SPOILER: STREAMSOm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
Waar heb ik het gehad over aanvallen? Ik verwees naar dit bericht:quote:Op woensdag 16 november 2016 09:44 schreef Braindead2000 het volgende:
[..]
Zo vroeg op de morgen al aan het angstzaaien? Waar zijn al die racistische aanvallen dan? Het enige wat ik een jaar lang gezien heb zijn honderden video's waarin Trumpsupporters gemolesteerd werden.
quote:Op woensdag 16 november 2016 03:30 schreef Bluesdude het volgende:
http://www.vox.com/polyar(...)i-semitic-propaganda
De schrijver: http://www.leedrutman.org/
Dat verbaast me niet zoveel, als je een land zegt te willen runnen als bedrijf (doen we dat niet al jaren?) dan is het niet zo vreemd dat je op een soort old boys netwerk terug gaat vallen. Zo gaat dat in het bedrijfsleven ook, waar competenties een stuk minder belangrijk zijn dan men denkt.quote:Op woensdag 16 november 2016 09:35 schreef Maxerazzi het volgende:
Ondertussen ook wel duidelijk dat d'n Donald niet voor kunde gaat, maar voor loyaliteit. Echt de kwaliteit van een moerasleegpomperdingesman.
Wat moet ik daarmee? 1 ongeverifieerd verhaaltje van een 1 Amerikaan. Geloof je ook in UFO's. Miljoenen Amerikanen schijnen elk jaar door buitenlandse wezens ontvoerd te worden.quote:Op woensdag 16 november 2016 09:47 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Waar heb ik het gehad over aanvallen? Ik verwees naar dit bericht:
[..]
quote:Op woensdag 16 november 2016 09:53 schreef Braindead2000 het volgende:
[..]
Wat moet ik daarmee? 1 ongeverifieerd verhaaltje van een 1 Amerikaan. Geloof je ook in UFO's. Miljoenen Amerikanen schijnen elk jaar door buitenlandse wezens ontvoerd te worden.
quote:Op woensdag 16 november 2016 03:37 schreef OMG het volgende:
[..]
Inb4 "hoax, bedacht, niet meteen geloven, heb je dat weer"
En al zou het waar zijn: Waarom ga je er vanuit dat er een direct verband is met Trump als president? Onder 8 jaar Obama is geen enkele jood geïntimideerd?quote:
Dat laatste beweert niemand.quote:Op woensdag 16 november 2016 09:56 schreef Braindead2000 het volgende:
[..]
En al zou het waar zijn: Waarom ga je er vanuit dat er een direct verband is met Trump als president? Onder 8 jaar Obama is geen enkele jood geïntimideerd?
Goede stroman weer Braindead. Ik blijf het toch bijzonder vinden hoe iemand van een dergelijke leeftijd nooit in zijn hele leven normale discussievaardigheden heeft opgedaan.quote:Op woensdag 16 november 2016 09:58 schreef Braindead2000 het volgende:
Zijn Rutte en Samsom ook antisemieten? Heel wat joden zijn in dit land de afgelopen jaren bedreigd, bespuugd en gemolesteerd.
Oprechte vraag: wat mankeert jou?quote:Op woensdag 16 november 2016 10:05 schreef Braindead2000 het volgende:
Maar goed, Trump schijnt een antisemiet te zijn. Wie gaat hij het eerst vergassen? Ivana? (Heeft zich tot het jodendom bekeerd. Zijn kleinkinderen/haar kinderen? (ook jood ). Zijn schoonzonen en schoondochters? ( Al zijn kinderen schijnen met joden getrouwd te zijn of joden te daten).
Ik word een beetje moe van al dat angstzaaien.quote:Op woensdag 16 november 2016 10:07 schreef Ludachrist het volgende:
[..]
Oprechte vraag: wat mankeert jou?
Ik volg een aantal journalisten op twitter, die toevallig joods zijn.quote:Op woensdag 16 november 2016 09:56 schreef Braindead2000 het volgende:
[..]
En al zou het waar zijn: Waarom ga je er vanuit dat er een direct verband is met Trump als president? Onder 8 jaar Obama is geen enkele jood geïntimideerd?
Waarom trap je dan in die angstzaai propaganda van de republikeinen of ben je van mening dat de hele campagne van Trump en de republikeinse conventie zo'n positieve insteek hadden?quote:Op woensdag 16 november 2016 10:08 schreef Braindead2000 het volgende:
[..]
Ik word een beetje moe van al dat angstzaaien.
Kijk eerst eens naar jezelf voor je met allerlei wilde theorieën komt over minderheden die misschien aangevallen zullen worden. Wat ik bij jou en anderen hier zie is dat jullie onderscheid maken tussen deugende mensen en niet-deugende mensen en die niet deugende mensen zijn voor jullie niks waard. Dat kan niet anders als er zoveel beeldmateriaal is waar Trump-stemmers gemolesteerd worden en niemand er een traan om laat maar wel paranoïde ideeën hebben dat heel, heel misschien andere groepen last krijgen en je daar wel zorgen om maken.quote:Op woensdag 16 november 2016 10:03 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Dat laatste beweert niemand.
Het is echter een feit dat Trump erg geliefd is onder white nationalists. Gewild of ongewild. Hoewel Trump in hun ogen nog niet ver genoeg gaat, zijn zij desalniettemin zielsgelukkig met de man. Zijn uitverkiezing zien sommigen dan ook als een legitimering van hun zieke, racistische gedachten.
En nee, ik beweer niet dat minderheden aan de lopende band worden aangevallen (daar heb ik geen zicht op). Ik vind het alleen een zorgwekkende ontwikkeling. Als nazistische figuren de vlag uithangen, dan is dat meestal geen goed teken.
Kerel, in de derde alinea schrijf ik nota bene dat ik nergens beweer dat minderheden worden aangevallen. Daar heb ik namelijk geen zicht op.quote:Op woensdag 16 november 2016 10:20 schreef Braindead2000 het volgende:
[..]
Kijk eerst eens naar jezelf voor je met allerlei wilde theorieën komt over minderheden die misschien aangevallen zullen worden. Wat ik bij jou en anderen hier zie is dat jullie onderscheid maken tussen deugende mensen en niet-deugende mensen en die niet deugende mensen zijn voor jullie niks waard. Dat kan niet anders als er zoveel beeldmateriaal is waar Trump-stemmers gemolesteerd worden en niemand er een traan om laat maar wel paranoïde ideeën hebben dat heel, heel misschien andere groepen last krijgen en je daar wel zorgen om maken.
Ja, ja dat verhaaltje ken ik inmiddels wel.quote:Op woensdag 16 november 2016 10:12 schreef PippenScottie het volgende:
[..]
Ik volg een aantal journalisten op twitter, die toevallig joods zijn.
Meerderen hebben aangegeven dat het aantal bedreigingen en antisemitische verwensingen aan hun adres is geëxplodeerd sinds Trump kandidaat is.
Dat is niet direct zijn fout, maar het is ontegenzeggelijk waar dat veel verwerpelijke groeperingen zich moreel zeer gesteund voelen door de opkomst van Trump.
Ik lees nergens iets over een eindtijd, alleen dat het niet zo gewaardeerd wordt dat racistische intimidaties nu welig tieren.quote:Op woensdag 16 november 2016 10:26 schreef Braindead2000 het volgende:
[..]
Ja, ja dat verhaaltje ken ik inmiddels wel.Onlangs nog bij de Brexit gehoord. Bij alles wat niet naar wens van de progressieven gaat schijnt de Eindtijd aan te breken.
Nou en? Dat zegt toch niks? Toen Obama president werd hebben waarschijnlijk heel wat extremistische Afro-amerikanen die het liefst elke witte agent dood zien, de vlag uitgehangen. Neem je dat Obama ook kwalijk?quote:Op woensdag 16 november 2016 10:23 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Kerel, in de derde alinea schrijf ik nota bene dat ik nergens beweer dat minderheden worden aangevallen. Daar heb ik namelijk geen zicht op.
Waar het mij om gaat is dat Trump geliefd is onder white nationalists. En het is naar mijn idee een slecht teken als dergelijke figuren de vlag uithangen.
En nu wel goed lezen, he?
Ik neem Trump helemaal niets kwalijk. Ik constateer slechts dat het een zorgwekkende ontwikkeling is (in mijn optiek, althans).quote:Op woensdag 16 november 2016 10:29 schreef Braindead2000 het volgende:
[..]
Nou en? Dat zegt toch niks? Toen Obama president werd hebben waarschijnlijk heel wat extremistische Afro-amerikanen die het liefst elke witte agent dood zien de vlag uitgehangen. Neem je dat Obama ook kwalijk?
Je kunt hem natuurlijk wel aanrekenen dat hij dit soort figuren blijft voeden, bijvoorbeeld door Bannon een echte positie te geven. Hij neemt er niet echt afstand van.quote:Op woensdag 16 november 2016 10:30 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Ik neem Trump helemaal niets kwalijk. Ik constateer slechts dat het een zorgwekkende ontwikkeling is (in mijn optiek, althans).
Je hebt het hier over een marginaal groepje die de afgelopen decennia nauwelijks een deuk in een pakje boter kunnen slaan. Is het niet logischer om je zorgen te maken over de massale rellen, mishandelingen en naar ik heb begrepen zelfs moord, gepleegd door de progressieve linksen en hun aanhang?quote:Op woensdag 16 november 2016 10:30 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Ik neem Trump helemaal niets kwalijk. Ik constateer slechts dat het een zorgwekkende ontwikkeling is (in mijn optiek, althans).
Dat is dus het hele probleem: het tij lijkt te keren. Dat 'marginale groepje' lijkt aan invloed te winnen. En dat vind ik dus zorgwekkend.quote:Op woensdag 16 november 2016 10:38 schreef RolandArthur het volgende:
[..]
Je hebt het hier over een marginaal groepje die de afgelopen decennia nauwelijks een deuk in een pakje boter kunnen slaan. Is het niet logischer om je zorgen te maken over de massale rellen, mishandelingen en naar ik heb begrepen zelfs moord, gepleegd door de progressieve linksen en hun aanhang?
Volgens mij was degene die hier het hardst schreeuwde dat er een revolutie zou komen als Trump niet zou winnen een fervente Trump supporter.quote:Op woensdag 16 november 2016 10:51 schreef KingRadler het volgende:
ik kon nog herinneren voor de verkiezingen dat men bang was dat Republikeinen de straat op zouden gaan als Hillary zou winnen. De Democraten zijn geen haar beter.
Toen Obama gekozen werd waren er toch geen rellen door Republikeinen? Ik vind die laatste zin van jou een beetje stemmingmakerij. Leg het probleem neer bij de eigenaar.quote:Op woensdag 16 november 2016 10:51 schreef KingRadler het volgende:
ik kon nog herinneren voor de verkiezingen dat men bang was dat Republikeinen de straat op zouden gaan als Hillary zou winnen. De Democraten zijn geen haar beter.
Getrollquote:Op woensdag 16 november 2016 10:38 schreef Hexagon het volgende:
Braindead kap eens met dat constante getroll hier en het in andermans mond leggen van woorden
Op zich is met de bus naar een protest gaan niet zo heel erg raar. Of denk je dat bij elk protest op het Malieveld het alleen mensen uit Den Haag zijn die zich heel erg druk maken over dingen?quote:Op woensdag 16 november 2016 10:56 schreef Mani89 het volgende:
Zelfde fenomeen als je bij die BLM rellen zag als er een AA werd doodgeschoten door een agent, bussen vol met protestors die worden binnengereden.
Ik lees elders dat dit weer een hoax is, ik weet ook niet meer wat ik moet geloven de laatste tijd. Al die hysterie.quote:Op woensdag 16 november 2016 10:59 schreef Mystikvm het volgende:
[..]
Op zich is met de bus naar een protest gaan niet zo heel erg raar. Of denk je dat bij elk protest op het Malieveld het alleen mensen uit Den Haag zijn die zich heel erg druk maken over dingen?
Achter elk protest zit een beweging die het orkestreert. Kijk maar naar de FNV, die bussen al jaren mensen heen-en-weer tussen hun woonplaats en de plek van protest.
Podestagod.quote:Op woensdag 16 november 2016 11:01 schreef Mani89 het volgende:
[..]
Ik lees elders dat dit weer een hoax is, ik weet ook niet meer wat ik moet geloven de laatste tijd. Al die hysterie.
Ik geloof direct dat er bussen vol demonstranten worden geregeld. Dat is hoe protesten werken. Niet iedereen die het met je eens is woont bij je in de buurt, dus worden via mail en social media alle gelijkgestemden in een grote regio opgeroepen om zich op bepaalde plekken te verzamelen om daarna met de bus naar de protestplek gereden te worden.quote:Op woensdag 16 november 2016 11:01 schreef Mani89 het volgende:
[..]
Ik lees elders dat dit weer een hoax is, ik weet ook niet meer wat ik moet geloven de laatste tijd. Al die hysterie.
Geen rellen, maar om nou te zeggen dat men blij was.quote:Op woensdag 16 november 2016 10:55 schreef RolandArthur het volgende:
[..]
Toen Obama gekozen werd waren er toch geen rellen door Republikeinen? Ik vind die laatste zin van jou een beetje stemmingmakerij. Leg het probleem neer bij de eigenaar.
Ja jij bent een troll gezien je ondanks je goede voorspelling hier vooral komt om andere users te zieken en pure bullshit loopt te posten over users die een andere mening/inzicht haddenquote:Op woensdag 16 november 2016 10:59 schreef Braindead2000 het volgende:
[..]
GetrollIk ben een van de weinigen die al een jaar lang het bij het goede eind had terwijl al die op zichzelf op de borst kloppende, zogenaamd politiek deskundige, hoogopgeleide vaste Poll-kliek een jaar lang onzin zat te verkondigen. En dan mij een troll noemen.
The Donald lijkt zelf wel niet erg enthousiast.quote:Op woensdag 16 november 2016 11:58 schreef antiderivative het volgende:
Hét moment. Hehe, een emotionele fist-pumpende Donald Jr, een emotionele Pence:
[ afbeelding ]
Donald: Told you. If I run, I'll win
Trump: "I think i've made a huge mistake."quote:Op woensdag 16 november 2016 11:58 schreef antiderivative het volgende:
Hét moment. Hehe, een emotionele fist-pumpende Donald Jr, een emotionele Pence:
[ afbeelding ]
Donald: Told you. If I run, I'll win
Nee hoor, echt niet!quote:Op woensdag 16 november 2016 10:55 schreef RolandArthur het volgende:
[..]
Toen Obama gekozen werd waren er toch geen rellen door Republikeinen? Ik vind die laatste zin van jou een beetje stemmingmakerij. Leg het probleem neer bij de eigenaar.
Tom Cotton? Gisteren:quote:Op woensdag 16 november 2016 00:20 schreef skysherrif het volgende:
wie is Cotton precies, iemand met duiding?twitter:youbsanctioned twitterde op woensdag 16-11-2016 om 00:05:18CNN reports Cotton for SecDef reageer retweet
Dit was niet direct na zijn verkiezing, he. Dit was het Tea Party-protest tegen Obamacare.quote:Op woensdag 16 november 2016 12:31 schreef Nielsch het volgende:
[..]
Nee hoor, echt niet!
http://www.dailymail.co.u(...)y-demonstration.html
Slechts een miljoen mensen in DC maar vérder écht helemaal niemand!
Als dit het wordt kan dat vredesduif-imago van Trump ook wel weer een tijdje de kast in, dit is een van de meer hawk-ish figuren in de GOP. Ook vindt deze kerel waterboarden geen marteling.quote:
Het is zoveel gemakkelijker om alles in twee kampen te delen, rechts vs. links, wij vs. zij. Als iemand iets zegt waar je het niet mee eens bent deel je diegene in het andere kamp in en kun je net doen alsof diens mening niet telt want diegene is toch maar tegen je.quote:Op woensdag 16 november 2016 11:12 schreef Moira. het volgende:
Ik snap niet zo goed waarom alles maar gelijk in hokjes van links of rechts ingedeeld moeten worden.
Als je ook de reacties van veel linkse mensen ziet is het gewoon precies hetzelfde als de reactie van rechts op Obama 8 jaar geleden.quote:Op woensdag 16 november 2016 10:51 schreef KingRadler het volgende:
dat zei Trump ook al heel de tijd hoor.. niks nieuwsquote:Op woensdag 16 november 2016 12:50 schreef Ludachrist het volgende:
[..]
Als dit het wordt kan dat vredesduif-imago van Trump ook wel weer een tijdje de kast in, dit is een van de meer hawk-ish figuren in de GOP. Ook vindt deze kerel waterboarden geen marteling.
Dat hij waterboarden geen marteling vindt? Dat klopt.quote:Op woensdag 16 november 2016 13:35 schreef studentje7 het volgende:
[..]
dat zei Trump ook al heel de tijd hoor.. niks nieuws
quote:Der Spiegel: America Has Abdicated Its Leadership of the West
For 100 years, the United States was the leader of the free world. With the election of Donald Trump, America has now abdicated that role. It is time for Europe, and Angela Merkel, to step into the void.
twitter:juanvendedor twitterde op woensdag 16-11-2016 om 13:43:52Israel's Hard-Liners Are Emboldened by Donald Trump's Win - https://t.co/DUxHnlRl8E https://t.co/TtiJWLQN4A https://t.co/gG6zM9ONf9 reageer retweet
Dat valt ook wel weer mee. Die man is nog geen president en de realiteit van 100 jaar Amerikaans leiderschap is dat je er niet in 4 jaar gewoon uit kunt stappen zonder jezelf keihard in je voet te schieten. De belangen van de VS zijn veel te groot. En gezien de personen die Trump aan gaat stellen denk ik niet dat de positie van de VS aangaande het buitenlandbeleid heel veel zal veranderen.quote:
Het is verfrissend, het laat gewoon gewoon de menselijke kant van een president zien.quote:Op woensdag 16 november 2016 13:51 schreef venomsnake het volgende:
Dat getwitter van Donald is echt hilarisch. Het is net een klein kind.
Wat is oud? De een is met 82 jaar fitter dan de ander met 67 jaar, het is verschrikkelijk afhankelijk van de persoon zijn genen en hoe hij heeft geleefd en leeft. Wat dat betreft is dat een hoop gezeur voor niets. Ik denk dat iedereen heeft kunnen vaststellen dat Sanders fitter oogde dan de meeste kandidaten, zeker veel fitter dan Rodham Clinton. Jij en ik zouden waarschijnlijk moe worden als we hem zouden volgen bij alles wat hij deed tijdens de nominaties, hij stond daar elke keer energie op het podium tijdens de nominatie. Of dat een tweede termijn verstandig zou zijn weet ik niet (dan wordt het kritisch met de leeftijd) maar 1 termijn zou best verantwoord zijn als hij over 4 jaar net zo fit is als nu.quote:Op woensdag 16 november 2016 01:17 schreef Moira. het volgende:
[..]
Ergens hoop ik ook dat hij in 2020 weer mee gaat doen. Hij heeft nu een stuk meer bekendheid die hij in de primaries miste en tegen Hillary juist zo van belang was. Ik krijg ergens ook de indruk dat Bernie nu al veel meer aanhangers heeft dan in de primary, mensen die hem 'achteraf' pas leerden kennen en beseften dat ze hem eigenlijk meer zouden zien zitten dan de andere 2. In 2020 heeft 'ie die alvast met zich mee.
Ja, hij is oud enzo, en hij moet 't ook maar net willen, maar als er een incompetente bejaarde president kan zijn kan een competente bejaarde dat ook.
quote:Op woensdag 16 november 2016 13:51 schreef venomsnake het volgende:
Dat getwitter van Donald is echt hilarisch. Het is net een klein kind.
twitter:realDonaldTrump twitterde op woensdag 16-11-2016 om 13:12:30The failing @nytimes story is so totally wrong on transition. It is going so smoothly. Also, I have spoken to many foreign leaders. reageer retweet
gaat om protesteren tegen voorgenomen beleid... ik zie geen verschil.quote:Op woensdag 16 november 2016 12:45 schreef Ludachrist het volgende:
[..]
Dit was niet direct na zijn verkiezing, he. Dit was het Tea Party-protest tegen Obamacare.
Inderdaad, bovendien kan de New York Times niet vaak genoeg gebashed worden.quote:Op woensdag 16 november 2016 13:54 schreef hunter2011 het volgende:
[..]
Het is verfrissend, het laat gewoon gewoon de menselijke kant van een president zien.
Hij is gekozen als outsider en dat laat hij hierbij ook zien.
Goh, de zoveelste 'sterke leider' die moeite heeft met vrije pers. Verrassend.quote:Op woensdag 16 november 2016 13:56 schreef Ludachrist het volgende:
[..]twitter:realDonaldTrump twitterde op woensdag 16-11-2016 om 13:12:30The failing @nytimes story is so totally wrong on transition. It is going so smoothly. Also, I have spoken to many foreign leaders. reageer retweet
. Wat een kleuter. Daarna ook alle landen opnoemen die hem al gebeld hebben.
De president van het machtigste land ter wereld die via Twitter zijn kinderachtige ruzie met een krant aan het uitvechten is noem jij verfrissend?quote:Op woensdag 16 november 2016 13:54 schreef hunter2011 het volgende:
[..]
Het is verfrissend, het laat gewoon gewoon de menselijke kant van een president zien.
Hij is gekozen als outsider en dat laat hij hierbij ook zien.
Ja, gewoon er tegen aan schoppen.quote:Op woensdag 16 november 2016 14:03 schreef Ludachrist het volgende:
[..]
De president van het machtigste land ter wereld die via Twitter zijn kinderachtige ruzie met een krant aan het uitvechten is noem jij verfrissend?
Ik verwacht dit als reactie:quote:Op woensdag 16 november 2016 14:07 schreef Ulx het volgende:
Kan iemand Trump vertellen dat hij de komende vier jaar niet alleen kritiek gaat krijgen van de pers maar ook van het Huis en de Senaat en waarschijnlijk ook van de Average Joe in de VS en van heel wat mensen in de rest van de wereld?
twitter:realDonaldTrump twitterde op woensdag 21-11-2018 om 13:12:30The failing @AverageJoe is so totally wrong on presidency. It is going so smoothly. Also, I have spoken to many foreign people. reageer retweet
De Average Juan mag dan nog wel uitkijken, voor die het weet vliegt die over een schutting Mexico in.quote:Op woensdag 16 november 2016 14:07 schreef Ulx het volgende:
Kan iemand Trump vertellen dat hij de komende vier jaar niet alleen kritiek gaat krijgen van de pers maar ook van het Huis en de Senaat en waarschijnlijk ook van de Average Joe in de VS en van heel wat mensen in de rest van de wereld?
Hij krijgt al anderhalf jaar kritiek uit alle hoeken. Kort van geheugen?quote:Op woensdag 16 november 2016 14:07 schreef Ulx het volgende:
Ik ben het wel eens met het artikel, omdat met de verkiezing van Trump wel degelijk een einde komt aan Amerikaans exceptionalisme. Had het vorige week na de verkiezingsuitslag met een oud-studiegenoot (Amerikaan, libertariër, heeft Johnson gestemd) over de Amerikaanse reis van Alexis Tocqueville, die we tijdens een democratie-vak hebben gelezen, en dan met name een hoofdstuk over de behandeling van Indianen in Noord- en Zuid-Amerika. (Boek 1 - Hoofdstuk 18, voor als je het online wil opzoeken):quote:Op woensdag 16 november 2016 13:48 schreef Mystikvm het volgende:
[..]
Dat valt ook wel weer mee. Die man is nog geen president en de realiteit van 100 jaar Amerikaans leiderschap is dat je er niet in 4 jaar gewoon uit kunt stappen zonder jezelf keihard in je voet te schieten. De belangen van de VS zijn veel te groot. En gezien de personen die Trump aan gaat stellen denk ik niet dat de positie van de VS aangaande het buitenlandbeleid heel veel zal veranderen.
Het gaat vooral over dat laatste zinnetje: Amerikaans exceptionalisme heeft altijd succesvol binnenlandse racisme en (vanaf de twintigste eeuw) buitenlandse invasies kunnen bedekken met de mantel der morele superioriteit; alsof het een grote nobele daad was allemaal. Dat stuitte de rest van de wereld vaak tegen de borst: Amerikanen die bijvoorbeeld onder het mom van 'freedom' even wat olie kwamen claimen. Met het kiezen van Trump, hebben Amerikanen voor zijn taal gekozen, een taal met openlijk racisme, (ur-)fascisme en autoritarisme. Daarmee is 'the obvious out in the open', kunnen ze die exceptionalisme-truc niet meer gebruiken. Dus je kunt best wel beargumenteren dat Trumps verkiezing een afwijzing is van de rol die de Verenigde Staten voorstond in de wereld, eentje van diversiteit en democratisch pluralisme, ook al had het maar weinig met de realiteit te maken.quote:"The Spaniards pursued the Indians with bloodhounds, like wild beasts; they sacked the New World like a city taken by storm, with no discernment or compassion; but destruction must cease at last and frenzy has a limit: the remnant of the Indian population which had escaped the massacre mixed with its conquerors and adopted in the end their religion and their manners. The conduct of the Americans of the United States towards the aborigines is characterized, on the other hand, by a singular attachment to the formalities of law. Provided that the Indians retain their barbarous condition, the Americans take no part in their affairs; they treat them as independent nations and do not possess themselves of their hunting-grounds without a treaty of purchase; and if an Indian nation happens to be so encroached upon as to be unable to subsist upon their territory, they kindly take them by the hand and transport them to a grave far from the land of their fathers.
The Spaniards were unable to exterminate the Indian race by those unparalleled atrocities which brand them with indelible shame, nor did they succeed even in wholly depriving it of its rights; but the Americans of the United States have accomplished this twofold purpose with singular felicity, tranquilly, legally, philanthropically, without shedding blood, and without violating a single great principle of morality in the eyes of the world. It is impossible to destroy men with more respect for the laws of humanity."
Ben benieuwd, ja, maar toch, ik denk dat Merkel die rol al op zich heeft genomen het afgelopen jaar. Het is algemeen bekend dat Merkel de enige wereldleider is die Poetin vreest (ze komt uit Oost-Duitsland, kent de KGB-trucjes van Poetin die daar gestationeerd was tot aan de val van de muur); Merkel heeft het leiderschap op zich genomen met Oekraïne en later de vluchtelingencrisis (of je het daar nu wel of niet mee eens bent, je kunt er niet omheen dat ze de leiding nam en bovendien westers humanisme voorstond; het type humanisme wat de Amerikanen zo pushten). Nu Obama wegvalt, is zij - voorlopig - duidelijk de leider van 'het westen'.quote:En Merkel is ook al een beetje op haar retour, bovendien staat haar politiek ernstig onder druk. Zij zal geen leider zijn die geaccepteerd gaat worden, of die zich kan laten gelden.
Dat was met de Bush's nog niet het geval?quote:Op woensdag 16 november 2016 14:14 schreef Maxerazzi het volgende:
Ik ben het wel eens met het artikel, omdat met de verkiezing van Trump wel degelijk een einde komt aan Amerikaans exceptionalisme.
Bram, als jij niet verder leest dan je neus lang is, reageer dan vooral lekker niet. Dat leg ik letterlijk uit.quote:
miljoenquote:Op woensdag 16 november 2016 13:49 schreef studentje7 het volgende:
[..]
Ja een vrouwtje die even 1 miljoen vluchtelingen haar land in laat. Wat een leider zeg.
Nee, ik ben het simpelweg niet met jou eens. Mag dat?quote:Op woensdag 16 november 2016 14:22 schreef Maxerazzi het volgende:
[..]
Bram, als jij niet verder leest dan je neus lang is, reageer dan vooral lekker niet. Dat leg ik letterlijk uit.
Ik ben het niet eens met jouw stelling dat ze de rest van de wereld voor de gek hebben gehouden. Naar mijn overtuiging deed Europa altijd vrolijk mee met de USA - en zal Europa dit nog even blijven doen - omwille van pragmatische redneen, niet omdat de Americanen erin zijn geslaagd om hun streken te bedekken met de mantel der morele superioriteit. Dat Trump nu de president wordt gaat m.i. weinig veranderen aan de dynamiek in de wereld. Als die verandert dan gaat dat andere oorzaken hebben.quote:Het gaat vooral over dat laatste zinnetje: Amerikaans exceptionalisme heeft altijd succesvol binnenlandse racisme en (vanaf de twintigste eeuw) buitenlandse invasies kunnen bedekken met de mantel der morele superioriteit; alsof het een grote nobele daad was allemaal.
Dat mag, maar je begrijpt het punt niet. Je mist nuances, waardoor je er op z'n Brams een rare spin aangeeft, je eigen discussietje opzet. Dat is vermoeiend.quote:Op woensdag 16 november 2016 14:26 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Nee, ik ben het simpelweg niet met jou eens. Mag dat?
Dat stel ik dan ook nergens. Ik heb het over de taal die ze bezigen, het idee dat ze de leider van de vrije wereld zijn: het gaat om een idee dat de grond is van Amerika zelf, hun rol in de wereld, ook al had het maar weinig met de realiteit te maken. En dat voor de gek houden, ik zeg nog letterlijk dit:quote:Ik ben het niet eens met jouw stelling dat ze de rest van de wereld voor de gek hebben gehouden. Naar mijn overtuiging deed Europa altijd vrolijk mee met de USA - en zal Europa dit nog even blijven doen - omwille van pragmatische redneen, niet omdat de Americanen erin zijn geslaagd om hun streken te bedekken met de mantel der morele superioriteit. Dat Trump nu de president wordt gaat m.i. weinig veranderen aan de dynamiek in de wereld. Als die verandert dan gaat dat andere oorzaken hebben.
quote:Dat stuitte de rest van de wereld vaak tegen de borst: Amerikanen die bijvoorbeeld onder het mom van 'freedom' even wat olie kwamen claimen.
Maar de mensen om Trump heen delen niet noodzakelijkerwijs zijn opvattingen. Daarnaast is het een knuppel in het hoenderhok gooien als er een soort imperialisme van de VS komt waarin Trump zegt "Mwoah, ik had gewoon zin om olie te pakken bij die zandhazen". Het excuus van democratie en vrede in de wereld werkt wel goed, daar krijg je vaak de handen voor op elkaar en het zal me niks verbazen als Trump dat liedje gewoon mee gaat zingen. Hij kiest de weg van de minste weerstand, omdat dat het meeste resultaat oplevert.quote:Op woensdag 16 november 2016 14:14 schreef Maxerazzi het volgende:
[..]
Ik ben het wel eens met het artikel, omdat met de verkiezing van Trump wel degelijk een einde komt aan Amerikaans exceptionalisme. Had het vorige week na de verkiezingsuitslag met een oud-studiegenoot (Amerikaan, libertariër, heeft Johnson gestemd) over de Amerikaanse reis van Alexis Tocqueville, die we tijdens een democratie-vak hebben gelezen, en dan met name een hoofdstuk over de behandeling van Indianen in Noord- en Zuid-Amerika. (Boek 1 - Hoofdstuk 18, voor als je het online wil opzoeken):
[..]
Het gaat vooral over dat laatste zinnetje: Amerikaans exceptionalisme heeft altijd succesvol binnenlandse racisme en (vanaf de twintigste eeuw) buitenlandse invasies kunnen bedekken met de mantel der morele superioriteit; alsof het een grote nobele daad was allemaal. Dat stuitte de rest van de wereld vaak tegen de borst: Amerikanen die bijvoorbeeld onder het mom van 'freedom' even wat olie kwamen claimen. Met het kiezen van Trump, hebben Amerikanen voor zijn taal gekozen, een taal met openlijk racisme, (ur-)fascisme en autoritarisme. Daarmee is 'the obvious out in the open', kunnen ze die exceptionalisme-truc niet meer gebruiken. Dus je kunt best wel beargumenteren dat Trumps verkiezing een afwijzing is van de rol die de Verenigde Staten voorstond in de wereld, eentje van diversiteit en democratisch pluralisme, ook al had het maar weinig met de realiteit te maken.
Poetin kan Merkel wel vrezen, maar in Europa zijn er veel mensen heel fel gekant tegen haar. Of dat terecht is of niet laat ik maar even in het midden, maar het geeft wel aan dat zij niet het leiderschap uitstraalt om een verenigde vrije wereld te leiden. Daar is iemand anders voor nodig die niet per sé steeds de politiek van appeasement voert die Merkel wel voor staat. Tussen Trump en Merkel ligt een heel groot onontgonnen gebied waarin een nieuwe leider van de vrije wereld graag gezien zou worden door de meeste mensen.quote:Ben benieuwd, ja, maar toch, ik denk dat Merkel die rol al op zich heeft genomen het afgelopen jaar. Het is algemeen bekend dat Merkel de enige wereldleider is die Poetin vreest (ze komt uit Oost-Duitsland, kent de KGB-trucjes van Poetin die daar gestationeerd was tot aan de val van de muur); Merkel heeft het leiderschap op zich genomen met Oekraïne en later de vluchtelingencrisis (of je het daar nu wel of niet mee eens bent, je kunt er niet omheen dat ze de leiding nam en bovendien westers humanisme voorstond; het type humanisme wat de Amerikanen zo pushten). Nu Obama wegvalt, is zij - voorlopig - duidelijk de leider van 'het westen'.
O, ik wist niet dat Trump de average mexican uit wilde zetten. Vertel?quote:Op woensdag 16 november 2016 14:12 schreef OMG het volgende:
[..]
De Average Juan mag dan nog wel uitkijken, voor die het weet vliegt die over een schutting Mexico in.
Je weet toch dat helemaal nienand dit allemaal meer leest he? Die langspeelplaat van jou over Sanders is zo verschrikkelijk vermoeiend dat we allemaal al ergens halverwege de eerste alinea zijn afgehaaktquote:Op woensdag 16 november 2016 13:55 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Wat is oud? De een is met 82 jaar fitter dan de ander met 67 jaar, het is verschrikkelijk afhankelijk van de persoon zijn genen en hoe hij heeft geleefd en leeft. Wat dat betreft is dat een hoop gezeur voor niets. Ik denk dat iedereen heeft kunnen vaststellen dat Sanders fitter oogde dan de meeste kandidaten, zeker veel fitter dan Rodham Clinton. Jij en ik zouden waarschijnlijk moe worden als we hem zouden volgen bij alles wat hij deed tijdens de nominaties, hij stond daar elke keer energie op het podium tijdens de nominatie. Of dat een tweede termijn verstandig zou zijn weet ik niet (dan wordt het kritisch met de leeftijd) maar 1 termijn zou best verantwoord zijn als hij over 4 jaar net zo fit is als nu.
Dat gezegd hebbende, als hij niet de kandidaat zou zijn dat zou geen ramp zijn zolang de kandidaat maar iemand is die dezelfde agenda steunt. De senator die hem steunde, Tulsi en Turner zouden interessante kandidaten zijn; moedige en sterke mensen die de juiste agenda hebben. Misschien staat er wel iemand op die we nog niet kennen. Warren zou een aanvaardbare kandidaat zijn. Warren is minder progressief maar daadkrachtig en zij zou wel 'Wall Street' reguleren en zij zou de invloed van het geld in de politiek verminderren. Turner is een intimiderend sterke vrouw die de juiste idealen heeft en voor zo ver ik het kan nagaan 1 op 1 Sanders zijn agenda steunt. Tulsi kennen we minder goed maar het is duidelijk dat zij die die idealen ondersteunt, dat ze een zeer sterke en moedige vrouw is (anders 'neem' je geen 'ontslag' als vicevoorzitster van de DNC om de kandidaat te steunen die niet gesteund mag worden van het establishment) en dat ze innemend is (bruggen bouwen?). Hopelijk gaan deze drie mensen en misschien nog onontdekte progressieve talenten de volgende keer strijden om de nominatie. Het zal vast niet te vermijden zijn dat er ook iemand tussen zit die gepushed wordt door het establishment maar die valt dan wel snel genoeg af. Ironisch genoeg zou HRC het waarschijnlijk ook hebben verloren als er een andere establishmentkandidaat was geweest (verdeling stemmen tussen de twee establishmentkandidaten), misschien de reden dat Obama Biden (feit) dringen afraadde om mee te doen aan de primary's.
Veel belangrijker dan wie de kandidaat gaat zijn; het hervormen van de top van de partij. Dat is vereist om eerlijke primary's mogelijk te maken, dat is vereist om progressive mensen op de lijst te krijgen voor alle senaatposities en Congress-posities wat ook (naast dat het nodig is om een meerderheid te krijgen voor progressieve voorstellen) essentieel is om een meerderheid in de beide organen te krijgen, het blijkt namelijk dat de progressieve kandidaten meestal winnen terwijl de conservatieve kandidaten van de Democraten meestla verliezen. De rol van hervormer van de partij en als mentor van jongere progressieve leden zit hem als gegoten. Momenteel is hij hard aan het werk om veilig te stellen dat het nieuwe hoofd van de DNC - de opvolger van Donna Brazile, hoe sneller hoe liever - een progressief iemand is. Dat is de eerste belangrijke stap aangezien je met een corrupte DNC geen eerlijke primary's kan krijgen zoals we dit jaar zagen.
En de lul zegt niet eens Nederland. Rutte belde hem ookquote:Op woensdag 16 november 2016 13:56 schreef Ludachrist het volgende:
[..]twitter:realDonaldTrump twitterde op woensdag 16-11-2016 om 13:12:30The failing @nytimes story is so totally wrong on transition. It is going so smoothly. Also, I have spoken to many foreign leaders. reageer retweet
. Wat een kleuter. Daarna ook alle landen opnoemen die hem al gebeld hebben.
Meneer kan nu al niet tegen kritiek uit de media, dus er staat ons misschien nog wel wat te wachten als meneer in charge is. Met daarnaast een onfris figuur als Bannon naast zich moet je je nog maar afvragen wat er zou kunnen gebeuren met kritiek van niet blanken richting Trump.quote:Op woensdag 16 november 2016 14:47 schreef timmmmm het volgende:
[..]
O, ik wist niet dat Trump de average mexican uit wilde zetten. Vertel?
Tsja ik denk niet dat Trump hier blij mee is, aangezien de helft van zijn familie joods is.quote:Op woensdag 16 november 2016 10:03 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Dat laatste beweert niemand.
Het is echter een feit dat Trump erg geliefd is onder white nationalists. Gewild of ongewild. Hoewel Trump in hun ogen nog niet ver genoeg gaat, zijn zij desalniettemin zielsgelukkig met de man. Zijn uitverkiezing zien sommigen dan ook als een legitimering van hun zieke, racistische gedachten.
En nee, ik beweer niet dat minderheden aan de lopende band worden aangevallen (daar heb ik geen zicht op). Ik vind het alleen een zorgwekkende ontwikkeling. Als nazistische figuren de vlag uithangen, dan is dat meestal geen goed teken.
quote:Op woensdag 16 november 2016 14:38 schreef Maxerazzi het volgende:
Je mist nuances
...
Dat stel ik dan ook nergens. Ik heb het over de taal die ze bezigen, het idee dat ze de leider van de vrije wereld zijn: het gaat om een idee dat de grond is van Amerika zelf, hun rol in de wereld, ook al had het maar weinig met de realiteit te maken. En dat voor de gek houden, ik zeg nog letterlijk dit:
Ik miste die nuance niet. "kunnen" suggereert dat ze erin slaagden, "trachtten te..." lijkt me een betere formulering voor wat jij blijkbaar bedoelde. Sorry, ik lees wat er staat, ik gok niet wat iemand mogelijk bedoelt.quote:Het gaat vooral over dat laatste zinnetje: Amerikaans exceptionalisme heeft altijd succesvol binnenlandse racisme en (vanaf de twintigste eeuw) buitenlandse invasies kunnen bedekken met de mantel der morele superioriteit; alsof het een grote nobele daad was allemaal. Dat stuitte de rest van de wereld vaak tegen de borst
Hmm hmm, klopt, maar ik denk eerlijk gezegd dat Pandora's doos al is geopend, na de verkiezingsstrijd. Hele wereld heeft meegekeken natuurlijk.quote:Op woensdag 16 november 2016 14:46 schreef Mystikvm het volgende:
[..]
Maar de mensen om Trump heen delen niet noodzakelijkerwijs zijn opvattingen.
Tja.quote:Daarnaast is het een knuppel in het hoenderhok gooien als er een soort imperialisme van de VS komt waarin Trump zegt "Mwoah, ik had gewoon zin om olie te pakken bij die zandhazen". Het excuus van democratie en vrede in de wereld werkt wel goed, daar krijg je vaak de handen voor op elkaar en het zal me niks verbazen als Trump dat liedje gewoon mee gaat zingen.
Nou ja, de keuzes die Merkel heeft gemerkt, zijn in lijn met een idee van een vrije wereld; dat uiteindelijk een steeds groter gedeelte van de westerse bevolking dit idee afwijst, is een ander verhaal, denk ik.quote:Poetin kan Merkel wel vrezen, maar in Europa zijn er veel mensen heel fel gekant tegen haar. Of dat terecht is of niet laat ik maar even in het midden, maar het geeft wel aan dat zij niet het leiderschap uitstraalt om een verenigde vrije wereld te leiden.
Zou kunnen. Ik denk persoonlijk dat Merkel het wel kan doen, mits ze herkozen wordt uiteraard. Hoe je het wendt of keert, iedereen kijkt in steeds grotere mate naar Merkel.quote:Daar is iemand anders voor nodig die niet per sé steeds de politiek van appeasement voert die Merkel wel voor staat. Tussen Trump en Merkel ligt een heel groot onontgonnen gebied waarin een nieuwe leider van de vrije wereld graag gezien zou worden door de meeste mensen.
Hier mis je dus de nuance. Ik verwijs daar naar het laatste zinnetje van Tocqueville:quote:Op woensdag 16 november 2016 14:53 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
[..]
Ik miste die nuance niet. "kunnen" suggereert dat ze erin slaagden, "trachtten te..." lijkt me een betere formulering voor wat jij blijkbaar bedoelde. Sorry, ik lees wat er staat, ik gok niet wat iemand mogelijk bedoelt.
Succesvol heeft in dezen een ambivalente (en zwartgallige) lading.quote:It is impossible to destroy men with more respect for the laws of humanity.
Het is niet aan jou gericht, schat. Het was gericht aan Moira die net als ik een Sanders-fan is.quote:Op woensdag 16 november 2016 14:49 schreef timmmmm het volgende:
[..]
Je weet toch dat helemaal nienand dit allemaal meer leest he? Die langspeelplaat van jou over Sanders is zo verschrikkelijk vermoeiend dat we allemaal al ergens halverwege de eerste alinea zijn afgehaakt
Behoorlijk BNW-ig en vooral oliedom en totaal geen logische redenering. Trump heeft nooit gepleit om de gewone mexicaan uit te zetten. Daarbij is het helemaal niet mogelijk om mensen die geheel en al legaal in de States zijn en dus feitelijk Amerikanen zijn uit te zetten. Onmogelijk.quote:Op woensdag 16 november 2016 14:52 schreef OMG het volgende:
[..]
Meneer kan nu al niet tegen kritiek uit de media, dus er staat ons misschien nog wel wat te wachten als meneer in charge is. Met daarnaast een onfris figuur als Bannon naast zich moet je je nog maar afvragen wat er zou kunnen gebeuren met kritiek van niet blanken richting Trump.
Ja, best BNW-ig, maar wel consistent met redeneringen en uitspraken vanuit de andere kant.
Ik denk dat de wereld die Trump het liefste zou zien, en hij is echt al dertig jaar consistent in zijn afkeer van allianties en handelsverdragen, gewoon niet in lijn is met de politici in de GOP die al veertig jaar in het centrum van de macht zitten. Ik denk dat hij te weinig invloed uit kan oefenen. Ik hoop dat hij om zich heen gaat schoppen en schreeuwen, maar de mensen die vooralsnog door hem geïnstalleerd worden doen eerder vermoeden dat hij zich zal laten sturen door lieden die stevig verankerd zijn in het establishment.quote:Op woensdag 16 november 2016 14:54 schreef Maxerazzi het volgende:
[..]
Hmm hmm, klopt, maar ik denk eerlijk gezegd dat Pandora's doos al is geopend, na de verkiezingsstrijd. Hele wereld heeft meegekeken natuurlijk.
Die retoriek werkte misschien in de campagne, maar in het echte leven gaat het toch anders. Zelfs Poetin voert excuses aan om zijn werkelijke motieven te verbergen als hij zich ergens mee bemoeit. Of hij ontkent het. De "grote sterke leider" ben je niet als je onomfloerst je kaarten op tafel gaat leggen.quote:
Haar idealen zijn die van de jaren '90, maar die worden niet meer gedeeld. Mensen zitten niet meer te wachten op een wereld die een eenheid is, omdat die eenheid gedicteerd wordt door een vrij exclusieve elite. Mensen zitten ook niet per definitie te wachten op de Trump-doctrine, maar meer iets wat er tussenin zit. Niet om in de BvL-modus te schieten hier, maar een type Sanders zou beter beklijven.quote:Nou ja, de keuzes die Merkel heeft gemerkt, zijn in lijn met een idee van een vrije wereld; dat uiteindelijk een steeds groter gedeelte van de westerse bevolking dit idee afwijst, is een ander verhaal, denk ik.
[..]
Zou kunnen. Ik denk persoonlijk dat Merkel het wel kan doen, mits ze herkozen wordt uiteraard. Hoe je het wendt of keert, iedereen kijkt in steeds grotere mate naar Merkel.
Alsof het iemand buiten Nederland interesseert dat Rutte hem belde.quote:Op woensdag 16 november 2016 14:52 schreef skysherrif het volgende:
[..]
En de lul zegt niet eens Nederland. Rutte belde hem ook
Dat is de vraag. De grondwettelijke persvrijheid ligt natuurlijk vast, maar Trump wil het wel makkelijker maken om kranten aan te klagen voor smaad. Dat is in zekere zin ook een flinke beperking op wat wel en niet gepubliceerd mag worden.quote:Op woensdag 16 november 2016 15:03 schreef timmmmm het volgende:
[..]
Als je daaruit op zou willen maken dat hij de persvrijheid aan banden wil leggen, wat overigens bijna even onmogelijk is, zou ik je nog kunnen volgen. Zou ik het nog steeds een onverdedigbare theorie vinden, maar dan snap ik hoe je daar kan komen.
Ben ik nou 'jou' en je 'schat' of 'u' en 'meneer'? Ik dacht je een plezier te doen door je even te vertellen dat je, laat ik dan iets voorzichtiger zijn, het grote merendeel van de posters hier alleen maar ergert met je langspeelplaat. Zonde van alle moeite die je in je posts steekt als niemand ze leest en men je er alleen maar bijzonder irritant om vindt.quote:Op woensdag 16 november 2016 15:02 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Het is niet aan jou gericht, schat. Het was gericht aan Moira die net als ik een Sanders-fan is.
Verder mag ook u voor uzelf spreken, meneer. Als u iets minder arrogant zou zijn en u iets meer dan enkel de eerste alinea had gelezen dan had u vastgesteld dat het maar voor een heel klein deel over Sanders gaat en voor het grootste deel over de toekomst van de partij.
In tegenstelling tot wat Tim suggereert gaat het mij dan ook niet om Sanders zelf maar om de beweging waar Sanders zijn populariteit uit voortkwam. Dat kan je in mijn reactie hierboven ook duidelijk lezen. Het gaat erom dat progressieve mensen die wel oog hebben voor de problemen van deze tijd de partij overnemen, dat zou het nieuwe elan brengen wat de USA nodig heeft. Sanders is momenteel echter de leider van het progressieve deel van de partij. Dat Tim hem ziet als een onbelangrijk figuur ("dat is geweest, daar hoeven we het niet meer over te hebben"), wel, politiek is blijkbaar niet zijn sterkste deel voor de nieuwspagina van FOK. Ik heb het over Sanders omdat hij de hoofdrolspeler gaat zijn voor de vernieuwing van de partij in de komende 4 jaar.quote:Op woensdag 16 november 2016 15:03 schreef Mystikvm het volgende:
Niet om in de BvL-modus te schieten hier, maar een type Sanders zou beter beklijven.
Maar is dat het aan banden leggen van persvrijheid? Men mag nog steeds plaatsen wat ze willen, alleen wanneer ze iets verzinnen kunnen ze er makkelijker op worden afgerekend.quote:Op woensdag 16 november 2016 15:09 schreef Ludachrist het volgende:
[..]
Dat is de vraag. De grondwettelijke persvrijheid ligt natuurlijk vast, maar Trump wil het wel makkelijker maken om kranten aan te klagen voor smaad. Dat is in zekere zin ook een flinke beperking op wat wel en niet gepubliceerd mag worden.
Aan de andere kant denk ik dat Bannon daar zelf wel een stokje voor zal willen steken.
Persoonlijk stop ik meestal bij de woorden 'Sanders', 'HRCorrupt' of 'Rodham Clinton'. Deze post heb ik dus drie regels volgehouden.quote:Op woensdag 16 november 2016 14:49 schreef timmmmm het volgende:
[..]
Je weet toch dat helemaal nienand dit allemaal meer leest he? Die langspeelplaat van jou over Sanders is zo verschrikkelijk vermoeiend dat we allemaal al ergens halverwege de eerste alinea zijn afgehaakt
Het was dan ook een grapjequote:Op woensdag 16 november 2016 15:10 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
In tegenstelling tot wat Tim suggereert gaat het mij dan ook niet om Sanders zelf maar om de bewegin waar Sanders zijn populariteit uit voortkwam. Dat kan je in mijn reactie hierboven ook duidelijk lezen. Het gaat erom dat progressieve mensen die wel oog hebben voor de problemen van deze tijd de partij overnemen, dat zou het nieuwe elan brengen wat de USA nodig heeft.
Nou ja, tijdens de campagne zat iedereen met de handen in het haar als hij weer off-script ging, hadden ze 'm duidelijk niet in de hand; en zolang ze zijn twitter niet onder controle hebben, lijkt het me vrij moeilijk continue controle uit te voeren. Tot nu toe gaat Trump iedere keer #yolo, dus ik ben er wat sceptischer over.quote:Op woensdag 16 november 2016 15:03 schreef Mystikvm het volgende:
[..]
Ik denk dat de wereld die Trump het liefste zou zien, en hij is echt al dertig jaar consistent in zijn afkeer van allianties en handelsverdragen, gewoon niet in lijn is met de politici in de GOP die al veertig jaar in het centrum van de macht zitten. Ik denk dat hij te weinig invloed uit kan oefenen. Ik hoop dat hij om zich heen gaat schoppen en schreeuwen, maar de mensen die vooralsnog door hem geïnstalleerd worden doen eerder vermoeden dat hij zich zal laten sturen door lieden die stevig verankerd zijn in het establishment.
Het is wel een campagne die door het mediacircus de hele wereld heeft bereikt.quote:Die retoriek werkte misschien in de campagne, maar in het echte leven gaat het toch anders.
Poetin is dan ook een tactisch meesterbrein, die zorgt er de laatste jaren voor dat iedereen horendol raakt van 'wat de waarheid zou kunnen zijn'. Trump is toch echt een ander verhaal, plus: Poetin heeft natuurlijk een andere rol dan de Amerikaanse president.quote:Zelfs Poetin voert excuses aan om zijn werkelijke motieven te verbergen als hij zich ergens mee bemoeit. Of hij ontkent het.
Fair point.quote:Haar idealen zijn die van de jaren '90, maar die worden niet meer gedeeld. Mensen zitten niet meer te wachten op een wereld die een eenheid is, omdat die eenheid gedicteerd wordt door een vrij exclusieve elite. Mensen zitten ook niet per definitie te wachten op de Trump-doctrine, maar meer iets wat er tussenin zit. Niet om in de BvL-modus te schieten hier, maar een type Sanders zou beter beklijven.
Ik voelde me niet aangevallen door jou.quote:Op woensdag 16 november 2016 15:12 schreef Mystikvm het volgende:
[..]
Het was dan ook een grapjeIk ben het wat dit betreft gewoon met je eens.
quote:Op woensdag 16 november 2016 15:09 schreef timmmmm het volgende:
[..]
Ben ik nou 'jou' en je 'schat' of 'u' en 'meneer'? Ik dacht je een plezier te doen door je even te vertellen dat je, laat ik dan iets voorzichtiger zijn, het grote merendeel van de posters hier alleen maar ergert met je langspeelplaat. Zonde van alle moeite die je in je posts steekt als niemand ze leest en men je er alleen maar bijzonder irritant om vindt.
En nu moet je niet net doen of dit enkel mijn mening is en ik voor mezelf moet spreken, daar trapt niemand in. De oplettende lezer heeft hier al veel meltdowns van je gezien en je tranentrekkers in FB gelezen als reactie op het feit dat de meeste mensen helemaal niet op je gezever over Sanders zitten te wachten. Nu moet je weer komen posten dat ie over 4 jaar niet te oud is... Nou en?
Doe mij en jezelf nou eens een lol en laat het gewoon los. Het begint genant te worden en dat is zonde want als je hier posts over het onderwerp plaatst vind ik je altijd goeie posts maken.
"meltdowns" nog wel.quote:Op woensdag 16 november 2016 15:10 schreef Bram_van_Loon het volgende:
In tegenstelling tot wat Tim suggereert gaat het mij dan ook niet om Sanders zelf maar om de beweging waar Sanders zijn populariteit uit voortkwam. Dat kan je in mijn reactie hierboven ook duidelijk lezen. Het gaat erom dat progressieve mensen die wel oog hebben voor de problemen van deze tijd de partij overnemen, dat zou het nieuwe elan brengen wat de USA nodig heeft. Sanders is momenteel echter de leider van het progressieve deel van de partij. Dat Tim hem ziet als een onbelangrijk figuur ("dat is geweest, daar hoeven we het niet meer over te hebben"), wel, politiek is blijkbaar niet zijn sterkste deel voor de nieuwspagina van FOK. Ik heb het over Sanders omdat hij de hoofdrolspeler gaat zijn voor de vernieuwing van de partij in de komende 4 jaar.
Het is natuurlijk niet letterlijk hetzelfde, maar het kan bepaalde kranten (of blogs, zeker de minder kapitaalkrachtige uitgaven) wellicht wel er toe aanzetten om bepaalde zaken niet te publiceren uit angst aangeklaagd te worden. Het is niet dat ze makkelijker afgerekend kunnen worden op wat ze zeggen, he. Er mag gewoon meer niet gezegd worden, eigenlijk.quote:Op woensdag 16 november 2016 15:11 schreef timmmmm het volgende:
[..]
Maar is dat het aan banden leggen van persvrijheid? Men mag nog steeds plaatsen wat ze willen, alleen wanneer ze iets verzinnen kunnen ze er makkelijker op worden afgerekend.
Maar ik geef toe dat het aan banden leggen van de persvrijheid minder moeilijk is dan het uitzetten van Amerikanen die uit Mexico komen
quote:Google-topman: nep-nieuws kan verkiezingsuitslag hebben bepaald
Sundar Pichai is sinds vorig jaar de topman Google AFP
Gezien de kleine verschillen waarmee Donald Trump vorige week won van Hillary Clinton, bestaat de kans dat zogenoemd nep-nieuws invloed heeft gehad op de verkiezingsuitslag. Dat zegt Google-topman Sundar Pichai in gesprek met de BBC. Ook zegt hij dat zijn bedrijf en Facebook meer moeten doen om nep-nieuws te voorkomen.
Sinds de uitslag is er discussie over de vraag welke invloed nep-nieuws, dat vooral wordt verspreid via Facebook en Google, op de uitslag kan hebben gehad. Denk bijvoorbeeld aan een verhaal waarin wordt geclaimd dat de Paus Donald Trump steunt.
"De verkiezingen waren een nek-aan-nek-race", zegt Pichai. "Vanuit wetenschappelijk oogpunt betekent dit dat een kleine groep kiezers de uitslag kan bepalen." Die kunnen in hun mening zijn beïnvloed door nep-nieuws.
Oxford Dictionary
In het kader van de brexit en de uitslag van de Amerikaanse presidentsverkiezingen heeft het Oxford-woordenboek post-truthuitgeroepen tot woord van het jaar. Het geeft de indruk weer dat emoties belangrijker zijn geworden dan feiten bij het vormen van de publieke opinie. Volgens het woordenboek beschrijft dit woord 2016 het beste.
Tegengaan
Daarnaast stelt de topman dat de verspreiding van nep-nieuws te allen tijden moet worden voorkomen. "We discussiëren te veel, ik denk dat we vaker moeten proberen om de juiste feiten te presenteren en dat we ervoor moeten zorgen dat onze algoritmes hier beter mee omgaan."
De visie van Pichai lijkt te verschillen met die van Facebook-topman Zuckerberg. Die bestrijdt dat nep-nieuws een bepalende invloed kan hebben gehad op de verkiezingsuitslag. Volgens Zuckerberg is minder dan één procent van het nieuws op Facebook afkomstig van sites die nep-nieuws publiceren. Wel erkent ook Zuckerberg dat Facebook er alles aan moet doen om dit soort informatie te bestrijden.
Geldkraan dicht
Wat dit in de praktijk betekent, wordt uit het verhaal van Pichai niet duidelijk. Gisteren beloofden Google en Facebook dat ze de geldkraan naar sites die nep-nieuws publiceren dichtdraaien. Dit moet ertoe leiden dat er minder nep-nieuws wordt verspreid.
We kennen de twee techbedrijven vooral als een zoeksite en sociaal netwerk, maar het zijn tegelijkertijd twee reclamebedrijven die zowel op hun eigen platformen als daarbuiten advertenties verkopen. Blogs kunnen die advertenties aanbieden, en verdelen de inkomsten vervolgens met Google of Facebook. De sites die nep-nieuws publiceren krijgen dus geen geld meer van de twee bedrijven en zijn daardoor minder levensvatbaar.
Of dit echt helpt, is de vraag. Daarnaast heeft dit niet tot gevolg dat in Facebooks nieuwsoverzicht of in Google's zoekresultaten minder onjuiste verhalen komen te staan.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |