Daarna vertelde hij mij iets opmerkelijks. Zijn vriendin was namelijk ook depressief, en zij dacht dat dit misschien wel kwam door de anticonceptiepil die ze gebruikte. Een vriendin van haar had dit namelijk ook; haar depressie ging weg nadat ze met het gebruik van de pil gestopt was.
We hebben nog wat verder over dit onderwerp doorgepraat, maar nog steeds lijkt het mij onlogisch dat depressie veroorzaakt kan worden door het gebruik van een anticonceptiepil.
Op internet heb ik verschillende artikelen gevonden die zeggen dat depressief worden, door bijwerkingen van de pil wel degelijk mogelijk is. Officieel onderzoek is er niet naar gedaan, maar ook in de bijsluiter van mijn pil staat dat stemmingsveranderingen een bijwerking van de pil kunnen zijn.
Wat denk jij, kan depressiviteit een bijwerking zijn van de pil? Is dit klinkklare onzin? Of is het voor mensen die depressief zijn "zonder echte reden" een goede optie om te stoppen met de pil?
Artikelen hierover:
Can the pill make you crazy?
Possible Side Affect of the Pill - Depression
Succes
Voor de duidelijkheid: ik ben niet op zoek naar advies, inmiddels ben ik al anderhalf jaar niet meer depressief. Ik hoop alleen een discussie uit te lokken.
Wat was voor jou de reden dat je vriendin dacht dat haar depressiviteit kwam door het gebruik van de pil?
In je hoofd worden verschillende stoffen aangemaakt.
Deze stoffen zorgen o.a. voor de balans van je stemming.
De PIL bevat ook dergelijke stoffen... als de balans hierdoor verkeerd komt... kán het dus zeer zeker meewerken aan het worden van depressief.
Hormonen en aanverwante stofjes zijn vreemde dingen.
Ikzelf ben een paar jaar terug bevallen van mijn 1e kindje.
Na de zwangerschap ben ik weer aan de pil gegaan... bekend was al dat mijn hormoonhuishouding van slag was..
Syptomen: Ik was ná de zwanger schap nog steeds ruim 35 kilo zwaarder dan ervoor.... én ik zat NIET lekker in mijn vel.... De arts zei dat het door mijn hormoonhuishouding kwam... hij noemde het " postnatale depressie ". Gelijk gaf hij me seroxat...
Ik was hier fel op tegen... had ook het gevoel dat het mede zo " moeilijk " allemaal ging doordat ik gelijk met de pil was begonnen weer.
Ik bedoel.. iets dat NIET in de juiste balans is... daar stop je toch gen dingen bij die afgestemd zijn op een huishouding die wél in balans is ?
Tenminste zo voelde het bij mij...
Na een tijd aanmodderen heb ik zelf de knoop doorgehakt...
gestopt met de pil.... na twee weekjes had ik mijn energie en levenslust weer terug !!!!!!!
Bijkomend fijn feit was dat ook de kilo´s er weer vanaf vlogen ( zónder dieet...zónder sport ).
De pil heeft dus wel degelijk grote invloed op je lichaam en je geestelijke gesteldheid ( die grotendeels geregeld wordt ).
quote:Echt? Misschien dat ik dan ook maar even mijn huisarts moet bellen..ik slik ook al een tijdje Diane35 en ook ik merk dat ik erg vaak last heb van stemmingswisselingen en ook erg vaak chagrijnig ben...ik weet natuurlijk niet zeker of het echt door die pil komt..maar ik kan het altijd proberen..
Op donderdag 12 december 2002 14:07 schreef SEMTEX het volgende:
Ja! ik slikte Diane35 en had gigantisch last van humeurigheid en stemmingswisselingen. Ik heb bij de dokter een andere pil gevraagd en echt ALLE vervelende klachten zijn verdwenen. Ga dus gewoon even langs je huisarts of bel hem/haar (mijne heeft bijv. een receptenlijn, je hoeft alleen maar te bellen en te zeggen wat de klachten zijn en je krijgt een nieuwe pil)
Mij lijkt het echt zo onlogisch dat de pil stemmingswisselingen kan veroorzaken; ik kan hier namelijk ook niet echt een medische verklaring voor vinden.
quote:Lees mijn post...
Op donderdag 12 december 2002 14:55 schreef Christine het volgende:
Welke pil werkt dan wel goed, of verschilt dat ook per persoon? Ik gebruik zelf Meliane.Mij lijkt het echt zo onlogisch dat de pil stemmingswisselingen kan veroorzaken; ik kan hier namelijk ook niet echt een medische verklaring voor vinden.
medisch is het juist heel goed uit te leggen..
edit: en ja het verschilt per persoon... niemand zit hetzelfde in elkaar...en de aanmaak van stofjes wisselt ook.
quote:Ja, maar jij hebt het over een hormoonhuishouding die toch al van slag was (vanwege de zwangerschap en bevalling). Dat lijkt me een ander verhaal dan wanneer je hormoonhuishouding "normaal" is?
Op donderdag 12 december 2002 14:55 schreef Mirage het volgende:[..]
Lees mijn post...
medisch is het juist heel goed uit te leggen..
quote:wat denk je dat de pil doet dan ??
Op donderdag 12 december 2002 14:57 schreef Christine het volgende:[..]
Ja, maar jij hebt het over een hormoonhuishouding die toch al van slag was (vanwege de zwangerschap en bevalling). Dat lijkt me een ander verhaal dan wanneer je hormoonhuishouding "normaal" is?
De pil maakt je hormoonhuishouding ook anders... ( zo zorgt het ervoor dat je niet zwanger raakt )
als jij heir gevoelig voor bent dan heeft dit invloed op je stemming.
Dit kan zowel in positieve als negatieve zin werken.
quote:Oké dat snap ik maar op een bepaald moment komt daar dan toch ook balans in?
Op donderdag 12 december 2002 14:59 schreef Mirage het volgende:[..]
wat denk je dat de pil doet dan ??
De pil maakt je hormoonhuishouding ook anders... ( zo zorgt het ervoor dat je niet zwanger raakt )
als jij heir gevoelig voor bent dan heeft dit invloed op je stemming.
Dit kan zowel in positieve als negatieve zin werken.
quote:Dat ligt dus aan je lichaam.... aan je eigen aanmaak etc..
Op donderdag 12 december 2002 15:01 schreef Christine het volgende:[..]
Oké dat snap ik maar op een bepaald moment komt daar dan toch ook balans in?
Daarom is het ook voor een ieder verschillend.. zelf uittesten dus.
de plek waar de stofjes gemaakt worden zit als ik het goed heb onder aan de achterhoofd ( binnenin dan )
quote:Diane35 is 1 van de zwaardere pillen. Als je er erg veel last van hebt, is-ie ms gewoon te zwaar voor je. Vragen aan je huisarts kan echt geen kwaad.
Op donderdag 12 december 2002 14:49 schreef Tania18 het volgende:[..]
Echt? Misschien dat ik dan ook maar even mijn huisarts moet bellen..ik slik ook al een tijdje Diane35 en ook ik merk dat ik erg vaak last heb van stemmingswisselingen en ook erg vaak chagrijnig ben...ik weet natuurlijk niet zeker of het echt door die pil komt..maar ik kan het altijd proberen..
En waarom bestaan die fucking rutgershuizen niet meer?
Ik sprak over dit onderwerp met een kennis van me, die vrij veel weet van hormonen. Zij vond het niet echt logisch dat er een direct verband zou bestaan tussen het gebruik van de pil en depressieve gevoelens.
Is het niet zo dat dit één van de vele redenen kan zijn, en dat het er maar net van af hangt hoe vatbaar je daarvoor bent? In één van de artikelen waar ik in mijn openingspost naar linkte, wordt genoemd dat 30% van de pilgebruikers depressieve klachten eraan overhouden... zijn deze getallen niet wat overdreven?
Ja, precies dezelfde als jij. Rare is alleen dat je het pas merkt als je stopt en niet gelijk als je (weer) begint. Het lijkt dus (in mijn ervaring) dat de negatieve bijwerkingen zich langzaam opbouwen. Ik denk dan ook dat er misschien best wel veel vrouwen zijn die er last van hebben, maar niet beseffen dat het door de pil veroorzaakt wordt. Je stopt immers niet zomaar even met de pil. Ik ben er destijds ook min of meer 'toevallig' achtergekomen.quote:Op maandag 7 februari 2005 13:21 schreef Christine het volgende:
Zijn er nog meer mensen met ervaringen op dit gebied?
Ik merkte ook pas verschil toen ik een week of 8 gestopt was... vlak voor ik voor het eerst weer op de "natuurlijke manier" ongesteld werd, viel het me op dat ik me zoveel beter voelde dan de tijd ervoor.quote:Op maandag 7 februari 2005 13:40 schreef Biancavia het volgende:
Hm, ben om die reden ooit een maand gestopt met de pil. Merkte geen verschil in mijn gemoedstoestand, had wel weer bij mijn menstruatie behoorlijk pijn en bloedde veeeeel erger dan met de pil.
Ben nu sinds vorige week wel overgestapt op een andere pil...
Ja, datzelfde heb ik ook. Ik ben gestopt met de pil omdat ik bijna geen libido meer had, en wilde checken of dat misschien door de pil kwam. Sinds ik gestopt ben, kan ik ook met andere dingen (tegenslagen) veel gemakkelijker omgaan. Het zal ook wel voor een deel psychisch zijn, en afhangen van de situatie, maar ik voel me zoveel lekkerder nu zonder pil dat ik niet meer terug wil.quote:Op maandag 7 februari 2005 13:32 schreef Jane het volgende:
[..]
Ja, precies dezelfde als jij. Rare is alleen dat je het pas merkt als je stopt en niet gelijk als je (weer) begint. Het lijkt dus (in mijn ervaring) dat de negatieve bijwerkingen zich langzaam opbouwen. Ik denk dan ook dat er misschien best wel veel vrouwen zijn die er last van hebben, maar niet beseffen dat het door de pil veroorzaakt wordt. Je stopt immers niet zomaar even met de pil. Ik ben er destijds ook min of meer 'toevallig' achtergekomen.
Nou, ik ben benieuwd, want ik ben nu dus sinds vorige week ook overgestapt van Diane 35 naar microgynon 30.quote:Op maandag 7 februari 2005 13:57 schreef goddess-in-heaven het volgende:
Ik ben vier jaar geleden met de pil begonnen omdat ik PMS had/heb. Dat ging gepaard met depressieve buien, die soms dagen duurde. Ik kreeg, omdat ik last van acne had, Diane 35.
(....)
De hormonen in een pil kunnen rare dingen met je doen, ik raakte de controle over mijzelf helemaal kwijt. Nu heb ik microgynon 30 en gelukkig voel ik me nu goed.
Geprobeerd toen hij net op de markt was. Zelfde klachten.quote:Op maandag 7 februari 2005 14:02 schreef Christine het volgende:
en de nuvaring.
quote:Op maandag 7 februari 2005 14:17 schreef BBQ-kip het volgende:
Dokter schreef Prozac voor en het werd eigenlijk alleen maar erger, overal waar ik kwam zat ik te janken, gezellig!
Ik ben toen uit mezelf gestopt met de Prozac, dat scheelde al iets.
Dat heb ik dus ookquote:Op maandag 7 februari 2005 14:23 schreef Biancavia het volgende:
Maar ik zie het gewoon niet zitten om te stoppen met de pil, omdat ik dan niet meer precies weet wanneer ik dus ongesteld wordt en omdat het dan dus echt heel erg is, drie dagen pijn en heel erg bloeden, kan om het uur tampons blijven verwisselen....
Psies Semtex (haai trouwensquote:Op maandag 7 februari 2005 14:57 schreef SEMTEX het volgende:
Ja hoor, dat kan.
Ik ben nl. nooit depressief zonder reden en eind juni werd ik ineens onverklaarbaar depressief. Ik ben toen met de Pil gestopt en de depressies verdwenen als sneeuw voor de zon. Sindsdien heb ik de pil afgezworen. Als een stel hormonen blijkbaar zoveel invoed op je heeft en je verandert, hoeft dat voor mij niet meer.
Tis alsof ik m'n eigen verhaal leesquote:Ik ben ooit begonnen de met de Diane. Werd ik depressief en angstig van. Durfde niet eens naar enge films te kijken. Later heb ik nog een paar lichte pillen geslikt maar daarop reageerde ik nog heftiger (cerazatte en Yasmin). Ik werd er prikkelbaar van, agressief en ook depressief. Ik was mezelf niet meer. Normaal ga ik redelijk vrolijk door het leven, maar daar was geen sprake meer van met Cerazette en Yasmin. Ik verlangde er naar dood te zijn. Had veel ruzie met mijn vriend waar ik mee samenwoonde, ik was compleet onredelijk en onhandelbaar. Dat ik echt heel graag dood wilde was voor mij de druppel, en ik ben toen gestopt. Nooit meer daarna de pil geslikt, en dat ben ik ook nooit meer van plan.
Ik moet wel zeggen dat ik destijds -toen ik Cerazette en Yasmin gebruikte- wel in een verwerkingsproces zat van allemaal narigheid die mij was overkomen, dus wellicht dat die combinatie met de pil dit effect had. Maar zonder pil was ik dus een veel positiever mens, ondanks die narigheid waar ik mee moest dealen.
Heel herkenbaar. Van Microgynon 30 werd ik numb, met dalen maar zonder pieken. Mijn gevoel was zeg maar een horizontale lijn met uitschieters naar beneden. Mijn gevoel was 'afgestompt', ik kon niet meer echt blij/verdrietig zijn. Niets drong echt tot me door. Ik dacht wel 'goh wat erg' maar het voelde niet zo. Dit heeft vier jaar geduurd, doordat het idd geleidelijk aan zo wordt en je in eerste instantie niet de link met de pil legt.quote:Op maandag 7 februari 2005 14:11 schreef Mjam het volgende:
Dat is goed uitgedrukt godess-in-heaven, je raakt inderdaad de controle over jezelf kwijt. Ik slikte trouwens toen microgynon 30. Ik ben wel benieuwd of microgynon bij jou helemaal geen bijwerkingen heeft, of dat je toch, net als Christine, een verschil zou merken als je zou stoppen. Omdat het zo langzaam gaat, kunnen er veranderingen plaatsvinden die je misschien niet zo opvallen. Dat is voor mij de reden om nooit meer aan de pil te willen. Ik werd gewoon iemand anders, ik herkende mezelf niet meer. Dat wil ik nooit meer, ook niet stiekem een klein beetje door een 'betere' pil.
JAZEKER!!! dat is precies wat ik bedoelde in mijn reactie hierboven!! (lees je berichtje nu pas)quote:Op maandag 7 februari 2005 18:17 schreef sa-sa het volgende:
Depressief niet, maar ik was eens een maandje gestopt met het slikken van de pil (Diane 35). En merkte toen dat ik opeens veel lekkerder in m'n vel zat. Maar soms ook juist helemaal niet. Het lijkt net of ik door de pil geen extreme wisselingen heb in mijn bui/gevoel. Klinkt stom, maar zonder de pil voelde ik me soms heeel happy of heeel verdrietig (als er iets gebeurde dan). En sinds ik weer de pil slik, is het verschil minder heftig, wat neutraler.
Do I make sense?
Of juist een positief placebo-effect: "goh, ik voel me zo prikkelbaar en huilerig steeds, zou dat misschien door de pil kunnen komen? Het wordt vast beter als ik ermee stop"---> en jawel!quote:Op maandag 7 februari 2005 18:25 schreef thaleia het volgende:
Maar pas wel op voor een soort van negatief placebo-effect: een aantal jaren terug bleek ook uit een onderzoek dat bijwerkingen (dat ging dan vooral over misselijkheid e.d.) van de pil vaker voorkomen bij vrouwen die zich vooraf al druk maakten over eventuele bijwerkingen die hun pilgebruik zou kunnen gaan geven. Je kunt jezelf ook veel aanpraten.
Inderdaad komt het op hetzelfde neer! Ik zat toen ook al te denken om een koperspiraaltje te nemen. Dat is zeker wat je nu hebt? Ik twijfel er nu weer over, nu ik vrijwel zeker weet dat de pil dat vreemde effect op mijn gevoelens heeft. Kan je me vertellen hoe je het spiraaltje vindt? Ik ken namelijk niemand in mijn omgeving die dat heeft. Het is wat offtopic, maar ik ben er wel nieuwsgierig naar.quote:Op maandag 7 februari 2005 18:42 schreef Tigress het volgende:
[..]
JAZEKER!!! dat is precies wat ik bedoelde in mijn reactie hierboven!! (lees je berichtje nu pas)
Wat jij verteld heb ik ondertussen vaker gelezen op internet. Maar echt enthousiast kan ik er niet van worden. (Wel bedankt dat je het verteld hebt hoor!) Maar het klinkt best vervelend. Pfff waarom is er geen beter alternatief.quote:Op dinsdag 8 februari 2005 00:07 schreef Tigress het volgende:
Heb het koperspiraaltje nu een jaar en ik ben er op zich wel blij mee. Ik heb er destijds voor gekozen en niet voor het Mirena-exemplaar met hormonen om twee redenen. Ten eerste wilde ik geen hormonen meer in mijn lijf (ook niet een klein beetje) en ten tweede is er bij de Mirena 70% kans dat je niet meer ongesteld wordt en voor mij hoort dat er gewoon bij (maar dat is persoonlijk).
Het plaatsen is niet lekker (understatement van het jaar!), dus zorg dat je de dag vrij hebt en iemand meeneemt. Daar tegenover staat wel dat je de eerstkomende jaren klaar bent.
Mijn menstruaties zijn best heftig geworden sinds ik mijn spiraal heb, heb vooral de eerste twee dagen veel last en vloei veel. Heb heel soms ook last bij het vrijen, maar dat is slechts af en toe en alleen in een bepaalde positie. Maar als ik alles tegen elkaar afweeg, wil ik niets anders meer, alles beter dan de pil & bijbehorende klachten!!
My thoughts exactly.quote:Op dinsdag 8 februari 2005 18:56 schreef sa-sa het volgende:
Wat jij verteld heb ik ondertussen vaker gelezen op internet. Maar echt enthousiast kan ik er niet van worden. (Wel bedankt dat je het verteld hebt hoor!) Maar het klinkt best vervelend. Pfff waarom is er geen beter alternatief.
bij mij hetzelfde verhaal ook ik kreeg seroxat nadat ik weer met de pil ben begonnen en stemmingswisselingen kreeg. gewoon raar dat huisartsen je dat zo maar voor schrijven zonder verder onderzoek of navraag te doen, ik zelf heb dat spul maar eventjes gebruikt omdat ik het toch een naar idee vond en heb de rest maar weer terug gebracht. ik ben later overgegaan op de spiraal en dat bevalt me prima met als enige nadeel dat ik vrij onregelmatig ongesteld ben, maarja dat neem ik maar op de koop toe.quote:Op donderdag 12 december 2002 14:25 schreef Mirage het volgende:
Wat goed kan helpen bij menstruatiepijn is theunisbloemolie. Daarin zitten bepaalde vetzuren die je misschien te weinig binnenkrijgt. Deze zitten ook in vet van vis. Zelf heb ik soms last van rugpijn en krampen als ik ongesteld ben, als ik dan capsules met deze olie slik heb ik nergens last van. Voor veel vrouwen kan dit een uitkomst zijn.quote:Op maandag 7 februari 2005 14:34 schreef Christine het volgende:
Als ik er de volgende keer weer zoveel last van heb, ga ik zeker bij de huisarts vragen of hij er iets tegen heeft. Pijnstillers ofzo.
Je hormoonspiegel ale je aan de pil bent, is anders dan wanneer je een 'normale' cyclus hebt. Normaal scheid je tijdens je vruchtbare periode onder invloed van oestrogeen bepaalde feromonen uit, waardoor mannen je aantrekkelijker vinden. Door de pil zijn die feromonen er de hele tijd.quote:Op maandag 7 februari 2005 15:01 schreef goddess-in-heaven het volgende:
Ik heb ergens gelezen (weet niet meer waar, is al een half jaar geleden ofzo) dat de hormonen in de pil zelfs je kijk op mensen kunnen vernaderen. Dus dat als je de pil slikt, je verliefd op iemand kan zijn en dat als je stopt, die gevoelens ineens verdwenen kunnen zijn....
En nu ben ik weer ongesteld!!!! Na twee weken!quote:Op zondag 27 maart 2005 00:20 schreef 0piUm het volgende:
k was eerst aan mycrogynon en toen gestopt en nu weer begonnen
en t fucking verschil is te merken helaas..
KUT:@
Hm, ik las het eerst verkeerd, want wou zeggen van: 'uhh, ik dacht juist andersom'.quote:Op zondag 20 februari 2005 15:53 schreef loveli het volgende:
Verder is uit onderzoek gebleken dat vrouwen vaak een partner kiezen met een ander immuunsysteem. Dan krijgt het nageslacht dus een beter immuunsysteem. Door invloed van de pil kiezen vrouwen vaker een partner met een vergelijkbaar immuunsysteem.
Je kunt het gewoon proberen, en als het niet bevalt weer beginnen?quote:Op zondag 27 maart 2005 11:16 schreef akkien het volgende:
ik wijfel heel erg of ik zal stoppen. weet dat ik toen ik aan de pil ging (microgynon 30) opeens veel meer huilde. en dat ik volgens mij daarvoor vrolijker was. Maar mn menstruatie was wel 10 x vervelender en niet 100% regelmatig. Nu is t uit met mn vriend en twijfel ik. Ik wil nietterug naar de tijd dat ik flauw viel van de menstruatiepijn, maar die hormonen zijn volgens mij niet zo goed. Ik vraag me zo af of ik gelukkiger ben als ik stop met de pil...
Mmmm ja maar ja dan zit je weer met condooms te hanissen....dat zou ik echt niks vinden en trouwens veelste duurquote:Op maandag 28 maart 2005 13:58 schreef Christine het volgende:
MissPeppertje, mijn cyclus is veranderd sinds ik gestopt ben met de pil, dus misschien kun je het gewoon proberen en kijken of het bij jou intussen ook anders gaat
Nee, helemaal niet teveel blabla, herken mezelf er ook in! Maar als dat gewoon écht allemaal alleen door invloed van die pil afgezwakt wordt, dat zou toch bizar zijn?quote:
Maar we hebben er hier wel massaal met z'n allen last van! Zijn hier überhaupt écht een keer goede wetenschappelijke onderzoeken naar gedaan?quote:Op maandag 28 maart 2005 13:53 schreef MissPeppertje het volgende:
Ik wist echt niet dat de pil z'n invloed op je gevoel kon hebben![]()
Ik herken je verhaal helemaal. Ik heb rond me 14e a 15e zo'n 2 jaar lang de pil geslikt. Was in die tijd ook vaak in een dip en veel stemmingswisselingen. Ben toen zo'n 3 jaar gestopt met de pil en als ik daar nu aan terugdenk had ik in die tijd niet zoveel last van dipjes en dergelijke.quote:Op maandag 28 maart 2005 13:45 schreef Morgil het volgende:
Raar om te lezen dit. Ik slik al jaren microgynon 30, en nu ik erover na denk is mijn depressie vlak nadat ik het begon te slikken begonnen.
Ik heb inderdaad heel veel last van huilbuien, kon ineens niet meer tegen enge films enzo.. Stemmingswisselingen, het leven niet meer zien zitten, the works.
Ik begin na deze week met het slikken van een lichtere pil. Geen pil is voor mij eigenlijk geen optie.
Ik heb echt heel veel last van ongesteld zijn, zonder de pil is het super onregelmatig en pijnlijk, en met de pil valt het nog wel mee, vandaar.quote:Op maandag 28 maart 2005 13:46 schreef Christine het volgende:
Waarom niet, Morgil?
quote:Op maandag 28 maart 2005 14:56 schreef Biancavia het volgende:
Nee, helemaal niet teveel blabla, herken mezelf er ook in!
Dat zou zeker bizar zijn. Toch heb ik zelf weleens wat, al dan niet toevallig, artikels, ook wetenschappelijke, gelezen over oa de hersenen. Dat piepkleine dingetje in je hoofd, hyponogwat volgens mij, kom er nu gewoon even niet op, heb er weleens wat meer over gezegd volgens mij, iig kan het één en ander daar behoorlijk gaan triggeren denk ik of juist dichtslaan/stagneren etc. Een ander iets wat ik erover heb gelezen is dat dat dingetje (quote:Maar als dat gewoon écht allemaal alleen door invloed van die pil afgezwakt wordt, dat zou toch bizar zijn?
Vage klachten, en tja herkenbaar soms.quote:Ik heb me alweer zó lang kut gevoeld, dat ik niet eens meer wist wat het is om te leven. Het was puur óverleven wat ik deed... Met uitzondering van een aantal weken vorig jaar rond mei-juni-juli, waarin ik me ook behoorlijk goed voelde... Ik leef al vijf jaar met allerlei vage depressieve klachten, ik voel me kut, moe, op, 'waar leef ik voor'....
Me2quote:Ik snap ook wel dat je dat niet allemaal op de pil af kunt schuiven,
Maar of want idd, maar toch..quote:want ik slik die pil al sinds ik 16 ben en toen ik 16, 17, 18 was heb ik me ook altijd goed gevoeld, maar toch heb ik het idee dat die pil medeverantwoordelijk is voor de depressieve perioden... En nogmaals, het komt vast heus niet alleen door de pil.
Het klinkt niet vaag, maar wel vaag omdat het vaag is. Hehe lekker duidelijk weer. Maar snap wat je bedoelt en denk dat veel vrouwen, misschien zelfs ook mannen, andere Westerse dingetjes misschien weer, hier, de vage klachten, last van hebben en/of niet (geheel) plaatsen kunnen.quote:Klinkt zó vaag en dat is het ook gewoon echt!
Omdat ze ons bedeesd willen houdenquote:Op maandag 28 maart 2005 14:59 schreef Biancavia het volgende:
En als dat zo is, waarom waarschuwen huisartsen hier niet voor? Weten ze het gewoon niet? Waarom wordt er dan niet meer bekendheid aan gegeven?
hypofysequote:Op maandag 28 maart 2005 22:36 schreef sweetgirly het volgende:
...Dat piepkleine dingetje in je hoofd, hyponogwat volgens mij, kom er nu gewoon even niet op,..
ik wil ook stoppen met de pil en aan een spiraaltje. Ik slik nu microgynon omdat ik van diane 35 echt gek werd. Dat gevoel is ff weg geweest, maar in alle hevigheid teruggekomen. Ik wil dus geen hormonen meer in mijn lichaam!quote:Op dinsdag 29 maart 2005 14:14 schreef Muis_81 het volgende:
Zijn jullie dan wel met een ander voorbehoedsmiddel begonnen of helemaal niks? Zit eraan te denken om te stoppen met de pil maar wil wel graag iets in de plaats, bv. spiraaltje.
Ga je ook met de microgynon stoppen? En dan... een spiraaltje? Dat lijkt me echt doodeng, al is het voor mij misschien ook wel een optie... alleen sinds ik gestopt ben met de pil heb ik echt bijna een fobie voor hormonen ontwikkeld ofzo. Dat spiraaltje bevat ook hormonen toch? En het koperspiraaltje lijkt me niks. Het enige wat ik nog wil proberen is de nuvaring, maar dat zijn ook weer hormonen... lastig hoorquote:Op woensdag 11 mei 2005 13:19 schreef goddess-in-heaven het volgende:
[..]
ik wil ook stoppen met de pil en aan een spiraaltje. Ik slik nu microgynon omdat ik van diane 35 echt gek werd. Dat gevoel is ff weg geweest, maar in alle hevigheid teruggekomen. Ik wil dus geen hormonen meer in mijn lichaam!
ik heb er net een topic over geopend: veranderen anticonceptiequote:Op woensdag 11 mei 2005 13:23 schreef Christine het volgende:
[..]
Ga je ook met de microgynon stoppen? En dan... een spiraaltje? Dat lijkt me echt doodeng, al is het voor mij misschien ook wel een optie... alleen sinds ik gestopt ben met de pil heb ik echt bijna een fobie voor hormonen ontwikkeld ofzo. Dat spiraaltje bevat ook hormonen toch? En het koperspiraaltje lijkt me niks. Het enige wat ik nog wil proberen is de nuvaring, maar dat zijn ook weer hormonen... lastig hoor
dat heb ik dus, aangezien dat ook één van de redenen is dat ik met de pil ben begonnen. Maar ik denk (hoop) dat daar iets op te vinden is.quote:Op woensdag 11 mei 2005 13:32 schreef Christine het volgende:
Ik wil geen koperspiraaltje omdat daar de menstruatie heftiger van kan worden, en ik had er altijd al zo vreselijk veel last van
Momenteel gebruik ik helemaal geen anticonceptie, behalve condooms... en hoe kut ik condooms ook vind, tot nog toe vind ik het niet opwegen tegen de ongemakken van de pil.
Je topic zal ik zo ook even bekijken
Ik zit sinds ongeveer 2 maanden aan de mycrogynon omdat ik de laatste tijd half doodging tijdens 't menstrueren (overgeven, niet rechtop kunnen staan, etc) en omdat ik had uitgerekend ongesteld te zijn tijdens m'n vakantie in Ierland, en dat was dan helemaal geen lolletje geweest. Ik ben echt een stuk minder ongesteld (hallelujah !!!!) maar voel me ook wat... afgevlakt. Ik kan op zich nog wel lachen, maar ik lig niet meer helemaal grandioos in een deuk om iets, en ik jank bij alle films en slechte Hart in Aktie programma's enzoquote:Op maandag 7 februari 2005 18:17 schreef sa-sa het volgende:
Depressief niet, maar ik was eens een maandje gestopt met het slikken van de pil (Diane 35). En merkte toen dat ik opeens veel lekkerder in m'n vel zat. Maar soms ook juist helemaal niet. Het lijkt net of ik door de pil geen extreme wisselingen heb in mijn bui/gevoel. Klinkt stom, maar zonder de pil voelde ik me soms heeel happy of heeel verdrietig (als er iets gebeurde dan). En sinds ik weer de pil slik, is het verschil minder heftig, wat neutraler.
Do I make sense?
herkenbaar. bij mij worden positieve emoties afgevalkt en negatieve emoties lijken wel versterkt. en het is net niet zo erg dat het heel opvallend is, maar opvallen genoeg om het op te merken.quote:Op woensdag 11 mei 2005 13:47 schreef CherryLips het volgende:
[..]
Ik zit sinds ongeveer 2 maanden aan de mycrogynon omdat ik de laatste tijd half doodging tijdens 't menstrueren (overgeven, niet rechtop kunnen staan, etc) en omdat ik had uitgerekend ongesteld te zijn tijdens m'n vakantie in Ierland, en dat was dan helemaal geen lolletje geweest. Ik ben echt een stuk minder ongesteld (hallelujah !!!!) maar voel me ook wat... afgevlakt. Ik kan op zich nog wel lachen, maar ik lig niet meer helemaal grandioos in een deuk om iets, en ik jank bij alle films en slechte Hart in Aktie programma's enzo![]()
Maar nu vraag ik me af of ik dit niet al had voordat ik met de pil begon...
ik heb vandaag ook een mailtje terug gehad van een site over anticonceptie. ik had gevraagd of deze klachten erkend werden als bijwerking van de pil. zij gaven dit toe, alleen dan in de stopweek, doordat hormonen dan iets doen met je bloedsuikerspiegel. Wel vreemd dat ze niets zeiden over de problemen tijdens het gebruik.quote:Op donderdag 12 mei 2005 11:43 schreef Misticle_lightning het volgende:
De gyneacoloog die mij een tijd terug heeft geholpen met het een en ander heeft toegegeven dat een hoop vrouwen depressief worden van de pil. Dat dit 1 van de meest vervelende bijwerkingen is, die erkend wordt door heel veel gyneacologen
Vreemd, mijn vriendin zegt juist dat ze tijdens haar stop week de minste last van de bijwerkingen heeft. Ze gaat overigens binnenkort stoppen met de pil omdat ze de hormonen zat is... Ik hoop dus op een update laterquote:Op donderdag 12 mei 2005 13:41 schreef goddess-in-heaven het volgende:
ik heb vandaag ook een mailtje terug gehad van een site over anticonceptie. ik had gevraagd of deze klachten erkend werden als bijwerking van de pil. zij gaven dit toe, alleen dan in de stopweek, doordat hormonen dan iets doen met je bloedsuikerspiegel. Wel vreemd dat ze niets zeiden over de problemen tijdens het gebruik.
heb ik dus ook, snap niet dat ze dat niet openlijk toegeven. huisarts deed dat wel.quote:Op dinsdag 17 mei 2005 22:55 schreef midimaze het volgende:
[..]
Vreemd, mijn vriendin zegt juist dat ze tijdens haar stop week de minste last van de bijwerkingen heeft. Ze gaat overigens binnenkort stoppen met de pil omdat ze de hormonen zat is... Ik hoop dus op een update later
Sterkte, Goddess! Laat even weten hoe het is verlopen...quote:Op woensdag 18 mei 2005 10:00 schreef goddess-in-heaven het volgende:
[..]
heb ik dus ook, snap niet dat ze dat niet openlijk toegeven. huisarts deed dat wel.
morgen krijg ik mn spiraaltje en ik knijp hem nu al....
thanks, doe ik. heb vandaag aan mn stagebegeleidster gevraagd of ik morgen thuis mag werken omdat ik het spiraaltje in liet zetten. Dat was goed. Maar vervolgens vertelt ze het aan mn collega's! niet iedereen hoeft het te weten... dat vond ik echt niet leuk...quote:Op woensdag 18 mei 2005 10:03 schreef TheSilentEnigma het volgende:
[..]
Sterkte, Goddess! Laat even weten hoe het is verlopen...
Allicht had je beter kunnen zeggen dat je voor een kleine ingreep naar het ziekenhuis moet, en dus maandag pas weer van de partij bent...quote:Op woensdag 18 mei 2005 10:22 schreef goddess-in-heaven het volgende:
[..]
thanks, doe ik. heb vandaag aan mn stagebegeleidster gevraagd of ik morgen thuis mag werken omdat ik het spiraaltje in liet zetten. Dat was goed. Maar vervolgens vertelt ze het aan mn collega's! niet iedereen hoeft het te weten... dat vond ik echt niet leuk...
Is bij mij ook het geval.quote:Op maandag 28 maart 2005 15:44 schreef Morgil het volgende:
Ik heb echt heel veel last van ongesteld zijn, zonder de pil is het super onregelmatig en pijnlijk, en met de pil valt het nog wel mee, vandaar.
Plus, seks met een condoom vind ik echt niet fijn, en dat is voor mij toch wel erg belangrijk![]()
vrijdag heb ik vrij. en ik kan nooit mijn info filteren, vervelende eigenschap. maar ze had haar mond gewoon moeten houden, want het was iets vertrouwelijks....quote:Op woensdag 18 mei 2005 10:40 schreef TheSilentEnigma het volgende:
[..]
Allicht had je beter kunnen zeggen dat je voor een kleine ingreep naar het ziekenhuis moet, en dus maandag pas weer van de partij bent...
Je denkt vrijdag weer aan de slag te kunnen?
de pijn duurde bij elkaar maar iets van 5 tellen (1 tel voor die klem en 2 voor dat cameraatje en weer 2 voor dat spiraaltje) dus dat is wel te overzien. ik had alleen dat flauwvallen echt niet verwacht en dat was wel echt vervelend (vooral omdat het in zo'n naar kamertje is met tl-licht. ik wilde thuis op de bank liggen) echt een aanrader is het niet, maar het echte nare gevoel duurt maar kort.quote:Op donderdag 19 mei 2005 11:00 schreef Christine het volgende:
Wat een verhaal zeg goddess_in_heaven
En nu durf ik al helemaal niet meer...
Voel je er nu ook nog wat van, of helemaal niks meer?
Je had er ook een verdoving voor kunnen krijgen, raar dat je huisarts dat niet heeft vermeld...quote:Op donderdag 19 mei 2005 11:04 schreef goddess-in-heaven het volgende:
[..]
de pijn duurde bij elkaar maar iets van 5 tellen (1 tel voor die klem en 2 voor dat cameraatje en weer 2 voor dat spiraaltje) dus dat is wel te overzien. ik had alleen dat flauwvallen echt niet verwacht en dat was wel echt vervelend (vooral omdat het in zo'n naar kamertje is met tl-licht. ik wilde thuis op de bank liggen) echt een aanrader is het niet, maar het echte nare gevoel duurt maar kort.
ik heb nu geen last van mn buik/baarmoeder. Gewoon de usual menstruatiekrampen (je moet ook ongesteld zijn om hem in te laten zetten) ik ben wel echt heel slap en moe (raar dat je van dat soort dingen echt uitgeput raakt) en dus nog tintelende vingers e.d. (wat je altijd hebt na flauwvallen) ik heb me dan ook ziek gemeld, want ik zie me vandaag niet meer gewoon werken (de impact is wel groot)
watvoor verdoving? ik wist alleen van het ibuprofen slikken vantevoren af.quote:Op donderdag 19 mei 2005 12:13 schreef So_Addictive het volgende:
[..]
Je had er ook een verdoving voor kunnen krijgen, raar dat je huisarts dat niet heeft vermeld...
gewoon een spuitquote:Op donderdag 19 mei 2005 13:37 schreef goddess-in-heaven het volgende:
[..]
watvoor verdoving? ik wist alleen van het ibuprofen slikken vantevoren af.
Nuvaring is zeker het proberen waard!quote:Op vrijdag 20 mei 2005 13:54 schreef Christine het volgende:
Ik ben toch weer overstag... condooms vind ik zo vervelend dat ik weer aan de pil ben. Met mezelf heb ik afgesproken dat ik het weer een maandje ga proberen, en als het weer dezelfde gevolgen heeft, ga ik verder zoeken naar iets anders (Nuvaring??).
Ik denk ook dat ik binnen een week met hangende pootjes weer gestopt benquote:Op vrijdag 20 mei 2005 14:23 schreef FoxF1 het volgende:
Mijn inmiddels ex-vriendin had ook last van extreme stemmingswisselingen, en toen ze gestopt was met de pil was het ineens (binnen een paar dagen) vele malen minder. Later heeft ze nog een keer weer een andere pil geprobeerd en daar werd het NOG erger van dan dat het ooit geweest was. Dat duurde dus ook niet langer dan een week!
tja, klote dat ik dat niet wist.quote:Op vrijdag 20 mei 2005 14:18 schreef So_Addictive het volgende:
[..]
gewoon een spuit
Bij de gynocoloog is dat normaal (heb ik gelezen)
het gaat nu weer wat beter, alleen is de impact, lichamelijk, veel groter dan ik verwacht had. Gisteravond was ik echt beroerd. Ik had super erge buikkrampen en ben in 4 jaar niet meer zo ongesteld geweest als gisteravond. ik kon ieder uur mn maandverband wel vernieuwen. Ik heb dan ook de hele avond op de bank en in bed gelegen met aspirines bij de hand. ik voelde gisteravond pas goed dat er spieren zijn uitgerekt, die je normaal nooit gebruikt. Ik heb ook heel bizar gedroomd, namelijk dat ik menstruatiebloed opkotste. Lijkt me wel een duidelijk teken dat ik er heel veel mee bezig ben.quote:Op vrijdag 20 mei 2005 20:40 schreef TheSilentEnigma het volgende:
Bedankt voor je verslaggeving, Goddess! Hoe voel je je nu? Kan je weer normaal zitten?
alhoewel het pijnlijk was, zou ik het zo weer doen. ik merk nu al de voordelen!quote:Op zaterdag 21 mei 2005 15:44 schreef Mwanatabu het volgende:
Waaaah, dat wordt dus geen spiraaltje voor mij! Wat een nare bijwerkingen!
Ik wordt dus ook nogal zwartgallig van de pil. Doe het al jaren met condooms. Niet honderd procent veilig, maar nog een kindje is ook geen ramp
Hehe, als je het plaatsen van een spiraaltje nodig hebt om af te dwingen dat mensen lief voor je zijn...quote:Op zaterdag 21 mei 2005 15:47 schreef goddess-in-heaven het volgende:
[..]
alhoewel het pijnlijk was, zou ik het zo weer doen. ik merk nu al de voordelen!
dat beroerd voelen was ook wel weer ff lekker na een periode van 4 jaar niets van mn baarmoeder gevoeld te hebben (klinkt misschien een beetje bizar, maar ik vroeg me af en toe af of ie er echt nog wel zat) en iedereen is heel lief voor je
* Toeps noteert.quote:Op donderdag 12 december 2002 14:07 schreef SEMTEX het volgende:
Ja! ik slikte Diane35 en had gigantisch last van humeurigheid en stemmingswisselingen. Ik heb bij de dokter een andere pil gevraagd en echt ALLE vervelende klachten zijn verdwenen. Ga dus gewoon even langs je huisarts of bel hem/haar (mijne heeft bijv. een receptenlijn, je hoeft alleen maar te bellen en te zeggen wat de klachten zijn en je krijgt een nieuwe pil)
Jaaah! Dat is m: Diane 35. Aan mij voorgeschreven zonder blikken of blozen ondanks erg veel vaatziekten in mijn familie (waar deze pil niet goed mee samengaat heb ik begrepen).quote:Op zaterdag 21 mei 2005 16:01 schreef Toeps het volgende:
[..]
* Toeps noteert.
Ik heb ook de Diane 35, en ik voel me al een tijd zo labiel als een vaatdoek. Welke heb jij nu?
(Hmm, ik zie net dat deze post al uit 2002 stamt.)
Ik heb Meliane gehad, die is lichter dan Microgynon. Van alle pillen die de revu zijn gepasseerd, was die het minst erg...quote:Op zaterdag 21 mei 2005 16:35 schreef Toeps het volgende:
Dan ga ik toch maar eens langs de doc voor een lichtere pil.
Weet iemand welke oké is?
Ja ik was ook aan de Diane 35!quote:Op zaterdag 21 mei 2005 16:01 schreef Toeps het volgende:
[..]
* Toeps noteert.
Ik heb ook de Diane 35, en ik voel me al een tijd zo labiel als een vaatdoek. Welke heb jij nu?
(Hmm, ik zie net dat deze post al uit 2002 stamt.)
Ik zou niet per se voor een lichtere gaan, maar voor een pil met een andere samenstelling.quote:Op zaterdag 21 mei 2005 16:35 schreef Toeps het volgende:
Dan ga ik toch maar eens langs de doc voor een lichtere pil.
Weet iemand welke oké is?
Lullig voor je dat je met een vrouw zit opgescheept die jou lelijk vindt, geen zin in seks heeft, steeds dikker wordt en nergens van kan genieten. Maar ach, that's life!quote:Op dinsdag 14 juni 2005 18:58 schreef FatalException het volgende:
De pil beschadigt het geluk van de mens.
1) Vrouwen hebben sterkere seksuele visuele prikkels nodig om verliefd te worden (de minder uitziende man valt dus buiten de boot).
2) Vrouwen voelen minder positieve gevoelens
3) Ze hebben minder zin in seks
4) Ze worden dikker
5) Ze kunnen minder genieten van dingen
Dat moet allemaal betaald worden om maar lekker zonder rubber te kunnen neuken.
En het vervelende is: Als een vrouw eenmaal de pil heeft geslikt, zal, als ze stopt, een groot deel van de bijwerkingen haar hele leven blijven.
Van al deze bijwerkingen geen last gehad toen ik met de pil begon... ben er nooit me gestopt dus weet niet welke eventuele 'ontwenningsverschijnselen' daarmee gepaard gaan.quote:Op dinsdag 14 juni 2005 18:58 schreef FatalException het volgende:
1) Vrouwen hebben sterkere seksuele visuele prikkels nodig om verliefd te worden (de minder uitziende man valt dus buiten de boot).
4) Ze worden dikker
quote:Op donderdag 11 mei 2006 18:28 schreef Saske het volgende:
Hoi!![]()
Ik heb mij vorige maand laten steriliseren, ik ben 35, slikte 20 jaar de pil en wil geen kinderen. Nu ben ik dus gestopt en ik heb me toch last van mijn humeur, val uit en ben niet echt vriendelijk, kan huilen om alles en als je niet uit kijkt zou ik ook best willen slaan! Kortom ik voel me K.T!![]()
Nou hoop ik dat iemand me kan helpen en kan beantwoorden hoe lang dat onthormonen kan gaan duren?
Hellup!
Saske![]()
Tja, vraag als jonge vrouw om een sterilisatie en er wordt je verteld dat je moet wachten tot je een jaar of 30/35 bent. Dan blijft er helaas weinig anders over dan de pil te slikken als je geen zin hebt om zwanger te worden.quote:Op dinsdag 14 juni 2005 18:58 schreef FatalException het volgende:
4) Ze worden dikker
Dat moet allemaal betaald worden om maar lekker zonder rubber te kunnen neuken.
En het vervelende is: Als een vrouw eenmaal de pil heeft geslikt, zal, als ze stopt, een groot deel van de bijwerkingen haar hele leven blijven.
Goh wat een lekkere volwassen reactie...kerel zeker?quote:Op maandag 26 juni 2006 16:00 schreef devv05 het volgende:
Dat je inmiddels nog niet doodgebloed bent joh
Maar het lijkt me wel een kut situatiequote:Op maandag 26 juni 2006 16:02 schreef Puckzzz het volgende:
[..]
Goh wat een lekkere volwassen reactie...kerel zeker?
Ik wil ook graag een spiraaltje, maar dat werd me afgeraden door de gynaecoloog omdat ik misschien over een jaar zwanger zou willen worden. En het plaatsen is geen feest als je nog geen kinderen hebt gebaard. Dus tot die tijd nog die akelige rotpil slikken. Het is een moeilijke keuze aangezien ik duidelijk verschil merk in mijn stemming als ik de pil wel of niet slik.quote:Op zaterdag 27 mei 2006 13:17 schreef Biancavia het volgende:
Ik wil ook van die pil af, zit ernstig over een spiraaltje te denken, maar daar hoor je ook niet altijd positieve verhalen over.
Dit stukje slaat helemaal alles:quote:Op maandag 26 juni 2006 14:56 schreef elsepels het volgende:
Ik heb net deze site ontdekt en wat ik lees doet me verbazen....
>http://www.mijnpil.be/scripts/nl/2_the_pill/gossips_about_the_pill/index.php?PHPSESSID=66e75bec5e7de25c8e2f5c8cc8149ed7
Als ik de verhalen hier lees en naar mijn eigen leventje kijk zou ik het idee hebben dat dus weinig mensen weten hoe het echt in elkaar zit met pilgebruik dan de pilgebruikers zelf!!
quote:De pil doet het seksplezier dalen
NIET WAAR! De pil zal geen invloed hebben op het plezier. Juist het tegengestelde is waar: je kan volledig rustig en zonder zorgen aan je seksleven beginnen.
Sommige nieuwe pillen doen jonge meisjes en vrouwen zelfs bijzonder goed voelen.
En hoe beter een vrouw zich in haar vel voelt, hoe meer ze kan genieten van haar seksleven.
Ik moet zeggen, dat stukje is dus wel hoe ik het ervaar. Doordat ik op de pil kan vertrouwen, kan ik ongeremd seks hebben wanneer ik maar wil. Ik heb eigenlijk altijd zin, niks geen probleem...quote:Op maandag 26 juni 2006 16:46 schreef Biancavia het volgende:
Dit stukje slaat helemaal alles:
[/b]quote:ik moet zeggen, dat stukje is dus wel hoe ik het ervaar. Doordat ik op de pil kan vertrouwen, kan ik ongeremd seks hebben wanneer ik maar wil. Ik heb eigenlijk altijd zin, niks geen probleem...
Is dus heel wisselend per persoon. En dat met het equivalent van microgynon 30...
Ik ben in 2000 gestopt met de pil en overgestapt op het koperspiraal. Inmiddels heb ik de 2e laten plaatsen. Als je naar een gynaecoloog gaat heb je de minste kans op pijn bij het inbrengen, zij hebben toch de meeste ervaring denk ik. Het is inderdaad pijnlijk als je nog geen kinderen hebt gehad. Ik heb lang geleden al eens eerder een spiraal laten plaatsen en had tijdens het inbrengen felle stekende pijn, alsof ze ergens doorheen prikken wat niet hoort. Maar als je kinderen hebt gehad is de pijn te verwaarlozen, althans dat is mijn ervaring, ik moest even hoesten (van de gyneacoloog) en het ding zat al op zijn plaats. (terwijl ik bij de huisarts was geweest en het daar voor geen meter lukte) Ik vind het fijn geen hormonen te slikken, maar ik heb wel een hevige menstruatie, dat is minder prettig.quote:Op maandag 26 juni 2006 16:41 schreef Isabeau het volgende:
[..]
Ik wil ook graag een spiraaltje, maar dat werd me afgeraden door de gynaecoloog omdat ik misschien over een jaar zwanger zou willen worden. En het plaatsen is geen feest als je nog geen kinderen hebt gebaard. Dus tot die tijd nog die akelige rotpil slikken. Het is een moeilijke keuze aangezien ik duidelijk verschil merk in mijn stemming als ik de pil wel of niet slik.
en dit is tevens een tvp aangezien ik dit topic nog wil doorlezen en er nu geen tijd voor heb
Tja, het zou nog best wel kunnen dat mijn libido minder is, maar vaker trekt mijn lichaam sowieso niet (infectieproblemen e.d.) Het belemmert me in ieder geval niet, laten we 't zo zeggen. Ik ben erg makkelijk te porren voor seks, en meestal begin ik zelf...quote:Op dinsdag 27 juni 2006 09:02 schreef elsepels het volgende:
Nou daar merk ik dus totaal niks van! Ik gebruik(te) ook microgynon30 3 jaar lang maar mijn libido is flink gedaald sinds die tijd. Dus dat verschilt inderdaad per persoon ja.
Ik ben sinds gister gestopt. Ff kijken hoe ik me voel over een tijdje en anders overstappen op een andere pil.
Als de hormonen geen invloed hebben op jouw libido, dan zul je het inderdaad zo ervaren, maar het was wel zo netjes geweest als ze er op die site bij gezet hadden dat er wel degelijk (behoorlijk veel) vrouwen zijn waarbij de pil een negatieve invloed heeft op hun libido. Nu staat het er net alsof die vrouwen zich maar wat inbeelden en we zijn inmiddels toch wel zover dat het bewezen is dat sommige vrouwen gewoon heel veel last hebben van de pil.quote:Op maandag 26 juni 2006 16:49 schreef innovative het volgende:
Ik moet zeggen, dat stukje is dus wel hoe ik het ervaar. Doordat ik op de pil kan vertrouwen, kan ik ongeremd seks hebben wanneer ik maar wil. Ik heb eigenlijk altijd zin, niks geen probleem...
Is dus heel wisselend per persoon. En dat met het equivalent van microgynon 30...
Dit herken ik ook wel, trouwens. Misschien niet zo extreem als het hier beschreven staat, maar wel een rare druk op de maag en een opgeblazen gevoel. Inderdaad af en toe het gevoel dat je keel dichtzit. Dacht alleen altijd dat ik de enige was die dacht dat dit door de pil kwam.quote:en zodra ik um innam voelde ik alsof me keel dicht zat alsof me ut braaksel in de keel zat ..
De enige manier om daar achter te komen is om het uit te proberen. Het effect bij mij was iig heel anders. Juist geen echte moodswing, maar altijd een vlak, beetje niks-gevoel. Nooit meer 'himmelhoch jauchzend'quote:Op zondag 2 juli 2006 11:16 schreef _Arual_ het volgende:
Inmiddels ben ik 24, en zit ik nog steeds met die moodswings. ‘Himmelhoch jauchzend – zu Tode betrübt’. Maar ik weet niet of dat is omdat ik zo nu eenmaal bén, of dat het toch met mijn pilgebruik te maken heeft.
* Puckzzz & hormonen is ook niet echt joepie...quote:Op maandag 3 juli 2006 09:19 schreef flutterbye het volgende:
Mijn ervaringen met de nuvaring: ook vlakke emoties, niet echt depri maar ook niet echt vrolijk, ook erg futloos.
Diane: ontzettende moodswings, vooral richting de depri kant, erg emotioneel, ik heb zelfs een paar keer zitten huilen bij het nieuws. Dat is ook wel om te huilen tegenwoordig, maar toch... (maar 1 strip volgehouden trouwens)
Yasmin: juist wel vrolijker dan met andere anticonceptie, maar weer andere problemen waardoor toch weer gestopt...
Flutterbye + hormonen =![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
Over haaruitval ben ik niet zeker, maar voor de rest kan dat inderdaad.quote:Op zaterdag 8 juli 2006 19:35 schreef Tjoeper het volgende:
Hoi,
Ben net 12 weken geleden bevallen van een klein mannetje en sinds twee weken weer begonnen met de pil (femodene). Sinds die tijd heb ik veel last van huibuien, me onzeker voelen, haaruitval, misselijkheid tot het nu zover is dat ik niets meer kan eten en me de hele dag klote voel.
Kan dit aan de pil liggen?
quote:Over haaruitval ben ik niet zeker, maar voor de rest kan dat inderdaad.
Van sommige naamloze varianten van de Diane is bekend dat vrouwen er haaruitval van kunnen krijgen!!!! Bekijk de complete ingredientenlijst. Als de hulpstoffen anders zijn dan de originele pil, kan dat best de oorzaak zijn van je haaruitval.quote:Op zaterdag 8 juli 2006 19:57 schreef Stamp_Kip het volgende:
ik ook niet want kan meerdere oorzaken hebben..vitamine tekort bijvoorbeeld..
Ik merkte wel bij mij sinds die andere naam variant van de Diane35 dat ik ook meer haaruitval kreeg..
Als je nog geen kinderen hebt gekregen, is het zetten van een spiraal behoorlijk pijnlijk + soms voel je hem nog langere tijd zittenquote:Op zaterdag 8 juli 2006 20:13 schreef Tjoeper het volgende:
Nou daar zat ik ook aan te denken, een spiraaltje, ban ik gelijk van dat gezeik met die hormonen af!!
Daarom laat ik em dat a.s. vrijdag allemala haarfijn uitleggen door de gyn:)quote:Als je nog geen kinderen hebt gekregen, is het zetten van een spiraal behoorlijk pijnlijk + soms voel je hem nog langere tijd zitten
Hangt van de persoon af hoor, die 2 seconden pijn (die makkelijk te overleven is), en ik merk er niks van dat dat ding in me zit..quote:Op zondag 9 juli 2006 14:03 schreef SEMTEX het volgende:
[..]
Als je nog geen kinderen hebt gekregen, is het zetten van een spiraal behoorlijk pijnlijk + soms voel je hem nog langere tijd zitten
Diane tegen haaruitval? Diane wordt juist voorgeschreven tegen overbeharing. Dus logisch dat je haar dan uit kan gaan vallen, al hoop je dan natuurlijk dat het beperkt blijft tot het haar op plaatsen waar je het niet wil hebben. De merkloze varianten kunnen idd voor meer haaruitval zorgen dan de originele Diane.quote:Op zaterdag 8 juli 2006 22:43 schreef loveli het volgende:
[..]
Van sommige naamloze varianten van de Diane is bekend dat vrouwen er haaruitval van kunnen krijgen!!!! Bekijk de complete ingredientenlijst. Als de hulpstoffen anders zijn dan de originele pil, kan dat best de oorzaak zijn van je haaruitval.
Vrouwen die Diane slikken tegen haaruitval, worden aan alle kanten gewaarschuwd voor naamloze varianten.
Ik kreeg een roesje, was helemaal van de wereld! Ik heb een koperspiraaltje en het is helemaal geweldig. Geen enkel nadeel. Alleen geen verminderde menstruaties, dus ik ben weer net zo ongesteld als voordat ik de pil slikte. Duurt 7 dagen en kan vrij heftig zijn gedurende een dag of 2. Geen pijn trouwens, alleen bloed.quote:Op zondag 9 juli 2006 14:03 schreef SEMTEX het volgende:
[..]
Als je nog geen kinderen hebt gekregen, is het zetten van een spiraal behoorlijk pijnlijk + soms voel je hem nog langere tijd zitten
mja mijn moeder heeft er veel last van gehad. depressief idd ook. maar wij zijn er kennelijk genetisch mee 'gezegend' om snel depri te worden.quote:Op donderdag 13 juli 2006 13:16 schreef flutterbye het volgende:
Ja, alles eruit laten halen is natuurlijk een hele ingreep, en een vervroegde menopauze is ook niet niks... Moeilijke keuze die je moet maken, zeg! Ik las net ergens dat je door vervroegde menopauze ook meer kans hebt op depressies, kun je straks bij het topic "depressief door hysterectomie"...Wat lastig dat er niet gewoon een leuke oplossing is. Heeft je moeder er verder nog veel last van gehad daarna? Schijnt dat je ook meer kans hebt op botonkalking en hartziekten, en dat je dan alsnog hormonen moet gaan slikken om dat allemaal tegen te gaan...
Succes!quote:Op donderdag 13 juli 2006 23:17 schreef Stamp_Kip het volgende:
Morgen na de gyn..ik ben benieuwd.zal jullie op de hoogte houden
Zie je welquote:
Hey Puckzzz, heb het stuk gelezen, dus ook je mail, nog ff kort terug gemaild. Wilde via deze weg ook nog ff sterkte wensen.quote:
Thnxquote:Op vrijdag 14 juli 2006 16:02 schreef An24 het volgende:
[..]
Hey Puckzzz, heb het stuk gelezen, dus ook je mail, nog ff kort terug gemaild. Wilde via deze weg ook nog ff sterkte wensen.![]()
Nee ik ben niet ongesteld, maar ik ben goed geinformeert geworden door de gekke gynaecoloogquote:Op vrijdag 14 juli 2006 15:57 schreef ZwarteMagika het volgende:
[..]
Zie je welGoed dat het zo gegaan is, scheelt je een heleboel zenuwen van tevoren! Ben je nu ongesteld? Anders is ie nog niet meteen veilig, maargoed dat zal je zelf ook wel weten
Mirena: Voor, tijdens en na het plaatsen - Deel II Hier kun je uitgebreid ouwehoeren over je Mirena ervaringen
ow ik dacht dat het een soort spiraal achtige ding was...excuses danquote:Op maandag 17 juli 2006 08:47 schreef flutterbye het volgende:
[..]
huh? heb ik iets gemist? Mirena heeft toch ook gewoon hormonen?
Mirena is een hormoonspiraaltje.quote:Op maandag 17 juli 2006 09:53 schreef Puckzzz het volgende:
[..]
ow ik dacht dat het een soort spiraal achtige ding was...excuses dan
quote:Hoe werkt een Mirena?
Door de lokale werking van Mirena zijn er weinig hormonale bijwerkingen. Het hormoon levonorgestrel wordt rechtstreeks in de baarmoeder afgegeven, waardoor er minder van dit hormoon nodig is in vergelijking met de pil. De hoeveelheid hormoon die in het bloed en dus in de rest van het lichaam komt, is bij Mirena zelfs 60 tot 100 maal minder dan bij de anticonceptiepil. Daarom wordt de normale cyclus bij gebruik van Mirena niet verstoord.
quote:Op vrijdag 15 september 2006 09:09 schreef Saske het volgende:
Ik ben 5 maanden geleden gestopt met de pil omdat ik het zat was dat ding te slikken en ik voel me nu pas goed, het duurde dus 5 maaden voordat die rommel uit mijn lijf was....en nu voel ik me eindelijk goed! Ben niet een klein atoombommetje dat elk moment kan ontploffen....
Ik had precies hetzelfde toen ik yasmin de eerste keer slikte, daarom ben ik na een jaartje of zo op een andere, zwaardere (op advies van mijn huisarts) pil overgestapt. Omdat die mijn libido tot 0,0 verlaagde ben ik weer een half jaartje later helemaal gestopt met de pil. 4 maanden geleden ben ik weer begonnen yasmin te slikken, ik wilde deze pil toch nog een kans geven omdat ik de eerste keer sowieso niet geweldig in mijn vel zat en omdat ik op mijn stemmingswisselingen na weinig bijverschijnselen had. En wonder boven wonder lijkt het deze keer perfect te gaan. Geen depressieve verschijnselen deze keer, ik blijf me gewoon mezelf voelen. Het enige dat ik nu (nog, ik ben natuurlijk pas 4 strips bezig) heb is af en toe een heel klein beetje bloedverlies en voor mijn doen vreemde afscheiding, maar ja, dat kan nog overgaan en is ook geen ramp.quote:Op woensdag 17 januari 2007 19:30 schreef Channy het volgende:
hee hee,
ik heb precies het zelfde probleem..
ik had soms ook van die nare dingen want ik slikte yasmin en ik was zo erg chagrijnig en was dan bijv. heel vrolijk en dat sloeg zomaar in eens om dat ik super geďrriteerd en chagrijnig....
ik ging ontzettend kattig worden en hel kwaad reageren.
terwijl het gewoon geen rede had.
en ik stond er zelf ook niet bij stil dat was het rare van alles...
ik ben nu sinds afgelope maandag gestopt met de pil voor 2 maanden, dat was een tip van mijn dokter omdat ik altijd zulke pijnlijke borsten had en van die rare symptomen.
hebben meerdere mensen dat ook gehad?
chantal
.
Goed dat je het zelf al ge-edit hebt.quote:Op donderdag 18 januari 2007 12:42 schreef Agorias het volgende:
stilte
ik wilde bij nader inzien toch geen banquote:Op donderdag 18 januari 2007 14:09 schreef clumsy_clown het volgende:
[..]
Goed dat je het zelf al ge-edit hebt.
quote:
Het wil dus zo zijn dat mijn vriendin zich de laatste tijd k*t voelt, om nog maar niet te spreken van haar libido.. dus plaatste ik een tvp om dit aan haar te laten zien..quote:
Een "ik wil neuken" postquote:Op vrijdag 19 januari 2007 23:50 schreef Thrilled het volgende:
[..]
[..]
Het wil dus zo zijn dat mijn vriendin zich de laatste tijd k*t voelt, om nog maar niet te spreken van haar libido.. dus plaatste ik een tvp om dit aan haar te laten zien..
Dat snapte ik, maar je vriendin leek er zelf niet helemaal van op de hoogte te zijnquote:Op vrijdag 19 januari 2007 23:50 schreef Thrilled het volgende:
[..]
[..]
Het wil dus zo zijn dat mijn vriendin zich de laatste tijd k*t voelt, om nog maar niet te spreken van haar libido.. dus plaatste ik een tvp om dit aan haar te laten zien..
jawel, maar snapte niet wat dat met mij te maken had danquote:Op zaterdag 20 januari 2007 10:48 schreef ZwarteMagika het volgende:
[..]
Dat snapte ik, maar je vriendin leek er zelf niet helemaal van op de hoogte te zijn
Ik heb nu echter het besluit genomen om voorlopig maar helemaal met de pil te stoppen. Vorig jaar ben ik overgestapt van Diane op Yasmin, maar nu heb ik weer dezelfde klachten, plus droge ogenquote:Op maandag 22 januari 2007 17:12 schreef Alcarin het volgende:
Hmm, ik heb vandaag ook maar mijn huisarts gebeld, voor een andere pil.
Ik ben ooit gestopt (slik nu wel weer, ook yasmin, niet zonder bijwerkingen helaas), en het heeft bij mij een maand of 5/6 geduurd voordat ik echt weer een beetje mezelf begon te worden en mijn libido terug kwam.quote:Op dinsdag 22 januari 2008 20:21 schreef Alcarin het volgende:
Ik heb besloten dat het nuttig is dit topic omhoog te schoppen na 64 dagen![]()
Ik zie nu dat het gewoon PRECIES een jaar geleden is dat ik met Yasmin begon![]()
[..]
Ik heb nu echter het besluit genomen om voorlopig maar helemaal met de pil te stoppen. Vorig jaar ben ik overgestapt van Diane op Yasmin, maar nu heb ik weer dezelfde klachten, plus droge ogen![]()
En aangezien ik al bijna 10 jaar aan de pil ben, ga ik het nu eens zonder proberen![]()
Alleen 1 (heel groot) nadeel: condooms![]()
Voor degenen die mij voorgingen en gestopt zijn: hoe gaat het nu? Hoe lang duurt het ongeveer voor de troep uit je lijf is en het dus beter gaat?
Ik kan niet wachten, straks word ik een nymfomaantje(al zou ik gewoon al blij zijn als de vage klachten weggaan..)
Nou ja, die mannenpil is al in ontwikkeling, maar eerlijk gezegd vind ik het nog slechter klinken dan de vrouwenpil: het is een soort implanon, en de hormonen maken de man dus onvruchtbaar. Ze maken hem echter ook impotent, en daarom moet 'ie elke maand een prik in zijn bil gaan halen, zodat seks nog mogelijk isquote:Op dinsdag 22 januari 2008 23:16 schreef lexine het volgende:
Wanneer komt er nou eens een goeie pil voor de heren en zijn wij niet altijd de 'dupe'? Ik voel me wel veel 'gezonder' zonder dan met; het blijft tenslotte troep (kankerverwekkend).
Vrouwen die door de pil een verstoord libido hebben heten misschien niet impotent omdat er niets is wat niet meer omhoog wil, maar de gevolgen zijn hetzelfde. Het klinkt niet per se slechter dan de pil voor vrouwen, het ligt alleen zo gevoelig voor de meeste mannen.quote:Op woensdag 23 januari 2008 08:11 schreef Alcarin het volgende:
Nou ja, die mannenpil is al in ontwikkeling, maar eerlijk gezegd vind ik het nog slechter klinken dan de vrouwenpil: het is een soort implanon, en de hormonen maken de man dus onvruchtbaar. Ze maken hem echter ook impotent, en daarom moet 'ie elke maand een prik in zijn bil gaan halen, zodat seks nog mogelijk is![]()
Het blijft met hormonen dus de keuze: wil je het veilig kunnen doen maar er geen zin in hebben, of er heel veel zin in hebben maar het onveilig doen?![]()
Dat is ook weer waar. De mannenpil is dan dus zo ongeveer even slecht als die voor vrouwen. Alleen erkennen ze het bij de mannenpil wel meteen, en hebben ze er ook een 'oplossing' voor. Maar ik denk altijd dat er nog wel meer functies zijn van dat hormoon (in dit geval zal het wel testosteron zijn wat ze inspuiten). Zodra je met hormonen begint te klooien, weet niemand meer wat er nou precies gebeurt..quote:Op woensdag 23 januari 2008 09:34 schreef loveli het volgende:
Vrouwen die door de pil een verstoord libido hebben heten misschien niet impotent omdat er niets is wat niet meer omhoog wil, maar de gevolgen zijn hetzelfde. Het klinkt niet per se slechter dan de pil voor vrouwen, het ligt alleen zo gevoelig voor de meeste mannen.
Nee, eigenlijk niet maar ga van de week maar weer eens de huisarts lastig vallenquote:Op zaterdag 11 juli 2009 19:26 schreef Re het volgende:
condooms, sterilisatie (man of vrouw), geheelonthouding
maar heb je al eens een poging gedaan om te stoppen met de pil?
Je hebt genoeg hormonale en niet-hormonale anticonceptiemiddelen. Nuvaring, Evra hormoonpleister, Implanon (staafje in je arm), Mirena, koperspiraal, condooms inderdaad...quote:Op zaterdag 11 juli 2009 19:08 schreef latexpiepbeestje het volgende:
#keiharde schop#
Ik heb er ook al een jaar of 5 last van, depressieve gevoelens. Ik begon met de pil toen ik 16 was, dat was eerst om mijn acne tegen te gaan. De eerste paar jaar ging het nog wel goed, maar nu ben ik zo'n 7 jaar verder en ben ik ongeveer 3 keer gewisseld van pil, de klachten blijven echter nog steeds.
Er zijn ook een aantal rotdingen gebeurd die in vloed hebben gehad, maar ik denk dat de pil ook nog altijd een bijdrage levert aan mijn depressieve gevoelens. Zo voel ik me niet op mijn gemak bij mensen die ik niet goed ken, ben ik altijd zenuwachtig of zie ik er enorm tegen op om naar feestjes of zelfs naar mijn werk te gaan waardoor ik niet altijd even goed functioneer en zelfs last van hartkloppingen heb, ben ik sociaal nou niet bepaald een uitblinker, kan ik meestal niet oprecht emoties tonen want ik voel niks, heb ik vaak last gehad van huilbuien, is mijn zelfvertrouwen zo ontzettend laag geworden, ben ik erg chagerijnig geworden en moe, ben ik passief geworden in dingen die ik altijd graag deed, ben ik tien kilo aangekomen in vier jaar tijd, en staat mijn libido op een laag pitje.
Dus het liefste zou ik er ook helemaal mee stoppen, met de pil. Maar er zijn maar bar weinig opties, vind ik. Ik heb al meer dan 6 jaar een vaste relatie en wil ik geen kind, dus er blijft helaas niet veel te kiezen over... Of heeft iemand tips?
Ik heb wel de nuva ring aangevraagd en gekregen, maar ik heb er nog zo mijn twijfels over, leek me niet zo heel betrouwbaar en er is weinig bekend over. Maar ik ga eens zoeken op google.quote:Op zaterdag 11 juli 2009 19:37 schreef Enfermera het volgende:
[..]
Je hebt genoeg hormonale en niet-hormonale anticonceptiemiddelen. Nuvaring, Evra hormoonpleister, Implanon (staafje in je arm), Mirena, koperspiraal, condooms inderdaad...Zoek wat rond op internet en je vindt heel veel dingen!
Dankjewel, ik heb hem thuis al liggen want ik had hem al aangevraagd, maar eens proberen dan!quote:Op zondag 12 juli 2009 10:13 schreef Panthera1984 het volgende:
Ik gebruik de nuvaring al ruim een jaar. Ben nog niet zwanger geweestVoel hem niet zitten, en je hoeft er, (als je wel ongesteld wordt) maar twee keer per maand aan te denken. Het is -wel- een hormonaal middel, maar het word gelijkmatig afgegeven (unlike de pil) en zit gelijk bij de baarmoeder/eierstokken in de bloedbanen (unlike de pil). Volgens mij (maar dat weet ik niet zeker) zit er mede door bovenstaande redenen ook minder hormonen in. Vraag dat anders ook gelijk even na aan de HA
Je mag de Nuvaring 3 uur uit hebben per dag en meestal is dat genoeg tijd om sex te hebben, mocht je partner hem voelen. Ik en mijn partner laten hem altijd gewoon zitten.
Wat betreft depressiviteit, ik voel me een stuk beter. Mijn humeur is niet meer zo vlak, ik kan weer genieten van dingen. Soms erger ik me juist wel aan schommelingen in mijn humeur. maar meestal duurt dat maar kort. Huilbuien niet meer gehad sinds de wissel, alleen een keer bij een film.
Nadelen van de ring: als ik de ring uitneem om vervolgens een stopweek te hebben, krijg ik hoofdpijn die avond en soms vrijdag ook. (ibruprofen helpt goed en snel) Je moet goed in de gaten houden hoe laat je de ring uitgenomen hebt, want de week erop moet je de ring weer indoen 3 uur vóór of drie uur ná de tijd van uitname.
Succes met je keuze!
Ik ben het eens met Panthera, ben er zelf ook heel tevreden overquote:Op zaterdag 11 juli 2009 22:14 schreef latexpiepbeestje het volgende:
[..]
Ik heb wel de nuva ring aangevraagd en gekregen, maar ik heb er nog zo mijn twijfels over, leek me niet zo heel betrouwbaar en er is weinig bekend over. Maar ik ga eens zoeken op google.
Misschien is deze link wat voor je: http://www.anticonceptie-online.nl/methoden_inleiding.htmquote:Op maandag 27 juli 2009 18:21 schreef latexpiepbeestje het volgende:
Thanxx ik wil hem graag proberen, maar ben nog wel een beetje bang voor de betrouwbaarheid. 1 procent kans op zwangerschap.. hmzz
Dat is natuurlijk moeilijk te zeggen, het kan te maken hebben met de puberteit, met wat je meegemaakt hebt, met de pil, of met nog 300 andere zaken.quote:
Blijkbaar welquote:Op zaterdag 26 januari 2008 14:35 schreef BabblingBrook het volgende:
Ik heb daar ooit eens onderzoek naar willen doen. De vraag van mij was: "is er meer suicidaal gedaag onder de vrouwen die de pil slikken".
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |