Kijk eens bij @JennieGowquote:Op dinsdag 1 maart 2016 09:52 schreef motorbloempje het volgende:
Ik heb ook een twitterlijstjemoet ik nog even updaten voor 2016.. is handig voor tijdens de race ook. Jammer wel dat BBC niet meer de boel regelt. Was altijd leuk tweeten met ze
Tot zover correct. Dit was de situatie tot eind jaren 80 toen alleen nog natuurlijk geblazen motoren werden toegelaten.quote:Op vrijdag 4 maart 2016 19:46 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Ik dacht altijd dat het verschil in de regels van oudsher was dat tussen supercharged en atmosferisch. Op gegeven moment hebben ze gezegd supercharged mag wel, maar alleen met de helft van het slagvolume, dus op een 1.5 liter motor. Effectief werden daarmee de superchargers uitgebannen, want dat verschil maak je niet goed.
Echter bleek er een jaar of 20 later een speciaal soort supercharger te zijn ontwikkeld, namelijk de turbo, die zijn energie niet van de krukas haalde, en daarmee meer vermogen uit een 1.5 kon halen dan uit een 3 liter. Het vermogen van de compressor kwam immers van energie die anders bijna helemaal verloren zou gaan.
Op zich klopt dit maar voor dit verhaal is het niet relevant. Laat ik eens uitleggen wat ik bedoel:quote:Een rootscompressor of vergelijkbare superchargers zijn gewoon niet zo interessant, omdat ze ook vermogen vreten. Bij dit soort racemotoren zal het vermogensverbruik van een flinke compressor ook zomaar 150-200 pk zijn. Hoe harder de motor loopt, hoe meer extra pk's de turbo erbij geeft, hoe harder een supercharged motor loopt, hoe meer pk's er nodig zijn voor de compressor. Dus in het racen, bij een vrije keuze tussen een krukas aangedreven compressor en turbocompressor zal de turbo het altijd winnen. Dat heeft niet zoveel met de ingewikkeldheid van de constructie te maken, op zich is het een heel primitief ding, dat je ongetwijfeld wat efficienter kunt maken door een ingewikkelde uitvoering, maar het is het werkingsprincipe waarom het niet tegen de turbo op kan bij een gelijk slagvolume.
Was er een tijd geleden niet ook een F1 team dat met dat vliegwiel aan de gang was? Daar staat me iets van bij, maar ik kan het niet meer plaatsen. Welk team was dat?quote:
Williams. Ze hebben er mee gereden, maar zijn toch overgestapt op batterijenquote:Op vrijdag 4 maart 2016 23:59 schreef Geralt het volgende:
[..]
Was er een tijd geleden niet ook een F1 team dat met dat vliegwiel aan de gang was? Daar staat me iets van bij, maar ik kan het niet meer plaatsen. Welk team was dat?
Omdat het vliegwiel, wat efficiënter zou moeten zijn, te zwaar was voor een F1 auto. Dat systeem werd wel gebruikt door o.a. Porsche in de 911 Hybrid en ook Audi in de R18 e-tron op Le Mans.quote:Op zaterdag 5 maart 2016 00:00 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
Williams. Ze hebben er mee gereden, maar zijn toch overgestapt op batterijen
Misschien bedoel je de Porsche 919, maar die heeft altijd batterijen gebruikt. Audi gaat voor 2016 ook over op batterijen maar gebruikten inderdaad vanaf 2012 tot 2015 een vliegwiel. Dat werkte best goed.quote:Op zaterdag 5 maart 2016 00:45 schreef sasquatsch het volgende:
[..]
Omdat het vliegwiel, wat efficiënter zou moeten zijn, te zwaar was voor een F1 auto. Dat systeem werd wel gebruikt door o.a. Porsche in de 911 Hybrid en ook Audi in de R18 e-tron op Le Mans.
Neen. Enkele turbo maximaal.quote:Op zaterdag 5 maart 2016 00:01 schreef Geralt het volgende:
Overigens is turbolag ook op te vangen door meerdere turbo's te gebruiken.
Dat zal in de regeltjes dan wel weer niet toegstaan zijn denk ik.
Nee, ik bedoelde de 911 GT3 Hybrid. Een van de eerste auto's die dat vliegwiel gebruikte.quote:Op zaterdag 5 maart 2016 00:57 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Misschien bedoel je de Porsche 919, maar die heeft altijd batterijen gebruikt. Audi gaat voor 2016 ook over op batterijen maar gebruikten inderdaad vanaf 2012 tot 2015 een vliegwiel. Dat werkte best goed.
Overigens heeft Porsche nog weer een ander systeem, zij hebben een variabel uitlaatsysteem waarbij de MGU-H los van de turbo staat en een variabel systeem bepaalt welke uitlaatgassen door de turbo gaan en welke door de MGU-H. Hierdoor krijg je dus wel weer wat turbo lag maar dat wordt goed gemaakt door het feit dat de MGU-H veel meer energie oplevert.
Oh ja was ook zo. Dat was een testbak voor het systeem van Williams dat helaas nooit gebruikt werd in F1.quote:Op zaterdag 5 maart 2016 01:14 schreef sasquatsch het volgende:
[..]
Nee, ik bedoelde de 911 GT3 Hybrid. Een van de eerste auto's die dat vliegwiel gebruikte.
Volgens mij hoeven ze niet verplicht buiten blijven.quote:Op zaterdag 5 maart 2016 09:53 schreef aesop het volgende:
Heeft iemand nou een goed beeld van het nieuwe kwalificatiesysteem? Ik kan het me nu nog maar moeilijk voorstellen. En het is mij niet duidelijk of de coureurs verplicht buiten moeten blijven. Als dat niet het geval is, verandert er eigenlijk niet zoveel. Je zal nog steeds twee pogingen per sessie hebben en moeten zorgen dat je eerste poging snel genoeg is om de tijd te hebben om een nieuw setje banden te halen.
Of mis ik iets?
Nee, het onderdeel van Williams die het ontwikkeld heeft is verkocht. Ze gebruiken het systeem ook voor openbaar vervoer doeleinden. Heb ik ooit eens ergens gelezen.quote:Op zaterdag 5 maart 2016 09:34 schreef Meike26 het volgende:
Het is volgens mij wel een systeem wat echt in de Williams fabriek is ontwikkelt en geleverd en Porsche langzaam heeft overgenomen. Geen idee of Williams nog steeds betrokken is bij die Porsches die het gebruiken?
voor zover ik weet bestaat het nog gewoon inhouse bij Williams als Williams Advanced Engineering.quote:Op zaterdag 5 maart 2016 10:46 schreef Aresdreams het volgende:
[..]
Nee, het onderdeel van Williams die het ontwikkeld heeft is verkocht. Ze gebruiken het systeem ook voor openbaar vervoer doeleinden. Heb ik ooit eens ergens gelezen.
Dus ze hebben het stukje van de vliegwiel wel verkocht gehad.quote:Successfully Incubating Technology - Flywheel Energy Storage
Williams Hybrid Power, part of the Williams Group of companies from 2010 until 2014, is a primary example of Williams successfully incubating and then spinning off Formula One bred energy efficient technology.
Williams Hybrid Power was initially engaged in developing a flywheel energy storage system for Williams' 2009 Formula One car. Whilst this flywheel system was never raced in Formula One, Williams' continued investing in the technology because of a strong belief in its wider commercial potential.
The technology was first validated in motorsport:
- Porsche used Williams Hybrid Power's flywheel in its GT3R endurance racing car, which won its first race in the World Endurance Championship in 2011
- Audi Sport used a Williams Hybrid Power flywheel in its 2012 and 2013 Le Mans winning Audi R18 e-tron quattro
A key market for flywheel energy storage technology is the public transport sector. This technology can save fuel and reduce green house gas emissions by up to 30% in a city bus for example. WHP worked with leading partners in the public transport field to test and validate the technology:
- Partnered with Go-Ahead Group to trial the system in London buses
- Partnered with the worlds largest tram manufacturer, Alstom, to develop flywheel systems for its Citadis tram fleet
With the flywheel technology successfully validated and ready for volume manufacture, Williams sold WHP to FTSE 100 engineering company GKN in April 2014 in a multi-million pound deal. It is Williams' technological creativity and speed to market that has allowed this technology to be incubated successfully, with GKN having the resources to manufacture and market the product on a global scale.
Even quoten voor het nageslacht. Eens kijken als het ingevoerd wordt en verplicht wordt of Lewis dan deze uitspraak nog weet en zich er aan houdt.quote:
Hamilton wil niet rijden met halo-systeem
Lewis Hamilton zou het nieuwe halo-systeem van zijn auto halen als het zou worden aangebracht door zijn monteurs. Tegenover het Engelse Sky Sports noemt hij het de meest lelijke aanpassing ooit in de Formule 1.
De wereldkampioen maakte zijn klachten openbaar nadat de coureurs van Ferrari ermee reden tijdens de testdagen in Barcelona. “Ik hoop echt dat dit niet wordt geïntroduceerd in de sport en als dat wel gebeurt, hoop ik dat we mogen kiezen of we het wel of niet op de auto plaatsen. Ik ga hier namelijk niet mee rondrijden.”
“Ik waardeer het dat er wordt nagedacht over de veiligheid, maar dit is wel de Formule 1. Op dit moment is het goed”, aldus Hamilton. Ook op zijn Instagramaccount liet hij zijn onvrede blijken over deze uitvinding die uitgerekend door zijn eigen team is gedaan.
Volgens Ferrari-coureur Sebastian Vettel kan je nooit voor genoeg veiligheid zorgen. “Het ziet er misschien niet mooi uit, maar als we er levens mee kunnen redden is het een stap vooruit. Ook hadden we dan de laatste jaren geen afscheid hoeven nemen van coureurs.”
Bron: http://www.f1today.net/nl(...)den-met-halo-systeem
voor £30.000.000 zet die gast, net als elk van ons, zijn principes wel opzij....quote:Op zaterdag 5 maart 2016 13:25 schreef Geralt het volgende:
[..]
Even quoten voor het nageslacht. Eens kijken als het ingevoerd wordt en verplicht wordt of Lewis dan deze uitspraak nog weet en zich er aan houdt.
Als je al zoveel miljoen hebt dat je het nooit meer op krijgt?quote:Op zaterdag 5 maart 2016 13:32 schreef Sinister-D- het volgende:
[..]
voor £30.000.000 zet die gast, net als elk van ons, zijn principes wel opzij....
Maar dat is de rem-energie, die zou je in principe ook kunnen gebruiken om de krukas aan te slingeren, en dan trekt de supercharger daar toch weer vermogen van, je zou een vliegwiel ook kunnen gebruiken om een grote turbo aan te slingeren.quote:Op vrijdag 4 maart 2016 22:04 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Tot zover correct. Dit was de situatie tot eind jaren 80 toen alleen nog natuurlijk geblazen motoren werden toegelaten.
[..]
Op zich klopt dit maar voor dit verhaal is het niet relevant. Laat ik eens uitleggen wat ik bedoel:
Het grootste nadeel van een turbo is de turbo lag. Dat wordt opgevangen in F1-motoren door de turbo sneller op te spinnen, en dat gebeurt weer door de MGU-H. Die draait dan praktisch gezien even andersom en start daarmee de turbine van de turbo. Dat elimineert turbo lag. Het probleem is dat dit natuurlijk efficiëntie kost, want die energie die de MGU-H gebruikt om de turbo op te spoelen heeft hij eerder zelf opgewekt. Verder is de conversie hitte -> elektriciteit -> beweging van de MGU-H -> beweging turbine in turbo ook niet erg efficiënt.
Audi gebruikte tot 2015 in hun Le Mans R18 een ERS met vliegwiel, die voor zover ik weet direct energie teruggaf aan de vooras. Het systeem waar ik het over had zou dan in theorie zo werken:
Energie van de MGU-K in de as -> vliegwiel -> compressor. Dus de energie die vrijkomt bij het remmen wordt 'opgeslagen' in het vliegwiel en vervolgens wordt daarmee de compressor van de supercharger aangedreven bij het accelereren. Dit heeft als voordeel dat er dus geen kinetische energie in elektriciteit hoeft omgezet te worden en er dus minder verloren gaat. En er is dus geen turbo lag (het enige voordeel van een traditionele supercharger ten op zichte van een turbo). Er gaat geen energie verloren van de motor zelf. In theorie zou je dan nog een MGU-H kunnen gebruiken zonder turbo (zoals Toyota deed in 2015), om alle energie zoveel mogelijk te gebruiken. Audi heeft hier naar mijn weten mee geëxperimenteerd. Ze kozen uiteindelijk er voor om door te gaan met hun turbodiesel.
Maar het is dus op dit moment te complex. Vooral het vliegwiel, daar is nog niet genoeg ontwikkeling in. Nissan probeerde daar wat aan te doen maar dat ging mis omdat ze niet serieus genoeg waren. Hun dubbele vliegwiel zou 8MJ energie opslaan en direct teruggeven aan de achteras. Maar zo ver is het nooit gekomen helaas.
Mocht enige informatie hier onjuist zijn laat het maar weten. Ik weet natuurlijk ook niet alles.
Tja. Meer kan ik er niet van maken, je snapt het duidelijk niet. Jammer maar helaas.quote:Op zaterdag 5 maart 2016 14:30 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Maar dat is de rem-energie, die zou je in principe ook kunnen gebruiken om de krukas aan te slingeren, en dan trekt de supercharger daar toch weer vermogen van, je zou een vliegwiel ook kunnen gebruiken om een grote turbo aan te slingeren.
Het cruciale verschil zit hem erin dat je bij een turbo de energie van het hete uitlaatgas niet verloren laat gaan maar via drukvulling omzet in tractie, terwijl een supercharger vermogen trekt van een krachtbron die ook gebruikt kan worden voor het aandrijven van de wielen. Of dat een vliegwiel of een elektromotor is maakt niet zoveel uit, al zal bij het opladen en ontladen van accu meer energie verloren gaan dan bij een vliegwiel.
Dat is precies wat er gebeurt in mijn scenario. Alleen hangt die turbo niet aan de uitlaat dus noemen we het geen turbo maar een supercharger. Dat is het verschil. Het grote nadeel van een turbo met een hybride is dat je minder energie uit de uitlaatgassen kan halen (immers een gedeelte zal gebruikt moeten worden om de turbo te voeden en weer aan te slingeren).quote:Maar dat is de rem-energie, die zou je in principe ook kunnen gebruiken om de krukas aan te slingeren, en dan trekt de supercharger daar toch weer vermogen van, je zou een vliegwiel ook kunnen gebruiken om een grote turbo aan te slingeren.
Of andersom natuurlijk, dat lijkt mij zelfs waarschijnlijker.quote:Op zaterdag 5 maart 2016 14:32 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Tja. Meer kan ik er niet van maken, je snapt het duidelijk niet. Jammer maar helaas.
Ik snap niet zo goed wat de FIA hiermee denkt te bereiken. Wat het effect ervan is, is dat in de sessies iedereen eerste een run maakt. Vervolgens zullen de langzaamsten daarvan als eerste de volgende run maken. En je hebt een goede kans dat de laatste paar minuten er niemand meer op de baan is.quote:Op vrijdag 4 maart 2016 19:11 schreef JimmyManna het volgende:
[..]
Nou het is er doorheen. Ik weet niet waarom Q op de schop moest, maar tevens begrijp ik niet wat er niet te snappen valt aan het nieuwe systeem. Feitelijk is het niet veel meer dan dat iedere 1,5 sec de langzaamste afvalt. Dan lees ik op Twitter dat men het niet gaat snappen. Maar f1-fans zijn toch geen Mongolen ofzo.
Wat ik vooral niet snap is wat er is was aan het vorige systeem.quote:Op zaterdag 5 maart 2016 21:47 schreef Wombcat het volgende:
[..]
Ik snap niet zo goed wat de FIA hiermee denkt te bereiken. Wat het effect ervan is, is dat in de sessies iedereen eerste een run maakt. Vervolgens zullen de langzaamsten daarvan als eerste de volgende run maken. En je hebt een goede kans dat de laatste paar minuten er niemand meer op de baan is.
Weliswaar krijg je iets meer spreiding doordat niet meer iedereen tegelijk op de baan gaat voor de 2e run, maar je krijgt ook minder spanning op het einde, omdat er nog maar een paar op de baan zijn die evt. de pole kunnen aanvallen.
Alleen als het nat is, dan kan het wel eens een flinke loterij worden hierdoor.
dat snapt vrijwel niemand, inclusief coureurs.quote:Op zaterdag 5 maart 2016 21:52 schreef JimmyManna het volgende:
[..]
Wat ik vooral niet snap is wat er is was aan het vorige systeem.
Helemaal niets. Ze hebben een oplossing bedacht voor een niet bestaand probleemquote:Op zaterdag 5 maart 2016 21:52 schreef JimmyManna het volgende:
[..]
Wat ik vooral niet snap is wat er is was aan het vorige systeem.
Zoiets.quote:Op zaterdag 5 maart 2016 22:14 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
Helemaal niets. Ze hebben een oplossing bedacht voor een niet bestaand probleem
Hooguit dat in de laatste 2 minuten alle rijders proberen hun snelste ronde te verbeteren en de regie vaak een hoop miste. Dat krijg je nu niet meer, maar heb je een goede kans dat 2 minuten voor het einde van de kwalificatie het al over is. Of als het tegenzit zelfs al 5 minuten van te voren.quote:Op zaterdag 5 maart 2016 21:52 schreef JimmyManna het volgende:
[..]
Wat ik vooral niet snap is wat er is was aan het vorige systeem.
accountant van websites?quote:Op zaterdag 5 maart 2016 21:16 schreef THEFXR het volgende:
wat zijn de beste twitteraars voor nieuws?
quote:Op zondag 6 maart 2016 08:24 schreef Sinister-D- het volgende:
[..]
accountant van websites?
@gpupdate_nl
@crash_net
@motorsport
@f1fanaticlive
@f1fanatic_co_UK
@autosport
Journalisten:
@peterdwindsor
@joesaward
@adamcooperf1
@scarbsf1 (voornamelijk uitleg aerodynamica)
@tedcravitz
@jakesallenonf1
@andrewbensonf1
@noblef1
@thebuxtonblog
Uiteraard alle teams, officiële F1 account. En zo heb ik bv. ook nog Gary Hartstein met zijn ongezouten mening, en wat andere komische accounts...
Wegblijven bij Lee McKenzie en Suzy Perry, alleen maar prut en af en toe een tweet welke wel relevant is maar dan is het een retweet van de echte journalisten
thanksquote:Op zondag 6 maart 2016 08:24 schreef Sinister-D- het volgende:
[..]
accountant van websites?
@gpupdate_nl
@crash_net
@motorsport
@f1fanaticlive
@f1fanatic_co_UK
@autosport
Journalisten:
@peterdwindsor
@joesaward
@adamcooperf1
@scarbsf1 (voornamelijk uitleg aerodynamica)
@tedcravitz
@jakesallenonf1
@andrewbensonf1
@noblef1
@thebuxtonblog
Uiteraard alle teams, officiële F1 account. En zo heb ik bv. ook nog Gary Hartstein met zijn ongezouten mening, en wat andere komische accounts...
Wegblijven bij Lee McKenzie en Suzy Perry, alleen maar prut en af en toe een tweet welke wel relevant is maar dan is het een retweet van de echte journalisten
ik heb er weinig aan toe te voegen, misschien een paar Duitse F1 reportersquote:Op zondag 6 maart 2016 08:24 schreef Sinister-D- het volgende:
[..]
accountant van websites?
@gpupdate_nl
@crash_net
@motorsport
@f1fanaticlive
@f1fanatic_co_UK
@autosport
Journalisten:
@peterdwindsor
@joesaward
@adamcooperf1
@scarbsf1 (voornamelijk uitleg aerodynamica)
@tedcravitz
@jakesallenonf1
@andrewbensonf1
@noblef1
@thebuxtonblog
Uiteraard alle teams, officiële F1 account. En zo heb ik bv. ook nog Gary Hartstein met zijn ongezouten mening, en wat andere komische accounts...
Wegblijven bij Lee McKenzie en Suzy Perry, alleen maar prut en af en toe een tweet welke wel relevant is maar dan is het een retweet van de echte journalisten
die heb ik idd ook nogquote:
Andere komische accounts? Hartstein noem ik nou niet bepaald komisch.quote:Op zondag 6 maart 2016 08:24 schreef Sinister-D- het volgende:
En zo heb ik bv. ook nog Gary Hartstein met zijn ongezouten mening, en wat andere komische accounts...
maar zij komen toch met de laatste nieuwtjes?quote:Op zondag 6 maart 2016 13:02 schreef Geralt het volgende:
Overigens is dit niet meer een discussie voor in het algemene topic? Er is weinig nieuws aan wat voor twitteraars iedereen volgt lijkt me
De F1 heeft een rijke traditie van regelwijzigingen die het vorige seizoen interessanter hadden gemaakt indien je ze daarop virtueel toepast, maar dan zonder dat de coureurs en teams zich naar die regels en dus anders hadden gedragen.quote:Op zaterdag 5 maart 2016 22:14 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
Helemaal niets. Ze hebben een oplossing bedacht voor een niet bestaand probleem
Fuckquote:Op zondag 6 maart 2016 20:02 schreef THEFXR het volgende:
[..]
maar zij komen toch met de laatste nieuwtjes?
quote:Komend seizoen zijn alle Formule 1-races rechtstreeks te volgen via Ziggo Sport, de gratis sportzender voor alle Ziggo klanten op kanaal 14. Uiteraard maakt Ziggo Sport de races ook beschikbaar op Ziggo Sport Totaal. Daar zie je ook gegarandeerd alle vrije trainingen en de kwalificatie van elke grand prix. Dit jaar kun je ook live in de studio meegenieten van Max en zijn collega's.
KIJK LIVE IN STUDIO MEE MET ROB, ROBERT EN TOM
In de Ziggo Sport studio in Hilversum ontvangt presentator Rob Kamphues iedere race deskundigen en liefhebbers uit de autosportwereld zoals natuurlijk Robert Doornbos en Tom Coronel met wie hij de race uitgebreid voor- en na beschouwt. Nieuw dit seizoen is dat je er ook als Formule 1-fan bij aanwezig kan zijn. Meld je hier aan en kijk live met onze kenners in de studio mee naar de verrichtingen van Max Verstappen en zijn collega's.
MOL KRIJGT PLOOIJ ERBIJ OP LOCATIE
Olav Mol zal het commentaar vanaf locatie blijven verzorgen tijdens de kwalificatie en de race en tekent samen met verslaggever Jack Plooij voor de voor- en nabeschouwing vanaf het circuit. Na afloop zal Max Verstappen voor de camera van Ziggo Sport zijn visie geven op de zojuist verreden race.
VIJF EXTRA KANALEN VIA GO.ZIGGOSPORTTOTAAL
Tjdens de Formule 1-weekenden heb je als kijker zelf de keuze om bijvoorbeeld de race live te volgen, een kijkje te nemen in de pitstraat via de Pit Lane camera of een stukje mee te rijden via de on board camera van een van de Formule 1-coureurs. Als je een race bestelt via go.ziggosporttotaal krijg je sowieso vijf extra kanalen erbij (pitlane, driver-tracker, onboard, highlights, en live timing-kanaal).
NOG VEEL MEER MOOIE LIVE AUTOSPORT
Naast alle Formule 1-races, de GP2 en de GP3 zie je op Ziggo Sport Totaal alle races uit het Europese Formule 3-kampioenschap, de DTM, de strijd om de Porsche Super Cup, de NASCAR Sprint Cup Series, de Formule E, de IndyCar-series en het World Rallycross Championship live en met Nederlands commentaar.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |