abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_161729185
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 april 2016 16:13 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Daar ga ik niet op in. Dit is wat er altijd gebeurt wanneer iets niet volledig volgens het blauwdruk is uitgevoerd; of het nu kapitalisme, communisme of welk ander systeem is.

Plato is eeuwenlang heel serieus genomen en onderwezen op universiteiten en opleidingen als kern van het curriculum. Voor bestuurders en regenten in spé. Daardoor veranderde er ook vrij weinig.

De relevantie van Plato kende een terugval ten tijde van de Verlichting en de modernisering van de economie; men bleef niet eeuwig naar de klassieken verwijzen. De verwetenschappelijking en technocratisering van het leven. Uitgerekend toen explodeerde de welvaart.

Ik zou Popper trouwens zeer serieus willen nemen. Ofschoon je het met deze liberaal oneens kan zijn (één van de aartsvaders van het neoliberalisme), is hij verantwoordelijk voor een hoop welvaart en gespreide welvaart.

[..]

Wat er mis mee is heeft het ancien regime laten zien. Toen de aristocratie (= titels en privileges naar geboorte, a la Plato) zich terug trok in kastelen en de part-time filosoof uit hing. Af en toe wat moordpartijen uitvoerden. Tocqueville e.d. zijn daar resultaten van. Hij schrijft daar ook over.
Ik neem Popper totaal niet serieus als het om Plato gaat, want deze beste man heeft de meest onzinnige misinterpretatie van Plato ooit gegeven in de geschiedenis van de mens. Bah, nare man als het om Plato gaat. (heb ik het niet over zijn andere bijdrages aan de filosofie)
Jehovah=Power of God Lucifer=Light of God Satan=Love of God Jesus=Unity of God
  dinsdag 26 april 2016 @ 16:38:46 #102
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_161729217
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 april 2016 16:35 schreef laforest het volgende:

[..]

Uh de philosopher king gaat naar een Isle of the Blessed, dus die blijven niet voor altijd. Er is zeker een rotatie van philosopher kings en ze regeren ook niet alleen, staat duidelijk in the Republic. :Y
Plato was een megalomane gefrustreerde ouwe nicht. (En wie zei dat?)
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  dinsdag 26 april 2016 @ 16:38:55 #103
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_161729226
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 april 2016 16:32 schreef Klopkoek het volgende:
In vergelijking met andere landen geeft Nederland weinig uit aan onderwijs. Andere landen geven een hoger percentage van het BNP uit. Dat is dan weer beter te betalen omdat onderwijs een hoger BNP op levert (vraag IMF, OESO, wereldbank). Simpel. Daar heerst dan dus ook niet het rare idee dat er teveel hoogopgeleiden zijn (meer dan in NL soms).
Meer geld geeft geen enkele garantie op succes. Omgerekend per leerling geeft de VS nog veel meer geld uit dan wij en dat is helemaal een drama. En, zoals Piet al terecht opmerkt, zijn de investeringen die gedaan zijn lang niet allemaal goed terecht gekomen. Laat ze eerst maar eens zorgen dat de beschikbare middelen worden ingezet voor goed onderwijs, dan kunnen we daarna altijd nog bepalen of er meer nodig is.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  dinsdag 26 april 2016 @ 16:39:06 #104
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_161729234
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 april 2016 16:37 schreef laforest het volgende:

[..]

Ik neem Popper totaal niet serieus als het om Plato gaat, want deze beste man heeft de meest onzinnige misinterpretatie van Plato ooit gegeven in de geschiedenis van de mens. Bah, nare man als het om Plato gaat. (heb ik het niet over zijn andere bijdrages aan de filosofie)
Jouw elitaire, starre, onderdrukkende en zelfs bloedige denkbeelden zijn er het bewijs van dat zijn interpretatie juist was.
Deuger, Woke & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
pi_161729246
quote:
1s.gif Op dinsdag 26 april 2016 16:38 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Plato was een megalomane gefrustreerde ouwe nicht.
Nee, het was een man die het gevaar van democratie inzag, namelijk; democratie laat de ontwikkeling van tyrannie en totalitaire leiders toe.
  dinsdag 26 april 2016 @ 16:40:41 #106
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_161729272
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 april 2016 16:39 schreef laforest het volgende:

[..]

Nee, het was een man die het gevaar van democratie inzag, namelijk; democratie laat de ontwikkeling van tyrannie en totalitaire leiders toe.
Joh.
Maar goed, ik sta open voor alternatieven, wat stel je voor?
Power is a lot like real estate, it's all about location, location, location.
The closer you are to the source, the higher your property value.
pi_161729274
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 april 2016 16:39 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Jouw elitaire, starre, onderdrukkende en zelfs bloedige denkbeelden zijn er het bewijs van dat zijn interpretatie juist was.
Bloedig? Ben je wel goed wijs? Het gaat om een vredevolle, rechtvaardige staat waar iedereen iets goeds doet voor het algemene belang. Erg naar dat jij mij in zo'n nare hoek probeert te drukken. :{
  dinsdag 26 april 2016 @ 16:41:56 #108
45206 Pietverdriet
pi_161729300
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 april 2016 16:39 schreef laforest het volgende:

[..]

democratie is zon beetje de enige staatsvorm die leiders opruimt die zich misdragen
  dinsdag 26 april 2016 @ 16:42:08 #109
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_161729304
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 april 2016 16:38 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Meer geld geeft geen enkele garantie op succes. Omgerekend per leerling geeft de VS nog veel meer geld uit dan wij en dat is helemaal een drama. En, zoals Piet al terecht opmerkt, zijn de investeringen die gedaan zijn lang niet allemaal goed terecht gekomen. Laat ze eerst maar eens zorgen dat de beschikbare middelen worden ingezet voor goed onderwijs, dan kunnen we daarna altijd nog bepalen of er meer nodig is.
Litouwen zit zelfs op 3 keer zoveel geld voor onderwijs, als percentage van het BNP.
Terwijl Zwitserland op 90% zit van wat we hier uitgeven. Het is inderdaad nogal een onzinnige manier van onderwijs vergelijken.
pi_161729309
quote:
15s.gif Op dinsdag 26 april 2016 16:40 schreef GSbrder het volgende:

[..]

Joh.
Maar goed, ik sta open voor alternatieven, wat stel je voor?
Platonische Aristocratie, waarbij de filosofen een land leiden, maar geen privebezit en geld mogen hebben, zodat ze regeren om het regeren en niet om er financieel beter van te worden.
  dinsdag 26 april 2016 @ 16:42:59 #111
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_161729331
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 april 2016 16:42 schreef laforest het volgende:

[..]

Platonische Aristocratie, waarbij de filosofen een land leiden, maar geen privebezit en geld mogen hebben, zodat ze regeren om het regeren en niet om er financieel beter van te worden.
Absolute macht corrumpeert ook zonder bezit.
  dinsdag 26 april 2016 @ 16:43:26 #112
45206 Pietverdriet
pi_161729341
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 april 2016 16:40 schreef laforest het volgende:

[..]

Bloedig? Ben je wel goed wijs? Het gaat om een vredevolle, rechtvaardige staat waar iedereen iets goeds doet voor het algemene belang. Erg naar dat jij mij in zo'n nare hoek probeert te drukken. :{
:')
Dat geloven, dan heb je echt niets van politiek en menselijke natuur begrepen.
Lees liever Maciavelli dan Plato, die schreef veel zinniger zaken over hoe openbaar bestuur functioneert
pi_161729418
quote:
15s.gif Op dinsdag 26 april 2016 16:42 schreef GSbrder het volgende:

[..]

Absolute macht corrumpeert ook zonder bezit.
Is geen absolute macht en Plato waarschuwt juist voor corruptie van de aristocratie (wordt een timocratie als je niet oppast, daarna een oligarchie, daarna een democratie en daarna een tyrannie).
  dinsdag 26 april 2016 @ 16:47:27 #114
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_161729443
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 april 2016 16:46 schreef laforest het volgende:

[..]

Is geen absolute macht en Plato waarschuwt juist voor corruptie van de aristocratie (wordt een timocratie als je niet oppast, daarna een oligarchy, daarna een democratie en daarna een tyrannie).
Wat is er niet absoluut aan, wanneer je filosofen op aristocratische wijze een land laat besturen?
  dinsdag 26 april 2016 @ 16:48:01 #115
45206 Pietverdriet
pi_161729458
quote:
15s.gif Op dinsdag 26 april 2016 16:42 schreef GSbrder het volgende:

[..]

Litouwen zit zelfs op 3 keer zoveel geld voor onderwijs, als percentage van het BNP. .
Dat zegt niet zoveel, betekend niet dat het onderwijs daar beter is, of zelfs maar goed of gratis.
  dinsdag 26 april 2016 @ 16:49:09 #116
346939 Janneke141
pi_161729489
quote:
1s.gif Op dinsdag 26 april 2016 16:48 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Dat zegt niet zoveel, betekend niet dat het onderwijs daar beter is, of zelfs maar goed of gratis.
Waarom negeer je de rest van de post die je quote?
pi_161729525
quote:
15s.gif Op dinsdag 26 april 2016 16:47 schreef GSbrder het volgende:

[..]

Wat is er niet absoluut aan, wanneer je filosofen op aristocratische wijze een land laat besturen?
Omdat de filosofen niet alleen heersen, standaard moeten aftreden op een bepaalde leeftijd (en tot hun 36e ongeveer moeten studeren, ze vangen pas op het 30ste levensjaar aan met filosofie; ze moeten eerst astronomie, wiskunde, etc leren en jaren strijden/staat verdedigen), regeren slechts een korte tijd, en slecht functionerende filosofen gaan in rang naar beneden (demotie), etc.
  dinsdag 26 april 2016 @ 16:52:01 #118
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_161729555
quote:

[..]

Dat wilde ik er ook mee aantonen. Een percentage van het BNP zegt weinig.
Net zoals dat bij ontwikkelingshulp ook veel te dogmatisch is.
Wie zegt dat een gefixeerd percentage van de economische activiteit het beste resultaat geeft?
pi_161729581
quote:

[..]
betekend niet dat het onderwijs daar beter is
  dinsdag 26 april 2016 @ 16:56:07 #120
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_161729666
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 april 2016 16:50 schreef laforest het volgende:

[..]

Omdat de filosofen niet alleen heersen, standaard moeten aftreden op een bepaalde leeftijd (en tot hun 36e ongeveer moeten studeren, ze vangen pas op het 30ste levensjaar aan met filosofie; ze moeten eerst astronomie, wiskunde, etc leren en jaren strijden/staat verdedigen), regeren slechts een korte tijd, en slecht functionerende filosofen gaan in rang naar beneden (demotie), etc.
Dat zegt natuurlijk weinig over het instituut van de filosofie op zich, hooguit over de individuele filosofen en in welke mate zij kunnen afwijken van de filosofische norm. Bepalen de peers of het volk of een filosoof demotie krijgt? Wil je de aristocratische klasse wel laten communiceren met het land waar zij over heersen (lobbyisme/corruptie) of wil je ze juist in een "ivoren toren" plaatsen (wereldvreemdheid/traagheid bij maatschappelijke veranderingen)?
pi_161729801
quote:
15s.gif Op dinsdag 26 april 2016 16:56 schreef GSbrder het volgende:

[..]

Dat zegt natuurlijk weinig over het instituut van de filosofie op zich, hooguit over de individuele filosofen en in welke mate zij kunnen afwijken van de filosofische norm. Bepalen de peers of het volk of een filosoof demotie krijgt? Wil je de aristocratische klasse wel laten communiceren met het land waar zij over heersen (lobbyisme/corruptie) of wil je ze juist in een "ivoren toren" plaatsen (wereldvreemdheid/traagheid bij maatschappelijke veranderingen)?
Die filosoof wil van nature in z'n ivoren toren blijven en daarom zegt Socrates ook dat nadat een filosoof de hoogste waarheid leert buiten de grot (Cave analogy) deze gedwongen moet worden terug in de grot te gaan en te leiden. Het leiden van een land doe je omdat het je plicht is en in naam van de hele gemeenschap. Wat een filosoof persoonlijk wil is niet interessant, want het gaat erom dat er gerechtigheid is en dat alle onderdelen van de samenleving in vrede samenwerken voor een rechtvaardige maatschappij waarin niemand meer is dan een ander, maar waar iedereen een eigen taak heeft (division of labour).
  dinsdag 26 april 2016 @ 17:04:18 #122
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_161729884
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 april 2016 16:38 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

1) meer dan de helft is daar privaat. Marktwerking. Of als 'goed doel' vrijgesteld van belasting

2) de besteding is top heavy aan de kant van de rijke en slimme kinderen. Ondoelmatige besteding aan de onderkant reproduceert ongelijkheden. Precies dat wat 'we' willen zien. Het voldoet meer aan wat jij wil zien. Lage sociale mobiliteit, exclusieve toegang en kwaliteit.
Deuger, Woke & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
  dinsdag 26 april 2016 @ 17:06:11 #123
346939 Janneke141
pi_161729940
quote:
1s.gif Op dinsdag 26 april 2016 17:04 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

1) meer dan de helft is daar privaat. Marktwerking. Of als 'goed doel' vrijgesteld van belasting

2) de besteding is top heavy aan de kant van de rijke en slimme kinderen. Ondoelmatige besteding aan de onderkant reproduceert ongelijkheden. Precies dat wat 'we' willen zien. Het voldoet meer aan wat jij wil zien. Lage sociale mobiliteit, exclusieve toegang en kwaliteit.
Je suggestieve posts over wat ik zou willen mag je voor je houden. Dank u.
pi_161730003
quote:
1s.gif Op dinsdag 26 april 2016 17:04 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Ik vind dit maar Marxistisch geneuzel. In een meritocratie ligt sociale mobiliteit aan jezelf. Je kunt niet verwachten dat je het met een rode paplepel in je mond krijgt, maar je moet er iets voor doen.
  dinsdag 26 april 2016 @ 17:09:15 #125
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_161730022
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 april 2016 17:08 schreef laforest het volgende:

[..]

Ik vind dit maar Marxistisch geneuzel. In een meritocracie ligt sociale mobiliteit aan jezelf. Je kunt niet verwachten dat je het met een rode paplepel in je mond krijgt, maar je moet er iets voor doen.
De VS is geen meritocratie.
Deuger, Woke & Gutmensch
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')