abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_184539589
Een topic voor en door ouders van kinderen in de kleuterleeftijd. Voor het delen van ervaringen en meer!

Voor de vierjarigen.
En de vijfjarigen mogen ook meedoen. En ook bijna kleuters en net geen kleuters meer.
Kwak
pi_184539598
Laatste post:
quote:
2s.gif Op zondag 20 januari 2019 21:15 schreef Franny_G het volgende:
Judo is ook erg leuk. I kreeg op haar vorige school iedere week judoles (verlengde schooldagen). Ze vond het wel leuk maar 'gewoon' gym en dansen leuker. Nou, weten we dat ook weer. Maat tzt is het voor IJsje misschien wel wat.

Hoe komt hij bij Tuba trouwens? Keer gezien en meteen verkocht? Of speelt iemand die jullie kent het?

Nee een keer gezien denk ik? Geen idee! Vind het wel grappig :) zou een blaasinstrument wel leuk vinden, of viool net als zijn vader O+ Kinderkoor wil hij niet :+
Kwak
  maandag 21 januari 2019 @ 20:22:03 #3
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_184539625
Zouden de buren dat ook leuk vinden, Kwak? :P
KuikenGuppy
pi_184539867
quote:
1s.gif Op maandag 21 januari 2019 20:22 schreef Burdie het volgende:
Zouden de buren dat ook leuk vinden, Kwak? :P
Hoera voor dempers!

Maar seriously, de buren hebben net twee rottweilerpups en een chihuahua die de hele dag blaffen, en glennis grace op volume 80 dus een beetje tuba kan er nog wel bij :+
Kwak
pi_184540068
Ja hoor, lijkt me dat het ook wel moet kunnen. Beetje geven en nemen. :+ .
Maar serieus, dat klinkt niet leuk, kwak, die buren.

Het is niet echt handig als je kind alleen maar jurken aan wil, een hekel heeft aan leggings en alleen maillots aan wil, maar tegelijkertijd een gigantische koukleum is. Ik heb al een paar keer met een rillende I richting school gelopen, in de klas zelf ook nog half klappertanden. Terwijl ze verder wel helemaal goed ingepakt is.

Maar, die Gorgels komen dus goed van pas. Want vanmiddag liep I haar kamer in nadat ze in bad was geweest en daar lagen ineens drie kledingsetjes op de grond klaar. Huh, hoe kan dat nou, wie heeft dat nou gedaan. Ik ook verbaasd doen. Zou het misschien een Gorgel zijn?? Die het leuk vindt uit te zoeken wat I aan moet, omdat hij bezorgd om haar is vanwege de kou?? I vond de kledingkeuze natuurlijk op slag in een woord fantastisch. Toevallig wel drie keer een setje waar een broek bij betrokken was. Geen probleem. Komende drie dagen gaat ze de Gorgel kleding dragen. :D . O+ .
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
pi_184540933
Gorgels? :D

Leuk kwak!

O zit op musicalles. Zingen en dansen dus. Eerst vond ze het prachtig, maar van de winter had ze ineens enorme tegenzin. Waar we na veel praten en proberen achterkwamen, was dat ze het stom vond dat ze iets niet in 1x kan. Nu gaat het iets beter maar toch elke week tegenzin maar als ze er is, vind ze het wel leuk. En als ik dan na afloop weer vraag hoe het was, was echt weer saai. Schiet mij maar lek.

We gaan trouwens kijken of ze hoogbegaafd is. Ze tikt voorlopig elk hokje af. En als ze dan met 6 jaar hier naar school gaat en dan met een enorme voorsprong begint, dan is er grote kans dat ze zich rotverveelt. Mocht ze hoogbegaafd zijn, dan maakt dat mogelijk om extra middelen te krijgen. Dus we gaan het proberen.

Ik kan haar ontwikkeling nu echt niet bijhouden. Vind het ineens lastig worden om al haar vragen te beantwoorden, en haar logica te begrijpen. Ze maakt zulke grote sprongen in haar redenatie dat ik soms niet weet wat ik er mee aan moet.
Zo vertelden we hoe elk mens uit een mane n een vrouw/vadermoeder wordt geboren. Zit ze 10 tellen stil en zegt ze: maar hoe zijn de eerste pappa en mamma dan ontstaan? Gewoon even in 10 sec naar de start van de mensheid redeneren. Die zag ik niet aankomen.
pi_184541302
Dat soort vragen herken ik wel van I. Die gaat ook snel naar de kern en denkt zelf door.
Maar het is fijn als je haar kan bieden wat ze nodig heeft. Bedenk wel dat op deze leeftijd iets testen nog niet wil zeggen dat het dan voor altijd zo is. Hersenen in ontwikkeling kunnen een soort 'spurt' maken om dan weer meer stil te staan. Heel betrouwbaar is het in die zin niet.
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
pi_184542315
Nee ben ik me idd van bewust. Het zal mij persoonlijk ook weinig uitmaken. Wij kunnen goed met haar omgaan en weten waar haar uitdagingen liggen. Het is meer dat de weg naar extra uitdagingen og ondersteuning dan een stuk korter is. Puur bureaucratisch dus. Ik ken het systeem hier inmiddels :´)
pi_184546680
quote:
2s.gif Op maandag 21 januari 2019 21:31 schreef Franny_G het volgende:
Dat soort vragen herken ik wel van I. Die gaat ook snel naar de kern en denkt zelf door.
Maar het is fijn als je haar kan bieden wat ze nodig heeft. Bedenk wel dat op deze leeftijd iets testen nog niet wil zeggen dat het dan voor altijd zo is. Hersenen in ontwikkeling kunnen een soort 'spurt' maken om dan weer meer stil te staan. Heel betrouwbaar is het in die zin niet.
Dat is niet waar trouwens. Een ontwikkelingsvoorsprong blijft, het kind kan alleen zich gaan aanpassen als het niet voldoende uitgedaagd wordt. Maar onderliggend blijft de intelligentie echt hetzelfde, of het er nou uitkomt of niet.

(Sorry heb me er recentelijk echt heel erg in verdiept ivm Melba, en dit is een van de “myths” over hoogbegaafdheid bij kinderen)
Kwak
pi_184548284
quote:
1s.gif Op dinsdag 22 januari 2019 08:02 schreef kwakz0r het volgende:

[..]

Dat is niet waar trouwens. Een ontwikkelingsvoorsprong blijft, het kind kan alleen zich gaan aanpassen als het niet voldoende uitgedaagd wordt. Maar onderliggend blijft de intelligentie echt hetzelfde, of het er nou uitkomt of niet.

(Sorry heb me er recentelijk echt heel erg in verdiept ivm Melba, en dit is een van de “myths” over hoogbegaafdheid bij kinderen)
Klopt helemaal. (Wij hebben er nu ook mee te maken met Oudste, inclusief alle shitload aan ellende die erbij hoort helaas. ;( )

[ Bericht 0% gewijzigd door L-E op 22-01-2019 10:12:29 ]
pi_184548347
Room, voor alle vragen die wij niet kunnen beantwoorden roepen we de hulp van Google in. Of Siri! 'Siri een bacterie kun je met het blote oog niet zien maar zijn ze wel zichtbaar als je er 140 op elkaar zet?' 'Ik heb je vraag niet goed begrepen..' 'JE KAN HET OOK GEWOON ZEGGEN ALS JE HET NIET WEET HOOR' :')
pi_184548369
Quote gone wrong. ;(
pi_184549032
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 januari 2019 10:06 schreef L-E het volgende:

[..]

Klopt helemaal. (Wij hebben er nu ook mee te maken met Oudste, inclusief alle shitload aan ellende die erbij hoort helaas. ;( )
Welke shitload?
pi_184550335
quote:
1s.gif Op dinsdag 22 januari 2019 08:02 schreef kwakz0r het volgende:

[..]

Dat is niet waar trouwens. Een ontwikkelingsvoorsprong blijft, het kind kan alleen zich gaan aanpassen als het niet voldoende uitgedaagd wordt. Maar onderliggend blijft de intelligentie echt hetzelfde, of het er nou uitkomt of niet.

(Sorry heb me er recentelijk echt heel erg in verdiept ivm Melba, en dit is een van de “myths” over hoogbegaafdheid bij kinderen)
Geen sorry hoor. Vooral vanwege mijn werk verdiep ik me erin dus ik blijf graag op de hoogte. Daarom ga ik er ook even op in: het is toch niet voor niets dat 'ontwikkelingsvoorsprong' wordt gebruikt voor kleuters ipv 'hoogbegaafdheid'?
Er is zo'n groot gebied nog tussen 'bovengemiddeld intelligent' en 'hoogbegaafd' en die precieze verschillen lijken me bij kleuters erg moeilijk aan te geven.
De vraag is ook met welk doel? Het is de moeilijke afweging tussen je kind niet tekort willen doen en tegelijk ook niet teveel verwachtingen en druk scheppen. Juist als dingen als faalangst en perfectionisme spelen, kan dat een valkuil zijn. Ik zie het bij mij op school echt zo heel erg vaak.

Kinderen met een intelligentie boven het gemiddelde kunnen daar op vastlopen op school, terwijl een extreem hoogbegaafd kind daar geen last van heeft en andersom. Complexe materie.

Ik kan het me ivm Melba overigens heel goed voorstellen dat je ermee bezig bent, omdat uit wat ik lees je wel kunt opmaken dat zijn voorsprong (op een aantal terreinen) iets van 2 jaar is. Dat is dermate groot dat je er wel iets mee moet. Hoe schat jij dat in?
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
pi_184550516
quote:
1s.gif Op dinsdag 22 januari 2019 10:48 schreef vencodark het volgende:

[..]

Welke shitload?
Ik wil niet in details treden, omdat hij ook recht heeft op privacy. Laten we het er op houden dat het leven hem erg zwaar valt.
pi_184550543
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 januari 2019 12:26 schreef L-E het volgende:

[..]

Ik wil niet in details treden, omdat hij ook recht heeft op privacy. Laten we het er op houden dat het leven hem erg zwaar valt.
Ach. Arme grote van jou. Even een virtuele knuffel. :*
pi_184550733
Juist bij een erg begaafd kind zou ik zelf niet alles naar Siri doorverwijzen, maar veel meer bedenken, welke zoektermen zou je nodig hebben om dit te kunnen beantwoorden? Welke vragen zitten ee eigenlijk verstopt in je echte vraag, die je eerst zou moeten beantwoorden voor je je vraag weet? Hoe zou je dit in de praktijk kunnen testen? En zulks. Houd je ze ook nog wat langer bezig. :+

Verder ben ik denk ik te cynisch over het hele concept hoogbegaafdheid om me in te kunnen leven in de ‘testdrang’. Ik denk echt dat als we het concept anders zouden noemen, iets ‘negatiever’, er al zoveel minder mensen zouden willen testen. Maar goed. Misschien ook meer omdat ik het gevoel heb dat als kinderen rond 2,5-3 al redelijk kunnen lezen of rekenen het vaak al geopperd wordt terwijl ik dat ook weer niet echt zeldzaam is. Niet dat ik denk dant hoogbegaafdheid niet ‘bestaat’ ofzo, maar wel dat het soms op te eenzijdige kenmerken wordt geplakt en daardoor vroegtijdig problematiseert.

Nadenken over uitdaging en ontwikkeling is natuurlijk sowieso goed. En ontwikkelings- of gedragsproblematiek iets om in de gaten te houden. Maar alleen op basis van voorlopen qua vaardigheden / kennis / redenatievermogen al een conclusie trekken, lijkt me op de lange termijn meer kwaad doen dan goed.

Maar goed. Ik merk ook dat ikzelf die focus op intelligentie qua school ook echt bijzaak vind, misschien vormt dat mijn houding. En heb ik juist de verwachting dat al die factoren/punten op de schaal sowieso een plek in de klas moeten kunnen hebben (en iets dus pas als een probleem/diagnose/stempel benoemd wordt omdát het niet in het klaslokaal past, wat me verkeerd om geredeneerd lijkt).
pi_184550887
Mijn verhaal over Siri ging dan ook over mijn gemiddelde kind, niet het begaafde.
pi_184550915
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 januari 2019 12:26 schreef L-E het volgende:

[..]

Ik wil niet in details treden, omdat hij ook recht heeft op privacy. Laten we het er op houden dat het leven hem erg zwaar valt.
Natuurlijk, begrijpelijk. Arme jongen.
pi_184551017


[ Bericht 100% gewijzigd door L-E op 22-01-2019 12:56:40 ]
  dinsdag 22 januari 2019 @ 12:58:42 #21
149959 SQ
snelle trees
pi_184551114
Volgens mij is er een topic ook speciaal over hoogbegaafdheid, ik zal het eens opsnorren :)

OUD / Help mijn kind is slim! Hoe ga je om met hoogbegaafdheid? 2
disclaimer
pi_184551370
quote:
2s.gif Op dinsdag 22 januari 2019 12:15 schreef Franny_G het volgende:

[..]

Geen sorry hoor. Vooral vanwege mijn werk verdiep ik me erin dus ik blijf graag op de hoogte. Daarom ga ik er ook even op in: het is toch niet voor niets dat 'ontwikkelingsvoorsprong' wordt gebruikt voor kleuters ipv 'hoogbegaafdheid'?
Er is zo'n groot gebied nog tussen 'bovengemiddeld intelligent' en 'hoogbegaafd' en die precieze verschillen lijken me bij kleuters erg moeilijk aan te geven.
De vraag is ook met welk doel? Het is de moeilijke afweging tussen je kind niet tekort willen doen en tegelijk ook niet teveel verwachtingen en druk scheppen. Juist als dingen als faalangst en perfectionisme spelen, kan dat een valkuil zijn. Ik zie het bij mij op school echt zo heel erg vaak.

Kinderen met een intelligentie boven het gemiddelde kunnen daar op vastlopen op school, terwijl een extreem hoogbegaafd kind daar geen last van heeft en andersom. Complexe materie.

Ik kan het me ivm Melba overigens heel goed voorstellen dat je ermee bezig bent, omdat uit wat ik lees je wel kunt opmaken dat zijn voorsprong (op een aantal terreinen) iets van 2 jaar is. Dat is dermate groot dat je er wel iets mee moet. Hoe schat jij dat in?
Ik ben dan ook niet voor vroeg testen, maar er zijn tests die voor 6-jarigen wel een betrouwbaar beeld geven.

Ik denk dat het vaak een middel is om school “mee” te krijgen. Als je al tegen dingen aanloopt.

Wil zelf graag de ECHA opleiding doen, vanuit interesse ivm werk ook, en hoop dan meer te leren.

Maar t idee van sprongen in ontwikkeling en variabele intelligentie schijnt echt wel een mythe te zijn. Kinderen met een hoogengaafd getest IQ kunnen om diverse redenen later minder gaan presteren, maar het IQ blijft min of meer hetzelfde.

Ik weet niet of Melba hoogbegaafd is, hij leest idd avi boekjes voor groep 3/4, is in andere gedragskenmerken ook wel vrij “klassiek” en dingen als in tweetallen van honderd terugtellen zijn ook niet echt typisch 4j3mnd. Maar zolang hij niet vastloopt ga ik er niks mee doen.

Hij roept wel nu al dat hij niet naar groep 3 wil want dan moet hij leren lezen, en hij heeft een vrij sterke fixee mindset, en daar wil ik wel wat mee eigenlijk. Dat is niet bevorderlijk voor schoolplezier en het leven namelijk.
Kwak
pi_184551454
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 januari 2019 12:39 schreef Svane het volgende:
Juist bij een erg begaafd kind zou ik zelf niet alles naar Siri doorverwijzen, maar veel meer bedenken, welke zoektermen zou je nodig hebben om dit te kunnen beantwoorden? Welke vragen zitten ee eigenlijk verstopt in je echte vraag, die je eerst zou moeten beantwoorden voor je je vraag weet? Hoe zou je dit in de praktijk kunnen testen? En zulks. Houd je ze ook nog wat langer bezig. :+

Verder ben ik denk ik te cynisch over het hele concept hoogbegaafdheid om me in te kunnen leven in de ‘testdrang’. Ik denk echt dat als we het concept anders zouden noemen, iets ‘negatiever’, er al zoveel minder mensen zouden willen testen. Maar goed. Misschien ook meer omdat ik het gevoel heb dat als kinderen rond 2,5-3 al redelijk kunnen lezen of rekenen het vaak al geopperd wordt terwijl ik dat ook weer niet echt zeldzaam is. Niet dat ik denk dant hoogbegaafdheid niet ‘bestaat’ ofzo, maar wel dat het soms op te eenzijdige kenmerken wordt geplakt en daardoor vroegtijdig problematiseert.

Nadenken over uitdaging en ontwikkeling is natuurlijk sowieso goed. En ontwikkelings- of gedragsproblematiek iets om in de gaten te houden. Maar alleen op basis van voorlopen qua vaardigheden / kennis / redenatievermogen al een conclusie trekken, lijkt me op de lange termijn meer kwaad doen dan goed.

Maar goed. Ik merk ook dat ikzelf die focus op intelligentie qua school ook echt bijzaak vind, misschien vormt dat mijn houding. En heb ik juist de verwachting dat al die factoren/punten op de schaal sowieso een plek in de klas moeten kunnen hebben (en iets dus pas als een probleem/diagnose/stempel benoemd wordt omdát het niet in het klaslokaal past, wat me verkeerd om geredeneerd lijkt).
De term hoogbegaafdheid wordt juist heel negatief benaderd vaak. Mensen zijn vaak heel verontschuldigend erover, of maken voorbehoud.

Ik vind ook dat school meer is dan intelligentie, maar het gaat erom dat kinderen die daadwerkelijk ver voorlopen soms zo weinig echte uitdaging meemaken, verkeers begrepen worden, dat ze motivatie voor leren verliezen, niet leren zich in te zetten, etc.

Ik heb daar zelf heel veel last van gehad (zonder label). Meisjes krijgen sowieso minder vaak een “diagnose” omdat ze zich meestal door hum sociale vaardigheden “naar het gemiddelde” gaan aanpassen. Jongens krijgen soms het stempel gedragsproblemen of ADD /ADHD, onterecht. Ik vind het best belangrijk om daar serieuze aandacht voor te hebben.

Overigens eens met het feit dat sommige mensen het al snel erg slim vinden, maar gezien onze familiehistorie en achtergrond acht ik de kans vrij groot dat ik me niks inbeeld :+

(Lezen met 2,5 komt vrij weinig voor trouwens, hoor! Woorden en zinnen althans. Melba las letters en cijfers met 1,5 maar dat waren echt nog geen woorden toen hij 2 was)
Kwak
pi_184551550
Sorry voor de typtyfus :')

Ga wel even in t andere topic neuzen.
Kwak
  dinsdag 22 januari 2019 @ 13:28:07 #25
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_184551655
Ik ken best wat mensen die het zien als een soort statussymbool dat hun kind "haabee" is. Erg irritant, vooral voor het kind denk ik, die daardoor enorm veel druk van kan ervaren.
KuikenGuppy
pi_184551853
quote:
1s.gif Op dinsdag 22 januari 2019 13:28 schreef Burdie het volgende:
Ik ken best wat mensen die het zien als een soort statussymbool dat hun kind "haabee" is. Erg irritant, vooral voor het kind denk ik, die daardoor enorm veel druk van kan ervaren.
Hebben die kinderen dat dan ook serieus, of vinden de ouders dat? Alle hb-gevallen die ik ken zijn kinderen met flinke problematiek, waarbij de ouders het doorgaans niet eens durven te zeggen omdat jan en alleman een mening heeft over hoogbegaafdheid en alles er omheen.
  dinsdag 22 januari 2019 @ 13:55:44 #27
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_184552126
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 januari 2019 13:39 schreef L-E het volgende:

[..]

Hebben die kinderen dat dan ook serieus, of vinden de ouders dat? Alle hb-gevallen die ik ken zijn kinderen met flinke problematiek, waarbij de ouders het doorgaans niet eens durven te zeggen omdat jan en alleman een mening heeft over hoogbegaafdheid en alles er omheen.
Het lijkt me dat vooral de ouders dat vinden, maar ik ben geen expert en vind dat lastige materie. Ik ken iemand wier dochter volgens de test niet hb bleek te zijn. De moeder gaf toen de test de schuld, want het kind had faalangst en had "gewenste" antwoorden gegeven.
Sja, ik kan dan echt niet inschatten hoe het dan in elkaar zit (en wat de redenen er achter zijn).
KuikenGuppy
pi_184555171
Ik snap denk ik hoe Svane het bedoelt.
Hoogbegaafd zijn klinkt als een zegen voor veel mensen. Want je leert snel, je bent slim. Er alleen maar gekeken naar een heel klein deel van wat hoogbegaafd nou eigenlijk is.

De ouders met kinderen die echt een hoogbegaafd kind hebben zien de nadelen ervan. Dat het kind zover voorloopt dat het weinig aansluiting vindt bij leeftijdsgenootjes. Gedragsproblemen die typerend zijn voor hoogbegaafde kinderen. Maar ook vooroordelen naar de ouder toe. (Je pusht je kind. Ach elk kind is wel eens ergens snel in.)
Zo erg dat je eigenlijk niet eens meer durft te zeggen wat jouw begaafde kind kan, omdat je vooral negatieve reacties krijgt.
En daarom zou een iets negatiever woord voor hoogbegaafd handig zijn. Zodat het niet meer als alleen maar een positief iets gezien wordt. Maar dat er gesnapt wordt waar een ouder en kind tegenaan loopt.
pi_184556764
quote:
1s.gif Op dinsdag 22 januari 2019 13:55 schreef Burdie het volgende:

[..]

Het lijkt me dat vooral de ouders dat vinden, maar ik ben geen expert en vind dat lastige materie. Ik ken iemand wier dochter volgens de test niet hb bleek te zijn. De moeder gaf toen de test de schuld, want het kind had faalangst en had "gewenste" antwoorden gegeven.
Sja, ik kan dan echt niet inschatten hoe het dan in elkaar zit (en wat de redenen er achter zijn).
Toen ik zelf ooit getest werd (dat was wel op de middelbare school, ik was toen 14 of 15) waren de testen zo van opzet dat je niet in zo'n opzicht 'gewenste' antwoorden kon geven. En uit mijn testen kwam ook gewoon naar voren dat ik faalangst had, ook dat was gewoon uit de resultaten op te maken.

Ik had (uit m'n hoofd) 3 dagen lang verspreid allerlei testen en aan de hand daarvan konden ze van alles opmaken. Het was dus niet 'zomaar even een testje', maar echt heel erg uitgebreid.

Ik weet niet hoe dat is bij een jong kind, die zullen misschien wat minder intensief testen doen, wat langer uit elkaar wellicht of iets dergelijks. Maar ik ga er vanuit dat ook jonge kinderen meerdere/uitgebreidere testen krijgen om een totaal beeld te verkrijgen?!
  dinsdag 22 januari 2019 @ 18:16:09 #30
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_184557009
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 januari 2019 18:04 schreef elamanilo het volgende:

[..]

Toen ik zelf ooit getest werd (dat was wel op de middelbare school, ik was toen 14 of 15) waren de testen zo van opzet dat je niet in zo'n opzicht 'gewenste' antwoorden kon geven. En uit mijn testen kwam ook gewoon naar voren dat ik faalangst had, ook dat was gewoon uit de resultaten op te maken.

Ik had (uit m'n hoofd) 3 dagen lang verspreid allerlei testen en aan de hand daarvan konden ze van alles opmaken. Het was dus niet 'zomaar even een testje', maar echt heel erg uitgebreid.

Ik weet niet hoe dat is bij een jong kind, die zullen misschien wat minder intensief testen doen, wat langer uit elkaar wellicht of iets dergelijks. Maar ik ga er vanuit dat ook jonge kinderen meerdere/uitgebreidere testen krijgen om een totaal beeld te verkrijgen?!
Ik bedoel vooral dat als zo'n test zegt: niet hoogbegaafd, en de ouders zeggen: wel hoogbegaafd, dat ik dan geen idee heb van wel of niet (maar wel geneigd ben te denken van niet, vooral als de ouders het wel interessant vinden om het te pas en te onpas overal bij te slepen).
KuikenGuppy
pi_184557260
Ik ben ook geneigd zo’n test wel te geloven als het zegt “geen HB”.

Maar: die dient bij jonge kinderen we afgenomen te worden door een specialist/psycholoog die verstand heeft van hoe kinderen te testen.

Anders heb je wel kans dat de faalangst of gewoon angst voor de tester en speelsheid de uitslag beinvloeden. In dat laatste geval geloof ik ouders best.

Ik heb hier bijv een kind dat thuis avi groep 3/4 leest maar bij de juf weigert te lezen. Die op school doet alsof hij niet kan tellen en per se niet mee wil doen met de taakjes van groep 2 (net gesprek gehad vanmiddag). Zo bang om het fout te doen, en om op te vallen. Ben heel blij dat ze wel zien wat hij kan, desondanks, en meedenken hoe wel hem positief kunnen stimuleren. (Ze pushen niet, juf verkende alleen de eerste weken wat hij al kon en wat nog niet)

[ Bericht 22% gewijzigd door kwakz0r op 22-01-2019 18:35:58 ]
Kwak
pi_184562261
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 januari 2019 12:39 schreef Svane het volgende:

Verder ben ik denk ik te cynisch over het hele concept hoogbegaafdheid om me in te kunnen leven in de ‘testdrang’. Ik denk echt dat als we het concept anders zouden noemen, iets ‘negatiever’, er al zoveel minder mensen zouden willen testen. Maar goed. Misschien ook meer omdat ik het gevoel heb dat als kinderen rond 2,5-3 al redelijk kunnen lezen of rekenen het vaak al geopperd wordt terwijl ik dat ook weer niet echt zeldzaam is. Niet dat ik denk dant hoogbegaafdheid niet ‘bestaat’ ofzo, maar wel dat het soms op te eenzijdige kenmerken wordt geplakt en daardoor vroegtijdig problematiseert.

Nadenken over uitdaging en ontwikkeling is natuurlijk sowieso goed. En ontwikkelings- of gedragsproblematiek iets om in de gaten te houden. Maar alleen op basis van voorlopen qua vaardigheden / kennis / redenatievermogen al een conclusie trekken, lijkt me op de lange termijn meer kwaad doen dan goed.

Maar goed. Ik merk ook dat ikzelf die focus op intelligentie qua school ook echt bijzaak vind, misschien vormt dat mijn houding. En heb ik juist de verwachting dat al die factoren/punten op de schaal sowieso een plek in de klas moeten kunnen hebben (en iets dus pas als een probleem/diagnose/stempel benoemd wordt omdát het niet in het klaslokaal past, wat me verkeerd om geredeneerd lijkt).
Dat O meer dan gemiddeld intelligent is, is wel duidelijk voor ons. Of ze hoogbegaafd is weet ik nog niet, en maakt me ook niet veel uit. Maar feit is wel dat ze hier erg van een "iedereen in een gemiddelde ontwikkeling proppen" en ze zou met een dusdanige voorsprong op school beginnen, dat dit voor problemen kan zorgen. Het bureaucratische systeem kennende, willen wij dit voor zijn. Dat is dus puur de reden voor het in kaart brengen.

Wij weten immers precies hoe we met haar om moeten gaan, hoe we haar kunnen motiveren en stimuleren. Straks in een klas met 25 kinderen die op een heel ander spoor zitten, is het niet gezegd dat er dan voldoende steun is. Door nu al te testen, kunnen we dalijk evt tijd besparen.
pi_184562304
quote:
1s.gif Op dinsdag 22 januari 2019 18:27 schreef kwakz0r het volgende:
Ik ben ook geneigd zo’n test wel te geloven als het zegt “geen HB”.

Maar: die dient bij jonge kinderen we afgenomen te worden door een specialist/psycholoog die verstand heeft van hoe kinderen te testen.

Anders heb je wel kans dat de faalangst of gewoon angst voor de tester en speelsheid de uitslag beinvloeden. In dat laatste geval geloof ik ouders best.

Ik heb hier bijv een kind dat thuis avi groep 3/4 leest maar bij de juf weigert te lezen. Die op school doet alsof hij niet kan tellen en per se niet mee wil doen met de taakjes van groep 2 (net gesprek gehad vanmiddag). Zo bang om het fout te doen, en om op te vallen. Ben heel blij dat ze wel zien wat hij kan, desondanks, en meedenken hoe wel hem positief kunnen stimuleren. (Ze pushen niet, juf verkende alleen de eerste weken wat hij al kon en wat nog niet)
Zou het kunnen dat hij zich aanpast naar het verwachtingspatroon, of aan de andere kinderen? Dat hij ziet dat zij niet kunnen lezen, en dat dan dus ook ineens niet "kan"?
pi_184562541
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 januari 2019 22:21 schreef Roomsnoes het volgende:

[..]

Dat O meer dan gemiddeld intelligent is, is wel duidelijk voor ons. Of ze hoogbegaafd is weet ik nog niet, en maakt me ook niet veel uit. Maar feit is wel dat ze hier erg van een "iedereen in een gemiddelde ontwikkeling proppen" en ze zou met een dusdanige voorsprong op school beginnen, dat dit voor problemen kan zorgen. Het bureaucratische systeem kennende, willen wij dit voor zijn. Dat is dus puur de reden voor het in kaart brengen.

Wij weten immers precies hoe we met haar om moeten gaan, hoe we haar kunnen motiveren en stimuleren. Straks in een klas met 25 kinderen die op een heel ander spoor zitten, is het niet gezegd dat er dan voldoende steun is. Door nu al te testen, kunnen we dalijk evt tijd besparen.
Maar dit is toch ongelofelijk tragisch, dat zoiets dan op die manier nodig is? En dat niet een docent straks zelf opmerkt (of nav een gesprek met ouders) dat er iets meer/anders nodig is?

Het voelt gewoon echt als omgekeerde wereld, dat je dus straks een papiertje met een uitslag moet hebben om je kind uitdaging te geven op school. Dat verbaast me gewoon echt, en zo blijft ‘het systeem’ ook in tact natuurlijk.
Dus ik vind het niet raar van jullie ofzo hoor, maar ik vind het echt gek dat een willekeurig kind met iq 140 maar niet die stempel (want gewoon slim en niet tegen eventuele samenhangende problematiek aanlopend) die aanpak/uitdaging niet krijgt.
Is er daar geen enkele keuze voor andere scholen? Zijn ze ook zo ‘stug’ als kinderen wat extra hulp/uitleg nodig hebben, of als ze erg onzeker zijn bij start op school?
pi_184562695
quote:
1s.gif Op dinsdag 22 januari 2019 22:34 schreef Svane het volgende:

[..]

Maar dit is toch ongelofelijk tragisch, dat zoiets dan op die manier nodig is? En dat niet een docent straks zelf opmerkt (of nav een gesprek met ouders) dat er iets meer/anders nodig is?

Het voelt gewoon echt als omgekeerde wereld, dat je dus straks een papiertje met een uitslag moet hebben om je kind uitdaging te geven op school. Dat verbaast me gewoon echt, en zo blijft ‘het systeem’ ook in tact natuurlijk.
Dus ik vind het niet raar van jullie ofzo hoor, maar ik vind het echt gek dat een willekeurig kind met iq 140 maar niet die stempel (want gewoon slim en niet tegen eventuele samenhangende problematiek aanlopend) die aanpak/uitdaging niet krijgt.
Is er daar geen enkele keuze voor andere scholen? Zijn ze ook zo ‘stug’ als kinderen wat extra hulp/uitleg nodig hebben, of als ze erg onzeker zijn bij start op school?
Eens hoor!
Je kunt hier ook geen school kiezen bijvoorbeeld. Je gaat naar de buurtschool, en als je een andere school wil, dan moet je verhuizen naar die wijk. En ja, dat is wel erg drastisch.

De kindergarden hier is tot 6 jaar, en heel veel uitdagingen worden daar al opgevangen, en dan opgevolgd op school. Dat is dus ook de reden dat we haar de beste start willen bieden door van tevoren al wat info te hebben. Een school is verplicht om een kind passende uitdagingen te bieden, maar de praktijk is vaak anders. Vaak gaat alle aandacht naar kinderen die taalproblemen hebben, of andere uitdagingen. We hopend at zo'n evt papiertje er voor zorgt dat ze niet een "oh die redt zich wel" kindje hoeft te worden.
pi_184563161
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 januari 2019 22:24 schreef Roomsnoes het volgende:

[..]

Zou het kunnen dat hij zich aanpast naar het verwachtingspatroon, of aan de andere kinderen? Dat hij ziet dat zij niet kunnen lezen, en dat dan dus ook ineens niet "kan"?
Deels. Aanpassen zit er ook in, hij observeert ook heel veel.

Maar hij heeft dit al sinds dreumestijd. Als iets niet meteen lukt dan is hij boos/gefrustreerd/verdreitig, en hij ontwijkt dat daarna ook actief.

Het is heel herkenbaar voor mij, en uit de verhalen van mijn moeder over mij.
Kwak
pi_184566126
Balen dat je er op die manier nu al in moet gaan Room :) Hopelijk helpt de duidelijkheid straks.

Leuk de echa Kwak! Vorig jaar zitten twijfelen tussen de echa en een andere hb-specialist opleiding. Ik heb voor de andere gekozen, omdat die beter bij mij paste :) Een collega is wel echa gaan doen (en daar nog mee bezig).
pi_184567088
Nou, het Voorleesontbijt is hier nog niet echt een succes. :'). I was dolblij dat hij in zijn dinopyjama naar school mocht en we hadden een mooi doosje versierd om een ontbijtje voor een klasgenootje in te doen. So far so good. Maar in I's wereld passen bij een pyjama geen sokken. En van deze rotmoeder moesten er wel sokken aan, want nou ja, -2 en een laag sneeuw. Dus dat was een groot drama vanochtend. ;(.
Still a little bit of your face I haven't kissed.
pi_184567106
DevilsandDust. Ik moest een beetje gniffelen. Dit is er eentje voor het lijstje. “Redenen waarom kleuters boos kunnen worden.”
Volgend jaar doen ze het hopelijk in de zomer. Dan hoeven sokken niet. :D
pi_184567110
Kwak, heel herkenbaar, zo ging het hier ook vroeger. Dat ik eerst zelf iets echt voor 100% onder de knie wilde hebben voor ik ermee naar buiten trad. En dat ik mij ook op school aanpaste aan wat 'de anderen' deden. Ik deed in groep 3 ook net alsof ik niet kon lezen en het nog ging leren. Ik lette op hoe de anderen dat deden en deed dat na.

Op de basisschool ben ik er onopvallend doorheen gestroomd, de problemen kwamen pas aan het licht bij mij op de middelbare school. Uiteraard waren de problemen er dus al (veel) eerder, maar nooit opgemerkt, laat staan iets mee gedaan (ik herinner me niet anders). Toen ze naar buiten kwamen waren ze ook van dusdanige aard dat ik echt een schoolfobie heb gekregen en 3 jaar lang niet eens meer naar school toe kon. ;( En nog steeds houd ik niet van leerinstellingen.
  woensdag 23 januari 2019 @ 09:22:13 #41
149959 SQ
snelle trees
pi_184567323
Ik was dat hele voorleesontbijt vergeten :') had me een hoop gezeik kunnen schelen vanmorgen want mijn kleuter is niet zo van het efficiënte.
disclaimer
pi_184567362
quote:
1s.gif Op dinsdag 22 januari 2019 22:34 schreef Svane het volgende:

[..]

Maar dit is toch ongelofelijk tragisch, dat zoiets dan op die manier nodig is? En dat niet een docent straks zelf opmerkt (of nav een gesprek met ouders) dat er iets meer/anders nodig is?

Het voelt gewoon echt als omgekeerde wereld, dat je dus straks een papiertje met een uitslag moet hebben om je kind uitdaging te geven op school. Dat verbaast me gewoon echt, en zo blijft ‘het systeem’ ook in tact natuurlijk.
Dus ik vind het niet raar van jullie ofzo hoor, maar ik vind het echt gek dat een willekeurig kind met iq 140 maar niet die stempel (want gewoon slim en niet tegen eventuele samenhangende problematiek aanlopend) die aanpak/uitdaging niet krijgt.
Is er daar geen enkele keuze voor andere scholen? Zijn ze ook zo ‘stug’ als kinderen wat extra hulp/uitleg nodig hebben, of als ze erg onzeker zijn bij start op school?
Er zijn wel een paar kanttekeningen te plaatsen. Ik weet niet veel over het onderwijs bij Roomsnoes, maar wat ik wel weet is dat de tendens is dat voor steeds meer kinderen passend onderwijs moet worden verzorgd. Dat is eigenlijk 'onderwijs op maat'. Maar daar is ons onderwijssysteem niet op gemaakt. Met juffen/meesters die klassen van 28-30 leerlingen moeten onderwijzen is dat een garantie voor gigantische werkdruk, uitval, burn-out en een steeds minder aantrekkelijk beroep.
Ouders komen met testen aan om meer aandacht voor hun kind te krijgen. Het is een strijd om de aandacht van de leerkracht. Niemand wil dat z'n kind 'ongezien' blijft, overal tussendoor hobbelt en daardoor misschien bepaalde kwaliteiten niet maximaal ontwikkelt en benut. Want daar is onze hele samenleving en daar zijn wij als ouders bovenmatig op gericht: wordt alles uit ons kind gehaald, krijgen we wel het maximale? Ik merk het bij mij op school ook. Dat is niet erg realistisch. En zoals je zelf ook al schreef: er wordt wel veel geproblematiseerd.

Bij een oplopend lerarentekort mag je blij zijn als er straks überhaupt nog een (bevoegd) docent voor de klas staat. Als je bijvoorbeeld deze column van vandaag lees, wordt dat ook duidelijk. Er moeten dingen echt anders. Het is ook wel belangrijk dat ouders zich dat realiseren, denk ik.

Verder zou het wel echt vreemd zijn als er helemaal geen differentiatie is op de basisschool. Dat hoort er inmiddels helemaal bij. Alleen is dat voor veel ouders en kinderen dus niet genoeg.

NaomiTekst twitterde op woensdag 23-01-2019 om 06:54:42 Het onderwijs verliest de laatste jaren veel te veel goede leerkrachten. De één na de ander gooit de handdoek in de ring. Dat is niet alleen ontzettend jammer, maar als je de reden hoort ook niet gek.Voor @trouw @TrouwOnderwijs schreef ik er een column over.#onderwijs https://t.co/rDRW1JYRok reageer retweet


[ Bericht 2% gewijzigd door Franny_G op 23-01-2019 09:31:30 ]
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
pi_184567416
Ik vind dat in pyjama naar school gaan een van de stomste dingen ooit. Gelukkig doet de school van I er niet aan. Ik ga morgen wel zowaar eens mee op een uitstapje: naar de bibliotheek. Voor het eerst in I's schoolloopbaan dat ik mee kan. *O* .
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
pi_184567880
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 januari 2019 22:21 schreef Roomsnoes het volgende:

Wij weten immers precies hoe we met haar om moeten gaan, hoe we haar kunnen motiveren en stimuleren. Straks in een klas met 25 kinderen die op een heel ander spoor zitten, is het niet gezegd dat er dan voldoende steun is. Door nu al te testen, kunnen we dalijk evt tijd besparen.
Maar in een klas van 25 zal er ongetwijfeld toch nog wel een ander kind zitten die (wat) bovengemiddeld is? En doen de leerkrachten dan echt niet aan differentiatie? Ik kan het me zo moeilijk voorstellen.
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
pi_184568137
Jeetje Franny. Heftig stuk. En eens. Met zulke grote klassen is het niet te doen om voor elk kind passend onderwijs te vinden. Met de plusklasjes, de normale klasjes en de klasjes voor de kindjes die wat achter blijven.
En dan de enorme prestatiedruk die er lijkt te zijn. Ik snap dat ouders er boven op zitten. Ik snap dat de leraren meer zouden willen en het niet kunnen. En het kind zelf raakt gewoon kwijt.
Ik hoop met heel mijn hart dat daarin iets kan en gaat veranderen.
pi_184568172
Mijn dame is jarig vandaag. Zes jaar alweer. Stop de tijd. O+

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
  woensdag 23 januari 2019 @ 10:20:33 #47
129664 mousemicky
zeg maar MM...
pi_184568282
Gefeliciteerd Omen!

Hier gelukkig ook geen pyjama-ontbijt. School doet niet mee. Op het KDV is er wel voorleesontbijt, maar F gaat vandaag niet. Kleuter is vandaag op de slee naar school gebracht, hij vond het magisch O+

Grote klassen, hier ook, vooral door grote groei van het dorp (800 nieuwbouwwoningen in 5 jaar, en de gemeente had ff niet goed doorgerekend dat er dan ook veel meer kinderen zouden zijn 8)7 ).

Volgend jaar gaat J naar groep 3. Als alle groep 2 kinderen doorstromen zijn er dan twee klassen van >32 kinderen (als er dus geen nieuwe kinderen bijkomen, en de kans is zeer groot dat dat wèl gebeurt). School is dus nu aan het kijken of ze extra formatie kunnen krijgen voor een derde groep 3, en of ze in de school ruimte kunnen creëren. Het frustrerende is dat er prima ruimte is (2 klaslokalen), maar dat daar nu GGD/ consultatiebureau in zit, en die hebben een huurcontract dat nog niet afloopt.

Toen we voor deze school kozen (3 jaar geleden) waren er 2 groepen 3, met ieder max. 22 kinderen. Verandering is dus nogal snel gegaan...

[ Bericht 10% gewijzigd door mousemicky op 23-01-2019 10:26:51 ]
pi_184568489
quote:
2s.gif Op woensdag 23 januari 2019 09:25 schreef Franny_G het volgende:

[..]

Er zijn wel een paar kanttekeningen te plaatsen. Ik weet niet veel over het onderwijs bij Roomsnoes, maar wat ik wel weet is dat de tendens is dat voor steeds meer kinderen passend onderwijs moet worden verzorgd. Dat is eigenlijk 'onderwijs op maat'. Maar daar is ons onderwijssysteem niet op gemaakt. Met juffen/meesters die klassen van 28-30 leerlingen moeten onderwijzen is dat een garantie voor gigantische werkdruk, uitval, burn-out en een steeds minder aantrekkelijk beroep.
Ouders komen met testen aan om meer aandacht voor hun kind te krijgen. Het is een strijd om de aandacht van de leerkracht. Niemand wil dat z'n kind 'ongezien' blijft, overal tussendoor hobbelt en daardoor misschien bepaalde kwaliteiten niet maximaal ontwikkelt en benut. Want daar is onze hele samenleving en daar zijn wij als ouders bovenmatig op gericht: wordt alles uit ons kind gehaald, krijgen we wel het maximale? Ik merk het bij mij op school ook. Dat is niet erg realistisch. En zoals je zelf ook al schreef: er wordt wel veel geproblematiseerd.

Bij een oplopend lerarentekort mag je blij zijn als er straks überhaupt nog een (bevoegd) docent voor de klas staat. Als je bijvoorbeeld deze column van vandaag lees, wordt dat ook duidelijk. Er moeten dingen echt anders. Het is ook wel belangrijk dat ouders zich dat realiseren, denk ik.

Verder zou het wel echt vreemd zijn als er helemaal geen differentiatie is op de basisschool. Dat hoort er inmiddels helemaal bij. Alleen is dat voor veel ouders en kinderen dus niet genoeg.

NaomiTekst twitterde op woensdag 23-01-2019 om 06:54:42 Het onderwijs verliest de laatste jaren veel te veel goede leerkrachten. De één na de ander gooit de handdoek in de ring. Dat is niet alleen ontzettend jammer, maar als je de reden hoort ook niet gek.Voor @trouw @TrouwOnderwijs schreef ik er een column over.#onderwijs https://t.co/rDRW1JYRok reageer retweet
Goede nuance van het thema Franny. Het lastige aan de 'test-madness' en het in stand houden van het probleem is dus ook dat stempel X nodig is, of nodig voelt voor de 'verdiende' aandacht in de klas. Tegelijkertijd zijn het misschien eerder de mondige ouders die het testen voor elkaar krijgen, ofwel zelfs initieren. En afhankelijk van land misschien zelfs moeten kunnen financieren. Waardoor het hele egalitaire onderwijssysteem (wat NL denk ik van oudsher heeft, ook door gelijkstelling financiering etc.) steeds meer te lijden heeft (te lijden voor de 'onderhelft' vooral denk ik?) onder het neo-liberale denken ('alles is te koop').

Ik merk dat hier (in Schotland) dus ook wel. Enerzijds zijn de basisscholen heel erg bezig met gelijkheid - denk aan schooluniform -, maar tegelijkertijd maken veel academici de keuze hun kind na de basisschool in te laten stromen op de 'independent school' (particulier) voor het voortgezet onderwijs. Omdat het dan echt belangrijk wordt om goed te scoren voor weer de instroom op goeie universiteiten. Die particuliere school is echt knetterduur, dus voor de meeste ouders niet haalbaar.

Tegelijkertijd is het grootste verschil met het Nederlandse onderwijs (in mijn ervaring) dat de ouders hier veel meer buiten de deur worden gehouden. Vrij letterlijk, ik heb de klas van dochter twee keer gezien in 15 maanden ;). Alles wat er in de klas gebeurt, is veel meer het domein van de docent, met minder ouderbemoeienis. Dat lijkt me als docent wel echt fijn werken. Je kan natuurlijk wel altijd een gesprek aanvragen ofzo, of na schooltijd de docent even kort aanspreken, maar het voelt wat anders dan het in Nederland was.
pi_184568499
Omen, gefeliciteerd met je zesjarige! *O* Zo groot he! Zes voelt echt als bijna tien. Dat vind ik echt een bizar idee.
pi_184568563
Gefeliciteerd, Omen!! Wat een leuke foto's! O+ .
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')