Sunri5e | donderdag 19 mei 2016 @ 07:33 |
![]() De SU-GCC in betere tijden op Schiphol. | |
Woods | donderdag 19 mei 2016 @ 07:44 |
http://edition.cnn.com/2016/05/18/us/guam-b52-crash/index.html B-52 crashes in Guam; no injuries reported A B-52 crashed Thursday morning at a U.S. Air Force base in Guam during a training mission, with all seven crew members safely leaving the aircraft, the base said. ![]() | |
Woods | donderdag 19 mei 2016 @ 07:49 |
Toestel EgyptAir neergestort in Middellandse Zee http://www.volkskrant.nl/(...)ac8df6143b5fb7c9a86a via @volkskrant
| |
Fred | donderdag 19 mei 2016 @ 08:11 |
Staat inmiddels op "Canceled". Ben benieuwd wat de oorzaak is. Een A320 staat niet bekend als een toestel dat spontaan uit elkaar spat en de security op CDG lijkt me ook voldoende in orde om explosieven etc van boord te houden. | |
derLudolf | donderdag 19 mei 2016 @ 08:12 |
Best wel, statistisch gezien wordt de kans dat er iets gebeurd welke dag groter. Nja, nu is de teller weer gereset en kun je met nog geruster hart in een vliegtuig stappen ![]() | |
DeeBee | donderdag 19 mei 2016 @ 08:20 |
Niet elk stochastisch process werkt zo trouwens, dat de kans op een 'event' toeneemt naar mate er meer tijd verstrijkt, dat denken mensen altijd. ![]() Wel naar dat er weer een kist verdwenen is. ![]() | |
Sunri5e | donderdag 19 mei 2016 @ 08:30 |
Er is geen noodoproep gedaan wordt gemeld..... | |
Fred | donderdag 19 mei 2016 @ 08:32 |
De redactie van het RTL Nieuws heeft weer eens wat moeite met het verschil te zien tussen een A320 en B737. | |
Woods | donderdag 19 mei 2016 @ 09:05 |
http://www.volkskrant.nl/(...)nen-vlucht~a4303632/
| |
derLudolf | donderdag 19 mei 2016 @ 09:05 |
Ik zou het verschil ook niet herkennen denk ik ![]() Maar goed als er Lufthansa of Alitalia op staat roep ik Airbus en staat er KLM op Boeing ![]() | |
Sunri5e | donderdag 19 mei 2016 @ 09:05 |
Een noodsignaal zend een vliegtuig toch zelf uit? | |
lyolyrc | donderdag 19 mei 2016 @ 09:08 |
Het enige waaraan ik het verschil goed kan zien is dat de Boeing een spitsere neus heeft en dat de cockpitruiten aan de zijkant schuin omhoog lopen. | |
XL | donderdag 19 mei 2016 @ 09:13 |
http://travelskills.com/2(...)-737-vs-airbus-a320/ | |
Fred | donderdag 19 mei 2016 @ 09:16 |
De verschillen zijn inderdaad klein. De neuzen zijn inderdaad erg kenmerkend. Er zit ook een verschil in winglets (als die aanwezig zijn) en de A320 staat iets hoger op zijn wielen dan de B737. | |
Randy_S | donderdag 19 mei 2016 @ 09:26 |
Is er iemand hier bekend met het Boom project? Ze willen nog dit jaar een proefvlucht maken! Het lijkt mij dat de ontwikkeling dan vergevorderd is, ze willen op Mach 2.2 vliegen, wat 10% sneller is dan de concorde ![]() ![]() ![]() http://boom.aero/ | |
lyolyrc | donderdag 19 mei 2016 @ 09:27 |
De winglets zijn waarschijnlijk wel het meest kenmerkend, alleen zitten die niet op alle vliegtuigen. | |
Fred | donderdag 19 mei 2016 @ 09:45 |
Het is een ELT. Die kunnen geactiveerd door mensen of door water. Ze zitten vaak verwerkt in reddingvlotten (en dus ook in de glijbanen). Het zou kunnen betekenen dat er wrakstukken aan het wateroppervlakte drijven. De black box heeft ook een ELT, maar ik verwacht dat die onder water ligt en dan is het signaal niet boven water te ontvangen. Edit: De NOS meldt nu dat het Egyptische leger de ontvangst van het ELT signaal ontkent. [ Bericht 5% gewijzigd door Fred op 19-05-2016 10:03:16 ] | |
Iemand91 | donderdag 19 mei 2016 @ 10:56 |
Misschien beter hier verder? NWS / Vliegtuig EgyptAir van Parijs verdwenen van radar
![]() ![]() | |
zlotka | donderdag 19 mei 2016 @ 11:17 |
Weet iemand wat de reden is waarom ik op FR24 de registraties van business/private jets niet kan zien en op planefinder wel? Is dit een premium fucntie op FR24? | |
Fred | donderdag 19 mei 2016 @ 11:24 |
Dat was me nog nooit opgevallen ![]() Bij de A380/B747 is het trouwens andersom zie ik. | |
biertapper | donderdag 19 mei 2016 @ 13:02 |
Iemand91 | donderdag 19 mei 2016 @ 13:17 |
True, maar dit had ik ooit gemaakt om voor sommigen wat meer aanknopingspunten te geven om twinjets te kunnen onderscheiden. En ik dacht; een A380 of 747 herkennen de meeste mensen wel. ![]() | |
spapaars | donderdag 19 mei 2016 @ 13:25 |
Als ze over vliegen herken je onmiddelijk het wat huilende geluid van een A320 | |
lyolyrc | donderdag 19 mei 2016 @ 14:21 |
Dat is me ook wel eens opgevallen. Ik hoor de A320's van Wizzair hier wel eens dalen en dan maken ze inderdaad een beetje een huilend geluid. | |
derLudolf | donderdag 19 mei 2016 @ 14:32 |
Das me echt nog nooit opgevallen ![]() | |
derLudolf | donderdag 19 mei 2016 @ 14:35 |
A350 doet niet mee trouwens![]() | |
lyolyrc | donderdag 19 mei 2016 @ 14:42 |
Die herken je aan de zonnebril. ![]() | |
Iemand91 | donderdag 19 mei 2016 @ 20:50 |
Om die regerings-Fokker maar even in het perspectief te plaatsen; nu op RTLZ (20:28 - 21:28 uur): Z Doc: Meevliegen Met De Air Force One Herhaling vanavond om 23:30 uur en komende zaterdagavond ook om 23:30 uur. EDIT: deze kwam vandaag ook naar Schiphol (en staat er momenteel ook nog steeds): ![]() United Airlines viert 25 jaar Schiphol met stroopwafels
![]() [ Bericht 73% gewijzigd door Iemand91 op 19-05-2016 21:35:12 ] | |
Sounddragon | donderdag 19 mei 2016 @ 22:25 |
Die engerd die nu president wil worden heeft toch ook zo'n verpooierde Boeing? | |
Iemand91 | donderdag 19 mei 2016 @ 22:34 |
Jup: ![]() Sowieso is nagenoeg elke private jet een ding waar de gemiddelde Arabier/kamper zich direct thuis zou voelen... | |
LintuxCx | vrijdag 20 mei 2016 @ 00:23 |
Heeft 'ie z'n vliegtuigje inmiddels ook weer legaal/gecertificeerd? ![]() | |
tripel7 | vrijdag 20 mei 2016 @ 00:34 |
Nee, maar haar man schijnt wel frequent flyer te zijn aan boord van privé 727 die gebruikt werd als vliegend bordeel door pedofielen. EDIT: een bron [ Bericht 7% gewijzigd door tripel7 op 20-05-2016 00:58:14 ] | |
derLudolf | vrijdag 20 mei 2016 @ 00:48 |
![]() ![]() | |
Sounddragon | vrijdag 20 mei 2016 @ 05:58 |
Haar man? ![]() Ik doelde idd op menéér Trump ![]() | |
XDo | vrijdag 20 mei 2016 @ 12:51 |
Vliegtuig van TUIFly vanmorgen geraakt door bliksem tijdens landing in Tivat. Na mislukte noodlanding uitgeweken naar Ohgri. Toestel is fysiek beschadigd. [ Bericht 9% gewijzigd door XDo op 20-05-2016 14:11:58 ] | |
mimbosa | vrijdag 20 mei 2016 @ 13:44 |
Interessant artikel over de lessen die worden geleerd na ongelukken http://www.upinthesky.nl/(...)aart-van-ongelukken/ | |
bluemoon23 | vrijdag 20 mei 2016 @ 14:25 |
Fillempie van de jet van Trump | |
inkjet | vrijdag 20 mei 2016 @ 18:45 |
Zoiets was te verwachten. Of stoppen of omscholen naar Embraer of 737. Die laatste zin weet ik niet wat ik daarvan moet denken... Inderdaad. Als de koning omgeschoold wordt naar de 737 dan lijkt het onwaarschijnlijk dat de regering de Fokker vervangt door een ander toestel dan een 737 :-) Of het is een 'cunning plan' natuurlijk. | |
nattermann | vrijdag 20 mei 2016 @ 18:52 |
Zou jammer zijn, zo'n 13 in een dozijn 737. Zie liever iets als een dassault falcon oid, maar dat zal wel te klein zijn. | |
zlotka | vrijdag 20 mei 2016 @ 18:52 |
![]() Bron ![]() Vind deze livery toch wel erg gaaf. | |
Iemand91 | vrijdag 20 mei 2016 @ 21:25 |
![]() ![]() | |
derLudolf | vrijdag 20 mei 2016 @ 21:31 |
Dikke onzin sowieso dat die dikkop wordt opgeleid voor 737. Zou er weinig vertrouwen in hebben als zo'n zwakzinnige piloot zou zijn op een vlucht waar ik mee vlieg... | |
Sounddragon | vrijdag 20 mei 2016 @ 22:07 |
Heb je het nou over onze Koning of mis ik effe wat? | |
NewHorizon | vrijdag 20 mei 2016 @ 22:08 |
Sorry? | |
El_Grando101 | vrijdag 20 mei 2016 @ 22:21 |
Het is natuurlijk wel een beetje vreemd dat hij zijn uurtjes bijhoudt op onze kosten. Ik moet ook gewoon zelf voor mijn hobby vlieguurtjes betalen. Ander doel heeft het bij hem niet. | |
Sounddragon | vrijdag 20 mei 2016 @ 22:35 |
Wim-Lex bestáát op onze kosten, maar je hebt idd wel een punt.. als hij zo nodig zijn vliegshizzle wil behouden, bijscholen, kan hij dat vast wel uit eigen zak betalen.. ik geloof er ook niks van dat hij zelf zou mogen vliegen in het staatsvliegtuig.. keertje mag vast wel, maar structureel zelf vliegen lijkt me niet wenselijk. Hij rijdt zichzelf toch ook niet in de rondte? | |
derLudolf | vrijdag 20 mei 2016 @ 22:41 |
Precies dit. Als ik vlieguren wil maken en ik klop aan bij de KLM... Ze zien me al aankomen zeker | |
derLudolf | vrijdag 20 mei 2016 @ 22:45 |
Nee maar er komt toch wel een veel te dure BBJ voorzie ik. Ook al zal ie op zijn stoeltje achterin bruine rakkers zitten te tikken, op onze kosten zal toch wel wel de mogelijkheid moeten blijven bestaan voor hem om in het regeringstoestel te blijven vliegen. | |
NewHorizon | vrijdag 20 mei 2016 @ 22:47 |
Hij vliegt af en toe lijnvluchten bij KLM (cityhopper). En ik kan jullie vertellen dat hij wat dat betreft aan alle eisen voldoet, een prima man is om mee te vliegen en de KLM er geen belastinggeld voor krijgt ![]() | |
derLudolf | vrijdag 20 mei 2016 @ 22:52 |
Mwoah, WL is niet bepaald een helder licht en de pilotenopleiding niet bepaald makkelijk. Vandaar mijn twijfel, die achternaam helpt om ergens binnen te komen... Gaat natuurlijk wel ten koste van piloten die dan ook geld hadden kunnen verdienen... | |
NewHorizon | vrijdag 20 mei 2016 @ 23:00 |
Hij heeft net als een groot deel van de andere piloten bij KLM gewoon de RLS/KLS doorlopen en voldoet aan officiële IL&T-eisen. Ik snap het sentiment qua achternaam, maar het is niet dat hij een volle FTE werkt. Integendeel ![]() | |
XL | vrijdag 20 mei 2016 @ 23:47 |
Sowieso beoordelen of hij slim of niet is, dat kun je niet op basis van zijn werk. Veel dommer werk kun je niet doen en dat het een domme indruk opwekt ok. Het is echter veel dommer om op basis daarvan aan te nemen dat hij niet volgens de regels zou kunnen vliegen. | |
El_Grando101 | zaterdag 21 mei 2016 @ 17:24 |
Wim Lex is best een sympathieke kerel maar het vliegen van hem is toch gewoon puur hobby, het dient geen ander doel. Als je dan gaat vliegen op het regerings-toestel of even wat uurtjes pakt bij de KLM dan gebruik je je positie als koning voor je hobby. Het regeringstoestel hebben wij betaald en ik neem ook aan dat hij zelf ook niet voor de peut betaald. Dat de KLM hem laat vliegen snap ik vanuit de KLM, is natuurlijk wel leuke promotie als koninklijke. Maar slaat voor de rest natuurlijk nergens op. Hij zou in mijn ogen gewoon niet zijn positie als koning mogen gebruiken om zijn hobby's mogelijk te maken. Hij verdient genoeg centjes dus laat hem lekker als ieder ander zelf een vliegtuig huren om zijn uurtjes bij te houden in z'n vrije tijd. | |
NewHorizon | zaterdag 21 mei 2016 @ 19:03 |
Nogmaals, hij heeft gewoon de RLS/KLS doorlopen net als menig ander KLM-piloot. Je kunt dus niet zomaar stellen dat KLM hem laat vliegen vanwege zijn naam.. Hooguit dat hij een speciaal soort deeltijdcontract heeft. Als hij geen koning was geweest had hij er wellicht ook gewoon gevlogen ![]() | |
Iemand91 | zaterdag 21 mei 2016 @ 21:48 |
Nou om bij sommigen de gemoederen tot bedaren te brengen; Willem-Alexander lijkt al gestopt te zijn met vliegen:Mooi gedaan en mooi om te zien vind ik. Lijkt me trouwens wel heel apart; tientallen jaren elke zoveel dagen voorin de cockpit vluchten uitvoeren en dan ineens...nooit meer... ![]() ![]() ![]() Vandaag is het exact 70 jaar geleden dat KLM voor het eerst naar New York vloog. KLM was de eerste Europese luchtvaartmaatschappij die na de Tweede Wereldoorlog Europa weer verbond met de Verenigde Staten. De vlucht werd uitgevoerd door PH-TAR "Rotterdam"; een Douglas DC-4 dat slechts weken eerder aan KLM was geleverd. Totale vluchtduur (inclusief stops in Glasgow en Gander) was 25.5 uur waarvan 21 uur vliegend. Heerlijk dat polygoonjournaal...en pijp roken in de cockpit. ![]() De "Rotterdam" werd na allerlei omzwervingen eind jaren '70 gesloopt. Deze vlucht op 21 mei 1946 was overigens exact 19 jaar na de eerste solo-vlucht over de Atlantische Oceaan; uitgevoerd door Charles Lindbergh toen deze op 20 mei 1927 vanuit New York vertrok en op 21 mei in Parijs aankwam. Een vlucht van 33.5 uur. Exact 5 jaar later volgt Amelia Earthart die met haar solovlucht van net geen 15 uur de eerste vrouw is die dit klaarspeelt. En nog eens 45.5 jaar later kon men dezelfde route afleggen in zo'n 3 uur met de Aérospatiale/BAC Concorde. En vandaag de dag (met een gemiddelde vluchtduur van zo'n 7 uur): [ Bericht 1% gewijzigd door Iemand91 op 22-05-2016 00:09:43 ] | |
bluemoon23 | zaterdag 21 mei 2016 @ 22:09 |
"niet bepaald een helder licht" is ook wat overdreven. Goed, hij heeft langer dan er tegenwoordig voor staat over zijn academische opleiding gedaan, en zijn proefschrift was niet wereldschokkend. Maar dat geld voor meerdere, Pechtold heeft 10 jaar over zijn studie gedaan, Maxime Verhagen 11, Rutte 7, zelfs een "bolleboos" als Samsom heeft 8 jaar over zijn studie gedaan (in de tussentijd hadden politie en justitie natuurlijk de handen vol aan hem en zijn Greenpeace extremisten) Als ik even Google op KLM flight academy dan is het theoretische deel iets van 40 weken, dus dat valt ook wel weer mee. | |
Woods | zondag 22 mei 2016 @ 00:22 |
, [ Bericht 50% gewijzigd door Woods op 22-05-2016 23:04:08 ] | |
El_Grando101 | zondag 22 mei 2016 @ 21:52 |
Ik ken ook nog wel wat oud RLS mensen die ook wel graag zo'n contract zouden willen hebben. Gaat natuurlijk wel om z'n achternaam dat de KLM dit mogelijk maakt, dat weet jij ook wel. Waarom moet die man zijn uurtjes kunnen maken als koning zijnde nu terwijl net afgestudeerde piloten van de KLS op de wachtlijst komen. Gaat de KLM ook zijn nieuwe 737 typerating betalen? Hij is nu koning, wees dan nu zo sjeik om gewoon je vlieghobby in je vrije tijd in je met eigen geld gehuurde kist uit te oefenen. Maar goed genoeg over geluld dacht ik zo. | |
NewHorizon | zondag 22 mei 2016 @ 23:08 |
KLM betaalt voor al hun piloten de typerating. Maar als hij geen koning was dan had je het niet erg gevonden? Als het een gewone man was die de opleiding had gedaan en een dienstverband met de KLM had? Verder heb je gelijk, beetje onzinnige discussie dit ![]() | |
Parafernalia | maandag 23 mei 2016 @ 10:06 |
Waar zijn die flapjes aan het einde can de vleugels eigenlijk voor? | |
derLudolf | maandag 23 mei 2016 @ 10:19 |
Het lijkt mij uitgesloten dan de normale man een dergelijk snoepcontractje heeft bij de KLM | |
derLudolf | maandag 23 mei 2016 @ 10:21 |
Heel kort: brandstofbesparing. Die dingen heten winglets ![]() | |
Parafernalia | maandag 23 mei 2016 @ 10:43 |
hoe werkt dat precies? ![]() Nvm, Wikipedia | |
Parafernalia | maandag 23 mei 2016 @ 11:55 |
bij hoeveel vertraging kan je (deel) van je geld terugkrijgen? | |
derLudolf | maandag 23 mei 2016 @ 11:57 |
Als ik iets meer had geweten had ik dat wel gezegd ![]() | |
derLudolf | maandag 23 mei 2016 @ 11:59 |
Schadevergoeding bij vertraging vlucht Wanneer de aankomstvertraging langer is dan drie uur heeft u recht op een schadevergoeding. De hoogte van de compensatie hangt samen met de afstand van de oorspronkelijke vlucht en verschil in aankomsttijd van de vervangende vlucht. Vluchtbestemmingen binnen de EU ¤ 250 schadevergoeding bij een vertraagde vlucht tot 1500 km ¤ 400 schadevergoeding bij een vertraagde vlucht van meer dan 1500 km Vluchtbestemmingen buiten de EU ¤ 250 schadevergoeding bij een vertraagde vlucht tot 1500 km ¤ 400 schadevergoeding bij een vertraagde vlucht van 1500 km tot en met 3500 km ¤ 600 schadevergoeding bij een vertraagde vlucht van meer dan 3500 km | |
Iemand91 | maandag 23 mei 2016 @ 13:25 |
De Lockheed Martin F-35 Lightning II ofwel JSF is onderweg naar Nederland. Ondersteunt door 2 McDonnell Douglas KDC-10's en een Boeing C-17 Globemaster III zijn de 2 F-35's zojuist vertrokken vanaf Naval Air Station Patuxent River in Maryland. De oversteek duurt zo'n 8 uur en verwachte aankomst op Vliegbasis Leeuwarden is gepland voor 20:00 uur vanavond. ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() De snackwagen staat al klaar ![]() ![]() Meer info over verkeersmaatregelingen hier. En livestream hier: | |
Fred | maandag 23 mei 2016 @ 14:09 |
Zouden ze die dingen niet beter per boot vervoeren? Lijkt een stuk goedkoper en minder omslachtig. | |
Janeiros | maandag 23 mei 2016 @ 15:49 |
Ik woon aan de rand van Leeuwarden bij de vliegbasis. Als het kut weer is blijf ik lekker binnen op de stream kijken met die drukte die ze verwachten. Kan ze zelfs uit mijn raam hier zien landen ![]() | |
DaMook | maandag 23 mei 2016 @ 16:34 |
Ik hoop dat ze binnenkort een keer te zien op Eindhoven airport ![]() ![]() | |
Alexxxxx | maandag 23 mei 2016 @ 18:47 |
Je woont aan de Marsum-kant? | |
Woods | maandag 23 mei 2016 @ 19:00 |
Over 3 weken moeten ze weer terug. Zo'n bootreis zal een week zijn enkele reis? | |
Janeiros | maandag 23 mei 2016 @ 19:30 |
Ik woon in 1 van de 12 hoog's in Bilgaard. Maar das niet zo handig voor een landing aan marssum kant. Ga toch maar even ri de baan straks denk ik | |
hertogjan_lekkerman | maandag 23 mei 2016 @ 19:35 |
Allemaal propaganda om de JSF salonfähig te maken. Kranten staat er morgen vol mee hoe succesvol wel niet was en hoeveel mensen wel niet gekeken hebben. Omwonenden krijgen nog eens 25K extra subsidie voor isolatie en vinden het ook wel best verder. | |
Alexxxxx | maandag 23 mei 2016 @ 19:51 |
Geen subsidie, de isolatie is hier zelfs grotendeels weggehaald vorig jaar ![]() | |
Iemand91 | maandag 23 mei 2016 @ 19:53 |
Stream is bezig. | |
hertogjan_lekkerman | maandag 23 mei 2016 @ 20:06 |
heb je niet genoeg geklaagd waarschijnlijk..... | |
DaMook | maandag 23 mei 2016 @ 20:14 |
Het is net een reclame filmpje ![]() ![]() | |
flipsen | maandag 23 mei 2016 @ 20:33 |
Ligt het nou aan mij of is die F16 véél stabieler in de lucht dan die nerveuze F35? | |
Iemand91 | maandag 23 mei 2016 @ 20:42 |
De KDC-10 tankers zie ik i.i.g. op mijn radar ten noorden van de eilanden. EDIT: ![]() [ Bericht 50% gewijzigd door Iemand91 op 23-05-2016 21:15:49 ] | |
flipsen | maandag 23 mei 2016 @ 20:45 |
Jammer dat mijn 3MB lijntje hier het net niet trekt in 720p ![]() | |
Fred | maandag 23 mei 2016 @ 21:02 |
Wat maakt zo'n Gulfstream een herrie ![]() | |
Cobra4 | maandag 23 mei 2016 @ 21:03 |
Ja, zo hoor je de F35 niet eens. ![]() | |
flipsen | maandag 23 mei 2016 @ 21:13 |
Aardig wa crosswind, benieuwd hoe die F35s daarmee omgaan ![]() | |
flipsen | maandag 23 mei 2016 @ 21:19 |
Ipv *fap* *fap* *fap* was het vooral *flap flap flap* ![]() | |
Alexxxxx | maandag 23 mei 2016 @ 21:36 |
flipsen | maandag 23 mei 2016 @ 21:37 |
Was toch wel even genieten ![]() | |
Woods | maandag 23 mei 2016 @ 21:47 |
Nederland heeft dus de F35A gekocht ![]() ![]() | |
OEM | maandag 23 mei 2016 @ 22:28 |
Mjah, de helicopter-versie doet het goed op feestjes en partijtjes, maar heb je verder niet zoveel aan ![]() En de offerte voor een paar Ford-class carriers zal wel iets te gortig geweest zijn om de bootversie aan te schaffen. | |
derLudolf | maandag 23 mei 2016 @ 22:49 |
Wat is daar mis mee dan? Behalve dat het een F35 is? ![]() | |
Woods | maandag 23 mei 2016 @ 23:00 |
Ik dacht dat verticaal opstijgen wel van pas kan komen in de apenlanden waar we moeten opereren. Daarnaast vind ik het kansloos dat Nederland voor dit toestel gegaan is. Zeker omdat het alsmaar duurder werd. Maarja we moesten wel van die kut yanks. | |
DeeBee | dinsdag 24 mei 2016 @ 07:45 |
Apenlanden, kut yanks, ok. Blijft wel een mooi toestel om te zien vind ik, maar doe mij toch maar burgerluchtvaart. ![]() De 787 ziet er stiekem toch wel goed uit was mijn conclusie dit weekend toen ik terugvloog naar Doha: ![]() Wel grappig dat zowel de A350 met z'n Zorro-masker als de 787 met die bronsachtige kleur vrij opvallende cockpits hebben. ![]() Overigens is de 787 vloot van QR bijna compleet, nog een 787-8 die moet worden geleverd om op 30 toestellen te komen (allemaal 788). Dit betekent dat in 3.5 jaar alle 787's geleverd zijn, voorlopig is dat sneller dan het tempo van de A350's. ![]() ![]() | |
DaMook | dinsdag 24 mei 2016 @ 16:51 |
Oeh NLse aircraftcariers ![]() ![]() | |
Parafernalia | dinsdag 24 mei 2016 @ 19:14 |
Pff ja..gedoe. ja heb wel zo'n 5 uur vertraging gehad, maar dan verspreid over 2 vluchten met allebei stopover...denk net niet genoeg voor vergoeding ![]() | |
Sunri5e | dinsdag 24 mei 2016 @ 19:23 |
Tuurlijk krijg je dan geen vergoeding. En terecht ook. | |
Parafernalia | dinsdag 24 mei 2016 @ 19:29 |
ja ach, ik vind 5 uur best veel. | |
Sunri5e | dinsdag 24 mei 2016 @ 19:33 |
Ja, maar niet op 2 verschillende vlucht bij elkaar opgeteld. Daarnaast wordt er niet gekeken na hoeveel later een toestel vertrekt maar later aankomt op bestemming. Om welke vluchten en op welke datums gaat is? Dan kan ik het voor je checken of recht hebt op een vergoeding. | |
Woods | dinsdag 24 mei 2016 @ 22:04 |
![]() | |
mar456 | dinsdag 24 mei 2016 @ 22:20 |
Ik vind het anders aardig vreemd dat je geen vergoeding zou krijgen als je meerdere vluchten vertraging hebt. Een vergelijking met de NS: Stel ik moet 3x overstappen, je krijgt vanaf 60 minuten vertraging de reissom terug (bij 30-60 vertraging 50%), als elke trein 21 minuten vertraging zou hebben heb ik totaal 63 minuten vertraging maar ik krijg helemaal niks terug omdat ik "maar" 21 minuten per trein heb. Dat zou toch ook niet kunnen? | |
Iemand91 | woensdag 25 mei 2016 @ 00:14 |
Die was vol. ![]() Dit blijven toch wel gave foto's. ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Zouden ze hierom gisteren een paar rondjes hebben gemaakt boven de Waddenzee? ![]() (De KDC-10 kon ik enkele keren oppikken met de antenne hier...) | |
derLudolf | woensdag 25 mei 2016 @ 00:20 |
Waarom is die kdc10 niet in Leeuwarden geland? | |
Iemand91 | woensdag 25 mei 2016 @ 00:31 |
De afgebeelde KDC-10 is wel in Leeuwarden geland, de ander is doorgevlogen naar home base Eindhoven. | |
nattermann | woensdag 25 mei 2016 @ 01:11 |
![]() Wat een vette kist! | |
DeeBee | woensdag 25 mei 2016 @ 06:06 |
Heel tof ding. | |
derLudolf | woensdag 25 mei 2016 @ 09:01 |
Lijkt wel net zo'n lange sigaar als de a340-600 ![]() | |
DeeBee | woensdag 25 mei 2016 @ 09:17 |
Is ook maar een metertje of 2 korter geloof ik, maar hij heeft in de -1000 variant inderdaad wel wat weg van een A340. De A350-900 doet mij dan weer niet zo aan een A340 denken, maar het zijn echt de verhoudingen van de kist op deze foto. QR wordt ook launch customer voor de A350-1000 overigens (in 2017 volgens de plannig). | |
Iemand91 | woensdag 25 mei 2016 @ 14:42 |
![]() ACES HIGH (& ON THE GROUND!)
![]() ![]() ![]() Dat hebben we eerder gezien:
| |
derLudolf | donderdag 26 mei 2016 @ 00:39 |
Bijzondere vondst in Berlijn | |
Sunri5e | donderdag 26 mei 2016 @ 15:12 |
Benieuwd naar de Flightradar24 beelden. Iemand die ze kan vinden? | |
Woods | donderdag 26 mei 2016 @ 16:16 |
Update: Het zou deze vlucht moeten zijn. Boven de Japanse Zee. https://www.flightradar24.com/data/flights/kl862/#9c9545f Leuk om te zien dat het om China heen vliegt en de grens volgt. [ Bericht 7% gewijzigd door Woods op 26-05-2016 16:22:09 ] | |
Sunri5e | vrijdag 27 mei 2016 @ 08:06 |
Bron: luchtvaartnieuws. | |
DeeBee | vrijdag 27 mei 2016 @ 09:45 |
Wat moet ik mij in godsnaam voorstellen bij een "stadsgerichte terminal"? ![]() Neem aan dat ze een low-cost / West-Europa terminal bedoelen en een ICA-terminal, zoiets? Verder is een tweede terminal vrij logisch, meer omdat nu al alle ruimte wordt gebruikt met de nieuwste uitbreiding en ze niet echt ergens anders meer heen kunnen. Parallel aan de Kaagbaan aan de andere kant van de A4 lijkt mij trouwens een gekke plek? ![]() | |
Piles | vrijdag 27 mei 2016 @ 10:49 |
Waarom is dit opeens nieuws? Die plannen zijn al jaren oud... | |
Iemand91 | vrijdag 27 mei 2016 @ 11:14 |
Die site dat zich 'luchtvaartnieuws' durft te noemen stelt mij met de dag meer teleur zeg... En dit dus. Misschien niet meer heel erg up-to-date, maar dit is min of meer het idee. Dus geen extra 'luchthaven' maar een extra terminal. Maar beide zaken (terminal en 7e baan) is nog verre toekomstmuziek. Zoals ze zelf ook al aangeven... ![]() ![]() | |
derLudolf | vrijdag 27 mei 2016 @ 11:22 |
Kunnen ze moet meer gebruik van maken van de Buitenveldert of Aalsmeerbaan? Volgens Wiki zijn dit secundaire banen namelijk | |
Piles | vrijdag 27 mei 2016 @ 11:30 |
Er zijn nu 3 banen Noord-Zuid, en 2 oost-west. Waarvan de kaagbaan zelfs zuidwest ligt. Dat is met de variabele wind in Nederland niet voldoende. Een extra baan oost-west is dan nodig. Zijn ook plannen geweest voor een Haarlem-baan, dwars op de polderbaan. Maar die ligt wat te gevoelig ![]() | |
DeeBee | vrijdag 27 mei 2016 @ 11:50 |
Volgens mij is het grote probleem met die banen de beperkte geluidscapaciteit. Zeker de Buitenveldert baan heeft weinig 'capaciteit' als ik het goed begrijp, vanwege de approach over Amsterdam / Amstelveen voornamelijk. Ik zat verkeerd te denken wat betreft die 7e baan, ik dacht dat er geen ruimte zou zijn ri. Schiphol-Rijk, maar daar kan het inderdaad prima. Best veel luchthavens zie je parallele banen, ook heel vaak in 'mixed-mode'. Ik moet zeggen dat de plannen er wel goed uit zien verder! ![]() | |
Iemand91 | vrijdag 27 mei 2016 @ 11:52 |
Passagiers Korean Air-toestel geëvacueerd in TokioGaat om HL7534, een 777-300 (non-ER) met Pratt & Whitney PW4098 motoren. ![]() ![]() ![]() ![]() | |
DeeBee | vrijdag 27 mei 2016 @ 11:59 |
Aardig incident. ![]() | |
LintuxCx | vrijdag 27 mei 2016 @ 22:47 |
Ze zeggen wel leuk Incheon maar die vlucht gaat gewoon naar Gimpo. ![]() Maar hey, met het gebrek aan A340s op Schiphol, zin in een A340 in je achtertuin? http://www.ebay.com/itm/272254846486 (Die verkoper heeft leuke listings trouwens, ook nog een ouwe VS 747!) | |
Iemand91 | zondag 29 mei 2016 @ 17:47 |
2 nieuwe dames worden voorbereid voor KLM: PH-BHH. KLM's 6e Boeing 787-9 alweer. Rolde vorige week donderdag van de Flight Assembly Line af. Geplande levering staat voor eind juni. ![]() En op een steenworp afstand; haar grote zus PH-BVR. De 27e Boeing 777 voor KLM en wel de 12e -300ER. Deed afgelopen donderdag de high-speed taxi test en maakte die dag ook haar eerste vlucht. Geplande levering staat voor 14 juni, met aankomst op Schiphol op de ochtend van woensdag 15 juni. ![]() ![]() ![]() En een nieuwe maatschappij voor Amsterdam. Om 20:04 uur onze tijd (13:04 uur lokale tijd) vertrekt vanaf Aeropuerto Internacional Benito Juárez - ofwel de luchthaven van Mexico-Stad - de eerste vlucht van AeroMexico naar Amsterdam. Vanaf vandaag vliegt de maatschappij driemaal per week (aanwezig op Schiphol op maandag, donderdag en zaterdag) naar Amsterdam. Reguliere vluchttijden zijn vertrek om 23:55 uur uit Mexico met aankomst om 18:00 uur op Amsterdam. Vertrek om 22:35 uur uit Amsterdam en een aankomst om 04:00 uur in Mexico. Maar bij deze inaugurale vlucht vertrekt het toestel om 13:04 uur uit Mexico en komt het morgen om 07:00 uur aan op Schiphol. Vertrek is pas om 22:35 uur dus het vliegtuig staat maandag de gehele dag op Schiphol. De vluchten worden overigens uitgevoerd met de Boeing 787-8. Voor morgen staat N966AM ingepland: ![]() Amsterdam is de vierde Europese bestemming voor de Mexicaanse carrier na Madrid, Parijs en Londen. Dit is sinds jaren weer een Latijns-Amerikaanse netwerkcarrier op Amsterdam. (Surinam Airways bedient een op zichzelf staande markt) Deze zomer vliegt KLM ook 10 keer per week naar Mexico-Stad met de Boeing 747 zodat er in totaal 13 wekelijkse vluchten tussen de twee steden plaats gaan vinden. Per jaar vliegen er zo'n 200.000 passagiers tussen de twee steden waarvan meer dan de helft Amsterdam gebruikt als overstap; veelal van/naar Barcelona en Rome. | |
Fred | zondag 29 mei 2016 @ 19:49 |
Wordt denk ik wel een een kleine uitdaging om hem in je achtertuin te gekrijgen. De kist staat in Orlando en de plaats van de gezagvoerder ziet er nu zo uit: ![]() | |
Iemand91 | maandag 30 mei 2016 @ 11:31 |
Maatschappij #5 die met de 787 op Schiphol vliegt. (KLM en TUI niet meegerekend) Toestel staat momenteel hier tot vanavond. ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() | |
derLudolf | maandag 30 mei 2016 @ 12:16 |
Waarom rijden die gasten Touaregs en Amaroks eigenlijk? Bang dat ze wegzakken in het asfalt? Op FCO zag ik ze volgens met een Hummer rijden ![]() | |
buzz1291 | maandag 30 mei 2016 @ 12:23 |
Zouden die Mexicanen inmiddels al over het Adios Amigos grapje heen zijn? | |
derLudolf | maandag 30 mei 2016 @ 12:24 |
Was dat dat geintje van die lekkere milf van de postcodekanjer en dat relletje met Unicef? ![]() | |
The_stranger | maandag 30 mei 2016 @ 12:25 |
Ze moeten ook zo nu en dan wel het gras/zand in. Op verschillende luchthavens heb je zo nu en dan leuke auto's. Op Hannover reed een Porsche en op Bologna een Lamborghini ![]() | |
buzz1291 | maandag 30 mei 2016 @ 12:28 |
Nee die op dat gele info bord van Schiphol bij het laatste WK voetbal, zo uit het hoofd. Maar de details heb ik ook niet meer. | |
Iemand91 | maandag 30 mei 2016 @ 12:38 |
![]() | |
Iemand91 | dinsdag 31 mei 2016 @ 19:30 |
![]() Ed Force One komt naar Nederland voor hun concert in het Gelredome in Arnhem. 6 juni (volgende week maandag) komt de 747 naar Amsterdam waar het om 15:45 uur zou moeten landen vanuit Wenen. Vertrek op donderdag 9 juni om 14:00 uur naar Parijs. Het toestel komt hier op het vrachtplatform te staan. | |
Woods | woensdag 1 juni 2016 @ 18:54 |
Dan maar liever meer betalen dan het klootjesvolk. | |
Iemand91 | woensdag 1 juni 2016 @ 19:42 |
F-35 maakt rondvlucht boven Nederland
![]() Héél misschien net te zien vanaf hier. Leg de camera i.i.g. klaar. ![]() | |
KolonelBroodje | woensdag 1 juni 2016 @ 19:53 |
Nooit geweten dat er nog 'verborgen kamers' in lange afstandsvliegtuigen waren. Op zich wel logisch maar leuk om te zien.![]() ![]() En nog wat meer foto's: http://imgur.com/gallery/te5vI Weet iemand trouwens toevallig ook wanneer het specifieke programma bekend is van de luchtmachtdagen of kijk ik er over heen? Ik zie nu alleen maar welke vliegtuigen etc er zijn maar niet wanneer een bepaalde show is. | |
DaMook | woensdag 1 juni 2016 @ 20:02 |
Eens kijken of ik een uurtje eerder van mijn werk kan. Dan kan ik hem in eindhoven zien. | |
OEM | woensdag 1 juni 2016 @ 20:03 |
En als die er toch niet zijn, verstoppen we ze in de laadruimte: ![]() | |
derLudolf | woensdag 1 juni 2016 @ 20:06 |
Hoe wordt die vanuit het vliegtuig bereikt dan? En zit er serieus zoveel ruimte onder? ![]() ![]() | |
OEM | woensdag 1 juni 2016 @ 22:42 |
Weet niet zeker, maar wat ik zo lees: vanuit de cockpit een trappetje naar beneden, naar achteren lopen, deurtje naar de laadruimte, en dan sta je of naar die crewruimte of naar twee cargo containers te kijken Genoeg ruimte blijkbaar: ![]() | |
Iemand91 | woensdag 1 juni 2016 @ 22:52 |
Je moet wel bedenken dat je in de cargoruimte niet rechtop kunt lopen hè. Zo'n container is 1.63 meter hoog. | |
biertapper | donderdag 2 juni 2016 @ 14:35 |
| |
Iemand91 | donderdag 2 juni 2016 @ 16:43 |
![]() Malaysia Airlines zal hun 6 Airbus A380 toestellen in juni 2018 uit de vloot halen waarmee ze dan net geen 6 jaar hebben gevlogen. Vanaf april 2017 wordt de vloot teruggebracht naar 5 toestellen; een voor een gaan ze in groot onderhoud tot 2018. Een 747-400 (9M-MPP) is onlangs weer in de vloot opgenomen voor backup. De A380 wordt ingezet op de twee dagelijkse vluchten naar Londen Heathrow en pelgrimsvluchten. Eind 2017 ontvangt de maatschappij haar eerste A350-toestellen. In totaal gaat het om 6 A350-900's die de A380's gaan vervangen; afgelopen maand werden 2 opties omgezet in 2 orders. Vier van deze toestellen worden in gezet op de twee dagelijkse vluchten naar Londen; de overige 2 voor kortere routes in Azië (Auckland en Tokio worden genoemd) en backup voor de toestellen die naar Londen worden ingezet; de maatschappij vind de A380 te groot voor de vluchten naar Londen maar kan momenteel niet anders omdat ze geen ander toestel hebben die deze vluchten kan uitvoeren. De maatschappij wil geen verschillende toestellen inzetten op de route naar Londen, dus er wordt gewacht totdat ze er vier hebben ontvangen voordat deze route geheel wordt omgezet naar de A350. Tot die tijd zullen de A350's worden ingezet op korte routes in Azië om te wennen aan het nieuwe toestel. Om die reden worden de A380's ook niet een op een worden uitgefaseerd met elke nieuwe A350. Een eerdere poging om twee A380's van de hand te doen in 2015 werd geen succes; over ongeveer een jaar proberen ze het nog een keer. ![]() En bijna 8 uur geleden is vlucht UA1 vertrokken uit San Francisco op weg naar Singapore. Ze zal er in totaal zo'n 15 en een half uur over doen. Hier te volgen: https://www.flightradar24.com/UAL1/9e59856 Men vertrok in SFO op woensdag 1 juni om 23:19 uur plaatselijke tijd; men komt 2 dagen later aan in Singapore op vrijdag 3 juni 05:52 uur. De huidige vlucht lijkt er haast bij te hebben; want in de planning staat een vluchttijd van 16:20 uur naar Singapore en 15:30 uur richting San Francisco. Deze vlucht: - De langste non-stop 787 vlucht ter wereld qua afstand (13.593 kilometer) - De langste non-stop vlucht van een Amerikaanse luchtvaartmaatschappij. - De op een na langste non-stop vlucht van een Amerikaanse luchtvaartmaatschappij ooit (na de opgeheven Atlanta - Mumbai van Delta Airlines tussen november 2008 en oktober 2009) - De op twee na langste non-stop vlucht ter wereld (in afstand gemeten; na Dubai-Auckland en Sydney-Dallas) - De enige non-stop vlucht tussen Singapore en de VS. (tot Singapore in 2018 met de A3500-900ULR naar Newark en Los Angeles gaat vliegen) De 787 voor vertrek (de Singapore 777 daarachter gaat via Hong Kong naar Singapore): ![]() | |
Evenstar | donderdag 2 juni 2016 @ 21:08 |
Enig idee of er mogelijkheden zijn om een foto te maken? Ben geen vliegtuigspotter, maar zou deze toch heel graag op de foto willen zetten. Is er een uitkijkpunt in de buurt ofzo (total noob, excuses). | |
Iemand91 | donderdag 2 juni 2016 @ 21:17 |
Hier staan spottersplekken. Welke baan hij gaat gebruiken is nog niet bekend; maar in ieder geval niet de Aalsmeerbaan want die dan dicht voor onderhoud. Ik gok dat je geen scanner hebt; dus dan is het handigst om dan op je telefoon deze site en Flightradar in de gaten houden. Waarschijnlijk kun je gewoon de meute vliegtuigspotters volgen ![]() En als je op die link van mijn post klikt, zie je dat de 747 pal naast de Toekanweg komt te staan. Daar kun je het toestel dus goed zien. Daarover gesproken; Zurich; 1 juni 2016. Iron Maiden met de 747-400; daarvoor de toestellen van Angela Merkel en François Hollande. ![]() ![]() [ Bericht 5% gewijzigd door Iemand91 op 02-06-2016 21:23:37 ] | |
Evenstar | donderdag 2 juni 2016 @ 21:31 |
Dank u ![]() ![]() | |
Iemand91 | donderdag 2 juni 2016 @ 21:54 |
Hij staat er een aantal dagen, dus je hebt de tijd. ![]() | |
flipsen | donderdag 2 juni 2016 @ 23:07 |
![]() | |
airportmadness | donderdag 2 juni 2016 @ 23:48 |
Mocht je eventueel naar TPE moeten houd dan rekening met dit:![]() Zowat de hele luchthaven is overstroomd | |
Leatherface | vrijdag 3 juni 2016 @ 09:20 |
Die 787 vlucht van UA tussen SFO en SIN moet wel echt goede tarieven hebben om te slagen, want qua conform vlieg je toch veel beter Singapore Airlines met een tussenstop? | |
Fred | vrijdag 3 juni 2016 @ 12:03 |
UA vliegt zo'n 20% goedkoper dan SA voor de directe vlucht. Met een 1 (of meer tussenstops) is UA 40% goedkoper dan SA. (op basis van een steekproef op kayak.nl) | |
DeeBee | vrijdag 3 juni 2016 @ 12:11 |
Wel bizar dat de directe vluchten goedkoper zijn dan vluchten met overstap. ![]() ![]() Maar ik moet ook zeggen, de Amerikanen hebben niet echt fantastische producten nee, dus die kunnen ook niet echt een premium vragen. Plus nieuwe routes kunnen ook wel wat lagere fares hebben nog... Was van de week op IAD, de airport vond ik niet al te bijzonder (net als in heel Amerika ongeveer), wel veel United te zien. ![]() ![]() ![]() | |
Woods | vrijdag 3 juni 2016 @ 18:14 |
bron: http://nos.nl/artikel/210(...)edehandsje-zijn.html Het wordt dus niet perse de Embrear of een 737. KLM bezit wel kennis van deze 2 en van een Airbus A320 klasse niet. Vijay Mallya’s luxury Airbus A319 being auctioned to recover dues
![]() bron: http://indianexpress.com/(...)sher-bad-loans-debt/ Overigens is het genoemde 150 crore circa ¤2 miljoen, koopje. [ Bericht 1% gewijzigd door Woods op 03-06-2016 18:38:03 ] | |
nerd4sale | vrijdag 3 juni 2016 @ 18:53 |
Euh,,, het is bijna ¤20 miljoen. | |
DaMook | vrijdag 3 juni 2016 @ 20:02 |
Als Trump president word kunnen ze zijn vliegtuig wel overnemen. Of dat vliegtuig wat hij nu gebruikt als ie overstapt naar de af one, of de af one als hij liever zijn eigen toestel blijft gebruiken ![]() | |
Iemand91 | vrijdag 3 juni 2016 @ 20:07 |
Dit is nu een dagelijks zicht in Auckland:![]() Over lange vluchten gesproken; de langste non-stop vlucht ter wereld (Dubai - Auckland) wordt nu een Airbus A380 in plaats van de huidige Boeing 777-200LR. Met vier dagelijkse Emirates vluchten naar Auckland (non-stop en via Sydney, Brisbane en Melbourne) die ongeveer dezelfde tijden aanwezig zijn in Auckland, wordt dit vanaf december dit jaar een dagelijkse uitzicht: ![]() ![]() ![]() (Dit zijn foto's van de inaugurele non-stop vlucht van Dubai naar Auckland; | |
bluemoon23 | vrijdag 3 juni 2016 @ 21:58 |
De Duitse regering (en de Franse) hebben natuurlijk wel grotere vliegtuigen dan die zakenjets https://en.m.wikipedia.org/wiki/Konrad_Adenauer_(aircraft) | |
Iemand91 | vrijdag 3 juni 2016 @ 22:13 |
Als ik het ludieke aan de foto direct zou uitleggen/verbeteren is het ook zo ![]() ![]() | |
buzz1291 | vrijdag 3 juni 2016 @ 22:36 |
Mooie plaatjes, maar wel een beetje grootheids waanzin van die Arabieren lijkt me. Het kan er bij mij niet in dat Emirates dagelijks 2000 passagiers van Auckland naar waar dan ook ter wereld zal brengen. | |
Iemand91 | vrijdag 3 juni 2016 @ 22:40 |
Tim Clark heeft aangegeven dat de loadfactor op deze vluchten (de non-stop tussen Dubai en Auckland) boven de 85% zit. (en dan is het nog geen zomer daar) Daarnaast is het heel veel local traffic tussen Nieuw-Zeeland en Australië. | |
Leatherface | zaterdag 4 juni 2016 @ 09:12 |
Ze hebben toch ook de fifth freedom op die routes? Hadden ze dat niet dan kon je misschien je vraagtekens zetten achter het draagvlak voor vier A380's op een dag. | |
Iemand91 | zaterdag 4 juni 2016 @ 09:26 |
Dat klopt; anders zou Emirates dus ook geen lokale passagiers mogen vervoeren tussen Nieuw-Zeeland en Australië. | |
DeeBee | zaterdag 4 juni 2016 @ 10:41 |
Het is een ziekelijke bak capaciteit, maar verder vliegen er niet zo heel veel maatschappijen nog. Plus, Emirates verbindt als enige ook heel Europa en India met die hoek ongeveer, dus dan kan je best aardig wat tickets verkopen. 85% LF is trouwens niet bizar hoog voor ICA vluchten, veel maatschappijen gaan toch wel 90-95%+ op drukke routes... QR gaat nu vanaf februari naar Auckland als het goed is, de launch is iets naar achter geschoven vanwege de vertraging qua vliegtuigleveringen. Dus de nieuwe langste non-stop laat nog even op zich wachten! | |
Woods | zaterdag 4 juni 2016 @ 11:55 |
Emirates vliegt tevens met 2 A380s naar Mauritius. Een inimini eilandje in de Indischd Oceaan | |
OEM | zondag 5 juni 2016 @ 11:45 |
31 years later, we found the flight recorders 31 jaar geleden : https://en.wikipedia.org/wiki/Eastern_Air_Lines_Flight_980 Gisteren : https://operationthonapa.(...)corders-786d0f9fde61
![]() | |
Sparqq | zondag 5 juni 2016 @ 16:34 |
Ik heb sinds kort een ads-b ontvanger, zijn er specialisten in de zaal de me antwoord kunnen geven op het volgende; 1) wanneer zet een vliegtuig zijn ads-b zender aan? Op de luchthaven zijn maar een paar toestellen die hem aan hebben staan. 2) in de data van de ads-b zit het toestel nummer, maar niet het vlucht nummer. Is er een online database waar dit soort vlucht nummers opgehaald worden, ik heb tooltje RTL1090 dat dit automatisch doet. Ben benieuwd waar die data vandaan komt. | |
Woods | zondag 5 juni 2016 @ 17:14 |
Even wachten op iemand![]() | |
airportmadness | zondag 5 juni 2016 @ 21:42 |
Morgen weer lekker een stukje VFR vliegen vanaf Lelystad! | |
Iemand91 | zondag 5 juni 2016 @ 22:12 |
Als ze gesleept worden staan ze vaak niet aan, daarnaast zijn veel toestellen niet voorzien van een ADS-B transponder. (Veel van de Embraers bijvoorbeeld niet) Naar mijn weten stuurt de transponder onder andere een toestel specifiek nummer uit met daarnaast nog allerlei data (hoogte, snelheid etc.). Sites als FR24 koppelen dan data van internet (zoals vliegschema's e.d.) aan vast. ![]() TV-tip. De komende drie weken elke zondagavond op BBC2: City in the Sky. Met vanavond om 22:00 uur aflevering 1:
| |
Iemand91 | zondag 5 juni 2016 @ 22:18 |
![]() Verkeerstoren Schiphol kwart eeuw oud
![]() ![]() | |
Fred | zondag 5 juni 2016 @ 23:13 |
Grappig dat wel wordt gesproken over een aswolk, maar dat er tijdens de millenniumnacht zo'n 200 kisten op Schiphol stonden mag ook bijzonder heten. | |
Iemand91 | maandag 6 juni 2016 @ 00:32 |
Boeing 787 TUIfly wijkt uit naar Azoren
![]() In plaats van dat de passagiers nu al aan hun cocktail zaten op Bonaire of Aruba -geplande landing op Bonaire was zaterdagavond en Aruba net na middernacht - is de 787 pas net geland in Aruba... En hiermee werd TUI genoodzaakt om onderstaand toestel in te huren zodat die enkele vluchten kon overnemen: ![]() En niet vergeten; morgen rond 15:45 uur landt onderstaande dame op Schiphol vanuit Wenen: ![]() | |
Sparqq | maandag 6 juni 2016 @ 05:20 |
| |
derLudolf | maandag 6 juni 2016 @ 09:28 |
Hoezo? Is dit een zeer hoog aantal? Waarom stonden ze aan de grond, angst voor computer storingen? Of vuile lucht door vuurwerk? | |
LintuxCx | maandag 6 juni 2016 @ 09:42 |
Heb je wel volledig zicht op de grond van de luchthaven trouwens? Als ik zelf vlieg (C172) moet de transponder ook pas aan als ik de baan op ga. ACARS heeft oa dat soort informatie geloof ik. Ik wil steeds daar ook eens een decoder voor gaan draaien om te zien wat voor info dat geeft. | |
Fred | maandag 6 juni 2016 @ 09:59 |
Dat is meer dan er op de apron past. Er werden toen vliegtuigen op de landingsbanen geparkeerd. Oorzaak: de millenniumbug, waardoor de angst bestond dat vliegtuigen uit de lucht zouden vallen bij de overgang van 31-12-1999 naar 01-01-2000. | |
tripel7 | maandag 6 juni 2016 @ 10:51 |
Denk eerder dat men bang was dat de computersystemen van bijv, atc en fly-by-wire ermee zouden stoppen, dat dan de natuurwetten stomweg zouden ophouden met bestaan ![]() Maar het heeft wel interessante foto's opgeleverd: ![]() ![]() | |
derLudolf | maandag 6 juni 2016 @ 11:04 |
Aha, dat dacht ik al. Ben wel benieuwd op wat voor besturingssysteem vliegtuigen draaien. De VIRM dubbeldekkers van NS op W95 dacht ik ![]() | |
Iemand91 | maandag 6 juni 2016 @ 11:26 |
Dit had ik zo graag in het echt willen zien. Gewoon even alle 34 747's tegelijk op Schiphol zien staan. ![]() | |
larsico | maandag 6 juni 2016 @ 11:45 |
Uit de nieuwsberichten kan ik op maken dat het niet (alleen) met systemen te maken heeft, maar vooral met het feit dat niemand wílde vliegen op dat moment. NRC schreef dat KLM maar twee vluchten liet doorgaan, en ondanks dat er maar 200 mensen gebeld hoefden te worden om te annuleren. | |
NewHorizon | maandag 6 juni 2016 @ 12:53 |
ADS-C heeft dat soort informatie, waaronder vluchtnummer, maar ook bijvoorbeeld geselecteerde hoogtes etc. ACARS wordt voornamelijk gebruikt voor CPDLC met verkeersleiding, en het versturen van statusupdates van het vliegtuig naar de maatschappij, of textberichten van en naar de cockpit. | |
derLudolf | maandag 6 juni 2016 @ 12:55 |
Dat zijn toch twee volle Fokker 100's ![]() | |
Iemand91 | maandag 6 juni 2016 @ 14:00 |
Ed Force One is te volgen: https://www.flightradar24.com/ABD666/9f03bb3 EDIT: en straks een livestream op rtvnh. EDIT #2: Hmm, jammer. Leek recht over ons huis te gaan maar buigt nu te ver af richting het zuiden... [ Bericht 26% gewijzigd door Iemand91 op 06-06-2016 15:10:49 ] | |
Iemand91 | maandag 6 juni 2016 @ 15:36 |
Livestream op vrachtplatform op de link in vorige post. EDIT: lekker druk ook daar. ![]() ![]() ![]() [ Bericht 40% gewijzigd door Iemand91 op 06-06-2016 17:01:13 ] | |
Iemand91 | maandag 6 juni 2016 @ 17:31 |
Rondvlucht Joint Strike Fighter boven Noord-Holland verplaatst naar morgen
| |
Woods | maandag 6 juni 2016 @ 18:01 |
Het weer zou morgen deels zonnig/ bewolkt zijn. | |
Evenstar | maandag 6 juni 2016 @ 21:07 |
Iemand enig idee of die makkelijk te spotten is nu die staat geparkeerd? | |
El_Grando101 | maandag 6 juni 2016 @ 22:16 |
Nieuwe route is ook een stuk uitgebreider. Nu is het echt een rondvlucht over Nederland. Hij komt ook hier over, zal zeker gaan kijken. ![]() ![]() | |
Iemand91 | maandag 6 juni 2016 @ 23:03 |
Bij de vorige route had ik stille hoop dat hij hierover zou komen (zou erom spannen) maar met deze route komt die hier recht overheen. * Iemand91 legt camera weer klaar... | |
DaMook | dinsdag 7 juni 2016 @ 00:37 |
Ik ga morgen ook maar eens kijken of ie over de vliegbasis heenkomt ![]() | |
Evenstar | dinsdag 7 juni 2016 @ 08:04 |
Volgens NOS staat Ed zichtbaar geparkeerd, dus toch maar even kijken ![]() | |
Anne | dinsdag 7 juni 2016 @ 09:14 |
Heel Limburg wordt zo'n beetje overgeslagen ![]() ![]() | |
derLudolf | dinsdag 7 juni 2016 @ 09:55 |
Belgisch Limburg is ook Limburg ![]() | |
El_Grando101 | dinsdag 7 juni 2016 @ 12:03 |
Yep hier ook. Drenthe werd eerst overgeslagen en nu komt ie gewoon over Emmen. Derludolf toch ook aardig dicht bij jou langs? | |
KolonelBroodje | dinsdag 7 juni 2016 @ 12:26 |
Hij vertrekt trouwens 4 minuten eerder dan gepland, dus hou daar rekening mee! Volgens: http://www.rtvnoord.nl/ni(...)erder-op-dan-gepland [ Bericht 55% gewijzigd door KolonelBroodje op 07-06-2016 12:37:05 ] | |
winterapfel | dinsdag 7 juni 2016 @ 13:30 |
Zou hij te tracken zijn op flight radar? | |
Iemand91 | dinsdag 7 juni 2016 @ 14:27 |
Hier is de F16/F35 (half) te volgen: http://global.adsbexchange.com/VirtualRadar/desktop.html# | |
Alexxxxx | dinsdag 7 juni 2016 @ 14:33 |
Mooi vlot weg die F35, om mij vervangen ze die F16s morgen al. | |
El_Grando101 | dinsdag 7 juni 2016 @ 14:45 |
Gezien en gefilmd. ![]() | |
#ANONIEM | dinsdag 7 juni 2016 @ 14:57 |
![]() | |
derLudolf | dinsdag 7 juni 2016 @ 15:10 |
Wel bij mijn ouders ja. Dit de week zit ik op kamers in Wageningen. Hoorde wel wat gerommel net. | |
Iemand91 | dinsdag 7 juni 2016 @ 15:13 |
* Iemand91 ruimt camera weer op ![]() | |
MellowYellow_1979 | dinsdag 7 juni 2016 @ 15:24 |
whahahahahaha Bij Soestdijk stonden een paar honderd mensen te kijken. vliegt een f35 met een f16 voorbij...dat was 't.... 3 seconden ![]() ![]() | |
#ANONIEM | dinsdag 7 juni 2016 @ 15:26 |
![]() | |
#ANONIEM | dinsdag 7 juni 2016 @ 15:38 |
![]() | |
Woods | dinsdag 7 juni 2016 @ 15:58 |
Ergens te tracken? | |
biertapper | dinsdag 7 juni 2016 @ 16:04 |
Recht over mijn huis (Delft) heen ![]() | |
Sandrvich | dinsdag 7 juni 2016 @ 16:05 |
Kreeg de indruk hier in Den Haag dat ze langs de kustlijn gingen vervolgens. | |
#ANONIEM | dinsdag 7 juni 2016 @ 16:07 |
Klopt. Nu richting Amsterdam ![]() ![]() [ Bericht 8% gewijzigd door #ANONIEM op 07-06-2016 16:08:46 ] | |
Woods | dinsdag 7 juni 2016 @ 16:11 |
Nu over amsterdam | |
#ANONIEM | dinsdag 7 juni 2016 @ 16:14 |
Wat een teringlijers, ze wijken dik af en hij komt hier dus niet over. | |
Gezicht | dinsdag 7 juni 2016 @ 16:18 |
JSF zojuist recht over m'n kop in Breda. Mooi man ![]() | |
raptorix | dinsdag 7 juni 2016 @ 16:45 |
Hier boven Amsterdam, zelfs 2 rondjes, maar dat had ik niet op beeld ![]() https://sendvid.com/msb4xzrg | |
akaQ | dinsdag 7 juni 2016 @ 18:44 |
Staat er een paar honderd man bij vliegveld de kooy Den helder. Slaat hij rechts af bij Schagen richting Leeuwarden ivm brandstof whaha | |
airportmadness | woensdag 8 juni 2016 @ 01:10 |
UPS naast van de baan op Incheon http://m.koreatimes.co.kr/phone/news/view.jsp?req_newsidx=206390 | |
Iemand91 | woensdag 8 juni 2016 @ 14:19 |
![]() Over 1 jaar, 4 maanden en 19 dagen is het uur U geslagen voor de voorste van de twee. Op 29 oktober 2017 zal de Fokker F70 de laatste vlucht voor KLM maken. Ruwweg 3 jaar (2020) later volgt de laatste vlucht voor haar grote zus op de achtergrond. Dan zijn er nog maar 3 747's in KLM kleuren te bewonderen; als die er dan überhaupt nog zijn... In other news; dit is nog niet eens zo'n vergezocht zicht: ![]() Het is hier wel bekend dat de IAG groep op zoek is naar meer Airbus A380 toestellen en wel gebruikte (nieuwe zijn te duur). En dan niet (alleen) inzetten bij British Airways; inzetten door Aer Lingus of Iberia is geen onreële optie volgens CEO Willie Walsh in een interview met Aerotelegraph. Die denkt aan het inzetten van 2 A380's op de route Dublin - New York waar zomers veel vraag naar is. Aangezien ze alleen toestellen met Rolls Royce motoren willen hebben lijken de kisten van Singapore Airlines en Malaysia Airlines grote kanshebbers. | |
Woods | woensdag 8 juni 2016 @ 15:17 |
Het is niet zo dat we de consument hiervan de schuld kunnen geven, immers bepaal ik niet de prijs daar is Easyjet verantwoordelijk voor. Toch zou de overheid hierin moeten ingrijpen want in het verleden zijn er kisten naar beneden gekomen door vermoeidheid. Dacht dat we dat hadden afgesloten. | |
DeeBee | woensdag 8 juni 2016 @ 15:19 |
Hard moeten werken voor je geld is de grootste nachtmerrie van de VNV ja. | |
Woods | woensdag 8 juni 2016 @ 15:20 |
bron? | |
DeeBee | woensdag 8 juni 2016 @ 15:41 |
Dat is natuurlijk een retorische vraag, dus beetje flauw. De VNV preekt natuurlijk vooral voor eigen parochie, want meer concurrentie en steeds hogere druk op het onrealistische verdienmodel voor piloten komt hun slecht uit. Die nemen het uurloon van een captain bij KLM als 'normaal' en redeneren vervolgens hier dat die andere piloten teveel werken / te weinig verdienen. En verder geloof ik er niet zo in dat het directe impact op de veiligheid heeft, aangezien er nog steeds voldoende regels zijn omtrent crew scheduling. Airlines die deze met voeten treden mogen heus niet blijven opereren... Ik zie het als een goede trend, piloten die meer uren maken en bij dit soort maatschappijen gewoon werk aanpakken. De idiote salarissen van crew (flight deck en cabin crew in sommige gevallen), zijn een van de voornaamste redenen dat veel Europese legacy carriers het nu zo zwaar hebben. Maar daar mag nooit over gesproken worden verder, want ze zijn leuk en goed georganiseerd en de kans op stakingen is altijd aanwezig. Piloten zouden ze gewoon ¤50000-75000 per jaar moeten betalen, zou mijns inziens een veel realistischer salaris zijn (maar dat is inderdaad mijn persoonlijke mening ja). ![]() Overigens zit leek er weinig schot in het aanpakken van de problemen met de A320neo te zitten en werden de eerste leveringen al gecancelled door QR, al dan niet om verdere druk te zetten op Airbus en P&W. Maar gisteren schijnt er een verbeterde motor te zijn geleverd: http://airwaysnews.com/bl(...)owerplant-to-airbus/ | |
Woods | woensdag 8 juni 2016 @ 16:13 |
Ik heb ook nooit begrepen waarom piloten perse meer betaald moeten krijgen dan bijv. een buschauffeur of machinist. 90% wordt door de automatische piloot uitgevoerd. Maar bijv. het pay-to-fly systeem is wel het andere uiterste. | |
derLudolf | woensdag 8 juni 2016 @ 16:33 |
Meer verantwoordelijkheid, meer bijscholing en een hogere studieschuld. Bovendien ben je regelmatig van huis. | |
Woods | woensdag 8 juni 2016 @ 16:38 |
Verantwoordelijk vind ik zelf minder valide dan de andere. Een buschauffeur en machinist dragen ook een dergelijke verantwoordelijk. Een vliegtuig hoort normaal op te stijgen en landen, dat als het misgaat het echt goed misgaat doet daar niets aan onder. | |
NewHorizon | woensdag 8 juni 2016 @ 16:42 |
Een van de problemen is dat de opleiding een enorme investering is, en een uitzicht op een salaris van maximaal 75.000 euro gaat leiden tot een tekort aan piloten en dus tot lagere kwaliteit. Dat 90% van een vlucht door een automatische piloot wordt uitgevoerd doet daar weinig aan af, aangezien je niet alleen voor je vliegvaardigheid betaald wordt. Zeker een gezagvoerder niet. Op technisch vlak zie ik veel gebruik van een autopilot overigens eerder als reden om juist meer vliegvaardige piloten aan te nemen, maar goed. | |
Iemand91 | woensdag 8 juni 2016 @ 17:07 |
Ah, de maandelijkse 'piloten zijn veredelde buschauffeurs en verdienen veel te veel' discussie. ![]() | |
raptorix | woensdag 8 juni 2016 @ 17:24 |
Ik denk dat het met de tijd wel zal veranderen, maatschappijen zitten nu in luxe positie dat er veel aanbod is van piloten. Door de huidige situatie zal er met den duur wel weer een tekort ontstaan omdat niet veel mensen de investering zullen doen. Het meest waarschijnlijk is dat de lonen relatief laag blijven maar dat de maatschappijen een groter deel zullen gaan financieren.. | |
NewHorizon | woensdag 8 juni 2016 @ 17:29 |
Dat valt an sich mee, zeker kijkend naar ervaren personeel. Zo zie je onder andere bij Emirates een flinke leegloop van gezagvoerders. Wat dat betreft zijn hoge de lonen ook resultaat van marktwerking (al zijn de lonen bij Emirates erg hoog, maar daar is het werkklimaat dan weer dramatisch). Airlines die zelf de opleiding financieren zie je eigenlijk bijna niet, omdat ze de risico's niet willen lopen. Wellicht dat het in de toekomst gaat veranderen, de tijd zal het leren.. | |
raptorix | woensdag 8 juni 2016 @ 17:48 |
Mjah het blijft een moeilijke markt, ik werk zelf indirect voor de luchtvaart, en daar is nog meer veranderd ![]() | |
inkjet | woensdag 8 juni 2016 @ 19:11 |
Als het de KZI is en de planning verandert niet :-) Er zijn immers twee opties op E175+'s opgenomen, dat zou de uitfasering van de Fokkers kunnen versnellen. Voor de 747 zie ik nu de BFW en volgend jaar de BFY voor een D-check gaan, waardoor valt aan te nemen dat ze er nog wel even zullen zijn. Het is voor 2018 en verder nog onduidelijk hoeveel 787's er per jaar zullen arriveren en de verhalen over het al of niet komen van A350's wisselen elkaar af. | |
Iemand91 | woensdag 8 juni 2016 @ 20:16 |
Dan zou het voor de Fokker wel raar zijn dat ze nu al een expliciete datum noemen voor de laatste vlucht. En voor de 747 is er inderdaad nog ruimte voor verschuiving, maar ik denk dat we eind 2020 wel degelijk kunnen aanhouden voor de laatste vlucht. | |
Iemand91 | woensdag 8 juni 2016 @ 21:23 |
Zal wel weinig nieuws brengen maar toch ter info; vanavond bij Nieuwsuur (22:00 uur op NPO2):
| |
The_stranger | woensdag 8 juni 2016 @ 22:09 |
Trend in ons land, Oh wee als iemand meer verdient, dat mag niet. Laat ik eens een totaal ongefundeerde reden geven waarom dat genivelleerd moet worden. Oh ja, ze zijn net een buschauffeur, das een leuke.... | |
buzz1291 | woensdag 8 juni 2016 @ 22:27 |
Mwah, een piloot op een ATR-42, vergelijkbaar met een volle bus lading, zal echt wel een slok minder verdienen dan een gezagsvoeder op een 777-300. En op beide ben ik niet jaloers. Ze moeten me gewoon veilig op de plek van bestemming brengen. Maar gezien het verschil in opleiding(s)kosten, bij- en nascholing tussen een rijbewijs en een brevet, lijkt me enig verschil in salaris danook wel terecht. | |
OEM | woensdag 8 juni 2016 @ 22:37 |
Er zit natuurlijk nog heel veel tussen een buschauffeur en Butch O'Hare, maar ik mag toch hopen dat de gemiddelde piloot ook wel door heeft dat de hedendaagse maatschappij een piloot meer als ordinaire buschauffeur ziet dan als een of andere superheld met magische krachten. (dat staat natuurlijk helemaal los van salaris, dat bepaalt de markt) | |
The_stranger | woensdag 8 juni 2016 @ 23:02 |
Dat de maatschappij het zo ziet wil niet zeggen dat het zo is of dat de maatschappij gelijk heeft. Het is wel zo dat het werk gebied van een piloot verschoven is. Daar waar het vroeger een fysiek zware baan was, is dat nu minder. Al blijven de nachtvluchten, jet lag en drukverschillen een aanslag op de gezondheid, er is minder direct gevaar. Echter de financiële en reputatie gevolgen van beslissingen die dagelijks door piloten genomen moeten worden zijn enorm toegenomen. Elke vlucht moeten er beslissingen genomen worden die rechtstreeks invloed hebben op de vraag of die vlucht winstgevend is of niet, met extreme kosten tot mogelijk gevolg. Ook al hebben maatschappijen afdelingen om te helpen met beslissingen, uiteindelijk zijn de twee (of drie) voorin verantwoordelijk voor de uiteindelijke beslissing die tonnen kan kosten, naast de veiligheid. Nemen we extra brandstof mee? Kan de winst van die vlucht meteen teniet doen als je verkeerd "gokt", wijken we uit voor die zieke passagier of niet, is wat we op de motor instrumenten zien iets om terug te keren of niet? Allemaal beslissingen die alleen voorin het vliegtuig gemaakt worden en potentieel veel geld kunnen kosten dan wel opleveren. Niet heel veel managers in een bedrijf hebben dezelfde verantwoordelijkheden en als ze die hebben een vergelijkbaar salaris. Daarnaast heb je de noodgevallen waarbij die befaamde autopiloot het niet kan bolwerken. Een buschauffeur zoekt een parkeerplek of in het ergste geval de vluchtstrook op. | |
DeeBee | woensdag 8 juni 2016 @ 23:11 |
De voorbeelden die je noemt zijn noodsituaties waarin ze moeten handelen en verantwoordelijkheid dragen, maar de economische gevolgen of impact is hopelijk juist nooit leidend in die gevallen. En serieus, de hoeveelheid brandstof die een piloot invult op z'n flightplan voor het taxien ofzo maakt echt het verschil niet voor de bottomline hoor... En als hij om die reden z'n passagiers in gevaar zou brengen mag ik hopen dat ze hem snel ontslaan. En mijn mening is vrij duidelijk, het heeft ook niks met maaiveld of wat ook te maken. Maar de beloning is exorbitant en je hebt om een brevet te halen nou ook niet zulke bijzondere talenten nodig. Dat vergt doorzettingsvermogen en een goed denkniveau, maar het is niet alsof je vergelijkbaar met een arts of ingenieur opgeleid wordt... En vooral het totale gebrek aan zelfreflectie en het realiseren dat hun salarissen een van de oorzaken zijn van het zwaar weer waarin airlines zoals AF-KL zich bevinden vind ik nogal stuitend. | |
OEM | woensdag 8 juni 2016 @ 23:18 |
Pure interesse: hoeveel vrijheid in beslissingen heb je eigenlijk (in niet-noodgevallen)? Als in: in hoeverre is alles dichtgetimmerd in SOP's? Wordt dat steeds dichter getimmerd of valt dat ook wel weer mee? [ Bericht 1% gewijzigd door OEM op 08-06-2016 23:25:17 ] | |
The_stranger | woensdag 8 juni 2016 @ 23:39 |
Er zit een groot gat tussen erg nood situatie en een systeem wat niet helemaal doet wat het zou moeten doen. Genoeg systemen die wettelijk mogen uitvallen op een vlucht maar reden kunnen zijn om een vlucht te doen terugkeren. Dat kan echter maar één iemand beslissen en die zit voorin. Maar een vlucht die terugkeert kost bergen met geld, in een markt waar de marges toch al klein zijn. Het heeft niet per se iets met gevaar te maken. Wettelijk moet je een X hoeveelheid brandstof bij het hebben. Echter de weersvoorspelling geeft aan dat er misschien mist op je bestemming zal zijn. Niet erg genoeg om het vliegveld te doen sluiten, maar wel erg genoeg dat er kans is op vertraging. Neem je extra brandstof mee, wetende dat een kwart van dat extra verstookt wordt onderweg door het toegenomen gewicht en wetende dat die (paar) ton extra een (paar) duizend euro kost? Terwijl de totale winst op die vlucht misschien richting de duizend euro gaat? Neem je het mee maar was er toch geen mist of vertraging, heb je dus teveel geld uitgegeven en is deze vlucht dus verlies leidend (en ja, zo laag zijn de marges echt), neem je het niet mee maar is de mist en vertraging er wel sta je waarschijnlijk op een ander veld omdat je anders te weinig brandstof over hield een kost dat je winst voor die vlucht, of meer. Zeg het maar. Er zijn er zat die afvallen tijdens de opleiding en tijdens het werken, puur omdat ze niet de skills hebben voor het vak. Puur vliegen kan 90% van de mensen, het anticiperen, het inzicht hebben en de beslissingen durven nemen kunnen een boel minder mensen. Vergelijken met een ander beroep is zelden nuttig. Daar waar een acteur heb enkele opleiding hoeft te hebben, kan hij de twintig miljoen per film wel waard zijn, waar een hartchirurg middels 1 fout iemand kan ombrengen, zal een ingenieur dat minder vaak tegenkomen. Puur op opleiding vergelijken is kortzichtig. Daarnaast lijk je niet helemaal op de hoogte van welk deel salarissen innemen op de totale uitgaven van een bedrijf. Ook al zouden alle vliegers boven klm gratis hun werk doen, dan bespaart dat slechts een klein gedeelte. Ook lijk je niet te weten dat bijvoorbeeld klm met de piloten een cao afgesproken hebben waarin in 3 jaar 12% bespaard wordt op arbeidskosten. Enerzijds door inleveren salaris, anderzijds door meer te werken voor dat salaris. Even de Fransen daargelaten hebben de meeste piloten echt wel door in welke wereld er geleefd wordt en het feit dat je met een brevet weinig anders kan doen dan vliegen betrekt veel piloten juist extra bij het lot van het bedrijf. | |
NewHorizon | donderdag 9 juni 2016 @ 00:19 |
Dat ligt helemaal aan de maatschappij. Bij KLM kom je de afkorting 'SCD' (Subject to Captain's Discretion) met regelmaat tegen in de boeken. Sowieso zul je niet snel worden afgerekend op een keuze als je hem goed kunt onderbouwen. (Om een voorbeeld te geven, een recent onderwerp is bijvoorbeeld de keuze tussen een fueldump of overweight landing bij terugkeer zonder spoed). Heel anders is dit als je kijkt naar bijvoorbeeld Aziatische maatschappijen. Een leuk boek is Flying Upside Down, over het leven van een Westerse piloot bij een Chinese maatschappij ![]() | |
DeeBee | donderdag 9 juni 2016 @ 07:01 |
Het hele beslissingsprocess vind ik enigszins overdreven neergezet nu, alsof piloten een belangrijke factor zijn in de winstgevendheid. Net alsof er ooit een piloot ontslagen is omdat hij een paar duizend kg teveel brandstof meenam en ze de marge van de vlucht onder druk zetten, daar geloof ik echt niks van... En dat er uitzonderlijke kwaliteiten nodig zijn voor die beslissingen...piloten moeten inderdaad goede decision makers zijn, maar dat doen echt duizenden mensen elke dag in hun jobs. Verder heb ik voor AF/KL gewerkt dus heus wel een idee van die kosten. Tuurlijk is het slechts een deel van de kosten, maar de hoge operating costs zijn een van de voornaamste redenen dat ze niet echt competitief zijn vergeleken met sommige andere carriers. En dat 'offer' van die 12% moet ik altijd hartelijk om lachen, aangezien 88% van ¤400000 natuurlijk nog steeds idioot veel geld is en er alsnog genoeg tegenover staat. Ik snap heus wel dat het op persoonlijk niveau vervelend is als je ineens salaris moet inleveren ofzo (dat zou ik ook hebben) en ik gun piloten prima hun werk. Alleen vind ik dat de salarissen niet in lijn zijn met hoe moeilijk de industrie het heeft en veel te weinig geevolueerd zijn in de laatste jaren. Wat ik wel waardeer is het doorzettingsvermogen van piloten, want na een aantal jaar lijkt vliegen mij best saai worden. ![]() ![]() Anyway, nog meer consolidatie / integratie qua cargo voor AF-KL. De activiteiten met Delta worden (deels) gebundeld in Europa: http://www.freshplaza.com(...)Air-France-KLM-Cargo Dat doen ze best goed, verdere integratie op dat vlak levert veel efficientie op en dat is prima omdat de cargo markt nog steeds onder druk staat. | |
NewHorizon | donderdag 9 juni 2016 @ 11:21 |
Alleen als piloten bij KLM 50% moeten inleveren dan heb je een halfjaar later geen piloten meer. | |
flipsen | donderdag 9 juni 2016 @ 11:28 |
Dat kan je natuurlijk direct doortrekken naar elk willekeurig bedrijf en ieder beroep ![]() | |
NewHorizon | donderdag 9 juni 2016 @ 11:33 |
Afhankelijk van de markt, absoluut. Als iemand 50% in moet leveren maar ergens anders zijn oude salaris kan behouden, dan is het vrij duidelijk wat de volgende stap is. | |
Iemand91 | donderdag 9 juni 2016 @ 14:14 |
![]() Vertrekt over enkele minuten naar Parijs. EDIT: https://www.flightradar24.com/ABD666/9f85d19 | |
Iemand91 | donderdag 9 juni 2016 @ 15:10 |
Situatie bij AF/KLM wordt de laatste dagen echt bizar: - KLM is een stuk sterker gegroeid dan Air France. Men vindt dat beide maatschappijen evenredig zouden moeten groeien en naar verdeling in activiteit van 63% Air France en 37% KLM zoals in 2006 afgesproken zou zijn. - De SNPL - grootste vakbond onder de AF-piloten - eist bij de directie dat er tot 2020 26 nieuwe wide-body toestellen in de AF-vloot worden opgenomen om het balans met KLM te herstellen. Met een huidige wide-body vloot van 107 toestellen is dat een groei van bijna 25%. - Volgens een woordvoerder van SNPL moeten reeds door Air France-KLM bestelde toestellen anders worden verdeeld binnen de groep en prioriteit te geven aan Air France; het gaat dan om de Boeing 787. - Hiervoor zijn 400 nieuwe piloten en 2000 cabine-personeel nodig. - Ze willen 11.6% loonsverhoging ter compensatie voor de bevroren lonen van de afgelopen 3 jaar. (door de SPAF; andere pilotenvakbond) - Mogelijk maakt de directie een knieval om zo de staking (die gepland staat voor 11 t/m 14 juni; tijdens het EK Voetbal dat ook nog eens in Frankrijk plaatsvindt) te voorkomen. - Geruchten gaan dat ze bijvoorbeeld vluchten van Amsterdam naar Parijs willen verplaatsen zoals vluchten naar Mexico, Sri Lanka en Cuba. | |
derLudolf | donderdag 9 juni 2016 @ 15:18 |
Kut fransozen ![]() | |
mar456 | donderdag 9 juni 2016 @ 15:30 |
Air France is echt de ondergang van KLM aan het worden op deze manier. De mentaliteit van de Fransen is echt om te huilen ![]() | |
akaQ | donderdag 9 juni 2016 @ 15:42 |
Afstoten die handel, maar dat zal wel een beetje kort door de bocht zijn. | |
airportmadness | donderdag 9 juni 2016 @ 16:18 |
Crash op vliegbasis Leeuwarden met het demo team van de Zwitsers. | |
airportmadness | donderdag 9 juni 2016 @ 16:20 |
Nu met foto, piloot gesprongen.![]() | |
Alexxxxx | donderdag 9 juni 2016 @ 16:30 |
Zonet bij mijn ouders op visite geweest, mooi zicht op de oefeningen van de straaljagers. Eentje deed wel erg raar. "goh het is net of die neerstort, die dwarrelt naar beneden". Die is dus daadwerkelijk neergestort bij Bitgum :/ zelden zoveel sirenes tegelijk gehoord. De piloot is veilig hopelijk iedereen op de grond ook. Dit is wel waar we bang voor zijn deze dagen, dat er eentje op ons dak valt ![]() | |
Blistering | donderdag 9 juni 2016 @ 16:30 |
Toch niet die F35 hé ![]() edit: Oh team suisse, nvm dan. | |
Pino112 | donderdag 9 juni 2016 @ 16:33 |
![]() | |
airportmadness | donderdag 9 juni 2016 @ 16:37 |
Waarschijnlijk een botsing geweest met een andere van de Zwitsers, er vliegt er nog 1 rond met een aileron die mist.![]() | |
flipsen | donderdag 9 juni 2016 @ 17:24 |
Wow, da´s lastig vliegen ![]() | |
Carlos93 | donderdag 9 juni 2016 @ 17:27 |
Gelukkig geen F16 of F35, hebben we nu namelijk al niet genoeg ![]() | |
airportmadness | donderdag 9 juni 2016 @ 17:28 |
Yes al veilig geland! Piloot is alleen gewond. | |
Woods | donderdag 9 juni 2016 @ 18:24 |
Tarzan ![]() | |
tripel7 | donderdag 9 juni 2016 @ 19:25 |
Roept toch de vraag op wanneer de eerste F-35 het wad in gaat, toch soort van traditie bij de luchtmacht, kunnen de zeehondjes ook alvast wennen aan wat er straks met enige regelmaat in zee stort. | |
inkjet | donderdag 9 juni 2016 @ 21:18 |
Dus omdat ze AF kapot hebben gestaakt in het verleden, wat de verhouding heeft veranderd, moet er nu meer groei komen. Om die groei te 'bevorderen' eisen ze meer loon en meer personeel... Dat de leden van de bonden dat pikken is wel erg vreemd. Verder slachten ze de (NL) kip met de gouden eieren. Als KLM momenteel meer toestellen had gehad zouden ze meer verdienen. Het is maar de vraag of dat voor AF ook geldt. [ Bericht 9% gewijzigd door inkjet op 09-06-2016 21:21:19 (Typevaud.) ] | |
Sunri5e | vrijdag 10 juni 2016 @ 08:41 |
| |
Godtje | vrijdag 10 juni 2016 @ 08:44 |
Pfff dat KLM en AF moet echt uit elkaar. Achterlijke Fransen. Zich niet richten op de concurrenten maar intern elkaar de tent uit vechten. Als een splitsing al mogelijk is wat moet KLM dan? | |
Sunri5e | vrijdag 10 juni 2016 @ 08:46 |
Samen gaan werken met Etihad of Emirates lijkt mij het meest ideale. | |
Godtje | vrijdag 10 juni 2016 @ 08:47 |
Alsof die een spaan heel laten van KLM met de olie dollars. Die zijn naar mijn inschatting niet van het samenwerken maar van het kapot concurreren. | |
LintuxCx | vrijdag 10 juni 2016 @ 09:46 |
Als de salarissen bij Sleazyjet en RyanAir nog steeds lager zijn dan KLM-50% dan is dat wel gunstig op zich - vacatures bij KLM → leegloop bij die kutmaatschappijen. Ik zeg doen! ![]() | |
Alexxxxx | vrijdag 10 juni 2016 @ 09:56 |
Ben al ruim een half uur thuis van de luchtmachtdagen ![]() | |
DeeBee | vrijdag 10 juni 2016 @ 10:03 |
Laten we alsjeblieft niet doen alsof KLM nu zo'n geoliede moneymaker is na een paar bescheiden kwartaalwinstjes waar de olieprijs een belangrijke rol in speelde. Daarnaast was het onvermijdelijk om samen te gaan met een partij, je kan echter wel vraagtekens zetten bij de 'match' tussen een Frnse en Nederlandse carrier. Het grappigste blijft echter dat ze nooit zijn samen gegaan, maar nog steeds 2 airlines runnen onder een holding. Daarnaast blijft het een overname en is die 'stoere taal' van de politici puur voor de bühne, aangezien AF toch wel de macht in handen heeft. De eisen die nu gesteld worden zijn pure waanzin, maar keer op keer is gebleken dat het langzaamaan heus die kant op zal gaan... Samenwerken / integreren met een van de ME3 gaat hem ook niet worden. Al is het maar vanwege de scheve verhoudingen die dan ontstaan wat betreft beloning en rechten voor cabin / flight crew. Laat staan dat het een complete mismatch is qua cultuur, nog wel erger dan Nederland - Frankrijk denk ik... | |
Dagoduck | vrijdag 10 juni 2016 @ 12:34 |
![]() | |
Iemand91 | vrijdag 10 juni 2016 @ 21:46 |
Hoe dat zo? Ik nu namelijk pas ruim anderhalf uur. Overigens een tip aan mensen die van plan zijn om morgen te gaan; ga vroeg. Héél vroeg. En kan dat niet; ga dan met OV of parkeer je auto elders en ga met de fiets verder. De parkeerplaatsen waren rond 10/11 uur o.i.d. al vol. [ Bericht 16% gewijzigd door Iemand91 op 10-06-2016 21:53:09 ] | |
Alexxxxx | zaterdag 11 juni 2016 @ 03:36 |
Ik woon er naast en was als eerste op de basis ![]() ![]() | |
NewHorizon | zaterdag 11 juni 2016 @ 08:01 |
Dat denk ik ook inderdaad. Delta zou wellicht een interessante optie zijn. | |
Iemand91 | zaterdag 11 juni 2016 @ 11:35 |
Ah zo. Dat is wel relaxt dan; fiets je iedereen voorbij die chagrijnig staan te wachten om binnen te komen. ![]() | |
The_stranger | zaterdag 11 juni 2016 @ 12:05 |
Als je een discussie voert, ken dan wel de feiten. Er is geen enkele piloot bij KLM die 4 ton verdient, met mogelijke uitzondering van René de Groot, welke zowel vliegt als net onder Elbers in het management zit (CFO). Ik wil absoluut niet zeggen dat de salarissen slecht zijn, maar kom eerst met kloppende feiten in plaats van een ridicuul verzinsel. Plus dat percentage geldt voor elke vlieger, dus ook de meerderheid die niet het maximale eind salaris krijgen. Daarnaast kun je er om lachen en het wegwimpelen, maar feit is wel dat de 300 miljoen die Cash van de vliegers richting KLM gingen rechtstreeks de financiering van de 787 mogelijk maakte. Je vergeet dat de salarissen bij KLM helemaal niet zo uit de pas lopen bij de concurrenten. Sterker nog, een paar jaar geleden kwam uit een onderzoek van de concurrent dat het prima op een lijn ligt. Waar het scheef loopt is de productie voor dat salaris, waar Elbers nu ook eisen en afspraken over heeft gemaakt. Salaris neemt af en de productie moet toenemen. Een vlieger bij KLM kan meer verdienen in het Midden Oosten, in de VS (voor zover je dat een baan zou kunnen vinden). Uiteraard kun je het populistisch (en blijkbaar zonder de feiten te kennen) roepen dat de problemen bij KLM komen door de te hoge lonen in de cockpit, maar je zou ook eens goed naar de cijfers kunnen kijken en zien dat de overhead het probleem is. Er zijn 270 mensen in dienst per vliegtuig, ruim boven alle concurrenten. Er zijn afdelingen met negen manager lagen waarbij sommige managers 2 of 3 mensen onder zich hebben. Ook al zou elke vlieger een jaar lang gratis vliegen, dan nog zorgt dat waterhoofd van teveel mensen voor problemen. KLM is te log en er moeten mensen uit, naast productie verhoging en salaris mindering. En nogmaals, je kan lachen om de 12% inleveren, maar het is wel de enige groep die daadwerkelijk inlevert, in tegenstelling tot de andere bonden die juist weer loonsverhoging en meer vrij willen in deze cao overlegronde. Het is natuurlijk lekker Nederlands om te wijzen naar diegenen die meer verdienen dan de rest en zonder de feiten te kennen lekker te roeptoeteren, maar heel constructief en doordacht is het niet. | |
spapaars | zaterdag 11 juni 2016 @ 19:10 |
Van de livestream![]() ![]() ![]() ![]() [ Bericht 63% gewijzigd door spapaars op 11-06-2016 19:24:24 ] | |
#ANONIEM | zaterdag 11 juni 2016 @ 20:31 |
Van de DSLR ![]() ![]() ![]() | |
Iemand91 | zaterdag 11 juni 2016 @ 22:35 |
Goede platen! Moet nog met die van mij bezig (500+ RAW's ![]() Is al een tijd online maar laat ik het toch nog maar even noemen: https://www.schiphol100jaar.nl/ Staan erg mooie foto's tussen: ![]() ![]() ![]() EDIT: Solar Impulse is aangekomen in New York. Volgende halte; Europa. ![]() ![]() [ Bericht 4% gewijzigd door Iemand91 op 11-06-2016 22:51:11 ] | |
#ANONIEM | zaterdag 11 juni 2016 @ 22:36 |
Valt nog mee. Ik heb er 2000.. ![]() Spray and pray baby ![]() ![]() ![]() ![]() [ Bericht 4% gewijzigd door #ANONIEM op 11-06-2016 22:40:33 ] | |
Iemand91 | zaterdag 11 juni 2016 @ 22:43 |
* Iemand91 delete alle RAW's na het zien van andermans werk ![]() ![]() | |
Blistering | zondag 12 juni 2016 @ 00:22 |
A for effort ![]() | |
#ANONIEM | zondag 12 juni 2016 @ 02:03 |
Gras is altijd groener bij de buren ![]() Als ik foto's zie van anderen is het ook vaak beter dan mijn eigen ![]() [ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 12-06-2016 02:04:05 ] | |
Alexxxxx | zondag 12 juni 2016 @ 09:58 |
ik was lopend, gelukkig maar de fietsenstalling was ook meteen vol ![]() | |
Iemand91 | zondag 12 juni 2016 @ 18:26 |
Vrijdag de Red Arrows in Leeuwarden; zaterdag boven Londen:![]() ![]() ![]() ![]() ![]() En Martinair en KLM waren gisteren blijkbaar ook van de partij in Leeuwarden...heb ik weer moeten missen... KLM met PH-AON, Martinair met de PH-MCP; een van hun overgebleven 2 MD-11s... ![]() ![]() [ Bericht 9% gewijzigd door Iemand91 op 12-06-2016 19:04:14 ] | |
Woods | zondag 12 juni 2016 @ 18:28 |
A330 nou nou | |
Ouwesok | zondag 12 juni 2016 @ 21:23 |
Het weer was zaterdag nogal kut met peren al had dat bij deze pass van de F35 wel zo zijn charme![]() | |
derLudolf | zondag 12 juni 2016 @ 21:39 |
Wat is daar mis mee? | |
airportmadness | maandag 13 juni 2016 @ 18:35 |
Heeft er iemand wel eens op CLT een domestic transfer gemaakt met American Airlines? Heb een vlucht op het oog met 41 minuten transfer | |
XL | maandag 13 juni 2016 @ 20:14 |
Dat is toch die AA hub waar 90% van het totaal AA vluchten zijn. Waar start en landingsrechten mega goedkoop zijn en dus het vliegveld met het grootste aantal overstappers ter wereld (dus weinig mensen met CLT als start/eind bestemming?) | |
Iemand91 | maandag 13 juni 2016 @ 20:58 |
Topicreeks: Vragen over vliegen ![]() | |
Mikey92 | maandag 13 juni 2016 @ 21:11 |
Komt ie hoor die half blauw / half oranje 777:) | |
Iemand91 | maandag 13 juni 2016 @ 21:41 |
Was al benieuwd wanneer er beeldmateriaal zou komen ![]() Lijkt erop dat deze morgen ook een testvlucht gaat maken. ![]() ![]()
![]() [ Bericht 19% gewijzigd door Iemand91 op 13-06-2016 23:18:27 ] | |
akaQ | dinsdag 14 juni 2016 @ 06:43 |
Zou het? ![]() | |
Fred | dinsdag 14 juni 2016 @ 10:56 |
Dat was de 1 aprilgrap toch? Volgens mij is de bies ook oranje gemaakt. | |
derLudolf | dinsdag 14 juni 2016 @ 13:38 |
Leuke kist om alle sporters mee naar Rio te vervoeren ![]() | |
Iemand91 | dinsdag 14 juni 2016 @ 18:32 |
![]() | |
Iemand91 | dinsdag 14 juni 2016 @ 21:59 |
Live onthulling van #Orangepride: https://www.facebook.com/(...)0773/?type=2&theater | |
Mikey92 | dinsdag 14 juni 2016 @ 22:00 |
Ziet er goed uit:) | |
winterapfel | dinsdag 14 juni 2016 @ 22:08 |
Nice! | |
Blistering | dinsdag 14 juni 2016 @ 22:23 |
Wow, heel mooi ![]() | |
Pino112 | dinsdag 14 juni 2016 @ 22:26 |
Geniaal ![]() | |
derLudolf | dinsdag 14 juni 2016 @ 22:31 |
Erg gaaf inderdaad. Vooral die rood/wit/blauwe bies is geslaagd | |
Pino112 | dinsdag 14 juni 2016 @ 22:31 |
Andersom dus: http://news.klm.com/orang(...)ote-the-netherlands/ | |
Iemand91 | dinsdag 14 juni 2016 @ 22:57 |
En omdat zo'n schokkerige filmpje ook niet alles is:![]() ![]() | |
Iemand91 | dinsdag 14 juni 2016 @ 23:08 |
Ik gooi 'm even dicht. | |
Iemand91 | dinsdag 14 juni 2016 @ 23:09 |
Bij deze dus... |