Bron.quote:Amsterdam - Nederland moet jaarlijks meer dan 80.000 niet-Europese gastarbeiders toelaten om de vacatures in de techniek en de ict in te vullen.
Daarvoor pleit bestuursvoorzitter Jacques van den Broek van Randstad, het op een na grootste uitzendbureau ter wereld. Nu nog verwelkomt ons land elk jaar amper tienduizend arbeidsmigranten uit Azië, Afrika, Australië en Amerika.
Van den Broek klaagt over de „moeilijke wetgeving en lange procedures” die er in de Europese Unie zijn voor arbeidsmigranten van buiten het continent. Mede daardoor komen maar drie op de honderd werknemers in Europa van elders, tegen maar liefst zeventien procent in de Verenigde Staten.
In mijn omgeving ook zoveel CMV'ers, psychologiestudenten en hospitality management afgestudeerden die allemaal kutbaantjes doen. Of al die professionele fotografen die zich tegen dumptarieven aanbieden vanwege de moordende concurrentie. Treurige ZZP'ers die net boven de armoedegrens leven.quote:Op dinsdag 31 mei 2016 09:16 schreef HSG het volgende:
[..]
Bron.
Meer dan een half miljoen werklozen maar niemand die zich om wil/kan scholen om de techniek/ict in te gaan.![]()
Als je met je pretstudiediploma na zoveel jaar nog niet aan het werk bent dan zou het wel eens verstandig kunnen zijn om na te gaan denken over een andere richting. Maar ja ICT/techniek is stom he.
Waaruit concludeer je dat bestaande werklozen zich niet willen omscholen?quote:Op dinsdag 31 mei 2016 09:16 schreef HSG het volgende:
[..]
Bron.
Meer dan een half miljoen werklozen maar niemand die zich om wil/kan scholen om de techniek/ict in te gaan.![]()
Als je met je pretstudiediploma na zoveel jaar nog niet aan het werk bent dan zou het wel eens verstandig kunnen zijn om na te gaan denken over een andere richting. Maar ja ICT/techniek is stom he.
Anders was de werkloosheid veel sneller gedaald en had men het niet over "gastarbeiders binnenhalen om de vacatures te vullen".quote:Op dinsdag 31 mei 2016 09:30 schreef Leandra het volgende:
[..]
Waaruit concludeer je dat bestaande werklozen zich niet willen omscholen?
Mwah, daar kunnen ook andere sentimenten aan ten grondslag liggen.quote:Op dinsdag 31 mei 2016 09:31 schreef HSG het volgende:
[..]
Anders was de werkloosheid veel sneller gedaald en had men het niet over "gastarbeiders binnenhalen om de vacatures te vullen".
Ik denk dat er genoeg mensen rondlopen die het wel in zich hebben. Maar als je alleen maar kiest wat je leuk vindt en niet wat je leuk vindt en nadenkt of er toekomst in zit dan wordt het lastig.quote:Op dinsdag 31 mei 2016 09:39 schreef Leandra het volgende:
[..]
Mwah, daar kunnen ook andere sentimenten aan ten grondslag liggen.
In mijn omgeving wordt er ook niet omgeschoold, hoor. Die blijven liever tegen hongerloontjes proberen om iets in de evenementenindustrie te doen (want daar hebben ze immers voor geleerd) of die belanden in de zorg of de retail (voor zover er daar werk is). Omscholen om in de ICT aan de slag te gaan is er voor niemand bij. Veel vooral jongeren lijken er in mijn beleving vooral voor te kiezen om maar ZZP'er te worden in zelfverzonnen beroepen in plaats van aan een werkelijke vraag op de arbeidsmarkt te willen voldoen.quote:Op dinsdag 31 mei 2016 09:30 schreef Leandra het volgende:
[..]
Waaruit concludeer je dat bestaande werklozen zich niet willen omscholen?
Zolang ze daar rond van kunnen komen (al is het met moeite) zie ik het probleem niet zo. Omscholen is ook niet makkelijk of goedkoop.quote:Op dinsdag 31 mei 2016 09:42 schreef Mystikvm het volgende:
[..]
In mijn omgeving wordt er ook niet omgeschoold, hoor. Die blijven liever tegen hongerloontjes proberen om iets in de evenementenindustrie te doen (want daar hebben ze immers voor geleerd) of die belanden in de zorg of de retail (voor zover er daar werk is). Omscholen om in de ICT aan de slag te gaan is er voor niemand bij. Veel vooral jongeren lijken er in mijn beleving vooral voor te kiezen om maar ZZP'er te worden in zelfverzonnen beroepen in plaats van aan een werkelijke vraag op de arbeidsmarkt te willen voldoen.
Omscholen moet je zelf betalen tegenwoordig en een goed ICT opleiding kost al gauw een paar 1000 euries.quote:Op dinsdag 31 mei 2016 09:42 schreef Mystikvm het volgende:
[..]
In mijn omgeving wordt er ook niet omgeschoold, hoor. Die blijven liever tegen hongerloontjes proberen om iets in de evenementenindustrie te doen (want daar hebben ze immers voor geleerd) of die belanden in de zorg of de retail (voor zover er daar werk is). Omscholen om in de ICT aan de slag te gaan is er voor niemand bij. Veel vooral jongeren lijken er in mijn beleving vooral voor te kiezen om maar ZZP'er te worden in zelfverzonnen beroepen in plaats van aan een werkelijke vraag op de arbeidsmarkt te willen voldoen.
Omscholing wordt door een aantal commerciële partijen gewoon aangeboden. Dan werk je op detacheringsbasis ergens in de ICT terwijl je tegelijkertijd je opleiding en certificeringen doet. Dat kost je niks. Je hoeft je alleen maar aan te melden voor de selectie.quote:Op dinsdag 31 mei 2016 09:48 schreef Tja..1986 het volgende:
[..]
Zolang ze daar rond van kunnen komen (al is het met moeite) zie ik het probleem niet zo. Omscholen is ook niet makkelijk of goedkoop.
Waarom body geven en waarschuwen? Gewoon opleidingen opheffen als daar geen vraag naar is? De scholen die eigenlijk lucht produceren. Dat is als het ware. Een stuk lucht waar niemand wat aan heeft. Fotograaf? Wat is dat voor een grap, whahaha. Dat doe je toch in het weekend omdat het een hobby is? Uitzonderingen daargelaten. Ik snap die Nederlandse voorzichtigheid nooit. Ik heb toch net een andere mentaliteit en manier van denken.quote:Op dinsdag 31 mei 2016 09:57 schreef Mystikvm het volgende:
[..]
Omscholing wordt door een aantal commerciële partijen gewoon aangeboden. Dan werk je op detacheringsbasis ergens in de ICT terwijl je tegelijkertijd je opleiding en certificeringen doet. Dat kost je niks. Je hoeft je alleen maar aan te melden voor de selectie.
Het is gewoon een probleem als je eigen bevolking niet aan de vraag op de arbeidsmarkt kan voldoen. Het is natuurlijk prima als iemand tegen laag loon foto's van je evenementje wil schieten. dat moeten ze vooral zelf weten. Maar ze bouwen geen pensioen op en hebben geen verzekeringen. Ze zijn heel kwetsbaar, maar lijken zich dat onvoldoende te beseffen en gaan uiteindelijk een wissel op het sociale stelsel trekken. En dat allemaal door een zeer slechte studiekeuze. En er zijn dus manieren om dat tegen te gaan, maar die mogelijkheden grijpen ze niet. In plaats daarvan liever aanmodderen in sectoren die er helemaal niet toe doen en waar de concurrentie moordend is.
Daarnaast, wat leren ze nou precies? Neem al die kanslozen die een studie toerisme elk jaar aflevert. Wat ze kunnen is in gebrekkig Engels een reisleider spelen in Turkije, terwijl de markt duidelijk laat zien dat steeds meer mensen zelf hun vakantie regelen. Als iemand een vakantie kan regelen zonder enige opleiding, waarom zitten er dan mensen daarvoor vier jaar in de schoolbanken? Dit is natuurlijk gechargeerd, maar er zit zeker een kern van waarheid in. Er mag wel wat beter gewaarschuwd worden voor de matige baankansen, en er mag wel wat meer body aan opleidingen gegeven worden.
Strak punt. Het is natuurlijk een uitzendbureau. Die leven op flexcontracten en goedkope arbeiders. Investeren op de lange termijn zijn ze ook niet heel gortig op. Het moet snel geleverd worden.quote:Op dinsdag 31 mei 2016 10:09 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
Dit klinkt meer als wij willen niet genoeg betalen voor NLers.
Dat niet alleen, Randstad is er ook achter gekomen dat ze veel geld kunnen verdienen door al die buitenlandse werknemers in een huis te proppen en daar flink huur voor vragen.quote:Op dinsdag 31 mei 2016 10:10 schreef George_Zina het volgende:
[..]
Strak punt. Het is natuurlijk een uitzendbureau. Die leven op flexcontracten en goedkope arbeiders. Investeren op de lange termijn zijn ze ook niet heel gortig op. Het moet snel geleverd worden.
Aha, VVD-schurken.quote:Op dinsdag 31 mei 2016 10:14 schreef ReplaR het volgende:
[..]
Dat niet alleen, Randstad is er ook achter gekomen dat ze veel geld kunnen verdienen door al die buitenlandse werknemers in een huis te proppen en daar flink huur voor vragen.
Dat is helaas iets waar werkgevers niet over nadenken. Ze roepen: "als we hem aannemen moeten we hem eerst in een opleidingstraject gooien dat ¤5000,- kost", terwijl hij niet beseft dat zodra de nieuwe werknemer bij de klant zit de werkgever ¤60.000,- gaat verdienen.quote:Op dinsdag 31 mei 2016 10:16 schreef Bart2002 het volgende:
Jacques van den Broek wil er zelf niets voor doen. Laat hij zelf een omscholingstraject voor NL werklozen oprichten. Maar het mag natuurlijk niets kosten. Moderne Angelsaksische roofridder.
Het zou ook schelen als aan kunnen geven wat ze precies denken te missen en binnen willen halen.quote:Op dinsdag 31 mei 2016 10:09 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
Dit klinkt meer als wij willen niet genoeg betalen voor NLers.
Daarom zijn er bedrijven die de waarde van omscholing wel zien en hun medewerkers als inhuur aanbieden.quote:Op dinsdag 31 mei 2016 10:23 schreef HSG het volgende:
[..]
Dat is helaas iets waar werkgevers niet over nadenken. Ze roepen: "als we hem aannemen moeten we hem eerst in een opleidingstraject gooien dat ¤5000,- kost", terwijl hij niet beseft dat zodra de nieuwe werknemer bij de klant zit de werkgever ¤60.000,- gaat verdienen.
Veel werkgevers zien een werknemer als een kostenpot en niet als een investering.
Leuk verzonnen.quote:Op dinsdag 31 mei 2016 09:57 schreef Mystikvm het volgende:
[..]
Omscholing wordt door een aantal commerciële partijen gewoon aangeboden. Dan werk je op detacheringsbasis ergens in de ICT terwijl je tegelijkertijd je opleiding en certificeringen doet. Dat kost je niks. Je hoeft je alleen maar aan te melden voor de selectie.
Het is gewoon een probleem als je eigen bevolking niet aan de vraag op de arbeidsmarkt kan voldoen. Het is natuurlijk prima als iemand tegen laag loon foto's van je evenementje wil schieten. dat moeten ze vooral zelf weten. Maar ze bouwen geen pensioen op en hebben geen verzekeringen. Ze zijn heel kwetsbaar, maar lijken zich dat onvoldoende te beseffen en gaan uiteindelijk een wissel op het sociale stelsel trekken. En dat allemaal door een zeer slechte studiekeuze. En er zijn dus manieren om dat tegen te gaan, maar die mogelijkheden grijpen ze niet. In plaats daarvan liever aanmodderen in sectoren die er helemaal niet toe doen en waar de concurrentie moordend is.
Daarnaast, wat leren ze nou precies? Neem al die kanslozen die een studie toerisme elk jaar aflevert. Wat ze kunnen is in gebrekkig Engels een reisleider spelen in Turkije, terwijl de markt duidelijk laat zien dat steeds meer mensen zelf hun vakantie regelen. Als iemand een vakantie kan regelen zonder enige opleiding, waarom zitten er dan mensen daarvoor vier jaar in de schoolbanken? Dit is natuurlijk gechargeerd, maar er zit zeker een kern van waarheid in. Er mag wel wat beter gewaarschuwd worden voor de matige baankansen, en er mag wel wat meer body aan opleidingen gegeven worden.
Uitstekend gesproken, beste kerel, uitstekend gesproken. Nederland is op een aantal vlakken hypocriet als de neten. Dit verhaal is pijnlijk omdat het schetst hoe fout de werkgevers te werk gaan.quote:Op dinsdag 31 mei 2016 10:32 schreef DUTCHKO het volgende:
[..]
Leuk verzonnen.
Ik ben ICT'er, weliswaar wat jaartjes op achter, maar toch met een congiguration/asset manager ITIL diploma in de achterzak.
Nou toen men mijn leeftijd hoorde was het al snel afgelopen met de sollicitaties.
En niet alleen in de ICT, ook in de bouw is het droevenis, terwijl men steeds meer ambachtsmensen nodig heeft.
Ik heb ook jaren ervaring in de bouw. Men was geinteresseerd TOT, jawel hoor, men mijn leeftijd vroeg.
Nederland kan wat mij betreft het rambam krijgen met hun gejank....
Dank U wel. Maar helaas heb ik daar niets aan.quote:Op dinsdag 31 mei 2016 10:34 schreef George_Zina het volgende:
[..]
Uitstekend gesproken, beste kerel, uitstekend gesproken. Nederland is op een aantal vlakken hypocriet als de neten.
Oh, voor oudere werknemers is het heel schrijnend, dat ben ik met je eens. En dat ligt 100% aan de werkgevers, omdat ouderen niet zo goed op de veranderende arbeidsmarkt hebben kunnen anticiperen.quote:Op dinsdag 31 mei 2016 10:32 schreef DUTCHKO het volgende:
[..]
Leuk verzonnen.
Ik ben ICT'er, weliswaar wat jaartjes op achter, maar toch met een congiguration/asset manager ITIL diploma in de achterzak.
Nou toen men mijn leeftijd hoorde was het al snel afgelopen met de sollicitaties.
En niet alleen in de ICT, ook in de bouw is het droevenis, terwijl men steeds meer ambachtsmensen nodig heeft.
Ik heb ook jaren ervaring in de bouw. Men was geinteresseerd TOT, jawel hoor, men mijn leeftijd vroeg.
Nederland kan wat mij betreft het rambam krijgen met hun gejank....
Het is triest. Geniet van je verblijf buiten NL!quote:Op dinsdag 31 mei 2016 10:35 schreef DUTCHKO het volgende:
[..]
Dank U wel. Maar helaas heb ik daar niets aan.
Ben lekker in het buitenland bezig en kijk vermakelijk de teleurgang van NL aan.....
In de ICT is Engels de voertaal beste man.quote:Op dinsdag 31 mei 2016 10:36 schreef D.D.W. het volgende:
Als je de ICT in wil, in Nederland, moet je toch wel Nederlands kunnen lezen/praten. Werkoverleg, documentatie, programmatuur,alles gaat vaak in het Nederlands tenzij je bij een internationaal bedrijf werkt.
13 Jaar in de randstad gezeten, voertaal voor alle communicatie was Engels. iig voor de banken en (semi-)overheid waar ik voor heb gewerkt.quote:Op dinsdag 31 mei 2016 10:36 schreef D.D.W. het volgende:
Als je de ICT in wil, in Nederland, moet je toch wel Nederlands kunnen lezen/praten. Werkoverleg, documentatie, programmatuur,alles gaat vaak in het Nederlands tenzij je bij een internationaal bedrijf werkt.
Dank je wel. Toch hoop ik dat NL weer betere tijden tegemoet zal gaan. Ik blijf tenslotte een kaaskop en NL is mijn vaderland, ongeacht wat.quote:Op dinsdag 31 mei 2016 10:36 schreef George_Zina het volgende:
[..]
Het is triest. Geniet van je verblijf buiten NL!
In het MKB betwijfel ik dat. Heb het niet vaak gezien iig.quote:Op dinsdag 31 mei 2016 10:37 schreef DUTCHKO het volgende:
[..]
In de ICT is Engels de voertaal beste man.
96% van de 'professionele' fotograven zijn ronduit bagger. Maar mensen weten niet wat een goede foto maakt dus zijn al lang tevreden met hun BOKEH kiekjes.quote:Op dinsdag 31 mei 2016 09:28 schreef Mystikvm het volgende:
[..]
In mijn omgeving ook zoveel CMV'ers, psychologiestudenten en hospitality management afgestudeerden die allemaal kutbaantjes doen. Of al die professionele fotografen die zich tegen dumptarieven aanbieden vanwege de moordende concurrentie. Treurige ZZP'ers die net boven de armoedegrens leven.
En dat alleen maar omdat wij jarenlang onze jeugd wijs hebben gemaakt dat ze vooral moeten doen wat ze leuk vinden. Dit krijg je er dus van, een volkomen oninzetbare generatie die eigenlijk niks anders kan dan een beetje met photoshop en een fototoestel klooien.
Nee, de goede grafisch ontwerpers en de goede evenementmedewerkers komen ook wel aan de bak. Maar die overige 96% zit dus wel in de verkeerde vijver, doet er weinig aan om iets anders te leren en moet uiteindelijk wel z'n hand op gaan houden omdat ze geen pensioen of arbeidsongeschiktheidsverzekering hebben.quote:Op dinsdag 31 mei 2016 10:44 schreef Patrice_Consigny het volgende:
[..]
96% van de 'professionele' fotograven zijn ronduit bagger. Maar mensen weten niet wat een goede foto maakt dus zijn al lang tevreden met hun BOKEH kiekjes.
De mensen die het daadwerkelijk kunnen hebben er geen last van.
Het probleem met die fopstudies is natuurlijk gewoon dat er al een overschot aan fotografen is en je het ook zonder studie prima kan doen (Sterker nog, volgens mij heeft geen enkele van de goede fotografen die ik ken zo'n studie gedaan).quote:Op dinsdag 31 mei 2016 10:49 schreef Mystikvm het volgende:
[..]
Nee, de goede grafisch ontwerpers en de goede evenementmedewerkers komen ook wel aan de bak. Maar die overige 96% zit dus wel in de verkeerde vijver, doet er weinig aan om iets anders te leren en moet uiteindelijk wel z'n hand op gaan houden omdat ze geen pensioen of arbeidsongeschiktheidsverzekering hebben.
Daarnaast zijn die studies pure kapitaalvernietiging. Dan ben je hoogst intelligent, en dan ga je leren hoe je het beste kiekje kunt schieten. Terwijl er in de medische wetenschap en in de techniek toch echt wel beter gebruik gemaakt kan worden van je intellectuele capaciteiten. Maar goed, dat is rendementsdenken, daar wil ik me ook niet te veel aan schuldig maken. Feit is wel dat veel te veel mensen werken in sectoren waar totaal geen vraag naar is, en alleen maar omdat die studie wel lollig was, en vooral niet te moeilijk natuurlijk.
Ik ben overigens ook een spijtoptant van een talenstudie. Werk inmiddels in de ICT en werk keihard aan mijn langdurige inzetbaarheid. Niet omdat ICT mijn grote liefde is, maar omdat het geld in het laatje brengt en ik hier wel een bijdrage kan leveren terwijl je als taalkundige maar moet hopen dat iemand voor je veel te specifieke skills wil betalen.
Alsof de ICT zo veel rendement oplevert. Je moet er nogal veel (onbetaalde) tijd instoppen wil je interessant zijn en blijven.quote:Op dinsdag 31 mei 2016 10:49 schreef Mystikvm het volgende:
[..]
Nee, de goede grafisch ontwerpers en de goede evenementmedewerkers komen ook wel aan de bak. Maar die overige 96% zit dus wel in de verkeerde vijver, doet er weinig aan om iets anders te leren en moet uiteindelijk wel z'n hand op gaan houden omdat ze geen pensioen of arbeidsongeschiktheidsverzekering hebben.
Daarnaast zijn die studies pure kapitaalvernietiging. Dan ben je hoogst intelligent, en dan ga je leren hoe je het beste kiekje kunt schieten. Terwijl er in de medische wetenschap en in de techniek toch echt wel beter gebruik gemaakt kan worden van je intellectuele capaciteiten. Maar goed, dat is rendementsdenken, daar wil ik me ook niet te veel aan schuldig maken. Feit is wel dat veel te veel mensen werken in sectoren waar totaal geen vraag naar is, en alleen maar omdat die studie wel lollig was, en vooral niet te moeilijk natuurlijk.
Ik ben overigens ook een spijtoptant van een talenstudie. Werk inmiddels in de ICT en werk keihard aan mijn langdurige inzetbaarheid. Niet omdat ICT mijn grote liefde is, maar omdat het geld in het laatje brengt en ik hier wel een bijdrage kan leveren terwijl je als taalkundige maar moet hopen dat iemand voor je veel te specifieke skills wil betalen.
Als je zelfstandig werkt, dan reken je die tijd gewoon door in je tarieven. Als je voor een baas werkt, dan heb ik nog niet meegemaakt dat er van mij wordt geëist dat ik er veel vrije tijd in steek. Ik denk dat ik per saldo minder uren maak, maar in elk geval minder zorgen heb, dan een event organiser op ZZP basis. Ik weet dat mijn skills interessant zijn, en ik denk te weten waar ik mij naar toe moet ontwikkelen om ook over 10 jaar nog werk te hebben.quote:Op dinsdag 31 mei 2016 10:56 schreef D.D.W. het volgende:
[..]
Alsof de ICT zo veel rendement oplevert. Je moet er nogal veel (onbetaalde) tijd instoppen wil je interessant zijn en blijven.
Sprekend voor ICT is dit ten dele waar, maar dat komt omdat het beeld wat bij de mensen leeft alweer een paar jaar achter loopt bij de realiteit. Er wordt nu vol ingezet op programmeren, en kinderen dit leren. Terwijl enkel programmeren bij uitstek een klus is die je uit kunt besteden aan goedkope arbeid uit het buitenland. Waar je nog wel mee kunt scoren is als je skills uit de consultancy- en managementhoek kunt combineren met programmeerskills.quote:Op dinsdag 31 mei 2016 11:30 schreef Oud_student het volgende:
Helaas loont het niet om techniek te studeren, het geld wordt verdient door managers, economen en juristen, of je moet iets in de asielindustrie gaan doen.
Wat ik vaker heb gezegd er is idd vraag naar ICTers en ander technisch personeel, maar dan vooral naar goedkoop personeel, niet in vaste dienst / flexibel etc., zodat de risico's niet bij de werkgever liggen. Asielzoekers zijn natuurlijk ideaal, hun opleiding, huisvesting (laatst kregen ze in een gemeente ook nog eens 10.000 euro voor inrichting) worden door de belasting betaler betaald.
En misschien zitten er een paar goede krachten tussen, die dan voor bedrijven als Randstad werken, die dan vervolgens de baten in hun zak steken (belasting betalen ze natuurlijk niet dat is voor achterlijke werknemers, zij hebben Panama-constructies)
Dit past heel goed in de algemene tendens waar de maatschappij zich heen ontwikkeld: de race to the bottom (lagere lonen, verdwijnen van de middenklasse, exorbitante rijkdom bij een zeer kleine toplaag)
Eens, voor een aantal mensen met de de juiste skills is er misschien nog werk, totdat deze ook worden weg-geautomatiseerd of ook worden ge-outsourced naar India of China.quote:Op dinsdag 31 mei 2016 11:36 schreef Mystikvm het volgende:
[..]
Sprekend voor ICT is dit ten dele waar, maar dat komt omdat het beeld wat bij de mensen leeft alweer een paar jaar achter loopt bij de realiteit. Er wordt nu vol ingezet op programmeren, en kinderen dit leren. Terwijl enkel programmeren bij uitstek een klus is die je uit kunt besteden aan goedkope arbeid uit het buitenland. Waar je nog wel mee kunt scoren is als je skills uit de consultancy- en managementhoek kunt combineren met programmeerskills.
Ik zie juist dat hele middenmanagement en de hiërarchie verdwijnen. Een bedrijf moet je zien als een soort levend organisme. Dat wil zichzelf in stand houden. Managers hebben echt geen onaantastbare positie. Als ze ballast blijken, worden ze gewoon geschrapt.
Dat probeerde ik dus te zeggen dat je als ICT'er veel tijd moet insteken om interessant te zijn en te blijven.quote:Op dinsdag 31 mei 2016 11:36 schreef Mystikvm het volgende:
[..]
Sprekend voor ICT is dit ten dele waar, maar dat komt omdat het beeld wat bij de mensen leeft alweer een paar jaar achter loopt bij de realiteit. Er wordt nu vol ingezet op programmeren, en kinderen dit leren. Terwijl enkel programmeren bij uitstek een klus is die je uit kunt besteden aan goedkope arbeid uit het buitenland. Waar je nog wel mee kunt scoren is als je skills uit de consultancy- en managementhoek kunt combineren met programmeerskills.
Ik zie juist dat hele middenmanagement en de hiërarchie verdwijnen. Een bedrijf moet je zien als een soort levend organisme. Dat wil zichzelf in stand houden. Managers hebben echt geen onaantastbare positie. Als ze ballast blijken, worden ze gewoon geschrapt.
Goede post.quote:Op dinsdag 31 mei 2016 11:30 schreef Oud_student het volgende:
Helaas loont het niet om techniek te studeren, het geld wordt verdient door managers, economen en juristen, of je moet iets in de asielindustrie gaan doen.
Wat ik vaker heb gezegd er is idd vraag naar ICTers en ander technisch personeel, maar dan vooral naar goedkoop personeel, niet in vaste dienst / flexibel etc., zodat de risico's niet bij de werkgever liggen. Asielzoekers zijn natuurlijk ideaal, hun opleiding, huisvesting (laatst kregen ze in een gemeente ook nog eens 10.000 euro voor inrichting) worden door de belasting betaler betaald.
En misschien zitten er een paar goede krachten tussen, die dan voor bedrijven als Randstad werken, die dan vervolgens de baten in hun zak steken (belasting betalen ze natuurlijk niet dat is voor achterlijke werknemers, zij hebben Panama-constructies)
Dit past heel goed in de algemene tendens waar de maatschappij zich heen ontwikkeld: de race to the bottom (lagere lonen, verdwijnen van de middenklasse, exorbitante rijkdom bij een zeer kleine toplaag)
Rechten snap ik wel, maar economie en daaraan gerelateerde praktische opleidingen zoals bedrijfskunde staan wel degelijk onder druk. Dat zijn middenklasse banen die makkelijk weggeautomatiseerd kunnen worden. Dat zie je ook gebeuren door de aanhoudende krimp van banen in de financiële sector.quote:Op dinsdag 31 mei 2016 11:50 schreef D.D.W. het volgende:
[..]
Dat probeerde ik dus te zeggen dat je als ICT'er veel tijd moet insteken om interessant te zijn en te blijven.
Alles ontwikkelt/evolueert zich snel, wil je dus vrij zeker zijn dat je "veilig" zit moet je veel extra tijd investeren.
Al met al kan ik me dus prima voorstellen als mensen liever wat anders doen, economie/rechten ofzo. Daarbij doe je kennis en vaardigheden op die veel minder aan erosie onderhevig is. En in Nederland wordt werk in die branches nog beter betaald ook.
Daarop heb ik nog niemand afgewezen. Wel op het feit dat ze compleet onkundig waren in het vakgebied waarin ze solliciteerdenquote:Op dinsdag 31 mei 2016 12:38 schreef GewoneBurger het volgende:
Zolang je voor IT banen nog steeds afgewezen wordt om 'persoonlijke redenen' valt het wel mee met dat tekort.
"He jij hebt een mbo niv 4 diploma op IT niveau gehaald? Afgewezen"quote:Op dinsdag 31 mei 2016 13:09 schreef Ceased2Be het volgende:
[..]
Daarop heb ik nog niemand afgewezen. Wel op het feit dat ze compleet onkundig waren in het vakgebied waarin ze solliciteerden
Nee, meer dat ik iemand vraag op een Senior functie en aan komen zetten met 'hey ik heb het wel eens geïnstalleerd, hoe moeilijk kan het zijn?'quote:Op dinsdag 31 mei 2016 13:16 schreef HSG het volgende:
[..]
"He jij hebt een mbo niv 4 diploma op IT niveau gehaald? Afgewezen"
"He jij hebt een pabo diploma? Dus je hebt hbo en bent aangenomen".
Universiteit dient om kennis te vergaren, eigen te maken en er aan toe te voegen. Het is geen springplank naar een carrière. Wil je veel geld verdienen en is onderzoek doen binnen de gekozen discipline niet je ding, moet je niet naar de universiteit maar een bedrijf oprichten.quote:Op dinsdag 31 mei 2016 11:54 schreef Mystikvm het volgende:
[..]
Rechten snap ik wel, maar economie en daaraan gerelateerde praktische opleidingen zoals bedrijfskunde staan wel degelijk onder druk. Dat zijn middenklasse banen die makkelijk weggeautomatiseerd kunnen worden. Dat zie je ook gebeuren door de aanhoudende krimp van banen in de financiële sector.
En ja, je moet interessant blijven op de arbeidsmarkt. Dat is toch niet alleen voorbehouden aan de ICT?
Ik weet waar universiteiten voor dienen. Maar ja, heeft de academische wereld werkelijk 40.000 afgestudeerden per jaar nodig voor onderzoek? Waar gaat het overschot heen?quote:Op dinsdag 31 mei 2016 13:20 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Universiteit dient om kennis te vergaren, eigen te maken en er aan toe te voegen. Het is geen springplank naar een carrière. Wil je veel geld verdienen en is onderzoek doen binnen de gekozen discipline niet je ding, moet je niet naar de universiteit maar een bedrijf oprichten.
PS: Niets mis met talenstudies, integendeel...
Twee zaken.quote:Op dinsdag 31 mei 2016 13:25 schreef Mystikvm het volgende:
[..]
Ik weet waar universiteiten voor dienen. Maar ja, heeft de academische wereld werkelijk 40.000 afgestudeerden per jaar nodig voor onderzoek? Waar gaat het overschot heen?
De universiteit is dus wel degelijk een gateway naar een carrière, anders kunnen we iedereen wel naar het HBO sturen en een paar plekjes voor toekomstige academici openhouden op de uni's.
En ik vond mijn studie fantastisch. Maar uiteindelijk verwachten we wel van elke Nederlander dat hij of zij gaat werken. Dat rendementsdenken hebben we er wel ingeramd. In die realiteit leven we nu eenmaal, en dat zorgt er wel voor dat je dus goed moet anticiperen op je carrière.
Precies. Alsof je een groenteboer (nobele betrekking) in een paar maanden tijd om kunt scholen tot ICT'er.quote:Op dinsdag 31 mei 2016 13:27 schreef raptorix het volgende:
Ik werk zo een 20 jaar in de IT en kan zeggen dat er maar een beperkt aantal mensen voor dit vak geschikt is, je kunt je niet "even" laten omscholen, nog maar niet te spreken van de ervaring die je nodig hebt om goed in de IT te kunnen functioneren.
Overigens; als ik het goed begrijp zie jij opdoen van kennis enkel als nuttig wanneer het financieel iets oplevert. Dat is dus wel degelijk rendementsdenken.quote:Op dinsdag 31 mei 2016 13:25 schreef Mystikvm het volgende:
[..]
Ik weet waar universiteiten voor dienen. Maar ja, heeft de academische wereld werkelijk 40.000 afgestudeerden per jaar nodig voor onderzoek? Waar gaat het overschot heen?
De universiteit is dus wel degelijk een gateway naar een carrière, anders kunnen we iedereen wel naar het HBO sturen en een paar plekjes voor toekomstige academici openhouden op de uni's.
En ik vond mijn studie fantastisch. Maar uiteindelijk verwachten we wel van elke Nederlander dat hij of zij gaat werken. Dat rendementsdenken hebben we er wel ingeramd. In die realiteit leven we nu eenmaal, en dat zorgt er wel voor dat je dus goed moet anticiperen op je carrière.
Ik heb het eerder ook gehad over CMV, of toerisme. Dat zijn geen moeilijke studies en die zijn gewoon op HBO- of MBO-niveau. Bij de eerste wordt nota bene mindfulness voor studiepunten aangeboden. Dat kwalificeert echt wel als 'pretstudie'. Als een manier om makkelijk een papiertje te scoren.quote:Op dinsdag 31 mei 2016 13:28 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Twee zaken.
Allereerst: waar zie jij de niet hoogopgeleide Nederlanders in je plaatje terugkomen?
Daaraan gerelateerd het tweede: vanwaar dat maakbaarheidsideaal dat iedereen maar ICT, techniek of biogenetica kan studeren als hij maar wil?
Het hele indelen van het universitair curriculum in 'echte studies' en 'pretstudies' is sowieso te belachelijk voor woorden.
Ik vraag me ook af welke universitaire studies jij als 'niet te moeilijk' ziet.
Precies, en met een lelijke rotkop kom je ook niet ver, het oog wil ook wat tochquote:Op dinsdag 31 mei 2016 13:09 schreef Ceased2Be het volgende:
[..]
Daarop heb ik nog niemand afgewezen. Wel op het feit dat ze compleet onkundig waren in het vakgebied waarin ze solliciteerden
Dat rendementsdenken wordt ons ook ingeramd doordat we in een maatschappij leven waarin iedereen maar moet werken voor zijn geld. En dan moet je dus iets kunnen waar de maatschappij of het bedrijfsleven behoefte aan heeft.quote:Op dinsdag 31 mei 2016 13:30 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Overigens; als ik het goed begrijp zie jij opdoen van kennis enkel als nuttig wanneer het financieel iets oplevert. Dat is dus wel degelijk rendementsdenken.
Ik weet niet hoor; maar mensen die een aanleg hebben voor wiskunde en techniek (waar ik overigens mijn petje voor af neem) kiezen ook een studie die zij prettig vinden, namelijk studies waar zij hun passie en intelligentie in kwijt kunnen. Die ze 'leuk' vinden. Die gaan geen Boliviaanse letterkunde doen omdat dat wel moeilijk voor ze is. Hetzelfde geldt voor zij die dezelfde passie hebben voor taal, cultuur, geschiedenis en filosofie.quote:Op dinsdag 31 mei 2016 13:32 schreef Mystikvm het volgende:
[..]
Ik heb het eerder ook gehad over CMV, of toerisme. Dat zijn geen moeilijke studies en die zijn gewoon op HBO- of MBO-niveau. Bij de eerste wordt nota bene mindfulness voor studiepunten aangeboden. Dat kwalificeert echt wel als 'pretstudie'. Als een manier om makkelijk een papiertje te scoren.
De uni is heel moeilijk, maar dat is ook voor bijna niemand weggelegd. Dan is het alsnog zonde dat er zoveel psychologiestudenten op de uni's rondlopen. Dat wekt toch de indruk dat men daar ook wil kiezen voor iets wat vooral erg leuk moet zijn.
En ja, ik snap ook wel dat niet iedereen in de wieg is gelegd voor bètastudies. Maar hey, ik ben een alfa, werk ook in de ICT en kan ook gewoon meer dan aardig meedoen in een wereld vol met bèta's. Op de werkvloer maakt die opgedane kennis in je opleiding helemaal niet zo heel veel meer uit als je een beetje werkervaring hebt opgedaan.
Als straks 1 op de 9 mensen boven de 80 is wel.quote:Op dinsdag 31 mei 2016 13:35 schreef EttovanBelgie het volgende:
Trouwens, mocht de Wmo blijven bestaan schat ik dat CMV juist erg veel gewild zal worden... iedereen een buurtzorgmedeweker!
Oh, dan kunnen we hele studies op universiteiten wel schrappen; wordt het een veredeld bedrijf dat draait wat het bedrijfsleven vraagt. De doodssteek voor de wetenschap.quote:Op dinsdag 31 mei 2016 13:33 schreef Mystikvm het volgende:
[..]
Dat rendementsdenken wordt ons ook ingeramd doordat we in een maatschappij leven waarin iedereen maar moet werken voor zijn geld. En dan moet je dus iets kunnen waar de maatschappij of het bedrijfsleven behoefte aan heeft.
Ik het totaal oneens met die instelling, maar het is wel de realiteit.
Inderdaad; het maakt straks sowieso niets meer uit of je Vmbo, Mbo, Hbo of Univeristeit hebt gedaan; het bedrijfsleven gaat voor de laagste kosten.quote:Op dinsdag 31 mei 2016 13:37 schreef Tomatenboer het volgende:
Ik lees in dit topic vooral veel individualisering van het probleem dat er in bepaalde bedrijfstakken een (vermeend) tekort is aan personeel en er tegelijkertijd wel een hoop werklozen thuiszitten.
Maar volgens mij is het aannemelijker dat de wens tot meer gastarbeiders vanuit Randstad meer is ingegeven vanuit het drukken van de loonkosten. Hoe meer aanwas van personeel hoe meer ze de loonkosten kunnen drukken, en bovendien opent het wellicht nieuwe mogelijkheden om weer via (semi)legale constructies onder het CAO of minimumloon te gaan uitbetalen.
Dit fenomeen verspreidt zich over steeds meer bedrijfstakken. Het is een kwestie van tijd voordat ook hoogopgeleid Nederland de negatieve effecten van gaat ondervinden.
Het gaat er ook niet om dat iemand iets alleen maar mag doen als het niet leuk is, maar het punt is dat er geen behoefte is aan 5000 mensen die afgestudeerd zijn in de psychologie. Die zijn gewoon niet nodig, ook al was de studie nog zo leuk.quote:Op dinsdag 31 mei 2016 13:34 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Ik weet niet hoor; maar mensen die een aanleg hebben voor wiskunde en techniek (waar ik overigens mijn petje voor af neem) kiezen ook een studie die zij prettig vinden, namelijk studies waar zij hun passie en intelligentie in kwijt kunnen. Die ze 'leuk' vinden. Die gaan geen Boliviaanse letterkunde doen omdat dat wel moeilijk voor ze is. Hetzelfde geldt voor zij die dezelfde passie hebben voor taal, cultuur, geschiedenis en filosofie.
Behalve dat heel veel van die CMV'ers de studie doen omdat ze dan interessant kunnen lopen doen op Lowlands, of een ander festivalletje in de buurt.quote:Op dinsdag 31 mei 2016 13:35 schreef EttovanBelgie het volgende:
Trouwens, mocht de Wmo blijven bestaan schat ik dat CMV juist erg veel gewild zal worden... iedereen een buurtzorgmedeweker!
Zo zitten die 'sociale studies' al lang niet meer in elkaar... is allemaal gericht op jezelf kunnen profileren voor de gemeente en hun beleid.quote:Op dinsdag 31 mei 2016 13:38 schreef Mystikvm het volgende:
[..]
Het gaat er ook niet om dat iemand iets alleen maar mag doen als het niet leuk is, maar het punt is dat er geen behoefte is aan 5000 mensen die afgestudeerd zijn in de psychologie. Die zijn gewoon niet nodig, ook al was de studie nog zo leuk.
[..]
Behalve dat heel veel van die CMV'ers de studie doen omdat ze dan interessant kunnen lopen doen op Lowlands, of een ander festivalletje in de buurt.
Dat is ook wat er aan de UvA gebeurt. En dat is heel storend.quote:Op dinsdag 31 mei 2016 13:37 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Oh, dan kunnen we hele studies op universiteiten wel schrappen; wordt het een veredeld bedrijf dat draait wat het bedrijfsleven vraagt. De doodssteek voor de wetenschap.
Helemaal met je eens hoor. Het devalueren van academische disciplines stoort mij.quote:Op dinsdag 31 mei 2016 13:40 schreef Mystikvm het volgende:
[..]
Dat is ook wat er aan de UvA gebeurt. En dat is heel storend.
Wat ik net betoogde, het is niet zo dat studies alleen aangeboden mogen worden als ze iets opleveren voor het bedrijfsleven, maar er moet wel goed gekeken worden naar de kansen op werk voor de studenten. Als de markt om maar 1000 psychologen vraagt, dan heeft het geen zin om er 5000 op te leiden.
Echter, het mag nooit reden zijn om dingen totaal te schrappen. Oud Noors moet gewoon aangeboden worden, ook al is er geen baan aan verbonden. Maar daar komen ook maar enkele studenten per jaar op af, en die voldoen daarmee waarschijnlijk al prima aan de vraag naar experts op dat gebied.
Zelf zie ik hier in weer een argument voor een onvoorwaardelijk basisinkomen, zodat iemand daadwerkelijk kan doen wat hij of zij leuk vindt zonder dat het direct iets op moet leveren.quote:Op dinsdag 31 mei 2016 13:41 schreef EttovanBelgie het volgende:
Ik denk dat het gewoon realistisch wordt om toe te geven dat de arbeidsmarkt op alle fronten zal gaan krimpen met de voortschrijding van de technologie. Wat erover blijft? Uiterst specialistische beroepen voor een enkeling en legio (flex)baantjes voor de massa.
Helaas nog niet in ons levenquote:Op dinsdag 31 mei 2016 13:41 schreef EttovanBelgie het volgende:
Ik denk dat het gewoon realistisch wordt om toe te geven dat de arbeidsmarkt op alle fronten zal gaan krimpen met de voortschrijding van de technologie. Wat erover blijft? Uiterst specialistische beroepen voor een enkeling en legio (flex)baantjes voor de massa.
Als je 80 bent niet neequote:
Zo zie ik het ook. Pure onbeschaamdheid, geheel volgens het Angelsaksisch gedachtegoed. En straks als het niet helemaal halleluja gaat met de "gastarbeider" de kosten afwentelen op de samenleving. Leert van de geschiedenis.quote:Op dinsdag 31 mei 2016 13:37 schreef Tomatenboer het volgende:
Ik lees in dit topic vooral veel individualisering van het probleem dat er in bepaalde bedrijfstakken een (vermeend) tekort is aan personeel en er tegelijkertijd wel een hoop werklozen thuiszitten.
Maar volgens mij is het aannemelijker dat de wens tot meer gastarbeiders vanuit Randstad meer is ingegeven vanuit het drukken van de loonkosten. Hoe meer aanwas van personeel hoe meer ze de loonkosten kunnen drukken, en bovendien opent het wellicht nieuwe mogelijkheden om weer via (semi)legale constructies onder het CAO of minimumloon te gaan uitbetalen.
Dit fenomeen verspreidt zich over steeds meer bedrijfstakken. Het is een kwestie van tijd voordat hier ook hoogopgeleid Nederland de negatieve effecten van gaat ondervinden.
Bij ons wel. Maar dan alleen tegen een flinterdunne beloning...quote:Op dinsdag 31 mei 2016 19:05 schreef Stokken_en_stenen het volgende:
Je komt niet door het leeftijdsfilter heen!
Als je nog programmeurs kent mag je ze doorsturen.quote:Op dinsdag 31 mei 2016 19:05 schreef Stokken_en_stenen het volgende:
.
Kom niet aan met smoesjes als er zijn hier geen geschikte mensen te vinden er zijn duizenden ICT-ers van boven de 40 jaar met jaren ICT ervaring die gewoon geen enkele kans krijgen op een ICT baan wat ze ook proberen!
Volstrekte onzin, wij nemen regelmatig mensen van boven de veertig aan. Op MBO-niveau zijn de baankansen inderdaad wat slechter, maar dat is ook vooral omdat veel functies in de IT toch wel een bepaald denkniveau vereisen. Zoals men er ook steeds meer achterkomt dat je niet even een blik Indiërs kunt lostrekken om een project tot een goed einde te brengen, geldt hetzelfde voor mensen in Nederland met een beperkt niveau.quote:Op dinsdag 31 mei 2016 19:05 schreef Stokken_en_stenen het volgende:
De Nederlandse werkgevers selecteren voor ICT banen op twee dingen leeftijd en HBO.
Is 1 van die twee dingen niet volgens wens dan kan je het schudden hoeveel jaren je ook zeer succesvol als ICT-er hebt gewerkt.
Je kan gewoon de tyfus krijgen.
Kom niet aan met smoesjes als er zijn hier geen geschikte mensen te vinden er zijn duizenden ICT-ers van boven de 40 jaar met jaren ICT ervaring die gewoon geen enkele kans krijgen op een ICT baan wat ze ook proberen!
Als je je goed informeert dan weet je dat dit geen onzin is.quote:Op dinsdag 31 mei 2016 19:53 schreef Monolith het volgende:
[..]
Volstrekte onzin, wij nemen regelmatig mensen van boven de veertig aan. Op MBO-niveau zijn de baankansen inderdaad wat slechter, maar dat is ook vooral omdat veel functies in de IT toch wel een bepaald denkniveau vereisen. Zoals men er ook steeds meer achterkomt dat je niet even een blik Indiërs kunt lostrekken om een project tot een goed einde te brengen, geldt hetzelfde voor mensen in Nederland met een beperkt niveau.
Dat hangt natuurlijk niet specifiek van een papiertje af. Als iemand relevante ervaring op zijn CV heeft en bij een gesprek een goede indruk maakt, dan kan dat ook voldoende reden zijn voor een aanbod.
Vreemd ik en vele met mij ervaren het anders.quote:Op dinsdag 31 mei 2016 19:53 schreef Monolith het volgende:
[..]
Volstrekte onzin, wij nemen regelmatig mensen van boven de veertig aan. Op MBO-niveau zijn de baankansen inderdaad wat slechter, maar dat is ook vooral omdat veel functies in de IT toch wel een bepaald denkniveau vereisen. Zoals men er ook steeds meer achterkomt dat je niet even een blik Indiërs kunt lostrekken om een project tot een goed einde te brengen, geldt hetzelfde voor mensen in Nederland met een beperkt niveau.
Dat hangt natuurlijk niet specifiek van een papiertje af. Als iemand relevante ervaring op zijn CV heeft en bij een gesprek een goede indruk maakt, dan kan dat ook voldoende reden zijn voor een aanbod.
En dat terwijl zíj juist onze vruchten voor ons zouden plukkenquote:Op dinsdag 31 mei 2016 21:38 schreef Pinkelotjeblauw het volgende:
Gastarbeiders? Dat hebben we eerder gehad en die zijn nooit meer vertrokken! Plukken we nu, tot op de dag van vandaag, de zure vruchten van.
Of er werkgevers waren die dergelijk gedrag vertonen was niet de vraag. Het ging om de claim dat mensen van boven de veertig met een ICT achtergrond kansloos waren in de sector. Ik heb ze in mijn werkzame leven toch echt veel zien komen, en ook gaan. Ligt er natuurlijk wel aan over welk werk binnen de ICT je praat. Aan allerhande ontwikkelaars is een dusdanig tekort dat men het zich helemaal niet kan veroorloven om zo kieskeurig te zijn bijvoorbeeld.quote:Op dinsdag 31 mei 2016 20:10 schreef grimselman het volgende:
[..]
Als je je goed informeert dan weet je dat dit geen onzin is.
Mijn eigen werkgever heeft er een handje van om oudere werknemers er uit werken en schoolverlaters aan te nemen en ze zijn hierin zeker niet de enige.
Ik heb wel met Amerikanen en Australiërs gewerkt. De salarissen in Silicon valley mogen dan wel leuk klinken, je betaalt je er ook echt echt scheel aan je levensonderhoud, dus dat is niet altijd even aantrekkelijk. Voor dergelijke banen is er bovendien nog wel een redelijk belastingvoordeel waarbij expats over de eerste 30% van hun salaris geen belasting betalen.quote:Op dinsdag 31 mei 2016 20:20 schreef Arthur_Spooner het volgende:
Waarom zouden IT'ers vanuit Australië of de VS naar Nederland willen komen? In Nederland verdienen dat soort specialisten sowieso al een heel stuk minder en daarbij is de startup cultuur hier veel slechter geregeld. Voor Aziaten en Indiërs zou het wel veel aantrekkelijker zijn maar die hebben vooral te maken met de grote cultuurverschillen.
En waarom is dat precies een slecht iets?quote:Op dinsdag 31 mei 2016 09:16 schreef HSG het volgende:
Mede daardoor komen maar drie op de honderd werknemers in Europa van elders, tegen maar liefst zeventien procent in de Verenigde Staten.
De plekken die vrij zijn zijn vast geen servicedesk mbo nivo2 plekken die iedere boerenlul kan invullen.quote:Op dinsdag 31 mei 2016 09:31 schreef HSG het volgende:
[..]
Anders was de werkloosheid veel sneller gedaald en had men het niet over "gastarbeiders binnenhalen om de vacatures te vullen".
En een flinke dosis ervaring scheelt vaak ook een boel in je waarde voor de werkgever. Een IT-project kent vele valkuilen, het helpt als je ze herkent.quote:Op dinsdag 31 mei 2016 22:51 schreef Catch22- het volgende:
[..]
De plekken die vrij zijn zijn vast geen servicedesk mbo nivo2 plekken die iedere boerenlul kan invullen.
Mensen leven een beetje met het idee dat iedereen wel even de ICT in kan met wat omscholing. Dat is simpelweg niet waar. Je moet er een goed stel hersens voor hebben en wat talent en doorzettingsvermogen.
Ik zou me graag laten omscholen om de ICT in te gaan, maar men neemt liever pas-afgestudeerden aan. Maar mocht je een bedrijf weten die een omscholingstraject aanbiedt: laat het me dan meteen wetenquote:Op dinsdag 31 mei 2016 09:16 schreef HSG het volgende:
[..]
Bron.
Bij ons ook. Er zijn helaas maar weinig schapen met 5 poten lijkt het wel.quote:Op dinsdag 31 mei 2016 22:35 schreef Perrin het volgende:
Ook bij ons blijven veel vacatures onvervuld.
Dat klopt. De functies die bij ons open blijven zijn niet de functies waar je een werkloze sph'er of jurist voor omschoolt.quote:Op dinsdag 31 mei 2016 22:52 schreef Perrin het volgende:
[..]
En een flinke dosis ervaring scheelt vaak ook een boel in je waarde voor de werkgever. Een IT-project kent vele valkuilen, het helpt als je ze herkent.
Voordeel van de ICT is natuurlijk ook dat je veel zelf kunt leren en opdoen. Online heb je bijvoorbeeld zaken als Codecademy waar je de basis van softwareontwikkelen kunt leren om maar eens wat te noemen. Wil je meer de online marketing / analytics kant op, dan heeft Google cursussen / certificaten voor zaken als analytics en adwords, allemaal kosteloos.quote:Op dinsdag 31 mei 2016 22:53 schreef Elvi het volgende:
[..]
Ik zou me graag laten omscholen om de ICT in te gaan, maar men neemt liever pas-afgestudeerden aan. Maar mocht je een bedrijf weten die een omscholingstraject aanbiedt: laat het me dan meteen wetenIk heb interesse
Dat ben ik. En ik heb inderdaad het idee dat dat helemaal lastig is.quote:Op dinsdag 31 mei 2016 23:03 schreef Perrin het volgende:
Ook enorm veel vraag naar mensen met goede actuele en brede technische kennis die tegelijkertijd met mensen (help!) kunnen omgaan en dingen begrijpelijk kunnen uitleggen aan managers. De schakel tussen business en IT-nerds, zeg maar.
De 'gewone' specialisten zijn er idd ook niet genoeg. Maar (goede) mensen zoals jij zijn pas echt zeldzaam. En verdienen erg veel centjesquote:Op dinsdag 31 mei 2016 23:08 schreef Catch22- het volgende:
[..]
Dat ben ik. En ik heb inderdaad het idee dat dat helemaal lastig is.
De banen die open blijven staan zijn volgens mij veel programmeurs en echte netwerk beheerders. En dat is gewoon een specialisme.
Valt in mijn geval wel mee helaas.quote:Op dinsdag 31 mei 2016 23:11 schreef Perrin het volgende:
[..]
De 'gewone' specialisten zijn er idd ook niet genoeg. Maar (goede) mensen zoals jij zijn pas echt zeldzaam. En verdienen erg veel centjes
Je komt daar alleen niet zo snel op het nivo van het personeel dat gezocht wordt. Mensen die een beetje seo/sea of php kunnen zijn er genoeg.quote:Op dinsdag 31 mei 2016 22:59 schreef Monolith het volgende:
[..]
Voordeel van de ICT is natuurlijk ook dat je veel zelf kunt leren en opdoen. Online heb je bijvoorbeeld zaken als Codecademy waar je de basis van softwareontwikkelen kunt leren om maar eens wat te noemen. Wil je meer de online marketing / analytics kant op, dan heeft Google cursussen / certificaten voor zaken als analytics en adwords, allemaal kosteloos.
Vereist natuurlijk wel een goede beheersing van de Engelse taal en het vermogen tot het je zelfstandig eigen maken van zaken waar je misschien helemaal niet bekend mee bent.
Het bied je in ieder geval meer opening voor een eventuele 'interne opleidingsplek' bij een bedrijf of iets dergelijks.quote:Op dinsdag 31 mei 2016 23:17 schreef Catch22- het volgende:
[..]
Valt in mijn geval wel mee helaas.
Maar het is wel een zwak punt. Technische clubs die niet nadenken over interfaces en gebruiksvriendelijkheid. Maar dat is offtopic.
Getalenteerde specialisten binnenhalen als je ze zelf niet hebt is wel een goed plan.
[..]
Je komt daar alleen niet zo snel op het nivo van het personeel dat gezocht wordt. Mensen die een beetje seo/sea of php kunnen zijn er genoeg.
Allicht. Maar dat zijn vast niet de posities waar een tekort in is.quote:Op dinsdag 31 mei 2016 23:24 schreef Monolith het volgende:
[..]
Het bied je in ieder geval meer opening voor een eventuele 'interne opleidingsplek' bij een bedrijf of iets dergelijks.
Ik ken overigens wel de nodige zij-instromers via het halen van de Google-certificaten. Dat waren nog wel relatief jonge mensen, dus wellicht dat dat uitmaakt.
Nou ja, als je zonder relevante werkervaring of opleiding met enkel wat certificaten aan de slag komt, dan geeft dat natuurlijk wel enigszins aan dat je niet heel veel goed gekwalificeerde concurrentie had.quote:Op dinsdag 31 mei 2016 23:37 schreef Catch22- het volgende:
[..]
Allicht. Maar dat zijn vast niet de posities waar een tekort in is.
Maar die regeling gaat w.s. op de schop. En eigenlijk wel terecht vind ik.quote:Op dinsdag 31 mei 2016 22:40 schreef Monolith het volgende:
waarbij expats over de eerste 30% van hun salaris geen belasting betalen
Mwoah, ik had toch echt wel collega's die bijvoorbeeld uit Spanje, het VK of Frankrijk kwamen en voor wie het zonder die regeling niet aantrekkelijk was geweest om hierheen te komen.quote:Op dinsdag 31 mei 2016 23:51 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Maar die regeling gaat w.s. op de schop. En eigenlijk wel terecht vind ik.
Als je er met een online gratis cursus van drie weken in kan komen zal er ook wel geen echt tekort zijnquote:Op dinsdag 31 mei 2016 23:47 schreef Monolith het volgende:
[..]
Nou ja, als je zonder relevante werkervaring of opleiding met enkel wat certificaten aan de slag komt, dan geeft dat natuurlijk wel enigszins aan dat je niet heel veel goed gekwalificeerde concurrentie had.
Dat laatste geeft eigenlijk al aan dat het een ietwat "verdachte" regeling is vind ik. Dan zijn ze blijkbaar niet zo "onmisbaar" dat het zonder subsidie niet uit kan.quote:Op dinsdag 31 mei 2016 23:57 schreef Monolith het volgende:
[..]
Mwoah, ik had toch echt wel collega's die bijvoorbeeld uit Spanje, het VK of Frankrijk kwamen en voor wie het zonder die regeling niet aantrekkelijk was geweest om hierheen te komen.
Is dat zo? Als expat heb je een stuk meer kosten doorgaans, zeker in de eerste jaren. Als je in vergelijking met in je eigen land blijven wel stijgt in je kosten, maar niet in je inkomsten, dan is het gewoon niet echt aantrekkelijk.quote:Op woensdag 1 juni 2016 00:00 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Dat laatste geeft eigenlijk al aan dat het een ietwat "verdachte" regeling is vind ik.
Ik heb nog wat toegevoegd. De beloningen voor deze "onmisbaren" is blijkbaar zodanig laag dat het zonder subsidie niet lukt. Dat geeft te denken. Eigenlijk is het dan een subsidie voor bedrijven. En die betalen al veel minder belasting dan vroeger.quote:Op woensdag 1 juni 2016 00:02 schreef Monolith het volgende:
[..]
Is dat zo? Als expat heb je een stuk meer kosten doorgaans, zeker in de eerste jaren. Als je in vergelijking met in je eigen land blijven wel stijgt in je kosten, maar niet in je inkomsten, dan is het gewoon niet echt aantrekkelijk.
Valt wel mee hoor. Volgens mij zaten de meesten zo op 50-60k op jaarbasis, terwijl ze vaak nog zo rond de eind twintig, begin dertig waren. Wat men in eigen land kan verdienen speelt natuurlijk ook een rol.quote:Op woensdag 1 juni 2016 00:03 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Ik heb nog wat toegevoegd. De beloningen voor deze "onmisbaren" is blijkbaar zodanig laag dat het zonder subsidie niet lukt. Dat geeft te denken.
Deze is ook leuk:quote:Op woensdag 1 juni 2016 00:07 schreef Monolith het volgende:
[..]
Valt wel mee hoor. Volgens mij zaten de meesten zo op 50-60k op jaarbasis, terwijl ze vaak nog zo rond de eind twintig, begin dertig waren. Wat men in eigen land kan verdienen speelt natuurlijk ook een rol.
Ik had een hele mooie Bulgaarse collega, was naast een goede developer ook fotomodelquote:Op woensdag 1 juni 2016 14:05 schreef MrvanTrapZ het volgende:
Als ik een paar mooie Roemeense dames als collega krijg vind ik het wel best.
Ik zit naast een 40 jarige kalende man met overgewicht.quote:Op woensdag 1 juni 2016 14:16 schreef raptorix het volgende:
[..]
Ik had een hele mooie Bulgaarse collega, was naast een goede developer ook fotomodel
ook geil.quote:Op woensdag 1 juni 2016 14:29 schreef MrvanTrapZ het volgende:
[..]
Ik zit naast een 40 jarige kalende man met overgewicht.
Klopt probeer nu maar eens een senior technisch applicatiebeheerder te vinden, bijna niet te doen.quote:Op dinsdag 31 mei 2016 23:08 schreef Catch22- het volgende:
[..]
Dat ben ik. En ik heb inderdaad het idee dat dat helemaal lastig is.
De banen die open blijven staan zijn volgens mij veel programmeurs en echte netwerk beheerders. En dat is gewoon een specialisme.
Bedankt voor je bijdrage Henk. Mag je weer eens niet op Ingrid?quote:Op woensdag 1 juni 2016 14:39 schreef Villas__Rubin het volgende:
Bedrijven die zich geen zak aantrekken van landsgrenzen en gewoon de hele wereld hier naartoe halen op die manier, zijn vieze decadente tyfusbedrijven die in de fik moeten.
Of specialisten in usability en vormgeving.. Al is omscholing wel wat makkelijker voor testers.quote:Op woensdag 1 juni 2016 15:10 schreef raptorix het volgende:
Overigens zijn er wel posities binnen de IT waar je wat eenvoudiger naar kunt omscholen, er is bijvoorbeeld nog steeds een tekort aan test engineers, een functie welke de komende jaren steeds belangrijker zal worden.
Mwoah hangt er vanaf, bij ons hebben alle ui/ux mensen toch op zijn minst kunstacademie of vergelijkbaar gedaan. Maar goed, hangt natuurlijk ook af bij wat voor bedrijf je gaat werken.quote:Op woensdag 1 juni 2016 15:11 schreef Perrin het volgende:
[..]
Of specialisten in usability en vormgeving.. Al is omscholing wel wat makkelijker voor testers.
Wat ze toevallig ook sexwerker?quote:Op woensdag 1 juni 2016 14:16 schreef raptorix het volgende:
[..]
Ik had een hele mooie Bulgaarse collega, was naast een goede developer ook fotomodel
Welke sector?quote:Op dinsdag 31 mei 2016 22:35 schreef Perrin het volgende:
Ook bij ons blijven veel vacatures onvervuld.
IT, ook.quote:
Krijg een kut!quote:Op woensdag 1 juni 2016 14:57 schreef Monolith het volgende:
[..]
Bedankt voor je bijdrage Henk. Mag je weer eens niet op Ingrid?
Ik zie graag kennis en expertise van over de hele wereld komen. Mag ook graag zo nu en dan eens een kijkje over de grens nemen.
Wat ik vaak wel zie is dat vacatureteksten ontzettend afschrikkend zijn opgesteld. Ze eisen een hoop, bieden weinig of zo'n tekst is door iemand opgesteld zonder enige kennis van zaken waardoor je heel veel potentiële werknemers gaat missen. Laatst zag ik er ook eentje: als je de titel van de vacature las, zou je er als IT-er gewoon voorbij scrollen, maar het bleek gewoon om een IT-vacature te gaan. Tja, dan moet je ook wel eens een keer bij jezelf ten rade gaan.quote:
Titels als supportdesk (gewoon helpdesk dus) waarbij men kennis eist van een senior programmeur voor ¤1600,- bruto per maand.quote:Op woensdag 1 juni 2016 15:39 schreef Metalfreak het volgende:
[..]
Wat ik vaak wel zie is dat vacatureteksten ontzettend afschrikkend zijn opgesteld. Ze eisen een hoop, bieden weinig of zo'n tekst is door iemand opgesteld zonder enige kennis van zaken waardoor je heel veel potentiële werknemers gaat missen. Laatst zag ik er ook eentje: als je de titel van de vacature las, zou je er als IT-er gewoon voorbij scrollen, maar het bleek gewoon om een IT-vacature te gaan. Tja, dan moet je ook wel eens een keer bij jezelf ten rade gaan.
De vraag is veel groter dan het aanbod, daarnaast zijn op dit moment ontzettend veel bedrijven aan het migreren naar de cloud, wat zeker op beheer gebied veel specialistische kennis vereist.quote:
Het was iets als L2 Engineer bij een logistiek bedrijf, dus ik ging standaard uit van een Logistics Engineer...quote:Op woensdag 1 juni 2016 15:41 schreef HSG het volgende:
[..]
Titels als supportdesk (gewoon helpdesk dus) waarbij men kennis eist van een senior programmeur voor ¤1600,- bruto per maand.
Dan moet je mensen ook een opleiding aanbieden.quote:Op woensdag 1 juni 2016 15:42 schreef raptorix het volgende:
[..]
De vraag is veel groter dan het aanbod, daarnaast zijn op dit moment ontzettend veel bedrijven aan het migreren naar de cloud, wat zeker op beheer gebied veel specialistische kennis vereist.
Doen we hier ook voor een groot deel, probleem is alleen dat de werkdruk dermate hoog is, dat het begeleiden weer een probleem word, bij development lukt het wat beter, daar is een heel actief coaching programma voor juniors. Daarnaast is er bij ons een enorm aanbod van interne cursussen en workshops die dermate goed zijn, dat we ze zelfs al extern aanbieden.quote:Op woensdag 1 juni 2016 15:43 schreef HSG het volgende:
[..]
Dan moet je mensen ook een opleiding aanbieden.
Hmm helaas hier hetzelfde. Men probeert vanuit andere afdelingen de boel neer "te dumpen" terwijl een opleiding/overdracht/documentatie noodzakelijk is. Te hoge werkdruk om dat te realiseren.quote:Op woensdag 1 juni 2016 15:45 schreef raptorix het volgende:
[..]
Doen we hier ook voor een groot deel, probleem is alleen dat de werkdruk dermate hoog is, dat het begeleiden weer een probleem word, bij development lukt het wat beter, daar is een heel actief coaching programma voor juniors. Daarnaast is er bij ons een enorm aanbod van interne cursussen en workshops die dermate goed zijn, dat we ze zelfs al extern aanbieden.
Ja, daarnaast is het lastig om iemand geheel zonder kennis op te gaan leiden, dat is gewoon een te zware belasting, het liefst wil je dat iemand direct met begeleiding kan meedraaien in het team.quote:Op woensdag 1 juni 2016 15:50 schreef HSG het volgende:
[..]
Hmm helaas hier hetzelfde. Men probeert vanuit andere afdelingen de boel neer "te dumpen" terwijl een opleiding/overdracht/documentatie noodzakelijk is. Te hoge werkdruk om dat te realiseren.
Je kan niet iedereen zomaar naar alles opleiden...quote:Op woensdag 1 juni 2016 15:43 schreef HSG het volgende:
[..]
Dan moet je mensen ook een opleiding aanbieden.
Bij (grote) Nederlandse IT consultancy bureaus zie je idd veel IT'ers uit oost Europa rondlopen. Wordt ook wel veel van gevraagd, stelselmatig overwerken, doorwerken op Nederlandse feestdagen (terwijl ze hier aanwezig zijn) enz.quote:Op woensdag 1 juni 2016 14:02 schreef raptorix het volgende:
Overigens zie ik de laatste tijd weer veel geoffshored word, niet meer naar India, maar veel naar Polen, Bulgarije, Roemenie en Fillipijnen.
Als iemand IT ervaring heeft en je bent dringend op zoek naar specialistische kennis die je maar niet kan vinden dan zou ik diegene met IT ervaring een kans geven.quote:Op woensdag 1 juni 2016 16:15 schreef Catch22- het volgende:
[..]
Je kan niet iedereen zomaar naar alles opleiden...
Nederlandse bedrijven zijn ook bedrijven die ook extreem veel vragen maar wel verwachten dat ze voor een dubbeltje op de eerste rang kunnen zitten.quote:Op woensdag 1 juni 2016 16:17 schreef Snepar het volgende:
[..]
Bij (grote) Nederlandse IT consultancy bureaus zie je idd veel IT'ers uit oost Europa rondlopen. Wordt ook wel veel van gevraagd, stelselmatig overwerken, doorwerken op Nederlandse feestdagen (terwijl ze hier aanwezig zijn) enz.
Ik vind het ook niet gek. Oost Europa heeft best goede IT opleidingen. Ik studeer sinds vorig jaar ook weer (computerwetenschappen) en voor sommige vakken neem ik het studiemateriaal af van een Aziatische uni. Ik stond er eerst van te kijken dat ik de kwaliteit soms nog beter vind van wat ik hier voorgeschoteld kreeg.
Nja, je wordt niet echt slecht betaald, als je bijvoorbeeld programmeur bent. Er worden wel een hoop IT'ers slecht/weinig betaald maar dat komt omdat ze dan snel tevreden zijn en/of niet goed kunnen onderhandelen.quote:Op woensdag 1 juni 2016 14:56 schreef Metalfreak het volgende:
Daarbij word je relatief slecht betaald (loopt redelijk snel tegen een plafond aan), is het vaak vrij ondankbaar werk, moet je het maar prima vinden om 24 uur per dag bereikbaar te zijn en word je geacht om in je vrije tijd veel te studeren om bij te blijven (waar andere beroepsgroepen vaak cursussen binnen werktijd volgen). Je moet het ook écht willen om het vol te kunnen houden. Ik kijk uit naar de dag dat ik uit die sector kan stappen eerlijk gezegd...
Anderhalf keer modaal om een beetje de hele dag achter je pc te zitten, fok en nu.nl op je 2e scherm en beetje programmeren/testen/ontwerpen... En dat gewoon van 9 tot 5 (ok ok half zes). Ik heb het er naar mijn zin hoorquote:
Of developers, of databasebeheerders of testers.quote:Op woensdag 1 juni 2016 14:36 schreef raptorix het volgende:
[..]
Klopt probeer nu maar eens een senior technisch applicatiebeheerder te vinden, bijna niet te doen.
Daar hebben ze callscripts voor toch? Nederlands lezen en schrijven en niet het IQ van een visstick hebben zou voldoende moeten zijnquote:Op woensdag 1 juni 2016 14:56 schreef Metalfreak het volgende:
Alsof je zomaar iedereen kan omscholen naar een IT-functieDaar moet je echt gevoel voor hebben anders wordt het nog niks. Afgelopen jaar hadden we gewoon een simpele 1e lijns servicedesk medewerker nodig, maar als je dan ziet welk aanbod je krijgt...
Ligt helemaal aan de werkgever. Maar de meeste die ik tot nog toe gehad heb in de afgelopen 17 jaar (of eigenlijk allemaal) boden alle cursussen aan onder werktijd (behalve dan het huiswerk wat er bij kwam kijken). Sprongen in salaris vooral gemaakt door te job-hoppen.quote:Daarbij word je relatief slecht betaald (loopt redelijk snel tegen een plafond aan), is het vaak vrij ondankbaar werk, moet je het maar prima vinden om 24 uur per dag bereikbaar te zijn en word je geacht om in je vrije tijd veel te studeren om bij te blijven (waar andere beroepsgroepen vaak cursussen binnen werktijd volgen).
Geld dat niet voor elke sector?quote:Je moet het ook écht willen om het vol te kunnen houden. Ik kijk uit naar de dag dat ik uit die sector kan stappen eerlijk gezegd...
ICT is dan ook nog honderd keer beter dan horeca.quote:Op woensdag 1 juni 2016 16:34 schreef Knipoogje het volgende:
[..]
Anderhalf keer modaal om een beetje de hele dag achter je pc te zitten, fok en nu.nl op je 2e scherm en beetje programmeren/testen/ontwerpen... En dat gewoon van 9 tot 5 (ok ok half zes). Ik heb het er naar mijn zin hoor
En als je wat ambities hebt moet je wat langer werken maar verdien je ook veel meer.
Waarom je afbeulen in de horeca verkiest boven dit... ik weet het niet.
Dus jij denkt dat als ik die cursussen ga volgen ik meer kans heb om in de ICT te komen? Ondanks m'n pretstudie?quote:Op dinsdag 31 mei 2016 22:59 schreef Monolith het volgende:
[..]
Voordeel van de ICT is natuurlijk ook dat je veel zelf kunt leren en opdoen. Online heb je bijvoorbeeld zaken als Codecademy waar je de basis van softwareontwikkelen kunt leren om maar eens wat te noemen. Wil je meer de online marketing / analytics kant op, dan heeft Google cursussen / certificaten voor zaken als analytics en adwords, allemaal kosteloos.
Vereist natuurlijk wel een goede beheersing van de Engelse taal en het vermogen tot het je zelfstandig eigen maken van zaken waar je misschien helemaal niet bekend mee bent.
Ik denk zeker dat het zal helpen. Als je zoekt naar iets van interne opleidingsmogelijkheden bij ICT bedrijven dan is het natuurlijk een flinke plus als je kunt aantonen zelf al initiatief te hebben genomen en over enige basiskennis te beschikken.quote:Op woensdag 1 juni 2016 18:16 schreef Elvi het volgende:
[..]
Dus jij denkt dat als ik die cursussen ga volgen ik meer kans heb om in de ICT te komen? Ondanks m'n pretstudie?
Ik zou in theorie midden in de nacht gebeld kunnen worden door een collega die er echt niet meer uitkomt bij zware productieproblemen. Al is de kans dat ik daar wakker van wordt verwaarloosbaar.quote:Op woensdag 1 juni 2016 18:20 schreef raptorix het volgende:
Ik loop nu trouwens ook standby, welliswaar maar 3 euro per uur, maar toch al snel 400 euro voor een weekje, en de afgelopen 3 standby weken maar 1 keer echt een situatie waar ik bij in actie moest komen.
Zo dat is andere koek toen ik standby liep was er echt geen dag zonder calls.quote:Op woensdag 1 juni 2016 18:20 schreef raptorix het volgende:
Ik loop nu trouwens ook standby, welliswaar maar 3 euro per uur, maar toch al snel 400 euro voor een weekje, en de afgelopen 3 standby weken maar 1 keer echt een situatie waar ik bij in actie moest komen.
Onze belangrijkste klant is recent naar Azure gemigreerd, met name gebruik van healthchecks en automatisch uit de pool halen scheelt hoop gedoe, daar moest je in verleden allerlei draining doen in geval van problemenquote:Op woensdag 1 juni 2016 18:56 schreef Monolith het volgende:
[..]
Ik zou in theorie midden in de nacht gebeld kunnen worden door een collega die er echt niet meer uitkomt bij zware productieproblemen. Al is de kans dat ik daar wakker van wordt verwaarloosbaar.
Ook erg handig dat er voor dit project bizarre SLA-eisen zijn gesteld qua uptime, terwijl het systeem wordt gevoed door een ander systeem waarop slechts support tijdens kantooruren is.
Nou ja, makkelijk verdiend in ieder geval.
Callscripts? Nee, daar doen we niet aan, dat is leuk voor grote bedrijven die één dienst aanbieden zoals een telefoonprovider o.i.d., maar een normaal bedrijf met een interne servicedesk werkt daar normaal gesproken niet mee. Er wordt hier geacht dat je ook nog wat kunt.quote:Op woensdag 1 juni 2016 17:23 schreef Ceased2Be het volgende:
[..]
Daar hebben ze callscripts voor toch? Nederlands lezen en schrijven en niet het IQ van een visstick hebben zou voldoende moeten zijn
Mijn ervaring in de IT is toch dat het vooral om je eigen tijd gaat. Bij mijn vorige werk wel eens iets onder werktijd kunnen doen, maar dat was meer een uitzondering.quote:[..]
Ligt helemaal aan de werkgever. Maar de meeste die ik tot nog toe gehad heb in de afgelopen 17 jaar (of eigenlijk allemaal) boden alle cursussen aan onder werktijd (behalve dan het huiswerk wat er bij kwam kijken). Sprongen in salaris vooral gemaakt door te job-hoppen.
Gezien waar ik nu zit qua salaris zit ik wel aan m'n plafond, maar mag zeker niet klagen
24 uur bereikbaarheid ligt toch vooral aan jezelf (in mijn geval) heb wel om de zoveel weken standby-dienst maar daarbuiten wordt het toch niet verwacht van je. vrij is vrij.
Dat sowieso, maar dan vind ik de stelling dat iemand zich maar "gewoon" moet omscholen slaan als een tang op een varken. Alsof iedereen die capaciteiten heeft.quote:[..]
Geld dat niet voor elke sector?
Heb vooral veel de switch gezien van skilled naar unskilled met callscripts omdat dat uiteindelijk goedkoper zou moeten zijn. Klanttevredenheid was geen argurment.quote:Op donderdag 2 juni 2016 10:12 schreef Metalfreak het volgende:
[..]
Callscripts? Nee, daar doen we niet aan, dat is leuk voor grote bedrijven die één dienst aanbieden zoals een telefoonprovider o.i.d., maar een normaal bedrijf met een interne servicedesk werkt daar normaal gesproken niet mee. Er wordt hier geacht dat je ook nog wat kunt.
Tuurlijk moet je er rekening mee houden, ik loop met m'n standby weken ook continue met een laptopje met dongel rond (of gebruik de wifi bij vrienden als er wat is.quote:Wat betreft die standby diensten: nee natuurlijk niet altijd, ben Malle Pietje niet, maar tijdens de weken dat het wél zo is moet je er toch altijd rekening mee houden. Wil je een keer spontaan 's avonds op het terras gaan zitten, moet je er altijd rekening mee houden dat je gebeld kunt worden en dat je meteen moet kunnen schakelen, dus helaas, dat gaat niet. En dat kan zomaar voor een op de drie weken gelden.
Klopt dat gaat ook helemaal niet... we hebben hier stagiaires gehad die alleen maar de IT zijn ingegaan omdat ze hebben gehoord dat het daar goed geld verdienen is. Daar heb je dus helemaal geen zak aan.Als het moeilijker wordt dan een muis aansluiten haken ze af omdat ze de materie simpelweg niet snappen.quote:Dat sowieso, maar dan vind ik de stelling dat iemand zich maar "gewoon" moet omscholen slaan als een tang op een varken. Alsof iedereen die capaciteiten heeft.
Godzijdank is dat bij ons (nog) niet aan de hand.quote:Op donderdag 2 juni 2016 10:36 schreef Ceased2Be het volgende:
[..]
Heb vooral veel de switch gezien van skilled naar unskilled met callscripts omdat dat uiteindelijk goedkoper zou moeten zijn. Klanttevredenheid was geen argurment.
Maar dat waren inderdaad wel interne helpdesks van bedrijven van 2000+ medewerkers.
Gelukkig valt het bij ons mee, dat je gebeld wordt tijdens een consignatiedienst is echt een uitzondering en je wordt er naarmate de tijd vordert wat relaxter in. Tijdens mijn eerste standbydiensten was ik toch redelijk gespannen omdat ik wel eens gebeld zou kunnen worden. Maar volgens mij mag dat gewoon om eens in de drie weken bereikbaar te zijn als ik het zo lees op: https://www.rijksoverheid(...)diensten-consignatie Nu hoeven wij ook maar tot max. 0:00 en vanaf 6:00 bereikbaar te zijn aangezien er 's nachts toch geen werkzaamheden worden uitgevoerd.quote:[..]
Tuurlijk moet je er rekening mee houden, ik loop met m'n standby weken ook continue met een laptopje met dongel rond (of gebruik de wifi bij vrienden als er wat is.
Eens in de 3 weken mag overigens niet eens, wettelijk gezien mag je niet meer dan 1 x per 4 weken standby staan.
Dat had ik bij een vorige werkgever en dat was echt slopend... daar was de vergoeding dan ook wel naar, maar daar was het elke standby-week feest met allerlei k*tcalls van systemen waar ik niets van wist.
Haha, doet me denken aan een oud studiegenoot: die kwam uit het leger en had gehoord dat er veel geld viel te verdienen in de IT, dus dacht hij dat het slim was om Informatica te gaan studeren. Hij wist alleen nog niet eens hoe een PC aan moest, dus tja, lang heeft hij het ook niet volgehoudenquote:[..]
Klopt dat gaat ook helemaal niet... we hebben hier stagiaires gehad die alleen maar de IT zijn ingegaan omdat ze hebben gehoord dat het daar goed geld verdienen is. Daar heb je dus helemaal geen zak aan.Als het moeilijker wordt dan een muis aansluiten haken ze af omdat ze de materie simpelweg niet snappen.
Dan zit daar het probleem lijkt me.quote:Op dinsdag 31 mei 2016 09:28 schreef Mystikvm het volgende:
In mijn omgeving ook zoveel CMV'ers, psychologiestudenten en hospitality management afgestudeerden die allemaal kutbaantjes doen. Of al die professionele fotografen die zich tegen dumptarieven aanbieden vanwege de moordende concurrentie. Treurige ZZP'ers die net boven de armoedegrens leven.
Ook zonder mij te kennen blijven die mensen aanmodderen in onrendabele sectoren na kansloze opleidingen gevolgd te hebben, dus volgens mij is mijn omgeving hier niet relevant.quote:Op donderdag 2 juni 2016 13:07 schreef hoink581 het volgende:
[..]
Dan zit daar het probleem lijkt me.
Ik bedoelde dat als jij veel van zulke types ziet, het waarschijnlijk ligt aan het soort mensen waarmee jij jezelf omringt. Niet dat jij de oorzaak bent van hun gedrag.quote:Op donderdag 2 juni 2016 13:15 schreef Mystikvm het volgende:
Ook zonder mij te kennen blijven die mensen aanmodderen in onrendabele sectoren na kansloze opleidingen gevolgd te hebben, dus volgens mij is mijn omgeving hier niet relevant.
Oh ja, er zijn er wel onevenredig veel in mijn omgeving, ja. Maar ik vind het geen probleem dat ik ze ken, ik vind ze heel aardig. Ik wil alleen maar aangeven dat ik in mijn omgeving veel mensen zie die niet mee kunnen komen op de arbeidsmarkt omdat ze onvoordelige keuzes hebben gemaakt tijdens hun studie. Maar die mensen zitten niet exclusief in mijn omgeving, die mensen vind je overal.quote:Op donderdag 2 juni 2016 13:16 schreef hoink581 het volgende:
[..]
Ik bedoelde dat als jij veel van zulke types ziet, het waarschijnlijk ligt aan het soort mensen waarmee jij jezelf omringt. Niet dat jij de oorzaak bent van hun gedrag.
Dat klopt. Maar ik denk niet dat je de oorzaak hiervan alleen kan afschuiven op de "onbegrensde mogelijkheden mentaliteit" van de jaren 90.quote:Op donderdag 2 juni 2016 13:18 schreef Mystikvm het volgende:
Oh ja, er zijn er wel onevenredig veel in mijn omgeving, ja. Maar ik vind het geen probleem dat ik ze ken, ik vind ze heel aardig. Ik wil alleen maar aangeven dat ik in mijn omgeving veel mensen zie die niet mee kunnen komen op de arbeidsmarkt omdat ze onvoordelige keuzes hebben gemaakt tijdens hun studie. Maar die mensen zitten niet exclusief in mijn omgeving, die mensen vind je overal.
Ben ik helemaal met je eens hoor. Beroepsopleidingen die alleen maar bestaan om zoveel mogelijk geslaagde studenten af te leveren, vaak met opleidingen die je helemaal geen skills aanleren. Zoals ik eerder al zei, mindfulness aanbieden voor studiepunten is natuurlijk volkomen belachelijk.quote:Op donderdag 2 juni 2016 13:24 schreef hoink581 het volgende:
[..]
Dat klopt. Maar ik denk niet dat je de oorzaak hiervan alleen kan afschuiven op de "onbegrensde mogelijkheden mentaliteit" van de jaren 90.
Een groot deel van de verantwoordelijkheid ligt hierbij ook bij verschillende mbo- en hbo opleidingen die door de huidige financiering in het hoger onderwijs stelsel een soort studentenfabrieken zijn geworden waar het vooral om kwantiteit draait. Een bijproduct daarvan is dat er opleidingen worden gecreëerd die bij voorbaat al populair zijn om zo een zo groot mogelijke omzet te kunnen draaien.
Ondanks dat de laatste jaren duidelijk is geworden dat er minder vraag is naar bepaalde beroepen zijn verschillende van deze instellingen gestart met het aanbieden van zulke opleidingen.
Dat kan idd goed schuiven. Ik liep ooit een paar keer stand-by voor KPN en daar was een partij uit Denemarken die bij KPN hun software mochten testen. Maar dan alleen in de avond en elke avond werd ik tussen 18:00 en 22:00 gepiept dat de McAfee-services stil waren gezet.quote:Op woensdag 1 juni 2016 18:20 schreef raptorix het volgende:
In die werelden draait het ook grotendeels om netwerken. Ik weet bijvoorbeeld ook uit betrouwbare bronnen dat er bij BNN een heel stel incompetente figuren werken die toch werk hebben omdat men elkaar via via kent.quote:Op donderdag 2 juni 2016 13:38 schreef Mystikvm het volgende:
Ben ik helemaal met je eens hoor. Beroepsopleidingen die alleen maar bestaan om zoveel mogelijk geslaagde studenten af te leveren, vaak met opleidingen die je helemaal geen skills aanleren. Zoals ik eerder al zei, mindfulness aanbieden voor studiepunten is natuurlijk volkomen belachelijk.
Het gebrek aan skills zie ik bij een poppodium waar ik in mijn vrije tijd werk, waar altijd een stagiair rondloopt die de productie moet begeleiden. Dat is dan derdejaars, en maakt van een template een draaiboek, begroet de artiest en zorgt dat alles op tijd loopt. Met alle respect, iedereen met gezond verstand kan die taak uitvoeren, dat is zeker niet iets waar je drie jaar 'studie' voor nodig hebt. Uiteindelijk is die opleiding veel te weinig waard om die mensen kansen te bieden op de arbeidsmarkt. Je ziet dat diegenen die slagen in dat vakgebied vaak mensen zijn die helemaal niet die opleiding hebben.
die zijn toch allemaal tandarts en apotheker?quote:Op donderdag 2 juni 2016 13:49 schreef Braindead2000 het volgende:
Herinnert u zich deze nog, nog, nog...![]()
-'Vluchtelingen zijn oplossing personeelstekort ict'
-In eerste instantie zou het gaan om Syrische vluchtelingen, van wie velen goed opgeleid zouden zijn.
http://www.volkskrant.nl/(...)tekort-ict~a4144462/
Voor 60K op jaarbasis kun je toch gewoon hier werken en normaal belasting betalen zonder dat het niet meer aantrekkelijk is!quote:Op woensdag 1 juni 2016 00:07 schreef Monolith het volgende:
[..]
Valt wel mee hoor. Volgens mij zaten de meesten zo op 50-60k op jaarbasis, terwijl ze vaak nog zo rond de eind twintig, begin dertig waren. Wat men in eigen land kan verdienen speelt natuurlijk ook een rol.
quote:Op donderdag 2 juni 2016 13:50 schreef Catch22- het volgende:
[..]
die zijn toch allemaal tandarts en apotheker?
Vergeet niet dat kosten van huisvesting behoorlijk duur zijn als je hier komt wonen.quote:Op donderdag 2 juni 2016 13:52 schreef LXIV het volgende:
[..]
Voor 60K op jaarbasis kun je toch gewoon hier werken en normaal belasting betalen zonder dat het niet meer aantrekkelijk is!
"Onmisbaar" en 50k gaat niet samen. Dan moeten die bedrijven die gebruik maken van expats maar een hogere vergoeding betalen. Maar uiteraard laten ze dit liever aan de belastingbetaler over. Die expat-regeling is dubieus. Er is b.v. nog nooit onderzocht of die 700 miljoen euro belastingvoordeel per jaar wel werkt... wel is het bekend dat de belanghebbenden blij met de regel zijn. :-)quote:Op donderdag 2 juni 2016 14:08 schreef raptorix het volgende:
[..]
Vergeet niet dat kosten van huisvesting behoorlijk duur zijn als je hier komt wonen.
Ja van 50K kan ik ook wel makkelijk rondkomen, maar dat betekent niet dat ik ergens aan de slag ga waar ik 50k kan verdienen als ik bij andere werkgevers gemiddeld 20k meer kan krijgen. De relevante vraag voor expats is natuurlijk: "Is het voor mij interessant om in Nederland te gaan werken in vergelijking met in mijn eigen land blijven?". Vaak wil men nog wel eens terug naar eigen land voor familie / vrienden, heeft men daar een koophuis of huurt men wat, enzovoort. Dat zijn allemaal extra lasten die een functie in het buitenland minder interessant maken. Ik weet ook niet in hoeverre expats aanspraak maken op alle sociale voorzieningen hier.quote:Op donderdag 2 juni 2016 13:52 schreef LXIV het volgende:
[..]
Voor 60K op jaarbasis kun je toch gewoon hier werken en normaal belasting betalen zonder dat het niet meer aantrekkelijk is!
Dat laatste? Niet. Men werkt hier ca. 3 a 5 jaar en gaat weer terug. De kosten thuis lopen meestal door.quote:Op donderdag 2 juni 2016 14:34 schreef Monolith het volgende:
[..]
Ja van 50K kan ik ook wel makkelijk rondkomen, maar dat betekent niet dat ik ergens aan de slag ga waar ik 50k kan verdienen als ik bij andere werkgevers gemiddeld 20k meer kan krijgen. De relevante vraag voor expats is natuurlijk: "Is het voor mij interessant om in Nederland te gaan werken in vergelijking met in mijn eigen land blijven?". Vaak wil men nog wel eens terug naar eigen land voor familie / vrienden, heeft men daar een koophuis of huurt men wat, enzovoort. Dat zijn allemaal extra lasten die een functie in het buitenland minder interessant maken. Ik weet ook niet in hoeverre expats aanspraak maken op alle sociale voorzieningen hier.
Maar kun je een netwerkspecialist ook gaan inzetten als data-analyst of exchange-beheerder?quote:Op donderdag 2 juni 2016 14:10 schreef Jaroon het volgende:
De vraag is wat men werkelijk kan en of het niet erom gaat mensen met een B niveau in dit vak op te leiden tot beter terwijl er genoeg ICT mensen zijn in Nederland. Hebben we werkelijk een tekort? Komen er zoveel top mensen uit die landen?
Nee. Maar over wat voor mensen hebben we het hier precies? Ik kan mij niet voorstellen dat een Syrier beter is in opleiding in dit vakgebied dan vele Nederlanders.quote:Op donderdag 2 juni 2016 15:13 schreef Ceased2Be het volgende:
[..]
Maar kun je een netwerkspecialist ook gaan inzetten als data-analyst of exchange-beheerder?
ICT is nogal breed, maar dat vergeet men vaak gemakshalve.
Een goede timmerman is niet per sé een goede loodgieter.
Een Syriër die in Damascus systeembeheer heeft gedaan bij een grote bank wellicht weer wel.quote:Op donderdag 2 juni 2016 15:20 schreef Jaroon het volgende:
[..]
Ik kan mij niet voorstellen dat een Syrier beter is in opleiding in dit vakgebied dan vele Nederlanders.
Dat kan. Dan welkom. Maar ik heb niet het gevoel dat het gros van die mensen zo opgeleid is.quote:Op donderdag 2 juni 2016 15:59 schreef Ceased2Be het volgende:
[..]
Een Syriër die in Damascus systeembeheer heeft gedaan bij een grote bank wellicht weer wel.
(of dat de gasten zijn die hier de grens over komen is weer een andere discussie).
Geen idee, ik ken ze alleen van het journaal.quote:Op donderdag 2 juni 2016 16:00 schreef Jaroon het volgende:
[..]
Dat kan. Dan welkom. Maar ik heb niet het gevoel dat het gros van die mensen zo opgeleid is.
Ik ook.quote:Op donderdag 2 juni 2016 16:04 schreef Ceased2Be het volgende:
[..]
Geen idee, ik ken ze alleen van het journaal.
Die zijn hoog geleid G.quote:Op donderdag 2 juni 2016 16:00 schreef Jaroon het volgende:
[..]
Dat kan. Dan welkom. Maar ik heb niet het gevoel dat het gros van die mensen zo opgeleid is.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |