Je hebt het over een 'vijandelijke organisatie'. Wat je hierboven schrijft gaat ook gewoon op voor Fox. Maar kennelijk hanteer je nogal een dubbele standaard als de politieke kleur niet de jouwe is. Wellicht is het Rusland van Poetin iets voor je.quote:Op maandag 24 oktober 2016 00:12 schreef LelijKnap het volgende:
[..]
De pretentie van het onpartijdig en zuiver objectief zijn maakt het geheel anders. Fox is daar niet ondubbelzinnig over. Maar stel je hebt gelijk; ze staan in hun recht om de manipuleren en liegen; wordt het dan niet heel relevant om in de gaten te houden hoeveel macht/invloed (op de burger) deze partij heeft?
Dat heet met een moeilijk woord pluriformiteit.quote:Op maandag 24 oktober 2016 00:18 schreef LelijKnap het volgende:
Hoe dan ook, als we kunnen constateren dat er geen media-platform bestaat waar we vanuit kunnen gaan, dan komen we met de vraag te zitten; wat weten we? Waar moeten we onze informatie vandaan halen?
Klopt. Typ sneller dan ik kan denken op het moment. Even mijn algemene impressie van Fox; weinig afwijking van republikeinse houding/standpunt inname bij weergave nieuws. CNN, ook als internationaal nieuwsplatform, leek altijd veel meer het beeld van neutraliteit hoog te houden.quote:Op maandag 24 oktober 2016 00:17 schreef Kansenjongere het volgende:
[..]
Nogmaals: Fox noemt zichzelf "Fair and balanced".
Begrijp je trouwens dat als je aangeeft dat ze "niet ondubbelzinnig" zijn, je daarmee juist zegt dat ze dubbelzinnig zijn.
Want daar dacht iedereen vooraf dat trump zou winnen?quote:Op maandag 24 oktober 2016 00:06 schreef Monolith het volgende:
[..]
Daar was in de primaries in ieder geval geen enkele sprake van.
Heb jij dit al eens gelezen? Want ik begrijp niet dat je deze lariekul maar blijft posten. Het argument is hier letterlijk dat er fraude is gepleegd tijdens de Illinois primary omdat het "expected statistical pattern" niet wordt gevolgd als de stemmen worden opgeteld van kleinste naar grootste kiesbureaus. Natuurlijk wordt dit patroon niet gevolgd, de grootste kiesbureaus zijn te vinden in Cook County, in de binnensteden van Chicago waar voornamelijk zwarten en Latino's wonen. De Clinton kiezers. De kiezers waar Clinton miljoenen aan heeft besteed om ze naar de stembus te trekken. Sanders wint alle boerengaten waar zijn blanke achterban domineert, natuurlijk doet hij het beter in kleine stembureaus. Zo fascinerend dat steeds meer mensen tegenwoordig niet meer in staat lijken kritisch te kunnen nadenken en alles voor zoete koek slikken als het in hun straatje valt. Dit verhaal slaat echt nergens op.quote:Op maandag 24 oktober 2016 00:01 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Heb jij dit al gezien?
http://www.electoralsystemincrisis.org/
De peilingen zeiden dat inderdaad, al hebben ze Trumps support eerder wat overschat dan onderschat. Is allemaal netjes uitgezocht.quote:Op maandag 24 oktober 2016 00:23 schreef matthijst het volgende:
[..]
Want daar dacht iedereen vooraf dat trump zou winnen?
Kijk. Dat zocht ik. Thanks.quote:Op maandag 24 oktober 2016 00:25 schreef Gambetta het volgende:
[..]
De peilingen zeiden dat inderdaad, al hebben ze Trumps support eerder wat overschat dan onderschat. Is allemaal netjes uitgezocht.
http://fivethirtyeight.co(...)-lying-to-pollsters/
Volgens mij geef ik later aan dat Fox hetzelfde verweten kan worden. Al zal het vanaf nu moeten gaan over de intentie van beide instanties. Fox kan bijvoorbeeld partijdig en (door cognitieve dissonantie) oneerlijk zijn maar wel met als oogmerk het Amerikaanse volk te voorzien van de juiste informatie. CNN kan daar in tegen handelen met de intentie doelbewust de Amerikaan te misleiden om belangen van partij X te behartigen.quote:Op maandag 24 oktober 2016 00:19 schreef Monolith het volgende:
[..]
Je hebt het over een 'vijandelijke organisatie'. Wat je hierboven schrijft gaat ook gewoon op voor Fox. Maar kennelijk hanteer je nogal een dubbele standaard als de politieke kleur niet de jouwe is. Wellicht is het Rusland van Poetin iets voor je.
Ah joh, stel je niet zo aan.quote:Op zondag 23 oktober 2016 23:33 schreef Monolith het volgende:
Het BNW uurtje is weer aangebroken zie ik.
nee joh er verandert praktisch nietsquote:Op maandag 24 oktober 2016 01:01 schreef Onnoman het volgende:
Is het echt zo erg als Trump wint? Kan iemand eens kort aangeven waarom wel?
De zelfde vraag als Clinton wint? Is dat erg? Sommige Amerikanen denken dan serieus dat er een burgeroorlog komt? Moeten we hiervoor vrezen?
Ik ben nu wel nieuwsgierig of je Wikileaks eveneens als bevooroordeeld beschouwt of dat je hen als onafhankelijk ziet.quote:
Trump wil:quote:Op maandag 24 oktober 2016 01:01 schreef Onnoman het volgende:
Is het echt zo erg als Trump wint? Kan iemand eens kort aangeven waarom wel?
De zelfde vraag als Clinton wint? Is dat erg? Sommige Amerikanen denken dan serieus dat er een burgeroorlog komt? Moeten we hiervoor vrezen?
Nou schrijf je post in het Engels en stuur het op naar het vakblad over statistiek, Significance.quote:Op maandag 24 oktober 2016 00:24 schreef Gambetta het volgende:
[..]
Heb jij dit al eens gelezen? Want ik begrijp niet dat je deze lariekul maar blijft posten. Het argument is hier letterlijk dat er fraude is gepleegd tijdens de Illinois primary omdat het "expected statistical pattern" niet wordt gevolgd als de stemmen worden opgeteld van kleinste naar grootste kiesbureaus. Natuurlijk wordt dit patroon niet gevolgd, de grootste kiesbureaus zijn te vinden in Cook County, in de binnensteden van Chicago waar voornamelijk zwarten en Latino's wonen. De Clinton kiezers. De kiezers waar Clinton miljoenen aan heeft besteed om ze naar de stembus te trekken. Sanders wint alle boerengaten waar zijn blanke achterban domineert, natuurlijk doet hij het beter in kleine stembureaus. Zo fascinerend dat steeds meer mensen tegenwoordig niet meer in staat lijken kritisch te kunnen nadenken en alles voor zoete koek slikken als het in hun straatje valt. Dit verhaal slaat echt nergens op.
Ze zijn ongetwijfeld geïnteresseerd in fouten in hun methodiek. Op de laatste pagina scheppen ze ook nog op over alle hoge posities die ze bekleden binnen de statistische wereld. Gambetta... claim your fame!quote:Fritz Scheuren, a member of the statistics faculty at George Washington University, and a former president of the American Statistical Association, has been a collaborator in this research. Examining the data from the study, Scheuren said, “As a statistician, I find the results of the 2016 primary voting unusual. In fact, I found the patterns unexpected [and possibly even] suspicious. There is a greater degree of smoothness in the outcomes than the roughness that is typical in raw/real data.”
The underlying analysis for this research was presented in an article by Beth Clarkson in the Royal Statistical Society journal, Significance.
Significance is geen vakblad voor de statistiek:quote:Op maandag 24 oktober 2016 04:35 schreef Poolbal het volgende:
[..]
Nou schrijf je post in het Engels en stuur het op naar het vakblad over statistiek, Significance.
[..]
Ze zijn ongetwijfeld geïnteresseerd in fouten in hun methodiek. Op de laatste pagina scheppen ze ook nog op over alle hoge posities die ze bekleden binnen de statistische wereld. Gambetta... claim your fame!
Plaatjes als hieronder kennen we in vele varianten, want de animo was vaak bizar laag voor Hillary rallies en bizar hoog voor Sanders rallies. The enthusiasm gap was ongekend, het deed denken aan Obama versus Hillary.
[ afbeelding ]
Nu zijn er verklaringen dat die enthousiaste jongeren toch niet stemmen. Alleen Sanders trok een heel divers publiek. Of dat Clinton supporters gewoon niet zo van de rallies zijn. Tsja dat kan.. en als we naar de cijfers kijken dan heeft Clinton gewonnen en cijfers kunnen niet verkeerd zijn, toch?
Of.... zouden er behalve alle onethische en soms zelfs illegale dingen die blijken uit de leaks nog meer frauduleuze shit gebeurd zijn? Dingen die geopperd worden in dat rapport, of in het rapport van Election Justice. Al die vreemde registratieveranderingen... verkiezingen hacken.. das BNW geleuter. Maar hier kan je lezen hoe dat werkt.
Pas sinds heel kort is ze langs Trump. TRUMP, de allergrootste mongool die in de politiek zit. Nadat Hillary toch wel overtuigend van Sanders heeft gewonnen, een politicus met inhoud en populair, kan Trump toch geen probleem zijn? Nou ze is er eindelijk langs en daar heeft ze dan ook echt van ALLE media de wind in de zeilen gehad. Zelfs kranten die al 100 jaar Republikeins zijn of nooit een kandidaat hebben gekozen schreven uitgebreide editorials voor haar. En zelf de helft van politieke partij van Trump gaat op haar stemmen. Trump maakte ook nog even een aantal enorme uitgleiders... maar gelukkig is Hillary zo populair dat ze nu wel voorzichtig de winst kan claimen.
Of is er helemaal niet zo veel electoraat voor Hillary? En hebben de statistici gelijk? Dat er behalve alle shit uit de emails nog verregaandere fraude is geweest (nogmaals, lees hier). Dan hoeven we niet meer allerlei gekunstelde argumenten voor de plaatjes van de rallies opvoeren en begrijpen we plotseling ook waarom Hillary maar kantjeboord van Trump weet te winnen. En dan ook echt alleen maar omdat iedereen er wel van doordrongen is dat Trump het echt niet mag worden, alleen tegen Hitler zou ze het makkelijker hebben.
Om zo'n claim te maken moet je met meer komen.quote:Op maandag 24 oktober 2016 04:45 schreef Poolbal het volgende:
Eerlijk gezegd denk ik dat het langzaam tijd wordt om de mensen hier die nog geloven in vergezochte theorieën dat deze verkiezingen eerlijk verlopen zijn, te verzoeken te verhuizen naar BNW.
Het is een beetje categorie 'klimaatverandering ontkenners'. Leidende wetenschappers zijn het eens, maar kleine groepjes fanatici blijven maar leuren met hun eigen statistiek. Dan komt er een moment dat men zegt "ja, mooie grafiek, maar we hebben even geen tijd meer daarvoor want dit zijn grote mensen problemen."
Heb je dat aritkel trouwens? Ik kan het niet vinden.quote:Op maandag 24 oktober 2016 04:35 schreef Poolbal het volgende:
[..]
Nou schrijf je post in het Engels en stuur het op naar het vakblad over statistiek, Significance.
[..]
Ze zijn ongetwijfeld geïnteresseerd in fouten in hun methodiek. Op de laatste pagina scheppen ze ook nog op over alle hoge posities die ze bekleden binnen de statistische wereld. Gambetta... claim your fame!
Staat hier: http://www.electoralsystemincrisis.org/quote:Op maandag 24 oktober 2016 06:52 schreef Broomer het volgende:
[..]
Heb je dat aritkel trouwens? Ik kan het niet vinden.
Op Fox zijn ze net klaar met hun poll "talk".quote:Op maandag 24 oktober 2016 07:15 schreef Nielsch het volgende:
Vanaf hoe laat gaat het op verkiezingsnacht een beetje los met uitslagen? (NL tijd dan)
Maar als het overal zo rustig is dan wordt de verklaring wel erg onwaarschijnlijk dat je fans gewoon niet echt het type is dat naar een rally komt... Ook als je ziet hoe dat nu tegen Trump gaat. Haar campagne bestaat bij de gratie van haat tegen Trump.quote:Op maandag 24 oktober 2016 07:12 schreef Poolbal het volgende:
Zat ook wat te dollen. Maar los van de bergen indirect bewijs voor ernstige fraude en de vele aanwijzingen voor hoogst immorele handelingen (en dan zeggen ze dat Trump de democratie niet respecteert met zijn uitspraken... lol... vergeleken met dat gangbangt Team HRC de democratie als een verslaafd tienermeisje.) stapelen de aanwijzingen dat er hier iets flink misgaat zich wel erg op.
Je kan een keer een slecht bezochte rally hebben, met voornamelijk staff (en die heeft Hillary veel). Maar als het overal zo rustig is dan wordt de verklaring wel erg onwaarschijnlijk dat je fans gewoon niet echt het type is dat naar een rally komt... Ook als je ziet hoe dat nu tegen Trump gaat. Haar campagne bestaat bij de gratie van haat tegen Trump.
Dit in combinatie met ten eerste de ervaringen tijdens de primaries: vreemde gebeurtenissen (Arizona shitshow, Chicago audit, de vele vele mysterieuze registratieveranderingen) en beslissingen (Nevada conventie, Puerto Rico shitshow) die toen al met veel scepsis werden ontvangen - en ik noem er maar een paar. En daar bovenop toch serieuze rapporten die direct en indirect wijzen op fraude.
Er wijst veel meer op dat Hillary gewoon nauwelijks electoraat heeft - ja nu, dankzij Trump een beetje - dan dat andere vage verklaringen hout snijden.
Sorry gaat niet op. Ik ken genoeg mensen die voor Hillary stemmen. Misschien gaan die niet naar rallies, maar er zijn zat Hillary supporters. Ik woon in California overigens.quote:Op maandag 24 oktober 2016 07:21 schreef DUTCHKO het volgende:
[..]
Maar als het overal zo rustig is dan wordt de verklaring wel erg onwaarschijnlijk dat je fans gewoon niet echt het type is dat naar een rally komt... Ook als je ziet hoe dat nu tegen Trump gaat. Haar campagne bestaat bij de gratie van haat tegen Trump.
Spijker op kop.
Trekt CNN zulke gigantische kijkcijfers dat zij zo'n enorme invloed hebben op de verkiezingsuitslag?quote:Op maandag 24 oktober 2016 00:59 schreef starla het volgende:
[..]
Zelfs CNN zegt (geparafraseerd): 'de info uit wikileaks is eigenlijk geheim, daarom krijgen jullie het niet direct gequoot maar onze interpretatie te horen'.
En al die keren dat bij CNN opeens per abuis de verbinding wegvalt als iemand iets negatiefs zegt over Clinton
Daar hebben we het "ik ken" verhaal weer.quote:Op maandag 24 oktober 2016 07:39 schreef Broomer het volgende:
[..]
Sorry gaat niet op. Ik ken genoeg mensen die voor Hillary stemmen. Misschien gaan die niet naar rallies, maar er zijn zat Hillary supporters. Ik woon in California overigens.
Anecdotal? Ja. Maar dat is net zo sterk als dat rally argument.
Nee in de VS is Fox News verreweg de meest bekeken nieuwszenderquote:Op maandag 24 oktober 2016 07:39 schreef Arth_NL het volgende:
[..]
Trekt CNN zulke gigantische kijkcijfers dat zij zo'n enorme invloed hebben op de verkiezingsuitslag?
Waar. Maar het is net zo overtuigend als de rallies. Sorry, daar kan je ook geen conclusies aan verbinden.quote:Op maandag 24 oktober 2016 07:48 schreef DUTCHKO het volgende:
[..]
Daar hebben we het "ik ken" verhaal weer.
Ik snap wat je bedoelt maar meestal is de kring waarin je je sociaal beweegt gelijkgestemd aan jezelf.
Ach nee, maar vanuit Nederlands perspectief is het de bekendste zender aldaar dus is het een gewild onderdeel van de complottheorietjes.quote:Op maandag 24 oktober 2016 07:39 schreef Arth_NL het volgende:
[..]
Trekt CNN zulke gigantische kijkcijfers dat zij zo'n enorme invloed hebben op de verkiezingsuitslag?
Zoals Broomer al zei is Significance niet het "vakblad over statistiek", het is niet eens een journal, het is een magazine. Als je daadwerkelijk een beroep-op-autoriteit drogreden wil gebruiken is het vaak wel handig als je ook daadwerkelijk een autoriteit aanroept, niet een publicatie met eenzelfde toegangsdrempel als, zeg, de National Geographic. Daar ga je even de mist in. Het zou allemaal een stuk eenvoudiger zijn als je gewoon inging op mijn argument dat ik netjes uiteen heb gezet in mijn eerste post. Maar oké, ik snap ook wel dat het verleidelijker is om te vervallen in samenzweringgeleuter over rallies en hackers dat in dit topic al honderd keer is besproken. Misschien kun je ook nog eens wat vertellen over de exitpolls, de voter surpression in Arizona, en de schandalige voterpurging in Brooklyn, daar heb ik ook al zeker twee weken niks meer over gehoord.quote:Op maandag 24 oktober 2016 04:35 schreef Poolbal het volgende:
[..]
[..]
Plaatjes als hieronder kennen we in vele varianten, want de animo was vaak bizar laag voor Hillary rallies en bizar hoog voor Sanders rallies. The enthusiasm gap was ongekend, het deed denken aan Obama versus Hillary.
[ afbeelding ]
Nu zijn er verklaringen dat die enthousiaste jongeren toch niet stemmen. Alleen Sanders trok een heel divers publiek. Of dat Clinton supporters gewoon niet zo van de rallies zijn. Tsja dat kan.. en als we naar de cijfers kijken dan heeft Clinton gewonnen en cijfers kunnen niet verkeerd zijn, toch?
Of.... zouden er behalve alle onethische en soms zelfs illegale dingen die blijken uit de leaks nog meer frauduleuze shit gebeurd zijn? Dingen die geopperd worden in dat rapport, of in het rapport van Election Justice. Al die vreemde registratieveranderingen... verkiezingen hacken.. das BNW geleuter. Maar hier kan je lezen hoe dat werkt.
Pas sinds heel kort is ze langs Trump. TRUMP, de allergrootste mongool die in de politiek zit. Nadat Hillary toch wel overtuigend van Sanders heeft gewonnen, een politicus met inhoud en populair, kan Trump toch geen probleem zijn? Nou ze is er eindelijk langs en daar heeft ze dan ook echt van ALLE media de wind in de zeilen gehad. Zelfs kranten die al 100 jaar Republikeins zijn of nooit een kandidaat hebben gekozen schreven uitgebreide editorials voor haar. En zelf de helft van politieke partij van Trump gaat op haar stemmen. Trump maakte ook nog even een aantal enorme uitgleiders... maar gelukkig is Hillary zo populair dat ze nu wel voorzichtig de winst kan claimen.
Of is er helemaal niet zo veel electoraat voor Hillary? En hebben de statistici gelijk? Dat er behalve alle shit uit de emails nog verregaandere fraude is geweest (nogmaals, lees hier). Dan hoeven we niet meer allerlei gekunstelde argumenten voor de plaatjes van de rallies opvoeren en begrijpen we plotseling ook waarom Hillary maar kantjeboord van Trump weet te winnen. En dan ook echt alleen maar omdat iedereen er wel van doordrongen is dat Trump het echt niet mag worden, alleen tegen Hitler zou ze het makkelijker hebben.
Ja:quote:Op maandag 24 oktober 2016 07:39 schreef Arth_NL het volgende:
[..]
MSNBC = Clintonbolwerkquote:Top cable news networks in primetime (total viewers): Fox News Channel, MSNBC, CNN, HLN, CNBC, FBN
Opmerkelijk dat zelfbenoemde kritische denkers dan niet de moeite nemen om uit te zoeken of het onderzoek daadwerkelijk verschenen is in het opinieblad.quote:Op maandag 24 oktober 2016 04:35 schreef Poolbal het volgende:
[..]
[..]
[ afbeelding ]
Zeker, ze presenteren genoeg informatie om te twijfelen aan het systeem, alleen niet dat het systeem misbruikt wordt om 1 kandidaat meer stemmen te geven dan een andere.quote:Op maandag 24 oktober 2016 11:31 schreef Belabor het volgende:
Voordat je fraude gaat schreeuwen kun je in ieder geval wel vaststellen dat de stemmethodieken en registratiemethoden in de VS veelal hopeloos inefficiënt zijn en dat die fouten en misverstanden in de hand werken.
Als je het vergelijkt met de verkiezingen hier in Europa dan is het puur amateurisme.
Ik zie de relevantie van wat mensen op YouTube roepen niet zo zeer waar het gaat om statistische analyse van de resultaten in de peilingen.quote:Op maandag 24 oktober 2016 00:59 schreef starla het volgende:
[..]
Ah joh, stel je niet zo aan.
Meerdere Amerikanen op YT doen soms best goed doordachte voorspellingen.
Zoals ik in mijn eerste post al wat sarcastisch schreef hebben de overige polls inderdaad een bias als je 'onafhankelijke polls' definieert als 'polls waarin Trump voorstaat'. Eventuele structurele bias van pollsters op basis van historische afwijking wordt bijvoorbeeld in de FiveThirtyEight ratings meegenomen. Je ziet ook in de updates dat hiervoor gecorrigeerd wordt. Tevens zie je daar legio peilers die niet 'in opdracht van' zogenaamde Democratische bolwerken peilen, mocht je die loze verdachtmaking willen blijven hanteren. Ook veel op het niveau van individuele staten, die doorgaans waardevoller zijn dan nationale polls.quote:Meerdere onafhankelijke polls zeggen dat Trump leidt maar de meerderheid van de poll-instanties heeft een gigantische pro-Clinton bias (allemaal democratische bolwerken uit het noordoosten van Amerika) zodat het RCP-gemiddelde vandaag op +5.6 Clinton komt.
Geen idee wat dit gezever met peilingen van doen heeft.quote:Empirisch zien we en horen we het op straat in de VS.
Dus erg aluhoedje is het niet. En uit Wikileaks blijkt ook zonder gêne dat de grote linkse media outlets pro-Clinton campagne voeren, expres linkse hooligans naar rallies stuurt om te knokken etc. Zelfs CNN zegt (geparafraseerd): 'de info uit wikileaks is eigenlijk geheim, daarom krijgen jullie het niet direct gequoot maar onze interpretatie te horen'.
En al die keren dat bij CNN opeens per abuis de verbinding wegvalt als iemand iets negatiefs zegt over Clinton dan hoef je écht geen aluhoedje op te hebben om te kunnen concluderen dat de linkse media uit hun nek lullen en de polls een overschatting laten zien van Clinton's populariteit.
Doet me een beetje denken aan de hele exit-poll hype in de Democratische primary. Allebei een zeer hoog klok, klepel gehalte.quote:Op maandag 24 oktober 2016 11:35 schreef oompaloompa het volgende:
Dit is de grootste en de domste claim die ze maken: "The pattern violates the Law of Large Numbers." want dat doet het helemaal niet wat aangeeft dat ze echt op fundamenteel niveau statistiek niet begrijpen.
quote:Trump staat voor in peiling die in 2012 'meest trefzeker' was
Aanhangers hopen angstvallig op Brexit-scenario
Een opiniepeiling die in 2012 werd uitgeroepen tot de meest trefzekere, zegt dat Donald Trump en niet Hillary Clinton landelijk aan kop gaat. Voor de vijfde opeenvolgende dag leidt Trump in de peiling van nieuwssite Investors Business Daily (IBD), nu met 1,8 procentpunt. De statisticus Nate Silver, die in 2012 de uitslag in alle vijftig staten goed voorspelde, noemde de IBD-peiling toen na de verkiezingen in een onderzoek van The New York Times 'de meest accurate'.
Het pikante is dat deze peiling nu volledig tegen de stroom ingaat. Trump staat nu op 42,6 procent in de IBD-peiling en Clinton op 40,8 procent. Deze peiling was bij de verkiezingen van 2004 en 2008 opmerkelijk genoeg ook trefzeker.
Met de peiling van Rasmussen en The Los Angeles Times, zijn er nu drie peilingen die een spannende race aangeven. De peiling van The Los Angeles Times, die omstreden is, geeft aan dat Trump met 0,3 procentpunt voor staat. De voorganger van deze peiling zat in 2012 ook in de Top 5 die president Obama's winstmarge vrij goed voorspelde.
Alle grote peilingbureaus zeggen dat Clinton nu landelijk een voorsprong heeft van tussen de 7 en 11 procentpunt. Volgens een peiling zondag van ABC News gaat ze zelfs aan kop met 12 procentpunt. Gemiddeld staat Clinton volgens de berekening van Real Clear Politics met zo'n 6 procentpunt voor. De IBD-peiling die dit jaar tegen de stroom ingaat, zit er straks volledig naast óf het voorspelt een 'Brexit-achtige' verrassing op 8 november die alle andere opiniepeilers niet zien aankomen. Het zou betekenen dat heel opiniepeilend Amerika er nu naast zit.
De Trump-aanhang houdt zich met nog 16 dagen te gaan tot de verkiezingen vast aan de IBD-peiling. 'Ik denk dat er een Brexit-fenomeen is', aldus de conservatieve columnist en Trump-aanhangster Kayleigh McEnany. 'Veel mensen durven niet tegen de opiniepeilers te zeggen dat ze op Trump gaan stemmen.' Ook de Groene presidentskandidaat Jill Stein omarmt de IBD-peiling, verbaasd als ze is over haar hoge score van 5,5 procent. 'Onze boodschap van vrede en gerechtigheid slaat aan.'
Spannend
Omdat het verschil tussen Trump en Clinton valt binnen de foutenmarge, zou volgens de IBD-peiling nu een nek-aan-nekrace gaande zijn. 'Prachtige nieuwe peiling vanochtend', twitterde Trump zaterdag over de cijfers van IBD. 'Bedankt.' Zijn running mate Mike Pence bekritiseerde de Amerikaanse media dat beide peilingen nauwelijks aandacht krijgen en niet serieus worden genomen. 'Donald Trump gaat aan kop in heel Amerika', zei hij tijdens een bijeenkomst in New Hampshire.
Hoogleraar Larry Sabato van de Universiteit van Virginia, net als Silver een van Amerika's bekendste verkiezingsonderzoekers, vindt de IBD-peiling niet realistisch. 'Men moet ophouden peilingen te gebruiken die goed in je straatje passen', zegt hij vanuit Virginia. 'Ga uit van het gemiddelde van alle peilingen. Ze zijn zeker niet perfect. Maar als dit een race was met een verschil van één of twee procent, dan zou het nu heel spannend zijn. Dat is het niet.' Sabato voorspelt, op basis van Clintons riante voorsprong in de meeste peilingen, dat ze nu zou winnen met maximaal 352 van de 270 benodigde kiesmannen.
Statisticus Nate Silver noemde de IBD-peiling na de verkiezingen van 2012 'de meest accurate' na een onderzoek voor The New York Times van diverse peilingen. Van de peilingbureaus die toen minimaal vijf peilingen uitvoerden in de laatste 21 dagen, stond IBD volgens hem op de eerste plaats. De IBD-peilers zaten gemiddeld met een verschil van 0,9 procentpunt naast de einduitslag. Grote opiniepeilers, zoals Quinnipiac en Marist, zaten in de middenmoot met zo'n 2,5 procentpunt.
Hoongelach
Voor de makers van de IBD-peiling staat er nu veel op het spel. Als ze de plank over twee weken volledig misslaan, kunnen ze niet meer roepen dat ze de meest accurate peiling maken. Hun peiling scoorde in 2004 en 2008 namelijk ook vrij goed. In 2008 voorspelden ze in een laatste peiling exact het verschil tussen Obama en senator John McCain: 7,2 procentpunt in het voordeel van Obama. En in 2004 kwamen ze op een verschil van 2,1 procentpunt tussen president George W. Bush en senator John Kerry. Bush won de verkiezingen met een verschil van 2,3 procentpunt.
De peiling van IBD startte woensdag, net als in 2012 drie weken voor de verkiezingen. Elke dag wordt een groep kiezers naar hun voorkeur gevraagd. Vervolgens wordt, gerekend over een gemiddelde van zes dagen, dagelijks de stand gegeven. In de eerste drie dagen stond Trump één procentpunt voor, gevolgd op zondag met 1,8 procentpunt. Volgens de opiniepeilers had de Republikein geen last van het derde debat en de vele negatieve publiciteit die erop volgde.
Trump kreeg toen een lading kritiek over zich heen, omdat hij weigerde te zeggen of hij de uitslag zou accepteren als hij verliest. Ook noemde hij Clinton een 'gemene vrouw'. Ragavan Mayur, president van onderzoeksbureau TIPP dat de IBD-peiling uitvoert, sluit niet uit dat er een verborgen meerderheid is van Trump-aanhangers. De gerenommeerde peilingen zouden mogelijk onderschatten hoe massaal de ontevreden kiezers, veelal blanke, laaggeschoolde Amerikanen, dit jaar gaan stemmen.
Droomwereld
Maar hoogleraar Larry Sabato betoogt dat Trump en zijn aanhangers in een droomwereld leven als ze denken dat de IBD-peiling uitkomt. 'Deze peiling is een uitschieter', zegt hij. 'Het is geen belangrijke, gerenommeerde peiling.'
Mayur is het met McEnany eens dat veel kiezers tegenover de opiniepeilers niet durven te zeggen dat ze hun stem op Trump gaan uitbrengen. 'Trump-aanhangers zijn mogelijk voorzichtig gezien het hoongelach richting hen van sommige elites in de media', aldus Mayur in een interview met IBD. Newt Gingrich, de Republikeinse oud-voorzitter van het Huis van Afgevaardigen en Trump-aanhanger, schatte het aantal kiezers dat hun ware voorkeur verborgen houdt zondag op drie tot vier procent.
In de Los Angeles Times-peiling, die ook een spannende nek-aan-nekrace aangeeft, staat Trump tot verbazing van velen al lange tijd voor. Deze peiling, uitgevoerd door de University of Southern California, is gemaakt door hetzelfde team dat in 2012 de trefzekere RAND-peiling bedacht. Hun onderzoeksmethode is vrij bijzonder, vergeleken met andere peilingen. Zo wordt ook meegewogen op wie de deelnemers vroeger hebben gestemd. Verder wordt steeds dezelfde groep ondervraagd, zo'n drieduizend kiesgerechtigden, in plaats van steeds nieuwe personen.
Te rooskleurig
De deelnemers moeten elke dag aangeven, in percentages, of ze gaan stemmen, hoe groot de kans is dat ze op Clinton of Trump gaan stemmen en wie volgens hen de verkiezingen gaat winnen. Omdat Trump vanaf het begin aan kop ging in deze peiling, wordt het volop bekritiseerd door de Democraten. Maar ook opiniepeilers roepen dat de methode niet deugt. Opvallend is dat de voorganger van deze peiling, van denktank RAND, in 2012 ook werd bekritiseerd maar uiteindelijk een groot succes was.
RAND behoorde tot de twee opiniepeilers die dichtbij Obama' s winstmarge kwamen. Een laatste peiling vlak voor de verkiezingsdag, verschilde slechts een half procent met het aantal stemmen dat Obama kreeg. De landelijke peilingen zagen het toen veel te rooskleuring in voor Romney, die jammerlijk verloor. Slechts 8 van de 113 peilingen die in de laatste maand van de verkiezingen werden uitgevoerd, voorspelden dat Obama met meer dan drie procentpunt zou winnen. Drie van die peilingen waren van RAND, eentje was van IBD. Bron
Ik vind die een stuk minder erg (wel nog steeds erg). Een verkeerde assumptie kan gebeuren en kun je gemakkelijk weerleggen. Hier heb je mensen die pretenderen dat een methode ergens antwoord op geeft, een hoop gedoe er om heen maar een totaal gebrek aan begrip.quote:Op maandag 24 oktober 2016 11:55 schreef Monolith het volgende:
[..]
Doet me een beetje denken aan de hele exit-poll hype in de Democratische primary. Allebei een zeer hoog klok, klepel gehalte.
De LAT heeft een systematische pro-Trump bias vanwege de weging (artikel is hier eenpaar keer langs gekomen een week geleden volgens mij). Verder zijn polls altijd moeilijk omdat polls niet alleen omschrijven maar ook gedrag beinvloeden. Een groot risico voor Hillary zou kunnen zijn dat ze zo ver voor in de polls komt te staan dat mensen denken dat het niet meer nodig is om te gaan stemmen (wat soms uren in de rij staan betekent) om maar wat te noemen.quote:Op maandag 24 oktober 2016 12:02 schreef luxerobots het volgende:
Voor oompaloompa en Monolith, de meeste peilingen mogen dan wel aangeven dat Hillary voor staat, het is nog maar de vraag hoe dat in de praktijk uitpakt.
De peiling die het best scoorde in 2012 geeft aan dat Trump voorstaat. Ook in de peiling van de Los Angeles Times, die vorige keer trefzeker was, staat Trump voor.
[..]
Dat er een geheime groep stemmers is die straks massaal Trump gaan stemmen, waardoor hij wint, is een beetje wensdenken.quote:Op maandag 24 oktober 2016 12:02 schreef luxerobots het volgende:
Voor oompaloompa en Monolith, de meeste peilingen mogen dan wel aangeven dat Hillary voor staat, het is nog maar de vraag hoe dat in de praktijk uitpakt.
De peiling die het best scoorde in 2012 geeft aan dat Trump voorstaat. Ook in de peiling van de Los Angeles Times, die vorige keer trefzeker was, staat Trump voor.
[..]
Nadeel is alleen dit:quote:Op zondag 23 oktober 2016 23:27 schreef LelijKnap het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
Zelfde ging op voor Bernie..
[ afbeelding ]
Dat doet Fox toch echt zelf, voor die kutreputatie zorgen. Geldmachine die een loopje neemt met de feiten, en al met al staat Fox gewoon aan de basis van de Breitbart- en Infowarsgezwellen. Het is wel interessant om te zien wat er gebeurt nu Roger Ailes pleite is, de dictator van 't hele zootje. Zeker wat de algemene lijn van de zender wordt. Ik denk dat het wel duidelijk is, met de interne oorlog die er nu na zijn vertrek plaatsvindt, dat er bij die zender flinke problemen zijn. Mensen als Kelly staan volgens mij loodrecht tegenover Hannity. Ik vond dit een heel goed artikel (wel een paar jaar oud).quote:Op maandag 24 oktober 2016 10:49 schreef starla het volgende:
Fox heeft een hele slechte reputatie hier, maar dat komt dan weer vooral hoe onze media Fox in het nieuws laten zien. Vooral de hele 'war on terror'-hetze die volledig werd opgeblazen door MSM hier, in Amerika, maar 10-15 jaar geleden ook nog eens door films als 'Bowling for Columbine' en 'The inconvenient truth'.
quote:Fox News employs plenty of solid, enterprising reporters who play it straight, but Ailes’s overall formula relies heavily on opinion-talk shows in prime time, which are polemical by design. The network’s most popular evening hosts, Bill O’Reilly and Sean Hannity, celebrated Tea Party radicalism. Another highly popular host, Glenn Beck, who left the network in 2011, promoted conspiracy theories about creeping world government. Even the news coverage gave heavy airtime to disquieting Republican figures such as Sarah Palin and former pizza executive Herman Cain.
In Sherman’s account, Ailes was personally responsible for this ill-conceived strategy. At seventy-two years old, wealthy and isolated, the Fox chief had apparently reached the conclusion that President Obama was driving the United States to ruin. Ailes therefore insisted that Fox News promote an idiosyncratic narrative of America-in-danger. In this story, the country was beset by runaway government power, rising racial conflict, hostility toward Christianity, and out-of-control immigration.
Sorry, maar dit is onzin. O'Reilly heeft deze verkiezingen zijn toon gematigd, omdat-ie niets met Trump heeft. Die positie van 'm is noodgedwongen en het maakt hem niet opeens een of andere baken van de objectiviteit. Die talkshow van 'm is een grote roddelmachine. Wat wel is, bij O'Reilly, is dat het frustrerend is om te zien hoe interessant hij in debatten kan zijn, terwijl hij bij zijn talkshow dus altijd in schreeuwidioot-modus schiet voor betere ratings. Wanneer hij namelijk bij Colbert is, of bij een universiteitsdebat, dan is O'Reilly scherp en is z'n inbreng altijd interessant, ook al ben ik het zelden met 'm eens.quote:Van de -door iedereen als verschrikkelijk gebiased beoordeelde- Bill O'Reilly nota bene.
Ik weet wel welke kant iets objectiever is in deze verkiezingen en zich zelfs eleganter gedraagt zonder met al te veel modder te gooien zoals een Anderson Cooper
Datzelfde zeiden Republikeinen in 2008 en 2012. Ik zou er niet teveel van verwachten.quote:Op maandag 24 oktober 2016 12:22 schreef antiderivative het volgende:
^^ Het bradley effect is datgene waar jullie over spreken, hier een analyse in de Wall Street Journal:
http://www.wsj.com/articles/a-10-foot-poll-1472582355
Oftewel, de LAATSTE versie van de IBD poll zat er in 2008 het dichtst bij, de IBD poll 2 weken voor de verkiezing zat er heel ver vandaan. In 2012 zaten ze veel dichterbij de gemiddelde peiling en vond deze swing niet plaats. Ik ben benieuwd of we deze cyclus eenzelfde swing gaan zien nu ze weer een outlier zijn zodat ze zich nog steeds de Meest Accurate Pollster kunnen noemen. Uiteindelijk kun je er het beste maar van uit gaan dat je peilinggemiddelen moet volgen, niet de +2 Trump van IBD of de +12 Clinton van ABC maar de +6/7 die de meeste peilingverzamelaars aanhouden.quote:Unfortunately, I find no evidence anywhere else to support the contention that two-thirds of undecided voters “broke” to the Democrat in either 2004 or 2008. Not in the exit polls. Not in comparisons between other polls and the final results. Only the IBD/TIPP poll achieved “awesome results” (as Mayur put it in an email), by assuming a 2-to-1 break to the Democrats in 2008 and nearly as much in 2004.
Of the seven pollsters that allocated undecided voters for their final projection, IBD/TIPP was the only one that allocated more to Obama than McCain. At least one of those — the Pew Research Center — used regression modeling of the decided to inform their allocation, which favored McCain slightly. Charles Franklin and I also did a similar application of a model developed among the decided in early October and found a near even split among the undecided.
To justify an undecided percentage on his final poll (9%) that was higher than others (our trend estimate showed 5-6% undecided for much of October), Mayur reminds us that according to the exit polls, “the share of electorate deciding in the last weekend in 2004 was 9%, and in 2008 was 7%.” True. However, those same exit polls show the same late deciders dividing evenly in 2008 (49% Obama, 48% McCain), and slightly in Kerry’s favor (53% to 44%) in 2004.
De vergelijking met het artikel dat ik postte ging niet over 2008, maar juist over 2012.quote:Op maandag 24 oktober 2016 12:29 schreef Gambetta het volgende:
Leuk artikeltje over de IBD poll van 2008, toen IBD de uitslag precies goed wist te voorspellen: http://www.huffingtonpost(...)bullet_b_725707.html
Dat weet ik, daarom zeg ik ook dat deze swing in 2012 niet plaatsvond omdat ze toen veel dichter bij het gemiddelde zaten. Nu zijn ze weer een outlier, net als in 2008, dus gaan we nu weer zo'n swing zien, net als in 2008 en 2004? Dat is interessant om in de gaten te houden. Zeker aangezien dit een verkiezing is met veel undecideds, veel meer dan in 2012. Als IBD er van overtuigd is dat undecideds altijd 2-1 voor de Democraten gaan kan dat nog flinke invloed hebben op hun laatste poll(s).quote:Op maandag 24 oktober 2016 12:32 schreef luxerobots het volgende:
[..]
De vergelijking met het artikel dat ik postte ging niet over 2008, maar juist over 2012.
Jawel, maar over het algemeen kijken meer mensen andere kanalen dan Fox:quote:
In principe heb je gelijk, Fox News is opzich een prima network. Nr 1 op cable. Uiteraard hebben ze enkele hosts die zwaar conservatief zijn (van Susteren, Hannity) en die bepalen vanwege de manier van presenteren ook wel redelijk het imago naar buiten toe. Maar dat is bij andere networks niet anders.quote:Op maandag 24 oktober 2016 10:49 schreef starla het volgende:
[..]
Ja:
[..]
MSNBC = Clintonbolwerk
CNN = Clintonbolwerk
CNBC = Clintonbolwerk
HLN = Clintonbolwerk
FBN + Fox = Conservatief
Voorbeeldje:
Fox heeft een hele slechte reputatie hier, maar dat komt dan weer vooral hoe onze media Fox in het nieuws laten zien. Vooral de hele 'war on terror'-hetze die volledig werd opgeblazen door MSM hier, in Amerika, maar 10-15 jaar geleden ook nog eens door films als 'Bowling for Columbine' en 'The inconvenient truth'.
Ach ja, als socialistisch land heb je minder affiniteit met Fox vanzelfsprekend.
En heel Hollywood is natuurlijk knettertje liberaal in het openbaar terwijl ze allemaal wel stiekem Republikein kiezen
Dit is bijvoorbeeld hoe Fox de politiek verslaat:
Van de -door iedereen als verschrikkelijk gebiased beoordeelde- Bill O'Reilly nota bene.
Ik weet wel welke kant iets objectiever is in deze verkiezingen en zich zelfs eleganter gedraagt zonder met al te veel modder te gooien zoals een Anderson Cooper
Je bent je er van bewust dat je advertenties moet inkopen en dat ze niet op magische wijze op de beeldbuis verschijnen? Die tarieven zijn voor alle kandidaten hetzelfde hoor. Trump geeft zijn geld gewoon liever uit aan het maken van petjes en vlaggetjes met zijn naam erop.quote:Op maandag 24 oktober 2016 12:40 schreef starla het volgende:
[..]
Jawel, maar over het algemeen kijken meer mensen andere kanalen dan Fox:
http://www.tvinsider.com/(...)ed-tv-networks-2015/
De top 3 is één grote progressieve orgie met CBS, NBC en ABC. Dit zijn geen specifieke nieuwskanalen, maar reken maar dat de kijkers wel elke 10 minuten tijdens de reclame een Hillary-ad zien:
Trump kan ook gewoon advertentieruimte inkopen. Dat hij liever Twittert is zijn eigen keus.quote:Op maandag 24 oktober 2016 12:40 schreef starla het volgende:
[..]
De top 3 is één grote progressieve orgie met CBS, NBC en ABC. Dit zijn geen specifieke nieuwskanalen, maar reken maar dat de kijkers wel elke 10 minuten tijdens de reclame een Hillary-ad zien:
Omdat jij begon met gezever over BNW kreeg je van mij gezever terug dat dat nogal een makkelijke cop out was, die door geen enkel feit wordt ondersteund.quote:Op maandag 24 oktober 2016 11:51 schreef Monolith het volgende:
Geen idee wat dit gezever met peilingen van doen heeft.
Als we het over fraude hebben dan is dit de beste bron: http://www.electoralsystemincrisis.org/quote:Op maandag 24 oktober 2016 11:31 schreef Belabor het volgende:
Voordat je fraude gaat schreeuwen kun je in ieder geval wel vaststellen dat de stemmethodieken en registratiemethoden in de VS veelal hopeloos inefficiënt zijn en dat die fouten en misverstanden in de hand werken.
Als je het vergelijkt met de verkiezingen hier in Europa dan is het puur amateurisme.
Er is op de vorige pagina net door meerdere mensen uitgelegd waarom dit geen hout snijdt. Ben jij een parodie-account? Kom op man.quote:Op maandag 24 oktober 2016 12:54 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Als we het over fraude hebben dan is dit de beste bron: http://www.electoralsystemincrisis.org/
Priming is iets andersquote:
Dat hebben ze niet in de gaten vanwege het Dunning - Kruger effectquote:Op maandag 24 oktober 2016 12:56 schreef oompaloompa het volgende:
[..]
Priming is iets anders
*Psychologische concepten worden systematisch verkeerd gebruikt; priming, cognitive dissonance, dunning kruger zijn allemaal concepten die in 90+% van de keren verkeerd toegepast worden.
10%!quote:Op maandag 24 oktober 2016 12:58 schreef starla het volgende:
[..]
Dat hebben ze niet in de gaten vanwege het Dunning - Kruger effect
Dirty campaigning in optima forma. Ze beginnen niet met wie HC is en waar ze voor staat - als ze al ergens voor staat, ze lijkt vooral mee te waaien met de geldstroom - maar ze beginnen met de tegenstander in een kwaad daglicht te stellen. Tijdens de primary's deden ze precies hetzelfde met Sanders. Twee voorbeelden:quote:
Alleen waren ze in 2012 helemaal niet 'de meest accurate peiler'. In 2012 zaten ze er geloof ik iets van 2.3% naast, terwijl PP slechts 0.3% afwijking had. Zoals ik al eerder uitlegde hanteren ze het trucje dat ze over 2004, 2008 en 2012 het gemiddelde bepalen en op basis daarvan claimen de meest betrouwbare pollster te zijn. Dat is echter volledig op het conto van 2004 en 2008 te schrijven. Afgezien van het feit dat dat nogal selectief shoppen is, blijkt dus ook uit de post van Gambetta dat er op die nauwkeurigheid van 2008 op zijn zachtst gezegd wat af te dingen valt.quote:Op maandag 24 oktober 2016 12:32 schreef luxerobots het volgende:
[..]
De vergelijking met het artikel dat ik postte ging niet over 2008, maar juist over 2012.
Dit heb ik overgenomen van de persoon in het filmpje. Dank je voor de correctie.quote:Op maandag 24 oktober 2016 12:56 schreef oompaloompa het volgende:
[..]
Priming is iets anders
*Psychologische concepten worden systematisch verkeerd gebruikt; priming, cognitive dissonance, dunning kruger zijn allemaal concepten die in 90+% van de keren verkeerd toegepast worden.
Aangezien je op de rest niet reageert ga ik er vanuit dat je je ongelijk erkent.quote:Op maandag 24 oktober 2016 12:46 schreef starla het volgende:
[..]
Omdat jij begon met gezever over BNW kreeg je van mij gezever terug dat dat nogal een makkelijke cop out was, die door geen enkel feit wordt ondersteund.
Er zijn vier keer zo veel Democraten dan Republikeinen werkzaam in de media en de hoge mate van vriendschappelijkheden en koppels tussen hoge officials binnen de overheid en hoge officials binnen de mediabedrijven zorgt voor professionele incest, dus eigenlijk is het ook niet zo schokkend dat de media zeer biased zijn.quote:Op maandag 24 oktober 2016 12:40 schreef starla het volgende:
[..]
Etc.
Qua niewskanalen heeft Fox news meer kijkers dan CNN, maar je moet natuurlijk niet alleen CNN tellen, maar ook HLN, MSNBC, CNBC etc. Behalve Fox news zijn er namelijk vrij weinig conservatieve nieuwskanalen:
[ afbeelding ]
Fox news zit dan op 1.8 miljoen kijkers (zie bovenstaand linkje) + een aantal kleinere zoals Breitbart (_O_). CNN + HLN + MSNBC + CNBC zit in totaal op 1.9 miljoen kijkers.
Dat is alleen TV. Het is ook geen geheim dat de Washington Post, Huffington Post en de NY Times knettertje links zijn. De grootste krant in de VS is de Wallstreet Journal wat een centrum rechtse krant was (sinds de Clintons eigenlijk niet meer), maar de 'linkse' kranten tezamen verkopen veel meer dan de 'rechtse'.
Met andere woorden: het overgrote deel van wat mensen horen, zien en lezen in de VS heeft een linkse bias. En dat ze allemaal onder één hoedje spelen is helemaal geen geheim. Van wiki:
''...the Democratic Party received a total donation of $1,020,816, given by 1,160 employees of the three major broadcast television networks (NBC, CBS, ABC), while the Republican Party received only $142,863 via 193 donations''
Zoals NL volgens DENK verrechtst, is de VS aan het verlinksen. Daarom zijn deze verkiezingen volgens vele conservatieve kopstukken zoals een Ben Shapiro ook zo belangrijk (hoewel hij persoonlijk absoluut geen Trump-aanhanger is):
nog eens 4 jaar een democratische president en dan gaat het op het gebied van vrijheid van meningsuiting, buitenlandrelaties, verpaupering van vooral democratische metropolen, educatie, rassenconflicten, het tweede amendement, corruptie en het Midden Oosten compleet de verkeerde kant op.
En ik vind dat hij daar nog wel eens een punt zou kunnen hebben....
Vladimir Poetin of Xi Jinping.quote:Op maandag 24 oktober 2016 13:07 schreef KrappeAuto het volgende:
[..]
Er zijn vier keer zo veel Democraten dan Republikeinen werkzaam in de media en de hoge mate van vriendschappelijkheden en koppels tussen hoge officials binnen de overheid en hoge officials binnen de mediabedrijven zorgen voor professionele incest, dus eigenlijk is het ook niet zo schokkend dat de media zeer biased zijn.
Een Politico reporter die zijn hele geschreven stuk voorlegt aan de voorzitter van de Clinton campagne (John Podesta) voor eventuele aanpassingen, de Clinton campagne die een vraag voor het debat met Bernie Sanders ontvangt, niemand kijkt er meer van op.
Het is één corrupte bende. Wie beter om dit schoon te vegen dan Trump?
Er werd niemand geïnterviewd.quote:Op maandag 24 oktober 2016 13:09 schreef KoosVogels het volgende:
Het is vrij normaal dat journalisten hun verhaal voor publicatie laten lezen door de geïnterviewde.
quote:The Politico reporter added:
“Please don’t share or tell anyone I did this. Tell me if I f—– anything up.”
Dat doet niets af aan het feit dat het normaal is. De meeste geïnterviewden - zeker politici - stellen die eis voorafgaand aan het gesprek.quote:Op maandag 24 oktober 2016 13:10 schreef KrappeAuto het volgende:
[..]
The Politico reporter added:
[..]
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |