abonnement Unibet Coolblue
pi_173962922
Voordat we verder gaan, eerst even een lijstje van dingen die in vorige delen al heel vaak genoemd zijn, dan hebben we die vast gehad. Deze dingen hoef je dus NIET MEER te vermelden.

De volgende steden/landen hadden/hebben verschillende namen:
Congo / Zaïre
Beijing / Peking
Mumbai / Bombay
Kolkata / Calcutta
Madras / Chennai
Birma / Myanmar
Gorkum / Gorinchem
's-Hertogenbosch / Den Bosch
's-Gravenhage / Den Haag

TV-programma's

- Voor de Bassie & Adriaan-fans onder ons: de rol van Vlugge Japie werd door Bassie gespeeld, en die van de Baron (in het begin) door Adriaan (later door Paul van Gorcum); (ja, echt waar!)

- Wicky de Viking is een jongetje :o Maar zijn stem wordt ingesproken door een vrouw, net als die van Bart Simpson

- Dat 'Tatort' niet de naam is van de hoofdrolspeler uit die serie, maar 'plaats delict' (Tat-Ort) betekent (het 'daad-oord' dus eigenlijk);

-Dat Dolf de kraai uit A.J. Kwak eigenlijk Hitler moet voorstellen.



Afkortingen en merken/logo's

- Horeca staat voor Hotel, Restaurant, Café

- Benelux staat voor België, Nederland, Luxemburg

- De naam van benzinepomp Q8 komt van Kuwait;

- BP heeft zijn oorsprong in British Petroleum, niet in BenzinePomp.

- HEMA: Hollandsche Eenheidsprijzen Maatschappij Amsterdam.

- Tefal: Teflon en Aluminium.

- Lego: afkorting van leg godt, wat Deens is voor speel goed.

- ETOS: Eendracht, Toewijding, Overleg en Samenwerking.

- TESO: Texels Eigen Stoomboot Onderneming.

- Duo Penotti: PEters NOTenindustrie TIlburg.

- PAGE: PApierfabriek GEnnep.

- REMIA: De Rooijs Electrische Melangeer Inrichting Amersfoort.

- CONIMEX: CONserven IMport EXport.

- DAF: van Doornes Aanhangwagen Fabriek.

- AVIKO: De Aardappel Verwerkende Industrie Keppel en Omstreken.

- DELA: Draagt Elkanders Lasten.

- FEBO: Ferdinand Bolstraat in Amsterdam (oprichter J.I.Borst begon in 1941 deze zaak.
Van zijn baas in Ferdinand Bolstraat had hij veel geleerd).

- IKEA: Ingvar Kamprad Elmtaryd Agunnaryd (I.K. is de oprichter. In de E en de A woonde hij).

- JOHMA: JOHan en MArtin (naar de oprichters Johan Schreur en zijn compagnon Martin).

- KING: Kwaliteit In Niets Geëvenaard.

- SLIGRO: Slippens Groothandel.

- SRV: Samen Rationeel Verkopen.

- ZWITSAL: Zwitserse Balsem.

- Dat het sportmerk Asics heet, wat staat voor Anima Sana In Corpore Sano
(een gezonde geest in een gezond lichaam), in plaats van Oasics.

- Dat er 'Disney' in het bekende logo stond, en niet 'Disnep' of 'Gisnep';

- Dat 'rinse' in 'Rinse appelstroop' geen merk of plaatsnaam is, maar 'lichtelijk zuur' betekent

- Brinta is de afkorting van BReakfast INstant TArwe

- Dat het Fila is en niet fils

Logo's
Toblerone, beer in de berg:


Amazon van A tot Z:


NBC is een pauw:


In de ruimte tussen de 'e' en de 'x' zit een pijl:


LG heeft een pacman (of dit origineel het idee was is niet bekend):


In het carrefourlogo zit een witte 'C':


In de ruimte tussen de F en de vlag staat een 1:


Unileverlogo is gemaakt van producten:


Sony vaio. va = variabel, aangegeven met het golfje. Variabel = analoog. IO = 10 = digitaal + "input/output":


Het SUN-logo. UN vormt de S:


En het Enexis logo, bevat zowel de letter "E" als een stekker:


Diversen


- Dat er verschil zit tussen de knoopsluiting van een blouse(L) en overhemd(R); deze zijn gespiegeld.

- Veel mensen kwamen er pas jaaaaaren later achter dat 'Ausfahrt' (in Duitsland) en 'Sortie' (in Frankrijk) géén plaatsnamen zijn, maar gewoon 'uitrit' betekent;

- En dat 'Einbahnstraße' geen straatnaam is, maar gewoon een eenrichtingsweg aanduidt...; ('Waar sta je nu?' 'Ehhh... even kijken... oh, in de Einbahnstraße...!' )

- Dat de wereld vóór de uitvinding van de kleurentelevisie en de kleurenfotografie NIET zwart-wit was...

- Dat er géén nieuwslezers, omroepsters of zelfs hele kinderkoren in je TV-toestel zitten, en dat die jou ook niet kunnen zien als je in de huiskamer staat...;

- Dat de muziek niet elke keer weer live gezongen wordt als je je radio aanzet;

- Oh ja, en dat TVP 'terugvindpost' betekent... en dat het niet zo gewaardeerd wordt als je alleen die afkorting post in een topic, zonder verder zelf wat zinnigs toe te voegen... (hint, hint )

- Dat OP 'openingspost' betekent (eentje zoals deze dus), de eerste reactie daarop een FiPo (First Post) heet, de tweede een SePo (Second Post) en ga zo maar door...

En natuurlijk zijn er dan ook nog woorden die je altijd verkeerd gelezen hebt, zoals bommelding (bom-melding, ja), pollepel, pijpetuitje, en uiteraard ons eigen Fok!woord 'banaanvraag'... Voor dit soort dingen kan je terecht in het topic normale woorden die bij verkeerd lezen raar zijn

Deze OP is hier te vinden.

Game on. ^O^ .
I´m back.
pi_173962983
Van die overhemden vind ik niet heel genderneutraal. Kunnen hier Kamervragen over gesteld worden aub?
pi_173963139
Weer een dingetje in het Engels waar ik nooit bij stil heb gestaan: In-laws zijn alle familieleden-in-law (brother-in-law, mother-in-law etc)

|:(
Mon 'en!
pi_173963365
Ik dacht vroeger altijd dat een bikini alleen het bovenstukje was. En dat als vrouwen hun bikinilijn deden, ze dus hun borsthaar schoren :@
pi_173983869
quote:
1s.gif Op zondag 24 september 2017 13:21 schreef The_Temp het volgende:
Ik dacht vroeger altijd dat een bikini alleen het bovenstukje was. En dat als vrouwen hun bikinilijn deden, ze dus hun borsthaar schoren :@
Haha, aaaw! :D
pi_174057039
Hoe het percentage luchtvochtigheid verband houdt met de condens op de ramen:

quote:
0s.gif Op donderdag 28 september 2017 16:41 schreef Rtificial het volgende:
De oplossing is inderdaad ventileren, juist bij een goed geisoleerd huis, maar zoals eerder al gemeld, 70% is geen echt probleem, als de temperatuur hoog genoeg is. Bij 70% luchtvochtigheid en een luchttemperatuur van 20 graden ligt het dauwpunt op 14.4 graden. In een goed geïsoleerd huis zullen je muren die temperatuur nooit krijgen, dus heb je geen condensprobleem.

:o duh |:(
Somebody that I used to know
pi_174057259
Maar is de zee dan 100% luchtvochtigheid?

Dat snap ik nog steeds niet
pi_174057384
quote:
0s.gif Op donderdag 28 september 2017 18:52 schreef WodanIsGroot het volgende:
Maar is de zee dan 100% luchtvochtigheid?

Dat snap ik nog steeds niet
Luchtvochtigheid is de hoeveelheid vocht die in de lucht zit. Aangezien de zee geen lucht is, is "luchtvochtigheid van de zee" dus niet bestaand.
Acquisitie n.a.v. deze post wordt niet op prijs gesteld.
Don't you see going to heaven is just in the thought that you might?
As an on-line radio program grows longer, the probability of a German song approaches 1.
pi_174057429
quote:
0s.gif Op donderdag 28 september 2017 19:00 schreef spijkerbroek het volgende:

[..]

Luchtvochtigheid is de hoeveelheid vocht die in de lucht zit. Aangezien de zee geen lucht is, is "luchtvochtigheid van de zee" dus niet bestaand.
In de zee noemt men dat waterluchtigheid?:p
pi_174057462
quote:
1s.gif Op donderdag 28 september 2017 19:01 schreef WodanIsGroot het volgende:
In de zee noemt men dat waterluchtigheid?:p
Nee, men noemt het "nat" :+
Acquisitie n.a.v. deze post wordt niet op prijs gesteld.
Don't you see going to heaven is just in the thought that you might?
As an on-line radio program grows longer, the probability of a German song approaches 1.
pi_174057759
quote:
0s.gif Op donderdag 28 september 2017 18:52 schreef WodanIsGroot het volgende:
Maar is de zee dan 100% luchtvochtigheid?

Dat snap ik nog steeds niet
100% luchtvochtigheid betekent gewoon dat de lucht geheel verzadigd is en niet méér vocht op kan nemen.
Vergelijk het met een kop thee en suiker. Je kunt niet oneindig suiker blijven toevoegen; op een gegeven moment lost het niet meer op. Je hebt dan een vloeistofsuikerheid (??) van 100% maar hebt geen kopje met 100% suiker en dus ook niet één grote suikerbonk.
  donderdag 28 september 2017 @ 19:51:39 #12
377024 Quotidien
fetchez la vache
pi_174058618
quote:
7s.gif Op donderdag 28 september 2017 19:14 schreef Waterdrinker het volgende:

[..]

100% luchtvochtigheid betekent gewoon dat de lucht geheel verzadigd is en niet méér vocht op kan nemen.
Vergelijk het met een kop thee en suiker. Je kunt niet oneindig suiker blijven toevoegen; op een gegeven moment lost het niet meer op. Je hebt dan een vloeistofsuikerheid (??) van 100% maar hebt geen kopje met 100% suiker en dus ook niet één grote suikerbonk.
Wow dankje, nu weet ik weer wat voor een leuk scheikunde juffrouw in de tweede had O+
Ik ben nie hier voor de pingpong te schpelen
pi_174060052
quote:
0s.gif Op donderdag 28 september 2017 19:51 schreef Quotidien het volgende:

[..]

Wow dankje, nu weet ik weer wat voor een leuk scheikunde juffrouw in de tweede had O+
En daarom herinner je je weinig meer van de inhoud.

Gelukkig zijn we hier met een heleboel lelijke mensen om je te kunnen helpen.
  maandag 2 oktober 2017 @ 16:25:00 #14
11798 Rtificial
[ahr-tuh-fish-uhl]
pi_174140900
quote:
2s.gif Op donderdag 28 september 2017 18:40 schreef Postbus100 het volgende:
Hoe het percentage luchtvochtigheid verband houdt met de condens op de ramen:

[..]

:o duh |:(
Wat leuk om in dit topic gekwoot te worden :D Is al lang geleden dat ik hier nog eens gelurkt heb :)
  Moderator maandag 2 oktober 2017 @ 16:26:08 #15
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_174140930
quote:
0s.gif Op donderdag 28 september 2017 19:51 schreef Quotidien het volgende:

[..]

Wow dankje, nu weet ik weer wat voor een leuk scheikunde juffrouw in de tweede had O+
:D en had ze een hoge luchtvochtigheid ;)
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
pi_174141002
quote:
1s.gif Op donderdag 28 september 2017 20:51 schreef Beathoven het volgende:

[..]

En daarom herinner je je weinig meer van de inhoud.

Gelukkig zijn we hier met een heleboel lelijke mensen om je te kunnen helpen.
:D _O-

quote:
0s.gif Op maandag 2 oktober 2017 16:25 schreef Rtificial het volgende:

[..]

Wat leuk om in dit topic gekwoot te worden :D Is al lang geleden dat ik hier nog eens gelurkt heb :)
En jij bedankt voor je heldere uitleg! Stond vanmorgen na het douchen voor een beslagen spiegel toen ik opnieuw aan je verhaal moest denken en ging beredeneren dat de afzuiger aan moest / deur open om de luchtvochtigheid naar beneden te krijgen en zo de spiegel schoon te maken. Ja, echt nuttige kennis! :D

quote:
2s.gif Op maandag 2 oktober 2017 16:26 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]

:D en had ze een hoge luchtvochtigheid ;)
Nee, gewoon een hoge vochtigheid o|O
Somebody that I used to know
  Moderator maandag 2 oktober 2017 @ 16:29:47 #17
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_174141015
quote:
2s.gif Op maandag 2 oktober 2017 16:29 schreef Postbus100 het volgende:

[..]

:D _O-

[..]

En jij bedankt voor je heldere uitleg! Stond vanmorgen na het douchen voor een beslagen spiegel toen ik opnieuw aan je verhaal moest denken en ging beredeneren dat de afzuiger aan moest / deur open om de luchtvochtigheid naar beneden te krijgen en zo de spiegel schoon te maken. Ja, echt nuttige kennis! :D

[..]

Nee, gewoon een hoge vochtigheid o|O
Dus daarom ook een hoge luchtvochtigheid om haar heen... :D
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
pi_174141052
quote:
2s.gif Op maandag 2 oktober 2017 16:29 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]

Dus daarom ook een hoge luchtvochtigheid om haar heen... :D
:+
Somebody that I used to know
pi_174141503
quote:
2s.gif Op maandag 2 oktober 2017 16:29 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]

Dus daarom ook een hoge luchtvochtigheid om haar heen... :D
Sopsopsop tijdens de les? :')
  dinsdag 3 oktober 2017 @ 20:58:09 #20
78780 deedeetee
rustig doorgaan met ademhalen
pi_174175135
Altijd gedacht dat met * kegelvorm * men deze kegels bedoelde.


Heb me dus vaker verbaast dat dit niet leek te kloppen. Las vandaag in een boek over chinezen die op het land werken met kegelvormige hoeden op en toen toch maar eens ff gegoogled, want ik wist wat voor hoofddeksel er daar gedragen wordt. :@

Dit is dus de kegel die men bedoelt als er over kegelvorm wordt gesproken :


LOL hoe heb ik dat nu niet eerder kunnen begrijpen ? :o
Ga fietsen jij !! ikke niet hoor..
pi_174195927
Eentje die ik me laatst herinnerde: toen ik nog een klein bloempjuh was, dacht ik dat de uitroep 'sound of a bitch' was, ipv 'son'. O+
Mon 'en!
pi_174196858
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 oktober 2017 20:58 schreef deedeetee het volgende:
Altijd gedacht dat met * kegelvorm * men deze kegels bedoelde.

[ afbeelding ]
Heb me dus vaker verbaast dat dit niet leek te kloppen. Las vandaag in een boek over chinezen die op het land werken met kegelvormige hoeden op en toen toch maar eens ff gegoogled, want ik wist wat voor hoofddeksel er daar gedragen wordt. :@

Dit is dus de kegel die men bedoelt als er over kegelvorm wordt gesproken :
[ afbeelding ]

LOL hoe heb ik dat nu niet eerder kunnen begrijpen ? :o
Je zit er ook weer niet zo ver naast.

De kegels om mee te kegelen waren oorspronkelijk kegelvormig. Althans, dat was in Nederland het geval.

Zie de oorspronkelijke kegels op dit schilderij van Jan Steen. (Grote versie op wikipedia)



Vandaar de naam kegelen in Nederland.
pi_174201847
Als luisteraar van Just A Minute: dat 'Minute' in 'Minute Waltz' niet de 'minuut'-betekenis heeft, maar de 'heel klein'-betekenis :o In het Nederlands noemen we het ook de Minutenwals, ook al is het nooit de bedoeling geweest dat het in een minuut gespeeld wordt.

Chopin zou geïnspireerd zijn door een klein hondje dat met zijn staart speelde, en de eigenlijke titel is 'Valse du Petit Chien'; 'Wals van een kleine hond'.
pi_174201890
Misschien heet een minuut daarom wel een minuut :+
Somebody that I used to know
pi_174203085
Het komt inderdaad - samen met de boogminuut - uit het Latijn; 'pars minuta prima', 'eerste kleine deel'. Het woord seconde is afgeleid van 'pars minuta seconda' - 'tweede kleine deel' (als in 'het kleine deel van het kleine deel' - er was ook nog een derde kleine deel voor 1/60ste van een seconde).

Maar waar 'second' in alle betekenissen dezelfde klank heeft, hebben minuut-minute en klein-minute twee verschillende uitspraken, en nagenoeg iedereen gebruikt dus die eerste versie voor de wals. Deels omdat de minuut-minute natuurlijk veel meer alledaags is, maar ook omdat er dus een misvatting heerst dat de wals een minuut duurt of in een minuut gespeeld moet worden :P

[ Bericht 0% gewijzigd door Dingest op 05-10-2017 02:20:34 ]
pi_174203310
quote:
Maar waar 'second' in alle betekenissen dezelfde klank heeft, hebben minuut-minute en klein-minute twee verschillende uitspraken, en nagenoeg iedereen gebruikt dus die eerste versie. Deels omdat de minuut-minute natuurlijk veel meer alledaags is, maar ook omdat er dus een misvatting heerst dat de wals een minuut duurt of in een minuut gespeeld moet worden :P
Heb je het nu over de uitspraak in het Engels? Want het woord 'minute' wordt wel degelijk verschillend uitgesproken afhankelijk van de betekenis in het Engels in mijn ervaring. Of bedoelde je de uitspraak in de specifieke wals titel? Want dan heb ik niks gezegd.
pi_174203543
quote:
14s.gif Op donderdag 5 oktober 2017 01:33 schreef dodoria het volgende:

[..]

Heb je het nu over de uitspraak in het Engels? Want het woord 'minute' wordt wel degelijk verschillend uitgesproken afhankelijk van de betekenis in het Engels in mijn ervaring. Of bedoelde je de uitspraak in de specifieke wals titel? Want dan heb ik niks gezegd.
Alleen voor de wals bedoelde ik hier, ja :Y Zal het even editten :+
pi_174203890
quote:
14s.gif Op donderdag 5 oktober 2017 02:20 schreef Dingest het volgende:

[..]

Alleen voor de wals bedoelde ik hier, ja :Y Zal het even editten :+
De minuet.


idd afgeleid van minutus, wat klein betekend. Men zet kleine stappen bij de dans die vaak in 3/4 is, maar ook een 2/4 kan zijn.
pi_174212381
quote:
0s.gif Op donderdag 5 oktober 2017 05:31 schreef Beathoven het volgende:

[..]

De minuet.


idd afgeleid van minutus, wat klein betekend. Men zet kleine stappen bij de dans die vaak in 3/4 is, maar ook een 2/4 kan zijn.
betekent
I asked God for a bike, but I know God doesn't work that way.
So I stole a bike and asked for forgiveness.
pi_174212939
Ik dacht altijd dat de 'Acte van Verlatinghe uit 1581 zo heette omdat de Nederlandse provincien besloten het koninkrijk van Spanje te verlaten. Maar eigenlijk is het een rechtsfilosofisch doortimmerd juridisch document dat diens troon verlaten verklaard wegens het schenden van de rechten van de lage landen. Het had dus veel meer het karakter van een juridische vaststelling dan van een juridische actie.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
  donderdag 5 oktober 2017 @ 15:56:59 #31
361915 T-zooi
Luis in de linkse pels
pi_174213162
Ik had pas tegen het eind van mijn middelbare school door dat in het oud Nederlandsch 'ende' gewoon 'en' betekende en niet 'en, de '

Toen pas begreep ik wat meer over de titels van boeken als 'Karel ende Elegast. '
Dat vertellen ze ook niet voordat je gaat lezen. 😑
pi_174213497
quote:
0s.gif Op donderdag 5 oktober 2017 15:56 schreef T-zooi het volgende:
Ik had pas tegen het eind van mijn middelbare school door dat in het oud Nederlandsch 'ende' gewoon 'en' betekende en niet 'en, de '

Toen pas begreep ik wat meer over de titels van boeken als 'Karel ende Elegast. '
Dat vertellen ze ook niet voordat je gaat lezen. 😑
Geinig.. maakt meteen ook een koppeling tussen and en 'ende'. In het Engels.hebben ze m nog en kunnen ze m niet weglaten :)
pi_174213514
quote:
1s.gif Op donderdag 5 oktober 2017 16:14 schreef Beathoven het volgende:
Geinig.. maakt meteen ook een koppeling tussen and en 'ende'. In het Engels.hebben ze m nog en kunnen ze m niet weglaten :)
En und in Duitsland.
Acquisitie n.a.v. deze post wordt niet op prijs gesteld.
Don't you see going to heaven is just in the thought that you might?
As an on-line radio program grows longer, the probability of a German song approaches 1.
pi_174214410
quote:
10s.gif Op donderdag 5 oktober 2017 11:27 schreef PabstBlueRibbon het volgende:


Ik was ongeveer 9 jaar en ik kreeg door haar mijn eerste seksuele gevoelens. Ik vond haar heel interessant, want ik vond haar als klein jochie erg stoer en een beetje intimiderend. Zeg maar in mildere mate het gevoel wat ik ook kreeg bij Grace Jones in de Bond-film View To A Kill.

Dat korte broekje met blote benen en daaronder die grote sportschoenen en ze zit zo met die benen te stampen. Ik kreeg daarvan gevoelens wat ik pas later ging herkennen als geilheid. :') Ook die moedervlek op haar wang viel mij op, dat had ook dit effect op mij. Ik heb moedervlekken altijd ontzettend vies en lelijk gevonden (en heb ze zelf ;( )

Het kwam daarna overigens niet meer goed met me. Ik ging mij meer aangetrokken voelen tot jongens.
quote:
0s.gif Op donderdag 5 oktober 2017 11:38 schreef LurkJeRot het volgende:
Ja, en d'r broer ken ik ook nog, met zijn zeiknummer.
:o :o :D _O- NU zie ik dit pas! _O- :P
pi_174214607
Hier kwam ik achter vlak na de ramp op Sint Maarten:

Je hebt het Rode Kruis en het Rode Kruis.

De ene is de ICRC (International Committee of the Red Cross).
Het Comité tracht op basis van de Verdragen van Genève de slachtoffers van internationale oorlogen en burgeroorlogen te beschermen en bij te staan. Het opereert als neutrale tussenpersoon in geval van gewapende conflicten en onlusten.
Het Comité bewaakt de toepassing van de internationale humanitaire conventies, verspreidt kennis erover en werkt aan de ontwikkeling ervan.
Tot slot biedt het Internationale Comité van het Rode Kruis humanitaire hulp aan oorlogsslachtoffers, spoort vermiste personen op, probeert gescheiden families te herenigen en bezoekt gevangenen.
https://nl.wikipedia.org/(...)9_van_het_Rode_Kruis

En de andere is de IFRC (International Federation of Red Cross).
De federatie wil de humanitaire acties van nationale verenigingen ondersteunen en aanmoedigen. Het doel is het behoud en de bevordering van de vrede in de wereld door menselijk lijden te voorkomen en te verlichten.
Daarom ondersteunt en coördineert de federatie hulpacties voor slachtoffers van rampen. Bovendien stimuleert de federatie gemeenschapsdiensten die nationale verenigingen ontwikkelen, hoofdzakelijk gezondheidsprojecten.
https://nl.wikipedia.org/(...)lve_Maanverenigingen

Blijf het vaag vinden :')
Somebody that I used to know
pi_174215066
quote:
2s.gif Op donderdag 5 oktober 2017 17:09 schreef Postbus100 het volgende:
Hier kwam ik achter vlak na de ramp op Sint Maarten:

Je hebt het Rode Kruis en het Rode Kruis.

De ene is de ICRC (International Committee of the Red Cross).
Het Comité tracht op basis van de Verdragen van Genève de slachtoffers van internationale oorlogen en burgeroorlogen te beschermen en bij te staan. Het opereert als neutrale tussenpersoon in geval van gewapende conflicten en onlusten.
Het Comité bewaakt de toepassing van de internationale humanitaire conventies, verspreidt kennis erover en werkt aan de ontwikkeling ervan.
Tot slot biedt het Internationale Comité van het Rode Kruis humanitaire hulp aan oorlogsslachtoffers, spoort vermiste personen op, probeert gescheiden families te herenigen en bezoekt gevangenen.
https://nl.wikipedia.org/(...)9_van_het_Rode_Kruis

En de andere is de IFRC (International Federation of Red Cross).
De federatie wil de humanitaire acties van nationale verenigingen ondersteunen en aanmoedigen. Het doel is het behoud en de bevordering van de vrede in de wereld door menselijk lijden te voorkomen en te verlichten.
Daarom ondersteunt en coördineert de federatie hulpacties voor slachtoffers van rampen. Bovendien stimuleert de federatie gemeenschapsdiensten die nationale verenigingen ontwikkelen, hoofdzakelijk gezondheidsprojecten.
https://nl.wikipedia.org/(...)lve_Maanverenigingen

Blijf het vaag vinden :')
Twee divisies onder dezelfde noemer?

Wat is daar vaag aan?
pi_174215090
quote:
1s.gif Op donderdag 5 oktober 2017 17:32 schreef Beathoven het volgende:

[..]

Twee divisies onder dezelfde noemer?

Wat is daar vaag aan?
Dat het niet dezelfde organisatie is?
En dat ik het vaag blijf vinden waar nou precies het verschil in zit. Hoe weet ik wanneer ik met het Committee of met de Federatie te maken heb?
Somebody that I used to know
pi_174215395
quote:
2s.gif Op donderdag 5 oktober 2017 17:34 schreef Postbus100 het volgende:

[..]

Dat het niet dezelfde organisatie is?
En dat ik het vaag blijf vinden waar nou precies het verschil in zit. Hoe weet ik wanneer ik met het Committee of met de Federatie te maken heb?
Het valt onder dezelfde paraplu

International Red Cross and Red Crescent Movement

Dus als je hulp nodig hebt kun je dat verwachten en zullen ze je niet doorverwijzen.

En natuurlijk heeft iedere grote religieuze stroming z'n eigen symbool


[ Bericht 9% gewijzigd door Beathoven op 05-10-2017 18:00:03 ]
pi_174215960
quote:
0s.gif Op donderdag 5 oktober 2017 17:50 schreef Beathoven het volgende:

[..]

Het valt onder dezelfde paraplu

International Red Cross and Red Crescent Movement

Dus als je hulp nodig hebt kun je dat verwachten en zullen ze je niet doorverwijzen.

En natuurlijk heeft iedere grote religieuze stroming z'n eigen symbool
[ afbeelding ]
Oja, ik zie het:

De Internationale Rode Kruisbeweging bestaat uit drie onderdelen:

• nationale Rode Kruis- en Rode Halve Maanverenigingen (onder meer het Nederlandse Rode Kruis en het Belgische Rode Kruis die de eerste Rode Kruisvereniging in een land oprichtte)
• Internationaal Comité van het Rode Kruis of ICRC
• Internationale Federatie van Rode Kruis- en Rode Halve Maanverenigingen of IFRC

Binnen elk land kan één nationale Rode Kruis- of Rode Halve Maanvereniging worden opgericht. Deze vervult humanitaire taken die beantwoorden aan de specifieke behoeften van de bevolking in haar land.
(bron: wikipedia)

Hm, zit het dus toch nog weer anders in elkaar dan ik dacht. Ik kwam erachter toen ik op Twitter dat gebeuren rondom Sint Maarten wilde volgen en het Rode Kruis ineens meerdere accounts bleek te hebben.
Somebody that I used to know
pi_174216237
Over kruisen gesproken.

Het heeft bij mij trouwens nog wel even geduurd tot ik me realiseerde dat Europa bol staat met de Christelijke kruisen op vlaggen. Sommige Horizontaal, sommige diagonaal, sommige in de vorm van een plus. Ook de vlag van de geconfedereerde staten is er eentje.
  donderdag 5 oktober 2017 @ 18:37:43 #41
292596 Faux.
Fan van zichzelf
pi_174216360
Dan heb ik er ook nog wel eentje, als we het over kruisen hebben. Ik heb me nooit gerealiseerd dat als je een kerk van bovenaf bekijkt, het ook de vorm van een kruis heeft.
Hier schreef tong80 het volgende:
Faux is een FOK!held, zoals dat vroeger Gellarboy en Brechtje waren. Users die je koestert.
pi_174216531
quote:
11s.gif Op donderdag 5 oktober 2017 18:37 schreef Faux. het volgende:
Dan heb ik er ook nog wel eentje, als we het over kruisen hebben. Ik heb me nooit gerealiseerd dat als je een kerk van bovenaf bekijkt, het ook de vorm van een kruis heeft.
Niet allemaal, maar veel kerken hebben idd de vorm wel ergens in hun plattegrond.

Zoals ook veel christelijke scholen een ichtus-visje in hun ontwerp hebben laten stoppen. Als een school een grote ovale ruimte heeft dan kun je er vergif op innemen dat het van bovenaf zo'n visje moet voorstellen..
pi_174295832
Ik heb heel lang gedacht dat zeerovers (piraten) alleen iets van vroeger waren. Met de bekende ooglap en zo.
Was verbaasd om te lezen dat dat ook tegenwoordig nog steeds een probleem is, o.a. bij Somalië.... :@
NEE tegen elke vorm van religieus fundamentalisme.
JA tegen mensenrechten, vrije individuele keuzes en gelijkwaardige behandeling.
pi_174296136
quote:
0s.gif Op donderdag 5 oktober 2017 18:32 schreef Beathoven het volgende:
Over kruisen gesproken.

Het heeft bij mij trouwens nog wel even geduurd tot ik me realiseerde dat Europa bol staat met de Christelijke kruisen op vlaggen. Sommige Horizontaal, sommige diagonaal, sommige in de vorm van een plus. Ook de vlag van de geconfedereerde staten is er eentje.
Dan te bedenken dat de Romeinen dat dus louter zagen als een instrument om misdadigers ter dood te veroordelen.
Dus stel we draaien de klok paar honderd jaar door en er staan ineens op heel veel vlaggen een guillotine.
I´m back.
pi_174296221
quote:
11s.gif Op donderdag 5 oktober 2017 18:37 schreef Faux. het volgende:
Dan heb ik er ook nog wel eentje, als we het over kruisen hebben. Ik heb me nooit gerealiseerd dat als je een kerk van bovenaf bekijkt, het ook de vorm van een kruis heeft.
Katholieke kerken alleen dacht ik. En dan het Latijnse kruis. Dus verticale balk langer dan horizontale balk, waarbij bij het Griekse kruis beide balken even lang zijn.
I´m back.
pi_174308766
quote:
10s.gif Op donderdag 5 oktober 2017 16:59 schreef magnetronkoffie het volgende:

[..]


[..]

:o :o :D _O- NU zie ik dit pas! _O- :P
De link tussen Neneh Cherry en Eagle-Eye Cherry leg ik ook nu pas...
pi_174312137
quote:
1s.gif Op maandag 9 oktober 2017 19:26 schreef RokStarr het volgende:

[..]

De link tussen Neneh Cherry en Eagle-Eye Cherry leg ik ook nu pas...
En beide bezitten de Zweedse nationaliteit.
  Moderator maandag 9 oktober 2017 @ 21:10:09 #48
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_174312172
quote:
10s.gif Op donderdag 5 oktober 2017 16:59 schreef magnetronkoffie het volgende:

[..]

[..]

:o :o :D _O- NU zie ik dit pas! _O- :P
En hun pa Don Cherry dan?
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
pi_174317121
quote:
0s.gif Op donderdag 5 oktober 2017 15:46 schreef Weltschmerz het volgende:
Ik dacht altijd dat de 'Acte van Verlatinghe uit 1581 zo heette omdat de Nederlandse provincien besloten het koninkrijk van Spanje te verlaten. Maar eigenlijk is het een rechtsfilosofisch doortimmerd juridisch document dat diens troon verlaten verklaard wegens het schenden van de rechten van de lage landen. Het had dus veel meer het karakter van een juridische vaststelling dan van een juridische actie.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
dat dacht ik ook altijd! Al wist ik wel dat het een vaststellingsdocument was, dat de vertegenwoordigers van de kroon hun taken verzaakten had ik het nooit zo gezien... bedankt voor deze verlichting!
  dinsdag 10 oktober 2017 @ 00:40:30 #50
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_174317254
quote:
11s.gif Op donderdag 5 oktober 2017 18:37 schreef Faux. het volgende:
Dan heb ik er ook nog wel eentje, als we het over kruisen hebben. Ik heb me nooit gerealiseerd dat als je een kerk van bovenaf bekijkt, het ook de vorm van een kruis heeft.
Met de "bovenkant" van het kruis naar het oosten en in sommige steden met meerdere kerken de kerken gerangschikt als een groot kruis (kerkenkruis).
  dinsdag 10 oktober 2017 @ 00:47:53 #51
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_174317301
quote:
0s.gif Op maandag 9 oktober 2017 10:51 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Katholieke kerken alleen dacht ik. En dan het Latijnse kruis. Dus verticale balk langer dan horizontale balk, waarbij bij het Griekse kruis beide balken even lang zijn.
Nee, het zijn middeleeuwse kerken. Dus ook die later protestants werden. En sommige kerken hebben een + vorm (Grieks kruis), al dan niet later uitgebreid tot een latijns kruis.
pi_174318128
quote:
2s.gif Op maandag 2 oktober 2017 16:29 schreef Postbus100 het volgende:

[..]

:D _O-

[..]

En jij bedankt voor je heldere uitleg! Stond vanmorgen na het douchen voor een beslagen spiegel toen ik opnieuw aan je verhaal moest denken en ging beredeneren dat de afzuiger aan moest / deur open om de luchtvochtigheid naar beneden te krijgen en zo de spiegel schoon te maken. Ja, echt nuttige kennis! :D

[..]

Nee, gewoon een hoge vochtigheid o|O
Als je een washand met zeep gebruikt tijdens het douchen, dan moet je daarmee eens over je beslagen spiegel halen. Dan heb je meteen een heldere spiegel zonder dat die meteen weer beslagen wordt. :P

Wat precies de theorie erachter is weet ik niet, maar het is wel verrekte handig!
pi_174320112
quote:
1s.gif Op dinsdag 10 oktober 2017 06:34 schreef blessed19 het volgende:

[..]

Als je een washand met zeep gebruikt tijdens het douchen, dan moet je daarmee eens over je beslagen spiegel halen. Dan heb je meteen een heldere spiegel zonder dat die meteen weer beslagen wordt. :P

Wat precies de theorie erachter is weet ik niet, maar het is wel verrekte handig!
Dank voor deze huishoudtip, maar ik gebruik geen washandjes met zeep. Als ik echt snel de spiegel nodig heb, gebruik ik de föhn. Werkt ook erg goed. En de theorie daarachter snap ik dan weer wel, dankzij die user hier.
Somebody that I used to know
pi_174320398
quote:
1s.gif Op dinsdag 10 oktober 2017 06:34 schreef blessed19 het volgende:
Als je een washand met zeep gebruikt tijdens het douchen, dan moet je daarmee eens over je beslagen spiegel halen. Dan heb je meteen een heldere spiegel zonder dat die meteen weer beslagen wordt. :P

Wat precies de theorie erachter is weet ik niet, maar het is wel verrekte handig!
Het beslaan van een spiegel is eigenlijk niks meer dan dat er hele kleine druppeltjes water op de spiegel blijven zitten. Daardoor vervormt het beeld dat we in de spiegel zien en we zien ons eigen spiegelbeeld vaag of helemaal niet.
Zeep zorgt ervoor dat die druppeltjes geen druppeltjes meer vormen, maar zich "uitspreiden" over het oppervlak (de spiegel). Zeep breekt de oppervlaktespanning van de waterdruppels. Er komt als het ware een heel dun egaal laagje water op de spiegel te zitten. Wij kunnen zonder problemen door dat laagje heen kijken, omdat het laagje het licht niet meer vervormt.
Na verloop van tijd zal de zeep wegspoelen van de spiegel, waardoor de spiegel weer beslaat.

[ Bericht 1% gewijzigd door spijkerbroek op 10-10-2017 10:38:52 ]
Acquisitie n.a.v. deze post wordt niet op prijs gesteld.
Don't you see going to heaven is just in the thought that you might?
As an on-line radio program grows longer, the probability of a German song approaches 1.
pi_174320621
quote:
1s.gif Op dinsdag 10 oktober 2017 00:40 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Met de "bovenkant" van het kruis naar het oosten en in sommige steden met meerdere kerken de kerken gerangschikt als een groot kruis (kerkenkruis).
Ik meende dat ze in Florence ooit op het idee kwamen de kathedraal aanzienlijk te vergroten door van de lengtebalk van het kruis de dwarsbalk te maken. Zover is het nooit gekomen, maar er staat een heel eind verderop nog steeds een facade van wat de voorkant van de nieuwe kathedraal had moeten worden. Dus blijkbaar is die orientatie niet altijd even belangrijk geweest.

quote:
11s.gif Op dinsdag 10 oktober 2017 00:21 schreef dodoria het volgende:

[..]

dat dacht ik ook altijd! Al wist ik wel dat het een vaststellingsdocument was, dat de vertegenwoordigers van de kroon hun taken verzaakten had ik het nooit zo gezien... bedankt voor deze verlichting!
Het is sowieso een beetje fijnslijperij, maar het declaratoire karakter ervan maakt het ook tot zo'n verlicht document. Ik weet niet hoe dat nu is, maar deze periode uit de vaderlandse geschiedenis kreeg ik op de lagere school, terwijl je op de middelbare school de achtergronden veel beter begrijpt.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_174329717
Ik dacht altijd dat Tina Turner een vrouw was
pi_174330657
Dat gat in de steel van een steelpan... is om de pollepel in te zetten. Niet om hem aan op te hangen.

De stem van Alfred J. Kwak is ook ingesproken door een vrouw.
  dinsdag 10 oktober 2017 @ 19:17:06 #58
78780 deedeetee
rustig doorgaan met ademhalen
pi_174330876
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 oktober 2017 19:09 schreef TomDooley het volgende:
Dat gat in de steel van een steelpan... is om de pollepel in te zetten. Niet om hem aan op te hangen.

Geloof ik niks van.
Lijkt me zeer onpraktisch want als je met de pollepel in b.v. saus geroerd hebt en die dan met de steel in dat gat zet loopt de saus langs de pollepel naar beneden. Geeft een knoeiboel op de steel van de pollepel en de steelpan.
Ga fietsen jij !! ikke niet hoor..
pi_174331196
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 oktober 2017 19:17 schreef deedeetee het volgende:

[..]

Geloof ik niks van.
Lijkt me zeer onpraktisch want als je met de pollepel in b.v. saus geroerd hebt en die dan met de steel in dat gat zet loopt de saus langs de pollepel naar beneden. Geeft een knoeiboel op de steel van de pollepel en de steelpan.
Je moet natuurlijk wel even je saus afvegen als er zoveel op zit. En hem er goed inzetten. Achterkant van de pollepel door het gat, dan ligt de voorkant boven de pan. Even voor de duidelijkheid, de lepel zet je er niet rechtop in, hij staat bijna horizontaal geklemd.
pi_174331253


Alsjeblieft ;)
  dinsdag 10 oktober 2017 @ 20:23:12 #61
78780 deedeetee
rustig doorgaan met ademhalen
pi_174332996
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 oktober 2017 19:28 schreef TomDooley het volgende:
[ afbeelding ]

Alsjeblieft ;)
Nu snap ik het beter maar ik zou het nog steeds veel te omslachtig vinden. Ik leg gewoon de pollepel op een bordje samen met spatels e.d. die ik gebruik tijdens het koken.
Ga fietsen jij !! ikke niet hoor..
pi_174333050
Niet iedere steelpan heeft toch zo'n gleufje ?
Er zijn er ook met een rond gat.
(Waarmee ik niet wil zeggen dat ik het een belachelijk idee vind 😀) .
pi_174333121
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 oktober 2017 20:24 schreef Dunnevandale het volgende:
Niet iedere steelpan heeft toch zo'n gleufje ?
Er zijn er ook met een rond gat.
(Waarmee ik niet wil zeggen dat ik het een belachelijk idee vind 😀) .
Edit:ik keek net naar mijn steelpannetje van 3 euro en die heeft dus ook een gleufje ;)
pi_174333652
quote:
1s.gif Op dinsdag 10 oktober 2017 20:26 schreef Dunnevandale het volgende:

[..]

Edit:ik keek net naar mijn steelpannetje van 3 euro en die heeft dus ook een gleufje ;)
Ik doe het al jaren zo en de mijne heeft een rond gat :)
pi_174333720
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 oktober 2017 19:09 schreef TomDooley het volgende:
Dat gat in de steel van een steelpan... is om de pollepel in te zetten. Niet om hem aan op te hangen.

De stem van Alfred J. Kwak is ook ingesproken door een vrouw.
Bart Simpson e.v.a. ook.

Stemmen van kinderen in cartoons worden bijna altijd door vrouwen ingesproken want met kinderen zit je aan vele restricties vast want kinderarbeid is verboden en bovendien zou je met zo'n karakter dan om de paar jaar van stem-acteur moeten wisselen.

Of je moet ze voor ze baard in de keel krijgen castreren zoals wijlen Michael Jackson.. :')
pi_174333759
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 oktober 2017 20:41 schreef TomDooley het volgende:

[..]

Ik doe het al jaren zo en de mijne heeft een rond gat :)
Haha geweldig!Ik was een beetje voorbarig blijkbaar.
  dinsdag 10 oktober 2017 @ 20:44:16 #67
100126 Maraca
#cijferfetisjist
pi_174333761
Is dat van dat gat in een steelpan niet eerder een lifehack dan dat het er echt voor is gemaakt?
Verily i say unto you; dost thou even hoist, brethren? - Jesus (Psalm 22)
pi_174333865
Wat dat gat in de steelpan betreft. Het was een goede gewoonte om je pannen op te hangen in de keuken. Dat het ook voor pollepels praktisch is, is een tweede.

Het vergiet met de bolle kant naar onderen in de pan doen en zo afgieten schijnt dan wel weer oorspronkelijk zo bedoelt te zijn.
pi_174334191
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 oktober 2017 19:28 schreef TomDooley het volgende:
[ afbeelding ]

Alsjeblieft ;)
Lijkt me eerder een "life-hack" dan een speciaal ontworpen functie. Het gaatje lijkt me toch echt gemaakt om de steelpan aan op te hangen imo.
pi_174334205
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 oktober 2017 20:44 schreef Maraca het volgende:
Is dat van dat gat in een steelpan niet eerder een lifehack dan dat het er echt voor is gemaakt?
GMTA
pi_174335576
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 oktober 2017 19:28 schreef TomDooley het volgende:
[ afbeelding ]

Alsjeblieft ;)
doe je altijd de pasta in de pan als het water nog niet kookt?
Kids are like farts in that way. They never seem to bother the owner as much as they bother everyone else.
pi_174335961
quote:
1s.gif Op dinsdag 10 oktober 2017 21:23 schreef Bzzzzt het volgende:

[..]

doe je altijd de pasta in de pan als het water nog niet kookt?
De foto is van internet.
pi_174336048
Geen flauw idee of het een lifehack is, mijn oma deed het al zo.
pi_174336134
"Life hacks" :')
Tips and tricks zijn het.
Heeft niks met life en al helemaal niks met hacks te maken.
Meest kansloze term ooit.
Acquisitie n.a.v. deze post wordt niet op prijs gesteld.
Don't you see going to heaven is just in the thought that you might?
As an on-line radio program grows longer, the probability of a German song approaches 1.
pi_174337513
Dat men de vlag van het Verenigd Koninkrijk 'Royal blue' als kleur voor het schotse deel van de vlag gegeven heeft.



Dat deze redelijk afwijkt van de echte Schotse vlag was me bekend, alhoewel het vaag is dat de Schotten het accepteerden dat men de koninklijke saus over de vlag heeft gegoten terwijl de rode banen van het Engelse kruis gewoon dezelfde kleur vertegenwoordigen als het origineel.



Maar wat ik niet wist is dat Engeland deels in dezelfde kleur speelt

De kleur lijkt op de vlag alleen lijkt het op de vlag veel lichter dan op het tenue, wat er waarschijnlijk mee te maken heeft dat de vlag meer licht opvangt.



anyway, aparte kleur.
pi_174341948
quote:
6s.gif Op dinsdag 10 oktober 2017 22:09 schreef Beathoven het volgende:
Dat men de vlag van het Verenigd Koninkrijk 'Royal blue' als kleur voor het schotse deel van de vlag gegeven heeft.
[...]
Over de Britse vlag gesproken, wel eens opgemerkt dat 'ie asymmetrisch is? Heeft bij mij lang geduurd... :)
I hope you can see this because I'm doing it as hard as I can.
pi_174342333
quote:
6s.gif Op dinsdag 10 oktober 2017 22:09 schreef Beathoven het volgende:
Dat men de vlag van het Verenigd Koninkrijk 'Royal blue' als kleur voor het schotse deel van de vlag gegeven heeft.

[ afbeelding ]

Dat deze redelijk afwijkt van de echte Schotse vlag was me bekend, alhoewel het vaag is dat de Schotten het accepteerden dat men de koninklijke saus over de vlag heeft gegoten terwijl de rode banen van het Engelse kruis gewoon dezelfde kleur vertegenwoordigen als het origineel.

[ afbeelding ]

Maar wat ik niet wist is dat Engeland deels in dezelfde kleur speelt

De kleur lijkt op de vlag alleen lijkt het op de vlag veel lichter dan op het tenue, wat er waarschijnlijk mee te maken heeft dat de vlag meer licht opvangt.

[ afbeelding ]

anyway, aparte kleur.
Dit is Harry Kane in het shirt van Tottenham Hotspur en niet in het tenue van Engeland...
pi_174342390
quote:
0s.gif Op woensdag 11 oktober 2017 02:41 schreef LintuxCx het volgende:

[..]

Over de Britse vlag gesproken, wel eens opgemerkt dat 'ie asymmetrisch is? Heeft bij mij lang geduurd... :)
Het is idd a-symmetrisch, maar wel in balans.

De balans zit 'm in dat als je het diagonale kruis zou doortrekken de onderste kant van de balk aan de andere kant de bovenste raakt. Daarmee krijgt het de perfectie in de imperfectie, net als bij een gezicht dat eigenlijk nooit perfect symmetrisch is (bijna alles wat perfect symmetrisch is, is saai), maar de helften complementeren elkaar wel. Dat is een stukje kunst.

Naast dat men de ingepaste vlag van Schotland van een andere kleur blauw voorzag, werd de vlag van St.Patrick (dat Ierland "zou moeten" vertegenwoordigen) er zo te lezen ook met de haren bijgesleept, waarschijnlijk met het excuus dat het 't gat wel mooi opvulde..



quote:
Saint Patrick's Saltire or Saint Patrick's Cross is a red saltire (X-shaped cross) on a white field, used to represent the island of Ireland or Saint Patrick,[citation needed] the patron saint of Ireland. In heraldic language, it may be blazoned Argent, a saltire gules. Saint Patrick's Flag (Bratach Naomh Pádraig) is a flag composed of Saint Patrick's Saltire.

It is often suggested that it derives from the arms of the powerful Geraldine or FitzGerald dynasty.[1][2] Most Irish nationalists reject its use to represent Ireland as a "British invention".[1]
Een vlag die de schotse niet is + een vlag die de ieren niet vertegenwoordigd

2/3e 'inventions' in 1 vlag dus :)

Geeft de arrogantie van het koningshuis ook wel mooi aan. Buiten dat het een mooi ontwerp is, maakte men geen aanpassingen aan t Engelse kruis.

[ Bericht 4% gewijzigd door Beathoven op 11-10-2017 07:28:47 ]
pi_174343504
:o interessante weetjes over de Britse vlag. Ik had al wel een idee dat de vlag niet helemaal klopte, maar kon er nooit de vinger op leggen.
Somebody that I used to know
pi_174355127
Ik ben erachter dat gekromde TV-schermen pure marketing-onzin zijn.

Flatscreens zijn tov CRTs energie-zuiniger, lichter en makkelijker ergens neer te zetten.

Maar gekromde tv-schermen bieden helemaal 0 aan voordeel.

In grote bioscopen is over de gehele breedte het scherm gekromd, maar het geeft de kijker in het midden de illusie van een plat scherm. Bij een gekromde TV moet je wel een enorme zaal beslaan wil je dat effect bereiken.

In plaats daarvan is het gewoon een oled-tech-demonstratie als in 'nu hebben we organische leds en we kunnen iets krom maken dus doen we dat ook'. Dus heb je gewoon een kromme TV.
pi_174407829
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 oktober 2017 20:24 schreef Dunnevandale het volgende:
Niet iedere steelpan heeft toch zo'n gleufje ?
Er zijn er ook met een rond gat.
(Waarmee ik niet wil zeggen dat ik het een belachelijk idee vind 😀) .
Ik vind het wel een belachelijk idee: kan gevaarlijk uitpakken en zeker als het zoals op de foto om een gasfornuis gaat.
pi_174574964
quote:
9s.gif Op donderdag 19 oktober 2017 19:33 schreef Ringo het volgende:

[..]

Echt álle grenzen?

Dat Baarle-Nassau niet slechts één Belgische enclave is binnen Nederland, maar dat het een verzameling losse brokjes zijn :o
Somebody that I used to know
  Moderator / KerstCrewQuizWinner zondag 22 oktober 2017 @ 13:21:07 #83
39237 crew  H_T
2733
pi_174575503
quote:
2s.gif Op zondag 22 oktober 2017 12:54 schreef Postbus100 het volgende:

[..]

Dat Baarle-Nassau niet slechts één Belgische enclave is binnen Nederland, maar dat het een verzameling losse brokjes zijn :o
Inclusief tegenenclaves :s)
Ik ben de kleur MAGENTA
Je bent openminded, tenzij iets niet in je straatje past. Je houdt van discussiëren, maar hebt natuurlijk altijd gelijk. Als echte dierenliefhebber voer je graag kleine eendjes aan grote honden.
pi_174575517
quote:
0s.gif Op zondag 22 oktober 2017 13:21 schreef Hawaii_Tim het volgende:

[..]

Inclusief tegenenclaves :s)
Yeah w/
Somebody that I used to know
pi_174582729
quote:
2s.gif Op zondag 22 oktober 2017 12:54 schreef Postbus100 het volgende:

[..]

Dat Baarle-Nassau niet slechts één Belgische enclave is binnen Nederland, maar dat het een verzameling losse brokjes zijn :o
Je bedoelt Baarle-Hertog
Nassau is van Nederland

Op het einde van de 12e eeuw ontstond er een grensconflict tussen Hertog Hendrik I van Brabant en Graaf Dirk VII van Holland. De laatste wilde zijn invloed naar het zuiden uitbreiden, terwijl Hendrik I liever een buffer tussen zijn hertogdom en het expansieve graafschap Holland wenste. Aldus sloot de hertog een bondgenootschap met de Heer van Breda, Godfried II van Schoten. Deze werd uiteindelijk, in 1198, leenman van de hertog, maar kon in ruil daarvoor een groot stuk land aan zijn bezit toevoegen, waarin een aantal enclaves lagen die aan de Abdij van Thorn of de hertog toebehoorden. Een dergelijk patroon was in die tijd niet ongebruikelijk. In de buurt van Baarle is de grens echter nimmer gecorrigeerd, ook niet toen in 1648 de grens tussen de Spaanse en de Staatse gebieden werd vastgesteld, en al evenmin toen België zich in 1830 losmaakte van Nederland.

[ Bericht 9% gewijzigd door Beathoven op 22-10-2017 17:52:23 ]
pi_174583209
quote:
1s.gif Op zondag 22 oktober 2017 17:46 schreef Beathoven het volgende:

[..]

Je bedoelt Baarle-Hertog
Nassau is van Nederland

Op het einde van de 12e eeuw ontstond er een grensconflict tussen Hertog Hendrik I van Brabant en Graaf Dirk VII van Holland. De laatste wilde zijn invloed naar het zuiden uitbreiden, terwijl Hendrik I liever een buffer tussen zijn hertogdom en het expansieve graafschap Holland wenste. Aldus sloot de hertog een bondgenootschap met de Heer van Breda, Godfried II van Schoten. Deze werd uiteindelijk, in 1198, leenman van de hertog, maar kon in ruil daarvoor een groot stuk land aan zijn bezit toevoegen, waarin een aantal enclaves lagen die aan de Abdij van Thorn of de hertog toebehoorden. Een dergelijk patroon was in die tijd niet ongebruikelijk. In de buurt van Baarle is de grens echter nimmer gecorrigeerd, ook niet toen in 1648 de grens tussen de Spaanse en de Staatse gebieden werd vastgesteld, en al evenmin toen België zich in 1830 losmaakte van Nederland.
Ah, nog een weetje :D
Somebody that I used to know
pi_174585714
Dat één van de redenen dat er eind jaren '70 en 80 zoveel space-games waren er mee te maken had dat men niet zo moeilijk wilde doen met achtergronden en kleuren :)
pi_174594118
Schrijnwerker op zijn Vlaams wordt vertaald op netflix ondertiteling als klusjesman. Klopt dat, is dat de nieuwe vertaling van dat woord?
I´m back.
pi_174594950
quote:
0s.gif Op zondag 22 oktober 2017 23:24 schreef Ryan3 het volgende:
Schrijnwerker op zijn Vlaams wordt vertaald op netflix ondertiteling als klusjesman. Klopt dat, is dat de nieuwe vertaling van dat woord?
Niet echt iets voor dit topic.
Type "schrijnwerker" in Google in en druk op Enter. Succes.
Acquisitie n.a.v. deze post wordt niet op prijs gesteld.
Don't you see going to heaven is just in the thought that you might?
As an on-line radio program grows longer, the probability of a German song approaches 1.
pi_174596283
Ik heb nooit begrepen waarom het wapen van het Verenigd Koninkrijk een onderschrift had in het Frans. Frankrijk was toch altijd de grote antagonist van het VK. De onderspreuk luidt: Dieu et mon droit:

Naar aanleiding van de vlag een paar posts hiervoor eindelijk eens opgezocht waar dit vandaan komt. Blijkbaar was ik alweer vergeten dat Engeland sinds 1066 door Franse (Normandische) koningen geregereerd werd (Slag bij Fastings/Bayeux etc). De taal aan het hof was dus nog eeuwen Frans. Dus ook toen de wapenspreuk eind 14e eeuw officieel Dieu et mon droit werd.
pi_174596356
Nu ik toch bezig ben. Het wapen van Wales heeft een Duitse wapenspreuk: Ich Dien

quote:
Ich dien (Ik dien) is de wapenspreuk van de Prins van Wales, de Britse troonopvolger. Volgens een legende adopteerde Eduard van Woodstock het motto "Ich Dien" van Jan de Blinde, de koning van Bohemen, die in 1346 tijdens de slag bij Crécy aan de zijde van de Fransen vocht en sneuvelde, al zijn er ook aanwijzingen dat zijn vader, Eduard III van Engeland, hetzelfde motto al gebruikte.
Jan de Blinde droeg tijdens de slag struisvogelveren op zijn helm. Die werden door Eduard III aan zijn zoon geschonken. De struisvogelveren en de wapenspreuk zijn nog steeds te zien in het blazoen van de Prins van Wales.
pi_174596438
quote:
1s.gif Op zondag 22 oktober 2017 17:46 schreef Beathoven het volgende:

[..]

Je bedoelt Baarle-Hertog
Nassau is van Nederland

Op het einde van de 12e eeuw ontstond er een grensconflict tussen Hertog Hendrik I van Brabant en Graaf Dirk VII van Holland. De laatste wilde zijn invloed naar het zuiden uitbreiden, terwijl Hendrik I liever een buffer tussen zijn hertogdom en het expansieve graafschap Holland wenste. Aldus sloot de hertog een bondgenootschap met de Heer van Breda, Godfried II van Schoten. Deze werd uiteindelijk, in 1198, leenman van de hertog, maar kon in ruil daarvoor een groot stuk land aan zijn bezit toevoegen, waarin een aantal enclaves lagen die aan de Abdij van Thorn of de hertog toebehoorden. Een dergelijk patroon was in die tijd niet ongebruikelijk. In de buurt van Baarle is de grens echter nimmer gecorrigeerd, ook niet toen in 1648 de grens tussen de Spaanse en de Staatse gebieden werd vastgesteld, en al evenmin toen België zich in 1830 losmaakte van Nederland.
En daardoor kunnen wij hedendaags nog Belgisch vuurwerk kopen in 'Nederland' _O_
Op woensdag 20 april 2011 23:38 schreef luckass het volgende:
bazen zijn alleen vindbaar voor de chicks.
pi_174596597
quote:
0s.gif Op maandag 23 oktober 2017 01:35 schreef Coppi het volgende:
Ik heb nooit begrepen waarom het wapen van het Verenigd Koninkrijk een onderschrift had in het Frans. Frankrijk was toch altijd de grote antagonist van het VK. De onderspreuk luidt: Dieu et mon droit:
[ afbeelding ]
Naar aanleiding van de vlag een paar posts hiervoor eindelijk eens opgezocht waar dit vandaan komt. Blijkbaar was ik alweer vergeten dat Engeland sinds 1066 door Franse (Normandische) koningen geregereerd werd (Slag bij Fastings/Bayeux etc). De taal aan het hof was dus nog eeuwen Frans. Dus ook toen de wapenspreuk eind 14e eeuw officieel Dieu et mon droit werd.
Engelsen hebben de Engelse taal "verfranst" aan het hof, zowel qua vocabulair als accent (denk aan de hoorbare (zachte) 'r' in Amerikaans Engels waar je bij Brits Engels Ca zegt ipv Car (of beter: kɑː vs kɑːr ).

Die hele verfransing leidde tot 'high received pronunciation' van het koningshuis, wat ultiem bekakt is en daar is uiteindelijk 'received pronunciation' "voor het volk" van afgeleid ("BBC Engels"). Er wordt geschreven dat het plattere Amerikaanse Engels van oorsprong dichter bij het Engels staat dat vroeger onder de Engelse bevolking werd gesproken. En in sommige districten in Engeland heeft men een uitspraak die iets dichter bij de Amerikaanse staat.

[ Bericht 2% gewijzigd door Beathoven op 23-10-2017 03:03:09 ]
pi_174597225
quote:
0s.gif Op zondag 22 oktober 2017 19:57 schreef Beathoven het volgende:
Dat één van de redenen dat er eind jaren '70 en 80 zoveel space-games waren er mee te maken had dat men niet zo moeilijk wilde doen met achtergronden en kleuren :)
Bij het kroegspel Space Invaders kwamen de ruimtewezens naar beneden, Elke keer als ze een stukje lager kwamen veranderde de kleur. Als je goed keek kon je zien dat het een zwart/wit monitor was met daaroverheen gekleurde strookjes geplakt.
pi_174597276
quote:
0s.gif Op maandag 23 oktober 2017 08:23 schreef nanuk het volgende:

[..]

Bij het kroegspel Space Invaders kwamen de ruimtewezens naar beneden, Elke keer als ze een stukje lager kwamen veranderde de kleur. Als je goed keek kon je zien dat het een zwart/wit monitor was met daaroverheen gekleurde strookjes geplakt.
Die overlays deden t goed. :)

Space invaders had ook een bug die men tot feature bombardeerde. Hoe minder sprites er op het scherm waren na diverse kills, des te sneller de overgebleven sprites werden tot de laatste op turbo ging. Zal wel een geheugen en processor-issue zijn geweest. Maar het droeg bij aan de herspeelbaarheid.
pi_174597516
quote:
1s.gif Op maandag 23 oktober 2017 08:29 schreef Beathoven het volgende:

[..]

Die overlays deden t goed. :)

Space invaders had ook een bug die men tot feature bombardeerde. Hoe minder sprites er op het scherm waren na diverse kills, des te sneller de overgebleven sprites werden tot de laatste op turbo ging. Zal wel een geheugen en processor-issue zijn geweest. Maar het droeg bij aan de herspeelbaarheid.
Dat had je later ook met spelletjes die voor een 8086 processor (XT) waren geschreven en op een (80)286 (AT) of nieuwer ging spelen. Dan had je heel snel game over.
pi_174599650
quote:
0s.gif Op maandag 23 oktober 2017 01:35 schreef Coppi het volgende:
Ik heb nooit begrepen waarom het wapen van het Verenigd Koninkrijk een onderschrift had in het Frans. Frankrijk was toch altijd de grote antagonist van het VK. De onderspreuk luidt: Dieu et mon droit:
[ afbeelding ]
Naar aanleiding van de vlag een paar posts hiervoor eindelijk eens opgezocht waar dit vandaan komt. Blijkbaar was ik alweer vergeten dat Engeland sinds 1066 door Franse (Normandische) koningen geregereerd werd (Slag bij Fastings/Bayeux etc). De taal aan het hof was dus nog eeuwen Frans. Dus ook toen de wapenspreuk eind 14e eeuw officieel Dieu et mon droit werd.
De Normandiërs introduceerden bij hun binnenkomst ook vrijwel alle moderne ‘Engelse’ namen (William is een verbastering van Guillaume), en zij hadden als elite ook weinig te maken met het simpele boerenvolk. Dus waar die met ‘cow’, ‘chicken’, ‘pig’ en ‘sheep’ te maken hadden in dagelijks omgang, kende de elite het alleen op de manier waarop het op hun bordje kwam. Zodoende kent de Engelse keuken niet deze woorden, maar spreken ze over het vanuit het Frans verbasterd ‘beef’, ‘poultry’, ‘pork’ en ‘mutton’.
pi_174599839
quote:
0s.gif Op maandag 23 oktober 2017 02:51 schreef Beathoven het volgende:

[..]

Engelsen hebben de Engelse taal "verfranst" aan het hof, zowel qua vocabulair als accent (denk aan de hoorbare (zachte) 'r' in Amerikaans Engels waar je bij Brits Engels Ca zegt ipv Car (of beter: kɑː vs kɑːr ).

Die hele verfransing leidde tot 'high received pronunciation' van het koningshuis, wat ultiem bekakt is en daar is uiteindelijk 'received pronunciation' "voor het volk" van afgeleid ("BBC Engels"). Er wordt geschreven dat het plattere Amerikaanse Engels van oorsprong dichter bij het Engels staat dat vroeger onder de Engelse bevolking werd gesproken. En in sommige districten in Engeland heeft men een uitspraak die iets dichter bij de Amerikaanse staat.
Shakespeare hoort ook met een veel grover, dieper accent met meer resonantie uitgesproken te worden eigenlijk :Y Het London van die tijd was (qua accent) veel meer een (inter)nationaal mengelmoesje (en was het nog steeds toen de eerste luitjes naar Amerika vertrokken). Een stel experts dragen het bij tijd en wijlen voor in dat accent - wat volgens sommigen wat Amerikaans of zelfs als een piratenaccent klinkt :P - en dan blijkt dat er echt veel meer woordgrappen en rijm inzitten dan je in modern Engels zou terugvinden (omdat uitspraak sindsdien is veranderd: bijv. 'loins' en 'lines' hadden destijds dezelfde uitspraak, en bijv. 'proved' en 'loved' rijmden toen op elkaar).

[ Bericht 0% gewijzigd door Dingest op 23-10-2017 11:23:44 ]
pi_174616486
quote:
0s.gif Op maandag 23 oktober 2017 11:05 schreef Dingest het volgende:

[..]

De Normandiërs introduceerden bij hun binnenkomst ook vrijwel alle moderne ‘Engelse’ namen (William is een verbastering van Guillaume), en zij hadden als elite ook weinig te maken met het simpele boerenvolk. Dus waar die met ‘cow’, ‘chicken’, ‘pig’ en ‘sheep’ te maken hadden in dagelijks omgang, kende de elite het alleen op de manier waarop het op hun bordje kwam. Zodoende kent de Engelse keuken niet deze woorden, maar spreken ze over het vanuit het Frans verbasterd ‘beef’, ‘poultry’, ‘pork’ en ‘mutton’.
Dat zijn de betere weetjes. dat heb ik mij ook lang afgevraagd hoe dat zat.
pi_174619927
quote:
0s.gif Op maandag 23 oktober 2017 11:05 schreef Dingest het volgende:

(William is een verbastering van Guillaume)
In de tijd van 'papa fume un pipe' wel eens afgevraagd hoe je Willem nou kan vertalen met Guillaume. Door inderdaad het andersom te doen en het Engelse William als tussenstap te nemen klinkt het op eens wel logisch. _O_
pi_174619988
quote:
0s.gif Op maandag 23 oktober 2017 11:05 schreef Dingest het volgende:

[..]

De Normandiërs introduceerden bij hun binnenkomst ook vrijwel alle moderne ‘Engelse’ namen (William is een verbastering van Guillaume)
Wat ik dan nog niet snap is waarom in de US iedereen die "William" heet "Bill" genoemd wordt?
  dinsdag 24 oktober 2017 @ 10:09:49 #102
65252 Bart
Slecht voor de gezondheid
pi_174621436
quote:
0s.gif Op woensdag 11 oktober 2017 02:41 schreef LintuxCx het volgende:

[..]

Over de Britse vlag gesproken, wel eens opgemerkt dat 'ie asymmetrisch is? Heeft bij mij lang geduurd... :)
Die is wel degelijk symmetrisch hoor. Puntsymmetrisch om precies te zijn.
I have the cape. I make the fucking Whoosh noise.
Op donderdag 12 juli 2012 19:56 schreef Lithia het volgende:
Ik durf hier niets over te zeggen. Bart is koning hier.
pi_175191501
Dat Alanis Morissette níet zingt: 'And now the smoking side of your cigarette breaks' (wat ik al een uiterst rare tekst vond), maar 'A no smoking sign on you cigarette break.'
pi_175191803
quote:
0s.gif Op maandag 20 november 2017 11:39 schreef Jentin het volgende:
Dat Alanis Morissette níet zingt: 'And now the smoking side of your cigarette breaks' (wat ik al een uiterst rare tekst vond), maar 'A no smoking sign on you cigarette break.'
Ik vind 'jouw' versie best logisch. Als de rook-kant van je sigaret (in tegenstelling tot het filter, wat ook vervelend is) breekt, is dat best rot. :)
Mon 'en!
pi_175193707
Dat Saarland een land was en het een "Scandinavische" vlag en nationale voetbalploeg had.
pi_175194798
quote:
0s.gif Op maandag 20 november 2017 11:39 schreef Jentin het volgende:
Dat Alanis Morissette níet zingt: 'And now the smoking side of your cigarette breaks' (wat ik al een uiterst rare tekst vond), maar 'A no smoking sign on you cigarette break.'
Voor de mensen die laat zijn met het begrijpen van ironie:

quote:
0s.gif Op dinsdag 24 oktober 2017 08:14 schreef Coritchando het volgende:

[..]

Wat ik dan nog niet snap is waarom in de US iedereen die "William" heet "Bill" genoemd wordt?
Ik bij nader inzien toch niet zo. Als kind heb ik een tijd gedacht dat een trein bagons had omdat ik het niet helemaal goed had verstaan, in het Spaans ligt de uitspraak van de 'V' ergens tussen de W en de B in. Dus ze liggen misschien toch wat dichter bij elkaar dan je in eerste instantie zou zeggen.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
  woensdag 29 november 2017 @ 20:19:54 #107
233102 cherrycoke
Burdened with glorious purpose
pi_175389949
jail en prison zijn niet hetzelfde als iemand in jail zit dan is hij of zij afwachting van het proces en minder dan een jaar, als iemand in prison zit dan ben je veroordeeld voor meer dan een jaar.
"Been A Long Journey For You, Hasn't It? Lot Of Running, Lot Of Pain. And You, You're A Flea On The Back Of A Dragon In For One Hell Of A Ride, But You Did Manage To Hang On. I Guess That Counts For Something."
pi_175390139
quote:
14s.gif Op woensdag 29 november 2017 20:19 schreef cherrycoke het volgende:
jail en prison zijn niet hetzelfde als iemand in jail zit dan is hij of zij afwachting van het proces en minder dan een jaar, als iemand in prison zit dan ben je veroordeeld voor meer dan een jaar.
County jail idd, je hebt de netflix Lock-up series gezien wrs?
I´m back.
  woensdag 29 november 2017 @ 20:29:53 #109
233102 cherrycoke
Burdened with glorious purpose
pi_175390208
quote:
0s.gif Op woensdag 29 november 2017 20:27 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

County jail idd, je hebt de netflic Lock-up series gezien wrs?
_O_ _O_
"Been A Long Journey For You, Hasn't It? Lot Of Running, Lot Of Pain. And You, You're A Flea On The Back Of A Dragon In For One Hell Of A Ride, But You Did Manage To Hang On. I Guess That Counts For Something."
pi_175390239
quote:
14s.gif Op woensdag 29 november 2017 20:29 schreef cherrycoke het volgende:

[..]

_O_ _O_
Wel aardige series an sich. Geeft je wel ook te denken over het opsluiten van mensen toch. Het is niet ideaal.
I´m back.
  woensdag 29 november 2017 @ 20:35:33 #111
100126 Maraca
#cijferfetisjist
pi_175390370
Dat het lukraak is en niet lulkraak :@
Verily i say unto you; dost thou even hoist, brethren? - Jesus (Psalm 22)
  woensdag 29 november 2017 @ 20:37:43 #112
112068 MMaRsu
I need some paprika
pi_175390433
Wat vrouwen willen.
welcome to my submarine lair. It's long, hard and full of seamen!
pi_175392266
quote:
0s.gif Op woensdag 29 november 2017 20:37 schreef MMaRsu het volgende:
Wat vrouwen willen.
Ben je er eindelijk uit? :D Wat heb je ontdekt?
Somebody that I used to know
pi_175392286
quote:
14s.gif Op woensdag 29 november 2017 20:19 schreef cherrycoke het volgende:
jail en prison zijn niet hetzelfde als iemand in jail zit dan is hij of zij afwachting van het proces en minder dan een jaar, als iemand in prison zit dan ben je veroordeeld voor meer dan een jaar.
:o
Somebody that I used to know
pi_175397710
Dat SCUBA, de Amerikaanse term voor duikapparatuur een afkorting is van Self Contained Underwater Breathing Apparatus
pi_175397833
quote:
0s.gif Op donderdag 30 november 2017 09:11 schreef nanuk het volgende:
Dat SCUBA, de Amerikaanse term voor duikapparatuur een afkorting is van Self Contained Underwater Breathing Apparatus
Ahhhh
pi_175739227
Ik kom er net achter (na 33 jaar) de ze in het nummer 'do they know it's christmas' van Band aid "feed the world" zingen in plaats van het "freedom woohoohoo" dat ik altijd hoorde.

pi_175739731
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 december 2017 12:28 schreef Soetchun het volgende:
Ik kom er net achter (na 33 jaar) de ze in het nummer 'do they know it's christmas' van Band aid "feed the world" zingen in plaats van het "freedom woohoohoo" dat ik altijd hoorde.

Thanks, die is voor mij ook nieuw!
pi_175740413
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 december 2017 12:28 schreef Soetchun het volgende:
Ik kom er net achter (na 33 jaar) de ze in het nummer 'do they know it's christmas' van Band aid "feed the world" zingen in plaats van het "freedom woohoohoo" dat ik altijd hoorde.

Dat weet ik ook pas sinds vorig jaar, toen mijn (Schotse) verloofde ineens heel hard begon te lachen door mijn meezingkunsten. Ik heb wel meer liedjes waarvan ik de klanken ken, maar geen interesse heb in de werkelijke woorden. :)
Mon 'en!
pi_175740629
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 december 2017 12:28 schreef Soetchun het volgende:
Ik kom er net achter (na 33 jaar) de ze in het nummer 'do they know it's christmas' van Band aid "feed the world" zingen in plaats van het "freedom woohoohoo" dat ik altijd hoorde.

Whut 8)7 Wist je dat niet _O-
I got two dudes that turned into raspberry slushy and flushed down my toilet. I can't even take a proper dump in there.
pi_175740638
Eigenlijk versta ik over het algemeen weinig van songteksten. De Nederlandse vaak dan iets beter mede omdat die teksten vaak meer bedoeld zijn om te verstaan (chansons / balades). Ik doe er veelal dan ook geen moeite voor om te verzinnen waar een tekst over gaat.
pi_175741010
Ik zong jarenlang Sexpatrol ipv Sad But True...daar was ooit een apart topic over, volgens mij.
  vrijdag 15 december 2017 @ 14:09:55 #123
33726 Twoflower
Qualititionist
pi_175741238
Zoek maar eens op 'mama appelsap'. Meer dan genoeg resultaten. link
pi_175742512
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 december 2017 12:28 schreef Soetchun het volgende:
Ik kom er net achter (na 33 jaar) de ze in het nummer 'do they know it's christmas' van Band aid "feed the world" zingen in plaats van het "freedom woohoohoo" dat ik altijd hoorde.

Heal the woooooorld
Make it a better place
For you and for me and the entire
...
USA
pi_175755609
edit: de update is beter

[ Bericht 30% gewijzigd door Beathoven op 16-12-2017 02:12:48 ]
pi_175755788
quote:
3s.gif Op zaterdag 16 december 2017 00:35 schreef Beathoven het volgende:
Dat dit een tierelier is..

[ afbeelding ]
Zekerweten?

,,De zegswijze is volgens het Genootschap Onze Taal[1] ontstaan als versterkende verlenging uit een samenvoeging van de klanknabootsing 'tierelier(e)' en uitdrukkingen als 'het loopt als een lier', waarbij het kan gaan om een lier als hijswerktuig of als muziekinstrument. Het eerste deel van het woord komt van dezelfde 'wortel' als 'tieren', dat oorspronkelijk 'heldere tonen laten horen' betekende. Er bestaan ook uitdrukkingen als 'gaan gelijk een lier des zondags' of 'op den zondag' en 'gaan gelijk een lier op een stok'. Het Woordenboek der Nederlandsche Taal vermeldt bij 'tierelier(e)': 'Nabootsing van een eenvoudig, opgewekt muzikaal geluid, inzonderheid van gezang'.''

https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Tierelier
pi_175756483
quote:
1s.gif Op zaterdag 16 december 2017 00:49 schreef WodanIsGroot het volgende:

[..]

Zekerweten?

,,De zegswijze is volgens het Genootschap Onze Taal[1] ontstaan als versterkende verlenging uit een samenvoeging van de klanknabootsing 'tierelier(e)' en uitdrukkingen als 'het loopt als een lier', waarbij het kan gaan om een lier als hijswerktuig of als muziekinstrument. Het eerste deel van het woord komt van dezelfde 'wortel' als 'tieren', dat oorspronkelijk 'heldere tonen laten horen' betekende. Er bestaan ook uitdrukkingen als 'gaan gelijk een lier des zondags' of 'op den zondag' en 'gaan gelijk een lier op een stok'. Het Woordenboek der Nederlandsche Taal vermeldt bij 'tierelier(e)': 'Nabootsing van een eenvoudig, opgewekt muzikaal geluid, inzonderheid van gezang'.''

https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Tierelier
makes sense :)

Zat er dus naast, ik zat 't op te zoeken onder afbeeldingen, had wel ff wat meer achtergrondinfo kunnen gebruiken.


kleine aanvulling van onze taal trouwens

Wellicht gaat het oorspronkelijk om het muziekinstrument, maar het is ook mogelijk dat op het hijswerktuig werd gedoeld. Het Groot Uitdrukkingenwoordenboek van Van Dale (2006) vermeldt bij dat gaat als een lier dat lier hier het hijswerktuig is. Als een tierelier wordt niet genoemd als variant.
pi_178069422
Jaren lang en nog steeds.....las je een nieuwsbericht over pieterbaan centrum...en ik snap het nog steeds niet wat hebben die lui met dolfijnen te maken
Ik zwaai naar dieren.
pi_178069495
Dingen invullen wat je zelf wat mensen denken of doen. Dus het vooral bij jezelf houden.
my ambition is handicapped by my laziness
pi_178069622
quote:
0s.gif Op donderdag 30 november 2017 09:11 schreef nanuk het volgende:
Dat SCUBA, de Amerikaanse term voor duikapparatuur een afkorting is van Self Contained Underwater Breathing Apparatus
Je weet ook waar Jeep vandaan komt?
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_178069625
quote:
14s.gif Op woensdag 29 november 2017 20:19 schreef cherrycoke het volgende:
jail en prison zijn niet hetzelfde als iemand in jail zit dan is hij of zij afwachting van het proces en minder dan een jaar, als iemand in prison zit dan ben je veroordeeld voor meer dan een jaar.
Dat is in Nederland ook zo, een huis van bewaring verblijf je tot je veroordeling, gevangenis kom je als je veroordeeld bent, er zijn ook verschillen, een HVB is over het algemeen meer sober dan een gevangenis, zo is er geen uitgebreid programma en ben je niet verplicht tot arbeid. In een gevangenis is werken verplicht (of je moet een educatie programma volgen) en zijn gevangenen van 9 tot 9 uit hun cel. Mensen met kortere straffen zitten hun straf doorgaans in half open kampen uit, iets waar normale gevangen voor in aanmerking komen gedurende de laatste 18 maanden van hun straf, de laatste 6 maanden mag je in volledig open detentie doorbrengen, in de praktijk mag je elk weekend naar huis, en verblijf je alleen s'avonds in de instelling.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_178074381
quote:
0s.gif Op zondag 25 maart 2018 05:26 schreef raptorix het volgende:

[..]

Je weet ook waar Jeep vandaan komt?
Voordat je zegt 'GP - General Purpose': de etymologie van Jeep is onduidelijk en er is geen historisch consensus over ;) Er zijn meerdere verhalen over de oorsprong en allen zijn niet echt te verifiëren. Het probleem met GP is dat 'jeep' ook al een term was voordat de oorlog begon, en dus voordat de Willy's MB en Ford GPWs - waar G voor Government en P voor het geschut stond - jeeps in productie kwamen. Voor de komst van die lichte terreinwagens werden andere terreinwagens (Dodge Command) en zelfs enkele vliegtuigen ook al aangeduid als een jeep of jeep carrier. Het lijkt al terug te gaan tot WWI toen het iets van een nieuw recruit of een ongetest of kleine militaire voertuig betekende. Al tijdens testritten werd de Willy's wagen al geïdentificeerd door soldaten als 'een jeep'.
Los hiervan was er nog in de jaren '30 een personage in de populaire Popeye-strip dat Eugene the Jeep heette. Het was een wezen uit de vierde dimensie dat wezenlijk overal kon komen. Die 'go anywhere'-eigenschap was ook van toepassing op de terreinwagens uit dezelfde periode die (voor die tijd) op bijna magische wijze elk probleem aan leek te kunnen, en vele soldaten zouden het daarom als bijnaam 'Jeep' hebben gegeven. De iets latere lichte Willy's MB deed daar nog een schepje bovenop.

De exacte oorsprong blijft dus onduidelijk, en is waarschijnlijk een samensmelting van al deze dingen (al dan niet met GP als 'backronym', wat de verspreiding ongetwijfeld heeft geholpen). Het is zelfs best mogelijk dat diverse groepen mensen (WWI-veteranen, de engineers, en WWII-soldaten en pers) elk hun eigen oorsprong eraan heeft gegeven :Y
Humvee komt wel van de afkorting HMMVV.
  zondag 25 maart 2018 @ 12:54:10 #133
233102 cherrycoke
Burdened with glorious purpose
pi_178075101
quote:
0s.gif Op zondag 25 maart 2018 05:30 schreef raptorix het volgende:

[..]

Dat is in Nederland ook zo, een huis van bewaring verblijf je tot je veroordeling, gevangenis kom je als je veroordeeld bent, er zijn ook verschillen, een HVB is over het algemeen meer sober dan een gevangenis, zo is er geen uitgebreid programma en ben je niet verplicht tot arbeid. In een gevangenis is werken verplicht (of je moet een educatie programma volgen) en zijn gevangenen van 9 tot 9 uit hun cel. Mensen met kortere straffen zitten hun straf doorgaans in half open kampen uit, iets waar normale gevangen voor in aanmerking komen gedurende de laatste 18 maanden van hun straf, de laatste 6 maanden mag je in volledig open detentie doorbrengen, in de praktijk mag je elk weekend naar huis, en verblijf je alleen s'avonds in de instelling.


nooit geweten dit
"Been A Long Journey For You, Hasn't It? Lot Of Running, Lot Of Pain. And You, You're A Flea On The Back Of A Dragon In For One Hell Of A Ride, But You Did Manage To Hang On. I Guess That Counts For Something."
pi_178076607
quote:
14s.gif Op zondag 25 maart 2018 12:54 schreef cherrycoke het volgende:

[..]

[ afbeelding ]

nooit geweten dit
Dat soort dingen wil je ook niet weten kan ik je uit eigen ervaring vertellen ;)
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_178089715
Waar is Roodkapje eigenlijk gebleven?
pi_178091887
quote:
0s.gif Op maandag 26 maart 2018 01:12 schreef Teslynd het volgende:
Waar is Roodkapje eigenlijk gebleven?
Die is naar grootmoeder om koekjes te brengen.
Het leven is geen krentenbol...
Volg de pijlen.
I am the Lizard King. I can do anything.
pi_178149563
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 oktober 2017 08:14 schreef Coritchando het volgende:

[..]

Wat ik dan nog niet snap is waarom in de US iedereen die "William" heet "Bill" genoemd wordt?
Beter laat dan nooit: William wordt vaak afgekort tot roepnaam Bill, omdat het eerst verbasterd naar Billy, en als men daaraan gewend is wordt dat het meer volwassen Bill. Waarom het dan niet simpelweg Will geworden is? Omdat je je kind liever niet wil roepen met 'Willy!'.

Aldus een Amerikaan aan wie ik vroeg waarom zijn roepnaam Bill was en zijn doopnaam William.
pi_178151080
quote:
1s.gif Op woensdag 28 maart 2018 15:40 schreef Joweh het volgende:

[..]

Beter laat dan nooit: William wordt vaak afgekort tot roepnaam Bill, omdat het eerst verbasterd naar Billy, en als men daaraan gewend is wordt dat het meer volwassen Bill. Waarom het dan niet simpelweg Will geworden is? Omdat je je kind liever niet wil roepen met 'Willy!'.

Aldus een Amerikaan aan wie ik vroeg waarom zijn roepnaam Bill was en zijn doopnaam William.
Dat is wel heel anekdotisch :P
Eén van de oudere en meest gebruikte verklaringen (want zekerheid is er niet over) is dat veel namen gebruikt werden in 'rhyming slang', meestal bij kinderen, zodat Will Bill werd en Rick (van Richard) Dick. Een aantal taaldeskundigen menen dat William-Bill komt doordat wanneer mensen dat kinderrijmen doen - Jowehtje-Powehtje - we het tweede woord automatisch een bepaalde beginletter geven dat wel dezelfde basis heeft in hoe je mond de klank vormt. Dus de versie van William is dan Willy-Billy. Soms blijft het tweede deel dan 'hangen' als het woord dat gebruikt wordt - dit is ook de basis van Cockney Rhyming Slang. Afkortingen kwam op deze manier in de middeleeuwen al vaker voor: van bijvoorbeeld Margeret komt Meg en Peggy (Meggy-Peggy) en van Robert Rob en Bob (Robby-Bobby maar ook Nob, Dob en Hob). Wat ook hielp is dat de B duidelijker en harder is qua klank dan de W.

En niet iedereen schreef even duidelijk of netjes, waardoor verbasteringen/spelvarianten snel plaatsvonden. Shakespeare heeft zijn eigen naam zelden of nooit op dezelfde manier geschreven qua spelling. Nieuwe namen konden ook eenvoudig ontstaan als de schrijver ze verkeerd verstonden, zeker als ze uit een andere taal kwamen. Dat Wiliam dus van Guillaume komt, en nog tal van onherkenbare varianten of afstammelingen kent in andere talen, zegt al genoeg :P
  Moderator woensdag 28 maart 2018 @ 16:46:07 #139
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_178151234
He says his name is William but Im sure it's Bill or Billy or Mac or Buddy.
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
  woensdag 28 maart 2018 @ 19:40:42 #140
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_178155190
quote:
0s.gif Op woensdag 28 maart 2018 16:41 schreef Dingest het volgende:

[..]

Dat is wel heel anekdotisch :P
Eén van de oudere en meest gebruikte verklaringen (want zekerheid is er niet over) is dat veel namen gebruikt werden in 'rhyming slang', meestal bij kinderen, zodat Will Bill werd en Rick (van Richard) Dick. Een aantal taaldeskundigen menen dat William-Bill komt doordat wanneer mensen dat kinderrijmen doen - Jowehtje-Powehtje - we het tweede woord automatisch een bepaalde beginletter geven dat wel dezelfde basis heeft in hoe je mond de klank vormt. Dus de versie van William is dan Willy-Billy. Soms blijft het tweede deel dan 'hangen' als het woord dat gebruikt wordt - dit is ook de basis van Cockney Rhyming Slang. Afkortingen kwam op deze manier in de middeleeuwen al vaker voor: van bijvoorbeeld Margeret komt Meg en Peggy (Meggy-Peggy) en van Robert Rob en Bob (Robby-Bobby maar ook Nob, Dob en Hob)
Verklaart ook Edward > Ed > Ted > Ned ^O^
  donderdag 29 maart 2018 @ 07:20:35 #141
120887 padlarf
dagdag33 achtig
pi_178164508
quote:
1s.gif Op woensdag 28 maart 2018 19:40 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Verklaart ook Edward > Ed > Ted > Ned ^O^
Ted komt denk ik van Theodore
Ok stelletje hokboeren
  donderdag 29 maart 2018 @ 07:51:00 #142
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_178164653
quote:
1s.gif Op donderdag 29 maart 2018 07:20 schreef padlarf het volgende:

[..]

Ted komt denk ik van Theodore
Dat kan, maar niet elke Ted is een Theodore.
  donderdag 29 maart 2018 @ 07:52:02 #143
120887 padlarf
dagdag33 achtig
pi_178164661
quote:
1s.gif Op donderdag 29 maart 2018 07:51 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Dat kan, maar niet elke Ted is een Theodore.
Ah ja, terecht punt natuurlijk. Eerst wakker worden, dan posten...
Ok stelletje hokboeren
pi_178205415
Het is ‘genderdysforie’ en niet, zoals ik het altijd las: genderdysstrofie’. :')
  zaterdag 31 maart 2018 @ 08:44:38 #145
64781 bonke
pipo koeie
pi_178208151
verstandkiezen zijn eigenlijk de tanden die helemaal achter in je bek staan
dus ver stand kiezen
en dus niks met je verstand te maken hebben :) ( zoals ze wel een zeggen ) :)
pies on joe toe
pi_178208187
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 maart 2018 08:44 schreef bonke het volgende:
verstandkiezen zijn eigenlijk de tanden die helemaal achter in je bek staan
dus ver stand kiezen
en dus niks met je verstand te maken hebben :) ( zoals ze wel een zeggen ) :)
Die heb ik ook wel eens gehoord.

In het Engels heten ze wisdom teeth.
I removed all the bad food from my house.
It was delicious.
pi_178208192
Mooi verhaal, maar niet waarschijnlijk. https://onzetaal.nl/taaladvies/verstandskies/
pi_178212382
Ik ben er pasgeleden pas achter gekomen dat 1969 niet gewoon een geweldige zomer was (met heel veel goed weer enzo) maar dat het "The summer of love" was vanwege de 69 :D _O- :')
quote:
1s.gif Op vrijdag 15 december 2017 12:52 schreef RokStarr het volgende:

[..]

Thanks, die is voor mij ook nieuw!
Ik dacht dat ze "Free the world" zongen :P
pi_178212401
quote:
1s.gif Op vrijdag 15 december 2017 13:26 schreef bloempjuh het volgende:

[..]

Dat weet ik ook pas sinds vorig jaar, toen mijn (Schotse) verloofde ineens heel hard begon te lachen door mijn meezingkunsten. Ik heb wel meer liedjes waarvan ik de klanken ken, maar geen interesse heb in de werkelijke woorden. :)
Ik weet nog steeds niet wat er hier gezongen wordt :( (vanaf ongeveer halverwege)
  Moderator / KerstCrewQuizWinner zaterdag 31 maart 2018 @ 15:12:09 #150
39237 crew  H_T
2733
pi_178213619
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 maart 2018 14:01 schreef magnetronkoffie het volgende:

[..]

Ik weet nog steeds niet wat er hier gezongen wordt :( (vanaf ongeveer halverwege)
Ik versta 'get the one, here's your crown'. Geen idee of dat ergens op slaat
Ik ben de kleur MAGENTA
Je bent openminded, tenzij iets niet in je straatje past. Je houdt van discussiëren, maar hebt natuurlijk altijd gelijk. Als echte dierenliefhebber voer je graag kleine eendjes aan grote honden.
pi_178213934
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 maart 2018 15:12 schreef Hawaii_Tim het volgende:

[..]

Ik versta 'get the one, here's your crown'. Geen idee of dat ergens op slaat
Zou kunnen. Ik dacht dat het de OST van Beowulf was of zo (ken die film niet).
pi_178215971
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 maart 2018 14:01 schreef magnetronkoffie het volgende:

[..]

Ik weet nog steeds niet wat er hier gezongen wordt :( (vanaf ongeveer halverwege)
Staat in de comments.
"Let the morning take you down
Let the morning take you higher"
Acquisitie n.a.v. deze post wordt niet op prijs gesteld.
Don't you see going to heaven is just in the thought that you might?
As an on-line radio program grows longer, the probability of a German song approaches 1.
pi_178223809
Ik begreep pas op een jaar of 19-20 dat geld eigenlijk helemaal geen echte waarde vertegenwoordigd en de overheid hier maar al te graag gebruik van maakt.
“Arguing that you don't care about the right to privacy because you have nothing to hide is no different than saying you don't care about free speech because you have nothing to say.”
― Edward Snowden
pi_178225559
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 maart 2018 23:34 schreef ITrade het volgende:
Ik begreep pas op een jaar of 19-20 dat geld eigenlijk helemaal geen echte waarde vertegenwoordigd en de overheid hier maar al te graag gebruik van maakt.
Geinig dat woord 'echt', wat maakt iets echt voor je? Als de pastoor 't inwijdt met heilig water oid?
  zondag 1 april 2018 @ 10:08:35 #155
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_178229155
quote:
1s.gif Op zondag 1 april 2018 00:40 schreef Beathoven het volgende:

[..]

Geinig dat woord 'echt', wat maakt iets echt voor je? Als de pastoor 't inwijdt met heilig water oid?
Ik denk dat bedoeld wordt dat ge goudstandaard niet meer wordt gehanteerd.
  zondag 1 april 2018 @ 12:04:12 #156
65394 Montov
Dogmaticus Irritantus
pi_178231634
quote:
1s.gif Op zondag 1 april 2018 10:08 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Ik denk dat bedoeld wordt dat ge goudstandaard niet meer wordt gehanteerd.
Alsof goud wel echte waarde heeft (niet als kritiek tegen jou bedoeld).
Géén kloon van tvlxd!
pi_178233187
quote:
0s.gif Op zondag 1 april 2018 12:04 schreef Montov het volgende:

[..]

Alsof goud wel echte waarde heeft (niet als kritiek tegen jou bedoeld).
Ik denk dat je een foutje maakt.
Goud wordt vanwege zijn eigenschappen veel gebruikt. Niet zo zeer omdat wij het ‘mooi’ vinden.
pi_178233918
quote:
1s.gif Op zaterdag 31 maart 2018 17:21 schreef spijkerbroek het volgende:

[..]

Staat in de comments.
"Let the morning take you down
Let the morning take you higher"
Thanks! :D

Toen ik daarnaar zocht in de comments, bestond die comment nog niet :P
pi_178236720
quote:
1s.gif Op zondag 1 april 2018 13:13 schreef opgebaarde het volgende:

[..]

Ik denk dat je een foutje maakt.
Goud wordt vanwege zijn eigenschappen veel gebruikt. Niet zo zeer omdat wij het ‘mooi’ vinden.
Maar de waarde van goud mbt muntgeld werd wel zo ongeveer gedefinieerd door de gevoelswaarde. Dus eigenlijk wel vanwege z'n mooiheid.

Beetje als het knikkeren op het schoolplein waarbij kinderen meer waarde kopelen aan mooiere knikkers. Dat is eigenlijk de eerste kennismaking met de handelsmarkt.
pi_178258905
quote:
1s.gif Op zondag 1 april 2018 15:34 schreef Beathoven het volgende:

[..]

Maar de waarde van goud mbt muntgeld werd wel zo ongeveer gedefinieerd door de gevoelswaarde. Dus eigenlijk wel vanwege z'n mooiheid.
Nee hoor. Goud heeft een aantal bijzonder eigenschappen. Zo reageert het bijna nergens mee, het is uitstekend te vormen en heeft een opvallend hoog soortelijk gewicht. Dat maakt het geschikt voor muntgeld.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_178259064
quote:
1s.gif Op zondag 1 april 2018 15:34 schreef Beathoven het volgende:

[..]

Maar de waarde van goud mbt muntgeld werd wel zo ongeveer gedefinieerd door de gevoelswaarde. Dus eigenlijk wel vanwege z'n mooiheid.

Beetje als het knikkeren op het schoolplein waarbij kinderen meer waarde kopelen aan mooiere knikkers. Dat is eigenlijk de eerste kennismaking met de handelsmarkt.
Lang geleden ja + de stabiele voorraad. Tegenwoordig is goud onmisbaar in de industrie
  Moderator dinsdag 10 april 2018 @ 15:10:14 #162
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_178427158
Dat suffrage stemrecht betekend en dat womens suffrage dus vrouwen stemrecht is, en dat de suffragette beweging de feministische beweging was voor vrouwen stemrecht.

Heb op de een of andere manier dat nooit helemaal goed vertaald en in mijn hoofd iets van suffering erbij gehaald in mijn hoofd... :{
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
pi_178427319
quote:
2s.gif Op dinsdag 10 april 2018 15:10 schreef Bosbeetle het volgende:
Dat suffrage stemrecht betekend en dat womens suffrage dus vrouwen stemrecht is, en dat de suffragette beweging de feministische beweging was voor vrouwen stemrecht.

Heb op de een of andere manier dat nooit helemaal goed vertaald en in mijn hoofd iets van suffering erbij gehaald in mijn hoofd... :{
Nooit Civilization gespeeld?
  Moderator dinsdag 10 april 2018 @ 15:56:44 #164
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_178428047
quote:
12s.gif Op dinsdag 10 april 2018 15:17 schreef thabit het volgende:

[..]

Nooit Civilization gespeeld?
jawel en zelfs daar verkeerd beoordeeld :X
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
pi_178428485
quote:
2s.gif Op dinsdag 10 april 2018 15:56 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]

jawel en zelfs daar verkeerd beoordeeld :X
Women's Suffering zou idd gewoon een maatschappelijke vooruitgang moeten zijn :P
Acquisitie n.a.v. deze post wordt niet op prijs gesteld.
Don't you see going to heaven is just in the thought that you might?
As an on-line radio program grows longer, the probability of a German song approaches 1.
  Moderator woensdag 4 juli 2018 @ 12:06:24 #166
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_180233076
Ik hoor net dat guus geluk een gans is :o Ik vraag me wel af hoe de familiare relaties lopen en hoe een gans een neef van een eend kan zijn maar toch lijkt het zo te zijn.

https://www.donaldduck.nl/duckipedia/g/guus-geluk/

Onderaan de pagina.
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
pi_180233278
quote:
2s.gif Op woensdag 4 juli 2018 12:06 schreef Bosbeetle het volgende:
Ik hoor net dat guus geluk een gans is :o Ik vraag me wel af hoe de familiare relaties lopen en hoe een gans een neef van een eend kan zijn maar toch lijkt het zo te zijn.

https://www.donaldduck.nl/duckipedia/g/guus-geluk/

Onderaan de pagina.


Wat Guus en Donald van elkaar zijn mag je zelf uitzoeken, ik ben slecht in het benoemen van familiebanden :D
  woensdag 4 juli 2018 @ 12:41:44 #168
403253 Meke
after all this time? always.
pi_180233871
quote:
0s.gif Op woensdag 4 juli 2018 12:14 schreef Candaasje het volgende:

[..]

[ afbeelding ]

Wat Guus en Donald van elkaar zijn mag je zelf uitzoeken, ik ben slecht in het benoemen van familiebanden :D
Neven dus (zoals in het vrolijke weekblad ook altijd beschreven ;) ), hun vaders zijn broers.

Ik vind Donald en Katrien trouwens ook nog dicht op elkaar zitten :+ Gelukkig hebben ze geen gezamenlijk nageslacht :+
Op woensdag 9 september 2020 20:31 schreef Fred_B het volgende:
Meke is de Hans Wiegel van FOK.
De beste mod die we nooit hebben gehad.
  Moderator woensdag 4 juli 2018 @ 12:52:49 #169
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_180234086
quote:
2s.gif Op woensdag 4 juli 2018 12:41 schreef Meke het volgende:

[..]

Neven dus (zoals in het vrolijke weekblad ook altijd beschreven ;) ), hun vaders zijn broers.

Ik vind Donald en Katrien trouwens ook nog dicht op elkaar zitten :+ Gelukkig hebben ze geen gezamenlijk nageslacht :+
In dit geval verdenk ik oma duck van meerdere partners dan alleen wilhelmus, want haar ene zoon lijkt een eend te zijn en de andere een gans :X

Ohnee wacht fortunus is aangetouwd, daar komt het ganzen bloed dus vandaan. Donald en Guus zijn dus neven maar niet omdat hun vaders broers zijn maar de vader van donald is de broer van de moeder van guus.
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
  woensdag 4 juli 2018 @ 12:54:11 #170
403253 Meke
after all this time? always.
pi_180234113
quote:
2s.gif Op woensdag 4 juli 2018 12:52 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]

In dit geval verdenk ik oma duck van meerdere partners dan alleen wilhelmus, want haar ene zoon lijkt een eend te zijn en de andere een gans :X
Hmm bij nader inzicht lijkt Fortunus Geluk wellicht aangetrouwd, want de moeder van Guus lijkt sowieso een kind van Oma Duck te zijn :+
Op woensdag 9 september 2020 20:31 schreef Fred_B het volgende:
Meke is de Hans Wiegel van FOK.
De beste mod die we nooit hebben gehad.
  Moderator woensdag 4 juli 2018 @ 12:54:28 #171
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_180234130
quote:
2s.gif Op woensdag 4 juli 2018 12:54 schreef Meke het volgende:

[..]

Hmm bij nader inzicht lijkt Fortunus Geluk wellicht aangetrouwd, want de moeder van Guus lijkt sowieso een kind van Oma Duck te zijn :+
idd zie hierboven :D
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
  woensdag 4 juli 2018 @ 12:55:00 #172
403253 Meke
after all this time? always.
pi_180234145
quote:
2s.gif Op woensdag 4 juli 2018 12:54 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]

idd zie hierboven :D
:D
Op woensdag 9 september 2020 20:31 schreef Fred_B het volgende:
Meke is de Hans Wiegel van FOK.
De beste mod die we nooit hebben gehad.
pi_180234150
quote:
2s.gif Op woensdag 4 juli 2018 12:41 schreef Meke het volgende:

[..]

Neven dus (zoals in het vrolijke weekblad ook altijd beschreven ;) ), hun vaders zijn broers.

Ik vind Donald en Katrien trouwens ook nog dicht op elkaar zitten :+ Gelukkig hebben ze geen gezamenlijk nageslacht :+
Katrien duck is geen familie van hem en heeft net als de nichtjes een comple eigen lijn.
  Moderator woensdag 4 juli 2018 @ 12:55:24 #174
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_180234155
Wat ik ook niet wist is dat gijs dus wel familie is en niet zomaar een knecht van oma :D achterneefje dus.
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
  FOK!-Schrikkelbaas woensdag 4 juli 2018 @ 12:55:55 #175
2057 Tokus
www.metalfan.nl
pi_180234163
quote:
2s.gif Op woensdag 4 juli 2018 12:41 schreef Meke het volgende:

[..]

Ik vind Donald en Katrien trouwens ook nog dicht op elkaar zitten :+ Gelukkig hebben ze geen gezamenlijk nageslacht :+
zie je die tak die van Katrien naar rechts loopt, naar een andere boom? Juist...
Nothing lasts forever but the certainty of change
  woensdag 4 juli 2018 @ 12:56:51 #176
403253 Meke
after all this time? always.
pi_180234188
quote:
1s.gif Op woensdag 4 juli 2018 12:55 schreef TheWhiteCowboy het volgende:

[..]

Katrien duck is geen familie van hem en heeft net als de nichtjes een comple eigen lijn.
Oja, ik zie het :D Dit is niet de meest duidelijke weergave van een stamboom :+
Op woensdag 9 september 2020 20:31 schreef Fred_B het volgende:
Meke is de Hans Wiegel van FOK.
De beste mod die we nooit hebben gehad.
  Moderator woensdag 4 juli 2018 @ 12:58:11 #177
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_180234218
Gijs is dus een waterhoen/eend/gans mix :P
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
  donderdag 19 juli 2018 @ 03:43:48 #178
61345 Brett-Anderson
ACCOUNT DISABLED
pi_180574000
Om even aan te haken en mee te praten; meteen maar even over die piraten met hun ooglapjes. Daar kwam ik een tijd geleden achter dat ze die droegen om hun ogen te trainen zodat ze beter in het donker kunnen zien. Het klinkt ook wel logisch dat ze schepen 's nachts aanvielen ipv overdags zoals je in veel geromatiseerde piratenfilms ziet. Het zou goed kunnen dat ik dat zelfs hier op dit forum heb gelezen.

2) Dat het best wel fout is om yoku dekimashita tegen een Japanner te zeggen. Ipv "goed gedaan/goed werk" betekent het in de praktijk iets als "goed zo, jochie!". Beter is "sasugu desu".

3) Dat trainers niet hetzelfde betekent als trainings/joggingbroek. Wat betekent het wel? Nou, hetzelfde dat wij sneakers noemen. En dat kennen de Britten niet.
The feasibility of an idea is inversely proportional to its initial apparent plausibility. .
  donderdag 19 juli 2018 @ 03:52:17 #179
61345 Brett-Anderson
ACCOUNT DISABLED
pi_180574018
quote:
0s.gif Op donderdag 30 november 2017 09:11 schreef nanuk het volgende:
Dat SCUBA, de Amerikaanse term voor duikapparatuur een afkorting is van Self Contained Underwater Breathing Apparatus
Hahaha oh wat leuk. Toevallig kwam ik er achter dat Sabena ook niet zomaar een naam was. Dat stond voor la Societé Anonyme Belge d'Exploitation de la Navigation Aérienne. Ahum, dat kon ik niet uit het hoofd. Leuk kwisvraagje.
The feasibility of an idea is inversely proportional to its initial apparent plausibility. .
  donderdag 19 juli 2018 @ 06:44:54 #180
476677 DatDitKanJoh
Dat wist ik heel nie!
pi_180575269
Ik kwam er zojuist achter dat die balkjes tussen boodschappen blijkbaar beurtbalkjes worden genoemd.
  Moderator donderdag 19 juli 2018 @ 06:46:00 #181
245701 crew  naatje_1
Naatzipiraat
pi_180575274
quote:
0s.gif Op donderdag 19 juli 2018 06:44 schreef DatDitKanJoh het volgende:
Ik kwam er zojuist achter dat die balkjes tussen boodschappen blijkbaar beurtbalkjes worden genoemd.
Waar een topic op FOK! allemaal wel niet handig voor is :+
Hier schreef Aoibhin het volgende: Beter autist in de kist dan een feestje gemist w/ *O*
pi_180576100
quote:
0s.gif Op donderdag 19 juli 2018 03:43 schreef Brett-Anderson het volgende:
Om even aan te haken en mee te praten; meteen maar even over die piraten met hun ooglapjes. Daar kwam ik een tijd geleden achter dat ze die droegen om hun ogen te trainen zodat ze beter in het donker kunnen zien. Het klinkt ook wel logisch dat ze schepen 's nachts aanvielen ipv overdags zoals je in veel geromatiseerde piratenfilms ziet. Het zou goed kunnen dat ik dat zelfs hier op dit forum heb gelezen.
Het is meer een hypothese dat ze een lapje voor één oog hadden om dat oog te laten wennen aan t donker en zo snel konden switchen tussen buiten op het dek en binnen in de kajuit.

quote:
3) Dat trainers niet hetzelfde betekent als trainings/joggingbroek. Wat betekent het wel? Nou, hetzelfde dat wij sneakers noemen. En dat kennen de Britten niet.
Een van de vele verschillen tussen woorden in het Amerikaans Engels en Brits Engels. En in Nederland en daarbuiten maakt men er vaak maar een ratjetoe van.

https://en.oxforddictiona(...)h-and-american-terms
  donderdag 19 juli 2018 @ 09:45:28 #183
476677 DatDitKanJoh
Dat wist ik heel nie!
pi_180577162
quote:
14s.gif Op donderdag 19 juli 2018 06:46 schreef naatje_1 het volgende:

[..]

Waar een topic op FOK! allemaal wel niet handig voor is :+
FOKking handig ( :') )
pi_180577229
Over do-re-mi..

Unlike Brigitta’s governess, I’m going to correct you: they are not completely nonsensical. These sounds (or, to be precise, five of them) were originally the first syllables of full, meaningful words, albeit ones in Latin:

Ut queant laxis
resonare fibris,
Mira gestorum
famuli tuorum,
Solve polluti
labii reatum,
Sancte Iohannes

(Translated loosely: So that your servants may, with loosened voices, resound the wonders of your deeds, clean the guilt from our stained lips, O Saint John.)
  donderdag 19 juli 2018 @ 10:08:53 #185
476677 DatDitKanJoh
Dat wist ik heel nie!
pi_180577493
quote:
0s.gif Op donderdag 19 juli 2018 09:50 schreef Beathoven het volgende:
Over do-re-mi..

Unlike Brigitta’s governess, I’m going to correct you: they are not completely nonsensical. These sounds (or, to be precise, five of them) were originally the first syllables of full, meaningful words, albeit ones in Latin:

Ut queant laxis
resonare fibris,
Mira gestorum
famuli tuorum,
Solve polluti
labii reatum,
Sancte Iohannes

(Translated loosely: So that your servants may, with loosened voices, resound the wonders of your deeds, clean the guilt from our stained lips, O Saint John.)

Weer wat geleerd. Al weet ik nu niet wie John is maar ok. Goeie vent denk ik wel
pi_180577542
quote:
14s.gif Op donderdag 19 juli 2018 10:08 schreef DatDitKanJoh het volgende:

[..]

Weer wat geleerd. Al weet ik nu niet wie John is maar ok. Goeie vent denk ik wel
Saint John is de Heilige Johannes.
  donderdag 19 juli 2018 @ 10:14:41 #187
476677 DatDitKanJoh
Dat wist ik heel nie!
pi_180577568
quote:
1s.gif Op donderdag 19 juli 2018 10:12 schreef Beathoven het volgende:

[..]

Saint John is de Heilige Johannes.
Ohja, das waar. Al die naamsverbasteringen ook
pi_180583234
Ik heb 'altijd' gedacht dat dit een percolator heette:



Blijkt dat dus een dompelaar te zijn.
Anti-climax van jewelste. ;(

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 19-07-2018 14:49:30 ]
  † In Memoriam † donderdag 19 juli 2018 @ 14:54:19 #189
409449 Mo_Muffin
For the love of knobs...
pi_180583376
quote:
6s.gif Op donderdag 19 juli 2018 14:49 schreef Treinhomo het volgende:
Ik heb 'altijd' gedacht dat dit een percolator heette:

[ afbeelding ]

Blijkt dat dus een dompelaar te zijn.
Anti-climax van jewelste. ;(
Enig idee hoe dit misverstand tot stand is gekomen?
"Ik zal nooit bij een club gaan die mij als lid accepteert"
pi_180583433
quote:
Op donderdag 19 juli 2018 14:54 schreef Mo_Muffin het volgende:
Enig idee hoe dit misverstand tot stand is gekomen?
Eerlijk waar geen idee. :@
Ik ben altijd al een raar kind geweest.
  donderdag 19 juli 2018 @ 15:06:56 #191
430543 Domnivoor
Ceterum censeo...
pi_180583756
Ik heb jarenlang gedacht dat die metalen dingen die overal op straat liggen wel erg veel op slagroompatronen leken.
Niet zo heel lang geleden kwam ik erachter dat het inderdaad slagroompatronen zijn :+
Op donderdag 4 april 2024 19:36 schreef Aoibhin het volgende:
Verrek ja, ik zie nu ook Jezus in de aardbeien :o
  Moderator / KerstCrewQuizWinner donderdag 19 juli 2018 @ 16:21:04 #192
39237 crew  H_T
2733
pi_180586013
quote:
1s.gif Op donderdag 19 juli 2018 15:06 schreef Domnivoor het volgende:
Ik heb jarenlang gedacht dat die metalen dingen die overal op straat liggen wel erg veel op slagroompatronen leken.
Niet zo heel lang geleden kwam ik erachter dat het inderdaad slagroompatronen zijn :+
[ afbeelding ]
Toch opvallend he, hoe vaak mensen ineens liters slagroom nodig hebben op een parkeerplaats :+
Ik ben de kleur MAGENTA
Je bent openminded, tenzij iets niet in je straatje past. Je houdt van discussiëren, maar hebt natuurlijk altijd gelijk. Als echte dierenliefhebber voer je graag kleine eendjes aan grote honden.
  donderdag 19 juli 2018 @ 16:27:03 #193
267651 Klaploper
Wetenschappelijk onderzoeker
pi_180586172
quote:
6s.gif Op donderdag 19 juli 2018 14:49 schreef Treinhomo het volgende:
Ik heb 'altijd' gedacht dat dit een percolator heette:

[ afbeelding ]

Blijkt dat dus een dompelaar te zijn.
Anti-climax van jewelste. ;(
Maar wat is dat? :@
Ik vecht met zwervers voor mijn plezier. Binnenkort ook op YouTube!
  † In Memoriam † donderdag 19 juli 2018 @ 17:04:35 #194
409449 Mo_Muffin
For the love of knobs...
pi_180587514
quote:
1s.gif Op donderdag 19 juli 2018 16:27 schreef Klaploper het volgende:

[..]

Maar wat is dat? :@
Ga eens op onderzoek uit.
"Ik zal nooit bij een club gaan die mij als lid accepteert"
  donderdag 19 juli 2018 @ 17:06:14 #195
176450 Kaneelstokje
Archbishop of Banterbury
pi_180587580
quote:
1s.gif Op donderdag 19 juli 2018 16:27 schreef Klaploper het volgende:

[..]

Maar wat is dat? :@
Lachgas patronen.
Emotionele exclusiviteit monogamie-adept
pi_180588755
quote:
Op donderdag 19 juli 2018 16:27 schreef Klaploper het volgende:
Maar wat is dat? :@
Een los verwarmingselement om water aan de kook te brengen.
Een voorloper van de waterkoker, zeg maar.
pi_180605566
quote:
1s.gif Op donderdag 19 juli 2018 15:06 schreef Domnivoor het volgende:
Ik heb jarenlang gedacht dat die metalen dingen die overal op straat liggen wel erg veel op slagroompatronen leken.
Niet zo heel lang geleden kwam ik erachter dat het inderdaad slagroompatronen zijn :+
[ afbeelding ]
Zelfde patronen gebruiken we ook bij CO2 geweren.
  vrijdag 20 juli 2018 @ 12:57:49 #198
430543 Domnivoor
Ceterum censeo...
pi_180606162
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 juli 2018 12:20 schreef CaseJunky het volgende:

[..]

Zelfde patronen gebruiken we ook bij CO2 geweren.
Ah oke. Zo'n shot zal wel hard aankomen denk ik.
Op donderdag 4 april 2024 19:36 schreef Aoibhin het volgende:
Verrek ja, ik zie nu ook Jezus in de aardbeien :o
pi_180606820
quote:
14s.gif Op vrijdag 20 juli 2018 12:57 schreef Domnivoor het volgende:

[..]

Ah oke. Zo'n shot zal wel hard aankomen denk ik.
Niet veel harder dan een normale buks, is puur model afhankelijk.

Het is vooral makkelijker.
pi_180609510
Dat Adidas naar de oprichter is vernoemd, Adolf Dassler.
  vrijdag 20 juli 2018 @ 15:55:23 #201
4416 Da hopman
lamahangen = dierenmoord
pi_180609574
quote:
1s.gif Op donderdag 19 juli 2018 16:27 schreef Klaploper het volgende:

[..]

Maar wat is dat? :@
Een gloeispiraal. Ooit was er hier in het klooster brand door ontstaan waarop een brandweerman zich afvroeg wat een non met een spiraaltje moest.
De mensen zijn gek geworden
pi_180610566
quote:
1s.gif Op vrijdag 20 juli 2018 15:52 schreef spiritusbus het volgende:
Dat Adidas naar de oprichter is vernoemd, Adolf Dassler.
Hij richtte Adidas samen met zijn broer Rudolph op. Na een ruzie startte Rudolph zijn eigen sportmerk...Puma.

Ik geloof dat in hun geboortedorp zelfs een vete onder de inwoners leeft, waar de ene helft in Adidas loopt en de andere helft demonstratief in Puma.
pi_180611505
Kleine toevoeging van Wikipedia:
quote:
Nadat Hitler aan de macht was gekomen werden beide broers lid van de NSDAP. Uiteindelijk werd Rudolf opgeroepen voor dienst, terwijl Adi Dassler de fabriek draaiende hield. Tijdens de Tweede Wereldoorlog verslechterde de relatie tussen de beide broers en uiteindelijk stapte Rudolf uit het bedrijf, om aan de overkant van de Aurach zijn eigen fabriek te beginnen, die de in eerste instantie de naam "Ruda" kreeg. Spoedig zou Rudolf Dassler de naam in Puma wijzigen.

Ondanks vele speculaties over de reden van de ruzie tussen de Dassler's is het echter nooit duidelijk geworden wat de oorzaak was.

Deze familievete deelde ook de bevolking van het dorp op in twee kampen. Het leverde Herzogenaurach de bijnaam "dorp der gebogen nekken" op, waarmee wordt verwezen naar het feit dat iedereen naar iedereens schoenen kijkt om te zien tot welk kamp de ander behoort.[2] Pas 60 jaar later zouden Puma en Adidas in het kader van de Internationale Dag van de Vrede elkaar weer de hand schudden, op 21 september 2009 is een voetbalwedstrijd tussen de werknemers van de rivaliserende fabrieken gespeeld
  zaterdag 21 juli 2018 @ 17:32:32 #204
61345 Brett-Anderson
ACCOUNT DISABLED
pi_180633548
Die luchtdrukpatronen gebruiken ze toch om te inhaleren of wat? Deze hoeveelheden weggegooide buisjes tref ik ook geregeld aan bij mij in de buurt op, eh, plaatsen waar je na zonsondergang het beste even niet kunt komen.

Wat betreft het woord sneakers had ik dit andersom ook wel eens met het woordje "period". Ik kende dit alleen als "full stop" en omdat ik niet doorhad dat dit Amerikaans-Engels was vertaalde ik dit naar mijn gevoel als; (en daarmee) basta!* Lang gedacht dat dit ook de betekenis was.

Hoe Spitsbergen op de eilandgroep Svalbard in de noordelijke ijszee aan zijn naam komt is velen bekend en deze historische feiten vind ik zeer fascinerend. Bij de naam van het stadje Longyearbyen had ik altijd al de indruk dat die naam heel dicht bij het Engels kwam, maar je zou het wel uitspreken als Lon-gye-arby-en, toen heb ik het maar eens opgezocht. Dat bleek ook geen gek vermoeden, Longyearbyen is vernoemd naar de achternaam van de Amerikaan J.M. Longyear. Een eeuw geleden scheen het nog Longyear City te hebben geheten.

* De oorsprong van het woord basta zou van het Spaans of Italiaans komen met de betekenis "genoeg!" en zou zijn gebruikt sinds 1610. Het woord basta werd ook gebruikt als synoniem voor knuppel, in de vroege geschiedenis van de speelkaarten stonden er personen afgebeeld met knuppels (basta's) als voorloper van de klaveren. Klaveren zijn clubs in het Engels, dus is er mogelijk een verband dat dit nog waar is ook? Dit zou ik eens nog verder moeten uitzoeken..
Misschien dat de diepe betekenis van basta! dan was; hey en nou genoeg, anders mep ik je met de knuppel.



[ Bericht 1% gewijzigd door Brett-Anderson op 21-07-2018 17:43:30 ]
The feasibility of an idea is inversely proportional to its initial apparent plausibility. .
  zaterdag 21 juli 2018 @ 18:03:42 #205
61345 Brett-Anderson
ACCOUNT DISABLED
pi_180634369
quote:
Bedankt. Dat is een heel leuk lijstje. Dat heb ik zeer aandachtig bekeken.

Ik keek even op toen ik het volgende las:

UK boiler suit US coveralls

Ik hoor wel eens dat sommigen het nog een ketelpak noemen in oude films bijvoorbeeld, maar coveralls? Als in overalls. Is dat misschien waarom dat tegenwoordig alleen nog als een overall bekend is. Amerikanen noemen het trouwens ook wel boiler suits.
The feasibility of an idea is inversely proportional to its initial apparent plausibility. .
pi_180635410
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 juli 2018 18:03 schreef Brett-Anderson het volgende:

[..]

Bedankt. Dat is een heel leuk lijstje. Dat heb ik zeer aandachtig bekeken.

Ik keek even op toen ik het volgende las:

UK boiler suit US coveralls

Ik hoor wel eens dat sommigen het nog een ketelpak noemen in oude films bijvoorbeeld, maar coveralls? Als in overalls. Is dat misschien waarom dat tegenwoordig alleen nog als een overall bekend is. Amerikanen noemen het trouwens ook wel boiler suits.
Overall heb je ook in US als in b.v. overall en overall dress. Over alles.
pi_180636125
De UK-term is van oudsher boilersuit (als in ketelpak, want juist voor dat soort werk is het uitgevonden - een variant hierop is het 'siren suit', een ketelpak dat je snel aantrok in WWII wanneer de sirenes afgingen en je snel naar een schuilkelder oid moet. Churchill droeg veel (speciaal vervaardigde) siren suits). Maar gaandeweg is in de UK (en de rest van Europa) de term 'overall' populairder geworden. In de VS is de term inderdaad 'coverall' - met 'overall' wordt daar vaak eerder zo'n type mee bedoeld ('bib-and-brace overall'):


Ik heb ergens een boekje van James May waarin hij een punt maakte dat een licht aangepast 'siren suit' het ideale kledingstuk voor echte mannen zou zijn :P
pi_180648267
:@
Frans is nooit mijn sterkste taal geweest.
Ik heb als kind gewoon bedacht dat barbapapa een hoopje klei was (dat je dus in alle vormen kan kneden) en geen logica gezien in de naam...

Zit ik in een restaurant naar de Duits-Franse menukaart te kijken, zie ik staan:
- Unser Zuckerwatten-Eis
- Notre Glace barbe à papa

Barbapapa is gewoon gemodelleerd en vernoemd naar een suikerspin!! o|O
  zondag 22 juli 2018 @ 11:47:28 #209
360073 la_perle_rouge
Slava Ukraini
pi_180649171
quote:
0s.gif Op donderdag 19 juli 2018 09:50 schreef Beathoven het volgende:
Over do-re-mi..

Unlike Brigitta’s governess, I’m going to correct you: they are not completely nonsensical. These sounds (or, to be precise, five of them) were originally the first syllables of full, meaningful words, albeit ones in Latin:

Ut queant laxis
resonare fibris,
Mira gestorum
famuli tuorum,
Solve polluti
labii reatum,
Sancte Iohannes

(Translated loosely: So that your servants may, with loosened voices, resound the wonders of your deeds, clean the guilt from our stained lips, O Saint John.)

Dat wist ik niet, maar dat er vroeger "ut" werd gezongen ipv 'do" dan weer wel. Dankzij de Gildebroeders: Gildebroeders, maak plezieren
Met muziek vroeg ende laat
Laat ons nu de jaarfeest vieren
Van de maagd Cecilia
Zing, speel ter ere van dees maged:
La-sol-fa-mi-re-ut
Fa-sol-la, Cecilia

Span nu bas, keel en violen
Speel op citer, harp en fluit
Maak van vreugde capriolen
‘t Ere van dees weerde bruid
Zing, speel ter ere van dees maged:
La-sol-fa-mi-re-ut
Fa-sol-la, Cecilia
pi_180649812
quote:
0s.gif Op zondag 22 juli 2018 10:59 schreef winterapfel het volgende:
:@
Frans is nooit mijn sterkste taal geweest.
Ik heb als kind gewoon bedacht dat barbapapa een hoopje klei was (dat je dus in alle vormen kan kneden) en geen logica gezien in de naam...

Zit ik in een restaurant naar de Duits-Franse menukaart te kijken, zie ik staan:
- Unser Zuckerwatten-Eis
- Notre Glace barbe à papa

Barbapapa is gewoon gemodelleerd en vernoemd naar een suikerspin!! o|O
‘Papa’s baard’ ;)
pi_180651825
quote:
1s.gif Op zondag 22 juli 2018 12:31 schreef _Arual_ het volgende:

[..]

‘Papa’s baard’ ;)
:D
pi_180657529
quote:
0s.gif Op zondag 22 juli 2018 10:59 schreef winterapfel het volgende:
:@
Frans is nooit mijn sterkste taal geweest.
Ik heb als kind gewoon bedacht dat barbapapa een hoopje klei was (dat je dus in alle vormen kan kneden) en geen logica gezien in de naam...

Zit ik in een restaurant naar de Duits-Franse menukaart te kijken, zie ik staan:
- Unser Zuckerwatten-Eis
- Notre Glace barbe à papa

Barbapapa is gewoon gemodelleerd en vernoemd naar een suikerspin!! o|O
Engelse wipkipedia, #1

The inspiration for Barbapapa came by chance in the Luxembourg Garden in Paris one day in May 1970. While walking in the park with Annette Tison, Talus Taylor thought he heard a child ask his parents for something called "Baa baa baa baa". Not speaking French, he asked Tison what the words meant. She explained that the child was asking for a treat called Barbe à papa (cotton candy). Later at a restaurant, the couple began to draw on the tablecloth, and came up with a character inspired by the candy: a pink and round character. When it came time to give it a name, Barbapapa came naturally.[2]

Several European publishers expressed interest in Barbapapa but did not wish to embark on spending the publishing cost. Frank Fehmers Productions, an Agent who later became a publisher, subsequently set up a co-production and the first edition was published in French, by L'École des Loisirs, in British English, by the Ernest Benn Company, and in American English by the Henry Z. Walck Co.
pi_181178773
Dat sting geen band is
pi_181203721
quote:
0s.gif Op zondag 22 juli 2018 10:59 schreef winterapfel het volgende:
:@
Frans is nooit mijn sterkste taal geweest.
Ik heb als kind gewoon bedacht dat barbapapa een hoopje klei was (dat je dus in alle vormen kan kneden) en geen logica gezien in de naam...

Zit ik in een restaurant naar de Duits-Franse menukaart te kijken, zie ik staan:
- Unser Zuckerwatten-Eis
- Notre Glace barbe à papa

Barbapapa is gewoon gemodelleerd en vernoemd naar een suikerspin!! o|O
Wel mooi dat zo'n vondst zich over de wereld verspreid heeft en overal een eigen(aardige) naam heeft gekregen:
Cotton Candy
Suikerspin
Zucchero Filato
Zuckerwatten
Barbe a Papa
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_181217676
quote:
0s.gif Op woensdag 15 augustus 2018 14:24 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Wel mooi dat zo'n vondst zich over de wereld verspreid heeft en overal een eigen(aardige) naam heeft gekregen:
Cotton Candy
Suikerspin
Zucchero Filato
Zuckerwatten
Barbe a Papa
Wattacukor in het Hongaars :). Watta is watten, cukor is suiker.
  donderdag 16 augustus 2018 @ 00:01:50 #216
357776 ArtistA
Wandelen door het park
pi_181218576
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 augustus 2018 14:43 schreef ShippedFromTheNetherlands het volgende:
Dat sting geen band is
_O-
pi_181224316
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 augustus 2018 14:43 schreef ShippedFromTheNetherlands het volgende:
Dat sting geen band is
Klopt maar hij heeft ooit de halve band van Wynton Marsalis ingelijfd voor een album en technisch gezien krijg je er altijd een band aan vaste en gastmuzikanten bij. :)
pi_181245172
Waarom als je een film kijkt zie je de eerste 5 tot 10 min allemaal namen in beeld..production desinger, casting, director of fotografie etc etc...

Is dat voor andere filmmakers die de film kijken en dan goh dat is een goede ?
Of zijn er echt mensen die al die namen bijhouden,,,,
Ik zwaai naar dieren.
  Moderator vrijdag 17 augustus 2018 @ 02:23:03 #219
245701 crew  naatje_1
Naatzipiraat
pi_181245192
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 augustus 2018 02:20 schreef Geerd het volgende:
Waarom als je een film kijkt zie je de eerste 5 tot 10 min allemaal namen in beeld..production desinger, casting, director of fotografie etc etc...

Is dat voor andere filmmakers die de film kijken en dan goh dat is een goede ?
Of zijn er echt mensen die al die namen bijhouden,,,,
Dat is gewoon credit krijgen voor het werk dat gedaan is. De credits aan het begin zijn de 'hoofdcredits' omdat die het meeste opvallen, als je weet welk casting director het was en je ziet weer een film met die casting director dan grotere kans dat die film ook goede invulling acteurs heeft als eerste ook goed was op dat vlak.
Hier schreef Aoibhin het volgende: Beter autist in de kist dan een feestje gemist w/ *O*
pi_181245201
quote:
14s.gif Op vrijdag 17 augustus 2018 02:23 schreef naatje_1 het volgende:

[..]

Dat is gewoon credit krijgen voor het werk dat gedaan is. De credits aan het begin zijn de 'hoofdcredits' omdat die het meeste opvallen, als je weet welk casting director het was en je ziet weer een film met die casting director dan grotere kans dat die film ook goede invulling acteurs heeft als eerste ook goed was op dat vlak.
Ja precies dus niet alleen voor de kijker maar ook voor eventueel nieuwe filmmaker ....
Ik zwaai naar dieren.
pi_181246702
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 augustus 2018 02:24 schreef Geerd het volgende:

[..]

Ja precies dus niet alleen voor de kijker maar ook voor eventueel nieuwe filmmaker ....
De traditie is natuurlijkerwijs ook wat van boeken geleend en doorgezet in stomme films waarbij je bij boeken niet een hele cast en crew hebt maar vaak slechts de auteur en uitgever. Het maakt ook deel uit van een figuurlijk theatergordijn dat langzaam opengetrokken wordt dat weer deel uitmaakt van het totale establishment. En omdat het geen harde regel is worden de credits en zelfs de naam van de film tegenwoordig ook weleens een enkele keer weggelaten en pas op het einde vermeld.
pi_181248951
quote:
1s.gif Op vrijdag 17 augustus 2018 08:20 schreef Beathoven het volgende:

[..]
...en pas op het einde vermeld.
Wat er op televisie helaas vervolgens gewoon weer afgeknipt wordt...
Dan wil je weten hoe een bepaalde acteur ook al weer heet, of wie de muziek gemaakt heeft, en kan je het niet terug zien.
Op dinsdag 16 maart 2010 18:45 schreef henrydg het volgende:
Wat is er mis met de Prius?
[ afbeelding ]
Ik vind 't een hele mooie auto.
pi_181249175
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 augustus 2018 10:41 schreef Walter81 het volgende:

[..]

Wat er op televisie helaas vervolgens gewoon weer afgeknipt wordt...
Dan wil je weten hoe een bepaalde acteur ook al weer heet, of wie de muziek gemaakt heeft, en kan je het niet terug zien.
Ze gaan er vanuit dat mensen dat wel op internet opzoeken. Op TV en vooral bij de commercielen worden de kantjes er vaak letterlijk afgeknipt. Hoofdzakelijk omdat de gemiddelde kijker bij de credits aan het einde van een film wegzapt en het voor dat punt beter is om flitsende reclameblokken te laten zien.
  Moderator / KerstCrewQuizWinner vrijdag 17 augustus 2018 @ 10:59:47 #224
39237 crew  H_T
2733
pi_181249286
quote:
1s.gif Op vrijdag 17 augustus 2018 10:53 schreef Beathoven het volgende:

[..]

Ze gaan er vanuit dat mensen dat wel op internet opzoeken. Op TV en vooral bij de commercielen worden de kantjes er vaak letterlijk afgeknipt. Hoofdzakelijk omdat de gemiddelde kijker bij de credits aan het einde van een film wegzapt en het voor dat punt beter is om flitsende reclameblokken te laten zien.
Tegenwoordig gaan ze ook wel eens meteen door met het volgende programma, om dan pas na een kwartier of zo het reclameblok in te starten met het idee dat je dan al zo in het programma zit dat je wel blijft hangen
Ik ben de kleur MAGENTA
Je bent openminded, tenzij iets niet in je straatje past. Je houdt van discussiëren, maar hebt natuurlijk altijd gelijk. Als echte dierenliefhebber voer je graag kleine eendjes aan grote honden.
pi_181249317
Ghostbusters was trouwens de eerste film waarbij men (noodgedwongen) de titel niet liet zien op de filmposter. Deze trend is later doorgezet bij o.a. Batman, Spiderman en vele andere films.

pi_181249385
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 augustus 2018 11:01 schreef Beathoven het volgende:
(noodgedwongen) de titel niet liet zien op de filmposter.
Vertel eens verder? Wat voor nood was dat dan?
pi_181250576
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 augustus 2018 10:59 schreef Hawaii_Tim het volgende:

[..]

Tegenwoordig gaan ze ook wel eens meteen door met het volgende programma, om dan pas na een kwartier of zo het reclameblok in te starten met het idee dat je dan al zo in het programma zit dat je wel blijft hangen
Inderdaad.
Reclame tussen 2 programma's is een uitstekend moment om te kijken wat er op een andere zender is. Tijdens een programma onderbreken is veiliger.
En is je wel eens opgevallen dat als er op een bepaalde zender reclame tijdens een programma is, en je gaat zappen, dat álle (commerciële) zenders dan gelijktijdig reclame hebben?
Zo blijf je niet hangen op een andere zender, want ook dáár is het dan niet de moeite waard om te kijken.
Op dinsdag 16 maart 2010 18:45 schreef henrydg het volgende:
Wat is er mis met de Prius?
[ afbeelding ]
Ik vind 't een hele mooie auto.
  Redactie Frontpage vrijdag 17 augustus 2018 @ 12:22:51 #228
407027 crew  LTVDK
Kazaamdavu
pi_181250987
quote:
99s.gif Op vrijdag 17 augustus 2018 11:05 schreef qajariaq het volgende:

[..]

Vertel eens verder? Wat voor nood was dat dan?
http://www.cracked.com/ar(...)iously-terrible.html

Kort samengevat komt het er op neer dat de naam Ghostbusters al voor een andere serie was vastgelegd en ten tijde van de promotie nog niet was afkocht.
Op maandag 24 augustus 2015 11:34 schreef Yasmin23 het volgende:
Als je maar genoeg moeite doet past alles.
_____
TV / Het post-apocalyptische/dystopische film topic
pi_181251322
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 augustus 2018 12:22 schreef LTVDK het volgende:

[..]

http://www.cracked.com/ar(...)iously-terrible.html

Kort samengevat komt het er op neer dat de naam Ghostbusters al voor een andere serie was vastgelegd en ten tijde van de promotie nog niet was afkocht.
Prachtig verhaal! Dank voor dat.
De volgende quote heb ik hartelijk om moeten lachen.
quote:
(Younger readers: TV Guide was a tiny magazine you had to buy so you knew what was playing on TV. The past was awful.)
.
pi_181489865
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 augustus 2018 12:05 schreef Walter81 het volgende:

[..]

Inderdaad.
Reclame tussen 2 programma's is een uitstekend moment om te kijken wat er op een andere zender is. Tijdens een programma onderbreken is veiliger.
En is je wel eens opgevallen dat als er op een bepaalde zender reclame tijdens een programma is, en je gaat zappen, dat álle (commerciële) zenders dan gelijktijdig reclame hebben?
Zo blijf je niet hangen op een andere zender, want ook dáár is het dan niet de moeite waard om te kijken.
Dan heb ik er ook nog een. Voordat het reclameblok begint, dan verdwijnt de Zenderlogo ongeveer 10 seconde van de voren uit het programma.
-Er valt elke dag wel wat te klagen. :)
pi_181492948
quote:
1s.gif Op maandag 27 augustus 2018 06:50 schreef spierbal het volgende:

[..]

Dan heb ik er ook nog een. Voordat het reclameblok begint, dan verdwijnt de Zenderlogo ongeveer 10 seconde van de voren uit het programma.
Waarom zou dat zijn?
Het leven is geen krentenbol...
Volg de pijlen.
I am the Lizard King. I can do anything.
pi_181499412
quote:
1s.gif Op maandag 27 augustus 2018 10:56 schreef Hallojo het volgende:

[..]

Waarom zou dat zijn?
Dan heb je mooi de tijd om de afstandsbediening te pakken en te gaan zappen, nog voordat de reclame begonnen is ;)
Op dinsdag 16 maart 2010 18:45 schreef henrydg het volgende:
Wat is er mis met de Prius?
[ afbeelding ]
Ik vind 't een hele mooie auto.
pi_181499738
quote:
1s.gif Op maandag 27 augustus 2018 10:56 schreef Hallojo het volgende:

[..]

Waarom zou dat zijn?
Misschien zit er een filosofie achter maar het kan ook om esthetische redenen zijn gedaan om de overgang iets te verzachten als in een soort van visuele aankondiging.
pi_181500748
Sinds kort wordt ook het RTL4 logo grijs een tijdje nadat t programma begonnen is. Iemand een idee waarom dat dan is? :)
pi_181501886
quote:
1s.gif Op vrijdag 6 augustus 1999 00:11 schreef roadrunner het volgende:
ik fiets hier 5 a 6 keer per dag over hen, maar ik moet wel iets nuttigs kunnen aantworden maar ja je moet toch iets , en nu door naar het volgende forum
Je mag best eens een keer op bezoek komen als je er toch bent.
pi_181506478
Het viel mij laatst op dat het symbool om YouTube full screen af te sluiten op die van de Wehrmacht lijkt.
Zal wel niet de bedoeling zijn maar goed
pi_181506986
quote:
1s.gif Op maandag 27 augustus 2018 10:56 schreef Hallojo het volgende:
Waarom zou dat zijn?
De adverteerders willen de logo's niet hebben.
quote:
0s.gif Op maandag 27 augustus 2018 17:36 schreef Funkel het volgende:
Sinds kort wordt ook het RTL4 logo grijs een tijdje nadat t programma begonnen is. Iemand een idee waarom dat dan is? :)
De NPO is daar mee begonnen omdat ze bang waren voor schadeclaims van eigenaren van plasmatelevisies dat die felle logo's zouden inbranden.
  maandag 27 augustus 2018 @ 23:07:05 #238
357776 ArtistA
Wandelen door het park
pi_181508815
Ik snap nog steeds niet wat nu een hoge of lage drukgebied is.
pi_181509493
Tot een half jaar geleden heb ik Venray altijd uitgesproken als “Venreej” ipv “Venrahj” :’) Tot ik de naam op de radio hoorde en dacht uhh wat?
pi_181509516
quote:
0s.gif Op maandag 27 augustus 2018 23:07 schreef ArtistA het volgende:
Ik snap nog steeds niet wat nu een hoge of lage drukgebied is.
Een hogedrukgebied is een gebied met een hoge luchtdruk.
Een lagedrukgebied is een gebied met een lage luchtdruk.
Acquisitie n.a.v. deze post wordt niet op prijs gesteld.
Don't you see going to heaven is just in the thought that you might?
As an on-line radio program grows longer, the probability of a German song approaches 1.
pi_181509576
quote:
1s.gif Op maandag 27 augustus 2018 23:39 schreef chaoticinternetnerd het volgende:
Tot een half jaar geleden heb ik Venray altijd uitgesproken als “Venreej” ipv “Venrahj” :’) Tot ik de naam op de radio hoorde en dacht uhh wat?
Hoe spreek je Charlois uit?
Op donderdag 21 juli 2011 23:08 schreef Loveless85 het volgende:
Dan heb je safe = condoom
Double dutch = condoom en pil
quadruple Cat = pil, MAP, condoom, castratie, prikpil, spiraaltje, zaaddodende pasta en voor het jodelen de bergen uit
pi_181510016
quote:
1s.gif Op maandag 27 augustus 2018 23:39 schreef chaoticinternetnerd het volgende:
Tot een half jaar geleden heb ik Venray altijd uitgesproken als “Venreej” ipv “Venrahj” :’) Tot ik de naam op de radio hoorde en dacht uhh wat?
Zoiets heb ik andersom. Ik dacht altijd dat je Biblebelt uit moest spreken als ''bieble-belt'' :@
pi_181510293
quote:
10s.gif Op maandag 27 augustus 2018 23:43 schreef Cat-astrophe het volgende:

[..]

Hoe spreek je Charlois uit?
Ik ken het niet eens, maar zou nu Tjarloowiee zeggen? :@

Ook heb ik overigend mosterd dille uitgesproken als mosters diejje, op z’n Frans zegmaar zoals “vanille” hahaha kwam er echt een maand geleden achter dat het letterlijk gewoon dille is.. Sindsdien is het een sport geworden in mijn hockeyteam om me te betrappen op rare uitspraken _O- _O-

[ Bericht 5% gewijzigd door #ANONIEM op 28-08-2018 00:50:43 ]
pi_181510308
quote:
10s.gif Op dinsdag 28 augustus 2018 00:13 schreef Crystal86 het volgende:

[..]

Zoiets heb ik andersom. Ik dacht altijd dat je Biblebelt uit moest spreken als ''bieble-belt'' :@
Haha ja en als je er dan achterkomt voel je je zo dom!
pi_181510338
Alles uit de OP
pi_181511751
quote:
10s.gif Op maandag 27 augustus 2018 23:43 schreef Cat-astrophe het volgende:

[..]

Hoe spreek je Charlois uit?
Iets in het midden tussen sjarlwah en sjarlewah (hele korte e dus)
  dinsdag 28 augustus 2018 @ 08:25:03 #247
267651 Klaploper
Wetenschappelijk onderzoeker
pi_181511788
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 augustus 2018 08:20 schreef nanuk het volgende:

[..]

Iets in het midden tussen sjarlwah en sjarlewah (hele korte e dus)
Maar het is sjaarloos. Als je het over de wijk in Rotterdam hebt.
Ik vecht met zwervers voor mijn plezier. Binnenkort ook op YouTube!
pi_181511812
quote:
10s.gif Op maandag 27 augustus 2018 23:43 schreef Cat-astrophe het volgende:

[..]

Hoe spreek je Charlois uit?
Charlois (uitspraak sjaarloos (klemtoon op eerste lettergreep) /'ʃaːrlous/
pi_181513768
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 augustus 2018 08:20 schreef nanuk het volgende:

[..]

Iets in het midden tussen sjarlwah en sjarlewah (hele korte e dus)
dat -lois spreek je uit als -loos. De -oi- is een -oo- klank, net als in Oisterwijk, Goirle, Oirschot.
Op dinsdag 16 maart 2010 18:45 schreef henrydg het volgende:
Wat is er mis met de Prius?
[ afbeelding ]
Ik vind 't een hele mooie auto.
pi_181513862
quote:
1s.gif Op dinsdag 28 augustus 2018 08:25 schreef Klaploper het volgende:

[..]

Maar het is sjaarloos. Als je het over de wijk in Rotterdam hebt.
Die bedoelde ik :Y

Een dingetje wat ik tot een paar jaar geleden niet wist.
Op donderdag 21 juli 2011 23:08 schreef Loveless85 het volgende:
Dan heb je safe = condoom
Double dutch = condoom en pil
quadruple Cat = pil, MAP, condoom, castratie, prikpil, spiraaltje, zaaddodende pasta en voor het jodelen de bergen uit
pi_181514641
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 augustus 2018 10:30 schreef Walter81 het volgende:

[..]

dat -lois spreek je uit als -loos. De -oi- is een -oo- klank, net als in Oisterwijk, Goirle, Oirschot.
Ik snap hem, het is geen frans in dit geval
pi_181514842
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 augustus 2018 11:11 schreef nanuk het volgende:

[..]

Ik snap hem, het is geen frans in dit geval
De i in de oi-combinatie was voor lange tijd slechts de verlenging van de o in het Nederlands. Later werd het dubbel-o.
  Moderator dinsdag 28 augustus 2018 @ 12:38:35 #253
18653 crew  D.
pi_181516377
quote:
1s.gif Op maandag 27 augustus 2018 23:39 schreef chaoticinternetnerd het volgende:
Tot een half jaar geleden heb ik Venray altijd uitgesproken als “Venreej” ipv “Venrahj” :’) Tot ik de naam op de radio hoorde en dacht uhh wat?
aai
pi_181516436
Hallo Venray :W
Het leven is geen krentenbol...
Volg de pijlen.
I am the Lizard King. I can do anything.
pi_181516453
quote:
1s.gif Op dinsdag 28 augustus 2018 12:38 schreef D. het volgende:

[..]

aai
Deej :W
Op donderdag 21 juli 2011 23:08 schreef Loveless85 het volgende:
Dan heb je safe = condoom
Double dutch = condoom en pil
quadruple Cat = pil, MAP, condoom, castratie, prikpil, spiraaltje, zaaddodende pasta en voor het jodelen de bergen uit
  Moderator dinsdag 28 augustus 2018 @ 12:45:01 #256
18653 crew  D.
pi_181516462
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 augustus 2018 12:43 schreef Hallojo het volgende:
Hallo Venray :W
Yo jo :+
  Moderator dinsdag 28 augustus 2018 @ 12:46:56 #257
18653 crew  D.
pi_181516487
quote:
1s.gif Op dinsdag 28 augustus 2018 12:44 schreef Cat-astrophe het volgende:

[..]

Deej :W
of is het Die? :P
pi_181516570
:@ :@
pi_181517088
quote:
Op dinsdag 28 augustus 2018 08:25 schreef Klaploper het volgende:
Maar het is sjaarloos. Als je het over de wijk in Rotterdam hebt.
En dan voel ik me echt een ongeletterde Tokkie. :@
pi_181518721
quote:
0s.gif Op maandag 27 augustus 2018 18:23 schreef Starmanelon het volgende:

[..]

Je mag best eens een keer op bezoek komen als je er toch bent.
Wat is dit voor quote dan? :D
Nederlander in München, met voorliefde voor Taiwan en auti's gonna aut.
pi_181520754
quote:
6s.gif Op dinsdag 28 augustus 2018 13:20 schreef Treinhomo het volgende:

[..]

En dan voel ik me echt een ongeletterde Tokkie. :@
Op 14 april 1462 geeft Karel de Stoute het bestuur weer in handen van Matteys de Buyser, IJsbrand Uyt ten Hage, Arend van der Woude en Anthony Michelsz. van Eversdijck en geeft hen toestemming de grond te bedijken. In dezelfde akte bepaalt hij dat de ingedijkte grond “voortaen heten sal ’t land van Charollais". Deze naam is afkomstig van het graafschap Charolais in het huidige Frankrijk dat ook in het bezit van Karel de Stoute was.

Het is een ietwat zware verbastering en vernederlandsing van een Franse naam die wel anders uitgesproken werd.
pi_181521162
quote:
Op dinsdag 28 augustus 2018 16:09 schreef Beathoven het volgende:
Op 14 april 1462 geeft Karel de Stoute het bestuur weer in handen van Matteys de Buyser, IJsbrand Uyt ten Hage, Arend van der Woude en Anthony Michelsz. van Eversdijck en geeft hen toestemming de grond te bedijken. In dezelfde akte bepaalt hij dat de ingedijkte grond “voortaen heten sal ’t land van Charollais". Deze naam is afkomstig van het graafschap Charolais in het huidige Frankrijk dat ook in het bezit van Karel de Stoute was.

Het is een ietwat zware verbastering en vernederlandsing van een Franse naam die wel anders uitgesproken werd.
Mijn initiële uitspraak was dan ook 'Sjarlwa'.
pi_181523068
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 augustus 2018 14:40 schreef Hojdhopper het volgende:

[..]

Wat is dit voor quote dan? :D
Wat?
  Moderator dinsdag 28 augustus 2018 @ 18:48:58 #264
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_181525441
Ik luister paradise by the dashboardlight sinds een lange tijd weer eens en nu begrijp ik pas het baseball commentaar in het nummer :') als hij bijna bij "third base" is dan zingt de vrouw in het duet "stop rigth there".. opzich is de strekking verder wel duidelijk maar dat baseball verslag heb ik altijd gemist :P
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
pi_181527646
quote:
2s.gif Op dinsdag 28 augustus 2018 18:48 schreef Bosbeetle het volgende:
Ik luister paradise by the dashboardlight sinds een lange tijd weer eens en nu begrijp ik pas het baseball commentaar in het nummer :') als hij bijna bij "third base" is dan zingt de vrouw in het duet "stop rigth there".. opzich is de strekking verder wel duidelijk maar dat baseball verslag heb ik altijd gemist :P
Een nummer over een nummertje. Ze wil eerst z'n voorwaardelijke liefde voor hij z'n pudding in haar mag lozen op de voor of achterbank van de auto ("paradise" by the dashboard lights) Die belooft hij; en vervolgens geeft hij haar de middelvinger.

SBS plaatje.

Voor degenen die niet weten waar de song over gaat.
pi_181527679
quote:
2s.gif Op dinsdag 28 augustus 2018 18:48 schreef Bosbeetle het volgende:
Ik luister paradise by the dashboardlight sinds een lange tijd weer eens en nu begrijp ik pas het baseball commentaar in het nummer :') als hij bijna bij "third base" is dan zingt de vrouw in het duet "stop rigth there".. opzich is de strekking verder wel duidelijk maar dat baseball verslag heb ik altijd gemist :P
Echt waar :D
NMNS: Taart Soury is geen probleem, die leg ik wel ergens vast in een keuken met wat rookgerei.
Muizen? Kleine harige opdonders met een kaas fixatie., en Lucie Ball die gillend op een tafel staat in een oudbollige tv serie. En een vaste PI is KUT !!!! NIET doen
pi_181527708
quote:
1s.gif Op dinsdag 28 augustus 2018 20:36 schreef Beathoven het volgende:

[..]

Een nummer over een nummertje. Ze wil eerst z'n voorwaardelijke liefde voor hij z'n pudding in haar mag lozen op de voor of achterbank van de auto ("paradise" by the dashboard lights) Die belooft hij; en vervolgens geeft hij haar de middelvinger.

SBS plaatje.

Voor degenen die niet weten waar de song over gaat.
Ze wil zijn ONvoorwaardelijke liefde :P
Op donderdag 21 juli 2011 23:08 schreef Loveless85 het volgende:
Dan heb je safe = condoom
Double dutch = condoom en pil
quadruple Cat = pil, MAP, condoom, castratie, prikpil, spiraaltje, zaaddodende pasta en voor het jodelen de bergen uit
pi_181527723
quote:
Op dinsdag 28 augustus 2018 20:36 schreef Beathoven het volgende:
Een nummer over een nummertje. Ze wil eerst z'n onvoorwaardelijke liefde voor hij z'n pudding in haar mag lozen op de voor of achterbank van de auto ("paradise" by the dashboard lights) Die belooft hij; en vervolgens geeft hij haar de middelvinger.

SBS plaatje.

Voor degenen die niet weten waar de song over gaat.
Nee hoor. Hij blijft bij haar.
Daarom is-ie ook 'praying for the end of time, so I can end my time with you'.
pi_181527846
quote:
6s.gif Op dinsdag 28 augustus 2018 20:39 schreef Treinhomo het volgende:

[..]

Nee hoor. Hij blijft bij haar.
Daarom is-ie ook 'praying for the end of time, so I can end my time with you'.
Part III. Praying for the End of Time
Back in the present, the male character can no longer stand the woman's presence. As the man cannot possibly break his vow and hence is now praying for the end of time to relieve him from his obligation. The song fades out on the situation, juxtaposing his gloomy "It was long ago, it was far away, it was so much better than it is today!" in the left channel with her nostalgic "It never felt so good, it never felt so right, we were glowing like the metal on the edge of a knife" in the right channel.
  Moderator dinsdag 28 augustus 2018 @ 20:45:26 #270
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_181527849
quote:
11s.gif Op dinsdag 28 augustus 2018 20:38 schreef Soury het volgende:

[..]

Echt waar :D
Slecht ik weet het... :@
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
pi_181527881
quote:
Op dinsdag 28 augustus 2018 20:45 schreef Beathoven het volgende:
Part III. Praying for the End of Time
Back in the present, the male character can no longer stand the woman's presence. As the man cannot possibly break his vow and hence is now praying for the end of time to relieve him from his obligation. The song fades out on the situation, juxtaposing his gloomy "It was long ago, it was far away, it was so much better than it is today!" in the left channel with her nostalgic "It never felt so good, it never felt so right, we were glowing like the metal on the edge of a knife" in the right channel.

Q.E.D.
pi_181527885
quote:
2s.gif Op dinsdag 28 augustus 2018 20:45 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]

Slecht ik weet het... :@
Nou 8-)
NMNS: Taart Soury is geen probleem, die leg ik wel ergens vast in een keuken met wat rookgerei.
Muizen? Kleine harige opdonders met een kaas fixatie., en Lucie Ball die gillend op een tafel staat in een oudbollige tv serie. En een vaste PI is KUT !!!! NIET doen
pi_181527889
quote:
1s.gif Op dinsdag 28 augustus 2018 20:39 schreef Cat-astrophe het volgende:

[..]

Ze wil zijn ONvoorwaardelijke liefde :P
Is ook zo :)
pi_181527985
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 augustus 2018 10:30 schreef Walter81 het volgende:

[..]

dat -lois spreek je uit als -loos. De -oi- is een -oo- klank, net als in Oisterwijk, Goirle, Oirschot.
:Y
En 'notoir' valt hier trouwens ook onder!
pi_181528008
quote:
6s.gif Op dinsdag 28 augustus 2018 20:46 schreef Treinhomo het volgende:

[..]

Q.E.D.
Is ook weer zo. Echt gelukkig is hij nooit geworden met haar.
pi_181528105
quote:
Op dinsdag 28 augustus 2018 20:51 schreef Dingest het volgende:
:Y
En 'notoir' valt hier trouwens ook onder!
Mag beide.
pi_181528115
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 augustus 2018 20:51 schreef Dingest het volgende:

[..]

:Y
En 'notoir' valt hier trouwens ook onder!
Zowel de Franse uitspraak [nootwaar] als de uitspraak [notoor] is correct. De spelling is altijd notoir.

Beide zijn correct. Notoor hoor ik zelden trouwens.
pi_181529520
quote:
1s.gif Op dinsdag 28 augustus 2018 20:55 schreef Beathoven het volgende:

[..]

Zowel de Franse uitspraak [nootwaar] als de uitspraak [notoor] is correct. De spelling is altijd notoir.

Beide zijn correct. Notoor hoor ik zelden trouwens.
Daarom mag inmiddels allebei ;) Mooi voorbeeld van taalevolutie.
pi_181868556
Ik heb zojuist, door iets te snel en onhandig te typen, het kunstje ontdekt van 'pijltje omhoog' (shift-6) en daarna een cijfer. Dan kun je dit soort dingen doen:
X².

Voorheen deed ik dat met de 'sup'-tags. Zo dus:
X2.
pi_181871767
quote:
6s.gif Op woensdag 12 september 2018 21:50 schreef Treinhomo het volgende:
Ik heb zojuist, door iets te snel en onhandig te typen, het kunstje ontdekt van 'pijltje omhoog' (shift-6) en daarna een cijfer. Dan kun je dit soort dingen doen:
X².

Voorheen deed ik dat met de 'sup'-tags. Zo dus:
X2.

op een regulier US internationaal toetsenbordindeling werkt dat niet.
vast alleen nederlands of US met dead keys..
pi_181876849

Wij (broer, zus en ik) dachten vroeger altijd dat Iago op 0:22 zei "heb je pindahout". Pas een paar jaar geleden kwam ik erachter dat hij gewoon "heb je het benauwd?" zegt. :')
  Redactie Frontpage donderdag 13 september 2018 @ 14:12:00 #282
3926 crew  Djeez
Orde van de Paarsgepunte Lans
pi_181878967
quote:
6s.gif Op woensdag 12 september 2018 21:50 schreef Treinhomo het volgende:
Ik heb zojuist, door iets te snel en onhandig te typen, het kunstje ontdekt van 'pijltje omhoog' (shift-6) en daarna een cijfer. Dan kun je dit soort dingen doen:
X².

Voorheen deed ik dat met de 'sup'-tags. Zo dus:
X2.

Hoax. Werkt niet in een browser, noch in Word
Op woensdag 10 juli 2013 01:46 schreef Littlerabbit het volgende:
Djeez is een literaire grootheid. Hij weet op een poëtische wijze zelfs de schoonheid in een kinderverkrachting bloot te leggen. Tuinbeeld kopen?
  donderdag 13 september 2018 @ 14:15:06 #283
134944 Hi_flyer
Van alles te melden
pi_181879015
m² m³
quote:
6s.gif Op woensdag 12 september 2018 21:50 schreef Treinhomo het volgende:
Ik heb zojuist, door iets te snel en onhandig te typen, het kunstje ontdekt van 'pijltje omhoog' (shift-6) en daarna een cijfer. Dan kun je dit soort dingen doen:
X².

Voorheen deed ik dat met de 'sup'-tags. Zo dus:
X2.

Rechter-Alt 2 = ²
Rechter-Alt 3 = ³

geen dank.
pi_181879120
quote:
1s.gif Op dinsdag 28 augustus 2018 20:55 schreef Beathoven het volgende:

[..]

Zowel de Franse uitspraak [nootwaar] als de uitspraak [notoor] is correct. De spelling is altijd notoir.

Beide zijn correct. Notoor hoor ik zelden trouwens.
Jij kijkt duidelijk nooit VI :P
Op woensdag 25 april 2018 20:45 schreef Ronald-Koeman het volgende:
7e minuut Robben eraf met spierblessure.
pi_181879200
quote:
0s.gif Op donderdag 13 september 2018 14:15 schreef Hi_flyer het volgende:
m² m³

[..]

Rechter-Alt 2 = ²
Rechter-Alt 3 = ³

geen dank.
Da's hetzelfde als de linker Ctrl + Alt en dan 2 of 3 intoetsen, maar dat werkt niet voor andere getallen dan die twee, want daar staan weer andere karakters onder. (?¤ 1/4 1/2 1/2 onder andere)

Wat wel werkt is om in bijv. Word een willekeurig getal te kiezen, dat selecteren en dan Ctrl, Shift en + indrukken
pi_181879724
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 augustus 2018 10:30 schreef Walter81 het volgende:

[..]

dat -lois spreek je uit als -loos. De -oi- is een -oo- klank, net als in Oisterwijk, Goirle, Oirschot.
Als die oi een oo klank heeft, waarom schrijven we hem dan niet als ee oo?

Of was het verhaal vroeger wel een oi klank? :@
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
met dubbel s welteverstaan.
pi_181880786
quote:
5s.gif Op donderdag 13 september 2018 14:54 schreef vosss het volgende:

[..]

Als die oi een oo klank heeft, waarom schrijven we hem dan niet als ee oo?

Of was het verhaal vroeger wel een oi klank? :@
quote:
De i in de combinatie oi is het restant van een vroegere spelling; hij diende in het Middelnederlands om aan te duiden dat de voorafgaande klinker (in dit geval de o) verlengd moest worden. We zien de oi in meer plaatsnamen terug, zoals Oirschot, Oirsbeek, Goirle, Helvoirt en Cromvoirt.
Bron: https://onzetaal.nl/taaladvies/oisterwijk-uitspraak/
Op dinsdag 16 maart 2010 18:45 schreef henrydg het volgende:
Wat is er mis met de Prius?
[ afbeelding ]
Ik vind 't een hele mooie auto.
pi_181881455
quote:
Hadden ze toen geen dubbele o? Dus Oorschot, Goorle, Helvoort etc?
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
met dubbel s welteverstaan.
pi_181881717
quote:
Hooi werd ook uitgesproken als Ho-oo ;)
Acquisitie n.a.v. deze post wordt niet op prijs gesteld.
Don't you see going to heaven is just in the thought that you might?
As an on-line radio program grows longer, the probability of a German song approaches 1.
  donderdag 13 september 2018 @ 20:23:42 #290
430543 Domnivoor
Ceterum censeo...
pi_181886107

Ik hoorde altijd dit, en niet als enige:
"Hee jongens, ik heb weer drank op, op de trekker."
"Ik ben boer Harms en ik kom uut Drenthe..."

Maar ze zingen dit:
"Hee jongens, kiek es wie d'ran komt, op de trekker."
"Ik ben boer Harms en ik kom uut Drempt..."
Drempt in de Achterhoek, niet Drenthe.
Op donderdag 4 april 2024 19:36 schreef Aoibhin het volgende:
Verrek ja, ik zie nu ook Jezus in de aardbeien :o
pi_181886231
quote:
0s.gif Op donderdag 13 september 2018 20:23 schreef Domnivoor het volgende:

Ik hoorde altijd dit, en niet als enige:
"Hee jongens, ik heb weer drank op, op de trekker."
"Ik ben boer Harms en ik kom uut Drenthe..."

Maar ze zingen dit:
"Hee jongens, kiek es wie d'ran komt, op de trekker."
"Ik ben boer Harms en ik kom uut Drempt..."
Drempt in de Achterhoek, niet Drenthe.
"Ik bun boer Harms, en ik kom uut Drent' "
Hij kort Drenthe af.
Acquisitie n.a.v. deze post wordt niet op prijs gesteld.
Don't you see going to heaven is just in the thought that you might?
As an on-line radio program grows longer, the probability of a German song approaches 1.
  donderdag 13 september 2018 @ 20:51:20 #292
430543 Domnivoor
Ceterum censeo...
pi_181886792
quote:
0s.gif Op donderdag 13 september 2018 20:29 schreef spijkerbroek het volgende:

[..]

"Ik bun boer Harms, en ik kom uut Drent' "
Hij kort Drenthe af.
Oh verrek, ik zie nu dat die band uit Drenthe komt.
Iemand uit de Achterhoek vertelde me dat het Drempt was. Die zat er dus naast.
Op donderdag 4 april 2024 19:36 schreef Aoibhin het volgende:
Verrek ja, ik zie nu ook Jezus in de aardbeien :o
  donderdag 13 september 2018 @ 20:53:51 #293
430543 Domnivoor
Ceterum censeo...
pi_181886849
quote:
2s.gif Op woensdag 9 oktober 2013 20:26 schreef ToT het volgende:
Mijn moeder komt uit Drempt, maar volgens mij kent ze geen Boer Harms! _O-
Op donderdag 4 april 2024 19:36 schreef Aoibhin het volgende:
Verrek ja, ik zie nu ook Jezus in de aardbeien :o
  Kunstzinnigste/artistiekste user 2022 donderdag 13 september 2018 @ 21:41:28 #294
74056 crew  ToT
pi_181888265
quote:
0s.gif Op donderdag 13 september 2018 20:51 schreef Domnivoor het volgende:

[..]

Oh verrek, ik zie nu dat die band uit Drenthe komt.
Iemand uit de Achterhoek vertelde me dat het Drempt was. Die zat er dus naast.
Ah! :P
  Moderator donderdag 13 september 2018 @ 21:47:38 #295
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_181888436
Realiseer me pas sinds kort dat augurken komkommers zijn op zuur of zoetzuur.
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
pi_181888758
quote:
5s.gif Op donderdag 13 september 2018 14:54 schreef vosss het volgende:

[..]

Als die oi een oo klank heeft, waarom schrijven we hem dan niet als ee oo?

Of was het verhaal vroeger wel een oi klank? :@
In Middel Nederlands was oi qua spelling de voorloper van wat later oo zou worden. Hetzelfde met ai.
pi_181888910
quote:
1s.gif Op donderdag 13 september 2018 21:47 schreef Bosbeetle het volgende:
Realiseer me pas sinds kort dat augurken komkommers zijn op zuur of zoetzuur.
:D
Ik zwaai naar dieren.
  Moderator / KerstCrewQuizWinner donderdag 13 september 2018 @ 22:06:43 #298
39237 crew  H_T
2733
pi_181889007
quote:
1s.gif Op donderdag 13 september 2018 21:59 schreef Beathoven het volgende:

[..]

In Middel Nederlands was oi qua spelling de voorloper van wat later oo zou worden. Hetzelfde met ai.
Is dit niet ook waarom ze in het oosten van huis huus maken?
Ik ben de kleur MAGENTA
Je bent openminded, tenzij iets niet in je straatje past. Je houdt van discussiëren, maar hebt natuurlijk altijd gelijk. Als echte dierenliefhebber voer je graag kleine eendjes aan grote honden.
pi_181889186
quote:
0s.gif Op donderdag 13 september 2018 22:06 schreef Hawaii_Tim het volgende:

[..]

Is dit niet ook waarom ze in het oosten van huis huus maken?
Geen idee eigenlijk, goede vraag
pi_181889266
quote:
1s.gif Op donderdag 13 september 2018 21:47 schreef Bosbeetle het volgende:
Realiseer me pas sinds kort dat augurken komkommers zijn op zuur of zoetzuur.
zelfde soort maar andere smaak. Een augurk is rauw niet echt lekker.
pi_181904906
Dat als je als laatste post het topic vol is :P
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')