abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 21 november 2002 @ 17:07:11 #1
36304 Christine
Da's toch ideaal?!
pi_6927748
Het is alweer een tijdje geleden, maar ik sprak laatst met een kennis van me, over depressie. Ik vertelde hem dat ik daar lang last van gehad heb, en dat ik ook nog af en toe een dipje heb.

Daarna vertelde hij mij iets opmerkelijks. Zijn vriendin was namelijk ook depressief, en zij dacht dat dit misschien wel kwam door de anticonceptiepil die ze gebruikte. Een vriendin van haar had dit namelijk ook; haar depressie ging weg nadat ze met het gebruik van de pil gestopt was.

We hebben nog wat verder over dit onderwerp doorgepraat, maar nog steeds lijkt het mij onlogisch dat depressie veroorzaakt kan worden door het gebruik van een anticonceptiepil.

Op internet heb ik verschillende artikelen gevonden die zeggen dat depressief worden, door bijwerkingen van de pil wel degelijk mogelijk is. Officieel onderzoek is er niet naar gedaan, maar ook in de bijsluiter van mijn pil staat dat stemmingsveranderingen een bijwerking van de pil kunnen zijn.

Wat denk jij, kan depressiviteit een bijwerking zijn van de pil? Is dit klinkklare onzin? Of is het voor mensen die depressief zijn "zonder echte reden" een goede optie om te stoppen met de pil?

Artikelen hierover:
Can the pill make you crazy?
Possible Side Affect of the Pill - Depression

pi_6928126
dat je van de pil depressief kunt worden is inderdaad waar, mijn vriendin is daarom overgestapt op een andere pil waar zij geen noemenswaardige bijwerkingen van ondervind. Deze pil heet "Cerazette" en wordt geproduceerd door organon, er kleeft echter 1 nadeel aan: de pil moet op een vast tijdstip worden ingenomen anders is hij niet veilig. Vraag er anders eens naar bij je huisarts.

Succes

donderdag 21 november 2002 @ 17:30:51 #3
36304 Christine
Da's toch ideaal?!
pi_6928206
Bedankt voor je reactie.

Voor de duidelijkheid: ik ben niet op zoek naar advies, inmiddels ben ik al anderhalf jaar niet meer depressief. Ik hoop alleen een discussie uit te lokken.

Wat was voor jou de reden dat je vriendin dacht dat haar depressiviteit kwam door het gebruik van de pil?

pi_6928899
Lijkt mij heel goed kunnen. Hormonen zijn gekke dingen, ze beinvloeden immers alles in je lichaam, dus ook hoe je je voelt. Het is al duidelijk dat de pil je sexdrive kan beinvloeden. De kans dat de pil je depresief maakt lijkt mij dus heel goed mogelijk.
pi_7209573
Haar vader is huisarts dus vandaar ...
  donderdag 12 december 2002 @ 13:49:18 #6
36304 Christine
Da's toch ideaal?!
pi_7290152
*klein schopje*

Heeft er nog iemand ervaring hiermee?

donderdag 12 december 2002 @ 14:07:55 #7
11091 SEMTEX
Mevr. Hoe-die-nie
pi_7290517
Ja! ik slikte Diane35 en had gigantisch last van humeurigheid en stemmingswisselingen. Ik heb bij de dokter een andere pil gevraagd en echt ALLE vervelende klachten zijn verdwenen. Ga dus gewoon even langs je huisarts of bel hem/haar (mijne heeft bijv. een receptenlijn, je hoeft alleen maar te bellen en te zeggen wat de klachten zijn en je krijgt een nieuwe pil)
Kierkegaard: Life Can Only Be Understood Backwards, But It Must Be Lived Forwards
pi_7290902
Tuurlijk.

In je hoofd worden verschillende stoffen aangemaakt.
Deze stoffen zorgen o.a. voor de balans van je stemming.

De PIL bevat ook dergelijke stoffen... als de balans hierdoor verkeerd komt... kán het dus zeer zeker meewerken aan het worden van depressief.

Hormonen en aanverwante stofjes zijn vreemde dingen.

Ikzelf ben een paar jaar terug bevallen van mijn 1e kindje.
Na de zwangerschap ben ik weer aan de pil gegaan... bekend was al dat mijn hormoonhuishouding van slag was..
Syptomen: Ik was ná de zwanger schap nog steeds ruim 35 kilo zwaarder dan ervoor.... én ik zat NIET lekker in mijn vel.... De arts zei dat het door mijn hormoonhuishouding kwam... hij noemde het " postnatale depressie ". Gelijk gaf hij me seroxat...
Ik was hier fel op tegen... had ook het gevoel dat het mede zo " moeilijk " allemaal ging doordat ik gelijk met de pil was begonnen weer.

Ik bedoel.. iets dat NIET in de juiste balans is... daar stop je toch gen dingen bij die afgestemd zijn op een huishouding die wél in balans is ?

Tenminste zo voelde het bij mij...

Na een tijd aanmodderen heb ik zelf de knoop doorgehakt...
gestopt met de pil.... na twee weekjes had ik mijn energie en levenslust weer terug !!!!!!!

Bijkomend fijn feit was dat ook de kilo´s er weer vanaf vlogen ( zónder dieet...zónder sport ).

De pil heeft dus wel degelijk grote invloed op je lichaam en je geestelijke gesteldheid ( die grotendeels geregeld wordt ).

Men occasionally stumble over the truth, but most of them pick themselves up and hurry off as if nothing ever happened.
Sir Winston Churchill
pi_7291375
quote:
Op donderdag 12 december 2002 14:07 schreef SEMTEX het volgende:
Ja! ik slikte Diane35 en had gigantisch last van humeurigheid en stemmingswisselingen. Ik heb bij de dokter een andere pil gevraagd en echt ALLE vervelende klachten zijn verdwenen. Ga dus gewoon even langs je huisarts of bel hem/haar (mijne heeft bijv. een receptenlijn, je hoeft alleen maar te bellen en te zeggen wat de klachten zijn en je krijgt een nieuwe pil)
Echt? Misschien dat ik dan ook maar even mijn huisarts moet bellen..ik slik ook al een tijdje Diane35 en ook ik merk dat ik erg vaak last heb van stemmingswisselingen en ook erg vaak chagrijnig ben...ik weet natuurlijk niet zeker of het echt door die pil komt..maar ik kan het altijd proberen..
  donderdag 12 december 2002 @ 14:55:06 #10
36304 Christine
Da's toch ideaal?!
pi_7291495
Welke pil werkt dan wel goed, of verschilt dat ook per persoon? Ik gebruik zelf Meliane.

Mij lijkt het echt zo onlogisch dat de pil stemmingswisselingen kan veroorzaken; ik kan hier namelijk ook niet echt een medische verklaring voor vinden.

pi_7291513
quote:
Op donderdag 12 december 2002 14:55 schreef Christine het volgende:
Welke pil werkt dan wel goed, of verschilt dat ook per persoon? Ik gebruik zelf Meliane.

Mij lijkt het echt zo onlogisch dat de pil stemmingswisselingen kan veroorzaken; ik kan hier namelijk ook niet echt een medische verklaring voor vinden.

Lees mijn post...

medisch is het juist heel goed uit te leggen..

edit: en ja het verschilt per persoon... niemand zit hetzelfde in elkaar...en de aanmaak van stofjes wisselt ook.

Men occasionally stumble over the truth, but most of them pick themselves up and hurry off as if nothing ever happened.
Sir Winston Churchill
  donderdag 12 december 2002 @ 14:57:53 #12
36304 Christine
Da's toch ideaal?!
pi_7291558
quote:
Op donderdag 12 december 2002 14:55 schreef Mirage het volgende:

[..]

Lees mijn post...

medisch is het juist heel goed uit te leggen..

Ja, maar jij hebt het over een hormoonhuishouding die toch al van slag was (vanwege de zwangerschap en bevalling). Dat lijkt me een ander verhaal dan wanneer je hormoonhuishouding "normaal" is?
pi_7291602
quote:
Op donderdag 12 december 2002 14:57 schreef Christine het volgende:

[..]

Ja, maar jij hebt het over een hormoonhuishouding die toch al van slag was (vanwege de zwangerschap en bevalling). Dat lijkt me een ander verhaal dan wanneer je hormoonhuishouding "normaal" is?

wat denk je dat de pil doet dan ??

De pil maakt je hormoonhuishouding ook anders... ( zo zorgt het ervoor dat je niet zwanger raakt )

als jij heir gevoelig voor bent dan heeft dit invloed op je stemming.
Dit kan zowel in positieve als negatieve zin werken.

Sir Winston Churchill
  donderdag 12 december 2002 @ 15:01:32 #14
36304 Christine
Da's toch ideaal?!
pi_7291640
quote:
Op donderdag 12 december 2002 14:59 schreef Mirage het volgende:

[..]

wat denk je dat de pil doet dan ??

De pil maakt je hormoonhuishouding ook anders... ( zo zorgt het ervoor dat je niet zwanger raakt )

als jij heir gevoelig voor bent dan heeft dit invloed op je stemming.
Dit kan zowel in positieve als negatieve zin werken.

Oké dat snap ik maar op een bepaald moment komt daar dan toch ook balans in?
pi_7291695
quote:
Op donderdag 12 december 2002 15:01 schreef Christine het volgende:

[..]

Oké dat snap ik maar op een bepaald moment komt daar dan toch ook balans in?

Dat ligt dus aan je lichaam.... aan je eigen aanmaak etc..

Daarom is het ook voor een ieder verschillend.. zelf uittesten dus.

de plek waar de stofjes gemaakt worden zit als ik het goed heb onder aan de achterhoofd ( binnenin dan )

Sir Winston Churchill
pi_7291874
Jaaaaa! Ik ook! Had eerst Diane, toen Microgynon (ofzo), Minulet, Triminulet, Cilest en toen ben ik maar van wanhoop gestopt. Volgens mijn toenmalige huisarts kon het echt niet door de pil komen omdat ik steeds een lichtere pil kreeg, maar de klachten bleven. Volgens mijn vriendinnen kon het echt niet door de pil komen. Ik had ontzettende moodswings, eerst depri en dan weer superagressief. Net of ik elk moment op scherp stond. Mijn moeder had er vroeger ook last van en die is toen maar gestopt met pil en overgestapt op spiraaltje. Dat heb ik nu ook en bevalt prima. Ben eigenlijk ook wel blij dat ik niet meer van die hormonentroep gebruik.
Ik hoop dat je ook iets vind wat beter bij je past en je daardoor beter voelt en ga op je eigen gevoel af!
Suc6!
  donderdag 12 december 2002 @ 17:37:05 #17
11091 SEMTEX
Mevr. Hoe-die-nie
pi_7295116
quote:
Op donderdag 12 december 2002 14:49 schreef Tania18 het volgende:

[..]

Echt? Misschien dat ik dan ook maar even mijn huisarts moet bellen..ik slik ook al een tijdje Diane35 en ook ik merk dat ik erg vaak last heb van stemmingswisselingen en ook erg vaak chagrijnig ben...ik weet natuurlijk niet zeker of het echt door die pil komt..maar ik kan het altijd proberen..

Diane35 is 1 van de zwaardere pillen. Als je er erg veel last van hebt, is-ie ms gewoon te zwaar voor je. Vragen aan je huisarts kan echt geen kwaad.

En waarom bestaan die fucking rutgershuizen niet meer?

Kierkegaard: Life Can Only Be Understood Backwards, But It Must Be Lived Forwards
  donderdag 12 december 2002 @ 23:56:10 #18
36304 Christine
Da's toch ideaal?!
pi_7304270
Welke pil gebruik je nu, semtex?

Ik sprak over dit onderwerp met een kennis van me, die vrij veel weet van hormonen. Zij vond het niet echt logisch dat er een direct verband zou bestaan tussen het gebruik van de pil en depressieve gevoelens.

Is het niet zo dat dit één van de vele redenen kan zijn, en dat het er maar net van af hangt hoe vatbaar je daarvoor bent? In één van de artikelen waar ik in mijn openingspost naar linkte, wordt genoemd dat 30% van de pilgebruikers depressieve klachten eraan overhouden... zijn deze getallen niet wat overdreven?

vrijdag 13 december 2002 @ 00:00:41 #19
37835 Anemoon
I am a human being??
pi_7304375
Ja, ik werd er ook nogal apathisch en afgevlakt van.

Das hetzelfde als depressief, dacht ik.

maandag 7 februari 2005 @ 13:21:07 #20
36304 Christine
Da's toch ideaal?!
pi_24970005
*schopje*

Ik vond dit topic vandaag weer terug, en moet absoluut terugkomen op mijn vorige standpunt. Afgelopen december ben ik gestopt met de pil, en sindsdien voel ik me beter dan ooit tevoren. Al die hormonen doen kennelijk dus toch iets met je gemoedstoestand.

Het rare vind ik wel dat ik op internet verschillende verhalen erover lees... veel sites zeggen dat depressies niet of nauwelijks veroorzaakt worden door het gebruik van de pil, maar op verschillende fora lees je andere verhalen.

Zijn er nog meer mensen met ervaringen op dit gebied?
pi_24970101
Ik heb ook een tijdje de pil gebruikt,maar werd ook er ook behoorlijk depri van
Na een weekje maar weer mee gestopt
  maandag 7 februari 2005 @ 13:32:23 #22
1986 Jane
agnostic dyslexic insomniac
pi_24970180
quote:
Op maandag 7 februari 2005 13:21 schreef Christine het volgende:
Zijn er nog meer mensen met ervaringen op dit gebied?
Ja, precies dezelfde als jij. Rare is alleen dat je het pas merkt als je stopt en niet gelijk als je (weer) begint. Het lijkt dus (in mijn ervaring) dat de negatieve bijwerkingen zich langzaam opbouwen. Ik denk dan ook dat er misschien best wel veel vrouwen zijn die er last van hebben, maar niet beseffen dat het door de pil veroorzaakt wordt. Je stopt immers niet zomaar even met de pil. Ik ben er destijds ook min of meer 'toevallig' achtergekomen.
Lying awake, wondering if there is a Dog...
Tijn won het Morlvision Songfestival 2023
pi_24970199
Ik geloof er wel in, alleen niet in de grote getallen die hier op Fok! voorkomen.

Uit testen met placebo's en echte pillen bij groepen vrouwen is gebleken dat 5 tot 10 % van de gebruiksters daadwerkelijk depressief wordt van de pil, bij de rest bleek het psychisch te zijn. Zo waren er vrouwen die claimden depressief te worden, maar een placebo slikten. Ze werden dus depressief van het idee.

Het is echter vanaf mijn positie niet te bepalen bij wie het nou tussen de oren zit en bij wie niet, dus het blijft een groot grijs gebied. En tja, ook al is het psychisch, de slikster ondervindt toch hinder van de pil...

Zelf overigens nergens last van. Althans, ben nu vier jaar aan de pil en ken mijzelf niet anders dan zoals ik nu ben, zo was ik ook voordat ik de pil ging slikken... (al kon ik toen de puberteit de schuld geven van zinloze huilbuien en nachten vol getob. Zit volgens mij gewoon in mijn karakter)
  maandag 7 februari 2005 @ 13:35:02 #24
84469 Emmy88
Fungus Amongus
pi_24970223
Als de pil zulke hoge doseringen hormonen heeft, kun je ook de anticonceptiepleister gebruiken. Dat is redelijk nieuw in de anticonceptie. Volgens mijn huisarts zitten daar veel minder hormonen in.

Zelf heb ik het nog niet geplakt, maar ga het binnekort proberen. Het lijkt me dat je daar dan minder of helemaal niet depressief van wordt, omdat de doseringen lager zijn.

Heeft iemand al ervaring met evt. depressies door de pleister?
I believe that the unconscious mind can take in much more information than we can take in consciously.
Besides that I am basically a lazy person and I don't want to think about it.
  maandag 7 februari 2005 @ 13:36:35 #25
1986 Jane
pi_24970256
Btw, depressief was in mijn geval een groot woord. Niet depressief, maar wel een beetje afgevlakt. En vooral ook minder zin in seks. Op zich kun je zeggen dat de pil als anticonceptie wel goed werkt natuurlijk.
pi_24970308
Hm, ben om die reden ooit een maand gestopt met de pil. Merkte geen verschil in mijn gemoedstoestand, had wel weer bij mijn menstruatie behoorlijk pijn en bloedde veeeeel erger dan met de pil.
Ben nu sinds vorige week wel overgestapt op een andere pil...
Ja, die met de ballen in de bek.
  maandag 7 februari 2005 @ 13:48:06 #27
36304 Christine
Da's toch ideaal?!
pi_24970423
quote:
Op maandag 7 februari 2005 13:40 schreef Biancavia het volgende:
Hm, ben om die reden ooit een maand gestopt met de pil. Merkte geen verschil in mijn gemoedstoestand, had wel weer bij mijn menstruatie behoorlijk pijn en bloedde veeeeel erger dan met de pil.
Ben nu sinds vorige week wel overgestapt op een andere pil...
Ik merkte ook pas verschil toen ik een week of 8 gestopt was... vlak voor ik voor het eerst weer op de "natuurlijke manier" ongesteld werd, viel het me op dat ik me zoveel beter voelde dan de tijd ervoor.
  maandag 7 februari 2005 @ 13:51:17 #28
36304 Christine
Da's toch ideaal?!
pi_24970482
quote:
Op maandag 7 februari 2005 13:32 schreef Jane het volgende:

[..]

Ja, precies dezelfde als jij. Rare is alleen dat je het pas merkt als je stopt en niet gelijk als je (weer) begint. Het lijkt dus (in mijn ervaring) dat de negatieve bijwerkingen zich langzaam opbouwen. Ik denk dan ook dat er misschien best wel veel vrouwen zijn die er last van hebben, maar niet beseffen dat het door de pil veroorzaakt wordt. Je stopt immers niet zomaar even met de pil. Ik ben er destijds ook min of meer 'toevallig' achtergekomen.
Ja, datzelfde heb ik ook. Ik ben gestopt met de pil omdat ik bijna geen libido meer had, en wilde checken of dat misschien door de pil kwam. Sinds ik gestopt ben, kan ik ook met andere dingen (tegenslagen) veel gemakkelijker omgaan. Het zal ook wel voor een deel psychisch zijn, en afhangen van de situatie, maar ik voel me zoveel lekkerder nu zonder pil dat ik niet meer terug wil.
  maandag 7 februari 2005 @ 13:52:44 #29
46911 Mjam
Zweven is leven
pi_24970506
Toen ik de pil ging slikken had ik ook geen idee dat depressie een bijwerking was en daardoor heeft het zeker een jaar geduurd tot ik snapte wat er met me aan de hand was. Ik had op die leeftijd nog nooit over depressie nagedacht. Ik had eerst ook niet zo door dat ik depressief werd, omdat het langzaam gebeurde. Ik raakte in die tijd erg in mezelf gekeerd, werd op het laatst haast mensenschuw. Verder kreeg ik eerst depressieve buien, een soort donkere wolken die ik aan voelde komen en die na een paar uur weer weg gingen. Ik was prikkelbaar, onredelijk, agressief. Op het laatst was ik goed depressief, voelde me echt wanhopig en ik dacht soms dat ik opgenomen moest worden want ik trok het niet meer.

Ik vergeet nooit meer dat ik toen een onderwerp op het journaal zag over vrouwen die depressief werden van de pil en dat er voor hen een nieuwe pil uitkwam (dat was geloof ik Minulet). Het was als een donderslag bij heldere hemel: zou het allemaal door de pil kunnen komen? Ik ben meteen gestopt en langzaam maar zeker werd ik weer de oude. Het is nu 20 jaar geleden, maar nooit in mijn leven heb ik nog maar een seconde overwogen om een andere pil te gaan slikken. Het was een traumatisch rotjaar.
pi_24970592
Ik ben vier jaar geleden met de pil begonnen omdat ik PMS had/heb. Dat ging gepaard met depressieve buien, die soms dagen duurde. Ik kreeg, omdat ik last van acne had, Diane 35. Het eerste jaar werkte de pil heel goed. Ik had geen PMS meer, mijn buien waren over en zelfs mijn huid was mooi. Maar na dat jaar kreeg ik rare buien. Eerst had ik dat zelf niet door.

Ik ging echt flippen door de pil, werd agressief en depressief. Ik was zwara ongelukkig, wat er voor zorgde dat ik regelmatig ruzie ging maken over niets. Ik was mijn grenzen helemaal kwijt, ook tijdens het ruzie maken. Het is zelfs een keer zo erg geworden dat ik bijna mijn zus van de trap heb geduwd. Ik kreeg echt een waas voor mijn ogen.

De hormonen in een pil kunnen rare dingen met je doen, ik raakte de controle over mijzelf helemaal kwijt. Nu heb ik microgynon 30 en gelukkig voel ik me nu goed.
  maandag 7 februari 2005 @ 14:02:46 #31
36304 Christine
Da's toch ideaal?!
pi_24970679
Pff wat een verhalen zeg! Ik vind het echt raar dat je daar zo weinig over hoort en dat de huisarts mij er ook nooit voor gewaarschuwd heeft. Ik was notabene voordat ik aan de pil begon bij hem geweest voor een depressie (die dus los staat van het pilgebruik) dus je zou denken dat hij me op deze bijwerking had kunnen wijzen.

Je zou het haast als een gif gaan zien, die pil...

Overigens ben ik wel net als Emmy88 benieuwd of depressiviteit ook een bijwerking kan zijn van de anticonceptiepleister en de nuvaring.
pi_24970725
quote:
Op maandag 7 februari 2005 13:57 schreef goddess-in-heaven het volgende:
Ik ben vier jaar geleden met de pil begonnen omdat ik PMS had/heb. Dat ging gepaard met depressieve buien, die soms dagen duurde. Ik kreeg, omdat ik last van acne had, Diane 35.

(....)

De hormonen in een pil kunnen rare dingen met je doen, ik raakte de controle over mijzelf helemaal kwijt. Nu heb ik microgynon 30 en gelukkig voel ik me nu goed.
Nou, ik ben benieuwd, want ik ben nu dus sinds vorige week ook overgestapt van Diane 35 naar microgynon 30.
  maandag 7 februari 2005 @ 14:09:22 #33
1986 Jane
pi_24970800
quote:
Op maandag 7 februari 2005 14:02 schreef Christine het volgende:
en de nuvaring.
Geprobeerd toen hij net op de markt was. Zelfde klachten.
  maandag 7 februari 2005 @ 14:11:42 #34
46911 Mjam
Zweven is leven
pi_24970831
Dat is goed uitgedrukt godess-in-heaven, je raakt inderdaad de controle over jezelf kwijt. Ik slikte trouwens toen microgynon 30. Ik ben wel benieuwd of microgynon bij jou helemaal geen bijwerkingen heeft, of dat je toch, net als Christine, een verschil zou merken als je zou stoppen. Omdat het zo langzaam gaat, kunnen er veranderingen plaatsvinden die je misschien niet zo opvallen. Dat is voor mij de reden om nooit meer aan de pil te willen. Ik werd gewoon iemand anders, ik herkende mezelf niet meer. Dat wil ik nooit meer, ook niet stiekem een klein beetje door een 'betere' pil.
  maandag 7 februari 2005 @ 14:17:59 #35
82814 BBQ-kip
never say no to panda!
pi_24970906
Ik heb anderhalf jaar de pil geslikt (Yasmin) en in die periode zakte mijn libido tot vrijwel 0.
Ook was ik erg depressief, iets waar ik mezelf helemaal niet in herkende, dit voelde helemaal niet als iets van mezelf of een karaktertrek ofzo.
Ik heb echt een jaar lang elke dag lopen kotsen, kon niets meer eten behalve witbrood en appelsap, de rest kwam er altijd gewoon keihard weer uit.
Dokter schreef Prozac voor en het werd eigenlijk alleen maar erger, overal waar ik kwam zat ik te janken, gezellig!
Ik ben toen uit mezelf gestopt met de Prozac, dat scheelde al iets.
Toen overgestapt naar een andere arts, die me erop wees dat de anticonceptiepil (o.a.) de schildklier remt bij de aanmaak van schildklierhormonen, wat onder andere kan leiden tot een verminderd libido en depressieve klachten.
Als je er dan nog Prozac bijgooit, wat ook de schildklier remt, wordt het alleen maar erger.
En ik heb zelf al 10 jaar een slecht functionerende schildklier, dus de pil en Prozac erbij was niet zo'n slimme zet.
Ik ben nu ruim 2 jaar geleden gekapt met de pil en ik ga er nooit meer aan, voel me veel lekkerder zonder
Dan maar op andere manieren de kindjes tegenhouden
Kip, het meest veelzijjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjdige stukje kaas, panda!
pi_24970980
quote:
Op maandag 7 februari 2005 14:17 schreef BBQ-kip het volgende:

Dokter schreef Prozac voor en het werd eigenlijk alleen maar erger, overal waar ik kwam zat ik te janken, gezellig!
Ik ben toen uit mezelf gestopt met de Prozac, dat scheelde al iets.
Da's wel heel erg herkenbaar!
Maar ik zie het gewoon niet zitten om te stoppen met de pil, omdat ik dan niet meer precies weet wanneer ik dus ongesteld wordt en omdat het dan dus echt heel erg is, drie dagen pijn en heel erg bloeden, kan om het uur tampons blijven verwisselen....
Terwijl ik dus wel erg benieuwd ben of mijn 'klachten' ook degelijk met de pil te maken kunnen hebben, ik slik hem nu dus al 8 jaar ( ) en ben twee jaar ofzo terug ooit eens een maandje gestopt, waarna ik zo rampzalig ongesteld werd dat ik gelijk weer ben begonnen met slikken...
Loop al wel een jaar of 4 met depressieve klachten en vermoeidheid enzo...
  maandag 7 februari 2005 @ 14:31:56 #37
82814 BBQ-kip
never say no to panda!
pi_24971131
Biancavia, na een maandje stoppen is natuurlijk niet te zeggen of jouw oude menstruatieproblemen gewoon keihard weer terug zijn, of dat je lichaam bijvoorbeeld even weer moet wennen aan een leven zonder de pil. Ik zou er wat langer de tijd voor nemen.
Ik heb zelf altijd veel baat bij de Klazien-uut-Zalk-dingen als kruidenthee, kruidenpreparaten enzo.
Hoelang is jouw menstruatie in totaal?
Depressieve klachten in combi met vermoeidheid, last van menstruatie, het slikken van de pil en verergeren van klachten met Prozac doet mij erg aan lage schildklierhormoonwaarden denken, je zou het voor de zekerheid eens kunnen checken d.m.v. bloedonderzoek via je huisarts.
Schildklierproblemen komen meer voor bij jongeren en met name vrouwen, dan veel huisartsen denken.
Maar misschien is het ook wel helemaal niet hoor... ik zoek al gauw schildklierprobs achter symptomen
Kip, het meest veelzijjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjdige stukje kaas, panda!
pi_24971160
Er is ook bijna geen goed alternatief voor de pil. Ik ben, toen ik over wilde stappen op een andere pil, bij de huisarts geweest om over de mogelijkheden te praten. Uiteindelijk kwam er bij mij uit, dat alleen de pil geschikt is voor mij. Omdat ik zo reageerde op Diane 35 en daarvoor al klachten had, was alleen de pil het anticonceptiemiddel dat voor mij werkte.

Er is zelfs geen goed homeopatisch middel. Ik weet wel dat er middelen zijn die werken, maar de werking van de pil wordt er minder van. dus dan heb je er nog niets aan

Ik slik Microgynon 30 sinds juni 2004 en tot nog toe ben ik heel erg tevreden, voel me ook niet meer zo volgestouwd met hormonen. Toch zou ik het liefst met de pil stoppen, maar het idee dat ik dan weer depressief wordt, weer iedere maand flauw ga vallen, weer iedere maand minstens één dag uitgeschakeld ben...

[ Bericht 11% gewijzigd door goddess-in-heaven op 07-02-2005 14:43:44 ]
  maandag 7 februari 2005 @ 14:34:36 #39
36304 Christine
Da's toch ideaal?!
pi_24971174
quote:
Op maandag 7 februari 2005 14:23 schreef Biancavia het volgende:
Maar ik zie het gewoon niet zitten om te stoppen met de pil, omdat ik dan niet meer precies weet wanneer ik dus ongesteld wordt en omdat het dan dus echt heel erg is, drie dagen pijn en heel erg bloeden, kan om het uur tampons blijven verwisselen....
Dat heb ik dus ook Ik slikte de minipil, en werd daardoor helemaal niet meer ongesteld. Hemels!
Toen ik voor het eerst na het stoppen ongesteld werd, was dit echt een regelrechte hel. Ik heb echt zitten huilen van de pijn. In een opwelling ben ik meteen weer met de pil begonnen, maar na een week was ik weer terug bij af: geen libido en depressief. Voor mij hét teken om er echt definitief mee te stoppen.
Sindsdien ben ik nog niet weer ongesteld geweest, dus daar zie ik wel een beetje tegenop. Als ik er de volgende keer weer zoveel last van heb, ga ik zeker bij de huisarts vragen of hij er iets tegen heeft. Pijnstillers ofzo.
pi_24971255
Ik heb het uitgeprobeerd door een half jaar te stoppen met de pil(microgynon 30) maar merkte geen enkel verschil, ben dus ook maar weer begonnen want liep wel elke maand weer krom van de pijn.
01-08-2008
  maandag 7 februari 2005 @ 14:57:01 #41
11091 SEMTEX
Mevr. Hoe-die-nie
pi_24971476
Ja hoor, dat kan.
Ik ben nl. nooit depressief zonder reden en eind juni werd ik ineens onverklaarbaar depressief. Ik ben toen met de Pil gestopt en de depressies verdwenen als sneeuw voor de zon. Sindsdien heb ik de pil afgezworen. Als een stel hormonen blijkbaar zoveel invoed op je heeft en je verandert, hoeft dat voor mij niet meer.
pi_24971549
Ik heb ergens gelezen (weet niet meer waar, is al een half jaar geleden ofzo) dat de hormonen in de pil zelfs je kijk op mensen kunnen vernaderen. Dus dat als je de pil slikt, je verliefd op iemand kan zijn en dat als je stopt, die gevoelens ineens verdwenen kunnen zijn....
pi_24971876
Ja, ik denk het wel, maar dan ook meer in de zin van (soms) gevoelens (worden) afgevlakt.

Zelf meer dan 10 jaar de pil geslikt (vroeg ongesteld geworden met erge ondraaglijke buikpijn), waaronder voornamelijk Minulet en afwisselend daarin de Diane 35. Op een gegeven moment had ik zoiets van: 'ik ga even kappen met die troep'. Iets langer dan een jaar geen pil geslikt en nou wat moet ik zeggen, of het nou daardoor kwam of niet, maar wat voelde ik me op en top, vooral op sexueel vlak. Nou was het allemaal niet zo erg bij mij, maar ik voelde me en was gewoon anders. Ook heb ik in die tijd behoorlijk wat (andere) keuzes gemaakt, waaronder oa op relatiegebied.

Goed, inmiddels ben ik sinds kort weer begonnen met de pil .
Gezien het spiraaltje mij ook niet alles lijkt, en ik toch het zekere voor het onzekere wil en moet nemen.

Maar liever voor mij geen hormonentroep dus eigenlijk. En ook al voelde ik mezelf in die tijd, dat jaartje dat ik niets slikte, heel erg mijn ups en downs, emoties en gevoelens ten top, ik was het wel tenminste. Het kwam van mezelf uit. Ik blijf het ook in de gaten houden nu en opletten, bij veranderingen of wat dan ook, stap ik naar de dokter. Hoop ik.
pi_24971993
quote:
Op maandag 7 februari 2005 14:57 schreef SEMTEX het volgende:
Ja hoor, dat kan.
Ik ben nl. nooit depressief zonder reden en eind juni werd ik ineens onverklaarbaar depressief. Ik ben toen met de Pil gestopt en de depressies verdwenen als sneeuw voor de zon. Sindsdien heb ik de pil afgezworen. Als een stel hormonen blijkbaar zoveel invoed op je heeft en je verandert, hoeft dat voor mij niet meer.
Psies Semtex (haai trouwens ) , mijn vriendin is om andere redenen gestopt met de pil (nee, geen kinderen ). Ze is helemaal opgeleeft, in eh... een heleboel opzichten zeg maar. Het zou me niks verbazen dat de pil uitgevonden is om, naast anticonceptie, ook vrouwen productiever moet maken. Je leest ook nooit iets over de bijwerkingen van de pil, terwijl het het meest gebruikte medicijn is in nederland!
pi_24972030
De pil sucks gewoon.

punt en snik.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')