoeilijk!

Ik zie het ook als opgekropte frustratie of energie die eruit moet na een dag sociaal/mentaal hard werken. Al heeft hij het op vrije dagen ook wel, hij wil gewoon heel graag zijn zin/zijn dag volgens zijn idee/verhaal. Gelukkig gaat hij het steeds beter onder woorden brengen en wordt hij langzaam begripvoller.
Kwak
pi_184710522
quote:
0s.gif Op woensdag 30 januari 2019 12:32 schreef L-E het volgende:
Nikki, wat zegt juf er zelf over?

Vandaag neemt Sticker afscheid van een klasgenootje (hij gaat naar een andere school). Ik vroeg gisteren of hij nog iets wilde maken voor het afscheid. Ik doelde op een tekening of een lief kaartje. Het werd een megagroot (zelf gebouwd) houten zwaard. :D
Wat een supertof cadeau! O+

Juf denkt zelf heel goed mee en knijpt zelfs een oogje dicht op het zeer zeldzame moment dat hij wél buiten de lijntjes loopt. Verder komt hij in de klas gewoon over als een rustige stille jongen. Ze doet echt haar best om er meer uit te krijgen maar het wil gewoon niet. Hij is echt enorm verlegen en wordt liever niet gezien. Zo praat hij ook pas sinds een paar maanden uit zichzelf op de BSO tegen de juffen en hij zit er bijna een jaar inmiddels. Er is nu een vervangende juf en ik denk dat zij denkt dat T niet kan praten. Hij beweegt alleen heel voorzichtig zijn hoofd om antwoord te geven op vragen die gesteld worden.

Edit, ik had nog een pagina gemist. ;)

Ela dat klinkt als een heel mooi idee. T houdt van tekenen, hij maakt vaak meerdere tekeningen per dag. Zowel thuis als op de BSO. Zou je me de pagina willen dmmen?
pi_184710660
Dad, november is echt pas heel kort hè :*
Ow is toen in december begonnen en iedereen liep over hem heen. Hij liep stilletjes, alleen over het schoolplein en observeerde. Twee keer heb ik dingen gehoord waarvoor ik langs de juf ben gelopen. Beide keren had de juf het niet gezien en opgepakt.

In april kwam er een jongetje in de klas met wie hij een klik had. Ze hebben ook echt elkaar geholpen om hun plek te vinden in de klas. In groep 1 had ik een heel ongelukkig jongetje op cognitief gebied en regelmatig met de ib’er gezeten. Wij hebben toen besloten om een weerbaarheidstraining uit te stellen tot na de kleuters en nu, in groep 2 vraag ik me soms af of het nodig is (en het vriendje is van school gegaan).

Geef het nog even de tijd en vooral leg het wel ook even neer bij de juf :)

Hier ook een basisschooljuf.. voorlopig ga ik nog niet weg, maar over een jaar of 5 is het wel klaar denk ik.. het is wel echt zwaar zat vanochtend nog huilend op de bank met twee zieke kinderen en 4 lange dagen werken deze week ;)

Over halverwege het jaar weg gaan. Zo heeft een leerkracht kleuters bij ons in november aangegeven een andere baan (buiten het onderwijs) te hebben per 1 maart. Haar droombaan... sindsdien 3x een advertentie gezet en nog steeds 0 sollicitanten (kleuters nog wel met uitzicht op vast). Wordt waarschijnlijk ook een rits van invallers tot er in mei iemand terugkomt van verlof. Het is dus niet alleen de schuld van de leerkrachten. Ik koop trouwens bij de Hema meestal zo’n zak met gelukskoekjes. Een gelukskoekje met een tekening :)

Klinkt mooi ela!

Oh wat lastig Nikki! Kan het centrum van jeugd en gezin of de schoolmaatschappelijk werker niet helpen?
pi_184714224
quote:
1s.gif Op woensdag 30 januari 2019 11:06 schreef DevilsAndDust het volgende:

[..]

Nee, dat wil ik vanmiddag even gaan doen (en dan zeg ik het ook van het schoppen, want dat was Baard vergeten). Van Rots en Water heb ik weleens gehoord, ik ga dat met Baard ook even bekijken.

Bedankt voor je uitgebreide reactie trouwens. :*.

Svane, hij gaat sinds half november naar school.
IK wilde ook Rots en Water tippen. Fijne training, de nadruk ligt niet op nieuwe dingen leren maar het gebeurt spelenderwijs wel. En het geeft ook een goed gevoel het sociale contact met andere kindjes te ervaren.
I'm not troubled or sad, I'm just ready for bed.
pi_184714836
DaD, hier gaat dochter maar 2 dagen per week naar (superkleinschalige) school (met heel veel oog en aandacht voor het sociale klimaat en zo), en het duurde hier ca. 3 maanden voor ze zichzelf meer en meer durft te zijn/laten zien/haar eigen plek inneemt. Hiervoor was het kat uit de boom kijken, aanpassen aan anderen, meer 'nadoen' ook. Inmiddels heeft ze haar eigen plek en durft ze in vele aspecten helemaal zichzelf te zijn en te uiten.

En dat sociale proces groeit steeds weer verder. Van imiteren en de sociale omgangsvormen van een ander kopiëren (en dus minder zelf opvallen), naar jezelf kunnen en willen laten zien en je eigen plek innemen, naar ook weer oog voor wat een andere wil en daarin mee kunnen gaan zonder jezelf op zij te zetten maar wel respect voor de ander te hebben.

Nou ja, ik ben er verder niet erg in thuis hoe dat op andere scholen is, in klassen met veel leeftijdsgenoten en maar 1/enkele begeleiders en misschien andere sociale normen en zo. Maar ik wilde vooral aankaarten dat het ook een groeiproces is voor je kindje zelf en dat het zich ook nog verder zal gaan ontwikkelen. Dat hij nu meer de kat uit de boom kijkt kan ook komen omdat hij pas net nieuw is en eerst observeert hoe het er daar aan toe gaat voordat hij zichzelf meer tevoorschijn wil laten komen. Wel goed om er op te letten en wellicht inderdaad spelender wijs te helpen om al die sociale omgangsvormen en normen en waarden samen met hem te ontdekken en onder de knie te krijgen.
pi_184715587
Ik denk dat de sociale normen niet zo anders zijn in een gewone schoolklas hoor, over het algemeen.
Kwak
pi_184716560
Loj, bij mijn vrouw op school hebben ze geen vaste Groep 8 leerkracht dit jaar. De oude gaf ruim voor de zomer aan weg te gaan. Er is niemand te vinden....Mijn vrouw vindt groep 8 de allerleukste klas maar ook de zwaarste. Ze wil heel graag weer voor groep 8 maar pas als Juul 4 is.

Bij B is het door omstandigheden ook een chaotisch jaar. Dat heb ik hier al eens verteld, alleen invallers voor 1 of 2 dagen en zelfs de oude kleuterjuf een aantal vrijdagen die allang met pensioen is. Natuurlijk niet fijn als ouder en we merkten het ook echt aan B, maar wat doe je eraan? Als er niemand is, dan is er niemand.
Over 2 weken is zijn ouder juf terug van zwangerschapsverlof en de invaller voor de overige 3 dagen blijft in ieder geval tot het einde schooljaar, zo stabiel, het voelt bijna als bijzonder.

Oh en vandaag zo gelachen om B en Juul. Ik had vanochtend filmpjes samen met Juul gemaakt, ze vindt zichzelf echt heel grappig dus alleen maar filmpjes en foto's waarop ze uitbundig lacht. Dat wilde B ook wel, maar steeds als B erbij wilde op de foto probeerde Juul hem te pakken met een grote grijns. B voelde even hoe het is als grote broer. Dat hoofd van hem en zij maar lachen en steeds aan zijn trui en haren grijpen. Dus ik heb een rits foto's van de zijkant van Juul, mij ergens erachter en B die haar handen probeert te ontwijken.
pi_184717224
Dad. Bij R duurde het ook lang voordat ze gewend was. In januari (2017) ging ze naar school en pas na de eerste zomervakantie zag ik dat pas echt vrij de klas in ging.

Nikki. Herkenbaar, maar hier wel minder heftig. Maar op school is ze er zo eentje waar je er 20 van kan hebben. En thuis is har veilige plek en kan ze zich laten gaan. :*

Ela. Klinkt als een fijn gesprek op school. Jullie doen toch ook thuisonderwijs dacht ik?

Ik schrik ervan hoeveel juffen (of partners van juffen) hier aangeven dat ze dit niet volhouden. :'(

Exode. Ik ben benieuwd naar de foto’s eigenlijk. Klinkt erg leuk.
pi_184718616
DaD wat sneu voor I.. Lastig om te zien lijkt me! Paar kortetermijn-ideetjes die door mijn hoofd gingen: als je ‘m brengt/haalt zelf wat informele gesprekjes aanknopen met andere ouders of kindjes, zodat hij ziet dat dat ok/tof/gezellig is en hem het goede voorbeeld geeft, of een keer spelen met een kindje uit de klas, zodat hij in kleinere setting wat binding kan krijgen met klasgenootjes, en zo makkelijker zou kunnen aanhaken in de klas?

Bij ons is er een klassen-appgroep met veel ouders van ‘onze’ klas, daarin wordt vaak ook wel wat gedeeld als er bijvoorbeeld ouders zijn die het ingewikkeld vinden als hun verse kleuter nog vaak verdrietig is bij het wegbrengen ofzo. Prettig om even te delen met de andere ouders, of er komen tips/tricks. Zoiets zou hiervoor wellicht ook fijn kunnen zijn.
Everything will be fine in the end. If it's not fine, it's not the end
  woensdag 30 januari 2019 @ 20:46:09 #163
311825 snoenk
heeft een hondenleven
pi_184718638
Nikki mijn inmiddels 14jarige oppaskind had het ook heel heftig. Op school was ze een engeltje en thuis zo vreselijk driftig.
Maar in de hoop van een hart onder de riem, het is nu een heel lieve puber O+ die eigenlijk nooit meer driftig is. Rond groep 2 namen de driftbuien al erg af.
  woensdag 30 januari 2019 @ 20:50:10 #164
311825 snoenk
heeft een hondenleven
pi_184718760
En school, ik vind het best lastig. Ik krijg van O. Niets te horen. Zodra ze uit school komt weet ze niet meer wat ze gedaan heeft en ze vind het niet leuk als ik doorvraag.
Maar volgens mij doet ze het best goed, ik hoop op een ouderavond binnenkort zodat ik van de juf hoor hoe het gaat.
pi_184719625
quote:
0s.gif Op woensdag 30 januari 2019 20:46 schreef snoenk het volgende:
Nikki mijn inmiddels 14jarige oppaskind had het ook heel heftig. Op school was ze een engeltje en thuis zo vreselijk driftig.
Maar in de hoop van een hart onder de riem, het is nu een heel lieve puber O+ die eigenlijk nooit meer driftig is. Rond groep 2 namen de driftbuien al erg af.
Wat fijn. Ik hoop ook dat als de vermoeidheid minder aanwezig is het vanzelf wel weer wat beter zal gaan. Tot die tijd is het vooral gevoelens benoemen, praten over wat hij op school heeft gedaan en zorgen dat er in ieder geval in huis voldoende rust is.

Wat ook wel opvallend is, T en S lijken elkaar de laatste tijd enorm nodig te hebben. Dat is eigenlijk nooit zo geweest, dus daarom valt het op. Ze slapen nu ook in één bed en willen eigenlijk niet meer zonder elkaar slapen. Omdat dit echt hun eigen keuze is geweest en we ze daarin graag willen volgen gaan we binnenkort een dakkapel op de zolderverdieping plaatsen zodat ze samen in één kamer kunnen slapen, maar voor hun eigen comfort wel ieder in een eigen bed. O+
pi_184720180
quote:
0s.gif Op woensdag 30 januari 2019 20:50 schreef snoenk het volgende:
En school, ik vind het best lastig. Ik krijg van O. Niets te horen. Zodra ze uit school komt weet ze niet meer wat ze gedaan heeft en ze vind het niet leuk als ik doorvraag.
Maar volgens mij doet ze het best goed, ik hoop op een ouderavond binnenkort zodat ik van de juf hoor hoe het gaat.
Same here, S. beantwoord eigenlijk alle vragen met ‘weet ik niet’ en als ik verder vraag zucht ze diep en roept ze ‘laat me!’ :'( Ben zo nieuwsgierig :') Weet niet hoe oud de jouwe is, maar heb begrepen dat het normaal is dat ze weinig/niets delen, zeker in het begin. Soms komen er ‘s avonds of een paar dagen later nog verhalen voorbij, soms niet.
pi_184721018
quote:
1s.gif Op woensdag 30 januari 2019 21:38 schreef krijgerrtje het volgende:

[..]

Same here, S. beantwoord eigenlijk alle vragen met ‘weet ik niet’ en als ik verder vraag zucht ze diep en roept ze ‘laat me!’ :'( Ben zo nieuwsgierig :') Weet niet hoe oud de jouwe is, maar heb begrepen dat het normaal is dat ze weinig/niets delen, zeker in het begin. Soms komen er ‘s avonds of een paar dagen later nog verhalen voorbij, soms niet.
Ik hoor het ouders vaker verzuchten dat ze toch eens wilden dat hun kind meer over school zou vertellen. Troost je met de gedachten dat het eigelijk heel normaal is en heel vaak voor komt. De kinderen zitten vol van een hele dag en moeten dat echt even verwerken. En iedere kleuter doet dat op zijn eigen manier. Helaas horen die woede-uitbarstingen daar ook bij. Sommige kinderen trekken zich dan letterlijk en figuurlijk even terug in zichzelf, na een hele dag sociaal doen. Ze moeten zich even ontladen (en ik besef me echt dat het heel pittig kan zijn en soms te pittig aan toe gaat zoals T van Nikki).
Als wij als volwassenen thuis komen van een lange dag werken hebben wij ook niet altijd zin in vragen over hoe de dag was en wat we hebben gedaan. Tenminste, ik niet. Dan moet je mij echt even laten. En ik ben dan blij met de 30 min reistijd waarin ik, met de radio uit, even alle indrukken van de dag probeer te verwerken. Kleuters hebben die 30 min niet. En ik snap de nieuwsgierigheid van ouders heel goed. Ik heb dat zelf nu met M ook als ik hem ophaal van het KDV. Ik wacht met smart op het dagverslag :') Iets met loslaten... ;)
pi_184721095
Wat misschien nog een idee is, wij doen voor het slapen altijd nog 5 minuten kletsen (met timer want anders duurde het steeds veel te lang :+ ) en nemen dan de dag door. In de middag verteld F ook niet zo veel maar in de avond verteld hij wel heel veel. Hij vraagt wat ik gedaan heb op werk ( O+ ) en ik vraag over school/bso/whatever aan hem. Werkt goed zo :)
pi_184721282
Onze jongste komt standaard na 10 minuten in bed even naar beneden om te kletsen over de dag. Alsof hij dan pas ruimte heeft om over zijn schooldag na te denken.
*poef* nu is het weg
pi_184721373
quote:
0s.gif Op woensdag 30 januari 2019 20:50 schreef snoenk het volgende:
En school, ik vind het best lastig. Ik krijg van O. Niets te horen. Zodra ze uit school komt weet ze niet meer wat ze gedaan heeft en ze vind het niet leuk als ik doorvraag.
Maar volgens mij doet ze het best goed, ik hoop op een ouderavond binnenkort zodat ik van de juf hoor hoe het gaat.
hier helpt het als ik vraag 'wart heb je vandaag geleerd' ipv wat ze gedaan heeft :D

En NIKKI is het een optie om met T te praten (op een moment dat hij blij is) over zijn gedrag, en dan vooral wat hìj denkt dat er gedaan kan worden om t te voorkomen? Bv door idd te kleuren of door op een trampoline te springen of door eerst 5x de trap op en af te rennen etc?
J'ai vu un escarbot ivre!-Komupolapana
Het zijn de kleine dingen die het doen <3
  woensdag 30 januari 2019 @ 22:42:32 #171
171422 LadyBlack
paint it black
pi_184721859
E vertelt nu vaak wel iets over school, maar ze is 5,5 en heeft ook een veel beter overzicht over de week en de dag, dat scheelt echt! Eerste jaar was echt drama, ik wou ook zoooo graag wat horen maar het kwam er gewoon niet uit :') Ja of alleen de stomme dingen.

Eerste waar ik wat mee los kon peuteren was ergens in de middag of avond vragen wat het leukste van vandaag was ^O^

Oh en Nikki wat klinkt dat heftig! E kan ook zo enorm boos worden (inclusief belachelijke verbale en fysieke uitvallen) maar meestal is dat in periodes waarin er blijkbaar iets broeit. Er zijn ook meer kalme periodes. En meestal is ze op school en bso dan ook eh, nogal aanwezig oO< Ik word altijd wat tureluus van overal de melding dat ze zo goed weet wat ze wil (I KNOW!) maar het is natuurlijk wel fijn dat ze overal zichzelf is ja.

DaD, wat naar voor jullie om zulke verhalen te horen ;( Is I er zelf ook sip om? En was hij bij de gastouder / psz ook zo? Misschien (hopelijk!) is het 'gewoon' nog even wennen. :*
  woensdag 30 januari 2019 @ 22:54:41 #172
311825 snoenk
heeft een hondenleven
pi_184722173
Nikki wat fijn dat er (zometeen) ruimte is om bij elkaar te kunnen slapen. Ik hoop dat dat T. Ook een beetje rust geeft :*

O. Is sinds eind december 4 en dus ook pas net op school.
Bedankt voor de tips, ik vraag nu vaak wat het leukste van de dag was of wat ze heeft gekozen van het kiesbord.
pi_184722258
Ik kwam laatst nog ergens het invulboek ‘slaapklets’ tegen, vul je ‘s avonds samen in en dat lijkt me ook nog wel een fijne manier om de dag door te nemen en af te sluiten :)
pi_184724501
Ja!
Slaapklets! Die hebben wij, heel fijn boek.
We hebben ook relaxklets, ook heel fijn :)
pi_184725574
quote:
1s.gif Op woensdag 30 januari 2019 22:24 schreef tombolafan het volgende:

[..]

hier helpt het als ik vraag 'wart heb je vandaag geleerd' ipv wat ze gedaan heeft :D

En NIKKI is het een optie om met T te praten (op een moment dat hij blij is) over zijn gedrag, en dan vooral wat hìj denkt dat er gedaan kan worden om t te voorkomen? Bv door idd te kleuren of door op een trampoline te springen of door eerst 5x de trap op en af te rennen etc?
Dit doe ik inderdaad al, op blije momenten vragen waarom hij zo boos was, maar vaak wil hij er dan niets over kwijt. Ik denk dat het vooral een soort gevoel van schaamte veroorzaakt, want hij keert op zo'n moment helemaal in zichzelf en geeft aan dat hij er niet over wil praten. En als ik er dan toch op doorga wordt hij weer boos, dus ik laat het dan zo. Ik gebruik vaak autoritjes voor dit soort gesprekjes, zodat het er niet te dik bovenop ligt dat ik met hem over iets serieus wil praten.
Hij zegt zelf altijd dat hij nooit meer gaat slaan etc., maar dat lukt natuurlijk niet en dat is ook niet wat ik van hem vraag. Misschien legt hij voor zichzelf de lat ook wel te hoog daarin en beseft hij na een boze bui maar al te goed dat het 'alweer' niet gelukt is. Ik vind dat natuurlijk helemaal geen probleem, maar ik verwacht T kennende dat hij het echt heel erg vind dat het gebeurt en zich ervoor schaamt.

Als hij boos is geef ik aan dat we wel even samen kunnen stampen op de grond of gillen, maar dat wil hij niet. Dat probeer ik ook in blije situaties aan te geven als oplossing voor als hij boos is, maar helaas lukt dat nog niet.
pi_184725731
Wij kletsen meestal tijdens het eten en dat varieert van honderuit vertellen aan ons van alles vrageb tot 'Mama, ik wil gewoon stil zijn'.

Gerichte vragen werken hier redelijk. Maar de meeste verhalen komen onverwachts en tussendoor.
pi_184725973
quote:
0s.gif Op woensdag 30 januari 2019 22:42 schreef LadyBlack het volgende:

Eerste waar ik wat mee los kon peuteren was ergens in de middag of avond vragen wat het leukste van vandaag was ^O^
Haha, dat doe ik ook vaak, maar I antwoordt dan meestal: "Alles" Wat heel schattig en leuk is maar ook frustrerend want dan weet je nog niks. :') .

quote:
Oh en Nikki wat klinkt dat heftig! E kan ook zo enorm boos worden (inclusief belachelijke verbale en fysieke uitvallen) maar meestal is dat in periodes waarin er blijkbaar iets broeit. Er zijn ook meer kalme periodes. En meestal is ze op school en bso dan ook eh, nogal aanwezig oO< Ik word altijd wat tureluus van overal de melding dat ze zo goed weet wat ze wil (I KNOW!) maar het is natuurlijk wel fijn dat ze overal zichzelf is ja.
Onze dochters lijken in het temperament altijd bijzonder veel op elkaar. I kan ook nog wel een uitbarsting hebben, dan gooit ze met iets of gaat ons slaan of dreigt ermee. Maar wat ze inmiddels ook doet is verbaal proberen je te raken. Deed ze altijd wel een beetje, maar dat was dan nog heel kinderachtig. Maar laatst zei ze in haar boosheid op zo'n heel vilein toontje tegen me: "Papa houdt helemaal niet van jou. Hij vindt alleen mij en Y lief, maar jou niet." Zomaar vanuit het niets, mijn vriend was er ook niet bij.

I is de laatste maanden daarin wel erg veranderd vind ik. Ik schreef het al bij haar verjaardagsberichtje, maar ze is een stuk rustiger, meer in en op zichzelf, en in sociaal opzicht ook duidelijk gegroeid. Als ik zie hoe ze met anderen omgaat, dan zijn er zelden nog botsingen en drijft ze ook niet meer zo haar zin door. Op haar nieuwe school en BSO hoor ik terug dat ze heel goed haar eigen gang gaat en zich niet snel van de wijs laat brengen en rustig reageert op anderen. Ik vind die ontwikkeling wel bijzonder om te zien. Misschien is het tijdelijk, misschien niet, we zullen zien.

Nikki, het klinkt als heel lastig om mee om te gaan. Het komt op mij over alsof hij nogal in de knel zit, in zichzelf, en het zichzelf erg moeilijk maakt in z'n communicatie en het uiten van wat hij voelt. Ik zou denk ik ook actief bekijken of je hem ermee kan helpen. Niet zozeer in het leren zeggen van wat hij voelt of zich meer uit te spreken, want ik denk dat we (als in: veel vrouwen) daarin van jongens soms iets teveel vragen. Voor veel jongens is het uiten van gevoelens vooral iets fysieks. Dus meer door 'lichaamswerk' waardoor hij bij zijn emoties kan komen. Een vechtsport waarbij je leert omgaan met grenzen bij jezelf en de ander kan misschien helpen. Of een ander soort sport waarbij hij bewust met z'n lichaam omgaat en er ook een beheersing bij komt kijken. Zit hij al op een sport?

Wel ontzettend lief, wat je schrijft over het samen slapen. Blijft toch bijzonder, zo'n tweeling. O+ .

[ Bericht 1% gewijzigd door Franny_G op 31-01-2019 11:06:58 ]
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
pi_184726249
quote:
2s.gif Op donderdag 31 januari 2019 09:13 schreef Franny_G het volgende:

Nikki, het klinkt als heel lastig om mee om te gaan. Het komt op mij over alsof hij nogal in de knel zit, in zichzelf, en het zichzelf erg moeilijk maakt in z'n communicatie en het uiten van wat hij voelt. Ik zou denk ik ook actief bekijken of je hem ermee kan helpen. Niet zozeer in het leren zeggen van wat hij voelt of zich meer uit te spreken, want ik denk dat we (als in: veel vrouwen) daarin van jongens soms iets teveel vragen. Voor veel jongens is het uiten van gevoelens vooral iets fysieks. Dus meer door 'lichaamswerk' waardoor hij bij zijn emoties kan komen. Een vechtsport waarbij je leert omgaan met grenzen bij jezelf en de ander kan misschien helpen. Of een ander soort sport waarbij hij bewust met z'n lichaam omgaat en er ook een beheersing bij komt kijken. Zit hij al op een sport?
We zorgen inderdaad dat hij fysiek zijn ei kwijt kan. T is een echt buitenkind en kan uren rondscharrelen in het bos of op het strand, speurend naar grote takken uiteraard. Waar S binnen 10 stappen klaagt over zijn moeie benen gaat T door tot het bittere einde. Als hij buiten is klaagt hij nooit. Naast spelen wandel ook veel met hem in de buurt van ons huis, bij voorkeur één op één met T zodat hij ook even ongestoord zijn verhaal kwijt kan. :)

Qua sport zit hij nu op zwemles en we hebben gekeken naar voetbal, maar daar was hij simpelweg té verlegen voor. We kregen hem het veld niet op, zelfs niet samen met één van ons.
Hij wil wel erg graag op schaatsen, maar dat kan pas als hij 5 is.

Wat waarschijnlijk enorm gaat helpen is het behalen van zijn zwemdiploma. Dan mag hij van ons alleen buiten spelen en ik denk dat dat is wat hij 24/7 zal doen. Nu moeten wij altijd mee omdat er te veel water in de buurt is. Qua zwemmen gaat het wel de goede kant op want hij zwom vorige week voor het eerst een stukje zonder kurkje. O+
pi_184726548
Zou iets als scouting wat voor hem zijn? Ik kan me goed voorstellen dat voetbal niet direct de sport is voor hem. Gezien zijn persoonlijkheid lijkt een individuele sport een betere keuze. Schaatsen is ook gaaf.
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
pi_184726704
Ik moet eerlijk zeggen dat ik wel een beetje schrik wat jullie kinderen tegen jullie zeggen. En op zo'n jonge leeftijd al.

Scouting is een goed idee! Al moet je daar toch ook bezig zijn met anderen toch? Lijkt me ook een goed iets om zelfvertrouwen op te bouwen :)
pi_184726734
quote:
2s.gif Op donderdag 31 januari 2019 09:51 schreef Franny_G het volgende:
Zou iets als scouting wat voor hem zijn? Ik kan me goed voorstellen dat voetbal niet direct de sport is voor hem. Gezien zijn persoonlijkheid lijkt een individuele sport een betere keuze. Schaatsen is ook gaaf.
Ja scouting past denk ik heel goed bij hem we hebben er ook al naar gekeken, maar daar moet hij daar 6 jaar oud voor zijn. We hebben hier namelijk alleen waterscouts. -O-
pi_184727327
quote:
1s.gif Op donderdag 31 januari 2019 10:03 schreef Sunshine1982 het volgende:
Ik moet eerlijk zeggen dat ik wel een beetje schrik wat jullie kinderen tegen jullie zeggen. En op zo'n jonge leeftijd al.

Scouting is een goed idee! Al moet je daar toch ook bezig zijn met anderen toch? Lijkt me ook een goed iets om zelfvertrouwen op te bouwen :)
Tsja, het ene kind is taliger dan het andere, en ze nemen ook dingen over die ze horen.

Melba is ook van de “ik hou niet van jou, jij moet weg” maar ik neem dat niet te serieus. Ik zeg dan “oh, dat is wel jammer. Maar ik hou we veel van jou, ook als je boos bent”. Hij is daarna ook heel goed in verwoorden als hij het weer goedmaakt. Er zit bijna altijd frustratie onder, en t is nog maar zo’n klein ventje....

@nikki ik ga met Melba komende drie weken naar judo! Via de brede school (3 lessen voor 1,50) met alleen kleuters. Hoop dat hij het leuk vindt en idd zoals franny zegt, zijn lichaam beter leert inzetten.
Kwak
pi_184727496
quote:
1s.gif Op donderdag 31 januari 2019 10:03 schreef Sunshine1982 het volgende:
Ik moet eerlijk zeggen dat ik wel een beetje schrik wat jullie kinderen tegen jullie zeggen. En op zo'n jonge leeftijd al.
Ik zou zeggen: juist op zo'n jonge leeftijd. Het is allemaal uitproberen, de kracht van het woord ontdekken, kijken wat het teweegbrengt. I pakt taal snel op en als ze iets nieuws heeft ontdekt, gebruikt ze het. Zo kwam ze van de week thuis, nadat ze was gaan fietsen met haar vader. Zegt ze: "We begonnen met een valse start, maar daarna ging het heel goed."
Dus ik: wat betekent dat dan, een valse start?
Zij: "Dat we ruzie kregen. En ik gooide mijn helm op de grond. Toen liep papa weg, maar hij kwam gelukkig wel terug en daarna ging het fietsen heel goed."

Ik had haar nooit gehoord over 'valse start', maar waarschijnlijk heeft ze het ergens opgepikt. Ik vind dat zo grappig, het klinkt zo volwassen dan. :D .
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
pi_184727610
Ok, gisteren de fotosessies _O- 's ochtends was ik dus alleen met Juul en ze bleef maar lachen, ik heb filmpjes dat ze schaterlacht. Ik liet de filmpjes en foto's 's middags aan B zien. Die wilde met zijn 3tjes op de foto. Echt ik heb heel veel foto's van Juul en mij lachend en gezellig en dus heel veel foto's van ons '3en' die zo zijn. :D

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_184727685
Ik ben het met Franny eens dat het taalgebruik puur uitproberen is. Er zit op de BSO een jongen die er de meest vreselijke woorden uitflapt. De jongen in kwestie wordt inmiddels ook door externen gemonitord. Er komen soms woorden uit die jongen waar een volwassen man zich nog voor zou schamen. :o T registreert de woorden helaas allemaal en gebruikt de woorden dus ook. S krijgt dezelfde woorden te horen, maar hij gebruikt ze niet. T heeft van een aantal woorden geen idee van de betekenis, maar gebruikt ze dus wel. Erop ingaan werkt als een rode lap, dus ik zeg vaak eenmaal dat ik betreffend woord niet meer wil horen en daarna negeer ik het. Dan is het vanzelf niet meer interessant.
  vrijdag 1 februari 2019 @ 20:46:59 #186
171422 LadyBlack
paint it black
pi_184760026
Nikki, E vertoont ook zo'n reactie na een woedeuitbarsting, met name als ze mij heeft geslagen of dat heeft geprobeerd oid. Alsof ze weet dat ze fout zit en daar verdrietig over is of zich ervoor schaamt inderdaad.

Ontzettend sneu, en een tijdje terug voelde ik me dan zo'n kreng van een moeder omdat ik de heeeeele dag liep te blaffen tegen zo'n meiske dat zo'n grote mond heeft maar ook nog maar zo klein is ;(

Ik ben via allerlei wegen en opvoedblogs toen op het spoor gekomen van hooggevoelig + strongwilled kinderen. En hoewel dat de zoveelste jeukterm / het zoveelste label is heb ik zitten huilen om de herkenbaarheid. En óók om de constatering dat ik heel veel van de tips al toepas, maar dat het soms dus blijkbaar bij vlagen even erger is.

Bij jou klinkt het ook of je hem alle liefde, ruimte en gelegenheid al geeft om zich te uiten en te ontspannen. Dus waarschijnlijk is het over een tijdje alweer rustiger :*
  vrijdag 1 februari 2019 @ 20:49:12 #187
171422 LadyBlack
paint it black
pi_184760072
Oh en Franny die I slaat wel alles zeg :o :X

Je vraagt je vooral af uit wat voor verhaal ze zoiets oppikt. Of er een klasgenootje is dat dat soort teksten bezigt, of dat het een boek is?

E kraamt ook al een paar jaar de mafste zinnetjes uit, letterlijk geciteerd uit boeken of filmpjes, en dr broertje doet het ook. Soms awkward, maar ik vind het fantastisch :D
pi_184760810
Soms hoor ik wel dat ze letterlijk iets citeert ja, maar in dit geval is het volgens mij toch vooral een soort slimheid, dat ze al behoorlijk goed doorheeft hoe je iemand kunt raken, met woorden, en heel snel dingen daarin oppikt. Dat zal iets worden voor de toekomst, dat ze leert omgaan met die scherpe tong. Ik herken het trouwens wel, ik was als kind ook zo, ben daardoor al behoorlijk jong in fikse aanvaring gekomen met diverse volwassenen omdat ik vrij precies inconsequenties/zwakheden e.d. wist te benoemen. Terwijl ik eigenlijk een behoorlijk braaf kind was verder.
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
pi_184760928
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 februari 2019 20:46 schreef LadyBlack het volgende:
Alsof ze weet dat ze fout zit en daar verdrietig over is of zich ervoor schaamt inderdaad.
Ja, dit zie ik bij I ook vaak en ik weet wel zeker dat ze dan gewoon van gekkigheid niet weet wat ze moet doen of zeggen, uit schaamte en ook de confrontatie met zichzelf, weten dat je fout zit en het niet terug kunnen draaien.

Laatst zei ze trouwens ook wel iets dat bij me binnen kwam, nadat ze met iets had gegooid:
"Mama, ik wilde het wel, maar het lukte me niet mijn boosheid in mijn lichaam te houden."
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
pi_184762615
quote:
0s.gif Op woensdag 30 januari 2019 20:50 schreef snoenk het volgende:
En school, ik vind het best lastig. Ik krijg van O. Niets te horen. Zodra ze uit school komt weet ze niet meer wat ze gedaan heeft en ze vind het niet leuk als ik doorvraag.
Maar volgens mij doet ze het best goed, ik hoop op een ouderavond binnenkort zodat ik van de juf hoor hoe het gaat.
Dat is idd herkenbaar! De oudste zit nu in groep 3 en vertelt wel iets meer. Jongste is nu aan het wennen in de kleuterklas en hij gooit gewoon zijn kont tegen de krib. “Ik heb niks gedaan. Alleen op mijn stoeltje gezeten *) “.

Dus... :') :')

Het helpt wel om de vragen concreter te maken:
- Was er iemand jarig vandaag?
- Heeft de juf een boekje gelezen?
- Zaten jullie in de kring?
- Was het gymmen leuk?
- Waar moest je om lachen?

Dan komen er soms spontaan toch nog wat verhalen.

En volgens mij hebben wij heel erg veel geluk gehad met de formatie. Na de kerst is een 0-groep gestart, waar A nu ook in komt. Daar was een nieuwe leerkracht voor nodig voor 2 dagen. Tijdelijk werd het door de oud-kleuterjuf opgevuld (sinds 1,5 jaar met pensioen denk ik), maar sinds deze week is er gewoon al een vaste nieuwe kracht!

Maar jongens... Mijn kleine baby is dus bijna kleuter. Hoe. Dan. Hij is sinds 2 weken aan het wennen in de klas (2 ochtenden), iets eerder dan gebruikelijk. Maar de 0-groep heeft nog maar 3 vierjarigen, dus de andere juf had gevraagd of hij vast wilde komen om de groep wat dynamischer te maken. Hij wilde zelf ook graag, dus prima :) . Het afscheid vond hij wel lastig de eerste keren, maar nu gaat dat al veel soepeler. En de juf noemde hem vorige week een aanwinst voor de klas. Dan barst je toch haast van trots! O+ oO<

Oh ja: hooggevoelig/strongwilled, dat is absoluut mijn oudste. Zo’n prachtig kind, puur, enorm rechtvaardigheidsgevoel, denkertje. Maar man man, wat een emoties. Wat een energie. Positief en negatief. Het vergt echt veel van ons allemaal. Maar als hij goed in z’n vel zit, is hij echt al zo’n krachtig persoontje.
Venus in pocketformaat
© loveli
pi_184763956
Hier ook een kleuter die goed snapt hoe je iemand kan raken met woorden. Als hij boos op me is zegt hij terloops onschuldig: 'Jeetje mam, wat zit je haar slecht vandaag..' :')
pi_184766919
Exode. Wat een leuke foto’s. O+

Phaidra. Jouw kleine alweer bijna vier. Wat gaat het snel. :o
  zaterdag 2 februari 2019 @ 16:34:56 #193
129664 mousemicky
zeg maar MM...
pi_184775256
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 februari 2019 23:50 schreef L-E het volgende:
Hier ook een kleuter die goed snapt hoe je iemand kan raken met woorden. Als hij boos op me is zegt hij terloops onschuldig: 'Jeetje mam, wat zit je haar slecht vandaag..' :')
Hier ook zo een. “Mama, wanneer ga jij eigenlijk weer naar de kapper?”. Ik: Hoezo? J: “Nou, het wordt wel weer eens tijd” :( en bedankt...
pi_184784141
Wat subtiel. De mijne is vooral haatdragend en moordlustigals ze boos is.

Ik wou dat er lava was, dan stond alles in brand en jij ook!

Ik wou dat ik kon toveren dan toverde ik iedereen weg behalve mijzelf.

Om maar wat te noemen. En ze ziet er nog wel zo schattig uit ;(
pi_184850020
's Avonds niet willen slapen en smorgens met geen stok uit bed te krijgen... Om vervolgens daarna alles in slow motion te doen... Wat een gedoe zijn die ochtenden :)
  woensdag 6 februari 2019 @ 09:20:25 #196
231121 Sylver_
Gooi mielies!
pi_184850109
Ah, toch een voordeel aan vroege vogels. Als je om 05.30u opstaat heb je alle tijd! *O* :O :{

Zou zo leuk zijn als ze gewoon doordeweeks op tijd wakker zijn in het weekend dan uitslapen tot een uur of 9 :P
Ignorance is bliss, but knowledge is power.
pi_184850179
quote:
1s.gif Op woensdag 6 februari 2019 09:20 schreef Sylver_ het volgende:
Ah, toch een voordeel aan vroege vogels. Als je om 05.30u opstaat heb je alle tijd! *O* :O :{

Zou zo leuk zijn als ze gewoon doordeweeks op tijd wakker zijn in het weekend dan uitslapen tot een uur of 9 :P
Zijn ze uit zichzelf zo vroeg wakker? Of gaat dan de wekker? Ik las laatst hier een paar dames die doordeweeks elke ochtend vaste prik zo vroeg uit bed gaan.

Ik hoef daar trouwens niet mee aan te komen.... Half 8 is hier al een drama, laat staan half 6.
pi_184850183
quote:
1s.gif Op woensdag 6 februari 2019 09:20 schreef Sylver_ het volgende:
Ah, toch een voordeel aan vroege vogels. Als je om 05.30u opstaat heb je alle tijd! *O* :O :{

Zou zo leuk zijn als ze gewoon doordeweeks op tijd wakker zijn in het weekend dan uitslapen tot een uur of 9 :P
+1 op dit... doordeweeks prima, maar in de weekenden best taai.

Mag ik jullie mening vragen over het volgende. De jongens slapen sinds een paar weken samen in één bed. Best wel krap dus. Nu willen ze graag samen op een kamer in een stapelbed. Ze worden bijna 5 en ik zou als we het doen gaan voor een ikea kura bed die ik dan zelf wil schilderen e.d. Maar... ik twijfel een beetje ivm eventueel eraf vallen. Niet tijdens het slapen, maar vooral omdat ze af en toe nogal ehhm lomp gedrag vertonen. :') De kura is 116cm hoog, dus niet enorm hoog, maar toch. Zouden jullie zoiets aandurven?
pi_184850231
quote:
1s.gif Op woensdag 6 februari 2019 09:27 schreef _NIKKI_ het volgende:

[..]

+1 op dit... doordeweeks prima, maar in de weekenden best taai.

Mag ik jullie mening vragen over het volgende. De jongens slapen sinds een paar weken samen in één bed. Best wel krap dus. Nu willen ze graag samen op een kamer in een stapelbed. Ze worden bijna 5 en ik zou als we het doen gaan voor een ikea kura bed die ik dan zelf wil schilderen e.d. Maar... ik twijfel een beetje ivm eventueel eraf vallen. Niet tijdens het slapen, maar vooral omdat ze af en toe nogal ehhm lomp gedrag vertonen. :') De kura is 116cm hoog, dus niet enorm hoog, maar toch. Zouden jullie zoiets aandurven?
Wij hebben een hoek stapelbed nu. Één vd 2 absoluut niet geschikt voor bovenop slapen. De ander geen probleem. Bij twijfel zou ik dat voorlopig nog niet doen.

De afgelopen twee jaar sliepen ze in een tweepersoonsbed. Vonden ze heerlijk en zelf vond ik dat ook heel gezellig voor voorlezen en zo. Mis het.
Met een meidenkwartet
  woensdag 6 februari 2019 @ 09:32:01 #200
231121 Sylver_
Gooi mielies!
pi_184850242
quote:
1s.gif Op woensdag 6 februari 2019 09:26 schreef Sunshine1982 het volgende:

[..]

Zijn ze uit zichzelf zo vroeg wakker? Of gaat dan de wekker? Ik las laatst hier een paar dames die doordeweeks elke ochtend vaste prik zo vroeg uit bed gaan.

Ik hoef daar trouwens niet mee aan te komen.... Half 8 is hier al een drama, laat staan half 6.
Nee, uit zichzelf idd. De wekker staat op 07.00u. In 5,5 jaar tijd ooit 1 keer gehaald en dat was omdat ze ziek was :P
Ignorance is bliss, but knowledge is power.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')