abonnement Unibet Coolblue
pi_160336063
Sssst :(
pi_160346084
Charles Leclerc treedt toe tot de Ferrari Academy en wordt development rijder van Ferrari en Haas. Ook Guiliano Alesi treedt toe tot de Ferrari Academy.
The only thing that stays the same is change (Change - Melissa Etheridge)
[b]"Formula 1 is a magic thing and a few missing decibels will not change that."[/b] - Joe Saward
  Redactie Frontpage / Sport dinsdag 1 maart 2016 @ 18:16:05 #128
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_160346187
Die laatste is de zoon van eenmalig GP-winnaar Jean Alesi
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_160359214
quote:
In het zakenblad Quote word deze maand Jeroen Schothorst geïnterviewd. Schothorst is mede-eigenaar van McGregor en behartigt de belangen van Giedo van der Garde.

In het blad laat Schothorst het volgende weten:
"Ik heb Giedo geholpen bij zijn deal om dit jaar onder meer de 24 uur van Le Mans te rijden. Ik heb hem in contact gebracht met de baas van Jota, het team waarvoor hij gaat rijden. Die kende ik uit het racewereldje. Nu krijgt hij ook gewoon betaald in plaats van dat hij zich in moet kopen. En hij zit bij een ontzettend goed team waarmee hij races kan winnen. Heel gaaf dat het gelukt is."

Vorig jaar werd het contract van Van der Garde met Sauber afgekocht. Volgens Schothorst profiteerde McGregor hier niet direct van:
"Het was bizar. Giedo was in elk geval een van de best betaalde Formule 1-coureurs! Het was een enorme afkoopsom, maar McGregor sponsorde slechts voor een klein bedrag. Al het geld is volledig naar Giedo en Marcel (Boekhoorn, schoonvader van Van der Garde, red.) gegaan. Vanuit Nederland heb ik geholpen bij de rechtszaken die in Australië werden gevoerd."

"Als Sauber besloot om Giedo niet te laten rijden, mocht hij de auto’s in beslag laten nemen en de teambazen in de boeien laten slaan – het gevolg van alle rechtszaken die we eerder hadden gewonnen. Maar ik zal nooit vergeten dat ik een paar uur voordat de auto’s de baan op zouden gaan werd gebeld door iemand die namens Bernie Ecclestone sprak. “Hi Jeroen, how are you doing? Bernie pays you ten million to walk away.” Ik zei direct daarna: “Twenty will do the trick”, en een paar uur later hadden we een deal. Toen was de strijdbijl begraven."
Serieus? Hoeveel geld heeft die knaker gekregen destijds? Want sowieso moest Sauber hem betalen toch? En dan nog een bedrag tussen de 10 en 20 miljoen extra van Bernie of wat? :o
"The only sight worse than a sad dwarf is a very sad dwarf"
"Met dubbel s welteverstaan"
  woensdag 2 maart 2016 @ 08:32:50 #130
131800 Tarado
capô de fusca
pi_160360612
quote:
11s.gif Op woensdag 2 maart 2016 01:46 schreef Geralt het volgende:

[..]

Serieus? Hoeveel geld heeft die knaker gekregen destijds? Want sowieso moest Sauber hem betalen toch? En dan nog een bedrag tussen de 10 en 20 miljoen extra van Bernie of wat? :o
Neem het maar met een korreltje zout
pi_160360636
quote:
11s.gif Op woensdag 2 maart 2016 01:46 schreef Geralt het volgende:

[..]

Serieus? Hoeveel geld heeft die knaker gekregen destijds? Want sowieso moest Sauber hem betalen toch? En dan nog een bedrag tussen de 10 en 20 miljoen extra van Bernie of wat? :o
Ik denk dat Bernie Giedo betaald heeft en niet Sauber.
The only thing that stays the same is change (Change - Melissa Etheridge)
[b]"Formula 1 is a magic thing and a few missing decibels will not change that."[/b] - Joe Saward
  woensdag 2 maart 2016 @ 09:13:37 #132
56724 Wombcat
rent wiel
pi_160360996
quote:
1s.gif Op woensdag 2 maart 2016 08:36 schreef sasquatsch het volgende:

[..]

Ik denk dat Bernie Giedo betaald heeft en niet Sauber.
Lijkt me ook
En omdat VDG een sterke zaak had, zal het ook wel een flinke afkoopsom zijn geweest, dus die 20 mln lijkt me niet overdreven. Of iig niet heel erg overdreven.
in a crowd you lose humanity
pi_160361000
En we vergeten even dat papa vd Garde ook +10 miljoen in heeft moeten leggen vantevoren voor een contract bij Sauber. Logisch dat ze dat terug eisen na dat debacle. Per saldo is er dus niemand echt rijker van geworden :)
"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."
  Redactie Frontpage / Sport woensdag 2 maart 2016 @ 09:47:46 #134
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_160361419
quote:
1s.gif Op woensdag 2 maart 2016 08:36 schreef sasquatsch het volgende:

[..]

Ik denk dat Bernie Giedo betaald heeft en niet Sauber.
Daar lijkt het wel op. Sauber had dat geld iig niet liggen en had met het betalen van twintig miljoen euro de deuren wel kunnen sluiten.
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_160361917
quote:
14s.gif Op woensdag 2 maart 2016 09:47 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

Daar lijkt het wel op. Sauber had dat geld iig niet liggen en had met het betalen van twintig miljoen euro de deuren wel kunnen sluiten.
Nouja Bernie zal het toch van Sauber terug halen lijkt me. Bernie is geen liefdadigheidsinstelling natuurlijk.

De enige reden dat er betaald is is omdat anders een van de teambazen van zijn circus in de bak geflikkerd zou worden en auto's in beslag genomen zouden worden. Dat is slechte reclame natuurlijk. Maar die centen haalt ie wel terug bij Sauber hoor.
"The only sight worse than a sad dwarf is a very sad dwarf"
"Met dubbel s welteverstaan"
  Moderator / Redactie Sport / Weblog woensdag 2 maart 2016 @ 15:55:12 #136
17650 crew  rubbereend
JUICHEN
pi_160368913
quote:
7s.gif Op woensdag 2 maart 2016 10:25 schreef Geralt het volgende:

[..]

Nouja Bernie zal het toch van Sauber terug halen lijkt me. Bernie is geen liefdadigheidsinstelling natuurlijk.

De enige reden dat er betaald is is omdat anders een van de teambazen van zijn circus in de bak geflikkerd zou worden en auto's in beslag genomen zouden worden. Dat is slechte reclame natuurlijk. Maar die centen haalt ie wel terug bij Sauber hoor.
We hoeven de komende jaren in ieder geval nooit meer een kritisch geluid tegen plannen van Bernie verwachten van Sauber :P
DeLuna vindt me dik ;(
Op zondag 22 juni 2014 12:30 schreef 3rdRock het volgende:
pas als jullie gaan trouwen. nu ben je gewoon die Oom Rubber die met onze mama leuke dingen doet :)
pi_160394225
quote:
Grote onduidelijkheid in F1-wereldje: hoe werkt kwalificatie nu?

Er is grote onduidelijkheid ontstaan over de plannen van de FIA om de kwalificatie in de Formule 1 aan te passen. Vorige week raakte bekend dat de FIA de kwalificatie in de Formule 1 wenst aan te passen. De kwalificatie zou daarbij nog steeds uit drie aparte delen bestaan maar in plaats van aan het einde van de sessie telkens rijders te elimineren zou er met een zogenaamd ‘knock-outsysteem’ gewerkt worden waarbij om de negentig seconden de traagste rijder afvalt.

Er is binnen de Formule 1 echter heel wat commotie ontstaan omtrent de invoering van het nieuwe systeem. Sommigen zijn er resoluut tegen, stellen zich dan weer vragen bij de manier waarop men de nieuwe kwalificatie wil invoeren.

Doordat onder meer de software en de systemen voor de nieuwe kwalificatie aangepast moeten worden liet F1-baas Bernie Ecclestone enkele dagen geleden weten dat de nieuwe kwalificatie niet meteen vanaf de eerste race van het nieuwe F1-seizoen gehanteerd zou worden. Waarschijnlijk zou de introductie van de nieuwe kwalificatie tot aan de GP van Spanje, de vijfde race op de F1-kalender, op zich laten wachten.

Er heerst echter heel wat onduidelijkheid over de kwalificatie die komend seizoen, en in het bijzonder tijdens de eerste race in Melbourne, zal gehanteerd worden. Zou zou er een compromis op tafel liggen waarbij de eerste twee delen van de kwalificatie volgens het nieuwe 'knock-outsysteem' zouden verlopen, maar Q3 het oude format zou blijven volgen.

Gisteren zat de FIA alvast samen met enkele F1-piloten samen om enkele zaken, waaronder de nieuwe kwalificatie, te bespreken. Er heerst heel wat onduidelijkheid over de nieuwe regels en sommige piloten wisten voorafgaand aan de meeting met de FIA zelfs niet dat er ondertussen een alternatief voorstel voor de kwalificatie op tafel lag. Over het algemeen is er echter veel weerstand tegen de invoering van de nieuwe kwalificatie.

"We zijn er duidelijk niet erg tevreden mee," zei Force India-piloot Sergio Perez na afloop van de meeting tegenover Sky Sports. "Laat ons afwachten of ze het nog veranderen. We hebben het gevoel dat het erg moeilijk is voor de fans om het systeem te begrijpen, het is voor ons zelfs al gecompliceerd. We hadden ook het gevoel dat de kwalificatie onder zijn huidige vorm goed is en dat er daarom geen reden is om de kwalificatie te wijzigen."

Met nog iets meer dan twee weken tot de eerste kwalificatie van het nieuwe F1-seizoen is het dus nog steeds niet duidelijk welk format er zal gehanteerd worden. Later deze week zou de World Motor Sport Council definitief de knoop doorhakken en vastleggen hoe de kwalificatie tijdens de eerste race in Australië zal verlopen.
pi_160394525
Wacht hier mee tot 2017 in plaats van tijdens het seizoen de kwalificatie aan te passen.

En ja, Melbourne is imho tijdens het seizoen omdat men al maanden geleden de keuze voor banden moest maken en door de gewijzigde kwalificatieopzet misschien voor een andere combinatie van compounds gekozen zou hebben, wat nu niet meer aangepast kan worden.
The only thing that stays the same is change (Change - Melissa Etheridge)
[b]"Formula 1 is a magic thing and a few missing decibels will not change that."[/b] - Joe Saward
  donderdag 3 maart 2016 @ 19:01:10 #139
343196 RingBewoner
In het echt ben ik grappiger
pi_160396144
http://www.f1today.net/nl(...)rp-deze-maand-testen
quote:
In april gaat het team van Red Bull haar eigen ontwerp om de veiligheid van de cockpit te verbeteren testen. Dat gaat gebeuren tijdens een Formule 1-demonstratie. Dat zegt teambaas Christian Horner tegen Auto Motor und Sport.

Donderdag was Ferrari het eerste team dat testte met het nieuwe halo-ontwerp. Die eer was voor Kimi Raïkkonen die naderhand verklaarde prima zicht te hebben vanuit zijn cockpit.

De FIA prefereert een halo-systeem, omdat dat al verder ontwikkeld is. Toch hebben de teams de vrijheid om zelf met een oplossing te komen. “Mogelijkheden als een transparante cockpit zullen we later in behandeling nemen”, aldus de FIA.
RBR schijnt dus met een soort windscherm/koepel te gaan testen. Ben heel benieuwd!
UI Made bij VanilleKwark.
  vrijdag 4 maart 2016 @ 16:19:23 #140
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_160419639
Trivia: turbo's zijn verplicht in F1 vanaf 2014. Waar of niet waar?
And if you listen very hard
The tune will come to you at last
When all are one and one is all
To be a rock and not to roll
  vrijdag 4 maart 2016 @ 16:24:22 #141
87936 Rossdale
#MaximumAttack
pi_160419739
quote:
6s.gif Op vrijdag 4 maart 2016 16:19 schreef Fir3fly het volgende:
Trivia: turbo's zijn verplicht in F1 vanaf 2014. Waar of niet waar?
Niet verplicht volgens mij. Ze zijn niet langer verboden :P
Please sir. When moon? When Mustang?
  vrijdag 4 maart 2016 @ 16:28:42 #142
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_160419842
quote:
3s.gif Op vrijdag 4 maart 2016 16:24 schreef Rossdale het volgende:

[..]

Niet verplicht volgens mij. Ze zijn niet langer verboden :P
Correct. Dat is eigenlijk het enige waar de motorenbouwers vrij in zijn.

Maar ja zo'n klein V6je zonder turbo levert niet genoeg power op. Dat zou je kunnen opvangen, door bijvoorbeeld het gewicht van de turbo te vervangen met een ERS systeem dat veel meer power geeft, maar dat soort dingen mogen natuurlijk niet. Innovatie is een vies woord.
And if you listen very hard
The tune will come to you at last
When all are one and one is all
To be a rock and not to roll
pi_160420351
Maar hoe zit het dan met compressors/superchargers? Zijn die verboden of zijn ze simpelweg omvangrijker (dus zwaarder) dan de turbo's ?
  vrijdag 4 maart 2016 @ 16:56:36 #144
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_160420448
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 maart 2016 16:51 schreef Meike26 het volgende:
Maar hoe zit het dan met compressors/superchargers? Zijn die verboden of zijn ze simpelweg omvangrijker (dus zwaarder) dan de turbo's ?
Superchargers an sich zijn al sinds de jaren 60 verboden geloof ik. En eigenlijk zijn de turbo's in F1 al superchargers tegelijkertijd, de MGU-H spoelt de turbo op als dat nodig is met de elektriciteit die eerder opgevangen is uit de hitte. Dit helpt om het voornaamste nadeel van een turbo (turbo lag) bijna teniet te doen. Dit is trouwens iets dat Audi in 2012 al deed in WEC.

Nee de specificaties van hoe motoren in een F1-auto moeten zijn zijn heel specifiek. Er zijn eigenlijk maar drie configuraties mogelijk, verder is er nul vrijheid.

Overigens heeft bijvoorbeeld Audi wel eens geëxperimenteert met een mechanisch aangedreven supercharger vanuit hun vliegwiel, maar dat bleek toch wat te ingewikkeld te zijn om betrouwbaarheid te kunnen garanderen. Zoiets zou in een F1 race van anderhalf uur nog kunnen maar voor 6 uur en langer is het (nog) niet betrouwbaar genoeg.
And if you listen very hard
The tune will come to you at last
When all are one and one is all
To be a rock and not to roll
pi_160422386
Oké, die nieuwe kwalificatiemanier komt er dus echt en wel vanaf Australië al.

http://www.autosport.com/news/report.php/id/123098
pi_160423130
quote:
9s.gif Op donderdag 3 maart 2016 17:14 schreef wimderon het volgende:

[..]

Nou het is er doorheen. Ik weet niet waarom Q op de schop moest, maar tevens begrijp ik niet wat er niet te snappen valt aan het nieuwe systeem. Feitelijk is het niet veel meer dan dat iedere 1,5 sec de langzaamste afvalt. Dan lees ik op Twitter dat men het niet gaat snappen. Maar f1-fans zijn toch geen Mongolen ofzo.
pi_160423180
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 maart 2016 19:11 schreef JimmyManna het volgende:

[..]

Nou het is er doorheen. Ik weet niet waarom Q op de schop moest, maar tevens begrijp ik niet wat er niet te snappen valt aan het nieuwe systeem. Feitelijk is het niet veel meer dan dat iedere 1,5 sec de langzaamste afvalt. Dan lees ik op Twitter dat men het niet gaaf snappen.
Jij snapt het verkeerd, want het gaat over minuten en niet secondes
pi_160423199
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 maart 2016 19:13 schreef opreis het volgende:

[..]

Jij snapt het verkeerd, want het gaat over minuten en niet secondes
Haha ik bedoelde minuten idd. Anders zijn we met een paar minuten klaar met de hele Q. Zou wel weed geinig zijn, in twee minuten iedereen klaar.
  Redactie Frontpage / Sport vrijdag 4 maart 2016 @ 19:24:55 #149
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_160423457
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 maart 2016 18:32 schreef Jigzoz het volgende:
Oké, die nieuwe kwalificatiemanier komt er dus echt en wel vanaf Australië al.

http://www.autosport.com/news/report.php/id/123098
Zonde. Het is een oplossing voor een niet bestaand probleem
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_160423945
quote:
14s.gif Op vrijdag 4 maart 2016 16:56 schreef Fir3fly het volgende:

[..]

Superchargers an sich zijn al sinds de jaren 60 verboden geloof ik. En eigenlijk zijn de turbo's in F1 al superchargers tegelijkertijd, de MGU-H spoelt de turbo op als dat nodig is met de elektriciteit die eerder opgevangen is uit de hitte. Dit helpt om het voornaamste nadeel van een turbo (turbo lag) bijna teniet te doen. Dit is trouwens iets dat Audi in 2012 al deed in WEC.

Nee de specificaties van hoe motoren in een F1-auto moeten zijn zijn heel specifiek. Er zijn eigenlijk maar drie configuraties mogelijk, verder is er nul vrijheid.

Overigens heeft bijvoorbeeld Audi wel eens geëxperimenteert met een mechanisch aangedreven supercharger vanuit hun vliegwiel, maar dat bleek toch wat te ingewikkeld te zijn om betrouwbaarheid te kunnen garanderen. Zoiets zou in een F1 race van anderhalf uur nog kunnen maar voor 6 uur en langer is het (nog) niet betrouwbaar genoeg.
Ik dacht altijd dat het verschil in de regels van oudsher was dat tussen supercharged en atmosferisch. Op gegeven moment hebben ze gezegd supercharged mag wel, maar alleen met de helft van het slagvolume, dus op een 1.5 liter motor. Effectief werden daarmee de superchargers uitgebannen, want dat verschil maak je niet goed.

Echter bleek er een jaar of 20 later een speciaal soort supercharger te zijn ontwikkeld, namelijk de turbo, die zijn energie niet van de krukas haalde, en daarmee meer vermogen uit een 1.5 kon halen dan uit een 3 liter. Het vermogen van de compressor kwam immers van energie die anders bijna helemaal verloren zou gaan.

Een rootscompressor of vergelijkbare superchargers zijn gewoon niet zo interessant, omdat ze ook vermogen vreten. Bij dit soort racemotoren zal het vermogensverbruik van een flinke compressor ook zomaar 150-200 pk zijn. Hoe harder de motor loopt, hoe meer extra pk's de turbo erbij geeft, hoe harder een supercharged motor loopt, hoe meer pk's er nodig zijn voor de compressor. Dus in het racen, bij een vrije keuze tussen een krukas aangedreven compressor en turbocompressor zal de turbo het altijd winnen. Dat heeft niet zoveel met de ingewikkeldheid van de constructie te maken, op zich is het een heel primitief ding, dat je ongetwijfeld wat efficienter kunt maken door een ingewikkelde uitvoering, maar het is het werkingsprincipe waarom het niet tegen de turbo op kan bij een gelijk slagvolume.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')