Tevens, met het nieuwe stelsel; als ouders minder dan 46.000 euro verdienen kan de student een gift krijgen van 380 euro p/maand. Dus da's ook een soort studiebeurs.quote:Op dinsdag 17 november 2015 21:39 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Heb je voor mij een duidelijk onderzoek hoeveel mensen nou echt afzien van een vervolgstudie vanwege geld?
Het onderwijs in Nederland is niet van een achterlijk laag niveau. Kan natuurlijk altijd beter, maar laag is het niet. Verder zijn studenten wel lui.quote:Op dinsdag 17 november 2015 21:35 schreef DeaDLocK2K het volgende:
Diplomadeflatie ligt aan het achterlijk lage niveau van onderwijs in Nederland. En ik ben pertinent tegen iets geld laten kosten dat veel geld oplevert én ik 'geloof' niet in het fabeltje dat studenten lui zijn. "Gratis" studeren wat mij betreft dus.
Dan moet je zorgen dat ouders onder de 1,5 modaal blijven.quote:Op dinsdag 17 november 2015 21:35 schreef DeaDLocK2K het volgende:
Diplomadeflatie ligt aan het achterlijk lage niveau van onderwijs in Nederland. En ik ben pertinent tegen iets geld laten kosten dat veel geld oplevert én ik 'geloof' niet in het fabeltje dat studenten lui zijn. "Gratis" studeren wat mij betreft dus.
Nee, heb ik niet! Maar dat vind ik eerlijk gezegd ook niet bijzonder relevant. Studeren is peperduur en collectief kunnen we dat soort grapjes heel goed betalen, daarom vind ik iedere drempel die er opgeworpen wordt niet acceptabel.quote:Op dinsdag 17 november 2015 21:39 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Heb je voor mij een duidelijk onderzoek hoeveel mensen nou echt afzien van een vervolgstudie vanwege geld?
Collectief kunnen we het heel goed betalen? We betalen toch al 60% van de studie collectief?quote:Op dinsdag 17 november 2015 21:49 schreef DeaDLocK2K het volgende:
[..]
Nee, heb ik niet! Maar dat vind ik eerlijk gezegd ook niet bijzonder relevant. Studeren is peperduur en collectief kunnen we dat soort grapjes heel goed betalen, daarom vind ik iedere drempel die er opgeworpen wordt niet acceptabel.
Ik werk al 15 jaar in het onderwijs en het niveau is achterlijk laag. Vergelijk de niveaus van eindexamens maar eens met elkaar van de afgelopen 30 jaar.quote:Op dinsdag 17 november 2015 21:45 schreef Euribob het volgende:
[..]
Het onderwijs in Nederland is niet van een achterlijk laag niveau. Kan natuurlijk altijd beter, maar laag is het niet. Verder zijn studenten wel lui.
Wat was er eerder, de vraag naar hoogopgeleiden, of het aanbod?quote:Op dinsdag 17 november 2015 21:52 schreef Hexagon het volgende:
Maargoed dat diploma inflatie is deels ook onzin. Het aantal hoger opgeleiden in Nederland groeit mee met de vraag naar hen. Er komen immers ook meer functies waarvoor je hoger opgeleid moet zijn.
Het enige is dat er een hoop flutstudies zijn waar geen werkgever op zit te wachten zoals culturele antropologie of vrijetijdskunde. Maar zelfs dat maakt iemand nog niet per se voorbestemd om loser te worden.
Oh ja, jij was laatst ook al vrienden aan het maken in het docententopic.quote:Op dinsdag 17 november 2015 21:52 schreef DeaDLocK2K het volgende:
[..]
Ik werk al 15 jaar in het onderwijs en het niveau is achterlijk laag. Vergelijk de niveaus van eindexamens maar eens met elkaar van de afgelopen 30 jaar.
Het volk dat voor de klas staat, dát zijn luie varkens.
Dat is wel degelijk relevant, Jij loopt te beweren dat wanneer we het gratis maken de sociale mobiliteit ineens omhoog zou schieten. Dat zou dus betekenen dat er mensen bestaan die bewust kiezen om niet te studeren vanwege het geld.quote:Op dinsdag 17 november 2015 21:49 schreef DeaDLocK2K het volgende:
[..]
Nee, heb ik niet! Maar dat vind ik eerlijk gezegd ook niet bijzonder relevant. Studeren is peperduur en collectief kunnen we dat soort grapjes heel goed betalen, daarom vind ik iedere drempel die er opgeworpen wordt niet acceptabel.
Te makkelijk; dit is echt een wisselwerking. Het aanbod is groter, dus voor een 'gemiddelde' programmeerfunctie worden nu ook hbo'ers aangetrokken aangezien er daar gewoon genoeg van zijn.quote:Op dinsdag 17 november 2015 21:52 schreef Hexagon het volgende:
Maargoed dat diploma inflatie is deels ook onzin. Het aantal hoger opgeleiden in Nederland groeit mee met de vraag naar hen. Er komen immers ook meer functies waarvoor je hoger opgeleid moet zijn.
Kregen de arme zieltjes die maarliefst 780 uur per jaar voor de klas moeten staan opeens te horen dat Jan Modaal ongeveer 1100 uur per jaar meer werkt. Naar voor zequote:Op dinsdag 17 november 2015 21:54 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Oh ja, jij was laatst ook al vrienden aan het maken in het docententopic.
Werkelijk? Inclusief gemiste belastinginkomsten, bijdrage voor het collegegeld, OV-chipkaart en basis/aanvullende beurs? Alleen al aan collegegeld is de overheid 6600 euro per jaar, per student kwijt.quote:Op dinsdag 17 november 2015 21:55 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Dat is wel degelijk relevant, Jij loopt te beweren dat wanneer we het gratis maken de sociale mobiliteit ineens omhoog zouo schieten. Dat zou dus betekenen dat er mensen bestaan die bewust kiezen om niet te studeren vanwege het geld.
En peperduur is onzin. Een jaartje werken en je kan je hele studie bij elkaar verdienen.
quote:Op dinsdag 17 november 2015 21:54 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Wat was er eerder, de vraag naar hoogopgeleiden, of het aanbod?
Nederland heeft zo ongeveer het hbo bedacht, dus het feit dat we nu hbo werk- en denkniveau vragen voor een ICT'er, makelaar of verkoper kan ook te maken hebben met het aanbod van mensen met die papiertjes.
Er is natuurlijk ook zoiets als de vooruitgang waardoor het gevraagde niveau bij veel functies gewoon hoger wordt. We eisen steeds meer van de mensheid dus daar horen ook uitvoerders bij van dat niveau.quote:Op dinsdag 17 november 2015 21:56 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Te makkelijk; dit is echt een wisselwerking. Het aanbod is groter, dus voor een 'gemiddelde' programmeerfunctie worden nu ook hbo'ers aangetrokken aangezien er daar gewoon genoeg van zijn.
Niet een van beide is de oorzaak, maar een combinatie van alletwee.
Dat is voor de meeste mensen die beginnen met werken na een studie niet te doen tenzij je ze verplicht om weer bij hun ouders te gaan wonen waar ze niet meer dan maximaal ¤100,- in de maand mogen bijdragen aan het huishouden. En ja, het is afhankelijk van de studie, van mogelijke masters daarna et cetera, maar het hoeft niet makkelijk te zijn. Al die MBO'ers die ICT gingen doen in de periode 1996-2006 omdat de bomen tot in de hemel reikten hebben nu pech gehad, er zijn er veel en veel te veel. Nou weet ik dat MBO in principe voor je betaald wordt maar er zijn zat HBO-studies te verzinnen (zoals HBO-V) waarbij er ook continu gehamerd werd op: WE KRIJGEN TEKORTEN en dan *bam* opeens geen werk meer in te vinden.quote:Op dinsdag 17 november 2015 21:55 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Dat is wel degelijk relevant, Jij loopt te beweren dat wanneer we het gratis maken de sociale mobiliteit ineens omhoog zou schieten. Dat zou dus betekenen dat er mensen bestaan die bewust kiezen om niet te studeren vanwege het geld.
En peperduur is onzin. Een jaartje werken en je kan je hele studie bij elkaar verdienen.
We eisen vooral andere vaardigheden. Of het er echt meer zijn, valt nog te bezien.quote:Op dinsdag 17 november 2015 21:59 schreef Hexagon het volgende:
[..]
[..]
Er is natuurlijk ook zoiets als de vooruitgang waardoor het gevraagde niveau bij veel functies gewoon hoger wordt. We eisen steeds meer van de mensheid dus daar horen ook uitvoerders bij van dat niveau.
Ik heb het over de kosten die de student zelf heeft.quote:Op dinsdag 17 november 2015 21:56 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Werkelijk? Inclusief gemiste belastinginkomsten, bijdrage voor het collegegeld, OV-chipkaart en basis/aanvullende beurs? Alleen al aan collegegeld is de overheid 6600 euro per jaar, per student kwijt.
Toch vraag ik me af wat een gemiddelde 40-plusser nou meer heeft aan een hbo-bachelor dan aan z'n mbo niveau 4 diploma. Zoals ook een hoop WO-functies in feite prima door een hbo'er kunnen worden uitgevoerd.quote:Op dinsdag 17 november 2015 21:59 schreef Hexagon het volgende:
[..]
[..]
Er is natuurlijk ook zoiets als de vooruitgang waardoor het gevraagde niveau bij veel functies gewoon hoger wordt. We eisen steeds meer van de mensheid dus daar horen ook uitvoerders bij van dat niveau.
Dat is iets anders. De opleidingen worden nu ook maar door een klein deel door de student gefinancierd.quote:Op dinsdag 17 november 2015 22:00 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Ik heb het over de kosten die de student zelf heeft.
Terwijl dit nu juist een van de dingen is waarmee je ervoor zorgt dat je, ongeacht je financiële achtergrond, zo'n beetje altijd kan gaan studeren. Lijkt me belangrijk om dat vast te houden.quote:Op dinsdag 17 november 2015 22:01 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Dat is iets anders. De opleidingen worden nu ook maar door een klein deel door de student gefinancierd.
Zelfs dat kleine beetje vinden bepaalde individuen onterecht en ongelijkheid in de kaart spelen.
Denk dat een beetje collegejaar, alles inbegrepen, rond de 25-30.000 euro kost.
We automatiseren een hele hoop zaken. Dat vraagt mensen die dat kunnen doen en de technieken beheersen.quote:Op dinsdag 17 november 2015 22:00 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
We eisen vooral andere vaardigheden. Of het er echt meer zijn, valt nog te bezien.
Ik vind zelf dit al arrogant klinken. Er zijn meer manieren om iets voort te brengen dan met een pak en een stropdas. Zoveel mensen die daadwerkelijk iets kunnen produceren of repareren. Waarom daar op zo'n manier over praten?quote:Op dinsdag 17 november 2015 21:35 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Ga mijn woorden eens niet verdraaien. Ik heb het nergens generiek over laagopgeleiden. Er zijn er ook genoeg die het beste eruit proberen te halen op hun niveau.
Maar je kan niet ontkennen dat er in Nederland milieus bestaan waar het alles behalve de norm is om ook maar iets te doen dat je vooruit helpt?
Van mij mag die sponsoring wel een stuk minder.quote:Op dinsdag 17 november 2015 22:04 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Terwijl dit nu juist een van de dingen is waarmee je ervoor zorgt dat je, ongeacht je financiële achtergrond, zo'n beetje altijd kan gaan studeren. Lijkt me belangrijk om dat vast te houden.
Nivelleren is overduidelijk goed voor de economie dus graag zo houdenquote:Op dinsdag 17 november 2015 22:10 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Van mij mag die sponsoring wel een stuk minder.
De aanvullende beurs (a 17.000 euro per studerend kind) die Jan Modaal krijgt t.o.v. Jan Twee Keer Modaal vind ik best een flinke nivellering. Naast het progressieve belastingstelsel.
Daarom ook voor iedereen hetzelfde; Gratis.quote:Bedenk eens dat Jan Twee Keer Modaal, met twee kinderen die gaan studeren, ongeveer 34.000 euro opzij moet zetten om zijn twee kinderen dezelfde financiele steun te bieden als Jan Modaal.
Dat komt overeen met 2 keer het netto verschil tussen deze inkomensklassen.
Je spreekt je wel tegen zo. Je wil nivellering, maar je wilt ook denivellering door studeren voor iedereen gratis te maken, terwijl de rijkste inkomensdecielen er meer gebruik van maken dan de armsten.quote:Op dinsdag 17 november 2015 22:11 schreef DeaDLocK2K het volgende:
[..]
Nivelleren is overduidelijk goed voor de economie dus graag zo houden
[..]
Daarom ook voor iedereen hetzelfde; Gratis.
Laten we zeggen dat 4 jaar studeren 10.000 euro kost aan pure studiekosten. Dat is op een mensenleven wel te overzien.quote:Op dinsdag 17 november 2015 21:59 schreef DeaDLocK2K het volgende:
[..]
Dat is voor de meeste mensen die beginnen met werken na een studie niet te doen tenzij je ze verplicht om weer bij hun ouders te gaan wonen waar ze niet meer dan maximaal ¤100,- in de maand mogen bijdragen aan het huishouden. En ja, het is afhankelijk van de studie, van mogelijke masters daarna et cetera, maar het hoeft niet makkelijk te zijn. Al die MBO'ers die ICT gingen doen in de periode 1996-2006 omdat de bomen tot in de hemel reikten hebben nu pech gehad, er zijn er veel en veel te veel. Nou weet ik dat MBO in principe voor je betaald wordt maar er zijn zat HBO-studies te verzinnen (zoals HBO-V) waarbij er ook continu gehamerd werd op: WE KRIJGEN TEKORTEN en dan *bam* opeens geen werk meer in te vinden.
Nee hoor, ik wil niet denivelleren, ik wil nivelleren. Als je studeren voor iedereen 'gratis' maakt dan moet dat ergens van betaald worden natuurlijk en raad eens wie daar meer aan gaat bijdragen dan anderen.quote:Op dinsdag 17 november 2015 22:12 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Je spreekt je wel tegen zo. Je wil nivellering, maar je wilt ook denivellering door studeren voor iedereen gratis te maken, terwijl de rijkste inkomensdecielen er meer gebruik van maken dan de armsten.
Wat beschouw jij als studiekosten?quote:Op dinsdag 17 november 2015 22:14 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Laten we zeggen dat 4 jaar studeren 10.000 euro kost aan pure studiekosten. Dat is op een mensenleven wel te overzien.
En je hoeft het niet in een jaar bij elkaar te werken, maar het kan.
Ehm, de laagopgeleiden c.q. lage inkomens?quote:Op dinsdag 17 november 2015 22:16 schreef DeaDLocK2K het volgende:
[..]
Nee hoor, ik wil niet denivelleren, ik wil nivelleren. Als je studeren voor iedereen 'gratis' maakt dan moet dat ergens van betaald worden natuurlijk en raad eens wie daar meer aan gaat bijdragen dan anderen.
Nee natuurlijk niet, loonheffingskorting omhoog en belastingtariefen hoogste schijven flink omhoog.quote:Op dinsdag 17 november 2015 22:19 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Ehm, de laagopgeleiden c.q. lage inkomens?
Maakt ze toch niet uit, is de HRA alleen maar hoger.quote:Op dinsdag 17 november 2015 22:19 schreef DeaDLocK2K het volgende:
[..]
Nee natuurlijk niet, loonheffingskorting omhoog en belastingtariefen hoogste schijven flink omhoog.
Die zijn er ook. Maar we hadden het over hoger en lager opgeleiden waarbij Tomatenboer suggereert dat ik lager opgeleiden op een hoop met tokkies veeg. Dat is dus zeker niet het geval.quote:Op dinsdag 17 november 2015 22:08 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
Ik vind zelf dit al arrogant klinken. Er zijn meer manieren om iets voort te brengen dan met een pak en een stropdas. Zoveel mensen die daadwerkelijk iets kunnen produceren of repareren. Waarom daar op zo'n manier over praten?
quote:Op dinsdag 17 november 2015 21:16 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Wat een arrogantie trouwens om over laagopgeleiden te spreken als "een milieu waar het de norm is vooral niks te doen en te klagen."
Dat zal maar bij een heel klein deel het geval zijn.
Maar het was me al langer duidelijk dat men bij D'66 net als bij de VVD zo over laagopgeleiden denkt. Alleen doen ze bij D'66 alsof ze het beschaafde en redelijke alternatief zijn.
Valt dat masker even af zeg.
Collegegeld + Leermiddelenquote:Op dinsdag 17 november 2015 22:18 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Wat beschouw jij als studiekosten?
De overheid geeft op dit moment aan collegegeld gemiddeld 6.600 uit per student. De student 2.000.quote:Op dinsdag 17 november 2015 22:34 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Collegegeld + Leermiddelen
Hetgeen hij gratis wil maken
Ja, maar daar had ik het niet over met DeaDLocK2Kquote:Op dinsdag 17 november 2015 22:35 schreef GSbrder het volgende:
[..]
De overheid geeft op dit moment aan collegegeld gemiddeld 6.600 uit per student. De student 2.000.
Dan zit je dus al op 8.600 voor 1 jaar studeren.
Nee, niet mee eens. Natuurlijk kan het slecht uitgevoerd worden en kunnen 30 jaar VVD kabinetten sporen nalaten, maar het staat buiten kijf dat publiek gefinancierd onderwijs een sterk nivellerend en (her)verdelend effect met zich mee brengt. Ook de historie van de Verenigde Staten laten dat zien voordat de boel op de terugtocht ging. Dat is inclusief indirecte effecten, want van goede en ethische tandartsen heeft iedereen profijt. Maar goed, ik ga daar niet verder op door.quote:Op dinsdag 17 november 2015 19:21 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Laten we ons dan richten op de Nederlandse situatie; de meeste studenten hebben hoogopgeleide ouders, of op z'n minst middelbaar opgeleide ouders. Het aantal allochtonen of echt arme jongeren is, zeker op een technische (lange, dure) studie op een hand te tellen. Om daar dan 50k per student op stuk te slaan is dus een ombuiging van arm naar rijk.
Tip:quote:Op dinsdag 17 november 2015 22:32 schreef Klopkoek het volgende:
[..]![]()
![]()
Dat boek van Linda Turado is een aanrader trouwens.
Het is ook nog eens zo dat overheidsbeleid het niet stimuleert.
Hier een goed artikel hoe nivellerend onderwijs de verschillen juist kan vergroten:quote:Op dinsdag 17 november 2015 22:38 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Nee, niet mee eens. Natuurlijk kan het slecht uitgevoerd worden en kunnen 30 jaar VVD kabinetten sporen nalaten, maar het staat buiten kijf dat publiek gefinancierd onderwijs een sterk nivellerend en (her)verdelend effect met zich mee brengt. Ook de historie van de Verenigde Staten laten dat zien voordat de boel op de terugtocht ging. Dat is inclusief indirecte effecten, want van goede en ethische tandartsen heeft iedereen profijt. Maar goed, ik ga daar niet verder op door.
Haha. Wat een grap dit. Dan doe jij het net zo goed.quote:Op dinsdag 17 november 2015 22:36 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Uiteraard reageer jij alleen op hetgene dat in jouw straatje valt
Gratis is nooit goed. Te duur ook niet. Iemand moet niet het gevoel krijgen dat iets geen waarde heeft en er dienovereenkomstig mee omgaan. Het moet ook niet zo duur zijn dat mensen besluiten om het niet te doen. Mij lijkt de huidige beprijzing fair.quote:Op dinsdag 17 november 2015 22:34 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Collegegeld + Leermiddelen
Hetgeen hij gratis wil maken (ik ook, maar om hele andere redenen)
Dat is een ander onderwerp. Trap ik niet in.quote:Op dinsdag 17 november 2015 22:39 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Hier een goed artikel hoe nivellerend onderwijs de verschillen juist kan vergroten:
Trouw
Tsja, jij ging er verder niet op door, zo zei je.quote:Op dinsdag 17 november 2015 22:42 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Dat is een ander onderwerp. Trap ik niet in.
Hier nog twee:quote:Op dinsdag 17 november 2015 22:36 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Uiteraard reageer jij alleen op hetgene dat in jouw straatje valt
Ik begreep je al maar ben het gewoon niet met je eens. Er bestaat voor iedereen de mogelijkheid om onderwijs te volgen dat bij je niveau past. En over dat leenstelsel, dat moet je voortaan maar zien als een investering in je toekomst.quote:Op dinsdag 17 november 2015 17:05 schreef philips.voltaire het volgende:
[..]
Beetje begrijpend lezen is ook wel lastig.
Laat mij u helpen.
Lees die zin nog eens en dan het stukje erna. Begrijp je het punt dat leraren van het basisonderwijs kinderen naar een lager niveau kunnen sturen op basis van hun sociale afkomst?
En begrijp je dat bij basisonderwijs van studiefinanciering geen sprake is. Is nl. leren net als VO en MBO en niet studeren (zoals HBO en WO)
De rest van mijn post die over studeren gaat heb je overgeslagen?
Misschien ook interessant om je in te lezen in het nieuwe leenstelsel voor studenten. Niet meer iedereen krijgt stufi.
Uiteraard kan je als je wil studeren ik ben ook prima terecht gekomen en kon opstromen op VO.
Ik hoop dat je mij nu beter begrijpt. Het kan zijn dat ik jou niet goed begrepen heb omdat je eerste zin niet af lijkt te zijn.
Nee, je begrijpt het niet.quote:Op woensdag 18 november 2015 10:55 schreef Achterhoker het volgende:
[..]
Ik begreep je al maar ben het gewoon niet met je eens. Er bestaat voor iedereen de mogelijkheid om onderwijs te volgen dat bij je niveau past. En over dat leenstelsel, dat moet je voortaan maar zien als een investering in je toekomst.
quote:Middenschool
Economie
Vorige week schrok het kippenhok zich een ongeluk omdat er nieuws was dat eigenlijk geen nieuws was. Namelijk dat het Nederlandse basisonderwijs geen emancipatiemachine is maar een diplomafabriek die reeds bestaande ongelijkheden feilloos reproduceert.
door Ewald Engelen 20-04-2016
Zelfs bij gelijke capaciteiten krijgen kinderen van arme en/of laagopgeleide ouders systematisch lagere schooladviezen dan kinderen van rijke en/of hoogopgeleide ouders. Aldus de Onderwijsinspectie. Met meritocratie heeft het Nederlandse onderwijs niets van doen, met de instandhouding van klassenverschillen des te meer.
Het was zo’n schok omdat het de bijl zet aan de wortels van de sociaal-liberale consensus. In dat wereldbeeld beginnen we allemaal met dezelfde kansen en zijn sociaal-economische uitkomsten dus het effect van verschillen in inspanning en talent en om die reden gerechtvaardigd. Vandaar meritocratie: een samenleving waarin de verdeling van posities afhangt van je verdienste en niet van klasse, kaste, gender of kleur. Het is de dominante legitimatie voor groeiende inkomens- en vermogensongelijkheden en wijst nadrukkelijk naar het geliefde antwoord van de ‘winnaars van de globalisering’ op de noden van de ‘verliezers’ ervan: word als wij. En mocht je daar ondanks vele pogingen uiteindelijk echt niet in slagen dan hebben wij, beschaafd als we zijn, ten minste een vangnet voor je. Bijstand heet het.
Aan dit zelfgenoegzame zelfbeeld maakte de Onderwijsinspectie vorige week een einde. Niet talent en inspanning bepalen in Nederland de opleidingskansen van kinderen, maar de hulpbronnen van hun ouders. Kinderen van hoogopgeleide ouders krijgen vaker een hoger schooladvies dan hun Cito-score rechtvaardigt, komen eerder op categorale vervolgopleidingen terecht, komen eerder binnen bij selectieve studierichtingen en halen vaker de eindstreep. En dat komt doordat hoogopgeleide ouders bij ieder selectiemoment alles uit de kast halen om hun kroost de afslag naar vmbo, mbo en hbo te besparen. Indringende gesprekken met de leerkracht, huiswerkbegeleiding, remedial teaching, toetstraining – niets is te dol. Begrijpelijk. Laten we niet vergeten dat hoe meer de toegang tot de arbeidsmarkt is gebonden aan het bezit van diploma’s, hoe meer opleiding je kansen op huwelijksmarkt en woningmarkt, en je gezondheid, hobby’s, levensstijl en uiteindelijk je mortaliteit bepaalt. Wie in het onderwijs verliest, verliest in het leven. Mijn levensgezel en ik weten er alles van. Toen onze dochter in de middenbouw van een ‘goedbedoeld verwaarlozende’ Amsterdamse montessorischool achterop dreigde te raken met rekenen hebben wij eerst de leerkracht aan haar jas getrokken. Toen dat niet hielp, hebben wij uit eigen zak remedial teaching ingekocht. Toen de school zich daartegen verzette, hebben wij na veel gesoebat dochterlief weten onder te brengen in de laatste klas van een basisschool die al jaren een van de hoogste Cito-scores van Amsterdam boekt. Onze dochter kreeg lyceum-advies. Vorig jaar haalde zij moeiteloos haar vwo-diploma en momenteel studeert zij geschiedenis aan de UvA. Het is een bekend patroon: ondanks de kansengelijkheidsmythe van de sociaal-liberale elite reproduceert de hogere middenklasse in Nederland via dit soort private interventies al decennia haar klassenpositie.
Wie in het onderwijs verliest, verliest in het leven
Afgaand op de commentaren komt daar niet snel verandering in. De remedie wordt namelijk gezocht in een terugkeer tot de status quo ante. Twee jaar nadat de Kamer besloot de centrale eindtoets een minder prominente rol te geven in de schoolselectie klinkt nu het geluid om de Cito-toets toch weer naar voren te halen in de schoolkalender om de ‘gekleurde’ adviezen van leerkrachten te corrigeren.
Het is verhullende bullshit. Ten eerste omdat het fenomeen van hogere schooladviezen voor kinderen van hoogopgeleide ouders veel ouder is dan het afzwakken van de Cito-toets. Belangrijker is onderzoek waar de Inspectie wel naar verwijst maar dat in de commentaren nauwelijks een rol heeft gespeeld, namelijk dat latere selectie kinderen uit laagopgeleide gezinnen de beste kansen biedt om achterstanden in te halen. Hoe later het moment van selectie en hoe beter het onderwijs erin slaagt de verschillen in ouderbetrokkenheid te neutraliseren, hoe meritocratischer het onderwijsbestel. Op beide dimensies scoort Nederland slecht: vroege selectie en korte onderwijsdagen waardoor huiswerkbegeleiding en remedial teaching buiten de school worden aangeboden en dus afhankelijk zijn van ouderlijke middelen. Dat het anders kan leren landen als Zweden, Finland en Denemarken.
In Nederland bestaat er nauwelijks een groter politiek taboe dan de middenschool. Het mocht eens ten koste gaan van de eigen klassenpositie.
http://www.groene.nl/artikel/economie--2
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |