abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Moderator / KerstCrewQuizWinner vrijdag 20 mei 2016 @ 16:51:21 #1
39237 crew  H_T
2733
pi_162356796
[ afbeelding ]

Voor het 'klassieke' BNW topic: BNW / GMO/Monsanto en de wereldvoedsel dominantie.

(Openingspost is nog in ontwikkeling!)

In dit topic argumenteer je op basis van feiten, bewijzen en logica. Niet op gevoel en wie het hardst kan schreeuwen.

Hoe evil is Monsanto eigenlijk?

Aanleiding van deze thread is een discussie met een vriend waarin ik tussen neus en lippen door een keer zei dat ik geen probleem heb met GMO's maar Monsanto als bedrijf wel enorm evil was.
Gevraagd wat voorbeelden te geven, die ik gaf, zei die vriend dat dat dingen zijn die mensen roepen maar als je uitzoekt wat er echt aan de hand is dat nogal anders blijkt te liggen.

Na een beetje rondsnuffelen bleek dat inderdaad zo te zijn met betrekking tot de argumenten die ik had gehoord. Zo zijn er bijvoorbeeld geen boeren geweest die aangeklaagd zijn omdat er door de wind per ongelijk zaad op hun land is geblazen, dit roepen ze wel in de media, maar als je de courtdocuments op vraagt blijken de zaken toch anders te liggen.

Daarom de vraag, is er bewijs dat Monsanto evil is?

En om een beetje een definitie van evil te geven, daarmee bedoel ik "tegen de geest van de wet in". Soms kun je je als bedrijf of organisatie aan de wet houden, maar is het duidelijk dat het selcht gedrag is, bijvoorbeeld de flashboys in de bankingcrisis. Soms is het tegen de wet maar kom je er toch mee weg, zoals fifa.
Je zou ook kunnen vinden dat Monsanto evil is op basis van ideologische gronden, misschien vind je alle bedrijven, of winst maken in het algemeen evil. Dat kan, maar dat is een persoonlijke opvatting, waarschijnlijk minder interesant om te bespreken omdat dat een breder iets is en niet specifiek alleen te maken heeft met Monsanto.

De meest voorkomende "aanklachten"

Monsanto heeft een monopoliepositie en dit is een probleem omdat dit betekent dat ze x, y, en z kunnen doen
Monsanto heeft(nog) geen monopolipositie (xx% van het marktaandeel: bron), maar lijkt wel heel erg hard te proberen die positie te verkrijgen. Zo hebben ze in xxx geprobeerd syngenta (marktaandeel xx%) in handen te krijgen (bron) maar dit is niet gelukt. Er is (nog) geen bewijs dat ze misbruik hebben gemaakt van die positie, maar het is inderdaad iets om goed in de gaten te houden omdat bedrijven met monopolieposities regelmatig daar misbruik van maken.

Monsanto klaagt boeren aan waarbij per ongelijk Monsanto-zaad op de akker gewaaid is
Er is geen bewijs dat dit ooit gebeurd is.

Monsanto claimt dat GMO's zorgen voor minder gebruik van pesticides maar het tegendeel is waar
Ik weet niet of Monsanto dat ooit geclaimed heeft, maar het is niet geheel waar, ook niet geheel onwaar.
GMO's kunnen in drie groepen opgedeeld worden (waarschijnlijk zijn er meer).
GMO's waarbij aspecten veranderd zijn aan de plant voor gezondheidsredenen: bijvoorbeeld golden rice, rijst met vitamine C. Deze hebben geen invloedop het gebruik van insecticiden.
GMO's die zelf hun eigen gif aanmaken tegen insecten: Bt. Deze zouden het gebruik van insecticiden moeten verminderen, die zijn namelijk niet meer nodig. Dit is ook zo.
GMO's die bestand zijn tegen onkruidverdelgers: Roundup ready, of RR. Deze planten zijn bestand tegen glycosophate. Te verwachten valt dat dit het gebruik van onkruidverdelgers toe doet nemen, als boer hoef je namelijk minder voorzichtig te zijn want je plant overleeft het toch wel. Dit is ook zo.

Dus een hoger gebruik van herbiciden/onkruidverdelgers, een lager gebruik van insecticiden.
(bron)

Monsanto is de oorzaak van enorm veel zelfmoorden van boeren in India
Sinds de introductie van Monsanto in India hebben er niet meer of minder boeren zelfmoord gepleegd. (bron)

Roundup / glyphosate is slecht voor de gezondheid
Hoe slecht het voor je is hangt af van de dosis (zoals met alles wat je binnenkrijgt, zelfs water is giftig bij een bepaalde hoeveelheid) maar in principe is het inderdaad slecht voor je gezondheid. Twee kanttekeningen, 1. dit geldt helaas voor alle bestrijdingsmiddelen, 2. Het patent op roundup is al vrij lang verlopen, dus Monsanto verdient daar niet veel geld meer op.

Monsanto was een van de makers van agent orange en had moeten weten dat de US dat zou misbruiken
Deel een van die stelling klopt, met kanttekening dat het bedrijf toen grotendeels totaal anders was dan het bedrijf nu (bron), deel twee is (nu nog) onduidelijk.

We weten niet 100% zeker of GMO's veilig zijn
Klopt, het nadeel is dat we eigenlijk nergens 100% zeker van weten dat het veilig is. Dit komt omdat het logisch onmogelijk is om te bewijzen dat iets altijd veilig is. Er is, op een aantal papers gebaseerd op slecht onderzoek na, geen bewijs gevonden dat GMO'sslecht zijn voor de gezondheid, noch is er een logisch mechanisme voorgesteld waarop GMO's slecht zouden zijn voor de gezondheid.
Wel wordt er geclaimed dat Monsanto en wetenschappers express studies doen met zulke lage sample sizes, of korte termijn-studies waardoor negatieve gevolgen niet opgepikt zouden worden. Op dat punt heb ik nog weinig reacties gezien. Dus dat zou kunnen, maar lijkt, door gebrek aan een theoretisch mechanisme, onwaarschijnlijk.

Planten worden resistent tegen Glyphosate ondanks dat Monsanto heeft geclaimed dat dit niet zo zou zijn
Klopt, glyphosate gaat aan zijn eigen succes ten onder waardoor boeren terug moeten naar andere, slechtere, bestrijdingsmiddelen. Het klopt ook dat Monsanto voorspeld had dat dit niet zou gebeuren. (bron)

Tussenstand: deel van de claims zijn waar, deel van de claims zijn niet waar, aantal zijn er onduidelijk.
Ik ben de kleur MAGENTA
Je bent openminded, tenzij iets niet in je straatje past. Je houdt van discussiëren, maar hebt natuurlijk altijd gelijk. Als echte dierenliefhebber voer je graag kleine eendjes aan grote honden.
  vrijdag 20 mei 2016 @ 16:58:58 #2
34614 jogy
Hersenflatulent
pi_162356975
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 mei 2016 16:17 schreef fs180 het volgende:
helaas alles
Doe het maar weer eens met volzinnen en uitleg voor ons mindere stervelingen en als je daar het geduld niet voor op kan brengen ga je maar ergens anders spelen.

quote:
0s.gif Op vrijdag 20 mei 2016 16:20 schreef .SP. het volgende:

[..]

Betwijfel het, haal het grootste punt er eens uit.
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 mei 2016 16:50 schreef Hawaii_Tim het volgende:

[..]

Zou je dan zo vriendelijk willen zijn .SP. uit te leggen wat er precies mis is en waarom?
Wat zij zeggen dus.
Iedereen is de hoofdrolspeler van zijn eigen komedie.
Vrijheid
  vrijdag 20 mei 2016 @ 19:00:12 #3
102177 fs180
ik rem voor katten
pi_162360008
wat sp stelt komt niet voor in de patentaanvraag, hoe creatief meot je zijn om dat niet te volgen?

je neemt letterlijk een patent op iets dat al in de natuur voorkomt, hoe creatief moet je zijn om dat een uitvinding te noemen

misschien is dit gewoon te ingewikkeld voor eenieder de weg nu al kwijt is?
  vrijdag 20 mei 2016 @ 19:01:47 #4
102177 fs180
ik rem voor katten
pi_162360055
An invention is a unique or novel device, method, composition or process. The invention process is a process within an overall engineering and product development process. It may be an improvement upon a machine or product, or a new process for creating an object or a result. An invention that achieves a completely unique function or result may be a radical breakthrough. Such works are novel and not obvious to others skilled in the same field. An inventor may be taking a big step in success or failure.

maar woordenboeken zijn al schaars blijkbaar
pi_162363848
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 mei 2016 19:00 schreef fs180 het volgende:
wat sp stelt komt niet voor in de patentaanvraag, hoe creatief meot je zijn om dat niet te volgen?

je neemt letterlijk een patent op iets dat al in de natuur voorkomt, hoe creatief moet je zijn om dat een uitvinding te noemen

Er zijn duizenden zoniet miljoenen patenten op dingen die in de natuur voorkomen, het gaat om de toepassing.
En mijn punt is nog steeds valide, jij zegt dat een patent op een unieke Broccoli betekent dat ze een patent op alle broccoli hebben. Als dat zo is kan je ook stellen dat ze een patent op alle Brassica oleracea hebben.

En die laatste zin is een beetje sneu
pi_162363878
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 mei 2016 19:01 schreef fs180 het volgende:
An invention is a unique or novel device, method, composition or process. The invention process is a process within an overall engineering and product development process. It may be an improvement upon a machine or product, or a new process for creating an object or a result. An invention that achieves a completely unique function or result may be a radical breakthrough. Such works are novel and not obvious to others skilled in the same field. An inventor may be taking a big step in success or failure.

Er staat letterlijk wat ik ook zeg hierboven!
  vrijdag 20 mei 2016 @ 21:15:52 #7
266972 govie
#Gio en VanGeel Oprotten!
pi_162364811
De gedachte achter pantenten is opzich prima. Ook worden 8 van de 10 keer goede patenten uitgegeven, of dat denk ik tenminste. Het probleem is wel dat er te snel te gemakkelijk misbruik van kan worden gemaakt. Mooi voorbeeld hiervan is het bedrijf Asetek die een waterkoelingsetje heeft gepatenteerd waardoor niemand in de vs nog waterkoelingsetjes van dat type mag verkopen. We praten hier dus gewoon over een aquariumpompje aangesloten op een radiator met flexibele slangen, meer niet. Maar ze kregen er wel het patent voor en dat laat mooi het hiaat in de patentwetgeving zien. Degene met de beste juridische/technische patentvertegenwoordiging claimt onterecht een totale markt op een continent op. Zo sluit je dus ook marktwerking weer uit, wel raar natuurlijk in een tijdperk waar marktwerking in de diverse beleidsnotities juist voorrrang krijgt boven andere vormen. Hoe groter een bedrijf, hoe meer de patentpot is gevuld, hoe meer martkwerking wordt tegengegaan en dan krijg je dus die achterlijke prijzen zoals ze op dit moment ook voor medicijnen vragen. Ja patentensysteem is ruk, werkt marktwerking juist tegen en heeft een prijsverhogende impuls in zich, nee dat ligt niet aan monsanto.
When game is going full retard, you can only go with it. If you start going against it, if you start going half retard, you're done for!
  vrijdag 20 mei 2016 @ 21:35:36 #8
102177 fs180
ik rem voor katten
pi_162365393
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 mei 2016 20:43 schreef .SP. het volgende:

[..]

Er zijn duizenden zoniet miljoenen patenten op dingen die in de natuur voorkomen, het gaat om de toepassing.
En mijn punt is nog steeds valide, jij zegt dat een patent op een unieke Broccoli betekent dat ze een patent op alle broccoli hebben. Als dat zo is kan je ook stellen dat ze een patent op alle Brassica oleracea hebben.

En die laatste zin is een beetje sneu
"brocolli komt niet in de natuur voor"

dat zeg ik dus niet, dat blijf jij herhalen maar enige onderbouwing ontbreekt en dan ga je kinderachtig roepen dat ik niet wil spelen :')
  vrijdag 20 mei 2016 @ 21:36:40 #9
102177 fs180
ik rem voor katten
pi_162365427
voor mijn part lieg je ieder topic 7 paginas vol, dikke care, ik weet waar ik het over heb, als enige blijkbaar
  vrijdag 20 mei 2016 @ 21:37:27 #10
102177 fs180
ik rem voor katten
pi_162365458
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 mei 2016 20:44 schreef .SP. het volgende:

[..]

Er staat letterlijk wat ik ook zeg hierboven!
nee dat ontkracht EXACT wat jij steeds uit je duim zuigt :W
pi_162365497
quote:
10s.gif Op vrijdag 20 mei 2016 21:35 schreef fs180 het volgende:

[..]

dat zeg ik dus niet, dat blijf jij herhalen maar enige onderbouwing ontbreekt en dan ga je kinderachtig roepen dat ik niet wil spelen :')
Ik heb genoeg onderbouwd, ik vrees dat je gewoon niet wilt snappen wat er door meedere mensen gezegd wordt. Sterkte.
  vrijdag 20 mei 2016 @ 22:25:34 #12
102177 fs180
ik rem voor katten
pi_162366913
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 mei 2016 21:38 schreef .SP. het volgende:

[..]

Ik heb genoeg onderbouwd, ik vrees dat je gewoon niet wilt snappen wat er door meedere mensen gezegd wordt. Sterkte.
jezelf herhalen valt daar niet onder, open er een topic over :W
  vrijdag 20 mei 2016 @ 23:19:35 #13
47122 ATuin-hek
theguyver's sidekick!
pi_162368466
quote:

[..]

Dat komt het ook niet nee. Broccoli is een man-made gewas.
Egregious professor of Cruel and Unusual Geography
Onikaan ni ov dovah
  zaterdag 21 mei 2016 @ 00:02:51 #14
293036 DeMolay
Asmodeus & Me
pi_162370299
yup...van bloemkool...dus zeg niet dat ik je niet gelijk geef he :P :D
TTT [img]http://symboldictionary.net/library/graphics/symbols/tripletau.jpg[/img]
Δημοσθένης
http://www.youtube.com/watch?v=18FgnFVm5k0&fmt=37&hd=1&autoplay=1
  zaterdag 21 mei 2016 @ 00:10:29 #15
47122 ATuin-hek
theguyver's sidekick!
pi_162370562
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 mei 2016 00:02 schreef DeMolay het volgende:
yup...van bloemkool...dus zeg niet dat ik je niet gelijk geef he :P :D
Nope :P Een hele rits gewassen, oa bloemkool, spuitjes, diverse kool soorten en dus ook broccoli, komen van dezelfde wilde voorouder.
Onikaan ni ov dovah
  zaterdag 21 mei 2016 @ 00:11:32 #16
293036 DeMolay
Asmodeus & Me
pi_162370598
Hop is dezelfde familie als Cannabis :o :D
TTT [img]http://symboldictionary.net/library/graphics/symbols/tripletau.jpg[/img]
Δημοσθένης
  zaterdag 21 mei 2016 @ 00:18:25 #17
293036 DeMolay
Asmodeus & Me
pi_162370828
maar toch vind Broclolie het lekkersssssst :D
Δημοσθένης
  zaterdag 21 mei 2016 @ 03:18:37 #18
314582 Japie77
Alle harten naar links!
pi_162373677
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 mei 2016 23:19 schreef ATuin-hek het volgende:

[..]

Dat komt het ook niet nee. Broccoli is een man-made gewas.
Omdat broccoli verder gecultiveerd is uit een andere plant komt het niet in de natuur voor?

[ Bericht 4% gewijzigd door jogy op 21-05-2016 21:29:38 ]
Feyenoord!
pi_162373733
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 mei 2016 03:18 schreef Japie77 het volgende:

[..]

Omdat broccoli verder gecultiveerd is uit een andere plant komt het niet in de natuur voor?
Je weet toch wat cultiveren in houdt?

Anyway, binnenkort kan dit topic dicht, want Bayer wil Monsanto kopen. Als ze dat lukt is er geen Monsanto meer *O*
zeer vocale Trump hater - VEM2012
pi_162373946
quote:

[..]

Het komt inderdaad niet in de natuur voor. Tenzij het uit een tuintje of boerderij is ontsnapt als kiemplantje (is dat het juiste woord). Het is gewoon niet natuurlijk. Maar alleen fs weet dat, want hij weet er meer van dan ons allen tesamen.

PS Die act wordt een beetje vermoeiend, fs.

[ Bericht 3% gewijzigd door jogy op 21-05-2016 21:30:10 ]
  zaterdag 21 mei 2016 @ 10:32:07 #21
47122 ATuin-hek
theguyver's sidekick!
pi_162375253
quote:

[..]

Kan jij me dan een wilde, puur natuur broccoli aanwijzen?

[ Bericht 20% gewijzigd door jogy op 21-05-2016 21:31:04 ]
Onikaan ni ov dovah
  zaterdag 21 mei 2016 @ 18:40:01 #22
102177 fs180
ik rem voor katten
pi_162384302
kun je mij een voorbeeld geven van een uitgevonden iets dat al bestaat?
  zaterdag 21 mei 2016 @ 21:35:36 #23
34614 jogy
Hersenflatulent
pi_162389164
Zullen we het er gewoon op houden dat je "natuur" hebt en "in het wild" of zo? Broccoli is gewoon een natuurproduct lijkt me maar komt niet in het wild voor. Ok? Zoiets? Kunnen we nu weer ergens anders over praten?
Vrijheid
  zaterdag 21 mei 2016 @ 21:37:56 #24
47122 ATuin-hek
theguyver's sidekick!
pi_162389230
quote:
14s.gif Op zaterdag 21 mei 2016 21:35 schreef jogy het volgende:
Zullen we het er gewoon op houden dat je "natuur" hebt en "in het wild" of zo? Broccoli is gewoon een natuurproduct lijkt me maar komt niet in het wild voor. Ok? Zoiets? Kunnen we nu weer ergens anders over praten?
Nope, dat klopt simpelweg niet. Broccoli is via kunstmatige selectie gemaakt uit een plant in het wild die je niet als broccoli zou herkennen. Bloemkool, spruitjes en diverse soorten kool komen op een vergelijkbare manier van diezelfde plant vandaan.
Onikaan ni ov dovah
pi_162390019
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 mei 2016 21:37 schreef ATuin-hek het volgende:

[..]

Nope, dat klopt simpelweg niet. Broccoli is via kunstmatige selectie gemaakt uit een plant in het wild die je niet als broccoli zou herkennen. Bloemkool, spruitjes en diverse soorten kool komen op een vergelijkbare manier van diezelfde plant vandaan.
Helemaal mee eens. Gewoon geen natuurproduct. Daarom is het label "natuurlijk" ook zo'n onzin.

Mais is er ook zo een. Lijkt absoluut niet op de wilde plant waaruit het veredeld is (teosinth).
  zaterdag 21 mei 2016 @ 23:08:59 #26
102177 fs180
ik rem voor katten
pi_162391914
dat is leuk dat jij dat vind, biologie geeft geen fuck om jouw mening
  zaterdag 21 mei 2016 @ 23:11:42 #27
102177 fs180
ik rem voor katten
pi_162391982
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 mei 2016 22:07 schreef Broomer het volgende:

[..]

Helemaal mee eens. Gewoon geen natuurproduct. Daarom is het label "natuurlijk" ook zo'n onzin.

Mais is er ook zo een. Lijkt absoluut niet op de wilde plant waaruit het veredeld is (teosinth).
[ afbeelding ]
nee die lijken juist absoluut ongelovelijk op elkaar, dat is HET punt van evolutie :')

dit:

lijkt niet op:
  zaterdag 21 mei 2016 @ 23:14:59 #28
47122 ATuin-hek
theguyver's sidekick!
pi_162392080
quote:
7s.gif Op zaterdag 21 mei 2016 23:11 schreef fs180 het volgende:

[..]

nee die lijken juist absoluut ongelovelijk op elkaar, dat is HET punt van evolutie :')

dit:
[ afbeelding ]

lijkt niet op:
[ afbeelding ]
Jij ziet geen verschil tussen broccoli en spruitjes?
Onikaan ni ov dovah
  zaterdag 21 mei 2016 @ 23:24:11 #29
102177 fs180
ik rem voor katten
pi_162392367
Ik vermaak mij prima, ik geef blijkbaar zeldzame kennis gratis door aan eenieder die daar behoefte aan heeft, die paar clowns die de realiteit ontkennen doen daar niets aan af, dat is bnw zijnde

maar je komt steeds terug he :W

[ Bericht % gewijzigd door Dance99Vv op 22-05-2016 21:33:15 ]
pi_162396458
quote:

[..]

dit:
[ afbeelding ]

lijkt niet op:
[ afbeelding ]
Wat is volgens jou het punt van evolutie?
pi_162397764
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 mei 2016 23:24 schreef fs180 het volgende:
Ik vermaak mij prima, ik geef blijkbaar zeldzame kennis gratis door aan eenieder die daar behoefte aan heeft, die paar clowns die de realiteit ontkennen doen daar niets aan af, dat is bnw zijnde

Je kennis is incorrect. Dat jouw ego zo buiten proporties is dat je dat niet ziet (of durft toe te geven) is jammer en dodelijk voor een leuke discussie.
Wat voor opleiding heb je als ik vragen mag?
pi_162397865
quote:

[..]

Evolutie die een punt wil maken (8>

Anyway, niet relevant in deze, het gaat om een veredeling, niet om een product van evolutie.
  zondag 22 mei 2016 @ 12:25:25 #33
314582 Japie77
Alle harten naar links!
pi_162401133
quote:
0s.gif Op zondag 22 mei 2016 09:46 schreef .SP. het volgende:

[..]

Je kennis is incorrect. Dat jouw ego zo buiten proporties is dat je dat niet ziet (of durft toe te geven) is jammer en dodelijk voor een leuke discussie.
Wat voor opleiding heb je als ik vragen mag?
Dus kennis of intelligentie meet je af aan de opleiding die je gevolgd hebt?
Feyenoord!
pi_162422553
quote:
0s.gif Op zondag 22 mei 2016 12:25 schreef Japie77 het volgende:

[..]

Dus kennis of intelligentie meet je af aan de opleiding die je gevolgd hebt?
Niet intelligentie, wel de kennis van een specialistisch onderwerp.
  zondag 22 mei 2016 @ 23:20:44 #35
314582 Japie77
Alle harten naar links!
pi_162422848
quote:
0s.gif Op zondag 22 mei 2016 23:12 schreef .SP. het volgende:

[..]

Niet intelligentie, wel de kennis van een specialistisch onderwerp.
Mwah als hobbyist kan je ook enorm veel kennis van een bepaald onderwerp krijgen door er heel veel over te lezen. Ik vind de relevantie die aan studies wordt gegegeven in het huidige informatie tijdperk een beetje overdreven.
Feyenoord!
  Moderator / KerstCrewQuizWinner zondag 22 mei 2016 @ 23:26:19 #36
39237 crew  H_T
2733
pi_162423092
quote:
0s.gif Op zondag 22 mei 2016 23:20 schreef Japie77 het volgende:

[..]

Mwah als hobbyist kan je ook enorm veel kennis van een bepaald onderwerp krijgen door er heel veel over te lezen. Ik vind de relevantie die aan studies wordt gegegeven in het huidige informatie tijdperk een beetje overdreven.
Op het HBO of de universiteit leren ze je een andere denkwijze aan dan op MBO systeembeheer, om maar eens iets te noemen. Het is niet uitgesloten dat iemand met een mindere vooropleiding er evenveel vanaf weet als iemand die de universiteit heeft afgerond, maar die laatste heeft wel een papiertje om te bewijzen dat hij of zij er het een en ander van weet.
Ik ben de kleur MAGENTA
Je bent openminded, tenzij iets niet in je straatje past. Je houdt van discussiëren, maar hebt natuurlijk altijd gelijk. Als echte dierenliefhebber voer je graag kleine eendjes aan grote honden.
  zondag 22 mei 2016 @ 23:28:39 #37
102177 fs180
ik rem voor katten
pi_162423182
quote:

[..]

waar kun je mij anders nog persoonlijk op aanvallen?
pi_162423224
quote:

[..]

Niet voor studies die veel op praktische kennis leunen als plantenveredeling en (moleculair) biologie in het algemeen. Dat leer je niet allemaal uit boeken of dr. Google. Zoals als regelmatig in dit forum wordt tentoon gespreid.
  zondag 22 mei 2016 @ 23:34:02 #39
102177 fs180
ik rem voor katten
pi_162423356
vandaar dat niemand hier daar iets van snapt
pi_162423364
quote:
6s.gif Op zondag 22 mei 2016 23:28 schreef fs180 het volgende:

[..]

Och jee, waar wordt je allemaal persoonlijk aangevallen?

Hier?

quote:
0s.gif Op zaterdag 21 mei 2016 23:24 schreef fs180 het volgende:

of hier?

quote:
17s.gif Op zaterdag 21 mei 2016 23:08 schreef fs180 het volgende:
dat is leuk dat jij dat vind, biologie geeft geen fuck om jouw mening
of hier misschien?

quote:
0s.gif Op vrijdag 20 mei 2016 19:01 schreef fs180 het volgende:

of hier dan?

quote:
0s.gif Op vrijdag 20 mei 2016 21:37 schreef fs180 het volgende:

[..]

oh nee, het is steeds jij die lomp en persoonlijk mensen afzeikt, jeetje, beetje hypcriet nietwaar?
  zondag 22 mei 2016 @ 23:36:46 #41
102177 fs180
ik rem voor katten
pi_162423451
je hebt het er maar druk mee :D
pi_162423541
quote:
17s.gif Op zondag 22 mei 2016 23:36 schreef fs180 het volgende:
je hebt het er maar druk mee :D
Niet echt in dit geval, was bijzonder makkelijk te vinden.
  zondag 22 mei 2016 @ 23:40:22 #43
102177 fs180
ik rem voor katten
pi_162423559
itt tot een inhoudelijke post van jou, was jij hier niet "klaar mee" :)
pi_162423657
quote:
10s.gif Op zondag 22 mei 2016 23:40 schreef fs180 het volgende:
itt tot een inhoudelijke post van jou, was jij hier niet "klaar mee" :)
Nou nou boefje, ik dacht dat je niet van persoonlijke aanvallen hield. Hypocrietje.

Anyway, ik hebben voldoende inhoudelijke posts gegeven, maar daar wil je niet op ingaan. Is prima hoor, maar zeg dat gewoon even.
  zondag 22 mei 2016 @ 23:46:11 #45
102177 fs180
ik rem voor katten
pi_162423737
quote:
0s.gif Op zondag 22 mei 2016 23:43 schreef .SP. het volgende:

[..]

Nou nou boefje, ik dacht dat je niet van persoonlijke aanvallen hield. Hypocrietje.

Anyway, ik hebben voldoende inhoudelijke posts gegeven, maar daar wil je niet op ingaan. Is prima hoor, maar zeg dat gewoon even.
qoute het even, kunnen we het meteen inlijsten
  Moderator / KerstCrewQuizWinner zondag 22 mei 2016 @ 23:47:05 #46
39237 crew  H_T
2733
pi_162423760
quote:
6s.gif Op zondag 22 mei 2016 23:28 schreef fs180 het volgende:

[..]

Ach, er is altijd nog het punt dat het merendeel van je posts is samen te vatten als Nietes!, zonder verder een uitgebreide onderbouwing erbij, laat staan bronnen.
Ik ben de kleur MAGENTA
pi_162423804
quote:
10s.gif Op zondag 22 mei 2016 23:34 schreef fs180 het volgende:
vandaar dat niemand hier daar iets van snapt
Ik heb een PhD in biologie, jarenlang moleculair biologisch onderzoek gedaan. Wie ben jij om te zeggen dat ik er niks van snap? Ik heb je eerlijk gezegd nooit op veel inzicht kunnen betrappen, meestal ben je daar veel te kryptisch voor met je one-liners.

Buiten dat je waarschijnlijk veel te hoog van de toren blaast, is je houding ook nog eens heel irritant. Dat gedoe dat jij de enige bent die het allemaal begrijpt. Zonder ook maar iets uit te leggen.
  zondag 22 mei 2016 @ 23:49:34 #48
314582 Japie77
Alle harten naar links!
pi_162423825
quote:
0s.gif Op zondag 22 mei 2016 23:26 schreef Hawaii_Tim het volgende:

[..]

Op het HBO of de universiteit leren ze je een andere denkwijze aan dan op MBO systeembeheer, om maar eens iets te noemen. Het is niet uitgesloten dat iemand met een mindere vooropleiding er evenveel vanaf weet als iemand die de universiteit heeft afgerond, maar die laatste heeft wel een papiertje om te bewijzen dat hij of zij er het een en ander van weet.
Wat maakt het nou uit dat iemand een papiertje heeft?
Feyenoord!
  zondag 22 mei 2016 @ 23:49:58 #49
102177 fs180
ik rem voor katten
pi_162423836
quote:
0s.gif Op zondag 22 mei 2016 23:47 schreef Hawaii_Tim het volgende:

[..]

Ach, er is altijd nog het punt dat het merendeel van je posts is samen te vatten als Nietes!, zonder verder een uitgebreide onderbouwing erbij, laat staan bronnen.
waar wou je bronnen voor hebben, voor het feit dat blijkbaar niemand op mijn niveau mee kan praten en daarom steeds maar leg uit leg uit krijg? ja dit is fok, maar zelfs jij hebt google als je ooit iets boeiends wilt posten kun je zelfs doen alsof je iets weet, maakt mij dat uit joh :W

wie het hardste roept.....
  zondag 22 mei 2016 @ 23:50:24 #50
314582 Japie77
Alle harten naar links!
pi_162423844
quote:
0s.gif Op zondag 22 mei 2016 23:29 schreef .SP. het volgende:

[..]

Niet voor studies die veel op praktische kennis leunen als plantenveredeling en (moleculair) biologie in het algemeen. Dat leer je niet allemaal uit boeken of dr. Google. Zoals als regelmatig in dit forum wordt tentoon gespreid.
Dat kun je ook prima in de praktijk leren als hobbiest zijnde toch?
Feyenoord!
  Moderator / KerstCrewQuizWinner zondag 22 mei 2016 @ 23:52:05 #51
39237 crew  H_T
2733
pi_162423881
quote:
0s.gif Op zondag 22 mei 2016 23:49 schreef Japie77 het volgende:

[..]

Wat maakt het nou uit dat iemand een papiertje heeft?
Ik vind het toch wel prettig als ik geopereerd wordt door een arts met een diploma, en niet door een hobbyist die veel op internet heeft gelezen ;)

Ook mensen zonder enige kwalificaties mogen op het internet ruziën over wat dan ook, maar als puntje bij paaltje komt ben ik toch eerder geneigd degene te geloven die een relevant diploma heeft van een erkende instelling. Zeker als de oppositie nergens vermeldt welke vooropleiding hij heeft en vooral het punt duidelijk wil maken dat een opleiding alleen niet alles zegt. Voor de hand liggende conclusie: degene die dat beweert, heeft geen relevante opleiding genoten.
Ik ben de kleur MAGENTA
  zondag 22 mei 2016 @ 23:52:32 #52
102177 fs180
ik rem voor katten
pi_162423895
quote:
0s.gif Op zondag 22 mei 2016 23:49 schreef Broomer het volgende:

[..]

Ik heb een PhD in biologie, jarenlang moleculair biologisch onderzoek gedaan. Wie ben jij om te zeggen dat ik er niks van snap? Ik heb je eerlijk gezegd nooit op veel inzicht kunnen betrappen, meestal ben je daar veel te kryptisch voor met je one-liners.

Buiten dat je waarschijnlijk veel te hoog van de toren blaast, is je houding ook nog eens heel irritant. Dat gedoe dat jij de enige bent die het allemaal begrijpt. Zonder ook maar iets uit te leggen.
als het allemaal zo overduidelijk is dat ik enkel bs post dat voor jullie allemaal veels te simpel is, waarom hebben jullie er dan zo veel problemen mee

ik zal niet stellen dat jij 12 bent zonder opleiding, want dat boeit mij simpelweg niet, het gaat om wat je post, niet wat je kunt roepen te zijn of weten
  zondag 22 mei 2016 @ 23:53:02 #53
314582 Japie77
Alle harten naar links!
pi_162423912
quote:
0s.gif Op zondag 22 mei 2016 23:49 schreef Broomer het volgende:

[..]

Ik zeg niet dat je er niks van snapt hoor. Je bekijkt het gewoon vanuit een andere insteek. En imo een verkeerde insteek. Je kan nog zoveel praktische kennis hebben, maar als je een bepaald niveau van wijsheid mist dan sla je toch de plank mis.

Vergelijk het met enorm intelligente ambtenaren die enorm veel kennis van een bepaald onderwerp hebben. Als je het grote plaatje niet kan zien mbt hoe het leven in elkaar steekt mis je een heel belangrijk stuk.
Feyenoord!
  zondag 22 mei 2016 @ 23:54:14 #54
102177 fs180
ik rem voor katten
pi_162423943
quote:
0s.gif Op zondag 22 mei 2016 23:52 schreef Hawaii_Tim het volgende:

[..]

Ik vind het toch wel prettig als ik geopereerd wordt door een arts met een diploma, en niet door een hobbyist die veel op internet heeft gelezen ;)

Ook mensen zonder enige kwalificaties mogen op het internet ruziën over wat dan ook, maar als puntje bij paaltje komt ben ik toch eerder geneigd degene te geloven die een relevant diploma heeft van een erkende instelling. Zeker als de oppositie nergens vermeldt welke vooropleiding hij heeft en vooral het punt duidelijk wil maken dat een opleiding alleen niet alles zegt. Voor de hand liggende conclusie: degene die dat beweert, heeft geen relevante opleiding genoten.
met andere woorden; je kan er niet mee omgaan als hans met een blik bier meer weet van een onderwerp dan jij?
  zondag 22 mei 2016 @ 23:54:51 #55
314582 Japie77
Alle harten naar links!
pi_162423959
quote:
0s.gif Op zondag 22 mei 2016 23:52 schreef Hawaii_Tim het volgende:

[..]

In dit geval ben ik het wel met je eens. Als je specifiek het beroep van arts bekijkt en dan het onderdeel "opereren". Maar voor huisartsen gaat dat bv weer niet op imo. Die missen bv weer het stuk voeding waar ze gewoon nauwelijks iets over leren en wat van wezenlijk belang is voor de gezondheid.
Feyenoord!
pi_162423994
quote:
10s.gif Op zondag 22 mei 2016 23:49 schreef fs180 het volgende:

[..]

waar wou je bronnen voor hebben, voor het feit dat blijkbaar niemand op mijn niveau mee kan praten en daarom steeds maar leg uit leg uit krijg? ja dit is fok, maar zelfs jij hebt google als je ooit iets boeiends wilt posten kun je zelfs doen alsof je iets weet, maakt mij dat uit joh :W

Ben je serieus?
  zondag 22 mei 2016 @ 23:56:45 #57
102177 fs180
ik rem voor katten
pi_162424010
quote:
0s.gif Op zondag 22 mei 2016 23:56 schreef .SP. het volgende:

[..]

Ben je serieus?
nee, maar jij ook niet :W
pi_162424016
quote:
0s.gif Op zondag 22 mei 2016 23:50 schreef Japie77 het volgende:

[..]

Dat kun je ook prima in de praktijk leren als hobbiest zijnde toch?
Ja tuurlijk, want iedereen heeft een cat2 laboratorium of kas in huis.
pi_162424041
quote:
0s.gif Op zondag 22 mei 2016 23:56 schreef fs180 het volgende:

[..]

nee, maar jij ook niet :W
och, was het wel, maar wordt niet gewaardeerd merk ik.
  zondag 22 mei 2016 @ 23:58:12 #60
102177 fs180
ik rem voor katten
pi_162424056
nee want die komen niet in de natuur voor ;(
pi_162424081
quote:
0s.gif Op zondag 22 mei 2016 23:58 schreef fs180 het volgende:
nee want die komen niet in de natuur voor ;(
wie zijn die? Beetje context is wel zo prettig.
  Moderator / KerstCrewQuizWinner zondag 22 mei 2016 @ 23:59:29 #62
39237 crew  H_T
2733
pi_162424085
quote:
10s.gif Op zondag 22 mei 2016 23:49 schreef fs180 het volgende:

[..]

quote:
0s.gif Op vrijdag 20 mei 2016 19:00 schreef fs180 het volgende:

quote:

[..]

quote:
0s.gif Op vrijdag 20 mei 2016 21:37 schreef fs180 het volgende:

[..]

Dit bedoel ik met de samenvatting van Nietes. Je hebt een link gekregen naar de exacte tekst van het patent, waarin staat waar het patent over gaat en op welke punten de nieuwe broccoli zich onderscheidt van bestaande broccoli's, namelijk een langere steel en minder bladeren op die steel.

Als het patent onterecht zou zijn, dan moet er ergens een tekst zijn waarmee je kan aantonen dat het patent onterecht is vergeven. Je woordenboekdefinitie over wat een uitvinding is faalt daarin, want die rept met geen woord over patenten en wanneer die verleend kunnen worden. Je doet nergens een poging om je punt duidelijk te maken, behalve heel hautain (zoek maar op) roepen dat voor de rest niemand het begrijpt.
Ik ben de kleur MAGENTA
  maandag 23 mei 2016 @ 00:10:12 #63
34614 jogy
Hersenflatulent
pi_162424396
fs180, waarschijnlijk is het ijdele hoop, misschien heb ik je op een gekke wijze toch te hoog zitten want ik denk dat je meer weet dan je dus duidelijk laat blijken. Maar als we hier iets niet lijken te begrijpen kan je het dan in Godensnaam gewoon even uitleggen op een manier dat de rest ook door heeft waar je het over hebt? Dat hele cryptische gedoe is inderdaad helemaal nergens goed voor.

Dat hele ding over natuur waar je nu van over de zeik gaat bijvoorbeeld. De gangbare wijsheid wat natuur betreft is dus dat 'niet bewerkte flora of fauna' bij de natuur hoort en alles wat wel gefokt of gekweekt is op bepaalde eigenschappen daar dus niet meer bij hoort. Dus wat is jouw duidelijk omschreven argument dat bijvoorbeeld broccoli wél natuur is? Wat is jouw definitie van natuur?

Leg dit duidelijk uit en alles is oké, wees ook nog even tof en probeer het met een minimum aan kleinerende zinnen en ik blijf je grootste fan (voor wat het waard is :P ). Doe het niet en je wordt dan gewoon terecht weggezet als een troll en ook op die manier behandelt. Dus speel even mee, pretty please?
Vrijheid
  maandag 23 mei 2016 @ 00:11:07 #64
102177 fs180
ik rem voor katten
pi_162424418
dan moet je het patent maar lezen waarin geqout heb dat het enkel phenotype selectie is

wat is mijn punt?
  maandag 23 mei 2016 @ 00:13:35 #65
102177 fs180
ik rem voor katten
pi_162424468
de natuur is de realiteit waarin wij leven, ieder levend organism is onderhevig aan evolutie, selectie, hoe die selectie tot stand komt is niet van belang

mensen zijn geen uitvinding, net als tomaten geen uitvinding zijn

quote:
Field of the Invention
[0001]
The present invention relates to the field of plant breeding and the development of new plants, and more specifically, relates to the development of a new and distinct broccoli type for easier harvest. Provided is a new broccoli plant growth type, methods of making broccoli plants having this growth type and methods of harvesting this type.
quote:
Much of the breeding of modem broccoli varieties has focused on heading types, which have been bred to produce a single, large head at the plant axis, reducing the number of secondary heads, though in some regions after the harvest of the main head secondary heads are still harvested, sometimes referred to as "asparagus broccoli".
quote:
Although some broccoli plants with a moderately "raised head" (RH) have been made, these plants suffered from a range of drawbacks, especially the presence of large leaves below the head resulting in shading and yellowing of the head as well as making mechanical harvest unfeasible, yield loss due to lower head weights (probably due to the raised stalk reducing the energy available for inflorescence development) and a lack of uniform growth habit.
quote:
The term "broccoli plant" refers to broccoli plants in general [species Brassica oleracea L. convar. botrytis (L.) Alef. var. cymosa Duch.], i.e. embracing broccoli varieties, breeding lines, inbred lines, hybrids, etc.
quote:
Also, seeds for growing such plants are provided, as well as seeds obtained from crossing and/or selfing such plants, whereby the plants grown from the seeds comprise a raised head and a substantially leafless stalk. In one embodiment hybrid broccoli seeds and hybrid plants comprising a raised head and a substantially leafless stalk are provided. In another embodiment inbred broccoli seeds and plants comprising, when grown, a raised head and a substantially leafless stalk are provided.
quote:
The development of commercial broccoli hybrids involves the development of homozygous inbred parental lines through techniques well known to the art. Generally, two or more germplasm sources or gene pools are combined to develop superior hybrid plants. Desirable inbred or parent lines are developed by continuous selection, followed up with several generations of selfing until the lines are sufficiently uniform. Alternatively, anther or microspore culture (followed by chromosome doubling to produce double haploids lines, also referred to as "DH" lines) may be used followed by selection of the best breeding lines and testing progeny in various hybrid combinations.
quote:
Once the inbred lines that give the best hybrid performance have been identified, hybrid seed can be produced indefmitely, as long as the homogeneity and the homozygosity of the inbred parents is maintained. The term "inbred broccoli plant" also includes any single gene conversions of that inbred. The term "single gene converted plant" as used herein refers to those broccoli plants which are developed by a plant breeding technique called backcrossing wherein essentially all of the desired morphological and physiological characteristics of an inbred are recovered in addition to the single gene transferred from the donor parent into the inbred via the backcrossing technique.
quote:
For large scale hybrid seed production, different systems of cross pollination, based on self-incompatibility, or, alternatively, cytoplasmic male sterility (CMS), can be used. These techniques are well known in the art. Large scale increase of the hybrid parents (inbred lines) is done by self-pollination, where necessary facilitated by increasing the concentration of CO2 to overcome the self-incompatibility, or bud pollination using hand labor. Such large scale increase of inbred lines is most commonly done in a greenhouse or plastic house. This practice of parent line seed production leads to good quality seed and disease control. Inbred broccoli plants according to the invention include for example broccoli types 970192 (Fig. 4), 932779, 970249, PLH42 (Fig. 5) and 970195 and seeds or derivatives thereof Figure 3 provides a pedigree chart following the selections made in the development of 970195.
[0069]
The commercial hybrid seed is produced in the open field by inter-planting rows of the seed (female) parent and the pollinator (male) parent, where self-incompatibility or CMS of the seed parent prevents self pollination and ensures the harvesting of hybrid F1 seed, in methods well know in the art. The method for producing hybrid seed according to the invention thus involves in one embodiment the growing of rows of male and female parents having the novel growth type and the harvesting of the hybrid seeds from the female parent rows.
quote:
The lines have been continuously crossed and selected in various combinations since the 1980s. Progeny plants (F1) of each cross were selected for their phenotypic appearance for head exsertion in combination with favorable horticultural characteristics for all other important horticultural traits of head traits. The selected plants from the best families were crossed again with other selected plants from other families. Occasionally, between two crossing cycles selected plants were selfed for one or two generations (F2, F3) to obtain better uniformity of the lines.
The best plants of these lines were crossed again. This breeding procedure is known as the modified family selection, as is described in standard text books of plant breeding, i.e., Allard, R.W., Principles of Plant Breeding (1960) New York, NY, Wiley, pp 485; Simmonds, N.W., Principles of Crop Improvement (1979), London, UK, Longman, pp 408; Sneep, J. et al., (1979) Tomato Breeding (p. 135-171) in: Breeding of Vegetable Crops, Mark J. Basset, (1986, editor), The Tomato crop: a scientific basis for improvement, by Atherton, J.G. & J. Rudich (editors), Plant Breeding Perspectives (1986); Fehr, Principles of Cultivar Development―Theory and Technique (1987) New York, NY, MacMillan.
In the course of the selection program several lines showing favorable characteristics were selected which were designated as PLH, and associated with a sequence number. Surprisingly, there is little or no discernible loss in yield in the raised head type of broccoli. This is somewhat surprising given the amount of additional stalk required to attain exsertion of a heavy head from the foliage.
Only after a succession of years of crossing and selection in combination with one or two generations of selfmg was it shown that the genetic linkage that existed between head exsertion and poor horticultural and head quality characteristics could be broken.
dus sinds wanneer is planten kweken een uitvinding?

[ Bericht 49% gewijzigd door fs180 op 23-05-2016 00:37:19 ]
pi_162424812
quote:
0s.gif Op maandag 23 mei 2016 00:11 schreef fs180 het volgende:
dan moet je het patent maar lezen waarin geqout heb dat het enkel phenotype selectie is

wat is mijn punt?
Klopt selectie op een phenotype (genotype eigenlijk) dat in de natuur niet voorkomt omdat het geen evolutionair voordeel heeft. Dit geldt voor 99.999% van alle gecultiveerde gewassen die op phenotyopes geselecteerd zijn die niet van nature voorkomen.
  maandag 23 mei 2016 @ 00:40:54 #67
34614 jogy
Hersenflatulent
pi_162424958
quote:
0s.gif Op maandag 23 mei 2016 00:13 schreef fs180 het volgende:
de natuur is de realiteit waarin wij leven, ieder levend organism is onderhevig aan evolutie, selectie, hoe die selectie tot stand komt is niet van belang

[..]

[..]

[..]

[..]

[..]

[..]

[..]

[..]

[..]

Bedankt O+. En wat mij betreft ben ik het al helemaal eens qua de weerstand tegen patenten (in tegenstelling tot kweekrecht) op gewassen. Maar begrijp je enigszins het onbegrip wat betreft jouw definitie van 'natuur' omdat deze nogal uitgebreider is dan wat gangbaar is?
Vrijheid
pi_162424966
quote:
0s.gif Op zondag 22 mei 2016 23:53 schreef Japie77 het volgende:

[..]

Ik zeg niet dat je er niks van snapt hoor. Je bekijkt het gewoon vanuit een andere insteek. En imo een verkeerde insteek. Je kan nog zoveel praktische kennis hebben, maar als je een bepaald niveau van wijsheid mist dan sla je toch de plank mis.

Vergelijk het met enorm intelligente ambtenaren die enorm veel kennis van een bepaald onderwerp hebben. Als je het grote plaatje niet kan zien mbt hoe het leven in elkaar steekt mis je een heel belangrijk stuk.
Ik had het niet over jou. Ik heb hier geen problemen mee, er is altijd zo iets als beroepsblindheid, dat soort dingen.

Maar FS blijft beweren dat hij de enige is die wat van biologie afweet, terwijl hij helemaal niks waarmaakt.
  maandag 23 mei 2016 @ 00:43:10 #69
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_162424991
maar als er geen bedrijven meer op zoek gaan naar betere rassen die resistent tegen ziektes zijn en beter groeien in droge gebieden, is dat dan beter voor ons??

ik denk wel dat er een grens moet zijn aan een patent , zeg tien jaar
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_162425015
quote:
0s.gif Op maandag 23 mei 2016 00:43 schreef michaelmoore het volgende:
maar als er geen bedrijven meer op zoek gaan naar betere rassen die resistent tegen ziektes zijn en beter groeien in droge gebieden, is dat dan beter voor ons??

Dat is er ook. Ik weet alleen niet precies hoe lang. Maar het eerste RR gewas is van patent.
  maandag 23 mei 2016 @ 00:45:01 #71
323876 michaelmoore
pi_162425018
quote:
14s.gif Op zaterdag 21 mei 2016 21:35 schreef jogy het volgende:
moderne rassen bananen, die moet je ook het zaad van kopen hoor, dat krijg je ook niet gratis en anders dan neem je de oude rassen die deden het altijd goed, moet je perse de rassen hebben die veredeld zijn??

ja dan moet je dokken
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
  maandag 23 mei 2016 @ 00:45:57 #72
34614 jogy
Hersenflatulent
pi_162425029
quote:

In Nederland is/was er al een systeem die voor innovatie zorgt en ook nog op basis van toevoeging op vorige producten (op de schouders van de voorganger zeg maar). En dat wordt nu vervangen door een systeem van uitsluiting. En dat is, kort gezegd, kut.
Vrijheid
  maandag 23 mei 2016 @ 00:48:28 #73
323876 michaelmoore
pi_162425055
quote:
14s.gif Op maandag 23 mei 2016 00:45 schreef jogy het volgende:

[..]

In Nederland is/was er al een systeem die voor innovatie zorgt en ook nog op basis van toevoeging op vorige producten (op de schouders van de voorganger zeg maar). En dat wordt nu vervangen door een systeem van uitsluiting. En dat is, kort gezegd, kut.
ook met nieuwe rassen van appels zijn er altijd mensen die het patent hebben ,die rassen komen niet vanzelf aanwaaien hoor ,

en anders dan vreet je toch gewoon de oude rassen van vroeger, die kleine kut appeltjes aan die hoge fruitbomen

maar rassen die weinig water nodig hebben , dat onederzoek moet betaald worden en anders dan doe je het onderzoek toch lekker zelf
  maandag 23 mei 2016 @ 00:51:55 #74
34614 jogy
Hersenflatulent
pi_162425098
quote:
0s.gif Op maandag 23 mei 2016 00:48 schreef michaelmoore het volgende:

[..]

ook met nieuwe rassen van appels zijn er altijd mensen die het patent hebben ,die rassen komen niet vanzelf aanwaaien hoor ,

en anders dan vreet je toch gewoon de oude rassen van vroeger, die kleine kut appeltjes aan die hoge fruitbomen

maar rassen die weinig water nodig hebben , dat onederzoek moet betaald worden en anders dan doe je het onderzoek toch lekker zelf
Kweekrecht =/= patentrecht waar kweekrecht wat mij betreft superieur is. Dat is het hele punt.
Vrijheid
  maandag 23 mei 2016 @ 00:59:22 #75
34614 jogy
Hersenflatulent
pi_162425209
Ik zal het anders zeggen. Wereldwijd zal patent op groente/fruit normaal zijn. In Nederland niet. Nederland heeft ook bewezen dat kweekrecht heel goed werkt en kwekers er blij mee zijn. Waarschijnlijk omdat het innovatie bevordert. Dat de rest van de wereld patenten op groente/fruit legt moeten ze zelf weten (liever niet maar ja) maar laat Nederland het kweekrecht behouden. Zoiets.
Vrijheid
  maandag 23 mei 2016 @ 01:27:21 #76
34614 jogy
Hersenflatulent
pi_162425496
En Micheal Moore zou lyrisch zijn over kwekersrecht. Dat je het wel even weet.
Vrijheid
  maandag 23 mei 2016 @ 01:37:30 #77
102177 fs180
ik rem voor katten
pi_162425586
quote:

hoe zie jij die zoektoch?
  maandag 23 mei 2016 @ 01:38:25 #78
102177 fs180
ik rem voor katten
pi_162425592
quote:
17s.gif Op maandag 23 mei 2016 00:40 schreef jogy het volgende:

[..]

Bedankt O+. En wat mij betreft ben ik het al helemaal eens qua de weerstand tegen patenten (in tegenstelling tot kweekrecht) op gewassen. Maar begrijp je enigszins het onbegrip wat betreft jouw definitie van 'natuur' omdat deze nogal uitgebreider is dan wat gangbaar is?
voor een fan altijd O+

wat is anders de natuur en wat niet, waar is de grens?
  maandag 23 mei 2016 @ 01:39:11 #79
102177 fs180
ik rem voor katten
pi_162425599
quote:
14s.gif Op maandag 23 mei 2016 00:45 schreef jogy het volgende:

[..]

duidelijk
pi_162426155
http://kfolta.blogspot.co(...)oia-request.html?m=1

Dit is toch van de gekke. Gewoon harassment met FOIA (freedom of information act). Beetje vissen.
pi_162426255
quote:
0s.gif Op maandag 23 mei 2016 00:13 schreef fs180 het volgende:

[..]

[..]

[..]

[..]

[..]

[..]

[..]

[..]

[..]

Niemand zegt toch dat er geen evolutie is in de humane wereld?

Maar goed, je kan het begrip natuur herdefinieren wat je wil, ik denk dat de meeste mensen een stad niet als natuur zien. Dit lijkt me een meer geacepteerde definitie, maar als fellow FOKkers het daar niet mee eens zijn, laat het weten.

"dat wat de mens om zich heen ziet als niet door hem gewijzigd: wandelen in de vrije natuur"
- See more at: http://www.vandale.nl/opz(...)lang=nn#.V0J00xMrLnA

http://www.vandale.nl/opz(...)lang=nn#.V0J00xMrLnA

Dat betekent niet dat biologie of evolutie geen rol speelt in de humane wereld -- niemand heeft dat volgens mij gezegd.

Niet dat ik het begrip natuur perfect vind - verre van dat. Maar je kan niet het begrip herdefinieren zoals je dat zelf beter vind, en dan zeggen dat niemand biologie begrijpt omdat datgene wat ze zeggen onzin is volgens jouw definitie.
pi_162426300
quote:
3s.gif Op maandag 23 mei 2016 00:51 schreef jogy het volgende:

[..]

Kweekrecht =/= patentrecht waar kweekrecht wat mij betreft superieur is. Dat is het hele punt.
Ik zeg niet dat patenten ideaal zijn, maar kweekrecht zeker ook niet. En vooral niet als je, voor toelating tot de markt, allerlei tests eist, zoals bij GMOs het geval is. Dan moet er ook een mogelijkheid zijn daar geld terug te verdienen, en dat wordt veel te makkelijk omzeilt in het kweek recht. Er moet een soort licentie systeem zijn. Anders ben je juist de innovaties die grote investeringen vergen, aan het belemmeren.
  maandag 23 mei 2016 @ 08:14:59 #83
323876 michaelmoore
pi_162426795
quote:
3s.gif Op maandag 23 mei 2016 00:51 schreef jogy het volgende:

[..]

patent is patent

of het nu een nieuwe maissoort is of een nieuwe verbrandingsmotor

als het een goede uitvinding is dan betaalt men de meerwaarde wel en anders neem je toch gewoon de oude rassen?

Heeft men die jaren onderzoek en inspanning dan voor niets gedaan >??
Dan stopt de verdere innovatie
terwijl die juist op het gebied van voedsel reuze belangrijk is

trouwens Apple is ook een innovatieve organisatie met patenten , alleen de nieuwe rassen worden vaak gebruikt in schaarste gebieden
  maandag 23 mei 2016 @ 12:25:18 #84
314582 Japie77
Alle harten naar links!
pi_162431362
quote:
0s.gif Op maandag 23 mei 2016 00:48 schreef michaelmoore het volgende:

[..]

En als die zaden van die oude rassen (wat trouwens echt niet allemaal kut is, verre van zelfs) nou nergens meer te krijgen zijn? En iedereen dus de zaden moet kopen bij multinationals als Monsanto?
Feyenoord!
  maandag 23 mei 2016 @ 12:50:13 #85
323876 michaelmoore
pi_162432058
quote:
0s.gif Op maandag 23 mei 2016 12:25 schreef Japie77 het volgende:

[..]

En als die zaden van die oude rassen (wat trouwens echt niet allemaal kut is, verre van zelfs) nou nergens meer te krijgen zijn? En iedereen dus de zaden moet kopen bij multinationals als Monsanto?
nee hoor dat is onzin

zaden zijn altijd te vinden en anders gebruik je de oude planten maar, van een plant kun je miljoenen zaden af halen

Het is alleen verboden om zelf zaden te oogsten van nieuwe rassen
pi_162433275
quote:
0s.gif Op maandag 23 mei 2016 12:50 schreef michaelmoore het volgende:

[..]

nee hoor dat is onzin

zaden zijn altijd te vinden en anders gebruik je de oude planten maar, van een plant kun je miljoenen zaden af halen

Zaden oogsten is geen enkel probleem, deze weer verkopen mag niet.
  maandag 23 mei 2016 @ 13:27:58 #87
323876 michaelmoore
pi_162433286
quote:
0s.gif Op maandag 23 mei 2016 13:27 schreef .SP. het volgende:

[..]

Zaden oogsten is geen enkel probleem, deze weer verkopen mag niet.
klopt

gebruiken om zelf te zaaien ook niet, die moet je kopen

alleen patentloze zaden mag je mee doen wat je wilt
  maandag 23 mei 2016 @ 13:29:14 #88
314582 Japie77
Alle harten naar links!
pi_162433319
quote:
0s.gif Op maandag 23 mei 2016 12:50 schreef michaelmoore het volgende:

[..]

nee hoor dat is onzin

Dat is absoluut niet waar. Er zijn oude rassen waar nauwelijks nog zaden van te vinden zijn. Een bedrijf als Monsanto probeert de voedselindustrie op deze manier onder controle te krijgen.

En het is natuurlijk absoluut belachelijk dat als je een plant kweekt je daar de zaden niet vanaf zou mogen halen. Dat kan zo in een film. Dat je in je moestuin bezig bent en dan opgepakt word voor het gebruik van gepatenteerde zaden. Daar zie je de waanzin niet van in?
Feyenoord!
pi_162433385
quote:
0s.gif Op maandag 23 mei 2016 13:29 schreef Japie77 het volgende:

[..]

Dat is absoluut niet waar. Er zijn oude rassen waar nauwelijks nog zaden van te vinden zijn. Een bedrijf als Monsanto probeert de voedselindustrie op deze manier onder controle te krijgen.

En het is natuurlijk absoluut belachelijk dat als je een plant kweekt je daar de zaden niet vanaf zou mogen halen. Dat kan zo in een film. Dat je in je moestuin bezig bent en dan opgepakt word voor het gebruik van gepatenteerde zaden. Daar zie je de waanzin niet van in?
WTF heeft Monsanto met oude rassen te maken? Gaan hun geheim agenten op pad om landras zaden te verbranden?

Snap je niet dat het hebben van zo veel mogelijk genetische varieteit (als bron van gewenste eigenschappen) ook in het voordeel van Monsanto is?
pi_162433430
quote:
0s.gif Op maandag 23 mei 2016 13:27 schreef michaelmoore het volgende:

[..]

klopt

gebruiken om zelf te zaaien ook niet, die moet je kopen

alleen patentloze zaden mag je mee doen wat je wilt
In het geval van hybride varieteiten (en dat zijn de meeste) zijn de nakomelingen toch meestal inferieur aan de gekochte zaden. Een slim geval van bescherming van je zaadmateriaal als producent (wat al decennia lang gebruikt wordt door niet alleen Monsanto trouwens...).
  maandag 23 mei 2016 @ 13:36:47 #91
34614 jogy
Hersenflatulent
pi_162433490
quote:
1s.gif Op maandag 23 mei 2016 05:52 schreef Broomer het volgende:

[..]

Ik zeg niet dat patenten ideaal zijn, maar kweekrecht zeker ook niet. En vooral niet als je, voor toelating tot de markt, allerlei tests eist, zoals bij GMOs het geval is. Dan moet er ook een mogelijkheid zijn daar geld terug te verdienen, en dat wordt veel te makkelijk omzeilt in het kweek recht. Er moet een soort licentie systeem zijn. Anders ben je juist de innovaties die grote investeringen vergen, aan het belemmeren.
Wat GMO zaden betreft geldt het hele kweekrecht toch niet? Die kunnen alles patenteren wat ze willen. Dit gaat nu over de traditionele manier van veredelen. En nogmaals, je hebt het nu over een bijna theoretische manieren van omzeilen van kweekrecht wat dus in alle tijd dat het in Nederland ingesteld was zodanig weinig is gebeurd dat het een non-issue blijkt te zijn. Het heeft 60 jaar aan historie en kwekers die er goed geld in hebben verdient. praktijk tegenover theorie.
Vrijheid
  maandag 23 mei 2016 @ 13:40:19 #92
314582 Japie77
Alle harten naar links!
pi_162433584
quote:
0s.gif Op maandag 23 mei 2016 13:31 schreef .SP. het volgende:

[..]

WTF heeft Monsanto met oude rassen te maken? Gaan hun geheim agenten op pad om landras zaden te verbranden?

Snap je niet dat het hebben van zo veel mogelijk genetische varieteit (als bron van gewenste eigenschappen) ook in het voordeel van Monsanto is?
Geef nou eens antwoord op mijn vraag. Vind jij die situatie die ik schets wenselijk? Btw maak ik geen link tussen Monsanto en oude rassen.
Feyenoord!
pi_162433694
quote:
0s.gif Op maandag 23 mei 2016 13:40 schreef Japie77 het volgende:

[..]

Geef nou eens antwoord op mijn vraag. Vind jij die situatie die ik schets wenselijk? Btw maak ik geen link tussen Monsanto en oude rassen.
Heb ik al gedaan, het is niet waar dat je geen zaden van gepatenteerde planten mag halen.
En die link maak je zelf tussen Monsanto en te weinig oude zaden:

quote:

[..]

maandag 23 mei 2016 @ 13:46:10 #94
314582 Japie77
Alle harten naar links!
pi_162433740
quote:
0s.gif Op maandag 23 mei 2016 13:44 schreef .SP. het volgende:

[..]

Heb ik al gedaan, het is niet waar dat je geen zaden van gepatenteerde planten mag halen.
En die link maak je zelf tussen Monsanto en te weinig oude zaden:

[..]

Why Does Monsanto Sue Farmers Who Save Seeds?
Monsanto patents many of the seed varieties we develop. Patents are necessary to ensure that we are paid for our products and for all the investments we put into developing these products. This is one of the basic reasons for patents. A more important reason is to help foster innovation. Without the protection of patents there would be little incentive for privately-owned companies to pursue and re-invest in innovation. Monsanto invests more than $2.6 million per day in research and development that ultimately benefits farmers and consumers. Without the protection of patents, this would not be possible.

http://www.monsanto.com/n(...)-who-save-seeds.aspx
Feyenoord!
  maandag 23 mei 2016 @ 13:47:31 #95
34614 jogy
Hersenflatulent
pi_162433780
quote:
0s.gif Op maandag 23 mei 2016 01:38 schreef fs180 het volgende:

[..]

voor een fan altijd O+
8-).

quote:
wat is anders de natuur en wat niet, waar is de grens?
Tja, de grens in de volksmond is dus gecultiveerde planten zijn geen natuur. Ze zijn wel echt en deel van de realiteit maar ondanks alle eigenschappen dat ze 'natuurlijk' maakt (energie van de zon, voeding van de bodem en water) is het geen onderdeel meer van diezelfde natuur waar het uit voortkomt. Misschien ook omdat de mensheid zichzelf graag 'boven de natuur' wil stellen. (arrogant als dat eigenlijk is). Maar volgens mij is het eerder een filosofische discussie als je die richting op gaat :P.
Vrijheid
pi_162433826
quote:
0s.gif Op maandag 23 mei 2016 13:46 schreef Japie77 het volgende:

[..]

Why Does Monsanto Sue Farmers Who Save Seeds?
Monsanto patents many of the seed varieties we develop. Patents are necessary to ensure that we are paid for our products and for all the investments we put into developing these products. This is one of the basic reasons for patents. A more important reason is to help foster innovation. Without the protection of patents there would be little incentive for privately-owned companies to pursue and re-invest in innovation. Monsanto invests more than $2.6 million per day in research and development that ultimately benefits farmers and consumers. Without the protection of patents, this would not be possible.

http://www.monsanto.com/n(...)-who-save-seeds.aspx
Er staat nog steeds niet dat je geen zaden van je plant mag halen.
  maandag 23 mei 2016 @ 13:54:44 #97
314582 Japie77
Alle harten naar links!
pi_162433981
quote:
0s.gif Op maandag 23 mei 2016 13:48 schreef .SP. het volgende:

[..]

Is het nou zo moeilijk om een keer iets toe te geven? Er staat letterlijk dat Monsanto boeren die zaden bewaren (die dus van de plant afhalen) voor de rechter sleept.......
Feyenoord!
pi_162434232
quote:
0s.gif Op maandag 23 mei 2016 13:54 schreef Japie77 het volgende:

[..]

Is het nou zo moeilijk om een keer iets toe te geven? Er staat letterlijk dat Monsanto boeren die zaden bewaren (die dus van de plant afhalen) voor de rechter sleept.......
Nee, er staat dat boeren die geoogste zaden planten voor de rechter gesleept worden, een aardig verschil.
  maandag 23 mei 2016 @ 14:03:56 #99
323876 michaelmoore
pi_162434289
quote:

[..]

recente rassen daar zijn zaad meer dan genoeg van
gewoon de vruchten alten rijpen

het graan en mais of tarwe is zaad , net als de aardappels
  maandag 23 mei 2016 @ 14:05:11 #100
323876 michaelmoore
pi_162434325
quote:
0s.gif Op maandag 23 mei 2016 13:54 schreef Japie77 het volgende:

[..]

klopt

van de montsanto gepatenteerde planten
  maandag 23 mei 2016 @ 14:05:32 #101
323876 michaelmoore
pi_162434337
quote:
0s.gif Op maandag 23 mei 2016 14:02 schreef .SP. het volgende:

[..]

Nee, er staat dat boeren die geoogste zaden planten voor de rechter gesleept worden, een aardig verschil.
klopt
  maandag 23 mei 2016 @ 14:11:38 #102
34614 jogy
Hersenflatulent
pi_162434517
quote:
0s.gif Op maandag 23 mei 2016 13:48 schreef .SP. het volgende:

[..]

Ja je mag die zaden eraf halen maar nooit meer gebruiken. Je mag er wel een mooi kunstwerk van maken, of ze in je matras stoppen of aan de muur plakken, dat dan weer wel.

Anyway, aan de ene kant ietwat 'evil achtig' maar hoofdzakelijk een gevalletje van 'lezen wat je ondertekend' want die boeren hebben een contract getekend waarin staat dat ze dat dus niet gaan doen. Maar wel zonde eigenlijk. Die zaden zijn gewoon nog goed te gebruiken.
Vrijheid
pi_162434563
quote:
10s.gif Op maandag 23 mei 2016 14:11 schreef jogy het volgende:

[..]

Ja je mag die zaden eraf halen maar nooit meer gebruiken. Je mag er wel een mooi kunstwerk van maken, of ze in je matras stoppen of aan de muur plakken, dat dan weer wel.

Anyway, aan de ene kant ietwat 'evil achtig' maar hoofdzakelijk een gevalletje van 'lezen wat je ondertekend' want die boeren hebben een contract getekend waarin staat dat ze dat dus niet gaan doen. Maar wel zonde eigenlijk. Die zaden zijn gewoon nog goed te gebruiken.
Zonde? De zaden zijn in 9 van de 10 gevallen de dingen die je juist wil oogsten om te verkopen!
  maandag 23 mei 2016 @ 14:19:20 #104
314582 Japie77
Alle harten naar links!
pi_162434735
quote:
0s.gif Op maandag 23 mei 2016 14:02 schreef .SP. het volgende:

[..]

Dan kan jij dus blijkbaar geen engels. Save is bewaren.

Maar goed, jij vindt die situatie dus prima?
Feyenoord!
pi_162434930
quote:
0s.gif Op maandag 23 mei 2016 14:19 schreef Japie77 het volgende:

[..]

Dan kan jij dus blijkbaar geen engels. Save is bewaren.

Maar goed, jij vindt die situatie dus prima?
Zucht, even stap voor stap aan het handje meenemen.

Zoals gezegd voor 9 van de 10 producten zijn de zaden het spul dat je oogst, ok?
Een boer wil die herplanten dus wat moet hij doen? Hij moet eerst zaden bewaren (SAVE) en niet verkopen. Ok?
Dan wachten tot het nieuwe seizoen begint en ze dan planten. Ok?

Zoals in jouw eigenste link staat: ".....that they will not save and replant seeds produced from the seed they...."

Duidelijk?
  maandag 23 mei 2016 @ 14:28:08 #106
34614 jogy
Hersenflatulent
pi_162434993
quote:
0s.gif Op maandag 23 mei 2016 14:13 schreef .SP. het volgende:

[..]

Zonde? De zaden zijn in 9 van de 10 gevallen de dingen die je juist wil oogsten om te verkopen!
Ach, kak, inderdaad :'). De zaden zijn (onderdeel van het) product. Dan moet die boeren maar gewoon niet huilen en een andere leverancier zoeken. En dan mag de rest van de wereld ervoor blijven zorgen dat de keuze in leveranciers altijd open blijft.
Vrijheid
  maandag 23 mei 2016 @ 14:28:30 #107
323876 michaelmoore
pi_162435004
quote:
10s.gif Op maandag 23 mei 2016 14:11 schreef jogy het volgende:

[..]

mais of haver of tarwe is zaad, dus het wordt opgegeten , prima dus

en als er een nieuwe schimmel of torretje in komt en een plaag wordt dan gaat Monsanto een resistente soort zoeken
pi_162435036
quote:
11s.gif Op maandag 23 mei 2016 14:28 schreef jogy het volgende:

[..]

Ach, kak, inderdaad :'). De zaden zijn (onderdeel van het) product. Dan moet die boeren maar gewoon niet huilen en een andere leverancier zoeken. En dan mag de rest van de wereld ervoor blijven zorgen dat de keuze in leveranciers altijd open blijft.
Precies, boeren moeten zelf bepalen of de mogelijk hogere opbrengst van de monsanto-zaden opweegt tegen de spelregels die erbij komen.
  maandag 23 mei 2016 @ 15:16:21 #109
323876 michaelmoore
pi_162436184
quote:
0s.gif Op maandag 23 mei 2016 14:29 schreef .SP. het volgende:

[..]

Precies, boeren moeten zelf bepalen of de mogelijk hogere opbrengst van de monsanto-zaden opweegt tegen de spelregels die erbij komen.
juist het is gewoon een afweging of het Monsanto product een meerwaarde heeft in opbrengst

Als dat niet zo is dan kan men gewoon verder gaan met het zaaien van het geteelde ras van vorig jaar , dat kost niets extra is dus gratis

Haalt hij die extra investering er niet uit dan zou ik die zaden niet kopen, probleem is dat boeren niets willen betalen voor onderzoek
  maandag 23 mei 2016 @ 15:30:48 #110
34614 jogy
Hersenflatulent
pi_162436496
Vrijheid
  maandag 23 mei 2016 @ 16:25:13 #111
314582 Japie77
Alle harten naar links!
pi_162437873
quote:
0s.gif Op maandag 23 mei 2016 14:26 schreef .SP. het volgende:

[..]

Zucht, even stap voor stap aan het handje meenemen.

Zoals gezegd voor 9 van de 10 producten zijn de zaden het spul dat je oogst, ok?
Een boer wil die herplanten dus wat moet hij doen? Hij moet eerst zaden bewaren (SAVE) en niet verkopen. Ok?
Dan wachten tot het nieuwe seizoen begint en ze dan planten. Ok?

Zoals in jouw eigenste link staat: ".....that they will not save and replant seeds produced from the seed they...."

Duidelijk?
En dat is niet proberen om de voedselindustrie te domineren en controleren?

Laat ik even een woordje gebruiken wat jij constant doet hier. Downplayen. Of je wilt het niet zien of je loopt gewoon te trollen. Which is it?

The agricultural giant Monsanto has sued hundreds of small farmers in the United States in recent years in attempts to protect its patent rights on genetically engineered seeds that it produces and sells, a new report said on Tuesday.

The study, produced jointly by the Center for Food Safety and the Save Our Seeds campaigning groups, has outlined what it says is a concerted effort by the multinational to dominate the seeds industry in the US and prevent farmers from replanting crops they have produced from Monsanto seeds.

"Corporations did not create seeds and many are challenging the existing patent system that allows private companies to assert ownership over a resource that is vital to survival and that historically has been in the public domain," said Debbie Barker, an expert with SOS and one of the report's co-authors. Another co-author, CFS legal expert George Kimbrell, said victory in the Bowman case could help shift that balance of power back to farmers. "The great weight of history and the law is on the side of Mr Bowman and farmers in general," he said.

http://www.theguardian.co(...)farmers-seed-patents
Feyenoord!
  maandag 23 mei 2016 @ 16:26:14 #112
102177 fs180
ik rem voor katten
pi_162437904
quote:
0s.gif Op maandag 23 mei 2016 05:18 schreef Broomer het volgende:
ziet als niet door hem gewijzigd
als we van dale als authoriteit op dit gebied nemen: ziet als niet door hem gewijzigd
spreekt duidelijk niet over een feitelijke situatie; iedere stad is gemaakt door de mens, ieder park is ontworpen en bebouwd middels pvda subsidie, DAT is natuur?
sorry maar geef zelf maar een betere definitie, een die daadwerkelijk de eigenschappen van een definitie heeft, kaders ed
en ja als een definitie niet werkt vervang je die, evolutie juhweetz :D
  maandag 23 mei 2016 @ 16:26:47 #113
314582 Japie77
Alle harten naar links!
pi_162437922
quote:
0s.gif Op maandag 23 mei 2016 14:29 schreef .SP. het volgende:

[..]

Spelregels? Iets "bezitten" wat uit de natuur komt?

Edit: rustig aan.

[ Bericht 4% gewijzigd door jogy op 23-05-2016 19:15:11 ]
Feyenoord!
  maandag 23 mei 2016 @ 16:28:59 #114
102177 fs180
ik rem voor katten
pi_162437976
quote:
1s.gif Op maandag 23 mei 2016 05:52 schreef Broomer het volgende:

[..]

buiten dat die toch geen eu toestemming hebben, kun je prima beargumenteren dat gmo wel een uitvinding is (je moet wel als je rechtzaken wilt winnen) dus dat is geen eens een probleem, en als er uiteindelijk geen geld mee te verdienen valt,, nou en, daar ben je ondernemer voor toch? :')
  maandag 23 mei 2016 @ 16:31:22 #115
102177 fs180
ik rem voor katten
pi_162438015
quote:
0s.gif Op maandag 23 mei 2016 15:16 schreef michaelmoore het volgende:

Als dat niet zo is dan kan men gewoon verder gaan met het zaaien van het geteelde ras van vorig jaar , dat kost niets extra is dus gratis

ja, ALS er nog wat groeit met een laag gif in je landbouwgrond
  maandag 23 mei 2016 @ 16:34:30 #116
314582 Japie77
Alle harten naar links!
pi_162438090
Where is the justice? Since 1997, Monsanto has filed 145 lawsuits, or on average about 9 lawsuits every year for 16 straight years, against farmers who have “improperly reused their patented seeds.”

The biotech giant hasn’t lost a single case, either. Not one. This includes when farmers tried to sue Monsanto over cross-pollination of their organic crops with GMO seed. For example, a federal court dismissed one of those cases, saying that it couldn’t protect Monsanto against unfair lawsuits should they side in the farmers’ favor.

What about unfair business practices? What about 92% of people saying they want their food labeled if it contains genetically modified ingredients? What about the right of farmers to grow food from seed that hasn’t been altered to turn it into a DNA freak show?

The lawsuit representing over 300,000 farmers who wanted the right to grow organic food was also dismissed on the grounds that the plaintiffs had been sued by Monsanto! The judge said the farmers’ reasons for suing the biotech giant were ‘unsubstantiated.’ When Monsanto released a statement to the press, they said the plaintiffs had:

“overstate[d] the magnitude of [Monsanto’s] patent enforcement,” noting that Monsanto’s average of roughly 13 lawsuits per year “is hardly significant when compared to the number of farms in the United States, approximately 2 million.”
Read: Farmers Issue Lawsuit Against Monsanto over Widespread Genetic Manipulation

If these facts are representative of a country that has utterly lost its governing bodies to thieves and murderers, then I don’t know what it will take to recover our food supply.

Monsanto was given a foot in the door back in 1930 with the Plant Patent Act. Patents – whether on new plants or biotech traits – allow the creator of the technology the opportunity to commercialize their innovation and to obtain a return on their investment of time and money.

And while plant patents aren’t all bad, Monsanto and biotech have turned Mother Nature on her head. Seed patents to this extent should never have been allowed to happen. Monsanto isn’t even protecting their ‘intellectual’ property any more, they are grossly infringing on farmers’ rights to grow good food.

Our courts are even telling organic farmers they have to rely on Monsanto’s assurances on the company’s website that it will not sue them so long as the mix of GMO to non-GMO is very slight, but what if they don’t want a mix at all? Monsanto can’t control wind, rain, pollinating insects, and cross-contamination carried out by nature for neighboring farms.

All Monsanto politicians and Supreme Court justices need to fired – immediately. They are no longer ‘for the people’, if they ever were.

http://naturalsociety.com(...)ars-gmos-never-lost/
Feyenoord!
  maandag 23 mei 2016 @ 16:37:24 #117
102177 fs180
ik rem voor katten
pi_162438154
quote:
17s.gif Op maandag 23 mei 2016 13:47 schreef jogy het volgende:

[..]

8-).

[..]

Tja, de grens in de volksmond is dus gecultiveerde planten zijn geen natuur. Ze zijn wel echt en deel van de realiteit maar ondanks alle eigenschappen dat ze 'natuurlijk' maakt (energie van de zon, voeding van de bodem en water) is het geen onderdeel meer van diezelfde natuur waar het uit voortkomt. Misschien ook omdat de mensheid zichzelf graag 'boven de natuur' wil stellen. (arrogant als dat eigenlijk is). Maar volgens mij is het eerder een filosofische discussie als je die richting op gaat :P.
maar dit is geen r&p dit was een mogelijk wetenschappelijk topic, dan mag je best een passende definitie gebruiken
of beter eigelijk; niet gebruiken, in de bioligie heeft niemand het over 'de natuur' of 'rassen' dat doen mensen die het niet over biologie hebben
plus dat dit nu een onwerkbare definitie geworden is die geen betekenis meer heeft, niets wat nu natuurlijk is is zoals het ooit was
terrorisme is ook natuurlijk
  maandag 23 mei 2016 @ 16:38:13 #118
102177 fs180
ik rem voor katten
pi_162438172
quote:
0s.gif Op maandag 23 mei 2016 14:03 schreef michaelmoore het volgende:

[..]

recente rassen daar zijn zaad meer dan genoeg van
gewoon de vruchten alten rijpen

het graan en mais of tarwe is zaad , net als de aardappels
zo werkt het niet helemaal tho
  maandag 23 mei 2016 @ 16:44:59 #119
34614 jogy
Hersenflatulent
pi_162438342
quote:
0s.gif Op maandag 23 mei 2016 16:37 schreef fs180 het volgende:

[..]

maar dit is geen r&p dit was een mogelijk wetenschappelijk topic, dan mag je best een passende definitie gebruiken
of beter eigelijk; niet gebruiken, in de bioligie heeft niemand het over 'de natuur' of 'rassen' dat doen mensen die het niet over biologie hebben
plus dat dit nu een onwerkbare definitie geworden is die geen betekenis meer heeft, niets wat nu natuurlijk is is zoals het ooit was
terrorisme is ook natuurlijk
Dat is de kern van dit probleem ja. De nominale definitie en de wetenschappelijke definitie. Dat gezeik heb je in elk vakgebied volgens mij. De nieuwerwetse toren van Babylon.
Vrijheid
  maandag 23 mei 2016 @ 16:51:55 #120
323876 michaelmoore
pi_162438504
quote:
6s.gif Op maandag 23 mei 2016 16:31 schreef fs180 het volgende:

[..]

ja, ALS er nog wat groeit met een laag gif in je landbouwgrond
jawel

is een selectief gif he. het is geen DDT ofzo

en niemand MOET het gebruiken
  maandag 23 mei 2016 @ 16:56:57 #121
323876 michaelmoore
pi_162438641
quote:
0s.gif Op maandag 23 mei 2016 16:38 schreef fs180 het volgende:

[..]

zo werkt het niet helemaal tho
ja zo werkt het wel uit de vrucht komt het zaad
pi_162440871
quote:
0s.gif Op maandag 23 mei 2016 16:25 schreef Japie77 het volgende:

[..]

En dat is niet proberen om de voedselindustrie te domineren en controleren?

Laat ik even een woordje gebruiken wat jij constant doet hier. Downplayen. Of je wilt het niet zien of je loopt gewoon te trollen. Which is it?

The agricultural giant Monsanto has sued hundreds of small farmers in the United States in recent years in attempts to protect its patent rights on genetically engineered seeds that it produces and sells, a new report said on Tuesday.

The study, produced jointly by the Center for Food Safety and the Save Our Seeds campaigning groups, has outlined what it says is a concerted effort by the multinational to dominate the seeds industry in the US and prevent farmers from replanting crops they have produced from Monsanto seeds.

"Corporations did not create seeds and many are challenging the existing patent system that allows private companies to assert ownership over a resource that is vital to survival and that historically has been in the public domain," said Debbie Barker, an expert with SOS and one of the report's co-authors. Another co-author, CFS legal expert George Kimbrell, said victory in the Bowman case could help shift that balance of power back to farmers. "The great weight of history and the law is on the side of Mr Bowman and farmers in general," he said.

http://www.theguardian.co(...)farmers-seed-patents
Och och, wat ben je weer overduidelijk de de boel aan het afleiden. Geef eerst maar eens toe dat ik gelijk had en jouw opmerking dat mijn Engels niet goed is terugnemen.
  maandag 23 mei 2016 @ 18:55:37 #123
102177 fs180
ik rem voor katten
pi_162441595
quote:
0s.gif Op maandag 23 mei 2016 16:51 schreef michaelmoore het volgende:

[..]

jawel

is een selectief gif he. het is geen DDT ofzo

en niemand MOET het gebruiken
selectief als in maakt alles tot behalve gmo, maar dat heb je niet want patent, dus de vraag is wat je dan neer gaat zetten, en niet dood gaat in de grond waar nog steeds gif in zit?
  maandag 23 mei 2016 @ 18:56:57 #124
102177 fs180
ik rem voor katten
pi_162441635
quote:
0s.gif Op maandag 23 mei 2016 16:56 schreef michaelmoore het volgende:

[..]

ja zo werkt het wel uit de vrucht komt het zaad
denk pitloze druiven
  maandag 23 mei 2016 @ 19:19:49 #125
34614 jogy
Hersenflatulent
pi_162442256
ATuin-hek en fs180: lief doen tegen elkaar.
Vrijheid
  maandag 23 mei 2016 @ 19:32:23 #126
323876 michaelmoore
pi_162442641
quote:
0s.gif Op maandag 23 mei 2016 18:55 schreef fs180 het volgende:

[..]

selectief als in maakt alles tot behalve gmo, maar dat heb je niet want patent, dus de vraag is wat je dan neer gaat zetten, en niet dood gaat in de grond waar nog steeds gif in zit?
si afbreekbaar, gif zit niet in de grond
  maandag 23 mei 2016 @ 19:35:24 #127
102177 fs180
ik rem voor katten
pi_162442722
quote:
0s.gif Op maandag 23 mei 2016 19:32 schreef michaelmoore het volgende:

[..]

si afbreekbaar, gif zit niet in de grond
het zit zelfs in mensen
  maandag 23 mei 2016 @ 19:46:25 #128
323876 michaelmoore
pi_162443014
quote:
7s.gif Op maandag 23 mei 2016 18:56 schreef fs180 het volgende:

[..]

denk pitloze druiven
zijn nooit 100% pitloos
  maandag 23 mei 2016 @ 19:46:41 #129
323876 michaelmoore
pi_162443020
quote:
7s.gif Op maandag 23 mei 2016 19:35 schreef fs180 het volgende:

[..]

het zit zelfs in mensen
dat is DDT
  maandag 23 mei 2016 @ 19:57:45 #130
102177 fs180
ik rem voor katten
pi_162443385
quote:
0s.gif Op maandag 23 mei 2016 19:46 schreef michaelmoore het volgende:

[..]

dat is DDT
van 73 nog? zo zo
  maandag 23 mei 2016 @ 19:58:15 #131
102177 fs180
ik rem voor katten
pi_162443403
quote:
0s.gif Op maandag 23 mei 2016 19:46 schreef michaelmoore het volgende:

[..]

zijn nooit 100% pitloos
denk je niet dat het pitloze een genetische eigenschap is?
  maandag 23 mei 2016 @ 20:08:40 #132
323876 michaelmoore
pi_162443754
quote:
10s.gif Op maandag 23 mei 2016 19:57 schreef fs180 het volgende:

[..]

van 73 nog? zo zo
ja dat gaat nooit meer uit het systeem
  maandag 23 mei 2016 @ 20:10:23 #133
323876 michaelmoore
pi_162443796
quote:
7s.gif Op maandag 23 mei 2016 19:58 schreef fs180 het volgende:

[..]

http://vorige.nrc.nl/krant/article1794329.ece

quote:
Truc of manipulatie is het niet, zegt onderzoeker Anton van der Linden van de Wageningen Universiteit. „

Die druiven zijn spontaan ontstaan.
Sommige hebben vier pitten, andere drie, ook nul komt voor.
.Die missen de aanleg om zaden te vormen.”
http://www.willemwever.nl(...)k-je-pitloze-druiven
quote:
De Sultana druif is de enige natuurlijke pitloze druif.
Alle andere soorten pitloze druiven zijn een kruising tussen de Sultana druif en een druif met pit.
De druiven worden gekruist bij een veredelingsbedrijf. Dit is een bedrijf die de eigenschappen van planten onderzoekt en verandert.
pi_162443871
quote:
7s.gif Op maandag 23 mei 2016 19:58 schreef fs180 het volgende:

[..]

ja, het is een genetische eigenschap.

https://en.wikipedia.org/wiki/Stenospermocarpy
  maandag 23 mei 2016 @ 21:08:00 #135
102177 fs180
ik rem voor katten
pi_162445603
quote:
0s.gif Op maandag 23 mei 2016 20:08 schreef michaelmoore het volgende:

[..]

ja dat gaat nooit meer uit het systeem
maar glypospul wel dus, binnen een jaar?
  maandag 23 mei 2016 @ 21:10:20 #136
102177 fs180
ik rem voor katten
  maandag 23 mei 2016 @ 21:13:06 #137
323876 michaelmoore
pi_162445770
als men geen nieuwe rassen zou ontwikkelen dan is er al snel niet genoeg voedsel meer voor de wereldbevolking

er is geen enkele plicht om nieuwe rassen te planten of zaaien
punt is dat men (Monsanto en anderen) vaak veel geld wil hebben voor zaad van nieuwe rassen , en dat sommige boeren geen geld hebben voor de nieuwe zaden

[ Bericht 16% gewijzigd door michaelmoore op 23-05-2016 21:31:29 ]
pi_162446613
quote:
7s.gif Op maandag 23 mei 2016 21:08 schreef fs180 het volgende:

[..]

Ja. Glyphosate pis je snel uit.
  maandag 23 mei 2016 @ 21:50:28 #139
323876 michaelmoore
pi_162447006
quote:
7s.gif Op maandag 23 mei 2016 21:08 schreef fs180 het volgende:

[..]

dab moet de overheid dat verbieden als het zo slecht is , net als DDT enzo

maar kennelijk is het niet slecht
  maandag 23 mei 2016 @ 22:03:45 #140
102177 fs180
ik rem voor katten
pi_162447458
quote:
0s.gif Op maandag 23 mei 2016 21:13 schreef michaelmoore het volgende:
als men geen nieuwe rassen zou ontwikkelen dan is er al snel niet genoeg voedsel meer voor de wereldbevolking

er is geen enkele plicht om nieuwe rassen te planten of zaaien
punt is dat men (Monsanto en anderen) vaak veel geld wil hebben voor zaad van nieuwe rassen , en dat sommige boeren geen geld hebben voor de nieuwe zaden
dat heeft toch niets te maken met 'dan maak je toch maar wat zaad'
  maandag 23 mei 2016 @ 22:04:03 #141
102177 fs180
ik rem voor katten
pi_162447469
quote:
0s.gif Op maandag 23 mei 2016 21:40 schreef Broomer het volgende:

[..]

Ja. Glyphosate pis je snel uit.
dan is het niet afgebroken
  maandag 23 mei 2016 @ 22:04:27 #142
102177 fs180
ik rem voor katten
pi_162447481
quote:
0s.gif Op maandag 23 mei 2016 21:50 schreef michaelmoore het volgende:

[..]

dab moet de overheid dat verbieden als het zo slecht is , net als DDT enzo

maar kennelijk is het niet slecht
nou daarom ook die mediaaandacht he
pi_162447928
quote:
10s.gif Op maandag 23 mei 2016 22:04 schreef fs180 het volgende:

[..]

Als je glyphosate uitschakelt of zwartmaakt, doe je dat ook met GMOs. Dat zit er volgens mij achter. Het is namelijk helemaal niet zo giftig.
  maandag 23 mei 2016 @ 22:32:39 #144
102177 fs180
ik rem voor katten
pi_162448475
quote:
0s.gif Op maandag 23 mei 2016 22:16 schreef Broomer het volgende:

[..]

Als je glyphosate uitschakelt of zwartmaakt, doe je dat ook met GMOs. Dat zit er volgens mij achter. Het is namelijk helemaal niet zo giftig.
OK
pi_162448563
quote:
10s.gif Op maandag 23 mei 2016 22:04 schreef fs180 het volgende:

[..]

Kim kardashian krijgt ook media aandacht dus dat zegt niets ;)

DDT heeft wel malaria uit Europa doen verdwijnen! (maar voor de rest was het kut spul)
  dinsdag 24 mei 2016 @ 09:43:20 #146
116015 SicSicSics
Crushing Cranial Contents!
pi_162454919
Krijgen we zo een BNW speculatie explosie? :o

Bayer (ex. IG Farben) die Monsanto (ex. Agent Orange producent) over wil nemen? ;)
Fine, fuck you then!
The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, but wiser people so full of doubts.
  dinsdag 24 mei 2016 @ 10:33:14 #147
34614 jogy
Hersenflatulent
pi_162455901
quote:
12s.gif Op dinsdag 24 mei 2016 09:43 schreef SicSicSics het volgende:

Bayer (ex. IG Farben) die Monsanto (ex. Agent Orange producent) over wil nemen? ;)
Nee, de BNW'ers zijn gewoon verstompt hierdoor. Hierna gaat Bayer/Monsanto samen met NEWSCORP, JP Morgan en Microsoft en dan is het hek van de dam ;(.
Vrijheid
  Moderator / KerstCrewQuizWinner dinsdag 24 mei 2016 @ 10:55:37 #148
39237 crew  H_T
2733
pi_162456381
quote:
6s.gif Op dinsdag 24 mei 2016 10:33 schreef jogy het volgende:

[..]

Nee, de BNW'ers zijn gewoon verstompt hierdoor. Hierna gaat Bayer/Monsanto samen met NEWSCORP, JP Morgan en Microsoft en dan is het hek van de dam ;(.
Daar kan je wel grappig over doen, maar voor je het weet doen de Rothschilds weer fluor in het water :(
Ik ben de kleur MAGENTA
  dinsdag 24 mei 2016 @ 17:58:51 #149
102177 fs180
ik rem voor katten
pi_162467934
quote:
6s.gif Op dinsdag 24 mei 2016 10:33 schreef jogy het volgende:

[..]

niet eens apple?
  dinsdag 24 mei 2016 @ 18:03:32 #150
102177 fs180
ik rem voor katten
pi_162468023
quote:
12s.gif Op dinsdag 24 mei 2016 09:43 schreef SicSicSics het volgende:

nee dan is het gewoon NWS en geeft niet een fuck
  dinsdag 24 mei 2016 @ 20:25:29 #151
34614 jogy
Hersenflatulent
pi_162471774
quote:
10s.gif Op dinsdag 24 mei 2016 17:58 schreef fs180 het volgende:

[..]

niet eens apple?
Microsoft zit meer in de backbone van dingen, kunnen meer schade aanrichten :P.
Vrijheid
  dinsdag 24 mei 2016 @ 20:26:35 #152
102177 fs180
ik rem voor katten
pi_162471811
quote:
14s.gif Op dinsdag 24 mei 2016 20:25 schreef jogy het volgende:

[..]

Microsoft zit meer in de backbone van dingen, kunnen meer schade aanrichten :P.
maar apple is toch de verwezenlijkheid van hipster evil?
  dinsdag 24 mei 2016 @ 20:32:42 #153
34614 jogy
Hersenflatulent
pi_162471991
quote:
10s.gif Op dinsdag 24 mei 2016 20:26 schreef fs180 het volgende:

[..]

maar apple is toch de verwezenlijkheid van hipster evil?
Die speelt gewoon netjes in op het concept 'wat de gek ervoor geeft'. Maar weer terug ontopic maar.

Ik moet zeggen dat ik in de looptijd van deze reeks wel een stukje milder ben geworden tegenover Monsanto. Dat round up ready spul vind ik nog steeds nasty shit, hangt wat mij betreft nog steeds te veel omstreden zaken omheen met elkaar tegensprekende onderzoeken die hoe dan ook door de andere partij gezien worden als 'slecht onderzoekwerk' en ook als de waarheid in het midden zit hoef ik het liever niet op mijn bord, simpel.

Aan de andere kant vind ik het wel tof dat ze zelf ook een andere richting in gaan door gewassen te creëren die in gebieden geoogst kunnen worden waar andere gewassen niet zouden groeien. Of die rijst die voedzamer is bijvoorbeeld.

Hoe het precies zit met Monsanto tegen boeren en hun manier van zaadverkoop tegen boeren weet ik nog steeds niet. Die Indiaanse boeren die hun eigen pesticide drinken om zelfmoord te plegen blijven me nog steeds bij eerlijk gezegd.
Vrijheid
  dinsdag 24 mei 2016 @ 20:34:24 #154
102177 fs180
ik rem voor katten
pi_162472059
ach het boeit mij weinig fucks, als burger doe je er niets aan, daarbij heb ik wel mijn eigen tuintje, zonder gif, maar dood ga je toch wel
  dinsdag 24 mei 2016 @ 20:46:15 #155
34614 jogy
Hersenflatulent
pi_162472423
quote:
7s.gif Op dinsdag 24 mei 2016 20:34 schreef fs180 het volgende:
ach het boeit mij weinig fucks, als burger doe je er niets aan, daarbij heb ik wel mijn eigen tuintje, zonder gif, maar dood ga je toch wel
Mij boeit het enigszins een aantal fucks, wat mij betreft minder maar mocht ik ooit koters op de wereld zetten zou ik wel graag willen dat de voedselveiligheid ook zonder eigen moestuin in orde is. En niet dat het uitloopt in een 'the windup girl' situatie of erger nog "Oryx and Crake" shit zeg maar :@.
Het blijft een ding dat je met experimenten direct op de genen van een gewas de limieten van wat mogelijk is uiteindelijk 'oneindig' kan oprekken.
Vrijheid
  dinsdag 24 mei 2016 @ 20:49:14 #156
102177 fs180
ik rem voor katten
pi_162472535
quote:
14s.gif Op dinsdag 24 mei 2016 20:46 schreef jogy het volgende:

[..]

Mij boeit het enigszins een aantal fucks, wat mij betreft minder maar mocht ik ooit koters op de wereld zetten zou ik wel graag willen dat de voedselveiligheid ook zonder eigen moestuin in orde is. En niet dat het uitloopt in een 'the windup girl' situatie of erger nog "Oryx and Crake" shit zeg maar :@.
Het blijft een ding dat je met experimenten direct op de genen van een gewas de limieten van wat mogelijk is uiteindelijk 'oneindig' kan oprekken.
mede om die reden ook geen kinderwens :+

al die doomscenarioboeken zijn niets bij de werkelijkheid, gelukkig weten we het meeste niet O+
  dinsdag 24 mei 2016 @ 20:56:58 #157
34614 jogy
Hersenflatulent
pi_162472774
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 mei 2016 20:49 schreef fs180 het volgende:

[..]

al die doomscenarioboeken zijn niets bij de werkelijkheid, gelukkig weten we het meeste niet O+
Same here maar in de jaren van 'oh hell no, never' naar 'hm, als je het echt echt écht wil, oké' (niet omdat ik kinderen niet tof vind overigens :P ). Hoe het gaat in de toekomst kan niemand echt te weten komen helaas/gelukkig. Ik hoop gewoon alsnog dat de publieke opinie scherp genoeg blijft om de ergste gekkigheid nog bij te draaien.
Vrijheid
  dinsdag 24 mei 2016 @ 21:00:01 #158
102177 fs180
ik rem voor katten
pi_162472871
quote:
14s.gif Op dinsdag 24 mei 2016 20:56 schreef jogy het volgende:

[..]

Same here maar in de jaren van 'oh hell no, never' naar 'hm, als je het echt echt écht wil, oké' (niet omdat ik kinderen niet tof vind overigens :P ). Hoe het gaat in de toekomst kan niemand echt te weten komen helaas/gelukkig. Ik hoop gewoon alsnog dat de publieke opinie scherp genoeg blijft om de ergste gekkigheid nog bij te draaien.
ik ben in dat opzicht een panda in gevangenis 'not in this world bro' daarbij zijn er al genoeg kinderen, zowel in je directe omgeving als bij een ander (adoptie) ik heb geen enkele behoefte om precies mijn genetische materiaal op de wereld te houden (daarbij schijnt toch al 10% voor een ander zijn kind te zorgen _O- )

is dat eerste boek een beetje als cloud atlas?
  dinsdag 24 mei 2016 @ 21:03:22 #159
34614 jogy
Hersenflatulent
pi_162472986
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 mei 2016 21:00 schreef fs180 het volgende:

[..]

ik ben in dat opzicht een panda in gevangenis 'not in this world bro'

is dat eerste boek een beetje als cloud atlas?
Nee. Voor zover ik weet niet. Ik heb het boek Cloud atlas nooit uitgelezen maar wel de film gezien. Maar windup girl is enigszins 'hard sci fi' in zoverre dat het realist probeert te zijn met wat er mogelijk is.
Vrijheid
  dinsdag 24 mei 2016 @ 21:05:25 #160
102177 fs180
ik rem voor katten
pi_162473069
eens kijken of ik het ergens kan vinden, heb vrijwel geen moderne scifi boeken (1980)
  dinsdag 24 mei 2016 @ 21:07:51 #161
34614 jogy
Hersenflatulent
pi_162473145
quote:
14s.gif Op dinsdag 24 mei 2016 21:05 schreef fs180 het volgende:
eens kijken of ik het ergens kan vinden, heb vrijwel geen moderne scifi boeken (1980)
Mocht je tips willen hebben kan je altijd een dm sturen, misschien weet ik er wel een paar.
Vrijheid
  dinsdag 24 mei 2016 @ 21:08:51 #162
102177 fs180
ik rem voor katten
pi_162473179
ik moet nog dozen vol afwerken (overgenomen van een bibiotheek :7 ) maar sure
  woensdag 25 mei 2016 @ 00:21:00 #164
47122 ATuin-hek
theguyver's sidekick!
pi_162479634
quote:
Optimist :P
Onikaan ni ov dovah
pi_162507253
quote:
0s.gif Op woensdag 25 mei 2016 00:21 schreef ATuin-hek het volgende:

[..]

Optimist :P
Ja, te optimistisch waarschijnlijk:

Why Do Some Continue to Deny the Evidence That GMOs Are Safe?

http://m.huffpost.com/us/(...)to-d_b_10010492.html
  vrijdag 27 mei 2016 @ 00:56:45 #166
314582 Japie77
Alle harten naar links!
pi_162561266
Monsanto is op sterven na dood joh, dat GMO heeft echt zijn beste tijd wel gehad.

http://www.huffingtonpost(...)cea4e4b0646cbeec3d6c

Monsanto’s list of problems is growing like a weed. _O-
niet geschoten is ook niet verkeerd.
  donderdag 2 juni 2016 @ 11:39:44 #168
52357 Lambiekje
Everything is upside down
pi_162688361
How GMO agriculture unleashed a dangerous wave of chemically-resistant superweeds and pests... Nearly all promises of GM crops revealed as FAILURES

The study by the National Academy of Sciences concluded that GMO farming practices have created pesticide-resistant insects and herbicide-resistant superweeds that now constitute "a major agricultural problem."

The research also found that herbicide-resistant GMOs have led to increases, rather than decreases, in toxic chemical use, and that they fail to increase crop yields for farmers.

The report also admits that there has been very little research conducted into the safety of GMO crops for either human health or the environment.
http://www.naturalnews.co(...)f_Sciences_GMOs.html

---------

Hoe kwalijk kan het allemaal
Everything is backwards, everything is upside down. Doctors destroy health, lawyers destroy justice, psychiatrists destroy minds, scientists destroy truth, media destroys information, religions destroy spirituality and governments destroy freedom.
pi_162692199
quote:
0s.gif Op donderdag 2 juni 2016 11:39 schreef Lambiekje het volgende:
How GMO agriculture unleashed a dangerous wave of chemically-resistant superweeds and pests... Nearly all promises of GM crops revealed as FAILURES

The study by the National Academy of Sciences concluded that GMO farming practices have created pesticide-resistant insects and herbicide-resistant superweeds that now constitute "a major agricultural problem."

The research also found that herbicide-resistant GMOs have led to increases, rather than decreases, in toxic chemical use, and that they fail to increase crop yields for farmers.

The report also admits that there has been very little research conducted into the safety of GMO crops for either human health or the environment.
http://www.naturalnews.co(...)f_Sciences_GMOs.html

---------

Hoe kwalijk kan het allemaal
lol, cherrypicking op zijn grotesks.

(en biekje die daar weer met open ogen intrapt zoals gewoonlijk)
pi_162701927
quote:
0s.gif Op donderdag 2 juni 2016 14:32 schreef .SP. het volgende:

[..]

lol, cherrypicking op zijn grotesks.

(en biekje die daar weer met open ogen intrapt zoals gewoonlijk)
Het is zo ongeveer het tegenovergestelde van wat dat rapport beweert. Ja, er zijn nadelen, zoals met elke technologie, maar alleen daarop focussen is de zaak verdraaien.
pi_162710043
quote:
0s.gif Op donderdag 2 juni 2016 21:08 schreef Broomer het volgende:

[..]

Het is zo ongeveer het tegenovergestelde van wat dat rapport beweert. Ja, er zijn nadelen, zoals met elke technologie, maar alleen daarop focussen is de zaak verdraaien.
Jammer dat al die 'kritische denkers' er in blijven trappen en voor waarheid aannemen. Wie zijn hier nu de sheeple vraag ik me af.
  vrijdag 3 juni 2016 @ 10:37:11 #172
323876 michaelmoore
pi_162710620
Ik denk dat Monsanto goed werk zou kunnen doen in het vinden van gewassen die droogte geen probleem vinden en zeer diep water kunnen halen , dus op 10 meter diepte enzo

de overheid zou voor sommige van zulke gewassen het patent af moeten kopen
  vrijdag 3 juni 2016 @ 10:51:11 #173
34614 jogy
Hersenflatulent
pi_162710796
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 juni 2016 10:37 schreef michaelmoore het volgende:
Ik denk dat Monsanto goed werk zou kunnen doen in het vinden van gewassen die droogte geen probleem vinden en zeer diep water kunnen halen , dus op 10 meter diepte enzo

de overheid zou voor sommige van zulke gewassen het patent af moeten kopen
Eens. Gewassen ontwikkelen die kunnen groeien waar nu niets kan groeien is puur win/win voor alles en iedereen. Goede PR voor de GMO branche, goed voor het gebied, goed voor de mensen en goed voor de economie.
Vrijheid
pi_162717227
quote:
17s.gif Op vrijdag 3 juni 2016 10:51 schreef jogy het volgende:

[..]

Eens. Gewassen ontwikkelen die kunnen groeien waar nu niets kan groeien is puur win/win voor alles en iedereen. Goede PR voor de GMO branche, goed voor het gebied, goed voor de mensen en goed voor de economie.
Daar heb je geen monsanto voor nodig, bv: http://www.advalvas.vu.nl(...)-wordt-wereldberoemd
  vrijdag 3 juni 2016 @ 15:37:26 #175
34614 jogy
Hersenflatulent
pi_162718074
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 juni 2016 15:00 schreef .SP. het volgende:

[..]

Daar heb je geen monsanto voor nodig, bv: http://www.advalvas.vu.nl(...)-wordt-wereldberoemd
Is ook zeker niet Monsanto specifiek bedoelt nee. Monsanto is niet beter of slechter dan welke ander GMO bedrijf dan ook wat mij betreft :P.

edit: Briljant product trouwens O+. Is dat gewoon met de 'traditionele' methode gedaan? (Kreeg ik niet echt mee uit het stukje)
Vrijheid
pi_162719473
quote:
14s.gif Op vrijdag 3 juni 2016 15:37 schreef jogy het volgende:

[..]

Is ook zeker niet Monsanto specifiek bedoelt nee. Monsanto is niet beter of slechter dan welke ander GMO bedrijf dan ook wat mij betreft :P.

edit: Briljant product trouwens O+. Is dat gewoon met de 'traditionele' methode gedaan? (Kreeg ik niet echt mee uit het stukje)
Volgens mij old school kruizen en selecteren inderdaad. Dit soort eigenschappen zijn gebasseerd op vele verschillende genen en kunnen niet met een simpel 'extra gen' dat je in je plant stopt verkregen worden.
pi_162720323
Kunnen jullie je die video over die Zweedse familie herinneren, die een paar weken lang alleen organisch at, en aan het eind veel minder (conventionele) pesticiden in de urine had? Is nu een rechtszaak over, omdat het onethische en misleidende reclame zou zijn. Pesticiden in de organische landbouw worden bijvoorbeeld niet getest.

http://www.forbes.com/sit(...)public/#45dcc45c2b67

Ben het er wel mee eens dat het nogal misleidend is.
  vrijdag 3 juni 2016 @ 18:41:37 #178
52357 Lambiekje
pi_162721473
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 mei 2016 20:49 schreef fs180 het volgende:

[..]

werkelijkheid is bizarder zoals fuhrer Obama nu een fema app heeft. Waar dichtbijzijnde is.

Barack Obama Warns Americans 'to Be Prepared for a Disaster'
http://www.charismanews.c(...)pared-for-a-disaster

Wat weet de klootzak wat wij niet weten
Everything is backwards, everything is upside down. Doctors destroy health, lawyers destroy justice, psychiatrists destroy minds, scientists destroy truth, media destroys information, religions destroy spirituality and governments destroy freedom.
pi_162721738
quote:
1s.gif Op vrijdag 3 juni 2016 18:41 schreef Lambiekje het volgende:

[..]

werkelijkheid is bizarder zoals fuhrer Obama nu een fema app heeft. Waar dichtbijzijnde is.

en dat heeft wat met monsanto/GMO/landbouw te maken?
  vrijdag 3 juni 2016 @ 19:10:41 #180
323876 michaelmoore
pi_162722009
quote:

[..]

onze overheid waarschuwt ook steeds om voorbereid te zijn op rampen , hou water, voedsel en kaarsen in voorraad

https://www.rijksoverheid(...)er-in-een-noodpakket

Dat heeft niets met klootzakken te maken, maar met een ramp zoals in japan of zoiets

een komeetinslag, een watersnoodramp, een aardbeving, of spontane oorlogsituatie, waar je niet meer kunt appen of bellen
  Moderator / KerstCrewQuizWinner vrijdag 10 juni 2016 @ 00:26:38 #181
39237 crew  H_T
2733
pi_162881329
quote:

[..]

Uit dat artikel

quote:
This speech was timed to coincide with the beginning of the hurricane season, although hurricanes have not posed much of a threat lately.
Dat laatste klopt, want de USA zit nu in de langste periode zonder grote orkaan sinds 1851. Ze zijn dus overdue, zeker omdat er normaal twee per drie jaar zijn. Noodvoorraden die mensen in huis hebben kunnen dus niet goed meer zijn, en als er geen nieuws komt over een ramp om hen eraan te herinneren moeten mensen dat maar doen.

Die FEMA-app bevat tips om een noodpakket samen te stellen (wat onze overheid ook aanmoedigt, al jarenlang) en kan je, indien nodig, naar een goede schuilplaats verwijzen.

Of, speciaal voor Lambiekje: wat een hufter! En het is ook geen toeval dat de Nederlandse overheid de maandag erop NLAlert heeft getest, en dat de berichten daarvoor niet op alle telefoons zijn aangekomen :(
Ik ben de kleur MAGENTA
  vrijdag 10 juni 2016 @ 12:51:35 #182
314582 Japie77
Alle harten naar links!
pi_162887946
In een buitengewone stap heeft Europa net geweigerd om Monsanto een licentie te verlenen voor de met kanker in verband gebrachte onkruidverdelger glyfosaat - hun belangrijkste product en de hoeksteen van het Monsanto-imperium.

Monsanto dacht dat hernieuwing van de vergunning van glyfosaat een uitgemaakte zaak was. Maar nu, nadat meer dan 2 miljoen van ons de grootste wereldwijde petitie tegen glyfosaat ooit ondertekend hebben en na grootschalige en gerichte publieke druk, staat de toekomst van het Monsanto-model op losse schroeven.

Een nieuwe licentie voor 15 jaar had een formaliteit moeten zijn. Met elkaars hulp hebben wij dit omgetoverd tot een verhit politiek debat, wat uitliep op een stemming over een noodverlenging van 18 maanden. En deze week hebben de Europese landen zelfs dat van tafel gestemd.

We kunnen de komende 18 maanden ook gebruiken om de aandacht te vestigen op de wereldwijde impact van het Monsanto-model op het milieu. Het oppervlak van onze planeet wordt bedekt met vreemde, giftige “bio-woestijnen” waar maar één genetisch gemodificeerd gewas van Monsanto kan groeien.

Net als met klimaatverandering en de overeenkomst van Parijs, heeft Avaaz voor deze kwestie op ongekende schaal mensen gemobiliseerd -- we hebben de strijd tegen Monsanto naar een heel nieuw niveau gebracht, en nu is het aan ons allemaal om dit in de komende 18 maanden te winnen.

https://secure.avaaz.org/(...)9e6d75110299bf8a62e5
Feyenoord!
pi_162893706
Dom. Zoiets moet niet via een politiek debat gedaan worden, het is veel te technisch. De criteria moeten via een politiek debat vastgesteld worden, niet de afzonderlijke beslissingen. Domme beslissing. En import gaat waarschijnlijk net zo hard door.
  vrijdag 10 juni 2016 @ 18:31:49 #184
47122 ATuin-hek
theguyver's sidekick!
pi_162895600
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 juni 2016 16:59 schreef Broomer het volgende:
Dom. Zoiets moet niet via een politiek debat gedaan worden, het is veel te technisch. De criteria moeten via een politiek debat vastgesteld worden, niet de afzonderlijke beslissingen. Domme beslissing. En import gaat waarschijnlijk net zo hard door.
Zeg dat ja... :{
Onikaan ni ov dovah
  vrijdag 10 juni 2016 @ 21:47:44 #185
314582 Japie77
Alle harten naar links!
pi_162902315
quote:
Alles wat een bedrijf als Monsanto schade berokkent is toch juist goed?
Feyenoord!
  vrijdag 10 juni 2016 @ 22:05:17 #186
47122 ATuin-hek
theguyver's sidekick!
pi_162903013
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 juni 2016 21:47 schreef Japie77 het volgende:

[..]

Alles wat een bedrijf als Monsanto schade berokkent is toch juist goed?
Ongeacht de manier waarop het gaat?
Onikaan ni ov dovah
  vrijdag 10 juni 2016 @ 22:58:37 #187
314582 Japie77
Alle harten naar links!
pi_162905310
quote:
1s.gif Op vrijdag 10 juni 2016 22:05 schreef ATuin-hek het volgende:

[..]

Ongeacht de manier waarop het gaat?
Volgens mij is het in dit geval heel netjes gegaan.
Feyenoord!
  vrijdag 10 juni 2016 @ 23:02:48 #188
102177 fs180
ik rem voor katten
pi_162905423
quote:
we kunnen ook gewoon een democratisch systeem beginnenn
  vrijdag 10 juni 2016 @ 23:04:09 #189
102177 fs180
ik rem voor katten
pi_162905466
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 juni 2016 19:10 schreef michaelmoore het volgende:

[..]

onze overheid waarschuwt ook steeds om voorbereid te zijn op rampen , hou water, voedsel en kaarsen in voorraad

https://www.rijksoverheid(...)er-in-een-noodpakket

Dat heeft niets met klootzakken te maken, maar met een ramp zoals in japan of zoiets

een komeetinslag, een watersnoodramp, een aardbeving, of spontane oorlogsituatie, waar je niet meer kunt appen of bellen
dan plunder ik de buren wel _O-
  vrijdag 10 juni 2016 @ 23:06:36 #190
47122 ATuin-hek
theguyver's sidekick!
pi_162905506
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 juni 2016 22:58 schreef Japie77 het volgende:

[..]

Volgens mij is het in dit geval heel netjes gegaan.
Fuck the facts, laat popular opinion dingen bepalen! Tsja, dat kan ook he :P
Onikaan ni ov dovah
  vrijdag 10 juni 2016 @ 23:29:12 #191
314582 Japie77
Alle harten naar links!
pi_162906186
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 juni 2016 23:06 schreef ATuin-hek het volgende:

[..]

Fuck the facts, laat popular opinion dingen bepalen! Tsja, dat kan ook he :P
Volgens mij komt de popular opinion in dit geval door de facts mbt Monsanto.
Feyenoord!
  zaterdag 11 juni 2016 @ 10:33:20 #192
52357 Lambiekje
pi_162910581
quote:
ik proef hier dat je financieel gewin hebt en daarom zo achterlijk reageerd
  zaterdag 11 juni 2016 @ 10:37:22 #193
47122 ATuin-hek
theguyver's sidekick!
pi_162910619
quote:
1s.gif Op zaterdag 11 juni 2016 10:33 schreef Lambiekje het volgende:

[..]

Onikaan ni ov dovah
  zaterdag 11 juni 2016 @ 10:42:15 #194
52357 Lambiekje
pi_162910677
Big Biotech's big lie: National sciences group concludes GMOs do not increase crop production

Are GM crops going to feed the world?

Big biotech seed companies such as Monsanto, Bayer and Syngenta, have repeatedly told us that their GM technologies are necessary to keep up with the population growth. However, that claim seems to be one big lie.

http://www.naturalnews.co(...)y_biotech_myths.html

Dat was natuurlijk wel duidelijk. Dat gmo nergens op slaat behalve op kankerexplosie en verpest milieu
pi_162912352
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 juni 2016 10:42 schreef Lambiekje het volgende:
Big Biotech's big lie: National sciences group concludes GMOs do not increase crop production
Maar deze wetenschappers zijn natuurlijk wel te vertrouwen _O- Wat een sellout ben je ook.
Conscience do cost.
pi_162917488
quote:
1s.gif Op zaterdag 11 juni 2016 10:33 schreef Lambiekje het volgende:

[..]

Niet waar.

En als je het over achterlijke reacties hebt, dan is dit wel een prima voorbeeld. Met je shill beschuldigingen sluit je je namelijk af voor andere meningen. Dat is pas achterlijk.
pi_162917797
Mooi werk. Een bombrief naar een wetenschapper die GMOs reguleert bij de EFSA. Maar het is natuurlijk Monsanto die evil is.

http://www.sciencemag.org(...)161595&et_cid=551167
  zaterdag 11 juni 2016 @ 16:49:18 #198
47122 ATuin-hek
theguyver's sidekick!
pi_162918963
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 juni 2016 16:06 schreef Broomer het volgende:
Mooi werk. Een bombrief naar een wetenschapper die GMOs reguleert bij de EFSA. Maar het is natuurlijk Monsanto die evil is.

En wat vind Japie hier van?
Onikaan ni ov dovah
  zondag 12 juni 2016 @ 07:52:44 #199
52357 Lambiekje
pi_162936049
quote:

het fabriceren van kwalijke troep is 1. Fiat geven om die shit toe te passen is 2.

Medewerker die dus de rotzooi goedkeurt is net zo slecht.
pi_162937755
quote:

Geeft maar weer eens aan dat alleen fascisten en moordenaars tegen GMO zijn.
Conscience do cost.
  zondag 12 juni 2016 @ 10:45:14 #201
47122 ATuin-hek
theguyver's sidekick!
pi_162937778
quote:
1s.gif Op zondag 12 juni 2016 07:52 schreef Lambiekje het volgende:

[..]

het fabriceren van kwalijke troep is 1. Fiat geven om die shit toe te passen is 2.

Medewerker die dus de rotzooi goedkeurt is net zo slecht.
En dat maakt het ok om een bombrief te sturen? :?
Onikaan ni ov dovah
  maandag 13 juni 2016 @ 13:06:50 #202
323876 michaelmoore
pi_162973599
quote:

bombrieven sturen, dat is niet erg ??
pi_162994827
quote:
0s.gif Op maandag 13 juni 2016 13:06 schreef michaelmoore het volgende:

[..]

bombrieven sturen, dat is niet erg ??
Het was dan ook sarcastisch bedoeld. Ik vind het schandalig. Maar ja, als het voor de "goede" zaak is, verliezen mensen nogal eens hun moreel kompas.
  dinsdag 14 juni 2016 @ 04:03:23 #204
314582 Japie77
Alle harten naar links!
pi_162996631
quote:
0s.gif Op maandag 13 juni 2016 23:40 schreef Broomer het volgende:

[..]

Het was dan ook sarcastisch bedoeld. Ik vind het schandalig. Maar ja, als het voor de "goede" zaak is, verliezen mensen nogal eens hun moreel kompas.
Die mensen hebben in ieder geval een moreel kompas.......
Feyenoord!
  dinsdag 14 juni 2016 @ 07:51:29 #205
47122 ATuin-hek
theguyver's sidekick!
pi_162997175
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 juni 2016 04:03 schreef Japie77 het volgende:

[..]

Mensen die het een goed idee vinden om een bombrief te sturen? :?
Onikaan ni ov dovah
  dinsdag 14 juni 2016 @ 08:24:28 #206
323876 michaelmoore
pi_162997372
quote:
1s.gif Op dinsdag 14 juni 2016 07:52 schreef Lambiekje het volgende:

[..]

mensen zouden weer de regie over hun eigen lichaam moeten nemen.

Een van de stomste dingen is een arts dat te laten doen
niet zolang men dat niet kan en liever Mac donalds eet en rookt
men gooit superbenzine in de auto en troep in het eigen lichaam
  dinsdag 14 juni 2016 @ 12:26:40 #207
314582 Japie77
Alle harten naar links!
pi_163002694
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 juni 2016 07:51 schreef ATuin-hek het volgende:

[..]

Mensen die het een goed idee vinden om een bombrief te sturen? :?
Mensen die voor de goede zaak vechten ipv niks doen.
Feyenoord!
  dinsdag 14 juni 2016 @ 15:39:24 #208
47122 ATuin-hek
theguyver's sidekick!
pi_163007490
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 juni 2016 12:26 schreef Japie77 het volgende:

[..]

En de manier waarop ze vechten?
Onikaan ni ov dovah
pi_163008204
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 juni 2016 12:26 schreef Japie77 het volgende:

[..]

En jouw persoonlijke "morele kompas" bepaalt wat een goede zaak is?
pi_163009955
Het is gewoon terrorisme. Terroristen denken ook vaak (altijd?) dat ze voor de goede zaak vechten, maar zijn vaak misleid, opgestookt, en geradicaliseerd. Hier ook het geval.
  dinsdag 14 juni 2016 @ 22:11:58 #211
314582 Japie77
Alle harten naar links!
pi_163018900
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 juni 2016 16:12 schreef .SP. het volgende:

[..]

En jouw persoonlijke "morele kompas" bepaalt wat een goede zaak is?
Ik heb in ieder geval een moreel kompas. Denk je dat een bedrijf als Monsanto een moreel kompas heeft?
Feyenoord!
pi_163019878
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 juni 2016 22:11 schreef Japie77 het volgende:

[..]

Ik heb in ieder geval een moreel kompas. Denk je dat een bedrijf als Monsanto een moreel kompas heeft?
Ik denk het wel. Ze zijn bijvoorbeeld best wel een goede werkgever, bijvoorbeeld voor de gays.

http://news.monsanto.com/(...)e-work-lgbt-equality
pi_163020077
quote:
0s.gif Op maandag 13 juni 2016 23:40 schreef Broomer het volgende:

[..]

Overigens ben ik hier niet helemaal nauwkeurig. Die terroristen hebben waarschijnlijk een enorm groot, zwaar, mooi gepoetst, nauwkeurig gepolijst moreel kompas dat ze heel veel gebruiken. Het wijst alleen naar het zuiden.
  dinsdag 14 juni 2016 @ 22:46:02 #214
314582 Japie77
Alle harten naar links!
pi_163020318
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 juni 2016 22:36 schreef Broomer het volgende:

[..]

Ik denk het wel. Ze zijn bijvoorbeeld best wel een goede werkgever, bijvoorbeeld voor de gays.

_O- _O-
Feyenoord!
pi_163020686
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 juni 2016 22:46 schreef Japie77 het volgende:

[..]

_O- _O-
Kan je er de volgende keer drie smileys in doen? Dat geeft je post net wat meer substantie. Dan kan ik er tenminste op reageren.
  dinsdag 14 juni 2016 @ 22:54:25 #216
314582 Japie77
Alle harten naar links!
pi_163020716
Ik kan het bijna niet geloven: binnen een paar maanden zou Europa de giftige pesticide kunnen verbieden die de basis vormt voor Monsanto’s volledige bedrijfsmodel!

Lees verder hier:

https://secure.avaaz.org/nl/the_end_of_monsanto_loc/?slideshow
Feyenoord!
  dinsdag 14 juni 2016 @ 22:55:50 #217
52357 Lambiekje
pi_163020764
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 juni 2016 22:36 schreef Broomer het volgende:

[..]

ungelaublich
pi_163021156
Kennelijk kan het er bij jullie niet in dat Monsanto ook goede dingen kan doen. Dat mag natuurlijk niet erkend worden, want Monsanto evil.
  dinsdag 14 juni 2016 @ 23:21:47 #219
47122 ATuin-hek
theguyver's sidekick!
pi_163021508
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 juni 2016 23:09 schreef Broomer het volgende:
Kennelijk kan het er bij jullie niet in dat Monsanto ook goede dingen kan doen. Dat mag natuurlijk niet erkend worden, want Monsanto evil.
Het is toch ook wel opmerkelijk te noemen dat japie en lambiekje de vragen over de methodes van deze bombriefstuurders ontwijken.
Onikaan ni ov dovah
  dinsdag 14 juni 2016 @ 23:23:57 #220
314582 Japie77
Alle harten naar links!
pi_163021570
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 juni 2016 23:09 schreef Broomer het volgende:
Dat kan er bij mij wel in hoor. Valt alleen totaal in het niet bij alle crap die ze uitvreten. Maar mooi dat ze een goeie plek zijn om te werken voor homo's. ^O^
Feyenoord!
  dinsdag 14 juni 2016 @ 23:24:26 #221
314582 Japie77
Alle harten naar links!
pi_163021582
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 juni 2016 23:21 schreef ATuin-hek het volgende:

[..]

Het is toch ook wel opmerkelijk te noemen dat japie en lambiekje de vragen over de methodes van deze bombriefstuurders ontwijken.
Ik negeer jouw vragen. Dat is wat anders. :)
Feyenoord!
pi_163021624
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 juni 2016 23:21 schreef ATuin-hek het volgende:

[..]

Maar wel sympathie hebben. Dat blijkt wel uit hun antwoorden.
pi_163021658
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 juni 2016 23:24 schreef Japie77 het volgende:

[..]

Maar waarom? Het is toch niet zo moeilijk te zeggen of je een bombrief naar een wetenschapper van een regulerend orgaan erg vindt of niet?

[ Bericht 0% gewijzigd door Broomer op 14-06-2016 23:40:32 ]
  dinsdag 14 juni 2016 @ 23:31:26 #224
47122 ATuin-hek
theguyver's sidekick!
pi_163021758
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 juni 2016 23:24 schreef Japie77 het volgende:

[..]

Maar toch reageerde je op mijn post. Alleen net dat deel ervan niet.
Onikaan ni ov dovah
pi_163026614
quote:

[..]

Ben je debiel of zo? Het vermoorden van mensen omdat ze een andere mening dan jou hebben is geen moreel kompas, dat is dom, extremisme, arrogantie, terrorisme.

Mensen vermoorden is nooit en te nimmer te verantwoorden. Schaam je!
  woensdag 15 juni 2016 @ 10:38:49 #226
314582 Japie77
Alle harten naar links!
pi_163027282
quote:
0s.gif Op woensdag 15 juni 2016 10:02 schreef .SP. het volgende:

[..]

Ben je debiel of zo? Het vermoorden van mensen omdat ze een andere mening dan jou hebben is geen moreel kompas, dat is dom, extremisme, arrogantie, terrorisme.

Mensen vermoorden is nooit en te nimmer te verantwoorden. Schaam je!
Wie heeft het over het vermoorden van mensen?

We hebben het hier over een moreel kompas wat mensen hebben die kritiek hebben op bedrijven als Monsanto.

Schaam jezelf voor de zoveelste beledigende post van je!
Feyenoord!
pi_163027705
quote:

[..]

niet meer als ze bombrieven gaan sturen
  woensdag 15 juni 2016 @ 11:01:47 #228
47122 ATuin-hek
theguyver's sidekick!
pi_163027748
quote:
0s.gif Op woensdag 15 juni 2016 10:38 schreef Japie77 het volgende:

[..]

We hebben het hier over een moreel kompas wat mensen hebben die kritiek hebben op bedrijven als Monsanto.

Een bombrief die in je gezicht explodeert lijkt me niet heel bevorderlijk voor de gezondheid...
Onikaan ni ov dovah
pi_163028235
quote:
1s.gif Op woensdag 15 juni 2016 11:01 schreef ATuin-hek het volgende:

[..]

Een bombrief die in je gezicht explodeert lijkt me niet heel bevorderlijk voor de gezondheid...
Maar die was enkel bedoeld als uiting van kritiek, dus het moreel kompas blijft intact ;)
pi_163028366
quote:
0s.gif Op woensdag 15 juni 2016 10:38 schreef Japie77 het volgende:

[..]

Het is een bombrief, die maakt mensen dood, dat snap je wel toch?
En dat is volgens jou prima want hun morele kompas wijst dezelfde richting in als de jouwe.
Ergo, jij vindt het vermoorden van mensen prima!

Lees je posts #207 en 213 maar eens na als je zo vergeetachtig bent.
  woensdag 15 juni 2016 @ 13:24:59 #231
34614 jogy
Hersenflatulent
pi_163031214
Mensen, de discussie over het morele kompas wanneer je bombrieven stuurt gaat nu echt helemaal nergens meer over. En eerlijk is eerlijk, die 'het doel heiligt de middelen' instelling is hoe dan ook een hellend vlak waar je kompas van in de war kan raken.
Vrijheid
pi_163032550
quote:
14s.gif Op woensdag 15 juni 2016 13:24 schreef jogy het volgende:
Mensen, de discussie over het morele kompas wanneer je bombrieven stuurt gaat nu echt helemaal nergens meer over. En eerlijk is eerlijk, die 'het doel heiligt de middelen' instelling is hoe dan ook een hellend vlak waar je kompas van in de war kan raken.
Waarom vind je dat het helemaal nergens over gaat? Omdat Japie en Lambiekje geen fatsoenlijk antwoord kunnen geven? Ik vind het nogal stuitend. Moet je ze echt in bescherming nemen?
  woensdag 15 juni 2016 @ 14:30:07 #233
34614 jogy
Hersenflatulent
pi_163032604
quote:
1s.gif Op woensdag 15 juni 2016 14:27 schreef Broomer het volgende:

[..]

Waarom vind je dat het helemaal nergens over gaat? Omdat Japie en Lambiekje geen fatsoenlijk antwoord kunnen geven? Ik vind het nogal stuitend. Moet je ze echt in bescherming nemen?
Dit is geen bescherming hoor. lees nog maar eens goed :P.

"En eerlijk is eerlijk, die 'het doel heiligt de middelen' instelling is hoe dan ook een hellend vlak waar je kompas van in de war kan raken."

Je kan jezelf onmogelijk op een moreel hoger vlak plaatsen dan waar je tegen bent als je dit soort onzin uithaalt of dus goedkeurt. Net als die links extremisten die nertsen massaal vrij laat. Dat doet de natuur en die beesten veel meer pijn dan goed.
Vrijheid
pi_163033131
quote:
14s.gif Op woensdag 15 juni 2016 14:30 schreef jogy het volgende:

[..]

"En eerlijk is eerlijk, die 'het doel heiligt de middelen' instelling is hoe dan ook een hellend vlak waar je kompas van in de war kan raken."

Je kan jezelf onmogelijk op een moreel hoger vlak plaatsen dan waar je tegen bent als je dit soort onzin uithaalt of dus goedkeurt. Net als die links extremisten die nertsen massaal vrij laat. Dat doet de natuur en die beesten veel meer pijn dan goed.
Eens.

Nog een bombrief trouwens.

http://m.ilgiornale.it/ne(...)mercialista/1269732/
pi_163034459
quote:

[..]

Om het even een beetje in perspectief te zetten; als iemand op het forum gaat juigen als IS weer eens iemand onthoofd blijft dat dan staan?
  woensdag 15 juni 2016 @ 15:52:18 #236
34614 jogy
Hersenflatulent
pi_163034658
quote:
0s.gif Op woensdag 15 juni 2016 15:45 schreef .SP. het volgende:

[..]

Om het even een beetje in perspectief te zetten; als iemand op het forum gaat juigen als IS weer eens iemand onthoofd blijft dat dan staan?
Die vergelijking gaat ietwat mank. Een tot ontploffing gebrachte bombrief dus geen slachtoffers en een onthoofdde journalist of in de fik gestoken ongelovigen in een kooi zeg maar.

Een kind die een prullenbak in de fik steekt vind ik ook niet te vergelijken met een mafkees die een bejaardenhuis aansteekt.
Vrijheid
  woensdag 15 juni 2016 @ 15:55:00 #237
34614 jogy
Hersenflatulent
pi_163034741
quote:
1s.gif Op woensdag 15 juni 2016 14:54 schreef Broomer het volgende:

[..]

Eens.

Nog een bombrief trouwens.

http://m.ilgiornale.it/ne(...)mercialista/1269732/
Mijn Italiaans is nogal abominabel maar translate zegt dat er een gewonde is gevallen? Nasty :{.
Vrijheid
pi_163035043
quote:
14s.gif Op woensdag 15 juni 2016 15:52 schreef jogy het volgende:

[..]

Die vergelijking gaat ietwat mank. Een tot ontploffing gebrachte bombrief dus geen slachtoffers en een onthoofdde journalist of in de fik gestoken ongelovigen in een kooi zeg maar.

Een kind die een prullenbak in de fik steekt vind ik ook niet te vergelijken met een mafkees die een bejaardenhuis aansteekt.
Mank?

Moord vs moord, dat het in een geval niet helemaal lukt is irrelevant.

Wat een zwakte weer.
pi_163038461
quote:
0s.gif Op woensdag 15 juni 2016 16:06 schreef .SP. het volgende:

[..]

Mank?

Wat een zwakte weer.
Ik vind de vergelijking best wel opgaan. Bombrieven kunnen doden, dus het is een poging tot moord.Er is al een slachtoffer gevallen, als ik Google Translate mag geloven een accountant die bij dat GMO bedrijf werkte.

Het is in beide gevallen gewoon terrorisme. Moet er werkelijk een dode vallen voordat je afstand neemt van dit soort geweld? Het wordt gewoon stilletjes toegejuigd.
pi_163039674
quote:
0s.gif Op woensdag 15 juni 2016 18:30 schreef Broomer het volgende:

[..]

Ik vind de vergelijking best wel opgaan. Bombrieven kunnen doden, dus het is een poging tot moord.Er is al een slachtoffer gevallen, als ik Google Translate mag geloven een accountant die bij dat GMO bedrijf werkte.

Het is in beide gevallen gewoon terrorisme. Moet er werkelijk een dode vallen voordat je afstand neemt van dit soort geweld? Het wordt gewoon stilletjes toegejuigd.
Ik snap er niets van, enige wat Jogy doet is wat random blaten in de hoop dat het overwaait. Onbegrijpelijk.
  woensdag 15 juni 2016 @ 19:08:03 #241
314582 Japie77
Alle harten naar links!
pi_163039677
quote:

[..]

Ik ben pacifist wat ik al meerdere malen heb verklaard hier dus die vragen van die pipo's gaan nergens over. Ben het trouwens niet met je eens mbt de nertsen. Stel je eens voor dat jij een nerts bent, zou je dan liever je hele leven in gevangenschap zitten en dan dood worden gemaakt voor je huid of zou je dan liever een klein beetje vrijheid willen hebben geproefd voordat je in vrijheid sterft? Ik zou het wel weten in ieder geval. :)
Feyenoord!
  woensdag 15 juni 2016 @ 19:09:15 #242
314582 Japie77
Alle harten naar links!
pi_163039713
quote:
0s.gif Op woensdag 15 juni 2016 16:06 schreef .SP. het volgende:

[..]

Mank?

Wat een zwakte weer.
En hoe denk je dan over de massamoorden waar een bedrijf als Monsanto aan mee heeft gewerkt in oa Vietman met hun Agent Orange?
Feyenoord!
pi_163039760
quote:
0s.gif Op woensdag 15 juni 2016 19:09 schreef Japie77 het volgende:

[..]

En hoe denk je dan over de massamoorden waar een bedrijf als Monsanto aan mee heeft gewerkt in oa Vietman met hun Agent Orange?
Slaat allemaal nergens op.

Monsanto is niemand aan het vermoorden.

Dat jij zulk dieptrieste terrorisme probeert te verdedigen is ongelooflijk.
  woensdag 15 juni 2016 @ 19:14:20 #244
314582 Japie77
Alle harten naar links!
pi_163039843
quote:
0s.gif Op woensdag 15 juni 2016 19:11 schreef .SP. het volgende:

[..]

Slaat allemaal nergens op.

Monsanto is niemand aan het vermoorden.

Dat jij zulk dieptrieste terrorisme probeert te verdedigen is ongelooflijk.
Wat een hypocriet ben jij ook. Dat Monsanto een verschrikkelijk wapen maakt waar miljoenen mensen door zijn verminkt of aan zijn gestorven is geen probleem. Maar als iemand die zo kwaad wordt om deze en alle andere misselijke praktijken die Monsanto uithaalt een bombrief stuurt is het opeens wel erg.

Hypocriet figuur ben je. Bah.
Feyenoord!
pi_163039937
quote:
0s.gif Op woensdag 15 juni 2016 19:14 schreef Japie77 het volgende:

[..]

Wat een hypocriet ben jij ook. Dat Monsanto een verschrikkelijk wapen maakt waar miljoenen mensen door zijn verminkt of aan zijn gestorven is geen probleem. Maar als iemand die zo kwaad wordt om deze en alle andere misselijke praktijken die Monsanto uithaalt een bombrief stuurt is het opeens wel erg.

Dus omdat 40 jaar geleden een bedrijf een produkt maakte dat door een overheid is misbruikt is het nu prima om wetenschappers te vermoorden? Is dat een beetje je gedachtegang?
  woensdag 15 juni 2016 @ 19:26:45 #246
314582 Japie77
Alle harten naar links!
pi_163040265
quote:
0s.gif Op woensdag 15 juni 2016 19:17 schreef .SP. het volgende:

[..]

Dus omdat 40 jaar geleden een bedrijf een produkt maakte dat door een overheid is misbruikt is het nu prima om wetenschappers te vermoorden? Is dat een beetje je gedachtegang?
Nee......

Jij stelt hier dat moord moord is. Dus ik vraag je hoe zit dat dan met de moorden waar Monsanto bij betrokken is? Ik zie je dat niet veroordelen.
Feyenoord!
pi_163041670
quote:
0s.gif Op woensdag 15 juni 2016 19:26 schreef Japie77 het volgende:

[..]

Nee......

Jij stelt hier dat moord moord is. Dus ik vraag je hoe zit dat dan met de moorden waar Monsanto bij betrokken is? Ik zie je dat niet veroordelen.
nee.........

We hadden het erover dat jij het vermoorden van wetenschappers wel goed vindt, dat jij het monsanto gelul erbij haalt is jouw poging het onderwerp te veranderen.
  woensdag 15 juni 2016 @ 20:18:45 #248
314582 Japie77
Alle harten naar links!
pi_163042072
quote:
0s.gif Op woensdag 15 juni 2016 20:06 schreef .SP. het volgende:

[..]

nee.........

We hadden het erover dat jij het vermoorden van wetenschappers wel goed vindt, dat jij het monsanto gelul erbij haalt is jouw poging het onderwerp te veranderen.
Wat een load of crap. Ik heb nooit gezegd dat ik het vermoorden van wetenschappers wel goed vindt. Maar goed, dat weet jij ook wel. Kan je nou nooit eens een keer normaal discussieren? Dit gaat toch helemaal nergens over?
Feyenoord!
pi_163042989
quote:
0s.gif Op woensdag 15 juni 2016 20:18 schreef Japie77 het volgende:

[..]

Wat een load of crap. Ik heb nooit gezegd dat ik het vermoorden van wetenschappers wel goed vindt. Maar goed, dat weet jij ook wel. Kan je nou nooit eens een keer normaal discussieren? Dit gaat toch helemaal nergens over?
leugenaar, lees je posts #207 en 213 maar eens na als je zo vergeetachtig bent.
  woensdag 15 juni 2016 @ 20:51:17 #250
314582 Japie77
Alle harten naar links!
pi_163043154
quote:
0s.gif Op woensdag 15 juni 2016 20:47 schreef .SP. het volgende:

[..]

leugenaar, lees je posts #207 en 213 maar eens na als je zo vergeetachtig bent.
Dit is post 207:

Post 213 is niet van mij.

Nergens zeg ik dus dat ik het vermoorden van wetenschappers goed vindt. Jij bent hier dus degene die liegt en mij woorden in de mond legt.....
Feyenoord!
pi_163046397
quote:
0s.gif Op woensdag 15 juni 2016 19:14 schreef Japie77 het volgende:

[..]

50 jaar na dato gaat iemand een bombrief sturen? Ik weet dat post langzaam is, maar dit is wel heel extreem. En die brieven gingen niet naar Monsanto, dus waarom is dit nou relevant?
pi_163047024
quote:
0s.gif Op woensdag 15 juni 2016 20:51 schreef Japie77 het volgende:

[..]

Dit is post 207:

Post 213 is niet van mij.

Nergens zeg ik dus dat ik het vermoorden van wetenschappers goed vindt. Jij bent hier dus degene die liegt en mij woorden in de mond legt.....
204 en 207, in beide verdedig je het vermoorden van mensen met bombrieven. Walgelijk.
  donderdag 16 juni 2016 @ 10:41:44 #253
314582 Japie77
Alle harten naar links!
pi_163055611
quote:
0s.gif Op woensdag 15 juni 2016 22:16 schreef .SP. het volgende:

[..]

204 en 207, in beide verdedig je het vermoorden van mensen met bombrieven. Walgelijk.
Nee dat doe ik niet. Jij verdedigt een bedrijf dat willens en wetens meehelpt aan miljoenen moorden. Walgelijk.
Feyenoord!
pi_163056305
quote:
0s.gif Op donderdag 16 juni 2016 10:41 schreef Japie77 het volgende:

[..]

Nee dat doe ik niet. Jij verdedigt een bedrijf dat willens en wetens meehelpt aan miljoenen moorden. Walgelijk.
Ik verdedig geen enkel bedrijf.
Japie, focus nu een beetje.
Ik zeg dat het vermoorden van mensen (bombrief in dit geval) gebasseerd op iemands persoonlijke visie nooit en te nimmer zou mogen.
Jij schijnt het wel prima te vinden. Dat is walgelijk en onbegrijpelijk dat mods niet ingegrepen hebben.

Waarom jij nu telkens Monsanto erbij haalt is mij volstrekt onduidelijk.

Het doel heiligt niet de middelen.
  donderdag 16 juni 2016 @ 11:24:02 #255
314582 Japie77
Alle harten naar links!
pi_163056480
quote:
0s.gif Op donderdag 16 juni 2016 11:15 schreef .SP. het volgende:

[..]

Ik verdedig geen enkel bedrijf.
Japie, focus nu een beetje.
Ik zeg dat het vermoorden van mensen (bombrief in dit geval) gebasseerd op iemands persoonlijke visie nooit en te nimmer zou mogen.
Jij schijnt het wel prima te vinden. Dat is walgelijk en onbegrijpelijk dat mods niet ingegrepen hebben.

Waarom jij nu telkens Monsanto erbij haalt is mij volstrekt onduidelijk.

Het doel heiligt niet de middelen.
SP focus jij je nu eens een beetje.

Beantwoord nou eens mijn vraag die ik al eerder heb gesteld, wat je vind van een bedrijf wat willens en wetens een wapen als Agent Orange maakt waarbij miljoenen mensen omkomen en verminkt raken?

Je lijkt dit te verdedigen. Ongelofelijk dat de mods hier niet ingrijpen. Het is walgelijk en hypocriet.

Maar jij gelooft blijkbaar dat geld alle wonden heelt.
Feyenoord!
  donderdag 16 juni 2016 @ 11:38:32 #256
47122 ATuin-hek
theguyver's sidekick!
pi_163056765
quote:
0s.gif Op donderdag 16 juni 2016 11:24 schreef Japie77 het volgende:

[..]

Beantwoord nou eens mijn vraag die ik al eerder heb gesteld, wat je vind van een bedrijf wat willens en wetens een wapen als Agent Orange maakt waarbij miljoenen mensen omkomen en verminkt raken?

Je lijkt dit te verdedigen. Ongelofelijk dat de mods hier niet ingrijpen. Het is walgelijk en hypocriet.

Leuk geprobeerd, maar nee.
Onikaan ni ov dovah
  donderdag 16 juni 2016 @ 11:54:31 #257
116015 SicSicSics
pi_163057124
Ik vind het vooral frappant dat mensen een rechtspersoon (een bedrijf) persoonlijke eigenschappen willen geven om er vervolgens boos op te worden. :)

Rijden die mensen ook niet in een Renault omdat die tanks maakten? In een Saab vanwege de vliegtuigen? Kopen we geen bandjes (ja ik ben oud) van BASF vanwege de connectie met IG Farben? Alle Philips apparatuur uit de ziekenhuizen omdat ze ook onderdelen voor wapens maken?
Fine, fuck you then!
The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, but wiser people so full of doubts.
  donderdag 16 juni 2016 @ 12:03:04 #258
314582 Japie77
Alle harten naar links!
pi_163057290
quote:
3s.gif Op donderdag 16 juni 2016 11:54 schreef SicSicSics het volgende:
Ik vind het vooral frappant dat mensen een rechtspersoon (een bedrijf) persoonlijke eigenschappen willen geven om er vervolgens boos op te worden. :)

Rijden die mensen ook niet in een Renault omdat die tanks maakten? In een Saab vanwege de vliegtuigen? Kopen we geen bandjes (ja ik ben oud) van BASF vanwege de connectie met IG Farben? Alle Philips apparatuur uit de ziekenhuizen omdat ze ook onderdelen voor wapens maken?
Ik wist deze dingen nog niet maar bedankt voor de info! Zal het meenemen bij het maken van toekomstige beslissingen.
Feyenoord!
  donderdag 16 juni 2016 @ 12:20:36 #259
116015 SicSicSics
pi_163057664
quote:
0s.gif Op donderdag 16 juni 2016 12:03 schreef Japie77 het volgende:
Ik wist deze dingen nog niet maar bedankt voor de info! Zal het meenemen bij het maken van toekomstige beslissingen.
Gebruik je Google? Chrome? Want ook Google heeft contracten met defensie.
Microsoft heeft contracten met defensie.
Hitler reed in een Mercedes.
BMW maakte vliegtuigmotoren.
Een hekel aan groene energie uit windturbines? Die wordt opgewekt met technologie van ThyssenKruppAG. Een fusie tussen Krupp Stahl en Thyssen Stahl. Beiden fout in beide oorlogen...
Etc. Etc. Etc. :)
Fine, fuck you then!
pi_163057680
quote:
0s.gif Op donderdag 16 juni 2016 11:24 schreef Japie77 het volgende:

[..]

Mijn vraag eerst Japie, jij vindt het vermoorden van mensen OK omdat een bedrijf 40 jaar geleden een product heeft gemaakt wat een overheid heeft misbruikt?
pi_163057810
quote:
6s.gif Op donderdag 16 juni 2016 12:20 schreef SicSicSics het volgende:

[..]

Een hekel aan groene energie uit windturbines? Die wordt opgewekt met technologie van ThyssenKruppAG. Een fusie tussen Krupp Stahl en Thyssen Stahl. Beiden fout in beide oorlogen...
Heel wat mensen die op de deathlist van mensen met een moreel kompas mogen van Japie
  donderdag 16 juni 2016 @ 13:19:26 #262
47122 ATuin-hek
theguyver's sidekick!
pi_163058702
quote:

[..]

Porche maakte ook tanks.
Onikaan ni ov dovah
  donderdag 16 juni 2016 @ 13:30:47 #263
116015 SicSicSics
pi_163058910
quote:
1s.gif Op donderdag 16 juni 2016 13:19 schreef ATuin-hek het volgende:
Porche maakte ook tanks.
Stimmt.
Philips werkte samen met de nazi's (gedwongen, dat wel, maar evenzo)
DAF, Fokker, grote scheepswerven...
Bedrijven die daarna weer voor de Nederlandse staat aan de slag gingen en zo meewerkten aan de indische onafhankelijkheidsoorlog.

Zelfs Nintendo maakte Japanse propaganda tijdens WOII
Fine, fuck you then!
  Moderator / KerstCrewQuizWinner donderdag 16 juni 2016 @ 13:35:00 #264
39237 crew  H_T
2733
pi_163058993
quote:

[..]

Honeywell (van de thermostaten) maakt ook systemen voor kernwapens. De lezers voor de OV-chipkaarten worden gemaakt door Thales, die zich ook bezig houden met radarsystemen en geleide raketten. Ga je niet voor groene stroom, dan komt olie ook voor een aardig deel uit conflictgebieden. Uranium voor kernenergie komt uit veiliger landen, maar dan kom je voor de rest van je centrale al snel uit bij Siemens, en die deden 75 jaar geleden ook zaken met de Duitse overheid. Je leven is lastig te leven als je al die bedrijven wilt vermijden.
Ik ben de kleur MAGENTA
  donderdag 16 juni 2016 @ 13:44:56 #265
116015 SicSicSics
pi_163059152
quote:
0s.gif Op donderdag 16 juni 2016 13:35 schreef Hawaii_Tim het volgende:
Je leven is lastig te leven als je al die bedrijven wilt vermijden.
Dat! :)
Ik snap die gerichte haat tegen Monsanto dan ook niet zo goed.
Fine, fuck you then!
  donderdag 16 juni 2016 @ 14:03:56 #266
34614 jogy
Hersenflatulent
pi_163059453
Vergeet de mineralen uit conflictgebieden in je computer en/of smartphone niet.

Wil je karma-neutraal leven dan heb je eventueel nog enige kans als je in een grot woont met een moestuintje en hennep verbouwd voor de kleding.
Vrijheid
pi_163059873
quote:
9s.gif Op donderdag 16 juni 2016 14:03 schreef jogy het volgende:

Wil je karma-neutraal leven dan heb je eventueel nog enige kans als je in een grot woont met een moestuintje en hennep verbouwd voor de kleding.
Ga je nog wat tegen die terrorisme steunde users hier doen of gewoon lekker kop in het zand en overwaaien?
  donderdag 16 juni 2016 @ 14:41:43 #268
116015 SicSicSics
pi_163060242
quote:

Alaska The Last Frontier. Gewoon chillen in je eigen Homestead. :P
Fine, fuck you then!
  donderdag 16 juni 2016 @ 14:47:42 #269
34614 jogy
Hersenflatulent
pi_163060377
quote:
0s.gif Op donderdag 16 juni 2016 14:23 schreef .SP. het volgende:

[..]

Ga je nog wat tegen die terrorisme steunde users hier doen of gewoon lekker kop in het zand en overwaaien?
Er is niemand aan overleden dus ik vind het wel best zo. Ik ben het er totaal mee oneens maar vind het verder qua mening niet modwaardig. En het is niet dat Japie stond te juichen dat het was gebeurd, het was eerder een gevalletje 'niet goed maar ik begrijp het wel' Nuance.
Vrijheid
pi_163062342
quote:
14s.gif Op donderdag 16 juni 2016 14:47 schreef jogy het volgende:

[..]

Er is niemand aan overleden dus ik vind het wel best zo. Ik ben het er totaal mee oneens maar vind het verder qua mening niet modwaardig. En het is niet dat Japie stond te juichen dat het was gebeurd, het was eerder een gevalletje 'niet goed maar ik begrijp het wel' Nuance.
Wat een laf kut antwoord, "er zijn geen doden gevallen", het gaat om het principe!
Kweek eens een ruggegraat en ballen.
  donderdag 16 juni 2016 @ 16:46:23 #271
47122 ATuin-hek
theguyver's sidekick!
pi_163063920
quote:
14s.gif Op donderdag 16 juni 2016 14:47 schreef jogy het volgende:

[..]

De intentie lijkt me hier veel belangrijker dan of het gelukt is. Japie noemde het wel een actie van iemand met een moreel compas. Dat belooft weinig goeds...
Onikaan ni ov dovah
  Moderator donderdag 16 juni 2016 @ 16:48:19 #272
249559 crew  Lavenderr
pi_163063962
Een bombrief goedpraten is natuurlijk bizar. Om welke reden dan ook. Dat is nooit goed te praten.
pi_163064545
quote:
0s.gif Op donderdag 16 juni 2016 16:48 schreef Lavenderr het volgende:
Een bombrief goedpraten is natuurlijk bizar. Om welke reden dan ook. Dat is nooit goed te praten.
En het is niet alleen goedpraten. Het is ook nog eens die claim van morele superioriteit. Werkelijk ongelooflijk.
  Moderator donderdag 16 juni 2016 @ 17:13:33 #274
249559 crew  Lavenderr
pi_163064589
quote:
0s.gif Op donderdag 16 juni 2016 17:11 schreef Broomer het volgende:

[..]

En het is niet alleen goedpraten. Het is ook nog eens die claim van morele superioriteit. Werkelijk ongelooflijk.
Met het morele kompas hoog geheven!
pi_163064766
quote:
14s.gif Op woensdag 15 juni 2016 15:52 schreef jogy het volgende:

[..]

Beetje laat, maar deze vergelijking slaat natuurlijk helemaal nergens op. Je vergelijkt het sturen van bombrieven met een kind die een prullenbak in de fik steekt? Die bombrief is daadwerkelijk gestuurd om letsel te veroorzaken, en de verstuurder is waarschijnlijk geen kind die de consequenties niet begrijpt. Als je het over manke vergelijkingen hebt, zeg!

Je begrijpt denk ik niet hoe villein en smerig de anti-GMO beweging kan zijn. En alhoewel je het niet met die bombrieven actie eens bent, ben je het wel aan het bagatelliseren. Omdat er (nog) geen doden zijn gevallen.
pi_163064822
quote:
0s.gif Op donderdag 16 juni 2016 17:13 schreef Lavenderr het volgende:

[..]

Met het morele kompas hoog geheven!
Dat is het gevaar, he. Als je denkt dat jouw standpunt moreel superieur is, kom je makkelijk tot een "doel heiligt de middelen" attitude.
pi_163065398
quote:
0s.gif Op woensdag 15 juni 2016 19:08 schreef Japie77 het volgende:
Stel je eens voor dat jij een nerts bent, zou je dan liever je hele leven in gevangenschap zitten en dan dood worden gemaakt voor je huid of zou je dan liever een klein beetje vrijheid willen hebben geproefd voordat je in vrijheid sterft? Ik zou het wel weten in ieder geval.
Jij bent dan ook geen nerts.
  donderdag 16 juni 2016 @ 18:09:53 #278
314582 Japie77
Alle harten naar links!
pi_163065790
quote:

Je kunt natuurlijk wel zoveel mogelijk doen als wat in je mogelijkheden ligt. Net zoals iets minder vlees eten bv. Of zoveel mogelijk biologisch. Je hoeft niet gelijk heilig te zijn.
Feyenoord!
  Moderator donderdag 16 juni 2016 @ 18:51:16 #279
249559 crew  Lavenderr
pi_163066850
quote:
0s.gif Op donderdag 16 juni 2016 17:23 schreef Broomer het volgende:

[..]

Dat is het gevaar, he. Als je denkt dat jouw standpunt moreel superieur is, kom je makkelijk tot een "doel heiligt de middelen" attitude.
Tot het punt waarop men zelfs bombrieven een legitiem middel vindt. Schokkend.
pi_163067068
quote:
11s.gif Op donderdag 16 juni 2016 18:51 schreef Lavenderr het volgende:

[..]

Tot het punt waarop men zelfs bombrieven een legitiem middel vindt. Schokkend.
Best wel, ja. En de targets: een wetenschapper die aan regulering van GMOs werkt (en die worden nauwelijks in Europa toegelaten), en een accountant bij een GMO bedrijf.
pi_163070698
'Die politicus moet dood'

de paralellen zijn duidelijk.

Mag ik juigen Jogy? Mijn morele kompas staat op Brexit, dus is alles verantwoord.
  donderdag 16 juni 2016 @ 20:59:09 #282
52357 Lambiekje
pi_163070793
quote:
3s.gif Op donderdag 16 juni 2016 11:54 schreef SicSicSics het volgende:

voor een betere wereld ja
  donderdag 16 juni 2016 @ 21:04:06 #283
52357 Lambiekje
pi_163071013
quote:
0s.gif Op donderdag 16 juni 2016 13:35 schreef Hawaii_Tim het volgende:

[..]

Honeywell (van de thermostaten) maakt ook systemen voor kernwapens. De lezers voor de OV-chipkaarten worden gemaakt door Thales, die zich ook bezig houden met radarsystemen en geleide raketten. Ga je niet voor groene stroom, dan komt olie ook voor een aardig deel uit conflictgebieden. Uranium voor kernenergie komt uit veiliger landen, maar dan kom je voor de rest van je centrale al snel uit bij Siemens, en die deden 75 jaar geleden ook zaken met de Duitse overheid. Je leven is lastig te leven als je al die bedrijven wilt vermijden.
zo zie je maar hoe wijd verspreid de corruptie is.

Maakt niet uit wat we doen. Middels belasting en consumptie financieren we hoe dan ook de oorlogsmachine, hongersnood, derdewereld en milieuvervuiling
  donderdag 16 juni 2016 @ 21:05:02 #284
52357 Lambiekje
pi_163071059
quote:
0s.gif Op donderdag 16 juni 2016 19:02 schreef Broomer het volgende:

[..]

Best wel, ja. En de targets: een wetenschapper die aan regulering van GMOs werkt (en die worden nauwelijks in Europa toegelaten), en een accountant bij een GMO bedrijf.
daarom dus ook ttip in t geniep
  donderdag 16 juni 2016 @ 21:25:50 #285
314582 Japie77
Alle harten naar links!
pi_163071793
quote:
0s.gif Op donderdag 16 juni 2016 20:56 schreef .SP. het volgende:

Mag ik juigen Jogy? Mijn morele kompas staat op Brexit, dus is alles verantwoord.
Lol ga je nu werkelijk dit vergelijken met mij?

_O- _O-
Feyenoord!
  donderdag 16 juni 2016 @ 22:40:09 #286
34614 jogy
Hersenflatulent
pi_163074556
quote:
0s.gif Op donderdag 16 juni 2016 15:52 schreef .SP. het volgende:

[..]

Wat een laf kut antwoord, "er zijn geen doden gevallen", het gaat om het principe!
Kweek eens een ruggegraat en ballen.
De ballen en ruggengraat toon ik aan jou door niet mee te gaan in je geschreeuw.

Wat de mening van mij als user betreft ben ik het grotendeels (minder bozig) met jou eens. Als crew vind ik Japies posts hier niet om weg te moderen en te noten. Twee verschillende zaken.

quote:
1s.gif Op donderdag 16 juni 2016 16:46 schreef ATuin-hek het volgende:

[..]

De intentie lijkt me hier veel belangrijker dan of het gelukt is. Japie noemde het wel een actie van iemand met een moreel compas. Dat belooft weinig goeds...
Iedereen heeft een moreel compas, soms slaat ie alleen wat gekkig uit.

quote:
0s.gif Op donderdag 16 juni 2016 17:21 schreef Broomer het volgende:

[..]

Beetje laat, maar deze vergelijking slaat natuurlijk helemaal nergens op. Je vergelijkt het sturen van bombrieven met een kind die een prullenbak in de fik steekt? Die bombrief is daadwerkelijk gestuurd om letsel te veroorzaken, en de verstuurder is waarschijnlijk geen kind die de consequenties niet begrijpt. Als je het over manke vergelijkingen hebt, zeg!

Je begrijpt denk ik niet hoe villein en smerig de anti-GMO beweging kan zijn. En alhoewel je het niet met die bombrieven actie eens bent, ben je het wel aan het bagatelliseren. Omdat er (nog) geen doden zijn gevallen.
Ik ben het aan het terug relativeren omdat het vergeleken werd met het onthoofden van mensen. Bombrieven klinken best nasty en ik hoop ze nooit tegen te komen maar misschien was het een klaprotje aan een touwtje.

quote:
0s.gif Op donderdag 16 juni 2016 20:56 schreef .SP. het volgende:

Juichen dus niet, je hebt niet opgelet blijkbaar.

Anyway, de rest van de eventuele discussie kan misschien beter in Feedback gevoerd worden.
Vrijheid
  donderdag 16 juni 2016 @ 22:53:03 #287
47122 ATuin-hek
theguyver's sidekick!
pi_163075035
quote:
14s.gif Op donderdag 16 juni 2016 22:40 schreef jogy het volgende:

[..]

De ballen en ruggengraat toon ik aan jou door niet mee te gaan in je geschreeuw.

Wat de mening van mij als user betreft ben ik het grotendeels (minder bozig) met jou eens. Als crew vind ik Japies posts hier niet om weg te moderen en te noten. Twee verschillende zaken.

[..]

[..]

Ik ben het aan het terug relativeren omdat het vergeleken werd met het onthoofden van mensen. Bombrieven klinken best nasty en ik hoop ze nooit tegen te komen maar misschien was het een klaprotje aan een touwtje.

[..]

Anyway, de rest van de eventuele discussie kan misschien beter in Feedback gevoerd worden.
Dat impliceert dat deze mensen en japie het een morele actie vinden.
Onikaan ni ov dovah
pi_163075586
quote:
14s.gif Op donderdag 16 juni 2016 22:40 schreef jogy het volgende:

[..]

[..]

[..]

[..]

compleet gestoord om dit te bagataliseren.
De intentie is om een persoon schade aan te doen en dan kom jij met je dooddoener (pun intended) als 'klaprotje aan een touwtje'.
Je durft geen stelling te nemen, laf is dat.
  donderdag 16 juni 2016 @ 23:11:23 #289
314582 Japie77
Alle harten naar links!
pi_163075597
quote:
0s.gif Op donderdag 16 juni 2016 22:53 schreef ATuin-hek het volgende:

[..]

Dat impliceert dat deze mensen en japie het een morele actie vinden.
Nee hoor hoe kom je daar nou bij? Als je een moreel compas hebt hoeft het niet te zeggen dat AL je acties die daaruit volgen ook moreel verantwoord zijn.

En ik heb in dit onderwerp en andere onderwerpen al meerdere keren aangegeven dat ik zelf pacifist ben en dus AL het geweld afkeur (ook geweld van de overheid trouwens) maar daar word voor de lol door al jullie trolletjes overheen gelezen. Dat is niet leuk voor de discussie. Daar kan je me niet meer mee aanpakken dus word het gewoon genegeerd. Laat mooi zien wat een sneu stelletje jullie zijn. :)
Feyenoord!
pi_163075607
quote:
0s.gif Op donderdag 16 juni 2016 21:25 schreef Japie77 het volgende:

[..]

Lol ga je nu werkelijk dit vergelijken met mij?

_O- _O-
Nee vrees niet, daar ben je niet belangrijk genoeg voor.
pi_163075633
quote:
0s.gif Op donderdag 16 juni 2016 23:11 schreef Japie77 het volgende:

[..]

Nee hoor hoe kom je daar nou bij? Als je een moreel compas hebt hoeft het niet te zeggen dat AL je acties die daaruit volgen ook moreel verantwoord zijn.

En ik heb in dit onderwerp en andere onderwerpen al meerdere keren aangegeven dat ik zelf pacifist ben en dus AL het geweld afkeur (ook geweld van de overheid trouwens) maar daar word voor de lol door al jullie trolletjes overheen gelezen. Dat is niet leuk voor de discussie. Daar kan je me niet meer mee aanpakken dus word het gewoon genegeerd. Laat mooi zien wat een sneu stelletje jullie zijn. :)
Lees je posts na, je krabbelde pas terug toen je op je plaats gewezen werd.
  donderdag 16 juni 2016 @ 23:12:42 #292
314582 Japie77
Alle harten naar links!
pi_163075634
quote:
0s.gif Op donderdag 16 juni 2016 23:10 schreef .SP. het volgende:

[..]

compleet gestoord om dit te bagataliseren.
De intentie is om een persoon schade aan te doen en dan kom jij met je dooddoener (pun intended) als 'klaprotje aan een touwtje'.
Je durft geen stelling te nemen, laf is dat.
-edit-relax

[ Bericht 8% gewijzigd door Dance99Vv op 26-06-2016 17:10:51 ]
Feyenoord!
pi_163075670
quote:
0s.gif Op donderdag 16 juni 2016 23:12 schreef Japie77 het volgende:

[..]

Kan je me dat niet per dm zeggen zoals je normaal gesproken doet?

[ Bericht 10% gewijzigd door Dance99Vv op 26-06-2016 17:11:11 ]
  donderdag 16 juni 2016 @ 23:14:26 #294
314582 Japie77
Alle harten naar links!
pi_163075695
quote:
0s.gif Op donderdag 16 juni 2016 23:12 schreef .SP. het volgende:

[..]

Lees je posts na, je krabbelde pas terug toen je op je plaats gewezen werd.
Nee jij liet zien dat je quotes van anderen aan mij toeschreef, niet in gaat op mijn vragen en verder over andere posts van mij heen leest. Zo kennen we je maar het getuigt van weinig intelligentie...

Probeer nou toch eindelijk eens op een normale manier te discussieren.
Feyenoord!
  donderdag 16 juni 2016 @ 23:14:49 #295
314582 Japie77
Alle harten naar links!
pi_163075706
quote:
0s.gif Op donderdag 16 juni 2016 23:13 schreef .SP. het volgende:

[..]

Kan je me dat niet per dm zeggen zoals je normaal gesproken doet?
Weer een zuigende opmerking erbij in het boekje.
Feyenoord!
pi_163075733
quote:
0s.gif Op donderdag 16 juni 2016 23:14 schreef Japie77 het volgende:

[..]

Nee jij liet zien dat je quotes van anderen aan mij toeschreef, niet in gaat op mijn vragen en verder over andere posts van mij heen leest. Zo kennen we je maar het getuigt van weinig intelligentie...

Probeer nou toch eindelijk eens op een normale manier te discussieren.
Die had ik gecorrigeerd.

Ok normaal discussieren, zoals dit ongeveer?

quote:
0s.gif Op donderdag 16 juni 2016 23:12 schreef Japie77 het volgende:

[..]

Flikker toch op malloot met je gezuig en het proberen om mensen op te fokken om niks. Hypocriet figuur dat je bent.
[beetje hypcriet nietwaar?]
pi_163075767
zu
quote:
0s.gif Op donderdag 16 juni 2016 23:14 schreef Japie77 het volgende:

[..]

Weer een zuigende opmerking erbij in het boekje.
zuigend? Moet ik je DM proza hier eens neerzetten?
  donderdag 16 juni 2016 @ 23:16:40 #298
314582 Japie77
Alle harten naar links!
pi_163075769
quote:
0s.gif Op donderdag 16 juni 2016 23:15 schreef .SP. het volgende:

[..]

Die had ik gecorrigeerd.

Ok normaal discussieren, zoals dit ongeveer?

[..]

[beetje hypcriet nietwaar?]
Ik verlaag me inderdaad tot jouw niveau. En het is in mijn geval gerechtigheid, aangezien eerlijke woede om oneerlijke praktijken moreel verwantwoord is.
Feyenoord!
  donderdag 16 juni 2016 @ 23:17:04 #299
314582 Japie77
Alle harten naar links!
pi_163075784
quote:
0s.gif Op donderdag 16 juni 2016 23:16 schreef .SP. het volgende:
zu

[..]

zuigend? Moet ik je DM proza hier eens neerzetten?
Be my guest. Zet dat van jezelf er dan ook even bij.
Feyenoord!
pi_163075797
quote:
0s.gif Op donderdag 16 juni 2016 23:16 schreef Japie77 het volgende:

[..]

Ik verlaag me inderdaad tot jouw niveau. En het is in mijn geval gerechtigheid, aangezien eerlijke woede om oneerlijke praktijken moreel verwantwoord is.
lol, stuur me een bombrief want verlichtte japie zegt dat het moreel verantwoordt is.
  donderdag 16 juni 2016 @ 23:19:21 #301
314582 Japie77
Alle harten naar links!
pi_163075856
Ik zie dat je nooit ophoudt. Laat ik dan maar weer het volwassen gedrag vertonen aangezien jij dat blijkbaar niet kan en ophouden met deze totaal onzinnige woordenwisseling (discussie kun je het niet noemen). Succes ermee. Ga nog even lekker door zou ik zeggen. ^O^
Feyenoord!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')