abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 24 april 2016 @ 09:53:18 #101
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_161667525
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 november 2015 08:42 schreef Bondsrepubliek het volgende:
Een artikel van de hand van Casper Thomas over het het nieuwe boek van Robert Putnam (Our Kids) dat handelt over de afgenomen sociale mobiliteit in de VS. Casper Thomas gebruikt dat boek in zijn artikel om een bruggetje te maken naar de Nederlandse situatie en die lijkt niet rooskleurig.

[..]

Uit onderzoeken naar de situatie in Nederland doemt het beeld op dat er een aanzienlijke kloof bestaat tussen laag en hoog opgeleiden. Nederland komt als koploper uit de bus wanneer gekeken wordt naar de mate waarin klassenverschil bepalend is voor rekenvaardigheid van kinderen. En ook als kinderen met gelijke cognitieve vaardigheden worden vergeleken behalen kinderen uit de hogere sociale milieus een hoger opleidingsniveau. En zorgelijke ontwikkeling wat mij betreft waar wel wat aan gedaan mag worden alhoewel vast niet elke politieke partij in Nederland dat zal beamen. Partijen die de elite vertegenwoordigen zoals de VVD en D66 zullen er veelal vast anders over denken. De elite van tegenwoordig zit niet te wachten op een gelijk speelveld. De hoogopgeleide klasse in Nederland trekt zich namelijk steeds meer terug en zondert zich af van de milieus waar kinderen wel extra hulp van buiten nodig hebben om te kunnen klimmen op de maatschappelijke ladder.
Wat is er zo vreemd aan dat kinderen uit gezinnen waar de ouders hoogopgeleid zijn het beter doen op school? Dat heeft niets met elitair zijn te maken maar alles met hoe ouders die laagopgeleid zijn belang hechten aan de opleiding en vorming van hun kinderen. Niet hoogopgeleide ouders en hun kinderen zijn het probleem.
Als jij een in je huispak met een schultenbräu voor SBS hangt ipv je kinderen bij hun rekenhuiswerk helpt of met ze naar de bieb gaat moet je niet verbaasd zijn dat ze het niet zo goed doen met taal en rekenen.
Je OP geeft "de elite" weer eens de schuld en die wil je neerhalen ipv dat de onderklasse zich moet verheffen. Is toch van de zotte dat mensen die wel wat maken van hun leven de schuld zijn van mensen die dat niet doen, of hoe verklaar jij de correlatie tussen opleidingsniveau ouders en schoolprestaties van hun kinderen?

Enige wat er over is gebleven van de Arbeidersbeweging is de geïnstitutionaliseerde roep om een overheid die alles moet regelen, en deze mensen moet voorzien van geld en consumptieartiekelen. Maar was dat altijd het geval? Nee, de Arbeidersbeweging was bezig om arbeiders te scholen, ze verder te brengen, alcoholmisbruik te bestrijden door bijvoorbeeld volkshuizen op te richten, veelbelovende kinderen uit arbeidersgezinnen een hoge opleiding mogelijk te maken (iemand als Wim Kok ging naar Neyenrode).
Niets van dat alles is over.
Verder komen? Wat maken van je leven? Welnee, bijstandsmoeders in de watten leggen, solidair zijn met drie generaties werkloos, dat is wat er over is van Links. Stemmen kopen met cadeautjes.
Men doet niets voor de minima deze daadwerkelijk te helpen, zich te verheffen, verder te komen.
Als er iets is wat de onderklasse dom en rustig moet houden is het plat vermaak op de treurbuis.

[ Bericht 2% gewijzigd door Pietverdriet op 24-04-2016 10:08:58 ]
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  zondag 24 april 2016 @ 09:55:27 #102
45206 Pietverdriet
pi_161667559
quote:
1s.gif Op dinsdag 17 november 2015 21:16 schreef Tomatenboer het volgende:

[..]

Wat een arrogantie trouwens om over laagopgeleiden te spreken als "een milieu waar het de norm is vooral niks te doen en te klagen." :r

Hoe verklaar jij de correlatie tussen opleidingsniveau van ouders en schoolprestaties van hun kinderen?
  zondag 24 april 2016 @ 10:00:08 #103
45206 Pietverdriet
pi_161667618
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 november 2015 18:19 schreef Tomatenboer het volgende:

[..]

Die 'economie van de toekomst' vind ik vaak zo'n slap gezwets. Niemand kan precies vertellen wat ze daar nu precies mee bedoelen, maar het schijnt dan vanzelfsprekend te zijn dat iedereen maar aan het flexwerken moet en een leven lang moet blijven bijscholen (waarbij ze vergeten dat een groot gedeelte van de beroepsbevolking daar niet de capaciteiten voor heeft of voor de functie-inhoud niet persé relevant).

Waarom is het zo vanzelfsprekend dat flexwerken en een leven lang bijleren de norm zal worden?

Ik vind het nietszeggende D'66 newspeak. Net als spreken over 'hervormingen' in plaats van bezuinigingen, zoals tegenwoordig gebruikelijk is geworden. Vaak is het dan ook nog eens hervormen óm het hervormen.
Dus,
Jij gelooft niet in de maakbaarheid van de samenleving
Jij gelooft niet in de mogelijkheid dat de arbeidersklasse zich kan verheffen
  zondag 24 april 2016 @ 10:28:07 #104
379943 Paper_Tiger
Neem verantwoordelijkheid
pi_161667960
quote:
1s.gif Op zondag 24 april 2016 09:53 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Wat is er zo vreemd aan dat kinderen uit gezinnen waar de ouders hoogopgeleid zijn het beter doen op school? Dat heeft niets met elitair zijn te maken maar alles met hoe ouders die laagopgeleid zijn belang hechten aan de opleiding en vorming van hun kinderen. Niet hoogopgeleide ouders en hun kinderen zijn het probleem.
Als jij een in je huispak met een schultenbräu voor SBS hangt ipv je kinderen bij hun rekenhuiswerk helpt of met ze naar de bieb gaat moet je niet verbaasd zijn dat ze het niet zo goed doen met taal en rekenen.
Je OP geeft "de elite" weer eens de schuld en die wil je neerhalen ipv dat de onderklasse zich moet verheffen. Is toch van de zotte dat mensen die wel wat maken van hun leven de schuld zijn van mensen die dat niet doen, of hoe verklaar jij de correlatie tussen opleidingsniveau ouders en schoolprestaties van hun kinderen?

Enige wat er over is gebleven van de Arbeidersbeweging is de geïnstitutionaliseerde roep om een overheid die alles moet regelen, en deze mensen moet voorzien van geld en consumptieartiekelen. Maar was dat altijd het geval? Nee, de Arbeidersbeweging was bezig om arbeiders te scholen, ze verder te brengen, alcoholmisbruik te bestrijden door bijvoorbeeld volkshuizen op te richten, veelbelovende kinderen uit arbeidersgezinnen een hoge opleiding mogelijk te maken (iemand als Wim Kok ging naar Neyenrode).
Verder komen? Wat maken van je leven? Welnee, bijstandsmoeders in de watten leggen, solidair zijn met drie generaties werkloos, dat is wat er over is van Links. Stemmen kopen met cadeautjes.
Men doet niets voor de minima deze daadwerkelijk te helpen, zich te verheffen, verder te komen.
Als er iets is wat de onderklasse dom en rustig moet houden is het plat vermaak op de treurbuis.
Hulde voor deze rake analyse.
a man convinced against his will is of the same opinion still
  zondag 24 april 2016 @ 11:23:21 #105
15221 Falco
Afleidingsmanoeuvre
pi_161668938
quote:

[..]

Vaak praat je poep, maar dit snijdt wel redelijk hout.

Het probleem van de huidige tijd en de klassieke linkse partij is dat ze wel het verheffen van de arbeidersklasse kunnen gaan propageren, maar dat het vermoedelijk weinig effect heeft. Het beeld van de laaggeschoolde klasse (ik generaliseer nu enigszins) is dat ze het allemaal wel best lijken te vinden. Kom niet aan met theater of andere culturele activiteiten (de Internationale in groepsverband zingen ofzo ;)), de onderklasse wil inderdaad plat vermaakt worden zonder al te veel inspanning te leveren.

Een partij als de SP zou deze 'verheffingsrol' op zich kunnen nemen, maar je merkt er weinig van. Het is heel lastig om dit beeld te laten doorbreken, tenminste ik zie voro nu geen heldere oplossingen hiervoor. Terwijl dat wel zonde is, je gunt iedereen (ook Priscilla uit een Tokkiebuurt) een gelijke kans om daadwerkelijk te klimmen op de sociale ladder.
<a href="https://www.youtube.com/watch?v=yIl_jGh-LWE" target="_blank" rel="nofollow">Afleidingsmanoeuvre</a>
  zondag 24 april 2016 @ 11:32:58 #106
45206 Pietverdriet
pi_161669194
quote:
2s.gif Op zondag 24 april 2016 11:23 schreef Falco het volgende:

[..]

Ik praat nooit poep, ik heb wellicht een wat andere blik op zaken, dat is wat anders
quote:
Het probleem van de huidige tijd en de klassieke linkse partij is dat ze wel het verheffen van de arbeidersklasse kunnen gaan propageren, maar dat het vermoedelijk weinig effect heeft. Het beeld van de laaggeschoolde klasse (ik generaliseer nu enigszins) is dat ze het allemaal wel best lijken te vinden. Kom niet aan met theater of andere culturele activiteiten (de Internationale in groepsverband zingen ofzo ;)), de onderklasse wil inderdaad plat vermaakt worden zonder al te veel inspanning te leveren.

Een partij als de SP zou deze 'verheffingsrol' op zich kunnen nemen, maar je merkt er weinig van. Het is heel lastig om dit beeld te laten doorbreken, tenminste ik zie voro nu geen heldere oplossingen hiervoor. Terwijl dat wel zonde is, je gunt iedereen (ook Priscilla uit een Tokkiebuurt) een gelijke kans om daadwerkelijk te klimmen op de sociale ladder.
Dat zullen ze zelf moeten doen.
Maar goed, meeste mensen uit de onderklasse die wel het talent hadden hebben de afgelopen 60-70 jaar inmiddels zich zelf wel weten te verheffen, dus de spoeling aan talent wordt wat dun aan de onderkant. Dit neemt echter niet weg dat er niets over is van de arbeidersbeweging.
  zondag 24 april 2016 @ 11:34:59 #107
45206 Pietverdriet
pi_161669240
quote:
1s.gif Op zondag 24 april 2016 10:28 schreef Paper_Tiger het volgende:

[..]

Hulde voor deze rake analyse.
Bondsrepubliek en Tomatenboer blijven erg stil
  zondag 24 april 2016 @ 19:26:30 #108
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_161680990
quote:
1s.gif Op zondag 24 april 2016 11:32 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Ik praat nooit poep, ik heb wellicht een wat andere blik op zaken, dat is wat anders

[..]

Dat zullen ze zelf moeten doen.
Maar goed, meeste mensen uit de onderklasse die wel het talent hadden hebben de afgelopen 60-70 jaar inmiddels zich zelf wel weten te verheffen, dus de spoeling aan talent wordt wat dun aan de onderkant. Dit neemt echter niet weg dat er niets over is van de arbeidersbeweging.
Het plafond is alleen bereikt omdat elitaire politici dat graag zo zien.
Andere landen laten zien dat dit idee een misverstand is. Je moet het als overheid wel willen, echter.

150 jaar geleden dacht dezelfde elite dat lezen en schrijven voor iedereen onhaalbaar is. Dat was niet zo. Met name de HBS bracht een vooruitgangsgeloof.

Het plafond is nog lang niet bereikt, net zoals dat de 100 meter steeds sneller wordt afgelegd. Dat is evolutie. Maar ze moeten het wel willen, en onze elite wil het niet. De elite van omringende landen wel, met succes.
Deuger, Woke & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
  zondag 24 april 2016 @ 19:31:20 #109
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_161681204
quote:
2s.gif Op zondag 24 april 2016 11:23 schreef Falco het volgende:

[..]

Ze vinden het niet allemaal wel best. Ze klagen wat af. Waar anderen dan weer over klagen, als zijnde "ondankbaar".

Of ze exact weten wat ze willen en nodig hebben? Waarschijnlijk niet, maar daar staan ze niet alleen in. Anderen zijn ook bekwaam in er een puinhoop van te maken. De kwaliteit van elites wordt aantoonbaar minder.
Deuger, Woke & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
  zondag 24 april 2016 @ 20:55:49 #110
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_161684791
quote:
1s.gif Op zondag 24 april 2016 19:26 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Andere landen laten zien dat dit idee een misverstand is. Je moet het als overheid wel willen, echter.

150 jaar geleden dacht dezelfde elite dat lezen en schrijven voor iedereen onhaalbaar is. Dat was niet zo. Met name de HBS bracht een vooruitgangsgeloof.

Het plafond is nog lang niet bereikt, net zoals dat de 100 meter steeds sneller wordt afgelegd. Dat is evolutie. Maar ze moeten het wel willen, en onze elite wil het niet. De elite van omringende landen wel, met succes.
Voordeel van het kapitalisme is dat ons land wordt gestraft voor die gebrekkige investering als de Nederlandse 'elite' daadwerkelijk anders aan de touwtjes trekt. Dus die 'fout' wordt vanzelf gecorrigeerd door de markt.
Power is a lot like real estate, it's all about location, location, location.
The closer you are to the source, the higher your property value.
  zondag 24 april 2016 @ 20:57:22 #111
45206 Pietverdriet
pi_161684862
quote:
1s.gif Op zondag 24 april 2016 19:26 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Nee, dat is geen evolutie.
Grappig verder dat je er enkel een bijzin uitpakt en geheel voorbij gaat aan de kern van het betoog.
Het is aan de onderklasse zelf om zich te verheffen, janken over de "elite" gaat je geen fuck helpen, dat is slechts een excuus voor het falen van links de arbeidersklasse te verheffen.
Ga hier maar eens op in
quote:

[..]

[ Bericht 46% gewijzigd door Pietverdriet op 24-04-2016 21:02:49 ]
  zondag 24 april 2016 @ 21:02:55 #112
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_161685092
quote:
1s.gif Op zondag 24 april 2016 20:57 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Nee, dat is geen evolutie.
Grappig verder dat je er enkel een bijzin uitpakt en geheel voorbij gaat aan de kern van het betoog.
Het is aan de onderklasse zelf om zich te verheffen, janken over de "elite" gaat je geen fuck helpen, dat is slechts een excuus voor het falen van links de arbeidersklasse te verheffen.
Het is ook kenmerkend dat een hoop types plotseling doen alsof de jaren '70 en '80 in Nederland het hoogtepunt van het egalitarisme waren, terwijl toentertijd echt geen enkel linkse partij tevreden was met de verheffing. Leven in het verleden en continu eigen tekortkomingen afwentelen op rechts, de elite of de economie, waar verheffers hoegenaamd geen deel van uitmaken.

Dit terwijl er geen moment is geweest in de geschiedenis van de mensheid dat iemand meer kansen heeft om wat van z'n leven te maken dan in de huidige tijd. Een dubbeltje werd nog nooit zo vaak een kwartje.
  zondag 24 april 2016 @ 21:05:37 #113
45206 Pietverdriet
pi_161685184
quote:
1s.gif Op zondag 24 april 2016 21:02 schreef GSbrder het volgende:

[..]

Het is ook kenmerkend dat een hoop types plotseling doen alsof de jaren '70 en '80 in Nederland het hoogtepunt van het egalitarisme waren, terwijl toentertijd echt geen enkel linkse partij tevreden was met de verheffing. Leven in het verleden en continu eigen tekortkomingen afwentelen op rechts, de elite of de economie, waar verheffers hoegenaamd geen deel van uitmaken.

Dit terwijl er geen moment is geweest in de geschiedenis van de mensheid dat iemand meer kansen heeft om wat van z'n leven te maken dan in de huidige tijd. Een dubbeltje werd nog nooit zo vaak een kwartje.
Heb een veel eenvoudiger oplossing dan de elite de schuld geven of jammer over kansen, wil jij dat je kinderen betere resultaten hebben op school?
Ga van kleins af aan met ze naar de bieb, lees ze voor, leer ze liefde voor lezen en taal.
Zet de treurbuis uit
Help ze met hun sommen
Neem ze eens mee naar een museum
Motiveer ze zich te ontwikkelen
Maar mensen zoals klopkoek zijnalleen maar op zoek naar een stok om school of politiek de schuld te kunnen geven. De harde waarheid is dat het de verantwoording is van de ouders.
Dit geeft geen garantie dat het wat met ze wordt, maar het vergroot de kans er op zeer, ook al zouden ze alsnog een vak leren (waar niets mis mee is) ze zullen de mooiere zaken in het leven meer waarderen
  zondag 24 april 2016 @ 21:08:20 #114
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_161685294
quote:
15s.gif Op zondag 24 april 2016 20:55 schreef GSbrder het volgende:

[..]

Voordeel van het kapitalisme is dat ons land wordt gestraft voor die gebrekkige investering als de Nederlandse 'elite' daadwerkelijk anders aan de touwtjes trekt. Dus die 'fout' wordt vanzelf gecorrigeerd door de markt.
Neen. De situatie van de 18e eeuw of elders in de wereld laat zien dat dit niet zo hoeft te zijn. Dan kom ik weer terug bij het voorbeeld van riant leven van staatsobligaties, of ander makkelijk verdiend geld.

Verdienmodellen gebaseerd op financiën of grondstoffen kunnen prima zonder breed opgeleide bevolking. Voor het Duitse of Zweedse verdienmodel gaat dat wat lastiger.

quote:
1s.gif Op zondag 24 april 2016 20:57 schreef Pietverdriet het volgende:
Ga hier maar eens op in
Dat stuk heb je al zo vaak gepost en herhaald. Je copy paste uit eigen werk. Toen is daar al reeds op in gegaan.

"Het is aan de onderklasse zelf" gaat ook nogal voorbij aan de pijnpunten en systeemveranderingen.

quote:
1s.gif Op zondag 24 april 2016 21:02 schreef GSbrder het volgende:
Niet waar. Is pure onzin en niet eens een discussie waard. Nederland staat daar ook niet alleen in natuurlijk, maar goed.
Deuger, Woke & Gutmensch
  zondag 24 april 2016 @ 21:08:36 #115
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_161685317
quote:
1s.gif Op zondag 24 april 2016 21:05 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Heb een veel eenvoudiger oplossing dan de elite de schuld geven of jammer over kansen, wil jij dat je kinderen betere resultaten hebben op school?
Ga van kleins af aan met ze naar de bieb, lees ze voor, leer ze liefde voor lezen en taal.
Zet de treurbuis uit
Help ze met hun sommen
Maar mensen zoals klopkoek zijnalleen maar op zoek naar een stok om school of politiek de schuld te kunnen geven. De harde waarheid is dat het de verantwoording is van de ouders
Maar dat mag niet, want het gaat ten koste van de sociale mobiliteit. Dus moeten we alle natuurlijke rollen van de ouders wegnemen en met een vieze blik kijken naar bijlessen, dure hobbies zoals instrumenten spelen en teamsporten met duidelijke regels. O wee als jij je kinderen meer kan bieden dan ik, dan ga ik mopperen bij de juf en bij het stemhokje.
  zondag 24 april 2016 @ 21:10:39 #116
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_161685399
quote:
15s.gif Op zondag 24 april 2016 21:08 schreef GSbrder het volgende:

[..]

Maar dat mag niet, want het gaat ten koste van de sociale mobiliteit. Dus moeten we alle natuurlijke rollen van de ouders wegnemen en met een vieze blik kijken naar bijlessen, dure hobbies zoals instrumenten spelen en teamsporten met duidelijke regels. O wee als jij je kinderen meer kan bieden dan ik, dan ga ik mopperen bij de juf en bij het stemhokje.
Staat een artikel in de Volkskrant dat die ontwikkeling helemaal niet zo 'natuurlijk' is... Wat niet wil zeggen dat het ooit helemaal niet bestond.
Deuger, Woke & Gutmensch
  zondag 24 april 2016 @ 21:11:41 #117
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_161685437
quote:
15s.gif Op zondag 24 april 2016 21:08 schreef GSbrder het volgende:
dan ga ik mopperen bij de juf en bij het stemhokje.
quote:
Wat boezemt de gevestigde Europese politieke orde de meeste angst in? Niet terrorisme, migratie of de internationale concurrentiepositie, maar democratie.
http://tegenlicht.vpro.nl(...)t-en-varoufakis.html
Deuger, Woke & Gutmensch
  zondag 24 april 2016 @ 21:11:43 #118
45206 Pietverdriet
pi_161685441
quote:
0s.gif Op zondag 24 april 2016 21:08 schreef Klopkoek het volgende:

.

[..]

Dat stuk heb je al zo vaak gepost en herhaald. Je copy paste uit eigen werk. Toen is daar al reeds op in gegaan.

"Het is aan de onderklasse zelf" gaat ook nogal voorbij aan de pijnpunten en systeemveranderingen.

Lekker zwelgen in de zieligheid en vooral niets ondernemen maar eisen dat de overheid het voor je doet. Ja, zo ga je wat maken van het leven.
  zondag 24 april 2016 @ 21:12:50 #119
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_161685483
quote:
Maar mensen zoals klopkoek zijnalleen maar op zoek naar een stok om school of politiek de schuld te kunnen geven. De harde waarheid is dat het de verantwoording is van de ouders.
De harde waarheid is dat de innerlijke drijfveren van mensen niet veranderen en dit toch echt de schuld van het systeem is. Zegt ook de IMF en OESO.
Deuger, Woke & Gutmensch
pi_161685512
Wat is er mis mee dat zowel de mensen zelf als ook de overheid iets ondernemen? Het hoeft niet of of te zijn.
  zondag 24 april 2016 @ 21:13:41 #121
45206 Pietverdriet
pi_161685516
Klopkoek, in je volgende post, heb het dan niet alleen over elite, maar ook over neoliberaal en rechtse mensen, doet het ook altijd goed
:')
  zondag 24 april 2016 @ 21:14:30 #122
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_161685544
quote:
1s.gif Op zondag 24 april 2016 21:11 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Lekker zwelgen in de zieligheid en vooral niets ondernemen maar eisen dat de overheid het voor je doet. Ja, zo ga je wat maken van het leven.
Ah, je gaat het weer persoonlijk maken. Doei.

Inderdaad, op die manier gaat Nederland weinig van het leven maken, en kapot aan mythes als dat er teveel hogeropgeleiden zijn (net zoals dat men ooit geloofde dat niet iedereen kon leren rekenen). Steunend op wankele verdienmodellen als grondstoffen, handel, vastgoed en financiële tovenarij.
Deuger, Woke & Gutmensch
  zondag 24 april 2016 @ 21:14:44 #123
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_161685556
quote:
0s.gif Op zondag 24 april 2016 21:13 schreef Kaas- het volgende:
Wat is er mis mee dat zowel de mensen zelf als ook de overheid iets ondernemen? Het hoeft niet of of te zijn.
De overheid is niet in staat, en gaat dat ook niet zijn, om intrinsieke motivatie van mensen te veranderen. Daar iets van verwachten is dus nogal zinloos.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  zondag 24 april 2016 @ 21:15:26 #124
45206 Pietverdriet
pi_161685582
quote:
0s.gif Op zondag 24 april 2016 21:13 schreef Kaas- het volgende:
De overheid bied scholen, er zijn ook nog bibliotheken, musea, etc etc
Het is aan mensen zelf er het maximale uit te halen
  zondag 24 april 2016 @ 21:15:47 #125
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_161685598
quote:
0s.gif Op zondag 24 april 2016 21:08 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Neen. De situatie van de 18e eeuw of elders in de wereld laat zien dat dit niet zo hoeft te zijn. Dan kom ik weer terug bij het voorbeeld van riant leven van staatsobligaties.
Wat hebben staatsobligaties met de stand van Nederland te maken? Als onze elite verkeerde keuzes maakt, dan gaat het toch bergafwaarts met ons landje en zullen we gepasseerd worden voor arbeid, innovatie en vooruitgang?

quote:
Niet waar. Is pure onzin en niet eens een discussie waard. Nederland staat daar ook niet alleen in natuurlijk, maar goed.
Dat dubbeltjes vroeger vaker kwartjes werden, zegt natuurlijk weinig over de eenvoud. Immers, in de situatie na de Tweede Wereldoorlog werden er een hoop kinderen geboren en ontstond een betrekkelijk veilige tijd met een hoop vernieuwingen waardoor men eerder de volle potentie kon benutten.

Vergelijk het met lengte; tot begin 20e eeuw waren de Nederlanders nog een klein volkje. Nu zijn Nederlanders het langste volk op aarde en is de kans om in Nederland lang te worden groter dan ooit, ook al worden wij als volk niet groter.

Dat maakt het onmogelijk om mobiliteitsmogelijkheden te vergelijken met waargenomen mobiliteit. Immers, als we voorheen x mobiliteit konden bieden bij 100 mensen waarvan 5 de potentie hadden om verder te komen, kon het zijn dat je er 4 van de 100 kon verheffen. Kan je nu x+y mobiliteit bieden bij 100 mensen waarvan slechts 3 de potentie hebben, dan neem je slechts +3 waar.
pi_161685606
quote:
1s.gif Op zondag 24 april 2016 21:15 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

De overheid bied scholen, er zijn ook nog bibliotheken, musea, etc etc
Het is aan mensen zelf er het maximale uit te halen
Biedt.
  zondag 24 april 2016 @ 21:16:45 #127
45206 Pietverdriet
pi_161685636
quote:
0s.gif Op zondag 24 april 2016 21:14 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Ah, je gaat het weer persoonlijk maken. Doei.

Inderdaad, op die manier gaat Nederland weinig van het leven maken, en kapot aan mythes als dat er teveel hogeropgeleiden zijn (net zoals dat men ooit geloofde dat niet iedereen kon leren rekenen). Steunend op wankele verdienmodellen als grondstoffen, handel, vastgoed en financiële tovenarij.
quote:

[..]

Zet de treurbuis uit
Help ze met hun sommen
Dit geeft geen garantie dat het wat met ze wordt, maar het vergroot de kans er op zeer, ook al zouden ze alsnog een vak leren (waar niets mis mee is) ze zullen de mooiere zaken in het leven meer waarderen
pi_161685640
quote:
0s.gif Op zondag 24 april 2016 21:14 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

De overheid is niet in staat, en gaat dat ook niet zijn, om intrinsieke motivatie van mensen te veranderen. Daar iets van verwachten is dus nogal zinloos.
Daar heb ik het dan niet over. Hulp van de overheid bestaat ook niet uit intrinsieke motivatie aanwakkeren.
  zondag 24 april 2016 @ 21:17:29 #129
45206 Pietverdriet
pi_161685664
quote:
0s.gif Op zondag 24 april 2016 21:16 schreef Kaas- het volgende:

[..]

Biedt.
Inhoudelijk heb je verder niets te melden?
  zondag 24 april 2016 @ 21:17:43 #130
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_161685667
quote:
0s.gif Op zondag 24 april 2016 21:14 schreef Klopkoek het volgende:

[..]
Steunend op wankele verdienmodellen als grondstoffen, handel, vastgoed en financiële tovenarij.
Wat is daar wankel aan? We hebben meerdere eeuwen aan data dat rijkdom best te bouwen is op de door jou genoemde categorieën.
  zondag 24 april 2016 @ 21:18:23 #131
346939 Janneke141
pi_161685687
quote:
0s.gif Op zondag 24 april 2016 21:16 schreef Kaas- het volgende:

[..]

Daar heb ik het dan niet over. Hulp van de overheid bestaat ook niet uit intrinsieke motivatie aanwakkeren.
Daar zit anders wel een groot deel van het probleem. Dat gaat niemand voor je oplossen, behalve jijzelf.
pi_161685742
quote:
1s.gif Op zondag 24 april 2016 21:17 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Inhoudelijk heb je verder niets te melden?
Het is natuurlijk wel ironisch in een post waarin je over scholing begint. :P

Maar wat je zei sprak verder niet tegen wat ik zei. Dat het aan mensen zelf is om het maximale eruit te halen ben ik het immers mee eens, alleen betekent dat niet dat er dus geen enkele vorm van faciliteren en ondersteunen mag zijn.
  zondag 24 april 2016 @ 21:20:57 #133
45206 Pietverdriet
pi_161685810
quote:
0s.gif Op zondag 24 april 2016 21:18 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Daar zit anders wel een groot deel van het probleem. Dat gaat niemand voor je oplossen, behalve jijzelf.
Dit dus.
Maar liever lekker voor de treurbuis hangen en op mensen stemmen die zeggen dat het de schuld van de elite is, is veel gemakkelijker
pi_161685830
quote:
0s.gif Op zondag 24 april 2016 21:18 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Het is niet alsof hele volksstammen te lui om te werken zijn. Het merendeel zit natuurlijk niet voor de lol in zo'n bijstandsuitkering.
pi_161685838
quote:
1s.gif Op zondag 24 april 2016 21:20 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Dit dus.
Maar liever lekker voor de treurbuis hangen en op mensen stemmen die zeggen dat het de schuld van de elite is, is veel gemakkelijker
Je maakt er een vals dilemma van. Dit is geen correct argument.
  zondag 24 april 2016 @ 21:22:16 #136
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_161685875
quote:
0s.gif Op zondag 24 april 2016 21:19 schreef Kaas- het volgende:

[..]

Het is natuurlijk wel ironisch in een post waarin je over scholing begint. :P

Maar wat je zei sprak verder niet tegen wat ik zei. Dat het aan mensen zelf is om het maximale eruit te halen betekent ben ik het immers mee eens, alleen betekent dat niet dat er dus geen enkele vorm van faciliteren en ondersteunen mag zijn.
Ach, sommige lieden vinden dat de overheid onvoldoende faciliteiten biedt (met dt) wanneer er een lening onder extreem coulante voorwaarden wordt geboden aan types die moeten lenen voor hun studie.

"Enige vorm van ondersteuning" is een rekbaar begrip. In feite is een nachtwakersstaat ook een facilitator van handel en bedrijvigheid door in veiligheid te voorzien.
  zondag 24 april 2016 @ 21:22:44 #137
346939 Janneke141
pi_161685904
quote:
0s.gif Op zondag 24 april 2016 21:21 schreef Kaas- het volgende:

[..]

Het is niet alsof hele volksstammen te lui om te werken zijn. Het merendeel zit natuurlijk niet voor de lol in zo'n bijstandsuitkering.
En daar had ik het dan weer niet over ;) Door al die crossposts van Piet ben ik een beetje in de war met dat schooladviezen-topic. Dat slimmere kinderen van lageropgeleide ouders slechter scoren komt toch echt voor een aardig deel door ontbrekende begeleiding van thuis uit. Kan vanwege onmacht of vanwege onwil zijn, dat wel.
pi_161685911
-He who makes peacefull revolution impossible, makes violent revolution inevitable-<br />John F Kennedy
<a href="http://www.harpersbazaar.nl/cultuur-reizen/news/a2125/onderzoek-taalpuristen-zijn-vreselijke-mensen/" rel="nofollow" target="_blank">http://www.harpersbazaar.(...)n-vreselijke-mensen/</a>
  zondag 24 april 2016 @ 21:23:59 #139
45206 Pietverdriet
pi_161685950
quote:
0s.gif Op zondag 24 april 2016 21:21 schreef Kaas- het volgende:

[..]

Je maakt er een vals dilemma van. Dit is geen correct argument.
Ik chargeer, maar het is wel correct.
Dit is de voornaamste reden voor de correlatie tussen opleidingsniveau van ouders en de schoolprestaties van hun kinderen. Nurture.
  zondag 24 april 2016 @ 21:29:07 #140
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_161686285
quote:
1s.gif Op zondag 24 april 2016 21:23 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Ik chargeer, maar het is wel correct.
Dit is de voornaamste reden voor de correlatie tussen opleidingsniveau van ouders en de schoolprestaties van hun kinderen. Nurture.
Heb een tijd geleden ook het nature-deel toegelicht. Kon iemand in 1950 geboren worden uit een intelligente (doch arme) moeder en een arbeidersvader, dan was het goed mogelijk zich te onttrekken aan de armoede. Immers, het nature-IQ was minder gerelateerd aan de sociaal-maatschappelijke positie van de beid ouders. Tegenwoordig huwt hoogopgeleid met hoogopgeleid en rijkdom met rijkdom. Dank de emancipatie voor die ongelijkheidtoename.
  zondag 24 april 2016 @ 22:02:40 #141
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_161687917
quote:
15s.gif Op zondag 24 april 2016 21:17 schreef GSbrder het volgende:

[..]

Wat is daar wankel aan? We hebben meerdere eeuwen aan data dat rijkdom best te bouwen is op de door jou genoemde categorieën.
Het tweede weerspreekt niet het eerste en de kern van het geheel ("wankel"). Je hebt zoals gewoonlijk een onoprechte discussietechniek.

Ik heb geen zin om mezelf te gaan herhalen en eerdere (wetenschappelijke) bronnen weer te posten. Lees dit bijv.
http://www.nytimes.com/20(...)t-the-deal.html?_r=0

Ook is het zo dat dit type verdienmodellen (m.n. grondstoffen en financiele sector) gepaard gaat met enorme ongelijkheid. Deels doordat je geen enorm hoogopgeleide bevolking nodig hebt, over de hele breedte.

quote:
15s.gif Op zondag 24 april 2016 21:15 schreef GSbrder het volgende:

[..]

Wat hebben staatsobligaties met de stand van Nederland te maken? Als onze elite verkeerde keuzes maakt, dan gaat het toch bergafwaarts met ons landje en zullen we gepasseerd worden voor arbeid, innovatie en vooruitgang?
Daar hoeft diezelfde elite weinig van te merken, net zoals in de 18e eeuw. Rentier state. 8 miljard herverdeling van arm naar rijk was voldoende, dmv het belastingstelsel en staatsschuldbetalingen.

quote:
[..]

Dat dubbeltjes vroeger vaker kwartjes werden, zegt natuurlijk weinig over de eenvoud. Immers, in de situatie na de Tweede Wereldoorlog werden er een hoop kinderen geboren en ontstond een betrekkelijk veilige tijd met een hoop vernieuwingen waardoor men eerder de volle potentie kon benutten.
Ook hier worden weer twee dingen te snel aan elkaar gekoppeld (de eerste zin met de rest van de zinnen).

Verder was het zo dat de verschrikkingen van WO II een hoop idealisme teweeg bracht. Het onderwijs moest vermaatschappelijkt worden zoals dat heette. Dat betekende niet hetzelfde als niveauverlaging; volgens de onlangs overleden onderwijsdeskundige Dronkers bezaten de babyboomers het hoogste ontwikkelniveau, en hij waarschuwde voor de pensionering van de babyboom leraren in het onderwijs (vanwege hun niveau).

Kwam nog bij dat Nederland complexer werd. De samenleving moest worden opgebouwd én de economie werd complexer. "Ze konden niet meer putten uit de relatief kleine vijver van de elitekinderen, om het land te besturen." De Marshall hulp schiep mogelijkheden en benodigdheden. De kinderexplosie is slechts een klein deel van het sociale mobiliteit verhaal.

Heden ten dage is de door jouw gepropageerde situatie: de vestingwallen optrekken en het eigen soort beschermen. DAF, Fokker, Tomado, Philips zijn per slot van rekening toch weg. De nachtwakersstaat is enkel een facade.
Deuger, Woke & Gutmensch
  maandag 25 april 2016 @ 14:44:01 #142
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_161701646
Mathijs Bouman (VVDer) schrijft:

quote:
Nederland verspilt talent door vroege schoolselectie en stroeve doorstroming

Kinderen die beneden hun niveau worden opgeleid. Leerlingen die hun intelligentie niet kunnen benutten. Mensen die ergens goed in zijn, maar die geen kans krijgen te excelleren. Ik ken geen onvergeeflijker vorm van verspilling dan verspilling van talent. Zeker voor een vergrijzende kenniseconomie als die van Nederland.

Toch slagen we er niet in deze verspilling te stoppen. Sterker: de talentverkwisting neemt toe. Dat bleek deze week uit het jaarverslag van de Onderwijsinspectie. Inspecteur-generaal Monique Vogelzang schrijft in het voorwoord: 'Niet alle leerlingen en studenten krijgen de kans het onderwijs te volgen dat past bij hun niveau. Er waren altijd al verschillen in kansen, maar de verschillen worden de laatste jaren groter.'

Stapelen moeilijker

Kinderen van hoogopgeleide ouders belanden vaker op havo en vwo dan kinderen van ouders met een lager opleidingsniveau – ook als wordt gecorrigeerd voor intelligentie. Die kloof wordt eerder groter dan kleiner. Ons onderwijssysteem slaagt er steeds minder in om leerlingen gelijke kansen te bieden. Dat is oneerlijk, maar vanuit economisch oogpunt bezien ook buitengewoon inefficiënt.

De inspectie geeft een aantal oorzaken voor deze ontwikkeling. Allereerst zijn hoogopgeleide (en vaak rijkere) ouders bewuster bezig met de schoolkeuze van hun kinderen, en geven meer geld uit aan huiswerkbegeleiding en examentraining. Een belangrijke oorzaak ligt ook bij de scholen: die zijn vroeger en strenger gaan selecteren, waardoor kinderen met een (tijdelijke) achterstand minder kansen krijgen. Bovendien is het stapelen van opleidingen moeilijker geworden. De typische schoolcarrière van de laatbloeier — van mavo naar havo naar vwo — komt minder vaak voor.

Scandinavië

De ouderwetse brugklas, waaruit leerlingen nog gemakkelijk konden doorstromen naar alle niveaus, is vervangen door de ‘homogene brugklas’ waarin kinderen met hetzelfde schooladvies bij elkaar zitten. Bijna de helft van de leerlingen zit nu in zo’n homogene brugklas. Tien jaar geleden was dat minder dan een derde.

Het moment waarop de schoolkeuze wordt gemaakt, is daardoor in de praktijk weer een jaar vervroegd. En dat terwijl leerlingen in Nederland toch al zo jong moeten kiezen. Alleen in Duitsland en Oostenrijk ligt de leeftijd waarop de eerste schoolselectie wordt gemaakt met tien jaar nog lager dan de Nederlandse twaalf jaar. In landen als Frankrijk, Zwitserland en Japan wordt de niveaukeuze pas op vijftienjarige leeftijd gemaakt. In Scandinavische en Angelsaksische landen zitten alle leerlingen zelfs tot zestien jaar op hetzelfde schooltype.

Minder kansongelijkheid door latere selectie

Amerikaanse en Canadese leerlingen zitten alle leerplichtige jaren bij elkaar. In Zweden en Noorwegen ligt 15% van de leerplichtige periode na het selectiemoment. Voor Nederland is dat maar liefst 45%. Een goed deel van de schoolcarrière brengen Nederlandse kinderen dus door in klassen met louter ‘niveaugenootjes’. In combinatie met de afgenomen kans op doorstroming naar een hoger schooltype geeft dit systeem bijna een garantie op verspilling.

Sociologen Thijs Bol en Herman van de Werfhorst van de Universiteit van Amsterdam gebruikten deze internationale verschillen in 2013 voor een onderzoek naar de gevolgen van vroege schoolkeuzen. Daaruit blijkt inderdaad dat latere selectie zorgt voor minder kansongelijkheid in het onderwijs.

Middenschool

Hetzelfde beeld komt naar voren uit onderzoek naar onderwijshervorming in Finland. In de jaren zeventig van de vorige eeuw werd vroege schoolkeuze in dat land afgeschaft. Leerlingen bleven voortaan tot zestien jaar op hetzelfde schooltype. Kinderen van laagopgeleide ouders profiteerden hiervan. Hun testscores verbeterden duidelijk, zonder dat – belangrijk – de scores van kinderen van hoogopgeleide ouders verminderden.

Moeten we in Nederland dan ook pas met zestien jaar de eerste schoolkeuze maken? Moeten we weer gaan experimenteren met de Middenschool? Misschien wel. Maar in elk geval moeten we snel af van alles wat in het huidige systeem de schoolkeuze onnodig vervroegt en de doorstroming belemmert. Dus maak een einde aan de trend van homogene brugklassen, voer de tweejarige brugklas landelijk in en geef iedere leerling het recht om na het eindexamen door te stromen naar een hoger schooltype – ongeacht het advies van de school. Dat vinden de scholen misschien niet leuk, maar verspilling van talent is erger.
http://fd.nl/profiel/1147(...)stroeve-doorstroming

http://sargasso.nl/mathijs-bouman-verkoopt-praatjes-economie/
Deuger, Woke & Gutmensch
pi_161704345
Ik zie geen probleem om eerlijk te zijn. :N
Jehovah=Power of God Lucifer=Light of God Satan=Love of God Jesus=Unity of God
  maandag 25 april 2016 @ 16:30:24 #144
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_161704469
quote:
0s.gif Op maandag 25 april 2016 16:25 schreef laforest het volgende:
Ik zie geen probleem om eerlijk te zijn. :N
Want? Het is ten eerste onrechtvaardig (volgens de meeste rechtvaardigheidsprincipes), ten tweede verspilt het economisch potentieel en welvaart.
Deuger, Woke & Gutmensch
pi_161705179
quote:
0s.gif Op maandag 25 april 2016 16:30 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Want? Het is ten eerste onrechtvaardig (volgens de meeste rechtvaardigheidsprincipes), ten tweede verspilt het economisch potentieel en welvaart.
Ik heb het niet op al te veel sociale mobiliteit. Je moet niet iets proberen te repareren als het niet kapot is. Kijk, sommige mensen dragen verantwoording en de anderen moeten dan de stenen dragen.
  maandag 25 april 2016 @ 17:04:17 #146
45206 Pietverdriet
pi_161705316
quote:
0s.gif Op maandag 25 april 2016 16:30 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Jij blijft geloven in de maakbare samenleving.
  maandag 25 april 2016 @ 18:04:51 #147
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_161706540
quote:
0s.gif Op maandag 25 april 2016 16:57 schreef laforest het volgende:

[..]

Ik heb het niet op al te veel sociale mobiliteit. Je moet niet iets proberen te repareren als het niet kapot is. Kijk, sommige mensen dragen verantwoording en de anderen moeten dan de stenen dragen.
Het is wel kapot en de koopkracht was het hoogst toen de sociale mobiliteit het hoogst was. Simpel.
Deuger, Woke & Gutmensch
pi_161706561
quote:
1s.gif Op maandag 25 april 2016 18:04 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Het is wel kapot en de koopkracht was het hoogst toen de sociale mobiliteit het hoogst was. Simpel.
Voor mij is het niet kapot. ^O^
Mooi zo laten, ik wil deze status quo niet veranderen, want dat gaat ten koste van mijzelf.
  maandag 25 april 2016 @ 18:06:17 #149
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_161706580
quote:
1s.gif Op maandag 25 april 2016 17:04 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Jij blijft geloven in de maakbare samenleving.
Dat doet elke politieke partij. Soms met destructieve gevolgen. 'Crowd control' e.d. is voornamelijk een rechts speeltje.
Deuger, Woke & Gutmensch
pi_161706615
quote:
1s.gif Op maandag 25 april 2016 18:06 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Dat doet elke politieke partij. Soms met destructieve gevolgen. 'Crowd control' e.d. is voornamelijk een rechts speeltje.
Gewoon D66 stemmen. ^O^ _O_ Doe ik ook.
  maandag 25 april 2016 @ 18:10:53 #151
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_161706685
quote:
0s.gif Op maandag 25 april 2016 18:05 schreef laforest het volgende:

[..]

Voor mij is het niet kapot. ^O^
Mooi zo laten, ik wil deze status quo niet veranderen, want dat gaat ten koste van mijzelf.
Ah, zo moet "ik zie geen probleem" vertaald worden.

Ik vind het een cynische en kortzichtige mening. In de praktijk heeft alles invloed op elkaar, en zijn de rijken in Brazilië niet het gelukkigst en meest positief.
Deuger, Woke & Gutmensch
pi_161706852
quote:
1s.gif Op maandag 25 april 2016 18:10 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Ah, zo moet "ik zie geen probleem" vertaald worden.

Ik vind het een cynische en kortzichtige mening. In de praktijk heeft alles invloed op elkaar, en zijn de rijken in Brazilië niet het gelukkigst en meest positief.
Cynisch? Kortzichtig? Ben ik het niet mee eens. Ik draag belasting af, ik doneer, ik doe vrijwilligerswerk, etc. Ik doe voldoende, maar je moet bepaalde fundamenten die voor een stabiele samenleving zorgen niet veranderen.
pi_161706882
quote:
0s.gif Op maandag 25 april 2016 16:57 schreef laforest het volgende:

[..]

Ook niet huilen als criminaliteit stijgt, niet iedereen staat namelijk te springen om jou wc schoon te schrobben of het privilege om jou vuilnis op te mogen ruimen.
-He who makes peacefull revolution impossible, makes violent revolution inevitable-<br />John F Kennedy
<a href="http://www.harpersbazaar.nl/cultuur-reizen/news/a2125/onderzoek-taalpuristen-zijn-vreselijke-mensen/" rel="nofollow" target="_blank">http://www.harpersbazaar.(...)n-vreselijke-mensen/</a>
pi_161706933
quote:
0s.gif Op maandag 25 april 2016 18:20 schreef D1990 het volgende:

[..]

Ook niet huilen als criminaliteit stijgt, niet iedereen staat namelijk te springen om jou wc schoon te schrobben of het privilege om jou vuilnis op te mogen ruimen.
Zoals Durkheim al aangaf, een bepaald niveau van criminaliteit is functioneel binnen een maatschappij. Ik heb dus geen angst voor criminaliteit.
pi_161706950
Ik llop zelf ook tegen dit probleem aan. Ik had contact opgenomen met een HBO instelling, want mij werd verteld dat ik geen opleiding Bedrijfskunde MER kon volgen met enkel het behalen van een 21+ toets. Maar dat ik daarvoor ook drie certificaten nodig had(waaronder wiskunde en Nederlands) en om die te behalen moest ik via het volwassenenonderwijs eerst mijn mavo/havo/vwo diploma behalen. En elk certificaat duurt twee jaar, dus in totaal zes jaar.

Dus toen ik dat te horen kreeg, was ik 25 jaar. Dat zou betekenen dat als ik die certificaten heb behaald, en wordt toegelaten op het HBO en de opleiding met succes voltooi. Dat ik 35/36 ben, wie the fuck gaat er nou een 35/36 jarige aannemen zonder relevante werkervaring? Dus dan eindig ik als productiewerker met een HBO diploma en studieschuld. Wat heb ik daar nou aan?
pi_161706976
quote:
0s.gif Op maandag 25 april 2016 18:22 schreef laforest het volgende:

[..]

Zoals Durkheim al aangaf, een bepaald niveau van criminaliteit is functioneel binnen een maatschappij. Ik heb dus geen angst voor criminaliteit.
Oh, dus als ze bij jou komen inbreken vind je het ook niet erg? Of als men denkt "goh, wat heeft laforest een mooie auto, laten we een pistool op zijn hoofd zetten en zijn auto pakken", ben je dan nog steeds onverschillig?
pi_161706996
quote:
0s.gif Op maandag 25 april 2016 18:24 schreef D1990 het volgende:

[..]

Oh, dus als ze bij jou komen inbreken vind je het ook niet erg? Of als men denkt "goh, wat heeft laforest een mooie auto, laten we een pistool op zijn hoofd zetten en zijn auto pakken", ben je dan nog steeds onverschillig?
Bij mij in de buurt is vrij weinig criminaliteit. :)
Daarnaast heb ik goed beveiliging en een goede verzekering.
  maandag 25 april 2016 @ 18:27:32 #158
45206 Pietverdriet
pi_161707026
quote:

[..]

Criminaliteit is sterk dalend nu de mensen die voor de voorbehoedsmiddelen algemeen beschikbaar kwamen abortus legaal en benzine ongelood werd er te oud voor worden.
https://en.m.wikipedia.or(...)ion_and_crime_effect
  maandag 25 april 2016 @ 18:31:56 #159
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_161707125
quote:
0s.gif Op maandag 25 april 2016 18:19 schreef laforest het volgende:

[..]

Cynisch? Kortzichtig? Ben ik het niet mee eens. Ik draag belasting af, ik doneer, ik doe vrijwilligerswerk, etc. Ik doe voldoende, maar je moet bepaalde fundamenten die voor een stabiele samenleving zorgen niet veranderen.
De meest stabiele samenlevingen zijn geen ongelijke samenlevingen. Integendeel.

JS Mill heeft ook geschreven over het fenomeen van erfelijke macht. Dat dit juist niet stabiel is.

De recente crisis vormt concreet bewijs, en waar op de wereld dat het meest heeft toegeslagen. De schokken zijn niet overal even groot.

Wanneer was Nederland het meest stabiel? Het antwoord ligt voor de hand.
Deuger, Woke & Gutmensch
pi_161707132
quote:
1s.gif Op maandag 25 april 2016 18:27 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Criminaliteit is sterk dalend nu de mensen die voor de voorbehoedsmiddelen algemeen beschikbaar kwamen abortus legaal en benzine ongelood werd er te oud voor worden.
https://en.m.wikipedia.or(...)ion_and_crime_effect
Een maatschappij zonder criminaliteit is niet goed, want dat kan betekenen dat er bijvoorbeeld onderdrukking is. Criminaliteit zorgt ervoor dat de normen en waarden van een maatschappij is stand worden gehouden, maar het zorgt er ook voor dat bepaalde dingen aan de kaak worden gesteld en criminalitiet dus voor sociale verandering zorgt.
pi_161707171
quote:
1s.gif Op maandag 25 april 2016 18:31 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

De meest stabiele samenlevingen zijn geen ongelijke samenlevingen. Integendeel.

JS Mill heeft ook geschreven over het fenomeen van erfelijke macht. Dat dit juist niet stabiel is.

De recente crisis vormt concreet bewijs, en waar op de wereld dat het meest heeft toegeslagen.
Ja, Mill schreef wel meer, vaak ook vol met drogredeneringen (zoals in Utilitarianism)
De crisis was alleen een crisis voor mensen met weinig geld. :)
  maandag 25 april 2016 @ 18:38:06 #162
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_161707300
quote:
0s.gif Op maandag 25 april 2016 18:33 schreef laforest het volgende:

[..]

Ja, Mill schreef wel meer, vaak ook vol met drogredeneringen (zoals in Utilitarianism)
Wat de bulk van de samenleving vormt. Het onderwerp was stabiliteit van de samenleving.

Het is ook een crisis van Nederland en de aftakelende relevantie van Nederland. Dat raakt ook de geestdrift en status van de elite. Die zoals gezegd zonder uitzondering het meest tevreden, productief (en niet massamoordend destructief) zijn in relatief gelijke samenlevingen.
Deuger, Woke & Gutmensch
  maandag 25 april 2016 @ 18:38:44 #163
45206 Pietverdriet
pi_161707315
quote:
0s.gif Op maandag 25 april 2016 18:32 schreef laforest het volgende:

[..]

Een maatschappij zonder criminaliteit is niet goed, want dat kan betekenen dat er bijvoorbeeld onderdrukking is. Criminaliteit zorgt ervoor dat de normen en waarden van een maatschappij is stand worden gehouden, maar het zorgt er ook voor dat bepaalde dingen aan de kaak worden gesteld en criminalitiet dus voor sociale verandering zorgt.
Een maatschappij zonder criminaliteit is maar net hoe je criminaliteitsdefinitie is
  maandag 25 april 2016 @ 18:41:15 #164
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_161707373
quote:
0s.gif Op maandag 25 april 2016 18:33 schreef laforest het volgende:

[..]

Het was ook een crisis voor de nachtwakersstaat adepten. Vandaar dat ze tot onorthodoxe maatregelen over gingen... Zeer stabiel idd.
Deuger, Woke & Gutmensch
pi_161708048
quote:
1s.gif Op maandag 25 april 2016 18:41 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Het was ook een crisis voor de nachtwakersstaat adepten. Vandaar dat ze tot onorthodoxe maatregelen over gingen... Zeer stabiel idd.
De crisis heeft mij totaal niet getroffen. Ben er eigenlijk beter van geworden.
pi_161708796
quote:
0s.gif Op maandag 25 april 2016 18:19 schreef laforest het volgende:

[..]

Ik wil de status-quo wel veranderen, dat is beter voor mijn eigen financiële toekomst en carrière ladder.

Lekker, een samenleving vol egoïstische klootzakken. Je vergeet alleen 1 ding, de lage en onderklasse vormen de meerheid van de samenleving. Dus als wij allemaal net zo egoïstisch zijn zoals jij, zou jij het dus niet erg vinden als de lage-onderklasse in opstand kwam? Want hey, egoïsme is goed toch?
pi_161709180
quote:
0s.gif Op maandag 25 april 2016 19:23 schreef D1990 het volgende:

[..]

Ik wil de status-quo wel veranderen, dat is beter voor mijn eigen financiële toekomst en carrière ladder.

Lekker, een samenleving vol egoïstische klootzakken. Je vergeet alleen 1 ding, de lage en onderklasse vormen de meerheid van de samenleving. Dus als wij allemaal net zo egoïstisch zijn zoals jij, zou jij het dus niet erg vinden als de lage-onderklasse in opstand kwam? Want hey, egoïsme is goed toch?
Zij hebben de regering en het machtsapparaat niet achter zich.
pi_161709294
quote:
1s.gif Op maandag 25 april 2016 19:33 schreef laforest het volgende:

[..]

Ja, en? De bolshevisten hadden dat ook niet. De revolutionairen in Parijs(in 1789-91) hadden dat ook niet, dus je punt?
  maandag 25 april 2016 @ 19:49:11 #169
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_161709774
quote:
1s.gif Op maandag 25 april 2016 19:02 schreef laforest het volgende:

[..]

De crisis heeft mij totaal niet getroffen. Ben er eigenlijk beter van geworden.
'Samenleving' = laforest

Ja, en het ging ten koste van anderen.
Deuger, Woke & Gutmensch
  maandag 25 april 2016 @ 19:50:23 #170
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_161709815
quote:
1s.gif Op maandag 25 april 2016 19:33 schreef laforest het volgende:

[..]

Prima fundamenten voor een stabiele samenleving a la Zuid Afrika inderdaad.
Deuger, Woke & Gutmensch
  maandag 25 april 2016 @ 21:14:15 #171
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_161712661
quote:
0s.gif Op maandag 25 april 2016 19:36 schreef D1990 het volgende:

[..]

Ja, en? De bolshevisten hadden dat ook niet. De revolutionairen in Parijs(in 1789-91) hadden dat ook niet, dus je punt?
http://www.telegraph.co.u(...)ou-must-be-rich.html

Komt nog bij, zoals ik al zei, dat ook de rijken in egalitaire landen beter af zijn en zich zeker fijner voelen. Waardevoller.
Deuger, Woke & Gutmensch
pi_161712835
quote:
1s.gif Op maandag 25 april 2016 21:14 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

http://www.telegraph.co.u(...)ou-must-be-rich.html

Komt nog bij, zoals ik al zei, dat ook de rijken in egalitaire landen beter af zijn en zich zeker fijner voelen. Waardevoller.
Maar die rijke mensen zijn juist eigenlijk het slachtoffer, die arme zielige mensjes. ;(
  dinsdag 26 april 2016 @ 15:05:57 #173
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_161727021
Goed weer even een hoop troep weggehaald. Graag op de inhoud. Taalnazi spelen doe maar in ONZ
pi_161727107
quote:
1s.gif Op maandag 25 april 2016 19:50 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Prima fundamenten voor een stabiele samenleving a la Zuid Afrika inderdaad.
:{
Niemand wil een staat zoals Zuid-Afrika. :N
pi_161727138
quote:
0s.gif Op maandag 25 april 2016 19:36 schreef D1990 het volgende:

[..]

Tijden veranderen. Nu heeft eeen regering zware wapens, tactische wapens, ze kunnen je bankrekening bevriezen, ze hebben chemische en biologische wapens, en technische mogelijkheden zoals cameras, chips, en ander zaken om mensen in bedwang te houden. Vergeet ook niet dat mannen nu geen mannen meer zijn, maar slappe metroseksuele puppies die nooit meer een revolutie gaan beginnen en zich meer druk maken over hun nagels en smartphone.
  dinsdag 26 april 2016 @ 16:12:32 #176
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_161728545
quote:
0s.gif Op zondag 24 april 2016 22:02 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Het tweede weerspreekt niet het eerste en de kern van het geheel ("wankel"). Je hebt zoals gewoonlijk een onoprechte discussietechniek.

Ik heb geen zin om mezelf te gaan herhalen en eerdere (wetenschappelijke) bronnen weer te posten. Lees dit bijv.
http://www.nytimes.com/20(...)t-the-deal.html?_r=0

Ook is het zo dat dit type verdienmodellen (m.n. grondstoffen en financiele sector) gepaard gaat met enorme ongelijkheid. Deels doordat je geen enorm hoogopgeleide bevolking nodig hebt, over de hele breedte.
Ik zie daar geen wetenschappelijke bron. Daarnaast wordt rent-seeking gefaciliteerd door de overheid, waar jij juist aanhanger van bent. Ik vraag me af of rent-seeking, als we het dan toch even macro-economisch bekijken, niet van toepassing is op de Nederlandse gasbubbel. Of de Nederlandse geografische ligging ten opzichte van het achterland, zoals het Ruhrgebied en de rivierdelta. Of de Nederlandse geschiedenis en het bouwen van monopolies door de VOC, waarbij oorlogsschepen werden ingezet om de kunstmatig hoge prijs van specerijen in de Oost te faciliteren. Ook de nabije geschiedenis, met het Nederlands pacifisme in WO I en (poging tot) WO II, of het gebruik van de Marshallplannen als rent-seeking, doordat wij de Verenigde Staten laten opdraaien voor de internationale veiligheid, terwijl wij middels handel daar ontzettend van profiteren.

Indien je standpunt dan ook is dat rent-seeking slecht is, dan zijn de traditionele verzorgingsstaten geen goede voorbeelden, maar parasieten van de wereldvrede, de energieschaarste en de voorsprong op ontwikkelingslanden. Noord-Europa als rent-seeking subcontinent. Of is rent-seeking enkel slecht wanneer niet politici en landen het doen, maar individuen zoals Trump en z'n vriendjes op Manhattan?

quote:
Daar hoeft diezelfde elite weinig van te merken, net zoals in de 18e eeuw. Rentier state. 8 miljard herverdeling van arm naar rijk was voldoende, dmv het belastingstelsel en staatsschuldbetalingen.
Als diezelfde groep armen de staatsschuld niet kan betalen en failliet gaan op de staatsschuld, dan vraag ik mij af welk doel dit dient. Tevens; pleit je hiermee voor minder schulden aangaan, minder collectieve uitgaven en de staatsschuld af te lossen? Of komt er een plannetje om de rijken hun aanspraak op schuldtitels af te nemen. Werkt namelijk niet al te best, zie Argentinië.

quote:
Ook hier worden weer twee dingen te snel aan elkaar gekoppeld (de eerste zin met de rest van de zinnen).

Verder was het zo dat de verschrikkingen van WO II een hoop idealisme teweeg bracht. Het onderwijs moest vermaatschappelijkt worden zoals dat heette. Dat betekende niet hetzelfde als niveauverlaging; volgens de onlangs overleden onderwijsdeskundige Dronkers bezaten de babyboomers het hoogste ontwikkelniveau, en hij waarschuwde voor de pensionering van de babyboom leraren in het onderwijs (vanwege hun niveau).
Wanneer babyboomleraren het hoogste ontwikkelniveau hebben, dan is dat een weinig efficiente inzet van capaciteiten. Immers, Baumol's disease is het symptoom dat productiviteit in het onderwijs nauwelijks toeneemt. Dus die paar geniale docenten hebben niet de bijdrage kunnen leveren om de generatie na hen op (minstens) hetzelfde intelligentieniveau te brengen. Wiens schuld is het, als de docenten en de ouders tot de geweldige generatie behoorden en hun kinderen tot de patatgeneratie?

quote:
Heden ten dage is de door jouw gepropageerde situatie: de vestingwallen optrekken en het eigen soort beschermen. DAF, Fokker, Tomado, Philips zijn per slot van rekening toch weg. De nachtwakersstaat is enkel een facade.
Ik ben juist voor het wegnemen van vestingswallen, protectionisme, handelsbelemmeringen en het aangaan van overeenkomsten met alle landen die maar kunnen produceren om een zo groot mogelijke concurrentie voor de Nederlandse industrie en productie te genereren. Er is nog altijd een hoop te winnen, van Duitse zonnepanelen tot Franse boeren, iedereen hier wordt armer doordat we geld ombuigen naar onze eigen arbeiders.
  dinsdag 26 april 2016 @ 16:46:43 #177
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_161729426
quote:
15s.gif Op dinsdag 26 april 2016 16:12 schreef GSbrder het volgende:

[..]

Ik zie daar geen wetenschappelijke bron. Daarnaast wordt rent-seeking gefaciliteerd door de overheid, waar jij juist aanhanger van bent.
Ah, gelijk een jij-bak in de eerste zin door de Machiavellist.

quote:
Of de Nederlandse geografische ligging ten opzichte van het achterland, zoals het Ruhrgebied en de rivierdelta.
Dat is een creatieve interpretatie.

quote:
Of is rent-seeking enkel slecht wanneer niet politici en landen het doen, maar individuen zoals Trump en z'n vriendjes op Manhattan?
Vast. Daarom heet dat geen rent-seeking neem ik aan.

quote:
Wanneer babyboomleraren het hoogste ontwikkelniveau hebben, dan is dat een weinig efficiente inzet van capaciteiten. Immers, Baumol's disease is het symptoom dat productiviteit in het onderwijs nauwelijks toeneemt. Dus die paar geniale docenten hebben niet de bijdrage kunnen leveren om de generatie na hen op (minstens) hetzelfde intelligentieniveau te brengen. Wiens schuld is het, als de docenten en de ouders tot de geweldige generatie behoorden en hun kinderen tot de patatgeneratie?
Minister Deetman.

quote:
iedereen hier wordt armer doordat we geld ombuigen naar onze eigen arbeiders.
Ja. Tsjoh. Loonmatiging is onzin, ze zouden geld toe moeten leggen.

Doei.
Deuger, Woke & Gutmensch
  dinsdag 26 april 2016 @ 16:50:50 #178
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_161729531
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 april 2016 16:46 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Dat is een creatieve interpretatie.
Nee hoor.

quote:
Vast. Daarom heet dat geen rent-seeking neem ik aan.
Zoek "rent-seeking" maar eens op. Het is een onderdeel van public-choice theory, juist omdat het bij politiek vaker komt kijken dan bij vrije markten. Ik vind het voorbeeld van het NY Times-artikel dan ook wat vergezocht, een veel beter vergelijk is het maximum aantal taxi's dat door New York wordt toegelaten op Manhattan. Immers, gebouwen kunnen altijd bijgebouwd worden, maar taxi's mogen de markt niet betreden.

Beetje jammer dat je niet serieus kan reageren :).
pi_161730752
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 april 2016 15:12 schreef laforest het volgende:

[..]

Tijden veranderen. Nu heeft eeen regering zware wapens, tactische wapens, ze kunnen je bankrekening bevriezen, ze hebben chemische en biologische wapens, en technische mogelijkheden zoals cameras, chips, en ander zaken om mensen in bedwang te houden. Vergeet ook niet dat mannen nu geen mannen meer zijn, maar slappe metroseksuele puppies die nooit meer een revolutie gaan beginnen en zich meer druk maken over hun nagels en smartphone.
Wie heb je omgekocht zodat ze van jou en moderator zouden maken?

Maar goed, ooit van de Ierse Opstand gehoord? Die van 1916? Gebruikte de Britten daar geen groot geschut zoals artillerie? En gebruikte hun geen economische middelen tegen opponenten(zoals bankrekening bevriezen, of op de zwarte lijst zetten zodat ze nergens aangenomen worden)?

Wat ben jij dan, qua politieke ideologie? Niks, gewoon alles houden zoals het is en klaar?
pi_161730829
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 april 2016 17:37 schreef D1990 het volgende:

[..]

Wie heb je omgekocht zodat ze van jou en moderator zouden maken?

Maar goed, ooit van de Ierse Opstand gehoord? Die van 1916? Gebruikte de Britten daar geen groot geschut zoals artillerie? En gebruikte hun geen economische middelen tegen opponenten(zoals bankrekening bevriezen, of op de zwarte lijst zetten zodat ze nergens aangenomen worden)?

Wat ben jij dan, qua politieke ideologie? Niks, gewoon alles houden zoals het is en klaar?
Ga je nu me nu persoonlijk aanvallen? :{

Ja, toevallig wel. Ik heb 6 jaar in Dublin gewoond. :Y
Ik hang tussen D66 en VVD (maar ben meer EU gericht qua politiek). :)
pi_161733596
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 april 2016 17:40 schreef laforest het volgende:

[..]

Ga je nu me nu persoonlijk aanvallen? :{

Ja, toevallig wel. Ik heb 6 jaar in Dublin gewoond. :Y
Ik hang tussen D66 en VVD (maar ben meer EU gericht qua politiek). :)
VVD, vandaar dat gebrek aan empathie en egoïsme.
  dinsdag 26 april 2016 @ 19:38:10 #182
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_161733910
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 april 2016 19:25 schreef D1990 het volgende:

[..]

+ corruptie en destructieve kortzichtigheid
Deuger, Woke & Gutmensch
  dinsdag 26 april 2016 @ 20:32:34 #183
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_161735310
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 april 2016 19:25 schreef D1990 het volgende:

[..]

Owja;

Bankiers liegen twee keer zo vaak dan politici (feit), en Republikeinen drie keer zo vaak dan Democraten.
Deuger, Woke & Gutmensch
pi_161735379
quote:
1s.gif Op dinsdag 26 april 2016 19:38 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

+ corruptie en destructieve kortzichtigheid
Achja, hij(laforest) is tenminste wel eerlijk, hij komt niet met een propaganda verhaaltje aanzetten. Hij geeft gewoon toe dat hij volledig egoïstisch is.
  dinsdag 26 april 2016 @ 23:52:01 #185
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_161742412
https://www.washingtonpos(...)pitalism-poll-shows/

Jammer genoeg gaat Nederland de andere kant op
Deuger, Woke & Gutmensch
  woensdag 27 april 2016 @ 03:44:02 #186
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_161744546
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 april 2016 23:52 schreef Klopkoek het volgende:
https://www.washingtonpos(...)pitalism-poll-shows/

Jammer genoeg gaat Nederland de andere kant op
Och, zal in Nederland niet veel anders zijn.
Zodra mensen zelf hun geld verdienen zal het percentage toenemen.
  woensdag 27 april 2016 @ 08:43:47 #187
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_161745243
Ten eerste hebben deze millennials al de arbeidsmarkt betreden, en zeker in de VS. Onoprecht (alweer).

Ten tweede wijkt Nederland wel degelijk af. Hier worden de jongere generaties steeds egoistischer, cynischer, conservatiever en opgegroeid met de ellebogenmentaliteit.
Deuger, Woke & Gutmensch
pi_161755511
quote:
0s.gif Op woensdag 27 april 2016 08:43 schreef Klopkoek het volgende:
Ten eerste hebben deze millennials al de arbeidsmarkt betreden, en zeker in de VS. Onoprecht (alweer).

Ten tweede wijkt Nederland wel degelijk af. Hier worden de jongere generaties steeds egoistischer, cynischer, conservatiever en opgegroeid met de ellebogenmentaliteit.
Jij niet natuurlijk.
  woensdag 27 april 2016 @ 17:07:00 #189
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_161755821
quote:
6s.gif Op woensdag 27 april 2016 16:52 schreef laforest het volgende:

[..]

Jij niet natuurlijk.
Het zou meritocratisch zijn als de beste en meest talentvolle wordt beloond.
Deuger, Woke & Gutmensch
pi_161755885
quote:
1s.gif Op woensdag 27 april 2016 17:07 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Jouw punt is? Je kunt wel steeds proberen mensen in een hoekje te zetten, maar je zet jezelf alleen maar voor paal. Was mijn Platonische Aristocratie niet duidelijk genoeg? :D
  woensdag 27 april 2016 @ 17:24:38 #191
45206 Pietverdriet
pi_161756208
quote:
1s.gif Op woensdag 27 april 2016 17:07 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Vrije markt dus.
  donderdag 5 mei 2016 @ 21:21:27 #192
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_161951283
Mooie Chomsky documentaire op Netflix. 'Requiem for the American dream'.
Deuger, Woke & Gutmensch
pi_161954381
quote:

[..]

Apen geven wel eens poep aan andere apen. Dat zal vast een functie hebben maar ik denk dat we prima zonder die functie kunnen leven.
Bier.
pi_161954401
quote:
0s.gif Op woensdag 27 april 2016 08:43 schreef Klopkoek het volgende:

Bron? Want ik kan diverse docu's produceren waaruit het tegendeel van deze cynische geenstijl-visie blijkt.
Bier.
  vrijdag 6 mei 2016 @ 00:56:36 #195
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_161955909
Rechts onderbuikje in optima forma: Het gaat over een filmpje, gefilmd met een smartphone wat viral ging. Een woordenwisseling tussen 2 klanten, een van de twee (een niet al te snuggere vrouw) klaagt over de ander dat die voeselbonnen gebruikt.
Nu komt de ironie: de medewerkers van deze winkel (Wallmart) krijgen dankzij Hillary Clinton (commissaris bij die winkel in de tijd waarin ze de vakbonden sloopten) zo'n lage salarissen dat ze afhankelijk zijn van voedselbonnen.
Vervolgens gezeik over "jij bent toch niet een Bernie-supporter" en zo?
Hoeveel procent van de VVD-stemmers zou zo zijn? Over empathie of logisch denkvermogen beschikt deze mevrouw duidelijk niet, als je een beetje logisch nadenkt dan weet je dat iemand niet zomaar voedselbonnen gebruikt. :|W
Ze zou trouwens zelf beter wat minder eten. ;)
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_161956621
quote:
0s.gif Op donderdag 5 mei 2016 23:16 schreef DeaDLocK2K het volgende:

[..]

Bron? Want ik kan diverse docu's produceren waaruit het tegendeel van deze cynische geenstijl-visie blijkt.
:') Ik kan ook een docu produceren over aliens op de maan, maar houdt niet in dat het ook klopt.
pi_161956964
quote:
10s.gif Op vrijdag 6 mei 2016 05:34 schreef laforest het volgende:

[..]

:') Ik kan ook een docu produceren over aliens op de maan, maar houdt niet in dat het ook klopt.
Dat zal vast wel alleen is hier ook daadwerkelijk onderzoek naar gedaan op een manier die geaccepteerd wordt in de wetenschappelijke wereld.
Bier.
  vrijdag 6 mei 2016 @ 14:38:33 #198
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_161962844
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 november 2015 08:42 schreef Bondsrepubliek het volgende:
Een artikel van de hand van Casper Thomas over het het nieuwe boek van Robert Putnam (Our Kids) dat handelt over de afgenomen sociale mobiliteit in de VS. Casper Thomas gebruikt dat boek in zijn artikel om een bruggetje te maken naar de Nederlandse situatie en die lijkt niet rooskleurig.

[..]

Uit onderzoeken naar de situatie in Nederland doemt het beeld op dat er een aanzienlijke kloof bestaat tussen laag en hoog opgeleiden. Nederland komt als koploper uit de bus wanneer gekeken wordt naar de mate waarin klassenverschil bepalend is voor rekenvaardigheid van kinderen. En ook als kinderen met gelijke cognitieve vaardigheden worden vergeleken behalen kinderen uit de hogere sociale milieus een hoger opleidingsniveau. En zorgelijke ontwikkeling wat mij betreft waar wel wat aan gedaan mag worden alhoewel vast niet elke politieke partij in Nederland dat zal beamen. Partijen die de elite vertegenwoordigen zoals de VVD en D66 zullen er veelal vast anders over denken. De elite van tegenwoordig zit niet te wachten op een gelijk speelveld. De hoogopgeleide klasse in Nederland trekt zich namelijk steeds meer terug en zondert zich af van de milieus waar kinderen wel extra hulp van buiten nodig hebben om te kunnen klimmen op de maatschappelijke ladder.
Dit is een mooie gelegeneheid om te herinneren aan een OESO-verslag uit 2008 waaruit bleek dat Nederland een van de landen is met de geringste sociale mobiliteit. Waarom? Erg weinig dubbeltjes die een kwartje worden en erg weinig kwartjes die een dubbeltje worden. Al die jaren Balkenellende waren dus al genoeg om de sociale mobiliteit flink te verlagen, sindsdien is het alleen maar nog erger geworden.
#NoDAPL
pi_161963255
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 mei 2016 14:38 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Dit is een mooie gelegeneheid om te herinneren aan een OESO-verslag uit 2008 waaruit bleek dat Nederland een van de landen is met de geringste sociale mobiliteit. Waarom? Erg weinig dubbeltjes die een kwartje worden en erg weinig kwartjes die een dubbeltje worden. Al die jaren Balkenellende waren dus al genoeg om de sociale mobiliteit flink te verlagen, sindsdien is het alleen maar nog erger geworden.
En hoe minder sociale mobiliteit, des te meer onvrede. Maar ligt er ook aan wat jouw definitie is van sociale mobiliteit. Bedoel je dat iemand uit de lage/onderklasse niet de kans krijgt om zichzelf verder te ontwikkelen via het onderwijs, vanwege het niet gunnen en/of te hoge kosten?
  vrijdag 6 mei 2016 @ 15:16:59 #200
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_161963676
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 mei 2016 14:53 schreef D1990 het volgende:
Bedoel je dat iemand uit de lage/onderklasse niet de kans krijgt om zichzelf verder te ontwikkelen via het onderwijs, vanwege het niet gunnen en/of te hoge kosten?
Dat speelt zeker een rol maar het is natuurlijk veel complexer dan alleen twee puntjes. In theorie zijn op een na alle niveaus van onderwijs toegankelijk voor iedereen. Enkel het gymnasium weert nog steeds succesvol categorisch stapelaars (m.u.v. sommige gymnasia die de betere leerlingen uit een HAVO/VWO-brugklas vragen om aan te sluiten of zoiets). In de praktijk is het allemaal lastiger:

• De lage school is wijkgebonden. Betere wijk (voor een groot deel bepaald door het inkomen en het vermogen van de ouders, dus de welvaart van de ouders) => betere resultaten van die school, o.a. dankzij een betere omgeving in de klas en snellere vooruitgang van het onderwijs in die klas (dankzij het feit dat er minder brekebeentjes zijn die bijv. al met een flinke taalachterstand begonnen). Je ziet dan ook gigantische verschillen in percentages leerlingen die naar het VMBO, het HAVO, het atheneum en het gymnasium gaan. Dat kan gemakkelijk meer dan een factor 2 schelen voor het VMBO en het VWO.
• Of dat het mag of niet daargelaten (discutabel), HAVO-scholen stellen vaak strengere eisen aan jongens en meisjes die van het VMBO komen dan aan de eigen leerlingen.
• Stapelen kost tijd, het kan zomaar dat een VWO-school/afdeling een leerling weigert omdat hij inmiddels 2 jaar ouder is doordat die van het VMBO komt.
• Stapelen via het MBO en het HBO is in principe drempelloos maar daarbij zit je weer met het probleem dat ze al die jaren slechter onderwijs hebben gehad waardoor het lastiger is om aan te haken, iets wat bij het stapelen vanaf het VMBO ook al een groot obstakel is. Wat dat betreft zou het beter zijn als je bijvoorbeeld ook van 3-VMBO naar 3-HAVO zou kunnen etc.
• Financieringsproblemen: als je recht hebt op X jaar een niet-kostendekkende Studiefinanciering (met een oplopende schuld doordat die niet kostendekkend is) dan is het toch wel een probleem dat je door het HBO al tijd hebt verloren.
• Zelfbeeld, als je VMBO-advies hebt gekregen en 4 jaar lang op een VMBO-school hebt doorgebracht dna heb je misschien ook wel het idee dat je hoger niet aankan terwijl dat best een onterecht idee kan zijn.
• Invloed van medeleerlingen: VMBO-medeleerlingen zijn nu eenmaal wat minder stimulerend dan gynasium-medeleerlingen.
etc.

Sociale mobiliteit is altijd en overal beperkt doordat je genen en gewoontes erft van je ouders, dit in combinatie met regressie naar het midden. Echter zouden we waarschijnlijk wel meer uit het vat kunnen halen qua sociale mobiliteit dan dat nu het geval is aangezien andere landen op dat vlak beter presteren. Ik moet dit stellen met 1 caveat: het zou in theorie kunnen dat de sociale mobiliteit op een gegeven moment afneemt doordat veel mensen hun ouders die op een hoger niveau thuishoorden daar ook op terecht zijn gekomen. Ik heb nog niet gehoord van een onderzoek wat uitwijst dat die stelling klopt.
#NoDAPL
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')