abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 6 mei 2016 @ 15:46:05 #201
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_161964300
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 mei 2016 15:16 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Dat speelt zeker een rol maar het is natuurlijk veel complexer dan alleen twee puntjes. In theorie zijn op een na alle niveaus van onderwijs toegankelijk voor iedereen. Enkel het gymnasium weert nog steeds succesvol categorisch stapelaars (m.u.v. sommige gymnasia die de betere leerlingen uit een HAVO/VWO-brugklas vragen om aan te sluiten of zoiets). In de praktijk is het allemaal lastiger:

• De lage school is wijkgebonden. Betere wijk (voor een groot deel bepaald door het inkomen en het vermogen van de ouders, dus de welvaart van de ouders) => betere resultaten van die school, o.a. dankzij een betere omgeving in de klas en snellere vooruitgang van het onderwijs in die klas (dankzij het feit dat er minder brekebeentjes zijn die bijv. al met een flinke taalachterstand begonnen). Je ziet dan ook gigantische verschillen in percentages leerlingen die naar het VMBO, het HAVO, het atheneum en het gymnasium gaan. Dat kan gemakkelijk meer dan een factor 2 schelen voor het VMBO en het VWO.
• Of dat het mag of niet daargelaten (discutabel), HAVO-scholen stellen vaak strengere eisen aan jongens en meisjes die van het VMBO komen dan aan de eigen leerlingen.
• Stapelen kost tijd, het kan zomaar dat een VWO-school/afdeling een leerling weigert omdat hij inmiddels 2 jaar ouder is doordat die van het VMBO komt.
• Stapelen via het MBO en het HBO is in principe drempelloos maar daarbij zit je weer met het probleem dat ze al die jaren slechter onderwijs hebben gehad waardoor het lastiger is om aan te haken, iets wat bij het stapelen vanaf het VMBO ook al een groot obstakel is. Wat dat betreft zou het beter zijn als je bijvoorbeeld ook van 3-VMBO naar 3-HAVO zou kunnen etc.
• Financieringsproblemen: als je recht hebt op X jaar een niet-kostendekkende Studiefinanciering (met een oplopende schuld doordat die niet kostendekkend is) dan is het toch wel een probleem dat je door het HBO al tijd hebt verloren.
• Zelfbeeld, als je VMBO-advies hebt gekregen en 4 jaar lang op een VMBO-school hebt doorgebracht dna heb je misschien ook wel het idee dat je hoger niet aankan terwijl dat best een onterecht idee kan zijn.
• Invloed van medeleerlingen: VMBO-medeleerlingen zijn nu eenmaal wat minder stimulerend dan gynasium-medeleerlingen.
etc.

Sociale mobiliteit is altijd en overal beperkt doordat je genen en gewoontes erft van je ouders, dit in combinatie met regressie naar het midden. Echter zouden we waarschijnlijk wel meer uit het vat kunnen halen qua sociale mobiliteit dan dat nu het geval is aangezien andere landen op dat vlak beter presteren. Ik moet dit stellen met 1 caveat: het zou in theorie kunnen dat de sociale mobiliteit op een gegeven moment afneemt doordat veel mensen hun ouders die op een hoger niveau thuishoorden daar ook op terecht zijn gekomen. Ik heb nog niet gehoord van een onderzoek wat uitwijst dat die stelling klopt.
Waarom ga je geheel voorbij aan de invloed van ouders en hoe die hun kinderen opvoeden?
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  vrijdag 6 mei 2016 @ 17:27:39 #202
399552 DUTCHKO
Globetrotter
pi_161966762
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 mei 2016 15:16 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Dat speelt zeker een rol maar het is natuurlijk veel complexer dan alleen twee puntjes. In theorie zijn op een na alle niveaus van onderwijs toegankelijk voor iedereen. Enkel het gymnasium weert nog steeds succesvol categorisch stapelaars (m.u.v. sommige gymnasia die de betere leerlingen uit een HAVO/VWO-brugklas vragen om aan te sluiten of zoiets). In de praktijk is het allemaal lastiger:

Sociale mobiliteit is altijd en overal beperkt doordat je genen en gewoontes erft van je ouders, dit in combinatie met regressie naar het midden. Echter zouden we waarschijnlijk wel meer uit het vat kunnen halen qua sociale mobiliteit dan dat nu het geval is aangezien andere landen op dat vlak beter presteren. Ik moet dit stellen met 1 caveat: het zou in theorie kunnen dat de sociale mobiliteit op een gegeven moment afneemt doordat veel mensen hun ouders die op een hoger niveau thuishoorden daar ook op terecht zijn gekomen. Ik heb nog niet gehoord van een onderzoek wat uitwijst dat die stelling klopt.
(Ik heb even je tekst ingekort anders krijg je elke keer van die enorme lappen te zien.)

Hoe het op de Nederlandse scholen toegaat weet ik niet omdat ik al 10 jaar uit NL weg ben maar wat ik wel weet is dat de "beschaafde" Westerse wereld zich op een enorm hellend vlak bevind qua samenleving.
Ik kan mij heel goed vinden in de bevindingen van de schrijver.
Het enige wat ik te zeggen heb is: mentaliteit.

Geld spreekt, eer en geweten schijnen niets meer waard te zijn.
  zaterdag 7 mei 2016 @ 04:56:54 #203
418547 Old_Pal
Meningfabriek
pi_161981021
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 november 2015 08:42 schreef Bondsrepubliek het volgende:
Partijen die de elite vertegenwoordigen zoals de VVD en D66 zullen er veelal vast anders over denken. De elite van tegenwoordig zit niet te wachten op een gelijk speelveld. De hoogopgeleide klasse in Nederland trekt zich namelijk steeds meer terug en zondert zich af van de milieus waar kinderen wel extra hulp van buiten nodig hebben om te kunnen klimmen op de maatschappelijke ladder.
De VVD heeft met een nietsontziende staatsterreur ervoor gezorgd dat grote groepen armen en andere hulpbehoevenden zijn weggesaneerd. Zij hebben geen enkele hoop meer om ooit uit de misere te raken. Met dank aan onze goedlachse MP Mark Rutte.
"Vroeger toen alles beter was, was alles slechter"
pi_162027556
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 mei 2016 04:56 schreef Old_Pal het volgende:

[..]

De VVD heeft met een nietsontziende staatsterreur ervoor gezorgd dat grote groepen armen en andere hulpbehoevenden zijn weggesaneerd. Zij hebben geen enkele hoop meer om ooit uit de misere te raken. Met dank aan onze goedlachse MP Mark Rutte.
Wat een flauwekul. :{
Jehovah=Power of God Lucifer=Light of God Satan=Love of God Jesus=Unity of God
  maandag 9 mei 2016 @ 06:07:13 #205
418547 Old_Pal
Meningfabriek
pi_162030491
quote:
13s.gif Op zondag 8 mei 2016 23:24 schreef laforest het volgende:

[..]

Wat een flauwekul. :{
De VVD geeft geen reet om arme mensen. Geen REET. Ze willen meer voor zichzelf en minder voor iedereen. Ze zijn de stromannen van de echte eigenaars van ons land: banken en het grote, internationale bedrijfsleven dat er alles aan doet om zo min mogelijk belasting te betalen. Dat mogen die armen ophoesten.. Ze hebben ons alle bij de ballen en dat beseffen ze heel goed.
"Vroeger toen alles beter was, was alles slechter"
pi_162031022
quote:
0s.gif Op maandag 9 mei 2016 06:07 schreef Old_Pal het volgende:

[..]

De VVD geeft geen reet om arme mensen. Geen REET. Ze willen meer voor zichzelf en minder voor iedereen. Ze zijn de stromannen van de echte eigenaars van ons land: banken en het grote, internationale bedrijfsleven dat er alles aan doet om zo min mogelijk belasting te betalen. Dat mogen die armen ophoesten.. Ze hebben ons alle bij de ballen en dat beseffen ze heel goed.
Nou nou zeg. Ik stem zelf graag D66 of VVD en ik vind toch niet dat ze iets tegen armen hebben. Ze vertegenwoordigen gewoon een ander deel van de bevolking en dat mag.
  maandag 9 mei 2016 @ 08:37:03 #207
45206 Pietverdriet
pi_162031076
quote:

[..]
De SP geeft geen reet om rijke mensen, ze willen meer voor zichzelf en willen dat anderen daarvoor betalen en werken.
pi_162031182
quote:
1s.gif Op maandag 9 mei 2016 08:37 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

_O_
  maandag 9 mei 2016 @ 08:53:47 #209
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_162031232
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 mei 2016 14:38 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Dit is een mooie gelegeneheid om te herinneren aan een OESO-verslag uit 2008 waaruit bleek dat Nederland een van de landen is met de geringste sociale mobiliteit. Waarom? Erg weinig dubbeltjes die een kwartje worden en erg weinig kwartjes die een dubbeltje worden. Al die jaren Balkenellende waren dus al genoeg om de sociale mobiliteit flink te verlagen, sindsdien is het alleen maar nog erger geworden.
De reden dat nederland weinig sociale mobiliteit kent is dat er te weinig prikkels zijn om jezelf omhoog te werken. Het is een feit dat Nederland een der meest genivelleerde landen is. Een uitkering met toelages benadert het minimumloon en na alle belastingen verdien je modaal nauwelijks meer dan met een laag salaris. Het is dus te comfortabel gemaakt in de onderklasse en daarom blijven mensen erin hangen. Dit in tegenstelling tot andere landen, waar inspanning loont.
De oplossing om de sociale mobiliteit te verhogen is dus het snijden in subsidies en uitkeringen, belastingen te verlagen en minder vangnetten. Nu blijven mensen met chips en cola al peukjesrokend op de bank hangen voor RTL-4, gewoon omdat het kan. Als de mensen honger krijgen worden ze vanzelf actief.
The End Times are wild
pi_162031465
quote:
1s.gif Op maandag 9 mei 2016 08:28 schreef laforest het volgende:

[..]

Nou nou zeg. Ik stem zelf graag D66 of VVD en ik vind toch niet dat ze iets tegen armen hebben. Ze vertegenwoordigen gewoon een ander deel van de bevolking en dat mag.
Wel joh. Jij riep hier laatst nog dat alle Nederlandse niet-rijken enorme losers zijn. Daar schaam ik me gewoon voor als (misschien) partijgenoot. :P
  maandag 9 mei 2016 @ 11:58:26 #211
236429 KoosVogels
Poeh Hé!
pi_162034089
quote:

[..]

Als je de woorden van George Carlin 1-op-1 overneemt, heb dan op z'n minst het fatsoen om dat te melden.
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
  maandag 9 mei 2016 @ 12:18:10 #212
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_162034513
quote:
0s.gif Op maandag 9 mei 2016 08:53 schreef LXIV het volgende:

[..]

De reden dat nederland weinig sociale mobiliteit kent is dat er te weinig prikkels zijn om jezelf omhoog te werken. Het is een feit dat Nederland een der meest genivelleerde landen is. Een uitkering met toelages benadert het minimumloon en na alle belastingen verdien je modaal nauwelijks meer dan met een laag salaris. Het is dus te comfortabel gemaakt in de onderklasse en daarom blijven mensen erin hangen. Dit in tegenstelling tot andere landen, waar inspanning loont.
De oplossing om de sociale mobiliteit te verhogen is dus het snijden in subsidies en uitkeringen, belastingen te verlagen en minder vangnetten. Nu blijven mensen met chips en cola al peukjesrokend op de bank hangen voor RTL-4, gewoon omdat het kan. Als de mensen honger krijgen worden ze vanzelf actief.
In welke landen denk je dat de sociale mobiliteit het hoogste is?
Deuger, Woke & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
  maandag 9 mei 2016 @ 22:58:31 #213
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_162050164
Deuger, Woke & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
  maandag 9 mei 2016 @ 23:48:36 #214
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_162051850
quote:
De reden dat nederland weinig sociale mobiliteit kent is dat er te weinig prikkels zijn om jezelf omhoog te werken.
Voor de duidelijkheid, dat is niet door de OESO genoemd als verklaring. Ik vind het een nogal simplistische en ver gezochte verklaring. Je gaat daarmee volstrekt voorbij aan het volgende:
• De sociale zekerheid is zeer sterk versoberd sinds de jaren 80, in de jaren 90 was het soberder dan in de jaren 80, in de jaren 0 soberder dan in de jaren 90 en in de jaren 10 soberder dan in de jaren 0.
• Je gaat er wel degelijk erg veel op vooruit als je vanuit de onderklasse de sprong naar de middenklasse kan maken!
• Er zijn veel meer redenen dan enkel een verschil in welvaart (hoewel dat een belangrijke drijfveer is voor veel mensen) dat mensen graag een hoger opleidingsniveau (reëel, niet enkel op papier ;)) willen en dat een betere baan wilen: zelfontplooing, zelfrespect, respect van anderen, uitdagingen etc.

Een veel logischere verklaring voor de daling van de sociale mobiliteit: een gedaalde kwaliteit van het onderwijs. Hier zijn hele harde aanwijzingen voor: het gedaald niveau van de PABO-leerlingen (de modus, leerlingen die behouden blijven bij de opleiding) en dus de instromers in het lerarenvak. Vergelijk bijvoobeeld maar de examens van de vroegere kweekschool uit de jaren 30 met de huidige rekentoetsjes en woordvervoegingstoetsjes op groep-6-niveau waar meer dan de helft van de eerstejaarsleerlingen voor faalt, kijk naar de vooropleidingen die ze hebben gevolgd (hoofdzakelijk MBO, als tweede grootste groep HAVO met een pretpakket. Kijk naar de gedaalde prestaties van de leerlingen in het onderwijs, dat de CITO-toetsen gemakkelijker zijn geworden is al toegegeven door mensen die het kunnen weten (o.a. de persoon die het heeft opgericht), dat de eindtermen van het middelbare onderwijs zijn gedaald (bij wiskunde B, natuurkunde en scheikunde heel erg duidelijk!) kan je gemakkelijk vaststellen, dat nu veel leerlingen in de bovenbouw van het VWO nog niet eens woordjes in hun moedertaal kunnen vervoegen en andere grammticale beginselen niet beheersen is veelzeggend, dat ze een rekentoets moeten maken en dat velen van hen zakken (VMBO en HAVO) laat ook weinig aan de verbeelding over.

Juist de leerlingen die wel potentie hebben maar uit de mindere milieus komen profiteren het meest van goed onderwijs, de mensen die uit een goed milieu komen redden zich altijd wel, met goed en met slecht onderwijs.

Verder, ik heb hier eerder in dezelfde draad nog op gewezen, gaan kinderen in slechtere milieus naar lage scholen toe waar ze minder leren (het helpt niet als je veel allochtone klasgenootjes hebt die een forse taalachterstand hebben, het helpt niet als je medeleerlingen aanzienlijk minder slim zijn, ook high potentials ontwikkelen zich dan minder goed) en stellen HAVO-afdelingen aanzienlijk strengere eisen aan VMBO-gediplomeerden dan aan hun eigen leerlingen, die VWO-gediplomeerden moeten bijvoorbeeld gemiddeld een 7 hebben gehaald of zelfs gemiddeld een 8 hebben gehaald voor het laatste deel van het VMBO. Nee, dat kan je niet simpelweg schalen met 1 punt (zo werkt het niet) maar veel scholen stellen dus zelfs strengere eisen dan dat ene punt verschil.

[ Bericht 73% gewijzigd door Bram_van_Loon op 09-05-2016 23:59:19 ]
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
  dinsdag 10 mei 2016 @ 00:00:34 #215
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_162052115
quote:
De oplossing om de sociale mobiliteit te verhogen is dus het snijden in subsidies en uitkeringen, belastingen te verlagen en minder vangnetten.
Wat een kolder! Het enige wat je hiermee bereikt is nog minder mogelijkheden voor die mensen om zich te ontwikkelen en grootschaligere armoede. Ook bereik je hiermee dat mensen medische behandelingen laten liggen omdat ze het eigen riscio niet kunnen betalen, dat je nog meer aan het gebit van iemand gaat kunnen zien tot welke sociaaleconomische klasse hij behoort, dat hij geen opleiding kan volgen om zijn arbeidsperspectief te verbeteren, dat mensen op eten gaan bezuinigen (ik heb het over voeding, niet over snoep waaronder frisdrank), dat mensen daadwerkelijk alleen nog maar op de bank liggen omdat ze geen hobby kunnen betalen, dat hun sociale netwerk kleiner wordt en dergelijke. Ik ben niet naïef, ik zie ook dat een deel van de uitkeringstrekkers het tokkietype is: shaggie in het bekkie terwijl hij op een bromfiets rijdt, een gigantisch dikke buik, onconformistisch etc.
Laat het niet ten koste gaan van al die andere mensen die in dezelfde omstandigheden zitten maar die wel hun best doen dat je zo nodig deze groep mensen wil straffen. Kom niet met de smoes dat je die mensen aan een baan helpt door het vangnet, wat al bijna helemaal gesloopt is (het is al lang te weinig om langdurig van te leven!), nog meer te slopen. Nul mensen extra zullen hierdoor een baan krijgen, dat garandeer ik je. Het verbetert hun CV en kwaliteiten tniet hoor! Wil je dat ze een baan krijgen, zorg ervoor dat ze onderwijs volgen en dat de randvoorwaarden goed zijn om dat te doen. Zorg ervoor dat het een opleiding is die bij hun kwaliteiten aansluit en waarmee ze een goed arbeidsperspectief krijgen. Het is niet zo moeilijk! Maar dit kost geld en dus willen de rechtse onderbuikjes dat niet. Verder moet je natuurlijk niet jezelf wijsmaken dat een structurelen werkeloosheid van onder de pak hem beet 5% mogelijk is, er zal altijd werkeloosheid zijn omdat het werkaanbod nu eenmaal om diverse redenen nooit perfect zal aansluiten op de werkvraag.
Het laatste wat Nederland nodig heeft is nog meer neoliberalisme, laten we alsjeblieft stoppen met dat politieke vergif!

[ Bericht 22% gewijzigd door Bram_van_Loon op 10-05-2016 00:07:37 ]
#NoDAPL
  dinsdag 10 mei 2016 @ 00:10:45 #216
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_162052305
quote:
1s.gif Op maandag 9 mei 2016 11:58 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Als je de woorden van George Carlin 1-op-1 overneemt, heb dan op z'n minst het fatsoen om dat te melden.
Misschien heeft hij dit zelf bedacht door goed te kijken? ;)
Ik ben er vrij zeker van dat George Carlin niet weet wat de VVD is. Hij is een geweldige komiek, hij heeft een scherpe tong en een goed verstand (wat natuurlijk niet wil zeggen dat ik het altijd met hem eens ben). ik kijk en luister graag naar zijn optredens. Ik ben het natuurlijk met lang niet alles wat hij zegt eens maar dat boeit niet, goed is goed en dan maakt het mij geen reet uit of dat een komiek rechts of
#NoDAPL
pi_162055129
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 mei 2016 00:10 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Misschien heeft hij dit zelf bedacht door goed te kijken? ;)
Klopt. Als je goed kijkt en zijn woorden onthoudt, dan kun je inderdaad zo'n post maken.

Heel goed, Bram.
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
  dinsdag 10 mei 2016 @ 15:58:51 #218
379943 Paper_Tiger
Neem verantwoordelijkheid
pi_162063075
quote:

[..]

Ze vertegenwoordigen de mensen die alle moois mogen betalen dat links telkens weer weet te verzinnen.
a man convinced against his will is of the same opinion still
  dinsdag 10 mei 2016 @ 16:21:30 #219
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_162063563
quote:
1s.gif Op dinsdag 10 mei 2016 15:58 schreef Paper_Tiger het volgende:

[..]

Ze vertegenwoordigen de mensen die alle moois mogen betalen dat links telkens weer weet te verzinnen.
Hooijmaijers,Van Reij, Remak idd
Deuger, Woke & Gutmensch
  dinsdag 10 mei 2016 @ 16:28:35 #220
379943 Paper_Tiger
pi_162063733
quote:
1s.gif Op dinsdag 10 mei 2016 16:21 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Hooijmaijers,Van Reij, Remak idd
Het zijn er gelukkig meer dan drie.
  dinsdag 10 mei 2016 @ 16:36:47 #221
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_162063983
quote:
1s.gif Op dinsdag 10 mei 2016 16:28 schreef Paper_Tiger het volgende:

[..]

Het zijn er gelukkig meer dan drie.
Teeven, Opstelten, koos spee, Hermans ook ja
Deuger, Woke & Gutmensch
  dinsdag 10 mei 2016 @ 17:03:14 #222
379943 Paper_Tiger
pi_162064503
quote:
1s.gif Op dinsdag 10 mei 2016 16:36 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Teeven, Opstelten, koos spee, Hermans ook ja
Noem gewoon iedereen maar op die 's morgens de wekker zet.
pi_162410798
Maar is wel zo, zelf loop ik ook tegen het probleem.

De studies die ik graag zou willen volgen op het HBO bestaat uit:

1. Bestuurskunde
2. Bedrijfskunde MER
3. Politicologie

Maar alle drie zijn niet mogelijk. Omdat ik de nodige diploma's niet heb(MBO 4 noch VWO diploma) dus dan kan ik de volgende stappen nemen.

Of via het volwassenen onderwijs mijn certificaten behalen MAVO/HAVO/VWO, voornamelijk een certificaat voor economie, wiskunde en Nederlands. En nadat ik dat behaald heb aanmelden voor een HBO studie. Oftewel, een traject van in totaal 10 jaar.

Welke werkgever gaat er precies een 30+'er in dienst nemen zonder relevante werkervaring? Geen enkele.

En ik sprak toen met een decaan, en die vertelde doodleuk dat ik het moest doen om hem te bewijzen hoe intelligent ik was. Dus die wereldvreemde autist dacht dat ik een traject van 10 jaar ga volgen, en mezelf in een toren hoge studieschuld ga werken. Enkel om indruk op hem te maken, wauw.

Dus ik nam contact op met diverse HBO schoolinstellingen. En die vertelde mij dat ik enkel de opleidingen kon volgen waar ik aan kon deelnemen, door enkel de 21+ toets met succes af te ronden:

- sport
- zorg
- social studies
- ICT

Oftewel, of opleidingen waar geen (goedbetaald) werk in te vinden is(sport en maatschappelijk werk), of me interesse ligt er gewoon niet in(zoals zorg en ICT).
-He who makes peacefull revolution impossible, makes violent revolution inevitable-<br />John F Kennedy
<a href="http://www.harpersbazaar.nl/cultuur-reizen/news/a2125/onderzoek-taalpuristen-zijn-vreselijke-mensen/" rel="nofollow" target="_blank">http://www.harpersbazaar.(...)n-vreselijke-mensen/</a>
pi_162411383
Dus ja, erg frustrerend als je niet de kans krijgt om op te klimmen. Wat ik heb ook gekeken naar MBO opleidingen waar ik interesse in had, en kijken of ik daarin kon doorgroeien tot niveau 4.

Maar ik werd afgewezen voor een MBO studie om op te klimmen naar niveau 4 filiaalmanager, maar mocht niet omdat ik dan te oud ben. En mocht ook geen opleiding tot Vapro A operator volgens, omdat er geen vraag naar is in de regio.

Dus ben ik aangewezen om slecht betaald kut werk te doen, zonder enige vorm van toekomst perspectief. Enkel overleven, en geen leven.
-He who makes peacefull revolution impossible, makes violent revolution inevitable-<br />John F Kennedy
<a href="http://www.harpersbazaar.nl/cultuur-reizen/news/a2125/onderzoek-taalpuristen-zijn-vreselijke-mensen/" rel="nofollow" target="_blank">http://www.harpersbazaar.(...)n-vreselijke-mensen/</a>
  zondag 22 mei 2016 @ 18:17:37 #225
295722 Euribob
Plus 150 Basispunten
pi_162411509
Ga anders naar KLB met deze klaagzang.
Choking on those tossed salads and scrambled eggs
pi_162411549
quote:
15s.gif Op zondag 22 mei 2016 18:17 schreef Euribob het volgende:
Ga anders naar KLB met deze klaagzang.
Volgens mij gaat het topic over sociale mobiliteit toch? Nou, het is dus relevant. Aangezien ik het namelijk zelf ervaar.
pi_162413447
quote:
0s.gif Op zondag 22 mei 2016 18:13 schreef D1990 het volgende:
Dus ja, erg frustrerend als je niet de kans krijgt om op te klimmen. Wat ik heb ook gekeken naar MBO opleidingen waar ik interesse in had, en kijken of ik daarin kon doorgroeien tot niveau 4.

Maar ik werd afgewezen voor een MBO studie om op te klimmen naar niveau 4 filiaalmanager, maar mocht niet omdat ik dan te oud ben. En mocht ook geen opleiding tot Vapro A operator volgens, omdat er geen vraag naar is in de regio.

Dus ben ik aangewezen om slecht betaald kut werk te doen, zonder enige vorm van toekomst perspectief. Enkel overleven, en geen leven.
Doe een 21+ toets en start elke opleiding die je maar wil.
  zondag 22 mei 2016 @ 19:43:43 #228
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_162413659
quote:
1s.gif Op zondag 22 mei 2016 19:38 schreef Kaas- het volgende:

[..]

Hij heeft wel gelijk dat opklimmen steeds moeilijker en duurder wordt (ook het zgn. 'stapelen').

Dat is bewust overheidsbeleid. Sommigen zijn namelijk van mening dat er teveel hoger opgeleiden zijn...
Deuger, Woke & Gutmensch
pi_162416364
quote:
1s.gif Op zondag 22 mei 2016 19:38 schreef Kaas- het volgende:

[..]

Blijkbaar dus niet he, dat dacht ik dus eerst ook. Maar blijkt dus niet zo te zijn. Met enkel een 21+ toets kom je niet zover.
pi_162424688
quote:
0s.gif Op zondag 22 mei 2016 19:43 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Hij heeft wel gelijk dat opklimmen steeds moeilijker en duurder wordt (ook het zgn. 'stapelen').

Dat is bewust overheidsbeleid. Sommigen zijn namelijk van mening dat er teveel hoger opgeleiden zijn...
Ik geloof dat een premaster na een hbo inderdaad onbetaalbaar is geworden, slechte zaak.
pi_162424707
quote:
0s.gif Op zondag 22 mei 2016 20:52 schreef D1990 het volgende:

[..]

Blijkbaar dus niet he, dat dacht ik dus eerst ook. Maar blijkt dus niet zo te zijn. Met enkel een 21+ toets kom je niet zover.
Wat is er veranderd dan? Ik ken meerdere individuen die de afgelopen jaren met enkel een 21+ toets aan hbo zijn begonnen.
pi_162424795
quote:
1s.gif Op maandag 23 mei 2016 00:24 schreef Kaas- het volgende:

[..]

Ik geloof dat een premaster na een hbo inderdaad onbetaalbaar is geworden, slechte zaak.
Ik vind dat wel een goede zaak. :Y
pi_162424839
quote:
1s.gif Op maandag 23 mei 2016 00:25 schreef Kaas- het volgende:

[..]

Wat is er veranderd dan? Ik ken meerdere individuen die de afgelopen jaren met enkel een 21+ toets aan hbo zijn begonnen.
Geen idee, ligt eraan wat die mensen voor studie deden he. Althans, hadden ze relevante werkervaring? Want volgens mij speelt dat ook een factor.

Maar ze vroegen bij mij of ik certificaten wilde behalen via het volwasseneonderwijs, anders mocht ik niet deelnemen aan de studie die ik wilde.
pi_162424876
quote:
0s.gif Op maandag 23 mei 2016 00:33 schreef D1990 het volgende:

[..]

Geen idee, ligt eraan wat die mensen voor studie deden he. Althans, hadden ze relevante werkervaring? Want volgens mij speelt dat ook een factor.

Maar ze vroegen bij mij of ik certificaten wilde behalen via het volwasseneonderwijs, anders mocht ik niet deelnemen aan de studie die ik wilde.
Dan zijn de mogelijkheden er dus wel. Ik zal niet beweren dat het eenvoudig is, maar die kansen liggen er gewoon om opgeraapt te worden.
pi_162424909
quote:
14s.gif Op maandag 23 mei 2016 00:35 schreef Kaas- het volgende:

[..]

Dan zijn de mogelijkheden er dus wel. Ik zal niet beweren dat het eenvoudig is, maar die kansen liggen er gewoon om opgeraapt te worden.
Ja, theoretisch is het mogelijk ja. Is het praktisch? Nee. Wie gaat er een 30+'er aannemen zonder relevante werkervaring precies? En een MAVO/HAVO/VWO diploma behalen kost in totaal 6 jaar(2 jaar per certificaat), en dan ook nog eens een 4-jarige HBO opleiding.

Dus over welke kansen heb je het? Zodat je als een hoog opgeleide schoonmaker of productiemedewerker kan eindigen met duizenden euro's aan studieschuld?
pi_162424944
quote:
0s.gif Op maandag 23 mei 2016 00:37 schreef D1990 het volgende:

[..]

Ja, theoretisch is het mogelijk ja. Is het praktisch? Nee. Wie gaat er een 30+'er aannemen zonder relevante werkervaring precies? En een MAVO/HAVO/VWO diploma behalen kost in totaal 6 jaar(2 jaar per certificaat), en dan ook nog eens een 4-jarige HBO opleiding.

Dus over welke kansen heb je het? Zodat je als een hoog opgeleide schoonmaker of productiemedewerker kan eindigen met duizenden euro's aan studieschuld?
Waarom heb je al die diploma's niet dan?
pi_162424981
quote:
1s.gif Op maandag 23 mei 2016 00:40 schreef Kaas- het volgende:

[..]

Waarom heb je al die diploma's niet dan?
Achja leest mee, dus ga niet teveel persoonlijke informatie verstrekken.
  maandag 23 mei 2016 @ 01:10:52 #238
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_162425333
quote:
1s.gif Op maandag 23 mei 2016 00:31 schreef laforest het volgende:

[..]

Ik vind dat wel een goede zaak. :Y
Waarom?
Deuger, Woke & Gutmensch
pi_162426843
quote:
1s.gif Op maandag 23 mei 2016 01:10 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Waarom?
Omdat die doorstroom moeilijk gemaakt moet worden. We hebben geen miljoenen academici nodig.
  maandag 23 mei 2016 @ 08:28:35 #240
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_162426887
quote:
1s.gif Op maandag 23 mei 2016 08:22 schreef laforest het volgende:

[..]

Omdat die doorstroom moeilijk gemaakt moet worden. We hebben geen miljoenen academici nodig.
Ten eerste worden alle moderne samenlevingen geleidelijk aan slimmer. Dat moet ook, om competitief te blijven.

Ten tweede moet de schifting dan gebeuren op kwaliteit, niet op afkomst of klasse.
Deuger, Woke & Gutmensch
  maandag 23 mei 2016 @ 08:32:58 #241
45206 Pietverdriet
pi_162426920
Wat ik mij afvraag is, als linksmensen sociale mobiliteit zo belangrijk vinden, waarom haten ze dan succes zo verschrikkelijk?
pi_162428206
quote:
1s.gif Op maandag 23 mei 2016 08:28 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Ten eerste worden alle moderne samenlevingen geleidelijk aan slimmer. Dat moet ook, om competitief te blijven.

Ten tweede moet de schifting dan gebeuren op kwaliteit, niet op afkomst of klasse.
Onderzoek laat zien dat sinds de jaren 90 het Flynn Effect voorbij is, dus je eerste punt is niet waar.

Klasse is er altijd al geweest en zal er altijd zijn. Utopisch denken maakt geen waarheid.
  maandag 23 mei 2016 @ 10:14:43 #243
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_162428430
quote:
0s.gif Op maandag 23 mei 2016 10:02 schreef laforest het volgende:

[..]

Onderzoek laat zien dat sinds de jaren 90 het Flynn Effect voorbij is, dus je eerste punt is niet waar.
Neen. Wat jij zegt is niet waar. IMF en OESO zuigen het niet uit hun duim.

Bovendien is het 'Flynn effect' slechts zijdelings gerelateerd aan hoe het IQ optimaal wordt benut, georganiseerd en geëxploiteerd. Een hoog IQ op zichzelf produceert niets, en is niet productief.

quote:
Klasse is er altijd al geweest en zal er altijd zijn. Utopisch denken maakt geen waarheid.
Dat is een zelfde soort drogreden als zeggen dat er altijd criminaliteit en files zijn geweest.
Deuger, Woke & Gutmensch
pi_162428511
quote:
0s.gif Op maandag 23 mei 2016 10:14 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Neen. Wat jij zegt is niet waar. IMF en OESO zuigen het niet uit hun duim.

Bovendien is het 'Flynn effect' slechts zijdelings gerelateerd aan hoe het IQ optimaal wordt benut, georganiseerd en geëxploiteerd. Een hoog IQ op zichzelf produceert niets, en is niet productief.

[..]

Dat is een zelfde soort drogreden als zeggen dat er altijd criminaliteit en files zijn geweest.
:O
Leer eens een journal te lezen. Wat ik zeg is wel waar.
Voorbeeld: http://www.sciencedirect.(...)ii/S0160289604000522
De rest mag je zelf zoeken. :W

Welke intelligentie hebben we het nu over? Kun je je theoretische achtergrond aangeven? Hebben we het over 2 factor intelligence, triarchic, hierarchic,emotional, social, etc.?
pi_162428896
quote:
0s.gif Op maandag 23 mei 2016 10:02 schreef laforest het volgende:

[..]

Dus wat jij in feite wilt in een standen samenleving? Waarin wij de lage klasse verbannen zijn tot onze klasse, en onze nakomelingen ook?
pi_162429042
quote:
1s.gif Op maandag 23 mei 2016 00:24 schreef Kaas- het volgende:

[..]

Voor een 2-jarige pre-master op de UU heb ik al 6,000 euro collegegeld en nog een paar duizend euro aan boeken/reiskosten betaald. Wel aftrekbaar van de belasting maar dan moet je flink werken en belasting betalen.

De uni's verliezen geld op schakelstudenten dus ze saboteren de boel op alle mogelijke manieren.
pi_162429107
quote:
0s.gif Op maandag 23 mei 2016 10:48 schreef Confetti het volgende:

[..]

Voor een 2-jarige pre-master op de UU heb ik al 6,000 euro collegegeld en nog een paar duizend euro aan boeken/reiskosten betaald. Wel aftrekbaar van de belasting maar dan moet je flink werken en belasting betalen.

De uni's verliezen geld op schakelstudenten dus ze saboteren de boel op alle mogelijke manieren.
Flink werken, tijdens of na de studie? Want neem aan dat je dan geen vrije tijd meer overhield als je moet studeren en werken?

En wat vind jij er dan van, van het gebrek aan sociale mobiliteit?
  dinsdag 24 mei 2016 @ 11:30:59 #248
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_162457212
quote:
0s.gif Op maandag 23 mei 2016 10:39 schreef D1990 het volgende:

[..]

Dus wat jij in feite wilt in een standen samenleving? Waarin wij de lage klasse verbannen zijn tot onze klasse, en onze nakomelingen ook?
Lees dit maar eens:

http://www.nrc.nl/nieuws/(...)ij-wat-al-bekend-was
https://www.kl.nl/opinie/(...)t-economische-groei/
https://www.imf.org/external/pubs/ft/pam/pam48/pam4803.htm
http://www.oecd.org/edu/s(...)ionalperformance.htm
http://www.oecd.org/econo(...)wthsaysoecdstudy.htm
http://www.oecd.org/newsroom/inequality-hurts-economic-growth.htm
http://www.oecd-ilibrary.(...)8F0A9C58E48B8C0199D8
https://www.oecd.org/pisa/44417824.pdf

http://www.oecd.org/publi(...)9789264230781-en.htm

Of dat Flynn effect nu waar is of niet, dat sluit niet uit dat het aanwezige potentieel beter benut kan worden. Effectiever en efficiënter.

Laforest reageert als een typische VVDer: laatdunkend, hooghartig, neerbuigend en arrogant.
Deuger, Woke & Gutmensch
pi_162457797
quote:
0s.gif Op maandag 23 mei 2016 10:39 schreef D1990 het volgende:

[..]

Je kunt mensen van stand niet dwingen om zich aan te passen aan een lager niveau (of dwingen met mensen te socialiseren).De oplossing is dus gewoon met je eigen mensen omgaan en dus is klassensegregatie een natuurlijk verschijnsel.
pi_162457891
quote:
Ik ben toch voor D66. Die moeten samen met de VVD een regering vormen. D66 krijgt onderwijs en culturele zaken, VVD economische zaken, etc.
pi_162457993
quote:
1s.gif Op dinsdag 24 mei 2016 11:56 schreef laforest het volgende:

[..]

Ik ben toch voor D66. Die moeten samen met de VVD een regering vormen. D66 krijgt onderwijs en culturele zaken, VVD economische zaken, etc.
Je zou met jouw meeste uitspraken niet bepaald de handen op elkaar krijgen binnen D66.
  dinsdag 24 mei 2016 @ 13:01:26 #252
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_162459855
quote:
0s.gif Op maandag 23 mei 2016 10:51 schreef D1990 het volgende:

[..]

Flink werken, tijdens of na de studie? Want neem aan dat je dan geen vrije tijd meer overhield als je moet studeren en werken?

En wat vind jij er dan van, van het gebrek aan sociale mobiliteit?
Is het uitsluitend sociale mobiliteit wanneer een hbo'er met een schakeljaar en een master WO'er kan worden?
Power is a lot like real estate, it's all about location, location, location.
The closer you are to the source, the higher your property value.
  woensdag 25 mei 2016 @ 08:44:23 #253
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_162481778
quote:
1s.gif Op dinsdag 24 mei 2016 11:52 schreef laforest het volgende:

[..]

Je kunt mensen van stand niet dwingen om zich aan te passen aan een lager niveau (of dwingen met mensen te socialiseren).De oplossing is dus gewoon met je eigen mensen omgaan en dus is klassensegregatie een natuurlijk verschijnsel.
Ja. Apartheid is een heel natuurlijk verschijnsel.
Deuger, Woke & Gutmensch
pi_162483299
quote:
0s.gif Op woensdag 25 mei 2016 08:44 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Ja. Apartheid is een heel natuurlijk verschijnsel.
Apartheid is een vorm van raciale klassen en daar heb ik niets mee van doen. Altijd extremen zoeken is een zwakte in jouw argument; een beetje regen is bij jou meteen een tsunami. Overdrijven dus.
  woensdag 25 mei 2016 @ 10:13:05 #255
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_162483316
quote:
1s.gif Op woensdag 25 mei 2016 10:11 schreef laforest het volgende:

[..]

Apartheid is een vorm van raciale klassen en daar heb ik niets mee van doen. Altijd extremen zoeken is een zwakte in jouw argument; een beetje regen is bij jou meteen een tsunami. Overdrijven dus.
Een standensamenleving naar Engels of 19e eeuws model is helemaal geen "natuurstaat".
Deuger, Woke & Gutmensch
pi_162483463
quote:
0s.gif Op woensdag 25 mei 2016 10:13 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Een standensamenleving naar Engels of 19e eeuws model is helemaal geen "natuurstaat".
Aldus Klopkoek. :')

Een Platonische aristocratie wel iig. :Y
"One man was to do one job, the job he was naturally most suited for...justice consists in minding your own business and not interfering with other people." 433a-b
  woensdag 25 mei 2016 @ 10:27:32 #257
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_162483557
quote:
10s.gif Op woensdag 25 mei 2016 10:22 schreef laforest het volgende:

[..]

Neen. Niet aldus mij.

quote:
"One man was to do one job, the job he was naturally most suited for...justice consists in minding your own business and not interfering with other people." 433a-b
Jijzelf beweerde onlangs dat geen enkele samenleving ooit Plato's model heeft gehanteerd.
Deuger, Woke & Gutmensch
pi_162483648
quote:
0s.gif Op woensdag 25 mei 2016 10:27 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Neen. Niet aldus mij.

[..]

Jijzelf beweerde onlangs dat geen enkele samenleving ooit Plato's model heeft gehanteerd.
Je komt niet met bewijzen dus gewoon volgens Klopkoek.

Klopt, wel er dicht tegenaan, maar nooir volledig. Tja, kennelijk willen maar weinig mensen een rechtvaardig leven. :D
  woensdag 25 mei 2016 @ 10:47:57 #259
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_162483957
quote:
1s.gif Op woensdag 25 mei 2016 10:32 schreef laforest het volgende:

[..]

Je komt niet met bewijzen dus gewoon volgens Klopkoek.

Klopt, wel er dicht tegenaan, maar nooir volledig. Tja, kennelijk willen maar weinig mensen een rechtvaardig leven. :D
Het bewijs dat niet elke succesvolle maatschappij als de Engelse standensamenleving in elkaar steekt?

Ow. Nu is het opeens 'dicht tegenaan'. In een eerdere discussie (waar ik het ancien regime aanhaalde) beweerde je iets totaal anders.

POL / Waarom geen gratis onderwijs?

Lees deze discussie maar eens terug, incl. het gedeelte over blauwdrukken
Deuger, Woke & Gutmensch
  donderdag 26 mei 2016 @ 14:00:50 #260
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_162515094
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
  donderdag 26 mei 2016 @ 14:16:00 #261
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_162515510
Deuger, Woke & Gutmensch
  donderdag 26 mei 2016 @ 16:00:17 #262
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_162518043
quote:
0s.gif Op donderdag 26 mei 2016 14:00 schreef Perrin het volgende:
[ afbeelding ]
De taal alleen al is gruwelijk misleidend. "Made by"... alsof zij verantwoordelijk zijn voor het feit dat dat deel van het geld wordt verkregen.
Wij doen trouwens hetzelfde door abusievelijk "verdienen" te gebruiken in plaats van "krijgen". Niet dat het niet belangrijk is dat een bedrijf een goed management heeft etc. maar in verhouding tot de bijdrage die de verschillende groepen medewerkers leveren is de verhouding van de inkomens extreem scheef.
#NoDAPL
  donderdag 26 mei 2016 @ 22:05:47 #263
312994 deelnemer
ff meedenken
pi_162527407
quote:
10s.gif Op woensdag 25 mei 2016 10:22 schreef laforest het volgende:

[..]

Je bent voor een kastenstelsel?
The view from nowhere.
pi_162531437
quote:
0s.gif Op donderdag 26 mei 2016 22:05 schreef deelnemer het volgende:

[..]

Je bent voor een kastenstelsel?
Ik ben voor een Platonische aristocratie.
  vrijdag 27 mei 2016 @ 03:25:52 #265
312994 deelnemer
ff meedenken
pi_162531737
quote:
1s.gif Op vrijdag 27 mei 2016 01:25 schreef laforest het volgende:

[..]

Ik ben voor een Platonische aristocratie.
Dat is een kastenstelsel.

De bevolking valt uiteen in drie kasten, die iedere hun eigen rol hebben, vergelijkbaar met het Indiase kastenstelsel met 4 kasten. Een ieder wordt geboren in zijn eigen kaste. De filosofen vormen de hoogte kaste (vergelijkbaar met de brahmanen). Karl Popper vond het niks (Free society and it's enemies).

Dit soort samenlevingsmodellen, met vaste rollen voor de leden van kasten, is typisch voor de oudheid. Denk ook aan de Bhagavad Gita, waarin wordt gesteld dat men niet anders te doen heeft dan zijn geeigende rol zo goed mogelijk te spelen. Die rol behoort tot de natuurlijke orde en je wordt daarin geboren. Arjuna is een krijger die op het slagveld van Kurukshetra tegenover zijn familie en vrienden komt te staan. Hij vraagt zich af wat de zin is van deze strijd. Krishna (een god) vertelt hem: niet lullen maar poetsen.

Mensen worden gemaand in hun rol te blijven die ze met hun geboorte hebben meegekregen. Dit is een typische elite ideologie die dient om de hierarchie te rechtvaardigen.

[ Bericht 16% gewijzigd door deelnemer op 27-05-2016 03:48:45 ]
The view from nowhere.
pi_162534168
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 mei 2016 03:25 schreef deelnemer het volgende:

[..]

Dat is een kastenstelsel.

De bevolking valt uiteen in drie kasten, die iedere hun eigen rol hebben, vergelijkbaar met het Indiase kastenstelsel met 4 kasten. Een ieder wordt geboren in zijn eigen kaste. De filosofen vormen de hoogte kaste (vergelijkbaar met de brahmanen). Karl Popper vond het niks (Free society and it's enemies).

Dit soort samenlevingsmodellen, met vaste rollen voor de leden van kasten, is typisch voor de oudheid. Denk ook aan de Bhagavad Gita, waarin wordt gesteld dat men niet anders te doen heeft dan zijn geeigende rol zo goed mogelijk te spelen. Die rol behoort tot de natuurlijke orde en je wordt daarin geboren. Arjuna is een krijger die op het slagveld van Kurukshetra tegenover zijn familie en vrienden komt te staan. Hij vraagt zich af wat de zin is van deze strijd. Krishna (een god) vertelt hem: niet lullen maar poetsen.

Mensen worden gemaand in hun rol te blijven die ze met hun geboorte hebben meegekregen. Dit is een typische elite ideologie die dient om de hierarchie te rechtvaardigen.
In Plato's systeem kan men toch omhoog en omlaag, dus niet hetzelfde als het Indiase systeem. Oh en Karl Popper schreef waardeloze lectuur over Plato (maar zijn werk over de filosofie der wetenschap is wél waardevol).
  vrijdag 27 mei 2016 @ 11:18:46 #267
312994 deelnemer
ff meedenken
pi_162535285
quote:
1s.gif Op vrijdag 27 mei 2016 10:20 schreef laforest het volgende:

[..]

In Plato's systeem kan men toch omhoog en omlaag, dus niet hetzelfde als het Indiase systeem. Oh en Karl Popper schreef waardeloze lectuur over Plato (maar zijn werk over de filosofie der wetenschap is wél waardevol).
Kinderen die omhoog of omlaag gaan (bij hoge uitzondering) maken een migratie door in eigen land van de ene naar de andere subcultuur. Kinderen van lagere komaf zullen hun achtergrond moeten verloochenen. Toch wordt de samenleving nooit welgeordend, alleen de elite wordt arrogant. De elite heeft geen goede trackrecord als het gaat om het geloof in de eigen superioriteit. Plato's model is een kastenstelsel met een heersende elite, een militaire kaste, de gewone vrije stadsgenoten en de slaven (de kastelozen).

[ Bericht 1% gewijzigd door deelnemer op 27-05-2016 11:34:11 ]
The view from nowhere.
pi_162537468
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 mei 2016 11:18 schreef deelnemer het volgende:

[..]

Kinderen die omhoog of omlaag gaan (bij hoge uitzondering) maken een migratie door in eigen land van de ene naar de andere subcultuur. Kinderen van lagere komaf zullen hun achtergrond moeten verloochenen. Toch wordt de samenleving nooit welgeordend, alleen de elite wordt arrogant. De elite heeft geen goede trackrecord als het gaat om het geloof in de eigen superioriteit. Plato's model is een kastenstelsel met een heersende elite, een militaire kaste, de gewone vrije stadsgenoten en de slaven (de kastelozen).
Plato was daarvan bewust en schreef ook dat een aristocratie corrupt kan worden en een timocratie wordt. Daarom is het belangrijk dat de elite ook maar tijdelijk elite is en meestal gewoon strijder of student. Heersen is slechts een noodzakelijk kwaad en de elite mag geen persoonlijke eigendommen of geld bezitten.
  vrijdag 27 mei 2016 @ 13:23:19 #269
312994 deelnemer
ff meedenken
pi_162538414
quote:
1s.gif Op vrijdag 27 mei 2016 12:46 schreef laforest het volgende:

[..]

Plato was daarvan bewust en schreef ook dat een aristocratie corrupt kan worden en een timocratie wordt. Daarom is het belangrijk dat de elite ook maar tijdelijk elite is en meestal gewoon strijder of student. Heersen is slechts een noodzakelijk kwaad en de elite mag geen persoonlijke eigendommen of geld bezitten.
Zie jij dat werken? De rest bezit wel privé geld en eigendommen. De militaire macht ligt bij de kaste van militairen. De elite is niet uitvoerend bezig, want dat doet het gewone volk. Alle macht ligt dus buiten de elite. Hoe handhaven zij zich? Dat kan alleen door een aanzienlijk collectief bezit van de elite. De elite leeft communitair, beschikt als collectief over enorme middelen, en moet op basis daarvan de rest in het gareel houden. De rest is buitengesloten van inzicht in wat deze elite doet, want dat is niet hun rol, en moet zich laten leiden.

De samenleving functioneert al min of meer op deze wijze. De politiek / overheid is de elite. Rijk word je niet in overheidsdienst. De overheid beschikt over aanzienlijke middelen. Maar toch accumuleert er meer en meer geld in het bedrijfsleven. Vervolgens corrumpeert het bedrijfsleven de politiek (ze zien de overheid als de vijand, zie posters op dit subforum).

Ik denk dat een corruptie van de aristocratie onvermijdelijk is.

[ Bericht 0% gewijzigd door deelnemer op 28-05-2016 10:14:48 ]
The view from nowhere.
pi_162538572
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 mei 2016 13:23 schreef deelnemer het volgende:

[..]

Zie jij dat werken? De rest bezit wel privé geld en eigendommen. De militaire macht ligt bij de kaste van militairen. De elite is niet uitvoerend bezig, want dat doet het gewone volk. Alle macht ligt dus buiten de elite. Hoe handhaven zij zich? Dat kan alleen door een aanzienlijk collectief bezit van de elite. De elite leeft communitair, beschikt als collectief over enorme middelen, en moet op basis daarvan de rest in het gareel houden. De rest is buitengesloten van het inzicht in wat deze elite doet, want dat is niet hun rol, en moet zich laten leiden.

De samenleving functioneert al min of meer op deze wijze. De politiek / overheid is de elite. Rijk word je niet in overheidsdienst. De overheid beschikt over aanzienlijke middelen. Maar toch accumuleert er meer en meer het geld in het bedrijfsleven. Vervolgens corrumpeert het bedrijfsleven de politiek (ze zien overheid als de vijand, zie posters op dit subforum).

Ik denk dat een corruptie van de aristocratie onvermijdelijk is.
Daar kun je gelijk in hebben. Plato, via Socrates, blijft er op hameren dat die corruptie BIJNA onvermijdelijk is. Het enige wat je kunt doen is strikt alle regels volgen, geen fouten, geen uitzonderingen, etc. Precies de rotatie van de elite volgen, opvoedingen buiten het gezin, strikte discipline, training, educatie, geen eigendommen voor de elitie, etc. De enige reden waarom de aristocratie in een timocratie degenereerd is omdat de leiders nooit filosofen zijn die 50 jaar trainen en studeren om een paar jaar te regeren en dan naar het eiland van de gezegenden gaan om daar hun laatste jaren aan filosofie te wijden.
  vrijdag 27 mei 2016 @ 18:00:29 #271
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_162546119
Die vaststelling hadden we toch al lang gedaan? De macht zoveel mogelijk verdelen en op tijd wisselen is de enige manier om corruptie bij de elite en machtsmisbruik te voorkomen. Met respect voor Plato, dat kunnen we ook zelf wel bedenken.
#NoDAPL
pi_162551189
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 mei 2016 18:00 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Die vaststelling hadden we toch al lang gedaan? De macht zoveel mogelijk verdelen en op tijd wisselen is de enige manier om corruptie bij de elite en machtsmisbruik te voorkomen. Met respect voor Plato, dat kunnen we ook zelf wel bedenken.
Alleen deed Plato dat al meer dan 2000 jaar geleden en heeft kennelijk nog niemand er van geleerd.
  zaterdag 28 mei 2016 @ 10:03:25 #273
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_162559628
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 mei 2016 21:01 schreef laforest het volgende:

[..]

Alleen deed Plato dat al meer dan 2000 jaar geleden en heeft kennelijk nog niemand er van geleerd.
Het is ook al lang bekend dat mensen op het vlak van beschaving weigeren om te leren van de fouten die eerdere generaties maakten. Dit zie je ook steeds weer terug bij de keuzes die politici maken: steeds de fouten van voorgaande generaties herhalende. Bij technologie, wetenschap en wiskunde bouwen mensen netjes voort op wat vorige generaties deden omdat het exact is (zo objectief als dat mogelijk is, zelfs al werk je ook dan vaak met modellen), op het sociale en emotionele vlak is de mens echter niet meer ontwikkeld dan in de tijd waarin Plato leefde. Hoe kan je dat veranderen? Enkel door generaties lang hoog in te zetten op het ontwikkelen van zo'n beschaafd mogelijke mensen?
#NoDAPL
  zondag 29 mei 2016 @ 10:21:27 #274
312994 deelnemer
ff meedenken
pi_162584819
Wat mij aan het Indiase kastenstelsel opvalt, is dat er vele trappen naar beneden zijn. Je kunt ook reincarneren tot een dier en dan is er nog een hele lange weg naar beneden. Maar de weg naar boven is kort. Als Brahmaan sta je net 1 stapje onder de volmaaktheid.

In het Boeddhisme staat de verlichte boven de goden (die ook bestaan, maar evengoed leiden aan samsara en niet door de sluier van Maya heen kunnen kijken). In het Hinayana boeddhisme reincarneert een verlichte niet. Je kunt daaruit concluderen dat iedereen in ieder geval onverlicht geboren wordt. Maar in het Mahayana boeddhisme kun je er voor kiezen om op aarde te blijven rondhangen, ook al ben je al verlicht (uit compassie, om je medemens te helpen ook verlicht te worden). Zo kun je claimen dat je volmaakt bent !!! Opvallend, gegeven de vele evidente menselijke beperkingen.

Tegenwoordig is er weer belangstelling voor de holocaust. In de zeventiger jaren werd voor het eerst onder het grote publiek bekent, wat er in WOII met de Joden was gebeurd. De documentaire Shoah was daar min of meer het sluitstuk van. De teneur in het publieke debat was: niemand kan begrijpen hoe zoiets kan gebeuren. Dat vond ik altijd een beetje slap. Een belangrijk element is superioriteitswaan. Zoals je bovenop een mier gaat staan, zonder je daarover te bekommeren. Zoals je een mierenhoop uitroeit omdat je last van mieren hebt.
quote:
Ik ben een God in 't diepst van mijn gedachten,
En zit in 't binnenst van mijn ziel ten troon

Willem Kloos

[ Bericht 1% gewijzigd door deelnemer op 30-05-2016 01:06:43 ]
The view from nowhere.
pi_162857285
quote:
1s.gif Op dinsdag 24 mei 2016 11:56 schreef laforest het volgende:

[..]

D66 is het Nederlandse equivalent van de Clinton-vleugel van de Amerikaanse Democratische Partij, echte opportunistische leugenaars, als er een partij is die niet opkomt voor het onderwijs zijn zij het wel.
  donderdag 9 juni 2016 @ 14:07:33 #276
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_162865273
Deuger, Woke & Gutmensch
pi_162868093
quote:
0s.gif Op donderdag 9 juni 2016 14:07 schreef Klopkoek het volgende:
http://www.bnr.nl/incomin(...)-klassenmaatschappij

Droom van Plato gaat uitkomen!
Goed dat de meritocratie steeds vaker openlijk ter discussie staat.

Sowieso snap ik niet dat mensen zo overtuigd zijn van de meritocratie.

Iedereen kan zien dat beloningen puur op basis van verdiensten niet persé de meest eerlijke uitkomsten oplevert. Hoe definieer je verdiensten, en daarnaast start iedereen met andere uitgangspunten. Nog altijd zijn je kansen sterk bepaald door je gezondheid en door opvoeding en milieu waarin je opgroeit.

Het is moeilijk van daaruit tot de - gevoelsmatig - meest eerlijke uitkomsten te komen. Maar de meritocratie heeft onvoldoende waardering voor de achterstandspositie waaruit vele mensen hun leven beginnen en het verschil aan kansen dat daarmee gemoeid gaat.

Het gaat mij overigens niet persé om gelijke uitkomsten, want dat is een utopie. Maar een andere visie op verdiensten (want gezondheid, intelligentie en talent zijn voor 90% geen eigen verdiensten) en meer begrip voor degenen die minder goed weten mee te komen in de samenleving vanuit het besef dat de maatschappelijke posities grotendeels op geluk en op inzet en erfenissen uit het verleden zijn gebaseerd zou de samenleving veel prettiger maken.
'De neiging rijke en machtige mensen te bewonderen, zelfs welhaast te aanbidden en mensen van arme of gewone komaf te verachten dan wel te negeren is de belangrijkste en meest universele oorzaak van de corruptie van ons morele besef' Adam Smith
  donderdag 9 juni 2016 @ 16:24:27 #278
45206 Pietverdriet
pi_162868168
quote:
0s.gif Op donderdag 9 juni 2016 14:07 schreef Klopkoek het volgende:
http://www.bnr.nl/incomin(...)-klassenmaatschappij

Droom van Plato gaat uitkomen!
quote:
Er zijn verschillende manieren om ongelijkheid te bestrijden. 'Het is belangrijk om in te zien welke kinderen al vroeg een achterstand oplopen, bijvoorbeeld omdat ze minder worden voorgelezen of minder in aanraking komen met cultuur.'
Het is dus vooral aan de ouders om er wat aan te doen.
  donderdag 9 juni 2016 @ 16:45:55 #279
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_162868572
quote:
0s.gif Op donderdag 9 juni 2016 16:19 schreef Tomatenboer het volgende:

[..]

Sowieso snap ik niet dat mensen zo overtuigd zijn van de meritocratie.

Iedereen kan zien dat beloningen puur op basis van verdiensten niet persé de meest eerlijke uitkomsten oplevert. Hoe definieer je verdiensten, en daarnaast start iedereen met andere uitgangspunten. Nog altijd zijn je kansen sterk bepaald door je gezondheid en door opvoeding en milieu waarin je opgroeit.

Het is moeilijk van daaruit tot de - gevoelsmatig - meest eerlijke uitkomsten te komen. Maar de meritocratie heeft onvoldoende waardering voor de achterstandspositie waaruit vele mensen hun leven beginnen en het verschil aan kansen dat daarmee gemoeid gaat.

Het gaat mij overigens niet persé om gelijke uitkomsten, want dat is een utopie. Maar een andere visie op verdiensten (want gezondheid, intelligentie en talent zijn voor 90% geen eigen verdiensten) en meer begrip voor degenen die minder goed weten mee te komen in de samenleving vanuit het besef dat de maatschappelijke posities grotendeels op geluk en op inzet en erfenissen uit het verleden zijn gebaseerd zou de samenleving veel prettiger maken.
Meritocratie is meer een propagandainstrument dan de werkelijkheid...
Deuger, Woke & Gutmensch
  donderdag 9 juni 2016 @ 16:45:57 #280
312994 deelnemer
ff meedenken
pi_162868573
quote:
0s.gif Op donderdag 9 juni 2016 16:19 schreef Tomatenboer het volgende:

[..]

Het idee van een meritocratie is als olie op het vuur. Zodra de samenleving toewerkt naar een invulling van dit begrip, begint het machtsspel dat het perverteert. Je streeft naar een meritocratie, maar je krijgt hem nooit.

Het leidt ertoe dat de elite zijn rol verkeert opvat. In plaats van te beseffen dat beslissingsbevoegdheden afhankelijk zijn van de mate waarin je de bijbehorende rol goed speelt, gelooft men van nature recht te hebben op zo'n rol. En omgekeerd, dat het volk van nature niet in staat is, anders dan onder hun gezag, te functioneren. Waarom zou het volk betrokken moeten worden bij de besluitvorming die hen aangaat, als ze daarvoor te dom zijn?

Als men inkomen aanziet voor het doorslaggevende criterium van talent, waarom zouden mensen met een laag inkomen nog een stem mogen hebben. Door de democratie te vervangen door het prijsmechanisme, heb je automatisch een meritocratie. Het sociale vangnet kan dan vervangen worden door liefdadigheid, die vloeit van de rijken naar de armen afhankelijk van de mate waarin de economisch zwakkeren uitblinken in dankbaarheid en onderdanigheid.

Kortom, niemand is goed genoeg om de rol van God te spelen.
The view from nowhere.
  donderdag 9 juni 2016 @ 18:56:54 #281
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_162871138
quote:
1s.gif Op donderdag 9 juni 2016 16:24 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

[..]

Gaat lastig wanneer ze beiden moeten werken. Aldus de conservatieve moraalridders
Deuger, Woke & Gutmensch
  donderdag 9 juni 2016 @ 19:27:20 #282
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_162871808
quote:

[..]

[..]

Ook de overheid.

Voorwaarden scheppen in plaats van straffen en vernederen.

En niet enerzijds roepen (dmv belastingstelsel) dat beide ouders moeten werken, en anderzijds een enorme verantwoordelijkheid voor de opvoeding neerleggen.

En dit is een groep die geen bijlessen e.d. kunnen betalen
Deuger, Woke & Gutmensch
pi_162872556
quote:

[..]

[..]

Tja, kan me niet voorstellen dat mama en papa Tokkie om de tafel gaan zitten met de kinderen om te gaan studeren of ze uit te leggen wat het nut van een opleiding is. :')
Denk eerder dat soort lieden liever de kinderen op de bank laten zitten en dan leren een peuk te draaien, eerste biertje te laten drinken, en samen 'gezellig' TV te kijken. :')
  donderdag 9 juni 2016 @ 20:59:06 #284
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_162874016
Vroeger was je een pauper als je niet rookte... de ironie.
Deuger, Woke & Gutmensch
  donderdag 9 juni 2016 @ 21:07:11 #285
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_162874206
quote:
0s.gif Op donderdag 9 juni 2016 20:59 schreef Klopkoek het volgende:
Vroeger was je een pauper als je niet rookte... de ironie.
Tijden veranderen gelukkig.
  donderdag 9 juni 2016 @ 22:19:31 #286
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_162876429
quote:
14s.gif Op donderdag 9 juni 2016 21:07 schreef GSbrder het volgende:

[..]

Tijden veranderen gelukkig.
Tijden veranderen, het dedain blijft hetzelfde
Deuger, Woke & Gutmensch
  donderdag 9 juni 2016 @ 22:19:58 #287
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_162876446
quote:
1s.gif Op donderdag 9 juni 2016 22:19 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Liever ten aanzien van ongezonde hobbies, dan ten aanzien van gezond leven.
  donderdag 9 juni 2016 @ 22:55:17 #288
45206 Pietverdriet
pi_162877835
quote:
1s.gif Op donderdag 9 juni 2016 19:27 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Ook de overheid.

Voorwaarden scheppen in plaats van straffen en vernederen.

En niet enerzijds roepen (dmv belastingstelsel) dat beide ouders moeten werken, en anderzijds een enorme verantwoordelijkheid voor de opvoeding neerleggen.

En dit is een groep die geen bijlessen e.d. kunnen betalen
Waarom de overheid? Waar is de arbeidersbeweging gebleven?
Ik de superarrogante haal nog eens mijn eigen woorden aan

Enige wat er over is gebleven van de Arbeidersbeweging is de geïnstitutionaliseerde roep om een overheid die alles moet regelen. Maar was dat altijd het geval? Nee, de Arbeidersbeweging was bezig om arbeiders te scholen, ze verder te brengen, alcoholmisbruik te bestrijden door bijvoorbeeld volkshuizen op te richten, veelbelovende kinderen uit arbeidersgezinnen een hoge opleiding mogelijk te maken (iemand als Wim Kok ging naar Neyenrode).
Niets van dat alles is over.
Verder komen? Wat maken van je leven? Welnee, bijstandsmoeders in de watten leggen, solidair zijn met drie generaties werkloos, dat is wat er over is van Links.
  donderdag 9 juni 2016 @ 22:58:01 #289
45206 Pietverdriet
pi_162877949
quote:
1s.gif Op donderdag 9 juni 2016 22:19 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Lekker he, zo in je slachtofferrol zitten te draaien als een varken in poep
  donderdag 9 juni 2016 @ 22:59:01 #290
45206 Pietverdriet
pi_162877984
quote:
0s.gif Op donderdag 9 juni 2016 20:00 schreef laforest het volgende:

[..]

Tja, kan me niet voorstellen dat mama en papa Tokkie om de tafel gaan zitten met de kinderen om te gaan studeren of ze uit te leggen wat het nut van een opleiding is. :')
Denk eerder dat soort lieden liever de kinderen op de bank laten zitten en dan leren een peuk te draaien, eerste biertje te laten drinken, en samen 'gezellig' TV te kijken. :')
Dat kan, maar dan moet je ook niet jammeren zoals klopkoek dat doet.
  donderdag 9 juni 2016 @ 23:06:51 #291
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_162878348
quote:
1s.gif Op donderdag 9 juni 2016 22:58 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Lekker he, zo in je slachtofferrol zitten te draaien als een varken in poep
Nee, jij doet aan klassiek blaming the victim.

Het is niet hun schuld dat er een tweedeling ontstaat
Deuger, Woke & Gutmensch
pi_162881838
quote:
1s.gif Op donderdag 9 juni 2016 22:59 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Dat kan, maar dan moet je ook niet jammeren zoals klopkoek dat doet.
Precies.
  vrijdag 10 juni 2016 @ 08:32:37 #293
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_162882980
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 juni 2016 01:24 schreef laforest het volgende:

[..]

Precies.
Blaming the victim.

Jijzelf wilt een kastensamenleving en mensen in een rol drukken.
Deuger, Woke & Gutmensch
  vrijdag 10 juni 2016 @ 09:07:15 #294
45206 Pietverdriet
pi_162883400
quote:
1s.gif Op donderdag 9 juni 2016 23:06 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Nee, jij doet aan klassiek blaming the victim.

Het is niet hun schuld dat er een tweedeling ontstaat
Nee, dit is geen victim blaiming, de slachtoffers zijn de kinderen, zij zijn het slachtoffer van hun ouders, die ouders hebben een verantwoording die ze niet nemen.
Het is duidelijk niet de verantwoording van de overheid kinderen op te voeden. Jij wil dat bij de staat beleggen zodat dit soort ouders nog minder hun verantwoording zullen nemen en de zaak alleen maar erger wordt.
Wil jij dat je kinderen verder komen in deze wereld zul je wat moeten ondernemen. Heb je geen interesse in je kinderen moet je ook niet jammeren.
Jij zwelgt in een plaatsvervangende slachtofferrol.
  vrijdag 10 juni 2016 @ 09:42:33 #295
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_162883850
quote:
1s.gif Op vrijdag 10 juni 2016 09:07 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Nee, dit is geen victim blaiming, de slachtoffers zijn de kinderen, zij zijn het slachtoffer van hun ouders, die ouders hebben een verantwoording die ze niet nemen.
Het is duidelijk niet de verantwoording van de overheid kinderen op te voeden. Jij wil dat bij de staat beleggen zodat dit soort ouders nog minder hun verantwoording zullen nemen en de zaak alleen maar erger wordt.
Wil jij dat je kinderen verder komen in deze wereld zul je wat moeten ondernemen. Heb je geen interesse in je kinderen moet je ook niet jammeren.
Jij zwelgt in een plaatsvervangende slachtofferrol.
Jij trekt het gelijk in het extreme.

Voorbeeld:

In Zweden zat ooit 80% van de 'paupers' aan de drank. En omdat toentertijd 90% van de bevolking ook daadwerkelijk 'pauper' was, belemmerde dat behoorlijk het ontplooingspotentieel.

Het was de staat en de geheelonthoudersbeweging die daar wat aan deed, in plaats van het telkens weer bij de ouders neer te leggen.

Daarbij: de hedendaagse tabakslobby is veel te gewiekst en misleidend. Ironisch genoeg speelt daar mee dat ze de betere toegang van de hogere middenklasse tot de Amerikaanse politiek dondersgoed beseffen (en hoe dat mogelijk hun business goed kan beschadigen). Denk daar maar over na.

[ Bericht 3% gewijzigd door Klopkoek op 10-06-2016 09:49:27 ]
Deuger, Woke & Gutmensch
  vrijdag 10 juni 2016 @ 09:43:50 #296
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_162883864
quote:
15s.gif Op donderdag 9 juni 2016 22:19 schreef GSbrder het volgende:

[..]

Liever ten aanzien van ongezonde hobbies, dan ten aanzien van gezond leven.
Laten we dan maar stoppen met veel te hard rijden als hobby. Scheelt een boel ongelukken en gehandicapten.
Deuger, Woke & Gutmensch
  vrijdag 10 juni 2016 @ 10:40:01 #297
45206 Pietverdriet
pi_162884965
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 juni 2016 09:42 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Jij trekt het gelijk in het extreme.

Voorbeeld:

In Zweden zat ooit 80% van de 'paupers' aan de drank. En omdat toentertijd 90% van de bevolking ook daadwerkelijk 'pauper' was, belemmerde dat behoorlijk het ontplooingspotentieel.

Het was de staat en de geheelonthoudersbeweging die daar wat aan deed, in plaats van het telkens weer bij de ouders neer te leggen.

Daarbij: de hedendaagse tabakslobby is veel te gewiekst en misleidend. Ironisch genoeg speelt daar mee dat ze de betere toegang van de hogere middenklasse tot de Amerikaanse politiek dondersgoed beseffen (en hoe dat mogelijk hun business goed kan beschadigen). Denk daar maar over na.
We hebben het over kinderen, bij de les blijven klopkoek, niet over wat anders beginnen.
  vrijdag 10 juni 2016 @ 10:46:09 #298
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_162885124
quote:
1s.gif Op donderdag 9 juni 2016 22:55 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Enige wat er over is gebleven van de arbeidersbeweging is de geïnstitutionaliseerde roep om een overheid die alles moet regelen.
Sneu maar waar. Misschien dat het populaire thema 'participatiemaatschappij' daar nog wat verandering in gaat brengen.

Niet zeuren dat iemand anders het moet regelen, maar zelf van de bank komen en actie ondernemen is best een goed principe wat mij betreft.
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
  vrijdag 10 juni 2016 @ 10:47:44 #299
45206 Pietverdriet
pi_162885155
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 juni 2016 10:46 schreef Perrin het volgende:

[..]

Sneu maar waar. Misschien dat het populaire thema 'participatiemaatschappij' daar nog wat verandering in gaat brengen.

Niet zeuren dat iemand anders het moet regelen, maar zelf van de bank komen en actie ondernemen is best een goed principe wat mij betreft.
Juist.
  vrijdag 10 juni 2016 @ 10:53:04 #300
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_162885288
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 juni 2016 09:43 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Laten we dan maar stoppen met veel te hard rijden als hobby. Scheelt een boel ongelukken en gehandicapten.
Gelukkig mag veel te hard rijden ook niet.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')