Laten we zeggen dat 4 jaar studeren 10.000 euro kost aan pure studiekosten. Dat is op een mensenleven wel te overzien.quote:Op dinsdag 17 november 2015 21:59 schreef DeaDLocK2K het volgende:
[..]
Dat is voor de meeste mensen die beginnen met werken na een studie niet te doen tenzij je ze verplicht om weer bij hun ouders te gaan wonen waar ze niet meer dan maximaal ¤100,- in de maand mogen bijdragen aan het huishouden. En ja, het is afhankelijk van de studie, van mogelijke masters daarna et cetera, maar het hoeft niet makkelijk te zijn. Al die MBO'ers die ICT gingen doen in de periode 1996-2006 omdat de bomen tot in de hemel reikten hebben nu pech gehad, er zijn er veel en veel te veel. Nou weet ik dat MBO in principe voor je betaald wordt maar er zijn zat HBO-studies te verzinnen (zoals HBO-V) waarbij er ook continu gehamerd werd op: WE KRIJGEN TEKORTEN en dan *bam* opeens geen werk meer in te vinden.
Nee hoor, ik wil niet denivelleren, ik wil nivelleren. Als je studeren voor iedereen 'gratis' maakt dan moet dat ergens van betaald worden natuurlijk en raad eens wie daar meer aan gaat bijdragen dan anderen.quote:Op dinsdag 17 november 2015 22:12 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Je spreekt je wel tegen zo. Je wil nivellering, maar je wilt ook denivellering door studeren voor iedereen gratis te maken, terwijl de rijkste inkomensdecielen er meer gebruik van maken dan de armsten.
Wat beschouw jij als studiekosten?quote:Op dinsdag 17 november 2015 22:14 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Laten we zeggen dat 4 jaar studeren 10.000 euro kost aan pure studiekosten. Dat is op een mensenleven wel te overzien.
En je hoeft het niet in een jaar bij elkaar te werken, maar het kan.
Ehm, de laagopgeleiden c.q. lage inkomens?quote:Op dinsdag 17 november 2015 22:16 schreef DeaDLocK2K het volgende:
[..]
Nee hoor, ik wil niet denivelleren, ik wil nivelleren. Als je studeren voor iedereen 'gratis' maakt dan moet dat ergens van betaald worden natuurlijk en raad eens wie daar meer aan gaat bijdragen dan anderen.
Nee natuurlijk niet, loonheffingskorting omhoog en belastingtariefen hoogste schijven flink omhoog.quote:Op dinsdag 17 november 2015 22:19 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Ehm, de laagopgeleiden c.q. lage inkomens?
Maakt ze toch niet uit, is de HRA alleen maar hoger.quote:Op dinsdag 17 november 2015 22:19 schreef DeaDLocK2K het volgende:
[..]
Nee natuurlijk niet, loonheffingskorting omhoog en belastingtariefen hoogste schijven flink omhoog.
Die zijn er ook. Maar we hadden het over hoger en lager opgeleiden waarbij Tomatenboer suggereert dat ik lager opgeleiden op een hoop met tokkies veeg. Dat is dus zeker niet het geval.quote:Op dinsdag 17 november 2015 22:08 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
Ik vind zelf dit al arrogant klinken. Er zijn meer manieren om iets voort te brengen dan met een pak en een stropdas. Zoveel mensen die daadwerkelijk iets kunnen produceren of repareren. Waarom daar op zo'n manier over praten?
quote:Op dinsdag 17 november 2015 21:16 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Wat een arrogantie trouwens om over laagopgeleiden te spreken als "een milieu waar het de norm is vooral niks te doen en te klagen."
Dat zal maar bij een heel klein deel het geval zijn.
Maar het was me al langer duidelijk dat men bij D'66 net als bij de VVD zo over laagopgeleiden denkt. Alleen doen ze bij D'66 alsof ze het beschaafde en redelijke alternatief zijn.
Valt dat masker even af zeg.
Collegegeld + Leermiddelenquote:Op dinsdag 17 november 2015 22:18 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Wat beschouw jij als studiekosten?
De overheid geeft op dit moment aan collegegeld gemiddeld 6.600 uit per student. De student 2.000.quote:Op dinsdag 17 november 2015 22:34 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Collegegeld + Leermiddelen
Hetgeen hij gratis wil maken
Ja, maar daar had ik het niet over met DeaDLocK2Kquote:Op dinsdag 17 november 2015 22:35 schreef GSbrder het volgende:
[..]
De overheid geeft op dit moment aan collegegeld gemiddeld 6.600 uit per student. De student 2.000.
Dan zit je dus al op 8.600 voor 1 jaar studeren.
Nee, niet mee eens. Natuurlijk kan het slecht uitgevoerd worden en kunnen 30 jaar VVD kabinetten sporen nalaten, maar het staat buiten kijf dat publiek gefinancierd onderwijs een sterk nivellerend en (her)verdelend effect met zich mee brengt. Ook de historie van de Verenigde Staten laten dat zien voordat de boel op de terugtocht ging. Dat is inclusief indirecte effecten, want van goede en ethische tandartsen heeft iedereen profijt. Maar goed, ik ga daar niet verder op door.quote:Op dinsdag 17 november 2015 19:21 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Laten we ons dan richten op de Nederlandse situatie; de meeste studenten hebben hoogopgeleide ouders, of op z'n minst middelbaar opgeleide ouders. Het aantal allochtonen of echt arme jongeren is, zeker op een technische (lange, dure) studie op een hand te tellen. Om daar dan 50k per student op stuk te slaan is dus een ombuiging van arm naar rijk.
Tip:quote:Op dinsdag 17 november 2015 22:32 schreef Klopkoek het volgende:
[..]![]()
![]()
Dat boek van Linda Turado is een aanrader trouwens.
Het is ook nog eens zo dat overheidsbeleid het niet stimuleert.
Hier een goed artikel hoe nivellerend onderwijs de verschillen juist kan vergroten:quote:Op dinsdag 17 november 2015 22:38 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Nee, niet mee eens. Natuurlijk kan het slecht uitgevoerd worden en kunnen 30 jaar VVD kabinetten sporen nalaten, maar het staat buiten kijf dat publiek gefinancierd onderwijs een sterk nivellerend en (her)verdelend effect met zich mee brengt. Ook de historie van de Verenigde Staten laten dat zien voordat de boel op de terugtocht ging. Dat is inclusief indirecte effecten, want van goede en ethische tandartsen heeft iedereen profijt. Maar goed, ik ga daar niet verder op door.
Haha. Wat een grap dit. Dan doe jij het net zo goed.quote:Op dinsdag 17 november 2015 22:36 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Uiteraard reageer jij alleen op hetgene dat in jouw straatje valt
Gratis is nooit goed. Te duur ook niet. Iemand moet niet het gevoel krijgen dat iets geen waarde heeft en er dienovereenkomstig mee omgaan. Het moet ook niet zo duur zijn dat mensen besluiten om het niet te doen. Mij lijkt de huidige beprijzing fair.quote:Op dinsdag 17 november 2015 22:34 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Collegegeld + Leermiddelen
Hetgeen hij gratis wil maken (ik ook, maar om hele andere redenen)
Dat is een ander onderwerp. Trap ik niet in.quote:Op dinsdag 17 november 2015 22:39 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Hier een goed artikel hoe nivellerend onderwijs de verschillen juist kan vergroten:
Trouw
Tsja, jij ging er verder niet op door, zo zei je.quote:Op dinsdag 17 november 2015 22:42 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Dat is een ander onderwerp. Trap ik niet in.
Hier nog twee:quote:Op dinsdag 17 november 2015 22:36 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Uiteraard reageer jij alleen op hetgene dat in jouw straatje valt
Ik begreep je al maar ben het gewoon niet met je eens. Er bestaat voor iedereen de mogelijkheid om onderwijs te volgen dat bij je niveau past. En over dat leenstelsel, dat moet je voortaan maar zien als een investering in je toekomst.quote:Op dinsdag 17 november 2015 17:05 schreef philips.voltaire het volgende:
[..]
Beetje begrijpend lezen is ook wel lastig.
Laat mij u helpen.
Lees die zin nog eens en dan het stukje erna. Begrijp je het punt dat leraren van het basisonderwijs kinderen naar een lager niveau kunnen sturen op basis van hun sociale afkomst?
En begrijp je dat bij basisonderwijs van studiefinanciering geen sprake is. Is nl. leren net als VO en MBO en niet studeren (zoals HBO en WO)
De rest van mijn post die over studeren gaat heb je overgeslagen?
Misschien ook interessant om je in te lezen in het nieuwe leenstelsel voor studenten. Niet meer iedereen krijgt stufi.
Uiteraard kan je als je wil studeren ik ben ook prima terecht gekomen en kon opstromen op VO.
Ik hoop dat je mij nu beter begrijpt. Het kan zijn dat ik jou niet goed begrepen heb omdat je eerste zin niet af lijkt te zijn.
Nee, je begrijpt het niet.quote:Op woensdag 18 november 2015 10:55 schreef Achterhoker het volgende:
[..]
Ik begreep je al maar ben het gewoon niet met je eens. Er bestaat voor iedereen de mogelijkheid om onderwijs te volgen dat bij je niveau past. En over dat leenstelsel, dat moet je voortaan maar zien als een investering in je toekomst.
quote:Middenschool
Economie
Vorige week schrok het kippenhok zich een ongeluk omdat er nieuws was dat eigenlijk geen nieuws was. Namelijk dat het Nederlandse basisonderwijs geen emancipatiemachine is maar een diplomafabriek die reeds bestaande ongelijkheden feilloos reproduceert.
door Ewald Engelen 20-04-2016
Zelfs bij gelijke capaciteiten krijgen kinderen van arme en/of laagopgeleide ouders systematisch lagere schooladviezen dan kinderen van rijke en/of hoogopgeleide ouders. Aldus de Onderwijsinspectie. Met meritocratie heeft het Nederlandse onderwijs niets van doen, met de instandhouding van klassenverschillen des te meer.
Het was zo’n schok omdat het de bijl zet aan de wortels van de sociaal-liberale consensus. In dat wereldbeeld beginnen we allemaal met dezelfde kansen en zijn sociaal-economische uitkomsten dus het effect van verschillen in inspanning en talent en om die reden gerechtvaardigd. Vandaar meritocratie: een samenleving waarin de verdeling van posities afhangt van je verdienste en niet van klasse, kaste, gender of kleur. Het is de dominante legitimatie voor groeiende inkomens- en vermogensongelijkheden en wijst nadrukkelijk naar het geliefde antwoord van de ‘winnaars van de globalisering’ op de noden van de ‘verliezers’ ervan: word als wij. En mocht je daar ondanks vele pogingen uiteindelijk echt niet in slagen dan hebben wij, beschaafd als we zijn, ten minste een vangnet voor je. Bijstand heet het.
Aan dit zelfgenoegzame zelfbeeld maakte de Onderwijsinspectie vorige week een einde. Niet talent en inspanning bepalen in Nederland de opleidingskansen van kinderen, maar de hulpbronnen van hun ouders. Kinderen van hoogopgeleide ouders krijgen vaker een hoger schooladvies dan hun Cito-score rechtvaardigt, komen eerder op categorale vervolgopleidingen terecht, komen eerder binnen bij selectieve studierichtingen en halen vaker de eindstreep. En dat komt doordat hoogopgeleide ouders bij ieder selectiemoment alles uit de kast halen om hun kroost de afslag naar vmbo, mbo en hbo te besparen. Indringende gesprekken met de leerkracht, huiswerkbegeleiding, remedial teaching, toetstraining – niets is te dol. Begrijpelijk. Laten we niet vergeten dat hoe meer de toegang tot de arbeidsmarkt is gebonden aan het bezit van diploma’s, hoe meer opleiding je kansen op huwelijksmarkt en woningmarkt, en je gezondheid, hobby’s, levensstijl en uiteindelijk je mortaliteit bepaalt. Wie in het onderwijs verliest, verliest in het leven. Mijn levensgezel en ik weten er alles van. Toen onze dochter in de middenbouw van een ‘goedbedoeld verwaarlozende’ Amsterdamse montessorischool achterop dreigde te raken met rekenen hebben wij eerst de leerkracht aan haar jas getrokken. Toen dat niet hielp, hebben wij uit eigen zak remedial teaching ingekocht. Toen de school zich daartegen verzette, hebben wij na veel gesoebat dochterlief weten onder te brengen in de laatste klas van een basisschool die al jaren een van de hoogste Cito-scores van Amsterdam boekt. Onze dochter kreeg lyceum-advies. Vorig jaar haalde zij moeiteloos haar vwo-diploma en momenteel studeert zij geschiedenis aan de UvA. Het is een bekend patroon: ondanks de kansengelijkheidsmythe van de sociaal-liberale elite reproduceert de hogere middenklasse in Nederland via dit soort private interventies al decennia haar klassenpositie.
Wie in het onderwijs verliest, verliest in het leven
Afgaand op de commentaren komt daar niet snel verandering in. De remedie wordt namelijk gezocht in een terugkeer tot de status quo ante. Twee jaar nadat de Kamer besloot de centrale eindtoets een minder prominente rol te geven in de schoolselectie klinkt nu het geluid om de Cito-toets toch weer naar voren te halen in de schoolkalender om de ‘gekleurde’ adviezen van leerkrachten te corrigeren.
Het is verhullende bullshit. Ten eerste omdat het fenomeen van hogere schooladviezen voor kinderen van hoogopgeleide ouders veel ouder is dan het afzwakken van de Cito-toets. Belangrijker is onderzoek waar de Inspectie wel naar verwijst maar dat in de commentaren nauwelijks een rol heeft gespeeld, namelijk dat latere selectie kinderen uit laagopgeleide gezinnen de beste kansen biedt om achterstanden in te halen. Hoe later het moment van selectie en hoe beter het onderwijs erin slaagt de verschillen in ouderbetrokkenheid te neutraliseren, hoe meritocratischer het onderwijsbestel. Op beide dimensies scoort Nederland slecht: vroege selectie en korte onderwijsdagen waardoor huiswerkbegeleiding en remedial teaching buiten de school worden aangeboden en dus afhankelijk zijn van ouderlijke middelen. Dat het anders kan leren landen als Zweden, Finland en Denemarken.
In Nederland bestaat er nauwelijks een groter politiek taboe dan de middenschool. Het mocht eens ten koste gaan van de eigen klassenpositie.
http://www.groene.nl/artikel/economie--2
Wat is er zo vreemd aan dat kinderen uit gezinnen waar de ouders hoogopgeleid zijn het beter doen op school? Dat heeft niets met elitair zijn te maken maar alles met hoe ouders die laagopgeleid zijn belang hechten aan de opleiding en vorming van hun kinderen. Niet hoogopgeleide ouders en hun kinderen zijn het probleem.quote:Op dinsdag 17 november 2015 08:42 schreef Bondsrepubliek het volgende:
Een artikel van de hand van Casper Thomas over het het nieuwe boek van Robert Putnam (Our Kids) dat handelt over de afgenomen sociale mobiliteit in de VS. Casper Thomas gebruikt dat boek in zijn artikel om een bruggetje te maken naar de Nederlandse situatie en die lijkt niet rooskleurig.
[..]
Uit onderzoeken naar de situatie in Nederland doemt het beeld op dat er een aanzienlijke kloof bestaat tussen laag en hoog opgeleiden. Nederland komt als koploper uit de bus wanneer gekeken wordt naar de mate waarin klassenverschil bepalend is voor rekenvaardigheid van kinderen. En ook als kinderen met gelijke cognitieve vaardigheden worden vergeleken behalen kinderen uit de hogere sociale milieus een hoger opleidingsniveau. En zorgelijke ontwikkeling wat mij betreft waar wel wat aan gedaan mag worden alhoewel vast niet elke politieke partij in Nederland dat zal beamen. Partijen die de elite vertegenwoordigen zoals de VVD en D66 zullen er veelal vast anders over denken. De elite van tegenwoordig zit niet te wachten op een gelijk speelveld. De hoogopgeleide klasse in Nederland trekt zich namelijk steeds meer terug en zondert zich af van de milieus waar kinderen wel extra hulp van buiten nodig hebben om te kunnen klimmen op de maatschappelijke ladder.
Hoe verklaar jij de correlatie tussen opleidingsniveau van ouders en schoolprestaties van hun kinderen?quote:Op dinsdag 17 november 2015 21:16 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Wat een arrogantie trouwens om over laagopgeleiden te spreken als "een milieu waar het de norm is vooral niks te doen en te klagen."
Dus,quote:Op dinsdag 17 november 2015 18:19 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Die 'economie van de toekomst' vind ik vaak zo'n slap gezwets. Niemand kan precies vertellen wat ze daar nu precies mee bedoelen, maar het schijnt dan vanzelfsprekend te zijn dat iedereen maar aan het flexwerken moet en een leven lang moet blijven bijscholen (waarbij ze vergeten dat een groot gedeelte van de beroepsbevolking daar niet de capaciteiten voor heeft of voor de functie-inhoud niet persé relevant).
Waarom is het zo vanzelfsprekend dat flexwerken en een leven lang bijleren de norm zal worden?
Ik vind het nietszeggende D'66 newspeak. Net als spreken over 'hervormingen' in plaats van bezuinigingen, zoals tegenwoordig gebruikelijk is geworden. Vaak is het dan ook nog eens hervormen óm het hervormen.
Hulde voor deze rake analyse.quote:Op zondag 24 april 2016 09:53 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Wat is er zo vreemd aan dat kinderen uit gezinnen waar de ouders hoogopgeleid zijn het beter doen op school? Dat heeft niets met elitair zijn te maken maar alles met hoe ouders die laagopgeleid zijn belang hechten aan de opleiding en vorming van hun kinderen. Niet hoogopgeleide ouders en hun kinderen zijn het probleem.
Als jij een in je huispak met een schultenbräu voor SBS hangt ipv je kinderen bij hun rekenhuiswerk helpt of met ze naar de bieb gaat moet je niet verbaasd zijn dat ze het niet zo goed doen met taal en rekenen.
Je OP geeft "de elite" weer eens de schuld en die wil je neerhalen ipv dat de onderklasse zich moet verheffen. Is toch van de zotte dat mensen die wel wat maken van hun leven de schuld zijn van mensen die dat niet doen, of hoe verklaar jij de correlatie tussen opleidingsniveau ouders en schoolprestaties van hun kinderen?
Enige wat er over is gebleven van de Arbeidersbeweging is de geïnstitutionaliseerde roep om een overheid die alles moet regelen, en deze mensen moet voorzien van geld en consumptieartiekelen. Maar was dat altijd het geval? Nee, de Arbeidersbeweging was bezig om arbeiders te scholen, ze verder te brengen, alcoholmisbruik te bestrijden door bijvoorbeeld volkshuizen op te richten, veelbelovende kinderen uit arbeidersgezinnen een hoge opleiding mogelijk te maken (iemand als Wim Kok ging naar Neyenrode).
Niets van dat alles is over.
Verder komen? Wat maken van je leven? Welnee, bijstandsmoeders in de watten leggen, solidair zijn met drie generaties werkloos, dat is wat er over is van Links. Stemmen kopen met cadeautjes.
Men doet niets voor de minima deze daadwerkelijk te helpen, zich te verheffen, verder te komen.
Als er iets is wat de onderklasse dom en rustig moet houden is het plat vermaak op de treurbuis.
Vaak praat je poep, maar dit snijdt wel redelijk hout.quote:Op zondag 24 april 2016 09:53 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Wat is er zo vreemd aan dat kinderen uit gezinnen waar de ouders hoogopgeleid zijn het beter doen op school? Dat heeft niets met elitair zijn te maken maar alles met hoe ouders die laagopgeleid zijn belang hechten aan de opleiding en vorming van hun kinderen. Niet hoogopgeleide ouders en hun kinderen zijn het probleem.
Als jij een in je huispak met een schultenbräu voor SBS hangt ipv je kinderen bij hun rekenhuiswerk helpt of met ze naar de bieb gaat moet je niet verbaasd zijn dat ze het niet zo goed doen met taal en rekenen.
Je OP geeft "de elite" weer eens de schuld en die wil je neerhalen ipv dat de onderklasse zich moet verheffen. Is toch van de zotte dat mensen die wel wat maken van hun leven de schuld zijn van mensen die dat niet doen, of hoe verklaar jij de correlatie tussen opleidingsniveau ouders en schoolprestaties van hun kinderen?
Enige wat er over is gebleven van de Arbeidersbeweging is de geïnstitutionaliseerde roep om een overheid die alles moet regelen, en deze mensen moet voorzien van geld en consumptieartiekelen. Maar was dat altijd het geval? Nee, de Arbeidersbeweging was bezig om arbeiders te scholen, ze verder te brengen, alcoholmisbruik te bestrijden door bijvoorbeeld volkshuizen op te richten, veelbelovende kinderen uit arbeidersgezinnen een hoge opleiding mogelijk te maken (iemand als Wim Kok ging naar Neyenrode).
Verder komen? Wat maken van je leven? Welnee, bijstandsmoeders in de watten leggen, solidair zijn met drie generaties werkloos, dat is wat er over is van Links. Stemmen kopen met cadeautjes.
Men doet niets voor de minima deze daadwerkelijk te helpen, zich te verheffen, verder te komen.
Als er iets is wat de onderklasse dom en rustig moet houden is het plat vermaak op de treurbuis.
Ik praat nooit poep, ik heb wellicht een wat andere blik op zaken, dat is wat andersquote:Op zondag 24 april 2016 11:23 schreef Falco het volgende:
[..]
Vaak praat je poep, maar dit snijdt wel redelijk hout.
Dat zullen ze zelf moeten doen.quote:Het probleem van de huidige tijd en de klassieke linkse partij is dat ze wel het verheffen van de arbeidersklasse kunnen gaan propageren, maar dat het vermoedelijk weinig effect heeft. Het beeld van de laaggeschoolde klasse (ik generaliseer nu enigszins) is dat ze het allemaal wel best lijken te vinden. Kom niet aan met theater of andere culturele activiteiten (de Internationale in groepsverband zingen ofzo), de onderklasse wil inderdaad plat vermaakt worden zonder al te veel inspanning te leveren.
Een partij als de SP zou deze 'verheffingsrol' op zich kunnen nemen, maar je merkt er weinig van. Het is heel lastig om dit beeld te laten doorbreken, tenminste ik zie voro nu geen heldere oplossingen hiervoor. Terwijl dat wel zonde is, je gunt iedereen (ook Priscilla uit een Tokkiebuurt) een gelijke kans om daadwerkelijk te klimmen op de sociale ladder.
Bondsrepubliek en Tomatenboer blijven erg stilquote:
Het plafond is alleen bereikt omdat elitaire politici dat graag zo zien.quote:Op zondag 24 april 2016 11:32 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Ik praat nooit poep, ik heb wellicht een wat andere blik op zaken, dat is wat anders
[..]
Dat zullen ze zelf moeten doen.
Maar goed, meeste mensen uit de onderklasse die wel het talent hadden hebben de afgelopen 60-70 jaar inmiddels zich zelf wel weten te verheffen, dus de spoeling aan talent wordt wat dun aan de onderkant. Dit neemt echter niet weg dat er niets over is van de arbeidersbeweging.
Ze vinden het niet allemaal wel best. Ze klagen wat af. Waar anderen dan weer over klagen, als zijnde "ondankbaar".quote:Op zondag 24 april 2016 11:23 schreef Falco het volgende:
[..]
Vaak praat je poep, maar dit snijdt wel redelijk hout.
Het probleem van de huidige tijd en de klassieke linkse partij is dat ze wel het verheffen van de arbeidersklasse kunnen gaan propageren, maar dat het vermoedelijk weinig effect heeft. Het beeld van de laaggeschoolde klasse (ik generaliseer nu enigszins) is dat ze het allemaal wel best lijken te vinden. Kom niet aan met theater of andere culturele activiteiten (de Internationale in groepsverband zingen ofzo), de onderklasse wil inderdaad plat vermaakt worden zonder al te veel inspanning te leveren.
Een partij als de SP zou deze 'verheffingsrol' op zich kunnen nemen, maar je merkt er weinig van. Het is heel lastig om dit beeld te laten doorbreken, tenminste ik zie voro nu geen heldere oplossingen hiervoor. Terwijl dat wel zonde is, je gunt iedereen (ook Priscilla uit een Tokkiebuurt) een gelijke kans om daadwerkelijk te klimmen op de sociale ladder.
Voordeel van het kapitalisme is dat ons land wordt gestraft voor die gebrekkige investering als de Nederlandse 'elite' daadwerkelijk anders aan de touwtjes trekt. Dus die 'fout' wordt vanzelf gecorrigeerd door de markt.quote:Op zondag 24 april 2016 19:26 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Het plafond is alleen bereikt omdat elitaire politici dat graag zo zien.
Andere landen laten zien dat dit idee een misverstand is. Je moet het als overheid wel willen, echter.
150 jaar geleden dacht dezelfde elite dat lezen en schrijven voor iedereen onhaalbaar is. Dat was niet zo. Met name de HBS bracht een vooruitgangsgeloof.
Het plafond is nog lang niet bereikt, net zoals dat de 100 meter steeds sneller wordt afgelegd. Dat is evolutie. Maar ze moeten het wel willen, en onze elite wil het niet. De elite van omringende landen wel, met succes.
Nee, dat is geen evolutie.quote:Op zondag 24 april 2016 19:26 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Het plafond is alleen bereikt omdat elitaire politici dat graag zo zien.
Andere landen laten zien dat dit idee een misverstand is. Je moet het als overheid wel willen, echter.
150 jaar geleden dacht dezelfde elite dat lezen en schrijven voor iedereen onhaalbaar is. Dat was niet zo. Met name de HBS bracht een vooruitgangsgeloof.
Het plafond is nog lang niet bereikt, net zoals dat de 100 meter steeds sneller wordt afgelegd. Dat is evolutie. Maar ze moeten het wel willen, en onze elite wil het niet. De elite van omringende landen wel, met succes.
quote:Op zondag 24 april 2016 09:53 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Het is ook kenmerkend dat een hoop types plotseling doen alsof de jaren '70 en '80 in Nederland het hoogtepunt van het egalitarisme waren, terwijl toentertijd echt geen enkel linkse partij tevreden was met de verheffing. Leven in het verleden en continu eigen tekortkomingen afwentelen op rechts, de elite of de economie, waar verheffers hoegenaamd geen deel van uitmaken.quote:Op zondag 24 april 2016 20:57 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Nee, dat is geen evolutie.
Grappig verder dat je er enkel een bijzin uitpakt en geheel voorbij gaat aan de kern van het betoog.
Het is aan de onderklasse zelf om zich te verheffen, janken over de "elite" gaat je geen fuck helpen, dat is slechts een excuus voor het falen van links de arbeidersklasse te verheffen.
Heb een veel eenvoudiger oplossing dan de elite de schuld geven of jammer over kansen, wil jij dat je kinderen betere resultaten hebben op school?quote:Op zondag 24 april 2016 21:02 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Het is ook kenmerkend dat een hoop types plotseling doen alsof de jaren '70 en '80 in Nederland het hoogtepunt van het egalitarisme waren, terwijl toentertijd echt geen enkel linkse partij tevreden was met de verheffing. Leven in het verleden en continu eigen tekortkomingen afwentelen op rechts, de elite of de economie, waar verheffers hoegenaamd geen deel van uitmaken.
Dit terwijl er geen moment is geweest in de geschiedenis van de mensheid dat iemand meer kansen heeft om wat van z'n leven te maken dan in de huidige tijd. Een dubbeltje werd nog nooit zo vaak een kwartje.
Neen. De situatie van de 18e eeuw of elders in de wereld laat zien dat dit niet zo hoeft te zijn. Dan kom ik weer terug bij het voorbeeld van riant leven van staatsobligaties, of ander makkelijk verdiend geld.quote:Op zondag 24 april 2016 20:55 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Voordeel van het kapitalisme is dat ons land wordt gestraft voor die gebrekkige investering als de Nederlandse 'elite' daadwerkelijk anders aan de touwtjes trekt. Dus die 'fout' wordt vanzelf gecorrigeerd door de markt.
Dat stuk heb je al zo vaak gepost en herhaald. Je copy paste uit eigen werk. Toen is daar al reeds op in gegaan.quote:Op zondag 24 april 2016 20:57 schreef Pietverdriet het volgende:
Het is aan de onderklasse zelf om zich te verheffen, janken over de "elite" gaat je geen fuck helpen, dat is slechts een excuus voor het falen van links de arbeidersklasse te verheffen.
Ga hier maar eens op in
Niet waar. Is pure onzin en niet eens een discussie waard. Nederland staat daar ook niet alleen in natuurlijk, maar goed.quote:Op zondag 24 april 2016 21:02 schreef GSbrder het volgende:
Dit terwijl er geen moment is geweest in de geschiedenis van de mensheid dat iemand meer kansen heeft om wat van z'n leven te maken dan in de huidige tijd. Een dubbeltje werd nog nooit zo vaak een kwartje.
Maar dat mag niet, want het gaat ten koste van de sociale mobiliteit. Dus moeten we alle natuurlijke rollen van de ouders wegnemen en met een vieze blik kijken naar bijlessen, dure hobbies zoals instrumenten spelen en teamsporten met duidelijke regels. O wee als jij je kinderen meer kan bieden dan ik, dan ga ik mopperen bij de juf en bij het stemhokje.quote:Op zondag 24 april 2016 21:05 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Heb een veel eenvoudiger oplossing dan de elite de schuld geven of jammer over kansen, wil jij dat je kinderen betere resultaten hebben op school?
Ga van kleins af aan met ze naar de bieb, lees ze voor, leer ze liefde voor lezen en taal.
Zet de treurbuis uit
Help ze met hun sommen
Neem ze eens mee naar een museum
Motiveer ze zich te ontwikkelen
Maar mensen zoals klopkoek zijnalleen maar op zoek naar een stok om school of politiek de schuld te kunnen geven. De harde waarheid is dat het de verantwoording is van de ouders
Staat een artikel in de Volkskrant dat die ontwikkeling helemaal niet zo 'natuurlijk' is... Wat niet wil zeggen dat het ooit helemaal niet bestond.quote:Op zondag 24 april 2016 21:08 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Maar dat mag niet, want het gaat ten koste van de sociale mobiliteit. Dus moeten we alle natuurlijke rollen van de ouders wegnemen en met een vieze blik kijken naar bijlessen, dure hobbies zoals instrumenten spelen en teamsporten met duidelijke regels. O wee als jij je kinderen meer kan bieden dan ik, dan ga ik mopperen bij de juf en bij het stemhokje.
quote:Op zondag 24 april 2016 21:08 schreef GSbrder het volgende:
dan ga ik mopperen bij de juf en bij het stemhokje.
http://tegenlicht.vpro.nl(...)t-en-varoufakis.htmlquote:Wat boezemt de gevestigde Europese politieke orde de meeste angst in? Niet terrorisme, migratie of de internationale concurrentiepositie, maar democratie.
Lekker zwelgen in de zieligheid en vooral niets ondernemen maar eisen dat de overheid het voor je doet. Ja, zo ga je wat maken van het leven.quote:Op zondag 24 april 2016 21:08 schreef Klopkoek het volgende:
.
[..]
Dat stuk heb je al zo vaak gepost en herhaald. Je copy paste uit eigen werk. Toen is daar al reeds op in gegaan.
"Het is aan de onderklasse zelf" gaat ook nogal voorbij aan de pijnpunten en systeemveranderingen.
De harde waarheid is dat de innerlijke drijfveren van mensen niet veranderen en dit toch echt de schuld van het systeem is. Zegt ook de IMF en OESO.quote:Op zondag 24 april 2016 21:05 schreef Pietverdriet het volgende:
Maar mensen zoals klopkoek zijnalleen maar op zoek naar een stok om school of politiek de schuld te kunnen geven. De harde waarheid is dat het de verantwoording is van de ouders.
Ah, je gaat het weer persoonlijk maken. Doei.quote:Op zondag 24 april 2016 21:11 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Lekker zwelgen in de zieligheid en vooral niets ondernemen maar eisen dat de overheid het voor je doet. Ja, zo ga je wat maken van het leven.
De overheid is niet in staat, en gaat dat ook niet zijn, om intrinsieke motivatie van mensen te veranderen. Daar iets van verwachten is dus nogal zinloos.quote:Op zondag 24 april 2016 21:13 schreef Kaas- het volgende:
Wat is er mis mee dat zowel de mensen zelf als ook de overheid iets ondernemen? Het hoeft niet of of te zijn.
De overheid bied scholen, er zijn ook nog bibliotheken, musea, etc etcquote:Op zondag 24 april 2016 21:13 schreef Kaas- het volgende:
Wat is er mis mee dat zowel de mensen zelf als ook de overheid iets ondernemen? Het hoeft niet of of te zijn.
Wat hebben staatsobligaties met de stand van Nederland te maken? Als onze elite verkeerde keuzes maakt, dan gaat het toch bergafwaarts met ons landje en zullen we gepasseerd worden voor arbeid, innovatie en vooruitgang?quote:Op zondag 24 april 2016 21:08 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Neen. De situatie van de 18e eeuw of elders in de wereld laat zien dat dit niet zo hoeft te zijn. Dan kom ik weer terug bij het voorbeeld van riant leven van staatsobligaties.
Dat dubbeltjes vroeger vaker kwartjes werden, zegt natuurlijk weinig over de eenvoud. Immers, in de situatie na de Tweede Wereldoorlog werden er een hoop kinderen geboren en ontstond een betrekkelijk veilige tijd met een hoop vernieuwingen waardoor men eerder de volle potentie kon benutten.quote:Niet waar. Is pure onzin en niet eens een discussie waard. Nederland staat daar ook niet alleen in natuurlijk, maar goed.
Biedt.quote:Op zondag 24 april 2016 21:15 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
De overheid bied scholen, er zijn ook nog bibliotheken, musea, etc etc
Het is aan mensen zelf er het maximale uit te halen
quote:Op zondag 24 april 2016 21:14 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Ah, je gaat het weer persoonlijk maken. Doei.
Inderdaad, op die manier gaat Nederland weinig van het leven maken, en kapot aan mythes als dat er teveel hogeropgeleiden zijn (net zoals dat men ooit geloofde dat niet iedereen kon leren rekenen). Steunend op wankele verdienmodellen als grondstoffen, handel, vastgoed en financiële tovenarij.
quote:Op zondag 24 april 2016 21:05 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Heb een veel eenvoudiger oplossing dan de elite de schuld geven of jammer over kansen, wil jij dat je kinderen betere resultaten hebben op school?
Ga van kleins af aan met ze naar de bieb, lees ze voor, leer ze liefde voor lezen en taal.
Zet de treurbuis uit
Help ze met hun sommen
Neem ze eens mee naar een museum
Motiveer ze zich te ontwikkelen
Maar mensen zoals klopkoek zijnalleen maar op zoek naar een stok om school of politiek de schuld te kunnen geven. De harde waarheid is dat het de verantwoording is van de ouders.
Dit geeft geen garantie dat het wat met ze wordt, maar het vergroot de kans er op zeer, ook al zouden ze alsnog een vak leren (waar niets mis mee is) ze zullen de mooiere zaken in het leven meer waarderen
Daar heb ik het dan niet over. Hulp van de overheid bestaat ook niet uit intrinsieke motivatie aanwakkeren.quote:Op zondag 24 april 2016 21:14 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
De overheid is niet in staat, en gaat dat ook niet zijn, om intrinsieke motivatie van mensen te veranderen. Daar iets van verwachten is dus nogal zinloos.
Inhoudelijk heb je verder niets te melden?quote:
Wat is daar wankel aan? We hebben meerdere eeuwen aan data dat rijkdom best te bouwen is op de door jou genoemde categorieën.quote:Op zondag 24 april 2016 21:14 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Steunend op wankele verdienmodellen als grondstoffen, handel, vastgoed en financiële tovenarij.
Daar zit anders wel een groot deel van het probleem. Dat gaat niemand voor je oplossen, behalve jijzelf.quote:Op zondag 24 april 2016 21:16 schreef Kaas- het volgende:
[..]
Daar heb ik het dan niet over. Hulp van de overheid bestaat ook niet uit intrinsieke motivatie aanwakkeren.
Het is natuurlijk wel ironisch in een post waarin je over scholing begint.quote:Op zondag 24 april 2016 21:17 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Inhoudelijk heb je verder niets te melden?
Dit dus.quote:Op zondag 24 april 2016 21:18 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Daar zit anders wel een groot deel van het probleem. Dat gaat niemand voor je oplossen, behalve jijzelf.
Het is niet alsof hele volksstammen te lui om te werken zijn. Het merendeel zit natuurlijk niet voor de lol in zo'n bijstandsuitkering.quote:Op zondag 24 april 2016 21:18 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Daar zit anders wel een groot deel van het probleem. Dat gaat niemand voor je oplossen, behalve jijzelf.
Je maakt er een vals dilemma van. Dit is geen correct argument.quote:Op zondag 24 april 2016 21:20 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Dit dus.
Maar liever lekker voor de treurbuis hangen en op mensen stemmen die zeggen dat het de schuld van de elite is, is veel gemakkelijker
Ach, sommige lieden vinden dat de overheid onvoldoende faciliteiten biedt (met dt) wanneer er een lening onder extreem coulante voorwaarden wordt geboden aan types die moeten lenen voor hun studie.quote:Op zondag 24 april 2016 21:19 schreef Kaas- het volgende:
[..]
Het is natuurlijk wel ironisch in een post waarin je over scholing begint.
Maar wat je zei sprak verder niet tegen wat ik zei. Dat het aan mensen zelf is om het maximale eruit te halen betekent ben ik het immers mee eens, alleen betekent dat niet dat er dus geen enkele vorm van faciliteren en ondersteunen mag zijn.
En daar had ik het dan weer niet overquote:Op zondag 24 april 2016 21:21 schreef Kaas- het volgende:
[..]
Het is niet alsof hele volksstammen te lui om te werken zijn. Het merendeel zit natuurlijk niet voor de lol in zo'n bijstandsuitkering.
Ik chargeer, maar het is wel correct.quote:Op zondag 24 april 2016 21:21 schreef Kaas- het volgende:
[..]
Je maakt er een vals dilemma van. Dit is geen correct argument.
Heb een tijd geleden ook het nature-deel toegelicht. Kon iemand in 1950 geboren worden uit een intelligente (doch arme) moeder en een arbeidersvader, dan was het goed mogelijk zich te onttrekken aan de armoede. Immers, het nature-IQ was minder gerelateerd aan de sociaal-maatschappelijke positie van de beid ouders. Tegenwoordig huwt hoogopgeleid met hoogopgeleid en rijkdom met rijkdom. Dank de emancipatie voor die ongelijkheidtoename.quote:Op zondag 24 april 2016 21:23 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Ik chargeer, maar het is wel correct.
Dit is de voornaamste reden voor de correlatie tussen opleidingsniveau van ouders en de schoolprestaties van hun kinderen. Nurture.
Het tweede weerspreekt niet het eerste en de kern van het geheel ("wankel"). Je hebt zoals gewoonlijk een onoprechte discussietechniek.quote:Op zondag 24 april 2016 21:17 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Wat is daar wankel aan? We hebben meerdere eeuwen aan data dat rijkdom best te bouwen is op de door jou genoemde categorieën.
Daar hoeft diezelfde elite weinig van te merken, net zoals in de 18e eeuw. Rentier state. 8 miljard herverdeling van arm naar rijk was voldoende, dmv het belastingstelsel en staatsschuldbetalingen.quote:Op zondag 24 april 2016 21:15 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Wat hebben staatsobligaties met de stand van Nederland te maken? Als onze elite verkeerde keuzes maakt, dan gaat het toch bergafwaarts met ons landje en zullen we gepasseerd worden voor arbeid, innovatie en vooruitgang?
Ook hier worden weer twee dingen te snel aan elkaar gekoppeld (de eerste zin met de rest van de zinnen).quote:[..]
Dat dubbeltjes vroeger vaker kwartjes werden, zegt natuurlijk weinig over de eenvoud. Immers, in de situatie na de Tweede Wereldoorlog werden er een hoop kinderen geboren en ontstond een betrekkelijk veilige tijd met een hoop vernieuwingen waardoor men eerder de volle potentie kon benutten.
http://fd.nl/profiel/1147(...)stroeve-doorstromingquote:Nederland verspilt talent door vroege schoolselectie en stroeve doorstroming
Kinderen die beneden hun niveau worden opgeleid. Leerlingen die hun intelligentie niet kunnen benutten. Mensen die ergens goed in zijn, maar die geen kans krijgen te excelleren. Ik ken geen onvergeeflijker vorm van verspilling dan verspilling van talent. Zeker voor een vergrijzende kenniseconomie als die van Nederland.
Toch slagen we er niet in deze verspilling te stoppen. Sterker: de talentverkwisting neemt toe. Dat bleek deze week uit het jaarverslag van de Onderwijsinspectie. Inspecteur-generaal Monique Vogelzang schrijft in het voorwoord: 'Niet alle leerlingen en studenten krijgen de kans het onderwijs te volgen dat past bij hun niveau. Er waren altijd al verschillen in kansen, maar de verschillen worden de laatste jaren groter.'
Stapelen moeilijker
Kinderen van hoogopgeleide ouders belanden vaker op havo en vwo dan kinderen van ouders met een lager opleidingsniveau – ook als wordt gecorrigeerd voor intelligentie. Die kloof wordt eerder groter dan kleiner. Ons onderwijssysteem slaagt er steeds minder in om leerlingen gelijke kansen te bieden. Dat is oneerlijk, maar vanuit economisch oogpunt bezien ook buitengewoon inefficiënt.
De inspectie geeft een aantal oorzaken voor deze ontwikkeling. Allereerst zijn hoogopgeleide (en vaak rijkere) ouders bewuster bezig met de schoolkeuze van hun kinderen, en geven meer geld uit aan huiswerkbegeleiding en examentraining. Een belangrijke oorzaak ligt ook bij de scholen: die zijn vroeger en strenger gaan selecteren, waardoor kinderen met een (tijdelijke) achterstand minder kansen krijgen. Bovendien is het stapelen van opleidingen moeilijker geworden. De typische schoolcarrière van de laatbloeier — van mavo naar havo naar vwo — komt minder vaak voor.
Scandinavië
De ouderwetse brugklas, waaruit leerlingen nog gemakkelijk konden doorstromen naar alle niveaus, is vervangen door de ‘homogene brugklas’ waarin kinderen met hetzelfde schooladvies bij elkaar zitten. Bijna de helft van de leerlingen zit nu in zo’n homogene brugklas. Tien jaar geleden was dat minder dan een derde.
Het moment waarop de schoolkeuze wordt gemaakt, is daardoor in de praktijk weer een jaar vervroegd. En dat terwijl leerlingen in Nederland toch al zo jong moeten kiezen. Alleen in Duitsland en Oostenrijk ligt de leeftijd waarop de eerste schoolselectie wordt gemaakt met tien jaar nog lager dan de Nederlandse twaalf jaar. In landen als Frankrijk, Zwitserland en Japan wordt de niveaukeuze pas op vijftienjarige leeftijd gemaakt. In Scandinavische en Angelsaksische landen zitten alle leerlingen zelfs tot zestien jaar op hetzelfde schooltype.
Minder kansongelijkheid door latere selectie
Amerikaanse en Canadese leerlingen zitten alle leerplichtige jaren bij elkaar. In Zweden en Noorwegen ligt 15% van de leerplichtige periode na het selectiemoment. Voor Nederland is dat maar liefst 45%. Een goed deel van de schoolcarrière brengen Nederlandse kinderen dus door in klassen met louter ‘niveaugenootjes’. In combinatie met de afgenomen kans op doorstroming naar een hoger schooltype geeft dit systeem bijna een garantie op verspilling.
Sociologen Thijs Bol en Herman van de Werfhorst van de Universiteit van Amsterdam gebruikten deze internationale verschillen in 2013 voor een onderzoek naar de gevolgen van vroege schoolkeuzen. Daaruit blijkt inderdaad dat latere selectie zorgt voor minder kansongelijkheid in het onderwijs.
Middenschool
Hetzelfde beeld komt naar voren uit onderzoek naar onderwijshervorming in Finland. In de jaren zeventig van de vorige eeuw werd vroege schoolkeuze in dat land afgeschaft. Leerlingen bleven voortaan tot zestien jaar op hetzelfde schooltype. Kinderen van laagopgeleide ouders profiteerden hiervan. Hun testscores verbeterden duidelijk, zonder dat – belangrijk – de scores van kinderen van hoogopgeleide ouders verminderden.
Moeten we in Nederland dan ook pas met zestien jaar de eerste schoolkeuze maken? Moeten we weer gaan experimenteren met de Middenschool? Misschien wel. Maar in elk geval moeten we snel af van alles wat in het huidige systeem de schoolkeuze onnodig vervroegt en de doorstroming belemmert. Dus maak een einde aan de trend van homogene brugklassen, voer de tweejarige brugklas landelijk in en geef iedere leerling het recht om na het eindexamen door te stromen naar een hoger schooltype – ongeacht het advies van de school. Dat vinden de scholen misschien niet leuk, maar verspilling van talent is erger.
Want? Het is ten eerste onrechtvaardig (volgens de meeste rechtvaardigheidsprincipes), ten tweede verspilt het economisch potentieel en welvaart.quote:Op maandag 25 april 2016 16:25 schreef laforest het volgende:
Ik zie geen probleem om eerlijk te zijn.
Ik heb het niet op al te veel sociale mobiliteit. Je moet niet iets proberen te repareren als het niet kapot is. Kijk, sommige mensen dragen verantwoording en de anderen moeten dan de stenen dragen.quote:Op maandag 25 april 2016 16:30 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Want? Het is ten eerste onrechtvaardig (volgens de meeste rechtvaardigheidsprincipes), ten tweede verspilt het economisch potentieel en welvaart.
Jij blijft geloven in de maakbare samenleving.quote:Op maandag 25 april 2016 16:30 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Want? Het is ten eerste onrechtvaardig (volgens de meeste rechtvaardigheidsprincipes), ten tweede verspilt het economisch potentieel en welvaart.
Het is wel kapot en de koopkracht was het hoogst toen de sociale mobiliteit het hoogst was. Simpel.quote:Op maandag 25 april 2016 16:57 schreef laforest het volgende:
[..]
Ik heb het niet op al te veel sociale mobiliteit. Je moet niet iets proberen te repareren als het niet kapot is. Kijk, sommige mensen dragen verantwoording en de anderen moeten dan de stenen dragen.
Voor mij is het niet kapot.quote:Op maandag 25 april 2016 18:04 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Het is wel kapot en de koopkracht was het hoogst toen de sociale mobiliteit het hoogst was. Simpel.
Dat doet elke politieke partij. Soms met destructieve gevolgen. 'Crowd control' e.d. is voornamelijk een rechts speeltje.quote:Op maandag 25 april 2016 17:04 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Jij blijft geloven in de maakbare samenleving.
Gewoon D66 stemmen.quote:Op maandag 25 april 2016 18:06 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Dat doet elke politieke partij. Soms met destructieve gevolgen. 'Crowd control' e.d. is voornamelijk een rechts speeltje.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |