Afkeuring = wantrouwen, maar de PVDA gaat niet mee dus ze blijven gewoon aan.quote:Op woensdag 16 december 2015 22:07 schreef Confetti het volgende:
Grote woorden maar dan slechts afkeuring
https://nl.wikipedia.org/(...)van_minister_Verdonkquote:Op woensdag 16 december 2015 22:06 schreef Hexagon het volgende:
Werd er trouwens tijdens na de verkiezingen van 2006 in de demissionaire periode van Balkenende III niet een motie van wantrouwen tegen Verdonk aangenomen ivm het generaal pardon?
quote:Er zijn twee soorten moties waarmee de Tweede Kamer ernstige kritiek op een bewindspersoon kan verwoorden: de motie van afkeuring en de motie van wantrouwen. Het onderscheid tussen beide soorten is in de praktijk overigens niet altijd even duidelijk. Moties van afkeuring of wantrouwen worden geregeld ingediend, maar zelden aangenomen.
Een motie van afkeuring veroordeelt beleid van een bewindspersoon (of van het kabinet). De ernst van de verwoorde kritiek kan reden zijn voor ontslagaanvrage.
Met een motie van wantrouwen spreekt de Kamer uit geen of niet langer vertrouwen te hebben in een bewindspersoon of in het kabinet. Zij kunnen niet anders doen dan daaraan consequenties te verbinden en op te stappen. Hierbij geldt de regel dat een bewindspersoon of kabinet het vertrouwen i heeft tot het tegendeel is gebleken. Een motie van vertrouwen kennen we in het Nederlandse staatsbestel niet.
http://www.parlement.com/(...)euring_of_wantrouwen
Inderdaad.quote:Op woensdag 16 december 2015 22:08 schreef Tomatenboer het volgende:
Veel zware woorden maar geen motie van wantrouwen maar een slappe FOEI.
quote:Een motie van afkeuring veroordeelt beleid van een bewindspersoon (of van het kabinet). De ernst van de verwoorde kritiek kan reden zijn voor ontslagaanvrage.
Met een motie van wantrouwen spreekt de Kamer uit geen of niet langer vertrouwen te hebben in een bewindspersoon of in het kabinet. Zij kunnen niet anders doen dan daaraan consequenties te verbinden en op te stappen. Hierbij geldt de regel dat een bewindspersoon of kabinet het vertrouwen i heeft tot het tegendeel is gebleken. Een motie van vertrouwen kennen we in het Nederlandse staatsbestel niet.
Nee, een motie van afkeuring is duidelijk milder dan een motie van wantrouwen.quote:Op woensdag 16 december 2015 22:08 schreef Pearlbitch het volgende:
[..]
Afkeuring = wantrouwen, maar de PVDA gaat niet mee dus ze blijven gewoon aan.
Wel, een breed gedeelde motie van afkeuring is een niet mis te verstaan signaal aan een bewindspersoon, of in dit geval aan het kabinet...quote:
Nee, doet hij nietquote:Op woensdag 16 december 2015 22:09 schreef Postbus100 het volgende:
Wilders gaat een eigen motie indienen, wedden?
Lood om oud ijzer. De echte milde variant is de motie van treurnis.quote:Op woensdag 16 december 2015 22:09 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Nee, een motie van afkeuring is duidelijk milder dan een motie van wantrouwen.
Wordt nog spannend.quote:Op woensdag 16 december 2015 22:11 schreef SureD1 het volgende:
[..]
Omdat een motie van afkeuring eenzelfde effect kan bereiken...
De bottom van Henk Krol dus.quote:Op woensdag 16 december 2015 22:12 schreef Postbus100 het volgende:
[..]
Norbert Klein, de grote vriend van Henk Krol.
Hij is dan ook op leeftijdquote:Op woensdag 16 december 2015 22:13 schreef Schuimpjes het volgende:
Norbert kan z'n zinnen niet eens fatsoenlijk uitspreken
Dat dus. En dat deze niet licht opgevat moet worden.quote:Op woensdag 16 december 2015 22:13 schreef RemcoW23 het volgende:
Op zich wel netjes dat Wilders niet met zijn eigen motie gaat strooien en met deze mee gaat.
Die is al sinds het avondeten flink aan het zuipen.quote:Op woensdag 16 december 2015 22:13 schreef Schuimpjes het volgende:
Norbert kan z'n zinnen niet eens fatsoenlijk uitspreken
Hoop dat ze Bosmagod snel aanstellen.quote:Op woensdag 16 december 2015 22:14 schreef Mani89 het volgende:
Ik vind dat die nieuwe kamervoorzitter een beetje moeilijk articuleert.
Ze is niet rad van tong idd.quote:Op woensdag 16 december 2015 22:14 schreef Mani89 het volgende:
Ik vind dat die nieuwe kamervoorzitter een beetje moeilijk articuleert.
Ome Norbert heeft al een liter Bokma op denk ik...quote:Op woensdag 16 december 2015 22:13 schreef Mani89 het volgende:
[..]
Die is al sinds het avondeten flink aan het zuipen.
Ik onderschrijf deze post.quote:Op woensdag 16 december 2015 22:14 schreef opperkleurder het volgende:
[..]
Hoop dat ze Bosmagod snel aanstellen.
Ze is mij totaal nog niet opgevallen, in haar rol kan je het wat mij betreft niet beter doen.quote:
Nopequote:Op woensdag 16 december 2015 22:15 schreef haags_kwartiertje het volgende:
Is dat kabinet nou nog niet gevallen?
Ze zullen de eer nooit aan zichzelf houden.quote:Op woensdag 16 december 2015 22:16 schreef Aardappeltaart het volgende:
Gok: Oppositie geeft kabinet kans eer aan zichzelf te houden, Klein wil dat ze toch graag zaken benoemen?
Volgens mij denkt iedereen nu: Klein, ga nou niet zo obvious doen, je stuurt onze strategie in de warquote:Op woensdag 16 december 2015 22:16 schreef Aardappeltaart het volgende:
Gok: Oppositie geeft kabinet kans eer aan zichzelf te houden, Klein wil dat ze toch graag zaken benoemen?
Ze stappen niet zelf op. Over een halve maand zijn we een half jaar EU voorzitter.quote:Op woensdag 16 december 2015 22:17 schreef RemcoW23 het volgende:
Rutte: "Sorry, we nemen jullie motie serieus en het zal niet meer gebeuren"..
Zoiets?
Dat bereik je met een motie van afkeuring inderdaad.quote:Op woensdag 16 december 2015 22:17 schreef RemcoW23 het volgende:
Rutte: "Sorry, we nemen jullie motie serieus en het zal niet meer gebeuren"..
Zoiets?
Ah dat verklaart een hoop, bij mij (internetstream) heeft Van der Staaij pas 10 seconden geleden verklaard de motie te steunenquote:
Prima politicus.quote:
Al zouden ze met hun broek op hun enkels zitten te moonen op het bureau, dan nog overleeft men het. De oppositie die in de minderheid is kan het kabinet niet naar huis sturen.quote:
Tuurlijk nietquote:
Maar het kan ze wel heel moeilijk worden gemaakt vanwege de minderheid in de eerste kamer.quote:Op woensdag 16 december 2015 22:20 schreef BlackLining het volgende:
[..]
Al zouden ze met hun broek op hun enkels zitten te moonen op het bureau, dan nog overleeft men het. De oppositie die in de minderheid is kan het kabinet niet naar huis sturen.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |