abonnement Unibet Coolblue
pi_184717224
Dad. Bij R duurde het ook lang voordat ze gewend was. In januari (2017) ging ze naar school en pas na de eerste zomervakantie zag ik dat pas echt vrij de klas in ging.

Nikki. Herkenbaar, maar hier wel minder heftig. Maar op school is ze er zo eentje waar je er 20 van kan hebben. En thuis is har veilige plek en kan ze zich laten gaan. :*

Ela. Klinkt als een fijn gesprek op school. Jullie doen toch ook thuisonderwijs dacht ik?

Ik schrik ervan hoeveel juffen (of partners van juffen) hier aangeven dat ze dit niet volhouden. :'(

Exode. Ik ben benieuwd naar de foto’s eigenlijk. Klinkt erg leuk.
pi_184718616
DaD wat sneu voor I.. Lastig om te zien lijkt me! Paar kortetermijn-ideetjes die door mijn hoofd gingen: als je ‘m brengt/haalt zelf wat informele gesprekjes aanknopen met andere ouders of kindjes, zodat hij ziet dat dat ok/tof/gezellig is en hem het goede voorbeeld geeft, of een keer spelen met een kindje uit de klas, zodat hij in kleinere setting wat binding kan krijgen met klasgenootjes, en zo makkelijker zou kunnen aanhaken in de klas?

Bij ons is er een klassen-appgroep met veel ouders van ‘onze’ klas, daarin wordt vaak ook wel wat gedeeld als er bijvoorbeeld ouders zijn die het ingewikkeld vinden als hun verse kleuter nog vaak verdrietig is bij het wegbrengen ofzo. Prettig om even te delen met de andere ouders, of er komen tips/tricks. Zoiets zou hiervoor wellicht ook fijn kunnen zijn.
Everything will be fine in the end. If it's not fine, it's not the end
  woensdag 30 januari 2019 @ 20:46:09 #163
311825 snoenk
heeft een hondenleven
pi_184718638
Nikki mijn inmiddels 14jarige oppaskind had het ook heel heftig. Op school was ze een engeltje en thuis zo vreselijk driftig.
Maar in de hoop van een hart onder de riem, het is nu een heel lieve puber O+ die eigenlijk nooit meer driftig is. Rond groep 2 namen de driftbuien al erg af.
  woensdag 30 januari 2019 @ 20:50:10 #164
311825 snoenk
heeft een hondenleven
pi_184718760
En school, ik vind het best lastig. Ik krijg van O. Niets te horen. Zodra ze uit school komt weet ze niet meer wat ze gedaan heeft en ze vind het niet leuk als ik doorvraag.
Maar volgens mij doet ze het best goed, ik hoop op een ouderavond binnenkort zodat ik van de juf hoor hoe het gaat.
pi_184719625
quote:
0s.gif Op woensdag 30 januari 2019 20:46 schreef snoenk het volgende:
Nikki mijn inmiddels 14jarige oppaskind had het ook heel heftig. Op school was ze een engeltje en thuis zo vreselijk driftig.
Maar in de hoop van een hart onder de riem, het is nu een heel lieve puber O+ die eigenlijk nooit meer driftig is. Rond groep 2 namen de driftbuien al erg af.
Wat fijn. Ik hoop ook dat als de vermoeidheid minder aanwezig is het vanzelf wel weer wat beter zal gaan. Tot die tijd is het vooral gevoelens benoemen, praten over wat hij op school heeft gedaan en zorgen dat er in ieder geval in huis voldoende rust is.

Wat ook wel opvallend is, T en S lijken elkaar de laatste tijd enorm nodig te hebben. Dat is eigenlijk nooit zo geweest, dus daarom valt het op. Ze slapen nu ook in één bed en willen eigenlijk niet meer zonder elkaar slapen. Omdat dit echt hun eigen keuze is geweest en we ze daarin graag willen volgen gaan we binnenkort een dakkapel op de zolderverdieping plaatsen zodat ze samen in één kamer kunnen slapen, maar voor hun eigen comfort wel ieder in een eigen bed. O+
pi_184720180
quote:
0s.gif Op woensdag 30 januari 2019 20:50 schreef snoenk het volgende:
En school, ik vind het best lastig. Ik krijg van O. Niets te horen. Zodra ze uit school komt weet ze niet meer wat ze gedaan heeft en ze vind het niet leuk als ik doorvraag.
Maar volgens mij doet ze het best goed, ik hoop op een ouderavond binnenkort zodat ik van de juf hoor hoe het gaat.
Same here, S. beantwoord eigenlijk alle vragen met ‘weet ik niet’ en als ik verder vraag zucht ze diep en roept ze ‘laat me!’ :'( Ben zo nieuwsgierig :') Weet niet hoe oud de jouwe is, maar heb begrepen dat het normaal is dat ze weinig/niets delen, zeker in het begin. Soms komen er ‘s avonds of een paar dagen later nog verhalen voorbij, soms niet.
pi_184721018
quote:
1s.gif Op woensdag 30 januari 2019 21:38 schreef krijgerrtje het volgende:

[..]

Same here, S. beantwoord eigenlijk alle vragen met ‘weet ik niet’ en als ik verder vraag zucht ze diep en roept ze ‘laat me!’ :'( Ben zo nieuwsgierig :') Weet niet hoe oud de jouwe is, maar heb begrepen dat het normaal is dat ze weinig/niets delen, zeker in het begin. Soms komen er ‘s avonds of een paar dagen later nog verhalen voorbij, soms niet.
Ik hoor het ouders vaker verzuchten dat ze toch eens wilden dat hun kind meer over school zou vertellen. Troost je met de gedachten dat het eigelijk heel normaal is en heel vaak voor komt. De kinderen zitten vol van een hele dag en moeten dat echt even verwerken. En iedere kleuter doet dat op zijn eigen manier. Helaas horen die woede-uitbarstingen daar ook bij. Sommige kinderen trekken zich dan letterlijk en figuurlijk even terug in zichzelf, na een hele dag sociaal doen. Ze moeten zich even ontladen (en ik besef me echt dat het heel pittig kan zijn en soms te pittig aan toe gaat zoals T van Nikki).
Als wij als volwassenen thuis komen van een lange dag werken hebben wij ook niet altijd zin in vragen over hoe de dag was en wat we hebben gedaan. Tenminste, ik niet. Dan moet je mij echt even laten. En ik ben dan blij met de 30 min reistijd waarin ik, met de radio uit, even alle indrukken van de dag probeer te verwerken. Kleuters hebben die 30 min niet. En ik snap de nieuwsgierigheid van ouders heel goed. Ik heb dat zelf nu met M ook als ik hem ophaal van het KDV. Ik wacht met smart op het dagverslag :') Iets met loslaten... ;)
pi_184721095
Wat misschien nog een idee is, wij doen voor het slapen altijd nog 5 minuten kletsen (met timer want anders duurde het steeds veel te lang :+ ) en nemen dan de dag door. In de middag verteld F ook niet zo veel maar in de avond verteld hij wel heel veel. Hij vraagt wat ik gedaan heb op werk ( O+ ) en ik vraag over school/bso/whatever aan hem. Werkt goed zo :)
pi_184721282
Onze jongste komt standaard na 10 minuten in bed even naar beneden om te kletsen over de dag. Alsof hij dan pas ruimte heeft om over zijn schooldag na te denken.
*poef* nu is het weg
pi_184721373
quote:
0s.gif Op woensdag 30 januari 2019 20:50 schreef snoenk het volgende:
En school, ik vind het best lastig. Ik krijg van O. Niets te horen. Zodra ze uit school komt weet ze niet meer wat ze gedaan heeft en ze vind het niet leuk als ik doorvraag.
Maar volgens mij doet ze het best goed, ik hoop op een ouderavond binnenkort zodat ik van de juf hoor hoe het gaat.
hier helpt het als ik vraag 'wart heb je vandaag geleerd' ipv wat ze gedaan heeft :D

En NIKKI is het een optie om met T te praten (op een moment dat hij blij is) over zijn gedrag, en dan vooral wat hìj denkt dat er gedaan kan worden om t te voorkomen? Bv door idd te kleuren of door op een trampoline te springen of door eerst 5x de trap op en af te rennen etc?
J'ai vu un escarbot ivre!-Komupolapana
Het zijn de kleine dingen die het doen <3
  woensdag 30 januari 2019 @ 22:42:32 #171
171422 LadyBlack
paint it black
pi_184721859
E vertelt nu vaak wel iets over school, maar ze is 5,5 en heeft ook een veel beter overzicht over de week en de dag, dat scheelt echt! Eerste jaar was echt drama, ik wou ook zoooo graag wat horen maar het kwam er gewoon niet uit :') Ja of alleen de stomme dingen.

Eerste waar ik wat mee los kon peuteren was ergens in de middag of avond vragen wat het leukste van vandaag was ^O^

Oh en Nikki wat klinkt dat heftig! E kan ook zo enorm boos worden (inclusief belachelijke verbale en fysieke uitvallen) maar meestal is dat in periodes waarin er blijkbaar iets broeit. Er zijn ook meer kalme periodes. En meestal is ze op school en bso dan ook eh, nogal aanwezig oO< Ik word altijd wat tureluus van overal de melding dat ze zo goed weet wat ze wil (I KNOW!) maar het is natuurlijk wel fijn dat ze overal zichzelf is ja.

DaD, wat naar voor jullie om zulke verhalen te horen ;( Is I er zelf ook sip om? En was hij bij de gastouder / psz ook zo? Misschien (hopelijk!) is het 'gewoon' nog even wennen. :*
  woensdag 30 januari 2019 @ 22:54:41 #172
311825 snoenk
heeft een hondenleven
pi_184722173
Nikki wat fijn dat er (zometeen) ruimte is om bij elkaar te kunnen slapen. Ik hoop dat dat T. Ook een beetje rust geeft :*

O. Is sinds eind december 4 en dus ook pas net op school.
Bedankt voor de tips, ik vraag nu vaak wat het leukste van de dag was of wat ze heeft gekozen van het kiesbord.
pi_184722258
Ik kwam laatst nog ergens het invulboek ‘slaapklets’ tegen, vul je ‘s avonds samen in en dat lijkt me ook nog wel een fijne manier om de dag door te nemen en af te sluiten :)
pi_184724501
Ja!
Slaapklets! Die hebben wij, heel fijn boek.
We hebben ook relaxklets, ook heel fijn :)
pi_184725574
quote:
1s.gif Op woensdag 30 januari 2019 22:24 schreef tombolafan het volgende:

[..]

hier helpt het als ik vraag 'wart heb je vandaag geleerd' ipv wat ze gedaan heeft :D

En NIKKI is het een optie om met T te praten (op een moment dat hij blij is) over zijn gedrag, en dan vooral wat hìj denkt dat er gedaan kan worden om t te voorkomen? Bv door idd te kleuren of door op een trampoline te springen of door eerst 5x de trap op en af te rennen etc?
Dit doe ik inderdaad al, op blije momenten vragen waarom hij zo boos was, maar vaak wil hij er dan niets over kwijt. Ik denk dat het vooral een soort gevoel van schaamte veroorzaakt, want hij keert op zo'n moment helemaal in zichzelf en geeft aan dat hij er niet over wil praten. En als ik er dan toch op doorga wordt hij weer boos, dus ik laat het dan zo. Ik gebruik vaak autoritjes voor dit soort gesprekjes, zodat het er niet te dik bovenop ligt dat ik met hem over iets serieus wil praten.
Hij zegt zelf altijd dat hij nooit meer gaat slaan etc., maar dat lukt natuurlijk niet en dat is ook niet wat ik van hem vraag. Misschien legt hij voor zichzelf de lat ook wel te hoog daarin en beseft hij na een boze bui maar al te goed dat het 'alweer' niet gelukt is. Ik vind dat natuurlijk helemaal geen probleem, maar ik verwacht T kennende dat hij het echt heel erg vind dat het gebeurt en zich ervoor schaamt.

Als hij boos is geef ik aan dat we wel even samen kunnen stampen op de grond of gillen, maar dat wil hij niet. Dat probeer ik ook in blije situaties aan te geven als oplossing voor als hij boos is, maar helaas lukt dat nog niet.
pi_184725731
Wij kletsen meestal tijdens het eten en dat varieert van honderuit vertellen aan ons van alles vrageb tot 'Mama, ik wil gewoon stil zijn'.

Gerichte vragen werken hier redelijk. Maar de meeste verhalen komen onverwachts en tussendoor.
pi_184725973
quote:
0s.gif Op woensdag 30 januari 2019 22:42 schreef LadyBlack het volgende:

Eerste waar ik wat mee los kon peuteren was ergens in de middag of avond vragen wat het leukste van vandaag was ^O^
Haha, dat doe ik ook vaak, maar I antwoordt dan meestal: "Alles" Wat heel schattig en leuk is maar ook frustrerend want dan weet je nog niks. :') .

quote:
Oh en Nikki wat klinkt dat heftig! E kan ook zo enorm boos worden (inclusief belachelijke verbale en fysieke uitvallen) maar meestal is dat in periodes waarin er blijkbaar iets broeit. Er zijn ook meer kalme periodes. En meestal is ze op school en bso dan ook eh, nogal aanwezig oO< Ik word altijd wat tureluus van overal de melding dat ze zo goed weet wat ze wil (I KNOW!) maar het is natuurlijk wel fijn dat ze overal zichzelf is ja.
Onze dochters lijken in het temperament altijd bijzonder veel op elkaar. I kan ook nog wel een uitbarsting hebben, dan gooit ze met iets of gaat ons slaan of dreigt ermee. Maar wat ze inmiddels ook doet is verbaal proberen je te raken. Deed ze altijd wel een beetje, maar dat was dan nog heel kinderachtig. Maar laatst zei ze in haar boosheid op zo'n heel vilein toontje tegen me: "Papa houdt helemaal niet van jou. Hij vindt alleen mij en Y lief, maar jou niet." Zomaar vanuit het niets, mijn vriend was er ook niet bij.

I is de laatste maanden daarin wel erg veranderd vind ik. Ik schreef het al bij haar verjaardagsberichtje, maar ze is een stuk rustiger, meer in en op zichzelf, en in sociaal opzicht ook duidelijk gegroeid. Als ik zie hoe ze met anderen omgaat, dan zijn er zelden nog botsingen en drijft ze ook niet meer zo haar zin door. Op haar nieuwe school en BSO hoor ik terug dat ze heel goed haar eigen gang gaat en zich niet snel van de wijs laat brengen en rustig reageert op anderen. Ik vind die ontwikkeling wel bijzonder om te zien. Misschien is het tijdelijk, misschien niet, we zullen zien.

Nikki, het klinkt als heel lastig om mee om te gaan. Het komt op mij over alsof hij nogal in de knel zit, in zichzelf, en het zichzelf erg moeilijk maakt in z'n communicatie en het uiten van wat hij voelt. Ik zou denk ik ook actief bekijken of je hem ermee kan helpen. Niet zozeer in het leren zeggen van wat hij voelt of zich meer uit te spreken, want ik denk dat we (als in: veel vrouwen) daarin van jongens soms iets teveel vragen. Voor veel jongens is het uiten van gevoelens vooral iets fysieks. Dus meer door 'lichaamswerk' waardoor hij bij zijn emoties kan komen. Een vechtsport waarbij je leert omgaan met grenzen bij jezelf en de ander kan misschien helpen. Of een ander soort sport waarbij hij bewust met z'n lichaam omgaat en er ook een beheersing bij komt kijken. Zit hij al op een sport?

Wel ontzettend lief, wat je schrijft over het samen slapen. Blijft toch bijzonder, zo'n tweeling. O+ .

[ Bericht 1% gewijzigd door Franny_G op 31-01-2019 11:06:58 ]
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
pi_184726249
quote:
2s.gif Op donderdag 31 januari 2019 09:13 schreef Franny_G het volgende:

Nikki, het klinkt als heel lastig om mee om te gaan. Het komt op mij over alsof hij nogal in de knel zit, in zichzelf, en het zichzelf erg moeilijk maakt in z'n communicatie en het uiten van wat hij voelt. Ik zou denk ik ook actief bekijken of je hem ermee kan helpen. Niet zozeer in het leren zeggen van wat hij voelt of zich meer uit te spreken, want ik denk dat we (als in: veel vrouwen) daarin van jongens soms iets teveel vragen. Voor veel jongens is het uiten van gevoelens vooral iets fysieks. Dus meer door 'lichaamswerk' waardoor hij bij zijn emoties kan komen. Een vechtsport waarbij je leert omgaan met grenzen bij jezelf en de ander kan misschien helpen. Of een ander soort sport waarbij hij bewust met z'n lichaam omgaat en er ook een beheersing bij komt kijken. Zit hij al op een sport?
We zorgen inderdaad dat hij fysiek zijn ei kwijt kan. T is een echt buitenkind en kan uren rondscharrelen in het bos of op het strand, speurend naar grote takken uiteraard. Waar S binnen 10 stappen klaagt over zijn moeie benen gaat T door tot het bittere einde. Als hij buiten is klaagt hij nooit. Naast spelen wandel ook veel met hem in de buurt van ons huis, bij voorkeur één op één met T zodat hij ook even ongestoord zijn verhaal kwijt kan. :)

Qua sport zit hij nu op zwemles en we hebben gekeken naar voetbal, maar daar was hij simpelweg té verlegen voor. We kregen hem het veld niet op, zelfs niet samen met één van ons.
Hij wil wel erg graag op schaatsen, maar dat kan pas als hij 5 is.

Wat waarschijnlijk enorm gaat helpen is het behalen van zijn zwemdiploma. Dan mag hij van ons alleen buiten spelen en ik denk dat dat is wat hij 24/7 zal doen. Nu moeten wij altijd mee omdat er te veel water in de buurt is. Qua zwemmen gaat het wel de goede kant op want hij zwom vorige week voor het eerst een stukje zonder kurkje. O+
pi_184726548
Zou iets als scouting wat voor hem zijn? Ik kan me goed voorstellen dat voetbal niet direct de sport is voor hem. Gezien zijn persoonlijkheid lijkt een individuele sport een betere keuze. Schaatsen is ook gaaf.
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
pi_184726704
Ik moet eerlijk zeggen dat ik wel een beetje schrik wat jullie kinderen tegen jullie zeggen. En op zo'n jonge leeftijd al.

Scouting is een goed idee! Al moet je daar toch ook bezig zijn met anderen toch? Lijkt me ook een goed iets om zelfvertrouwen op te bouwen :)
pi_184726734
quote:
2s.gif Op donderdag 31 januari 2019 09:51 schreef Franny_G het volgende:
Zou iets als scouting wat voor hem zijn? Ik kan me goed voorstellen dat voetbal niet direct de sport is voor hem. Gezien zijn persoonlijkheid lijkt een individuele sport een betere keuze. Schaatsen is ook gaaf.
Ja scouting past denk ik heel goed bij hem we hebben er ook al naar gekeken, maar daar moet hij daar 6 jaar oud voor zijn. We hebben hier namelijk alleen waterscouts. -O-
pi_184727327
quote:
1s.gif Op donderdag 31 januari 2019 10:03 schreef Sunshine1982 het volgende:
Ik moet eerlijk zeggen dat ik wel een beetje schrik wat jullie kinderen tegen jullie zeggen. En op zo'n jonge leeftijd al.

Scouting is een goed idee! Al moet je daar toch ook bezig zijn met anderen toch? Lijkt me ook een goed iets om zelfvertrouwen op te bouwen :)
Tsja, het ene kind is taliger dan het andere, en ze nemen ook dingen over die ze horen.

Melba is ook van de “ik hou niet van jou, jij moet weg” maar ik neem dat niet te serieus. Ik zeg dan “oh, dat is wel jammer. Maar ik hou we veel van jou, ook als je boos bent”. Hij is daarna ook heel goed in verwoorden als hij het weer goedmaakt. Er zit bijna altijd frustratie onder, en t is nog maar zo’n klein ventje....

@nikki ik ga met Melba komende drie weken naar judo! Via de brede school (3 lessen voor 1,50) met alleen kleuters. Hoop dat hij het leuk vindt en idd zoals franny zegt, zijn lichaam beter leert inzetten.
Kwak
pi_184727496
quote:
1s.gif Op donderdag 31 januari 2019 10:03 schreef Sunshine1982 het volgende:
Ik moet eerlijk zeggen dat ik wel een beetje schrik wat jullie kinderen tegen jullie zeggen. En op zo'n jonge leeftijd al.
Ik zou zeggen: juist op zo'n jonge leeftijd. Het is allemaal uitproberen, de kracht van het woord ontdekken, kijken wat het teweegbrengt. I pakt taal snel op en als ze iets nieuws heeft ontdekt, gebruikt ze het. Zo kwam ze van de week thuis, nadat ze was gaan fietsen met haar vader. Zegt ze: "We begonnen met een valse start, maar daarna ging het heel goed."
Dus ik: wat betekent dat dan, een valse start?
Zij: "Dat we ruzie kregen. En ik gooide mijn helm op de grond. Toen liep papa weg, maar hij kwam gelukkig wel terug en daarna ging het fietsen heel goed."

Ik had haar nooit gehoord over 'valse start', maar waarschijnlijk heeft ze het ergens opgepikt. Ik vind dat zo grappig, het klinkt zo volwassen dan. :D .
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
pi_184727610
Ok, gisteren de fotosessies _O- 's ochtends was ik dus alleen met Juul en ze bleef maar lachen, ik heb filmpjes dat ze schaterlacht. Ik liet de filmpjes en foto's 's middags aan B zien. Die wilde met zijn 3tjes op de foto. Echt ik heb heel veel foto's van Juul en mij lachend en gezellig en dus heel veel foto's van ons '3en' die zo zijn. :D

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_184727685
Ik ben het met Franny eens dat het taalgebruik puur uitproberen is. Er zit op de BSO een jongen die er de meest vreselijke woorden uitflapt. De jongen in kwestie wordt inmiddels ook door externen gemonitord. Er komen soms woorden uit die jongen waar een volwassen man zich nog voor zou schamen. :o T registreert de woorden helaas allemaal en gebruikt de woorden dus ook. S krijgt dezelfde woorden te horen, maar hij gebruikt ze niet. T heeft van een aantal woorden geen idee van de betekenis, maar gebruikt ze dus wel. Erop ingaan werkt als een rode lap, dus ik zeg vaak eenmaal dat ik betreffend woord niet meer wil horen en daarna negeer ik het. Dan is het vanzelf niet meer interessant.
  vrijdag 1 februari 2019 @ 20:46:59 #186
171422 LadyBlack
paint it black
pi_184760026
Nikki, E vertoont ook zo'n reactie na een woedeuitbarsting, met name als ze mij heeft geslagen of dat heeft geprobeerd oid. Alsof ze weet dat ze fout zit en daar verdrietig over is of zich ervoor schaamt inderdaad.

Ontzettend sneu, en een tijdje terug voelde ik me dan zo'n kreng van een moeder omdat ik de heeeeele dag liep te blaffen tegen zo'n meiske dat zo'n grote mond heeft maar ook nog maar zo klein is ;(

Ik ben via allerlei wegen en opvoedblogs toen op het spoor gekomen van hooggevoelig + strongwilled kinderen. En hoewel dat de zoveelste jeukterm / het zoveelste label is heb ik zitten huilen om de herkenbaarheid. En óók om de constatering dat ik heel veel van de tips al toepas, maar dat het soms dus blijkbaar bij vlagen even erger is.

Bij jou klinkt het ook of je hem alle liefde, ruimte en gelegenheid al geeft om zich te uiten en te ontspannen. Dus waarschijnlijk is het over een tijdje alweer rustiger :*
  vrijdag 1 februari 2019 @ 20:49:12 #187
171422 LadyBlack
paint it black
pi_184760072
Oh en Franny die I slaat wel alles zeg :o :X

Je vraagt je vooral af uit wat voor verhaal ze zoiets oppikt. Of er een klasgenootje is dat dat soort teksten bezigt, of dat het een boek is?

E kraamt ook al een paar jaar de mafste zinnetjes uit, letterlijk geciteerd uit boeken of filmpjes, en dr broertje doet het ook. Soms awkward, maar ik vind het fantastisch :D
pi_184760810
Soms hoor ik wel dat ze letterlijk iets citeert ja, maar in dit geval is het volgens mij toch vooral een soort slimheid, dat ze al behoorlijk goed doorheeft hoe je iemand kunt raken, met woorden, en heel snel dingen daarin oppikt. Dat zal iets worden voor de toekomst, dat ze leert omgaan met die scherpe tong. Ik herken het trouwens wel, ik was als kind ook zo, ben daardoor al behoorlijk jong in fikse aanvaring gekomen met diverse volwassenen omdat ik vrij precies inconsequenties/zwakheden e.d. wist te benoemen. Terwijl ik eigenlijk een behoorlijk braaf kind was verder.
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
pi_184760928
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 februari 2019 20:46 schreef LadyBlack het volgende:
Alsof ze weet dat ze fout zit en daar verdrietig over is of zich ervoor schaamt inderdaad.
Ja, dit zie ik bij I ook vaak en ik weet wel zeker dat ze dan gewoon van gekkigheid niet weet wat ze moet doen of zeggen, uit schaamte en ook de confrontatie met zichzelf, weten dat je fout zit en het niet terug kunnen draaien.

Laatst zei ze trouwens ook wel iets dat bij me binnen kwam, nadat ze met iets had gegooid:
"Mama, ik wilde het wel, maar het lukte me niet mijn boosheid in mijn lichaam te houden."
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
pi_184762615
quote:
0s.gif Op woensdag 30 januari 2019 20:50 schreef snoenk het volgende:
En school, ik vind het best lastig. Ik krijg van O. Niets te horen. Zodra ze uit school komt weet ze niet meer wat ze gedaan heeft en ze vind het niet leuk als ik doorvraag.
Maar volgens mij doet ze het best goed, ik hoop op een ouderavond binnenkort zodat ik van de juf hoor hoe het gaat.
Dat is idd herkenbaar! De oudste zit nu in groep 3 en vertelt wel iets meer. Jongste is nu aan het wennen in de kleuterklas en hij gooit gewoon zijn kont tegen de krib. “Ik heb niks gedaan. Alleen op mijn stoeltje gezeten *) “.

Dus... :') :')

Het helpt wel om de vragen concreter te maken:
- Was er iemand jarig vandaag?
- Heeft de juf een boekje gelezen?
- Zaten jullie in de kring?
- Was het gymmen leuk?
- Waar moest je om lachen?

Dan komen er soms spontaan toch nog wat verhalen.

En volgens mij hebben wij heel erg veel geluk gehad met de formatie. Na de kerst is een 0-groep gestart, waar A nu ook in komt. Daar was een nieuwe leerkracht voor nodig voor 2 dagen. Tijdelijk werd het door de oud-kleuterjuf opgevuld (sinds 1,5 jaar met pensioen denk ik), maar sinds deze week is er gewoon al een vaste nieuwe kracht!

Maar jongens... Mijn kleine baby is dus bijna kleuter. Hoe. Dan. Hij is sinds 2 weken aan het wennen in de klas (2 ochtenden), iets eerder dan gebruikelijk. Maar de 0-groep heeft nog maar 3 vierjarigen, dus de andere juf had gevraagd of hij vast wilde komen om de groep wat dynamischer te maken. Hij wilde zelf ook graag, dus prima :) . Het afscheid vond hij wel lastig de eerste keren, maar nu gaat dat al veel soepeler. En de juf noemde hem vorige week een aanwinst voor de klas. Dan barst je toch haast van trots! O+ oO<

Oh ja: hooggevoelig/strongwilled, dat is absoluut mijn oudste. Zo’n prachtig kind, puur, enorm rechtvaardigheidsgevoel, denkertje. Maar man man, wat een emoties. Wat een energie. Positief en negatief. Het vergt echt veel van ons allemaal. Maar als hij goed in z’n vel zit, is hij echt al zo’n krachtig persoontje.
Venus in pocketformaat
© loveli
pi_184763956
Hier ook een kleuter die goed snapt hoe je iemand kan raken met woorden. Als hij boos op me is zegt hij terloops onschuldig: 'Jeetje mam, wat zit je haar slecht vandaag..' :')
pi_184766919
Exode. Wat een leuke foto’s. O+

Phaidra. Jouw kleine alweer bijna vier. Wat gaat het snel. :o
  zaterdag 2 februari 2019 @ 16:34:56 #193
129664 mousemicky
zeg maar MM...
pi_184775256
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 februari 2019 23:50 schreef L-E het volgende:
Hier ook een kleuter die goed snapt hoe je iemand kan raken met woorden. Als hij boos op me is zegt hij terloops onschuldig: 'Jeetje mam, wat zit je haar slecht vandaag..' :')
Hier ook zo een. “Mama, wanneer ga jij eigenlijk weer naar de kapper?”. Ik: Hoezo? J: “Nou, het wordt wel weer eens tijd” :( en bedankt...
pi_184784141
Wat subtiel. De mijne is vooral haatdragend en moordlustigals ze boos is.

Ik wou dat er lava was, dan stond alles in brand en jij ook!

Ik wou dat ik kon toveren dan toverde ik iedereen weg behalve mijzelf.

Om maar wat te noemen. En ze ziet er nog wel zo schattig uit ;(
pi_184850020
's Avonds niet willen slapen en smorgens met geen stok uit bed te krijgen... Om vervolgens daarna alles in slow motion te doen... Wat een gedoe zijn die ochtenden :)
  woensdag 6 februari 2019 @ 09:20:25 #196
231121 Sylver_
Gooi mielies!
pi_184850109
Ah, toch een voordeel aan vroege vogels. Als je om 05.30u opstaat heb je alle tijd! *O* :O :{

Zou zo leuk zijn als ze gewoon doordeweeks op tijd wakker zijn in het weekend dan uitslapen tot een uur of 9 :P
Ignorance is bliss, but knowledge is power.
pi_184850179
quote:
1s.gif Op woensdag 6 februari 2019 09:20 schreef Sylver_ het volgende:
Ah, toch een voordeel aan vroege vogels. Als je om 05.30u opstaat heb je alle tijd! *O* :O :{

Zou zo leuk zijn als ze gewoon doordeweeks op tijd wakker zijn in het weekend dan uitslapen tot een uur of 9 :P
Zijn ze uit zichzelf zo vroeg wakker? Of gaat dan de wekker? Ik las laatst hier een paar dames die doordeweeks elke ochtend vaste prik zo vroeg uit bed gaan.

Ik hoef daar trouwens niet mee aan te komen.... Half 8 is hier al een drama, laat staan half 6.
pi_184850183
quote:
1s.gif Op woensdag 6 februari 2019 09:20 schreef Sylver_ het volgende:
Ah, toch een voordeel aan vroege vogels. Als je om 05.30u opstaat heb je alle tijd! *O* :O :{

Zou zo leuk zijn als ze gewoon doordeweeks op tijd wakker zijn in het weekend dan uitslapen tot een uur of 9 :P
+1 op dit... doordeweeks prima, maar in de weekenden best taai.

Mag ik jullie mening vragen over het volgende. De jongens slapen sinds een paar weken samen in één bed. Best wel krap dus. Nu willen ze graag samen op een kamer in een stapelbed. Ze worden bijna 5 en ik zou als we het doen gaan voor een ikea kura bed die ik dan zelf wil schilderen e.d. Maar... ik twijfel een beetje ivm eventueel eraf vallen. Niet tijdens het slapen, maar vooral omdat ze af en toe nogal ehhm lomp gedrag vertonen. :') De kura is 116cm hoog, dus niet enorm hoog, maar toch. Zouden jullie zoiets aandurven?
pi_184850231
quote:
1s.gif Op woensdag 6 februari 2019 09:27 schreef _NIKKI_ het volgende:

[..]

+1 op dit... doordeweeks prima, maar in de weekenden best taai.

Mag ik jullie mening vragen over het volgende. De jongens slapen sinds een paar weken samen in één bed. Best wel krap dus. Nu willen ze graag samen op een kamer in een stapelbed. Ze worden bijna 5 en ik zou als we het doen gaan voor een ikea kura bed die ik dan zelf wil schilderen e.d. Maar... ik twijfel een beetje ivm eventueel eraf vallen. Niet tijdens het slapen, maar vooral omdat ze af en toe nogal ehhm lomp gedrag vertonen. :') De kura is 116cm hoog, dus niet enorm hoog, maar toch. Zouden jullie zoiets aandurven?
Wij hebben een hoek stapelbed nu. Één vd 2 absoluut niet geschikt voor bovenop slapen. De ander geen probleem. Bij twijfel zou ik dat voorlopig nog niet doen.

De afgelopen twee jaar sliepen ze in een tweepersoonsbed. Vonden ze heerlijk en zelf vond ik dat ook heel gezellig voor voorlezen en zo. Mis het.
Met een meidenkwartet
  woensdag 6 februari 2019 @ 09:32:01 #200
231121 Sylver_
Gooi mielies!
pi_184850242
quote:
1s.gif Op woensdag 6 februari 2019 09:26 schreef Sunshine1982 het volgende:

[..]

Zijn ze uit zichzelf zo vroeg wakker? Of gaat dan de wekker? Ik las laatst hier een paar dames die doordeweeks elke ochtend vaste prik zo vroeg uit bed gaan.

Ik hoef daar trouwens niet mee aan te komen.... Half 8 is hier al een drama, laat staan half 6.
Nee, uit zichzelf idd. De wekker staat op 07.00u. In 5,5 jaar tijd ooit 1 keer gehaald en dat was omdat ze ziek was :P
Ignorance is bliss, but knowledge is power.
  woensdag 6 februari 2019 @ 09:33:36 #201
231121 Sylver_
Gooi mielies!
pi_184850260
quote:
1s.gif Op woensdag 6 februari 2019 09:27 schreef _NIKKI_ het volgende:

[..]

+1 op dit... doordeweeks prima, maar in de weekenden best taai.

Mag ik jullie mening vragen over het volgende. De jongens slapen sinds een paar weken samen in één bed. Best wel krap dus. Nu willen ze graag samen op een kamer in een stapelbed. Ze worden bijna 5 en ik zou als we het doen gaan voor een ikea kura bed die ik dan zelf wil schilderen e.d. Maar... ik twijfel een beetje ivm eventueel eraf vallen. Niet tijdens het slapen, maar vooral omdat ze af en toe nogal ehhm lomp gedrag vertonen. :') De kura is 116cm hoog, dus niet enorm hoog, maar toch. Zouden jullie zoiets aandurven?
Lastig.. Voor mijn kleuter wel, maar die is extreem voorzichtig.

Zou een tweepersoonsbed of een twijfelaar eventueel passen?
Ignorance is bliss, but knowledge is power.
pi_184850284
Ik zou dan bang zijn dat ze ook samen willen slapen boven in het stapelbed. Samen in bed is mi toch wel anders dan in een stapelbed.

Wij hadden de bedden tegen elkaar aan staan. Wel eigen bed maar ook dicht bij elkaar. En ook de mogelijkheid om gewoon te splitsen als ze dat willen.
pi_184851187
Het gaat de jongens vooral om het samen in één kamer slapen. Tot een paar weken geleden lagen ze ieder op een eigen kamer en dat ging altijd prima. Tot ze de gezelligheid van samen slapen ontdekten en nu willen ze niet meer anders. :D Waar ik had gedacht dat het dan continue keten zou worden blijkt dat in de praktijk enorm mee te vallen.

Bedden naast elkaar of één groot bed is niet echt een optie omdat er dan wel heel erg weinig ruimte overblijft in de kamer. En we hebben 2 jaar terug goede matrassen gekocht waardoor ik het heel zonde vind om die nu weg te moeten doen. :@

Ruzie over wie boven mag liggen komt er denk ik niet, want ze hebben besloten dat ze om de beurt boven gaan. T en S kennende gaat dat dan wel goedkomen. O+

Nu alleen nog een manier bedenken om het wel veilig te houden/maken.
pi_184851241
Misschien een extra valbeveiliging boven? En duidelijke afspraken over in het bovenbed spelen?
pi_184851334
misschien die groene gym-mat (oid) van de ikea eronder leggen voor het begin. Als ze dan vallen is het minder erg en die kan je dan na een tijd weghalen als het goed gaat.
Hier heeft W sinds ze 5 was ook zo n bed. Was alleen even tricky toen ze samen slapen hier ook even heel gezellig vonden en ze midden in de nacht broertje van 3 ophaalde ombij haar te slapen.. (inmiddels vind ze dat ie te lang blijft kletsen en haar wakker houdt, dus hij mag niet meer 😂)
  woensdag 6 februari 2019 @ 10:58:09 #206
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_184851551
quote:
1s.gif Op woensdag 6 februari 2019 10:36 schreef _NIKKI_ het volgende:
Bedden naast elkaar of één groot bed is niet echt een optie omdat er dan wel heel erg weinig ruimte overblijft in de kamer.
Maar in de andere kamer komt er dan toch extra ruimte vrij omdat daar een bed weg gaat? Ik zou één slaapkamer doen, met twee bedden, en dan nog een speelkamer.
Mijnessen sliepen op vakantie samen en willen dat thuis eigenlijk ook. Gaan we doen als de jongste wat ouder is en ze het dan nog steeds willen. Ik vind het eigenlijk wel heel gezellig en knus O+.
KuikenGuppy
pi_184851813
quote:
1s.gif Op woensdag 6 februari 2019 10:58 schreef Burdie het volgende:

[..]

Maar in de andere kamer komt er dan toch extra ruimte vrij omdat daar een bed weg gaat? Ik zou één slaapkamer doen, met twee bedden, en dan nog een speelkamer.
Mijnessen sliepen op vakantie samen en willen dat thuis eigenlijk ook. Gaan we doen als de jongste wat ouder is en ze het dan nog steeds willen. Ik vind het eigenlijk wel heel gezellig en knus O+.
In mijn hoofd is een slaapkamer pas af als er een bed/kast/speelgoed staat. Dat klinkt misschien heel zwart wit, maar ik heb in de kamer van T op dit moment alleen een bed staan omdat de kamer maar 4m2 is en daar erger ik me al sinds de situatie zo is aan. :@ Ik vind het daardoor heel ongezellig aanvoelen, ondanks dat de kamer echt wel gezellig is aangekleed.
  woensdag 6 februari 2019 @ 11:16:02 #208
311825 snoenk
heeft een hondenleven
pi_184851869
O slaapt ook in een hoog bed, helemaal door man gemaakt O+
Is flink hoog, ik kan haar op m'n tenen nog net een kus geven :')
We hebben zoals je ziet er wel zo een uitvalbescherming van de ikea opgezet
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Komt nog wel wat aankleding bij in vorm van plantenbakken en gordijntjes

[ Bericht 5% gewijzigd door snoenk op 06-02-2019 11:21:41 ]
  woensdag 6 februari 2019 @ 11:22:02 #209
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_184851947
quote:
1s.gif Op woensdag 6 februari 2019 11:12 schreef _NIKKI_ het volgende:

[..]

In mijn hoofd is een slaapkamer pas af als er een bed/kast/speelgoed staat. Dat klinkt misschien heel zwart wit, maar ik heb in de kamer van T op dit moment alleen een bed staan omdat de kamer maar 4m2 is en daar erger ik me al sinds de situatie zo is aan. :@ Ik vind het daardoor heel ongezellig aanvoelen, ondanks dat de kamer echt wel gezellig is aangekleed.
En twee hoogslapers tegen elkaar? Kunnen ze er onder gewoon nog spelen.
KuikenGuppy
pi_184851965
B slaapt in de Flexa verhoogde halfhoogslaper met uitvalbeveiliging. B is best wild, maar dat gaat hartstikke goed. We hebben er voor ons zelf een trapje van Ikea naast gezet zodat we makkelijk bij hem kunnen. Als Juul groter is, wil hij er een bed onder voor haar. Dat gaat vast nog veranderen :D Het Flexa bed is duur, maar wel heel stevig en kan uitgebouwd worden, maar ook weer terug naar een gewoon bed, of naar een echte hoogslaper etc. Dat was voor ons wel een pre.

Mag ik jullie advies? B slaapt nog steeds met een luier 's nachts. Dat vinden wij op zich geen probleem maar hij wel. Bij het avondeten om 17:30 krijgt hij voor het laatst drinken. Voordat hij naar bed gaat is hij nog minstens 2 keer gaan plassen. Rond 22:00 laten we hem ook nog plassen.

MAAR sinds 2 weken hebben we sowieso een 'plasprobleem', hij plast gemiddeld 1 a 2 keer per dag in zijn onderbroek. Hij zegt dat eigenlijk nooit, het is de geur of de vlek die hem verraadt. Het gebeurt tijdens het spelen, tijdens het eten etc. We vragen op vaste momenten of hij moet plassen en dat is al gewijzigd in hem gewoon naar de wc sturen. Fysiek kan hij het prima, hij is gewoon laks en lui.
We willen weer met stickers gaan werken, een sticker per ochtend of middag zonder ongelukjes. Na een bepaald aantal weken, mag hij een Lego pakketje halen wat hij al heel lang wil hebben.

Of denken we daarmee te makkelijk? Wie heeft er ervaring mee? Of gouden tips?
pi_184852296
Mijn oudste had dat ook, en af en toe nog steeds. Hij gaat dan teveel op in zijn spel. Toch is het niet direct onwil/luiheid maar gewoon verkeerde prioriteiten. Bij ons werkte het om hem regelmatig naar het toilet te sturen. Stickers zou bij ons niet werken, hij zou intens verdrietig worden als het niet zou lukken. En 2 zusjes die dan ook maar in hun broek zouden plassen om ook stickers en een cadeautje te kunnen krijgen :')
pi_184852631
quote:
2s.gif Op woensdag 6 februari 2019 11:42 schreef Kyara het volgende:
Mijn oudste had dat ook, en af en toe nog steeds. Hij gaat dan teveel op in zijn spel. Toch is het niet direct onwil/luiheid maar gewoon verkeerde prioriteiten. Bij ons werkte het om hem regelmatig naar het toilet te sturen. Stickers zou bij ons niet werken, hij zou intens verdrietig worden als het niet zou lukken. En 2 zusjes die dan ook maar in hun broek zouden plassen om ook stickers en een cadeautje te kunnen krijgen :')
Hij is ook in staat om 'Nee, mama ik hoef niet te plassen, echt niet' 30 seconden later in zijn broek te plassen.
Wij sturen hem nu dus naar de wc voor het eten, bij thuiskomen uit school, voordat we op de fiets of in de auto stappen etc. Maar toch gebeurt het regelmatig.
pi_184852838
Hier was het juist op de momenten dat hij rustig en geconcentreerd aan het spelen was zaak om hem naar de wc te sturen.
pi_184853308
goed idee
pi_184853605
een paar maanden geleden hebben we het bed van S. ook omgekeerd. Tot nog toe gaat het goed, ze is ook vrij wild en we blijven zeggen dat ze niet over het bed zelf moet lopen/springen/rennen maar ik heb geen idee hoe zich dat uit als wij naar beneden gaan natuurlijk :')
pi_184854736
Kyara, dat is een hele goede, zo simpel, maar wij denken daar dan dus niet aan. :@
pi_184855954
Hier gaat mijn zesjarige ook binnenkort naar een halve hoogslaper. Goede tip van de uitvalbeveiliging.

Vanmorgen een beetje net geen kleuterdrama. Van kwart over zeven tot acht uur alleen maar boos aan het zijn. En toen kreeg ik ook nog bericht dat de school dicht was, omdat de verwarming en licht het niet deden. :D
Maar echt een gezellige ochtend nadat de bui over was. Met een gemeende sorry van dochterlief. O+
pi_184874793
Pasongelukjes - check. Ze wil dan t spel niet verlaten. Vooral op het kdv, dan gaat t spel zo snel verder, dat ze t niet wil verlaten. Lastig wel.

Verder heeft ze een stevige buikgriep, maar wel eetlust. Dus ze eet al de hele dag te veel en mikt het er daarna weer uit. Lekkah 😖
pi_184881213
quote:
0s.gif Op woensdag 6 februari 2019 11:23 schreef exode het volgende:
B slaapt in de Flexa verhoogde halfhoogslaper met uitvalbeveiliging. B is best wild, maar dat gaat hartstikke goed. We hebben er voor ons zelf een trapje van Ikea naast gezet zodat we makkelijk bij hem kunnen. Als Juul groter is, wil hij er een bed onder voor haar. Dat gaat vast nog veranderen :D Het Flexa bed is duur, maar wel heel stevig en kan uitgebouwd worden, maar ook weer terug naar een gewoon bed, of naar een echte hoogslaper etc. Dat was voor ons wel een pre.

Mag ik jullie advies? B slaapt nog steeds met een luier 's nachts. Dat vinden wij op zich geen probleem maar hij wel. Bij het avondeten om 17:30 krijgt hij voor het laatst drinken. Voordat hij naar bed gaat is hij nog minstens 2 keer gaan plassen. Rond 22:00 laten we hem ook nog plassen.

MAAR sinds 2 weken hebben we sowieso een 'plasprobleem', hij plast gemiddeld 1 a 2 keer per dag in zijn onderbroek. Hij zegt dat eigenlijk nooit, het is de geur of de vlek die hem verraadt. Het gebeurt tijdens het spelen, tijdens het eten etc. We vragen op vaste momenten of hij moet plassen en dat is al gewijzigd in hem gewoon naar de wc sturen. Fysiek kan hij het prima, hij is gewoon laks en lui.
We willen weer met stickers gaan werken, een sticker per ochtend of middag zonder ongelukjes. Na een bepaald aantal weken, mag hij een Lego pakketje halen wat hij al heel lang wil hebben.

Of denken we daarmee te makkelijk? Wie heeft er ervaring mee? Of gouden tips?
Bij ons werkten de stickers wel. Hoe onpedagogisch ook. Vooral omdat hij er echt niks om gaf als t mis ging, en om een cadeautje gaf hij wel (lego ook). 1 keer verdriet gehad om t broekplassen in de stickerpweiode, en toen mocht hij dus gewoon een sticker plakken (hij kon niet meer naar de wc voor de taxi naar de bso kwam, en daar redde hij net de wc niet).

Sinds het stickers plakken (nu een maand of twee geleden) nog maar 1 keer een ongelukje gehad.
Kwak
pi_184912067
Bedankt voor het meedenken! Ik vind het lastig, gisteren begonnen met stickers plakken, 3 onglukjes (thuis) en er vervolgens over liegen. Vanochtend ook weer een ongelukje. We gaan het aankijken de komende dagen in ieder geval.
pi_184921687
Hoer hetzelfde met plassen. Meestal juist nadat ik gevraagd heb of hij moet plassen. Als ik dan vraag waarom hij niet naar de wc was gegaan toen ik het vroeg zegt hij vaak “ik moest niet nodig”. Ik denk dat hier het probleem vooral ligt dat pas gaat plassen zodra hij nodig moet en niet zodra hij normale aandrang tot plassen heeft.

Ik heb hulp nodig. Verjaardagsfeestjes!
J is bijna 5, een feestje natuurlijk :').
Nu zitten we een beetje met wat. Eigenlijk wil ik niet weg met kinderen want net een verse baby en kleuters zijn vaak na 30 min wel uitgekeken op een activiteit (dat is nog lang :+ ).
Zijn vriendje had dus een feestje waarbij ze gingen bowlen en dat vond incl de jarige na 20 min wel leuk geweest.
Ik dacht aan een feestje thuis. Met een bruisbal maken oid, Jibs is dol op bruisballen en zo geef je ook nog iets mee naar huis. Pannenkoeken versieren, eten en naar huis.
Is dat een beetje feestje waardig? Of denk ik te simpel?
♥ J & S
pi_184921831
quote:
1s.gif Op zaterdag 9 februari 2019 19:24 schreef klaprooss het volgende:
Hoer hetzelfde met plassen. Meestal juist nadat ik gevraagd heb of hij moet plassen. Als ik dan vraag waarom hij niet naar de wc was gegaan toen ik het vroeg zegt hij vaak “ik moest niet nodig”. Ik denk dat hier het probleem vooral ligt dat pas gaat plassen zodra hij nodig moet en niet zodra hij normale aandrang tot plassen heeft.

Ik heb hulp nodig. Verjaardagsfeestjes!
J is bijna 5, een feestje natuurlijk :').
Nu zitten we een beetje met wat. Eigenlijk wil ik niet weg met kinderen want net een verse baby en kleuters zijn vaak na 30 min wel uitgekeken op een activiteit (dat is nog lang :+ ).
Zijn vriendje had dus een feestje waarbij ze gingen bowlen en dat vond incl de jarige na 20 min wel leuk geweest.
Ik dacht aan een feestje thuis. Met een bruisbal maken oid, Jibs is dol op bruisballen en zo geef je ook nog iets mee naar huis. Pannenkoeken versieren, eten en naar huis.
Is dat een beetje feestje waardig? Of denk ik te simpel?
Wat ik geleerd heb bij Jan zijn feestje toen hij 5 werd, zorg dat je wat achter de hand hebt om te doen. Ik had thema Ninjago met sensei snor plakken als ezeltje steekje, blikgooien, Pinata meppen, start was broodje knaks (was vanuit school) en halverwege cupcakes versieren en ze spelen vooral.

Teun krijgt thema Pokémon. Blikgooien Pikachu staart plakken, met mooi weer klos en zaklopen en vooral ik gooi de trampoline open.
Cupcakes versieren en evt voetbal mee en ga lekker op het veld spelen
Ik heb Pokémon pluche ballen en kleine pokemon knuffels via AliExpress besteld ze krijgen op het einde de pokebal mee, een klein Pokémon knuffeltje en oorkonde Pokémon trainer mee
pi_184921878
Bij Jan zijn 6de verjaardag ben ik naar monkeytown gegaan
  zaterdag 9 februari 2019 @ 19:36:07 #224
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_184921963
Wij doen het ook thuis, Klap. Ik wilde een speurtocht uitzetten. Cakejes versieren, cadeaus verstoppen/zoeken, poffertjes eten, dan is zo'n middag denk ik al weer snel vol.
Er is ook een topic trouwens! OUD / De wereld van kinderfeestjes... #3
KuikenGuppy
  zaterdag 9 februari 2019 @ 19:37:30 #225
129664 mousemicky
zeg maar MM...
pi_184921983
Call me lazy, maar wij zijn wèl twee keer weggegaan (5e en 6e verjaardag dus). Eerste keer zand- en water binnenspeeltuin, tweede keer boerderijfeest met speeltuin. Kinderen met moeite na 3 uur mee naar huis gekregen, dus zo snel hadden ze t niet gezien ;).

Ik had gewoon niet zo'n zin in 6 drukke kleuters in huis die ik zelf moest entertainen op een mogelijk regenachtige winterdag.
  zaterdag 9 februari 2019 @ 19:47:22 #226
56471 pinquit
oh my lama!
pi_184922172
Zand en water binnenspeeltuin? Dat klinkt tof O+ waar zit dat?
erf de ogen van je kind - kijk erdoor
pi_184922351
Thnx burd! Dat wist ik niet :+ idd zo’n soort feestje doen wij ook denk ik.

Gootsteen, hier ook Pokémon! Idd met een Pikachu staart, pokemon bruisbal of sleutelhanger maken, misschien een speurtocht door de straat om Pokemons te zoeken. En pannenkoeken want pannenkoeken O+

Thnx voor jullie reacties! Als ze wat ouder zijn vlucht ik het huis uit voor feestjes maar nu trek ik dat nog wel denk :D
♥ J & S
  zaterdag 9 februari 2019 @ 20:05:52 #228
129664 mousemicky
zeg maar MM...
pi_184922591
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 februari 2019 19:47 schreef pinquit het volgende:
Zand en water binnenspeeltuin? Dat klinkt tof O+ waar zit dat?
Liempde (NB): www.goudenwoud.nl
pi_184922900
quote:
1s.gif Op zaterdag 9 februari 2019 19:55 schreef klaprooss het volgende:
Thnx burd! Dat wist ik niet :+ idd zo’n soort feestje doen wij ook denk ik.

Gootsteen, hier ook Pokémon! Idd met een Pikachu staart, pokemon bruisbal of sleutelhanger maken, misschien een speurtocht door de straat om Pokemons te zoeken. En pannenkoeken want pannenkoeken O+

Thnx voor jullie reacties! Als ze wat ouder zijn vlucht ik het huis uit voor feestjes maar nu trek ik dat nog wel denk :D
gootsteen _O- zo leuk die autocorrectie. Vriendin krijgt bij mijn naam houtskeletbouw _O-

Bij ons ga ik de pokeballen en Pokémon knuffels gebruiken dat je bij moet zaklopen en je Pokémon moet op halen, blikgooien met de pokeballen, doe een Pokémon na met hele grote poten (heb loopklossen in de vorm van dino voeten) en met de pokeballen je Pokémon "vangen" dus raken ofzo
Twijfel nog of ik een Pinata ga maken denk het niet. Mijn hoop is zoooo op mooi weer half april dus trampoline open gooien en lekker naar buiten. Dan kun je ook de dingen doen in een van de speeltuintjes op het woonerf of het voetbalveldje naast het huis
pi_184930618
quote:
1s.gif Op zaterdag 9 februari 2019 20:16 schreef Goitske het volgende:

[..]

gootsteen _O- zo leuk die autocorrectie. Vriendin krijgt bij mijn naam houtskeletbouw _O-

Bij ons ga ik de pokeballen en Pokémon knuffels gebruiken dat je bij moet zaklopen en je Pokémon moet op halen, blikgooien met de pokeballen, doe een Pokémon na met hele grote poten (heb loopklossen in de vorm van dino voeten) en met de pokeballen je Pokémon "vangen" dus raken ofzo
Twijfel nog of ik een Pinata ga maken denk het niet. Mijn hoop is zoooo op mooi weer half april dus trampoline open gooien en lekker naar buiten. Dan kun je ook de dingen doen in een van de speeltuintjes op het woonerf of het voetbalveldje naast het huis
Shoot die Zie ik nu pas _O- !
Oh wat leuk! Ik zag ook idd iets van bewegingskaarten voorbijkom, leuk idee! Hier is het feestje eind deze maand dus dat is standaard bagger weer :+
♥ J & S
pi_184931703
quote:
1s.gif Op zaterdag 9 februari 2019 19:24 schreef klaprooss het volgende:
Hoer hetzelfde met plassen. Meestal juist nadat ik gevraagd heb of hij moet plassen. Als ik dan vraag waarom hij niet naar de wc was gegaan toen ik het vroeg zegt hij vaak “ik moest niet nodig”. Ik denk dat hier het probleem vooral ligt dat pas gaat plassen zodra hij nodig moet en niet zodra hij normale aandrang tot plassen heeft.

Ik heb hulp nodig. Verjaardagsfeestjes!
J is bijna 5, een feestje natuurlijk :').
Nu zitten we een beetje met wat. Eigenlijk wil ik niet weg met kinderen want net een verse baby en kleuters zijn vaak na 30 min wel uitgekeken op een activiteit (dat is nog lang :+ ).
Zijn vriendje had dus een feestje waarbij ze gingen bowlen en dat vond incl de jarige na 20 min wel leuk geweest.
Ik dacht aan een feestje thuis. Met een bruisbal maken oid, Jibs is dol op bruisballen en zo geef je ook nog iets mee naar huis. Pannenkoeken versieren, eten en naar huis.
Is dat een beetje feestje waardig? Of denk ik te simpel?
Er is een topicje over hoor!
Ik ben er ook niet zo in thuis. Brrrr. :@
OUD / De wereld van kinderfeestjes... #3
pi_184931719
quote:
1s.gif Op zaterdag 9 februari 2019 19:36 schreef Burdie het volgende:
Wij doen het ook thuis, Klap. Ik wilde een speurtocht uitzetten. Cakejes versieren, cadeaus verstoppen/zoeken, poffertjes eten, dan is zo'n middag denk ik al weer snel vol.
Er is ook een topic trouwens! OUD / De wereld van kinderfeestjes... #3
Ah, je was me voor. :P
pi_184931763
Ik had het feestje toen ze vijf werd thuis. Ik had wat activiteiten verzonnen. Waarvan we er drie (eierkoeken versieren, taart en cadeaus uitpakken) hebben gedaan. De rest van de middag vermaakten ze zichzelf enorm. O+
pi_184932782
quote:
1s.gif Op zondag 10 februari 2019 02:23 schreef klaprooss het volgende:

[..]

Shoot die Zie ik nu pas _O- !
Oh wat leuk! Ik zag ook idd iets van bewegingskaarten voorbijkom, leuk idee! Hier is het feestje eind deze maand dus dat is standaard bagger weer :+
dat heb ik met Jan, eind oktober is meestal ook niet zo super
pi_184936259
Wij hadden laatst het feestje van I. Ze heeft al een paar feestjes van anderen meegemaakt en die waren meestal ook gewoon thuis, met spelletjes en/of speurtochtjes.
Ik had als thema sprookjes/prinsessen gedaan. Het ging zo:

10:00 - 10:45 donuts versieren, zingen, kaarsjes uitblazen, donuts opeten, cadeautjes uitpakken
10:45 - 11:30 speurtochtje. Ik had er zelf een verhaaltje bij verzonnen, het kwam er op neer dat ze op zoek gingen naar 'magische spiegeltjes'. Laat vooral je eigen fantasie gaan, je kunt kleuters werkelijk alles wijsmaken, ze gaan er helemaal in mee. :D . Ik had een niet al te lange tocht uitgezet, want het was niet echt lekker weer. Maar de kinderen vonden het fantastisch. Gezien de regen kon ik niet werken met krijtpijlen of zoiets. Ze moesten onderweg steeds vragen beantwoorden over sprookjes of kleine opdrachtjes doen (zoals: hinkel naar het voetgangersbord, loop zonder op de lijntjes te komen naar de tweede lantaarnpaal, zoek de gele prullenbak etc). Vlakbij ons huis vonden ze houten spiegeltjes en een doosjes met stickers en steentjes om te beplakken.
11:35-12:00 houten spiegeltjes verven. Daarna had ik in de woonkamer verkleedkleren (voornl prinssesenjurken en voor de jongen die er was een romeins soldatenpak) die ze konden aantrekken, en als ze wilden deed ik make-up bij ze op. We draaiden liedjes uit Elsa en ze gingen lekker spelen en dansen.
12:30 poffertjes eten. We deden de gordijnen dicht, kaarsjes aan en met hun verkleedkleren aan gingen ze aan het 'diner'. We hadden champagne glazen waar ze limonade in kregen voor het feestelijk effect.
13:00 nog spelen, voornl op I's kamer, de spiegeltjes verder afmaken deden ze ook nog, de kinderen werden vanaf dat moment weer opgehaald. De laatste ging om 13:45 weg. Ze mochten natuurlijk het spiegeltje meenemen en verder een tasje met nog een lolly, wat stickers, en een armbandje.

Ik vond het heel gezellig om te doen. Wel expres niet te lang gedaan, want op een gegeven moment worden ze moe en is het genoeg geweest. Ik hoorde later van een moeder dat een vriendinnetje van I het er nog het hele weekend over had gehad. O+ .

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
pi_184939049
Feestjes! Ik hou van feestjes, als ik ze zelf maar niet hoef te organiseren :')

In hoeverre spelen jullie kleuters zelfstandig?
pi_184939490
Zijn er kleuters die zelfstandig spelen? :o
pi_184939986
quote:
1s.gif Op zondag 10 februari 2019 16:34 schreef Sunshine1982 het volgende:
Feestjes! Ik hou van feestjes, als ik ze zelf maar niet hoef te organiseren :')

In hoeverre spelen jullie kleuters zelfstandig?
I kan lang zelf spelen nu: met poppen voornamelijk, gewone poppen, barbiepoppen, poppenhuispoppetjes, en dan veel fantasie erbij, ze bedenkt steeds meer zelf de verhalen. Ze speelt de laatste tijd ook voor het eerst wat langer zelf met playmobile. Verder kan ze heel lang aan tafel zitten kleuren, tekenen, verven, beetje knutselen.

Wat wel zo is: ik doe vaak een suggestie of ik zet bijv expres het poppenhuis op de eettafel, of zet iets anders voor haar neer. Als ze het dan ziet, wil ze er ook graag mee spelen, maar als het gewoon op haar kamer staat of in een hoek of een kast dan 'ziet' ze het niet en denkt ze er ook niet aan ermee te spelen. Met knutselen werkt het ook wel zo. Dan zeg ik: anders ga je dit beplakken? Vervolgens is ze er dan een uur mee zoet of zo. Soms komt ze zelf met een idee, ook leuk. :) . Ik vind het heel fijn hoe dat tegenwoordig gaat, ik heb zelden nog een zeurend kind dat perse wil dat ik meespeel. Spelletjes op de ipad, of liedjes uit Frozen, daar kan ze zich ook lang mee vermaken. :') .

Maar ook hiervoor zal wel gelden dat het per kind verschillend is? In ons oude huis had ze vaak buurmeisjes in de buurt. In ons nieuwe huis is dat niet meer, en ik vreesde een beetje dat ze op zondagmiddagen dan vaak zou gaan zeuren om een speelkameraadje. Maar dat is dus helemaal niet zo, het lijkt juist wel alsof ze het in ons nieuwe huis alleen maar heerlijk vindt om haar eigen gangetje te gaan.
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
  zondag 10 februari 2019 @ 17:41:47 #239
129664 mousemicky
zeg maar MM...
pi_184940616
Hier een peuter (ja, echt) en een kleuter die heel goed zelfstandig kunnen spelen. Thuis makkelijk half uur tot een uur (duplo, lego, knex, clics, auto’s en een heel fantasiespel er om heen), buiten nog veel makkelijker.

Ik ben wel in de buurt voor af en toe een knuffel of het bewonderen van creaties, maar echt meespelen doe ik niet.
pi_184940791
B kan goed zelfstandig spelen als hij zin heeft. Met Lego, met zijn Hotwheels of met zijn overload aan voetbalplaatjes. Wat hij echt heel lamg alleen kan is in de woonkamer voetballen met een stoffen Nijntje blok van zijn zusje. Hij verzint 2 doelen en rent vervolgens 80.000 x op en neer. Er is nog nooit iets gesneufeld.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')