abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_161729185
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 april 2016 16:13 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Daar ga ik niet op in. Dit is wat er altijd gebeurt wanneer iets niet volledig volgens het blauwdruk is uitgevoerd; of het nu kapitalisme, communisme of welk ander systeem is.

Plato is eeuwenlang heel serieus genomen en onderwezen op universiteiten en opleidingen als kern van het curriculum. Voor bestuurders en regenten in spé. Daardoor veranderde er ook vrij weinig.

De relevantie van Plato kende een terugval ten tijde van de Verlichting en de modernisering van de economie; men bleef niet eeuwig naar de klassieken verwijzen. De verwetenschappelijking en technocratisering van het leven. Uitgerekend toen explodeerde de welvaart.

Ik zou Popper trouwens zeer serieus willen nemen. Ofschoon je het met deze liberaal oneens kan zijn (één van de aartsvaders van het neoliberalisme), is hij verantwoordelijk voor een hoop welvaart en gespreide welvaart.

[..]

Wat er mis mee is heeft het ancien regime laten zien. Toen de aristocratie (= titels en privileges naar geboorte, a la Plato) zich terug trok in kastelen en de part-time filosoof uit hing. Af en toe wat moordpartijen uitvoerden. Tocqueville e.d. zijn daar resultaten van. Hij schrijft daar ook over.
Ik neem Popper totaal niet serieus als het om Plato gaat, want deze beste man heeft de meest onzinnige misinterpretatie van Plato ooit gegeven in de geschiedenis van de mens. Bah, nare man als het om Plato gaat. (heb ik het niet over zijn andere bijdrages aan de filosofie)
Jehovah=Power of God Lucifer=Light of God Satan=Love of God Jesus=Unity of God
  dinsdag 26 april 2016 @ 16:38:46 #102
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_161729217
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 april 2016 16:35 schreef laforest het volgende:

[..]

Uh de philosopher king gaat naar een Isle of the Blessed, dus die blijven niet voor altijd. Er is zeker een rotatie van philosopher kings en ze regeren ook niet alleen, staat duidelijk in the Republic. :Y
Plato was een megalomane gefrustreerde ouwe nicht. (En wie zei dat?)
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  dinsdag 26 april 2016 @ 16:38:55 #103
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_161729226
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 april 2016 16:32 schreef Klopkoek het volgende:
In vergelijking met andere landen geeft Nederland weinig uit aan onderwijs. Andere landen geven een hoger percentage van het BNP uit. Dat is dan weer beter te betalen omdat onderwijs een hoger BNP op levert (vraag IMF, OESO, wereldbank). Simpel. Daar heerst dan dus ook niet het rare idee dat er teveel hoogopgeleiden zijn (meer dan in NL soms).
Meer geld geeft geen enkele garantie op succes. Omgerekend per leerling geeft de VS nog veel meer geld uit dan wij en dat is helemaal een drama. En, zoals Piet al terecht opmerkt, zijn de investeringen die gedaan zijn lang niet allemaal goed terecht gekomen. Laat ze eerst maar eens zorgen dat de beschikbare middelen worden ingezet voor goed onderwijs, dan kunnen we daarna altijd nog bepalen of er meer nodig is.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  dinsdag 26 april 2016 @ 16:39:06 #104
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_161729234
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 april 2016 16:37 schreef laforest het volgende:

[..]

Ik neem Popper totaal niet serieus als het om Plato gaat, want deze beste man heeft de meest onzinnige misinterpretatie van Plato ooit gegeven in de geschiedenis van de mens. Bah, nare man als het om Plato gaat. (heb ik het niet over zijn andere bijdrages aan de filosofie)
Jouw elitaire, starre, onderdrukkende en zelfs bloedige denkbeelden zijn er het bewijs van dat zijn interpretatie juist was.
Deuger, Woke & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
pi_161729246
quote:
1s.gif Op dinsdag 26 april 2016 16:38 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Plato was een megalomane gefrustreerde ouwe nicht.
Nee, het was een man die het gevaar van democratie inzag, namelijk; democratie laat de ontwikkeling van tyrannie en totalitaire leiders toe.
  dinsdag 26 april 2016 @ 16:40:41 #106
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_161729272
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 april 2016 16:39 schreef laforest het volgende:

[..]

Nee, het was een man die het gevaar van democratie inzag, namelijk; democratie laat de ontwikkeling van tyrannie en totalitaire leiders toe.
Joh.
Maar goed, ik sta open voor alternatieven, wat stel je voor?
Power is a lot like real estate, it's all about location, location, location.
The closer you are to the source, the higher your property value.
pi_161729274
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 april 2016 16:39 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Jouw elitaire, starre, onderdrukkende en zelfs bloedige denkbeelden zijn er het bewijs van dat zijn interpretatie juist was.
Bloedig? Ben je wel goed wijs? Het gaat om een vredevolle, rechtvaardige staat waar iedereen iets goeds doet voor het algemene belang. Erg naar dat jij mij in zo'n nare hoek probeert te drukken. :{
  dinsdag 26 april 2016 @ 16:41:56 #108
45206 Pietverdriet
pi_161729300
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 april 2016 16:39 schreef laforest het volgende:

[..]

democratie is zon beetje de enige staatsvorm die leiders opruimt die zich misdragen
  dinsdag 26 april 2016 @ 16:42:08 #109
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_161729304
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 april 2016 16:38 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Meer geld geeft geen enkele garantie op succes. Omgerekend per leerling geeft de VS nog veel meer geld uit dan wij en dat is helemaal een drama. En, zoals Piet al terecht opmerkt, zijn de investeringen die gedaan zijn lang niet allemaal goed terecht gekomen. Laat ze eerst maar eens zorgen dat de beschikbare middelen worden ingezet voor goed onderwijs, dan kunnen we daarna altijd nog bepalen of er meer nodig is.
Litouwen zit zelfs op 3 keer zoveel geld voor onderwijs, als percentage van het BNP.
Terwijl Zwitserland op 90% zit van wat we hier uitgeven. Het is inderdaad nogal een onzinnige manier van onderwijs vergelijken.
pi_161729309
quote:
15s.gif Op dinsdag 26 april 2016 16:40 schreef GSbrder het volgende:

[..]

Joh.
Maar goed, ik sta open voor alternatieven, wat stel je voor?
Platonische Aristocratie, waarbij de filosofen een land leiden, maar geen privebezit en geld mogen hebben, zodat ze regeren om het regeren en niet om er financieel beter van te worden.
  dinsdag 26 april 2016 @ 16:42:59 #111
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_161729331
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 april 2016 16:42 schreef laforest het volgende:

[..]

Platonische Aristocratie, waarbij de filosofen een land leiden, maar geen privebezit en geld mogen hebben, zodat ze regeren om het regeren en niet om er financieel beter van te worden.
Absolute macht corrumpeert ook zonder bezit.
  dinsdag 26 april 2016 @ 16:43:26 #112
45206 Pietverdriet
pi_161729341
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 april 2016 16:40 schreef laforest het volgende:

[..]

Bloedig? Ben je wel goed wijs? Het gaat om een vredevolle, rechtvaardige staat waar iedereen iets goeds doet voor het algemene belang. Erg naar dat jij mij in zo'n nare hoek probeert te drukken. :{
:')
Dat geloven, dan heb je echt niets van politiek en menselijke natuur begrepen.
Lees liever Maciavelli dan Plato, die schreef veel zinniger zaken over hoe openbaar bestuur functioneert
pi_161729418
quote:
15s.gif Op dinsdag 26 april 2016 16:42 schreef GSbrder het volgende:

[..]

Absolute macht corrumpeert ook zonder bezit.
Is geen absolute macht en Plato waarschuwt juist voor corruptie van de aristocratie (wordt een timocratie als je niet oppast, daarna een oligarchie, daarna een democratie en daarna een tyrannie).
  dinsdag 26 april 2016 @ 16:47:27 #114
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_161729443
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 april 2016 16:46 schreef laforest het volgende:

[..]

Is geen absolute macht en Plato waarschuwt juist voor corruptie van de aristocratie (wordt een timocratie als je niet oppast, daarna een oligarchy, daarna een democratie en daarna een tyrannie).
Wat is er niet absoluut aan, wanneer je filosofen op aristocratische wijze een land laat besturen?
  dinsdag 26 april 2016 @ 16:48:01 #115
45206 Pietverdriet
pi_161729458
quote:
15s.gif Op dinsdag 26 april 2016 16:42 schreef GSbrder het volgende:

[..]

Litouwen zit zelfs op 3 keer zoveel geld voor onderwijs, als percentage van het BNP. .
Dat zegt niet zoveel, betekend niet dat het onderwijs daar beter is, of zelfs maar goed of gratis.
  dinsdag 26 april 2016 @ 16:49:09 #116
346939 Janneke141
pi_161729489
quote:
1s.gif Op dinsdag 26 april 2016 16:48 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Dat zegt niet zoveel, betekend niet dat het onderwijs daar beter is, of zelfs maar goed of gratis.
Waarom negeer je de rest van de post die je quote?
pi_161729525
quote:
15s.gif Op dinsdag 26 april 2016 16:47 schreef GSbrder het volgende:

[..]

Wat is er niet absoluut aan, wanneer je filosofen op aristocratische wijze een land laat besturen?
Omdat de filosofen niet alleen heersen, standaard moeten aftreden op een bepaalde leeftijd (en tot hun 36e ongeveer moeten studeren, ze vangen pas op het 30ste levensjaar aan met filosofie; ze moeten eerst astronomie, wiskunde, etc leren en jaren strijden/staat verdedigen), regeren slechts een korte tijd, en slecht functionerende filosofen gaan in rang naar beneden (demotie), etc.
  dinsdag 26 april 2016 @ 16:52:01 #118
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_161729555
quote:

[..]

Dat wilde ik er ook mee aantonen. Een percentage van het BNP zegt weinig.
Net zoals dat bij ontwikkelingshulp ook veel te dogmatisch is.
Wie zegt dat een gefixeerd percentage van de economische activiteit het beste resultaat geeft?
pi_161729581
quote:

[..]
betekend niet dat het onderwijs daar beter is
  dinsdag 26 april 2016 @ 16:56:07 #120
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_161729666
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 april 2016 16:50 schreef laforest het volgende:

[..]

Omdat de filosofen niet alleen heersen, standaard moeten aftreden op een bepaalde leeftijd (en tot hun 36e ongeveer moeten studeren, ze vangen pas op het 30ste levensjaar aan met filosofie; ze moeten eerst astronomie, wiskunde, etc leren en jaren strijden/staat verdedigen), regeren slechts een korte tijd, en slecht functionerende filosofen gaan in rang naar beneden (demotie), etc.
Dat zegt natuurlijk weinig over het instituut van de filosofie op zich, hooguit over de individuele filosofen en in welke mate zij kunnen afwijken van de filosofische norm. Bepalen de peers of het volk of een filosoof demotie krijgt? Wil je de aristocratische klasse wel laten communiceren met het land waar zij over heersen (lobbyisme/corruptie) of wil je ze juist in een "ivoren toren" plaatsen (wereldvreemdheid/traagheid bij maatschappelijke veranderingen)?
pi_161729801
quote:
15s.gif Op dinsdag 26 april 2016 16:56 schreef GSbrder het volgende:

[..]

Dat zegt natuurlijk weinig over het instituut van de filosofie op zich, hooguit over de individuele filosofen en in welke mate zij kunnen afwijken van de filosofische norm. Bepalen de peers of het volk of een filosoof demotie krijgt? Wil je de aristocratische klasse wel laten communiceren met het land waar zij over heersen (lobbyisme/corruptie) of wil je ze juist in een "ivoren toren" plaatsen (wereldvreemdheid/traagheid bij maatschappelijke veranderingen)?
Die filosoof wil van nature in z'n ivoren toren blijven en daarom zegt Socrates ook dat nadat een filosoof de hoogste waarheid leert buiten de grot (Cave analogy) deze gedwongen moet worden terug in de grot te gaan en te leiden. Het leiden van een land doe je omdat het je plicht is en in naam van de hele gemeenschap. Wat een filosoof persoonlijk wil is niet interessant, want het gaat erom dat er gerechtigheid is en dat alle onderdelen van de samenleving in vrede samenwerken voor een rechtvaardige maatschappij waarin niemand meer is dan een ander, maar waar iedereen een eigen taak heeft (division of labour).
  dinsdag 26 april 2016 @ 17:04:18 #122
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_161729884
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 april 2016 16:38 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

1) meer dan de helft is daar privaat. Marktwerking. Of als 'goed doel' vrijgesteld van belasting

2) de besteding is top heavy aan de kant van de rijke en slimme kinderen. Ondoelmatige besteding aan de onderkant reproduceert ongelijkheden. Precies dat wat 'we' willen zien. Het voldoet meer aan wat jij wil zien. Lage sociale mobiliteit, exclusieve toegang en kwaliteit.
Deuger, Woke & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
  dinsdag 26 april 2016 @ 17:06:11 #123
346939 Janneke141
pi_161729940
quote:
1s.gif Op dinsdag 26 april 2016 17:04 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

1) meer dan de helft is daar privaat. Marktwerking. Of als 'goed doel' vrijgesteld van belasting

2) de besteding is top heavy aan de kant van de rijke en slimme kinderen. Ondoelmatige besteding aan de onderkant reproduceert ongelijkheden. Precies dat wat 'we' willen zien. Het voldoet meer aan wat jij wil zien. Lage sociale mobiliteit, exclusieve toegang en kwaliteit.
Je suggestieve posts over wat ik zou willen mag je voor je houden. Dank u.
pi_161730003
quote:
1s.gif Op dinsdag 26 april 2016 17:04 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Ik vind dit maar Marxistisch geneuzel. In een meritocratie ligt sociale mobiliteit aan jezelf. Je kunt niet verwachten dat je het met een rode paplepel in je mond krijgt, maar je moet er iets voor doen.
  dinsdag 26 april 2016 @ 17:09:15 #125
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_161730022
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 april 2016 17:08 schreef laforest het volgende:

[..]

Ik vind dit maar Marxistisch geneuzel. In een meritocracie ligt sociale mobiliteit aan jezelf. Je kunt niet verwachten dat je het met een rode paplepel in je mond krijgt, maar je moet er iets voor doen.
De VS is geen meritocratie.
Deuger, Woke & Gutmensch
  dinsdag 26 april 2016 @ 17:11:08 #126
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_161730062
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 april 2016 17:06 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Jij wilt toch exclusieve toegang? Geen herverdeling? Veel meer private uitgaven? Lagere mobiliteit? ("is geen probleem") Droomland.
Deuger, Woke & Gutmensch
pi_161730068
quote:
1s.gif Op dinsdag 26 april 2016 17:09 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

De VS is geen meritocratie.
Ben ik niet met je eens. Er is ook genoeg onderzoek naar gedaan in de sociologie en als je de Harvard School goed kent (Parsons, Merton, etc.) dan zou je weten dat die juist de VS als meritocratie bestempelen. Het zijn juist de neo-Marxisten die lopen huilen over de Amerikaanse maatschappij.
  dinsdag 26 april 2016 @ 17:11:32 #128
346939 Janneke141
pi_161730072
quote:
1s.gif Op dinsdag 26 april 2016 17:11 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Jij wilt toch exclusieve toegang? Geen herverdeling? Veel meer private uitgaven? Lagere mobiliteit? ("is geen probleem") Droomland.
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 april 2016 17:06 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

dinsdag 26 april 2016 @ 17:16:04 #129
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_161730181
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 april 2016 17:11 schreef laforest het volgende:

[..]

Ben ik niet met je eens. Er is ook genoeg onderzoek naar gedaan in de sociologie en als je de Harvard School goed kent (Parsons, Merton, etc.) dan zou je weten dat die juist de VS als meritocratie bestempelen. Het zijn juist de neo-Marxisten die lopen huilen over de Amerikaanse maatschappij.
Zegt degene die het probleem niet ziet en de status quo wilt behouden want het gaat ten koste van de eigen positie. Jij wilt helemaal geen meritocratie. Je hebt het zelf gezegd en Plato staat er ook haaks op.

En oh, Bill Gates is geen Neo marxist.
Deuger, Woke & Gutmensch
  dinsdag 26 april 2016 @ 17:17:12 #130
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_161730200
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 april 2016 17:11 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

[..]

Ik zal de quotes even opzoeken
Deuger, Woke & Gutmensch
pi_161730221
quote:
1s.gif Op dinsdag 26 april 2016 17:16 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Zegt degene die het probleem niet ziet en de status quo wilt behouden want het gaat ten koste van de eigen positie. Jij wilt helemaal geen meritocratie. Je hebt het zelf gezegd en Plato staat er ook haaks op.

En oh, Bill Gates is geen Neo marxist.
IK zeg niet dat ik een meritocratie wil, ik ze dat de VS een meritocratie is.

(Daarnaast kun je wel in rang omhoog in Plato's filosofie, dus je opmerking slaat ook nergens op)
  dinsdag 26 april 2016 @ 17:19:55 #132
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_161730271
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 april 2016 17:17 schreef laforest het volgende:

[..]

IK zeg niet dat ik een meritocratie wil, ik ze dat de VS een meritocratie is.

(Daarnaast kun je wel in rang omhoog in Plato's filosofie, dus je opmerking slaat ook nergens op)
Ja, en een merton of parssons komen nu net uit betere tijden.
Deuger, Woke & Gutmensch
pi_161730359
quote:
1s.gif Op dinsdag 26 april 2016 17:19 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Ja, en een merton of parssons komen nu net uit betere tijden.
Wellicht, daar kan ik niet over oordelen, maar heb hun werk wel bestudeerd en daar baseer ik het op.
  dinsdag 26 april 2016 @ 17:35:48 #134
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_161730724
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 april 2016 17:23 schreef laforest het volgende:

[..]

Wellicht, daar kan ik niet over oordelen, maar heb hun werk wel bestudeerd en daar baseer ik het op.
Lange tijd was de mobiliteit in VS hoger dan in Europa. Is nu niet meer zo. In de jaren 50 lag het twee keer zo hoog dan nu.
Deuger, Woke & Gutmensch
pi_161730789
quote:
1s.gif Op dinsdag 26 april 2016 17:35 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Lange tijd was de mobiliteit in VS hoger dan in Europa. Is nu niet meer zo. In de jaren 50 lag het twee keer zo hoog dan nu.
Ik vind dit echt flauwekul. Er zijn nog steeds mensen die met iets nieuws komen en zich daarmee opwerken (in de IT, internet, apps die een miljoen/miljard waard worden, etc.) Altijd makkelijk om een ander de schuld te geven en het handje op te houden. c_/
  dinsdag 26 april 2016 @ 18:19:38 #136
45206 Pietverdriet
pi_161731886
quote:
15s.gif Op dinsdag 26 april 2016 16:52 schreef GSbrder het volgende:

[..]

Dat wilde ik er ook mee aantonen. Een percentage van het BNP zegt weinig.
Net zoals dat bij ontwikkelingshulp ook veel te dogmatisch is.
Wie zegt dat een gefixeerd percentage van de economische activiteit het beste resultaat geeft?
Dan zijn we het eens. OWS is ook onzin, je moet derde wereldlanden gewoon toegang geven tot je markt.
  dinsdag 26 april 2016 @ 18:43:39 #137
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_161732519
quote:
15s.gif Op dinsdag 26 april 2016 17:38 schreef laforest het volgende:

[..]

Ik vind dit echt flauwekul. Er zijn nog steeds mensen die met iets nieuws komen en zich daarmee opwerken (in de IT, internet, apps die een miljoen/miljard waard worden, etc.) Altijd makkelijk om een ander de schuld te geven en het handje op te houden. c_/
Het zijn gewoon de feiten. Wat jij zegt is een facade en niet eens wat jij wenst. Wanneer er overtuigend bewijs is voor het tegendeel dan zeg je "ik zie geen probleem"
Deuger, Woke & Gutmensch
pi_161732626
quote:
15s.gif Op dinsdag 26 april 2016 16:26 schreef GSbrder het volgende:

[..]

Tienduizenden euro's per student zijn peanuts?
Ik meen dat er ruim 700.000 studenten zijn in Nederland. Laten we de kosten even op 10k per student zetten, dan hebben we het over 7 miljard aan extra kosten per jaar. Prima als je studeren gratis wil maken, maar laten we dan wel kijken waar die 7 miljard vandaan moet komen.

Helaas is "HRA" geen goed antwoord, want daar kun je niet jaarlijks 7 miljard op besparen ;-).
Zonder dat prijsopdrijvend effect kunnen natuurlijk niet alleen studenten goedkoper wonen, maar ook afgestudeerden. Het is gewoon een investering met een ongekend rendement, het kost heel weinig in verhouding tot wat het oplevert.

Ik ben overigens niet per se voor gratis onderwijs. Maak het maar een lening die je moet terugbetalen als je in een ander land belasting gaat betalen. Daarnaast moet je klaplopers ook uit de collegezalen weren.

quote:
1s.gif Op dinsdag 26 april 2016 16:30 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Tot je 30ste "gratis" studeren en met je 60ste met pensioen, en de "rijken" moeten dat betalen.
Dat kan makkelijk als de rijken moeten ophouden met roven.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
  dinsdag 26 april 2016 @ 19:00:16 #139
45206 Pietverdriet
pi_161732912
Je vergeet "neoliberaal" in je lament
  dinsdag 26 april 2016 @ 19:42:23 #140
102177 fs180
ik rem voor katten
pi_161734001
quote:
0s.gif Op zondag 24 april 2016 23:19 schreef KetchupFTW het volgende:

[..]

Ik zal eerlijk toegeven dat ik iets te snel was met reageren en het artikel al een tijdje geleden heb gelezen (maar wel gelezen dus). Bovendien zei ik ook niet over het algemeen, maar dat terzijde.

Hoe dan ook, als de situatie binnen bijvoorbeeld het VK nu al zo penibel is en er straks nog meer aanbod komt, denk je dan dat door de (iets) betere kwaliteiten van de universiteiten de vraag zal toenemen? Heb je gedacht aan eventuele neveneffecten van gratis onderwijs, zoals eeuwige studenten, mensen die misbruik maken van de situatie, langstudeerders en onwil van niet-studenten om dit financieren.

Ook, waar halen we dit geld vandaan? Onderwijs is immers een ontzettend duur iets. Verhogen we de inkomensbelasting, ten nadele van de gehele bevolking of alleen de rijken? Dit laatste zal een negatief effect hebben op het ondernemersklimaat in Nederland, waardoor de vraag naar arbeid afneemt en meer afgestudeerden geen werk (op niveau) vinden, afhankelijk van uitkeringen of onderbetaald werk?

Wat doet gratis onderwijs met de motivatie van studenten? Als je ergens voor betaald, ben je immers eerder geneigd om er je best voor te doen omdat je anders je geld weggooit.

Gewoon een paar vragen die je je eerst moet stellen, alvorens je pleit voor een verandering van dergelijke omvang.
dan leer je maar besparen
besparen op kennis :{
  dinsdag 26 april 2016 @ 19:46:40 #141
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_161734092
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 april 2016 19:00 schreef Pietverdriet het volgende:
Je vergeet "neoliberaal" in je lament
Ik mis StefanP
Deuger, Woke & Gutmensch
  dinsdag 26 april 2016 @ 19:54:17 #142
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_161734271
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 april 2016 19:42 schreef fs180 het volgende:

[..]

dan leer je maar besparen
besparen op kennis :{
Nadeel is dat iedereen zo denkt over het onderdeel in de overheidsbegroting met een speciaal plekje in het hart. Zorgverleners denken zo over de (almaar stijgende) zorgkosten. Militairen en politiemannen denken zo over de uitgaven aan justitie en veiligheid. Mensen met een uitkering denken op vergelijkbare wijze over bezuinigingen op het sociaal vangnet. We kunnen het, denk ik, niet veroorloven om besparingen/bezuinigingen op een specifieke overheidsuitgave taboe te verklaren.
  dinsdag 26 april 2016 @ 20:00:54 #143
102177 fs180
ik rem voor katten
pi_161734429
quote:
15s.gif Op dinsdag 26 april 2016 19:54 schreef GSbrder het volgende:

[..]

Nadeel is dat iedereen zo denkt over het onderdeel in de overheidsbegroting met een speciaal plekje in het hart. Zorgverleners denken zo over de (almaar stijgende) zorgkosten. Militairen en politiemannen denken zo over de uitgaven aan justitie en veiligheid. Mensen met een uitkering denken op vergelijkbare wijze over bezuinigingen op het sociaal vangnet. We kunnen het, denk ik, niet veroorloven om besparingen/bezuinigingen op een specifieke overheidsuitgave taboe te verklaren.
dan gaat men maar nadenken hoe je efficienter gaat werken want dat woord kennen nederlanders dus echt niet _O-
  dinsdag 26 april 2016 @ 20:16:11 #144
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_161734792
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 april 2016 20:00 schreef fs180 het volgende:

[..]

dan gaat men maar nadenken hoe je efficienter gaat werken want dat woord kennen nederlanders dus echt niet _O-
Kunnen mensen in andere landen dat wel?
  dinsdag 26 april 2016 @ 20:18:31 #145
268911 Repelsteeltju
Sousou da ze.
pi_161734859
quote:
15s.gif Op dinsdag 26 april 2016 19:54 schreef GSbrder het volgende:
We kunnen het, denk ik, niet veroorloven om besparingen/bezuinigingen op een specifieke overheidsuitgave taboe te verklaren.
Vanuit maatschappelijk of administratief oogpunt kan dat natuurlijk wel. Politiek zal dat wel niet erg houdbaar zijn, nee.
“An interesting thing is a good thing.”
  dinsdag 26 april 2016 @ 22:36:16 #146
102177 fs180
ik rem voor katten
pi_161740094
quote:
7s.gif Op dinsdag 26 april 2016 20:16 schreef GSbrder het volgende:

Kunnen mensen in andere landen dat wel?
ik zal aan bureau poldermodel vragen of ze een schatting kunnen maken
  donderdag 26 mei 2016 @ 16:19:54 #147
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_162518609
quote:
0s.gif Op zondag 24 april 2016 22:04 schreef Odaiba het volgende:
Waarom hebben wij in Nederland eigenlijk geen vrij onderwijs? Dat zou toch mooi zijn en een win/win situatie.
Er is geen logische reden voor. Er zijn twee extreme systemen: je betaalt het onderwijs volledig via de belastingen ('gratis') of je laat de mensen die het onderwijs volgen zelf heel het onderwijs betalen. In het eerste geval laat je de mensen die nu onderwijs volgen in de toekomst voor dat onderwijs betalen via de belastingen, in het tweede geval moet je het geluk hebben dat je ouders in staat zijn om het onderwijs direct te betalen voor jou, anders heb je geen recht op onderwijs.
In de meeste landen kiezen we voor een systeem wat ertussen in zit, dichter leunend tegen het eerste extreme systeem. Waarom? Omdat het in het belang van de maatschappij is dat voldoende mensen de kans krijgen om voldoende onderwijs te volgen. Waarom? Omdat anders mensen hun talenten onvoldoende kunnen benutten en dit ten koste gaat van de productie van het volk.
Waarom dan niet voor het eerste extreme systeem kiezen? Omdat je dan meer belastinginkomsten nodig hebt en omdat mensen graag zichzelf voor de gek houden. Dat ze meer of minder belasting moeten betalen weegt voor hen blijkbaar zwaarder dan dat ze een hogere rekening krijgen voor het onderwijs van hun kind of dat ze een grotere studieschuld hebben.

Is er een reden waarom we geen gratis onderwijs kunnen hebben? Nee, dat zouden we gemakkelijk kunnen invoeren. Het lagere en het middelabare onderwijs wordt grotendeels uit de belastingen betaald, het VAVO-onderwijs vormt een (onnodige) uitzondering. Mogelijk zijn er nog wat uitzonderingen maar de meeste mensen kunnen in principe gratis onderwijs volgen. Dat je toch nog een eigen bijdrage betaalt bij scholen is een ander verhaal, scholen kunnen de ouders niet dwingen om dat te doen, ze proberen het maar ze hebben niet het wettelijke recht om dat te doen en in principe kan je die eigen bijdrage weigeren. Ik stel niet dat je dat per se moet doen, het dient om wat extra's te kunnen bieden als school (dat is de rechtvaardiging van de overheid om een eigen bijdrage toe te staan) en wellicht wordt het ook misbruikt door scholen om extra inkomsten te genereren voor die zaken die zij volledig uit de overheidsbijdrage zouden moeten kunnen betalen.
We zouden enkel het collegegeld en lesgeld hoeven af te schaffen. Ik kan niet zo snel (een google-opdracht) vinden hoeveel mensen per jaar in Nederland tertiair onderwijs volgen, wie zin heeft om de website van het CBS te raadplegen kan dat waarschijnlijk gemakkelijk vinden. Het zal in ieder geval ergens tussen 0,5 miljoen en 1,5 miljoen zijn, dat lijkt me een veilige gok. Vermenigvuldig dat met een bedrag van 1000-2000 euro per leerling per jaar en je weet wat het extra zou kosten als we dat via de belastingen betalen. Een flink bedrag maar niet meer dan pak hem beet 1% van de jaarlijkse overheidsbegroting en aanzienlijk minder dan enkel het deel van de HRA wat voor villa's etc. wordt gebruikt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Dat is zeker mogelijk.

Dan heb je trouwens nog geen gratis onderwijs maar ik denk dat mensen niet wakker liggen van de kosten voor boeken etc. , we kunnen best een regeling treffen voor die mensen die dat niet kunnen betalen en sowieso slaan we door met de kosten van schoolboeken in het onderwijs, daar zijn prima oplossingen voor mogelijk maar dat valt buiten het bestek van deze discussie. :{

[ Bericht 3% gewijzigd door Bram_van_Loon op 26-05-2016 22:29:39 ]
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
  donderdag 26 mei 2016 @ 16:51:02 #148
198365 Morendo
The Real Deal
pi_162519675
Er ging iets mis met 't kofschip in de spoiler.
Die Lebenslust bringt dich um.
pi_162524848
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 april 2016 16:28 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Als je studeren gratis maakt worden dat er nog wel een paar meer.
Jij en de andere mensen in dit topic denken serieus dat die ¤2000 per jaar studenten tegenhoudt om te gaan studeren?

TS: In Nederland is onderwijs al praktisch gratis. Die ¤2000 collegegeld die een student per jaar betaalt is niks. De overheid moet daar nog een vijfvoud op toeleggen.

Overigens heeft prijs niks te maken met kwaliteit. In Scandinavië en Duitsland is het onderwijs gratis, en daar staan enkele van de meest gerenommeerde universiteiten ter wereld.

Vergeet ook niet dat we in NL net als in DE een elitair schoolsysteem hebben (opdeling in vmbo, havo, vwo etc.op 11 (!) jarige leeftijd, dus grotendeels gebaseerd op sociale klasse). Scandinaviërs, Amerikanen en Britten staan met hun mond vol tanden als ik ze dat vertel. Dus met de stormloop zal het wel meevallen.
  donderdag 26 mei 2016 @ 20:41:41 #150
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_162524953
quote:
0s.gif Op donderdag 26 mei 2016 20:38 schreef tomatenrood het volgende:

[..]

Scandinaviërs, Amerikanen en Britten staan met hun mond vol tanden als ik ze dat vertel. Dus met de stormloop zal het wel meevallen.
Dan hebben de slimsten toch wel lang genoeg meegedraaid in het tempo van de domsten?
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
pi_162525206
quote:
1s.gif Op donderdag 26 mei 2016 20:41 schreef Perrin het volgende:

[..]

Dan hebben de slimsten toch wel lang genoeg meegedraaid in het tempo van de domsten?
Op 11-jarige leeftijd ben je nog een kind. Hier in Zweden hebben kinderen op die leeftijd nog geen eens huiswerk of cijfers op school. Een selectie op 16-jarige leeftijd zou veel beter zijn. Ik heb het idee dat er heel veel laatbloeiers zijn, en in NL worden die al vroeg in een keurslijf geperst.

Basisschool is hier van het 7e tot 16e levensjaar. Vanaf hun 16e tot hun 19e gaan scholieren naar het "Gymnasium". Dit kan een "beroepsgymnasium" zijn waar je een vak leert (kapster, loodgieter etc.), of een gymnasium dat voorbereidt op de universiteit.

En gek genoeg zijn hier niet eens zoveel meer hoogopgeleiden dan in Nederland.
  donderdag 26 mei 2016 @ 20:52:15 #152
38496 Perrin
pi_162525272
Laatbloeiers kunnen later toch een hogere opleiding gaan doen?

Waarom de slimmen zo lang laten onderpresteren? Je vult hun meest leerzame jaren met veel te trage en simpele lessen.
  donderdag 26 mei 2016 @ 21:20:16 #153
379943 Paper_Tiger
Neem verantwoordelijkheid
pi_162526117
quote:
1s.gif Op donderdag 26 mei 2016 20:52 schreef Perrin het volgende:
Laatbloeiers kunnen later toch een hogere opleiding gaan doen?

Waarom de slimmen zo lang laten onderpresteren? Je vult hun meest leerzame jaren met veel te trage en simpele lessen.
Komt omdat onderwijs eenheidsworst is. Gelijkheid is belangrijker dan excelleren. Nivelleren vindt ook in het onderwijs plaats.
a man convinced against his will is of the same opinion still
  donderdag 26 mei 2016 @ 21:22:54 #154
38496 Perrin
pi_162526176
Ik snap dat moedwillig handicappen van de slimste kindjes echt niet.
  donderdag 26 mei 2016 @ 21:24:51 #155
379943 Paper_Tiger
Neem verantwoordelijkheid
pi_162526234
quote:
9s.gif Op donderdag 26 mei 2016 21:22 schreef Perrin het volgende:
Vraag het aan een willekeurige PvdA-er en die kan het je feilloos uitleggen.
a man convinced against his will is of the same opinion still
  donderdag 26 mei 2016 @ 21:34:34 #156
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_162526522
quote:

[..]

Jij en de andere mensen in dit topic denken serieus dat die ¤2000 per jaar studenten tegenhoudt om te gaan studeren?

TS: In Nederland is onderwijs al praktisch gratis. Die ¤2000 collegegeld die een student per jaar betaalt is niks. De overheid moet daar nog een vijfvoud op toeleggen.

Met alle respect, jij etaleert nu op dit punt een gebrek aan kennis. Vat dat niet persoonlijk op. In de wereldranking voor het hoogste collegegeld staat Nederland in de top, er zijn maar een paar landen waarin het hoger is. Dat die paar landen het hardst aan het woord komen in de media wekt misschien een andere indruk maar het gaat echt maar om een paar, overwegend Engelstalige, landen.

Het is natuurlijk flauwekul dat de overheid daar een vijfvoud op moet toeleggen. Of dat de overheid erop moet toeleggen en zo ja hoeveel daar kunnen we lang over discussiëren aangezien de universiteiten en de overheid hier niet transparant in zijn maar wat jij beweert is onzin! Universiteiten hebben namelijk niet enkel een onderwijzende taak. Sterker nog, voor de meeste docenten is het onderwijs een hele kleine bijzaak, de norm is bij veel universiteiten dat ze ongeveer 10% van hun tijd eraan besteden, of dat ze erboven zitten of niet, je merkt het aan het onderwijs. Het JIT-principe geldt duidelijk niet enkel voor de studenten in Nederland, ook de docenten bezoldigen zich hieraan: enkel powerpointslides en geen fatsoenlijk geschreven teksten, het last minute afwerken terwijl het kwartiel/trimester/semester loopt, fouten die het volgende jaar nog steeds in de slides/dictaten staan etc.
Daarnaast valt het mij op dat wanneer ik videocolleges van een buitenlandse universiteit bekijk dat die lessen beter zijn voorbereid dan wat hier gebruikelijk is. Een strakker verloop, duidelijk van A-Z gepland, een heldere uitleg, niet tijdens de les hoeven te improviseren.
Maar goed, deze klacht terzijde, het punt is dat universiteiten veel onderzoek doen. Dit onderzoek doen ze niet voor de studenten, dat doen ze voor de maatschappij, voor iedereen, ook voor al die mensen die nog nooit een collegezaal hebben gezien. Waarom is dat goed voor heel de maatschappij? Omdat kennis topdown doorsijpelt, omdat dankzij universiteiten bedrijven zoals ASML tot bloei hebben kunnen komen en competitief kunnen blijven, omdat fundamenteel onderzoek leidt tot belangrijke praktische implementaties.
Ook hebben universiteiten een andere maatschappelijke taak wat niets met het onderwijs te maken heeft maar daar zien de meeste mensen weinig van. Dat maakt weinig uit maar wat het onderwijs kost ligt dichter bij 1 keer collegegeld dan bij 5 keer collegegeld. Bovendien kom je voor vrijwel geen enkele opleiding ook maar in de buurt van 5 keer collegegeld, dat geldt misschien voor geneeskunde vanwege gekut met academische ziekenhuizen die hoge kosten rekenen voor stageplekken terwijl ze een gratis werknemer hebben, technische opleidingen zijn ook iets duurder maar neem van mij rustig aan dat er te weinig geld wordt besteed aan die opleidingen om goed onderwijs te verzorgen. Dat wil niet zeggen dat er niet een fatsoenlijk eindniveau wordt gehaald maar het onderwijs zou zeker gebaat zijn met een lagere student/docent-ratio, ik acht het onwaarschijnlijk dat je studenten of docenten zal vinden (in die richtingen) die het daar niet mee eens zijn, 40 studenten per docent werkt gewoon niet goed als je zelfstandig moet werken en de stof wat moeilijker is.
#NoDAPL
  donderdag 26 mei 2016 @ 21:43:58 #157
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_162526806
quote:
Overigens heeft prijs niks te maken met kwaliteit. In Scandinavië en Duitsland is het onderwijs gratis, en daar staan enkele van de meest gerenommeerde universiteiten ter wereld.
Dat is niet helemaal waar. De rijkere universiteiten domineren de top gigantisch. Dan heb je het over de private en de beste publieke Americaanse universiteiten, de beste Canadese en Engelse universiteiten (dat zijn er trouwens maar een stuk of 6 in Engeland, de doorsnee universiteit is daar niet zo goed) maar ook bijvoorbeeld ETH.
Is het eindniveau per se slechter bij de ondergefinancierde universiteiten? Nee, niet noodzakelijk, zolang overheden geen druk opvoeren om zoveel mogelijk studenten zo snel mogelijk te laten slage. Is de kwaliteit van het onderwijs automatisch beter aan zo'n dure universiteit? Nee, niet automatisch. Het helpt echter wel als je bijvoorbeeld per 10-20 studenten 1 docent hebt in plaats van per 40, als je met groepen van 40 studenten begeleid oefent en met groepen van 10 studenten practica maakt in plaats van respectievelijk met groepen van 120 studenten en groepen van 40 studenten. Het is dus wel belangrijk.

quote:
Vergeet ook niet dat we in NL net als in DE een elitair schoolsysteem hebben (opdeling in vmbo, havo, vwo etc.op 11 (!) jarige leeftijd, dus grotendeels gebaseerd op sociale klasse).
Ook daar valt een flinke kanttekening bij te plaatsen. Het enige elitaire aan ons schoolsysteem is dat we met CITO-toetsen plaatsen en dat gymnasia gesloten bastions zijn als je niet direct in het eerste of het tweede jaar instroomt. In andere landen hebben ze ook hogere niveaus van middelbaar onderwijs: België is een duidelijk voorbeeld maar dit geldt ook voor de UK en de USA, alleen gaan de betere leerlingen daar sneller door de basisstof heen en splitsen ze zich in de laatste paar jaar af met nieuwe vakken (AP/AS). Daarnaast maakt het in de USA en in de UK ook veel verschil uit naar welke middelbare school je gaat (prep schools), de betere middelbare scholen daar zijn vergelijkbaar met onze gymnasia.
#NoDAPL
  donderdag 26 mei 2016 @ 22:03:01 #158
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_162527313
quote:
15s.gif Op dinsdag 26 april 2016 16:26 schreef GSbrder het volgende:
Helaas is "HRA" geen goed antwoord, want daar kun je niet jaarlijks 7 miljard op besparen ;-).
Jawel hoor. Bovendien gaat het slechts om 1000-2000 euro per student (voor het gemak reken ik de MBO- en HBO-leerlingen hier ook onder ;)) extra per jaar in vergelijking met nu. Er zijn erg weinig opleidingen waarvoor het kostenplaatje zoals het gepresenteerd is door de universiteiten zelf boven de 6000-7000 euro uitkomt, voor de meeste opleidingen zit je ruim daaronder, enkel geneeskunde steekt er ver boven uit doordat academische ziekenhuizen schandalige stagevergoedingen (voor de ziekenhuizen! :')) rekenen.
Laten we ook niet vergeten dat de voorman van de VVD (Mark Rutte) drievoudig heeft bezuinigd op de universiteiten en dat hij in 1 klap 1/3de van het budget schrapte. Ongekend en schandalig en niet voor niets de grootste blunder van het kabinet Rutte genoemd door een partijgenoot van Rutte. Die paar honderd miljoen euro die daarna werd gegeven maakt dat helaas in de verste verte niet goed.

[ Bericht 3% gewijzigd door Bram_van_Loon op 26-05-2016 22:10:48 ]
#NoDAPL
  donderdag 26 mei 2016 @ 22:04:45 #159
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_162527370
quote:
Omdat dat niet gebeurt in schoolsystemen waar de schifting later plaats vindt.

Sterker: Nederland selecteert vroeger dan de meeste andere landen, en de slimmere kinderen presteren beslist niet beter.

Ik begrip de moedwillige drang naar segregatie niet.
Deuger, Woke & Gutmensch
  donderdag 26 mei 2016 @ 22:09:25 #160
38496 Perrin
pi_162527513
quote:
1s.gif Op donderdag 26 mei 2016 22:04 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Sterker: Nederland selecteert vroeger dan de meeste andere landen, en de slimmere kinderen presteren beslist niet beter.

Meedraaien op het tempo van de domsten is oersaai voor slimmeren. Ik ben voor zo snel mogelijk iedereen zo gepast mogelijk onderwijs geven.

Laatbloeiers stromen maar later door naar hoger onderwijs. Waarom moeten de traagsten zo lang mogelijk het tempo voor allemaal dicteren, ten koste van de rest?
  donderdag 26 mei 2016 @ 22:15:52 #161
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_162527727
quote:
Dat is dus niet helemaal waar want in die landen waar jij nu naar verwijst hebben ze een meer modulair systeem. Dat betekent dat de betere leerlingen niet de hele tijd worden opgehouden door de slackers maar dat ze sneller doorheen het programma stromen, in 4 jaar in plaast van in 6 jaar. In de laatste twee jaren volgen ze vakken op VWO-niveau. Dan laat jij nog buiten beschouwing dat er ook in de USA en in de UK gymnasia bestaan, dus scholen op VWO-niveau of hoger die de klassieke talen aanbieden.

quote:
Dat is waar maar dat heeft andere oorzaken.
#NoDAPL
  donderdag 26 mei 2016 @ 22:26:58 #162
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_162528033
quote:
Ik zal niet bestrijden dat er een zekere drang naar segregatie op sociaaleconomisch milieu is. Dat is waar. Ouders in de gegoede milieus vinden het prettig als hun kinderen op een veilige VWO-school zitten, het liefst een categoriala gymnasium of anders toch minstens een HAVO/VWO-school. Laten we hier niet kinderachtig over doen (@ anderen), dat speelt zeker mee. Dat gymnasia geen doorstroming toestaan vanaf het HAVO is mogelijk ook een vorm van elitarisme.
Dat HAVO-scholen/afdelingen strengere eisen stellen aan VMBO-gediplomeerden dan aan de eigen leerlingen om toegelaten te worden tot 4-HAVO is niet netjes, dat heeft echter weer met wat anders te maken (Onderwijsinspectie, Trouw-ranglijstjes).

Echter zijn er ook los van de behoefte aan segregatie op sociaaleconomisch milieue hele goede motieven om de leerlingen op die leeftijd te scheiden. Het verschil in leervermogen wordt gewoon simpelweg te groot tussen de leerlingen. De slimmere leerlingen vervelen zich dood en de zwakkere leerlingen kunnen het niet bijbenen. Herinner jij je de Basisvorming? Dat was in essentie een middenschoolexperiment (middenschool is 1 niveau voor iedereen op de middelbare school) voor de eerste drie leerjaren van het HAVO en het VWO en het VMBO en dat voor een aantal 'vakken'. Het mislukte dramatisch. Waarom? De VMBO-leerlingen vonden het te moeilijk en de HAVO-leerlingen verveelden zich terwijl de VWO-leerlingen klaagden over het belachelijk lage niveau en het gezwets. Eerder, in de jaren 70, hebben we in Nederland een echte middenschool geprobeerd. Het gevolg: er kwamen vooral MAVO-kindjes naar toe en die paar HAVO- en VWO-kindjes verveelden zich de tyfus.

Kortom, je moet scheiden! Je kan je daar tegen verzetten maar dat is niet productief en dat zal je verliezen. Die scheiding komt er sowieso en als je het al voor elkaar krijgt dat dat helemaal niet gebeurt op de middelbare school, wat je niet zou moeten willen, dan gaan universiteiten selecteren op basis van de hoogte van de cijfers (veel harder), als de universiteiten dat niet mogen dan daalt de waarde van die opleidingen en dan gaan de werkgevers op hun manier selecteren, ook dat is veel erger.
Wil je echt dit deel van de maatschappij verbeteren met idealen? Richt je dan op het volgende:
• Scheiding op basis van zinvolle criteria
• Het garanderen dat elke leerling een eerlijke kans krijgt. Bijvoorbeeld door het CITO te verplichten om een serie boekjes samen te stellen waarin alle vereiste stof wordt uitgelegd, waarin leerlingen met duizenden eerder gebruikte CITO-toets-vragen kunnen oefenen (met antwoorden en uitleg) etc.
• Het regelen van heldere en eerlijke overgangscriteria in twee richtingen (ook van hoog naar laag) met de harde verplichting van scholen om leerlingen aan te nemen of een niveau hoger te plaatsen (of juist lager) als ze aan die criteria voldoen.

Dit zet veel meer zoden aan de dijk en deze strijd kan je wel winnen.

quote:
1s.gif Op donderdag 26 mei 2016 22:09 schreef Perrin het volgende:
Meedraaien op het tempo van de domsten is oersaai voor slimmeren. Ik ben voor zo snel mogelijk iedereen zo gepast mogelijk onderwijs geven.
Inderdaad maar we kunnen wel het een en ander verbeteren aan het huidige systeem.
#NoDAPL
  donderdag 26 mei 2016 @ 22:29:59 #163
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_162528124
quote:
0s.gif Op donderdag 26 mei 2016 16:51 schreef Morendo het volgende:
Er ging iets mis met 't kofschip in de spoiler.
Gezien en verbeterd. ^O^
#NoDAPL
pi_162528512
quote:
Waarom hebben wij in Nederland eigenlijk geen vrij onderwijs? Dat zou toch mooi zijn en een win/win situatie.
Het was ooit vrij. Toen werden de Nederlands super krentig, dat kun je hier teruglezen :D
Croce e delizia cor. Misterioso, Misterioso altero, croce e delizia al cor.
pi_162528602
quote:
0s.gif Op zondag 24 april 2016 23:19 schreef KetchupFTW het volgende:

Ook, waar halen we dit geld vandaan? Onderwijs is immers een ontzettend duur iets. Verhogen we de inkomensbelasting, ten nadele van de gehele bevolking of alleen de rijken? Dit laatste zal een negatief effect hebben op het ondernemersklimaat in Nederland, waardoor de vraag naar arbeid afneemt en meer afgestudeerden geen werk (op niveau) vinden, afhankelijk van uitkeringen of onderbetaald werk?
Gewoon quota's op verkeerde studies zetten, zoals vroegah.
quote:
Wat doet gratis onderwijs met de motivatie van studenten? Als je ergens voor betaald, ben je immers eerder geneigd om er je best voor te doen omdat je anders je geld weggooit.
O aub, dat zijn alleen studenten die een verkeerde studie kiezen...
pi_162528922
quote:
0s.gif Op donderdag 26 mei 2016 22:47 schreef Mathemaat het volgende:
O aub, dat zijn alleen studenten die een verkeerde studie kiezen...
Hmm, kan mij voorstellen dat als je bij moet lenen voor je studie dat je het snel achter de rug wilt hebben... Dieper in de schulden komen is best kut. Als je je studententijd ongelimiteerd kunt uitstellen met bijbaantjes etc dan ligt die druk wel iets lager...

Tjah, uiteindelijk denk ik alsnog dat het een marginaal effect heeft, de meeste mensen die ik ken willen gewoon alle vakken in 1 keer halen.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_162529079
quote:
0s.gif Op donderdag 26 mei 2016 22:58 schreef ludovico het volgende:

[..]

Hmm, kan mij voorstellen dat als je bij moet lenen voor je studie dat je het snel achter de rug wilt hebben... Dieper in de schulden komen is best kut. Als je je studententijd ongelimiteerd kunt uitstellen met bijbaantjes etc dan ligt die druk wel iets lager...

Tjah, uiteindelijk denk ik alsnog dat het een marginaal effect heeft, de meeste mensen die ik ken willen gewoon alle vakken in 1 keer halen.
Dat is ook hoe ik er over denk. Iedereen snapt dat studievertraging niet loont. Het is toch wel een heel jaar van je leven.
pi_162529213
quote:
0s.gif Op donderdag 26 mei 2016 23:03 schreef Mathemaat het volgende:

[..]

Dat is ook hoe ik er over denk. Iedereen snapt dat studievertraging niet loont. Het is toch wel een heel jaar van je leven.
Ja.....

Ik heb heel wat jaartjes vertraging, tijdje gewerkt enzo. Maarehm.... Tijd maakt uiteindelijk ook geen flikker uit... Zeker als je man bent (sorry dames!) zonder biologische klok etc. Lekker het werkende leven uitstellen en wereldreizen maken!
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
  vrijdag 27 mei 2016 @ 00:15:10 #169
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_162530624
quote:
1s.gif Op donderdag 26 mei 2016 22:09 schreef Perrin het volgende:

[..]

Laatbloeiers stromen maar later door naar hoger onderwijs. Waarom moeten de traagsten zo lang mogelijk het tempo voor allemaal dicteren, ten koste van de rest?
Ik zal er morgen misschien wat meer over zeggen maar volgens OESO hebben we letterlijk het meest gesegregeerde systeem van Europa (waar ook overstappen is bemoeilijkt trouwens), waar bovendien het systeem het slechtst presteert in kansenegalisatie. Het systeem van NL springt erin uit dat het aan negatieve herverdeling doet.
In de VS en Mexico is hun onderwijssysteem succesvoller in het verminderen van sociale ongelijkheden. Volgens OESO, MIT en Michigan Universiteit.
Deuger, Woke & Gutmensch
pi_162531308
Wat ik liever zie is dat er betaalbare woonruimte wordt gecreëerd en tijd voor nevenactiviteiten. Nu leen je je scheel en nu kan 1 vak missen betekenen dat je van de opleiding gekickt wordt wat kan leiden tot duizenden euro's schuld en geen opleiding. Vooral nu men wil dat studieschuld word meegerekend wordt voor een hypotheek is de druk op studenten enorm hoog.
Een foute keuze/een tentamen missen of gewoon niet goed maken. Het kan nu allemaal het verschil zijn tussen een rooskleurige toekomst of eentje van een financiële strop.

Mensen die dat bagatelliseren hebben het zelf niet meegemaakt of hebben gestudeerd in de mooie tijden, zoals onze premier die 7 jaar deed over een studie geschiedenis.
I got two dudes that turned into raspberry slushy and flushed down my toilet. I can't even take a proper dump in there.
pi_162531983
quote:
0s.gif Op zondag 24 april 2016 22:24 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Jawel, want we nivelleren al in extreme mate. Primair en secundair onderwijs is al "gratis" voor iedere leerling (inclusief de boeken!) en voor het tertiair onderwijs betaal je een fooi vergeleken bij de daadwerkelijke kosten.
Helaas niet in het geval wanneer je al een studie hebt afgerond. Het verschil tussen wettelijke en instellingscollegegeld mag wat mij betreft wel verdwijnen.
  vrijdag 27 mei 2016 @ 08:54:42 #172
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_162532781
De 'grap' is nu juist dat het Nederlandse onderwijssysteem weinig aan nivelleren doet.

https://lectoraatexcellen(...)ociale-ongelijkheid/
https://decorrespondent.n(...)99680930850-26f3fa9e

Sowieso wordt er niet zoveel genivelleerd in Nederland als dat sommigen denken (of een belang erin hebben om dat te blijven propageren)

http://www.cbpp.org/resea(...)-reducing-inequality
Deuger, Woke & Gutmensch
  vrijdag 27 mei 2016 @ 10:19:00 #173
45206 Pietverdriet
pi_162534149
Als we nu eens flínk bezuinigen op zorg en sociale zaken, dan kan er meer geld naar onderwijs....

vrijdag 27 mei 2016 @ 10:20:34 #174
45206 Pietverdriet
pi_162534178
Nu gaan er een paar mensen over hun nek, maar die mogen dan zeggen waar het geld wel vandaan moet komen
  vrijdag 27 mei 2016 @ 10:22:14 #175
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_162534199
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 mei 2016 10:20 schreef Pietverdriet het volgende:
Nu gaan er een paar mensen over hun nek, maar die mogen dan zeggen waar het geld wel vandaan moet komen
Het probleem is een beetje dat alle miljarden bezuinigingen op sociale zaken improductief zijn gebleken en weer via een boomerang terug komen. Zeker in tijden van economische crisis, waar je zelf bewust de conjunctuurschommelingen aan jaagt ipv dempt.
Deuger, Woke & Gutmensch
pi_162539146
quote:
0s.gif Op donderdag 26 mei 2016 21:34 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Met alle respect, jij etaleert nu op dit punt een gebrek aan kennis. Vat dat niet persoonlijk op. In de wereldranking voor het hoogste collegegeld staat Nederland in de top, er zijn maar een paar landen waarin het hoger is. Dat die paar landen het hardst aan het woord komen in de media wekt misschien een andere indruk maar het gaat echt maar om een paar, overwegend Engelstalige, landen.

Knip
Dat het in de meeste landen lager is doet niets af aan het feit dat ¤2000 per jaar voor de meeste Nederlandse gezinnen wel op te brengen is.

Het klopt dat het in veel Europese landen goedkoper of gratis is, maar in die landen zijn er geen algemene beurzen of leningen beschikbaar.
In Nederland kan iedereen van DUO geld lenen om collegegeld en levensonderhoud van te bekostigen, ongeacht het inkomen van je ouders.
In veel Continentaal-Europese landen bestaan er geen beurzen of gesubsidieerde leningen. En als die er wel zijn, dan zijn ze over het algemeen means-tested, d.w.z. dat ze niet universeel toegekend worden maar alleen bij een laag gezinsinkomen.

Zo krijgt slechts 25,8% van de Duitse studenten BaFöG (bron: Welt). BaFöG is de Duitse "StuFi" voor studenten uit gezinnen met lagere/midden inkomens en bestaat voor de helft uit een beurs en voor de helft uit een lening.

Trouwens, in Zweden, waar onderwijs gratis is, hebben afgestudeerden gemiddeld een hogere studieschuld dan de afgestudeerde Amerikanen. Ik zie het om me heen: Zweedse studenten werken niet, maar nemen de maximale lening. Het leenstelsel is hier minder "sociaal" dan in NL m.b.t. terugbetalingsregeling.

"Gemiddelde studieschuld na behalen diploma (2004) in Zweedse kronen". Sverige = Zweden.
  vrijdag 27 mei 2016 @ 14:11:59 #177
45206 Pietverdriet
pi_162539450
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 mei 2016 10:22 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Het probleem is een beetje dat alle miljarden bezuinigingen op sociale zaken improductief zijn gebleken en weer via een boomerang terug komen. Zeker in tijden van economische crisis, waar je zelf bewust de conjunctuurschommelingen aan jaagt ipv dempt.
Je ontwijkt de vraag. Waar ga jij op bezuinigen en hoeveel voor meer geld voor Onderwijs?
  vrijdag 27 mei 2016 @ 14:14:36 #178
45206 Pietverdriet
pi_162539512
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 mei 2016 13:59 schreef tomatenrood het volgende:

[..]

Dat het in de meeste landen lager is doet niets af aan het feit dat ¤2000 per jaar voor de meeste Nederlandse gezinnen wel op te brengen is.

Het klopt dat het in veel Europese landen goedkoper of gratis is, maar in die landen zijn er geen algemene beurzen of leningen beschikbaar.
In Nederland kan iedereen van DUO geld lenen om collegegeld en levensonderhoud van te bekostigen, ongeacht het inkomen van je ouders.
In veel Continentaal-Europese landen bestaan er geen beurzen of gesubsidieerde leningen. En als die er wel zijn, dan zijn ze over het algemeen means-tested, d.w.z. dat ze niet universeel toegekend worden maar alleen bij een laag gezinsinkomen.

Zo krijgt slechts 25,8% van de Duitse studenten BaFöG (bron: Welt). BaFöG is de Duitse "StuFi" voor studenten uit gezinnen met lagere/midden inkomens en bestaat voor de helft uit een beurs en voor de helft uit een lening.

Trouwens, in Zweden, waar onderwijs gratis is, hebben afgestudeerden gemiddeld een hogere studieschuld dan de afgestudeerde Amerikanen. Ik zie het om me heen: Zweedse studenten werken niet, maar nemen de maximale lening. Het leenstelsel is hier minder "sociaal" dan in NL m.b.t. terugbetalingsregeling.

[ afbeelding ]

"Gemiddelde studieschuld na behalen diploma (2004) in Zweedse kronen". Sverige = Zweden.
En laat ik nu altijd de indruk hebben dat Zweden hét voorbeeld was voor de sociaal democratische medemens
pi_162540767
quote:
1s.gif Op vrijdag 27 mei 2016 14:14 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

En laat ik nu altijd de indruk hebben dat Zweden hét voorbeeld was voor de sociaal democratische medemens
Geen wonder dat de sociaaldemocraten zo ontzettend voorstander waren van een leenstelsel ;)
  vrijdag 27 mei 2016 @ 15:20:50 #180
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_162541332
quote:
0s.gif Op donderdag 26 mei 2016 22:29 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Gezien en verbeterd. ^O^
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 mei 2016 08:54 schreef Klopkoek het volgende:
De 'grap' is nu juist dat het Nederlandse onderwijssysteem weinig aan nivelleren doet.

https://lectoraatexcellen(...)ociale-ongelijkheid/
https://decorrespondent.n(...)99680930850-26f3fa9e

Sowieso wordt er niet zoveel genivelleerd in Nederland als dat sommigen denken (of een belang erin hebben om dat te blijven propageren)

http://www.cbpp.org/resea(...)-reducing-inequality
Misschien vind jij (en anderen) dit wel interessante artikelen. Het noemt iig een aantal relevante feiten.

http://s.vk.nl/s8328-a4281605/
http://s.vk.nl/s6518-a4287887/
http://s.vk.nl/s-a4308503/
http://s.vk.nl/s888b-a4287834/
Deuger, Woke & Gutmensch
  vrijdag 27 mei 2016 @ 15:58:56 #181
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_162542397
quote:
tie.
quote:
0s.gif Op donderdag 26 mei 2016 22:44 schreef Mathemaat het volgende:

[..]

Het was ooit vrij. Toen werden de Nederlands super krentig, dat kun je hier teruglezen :D
Hier wil ik ook nog wel even nader op ingaan (deze keer kort ;)). Ik vermeldde eerder de extreme bezuiniging van 1/3de van het budget van de universiteiten (waarvan al het overige onderwijs afhankelijk is aangezien het aan de top staat) door Mark Rutte, in de jaren 80 had je ook al een extreme bezuiniging. Voor die tijd duurden veel opleidingen die nu slechts 4 jaar duren 5 jaar. Waarom werd die opleidingsduur verkort? Omdat de overheid het onderwijs te duur vond worden. Ze hadden al besloten dat het budget omlaag moest en de keuze die werd voorgelegd was om ofwel minder mensen een opleiding te laten volgen ofwel voor bijna iedereen (techniekopleidingen, geneeskunde en farmacie werden gespaard) de opleiding te verkorten. Het is legitiem om de Nederlandse overheid van "gierigheid" en "pennywise poundfoolish"-gedrag (#Weltschmerz) te beschuldigen.

quote:
0s.gif Op donderdag 26 mei 2016 22:47 schreef Mathemaat het volgende:
Gewoon quota's op verkeerde studies zetten, zoals vroegah.
Ik vind het prima, alleen moet je dan wel heel erg goed rekening houden met communicerende vaten. ;)
#NoDAPL
  vrijdag 27 mei 2016 @ 16:00:51 #182
45206 Pietverdriet
pi_162542470
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 mei 2016 15:58 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

[..]

Hier wil ik ook nog wel even nader op ingaan (deze keer kort ;)). Ik vermeldde eerder de extreme bezuiniging van 1/3de van het budget van de universiteiten (waarvan al het overige onderwijs afhankelijk is aangezien het aan de top staat) door Mark Rutte, in de jaren 80 had je ook al een extreme bezuiniging. Voor die tijd duurden veel opleidingen die nu slechts 4 jaar duren 5 jaar. Waarom werd die opleidingsduur verkort? Omdat de overheid het onderwijs te duur vond worden. Ze hadden al besloten dat het budget omlaag moest en de keuze die werd voorgelegd was om ofwel minder mensen een opleiding te laten volgen ofwel voor bijna iedereen (techniekopleidingen, geneeskunde en farmacie werden gespaard) de opleiding te verkorten. Het is legitiem om de Nederlandse overheid van "gierigheid" en "pennywise poundfoolish"-gedrag (#Weltschmerz) te beschuldigen.
Waar zou jij meer geld voor onderwijs vandaan halen? Waar zou jij op bezuinigen?
  vrijdag 27 mei 2016 @ 16:13:35 #183
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_162542928
quote:
1s.gif Op vrijdag 27 mei 2016 16:00 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Waar zou jij meer geld voor onderwijs vandaan halen? Waar zou jij op bezuinigen?
Ik zou voor een andere allocatie van de middelen kiezen maar ik zou daarnaast ook wat aan de inkomstenkant kijken. Met de HRA valt er natuurlijk gemakkelijk een paar miljard euro per jaar te halen als je dat wil. Je zou de erfbelasting (ik heb het ook al moeten betalen, een aanzienlijk bedrag (denk aan meer dan een paar duizend euro) kunnen verhogen, je zou met een progressieve grondbelasting kunnen werken (hoger bedrag per vierkante meter naarmate je een groter aantal vierkante meter grond bezit) etc.
Er zijn grenzen aan hoe ver je daarmee kan gaan aangezien je ook niet mensen naar het buitenland wil jagen maar die grenzen daar zitten we momenteel nog best ruim van verwijderd.

Waarop bezuinigen? Dat is een lastige vraag aangezien je daarvoor alle ins en outs moet kennen. Ik heb hier al vaker aangegeven dat ik niet geloof dat heel dat ministerie van OCW iets toevoegt, niet de ambtenaren zelf die zich met al die rapporten bezig houden en niet al die consultancybureaus die meeschrijven aan die rapporten. Daar zou ik de bijl in zetten. In het algemeen kan je bij veel ministeries de botte bijl zetten in consultancy-opdrachten en in het algemeen zou het goed zijn als de overheid op bepaalde vlakken meer expertise in eigen huis zou hebben (goedkoper dan al die externe consultants).
Ik denk dat het goed zou zijn om binnen heel de EU minder geld te besteden aan landbouwsubsidies en meer geld te besteden aan innovatie.
De overheid kan een flinke winst behalen door projecten simpelweg beter te organiseren. Een mooi voorbeeld zijn de mislukte ICT-projecten, alleen al 1 mislukt ICT-project voor het leger kostte ons een strop van ongeveer 1 miljard euro, dit voor software die niet werkt en die nooit zal gaan werken.
https://www.computable.nl(...)p-systeem-speer.html
Puur het gevolg van wanmanagement (ja, bij de overheid zelf).
Het is echter natuurlijk heel wat complexer dan dit, want stel dat we al die overbodige ambtenaren bij OCW zouden ontslaan en we zouden snijden in de consultancykosten dan krijg je wel weer (in eerste instantie) meer werkeloosheid, gaat de markt dit oplossen? Je haalt dus in eerste instantie waarschijnlijk niet een 100% winst van alles waar je in snijdt.
Hoe dan ook, hooguit een paar miljard euro per jaar - daar hebben we het over - hoeft natuurlijk niet het verschil te maken. Als je het echt wil dan kan je dat al compenseren door de HRA versneld af te bouwen.

quote:
1s.gif Op vrijdag 27 mei 2016 14:14 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Voor mij is Noorwegen dat. ;)
Zweden is naar mijn smaak wat te PC.

[ Bericht 10% gewijzigd door Bram_van_Loon op 27-05-2016 16:29:46 ]
#NoDAPL
  vrijdag 27 mei 2016 @ 16:14:49 #184
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_162542982
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 mei 2016 15:20 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

[..]

Misschien vind jij (en anderen) dit wel interessante artikelen. Het noemt iig een aantal relevante feiten.

http://s.vk.nl/s8328-a4281605/
http://s.vk.nl/s6518-a4287887/
http://s.vk.nl/s-a4308503/
http://s.vk.nl/s888b-a4287834/
Ik ben niet bepaald een fan van de onderwijs-redactie van De Volkskrant (ik vind die nogal zwak) maar ik zal er eens naar kijken, als ze niet al achter een betaalmuur zitten. ;)
#NoDAPL
  vrijdag 27 mei 2016 @ 16:28:12 #185
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_162543432
quote:
1s.gif Op vrijdag 27 mei 2016 00:15 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Ik zal er morgen misschien wat meer over zeggen maar volgens OESO hebben we letterlijk het meest gesegregeerde systeem van Europa (waar ook overstappen is bemoeilijkt trouwens), waar bovendien het systeem het slechtst presteert in kansenegalisatie. Het systeem van NL springt erin uit dat het aan negatieve herverdeling doet.
In de VS en Mexico is hun onderwijssysteem succesvoller in het verminderen van sociale ongelijkheden. Volgens OESO, MIT en Michigan Universiteit.
Als jij het over het artikel uit 2008 hebt (zo niet, dan graag een link naar het artikel waar jij het wel over hebt, met excuses als jij die al hebt geplaatst), daarin beweerde de OESO vooral dat de sociale mobiliteit in Nederland zeer laag is. Dat is niet zo verrassend. Juist op de lage school zijn kindjes extreem afhankelijk van de milieufactoren: minder slimme kindjes komen gemakkelijk tot bloei op een goede school, slimme kindjes kunnen gemakkelijk stagneren op een slechte school. Juist bij de lage school heb je een concentratie van kindjes uit hetzelfde milieu, zowel voor zeer zwakke milieus (probleemwijken) als voor zeer 'succesvolle' milieus (grachtengordelbuurt, villawijken). Waarom? Lage scholen zijn klein, ze bedienen een klein afzetgebied wat vaak neerkomt op een dorpje of een wijk. Vaak staan ze ook ergens middenin zo'n gebied, niet aan de rand tussen een topbuurt en een halve sloppenwijk.
Als jij als kind toevallig in een buurt woont waar veel arme mensen wonen dan heb jij waarschijnlijk en thuis en op school veel minder positieve stimuli. Positief is dat we gedeeltelijk trachten dit te compenseren door meer geld te geven aan scholen die in slechtere buurten staan (dat is dus goed beleid!), alleen is het voor mij zeer de vraag of dat onze PABO-gediplomeerden - waarvan de meeste mensen die op MBO-niveau functioneren (kijk maar naar het instroomprofiel, ik heb het trouwens ook IRL vastgesteld bij PABO-leerlingen en voormalige PABO-leerlingen (juffen) die ik ken) - over voldoende capaciteiten beschikken om de zwakke milieufactoren voor deze leerlingen te compenseren. Wil je de sociale mobiliteit in Nederland verbeteren? Een goede eerste stap zou m.i. zijn om het niveau van de PABO-opleiding fors te verhogen. Stel maar een VWO-diploma met onderscheiding (met lof geslaagd, extra vakken, zwaarder pakket etc.) verplicht, voer een extra toelatingsexamen in. Hieraan gekoppeld moet natuurlijk eveneens het niveau van de vakken en de docenten (PABO-opleiding) omhoog. Maak het prestigieus als je wordt aangenomen voor de PABO-opleiding en zorg ervoor dat die nieuwe afgestudeerden meer autonomie krijgen bij de uitvoering van hun werk en desnoods ook een iets hogere vergoeding (dat hoeft echt niet veel te zijn maar iets mag wel). Dat laatste is geen probleem aangezien die mensen ook een beter resultaat halen per lesuur.

We kunnen veel meer doen om de sociale mobiliteit te verbeteren maar niets zal zoveel zoden aan de dijk zetten als dat. Uit onderzoek is namelijk gebleken dat van alle factoren de kwaliteit van de leraar met stip op 1 staat voor het bepalen van de output van het onderwijs.
#NoDAPL
  vrijdag 27 mei 2016 @ 16:37:25 #186
45206 Pietverdriet
pi_162543742
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 mei 2016 16:13 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Ik zou voor een andere allocatie van de middelen kiezen maar ik zou daarnaast ook wat aan de inkomstenkant kijken. Met de HRA valt er natuurlijk gemakkelijk een paar miljard euro per jaar te halen als je dat wil. Je zou de erfbelasting (ik heb het ook al moeten betalen, een aanzienlijk bedrag (denk aan meer dan een paar duizend euro) kunnen verhogen, je zou met een progressieve grondbelasting kunnen werken (hoger bedrag per vierkante meter naarmate je een groter aantal vierkante meter grond bezit) etc.
Er zijn grenzen aan hoe ver je daarmee kan gaan aangezien je ook niet mensen naar het buitenland wil jagen maar die grenzen daar zitten we momenteel nog best ruim van verwijderd.

Waarop bezuinigen? Dat is een lastige vraag aangezien je daarvoor alle ins en outs moet kennen. Ik heb hier al vaker aangegeven dat ik niet geloof dat heel dat ministerie van OCW iets toevoegt, niet de ambtenaren zelf die zich met al die rapporten bezig houden en niet al die consultancybureaus die meeschrijven aan die rapporten. Daar zou ik de bijl in zetten. In het algemeen kan je bij veel ministeries de botte bijl zetten in consultancy-opdrachten en in het algemeen zou het goed zijn als de overheid op bepaalde vlakken meer expertise in eigen huis zou hebben (goedkoper dan al die externe consultants).
Ik denk dat het goed zou zijn om binnen heel de EU minder geld te besteden aan landbouwsubsidies en meer geld te besteden aan innovatie.
De overheid kan een flinke winst behalen door projecten simpelweg beter te organiseren. Een mooi voorbeeld zijn de mislukte ICT-projecten, alleen al 1 mislukt ICT-project voor het leger kostte ons een strop van ongeveer 1 miljard euro, dit voor software die niet werkt en die nooit zal gaan werken.
https://www.computable.nl(...)p-systeem-speer.html
Puur het gevolg van wanmanagement (ja, bij de overheid zelf).
Het is echter natuurlijk heel wat complexer dan dit, want stel dat we al die overbodige ambtenaren bij OCW zouden ontslaan en we zouden snijden in de consultancykosten dan krijg je wel weer (in eerste instantie) meer werkeloosheid, gaat de markt dit oplossen? Je haalt dus in eerste instantie waarschijnlijk niet een 100% winst van alles waar je in snijdt.
Hoe dan ook, hooguit een paar miljard euro per jaar - daar hebben we het over - hoeft natuurlijk niet het verschil te maken. Als je het echt wil dan kan je dat al compenseren door de HRA versneld af te bouwen.

[..]

Voor mij is Noorwegen dat. ;)
Zweden is naar mijn smaak wat te PC.
AH, jij zou de lastendruk dus flink willen verhogen, het besteedbaar inkomen naar beneden halen en de binnenlandse consumptie daarmee torpederen. Stem op bram voor minder netto van je bruto.
En verder vind jij dus ook dat de overheid kleiner moet.
Met je grondbelasting uitspraak geef je dus toe dat Laffer daadwerkelijk gelijk had.
  vrijdag 27 mei 2016 @ 16:41:51 #187
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_162543903
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 mei 2016 16:14 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Ik ben niet bepaald een fan van de onderwijs-redactie van De Volkskrant (ik vind die nogal zwak) maar ik zal er eens naar kijken, als ze niet al achter een betaalmuur zitten. ;)
Welke vind je wel goed?
Deuger, Woke & Gutmensch
  vrijdag 27 mei 2016 @ 16:46:25 #188
45206 Pietverdriet
pi_162544033
Pst, klopkoek,
quote:
1s.gif Op vrijdag 27 mei 2016 14:11 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Je ontwijkt de vraag. Waar ga jij op bezuinigen en hoeveel voor meer geld voor Onderwijs?
Of ga je nu weer schelden ?
pi_162544112
quote:

[..]

[..]

[..]

Ik vind het prima, alleen moet je dan wel heel erg goed rekening houden met communicerende vaten. ;)

Het ging mij meer om het argument dat mensen nutteloze studies doen. Ergens klopt het wel, want je wil bijvoorbeeld bij geschiedenis, kunstgeschiedenis en filosofie alleen creme ala creme van je studenten hebben. De rest heeft voldoende aan algemene vorming en een vak kunnen werkgevers wel leren aan starters, zoals in Amerika eigenlijk. Het slaat namelijk nergens op dat universiteiten studenten klaarstomen voor bedrijven.

Probleem is dat de bezuinigingen ala Rutte belangrijkere technische, fundamentele studies hard getroffen heeft. Ik heb in zes jaar het onderwijs bij natuurkunde achteruit zien hollen (halvering uren werkcolleges) en bij wiskunde hebben ze gewoon te weinig begeleiders voor de werkcolleges, want het studentaantal is in afgelopen jaren 6-voudigd. Nederland gaat zo natuurlijk de zieke man van Europa worden.
pi_162544191
quote:
1s.gif Op vrijdag 27 mei 2016 16:00 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Gewoon de belastingvermindering uit de tijdperk van Balkenende voor de hoogste tarieven omdraaien. En op EU schaal belastingtarieven voor de rijksten en bedrijven instellen.
  vrijdag 27 mei 2016 @ 16:51:46 #191
429912 Dr.Kloothommel
Trollen moet mogen
pi_162544197
Achterhaald onderwerp.

Onderwijs in Nederland is namelijk al gratis - voor asielzoekers, illegalen en vreemdelingen dan.

Alleen "gewone" Nederlanders moeten hiervoor betalen.

Logisch.
pi_162544270
quote:
Ik snap die obsessie met in korte tijd zoveel mogelijk kennis in tere kinderhersentjes proppen en ze het dan laten reproduceren resp. uitkotsen op gestandaardiseerde toesten echt niet.
In het Duits hebben ze daar het woord "Bulimielernen" voor uitgevonden.

Als je jong bent, ben je druk bezig met het ontdekken van de wereld om je heen. Door kinderen niet drie uur per dag aan huiswerk mee te geven, "handicap" je ze dan uiteraard ontzettend ;( NOT.

En mochten die "slimme kindjes" wel behoefte hebben aan wat meer intellectuele uitdaging, wat ik best begrijp, dan kun je ook binnen een comprehensive school gewoon extracurriculaire activiteiten aanbieden als Advanced wiskunde, Cambridge Engels, Chinese taallessen of weet-ik-veel-wat.

De meeste WO-afgestudeerden gebruiken nog niet eens 10% van hun opgedane kennis en vaardigheden in hun beroepsleven. Van hun middelbare schoolkennis gebruiken ze waarschijnlijk nog minder.

De echte reden waarom zoveel mensen het elitaire onderwijssysteem ten kosten van alles willen behouden, is omdat ze bang zijn hun privileges in de maatschappij te verliezen als meer mensen dezelfde kansen krijgen als zij. Dat is natuurlijk ontzettend bedreigend.
  vrijdag 27 mei 2016 @ 17:00:09 #193
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_162544418
quote:
1s.gif Op vrijdag 27 mei 2016 16:37 schreef Pietverdriet het volgende:
AH, jij zou de lastendruk dus flink willen verhogen, het besteedbaar inkomen naar beneden halen en de binnenlandse consumptie daarmee torpederen.
Kerel, jij hebt het over een lastenverhoging van ongeveer 1% van de jaarlijkse begroting van de staat. Overdrijven is een vak. ;)
Ik denk dat we het grootste deel daarvan al kunnen winnen door te snijden in het vet van de overheid en voor zo ver de lasten verhoogd zouden moeten worden zou ik die 1% voor 100% neerleggen bij de groep mensen die ruim boven het modale inkomen zitten, die mensen voelen zo'n lichte verhoging niet eens, ze zullen er niets door hoeven te laten wat de moeite waard is (tenzij je wil gaan zeuren over een tweede huis of een sportauto die tonnen kost of iets dergelijks).
#NoDAPL
  vrijdag 27 mei 2016 @ 17:04:19 #194
45206 Pietverdriet
pi_162544530
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 mei 2016 17:00 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Kerel, jij hebt het over een lastenverhoging van ongeveer 1% van de jaarlijkse begroting van de staat. Overdrijven is een vak. ;)
Ik denk dat we het grootste deel daarvan al kunnen winnen door te snijden in het vet van de overheid en voor zo ver de lasten verhoogd zouden moeten worden zou ik die 1% voor 100% neerleggen bij de groep mensen die ruim boven het modale inkomen zitten, die mensen voelen zo'n lichte verhoging niet eens, ze zullen er niets door hoeven te laten wat de moeite waard is (tenzij je wil gaan zeuren over een tweede huis of een sportauto die tonnen kost of iets dergelijks).
Jij hebt het over het verhogen van belastingen en de HRA versneld afbouwen, niet over budgetneutraal verschuiven.
  vrijdag 27 mei 2016 @ 17:04:44 #195
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_162544549
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 mei 2016 16:49 schreef Mathemaat het volgende:

Probleem is dat de bezuinigingen ala Rutte belangrijkere technische, fundamentele studies hard getroffen heeft. Ik heb in zes jaar het onderwijs bij natuurkunde achteruit zien hollen (halvering uren werkcolleges) en bij wiskunde hebben ze gewoon te weinig begeleiders voor de werkcolleges, want het studentaantal is in afgelopen jaren 6-voudigd. Nederland gaat zo natuurlijk de zieke man van Europa worden.
Eens! Als techniekstudent (TU) stel ik hetzelfde vast: een toegenomen aantal studenten, een afname in de begeleiding en in de kwaliteit van het onderwijs. Tja, wat wil je als Rutte 1/3de bezuinigt in 1 klap, de docenten gestraft worden als ze onvoldoende publiceren etc.?
Ik heb trouwens eerder een oplossing voorgesteld: maak eens een realistische begroting door aan de universiteiten te vragen wat ze nodig hebben voor goed onderwijs (specificatie aantal uren per werkvorm), geef ze dat geld en oormerk dat geld (het moet daaraan worden besteed). Dat werkt heel wat beter dan 1 simplistische formule voor alle opleidingen, met een schalingsfactor afhankelijk van een zeer grove indeling in sectoren.

Met dit ben ik het trouwens ook eens.
quote:
Het ging mij meer om het argument dat mensen nutteloze studies doen. Ergens klopt het wel, want je wil bijvoorbeeld bij geschiedenis, kunstgeschiedenis en filosofie alleen creme ala creme van je studenten hebben. De rest heeft voldoende aan algemene vorming en een vak kunnen werkgevers wel leren aan starters, zoals in Amerika eigenlijk. Het slaat namelijk nergens op dat universiteiten studenten klaarstomen voor bedrijven.
#NoDAPL
pi_162544610
quote:

[..]

[..]

[..]

In internationaal perspectief is de NL overheid helemaal niet krenterig wat betreft onderwijsuitgaven. NL geeft meer public spending uit aan onderwijs in percentage van het BNP dan de meeste andere Westerse landen.

Het collegegeld is betaalbaar in NL, leningen zijn beschikbaar voor elke student in tegenstelling tot in andere Europese landen, en de Nederlandse afgestudeerde heeft gemiddeld een veel lagere studieschuld dan afgestudeerden in o.a. Zweden en Engelstalige landen.
  vrijdag 27 mei 2016 @ 17:12:27 #197
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_162544787
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 mei 2016 16:51 schreef Mathemaat het volgende:

[..]

Gewoon de belastingvermindering uit de tijdperk van Balkenende voor de hoogste tarieven omdraaien. En op EU schaal belastingtarieven voor de rijksten en bedrijven instellen.
Prima! ^O^
Mensen zoals jij hebben we nodig in de politiek, helaas kiezen die zelden voor de politiek. :{
#NoDAPL
pi_162544824
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 mei 2016 17:06 schreef tomatenrood het volgende:

[..]

In internationaal perspectief is de NL overheid helemaal niet krenterig wat betreft onderwijsuitgaven. NL geeft meer public spending uit aan onderwijs in percentage van het BNP dan de meeste andere Westerse landen.

Het collegegeld is betaalbaar in NL, leningen zijn beschikbaar voor elke student in tegenstelling tot in andere Europese landen, en de Nederlandse afgestudeerde heeft gemiddeld een veel lagere studieschuld dan afgestudeerden in o.a. Zweden en Engelstalige landen.
Ja, als je wil concurreren met landen als Hongarije of Turkije op wetenschappelijk niveau, of als je streeft naar paar super universiteiten en de rest maar op pauper niveau, zoals in Frankrijk en Engeland.

Als je wil dat Nederland concurreert met de top van de wereld, dan gaat dat geld kosten. En onderwijs en wetenschap is een traditie. Nederland loopt nog voorop, maar als je de traditie verliest, dan is het bijna een onmogelijke taak om dat zo op te bouwen.
  vrijdag 27 mei 2016 @ 17:15:31 #199
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_162544883
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 mei 2016 16:54 schreef tomatenrood het volgende:
Ik snap die obsessie met in korte tijd zoveel mogelijk kennis in tere kinderhersentjes proppen en ze het dan laten reproduceren resp. uitkotsen op gestandaardiseerde toesten echt niet.
Daar kan ik jou mee helpen, niets te danken.
Dat is omdat kinderbreintjes enorm gemakkelijk enorm snel enorm veel leren en omdat het helemaal niet een belasting is voor die 'tere' kinderhersentjes. Dat die gestandaardiseerde toesten in Nederland slecht zijn ben ik met je eens maar dat is een ander verhaal. Leer kindjes op de lage school alsjeblieft al 3 vreemde talen, veel geschiedenis en aardrijkskunde etc.
Laat ze alsjeblieft eens les krijgen van hoogopgeleide en hooggequalificeerde (bewuste 'spelfout') leraren.

quote:
Als je jong bent, ben je druk bezig met het ontdekken van de wereld om je heen. Door kinderen niet drie uur per dag aan huiswerk mee te geven, "handicap" je ze dan uiteraard ontzettend
3 uur per dag hoeft niet maar zoals ze dit in België aanpakken, rustig aan opbouwen van een paar keer per week 5-15 minuten in groep 3 naar 2 uur in groeps 8, is heel erg verstandig. Waarom? Je kweekt een goede gewoonte. Mensen zijn gewoontedieren, als je dat jong leert dan doe je dat ook als je ouder bent. Je bouwt ondertussen concentratievermogen etc. op. Niets mis mee.

quote:
En mochten die "slimme kindjes" wel behoefte hebben aan wat meer intellectuele uitdaging, wat ik best begrijp, dan kun je ook binnen een comprehensive school gewoon extracurriculaire activiteiten aanbieden als Advanced wiskunde, Cambridge Engels, Chinese taallessen of weet-ik-veel-wat.
Is comprehensive school voor jou een synoniem voor de middenschool? Nee, dank je!

quote:
De meeste WO-afgestudeerden gebruiken nog niet eens 10% van hun opgedane kennis en vaardigheden in hun beroepsleven.
En?

quote:
Van hun middelbare schoolkennis gebruiken ze waarschijnlijk nog minder.
En?

quote:
De echte reden waarom zoveel mensen het elitaire onderwijssysteem ten kosten van alles willen behouden, is omdat ze bang zijn hun privileges in de maatschappij te verliezen als meer mensen dezelfde kansen krijgen als zij. Dat is natuurlijk ontzettend bedreigend.
Misschien speelt dat mee voor sommige groepen mensen maar er speelt meer mee dan enkel dat.
#NoDAPL
pi_162545030
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 mei 2016 17:15 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Daar kan ik jou mee helpen, niets te danken.
Dat is omdat kinderbreintjes enorm gemakkelijk enorm snel enorm veel leren en omdat het helemaal niet een belasting is voor die 'tere' kinderhersentjes. Dat die gestandaardiseerde toesten in Nederland slecht zijn ben ik met je eens maar dat is een ander verhaal. Leer kindjes op de lage school alsjeblieft al 3 vreemde talen, veel geschiedenis en aardrijkskunde etc.
Laat ze alsjeblieft eens les krijgen van hoogopgeleide en hooggequalificeerde (bewuste 'spelfout') leraren.

Daar ben ik het helemaal mee eens, mits op spelender wijs die aansluit op de beleveniswereld van een kind. In Zweden gaan kinderen meerdere uren per dag al vanaf de kleuterschool de natuur in, en leren ze al doende ontzettend veel!

Kinderen al vroeg rijtjes laten stampen en laten uitkotsen op een toets, en hun toekomstmogelijkheden op de resultaten van die toetsen baseren, daar ben ik het grondig mee oneens. Die manier van leren is achterhaald, vooral m.b.t. het verwerven van een vreemde taal, dat is empirisch aangetoond.

[ Bericht 3% gewijzigd door tomatenrood op 27-05-2016 18:11:05 ]
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')