abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_162539146
quote:
0s.gif Op donderdag 26 mei 2016 21:34 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Met alle respect, jij etaleert nu op dit punt een gebrek aan kennis. Vat dat niet persoonlijk op. In de wereldranking voor het hoogste collegegeld staat Nederland in de top, er zijn maar een paar landen waarin het hoger is. Dat die paar landen het hardst aan het woord komen in de media wekt misschien een andere indruk maar het gaat echt maar om een paar, overwegend Engelstalige, landen.

Knip
Dat het in de meeste landen lager is doet niets af aan het feit dat ¤2000 per jaar voor de meeste Nederlandse gezinnen wel op te brengen is.

Het klopt dat het in veel Europese landen goedkoper of gratis is, maar in die landen zijn er geen algemene beurzen of leningen beschikbaar.
In Nederland kan iedereen van DUO geld lenen om collegegeld en levensonderhoud van te bekostigen, ongeacht het inkomen van je ouders.
In veel Continentaal-Europese landen bestaan er geen beurzen of gesubsidieerde leningen. En als die er wel zijn, dan zijn ze over het algemeen means-tested, d.w.z. dat ze niet universeel toegekend worden maar alleen bij een laag gezinsinkomen.

Zo krijgt slechts 25,8% van de Duitse studenten BaFöG (bron: Welt). BaFöG is de Duitse "StuFi" voor studenten uit gezinnen met lagere/midden inkomens en bestaat voor de helft uit een beurs en voor de helft uit een lening.

Trouwens, in Zweden, waar onderwijs gratis is, hebben afgestudeerden gemiddeld een hogere studieschuld dan de afgestudeerde Amerikanen. Ik zie het om me heen: Zweedse studenten werken niet, maar nemen de maximale lening. Het leenstelsel is hier minder "sociaal" dan in NL m.b.t. terugbetalingsregeling.



"Gemiddelde studieschuld na behalen diploma (2004) in Zweedse kronen". Sverige = Zweden.
  vrijdag 27 mei 2016 @ 14:11:59 #177
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_162539450
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 mei 2016 10:22 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Het probleem is een beetje dat alle miljarden bezuinigingen op sociale zaken improductief zijn gebleken en weer via een boomerang terug komen. Zeker in tijden van economische crisis, waar je zelf bewust de conjunctuurschommelingen aan jaagt ipv dempt.
Je ontwijkt de vraag. Waar ga jij op bezuinigen en hoeveel voor meer geld voor Onderwijs?
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  vrijdag 27 mei 2016 @ 14:14:36 #178
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_162539512
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 mei 2016 13:59 schreef tomatenrood het volgende:

[..]

Dat het in de meeste landen lager is doet niets af aan het feit dat ¤2000 per jaar voor de meeste Nederlandse gezinnen wel op te brengen is.

Het klopt dat het in veel Europese landen goedkoper of gratis is, maar in die landen zijn er geen algemene beurzen of leningen beschikbaar.
In Nederland kan iedereen van DUO geld lenen om collegegeld en levensonderhoud van te bekostigen, ongeacht het inkomen van je ouders.
In veel Continentaal-Europese landen bestaan er geen beurzen of gesubsidieerde leningen. En als die er wel zijn, dan zijn ze over het algemeen means-tested, d.w.z. dat ze niet universeel toegekend worden maar alleen bij een laag gezinsinkomen.

Zo krijgt slechts 25,8% van de Duitse studenten BaFöG (bron: Welt). BaFöG is de Duitse "StuFi" voor studenten uit gezinnen met lagere/midden inkomens en bestaat voor de helft uit een beurs en voor de helft uit een lening.

Trouwens, in Zweden, waar onderwijs gratis is, hebben afgestudeerden gemiddeld een hogere studieschuld dan de afgestudeerde Amerikanen. Ik zie het om me heen: Zweedse studenten werken niet, maar nemen de maximale lening. Het leenstelsel is hier minder "sociaal" dan in NL m.b.t. terugbetalingsregeling.

[ afbeelding ]

"Gemiddelde studieschuld na behalen diploma (2004) in Zweedse kronen". Sverige = Zweden.
En laat ik nu altijd de indruk hebben dat Zweden hét voorbeeld was voor de sociaal democratische medemens
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_162540767
quote:
1s.gif Op vrijdag 27 mei 2016 14:14 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

En laat ik nu altijd de indruk hebben dat Zweden hét voorbeeld was voor de sociaal democratische medemens
Geen wonder dat de sociaaldemocraten zo ontzettend voorstander waren van een leenstelsel ;)
  vrijdag 27 mei 2016 @ 15:20:50 #180
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_162541332
quote:
0s.gif Op donderdag 26 mei 2016 22:29 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Gezien en verbeterd. ^O^
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 mei 2016 08:54 schreef Klopkoek het volgende:
De 'grap' is nu juist dat het Nederlandse onderwijssysteem weinig aan nivelleren doet.

https://lectoraatexcellen(...)ociale-ongelijkheid/
https://decorrespondent.n(...)99680930850-26f3fa9e

Sowieso wordt er niet zoveel genivelleerd in Nederland als dat sommigen denken (of een belang erin hebben om dat te blijven propageren)

http://www.cbpp.org/resea(...)-reducing-inequality
Misschien vind jij (en anderen) dit wel interessante artikelen. Het noemt iig een aantal relevante feiten.

http://s.vk.nl/s8328-a4281605/
http://s.vk.nl/s6518-a4287887/
http://s.vk.nl/s-a4308503/
http://s.vk.nl/s888b-a4287834/
Deuger, Woke & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
  vrijdag 27 mei 2016 @ 15:58:56 #181
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_162542397
quote:
0s.gif Op zondag 24 april 2016 22:04 schreef Odaiba het volgende:
tie.
quote:
0s.gif Op donderdag 26 mei 2016 22:44 schreef Mathemaat het volgende:

[..]

Het was ooit vrij. Toen werden de Nederlands super krentig, dat kun je hier teruglezen :D
Hier wil ik ook nog wel even nader op ingaan (deze keer kort ;)). Ik vermeldde eerder de extreme bezuiniging van 1/3de van het budget van de universiteiten (waarvan al het overige onderwijs afhankelijk is aangezien het aan de top staat) door Mark Rutte, in de jaren 80 had je ook al een extreme bezuiniging. Voor die tijd duurden veel opleidingen die nu slechts 4 jaar duren 5 jaar. Waarom werd die opleidingsduur verkort? Omdat de overheid het onderwijs te duur vond worden. Ze hadden al besloten dat het budget omlaag moest en de keuze die werd voorgelegd was om ofwel minder mensen een opleiding te laten volgen ofwel voor bijna iedereen (techniekopleidingen, geneeskunde en farmacie werden gespaard) de opleiding te verkorten. Het is legitiem om de Nederlandse overheid van "gierigheid" en "pennywise poundfoolish"-gedrag (#Weltschmerz) te beschuldigen.

quote:
0s.gif Op donderdag 26 mei 2016 22:47 schreef Mathemaat het volgende:
Gewoon quota's op verkeerde studies zetten, zoals vroegah.
Ik vind het prima, alleen moet je dan wel heel erg goed rekening houden met communicerende vaten. ;)
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
  vrijdag 27 mei 2016 @ 16:00:51 #182
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_162542470
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 mei 2016 15:58 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]


[..]

Hier wil ik ook nog wel even nader op ingaan (deze keer kort ;)). Ik vermeldde eerder de extreme bezuiniging van 1/3de van het budget van de universiteiten (waarvan al het overige onderwijs afhankelijk is aangezien het aan de top staat) door Mark Rutte, in de jaren 80 had je ook al een extreme bezuiniging. Voor die tijd duurden veel opleidingen die nu slechts 4 jaar duren 5 jaar. Waarom werd die opleidingsduur verkort? Omdat de overheid het onderwijs te duur vond worden. Ze hadden al besloten dat het budget omlaag moest en de keuze die werd voorgelegd was om ofwel minder mensen een opleiding te laten volgen ofwel voor bijna iedereen (techniekopleidingen, geneeskunde en farmacie werden gespaard) de opleiding te verkorten. Het is legitiem om de Nederlandse overheid van "gierigheid" en "pennywise poundfoolish"-gedrag (#Weltschmerz) te beschuldigen.
Waar zou jij meer geld voor onderwijs vandaan halen? Waar zou jij op bezuinigen?
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  vrijdag 27 mei 2016 @ 16:13:35 #183
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_162542928
quote:
1s.gif Op vrijdag 27 mei 2016 16:00 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Waar zou jij meer geld voor onderwijs vandaan halen? Waar zou jij op bezuinigen?
Ik zou voor een andere allocatie van de middelen kiezen maar ik zou daarnaast ook wat aan de inkomstenkant kijken. Met de HRA valt er natuurlijk gemakkelijk een paar miljard euro per jaar te halen als je dat wil. Je zou de erfbelasting (ik heb het ook al moeten betalen, een aanzienlijk bedrag (denk aan meer dan een paar duizend euro) kunnen verhogen, je zou met een progressieve grondbelasting kunnen werken (hoger bedrag per vierkante meter naarmate je een groter aantal vierkante meter grond bezit) etc.
Er zijn grenzen aan hoe ver je daarmee kan gaan aangezien je ook niet mensen naar het buitenland wil jagen maar die grenzen daar zitten we momenteel nog best ruim van verwijderd.

Waarop bezuinigen? Dat is een lastige vraag aangezien je daarvoor alle ins en outs moet kennen. Ik heb hier al vaker aangegeven dat ik niet geloof dat heel dat ministerie van OCW iets toevoegt, niet de ambtenaren zelf die zich met al die rapporten bezig houden en niet al die consultancybureaus die meeschrijven aan die rapporten. Daar zou ik de bijl in zetten. In het algemeen kan je bij veel ministeries de botte bijl zetten in consultancy-opdrachten en in het algemeen zou het goed zijn als de overheid op bepaalde vlakken meer expertise in eigen huis zou hebben (goedkoper dan al die externe consultants).
Ik denk dat het goed zou zijn om binnen heel de EU minder geld te besteden aan landbouwsubsidies en meer geld te besteden aan innovatie.
De overheid kan een flinke winst behalen door projecten simpelweg beter te organiseren. Een mooi voorbeeld zijn de mislukte ICT-projecten, alleen al 1 mislukt ICT-project voor het leger kostte ons een strop van ongeveer 1 miljard euro, dit voor software die niet werkt en die nooit zal gaan werken.
https://www.computable.nl(...)p-systeem-speer.html
Puur het gevolg van wanmanagement (ja, bij de overheid zelf).
Het is echter natuurlijk heel wat complexer dan dit, want stel dat we al die overbodige ambtenaren bij OCW zouden ontslaan en we zouden snijden in de consultancykosten dan krijg je wel weer (in eerste instantie) meer werkeloosheid, gaat de markt dit oplossen? Je haalt dus in eerste instantie waarschijnlijk niet een 100% winst van alles waar je in snijdt.
Hoe dan ook, hooguit een paar miljard euro per jaar - daar hebben we het over - hoeft natuurlijk niet het verschil te maken. Als je het echt wil dan kan je dat al compenseren door de HRA versneld af te bouwen.

quote:
1s.gif Op vrijdag 27 mei 2016 14:14 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

En laat ik nu altijd de indruk hebben dat Zweden hét voorbeeld was voor de sociaal democratische medemens
Voor mij is Noorwegen dat. ;)
Zweden is naar mijn smaak wat te PC.

[ Bericht 10% gewijzigd door Bram_van_Loon op 27-05-2016 16:29:46 ]
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
  vrijdag 27 mei 2016 @ 16:14:49 #184
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_162542982
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 mei 2016 15:20 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

[..]

Misschien vind jij (en anderen) dit wel interessante artikelen. Het noemt iig een aantal relevante feiten.

http://s.vk.nl/s8328-a4281605/
http://s.vk.nl/s6518-a4287887/
http://s.vk.nl/s-a4308503/
http://s.vk.nl/s888b-a4287834/
Ik ben niet bepaald een fan van de onderwijs-redactie van De Volkskrant (ik vind die nogal zwak) maar ik zal er eens naar kijken, als ze niet al achter een betaalmuur zitten. ;)
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
  vrijdag 27 mei 2016 @ 16:28:12 #185
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_162543432
quote:
1s.gif Op vrijdag 27 mei 2016 00:15 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Ik zal er morgen misschien wat meer over zeggen maar volgens OESO hebben we letterlijk het meest gesegregeerde systeem van Europa (waar ook overstappen is bemoeilijkt trouwens), waar bovendien het systeem het slechtst presteert in kansenegalisatie. Het systeem van NL springt erin uit dat het aan negatieve herverdeling doet.
In de VS en Mexico is hun onderwijssysteem succesvoller in het verminderen van sociale ongelijkheden. Volgens OESO, MIT en Michigan Universiteit.
Als jij het over het artikel uit 2008 hebt (zo niet, dan graag een link naar het artikel waar jij het wel over hebt, met excuses als jij die al hebt geplaatst), daarin beweerde de OESO vooral dat de sociale mobiliteit in Nederland zeer laag is. Dat is niet zo verrassend. Juist op de lage school zijn kindjes extreem afhankelijk van de milieufactoren: minder slimme kindjes komen gemakkelijk tot bloei op een goede school, slimme kindjes kunnen gemakkelijk stagneren op een slechte school. Juist bij de lage school heb je een concentratie van kindjes uit hetzelfde milieu, zowel voor zeer zwakke milieus (probleemwijken) als voor zeer 'succesvolle' milieus (grachtengordelbuurt, villawijken). Waarom? Lage scholen zijn klein, ze bedienen een klein afzetgebied wat vaak neerkomt op een dorpje of een wijk. Vaak staan ze ook ergens middenin zo'n gebied, niet aan de rand tussen een topbuurt en een halve sloppenwijk.
Als jij als kind toevallig in een buurt woont waar veel arme mensen wonen dan heb jij waarschijnlijk en thuis en op school veel minder positieve stimuli. Positief is dat we gedeeltelijk trachten dit te compenseren door meer geld te geven aan scholen die in slechtere buurten staan (dat is dus goed beleid!), alleen is het voor mij zeer de vraag of dat onze PABO-gediplomeerden - waarvan de meeste mensen die op MBO-niveau functioneren (kijk maar naar het instroomprofiel, ik heb het trouwens ook IRL vastgesteld bij PABO-leerlingen en voormalige PABO-leerlingen (juffen) die ik ken) - over voldoende capaciteiten beschikken om de zwakke milieufactoren voor deze leerlingen te compenseren. Wil je de sociale mobiliteit in Nederland verbeteren? Een goede eerste stap zou m.i. zijn om het niveau van de PABO-opleiding fors te verhogen. Stel maar een VWO-diploma met onderscheiding (met lof geslaagd, extra vakken, zwaarder pakket etc.) verplicht, voer een extra toelatingsexamen in. Hieraan gekoppeld moet natuurlijk eveneens het niveau van de vakken en de docenten (PABO-opleiding) omhoog. Maak het prestigieus als je wordt aangenomen voor de PABO-opleiding en zorg ervoor dat die nieuwe afgestudeerden meer autonomie krijgen bij de uitvoering van hun werk en desnoods ook een iets hogere vergoeding (dat hoeft echt niet veel te zijn maar iets mag wel). Dat laatste is geen probleem aangezien die mensen ook een beter resultaat halen per lesuur.

We kunnen veel meer doen om de sociale mobiliteit te verbeteren maar niets zal zoveel zoden aan de dijk zetten als dat. Uit onderzoek is namelijk gebleken dat van alle factoren de kwaliteit van de leraar met stip op 1 staat voor het bepalen van de output van het onderwijs.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
  vrijdag 27 mei 2016 @ 16:37:25 #186
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_162543742
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 mei 2016 16:13 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Ik zou voor een andere allocatie van de middelen kiezen maar ik zou daarnaast ook wat aan de inkomstenkant kijken. Met de HRA valt er natuurlijk gemakkelijk een paar miljard euro per jaar te halen als je dat wil. Je zou de erfbelasting (ik heb het ook al moeten betalen, een aanzienlijk bedrag (denk aan meer dan een paar duizend euro) kunnen verhogen, je zou met een progressieve grondbelasting kunnen werken (hoger bedrag per vierkante meter naarmate je een groter aantal vierkante meter grond bezit) etc.
Er zijn grenzen aan hoe ver je daarmee kan gaan aangezien je ook niet mensen naar het buitenland wil jagen maar die grenzen daar zitten we momenteel nog best ruim van verwijderd.

Waarop bezuinigen? Dat is een lastige vraag aangezien je daarvoor alle ins en outs moet kennen. Ik heb hier al vaker aangegeven dat ik niet geloof dat heel dat ministerie van OCW iets toevoegt, niet de ambtenaren zelf die zich met al die rapporten bezig houden en niet al die consultancybureaus die meeschrijven aan die rapporten. Daar zou ik de bijl in zetten. In het algemeen kan je bij veel ministeries de botte bijl zetten in consultancy-opdrachten en in het algemeen zou het goed zijn als de overheid op bepaalde vlakken meer expertise in eigen huis zou hebben (goedkoper dan al die externe consultants).
Ik denk dat het goed zou zijn om binnen heel de EU minder geld te besteden aan landbouwsubsidies en meer geld te besteden aan innovatie.
De overheid kan een flinke winst behalen door projecten simpelweg beter te organiseren. Een mooi voorbeeld zijn de mislukte ICT-projecten, alleen al 1 mislukt ICT-project voor het leger kostte ons een strop van ongeveer 1 miljard euro, dit voor software die niet werkt en die nooit zal gaan werken.
https://www.computable.nl(...)p-systeem-speer.html
Puur het gevolg van wanmanagement (ja, bij de overheid zelf).
Het is echter natuurlijk heel wat complexer dan dit, want stel dat we al die overbodige ambtenaren bij OCW zouden ontslaan en we zouden snijden in de consultancykosten dan krijg je wel weer (in eerste instantie) meer werkeloosheid, gaat de markt dit oplossen? Je haalt dus in eerste instantie waarschijnlijk niet een 100% winst van alles waar je in snijdt.
Hoe dan ook, hooguit een paar miljard euro per jaar - daar hebben we het over - hoeft natuurlijk niet het verschil te maken. Als je het echt wil dan kan je dat al compenseren door de HRA versneld af te bouwen.

[..]

Voor mij is Noorwegen dat. ;)
Zweden is naar mijn smaak wat te PC.
AH, jij zou de lastendruk dus flink willen verhogen, het besteedbaar inkomen naar beneden halen en de binnenlandse consumptie daarmee torpederen. Stem op bram voor minder netto van je bruto.
En verder vind jij dus ook dat de overheid kleiner moet.
Met je grondbelasting uitspraak geef je dus toe dat Laffer daadwerkelijk gelijk had.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  vrijdag 27 mei 2016 @ 16:41:51 #187
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_162543903
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 mei 2016 16:14 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Ik ben niet bepaald een fan van de onderwijs-redactie van De Volkskrant (ik vind die nogal zwak) maar ik zal er eens naar kijken, als ze niet al achter een betaalmuur zitten. ;)
Welke vind je wel goed?
Deuger, Woke & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
  vrijdag 27 mei 2016 @ 16:46:25 #188
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_162544033
Pst, klopkoek,
quote:
1s.gif Op vrijdag 27 mei 2016 14:11 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Je ontwijkt de vraag. Waar ga jij op bezuinigen en hoeveel voor meer geld voor Onderwijs?
Of ga je nu weer schelden ?
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_162544112
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 mei 2016 15:58 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

[..]

Hier wil ik ook nog wel even nader op ingaan (deze keer kort ;)). Ik vermeldde eerder de extreme bezuiniging van 1/3de van het budget van de universiteiten (waarvan al het overige onderwijs afhankelijk is aangezien het aan de top staat) door Mark Rutte, in de jaren 80 had je ook al een extreme bezuiniging. Voor die tijd duurden veel opleidingen die nu slechts 4 jaar duren 5 jaar. Waarom werd die opleidingsduur verkort? Omdat de overheid het onderwijs te duur vond worden. Ze hadden al besloten dat het budget omlaag moest en de keuze die werd voorgelegd was om ofwel minder mensen een opleiding te laten volgen ofwel voor bijna iedereen (techniekopleidingen, geneeskunde en farmacie werden gespaard) de opleiding te verkorten. Het is legitiem om de Nederlandse overheid van "gierigheid" en "pennywise poundfoolish"-gedrag (#Weltschmerz) te beschuldigen.

[..]

Ik vind het prima, alleen moet je dan wel heel erg goed rekening houden met communicerende vaten. ;)

Het ging mij meer om het argument dat mensen nutteloze studies doen. Ergens klopt het wel, want je wil bijvoorbeeld bij geschiedenis, kunstgeschiedenis en filosofie alleen creme ala creme van je studenten hebben. De rest heeft voldoende aan algemene vorming en een vak kunnen werkgevers wel leren aan starters, zoals in Amerika eigenlijk. Het slaat namelijk nergens op dat universiteiten studenten klaarstomen voor bedrijven.

Probleem is dat de bezuinigingen ala Rutte belangrijkere technische, fundamentele studies hard getroffen heeft. Ik heb in zes jaar het onderwijs bij natuurkunde achteruit zien hollen (halvering uren werkcolleges) en bij wiskunde hebben ze gewoon te weinig begeleiders voor de werkcolleges, want het studentaantal is in afgelopen jaren 6-voudigd. Nederland gaat zo natuurlijk de zieke man van Europa worden.
Croce e delizia cor. Misterioso, Misterioso altero, croce e delizia al cor.
pi_162544191
quote:
1s.gif Op vrijdag 27 mei 2016 16:00 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Waar zou jij meer geld voor onderwijs vandaan halen? Waar zou jij op bezuinigen?
Gewoon de belastingvermindering uit de tijdperk van Balkenende voor de hoogste tarieven omdraaien. En op EU schaal belastingtarieven voor de rijksten en bedrijven instellen.
Croce e delizia cor. Misterioso, Misterioso altero, croce e delizia al cor.
  vrijdag 27 mei 2016 @ 16:51:46 #191
429912 Dr.Kloothommel
Trollen moet mogen
pi_162544197
Achterhaald onderwerp.

Onderwijs in Nederland is namelijk al gratis - voor asielzoekers, illegalen en vreemdelingen dan.

Alleen "gewone" Nederlanders moeten hiervoor betalen.

Logisch.
pi_162544270
quote:
9s.gif Op donderdag 26 mei 2016 21:22 schreef Perrin het volgende:
Ik snap dat moedwillig handicappen van de slimste kindjes echt niet.
Ik snap die obsessie met in korte tijd zoveel mogelijk kennis in tere kinderhersentjes proppen en ze het dan laten reproduceren resp. uitkotsen op gestandaardiseerde toesten echt niet.
In het Duits hebben ze daar het woord "Bulimielernen" voor uitgevonden.

Als je jong bent, ben je druk bezig met het ontdekken van de wereld om je heen. Door kinderen niet drie uur per dag aan huiswerk mee te geven, "handicap" je ze dan uiteraard ontzettend ;( NOT.

En mochten die "slimme kindjes" wel behoefte hebben aan wat meer intellectuele uitdaging, wat ik best begrijp, dan kun je ook binnen een comprehensive school gewoon extracurriculaire activiteiten aanbieden als Advanced wiskunde, Cambridge Engels, Chinese taallessen of weet-ik-veel-wat.

De meeste WO-afgestudeerden gebruiken nog niet eens 10% van hun opgedane kennis en vaardigheden in hun beroepsleven. Van hun middelbare schoolkennis gebruiken ze waarschijnlijk nog minder.

De echte reden waarom zoveel mensen het elitaire onderwijssysteem ten kosten van alles willen behouden, is omdat ze bang zijn hun privileges in de maatschappij te verliezen als meer mensen dezelfde kansen krijgen als zij. Dat is natuurlijk ontzettend bedreigend.
  vrijdag 27 mei 2016 @ 17:00:09 #193
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_162544418
quote:
1s.gif Op vrijdag 27 mei 2016 16:37 schreef Pietverdriet het volgende:
AH, jij zou de lastendruk dus flink willen verhogen, het besteedbaar inkomen naar beneden halen en de binnenlandse consumptie daarmee torpederen.
Kerel, jij hebt het over een lastenverhoging van ongeveer 1% van de jaarlijkse begroting van de staat. Overdrijven is een vak. ;)
Ik denk dat we het grootste deel daarvan al kunnen winnen door te snijden in het vet van de overheid en voor zo ver de lasten verhoogd zouden moeten worden zou ik die 1% voor 100% neerleggen bij de groep mensen die ruim boven het modale inkomen zitten, die mensen voelen zo'n lichte verhoging niet eens, ze zullen er niets door hoeven te laten wat de moeite waard is (tenzij je wil gaan zeuren over een tweede huis of een sportauto die tonnen kost of iets dergelijks).
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
  vrijdag 27 mei 2016 @ 17:04:19 #194
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_162544530
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 mei 2016 17:00 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Kerel, jij hebt het over een lastenverhoging van ongeveer 1% van de jaarlijkse begroting van de staat. Overdrijven is een vak. ;)
Ik denk dat we het grootste deel daarvan al kunnen winnen door te snijden in het vet van de overheid en voor zo ver de lasten verhoogd zouden moeten worden zou ik die 1% voor 100% neerleggen bij de groep mensen die ruim boven het modale inkomen zitten, die mensen voelen zo'n lichte verhoging niet eens, ze zullen er niets door hoeven te laten wat de moeite waard is (tenzij je wil gaan zeuren over een tweede huis of een sportauto die tonnen kost of iets dergelijks).
Jij hebt het over het verhogen van belastingen en de HRA versneld afbouwen, niet over budgetneutraal verschuiven.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  vrijdag 27 mei 2016 @ 17:04:44 #195
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_162544549
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 mei 2016 16:49 schreef Mathemaat het volgende:

Probleem is dat de bezuinigingen ala Rutte belangrijkere technische, fundamentele studies hard getroffen heeft. Ik heb in zes jaar het onderwijs bij natuurkunde achteruit zien hollen (halvering uren werkcolleges) en bij wiskunde hebben ze gewoon te weinig begeleiders voor de werkcolleges, want het studentaantal is in afgelopen jaren 6-voudigd. Nederland gaat zo natuurlijk de zieke man van Europa worden.
Eens! Als techniekstudent (TU) stel ik hetzelfde vast: een toegenomen aantal studenten, een afname in de begeleiding en in de kwaliteit van het onderwijs. Tja, wat wil je als Rutte 1/3de bezuinigt in 1 klap, de docenten gestraft worden als ze onvoldoende publiceren etc.?
Ik heb trouwens eerder een oplossing voorgesteld: maak eens een realistische begroting door aan de universiteiten te vragen wat ze nodig hebben voor goed onderwijs (specificatie aantal uren per werkvorm), geef ze dat geld en oormerk dat geld (het moet daaraan worden besteed). Dat werkt heel wat beter dan 1 simplistische formule voor alle opleidingen, met een schalingsfactor afhankelijk van een zeer grove indeling in sectoren.

Met dit ben ik het trouwens ook eens.
quote:
Het ging mij meer om het argument dat mensen nutteloze studies doen. Ergens klopt het wel, want je wil bijvoorbeeld bij geschiedenis, kunstgeschiedenis en filosofie alleen creme ala creme van je studenten hebben. De rest heeft voldoende aan algemene vorming en een vak kunnen werkgevers wel leren aan starters, zoals in Amerika eigenlijk. Het slaat namelijk nergens op dat universiteiten studenten klaarstomen voor bedrijven.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_162544610
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 mei 2016 15:58 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

[..]

Hier wil ik ook nog wel even nader op ingaan (deze keer kort ;)). Ik vermeldde eerder de extreme bezuiniging van 1/3de van het budget van de universiteiten (waarvan al het overige onderwijs afhankelijk is aangezien het aan de top staat) door Mark Rutte, in de jaren 80 had je ook al een extreme bezuiniging. Voor die tijd duurden veel opleidingen die nu slechts 4 jaar duren 5 jaar. Waarom werd die opleidingsduur verkort? Omdat de overheid het onderwijs te duur vond worden. Ze hadden al besloten dat het budget omlaag moest en de keuze die werd voorgelegd was om ofwel minder mensen een opleiding te laten volgen ofwel voor bijna iedereen (techniekopleidingen, geneeskunde en farmacie werden gespaard) de opleiding te verkorten. Het is legitiem om de Nederlandse overheid van "gierigheid" en "pennywise poundfoolish"-gedrag (#Weltschmerz) te beschuldigen.

[..]

Ik vind het prima, alleen moet je dan wel heel erg goed rekening houden met communicerende vaten. ;)

In internationaal perspectief is de NL overheid helemaal niet krenterig wat betreft onderwijsuitgaven. NL geeft meer public spending uit aan onderwijs in percentage van het BNP dan de meeste andere Westerse landen.

Het collegegeld is betaalbaar in NL, leningen zijn beschikbaar voor elke student in tegenstelling tot in andere Europese landen, en de Nederlandse afgestudeerde heeft gemiddeld een veel lagere studieschuld dan afgestudeerden in o.a. Zweden en Engelstalige landen.
  vrijdag 27 mei 2016 @ 17:12:27 #197
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_162544787
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 mei 2016 16:51 schreef Mathemaat het volgende:

[..]

Gewoon de belastingvermindering uit de tijdperk van Balkenende voor de hoogste tarieven omdraaien. En op EU schaal belastingtarieven voor de rijksten en bedrijven instellen.
Prima! ^O^
Mensen zoals jij hebben we nodig in de politiek, helaas kiezen die zelden voor de politiek. :{
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_162544824
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 mei 2016 17:06 schreef tomatenrood het volgende:

[..]

In internationaal perspectief is de NL overheid helemaal niet krenterig wat betreft onderwijsuitgaven. NL geeft meer public spending uit aan onderwijs in percentage van het BNP dan de meeste andere Westerse landen.

Het collegegeld is betaalbaar in NL, leningen zijn beschikbaar voor elke student in tegenstelling tot in andere Europese landen, en de Nederlandse afgestudeerde heeft gemiddeld een veel lagere studieschuld dan afgestudeerden in o.a. Zweden en Engelstalige landen.
Ja, als je wil concurreren met landen als Hongarije of Turkije op wetenschappelijk niveau, of als je streeft naar paar super universiteiten en de rest maar op pauper niveau, zoals in Frankrijk en Engeland.

Als je wil dat Nederland concurreert met de top van de wereld, dan gaat dat geld kosten. En onderwijs en wetenschap is een traditie. Nederland loopt nog voorop, maar als je de traditie verliest, dan is het bijna een onmogelijke taak om dat zo op te bouwen.
Croce e delizia cor. Misterioso, Misterioso altero, croce e delizia al cor.
  vrijdag 27 mei 2016 @ 17:15:31 #199
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_162544883
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 mei 2016 16:54 schreef tomatenrood het volgende:
Ik snap die obsessie met in korte tijd zoveel mogelijk kennis in tere kinderhersentjes proppen en ze het dan laten reproduceren resp. uitkotsen op gestandaardiseerde toesten echt niet.
Daar kan ik jou mee helpen, niets te danken.
Dat is omdat kinderbreintjes enorm gemakkelijk enorm snel enorm veel leren en omdat het helemaal niet een belasting is voor die 'tere' kinderhersentjes. Dat die gestandaardiseerde toesten in Nederland slecht zijn ben ik met je eens maar dat is een ander verhaal. Leer kindjes op de lage school alsjeblieft al 3 vreemde talen, veel geschiedenis en aardrijkskunde etc.
Laat ze alsjeblieft eens les krijgen van hoogopgeleide en hooggequalificeerde (bewuste 'spelfout') leraren.

quote:
0s.gif Op vrijdag 27 mei 2016 16:54 schreef tomatenrood het volgende:
Als je jong bent, ben je druk bezig met het ontdekken van de wereld om je heen. Door kinderen niet drie uur per dag aan huiswerk mee te geven, "handicap" je ze dan uiteraard ontzettend
3 uur per dag hoeft niet maar zoals ze dit in België aanpakken, rustig aan opbouwen van een paar keer per week 5-15 minuten in groep 3 naar 2 uur in groeps 8, is heel erg verstandig. Waarom? Je kweekt een goede gewoonte. Mensen zijn gewoontedieren, als je dat jong leert dan doe je dat ook als je ouder bent. Je bouwt ondertussen concentratievermogen etc. op. Niets mis mee.

quote:
0s.gif Op vrijdag 27 mei 2016 16:54 schreef tomatenrood het volgende:
En mochten die "slimme kindjes" wel behoefte hebben aan wat meer intellectuele uitdaging, wat ik best begrijp, dan kun je ook binnen een comprehensive school gewoon extracurriculaire activiteiten aanbieden als Advanced wiskunde, Cambridge Engels, Chinese taallessen of weet-ik-veel-wat.
Is comprehensive school voor jou een synoniem voor de middenschool? Nee, dank je!

quote:
De meeste WO-afgestudeerden gebruiken nog niet eens 10% van hun opgedane kennis en vaardigheden in hun beroepsleven.
En?

quote:
Van hun middelbare schoolkennis gebruiken ze waarschijnlijk nog minder.
En?

quote:
De echte reden waarom zoveel mensen het elitaire onderwijssysteem ten kosten van alles willen behouden, is omdat ze bang zijn hun privileges in de maatschappij te verliezen als meer mensen dezelfde kansen krijgen als zij. Dat is natuurlijk ontzettend bedreigend.
Misschien speelt dat mee voor sommige groepen mensen maar er speelt meer mee dan enkel dat.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_162545030
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 mei 2016 17:15 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Daar kan ik jou mee helpen, niets te danken.
Dat is omdat kinderbreintjes enorm gemakkelijk enorm snel enorm veel leren en omdat het helemaal niet een belasting is voor die 'tere' kinderhersentjes. Dat die gestandaardiseerde toesten in Nederland slecht zijn ben ik met je eens maar dat is een ander verhaal. Leer kindjes op de lage school alsjeblieft al 3 vreemde talen, veel geschiedenis en aardrijkskunde etc.
Laat ze alsjeblieft eens les krijgen van hoogopgeleide en hooggequalificeerde (bewuste 'spelfout') leraren.

Daar ben ik het helemaal mee eens, mits op spelender wijs die aansluit op de beleveniswereld van een kind. In Zweden gaan kinderen meerdere uren per dag al vanaf de kleuterschool de natuur in, en leren ze al doende ontzettend veel!

Kinderen al vroeg rijtjes laten stampen en laten uitkotsen op een toets, en hun toekomstmogelijkheden op de resultaten van die toetsen baseren, daar ben ik het grondig mee oneens. Die manier van leren is achterhaald, vooral m.b.t. het verwerven van een vreemde taal, dat is empirisch aangetoond.

[ Bericht 3% gewijzigd door tomatenrood op 27-05-2016 18:11:05 ]
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')