Jij wilt toch exclusieve toegang? Geen herverdeling? Veel meer private uitgaven? Lagere mobiliteit? ("is geen probleem") Droomland.quote:Op dinsdag 26 april 2016 17:06 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Je suggestieve posts over wat ik zou willen mag je voor je houden. Dank u.
Ben ik niet met je eens. Er is ook genoeg onderzoek naar gedaan in de sociologie en als je de Harvard School goed kent (Parsons, Merton, etc.) dan zou je weten dat die juist de VS als meritocratie bestempelen. Het zijn juist de neo-Marxisten die lopen huilen over de Amerikaanse maatschappij.quote:
quote:Op dinsdag 26 april 2016 17:11 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Jij wilt toch exclusieve toegang? Geen herverdeling? Veel meer private uitgaven? Lagere mobiliteit? ("is geen probleem") Droomland.
quote:Op dinsdag 26 april 2016 17:06 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Je suggestieve posts over wat ik zou willen mag je voor je houden. Dank u.
Zegt degene die het probleem niet ziet en de status quo wilt behouden want het gaat ten koste van de eigen positie. Jij wilt helemaal geen meritocratie. Je hebt het zelf gezegd en Plato staat er ook haaks op.quote:Op dinsdag 26 april 2016 17:11 schreef laforest het volgende:
[..]
Ben ik niet met je eens. Er is ook genoeg onderzoek naar gedaan in de sociologie en als je de Harvard School goed kent (Parsons, Merton, etc.) dan zou je weten dat die juist de VS als meritocratie bestempelen. Het zijn juist de neo-Marxisten die lopen huilen over de Amerikaanse maatschappij.
Ik zal de quotes even opzoekenquote:
IK zeg niet dat ik een meritocratie wil, ik ze dat de VS een meritocratie is.quote:Op dinsdag 26 april 2016 17:16 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Zegt degene die het probleem niet ziet en de status quo wilt behouden want het gaat ten koste van de eigen positie. Jij wilt helemaal geen meritocratie. Je hebt het zelf gezegd en Plato staat er ook haaks op.
En oh, Bill Gates is geen Neo marxist.
Ja, en een merton of parssons komen nu net uit betere tijden.quote:Op dinsdag 26 april 2016 17:17 schreef laforest het volgende:
[..]
IK zeg niet dat ik een meritocratie wil, ik ze dat de VS een meritocratie is.
(Daarnaast kun je wel in rang omhoog in Plato's filosofie, dus je opmerking slaat ook nergens op)
Wellicht, daar kan ik niet over oordelen, maar heb hun werk wel bestudeerd en daar baseer ik het op.quote:Op dinsdag 26 april 2016 17:19 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Ja, en een merton of parssons komen nu net uit betere tijden.
Lange tijd was de mobiliteit in VS hoger dan in Europa. Is nu niet meer zo. In de jaren 50 lag het twee keer zo hoog dan nu.quote:Op dinsdag 26 april 2016 17:23 schreef laforest het volgende:
[..]
Wellicht, daar kan ik niet over oordelen, maar heb hun werk wel bestudeerd en daar baseer ik het op.
Ik vind dit echt flauwekul. Er zijn nog steeds mensen die met iets nieuws komen en zich daarmee opwerken (in de IT, internet, apps die een miljoen/miljard waard worden, etc.) Altijd makkelijk om een ander de schuld te geven en het handje op te houden.quote:Op dinsdag 26 april 2016 17:35 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Lange tijd was de mobiliteit in VS hoger dan in Europa. Is nu niet meer zo. In de jaren 50 lag het twee keer zo hoog dan nu.
Dan zijn we het eens. OWS is ook onzin, je moet derde wereldlanden gewoon toegang geven tot je markt.quote:Op dinsdag 26 april 2016 16:52 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Dat wilde ik er ook mee aantonen. Een percentage van het BNP zegt weinig.
Net zoals dat bij ontwikkelingshulp ook veel te dogmatisch is.
Wie zegt dat een gefixeerd percentage van de economische activiteit het beste resultaat geeft?
Het zijn gewoon de feiten. Wat jij zegt is een facade en niet eens wat jij wenst. Wanneer er overtuigend bewijs is voor het tegendeel dan zeg je "ik zie geen probleem"quote:Op dinsdag 26 april 2016 17:38 schreef laforest het volgende:
[..]
Ik vind dit echt flauwekul. Er zijn nog steeds mensen die met iets nieuws komen en zich daarmee opwerken (in de IT, internet, apps die een miljoen/miljard waard worden, etc.) Altijd makkelijk om een ander de schuld te geven en het handje op te houden.
Zonder dat prijsopdrijvend effect kunnen natuurlijk niet alleen studenten goedkoper wonen, maar ook afgestudeerden. Het is gewoon een investering met een ongekend rendement, het kost heel weinig in verhouding tot wat het oplevert.quote:Op dinsdag 26 april 2016 16:26 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Tienduizenden euro's per student zijn peanuts?
Ik meen dat er ruim 700.000 studenten zijn in Nederland. Laten we de kosten even op 10k per student zetten, dan hebben we het over 7 miljard aan extra kosten per jaar. Prima als je studeren gratis wil maken, maar laten we dan wel kijken waar die 7 miljard vandaan moet komen.
Helaas is "HRA" geen goed antwoord, want daar kun je niet jaarlijks 7 miljard op besparen ;-).
Dat kan makkelijk als de rijken moeten ophouden met roven.quote:Op dinsdag 26 april 2016 16:30 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Tot je 30ste "gratis" studeren en met je 60ste met pensioen, en de "rijken" moeten dat betalen.
dan leer je maar besparenquote:Op zondag 24 april 2016 23:19 schreef KetchupFTW het volgende:
[..]
Ik zal eerlijk toegeven dat ik iets te snel was met reageren en het artikel al een tijdje geleden heb gelezen (maar wel gelezen dus). Bovendien zei ik ook niet over het algemeen, maar dat terzijde.
Hoe dan ook, als de situatie binnen bijvoorbeeld het VK nu al zo penibel is en er straks nog meer aanbod komt, denk je dan dat door de (iets) betere kwaliteiten van de universiteiten de vraag zal toenemen? Heb je gedacht aan eventuele neveneffecten van gratis onderwijs, zoals eeuwige studenten, mensen die misbruik maken van de situatie, langstudeerders en onwil van niet-studenten om dit financieren.
Ook, waar halen we dit geld vandaan? Onderwijs is immers een ontzettend duur iets. Verhogen we de inkomensbelasting, ten nadele van de gehele bevolking of alleen de rijken? Dit laatste zal een negatief effect hebben op het ondernemersklimaat in Nederland, waardoor de vraag naar arbeid afneemt en meer afgestudeerden geen werk (op niveau) vinden, afhankelijk van uitkeringen of onderbetaald werk?
Wat doet gratis onderwijs met de motivatie van studenten? Als je ergens voor betaald, ben je immers eerder geneigd om er je best voor te doen omdat je anders je geld weggooit.
Gewoon een paar vragen die je je eerst moet stellen, alvorens je pleit voor een verandering van dergelijke omvang.
Ik mis StefanPquote:Op dinsdag 26 april 2016 19:00 schreef Pietverdriet het volgende:
Je vergeet "neoliberaal" in je lament
Nadeel is dat iedereen zo denkt over het onderdeel in de overheidsbegroting met een speciaal plekje in het hart. Zorgverleners denken zo over de (almaar stijgende) zorgkosten. Militairen en politiemannen denken zo over de uitgaven aan justitie en veiligheid. Mensen met een uitkering denken op vergelijkbare wijze over bezuinigingen op het sociaal vangnet. We kunnen het, denk ik, niet veroorloven om besparingen/bezuinigingen op een specifieke overheidsuitgave taboe te verklaren.quote:Op dinsdag 26 april 2016 19:42 schreef fs180 het volgende:
[..]
dan leer je maar besparen
besparen op kennis
dan gaat men maar nadenken hoe je efficienter gaat werken want dat woord kennen nederlanders dus echt nietquote:Op dinsdag 26 april 2016 19:54 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Nadeel is dat iedereen zo denkt over het onderdeel in de overheidsbegroting met een speciaal plekje in het hart. Zorgverleners denken zo over de (almaar stijgende) zorgkosten. Militairen en politiemannen denken zo over de uitgaven aan justitie en veiligheid. Mensen met een uitkering denken op vergelijkbare wijze over bezuinigingen op het sociaal vangnet. We kunnen het, denk ik, niet veroorloven om besparingen/bezuinigingen op een specifieke overheidsuitgave taboe te verklaren.
Kunnen mensen in andere landen dat wel?quote:Op dinsdag 26 april 2016 20:00 schreef fs180 het volgende:
[..]
dan gaat men maar nadenken hoe je efficienter gaat werken want dat woord kennen nederlanders dus echt niet
Vanuit maatschappelijk of administratief oogpunt kan dat natuurlijk wel. Politiek zal dat wel niet erg houdbaar zijn, nee.quote:Op dinsdag 26 april 2016 19:54 schreef GSbrder het volgende:
We kunnen het, denk ik, niet veroorloven om besparingen/bezuinigingen op een specifieke overheidsuitgave taboe te verklaren.
Er is geen logische reden voor. Er zijn twee extreme systemen: je betaalt het onderwijs volledig via de belastingen ('gratis') of je laat de mensen die het onderwijs volgen zelf heel het onderwijs betalen. In het eerste geval laat je de mensen die nu onderwijs volgen in de toekomst voor dat onderwijs betalen via de belastingen, in het tweede geval moet je het geluk hebben dat je ouders in staat zijn om het onderwijs direct te betalen voor jou, anders heb je geen recht op onderwijs.quote:Op zondag 24 april 2016 22:04 schreef Odaiba het volgende:
Waarom hebben wij in Nederland eigenlijk geen vrij onderwijs? Dat zou toch mooi zijn en een win/win situatie.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Dat is zeker mogelijk.
Dan heb je trouwens nog geen gratis onderwijs maar ik denk dat mensen niet wakker liggen van de kosten voor boeken etc. , we kunnen best een regeling treffen voor die mensen die dat niet kunnen betalen en sowieso slaan we door met de kosten van schoolboeken in het onderwijs, daar zijn prima oplossingen voor mogelijk maar dat valt buiten het bestek van deze discussie.
[ Bericht 3% gewijzigd door Bram_van_Loon op 26-05-2016 22:29:39 ]ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
Jij en de andere mensen in dit topic denken serieus dat die ¤2000 per jaar studenten tegenhoudt om te gaan studeren?quote:Op dinsdag 26 april 2016 16:28 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Als je studeren gratis maakt worden dat er nog wel een paar meer.
Dan hebben de slimsten toch wel lang genoeg meegedraaid in het tempo van de domsten?quote:Op donderdag 26 mei 2016 20:38 schreef tomatenrood het volgende:
[..]
Scandinaviërs, Amerikanen en Britten staan met hun mond vol tanden als ik ze dat vertel. Dus met de stormloop zal het wel meevallen.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |