Op 11-jarige leeftijd ben je nog een kind. Hier in Zweden hebben kinderen op die leeftijd nog geen eens huiswerk of cijfers op school. Een selectie op 16-jarige leeftijd zou veel beter zijn. Ik heb het idee dat er heel veel laatbloeiers zijn, en in NL worden die al vroeg in een keurslijf geperst.quote:Op donderdag 26 mei 2016 20:41 schreef Perrin het volgende:
[..]
Dan hebben de slimsten toch wel lang genoeg meegedraaid in het tempo van de domsten?
Komt omdat onderwijs eenheidsworst is. Gelijkheid is belangrijker dan excelleren. Nivelleren vindt ook in het onderwijs plaats.quote:Op donderdag 26 mei 2016 20:52 schreef Perrin het volgende:
Laatbloeiers kunnen later toch een hogere opleiding gaan doen?
Waarom de slimmen zo lang laten onderpresteren? Je vult hun meest leerzame jaren met veel te trage en simpele lessen.
Vraag het aan een willekeurige PvdA-er en die kan het je feilloos uitleggen.quote:Op donderdag 26 mei 2016 21:22 schreef Perrin het volgende:
Ik snap dat moedwillig handicappen van de slimste kindjes echt niet.
Met alle respect, jij etaleert nu op dit punt een gebrek aan kennis. Vat dat niet persoonlijk op. In de wereldranking voor het hoogste collegegeld staat Nederland in de top, er zijn maar een paar landen waarin het hoger is. Dat die paar landen het hardst aan het woord komen in de media wekt misschien een andere indruk maar het gaat echt maar om een paar, overwegend Engelstalige, landen.quote:Op donderdag 26 mei 2016 20:38 schreef tomatenrood het volgende:
[..]
Jij en de andere mensen in dit topic denken serieus dat die ¤2000 per jaar studenten tegenhoudt om te gaan studeren?
TS: In Nederland is onderwijs al praktisch gratis. Die ¤2000 collegegeld die een student per jaar betaalt is niks. De overheid moet daar nog een vijfvoud op toeleggen.
Dat is niet helemaal waar. De rijkere universiteiten domineren de top gigantisch. Dan heb je het over de private en de beste publieke Americaanse universiteiten, de beste Canadese en Engelse universiteiten (dat zijn er trouwens maar een stuk of 6 in Engeland, de doorsnee universiteit is daar niet zo goed) maar ook bijvoorbeeld ETH.quote:Op donderdag 26 mei 2016 20:38 schreef tomatenrood het volgende:
Overigens heeft prijs niks te maken met kwaliteit. In Scandinavië en Duitsland is het onderwijs gratis, en daar staan enkele van de meest gerenommeerde universiteiten ter wereld.
Ook daar valt een flinke kanttekening bij te plaatsen. Het enige elitaire aan ons schoolsysteem is dat we met CITO-toetsen plaatsen en dat gymnasia gesloten bastions zijn als je niet direct in het eerste of het tweede jaar instroomt. In andere landen hebben ze ook hogere niveaus van middelbaar onderwijs: België is een duidelijk voorbeeld maar dit geldt ook voor de UK en de USA, alleen gaan de betere leerlingen daar sneller door de basisstof heen en splitsen ze zich in de laatste paar jaar af met nieuwe vakken (AP/AS). Daarnaast maakt het in de USA en in de UK ook veel verschil uit naar welke middelbare school je gaat (prep schools), de betere middelbare scholen daar zijn vergelijkbaar met onze gymnasia.quote:Vergeet ook niet dat we in NL net als in DE een elitair schoolsysteem hebben (opdeling in vmbo, havo, vwo etc.op 11 (!) jarige leeftijd, dus grotendeels gebaseerd op sociale klasse).
Jawel hoor. Bovendien gaat het slechts om 1000-2000 euro per student (voor het gemak reken ik de MBO- en HBO-leerlingen hier ook onderquote:Op dinsdag 26 april 2016 16:26 schreef GSbrder het volgende:
Helaas is "HRA" geen goed antwoord, want daar kun je niet jaarlijks 7 miljard op besparen ;-).
Omdat dat niet gebeurt in schoolsystemen waar de schifting later plaats vindt.quote:Op donderdag 26 mei 2016 21:22 schreef Perrin het volgende:
Ik snap dat moedwillig handicappen van de slimste kindjes echt niet.
Meedraaien op het tempo van de domsten is oersaai voor slimmeren. Ik ben voor zo snel mogelijk iedereen zo gepast mogelijk onderwijs geven.quote:Op donderdag 26 mei 2016 22:04 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Omdat dat niet gebeurt in schoolsystemen waar de schifting later plaats vindt.
Sterker: Nederland selecteert vroeger dan de meeste andere landen, en de slimmere kinderen presteren beslist niet beter.
Ik begrip de moedwillige drang naar segregatie niet.
Dat is dus niet helemaal waar want in die landen waar jij nu naar verwijst hebben ze een meer modulair systeem. Dat betekent dat de betere leerlingen niet de hele tijd worden opgehouden door de slackers maar dat ze sneller doorheen het programma stromen, in 4 jaar in plaast van in 6 jaar. In de laatste twee jaren volgen ze vakken op VWO-niveau. Dan laat jij nog buiten beschouwing dat er ook in de USA en in de UK gymnasia bestaan, dus scholen op VWO-niveau of hoger die de klassieke talen aanbieden.quote:Op donderdag 26 mei 2016 22:04 schreef Klopkoek het volgende:
Omdat dat niet gebeurt in schoolsystemen waar de schifting later plaats vindt.
Dat is waar maar dat heeft andere oorzaken.quote:Sterker: Nederland selecteert vroeger dan de meeste andere landen, en de slimmere kinderen presteren beslist niet beter.
Ik zal niet bestrijden dat er een zekere drang naar segregatie op sociaaleconomisch milieu is. Dat is waar. Ouders in de gegoede milieus vinden het prettig als hun kinderen op een veilige VWO-school zitten, het liefst een categoriala gymnasium of anders toch minstens een HAVO/VWO-school. Laten we hier niet kinderachtig over doen (@ anderen), dat speelt zeker mee. Dat gymnasia geen doorstroming toestaan vanaf het HAVO is mogelijk ook een vorm van elitarisme.quote:Op donderdag 26 mei 2016 22:04 schreef Klopkoek het volgende:
Ik begrip de moedwillige drang naar segregatie niet.
Inderdaad maar we kunnen wel het een en ander verbeteren aan het huidige systeem.quote:Op donderdag 26 mei 2016 22:09 schreef Perrin het volgende:
Meedraaien op het tempo van de domsten is oersaai voor slimmeren. Ik ben voor zo snel mogelijk iedereen zo gepast mogelijk onderwijs geven.
Gezien en verbeterd.quote:Op donderdag 26 mei 2016 16:51 schreef Morendo het volgende:
Er ging iets mis met 't kofschip in de spoiler.
Het was ooit vrij. Toen werden de Nederlands super krentig, dat kun je hier teruglezenquote:Op zondag 24 april 2016 22:04 schreef Odaiba het volgende:
Waarom hebben wij in Nederland eigenlijk geen vrij onderwijs? Dat zou toch mooi zijn en een win/win situatie.
Gewoon quota's op verkeerde studies zetten, zoals vroegah.quote:Op zondag 24 april 2016 23:19 schreef KetchupFTW het volgende:
Ook, waar halen we dit geld vandaan? Onderwijs is immers een ontzettend duur iets. Verhogen we de inkomensbelasting, ten nadele van de gehele bevolking of alleen de rijken? Dit laatste zal een negatief effect hebben op het ondernemersklimaat in Nederland, waardoor de vraag naar arbeid afneemt en meer afgestudeerden geen werk (op niveau) vinden, afhankelijk van uitkeringen of onderbetaald werk?
O aub, dat zijn alleen studenten die een verkeerde studie kiezen...quote:Wat doet gratis onderwijs met de motivatie van studenten? Als je ergens voor betaald, ben je immers eerder geneigd om er je best voor te doen omdat je anders je geld weggooit.
Hmm, kan mij voorstellen dat als je bij moet lenen voor je studie dat je het snel achter de rug wilt hebben... Dieper in de schulden komen is best kut. Als je je studententijd ongelimiteerd kunt uitstellen met bijbaantjes etc dan ligt die druk wel iets lager...quote:Op donderdag 26 mei 2016 22:47 schreef Mathemaat het volgende:
O aub, dat zijn alleen studenten die een verkeerde studie kiezen...
Dat is ook hoe ik er over denk. Iedereen snapt dat studievertraging niet loont. Het is toch wel een heel jaar van je leven.quote:Op donderdag 26 mei 2016 22:58 schreef ludovico het volgende:
[..]
Hmm, kan mij voorstellen dat als je bij moet lenen voor je studie dat je het snel achter de rug wilt hebben... Dieper in de schulden komen is best kut. Als je je studententijd ongelimiteerd kunt uitstellen met bijbaantjes etc dan ligt die druk wel iets lager...
Tjah, uiteindelijk denk ik alsnog dat het een marginaal effect heeft, de meeste mensen die ik ken willen gewoon alle vakken in 1 keer halen.
Ja.....quote:Op donderdag 26 mei 2016 23:03 schreef Mathemaat het volgende:
[..]
Dat is ook hoe ik er over denk. Iedereen snapt dat studievertraging niet loont. Het is toch wel een heel jaar van je leven.
Ik zal er morgen misschien wat meer over zeggen maar volgens OESO hebben we letterlijk het meest gesegregeerde systeem van Europa (waar ook overstappen is bemoeilijkt trouwens), waar bovendien het systeem het slechtst presteert in kansenegalisatie. Het systeem van NL springt erin uit dat het aan negatieve herverdeling doet.quote:Op donderdag 26 mei 2016 22:09 schreef Perrin het volgende:
[..]
Meedraaien op het tempo van de domsten is oersaai voor slimmeren. Ik ben voor zo snel mogelijk iedereen zo gepast mogelijk onderwijs geven.
Laatbloeiers stromen maar later door naar hoger onderwijs. Waarom moeten de traagsten zo lang mogelijk het tempo voor allemaal dicteren, ten koste van de rest?
Helaas niet in het geval wanneer je al een studie hebt afgerond. Het verschil tussen wettelijke en instellingscollegegeld mag wat mij betreft wel verdwijnen.quote:Op zondag 24 april 2016 22:24 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Jawel, want we nivelleren al in extreme mate. Primair en secundair onderwijs is al "gratis" voor iedere leerling (inclusief de boeken!) en voor het tertiair onderwijs betaal je een fooi vergeleken bij de daadwerkelijke kosten.
Het probleem is een beetje dat alle miljarden bezuinigingen op sociale zaken improductief zijn gebleken en weer via een boomerang terug komen. Zeker in tijden van economische crisis, waar je zelf bewust de conjunctuurschommelingen aan jaagt ipv dempt.quote:Op vrijdag 27 mei 2016 10:20 schreef Pietverdriet het volgende:
Nu gaan er een paar mensen over hun nek, maar die mogen dan zeggen waar het geld wel vandaan moet komen
Dat het in de meeste landen lager is doet niets af aan het feit dat ¤2000 per jaar voor de meeste Nederlandse gezinnen wel op te brengen is.quote:Op donderdag 26 mei 2016 21:34 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Met alle respect, jij etaleert nu op dit punt een gebrek aan kennis. Vat dat niet persoonlijk op. In de wereldranking voor het hoogste collegegeld staat Nederland in de top, er zijn maar een paar landen waarin het hoger is. Dat die paar landen het hardst aan het woord komen in de media wekt misschien een andere indruk maar het gaat echt maar om een paar, overwegend Engelstalige, landen.
Knip
Je ontwijkt de vraag. Waar ga jij op bezuinigen en hoeveel voor meer geld voor Onderwijs?quote:Op vrijdag 27 mei 2016 10:22 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Het probleem is een beetje dat alle miljarden bezuinigingen op sociale zaken improductief zijn gebleken en weer via een boomerang terug komen. Zeker in tijden van economische crisis, waar je zelf bewust de conjunctuurschommelingen aan jaagt ipv dempt.
En laat ik nu altijd de indruk hebben dat Zweden hét voorbeeld was voor de sociaal democratische medemensquote:Op vrijdag 27 mei 2016 13:59 schreef tomatenrood het volgende:
[..]
Dat het in de meeste landen lager is doet niets af aan het feit dat ¤2000 per jaar voor de meeste Nederlandse gezinnen wel op te brengen is.
Het klopt dat het in veel Europese landen goedkoper of gratis is, maar in die landen zijn er geen algemene beurzen of leningen beschikbaar.
In Nederland kan iedereen van DUO geld lenen om collegegeld en levensonderhoud van te bekostigen, ongeacht het inkomen van je ouders.
In veel Continentaal-Europese landen bestaan er geen beurzen of gesubsidieerde leningen. En als die er wel zijn, dan zijn ze over het algemeen means-tested, d.w.z. dat ze niet universeel toegekend worden maar alleen bij een laag gezinsinkomen.
Zo krijgt slechts 25,8% van de Duitse studenten BaFöG (bron: Welt). BaFöG is de Duitse "StuFi" voor studenten uit gezinnen met lagere/midden inkomens en bestaat voor de helft uit een beurs en voor de helft uit een lening.
Trouwens, in Zweden, waar onderwijs gratis is, hebben afgestudeerden gemiddeld een hogere studieschuld dan de afgestudeerde Amerikanen. Ik zie het om me heen: Zweedse studenten werken niet, maar nemen de maximale lening. Het leenstelsel is hier minder "sociaal" dan in NL m.b.t. terugbetalingsregeling.
[ afbeelding ]
"Gemiddelde studieschuld na behalen diploma (2004) in Zweedse kronen". Sverige = Zweden.
Geen wonder dat de sociaaldemocraten zo ontzettend voorstander waren van een leenstelselquote:Op vrijdag 27 mei 2016 14:14 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
En laat ik nu altijd de indruk hebben dat Zweden hét voorbeeld was voor de sociaal democratische medemens
quote:
Misschien vind jij (en anderen) dit wel interessante artikelen. Het noemt iig een aantal relevante feiten.quote:Op vrijdag 27 mei 2016 08:54 schreef Klopkoek het volgende:
De 'grap' is nu juist dat het Nederlandse onderwijssysteem weinig aan nivelleren doet.
https://lectoraatexcellen(...)ociale-ongelijkheid/
https://decorrespondent.n(...)99680930850-26f3fa9e
Sowieso wordt er niet zoveel genivelleerd in Nederland als dat sommigen denken (of een belang erin hebben om dat te blijven propageren)
http://www.cbpp.org/resea(...)-reducing-inequality
quote:
Hier wil ik ook nog wel even nader op ingaan (deze keer kortquote:Op donderdag 26 mei 2016 22:44 schreef Mathemaat het volgende:
[..]
Het was ooit vrij. Toen werden de Nederlands super krentig, dat kun je hier teruglezen
Ik vind het prima, alleen moet je dan wel heel erg goed rekening houden met communicerende vaten.quote:Op donderdag 26 mei 2016 22:47 schreef Mathemaat het volgende:
Gewoon quota's op verkeerde studies zetten, zoals vroegah.
Waar zou jij meer geld voor onderwijs vandaan halen? Waar zou jij op bezuinigen?quote:Op vrijdag 27 mei 2016 15:58 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
[..]
Hier wil ik ook nog wel even nader op ingaan (deze keer kort). Ik vermeldde eerder de extreme bezuiniging van 1/3de van het budget van de universiteiten (waarvan al het overige onderwijs afhankelijk is aangezien het aan de top staat) door Mark Rutte, in de jaren 80 had je ook al een extreme bezuiniging. Voor die tijd duurden veel opleidingen die nu slechts 4 jaar duren 5 jaar. Waarom werd die opleidingsduur verkort? Omdat de overheid het onderwijs te duur vond worden. Ze hadden al besloten dat het budget omlaag moest en de keuze die werd voorgelegd was om ofwel minder mensen een opleiding te laten volgen ofwel voor bijna iedereen (techniekopleidingen, geneeskunde en farmacie werden gespaard) de opleiding te verkorten. Het is legitiem om de Nederlandse overheid van "gierigheid" en "pennywise poundfoolish"-gedrag (#Weltschmerz) te beschuldigen.
Ik zou voor een andere allocatie van de middelen kiezen maar ik zou daarnaast ook wat aan de inkomstenkant kijken. Met de HRA valt er natuurlijk gemakkelijk een paar miljard euro per jaar te halen als je dat wil. Je zou de erfbelasting (ik heb het ook al moeten betalen, een aanzienlijk bedrag (denk aan meer dan een paar duizend euro) kunnen verhogen, je zou met een progressieve grondbelasting kunnen werken (hoger bedrag per vierkante meter naarmate je een groter aantal vierkante meter grond bezit) etc.quote:Op vrijdag 27 mei 2016 16:00 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Waar zou jij meer geld voor onderwijs vandaan halen? Waar zou jij op bezuinigen?
Voor mij is Noorwegen dat.quote:Op vrijdag 27 mei 2016 14:14 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
En laat ik nu altijd de indruk hebben dat Zweden hét voorbeeld was voor de sociaal democratische medemens
Ik ben niet bepaald een fan van de onderwijs-redactie van De Volkskrant (ik vind die nogal zwak) maar ik zal er eens naar kijken, als ze niet al achter een betaalmuur zitten.quote:Op vrijdag 27 mei 2016 15:20 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
[..]
Misschien vind jij (en anderen) dit wel interessante artikelen. Het noemt iig een aantal relevante feiten.
http://s.vk.nl/s8328-a4281605/
http://s.vk.nl/s6518-a4287887/
http://s.vk.nl/s-a4308503/
http://s.vk.nl/s888b-a4287834/
Als jij het over het artikel uit 2008 hebt (zo niet, dan graag een link naar het artikel waar jij het wel over hebt, met excuses als jij die al hebt geplaatst), daarin beweerde de OESO vooral dat de sociale mobiliteit in Nederland zeer laag is. Dat is niet zo verrassend. Juist op de lage school zijn kindjes extreem afhankelijk van de milieufactoren: minder slimme kindjes komen gemakkelijk tot bloei op een goede school, slimme kindjes kunnen gemakkelijk stagneren op een slechte school. Juist bij de lage school heb je een concentratie van kindjes uit hetzelfde milieu, zowel voor zeer zwakke milieus (probleemwijken) als voor zeer 'succesvolle' milieus (grachtengordelbuurt, villawijken). Waarom? Lage scholen zijn klein, ze bedienen een klein afzetgebied wat vaak neerkomt op een dorpje of een wijk. Vaak staan ze ook ergens middenin zo'n gebied, niet aan de rand tussen een topbuurt en een halve sloppenwijk.quote:Op vrijdag 27 mei 2016 00:15 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Ik zal er morgen misschien wat meer over zeggen maar volgens OESO hebben we letterlijk het meest gesegregeerde systeem van Europa (waar ook overstappen is bemoeilijkt trouwens), waar bovendien het systeem het slechtst presteert in kansenegalisatie. Het systeem van NL springt erin uit dat het aan negatieve herverdeling doet.
In de VS en Mexico is hun onderwijssysteem succesvoller in het verminderen van sociale ongelijkheden. Volgens OESO, MIT en Michigan Universiteit.
AH, jij zou de lastendruk dus flink willen verhogen, het besteedbaar inkomen naar beneden halen en de binnenlandse consumptie daarmee torpederen. Stem op bram voor minder netto van je bruto.quote:Op vrijdag 27 mei 2016 16:13 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Ik zou voor een andere allocatie van de middelen kiezen maar ik zou daarnaast ook wat aan de inkomstenkant kijken. Met de HRA valt er natuurlijk gemakkelijk een paar miljard euro per jaar te halen als je dat wil. Je zou de erfbelasting (ik heb het ook al moeten betalen, een aanzienlijk bedrag (denk aan meer dan een paar duizend euro) kunnen verhogen, je zou met een progressieve grondbelasting kunnen werken (hoger bedrag per vierkante meter naarmate je een groter aantal vierkante meter grond bezit) etc.
Er zijn grenzen aan hoe ver je daarmee kan gaan aangezien je ook niet mensen naar het buitenland wil jagen maar die grenzen daar zitten we momenteel nog best ruim van verwijderd.
Waarop bezuinigen? Dat is een lastige vraag aangezien je daarvoor alle ins en outs moet kennen. Ik heb hier al vaker aangegeven dat ik niet geloof dat heel dat ministerie van OCW iets toevoegt, niet de ambtenaren zelf die zich met al die rapporten bezig houden en niet al die consultancybureaus die meeschrijven aan die rapporten. Daar zou ik de bijl in zetten. In het algemeen kan je bij veel ministeries de botte bijl zetten in consultancy-opdrachten en in het algemeen zou het goed zijn als de overheid op bepaalde vlakken meer expertise in eigen huis zou hebben (goedkoper dan al die externe consultants).
Ik denk dat het goed zou zijn om binnen heel de EU minder geld te besteden aan landbouwsubsidies en meer geld te besteden aan innovatie.
De overheid kan een flinke winst behalen door projecten simpelweg beter te organiseren. Een mooi voorbeeld zijn de mislukte ICT-projecten, alleen al 1 mislukt ICT-project voor het leger kostte ons een strop van ongeveer 1 miljard euro, dit voor software die niet werkt en die nooit zal gaan werken.
https://www.computable.nl(...)p-systeem-speer.html
Puur het gevolg van wanmanagement (ja, bij de overheid zelf).
Het is echter natuurlijk heel wat complexer dan dit, want stel dat we al die overbodige ambtenaren bij OCW zouden ontslaan en we zouden snijden in de consultancykosten dan krijg je wel weer (in eerste instantie) meer werkeloosheid, gaat de markt dit oplossen? Je haalt dus in eerste instantie waarschijnlijk niet een 100% winst van alles waar je in snijdt.
Hoe dan ook, hooguit een paar miljard euro per jaar - daar hebben we het over - hoeft natuurlijk niet het verschil te maken. Als je het echt wil dan kan je dat al compenseren door de HRA versneld af te bouwen.
[..]
Voor mij is Noorwegen dat.
Zweden is naar mijn smaak wat te PC.
Welke vind je wel goed?quote:Op vrijdag 27 mei 2016 16:14 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Ik ben niet bepaald een fan van de onderwijs-redactie van De Volkskrant (ik vind die nogal zwak) maar ik zal er eens naar kijken, als ze niet al achter een betaalmuur zitten.
Of ga je nu weer schelden ?quote:Op vrijdag 27 mei 2016 14:11 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Je ontwijkt de vraag. Waar ga jij op bezuinigen en hoeveel voor meer geld voor Onderwijs?
Het ging mij meer om het argument dat mensen nutteloze studies doen. Ergens klopt het wel, want je wil bijvoorbeeld bij geschiedenis, kunstgeschiedenis en filosofie alleen creme ala creme van je studenten hebben. De rest heeft voldoende aan algemene vorming en een vak kunnen werkgevers wel leren aan starters, zoals in Amerika eigenlijk. Het slaat namelijk nergens op dat universiteiten studenten klaarstomen voor bedrijven.quote:Op vrijdag 27 mei 2016 15:58 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
[..]
Hier wil ik ook nog wel even nader op ingaan (deze keer kort). Ik vermeldde eerder de extreme bezuiniging van 1/3de van het budget van de universiteiten (waarvan al het overige onderwijs afhankelijk is aangezien het aan de top staat) door Mark Rutte, in de jaren 80 had je ook al een extreme bezuiniging. Voor die tijd duurden veel opleidingen die nu slechts 4 jaar duren 5 jaar. Waarom werd die opleidingsduur verkort? Omdat de overheid het onderwijs te duur vond worden. Ze hadden al besloten dat het budget omlaag moest en de keuze die werd voorgelegd was om ofwel minder mensen een opleiding te laten volgen ofwel voor bijna iedereen (techniekopleidingen, geneeskunde en farmacie werden gespaard) de opleiding te verkorten. Het is legitiem om de Nederlandse overheid van "gierigheid" en "pennywise poundfoolish"-gedrag (#Weltschmerz) te beschuldigen.
[..]
Ik vind het prima, alleen moet je dan wel heel erg goed rekening houden met communicerende vaten.
Gewoon de belastingvermindering uit de tijdperk van Balkenende voor de hoogste tarieven omdraaien. En op EU schaal belastingtarieven voor de rijksten en bedrijven instellen.quote:Op vrijdag 27 mei 2016 16:00 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Waar zou jij meer geld voor onderwijs vandaan halen? Waar zou jij op bezuinigen?
Ik snap die obsessie met in korte tijd zoveel mogelijk kennis in tere kinderhersentjes proppen en ze het dan laten reproduceren resp. uitkotsen op gestandaardiseerde toesten echt niet.quote:Op donderdag 26 mei 2016 21:22 schreef Perrin het volgende:
Ik snap dat moedwillig handicappen van de slimste kindjes echt niet.
Kerel, jij hebt het over een lastenverhoging van ongeveer 1% van de jaarlijkse begroting van de staat. Overdrijven is een vak.quote:Op vrijdag 27 mei 2016 16:37 schreef Pietverdriet het volgende:
AH, jij zou de lastendruk dus flink willen verhogen, het besteedbaar inkomen naar beneden halen en de binnenlandse consumptie daarmee torpederen.
Jij hebt het over het verhogen van belastingen en de HRA versneld afbouwen, niet over budgetneutraal verschuiven.quote:Op vrijdag 27 mei 2016 17:00 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Kerel, jij hebt het over een lastenverhoging van ongeveer 1% van de jaarlijkse begroting van de staat. Overdrijven is een vak.
Ik denk dat we het grootste deel daarvan al kunnen winnen door te snijden in het vet van de overheid en voor zo ver de lasten verhoogd zouden moeten worden zou ik die 1% voor 100% neerleggen bij de groep mensen die ruim boven het modale inkomen zitten, die mensen voelen zo'n lichte verhoging niet eens, ze zullen er niets door hoeven te laten wat de moeite waard is (tenzij je wil gaan zeuren over een tweede huis of een sportauto die tonnen kost of iets dergelijks).
Eens! Als techniekstudent (TU) stel ik hetzelfde vast: een toegenomen aantal studenten, een afname in de begeleiding en in de kwaliteit van het onderwijs. Tja, wat wil je als Rutte 1/3de bezuinigt in 1 klap, de docenten gestraft worden als ze onvoldoende publiceren etc.?quote:Op vrijdag 27 mei 2016 16:49 schreef Mathemaat het volgende:
Probleem is dat de bezuinigingen ala Rutte belangrijkere technische, fundamentele studies hard getroffen heeft. Ik heb in zes jaar het onderwijs bij natuurkunde achteruit zien hollen (halvering uren werkcolleges) en bij wiskunde hebben ze gewoon te weinig begeleiders voor de werkcolleges, want het studentaantal is in afgelopen jaren 6-voudigd. Nederland gaat zo natuurlijk de zieke man van Europa worden.
quote:Het ging mij meer om het argument dat mensen nutteloze studies doen. Ergens klopt het wel, want je wil bijvoorbeeld bij geschiedenis, kunstgeschiedenis en filosofie alleen creme ala creme van je studenten hebben. De rest heeft voldoende aan algemene vorming en een vak kunnen werkgevers wel leren aan starters, zoals in Amerika eigenlijk. Het slaat namelijk nergens op dat universiteiten studenten klaarstomen voor bedrijven.
In internationaal perspectief is de NL overheid helemaal niet krenterig wat betreft onderwijsuitgaven. NL geeft meer public spending uit aan onderwijs in percentage van het BNP dan de meeste andere Westerse landen.quote:Op vrijdag 27 mei 2016 15:58 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
[..]
Hier wil ik ook nog wel even nader op ingaan (deze keer kort). Ik vermeldde eerder de extreme bezuiniging van 1/3de van het budget van de universiteiten (waarvan al het overige onderwijs afhankelijk is aangezien het aan de top staat) door Mark Rutte, in de jaren 80 had je ook al een extreme bezuiniging. Voor die tijd duurden veel opleidingen die nu slechts 4 jaar duren 5 jaar. Waarom werd die opleidingsduur verkort? Omdat de overheid het onderwijs te duur vond worden. Ze hadden al besloten dat het budget omlaag moest en de keuze die werd voorgelegd was om ofwel minder mensen een opleiding te laten volgen ofwel voor bijna iedereen (techniekopleidingen, geneeskunde en farmacie werden gespaard) de opleiding te verkorten. Het is legitiem om de Nederlandse overheid van "gierigheid" en "pennywise poundfoolish"-gedrag (#Weltschmerz) te beschuldigen.
[..]
Ik vind het prima, alleen moet je dan wel heel erg goed rekening houden met communicerende vaten.
Prima!quote:Op vrijdag 27 mei 2016 16:51 schreef Mathemaat het volgende:
[..]
Gewoon de belastingvermindering uit de tijdperk van Balkenende voor de hoogste tarieven omdraaien. En op EU schaal belastingtarieven voor de rijksten en bedrijven instellen.
Ja, als je wil concurreren met landen als Hongarije of Turkije op wetenschappelijk niveau, of als je streeft naar paar super universiteiten en de rest maar op pauper niveau, zoals in Frankrijk en Engeland.quote:Op vrijdag 27 mei 2016 17:06 schreef tomatenrood het volgende:
[..]
In internationaal perspectief is de NL overheid helemaal niet krenterig wat betreft onderwijsuitgaven. NL geeft meer public spending uit aan onderwijs in percentage van het BNP dan de meeste andere Westerse landen.
Het collegegeld is betaalbaar in NL, leningen zijn beschikbaar voor elke student in tegenstelling tot in andere Europese landen, en de Nederlandse afgestudeerde heeft gemiddeld een veel lagere studieschuld dan afgestudeerden in o.a. Zweden en Engelstalige landen.
Daar kan ik jou mee helpen, niets te danken.quote:Op vrijdag 27 mei 2016 16:54 schreef tomatenrood het volgende:
Ik snap die obsessie met in korte tijd zoveel mogelijk kennis in tere kinderhersentjes proppen en ze het dan laten reproduceren resp. uitkotsen op gestandaardiseerde toesten echt niet.
3 uur per dag hoeft niet maar zoals ze dit in België aanpakken, rustig aan opbouwen van een paar keer per week 5-15 minuten in groep 3 naar 2 uur in groeps 8, is heel erg verstandig. Waarom? Je kweekt een goede gewoonte. Mensen zijn gewoontedieren, als je dat jong leert dan doe je dat ook als je ouder bent. Je bouwt ondertussen concentratievermogen etc. op. Niets mis mee.quote:Op vrijdag 27 mei 2016 16:54 schreef tomatenrood het volgende:
Als je jong bent, ben je druk bezig met het ontdekken van de wereld om je heen. Door kinderen niet drie uur per dag aan huiswerk mee te geven, "handicap" je ze dan uiteraard ontzettend
Is comprehensive school voor jou een synoniem voor de middenschool? Nee, dank je!quote:Op vrijdag 27 mei 2016 16:54 schreef tomatenrood het volgende:
En mochten die "slimme kindjes" wel behoefte hebben aan wat meer intellectuele uitdaging, wat ik best begrijp, dan kun je ook binnen een comprehensive school gewoon extracurriculaire activiteiten aanbieden als Advanced wiskunde, Cambridge Engels, Chinese taallessen of weet-ik-veel-wat.
En?quote:De meeste WO-afgestudeerden gebruiken nog niet eens 10% van hun opgedane kennis en vaardigheden in hun beroepsleven.
En?quote:Van hun middelbare schoolkennis gebruiken ze waarschijnlijk nog minder.
Misschien speelt dat mee voor sommige groepen mensen maar er speelt meer mee dan enkel dat.quote:De echte reden waarom zoveel mensen het elitaire onderwijssysteem ten kosten van alles willen behouden, is omdat ze bang zijn hun privileges in de maatschappij te verliezen als meer mensen dezelfde kansen krijgen als zij. Dat is natuurlijk ontzettend bedreigend.
Daar ben ik het helemaal mee eens, mits op spelender wijs die aansluit op de beleveniswereld van een kind. In Zweden gaan kinderen meerdere uren per dag al vanaf de kleuterschool de natuur in, en leren ze al doende ontzettend veel!quote:Op vrijdag 27 mei 2016 17:15 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Daar kan ik jou mee helpen, niets te danken.
Dat is omdat kinderbreintjes enorm gemakkelijk enorm snel enorm veel leren en omdat het helemaal niet een belasting is voor die 'tere' kinderhersentjes. Dat die gestandaardiseerde toesten in Nederland slecht zijn ben ik met je eens maar dat is een ander verhaal. Leer kindjes op de lage school alsjeblieft al 3 vreemde talen, veel geschiedenis en aardrijkskunde etc.
Laat ze alsjeblieft eens les krijgen van hoogopgeleide en hooggequalificeerde (bewuste 'spelfout') leraren.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |