Over het algemeen is de regie echt met sprongen vooruit gegaan. Meer gevechten in beeld, ongeacht waar in het veld ze zijn. Toch waren er afgelopen jaar 2 of 3 races waar ze compleet de plank mis sloegen, dat viel echt op. Misschien een ander team mensen in de regiekamer of zo.quote:Op donderdag 25 februari 2016 10:21 schreef Meike26 het volgende:
[..]
Dan heb je afgelopen jaar geen F1 gekeken.. Erg fijne regie moet ik zeggen van afgelopen jaar.. veel meer middenveld enz gezien dan voorgaande jaren
quote:Op donderdag 25 februari 2016 17:28 schreef sasquatsch het volgende:
Pirelli komt met betere banden in 2017
[..]
Veranderingen die ik opzich wel toejuich. Toch klinkt het weer als brandjes blussen en de zoveelste verandering om de sport weer te krijgen zoals ze denken dat ze het willen. Ik mis de laatste 5-ish jaar echt de langdurige visie om de sport interessant en relevant te houden. Ik ben helemaal voor het dingen veranderen; niets doen is altijd fout. Maar laat ze in godsnaam eens verder kijken dan de afgelopen x races of het afgelopen seizoen en veranderingen baseren op wat de sport nodig heeft en niet op wat <seizoen X> of <race Y> of <team Z> of <fabrikant lutjekut> op dat moment wel kan gebruiken.quote:Op donderdag 25 februari 2016 18:10 schreef sasquatsch het volgende:
Banden voor 2016 zonder cliff
[..]
Lijkt erop dat motorsport.com het niet doet.quote:
niet bekend met de nieuwe banden regels dusquote:Op vrijdag 26 februari 2016 09:47 schreef WheeledWarrior het volgende:
Wat zou het heerlijk zijn als elk team/rijder gewoon zelf weer kan kiezen welke banden er gekozen worden voor een race. Vier compounds aanbieden
behalve dit danquote:en voor mijn part elk wiel een andere compound als ze dat willen.
Ja nu moeten ze in december al kiezen welke banden ze in maart gaan racen.... lekker handig.quote:Op vrijdag 26 februari 2016 12:00 schreef Sinister-D- het volgende:
[..]
niet bekend met de nieuwe banden regels dus...
[..]
behalve dit dan
Nee die regels zijn niet uitgesteld. Het is alleen de vraag wanneer dit wordt geïntroduceerd.quote:Op vrijdag 26 februari 2016 13:53 schreef Fir3fly het volgende:
Wat ik me afvraag, die kwalificatieregels, zijn die ook uitgesteld tot 30 april? Want dat gaat leuk worden, gaan we dan na de eerste paar races ineens midden in het seizoen veranderen?
quote:The FIA said: "The new system is being evaluated for introduction, potentially as soon as the beginning of the 2016 season."
wat verwacht je dan? Dat Pirelli voor elk team 4 type banden gaat meenemen, en dat in 4-voud per type? Logistiek een nachtmerrie. Nog niet te spreken over productie voor Pirelli.quote:Op vrijdag 26 februari 2016 12:12 schreef WheeledWarrior het volgende:
[..]
Ja nu moeten ze in december al kiezen welke banden ze in maart gaan racen.... lekker handig.
Geef dat gewoon helemaal vrij, als ze een half uur voor de start van de GP nog een andere band willen monteren: prima. Niks verplichten dat je elke race beide compounds moet racen, zoveel mogelijk keus geven waardoor teams weer gokjes willen wagen met de banden. Maar goed, terug naar de old days gaan we toch niet meer, zoveel is me wel duidelijk.
Het is vooral een nachtmerrie omdat elk team zijn eigen type en kleur velg heeft. Je zou het dan gewoon stock moeten leveren, losse banden zonder velgen, leg ze er maar zelf overheen, succes ermee. Dan zou het evt wel kunnen om 1 week van te voren pas te beslissen wat je wil gebruiken.quote:Op vrijdag 26 februari 2016 14:29 schreef Fir3fly het volgende:
Ach, Michelin maakte aparte banden voor Audi, Porsche, Toyota en Nissan in 2015 voor WEC en had daar ook geen problemen mee. En dat is alleen de P1 klasse, ze maakten daarnaast ook nog banden voor LMP2 en de GTs. Al met al vele malen meer banden dan Pirelli per seizoen maakt.
Dus dat kan best. Het zit hem gewoon in de regelgeving. Net als alle andere problemen.
Ik kan hier geen chocola van maken, sorry. Iemand?quote:Op vrijdag 26 februari 2016 14:40 schreef Meike26 het volgende:
[..]
Het is vooral een nachtmerrie omdat elk team zijn eigen type en kleur velg heeft. Je zou het dan gewoon stock moeten leveren, losse banden zonder velgen, leg ze er maar zelf overheen, succes ermee. Dan zou het evt wel kunnen om 1 week van te voren pas te beslissen wat je wil gebruiken.
Ok. Heeft niets te maken met wat ik zei dus ik vond het zo raar dat je mij quote.quote:Op vrijdag 26 februari 2016 14:48 schreef Meike26 het volgende:
Pirelli krijgt de velgen van teams los aangeleverd, legt de gewenste banden per gp eroverheen en transporteerd deze. Als pirelli nu alleen banden zou leveren, zonder gedoe van de velgen, scheelt dat behoorlijk in het logistieke proces.
Dit hele systeem wordt gewoon weer helemaal niks. Net zoals in de periode 2003-2005 het 'one lap qualifying' ook elk half jaar op de schop ging omdat het gewoon niet werkte. Ik voorzie ook geen lang leven voor hetgeen ze nu weer willen introduceren.quote:Op zaterdag 27 februari 2016 11:25 schreef Rossdale het volgende:
Het nieuwe kwalificatiesysteem gaat waarschijnlijk pas vanaf de race in Barcelona geïntroduceerd worden omdat de timing techniek niet op tijd klaar is.
Heerlijk weer lekker alles gedurende het seizoen veranderen
Hopelijk draaien ze het snel terug zoals in 2005.quote:Op zaterdag 27 februari 2016 12:55 schreef WheeledWarrior het volgende:
[..]
Dit hele systeem wordt gewoon weer helemaal niks. Net zoals in de periode 2003-2005 het 'one lap qualifying' ook elk half jaar op de schop ging omdat het gewoon niet werkte. Ik voorzie ook geen lang leven voor hetgeen ze nu weer willen introduceren.
De gewone man die af en toe kijkt interesseert toch niet voor de hoeveelheid rubber of hoe de kwalificatie verloopt. Die kijkt gewoon de race en zolang de eerste als eerste wordt afgevlagd kan hij het volgen. Ik kijk ook wel eens de Superbowl maar snap ook niet alles. Boeit me ook niet.quote:Op zaterdag 27 februari 2016 11:59 schreef Beach het volgende:
Hardcore fans zoals ik snappen er weinig van. Kan je nagaan hoe verwarrend het is voor de gewone man die af en toe kijkt.
94-97?quote:Op zaterdag 27 februari 2016 15:44 schreef Meike26 het volgende:
Ik vraag me af wat voor een kwalificaties we zouden zien met het systeem uit ca '94 / '97. Maar met 1 extra regel dat een rijder elk kwartier minimaal 1 tijd heeft moeten zetten. Gewoon 12 of 14 getimede rondjes in totaal en voor de rest, zoek het lekker uit
Voor mijn gevoel is het ook altijd nog die "nieuwe" manier van kwalificeren.quote:Op zaterdag 27 februari 2016 16:56 schreef Bluurgh het volgende:
Tot 1996 was het 2x een uur, vrijdag en zaterdag, en hadden de coureurs ook 2x12 rondjes. Van 1997 tot 2002 was het een enkel kwalificatieuurtje, 12 rondjes.
Daarna begon de ellendetot sinds 2006 het huidige systeem in werking is. En ik dacht eigenlijk niet dat we deze kwalificatie al 10 jaar hebben
Baku.quote:
ik heb toevallig vanmiddag het promo filmpje gezienquote:
Glock toch ook?quote:Op zondag 28 februari 2016 08:32 schreef Sinister-D- het volgende:
In ander F1 nieuws: oud-F1 rijder Alguersuari is uit de kast gekomen. Eerste keer dat ik ervan hoor dat een coureur homo is.
https://www.instagram.com/p/BCTS38Akqlx/
Dit was een grap, hij is geen homo.quote:Op zondag 28 februari 2016 08:32 schreef Sinister-D- het volgende:
In ander F1 nieuws: oud-F1 rijder Alguersuari is uit de kast gekomen. Eerste keer dat ik ervan hoor dat een coureur homo is.
https://www.instagram.com/p/BCTS38Akqlx/
Mja.. dat dat anno 2016 nog een issue is, beetje jammer.quote:Op zondag 28 februari 2016 08:32 schreef Sinister-D- het volgende:
In ander F1 nieuws: oud-F1 rijder Alguersuari is uit de kast gekomen. Eerste keer dat ik ervan hoor dat een coureur homo is.
https://www.instagram.com/p/BCTS38Akqlx/
Gelukkig hebben spreekkoren tijdens een (F1-)race weinig zinquote:Op zondag 28 februari 2016 14:11 schreef Kleffe_Dop het volgende:
[..]
Mja.. dat dat anno 2016 nog een issue is, beetje jammer.![]()
Er moeten er wel meer geweest zijn natuurlijk, net als in voetbal en andere topsporten waar het ook angstvallig stilgehouden wordt (want stel je voor zeg).
Gezien de racekalender anno 2016 zou je bijna zeggen dat er steeds meer reden is om niet uit de kast te durven komen..quote:Op zondag 28 februari 2016 14:27 schreef twiFight het volgende:
Dat dit anno 2016 nog nieuws is betekent dat we nog een lange weg te gaan hebben.
Eens. Het is overgereguleerd. Vandaag de dag kunnen inventieve breinen niet meer met dit komen:quote:Op zaterdag 27 februari 2016 12:04 schreef Geralt het volgende:
Buiten de spelregels keer op keer aanpassen zijn er ook gewoon veel te veel regeltjes.
Zoals al eerder gezegd in dit topic met de banden; laat de teams gewoon vrij in hun keuze en niks allebei de compounds verplicht moeten gebruiken.
En als iemand denkt dat een V10 sneller/beter is, laat er een V10 in hangen.
De enige regel zou imo moeten zijn een maximum gewicht van de auto en verplicht alle crashtesten doorstaan. Laat het voor de rest compleet vrij.
Dat zou pas mooi zijn.
En ook niet meer met dit:quote:Op zondag 28 februari 2016 17:31 schreef Coelho het volgende:
[..]
Eens. Het is overgereguleerd. Vandaag de dag kunnen inventieve breinen niet meer met dit komen:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Ik zou zeggen niet voor zwichten, stel Vettel, Hamilton of Alonso zeggen dat ze homo zijn. Kijken wat Ecclestone dan doet om hun veiligheid te garanderen in Rusland of enkele oliestaten. Volgens mij kan je van Ecclestone veel zeggen, maar veiligheid van de courreurs staat er bij hem vaak wel hoog op.quote:Op zondag 28 februari 2016 16:30 schreef Vriezzer het volgende:
[..]
Gezien de racekalender anno 2016 zou je bijna zeggen dat er steeds meer reden is om niet uit de kast te durven komen..
Misschien biedt ie 1 van z'n dochters wel als test aanquote:Op zondag 28 februari 2016 17:54 schreef opreis het volgende:
[..]
Ik zou zeggen niet voor zwichten, stel Vettel, Hamilton of Alonso zeggen dat ze homo zijn. Kijken wat Ecclestone dan doet om hun veiligheid te garanderen in Rusland of enkele oliestaten. Volgens mij kan je van Ecclestone veel zeggen, maar veiligheid van de courreurs staat er bij hem vaak wel hoog op.
Eindelijk beginnen de constructeurs ook in te zien hoe slecht de regels zijn.quote:Formula 1 risks turning itself in to a fuel-saving 'mess' in 2017 if the current 100kg allowance is not increased for the arrival of faster and heavier cars, warns Renault tech chief Nick Chester.
The move to the new turbo hybrid regulations in 2014 was aimed at helping F1 deliver an environmentally-friendly message – with cars running around 40% less fuel than they did in the V8 era.
However, plans for higher-downforce cars next year, which will also be heavier, has prompted concerns that F1 is going to need to rethink the 100kg limit that has been in place.
Estimates that teams have put together suggest fuel demands could increase by around 10 percent with the new cars – which could lead to most of the grid needing to conduct a massive amount of fuel saving.
Although teams bosses have not yet agreed on changing the rules, Renault technical director Nick Chester thinks it important change is made – otherwise the racing spectacle could suffer dramatically.
When asked by Motorsport.com what would happen if the 100kg limit stayed, Chester said: "I think it will be a mess.
"At the [recent] tech regulations meeting, we voted to get rid of the race fuel limit.
"We still have the flow limit, so you have a green message that the cars cannot consume too much, but abolishing the fuel limit will get rid of lift and coast and having to manage fuel, which seems like a good thing for racing.
"If we stay at 100kg and go to the 2017 regulations then there will be a lot of fuel saving, and I think people will start complaining about it."
More throttle
As well as the 2017 cars being heavier, because of the addition of the closed cockpit Halo device, the increase in downforce will likely mean drivers will be pushing their engines harder.
Chester says calculations prepared by teams shows a decent amount more fuel will be needed.
"The team consensus is around 10kg, because the percentage of full throttle goes up enormously with the 2017 regs," he said. "So you will burn up more fuel.
"[Mercedes] didn't have to run 100kg all the time [last year]. Anybody can manage it, but I think even they would have to get fuel saving."
April 30
Following discussions about the matter at the Strategy Group earlier this month, there is no indication yet that all teams will agree to the plan.
For while those manufacturers like Honda and Renault that are less efficient are hugely in favour of the change, the pace-setting Mercedes outfit is wary about the impact of giving its rival freedom on fuel limits.
Talks will carry on between now and an April 30 deadline to try to find agreement.
Chester thinks that allowing more freedom on fuel limit would be a good way of helping close up the performance of the manufacturers.
"There is a big push to help power unit convergence and there is one way that could help a lot, which is getting rid of the race fuel allowance," he said.
En dat zorgt voor het geweldige racen dat we zien.quote:Op maandag 29 februari 2016 15:51 schreef sasquatsch het volgende:
10kg scheelt 0.3 seconde per rondje, dus ik denk dat er genoeg teams zullen zijn die slechts 100kg (of minder) meenemen en blijven liften en coasten omdat ze denken daarmee sneller te zijn.
Deden ze eind jaren tachtig begin jaren negentig ook gewoon hoor. En toen waren er nog veel meer teams dan 11. En hadden ze ook nog speciale kwalificatiebanden (werden eind '91 afgeschaft)quote:Op vrijdag 26 februari 2016 14:24 schreef Sinister-D- het volgende:
[..]
wat verwacht je dan? Dat Pirelli voor elk team 4 type banden gaat meenemen, en dat in 4-voud per type? Logistiek een nachtmerrie. Nog niet te spreken over productie voor Pirelli.
Dat die 2 compounds gedurende een race belachelijk zijn ben ik het volledig mee eens.
Iedereen is alleen als de regels na 1 maart (voor het jaar erop) worden goedgekeurd.quote:Op maandag 29 februari 2016 16:13 schreef Rossdale het volgende:
Ik blijf het bizar vinden dat iedereen instemming moet geven met de verandering van die regels.
Mercedes is dominant en is logischerwijs op alles tegen wat hun dominantie kan verminderen, zou ik zelf ook zijn in hun positie.
Waarom niet gewoon meeste stemmen gelden en klaar.
Daar heb je gelijk in.quote:Op maandag 29 februari 2016 15:57 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
En dat zorgt voor het geweldige racen dat we zien.
Dat is het punt ook helemaal niet. Het gaat er om dat wat jij zegt juist alleen maar erger wordt.
Renault wil dus van de maximum af. Nu de rest nog.
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 | 1 maart 2 maart 3 maart 4 maart Ferrari: Raikkonen Vettel Raikkonen Vettel Force India: Hulkenberg Perez Hulkenberg Perez Haas: Gutierrez Gutierrez Grosjean Grosjean Manor: Haryanto TBA TBA TBA McLaren: Alonso Button Alonso Button Mercedes: Ros/Ham Ham/Ros Ros/Ham Ham/Ros Red Bull: Kvyat Ricciardo Kvyat Ricciardo Renault: Magnussen Magnussen Palmer Palmer Sauber: Nasr Ericsson Nasr Ericsson Toro Rosso: Verstappen Sainz Verstappen Sainz Williams: Bottas Bottas Massa Massa |
Paffet zou ook een superlicentie moeten krijgen, (11 jaar ervaring in F1 (als testrijder) ben je er dan niet voor gekwalificeerd ?quote:Op maandag 29 februari 2016 17:31 schreef sasquatsch het volgende:
Alex Lynn blijft testrijder bij Williams en is de enige van de testrijders met genoeg punten voor een superlicentie. De overige testrijders zijn Lance Stroll en Gary Paffett.
Waarom kiezen sommige teams ervoor om om en om te doen en anderen twee dagen achter elkaar?quote:Op maandag 29 februari 2016 17:15 schreef sasquatsch het volgende:
Testline-up voor de komende dagen:
[ code verwijderd ]
zo te zien is Manor aan het wachten op de hoogste bieders voor woens- donder- en vrijdag.....quote:Op maandag 29 februari 2016 17:15 schreef sasquatsch het volgende:
Testline-up voor de komende dagen:
[ code verwijderd ]
Of zijn ze benieuwd hoe Haryanto zich ontwikkelt na zijn dubbele crash vorige week.quote:Op maandag 29 februari 2016 21:23 schreef Sinister-D- het volgende:
[..]
zo te zien is Manor aan het wachten op de hoogste bieders voor woens- donder- en vrijdag.....
Afwachten of er nog een auto is om mee te rijden na Haryantoquote:Op maandag 29 februari 2016 21:23 schreef Sinister-D- het volgende:
[..]
zo te zien is Manor aan het wachten op de hoogste bieders voor woens- donder- en vrijdag.....
je kan toch de link embedden of gaat dat niet via de mobiele?quote:Op maandag 29 februari 2016 21:38 schreef Meike26 het volgende:
Volgens mij zag ik wat op hun Twitter voorbij komen dat ze het per dag gaan bekijken welke weer- en baan condities er zijn en dan beslissen wie er gaat rijden. Zit mobiel, Twitter quoten is echt naadje dan.. Sorry.
Ik ben er ook geen voorstander van. Net als dat ik geen voorstander ben van smalle hoge achtervleugels. Die moeten imo laag en breed zijn. Toch valt het amper meer op tegenwoordig.quote:
Ik ook!quote:Op dinsdag 1 maart 2016 00:56 schreef Fopje het volgende:
Morgen STR livery![]()
Wacht daar al zo lang op...
Ik denk dat ze om en om doen om te kijken wat de ene coureur zegt qua afstelling of aanvoelen van de auto en dat dan vergelijken met of die 2de coureur een beetje in dezelfde richting voelt/vindt zodat ze dat dan voor dag 3 aan kunnen passen.quote:Op maandag 29 februari 2016 19:10 schreef RingBewoner het volgende:
[..]
Waarom kiezen sommige teams ervoor om om en om te doen en anderen twee dagen achter elkaar?
Bij Mercedes willen ze op dezelfde dag.quote:Op dinsdag 1 maart 2016 01:05 schreef Geralt het volgende:
[..]
Ik denk dat ze om en om doen om te kijken wat de ene coureur zegt qua afstelling of aanvoelen van de auto en dat dan vergelijken met of die 2de coureur een beetje in dezelfde richting voelt/vindt zodat ze dat dan voor dag 3 aan kunnen passen.
Als ze 2 dagen achter elkaar doen dan passen ze misschien op dag 2 iets aan en coureur 2 op dag 3 wil dan een heel andere kant op qua afstelling.
Ofzo. Geen idee. Ik ben geen teambaas. Misschien vinden de coureurs het wel gewoon fijn om 2 dagen achter elkaar te rijden en andere liever een rustdagje tussendoor en steekt er verder niks achter.
Misschien een leuke vraag om eens te droppen bij Olav
officieel omdat ze werkdruk op een dag willen verdelen, vanwege de vele kilometers dat die wagen maakt.quote:Op dinsdag 1 maart 2016 07:22 schreef nils7 het volgende:
[..]
Bij Mercedes willen ze op dezelfde dag.
Alhoewel ik gok dat daarachter een kinderachtige reden zit (zodat de ander in ieder geval niet in andere "omstandigheden" rijdt)
De eerste tot nu toe, zal wel met een iphone genomen zijn en wellicht te veel schemer nog?quote:
quote:Op dinsdag 1 maart 2016 08:28 schreef Meike26 het volgende:
https://twitter.com/ScarbsF1/status/704565964197765120?s=09
Vooral mooi detail is dat achterste deel waar de sidepods samenknijpen en de engine cover er nog wat overheen hangt. Plus de goed zichtbare ophanging, erg clean en minimalistisch ontwerp denk ik zo. Dikke dikke primaquote:
Kan je mooi vergelijkenquote:
Wel apart dat je bij de kale versie minder details ziet, dan bij livery, je zou andersom verwachten. Zo lijken de achterste wishbones achter wat lichter van kleur te zijn (is misschien ook zo) en dus die overhangende engine cover.quote:Op dinsdag 1 maart 2016 08:35 schreef nils7 het volgende:
Iets beter dan:
[ afbeelding ]
[edit]
[..]
Kan je mooi vergelijken
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
quote:Op dinsdag 1 maart 2016 09:03 schreef Meike26 het volgende:
Deze foto tweet van Craig is ook wel een linkje waard
https://twitter.com/ScarbsF1/status/704568090894442497?s=09Zwevende versnellingsbak
[ afbeelding ]quote:
Is het ook, die Craig Scarborough (@ScarbsF1) of zoiets net zelf gezegd op twitter, zei iets over upper en lower floor en ook in antwoord op iemand anders dat die gaatjes zorgen voor meer lucht naar de lagere vloer voor meer downforce. Als ik dit zo zie en geloof, zal STR wel eens het beste aerodynamische pakket kunnen hebben, naast dat van Mercedes.quote:Op dinsdag 1 maart 2016 09:14 schreef Meike26 het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
Ziet er gaaf uit, dat tijdens de wintertests van vorige week niemand opgevallen of is dat nieuw?
Soort van dubbele diffuser lijkt het wel.
Die twee ontwikkelen hun pakket los van elkaar, ik geloof niet dat dat het geval is. In dat geval zal TR zomaar het derde of vierde team op de grid kunnen worden.quote:Op dinsdag 1 maart 2016 09:18 schreef nils7 het volgende:
Wellicht dat RB dit heeft geweten en het wel gedurfd heeft om op de STR te gooien en wat conservatiever met de RB is geweest (maar wellicht al wel voorbereid heeft mocht t werken).
Deels wel natuurlijk maar dat wil niet zeggen dat ze er niks van af weten en van oudsher werden wel dingen echt uitgeprobeerd bij STR zelfs de coureurs.quote:Op dinsdag 1 maart 2016 09:26 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Die twee ontwikkelen hun pakket los van elkaar, ik geloof niet dat dat het geval is. In dat geval zal TR zomaar het derde of vierde team op de grid kunnen worden.
Als het werkt, vraag ik me af hoelang James Key nog bij STR blijft...quote:Op dinsdag 1 maart 2016 09:30 schreef Meike26 het volgende:
Als STR zo slim en ingenieus is om dit te bedenken, ga ik er vanuit dag ze ook een plan B hebben als dit illegaal word bevonden. Ergens denk ik dat ze bij STR ook wel wisten dat ze in eerste helft van seizoen moeten toeslaan, als dit al gekopiieerd word, dan pas later in het jaar en punten pakken in de eerste helft.
Jammer dat ik geen Sport1 heb. Misschien eens kijken of ik Ted Kravitz kan bereikenquote:Op dinsdag 1 maart 2016 01:05 schreef Geralt het volgende:
[..]
Misschien een leuke vraag om eens te droppen bij Olav
Marketing voor RB. Iedereen ging er toch even voor zittenquote:Op dinsdag 1 maart 2016 09:35 schreef Fopje het volgende:
Oke. Dat valt tegen.![]()
Waarom de neuk zolang wachten om je livery te showen als hij toch zo goed als hetzelfde is als het vorige jaar.
Die verhuisd mee met Max naar RBR denk ik danquote:Op dinsdag 1 maart 2016 09:32 schreef JimmyManna het volgende:
[..]
Als het werkt, vraag ik me af hoelang James Key nog bij STR blijft...
Ik ben eerder benieuwd wanneer de F1 manager online komtquote:Op dinsdag 1 maart 2016 09:38 schreef motorbloempje het volgende:
Ik heb trouwens op FB een lijst gemaakt met 2016 coureurs en teams zodat je de boel daar kunt volgen in één oogopslag zonder al die pagina's te moeten volgen op je tijdlijn. DM bij interesse.
Ik denk dat ik de meeste wel heb, zelfs Haryanto (die zelfs een blauw vinkje heeft, Alonso bijvoorbeeld niet hahaha).quote:Op dinsdag 1 maart 2016 09:38 schreef motorbloempje het volgende:
Ik heb trouwens op FB een lijst gemaakt met 2016 coureurs en teams (die een FB pagina hebben, sommigen hebben die niet) zodat je de boel daar kunt volgen in één oogopslag zonder al die pagina's te moeten volgen op je tijdlijn. DM bij interesse.
Wing end plate?quote:Op dinsdag 1 maart 2016 09:41 schreef opreis het volgende:
Niemand die mij even kan vertellen hoe dat gedeelte op de auto heet waar nu in blauw wit rood cola op staat?
Ja, Haryanto heb ik ookquote:Op dinsdag 1 maart 2016 09:41 schreef nils7 het volgende:
[..]
Ik denk dat ik de meeste wel heb, zelfs Haryanto (die zelfs een blauw vinkje heeft, Alonso bijvoorbeeld niet hahaha).
Vettel heeft er geen maar je kan wel Fans of Sebastian Vettel volgen die wel veel foto's en info hebben.
Heb ook wel alle teams en een hoop circuits.
DM het me maar kan ik ff kijken of ik nog aanvullingen heb.
Laten we het hopenquote:Op dinsdag 1 maart 2016 09:37 schreef Meike26 het volgende:
[..]
Die verhuisd mee met Max naar RBR denk ik dan
Zijn we mee bezig.quote:Op dinsdag 1 maart 2016 09:39 schreef Meike26 het volgende:
[..]
Ik ben eerder benieuwd wanneer de F1 manager online komt
Dat bericht is een jaar oud?quote:Op dinsdag 1 maart 2016 09:49 schreef RingBewoner het volgende:
Rijdt Mercedes overigens deze test wel met een nieuwe motor?
http://www.skysports.com/(...)g-pre-season-testing
+1!quote:Op dinsdag 1 maart 2016 09:50 schreef Nattekat het volgende:
Ik ben meer een fan van Twitter. Schande dat het steeds minder wordt gebruikt
Ah lekker scherpquote:
Hier net zo, Twitter is sneller, leuker en minder geslijm met likes enzo. Bovendien met bepaalde dingen, zoals Alonso in de ligstoel, ook stukken leukerquote:Op dinsdag 1 maart 2016 09:50 schreef Nattekat het volgende:
Ik ben meer een fan van Twitter. Schande dat het steeds minder wordt gebruikt
Voor tijdens de race wel, maar voor gedurende de week als ik wat minder tijd heb om heel twitter door te spitten vind ik FB een fijn overzicht bieden. Zolang je de reacties niet leest iigquote:Op dinsdag 1 maart 2016 09:58 schreef Meike26 het volgende:
[..]
Hier net zo, Twitter is sneller, leuker en minder geslijm met likes enzo. Bovendien met bepaalde dingen, zoals Alonso in de ligstoel, ook stukken leuker
Android of jouw merk toestel. Ik heb er namelijk nooit problemen mee.quote:Op dinsdag 1 maart 2016 10:27 schreef Meike26 het volgende:
Volgens het twitter account van ToroRosso is er iets naar buiten geglipt.. Max is gekloond![]()
*pestAndroid, kan weer eens niet plakken uit klembord*
Serieus? Hoeveel geld heeft die knaker gekregen destijds? Want sowieso moest Sauber hem betalen toch? En dan nog een bedrag tussen de 10 en 20 miljoen extra van Bernie of wat?quote:In het zakenblad Quote word deze maand Jeroen Schothorst geïnterviewd. Schothorst is mede-eigenaar van McGregor en behartigt de belangen van Giedo van der Garde.
In het blad laat Schothorst het volgende weten:
"Ik heb Giedo geholpen bij zijn deal om dit jaar onder meer de 24 uur van Le Mans te rijden. Ik heb hem in contact gebracht met de baas van Jota, het team waarvoor hij gaat rijden. Die kende ik uit het racewereldje. Nu krijgt hij ook gewoon betaald in plaats van dat hij zich in moet kopen. En hij zit bij een ontzettend goed team waarmee hij races kan winnen. Heel gaaf dat het gelukt is."
Vorig jaar werd het contract van Van der Garde met Sauber afgekocht. Volgens Schothorst profiteerde McGregor hier niet direct van:
"Het was bizar. Giedo was in elk geval een van de best betaalde Formule 1-coureurs! Het was een enorme afkoopsom, maar McGregor sponsorde slechts voor een klein bedrag. Al het geld is volledig naar Giedo en Marcel (Boekhoorn, schoonvader van Van der Garde, red.) gegaan. Vanuit Nederland heb ik geholpen bij de rechtszaken die in Australië werden gevoerd."
"Als Sauber besloot om Giedo niet te laten rijden, mocht hij de auto’s in beslag laten nemen en de teambazen in de boeien laten slaan – het gevolg van alle rechtszaken die we eerder hadden gewonnen. Maar ik zal nooit vergeten dat ik een paar uur voordat de auto’s de baan op zouden gaan werd gebeld door iemand die namens Bernie Ecclestone sprak. “Hi Jeroen, how are you doing? Bernie pays you ten million to walk away.” Ik zei direct daarna: “Twenty will do the trick”, en een paar uur later hadden we een deal. Toen was de strijdbijl begraven."
Neem het maar met een korreltje zoutquote:Op woensdag 2 maart 2016 01:46 schreef Geralt het volgende:
[..]
Serieus? Hoeveel geld heeft die knaker gekregen destijds? Want sowieso moest Sauber hem betalen toch? En dan nog een bedrag tussen de 10 en 20 miljoen extra van Bernie of wat?
Ik denk dat Bernie Giedo betaald heeft en niet Sauber.quote:Op woensdag 2 maart 2016 01:46 schreef Geralt het volgende:
[..]
Serieus? Hoeveel geld heeft die knaker gekregen destijds? Want sowieso moest Sauber hem betalen toch? En dan nog een bedrag tussen de 10 en 20 miljoen extra van Bernie of wat?
Lijkt me ookquote:Op woensdag 2 maart 2016 08:36 schreef sasquatsch het volgende:
[..]
Ik denk dat Bernie Giedo betaald heeft en niet Sauber.
Daar lijkt het wel op. Sauber had dat geld iig niet liggen en had met het betalen van twintig miljoen euro de deuren wel kunnen sluiten.quote:Op woensdag 2 maart 2016 08:36 schreef sasquatsch het volgende:
[..]
Ik denk dat Bernie Giedo betaald heeft en niet Sauber.
Nouja Bernie zal het toch van Sauber terug halen lijkt me. Bernie is geen liefdadigheidsinstelling natuurlijk.quote:Op woensdag 2 maart 2016 09:47 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
Daar lijkt het wel op. Sauber had dat geld iig niet liggen en had met het betalen van twintig miljoen euro de deuren wel kunnen sluiten.
We hoeven de komende jaren in ieder geval nooit meer een kritisch geluid tegen plannen van Bernie verwachten van Sauberquote:Op woensdag 2 maart 2016 10:25 schreef Geralt het volgende:
[..]
Nouja Bernie zal het toch van Sauber terug halen lijkt me. Bernie is geen liefdadigheidsinstelling natuurlijk.
De enige reden dat er betaald is is omdat anders een van de teambazen van zijn circus in de bak geflikkerd zou worden en auto's in beslag genomen zouden worden. Dat is slechte reclame natuurlijk. Maar die centen haalt ie wel terug bij Sauber hoor.
quote:Grote onduidelijkheid in F1-wereldje: hoe werkt kwalificatie nu?
Er is grote onduidelijkheid ontstaan over de plannen van de FIA om de kwalificatie in de Formule 1 aan te passen. Vorige week raakte bekend dat de FIA de kwalificatie in de Formule 1 wenst aan te passen. De kwalificatie zou daarbij nog steeds uit drie aparte delen bestaan maar in plaats van aan het einde van de sessie telkens rijders te elimineren zou er met een zogenaamd ‘knock-outsysteem’ gewerkt worden waarbij om de negentig seconden de traagste rijder afvalt.
Er is binnen de Formule 1 echter heel wat commotie ontstaan omtrent de invoering van het nieuwe systeem. Sommigen zijn er resoluut tegen, stellen zich dan weer vragen bij de manier waarop men de nieuwe kwalificatie wil invoeren.
Doordat onder meer de software en de systemen voor de nieuwe kwalificatie aangepast moeten worden liet F1-baas Bernie Ecclestone enkele dagen geleden weten dat de nieuwe kwalificatie niet meteen vanaf de eerste race van het nieuwe F1-seizoen gehanteerd zou worden. Waarschijnlijk zou de introductie van de nieuwe kwalificatie tot aan de GP van Spanje, de vijfde race op de F1-kalender, op zich laten wachten.
Er heerst echter heel wat onduidelijkheid over de kwalificatie die komend seizoen, en in het bijzonder tijdens de eerste race in Melbourne, zal gehanteerd worden. Zou zou er een compromis op tafel liggen waarbij de eerste twee delen van de kwalificatie volgens het nieuwe 'knock-outsysteem' zouden verlopen, maar Q3 het oude format zou blijven volgen.
Gisteren zat de FIA alvast samen met enkele F1-piloten samen om enkele zaken, waaronder de nieuwe kwalificatie, te bespreken. Er heerst heel wat onduidelijkheid over de nieuwe regels en sommige piloten wisten voorafgaand aan de meeting met de FIA zelfs niet dat er ondertussen een alternatief voorstel voor de kwalificatie op tafel lag. Over het algemeen is er echter veel weerstand tegen de invoering van de nieuwe kwalificatie.
"We zijn er duidelijk niet erg tevreden mee," zei Force India-piloot Sergio Perez na afloop van de meeting tegenover Sky Sports. "Laat ons afwachten of ze het nog veranderen. We hebben het gevoel dat het erg moeilijk is voor de fans om het systeem te begrijpen, het is voor ons zelfs al gecompliceerd. We hadden ook het gevoel dat de kwalificatie onder zijn huidige vorm goed is en dat er daarom geen reden is om de kwalificatie te wijzigen."
Met nog iets meer dan twee weken tot de eerste kwalificatie van het nieuwe F1-seizoen is het dus nog steeds niet duidelijk welk format er zal gehanteerd worden. Later deze week zou de World Motor Sport Council definitief de knoop doorhakken en vastleggen hoe de kwalificatie tijdens de eerste race in Australië zal verlopen.
RBR schijnt dus met een soort windscherm/koepel te gaan testen. Ben heel benieuwd!quote:In april gaat het team van Red Bull haar eigen ontwerp om de veiligheid van de cockpit te verbeteren testen. Dat gaat gebeuren tijdens een Formule 1-demonstratie. Dat zegt teambaas Christian Horner tegen Auto Motor und Sport.
Donderdag was Ferrari het eerste team dat testte met het nieuwe halo-ontwerp. Die eer was voor Kimi Raïkkonen die naderhand verklaarde prima zicht te hebben vanuit zijn cockpit.
De FIA prefereert een halo-systeem, omdat dat al verder ontwikkeld is. Toch hebben de teams de vrijheid om zelf met een oplossing te komen. “Mogelijkheden als een transparante cockpit zullen we later in behandeling nemen”, aldus de FIA.
Niet verplicht volgens mij. Ze zijn niet langer verbodenquote:Op vrijdag 4 maart 2016 16:19 schreef Fir3fly het volgende:
Trivia: turbo's zijn verplicht in F1 vanaf 2014. Waar of niet waar?
Correct. Dat is eigenlijk het enige waar de motorenbouwers vrij in zijn.quote:Op vrijdag 4 maart 2016 16:24 schreef Rossdale het volgende:
[..]
Niet verplicht volgens mij. Ze zijn niet langer verboden
Superchargers an sich zijn al sinds de jaren 60 verboden geloof ik. En eigenlijk zijn de turbo's in F1 al superchargers tegelijkertijd, de MGU-H spoelt de turbo op als dat nodig is met de elektriciteit die eerder opgevangen is uit de hitte. Dit helpt om het voornaamste nadeel van een turbo (turbo lag) bijna teniet te doen. Dit is trouwens iets dat Audi in 2012 al deed in WEC.quote:Op vrijdag 4 maart 2016 16:51 schreef Meike26 het volgende:
Maar hoe zit het dan met compressors/superchargers? Zijn die verboden of zijn ze simpelweg omvangrijker (dus zwaarder) dan de turbo's ?
Nou het is er doorheen. Ik weet niet waarom Q op de schop moest, maar tevens begrijp ik niet wat er niet te snappen valt aan het nieuwe systeem. Feitelijk is het niet veel meer dan dat iedere 1,5 sec de langzaamste afvalt. Dan lees ik op Twitter dat men het niet gaat snappen. Maar f1-fans zijn toch geen Mongolen ofzo.quote:
Jij snapt het verkeerd, want het gaat over minuten en niet secondesquote:Op vrijdag 4 maart 2016 19:11 schreef JimmyManna het volgende:
[..]
Nou het is er doorheen. Ik weet niet waarom Q op de schop moest, maar tevens begrijp ik niet wat er niet te snappen valt aan het nieuwe systeem. Feitelijk is het niet veel meer dan dat iedere 1,5 sec de langzaamste afvalt. Dan lees ik op Twitter dat men het niet gaaf snappen.
Haha ik bedoelde minuten idd. Anders zijn we met een paar minuten klaar met de hele Q. Zou wel weed geinig zijn, in twee minuten iedereen klaar.quote:Op vrijdag 4 maart 2016 19:13 schreef opreis het volgende:
[..]
Jij snapt het verkeerd, want het gaat over minuten en niet secondes
Zonde. Het is een oplossing voor een niet bestaand probleemquote:Op vrijdag 4 maart 2016 18:32 schreef Jigzoz het volgende:
Oké, die nieuwe kwalificatiemanier komt er dus echt en wel vanaf Australië al.
http://www.autosport.com/news/report.php/id/123098
Ik dacht altijd dat het verschil in de regels van oudsher was dat tussen supercharged en atmosferisch. Op gegeven moment hebben ze gezegd supercharged mag wel, maar alleen met de helft van het slagvolume, dus op een 1.5 liter motor. Effectief werden daarmee de superchargers uitgebannen, want dat verschil maak je niet goed.quote:Op vrijdag 4 maart 2016 16:56 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Superchargers an sich zijn al sinds de jaren 60 verboden geloof ik. En eigenlijk zijn de turbo's in F1 al superchargers tegelijkertijd, de MGU-H spoelt de turbo op als dat nodig is met de elektriciteit die eerder opgevangen is uit de hitte. Dit helpt om het voornaamste nadeel van een turbo (turbo lag) bijna teniet te doen. Dit is trouwens iets dat Audi in 2012 al deed in WEC.
Nee de specificaties van hoe motoren in een F1-auto moeten zijn zijn heel specifiek. Er zijn eigenlijk maar drie configuraties mogelijk, verder is er nul vrijheid.
Overigens heeft bijvoorbeeld Audi wel eens geëxperimenteert met een mechanisch aangedreven supercharger vanuit hun vliegwiel, maar dat bleek toch wat te ingewikkeld te zijn om betrouwbaarheid te kunnen garanderen. Zoiets zou in een F1 race van anderhalf uur nog kunnen maar voor 6 uur en langer is het (nog) niet betrouwbaar genoeg.
Kijk eens bij @JennieGowquote:Op dinsdag 1 maart 2016 09:52 schreef motorbloempje het volgende:
Ik heb ook een twitterlijstjemoet ik nog even updaten voor 2016.. is handig voor tijdens de race ook. Jammer wel dat BBC niet meer de boel regelt. Was altijd leuk tweeten met ze
Tot zover correct. Dit was de situatie tot eind jaren 80 toen alleen nog natuurlijk geblazen motoren werden toegelaten.quote:Op vrijdag 4 maart 2016 19:46 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Ik dacht altijd dat het verschil in de regels van oudsher was dat tussen supercharged en atmosferisch. Op gegeven moment hebben ze gezegd supercharged mag wel, maar alleen met de helft van het slagvolume, dus op een 1.5 liter motor. Effectief werden daarmee de superchargers uitgebannen, want dat verschil maak je niet goed.
Echter bleek er een jaar of 20 later een speciaal soort supercharger te zijn ontwikkeld, namelijk de turbo, die zijn energie niet van de krukas haalde, en daarmee meer vermogen uit een 1.5 kon halen dan uit een 3 liter. Het vermogen van de compressor kwam immers van energie die anders bijna helemaal verloren zou gaan.
Op zich klopt dit maar voor dit verhaal is het niet relevant. Laat ik eens uitleggen wat ik bedoel:quote:Een rootscompressor of vergelijkbare superchargers zijn gewoon niet zo interessant, omdat ze ook vermogen vreten. Bij dit soort racemotoren zal het vermogensverbruik van een flinke compressor ook zomaar 150-200 pk zijn. Hoe harder de motor loopt, hoe meer extra pk's de turbo erbij geeft, hoe harder een supercharged motor loopt, hoe meer pk's er nodig zijn voor de compressor. Dus in het racen, bij een vrije keuze tussen een krukas aangedreven compressor en turbocompressor zal de turbo het altijd winnen. Dat heeft niet zoveel met de ingewikkeldheid van de constructie te maken, op zich is het een heel primitief ding, dat je ongetwijfeld wat efficienter kunt maken door een ingewikkelde uitvoering, maar het is het werkingsprincipe waarom het niet tegen de turbo op kan bij een gelijk slagvolume.
Was er een tijd geleden niet ook een F1 team dat met dat vliegwiel aan de gang was? Daar staat me iets van bij, maar ik kan het niet meer plaatsen. Welk team was dat?quote:
Williams. Ze hebben er mee gereden, maar zijn toch overgestapt op batterijenquote:Op vrijdag 4 maart 2016 23:59 schreef Geralt het volgende:
[..]
Was er een tijd geleden niet ook een F1 team dat met dat vliegwiel aan de gang was? Daar staat me iets van bij, maar ik kan het niet meer plaatsen. Welk team was dat?
Omdat het vliegwiel, wat efficiënter zou moeten zijn, te zwaar was voor een F1 auto. Dat systeem werd wel gebruikt door o.a. Porsche in de 911 Hybrid en ook Audi in de R18 e-tron op Le Mans.quote:Op zaterdag 5 maart 2016 00:00 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
Williams. Ze hebben er mee gereden, maar zijn toch overgestapt op batterijen
Misschien bedoel je de Porsche 919, maar die heeft altijd batterijen gebruikt. Audi gaat voor 2016 ook over op batterijen maar gebruikten inderdaad vanaf 2012 tot 2015 een vliegwiel. Dat werkte best goed.quote:Op zaterdag 5 maart 2016 00:45 schreef sasquatsch het volgende:
[..]
Omdat het vliegwiel, wat efficiënter zou moeten zijn, te zwaar was voor een F1 auto. Dat systeem werd wel gebruikt door o.a. Porsche in de 911 Hybrid en ook Audi in de R18 e-tron op Le Mans.
Neen. Enkele turbo maximaal.quote:Op zaterdag 5 maart 2016 00:01 schreef Geralt het volgende:
Overigens is turbolag ook op te vangen door meerdere turbo's te gebruiken.
Dat zal in de regeltjes dan wel weer niet toegstaan zijn denk ik.
Nee, ik bedoelde de 911 GT3 Hybrid. Een van de eerste auto's die dat vliegwiel gebruikte.quote:Op zaterdag 5 maart 2016 00:57 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Misschien bedoel je de Porsche 919, maar die heeft altijd batterijen gebruikt. Audi gaat voor 2016 ook over op batterijen maar gebruikten inderdaad vanaf 2012 tot 2015 een vliegwiel. Dat werkte best goed.
Overigens heeft Porsche nog weer een ander systeem, zij hebben een variabel uitlaatsysteem waarbij de MGU-H los van de turbo staat en een variabel systeem bepaalt welke uitlaatgassen door de turbo gaan en welke door de MGU-H. Hierdoor krijg je dus wel weer wat turbo lag maar dat wordt goed gemaakt door het feit dat de MGU-H veel meer energie oplevert.
Oh ja was ook zo. Dat was een testbak voor het systeem van Williams dat helaas nooit gebruikt werd in F1.quote:Op zaterdag 5 maart 2016 01:14 schreef sasquatsch het volgende:
[..]
Nee, ik bedoelde de 911 GT3 Hybrid. Een van de eerste auto's die dat vliegwiel gebruikte.
Volgens mij hoeven ze niet verplicht buiten blijven.quote:Op zaterdag 5 maart 2016 09:53 schreef aesop het volgende:
Heeft iemand nou een goed beeld van het nieuwe kwalificatiesysteem? Ik kan het me nu nog maar moeilijk voorstellen. En het is mij niet duidelijk of de coureurs verplicht buiten moeten blijven. Als dat niet het geval is, verandert er eigenlijk niet zoveel. Je zal nog steeds twee pogingen per sessie hebben en moeten zorgen dat je eerste poging snel genoeg is om de tijd te hebben om een nieuw setje banden te halen.
Of mis ik iets?
Nee, het onderdeel van Williams die het ontwikkeld heeft is verkocht. Ze gebruiken het systeem ook voor openbaar vervoer doeleinden. Heb ik ooit eens ergens gelezen.quote:Op zaterdag 5 maart 2016 09:34 schreef Meike26 het volgende:
Het is volgens mij wel een systeem wat echt in de Williams fabriek is ontwikkelt en geleverd en Porsche langzaam heeft overgenomen. Geen idee of Williams nog steeds betrokken is bij die Porsches die het gebruiken?
voor zover ik weet bestaat het nog gewoon inhouse bij Williams als Williams Advanced Engineering.quote:Op zaterdag 5 maart 2016 10:46 schreef Aresdreams het volgende:
[..]
Nee, het onderdeel van Williams die het ontwikkeld heeft is verkocht. Ze gebruiken het systeem ook voor openbaar vervoer doeleinden. Heb ik ooit eens ergens gelezen.
Dus ze hebben het stukje van de vliegwiel wel verkocht gehad.quote:Successfully Incubating Technology - Flywheel Energy Storage
Williams Hybrid Power, part of the Williams Group of companies from 2010 until 2014, is a primary example of Williams successfully incubating and then spinning off Formula One bred energy efficient technology.
Williams Hybrid Power was initially engaged in developing a flywheel energy storage system for Williams' 2009 Formula One car. Whilst this flywheel system was never raced in Formula One, Williams' continued investing in the technology because of a strong belief in its wider commercial potential.
The technology was first validated in motorsport:
- Porsche used Williams Hybrid Power's flywheel in its GT3R endurance racing car, which won its first race in the World Endurance Championship in 2011
- Audi Sport used a Williams Hybrid Power flywheel in its 2012 and 2013 Le Mans winning Audi R18 e-tron quattro
A key market for flywheel energy storage technology is the public transport sector. This technology can save fuel and reduce green house gas emissions by up to 30% in a city bus for example. WHP worked with leading partners in the public transport field to test and validate the technology:
- Partnered with Go-Ahead Group to trial the system in London buses
- Partnered with the worlds largest tram manufacturer, Alstom, to develop flywheel systems for its Citadis tram fleet
With the flywheel technology successfully validated and ready for volume manufacture, Williams sold WHP to FTSE 100 engineering company GKN in April 2014 in a multi-million pound deal. It is Williams' technological creativity and speed to market that has allowed this technology to be incubated successfully, with GKN having the resources to manufacture and market the product on a global scale.
Even quoten voor het nageslacht. Eens kijken als het ingevoerd wordt en verplicht wordt of Lewis dan deze uitspraak nog weet en zich er aan houdt.quote:
Hamilton wil niet rijden met halo-systeem
Lewis Hamilton zou het nieuwe halo-systeem van zijn auto halen als het zou worden aangebracht door zijn monteurs. Tegenover het Engelse Sky Sports noemt hij het de meest lelijke aanpassing ooit in de Formule 1.
De wereldkampioen maakte zijn klachten openbaar nadat de coureurs van Ferrari ermee reden tijdens de testdagen in Barcelona. “Ik hoop echt dat dit niet wordt geïntroduceerd in de sport en als dat wel gebeurt, hoop ik dat we mogen kiezen of we het wel of niet op de auto plaatsen. Ik ga hier namelijk niet mee rondrijden.”
“Ik waardeer het dat er wordt nagedacht over de veiligheid, maar dit is wel de Formule 1. Op dit moment is het goed”, aldus Hamilton. Ook op zijn Instagramaccount liet hij zijn onvrede blijken over deze uitvinding die uitgerekend door zijn eigen team is gedaan.
Volgens Ferrari-coureur Sebastian Vettel kan je nooit voor genoeg veiligheid zorgen. “Het ziet er misschien niet mooi uit, maar als we er levens mee kunnen redden is het een stap vooruit. Ook hadden we dan de laatste jaren geen afscheid hoeven nemen van coureurs.”
Bron: http://www.f1today.net/nl(...)den-met-halo-systeem
voor £30.000.000 zet die gast, net als elk van ons, zijn principes wel opzij....quote:Op zaterdag 5 maart 2016 13:25 schreef Geralt het volgende:
[..]
Even quoten voor het nageslacht. Eens kijken als het ingevoerd wordt en verplicht wordt of Lewis dan deze uitspraak nog weet en zich er aan houdt.
Als je al zoveel miljoen hebt dat je het nooit meer op krijgt?quote:Op zaterdag 5 maart 2016 13:32 schreef Sinister-D- het volgende:
[..]
voor £30.000.000 zet die gast, net als elk van ons, zijn principes wel opzij....
Maar dat is de rem-energie, die zou je in principe ook kunnen gebruiken om de krukas aan te slingeren, en dan trekt de supercharger daar toch weer vermogen van, je zou een vliegwiel ook kunnen gebruiken om een grote turbo aan te slingeren.quote:Op vrijdag 4 maart 2016 22:04 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Tot zover correct. Dit was de situatie tot eind jaren 80 toen alleen nog natuurlijk geblazen motoren werden toegelaten.
[..]
Op zich klopt dit maar voor dit verhaal is het niet relevant. Laat ik eens uitleggen wat ik bedoel:
Het grootste nadeel van een turbo is de turbo lag. Dat wordt opgevangen in F1-motoren door de turbo sneller op te spinnen, en dat gebeurt weer door de MGU-H. Die draait dan praktisch gezien even andersom en start daarmee de turbine van de turbo. Dat elimineert turbo lag. Het probleem is dat dit natuurlijk efficiëntie kost, want die energie die de MGU-H gebruikt om de turbo op te spoelen heeft hij eerder zelf opgewekt. Verder is de conversie hitte -> elektriciteit -> beweging van de MGU-H -> beweging turbine in turbo ook niet erg efficiënt.
Audi gebruikte tot 2015 in hun Le Mans R18 een ERS met vliegwiel, die voor zover ik weet direct energie teruggaf aan de vooras. Het systeem waar ik het over had zou dan in theorie zo werken:
Energie van de MGU-K in de as -> vliegwiel -> compressor. Dus de energie die vrijkomt bij het remmen wordt 'opgeslagen' in het vliegwiel en vervolgens wordt daarmee de compressor van de supercharger aangedreven bij het accelereren. Dit heeft als voordeel dat er dus geen kinetische energie in elektriciteit hoeft omgezet te worden en er dus minder verloren gaat. En er is dus geen turbo lag (het enige voordeel van een traditionele supercharger ten op zichte van een turbo). Er gaat geen energie verloren van de motor zelf. In theorie zou je dan nog een MGU-H kunnen gebruiken zonder turbo (zoals Toyota deed in 2015), om alle energie zoveel mogelijk te gebruiken. Audi heeft hier naar mijn weten mee geëxperimenteerd. Ze kozen uiteindelijk er voor om door te gaan met hun turbodiesel.
Maar het is dus op dit moment te complex. Vooral het vliegwiel, daar is nog niet genoeg ontwikkeling in. Nissan probeerde daar wat aan te doen maar dat ging mis omdat ze niet serieus genoeg waren. Hun dubbele vliegwiel zou 8MJ energie opslaan en direct teruggeven aan de achteras. Maar zo ver is het nooit gekomen helaas.
Mocht enige informatie hier onjuist zijn laat het maar weten. Ik weet natuurlijk ook niet alles.
Tja. Meer kan ik er niet van maken, je snapt het duidelijk niet. Jammer maar helaas.quote:Op zaterdag 5 maart 2016 14:30 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Maar dat is de rem-energie, die zou je in principe ook kunnen gebruiken om de krukas aan te slingeren, en dan trekt de supercharger daar toch weer vermogen van, je zou een vliegwiel ook kunnen gebruiken om een grote turbo aan te slingeren.
Het cruciale verschil zit hem erin dat je bij een turbo de energie van het hete uitlaatgas niet verloren laat gaan maar via drukvulling omzet in tractie, terwijl een supercharger vermogen trekt van een krachtbron die ook gebruikt kan worden voor het aandrijven van de wielen. Of dat een vliegwiel of een elektromotor is maakt niet zoveel uit, al zal bij het opladen en ontladen van accu meer energie verloren gaan dan bij een vliegwiel.
Dat is precies wat er gebeurt in mijn scenario. Alleen hangt die turbo niet aan de uitlaat dus noemen we het geen turbo maar een supercharger. Dat is het verschil. Het grote nadeel van een turbo met een hybride is dat je minder energie uit de uitlaatgassen kan halen (immers een gedeelte zal gebruikt moeten worden om de turbo te voeden en weer aan te slingeren).quote:Maar dat is de rem-energie, die zou je in principe ook kunnen gebruiken om de krukas aan te slingeren, en dan trekt de supercharger daar toch weer vermogen van, je zou een vliegwiel ook kunnen gebruiken om een grote turbo aan te slingeren.
Of andersom natuurlijk, dat lijkt mij zelfs waarschijnlijker.quote:Op zaterdag 5 maart 2016 14:32 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Tja. Meer kan ik er niet van maken, je snapt het duidelijk niet. Jammer maar helaas.
Ik snap niet zo goed wat de FIA hiermee denkt te bereiken. Wat het effect ervan is, is dat in de sessies iedereen eerste een run maakt. Vervolgens zullen de langzaamsten daarvan als eerste de volgende run maken. En je hebt een goede kans dat de laatste paar minuten er niemand meer op de baan is.quote:Op vrijdag 4 maart 2016 19:11 schreef JimmyManna het volgende:
[..]
Nou het is er doorheen. Ik weet niet waarom Q op de schop moest, maar tevens begrijp ik niet wat er niet te snappen valt aan het nieuwe systeem. Feitelijk is het niet veel meer dan dat iedere 1,5 sec de langzaamste afvalt. Dan lees ik op Twitter dat men het niet gaat snappen. Maar f1-fans zijn toch geen Mongolen ofzo.
Wat ik vooral niet snap is wat er is was aan het vorige systeem.quote:Op zaterdag 5 maart 2016 21:47 schreef Wombcat het volgende:
[..]
Ik snap niet zo goed wat de FIA hiermee denkt te bereiken. Wat het effect ervan is, is dat in de sessies iedereen eerste een run maakt. Vervolgens zullen de langzaamsten daarvan als eerste de volgende run maken. En je hebt een goede kans dat de laatste paar minuten er niemand meer op de baan is.
Weliswaar krijg je iets meer spreiding doordat niet meer iedereen tegelijk op de baan gaat voor de 2e run, maar je krijgt ook minder spanning op het einde, omdat er nog maar een paar op de baan zijn die evt. de pole kunnen aanvallen.
Alleen als het nat is, dan kan het wel eens een flinke loterij worden hierdoor.
dat snapt vrijwel niemand, inclusief coureurs.quote:Op zaterdag 5 maart 2016 21:52 schreef JimmyManna het volgende:
[..]
Wat ik vooral niet snap is wat er is was aan het vorige systeem.
Helemaal niets. Ze hebben een oplossing bedacht voor een niet bestaand probleemquote:Op zaterdag 5 maart 2016 21:52 schreef JimmyManna het volgende:
[..]
Wat ik vooral niet snap is wat er is was aan het vorige systeem.
Zoiets.quote:Op zaterdag 5 maart 2016 22:14 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
Helemaal niets. Ze hebben een oplossing bedacht voor een niet bestaand probleem
Hooguit dat in de laatste 2 minuten alle rijders proberen hun snelste ronde te verbeteren en de regie vaak een hoop miste. Dat krijg je nu niet meer, maar heb je een goede kans dat 2 minuten voor het einde van de kwalificatie het al over is. Of als het tegenzit zelfs al 5 minuten van te voren.quote:Op zaterdag 5 maart 2016 21:52 schreef JimmyManna het volgende:
[..]
Wat ik vooral niet snap is wat er is was aan het vorige systeem.
accountant van websites?quote:Op zaterdag 5 maart 2016 21:16 schreef THEFXR het volgende:
wat zijn de beste twitteraars voor nieuws?
quote:Op zondag 6 maart 2016 08:24 schreef Sinister-D- het volgende:
[..]
accountant van websites?
@gpupdate_nl
@crash_net
@motorsport
@f1fanaticlive
@f1fanatic_co_UK
@autosport
Journalisten:
@peterdwindsor
@joesaward
@adamcooperf1
@scarbsf1 (voornamelijk uitleg aerodynamica)
@tedcravitz
@jakesallenonf1
@andrewbensonf1
@noblef1
@thebuxtonblog
Uiteraard alle teams, officiële F1 account. En zo heb ik bv. ook nog Gary Hartstein met zijn ongezouten mening, en wat andere komische accounts...
Wegblijven bij Lee McKenzie en Suzy Perry, alleen maar prut en af en toe een tweet welke wel relevant is maar dan is het een retweet van de echte journalisten
thanksquote:Op zondag 6 maart 2016 08:24 schreef Sinister-D- het volgende:
[..]
accountant van websites?
@gpupdate_nl
@crash_net
@motorsport
@f1fanaticlive
@f1fanatic_co_UK
@autosport
Journalisten:
@peterdwindsor
@joesaward
@adamcooperf1
@scarbsf1 (voornamelijk uitleg aerodynamica)
@tedcravitz
@jakesallenonf1
@andrewbensonf1
@noblef1
@thebuxtonblog
Uiteraard alle teams, officiële F1 account. En zo heb ik bv. ook nog Gary Hartstein met zijn ongezouten mening, en wat andere komische accounts...
Wegblijven bij Lee McKenzie en Suzy Perry, alleen maar prut en af en toe een tweet welke wel relevant is maar dan is het een retweet van de echte journalisten
ik heb er weinig aan toe te voegen, misschien een paar Duitse F1 reportersquote:Op zondag 6 maart 2016 08:24 schreef Sinister-D- het volgende:
[..]
accountant van websites?
@gpupdate_nl
@crash_net
@motorsport
@f1fanaticlive
@f1fanatic_co_UK
@autosport
Journalisten:
@peterdwindsor
@joesaward
@adamcooperf1
@scarbsf1 (voornamelijk uitleg aerodynamica)
@tedcravitz
@jakesallenonf1
@andrewbensonf1
@noblef1
@thebuxtonblog
Uiteraard alle teams, officiële F1 account. En zo heb ik bv. ook nog Gary Hartstein met zijn ongezouten mening, en wat andere komische accounts...
Wegblijven bij Lee McKenzie en Suzy Perry, alleen maar prut en af en toe een tweet welke wel relevant is maar dan is het een retweet van de echte journalisten
die heb ik idd ook nogquote:
Andere komische accounts? Hartstein noem ik nou niet bepaald komisch.quote:Op zondag 6 maart 2016 08:24 schreef Sinister-D- het volgende:
En zo heb ik bv. ook nog Gary Hartstein met zijn ongezouten mening, en wat andere komische accounts...
maar zij komen toch met de laatste nieuwtjes?quote:Op zondag 6 maart 2016 13:02 schreef Geralt het volgende:
Overigens is dit niet meer een discussie voor in het algemene topic? Er is weinig nieuws aan wat voor twitteraars iedereen volgt lijkt me
De F1 heeft een rijke traditie van regelwijzigingen die het vorige seizoen interessanter hadden gemaakt indien je ze daarop virtueel toepast, maar dan zonder dat de coureurs en teams zich naar die regels en dus anders hadden gedragen.quote:Op zaterdag 5 maart 2016 22:14 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
Helemaal niets. Ze hebben een oplossing bedacht voor een niet bestaand probleem
Fuckquote:Op zondag 6 maart 2016 20:02 schreef THEFXR het volgende:
[..]
maar zij komen toch met de laatste nieuwtjes?
quote:Komend seizoen zijn alle Formule 1-races rechtstreeks te volgen via Ziggo Sport, de gratis sportzender voor alle Ziggo klanten op kanaal 14. Uiteraard maakt Ziggo Sport de races ook beschikbaar op Ziggo Sport Totaal. Daar zie je ook gegarandeerd alle vrije trainingen en de kwalificatie van elke grand prix. Dit jaar kun je ook live in de studio meegenieten van Max en zijn collega's.
KIJK LIVE IN STUDIO MEE MET ROB, ROBERT EN TOM
In de Ziggo Sport studio in Hilversum ontvangt presentator Rob Kamphues iedere race deskundigen en liefhebbers uit de autosportwereld zoals natuurlijk Robert Doornbos en Tom Coronel met wie hij de race uitgebreid voor- en na beschouwt. Nieuw dit seizoen is dat je er ook als Formule 1-fan bij aanwezig kan zijn. Meld je hier aan en kijk live met onze kenners in de studio mee naar de verrichtingen van Max Verstappen en zijn collega's.
MOL KRIJGT PLOOIJ ERBIJ OP LOCATIE
Olav Mol zal het commentaar vanaf locatie blijven verzorgen tijdens de kwalificatie en de race en tekent samen met verslaggever Jack Plooij voor de voor- en nabeschouwing vanaf het circuit. Na afloop zal Max Verstappen voor de camera van Ziggo Sport zijn visie geven op de zojuist verreden race.
VIJF EXTRA KANALEN VIA GO.ZIGGOSPORTTOTAAL
Tjdens de Formule 1-weekenden heb je als kijker zelf de keuze om bijvoorbeeld de race live te volgen, een kijkje te nemen in de pitstraat via de Pit Lane camera of een stukje mee te rijden via de on board camera van een van de Formule 1-coureurs. Als je een race bestelt via go.ziggosporttotaal krijg je sowieso vijf extra kanalen erbij (pitlane, driver-tracker, onboard, highlights, en live timing-kanaal).
NOG VEEL MEER MOOIE LIVE AUTOSPORT
Naast alle Formule 1-races, de GP2 en de GP3 zie je op Ziggo Sport Totaal alle races uit het Europese Formule 3-kampioenschap, de DTM, de strijd om de Porsche Super Cup, de NASCAR Sprint Cup Series, de Formule E, de IndyCar-series en het World Rallycross Championship live en met Nederlands commentaar.
Heb me aangemeld voor race 1quote:Op maandag 7 maart 2016 12:16 schreef WEST het volgende:
En je kunt in de studio komen
http://publiek.ziggosporttotaal.nl/
mij iets te vroeg om die kant op te jagen.quote:
Heb ooit Australië toen het nog bij RTL was gedaan (2001) en toen was het wel goed verzorgd met drank en versnaperingen.quote:Op maandag 7 maart 2016 12:42 schreef WEST het volgende:
[..]
mij iets te vroeg om die kant op te jagen.
Echt triest eigenlijk hoe snel dat team aan het wegzakken is. En als je het zo bekijkt dan doet Force India het echt super, al jaren een langzaam stijgende lijn en ze hebben ook geen paydrivers nodig.quote:Op maandag 7 maart 2016 12:20 schreef Beach het volgende:
Sauber falls behind in February staff salaries
http://www.grandprix.com/ns/ns33222.html
Is natuurlijk wat makkelijker als de grootste aandeelhouder tevens hoofdsponsor is.quote:Op maandag 7 maart 2016 13:46 schreef opreis het volgende:
[..]
Echt triest eigenlijk hoe snel dat team aan het wegzakken is. En als je het zo bekijkt dan doet Force India het echt super, al jaren een langzaam stijgende lijn en ze hebben ook geen paydrivers nodig.
Volgens GPUpdate wordt per keer bekeken of de Q en trainingen op het open kanaal te zien zijn. Als er andere sport is wat meer prioriteit heeft, dan zal dat worden uitgezonden op kanaal 14.quote:Op maandag 7 maart 2016 11:27 schreef nils7 het volgende:
Alles F1 races zijn live te volgen op Ziggo Sport.![]()
Voor diegene die Ziggo hebben is het dus gratis te zien op kanaal 14.
Over de kwali etc. heb ik niks over gelezen iig.
[edit]
http://www.ziggosporttota(...)-jij-bent-erbij.html
nou nou, Sutil had een paar leuke privé sponsoren, dat scheelt het team natuurlijk wel een loonkost. Perez heeft een deel Mexicaanse sponsoren bij zich die prominent op de wagen staan en dus cashflow genereren. Daarvoor met Di Resta was er ook een deal met Mercedes om hem te laten rijden, waardoor er goedkoper motoren bekomen werden. Misschien niet allemaal paydrivers in de letterlijke zin zoals vul-maar-in, maar ook geen betaalde rijders.quote:Op maandag 7 maart 2016 13:46 schreef opreis het volgende:
[..]
Echt triest eigenlijk hoe snel dat team aan het wegzakken is. En als je het zo bekijkt dan doet Force India het echt super, al jaren een langzaam stijgende lijn en ze hebben ook geen paydrivers nodig.
Nou ja, toch leuk geregeld. Sauber krijgt dat soort dingen maar niet voor elkaar.quote:Op maandag 7 maart 2016 15:53 schreef Sinister-D- het volgende:
[..]
nou nou, Sutil had een paar leuke privé sponsoren, dat scheelt het team natuurlijk wel een loonkost. Perez heeft een deel Mexicaanse sponsoren bij zich die prominent op de wagen staan en dus cashflow genereren. Daarvoor met Di Resta was er ook een deal met Mercedes om hem te laten rijden, waardoor er goedkoper motoren bekomen werden. Misschien niet allemaal paydrivers in de letterlijke zin zoals vul-maar-in, maar ook geen betaalde rijders.
Alle races op het gratis ziggo kanaal. Vrije trainingen en kwalificaties mogelijk niet allemaal.quote:Op maandag 7 maart 2016 16:05 schreef Geralt het volgende:
Het is mij nog altijd niet duidelijk wat de toegevoegde waarde van Sport1 komend seizoen gaat zijn.
Is dat alleen de Q en alle trainingen die live uitgezonden worden?
Gegarandeerd staat er. Dus op dat gratis kanaal waarschijnlijk ook een paar races neem ik aan?
Je verwacht het níet!quote:Op maandag 7 maart 2016 12:20 schreef Beach het volgende:
Sauber falls behind in February staff salaries
http://www.grandprix.com/ns/ns33222.html
Volgens mij is er vorige week door Indiase banken gevraagd om een arrestatiebevel tegen Mallya.quote:Op maandag 7 maart 2016 15:59 schreef Geralt het volgende:
En tevens is het bij FI al jaren de vraag wanneer ze de grote baas nou in de bak flikkeren![]()
Ik zou me toch bekocht voelen als na het seizoen blijkt dat 95% van de Q's en VT's tóch op het open kanaal geweest isquote:Op maandag 7 maart 2016 16:28 schreef IkWilbert het volgende:
[..]
Alle races op het gratis ziggo kanaal. Vrije trainingen en kwalificaties mogelijk niet allemaal.
Ik denk dat ze vooral nu mensen een paar jaar enthousiast willen maken voor Max in de Formule 1, een z'n groot mogelijk publiek opbouwen. Als Max straks echt om de prijzen mee gaat doen dan wil niemand dat meer missen natuurlijk, dus dan kunnen ze over een groter publiek geld gaan innen.quote:Op maandag 7 maart 2016 18:35 schreef Geralt het volgende:
[..]
Ik zou me toch bekocht voelen als na het seizoen blijkt dat 95% van de Q's en VT's tóch op het open kanaal geweest is
Q, VTs en de IndyCars.quote:Op maandag 7 maart 2016 16:05 schreef Geralt het volgende:
Het is mij nog altijd niet duidelijk wat de toegevoegde waarde van Sport1 komend seizoen gaat zijn.
Is dat alleen de Q en alle trainingen die live uitgezonden worden?
Gegarandeerd staat er. Dus op dat gratis kanaal waarschijnlijk ook een paar races neem ik aan?
En Gp2, Gp3,F3,DTM,NASCAR,V8 om er nog een paar te noemen.quote:
quote:Op maandag 7 maart 2016 19:36 schreef Geralt het volgende:
Indycar heb ik de laatste jaren een beetje uit het oog verloren. Waarom weet ik eigenlijk niet zo goed. Meestal toffe races
Indy500 heb ik wel meegepakt dit jaar; ik bleek 90% van het startveld nog te kennen aan de hand van de afkorting van hun namen. Met voor- en achternaam
Misschien komt het omdat ik geen enkel overzicht heb met wanneer die races precies zijn
Dat laatste vooral ja. Ik hoop dit jaar weer wat meer Indycars te zien dan afgelopen jaren. Ik ben vooral benieuwd naar Alexander Rossi, als hij dit jaar daar weet in te imponeren, verwacht ik wel dag hij volgend jaar of jaar daarom weer F1 rijdt, ik hoop het althans.quote:Op maandag 7 maart 2016 19:36 schreef Geralt het volgende:
Indycar heb ik de laatste jaren een beetje uit het oog verloren. Waarom weet ik eigenlijk niet zo goed. Meestal toffe races
Indy500 heb ik wel meegepakt dit jaar; ik bleek 90% van het startveld nog te kennen aan de hand van de afkorting van hun namen. Met voor- en achternaam
Misschien komt het omdat ik geen enkel overzicht heb met wanneer die races precies zijn
Bedankt voor dit uiterst duidelijke en handige overzicht!quote:
Kwam ik tegen op Twitter. Vind ik zelf ook wel handig.quote:Op maandag 7 maart 2016 19:52 schreef Geralt het volgende:
[..]
Bedankt voor dit uiterst duidelijke en handige overzicht!
wat is OTLquote:
Ik ga met m'n zwager naar de GP van Amerika. M'n zwager z'n broertje gaat wel naar de studio tijdens de eerste race.quote:Op maandag 7 maart 2016 13:02 schreef nils7 het volgende:
[..]
Heb ooit Australië toen het nog bij RTL was gedaan (2001) en toen was het wel goed verzorgd met drank en versnaperingen.
Waarom dan? je krijgt 5 kanalen met extra dingen.quote:Op maandag 7 maart 2016 18:35 schreef Geralt het volgende:
[..]
Ik zou me toch bekocht voelen als na het seizoen blijkt dat 95% van de Q's en VT's tóch op het open kanaal geweest is
Ik wou dat het morgen al begon! Bier drinken! Nootjes eten! Formule 1 kijken!!quote:
quote:Op maandag 7 maart 2016 20:22 schreef Meike26 het volgende:
[..]
Minder, 1 week en 4 dagen voor aanvang eerste VT..
En ik heb er zin in zeg![]()
![]()
![]()
![]()
Van mij mag het ook wel beginnen.quote:Op maandag 7 maart 2016 20:25 schreef Geralt het volgende:
[..]
Ik wou dat het morgen al begon! Bier drinken! Nootjes eten! Formule 1 kijken!!
Ik zit het hele seizoen in het buitenland dus ben benieuwd hoeveel ik er allemaal mee van ga kunnen krijgen. Hopelijk kan ik ook een deel van de kwalificaties en races downloaden zodat ik ze later nog terug kan kijkenquote:Op maandag 7 maart 2016 20:22 schreef Meike26 het volgende:
[..]
Minder, 1 week en 4 dagen voor aanvang eerste VT..
En ik heb er zin in zeg![]()
![]()
![]()
![]()
Dat kan altijd wel hoorquote:Op maandag 7 maart 2016 20:26 schreef opreis het volgende:
Hopelijk kan ik ook een deel van de kwalificaties en races downloaden zodat ik ze later nog terug kan kijken
Toffe sitequote:Op maandag 7 maart 2016 20:50 schreef sasquatsch het volgende:
Hier kun je alle auto's van 2016 met elkaar vergelijken.
http://www.f1fanatic.co.u(...)16-from-every-angle/
Maleisië lijkt me ook wel wat.. Redelijke kans op een actionpacked race nadat deze eerst 1,5 uur is uitgesteldquote:Op maandag 7 maart 2016 20:45 schreef WEST het volgende:
Gaat snel met publiek in de ziggo studio. alleen mexico brazilie japan en maleisie zijn nog kaarten voor.
Bizar eigenlijk, heb net de STR en de Mercedes naast elkaar gehouden, In de Mercedes zitten ze zo 3 tot 8 cm lager lijkt wel..quote:
Alleen Japan is nog over.quote:Op maandag 7 maart 2016 21:33 schreef Meike26 het volgende:
[..]
Maleisië lijkt me ook wel wat.. Redelijke kans op een actionpacked race nadat deze eerst 1,5 uur is uitgesteld![]()
Ligt er maar net aan bij welk aanzicht je het doet. Bij "front" is de achtervleugel van de TR z'n 5 a 10 cm hoger, maar als je het bij "rear" vergelijkt zijn ze gewoon even hoogquote:Op maandag 7 maart 2016 21:36 schreef Meike26 het volgende:
[..]
Bizar eigenlijk, heb net de STR en de Mercedes naast elkaar gehouden, In de Mercedes zitten ze zo 3 tot 8 cm lager lijkt wel..![]()
Denk dat dat wel integraal overgenomen gaat worden. Ze hebben immers Olav al zitten, dus waarom een ander laten becommentariëren?quote:Op maandag 7 maart 2016 23:13 schreef THEFXR het volgende:
het commentaar op ziggo sport is hetzelfde als op sport1?
Klopt, samen met de RB vanwege de matte kleurtjes (Renault kan daar ook nog bij komen met mat-goudgeel) en de verbeterde Manor, wat gewoon ook een strakke wagen is gewordenquote:Op maandag 7 maart 2016 22:07 schreef Geralt het volgende:
Toch ziet die TR er erg lekker uit en dat zeg ik niet vanwege Max.
Die sidepods zijn sexy
Zou wel een goeie zijn als de gratis kijkers van Dam krijgen.quote:Op maandag 7 maart 2016 23:14 schreef Geralt het volgende:
[..]
Denk dat dat wel integraal overgenomen gaat worden. Ze hebben immers Olav al zitten, dus waarom een ander laten becommentariëren?
Sport 1 is Ziggo Sport geworden.... ook de betaalde kanalenquote:Op maandag 7 maart 2016 23:14 schreef Geralt het volgende:
[..]
Denk dat dat wel integraal overgenomen gaat worden. Ze hebben immers Olav al zitten, dus waarom een ander laten becommentariëren?
Doen ze niet moeten nog meer kosten maken.quote:Op dinsdag 8 maart 2016 11:02 schreef Beach het volgende:
[..]
Zou wel een goeie zijn als de gratis kijkers van Dam krijgen.
Vorig jaar bij de laatste race(s) hadden ze ook gewoon commentaar van Molquote:Op dinsdag 8 maart 2016 11:04 schreef WEST het volgende:
[..]
Doen ze niet moeten nog meer kosten maken.
Ook bij KPN heet het Ziggo Sport Totaalquote:Op dinsdag 8 maart 2016 11:04 schreef franklop het volgende:
[..]
Sport 1 is Ziggo Sport geworden.... ook de betaalde kanalen
twitter:SkySportsF1 twitterde op dinsdag 08-03-2016 om 15:14:55Fernando Alonso tells @SkySportsNewsHQ McLaren will be his final team in F1: https://t.co/Ff19z2ZVFc https://t.co/6sPFNSYOdo reageer retweet
Hmm, de Manor is een bandenvreter?quote:Op dinsdag 8 maart 2016 15:56 schreef Geralt het volgende:
De bandenkeuzes voor het eerste weekend:
[ afbeelding ]
Wat een variatie zegquote:Op dinsdag 8 maart 2016 15:56 schreef Geralt het volgende:
De bandenkeuzes voor het eerste weekend:
[ afbeelding ]
Ja maar Haryanto en Wehrlein keizen allebei voor 4 sets mediums, terwijl de rest van het veld maar 1 of 2 setjes heeft en veel meer op de softs en supersofts inzet.quote:
Tenzij medium een race band wordt.quote:Op dinsdag 8 maart 2016 17:56 schreef sasquatsch het volgende:
Gezien de bandenkeuze zal de meerderheid met softs en supersofts de race gaan rijden en gebruiken ze de mediums alleen tijdens de VT.
Of ze waren bij Manor vergeten/te laat om de bandenkeuze door te geven, dan krijg je zo'n gelijke verdeling als ik het me goed herinner. Al kan ik me het eigenlijk niet voorstellen dat je zoiets als F1 team gebeurt..quote:Op dinsdag 8 maart 2016 16:35 schreef motorbloempje het volgende:
Oh, zo, ja, ach, de vraag is in hoeverre ze die ook daadwerkelijk denken te gaan gebruiken. Opmerkelijk wel ja.
2 van de 3 zijn sowieso raceband. Je hoeft maar 1 van de 2 te gebruiken in de race.quote:
wellicht dat ze in vrije training nog extra meters willen maken ofzoquote:
Ze hoeven niet meer 2 compounds te gebruiken tijdens de race???quote:Op dinsdag 8 maart 2016 19:08 schreef sasquatsch het volgende:
[..]
2 van de 3 zijn sowieso raceband. Je hoeft maar 1 van de 2 te gebruiken in de race.
Ik denk dat 'ie bedoelde dat je 2 v.d. 3 moet gebruiken tijdens de race. Want volgens mij is dat het geval. En moeten ze dat ook van te voren aangeven (welke die 2 zijn).quote:Op dinsdag 8 maart 2016 19:14 schreef Geralt het volgende:
[..]
Ze hoeven niet meer 2 compounds te gebruiken tijdens de race???
Je moet minimaal 2 compounds gebruiken, waarvan er minimaal 1 de door Pirelli aangewezen compounds moet zijn.quote:Op dinsdag 8 maart 2016 19:14 schreef Geralt het volgende:
[..]
Ze hoeven niet meer 2 compounds te gebruiken tijdens de race???
Dat had ik even gemist. Dankjequote:Op woensdag 9 maart 2016 01:08 schreef sasquatsch het volgende:
[..]
Je moet minimaal 2 compounds gebruiken, waarvan er minimaal 1 de door Pirelli aangewezen compounds moet zijn.
Stel Pirelli kiest medium en soft als racebanden, mag je de race rijden met soft en super soft.
Je mag ook kiezen voor medium en soft, of medium en supersoft of alle 3.
Sowieso krijgen de coureurs in Q3 een extra set supersoft voor de kwalificatie.
Daar hoop ik stiekem wel op, strategiën met 3 banden en dan aan het eind de laatste 7 a 8 rondjes knallen. Ben ook wel benieuwd hoe de STR en McLaren nu met hun banden gaan. STR had een vrij zuinige auto alshet om banden ging, McLaren had volgens mij juist een chassis waar de banden wat sneller wegrookten dan de rest.quote:Op woensdag 9 maart 2016 01:08 schreef sasquatsch het volgende:
[..]
Je moet minimaal 2 compounds gebruiken, waarvan er minimaal 1 de door Pirelli aangewezen compounds moet zijn.
Stel Pirelli kiest medium en soft als racebanden, mag je de race rijden met soft en super soft.
Je mag ook kiezen voor medium en soft, of medium en supersoft of alle 3.
Sowieso krijgen de coureurs in Q3 een extra set supersoft voor de kwalificatie.
Aangezien de team allemaal vrijwel dezelfde verhouding hebben gekozen, zou ik er maar niet vanuit gaan dat er veel variatie in de strategie komt.quote:Op woensdag 9 maart 2016 08:06 schreef Meike26 het volgende:
[..]
Daar hoop ik stiekem wel op, strategiën met 3 banden en dan aan het eind de laatste 7 a 8 rondjes knallen. Ben ook wel benieuwd hoe de STR en McLaren nu met hun banden gaan. STR had een vrij zuinige auto alshet om banden ging, McLaren had volgens mij juist een chassis waar de banden wat sneller wegrookten dan de rest.
Ik zou het persoonlijk wel leuk vinden wanneer blijkt dat de banden onverwacht hard slijten of de Merc banden vreet en Hamilton in de knoei komt met maar 1 setje mediums.quote:Op woensdag 9 maart 2016 08:08 schreef Wombcat het volgende:
[..]
Aangezien de team allemaal vrijwel dezelfde verhouding hebben gekozen, zou ik er maar niet vanuit gaan dat er veel variatie in de strategie komt.
De meesten hebben 1 of 2 setjes medium, het lijkt me dat die vooral bedoeld zijn om in de vrije training extra mee te testen Of omdat ze misschien bij Mercedes denken dat ze met mediums in Q1 ook wel doorgaan naar Q2.quote:Op woensdag 9 maart 2016 08:12 schreef Doevelaer het volgende:
[..]
Ik zou het persoonlijk wel leuk vinden wanneer blijkt dat de banden onverwacht hard slijten of de Merc banden vreet en Hamilton in de knoei komt met maar 1 setje mediums.
Het is nu ook een stratencircuit, daar wil en kan je ook wat eerder met softs en supersofts rijden. Benieuwd hoe dat met de strategietjes zal gaan als ze in China, Bahrein en Barcelona zijn.quote:Op woensdag 9 maart 2016 08:15 schreef Wombcat het volgende:
[..]
De meesten hebben 1 of 2 setjes medium, het lijkt me dat die vooral bedoeld zijn om in de vrije training extra mee te testen Of omdat ze misschien bij Mercedes denken dat ze met mediums in Q1 ook wel doorgaan naar Q2.
Als ze hadden bedoeld om ze ook in de race te gebruiken, dan hadden de teams er wel meer dan 3 meegenomen.
Als je vrij bent in bandenkeuze, waarom zou je het jezelf dan moeilijk maken om op een setje mediums te rijden tijdens Q1 als je ook een setje supersofts had kunnen aanvragen?quote:Op woensdag 9 maart 2016 08:15 schreef Wombcat het volgende:
[..]
De meesten hebben 1 of 2 setjes medium, het lijkt me dat die vooral bedoeld zijn om in de vrije training extra mee te testen Of omdat ze misschien bij Mercedes denken dat ze met mediums in Q1 ook wel doorgaan naar Q2.
Als ze hadden bedoeld om ze ook in de race te gebruiken, dan hadden de teams er wel meer dan 3 meegenomen.
Zoals ik zei: de teams hebben toch voor het heel jaar maximaal x keer elke band? Dus misschien willen ze de softs en supersofts wel zoveel mogelijk bewaren voor andere circuits.quote:Op woensdag 9 maart 2016 09:54 schreef opreis het volgende:
[..]
Als je vrij bent in bandenkeuze, waarom zou je het jezelf dan moeilijk maken om op een setje mediums te rijden tijdens Q1 als je ook een setje supersofts had kunnen aanvragen?
Die regel kan ik nergens terug vinden. Lijkt me ook niet logisch aangezien niet bij alle circuits de banden keuze bekend zijnquote:Op woensdag 9 maart 2016 10:11 schreef Wombcat het volgende:
[..]
Zoals ik zei: de teams hebben toch voor het heel jaar maximaal x keer elke band? Dus misschien willen ze de softs en supersofts wel zoveel mogelijk bewaren voor andere circuits.
quote:Op woensdag 9 maart 2016 10:11 schreef Wombcat het volgende:
[..]
Zoals ik zei: de teams hebben toch voor het heel jaar maximaal x keer elke band? Dus misschien willen ze de softs en supersofts wel zoveel mogelijk bewaren voor andere circuits.
Da's toch gewoon de regenband?quote:Op woensdag 9 maart 2016 12:51 schreef Sinister-D- het volgende:
Waarom toont Pirelli de blauwe parade/demo band op die foto's, daar wordt toch helemaal niet mee geracet?
ow wist ik helemaal niet, die gebruiken ze toch niet tijdens een race?quote:
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |