quote:VN: bouw negatief stereotype Zwarte Piet af
DEN HAAG -
De Nederlandse overheid moet actief de stereotypen bestrijden die aan Zwarte Piet vastzitten. Daarbij gaat het bijvoorbeeld om kenmerken die mensen kunnen doen denken aan het slavernijverleden. Dat adviseert het VN-comité dat optreedt tegen rassendiscriminatie vrijdag.
Een Nederlandse delegatie was vorige week twee dagen bij het VN-comité (CERD) in Genève. Dat comité bestaat uit mensenrechtenexperts en beoordeelt om de vier jaar of landen zich houden aan de VN-verdragen die zij hebben ondertekend. Het ging in Zwitserland onder meer over arbeidsmarktdiscriminatie en de rol van lokale overheden bij de aanpak van discriminatie. En dus ook over Zwarte Piet.
Een van de belangrijkste conclusies van het rapport is dat Nederland meer moet doen aan het voorkomen van discriminatie. Nu ligt volgens het VN-comité de nadruk vooral op reactieve maatregelen, en wordt pas actie ondernomen als discriminatie zich al heeft voorgedaan.
Een woordvoerder van de Nederlandse delegatie zei vorige week al dat de overheid niet bepaalt hoe Piet eruit ziet en dat de overheid ook geen verbod oplegt. Maar ook dat de Nederlandse overheid de dialoog blijft stimuleren en de pijn begrijpt.
quote:Daar wordt aan de deur geklopt
Daar wordt aan de deur geklopt,
hard geklopt, zacht geklopt.
Daar wordt aan de deur geklopt.
Wie zou dat zijn ?
Wees maar gerust mijn kind.
Ik ben een goede vrind.
Want al ben ik zwart als roet,
'k Meen het toch goed.
Er wordt niet verwezen naar de oorsprong. Er wordt verwezen naar een verzinsel. Daarnaast wordt de blanke Nederlander afstammeling van een slavenhouder genoemd. Dat is ook feitelijk onjuist.quote:Op woensdag 28 oktober 2015 09:12 schreef ioko het volgende:
[..]
Jij, en blijkbaar velen met jou, voelen zich als blanke Nederlander beledigd doordat mensen aanstoot nemen aan zwarte piet en verwijzen naar zijn oorsprong. Maar hindert die stigmatisering jou (als "afstammeling van een slavenhouder") in je dagelijkse functioneren? Nee. Laat dat voor mensen met een kleurtje nou heel anders zijn.
quote:Op woensdag 28 oktober 2015 09:55 schreef Montagui het volgende:
Kan er misschien een disclaimer in de op?
Zwarte Piet: Elke gelijkenis met bestaande personen berust op louter toeval.
Die OP wil ik wel verbouwen in de loop van de dag.quote:Op woensdag 28 oktober 2015 09:59 schreef SuicideErrorist het volgende:
Waarom staat eigenlijk enkel de theorie van de Anti Pietjes mbt. de oorsprong van Zwarte Piet in de OP?
Het is een verzinsel dat Piet in het verleden als knecht werd neergezet van Sinterklaas en dat hij duidelijke en overdreven kenmerken had van een neger (rode lippen en oorringen)?quote:Op woensdag 28 oktober 2015 10:02 schreef Prutzenberg het volgende:
[..]
Er wordt niet verwezen naar de oorsprong. Er wordt verwezen naar een verzinsel. Daarnaast wordt de blanke Nederlander afstammeling van een slavenhouder genoemd. Dat is ook feitelijk onjuist.
Dus waarom verwacht je begrip voor dat standpunt? Onzin is onzin.
Als je wilt dat het slavernijverleden en (hedendaags) racisme serieus genomen worden dan moet je niet met onzin aankomen. Dan wordt je niet serieus genomen.
Hier ben ik het deels met je eens. Blanke Nederlanders hoeven niet uitgemaakt te worden voor afstammelingen van slavenhouders en ik vind je ook niet direct racistisch als je vindt dat piet zwart moet blijven.quote:Op woensdag 28 oktober 2015 10:25 schreef Gia het volgende:
Ik stam niet af van een slavenhouder en voel me beledigd als ik een racist word genoemd omdat ik voorstander ben van een zwarte (of bruine) zwarte piet.
Mag ik dan roepen dat al die mensen die dit doen afgeschaft moeten worden?
Rode lippen zijn geen kenmerk van een neger en oorringen zijn niet voorbehouden aan alleen negers. Zwarte Piet was en is wel de knecht van Sint.quote:Op woensdag 28 oktober 2015 10:31 schreef ioko het volgende:
[..]
Het is een verzinsel dat Piet in het verleden als knecht werd neergezet van Sinterklaas en dat hij duidelijke en overdreven kenmerken had van een neger (rode lippen en oorringen)?
Niet zo generaliseren. De discussie heeft aangetoond dat er een aantal wat extreme racisten aan beide kanten onder ons zijn, maar niet de 'Nederlanders'. Dat gezegd hebbende zal iedereen ergens wel een tikkeltje racisme in zich hebben, ook jij en ik, maar niet het ongenuanceerd racisme waar je in de media over leest.quote:Het is ook onzin dat er in het verleden Nederlanders in slaven handelden en dat Nederlanders denken niet racistisch te zijn, maar dat telkens wordt aangetoond dat wel degelijk te zijn, ook nu nog in 2015?
Rode lippen, oorringen, kroeshaar, een zwarte huid en een knechten outfit zijn wel degelijk onderdeel van het stereotype, karikaturale beeld van Afrikanen vroeger. Dat beeld is pas recent aangepast.quote:Op woensdag 28 oktober 2015 10:47 schreef Montagui het volgende:
[..]
Rode lippen zijn geen kenmerk van een neger en oorringen zijn niet voorbehouden aan alleen negers. Zwarte Piet was en is wel de knecht van Sint.
Ik beweer niet dat alle Nederlands racisten zijn, maar wel dat wij ons als Nederlanders slecht bewust zijn van onze racistische gedachten en uitgangspunten. Het ter sprake brengen is al voldoende om een lading verwensingen over je heen te krijgen. En ja, ook ik ben waarschijnlijk racistischer dan ik zelf denk. Maar ik denk dat het hier vooral gaat over vanuit welke positie in onze samenleving je deze discussie voert.quote:[..]
Niet zo generaliseren. De discussie heeft aangetoond dat er een aantal wat extreme racisten aan beide kanten onder ons zijn, maar niet de 'Nederlanders'. Dat gezegd hebbende zal iedereen ergens wel een tikkeltje racisme in zich hebben, ook jij en ik, maar niet het ongenuanceerd racisme waar je in de media over leest.
En ja, Nederlanders handelden destijds, lang geleden, in slaven....wie niet?
Klopt. Maar je hebt het dan over het karikaturale beeld van negers.quote:Op woensdag 28 oktober 2015 11:02 schreef ioko het volgende:
[..]
Rode lippen, oorringen, kroeshaar, een zwarte huid en een knechten outfit zijn wel degelijk onderdeel van het stereotype, karikaturale beeld van Afrikanen vroeger. Dat beeld is pas recent aangepast.
Omdat Zwarte Piet geen neger moet voorstellen maakt dat het geen drogredenering is.quote:Het feit dat anderen ook rode lippen konden hebben of ringen in hun oren en dat bovenstaande daarom niet klopt is een drogredenering.
Waarom zou ik/wij/de huidige NL bevolking zich moeten schamen over wat er in het verleden gebeurd is? Hoe ver wil je terug om een tegenwoordige bevolking schaamte aan te praten? Ik leef nu, en ik heb met nu te maken, niet met tig jaar terug waar zelfs mij grootouders niets eens mee te maken hebben gehad. Je moet van het nu het beste maken en het enige wat je met 'toen' te maken hebt is dat je van fouten in de geschiedenis kunt leren en dat nu toepassen. M.b.t. de slavernij hebben we al geleerd en die is dan ook zo'n 150 jaar geleden afgeschaft en daar wordt ook al aandacht aan geschonken door een jaarlijkse herdenking. Opdat dát nooit meer mag gebeuren.quote:Ik beweer niet dat alle Nederlands racisten zijn, maar wel dat wij ons als Nederlanders slecht bewust zijn van onze racistische gedachten en uitgangspunten. Het ter sprake brengen is al voldoende om een lading verwensingen over je heen te krijgen. En ja, ook ik ben waarschijnlijk racistischer dan ik zelf denk. Maar ik denk dat het hier vooral gaat over vanuit welke positie in onze samenleving je deze discussie voert.
En nee, "wie niet" is geen argument, maar wederom een drogredenering. Er zijn zeker andere landen geweest die slavenhandel dreven, maar er waren maar weinig landen zo actief met het verplaatsen van zwarte slaven naar het Caribisch gebied en Noord/Zuid Amerika als Nederland.
We zouden ons best eens wat meer mogen schamen voor het feit dat we veel geld hebben verdiend met het verhandelen van mensen voor ons eigen gewin.
Ik scheld niemand uit geloof ik, ik vind alleen dat als je een racist bent je een kankermongool bent. Je beroepen op Zwarte Piet als aanleiding om racistisch te zijn verandert daar weinig aan.quote:Op woensdag 28 oktober 2015 09:43 schreef Elzies het volgende:
[..]
Iemand uitschelden voor kankermongool is een zwaktebod binnen de discussie.
Dat jij je niet in de argumenten kunt vinden betekent niet dat ze zichzelf haten om hun huidskleur natuurlijk.quote:Waar het om gaat is dat een minderheid van donkere mensen zichzelf ver slachtofferen over de rug van een traditioneel kinderfeest.
Wacht even. Je geeft toe dat het gaat om een karikatuur beeld van een neger, maar vervolgens ontken je dat zwarte piet een neger moet voorstellen?quote:Op woensdag 28 oktober 2015 11:31 schreef Montagui het volgende:
[..]
Klopt. Maar je hebt het dan over het karikaturale beeld van negers.
[..]
Omdat Zwarte Piet geen neger moet voorstellen maakt dat het geen drogredenering is.
Jij hebt niet meer te maken met de effecten van slavernij in je dagelijkse leven, dus jij kunt makkelijk zeggen dat je in het nu wilt leven. Stel nu dat je iemand bent met een kleurtje waarvan de voorouders ooit van Afrika naar Suriname zijn gebracht en nu in Nederland als mindere burger wordt behandeld. Kun je dan nog zo gemakkelijk zeggen dat ze zich daar over heen moeten zetten?quote:[..]
Waarom zou ik/wij/de huidige NL bevolking zich moeten schamen over wat er in het verleden gebeurd is? Hoe ver wil je terug om een tegenwoordige bevolking schaamte aan te praten? Ik leef nu, en ik heb met nu te maken, niet met tig jaar terug waar zelfs mij grootouders niets eens mee te maken hebben gehad. Je moet van het nu het beste maken en het enige wat je met 'toen' te maken hebt is dat je van fouten in de geschiedenis kunt leren en dat nu toepassen. M.b.t. de slavernij hebben we al geleerd en die is dan ook zo'n 150 jaar geleden afgeschaft en daar wordt ook al aandacht aan geschonken door een jaarlijkse herdenking. Opdat dát nooit meer mag gebeuren.
Wie je bv beter kan wijzen op schuld aan slavernij zijn de Qatarese oliebaronnen met hun WK-slavernij. Lijkt me een juister doel.
Niemand in dit landquote:Op woensdag 28 oktober 2015 12:31 schreef ioko het volgende:
Jij hebt niet meer te maken met de effecten van slavernij in je dagelijkse leven,
Pardon? Wie wordt er als mindere burger behandeld?quote:dus jij kunt makkelijk zeggen dat je in het nu wilt leven. Stel nu dat je iemand bent met een kleurtje waarvan de voorouders ooit van Afrika naar Suriname zijn gebracht en nu in Nederland als mindere burger wordt behandeld.
Er is niks om je over heen te zetten. We zijn allemaal verwende volgevreten luie hufters die op de bank zitten schreeuwen naar de TV als iets ons niet bevalt. Een soort 200 jaar oud trauma naar je toe willen trekken waar andere mensen dan jij last van hebben gehad om tegenwoordig in discussies anderen te kunnen domineren is dan natuurlijk wel aanlokkelijk maar het slaat verder nergens op.quote:Kun je dan nog zo gemakkelijk zeggen dat ze zich daar over heen moeten zetten?
Zeker. De gelijkenis van de uiterlijke kenmerken van Zwarte Piet met aan negers toegeschreven karikaturale uiterlijkheden is best treffend en daardoor ook de grootste bron van verwarring bij de anti-Pieten.quote:Op woensdag 28 oktober 2015 12:31 schreef ioko het volgende:
[..]
Wacht even. Je geeft toe dat het gaat om een karikatuur beeld van een neger, maar vervolgens ontken je dat zwarte piet een neger moet voorstellen?
Zwarte Piet.quote:Als zwarte piet voldoet aan alle eigenschappen van hoe een neger vroeger werd gezien, wat moet piet dan volgens jou voorstellen?
Met empathie is niets mis. En zoals ik al schreef kan ik me de verwarring goed voorstellen. Maar men blijft rigide vasthouden aan de Zwarte Piet = neger = slavernij mantra zonder te willen luisteren naar wat Zwarte Piet nu écht is. Ik vind dat uitermate stuitend! Als pro-Piet moet je wel het verhaal van de connectie Zwarte Piet en slavernij zondermeer accepteren (anders ben je per definitie een racist), maar andersom wordt er totaal niet geluisterd. Niettemin zit er zoveel empathie in mijn donder dat ik ondanks dat gegeven er niets op tegen heb om de gelijkenissen met karikaturale uiterlijkheden van negers te veranderen....behalve de zwarte schmink, die is essentieel voor het culturele erfgoed en bovendien zeker niet karikaturaal.quote:Jij hebt niet meer te maken met de effecten van slavernij in je dagelijkse leven, dus jij kunt makkelijk zeggen dat je in het nu wilt leven. Stel nu dat je iemand bent met een kleurtje waarvan de voorouders ooit van Afrika naar Suriname zijn gebracht en nu in Nederland als mindere burger wordt behandeld. Kun je dan nog zo gemakkelijk zeggen dat ze zich daar over heen moeten zetten?
Ik denk dat een klein stukje meer empathie voor de situatie van een ander deze discussie een heel stuk vooruit zou helpen. Er zijn namelijk heel veel zaken die ´traditie´ zijn of die we vroeger ´nu eenmaal zo deden´, waarvan we ons nu niet meer kunnen voorstellen dat we het normaal vonden.
Ja, maar niet zo zeer in Nederland en al helemaal niet rondom zwarte piet. Die overigens geen kroeshaar heeft, maar warrig of krullerig haar, en ook die oorringen horen er niet bij, hij hoort geketend te zijn met rammelende kettingen.quote:Op woensdag 28 oktober 2015 11:02 schreef ioko het volgende:
[..]
Rode lippen, oorringen, kroeshaar, een zwarte huid en een knechten outfit zijn wel degelijk onderdeel van het stereotype, karikaturale beeld van Afrikanen vroeger. Dat beeld is pas recent aangepast.
Jij vind dat. Dat is je goed recht. Maar het is (wederom) een drogreden om te zeggen dat gekleurde mensen op hun blote knieën mogen liggen dat ze hier wonen omdat het in Afrika erger is. Dan zou je nergens meer over mogen klagen dus.quote:Op woensdag 28 oktober 2015 12:50 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Niemand in dit land
[..]
Pardon? Wie wordt er als mindere burger behandeld?
Ik denk dat mensen die in Nederland wonen (met of zonder kleurtje) op hun blote knietjes mogen qua dankbaarheid dat ze niet ergens in Afrika zijn geeindigd. Ongeacht de specifieke geschiedenis van hoe je overgrootouders hier bent gekomen.
[..]
Er is niks om je over heen te zetten.
Poeh. Je weet je een aardig mooie cirkelredenering op te zetten.quote:Op woensdag 28 oktober 2015 12:56 schreef Montagui het volgende:
[..]
Zeker. De gelijkenis van de uiterlijke kenmerken van Zwarte Piet met aan negers toegeschreven karikaturale uiterlijkheden is best treffend en daardoor ook de grootste bron van verwarring bij de anti-Pieten.
[..]
Zwarte Piet.
[..]
[/quote]quote:Op woensdag 28 oktober 2015 11:58 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Ik scheld niemand uit geloof ik, ik vind alleen dat als je een racist bent je een kankermongool bent. Je beroepen op Zwarte Piet als aanleiding om racistisch te zijn verandert daar weinig aan.
[..]
Dat jij je niet in de argumenten kunt vinden betekent niet dat ze zichzelf haten om hun huidskleur natuurlijk.
Deze discussie heeft het onderliggende racisme alleen maar versterkt. Dus het doel om Zwarte Piet uit te bannen heeft juist geleid tot méér racisme binnen onze samenleving. In ieder van ons schuilt een racist. Jijzelf niet uitgezonderd. Het is maar net welke knoppen je hoeft in te drukken om de racist in iemand naar boven te halen.
Waarom?? En stel dat ik me verantwoordelijk voel wat mijn voor voor ouders hebben gedaan. Wat bereik ik met het schamen? Wat bereik ik hiermee t.o.v. de negers in ons land?quote:Op woensdag 28 oktober 2015 11:02 schreef ioko het volgende:
[..]
We zouden ons best eens wat meer mogen schamen voor het feit dat we veel geld hebben verdiend met het verhandelen van mensen voor ons eigen gewin.
Door het verstoren te noemen benoem jij sowieso al niet hoe het is. Heel veel mensen zijn tevreden met een verandering van zwarte piet naar een piet met roetvegen. Die verstoren niets, die willen verandering.quote:Op woensdag 28 oktober 2015 13:52 schreef Elzies het volgende:
[..]
Dat geldt ook voor racisten die ieder jaar doelbewust een Sinterklaasfeest proberen te verstoren. Benoem het gewoon zoals het is. Wel zo duidelijk.
Check. Ik weet het is effe die doctrine van 'zwarte schmink is per se neger' doorbreken, maar je begin het te snappen.quote:Op woensdag 28 oktober 2015 13:50 schreef ioko het volgende:
[..]
Dus Piet heeft alle karikaturale uiterlijkheden van een neger, maar hij stelt geen neger voor?
Dan ook nu aan jou de vraag. Bewijs maar dat Zwarte Piet per se een neger MOET voorstellen en dan praten we verder.quote:Beetje flauwe redenering, die dan ook geen stand houdt.
De duitsers hebben anders wel lessen getrokken uit die tijd, en ja, daar schamen mensen zich nog steeds voor.quote:Op woensdag 28 oktober 2015 13:53 schreef begaaierd het volgende:
[..]
Waarom?? En stel dat ik me verantwoordelijk voel wat mijn voor voor ouders hebben gedaan. Wat bereik ik met het schamen? Wat bereik ik hiermee t.o.v. de negers in ons land?
Als er een Duitser naar mij toe komt en zich verontschuldigd voor wat Hitler NL heeft aangedaan zou ik dat ook raar vinden en zou ik me ook geen houding weten te geven.
Ik vond het juist arrogant en kortzichtig van jou om te zeggen dat je als blanke nooit kan weten hoe een donker persoon zich voelt. Dat kan ik wel namelijk dus je stelling was gewoon onzin..quote:Op woensdag 28 oktober 2015 09:15 schreef ioko het volgende:
[..]
Dus omdat jij mensen kent die het niet erg vinden, is het niet erg? En jij kunt je door die paar vrienden voorstellen hoe het is om gekleurd te zijn?
Dat vind ik behoorlijk kortzichtig en arrogant gedacht. Het zou wel een verklaring zijn voor de rare toon in deze discussie.
Voordat ik dat doe, zou ik graag een antwoord krijgen op mijn tegen voorbeeld, waar je handig omheen zeilt.quote:Op woensdag 28 oktober 2015 14:00 schreef Montagui het volgende:
[..]
Check. Ik weet het is effe die doctrine van 'zwarte schmink is per se neger' doorbreken, maar je begin het te snappen.
Niet iedereen die zich zwart schminkt moet een neger voorstellen (maar Zwarte Piet bv), net zo min als dat iedereen die zich wit schminkt een blanke moet voorstellen (maar een clown bv).
[..]
Dan ook nu aan jou de vraag. Bewijs maar dat Zwarte Piet per se een neger MOET voorstellen en dan praten we verder.
Zolang je dat niet kunt staat mijn redenatie fier overeind.
Die verandering is al meer dan tien jaar aan de gang. De gekleurde Regenboog-Piet is echt geen nieuwkomer. Toch blijft de traditionele Zwarte Piet bij kinderen de favoriet. Dan kies je toch voor de wens van de meerderheid?quote:Op woensdag 28 oktober 2015 13:58 schreef Buitendam het volgende:
[..]
Door het verstoren te noemen benoem jij sowieso al niet hoe het is. Heel veel mensen zijn tevreden met een verandering van zwarte piet naar een piet met roetvegen. Die verstoren niets, die willen verandering.
Dat het bij kinderen de favoriet is geloof ik uberhaupt helemaal niks van.quote:Op woensdag 28 oktober 2015 14:05 schreef Elzies het volgende:
[..]
Die verandering is al meer dan tien jaar aan de gang. De gekleurde Regenboog-Piet is echt geen nieuwkomer. Toch blijft de traditionele Zwarte Piet bij kinderen de favoriet. Dan kies je toch voor de wens van de meerderheid?
100% van mijn kinderen hebben kleuren- en roetpieten direct afgekeurd. Op het eerste gezicht. Het zijn namelijk geen Zwarte Pieten.quote:Op woensdag 28 oktober 2015 14:11 schreef Buitendam het volgende:
[..]
Dat het bij kinderen de favoriet is geloof ik uberhaupt helemaal niks van.
Alsof kinderen bij een overgang van deze piet naar deze piet met z'n allen het Sinterklaasbijltje erbij neergooien en het feest de geschiedenisboeken in kan? Grootste tegenstander van het hele feest zijn de volwassenen die nuance een vies woord vinden.
Dat is wat tegenstanders ons willen blijven wijsmaken. Er is niets mis met de traditionele Zwarte Piet die ook in België als in op de Antillen wordt ingezet. Dat vinden tegenstanders niet leuk om te horen, maar als de Regenboog-Piet zo populair was geweest dan had die Zwarte Piet allang vervangen. De vraag naar Zwarte Piet blijft bestaan. Aan iedere verandering van Zwarte Piet hangt nu simpelweg een smetje. Maar goed, laat tegenstanders ieder jaar maar blijven doorzeuren, uiteindelijk komt er een moment dat ze niet meer serieus worden genomen. De afbeelding van Zwarte Piet in supermarkten is dit jaar weer toegenomen ten opzichte van vorig jaar. Ik bedoel maar.quote:Op woensdag 28 oktober 2015 14:11 schreef Buitendam het volgende:
[..]
Dat het bij kinderen de favoriet is geloof ik uberhaupt helemaal niks van.
Alsof kinderen bij een overgang van deze piet naar deze piet met z'n allen het Sinterklaasbijltje erbij neergooien en het feest de geschiedenisboeken in kan? Grootste tegenstander van het hele feest zijn de volwassenen die nuance een vies woord vinden.
Ik denk juist dat het helemaal de andere kant op gaat. De discussie begint een hoop mensen de keel uit te hangen en die tegenstanders stoppen toch niet. Als je nu al ziet hoeveel mensen wel oké zijn met een piet met roetvegen lijkt het mij een kwestie van tijd voor de zwarte huid en rode lippen compleet pleite zijn. Dat laatste is ook gelul, want Albert Heijn heeft al een deel van de verpakkingen in het assortiment voorzien van een roetveegpiet.quote:Op woensdag 28 oktober 2015 14:17 schreef Elzies het volgende:
[..]
Dat is wat tegenstanders ons willen blijven wijsmaken. Er is niets mis met de traditionele Zwarte Piet die ook in België als in op de Antillen wordt ingezet. Dat vinden tegenstanders niet leuk om te horen, maar als de Regenboog-Piet zo populair was geweest dan had die Zwarte Piet allang vervangen. De vraag naar Zwarte Piet blijft bestaan. Aan iedere verandering van Zwarte Piet hangt nu simpelweg een smetje. Maar goed, laat tegenstanders ieder jaar maar blijven doorzeuren, uiteindelijk komt er een moment dat ze niet meer serieus worden genomen. De afbeelding van Zwarte Piet in supermarkten is dit jaar weer toegenomen ten opzichte van vorig jaar. Ik bedoel maar.
Nou, ik ben nog geen roetveegpiet tegen gekomen. Laat die tegenstanders maar doorschreeuwen. Wie neemt zo'n een racist als Gario nog serieus? Ze hebben iedere rechtszaak om Zwarte Piet verloren en hun boodschap is inmiddels wel uitgekauwd. Op een gegeven moment is het doel voorbij geschoten, zoals bij deze discussie.quote:Op woensdag 28 oktober 2015 14:21 schreef Buitendam het volgende:
[..]
Ik denk juist dat het helemaal de andere kant op gaat. De discussie begint een hoop mensen de keel uit te hangen en die tegenstanders stoppen toch niet. Als je nu al ziet hoeveel mensen wel oké zijn met een piet met roetvegen lijkt het mij een kwestie van tijd voor de zwarte huid en rode lippen compleet pleite zijn. Dat laatste is ook gelul, want Albert Heijn heeft al een deel van de verpakkingen in het assortiment voorzien van een roetveegpiet.
Klopt.quote:Op woensdag 28 oktober 2015 13:50 schreef ioko het volgende:
Dan is de Sint met zijn tabbert, mijter en staf zeker heel erg gelijkend aan een christelijke bisschop, maar hij stelt het niet voor?
Heel in het kort dan. Sint en Piet zijn de verpersoonlijking van de oeroude strijd tussen licht en donker, goed en kwaad, wit en zwart. Zij bestaan in allerlei verschijningsvormen in de loop der eeuwen en over grote delen van deze aardkloot.quote:Op woensdag 28 oktober 2015 14:04 schreef ioko het volgende:
[..]
Voordat ik dat doe, zou ik graag een antwoord krijgen op mijn tegen voorbeeld, waar je handig omheen zeilt.
Stelt de Sint een heilige van vroeger voor of niet?
En wat is 'Piet' dan volgens jou, als hij geen neger is? Welke andere redenen zijn er om er zo uit te zien?
Ik zeg dat IEDEREEN in dit land blij mag zijn [om hier te wonen en niet in bijv west-afrika]. Wat dat betreft hebben donkere mensen een weinig andere ervaring dan lichte mensen.quote:Op woensdag 28 oktober 2015 13:46 schreef ioko het volgende:
[..]
Jij vind dat. Dat is je goed recht. Maar het is (wederom) een drogreden om te zeggen dat gekleurde mensen op hun blote knieën mogen liggen dat ze hier wonen omdat het in Afrika erger is. Dan zou je nergens meer over mogen klagen dus.
Op Tumbr zit het vol met mensen die zichzelf slachtofferschap aanmeten. Psychologenvoer maar verder niet iets wat je te serieus moet nemen.quote:Jij hebt niets om je over heen te zetten en je ziet dat ook niet bij anderen. Ik betoog dat er veel mensen zijn die dat heel anders zien.
Nee, natuurlijk niet, wat een onzin.quote:Op woensdag 28 oktober 2015 14:04 schreef ioko het volgende:
Stelt de Sint een heilige van vroeger voor of niet?
Dat je dood bent is een goede reden om een zwarte huid te hebben. Zo zien lijken er nu eenmaal vaak uit in onze streken (zie de veenlijken).quote:En wat is 'Piet' dan volgens jou, als hij geen neger is? Welke andere redenen zijn er om er zo uit te zien?
Zucht.... En alle doden hebben rode lippen, kroeshaar, ringen in hun oren en pakjes met pofmouwen?quote:Op woensdag 28 oktober 2015 14:47 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
Nee, natuurlijk niet, wat een onzin.
[..]
Dat je dood bent is een goede reden om een zwarte huid te hebben. Zo zien lijken er nu eenmaal vaak uit in onze streken (zie de veenlijken).
Voor wezens uit (de) hel (de christelijke vertaling van het dodenrijk) geldt hetzelfde, de duivel is ook zwart in de traditie. Daar wordt de draai aan gegeven dat het daar zo heet is en dat ze wat geblakerd zijn, maar het zijn ook gewoon doden.
Daarnaast is zwarten een uitstekende en zeer goedkope manier om jezelf te vermommen (kaarsvlam en kurk, zoals het hoort).
De enige zwartgeschminkte blanke tijdens de winterfeesten die vermoedelijk wel een neger moet voorstellen, is de zwarte bij het Sterrenzingen, hij stelt een van de drie koningen uit het kerstverhaal voor. Maar daar hoor je dan weer niemand over, want je mag wel een negerparodie zijn als die neger een koning is, blijkbaar.
Naar mijn bescheiden mening is het over en uit met zwarte piet in traditionele staat. Bij de Lidl zijn geen zwarte pieten op sinterklaasproducten meer te bekennen. Bij AH nog een paar. Zwarte piet wordt uit het collectieve geheugen gewist. Helaas...quote:Op woensdag 28 oktober 2015 14:17 schreef Elzies het volgende:
[..]
...De afbeelding van Zwarte Piet in supermarkten is dit jaar weer toegenomen ten opzichte van vorig jaar. Ik bedoel maar.
De rode lippen zijn van het bloed van stoute kinderen. De rest is niet typisch zwarte piet en mag wat mij betreft afgeschaft worden.quote:Op woensdag 28 oktober 2015 15:27 schreef ioko het volgende:
[..]
Zucht.... En alle doden hebben rode lippen, kroeshaar, ringen in hun oren en pakjes met pofmouwen?
ja joh, verschikkelijk.quote:Op woensdag 28 oktober 2015 14:34 schreef Elzies het volgende:
Kleine onschuldige kinderen angst aan jagen. Hoe diep kun je als mens zinken?
Wat had je er graag bij gehad?quote:Op woensdag 28 oktober 2015 21:06 schreef Ceberut het volgende:
Volgende OP maar even kapen om het wat objectiever te brengen.
quote:28 oktober 2015 17:27
Onwetende Nederlanders verschuilen zich per abuis achter rapport Zwarte Piet
Foto: Marc Giling
De uitspraken van het College voor de Rechten van de Mens worden door tegenstanders van Zwarte Piet verkeerd ingezet voor hun eigen gewin. Schoolbesturen, gemeentes en andere instanties die geen Zwarte Pieten meer willen gebruiken, verschuilen zich per abuis achter de ‘racismekaart’ die door de anti-groeperingen wordt getrokken.
Dat blijkt uit gesprekken tussen Nieuws.nl, het College voor de Rechten van de Mens en het Nederlandse Sint- en Pietengilde. Eerder deze maand vond er een overleg plaats met het Gilde. Hierin gaf het College toe dat het niet kan voorschrijven hoe Zwarte Piet eruit moet zien, en dat het aan de scholen en de samenleving zelf is hoe de kameraad van Sinterklaas in wordt gezet. Dat is opvallend, omdat eerder nog schoolbesturen in Den Haag, Rotterdam, Utrecht en Amsterdam geen Pieten met een zwarte schminkkleur wilden gebruiken. Zwarte Piet zou via roetpieten en andere omwegen worden ‘afgebouwd’ tot een volledig kleurloze piet, juist omdat dit zou zijn opgelegd door het College voor de Rechten van de Mens. Dat blijkt nu dus niet zo te zijn.
Lees ook: Wild Geraas: belangrijkste documentaire over Zwarte Piet van het jaar
Misbruik rapport
Tegenstanders van Zwarte Piet intimideren belangengroepen, bedrijven en organisaties met de zware stempel die een rapport van het College voor de Rechten van de Mens heeft. Dit rapport sloeg echter terug op een individueel geval in 2014, waarin een moeder een zaak aanspande tegen de basisschool van haar kind. Op deze school liepen overdreven Pieten rond met een zwaar accent en overdreven geschminkte lippen. Hieruit volgde het rapport van het College, waaruit door tegenstanders van Zwarte Piet losse elementen werden geplukt.
Zwart is geen probleem
Wel benadrukt het College dat een combinatie van ‘negatieve elementen’, zoals krom taalgebruik en ‘buiten de liplijn’ geschminkte lippen, alsnog discriminatoir kan worden opgevat. De zwarte kleur op zich is echter geen probleem. Een van de schoolbestuurders van de Haagse Scholen gaf in een gesprek aan ‘morgen nog van standpunt te veranderen’ wanneer het College dit zou aangeven. Het is nog niet bekend of het College voor de Rechten van de Mens van plan is dit openlijk toe te geven.
http://www.volkskrant.nl/(...)kindslaven~a3531694/quote:Op woensdag 28 oktober 2015 21:12 schreef Prutzenberg het volgende:
[..]
Wat had je er graag bij gehad?
Tja, wie koopt nu bij de Lidl. Die winkel is niet eens in staat een fatsoenlijk A-merk te verkopen. Bij de AH zie ik nog genoeg Zwarte Pieten op de verpakkingen. Zoals het hoort. Zwarte Piet blijft nu eenmaal een onlosmakelijk onderdeel van de Nederlandse traditie. Die zal nooit verdwijnen, net als zeurpieten.quote:Op woensdag 28 oktober 2015 15:38 schreef DavidTwente het volgende:
[..]
Naar mijn bescheiden mening is het over en uit met zwarte piet in traditionele staat. Bij de Lidl zijn geen zwarte pieten op sinterklaasproducten meer te bekennen. Bij AH nog een paar. Zwarte piet wordt uit het collectieve geheugen gewist. Helaas...
Ben benieuwd waar Quincy nu mee gaat komen nu hij deze slag gewonnen heeft...
Goeie ontwikkeling, vooral dat 'zwart is geen probleem'.quote:Op woensdag 28 oktober 2015 21:17 schreef Prutzenberg het volgende:
http://nieuws.nl/algemeen(...)rapport-zwarte-piet/
[..]
quote:Op donderdag 29 oktober 2015 07:19 schreef tong80 het volgende:
Zwarte Piet is niet langer welkom op politiebureaus, tenzij hij wordt vergezeld van gekleurde pieten.
Dat schrijft de hoogste baas van de Amsterdamse politie, hoofdcommissaris Pieter-Jaap Aalbersberg in een interne memo aan al zijn chefs. De interne viering van Sinterklaas door politiemensen met hun kinderen wordt verboden als daar uitsluitend zwarte Zwarte Pieten aanwezig zijn.
„Vanuit het thema ’in- en uitsluiting’ adviseer ik dringend aan de sectorhoofden, teamchefs en medewerkers om de onderdelen die als discriminerend worden ervaren, weg te laten uit de sinterklaasviering”, aldus Aalbersberg in de nota die in het bezit is van deze krant.
In het drie pagina’s tellende schrijven over de ’sinterklaasproblematiek’ stelt de politiebaas ook: „Zo kunnen bijvoorbeeld aan de figuur Zwarte Piet meerdere kleuren worden gegeven.”
http://www.telegraaf.nl/b(...)e_weert_zwart__.html
Zeker bang voor rellen, dan moeten ze ingrijpen!quote:Op donderdag 29 oktober 2015 07:19 schreef tong80 het volgende:
Zwarte Piet is niet langer welkom op politiebureaus, tenzij hij wordt vergezeld van gekleurde pieten.
Dat schrijft de hoogste baas van de Amsterdamse politie, hoofdcommissaris Pieter-Jaap Aalbersberg in een interne memo aan al zijn chefs. De interne viering van Sinterklaas door politiemensen met hun kinderen wordt verboden als daar uitsluitend zwarte Zwarte Pieten aanwezig zijn.
„Vanuit het thema ’in- en uitsluiting’ adviseer ik dringend aan de sectorhoofden, teamchefs en medewerkers om de onderdelen die als discriminerend worden ervaren, weg te laten uit de sinterklaasviering”, aldus Aalbersberg in de nota die in het bezit is van deze krant.
In het drie pagina’s tellende schrijven over de ’sinterklaasproblematiek’ stelt de politiebaas ook: „Zo kunnen bijvoorbeeld aan de figuur Zwarte Piet meerdere kleuren worden gegeven.”
http://joostniemoller.nl/(...)t-in-stiekeme-brief/quote:Kabinet geeft toe aan VN over ‘racistische’ Zwarte Piet in stiekeme brief
Joost eindigt met:quote:18. Considering that even a deeply-rooted cultural tradition does not justify discriminatory practices and stereotypes, the Committee recommends that the State party actively promote the elimination of those features of the character of Black Pete which reflect negative stereotypes and are experienced by many people of African descent as a vestige of slavery. The Committee recommends that the State party find a reasonable balance, such as a different portrayal of Black Pete and ensure respect of human dignity and human rights of all inhabitants of the State party. The Committee further recommends that the State party ensure non-discrimination in the enjoyment of freedom of expression and association, and that attacks on protesters be effectively investigated and duly prosecuted.
Het sinterklaasfeest is een eeuwenoude traditie die wordt vormgegeven door de samenleving en die is blijven bestaan door te veranderen. De regering onderschrijft met het VN-comité tegen rassendiscriminatie, dat in de vertolking van Zwarte Piet negatieve stereotyperingen een rol kunnen spelen. Deze kunnen onbedoeld vooroordelen en discriminatie in de hand werken en mensen kwetsen. Tegelijkertijd acht de regering het van belang te benadrukken dat dit mensen die het feest altijd met veel vreugde vieren niet tot racist maakt.
Het kabinet is van mening dat een verbod op Zwarte Piet van staatswege niet de uitweg is maar dat de overheid een rol kan spelen om een respectvolle nationale dialoog te faciliteren zodat er vanuit de maatschappij initiatieven ontstaan om Zwarte Piet te veranderen in een figuur die iedereen recht doet.
Iedereen heeft in Nederland het recht om in het openbaar te demonstreren en zijn of haar mening te uiten, dat is vastgelegd in de grondwet. Daarbij is het uiteraard van belang dat er geen wetten of regels worden overtreden en er geen sprake is van verstoring van de openbare orde.
Martin Bosma probeert er nog een agendapunt van te maken, maar helaas....quote:Het Nederlandse volk wordt niets gevraagd. Rutte cs., van dat door niemand meer gesteunde kabinet, gaan door met het breken van de ruggegraat van het Nederlandse volk. Stiekem, ergens in een bijlage.
En de media zwijgen.
Waar blijft het Kamerdebat?
Gewoon niet meedoen als je voor de politie werkt en ze daar PC doen.quote:Op donderdag 29 oktober 2015 07:19 schreef tong80 het volgende:
Hoe zou zo'n beslissing strijdig moeten zijn met de wet?quote:Op donderdag 29 oktober 2015 15:55 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Gewoon niet meedoen als je voor de politie werkt en ze daar PC doen.
Het weigeren van toegang is niet mogelijk maar ja, politie-agenten denken vaak dat zij zich niet aan de wet hoeven te houden
Leuk oeuvre ...quote:
Aangifte weigeren, zoek maar op. Dat is een buitengewoon serieus vergrijp, helaas wel een wat moeilijk aangepakt kan worden aangezien we geen politie van de politie of een onafhankelijk klachtenorgaan hebben. GeenStijl heeft het enkele jaren geleden eens geregistreerd dat de politie weigerde om aangifte te doen, de betreffende politie-medewerkers wisten - geheel terecht - niet dat het gesprek werd opgenomen. Daar hebben we nooit meer iets over gehoord.quote:Op donderdag 29 oktober 2015 16:27 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Hoe zou zo'n beslissing strijdig moeten zijn met de wet?
Ik dacht even dat je bedoelde dat deze beslissing in strijd met de wet was, my bad.quote:Op donderdag 29 oktober 2015 19:59 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Aangifte weigeren, zoek maar op.
Natuurlijk zwijgt de NPO, de medewerkers van de NPO weten maar al te goed dat er weer een bezuiniging komt als ze ook maar iets zeggen wat de staat niet bevalt. Waarom denk je dat de staat drie of vier keer achter elkaar op de NPO heeft bezuinigd? Om een punt te maken! Jullie doen wat wij willen en anders bezuinigen wij verder. En dit omdat de NPO te kritisch was op de politie ten tijde van de Balkenendekabinetten: te lastige vragen, te kritische analyses, te veel persiflage...quote:
Volkomen gelul. Zwarte mensen in Afrika zien het ook niet zo. Het zeuren is weggelegd voor de zeur zwarte mensen in het westen. Die daar wonen omdat....?quote:Op vrijdag 30 oktober 2015 22:12 schreef klassiek_1 het volgende:
Zwarte piet is racisme is de zuiverste vorm. Hierover valt helemaal niet te discussiëren en gelukkig gaan steeds meer mensen dit inzien.
Nee, zwarte piet is racistisch om het karikatuur, blackface.quote:Op vrijdag 30 oktober 2015 22:16 schreef Jaroon het volgende:
[..]
Volkomen gelul. Zwarte mensen in Afrika zien het ook niet zo. Het zeuren is weggelegd voor de zeur zwarte mensen in het westen. Die daar wonen omdat....?
Dat is niet het geval. Ik vier het met zwarte mensen. Dat een 0 uit de Bijlmer zo denkt zegt mij niets.quote:Op vrijdag 30 oktober 2015 22:18 schreef klassiek_1 het volgende:
[..]
Nee, zwarte piet is racistisch om het karikatuur, blackface.
Oh oke, maar zwarte piet gaat toch echt verdwijnen.quote:Op vrijdag 30 oktober 2015 22:19 schreef Jaroon het volgende:
[..]
Dat is niet het geval. Ik vier het met zwarte mensen. Dat een 0 uit de Bijlmer zo denkt zegt mij niets.
Kan. Dat zegt verder niets. Veelzeggend dat jij er blij over bent. Ben jij zwart met weinig zelfvertrouwen?quote:Op vrijdag 30 oktober 2015 22:22 schreef klassiek_1 het volgende:
[..]
Oh oke, maar zwarte piet gaat toch echt verdwijnen.
Nee.quote:Op vrijdag 30 oktober 2015 22:23 schreef Jaroon het volgende:
[..]
Kan. Dat zegt verder niets. Veelzeggend dat jij er blij over bent. Ben jij zwart met weinig zelfvertrouwen?
Misschien, maar zwarte piet is binnenkort niet meer.quote:Op vrijdag 30 oktober 2015 22:27 schreef Jaroon het volgende:
[..]
Ik mijn teksten ook. Ik gok vaak op domheid. Dat klopt ook vaak.
Top. Weer niets bereikt.quote:Op vrijdag 30 oktober 2015 22:28 schreef klassiek_1 het volgende:
[..]
Misschien, maar zwarte piet is binnenkort niet meer.
quote:Op vrijdag 30 oktober 2015 22:18 schreef klassiek_1 het volgende:
[..]
Nee, zwarte piet is racistisch om het karikatuur, blackface.
Goede vergelijking..quote:Op vrijdag 30 oktober 2015 22:46 schreef Zelva het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
Whiteface, dus RACISME. Bannen die film, NU!!!.
Hahahahahhaahahhahahahahahahhaaquote:Op vrijdag 30 oktober 2015 22:12 schreef klassiek_1 het volgende:
Zwarte piet is racisme is de zuiverste vorm. Hierover valt helemaal niet te discussiëren en gelukkig gaan steeds meer mensen dit inzien.
ik ben hier geborenquote:Op vrijdag 30 oktober 2015 22:16 schreef Jaroon het volgende:
[..]
Volkomen gelul. Zwarte mensen in Afrika zien het ook niet zo. Het zeuren is weggelegd voor de zeur zwarte mensen in het westen. Die daar wonen omdat....?
Als het hen niet bevalt dan zal niemand hen tegenhouden om weer in Suriname/de Antillen-eilandjes/Marokko/... te gaan wonen. Hell, ze kunnen zelfs voor elk land wat lid is van de EU kiezen, dat is nogal een grote keuze.quote:Op vrijdag 30 oktober 2015 22:16 schreef Jaroon het volgende:
[..]
86% van de gemeentes viert het sinterklaasfeest traditioneel..."toonaangevende Sinterklaasjournaal (NTR)"quote:Op vrijdag 30 oktober 2015 22:05 schreef voetbalmanager2 het volgende:
Onderzoek in 262 gemeenten: Piet blijft zwart
Ondanks alle discussie verandert Zwarte Piet nauwelijks van kleur. Dat blijkt uit de Eerste Grote Pietatlas, een uitgebreid onderzoek van deze krant in 262 gemeenten. In 86 procent van de gepeilde gemeenten blijft hij tijdens komende intocht zwart of bruin. Slechts 6 procent introduceert nieuwe varianten.
De gemeenten die niks veranderen, hebben uiteenlopende redenen. Zo speelt de discussie volgens hen lokaal niet. Of vinden ze het verwijt van racisme onzin. Anderen oordelen dat het personage in de loop van de tijd al genoeg is veranderd. Zo zijn de gouden oorringen weggehaald die naar slaven zouden verwijzen. De gemeenten die bereid zijn tot verandering, kiezen meestal voor de toevoeging van 'roetpieten' aan de optocht. Die gedeeltelijk geschminkte figuren zijn vorig jaar door het toonaangevende Sinterklaasjournaal (NTR) naar voren geschoven. Sommige kiezen voor heel andere kleuren.
zeurt hij? Waar dan? Kan ik niet alles zien ofzoquote:
Ik denk dat de discussie meer onmogelijk is geworden door mensen die dit soort onverzoenlijke standpunten in nemen. Niet alleen in de zwarte piet discussie maar ook als het om andere zaken gaat. Het probleem is eigenlijk dat mensen als jij niet open staan voor dialoog en of discussie.quote:Op vrijdag 30 oktober 2015 22:12 schreef klassiek_1 het volgende:
Waarom zou je er een probleem van maken?quote:Op zaterdag 31 oktober 2015 07:38 schreef bijdehand het volgende:
[..]
zeurt hij? Waar dan? Kan ik niet alles zien ofzo
waar maakt hij een probleem van? Waar zeurt hij over? Serieusquote:Op zaterdag 31 oktober 2015 07:57 schreef Jaroon het volgende:
[..]
Waarom zou je er een probleem van maken?
Van zwarte piet. En ik ben serieus. Het is geen probleem bij ons als zwarte familie.Al ben ik wit.quote:Op zaterdag 31 oktober 2015 08:06 schreef bijdehand het volgende:
[..]
waar maakt hij een probleem van? Waar zeurt hij over? Serieus
Dat is de harde werkelijkheid waar een ruime meerderheid voor kiest. Maar liefst 86% handhaaft gewoon de traditionele Zwarte Piet. Net zoals bij de discussie over de economische gelukzoekers uit islamitische landen waar een kleine minderheid zich overschreeuwt ten opzichte van een ruime meerderheid die juist faliekant tegen zo'n onbeperkte immigrantenstroom is.quote:Op zaterdag 31 oktober 2015 00:06 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
86% van de gemeentes viert het sinterklaasfeest traditioneel..."toonaangevende Sinterklaasjournaal (NTR)"
[ afbeelding ]
en daarom ben ik hierquote:
In een paar jaar van 100% naar 86% noem ik geen "roflmao" maar gestage voortgang toch?quote:Op zaterdag 31 oktober 2015 00:06 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
86% van de gemeentes viert het sinterklaasfeest traditioneel..."toonaangevende Sinterklaasjournaal (NTR)"
[ afbeelding ]
Heb je nog een inhoudelijk tegen of blijft het bij het arrogante progressieve wegwuiven?quote:
Het is toch raar te zeuren? Ik ken het ook niet van zwarte mensen.quote:Op zaterdag 31 oktober 2015 08:38 schreef sp3c het volgende:
[..]
en daarom ben ik hier
rn ja als ik ergens een probleem mee ueb dan ga ik zeuren ja dat recht heb ik nu eenmaal als je daar problemen mee hebt dan stap je maar op het vliegtuig
Mooi gezegd. In elk geval maken zwarte mensen in mijn omgeving zich niet druk.quote:Op zaterdag 31 oktober 2015 09:10 schreef Paper_Tiger het volgende:
In een multiculturele samenleving zijn er gebruiken van de ene cultuur waar een andere cultuur zich aan stoort. Als de sint zwart was geweest en de piet wit had je er niemand over gehoord. Ergo, in een zekere cultuur is het not done om onder een baas te werken. Verklaard ook direct de oververtegenwoordiging van genoemde groepen in de uitkeringsstatistieken.
Wellicht moet er wat aan die houding gedaan worden.
Die 'voortgang' ontstaat door onwetendheid, door de stuipreactie van de policor goegemeente bij het horen van de leus ZP=racisme, doordat de media telkens een platform geeft aan de anti-Piet activisten en door geen aandacht te geven aan de echte achtergrond van Zwarte Piet (bv de docu van A.J. Scheer). De media stelt teleur. Ipv een bemiddelende rol via educatie m.b.t de achtergrond van Zwarte Piet en de punten van de anti-Pieten m.b.t. slavernij zorgen zij voor meer polarisatie.quote:Op zaterdag 31 oktober 2015 08:51 schreef SpecialK het volgende:
[..]
In een paar jaar van 100% naar 86% noem ik geen "roflmao" maar gestage voortgang toch?
zit niet zo te zeuren joh, je bent hier zelf komen wonenquote:Op zaterdag 31 oktober 2015 09:09 schreef Jaroon het volgende:
[..]
Het is toch raar te zeuren? Ik ken het ook niet van zwarte mensen.
Tsja. De vraag is inderdaad of dit een blijvende verandering is of het rekken van het elastiekje maar onderschat de kracht van cijfers niet. 5 jaar geleden was het niet eens een realistische optie om het zelfs te hebben over andere pieten. Geen reden om je veilig te voelen bij dat cijfer van 86%quote:Op zaterdag 31 oktober 2015 09:14 schreef Montagui het volgende:
[..]
Die 'voortgang' ontstaat door onwetendheid, door de stuipreactie van de policor goegemeente bij het horen van de leus ZP=racisme
jawel, ik ken de regenboogpieten nog. Ik denk dat het elestiekje onderhand is uitgerekt en er verder weinig gaat veranderenquote:Op zaterdag 31 oktober 2015 09:33 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Tsja. De vraag is inderdaad of dit een blijvende verandering is of het rekken van het elastiekje maar onderschat de kracht van cijfers niet. 5 jaar geleden was het niet eens een realistische optie om het zelfs te hebben over andere pieten. Geen reden om je veilig te voelen bij dat cijfer van 86%
Maar de afgelopen jaren is er door ook naar verhouding meer aandacht geweest voor de anti-Pieten. Logisch dat je dan wat procenten verliest.quote:Op zaterdag 31 oktober 2015 09:33 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Tsja. De vraag is inderdaad of dit een blijvende verandering is of het rekken van het elastiekje maar onderschat de kracht van cijfers niet. 5 jaar geleden was het niet eens een realistische optie om het zelfs te hebben over andere pieten. Geen reden om je veilig te voelen bij dat cijfer van 86%
Dat denk ik ook. De minderheid begint zich nu echt te overschreeuwen en ze verliezen ieder jaar meer credit. Dat bewijst ook het onderzoek van het AD waar 86% van alle gemeenten in Nederland nog gewoon de traditionele Zwarte Piet laten komen.quote:Op zaterdag 31 oktober 2015 09:37 schreef bijdehand het volgende:
[..]
jawel, ik ken de regenboogpieten nog. Ik denk dat het elestiekje onderhand is uitgerekt en er verder weinig gaat veranderen
De tegenstanders schieten zichzelf in eigen voet als er opnieuw ongeregeldheden ontstaan zoals vorig jaar in Gouda.quote:Op zaterdag 31 oktober 2015 09:41 schreef Montagui het volgende:
[..]
Maar de afgelopen jaren is er door ook naar verhouding meer aandacht geweest voor de anti-Pieten. Logisch dat je dan wat procenten verliest.
14 november wordt het een interessante dag. Blijven de anti-Pieten die prominente demonstratie plek houden? Zullen zij vreedzaam protesteren (zoals zij in de media doen voorkomen, maar ondertussen van plan zijn luid te protesteren en op uitlokking uit zijn)? Hoe reageren pro-Piet demonstranten e/o de gewone huisvaders en moeders? Worden de kinderen de dupe?
Het was gewoonweg een foutieve vergelijking. Zwarte piet is het racistisch bejegenen van een minderheidsgroep in Nederland (de zwarte medemens). Witte mensen zijn dominant in Nederland (white privilege).quote:Op zaterdag 31 oktober 2015 09:01 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Heb je nog een inhoudelijk tegen of blijft het bij het arrogante progressieve wegwuiven?
Uit de cijfers van het AD blijkt eerder het tegendeel.quote:Op zaterdag 31 oktober 2015 09:44 schreef Elzies het volgende:
[..]
Dat denk ik ook. De minderheid begint zich nu echt te overschreeuwen en ze verliezen ieder jaar meer credit.
Wat begreep jij niet hieraan?quote:Op zaterdag 31 oktober 2015 10:55 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Uit de cijfers van het AD blijkt eerder het tegendeel.
Ik zou van 100% naar 86% niet een vooruitgang willen noemen, maar dat zal wel aan mij liggen dan.quote:Op zaterdag 31 oktober 2015 11:02 schreef voetbalmanager2 het volgende:
[..]
Wat begreep jij niet hieraan?
Vorig jaar was volgens jou 100% van de pieten volledig zwart?quote:Op zaterdag 31 oktober 2015 11:05 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Ik zou van 100% naar 86% niet een vooruitgang willen noemen, maar dat zal wel aan mij liggen dan.
als er werd geluisterd naar die kleine minderheid dan was dit topic er niet hequote:Op zaterdag 31 oktober 2015 10:43 schreef Infection het volgende:
Waarom wordt er naar zo'n kleine minderheid geluisterd eigenlijk?![]()
Flikker allemaal toch op met je kinderachtige gejank over zwarte piet.
Verschillende winkels passen zich blijkbaar al aan, dus er wordt wel degelijk geluisterd naar hen.quote:Op zaterdag 31 oktober 2015 11:39 schreef sp3c het volgende:
[..]
als er werd geluisterd naar die kleine minderheid dan was dit topic er niet he
Kan ook zijn dat dat elastiekje knapt.quote:Op zaterdag 31 oktober 2015 09:41 schreef Montagui het volgende:
[..]
Maar de afgelopen jaren is er door ook naar verhouding meer aandacht geweest voor de anti-Pieten. Logisch dat je dan wat procenten verliest.
14 november wordt het een interessante dag. Blijven de anti-Pieten die prominente demonstratie plek houden? Zullen zij vreedzaam protesteren (zoals zij in de media doen voorkomen, maar ondertussen van plan zijn luid te protesteren en op uitlokking uit zijn)? Hoe reageren pro-Piet demonstranten e/o de gewone huisvaders en moeders? Worden de kinderen de dupe?
Mensen merken dat er weinig veranderd. In de grote steden misschien maar niet in het grootste deel van het land. In de winkels blijft Zwarte Piet ook nog gewoon zichtbaar. De discussie wordt meer naar z'n eigenlijke omvang teruggebracht: piepklein.quote:Op zaterdag 31 oktober 2015 12:29 schreef Falco het volgende:
Vorig jaar waren we op 31 oktober bij topic 38 aanbeland. Het kan men dus steeds minder schelen hoe Piet zich uitdost.
Dus, wat paper tiger eerder zei, klopt gewoon.quote:Op zaterdag 31 oktober 2015 10:39 schreef klassiek_1 het volgende:
[..]
Het was gewoonweg een foutieve vergelijking. Zwarte piet is het racistisch bejegenen van een minderheidsgroep in Nederland (de zwarte medemens). Witte mensen zijn dominant in Nederland (white privilege).
Dat vinden ze niet, witte mensen ZIJN dominant in Nederland.quote:Op zaterdag 31 oktober 2015 12:34 schreef Gia het volgende:
[..]
Dus, wat paper tiger eerder zei, klopt gewoon.
Zwarten vinden blanken dominant en daar willen ze zich tegen verzetten.
Vanwege het slavenverleden is werken voor een blanke baas onderwerping?
Ah jij bent er zo eentje die denkt dat donkere mensen niet racistisch kunnen zijn omdat "racism = prejudice + power"quote:Op zaterdag 31 oktober 2015 10:39 schreef klassiek_1 het volgende:
[..]
Het was gewoonweg een foutieve vergelijking. Zwarte piet is het racistisch bejegenen van een minderheidsgroep in Nederland (de zwarte medemens). Witte mensen zijn dominant in Nederland (white privilege).
Zozo. Jij bent een ivoren toren typje. Heel mooi.quote:"Prejudice plus power" is a (re)definition of "racism"[2][3] or "sexism"[4] used by various ivory tower types and social justice enthusiasts.
Natuurlijk kunnen donkere mensen discrimineren, maar racisme is een systeem. Een systeem dat voortkomt uit hysterische gegevens.quote:Op zaterdag 31 oktober 2015 12:57 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Ah jij bent er zo eentje die denkt dat donkere mensen niet racistisch kunnen zijn omdat "racism = prejudice + power"
http://rationalwiki.org/wiki/Prejudice_plus_power
[..]
Zozo. Jij bent een ivoren toren typje. Heel mooi.
Je snapt dat racisme racisme is wie het ook doet in welke context dan ook en dat wat jij beschrijft een extremistisch progressieve droomwens is om onze taal te herdefinieren om bepaalde mensen de mond te snoeren toch?
Dominant in de vorm van er zijn er meer van?quote:Op zaterdag 31 oktober 2015 12:36 schreef klassiek_1 het volgende:
[..]
Dat vinden ze niet, witte mensen ZIJN dominant in Nederland.
De norm is dat van een witte, heteroseksuele man.quote:Op zaterdag 31 oktober 2015 13:02 schreef john2406 het volgende:
[..]
Dominant in de vorm van er zijn er meer van?
En wat is daar verkeerd aan?quote:Op zaterdag 31 oktober 2015 13:04 schreef klassiek_1 het volgende:
[..]
De norm is dat van een witte, heteroseksuele man.
Het is niet perse fout, maar het is wel van belang dat de dominante groep zich bewust is van zijn privilege,s. In Nederland is er discriminatie op de arbeidsmarkt, durven relatief veel mensen nog niet uit de kast te komen en is er seksisme.quote:Op zaterdag 31 oktober 2015 13:06 schreef john2406 het volgende:
[..]
En wat is daar verkeerd aan?
Ik timmer geen homo in mekaar hoor ook al prefereer ik die norm wel, heb trots dat respect, nog wel, voor anderen.
Omdat het een Amerikaanse traditie is, en dat moet het ook vooral blijven.quote:Op zaterdag 31 oktober 2015 10:38 schreef sp3c het volgende:
nee Halloween kan echt helemaal niemand wat schelen
Het gaat toch over Piet of niet, die geaardheid van die piet staat die nu ter discussie?quote:Op zaterdag 31 oktober 2015 13:08 schreef klassiek_1 het volgende:
[..]
Het is niet perse fout, maar het is wel van belang dat de dominante groep zich bewust is van zijn privilege,s. In Nederland is er discriminatie op de arbeidsmarkt, durven relatief veel mensen nog niet uit de kast te komen en is er seksisme.
door een minderheid ja, 'we' luisteren niey ... zwarte piet is niet verboden ofzoquote:Op zaterdag 31 oktober 2015 12:01 schreef Infection het volgende:
[..]
Verschillende winkels passen zich blijkbaar al aan, dus er wordt wel degelijk geluisterd naar hen.
Ik zou ernaar kijken of op leten en in een regenboog winkel piet zou ik geen eurocent spenderen.quote:Op zaterdag 31 oktober 2015 13:11 schreef sp3c het volgende:
[..]
door een minderheid ja, 'we' luisteren niey ... zwarte piet is niet verboden ofzo
en moeten die winkeleigenaren dat niet zelf weten of moeten die allemaal vinden wat de meerderheid vind?
klinkt fascistisch
quote:Op zaterdag 31 oktober 2015 13:11 schreef john2406 het volgende:
[..]
Het gaat toch over Piet of niet, die geaardheid van die piet staat die nu ter discussie?
Probeer eens wat in het land van herkomst te veranderen, van die mensen, ben benieuwd hoe het je zal vergaan?
Die lijken mij dan weer dominant in hun land of niet?
quote:Op zaterdag 31 oktober 2015 13:12 schreef john2406 het volgende:
[..]
Ik zou ernaar kijken of op leten en in een regenboog winkel piet zou ik geen eurocent spenderen.
We hebben er hier in de stad ook eentje van maar nog geen regenboog piet winkel die doet in of met andere dingen handel!quote:
quote:Op zaterdag 31 oktober 2015 13:27 schreef john2406 het volgende:
[..]
We hebben er hier in de stad ook eentje van maar nog geen regenboog piet winkel die doet in of met andere dingen handel!
Houd je maar bij het voetballen want volgens mij is dit ook niet zo een winkel.
Wat is dan die 'echte' achtergrond. Piet (toen nog 'knecht') kwam voor in een boekje waar de sint de arme kinderen soepgoed gaf. In dat boekje wordt de knecht ook niet mishandeld of als slaaf behandeld. In hoeverre is dat nog te koppelen aan slavernij (behalve zijn kleur)?quote:Op zaterdag 31 oktober 2015 09:14 schreef Montagui het volgende:
aan de echte achtergrond van Zwarte Piet
Die cijfers heb ik dan gemist. Ik vind 86% van alle gemeenten die doorgaan met de traditionele Zwarte Piet toch voor zichzelf spreken.quote:Op zaterdag 31 oktober 2015 10:55 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Uit de cijfers van het AD blijkt eerder het tegendeel.
Ik ben gewoon blank en Nederlands. Waar moet ik anders gaan wonen?quote:Op zaterdag 31 oktober 2015 09:18 schreef sp3c het volgende:
[..]
zit niet zo te zeuren joh, je bent hier zelf komen wonen
Nee. Racisme is geen systeem. Racisme is een gedrag. Van of een individu of een groep. Jij wil er een systeem van maken zodat je kan roepen dat donkere mensen niet racistisch kunnen zijn.quote:Op zaterdag 31 oktober 2015 13:00 schreef klassiek_1 het volgende:
[..]
Natuurlijk kunnen donkere mensen discrimineren, maar racisme is een systeem. Een systeem dat voortkomt uit hysterische gegevens.
Blanke mensen zijn hier dominant. Zoals zwarte mensen in hun landen dominant zijn. Een vriendin van mij is Afrikaans en zwart. Die geeft aan dat witte mensen teveel nadenken over racisme.quote:Op zaterdag 31 oktober 2015 12:34 schreef Gia het volgende:
[..]
Dus, wat paper tiger eerder zei, klopt gewoon.
Zwarten vinden blanken dominant en daar willen ze zich tegen verzetten.
Vanwege het slavenverleden is werken voor een blanke baas onderwerping?
ohquote:Op zaterdag 31 oktober 2015 13:53 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Nee. Racisme is geen systeem. Racisme is een gedrag. Van of een individu of een groep. Jij wil er een systeem van maken zodat je kan roepen dat donkere mensen niet racistisch kunnen zijn.
Nee. Waarom daar op door gaan? Het is kleinzielig denken.quote:Op zaterdag 31 oktober 2015 13:58 schreef klassiek_1 het volgende:
[..]
Dat zwarte piet gaat verdwijnen? zeker.
Ik noem een Mugabe bv.....waar ene Quinsy dan ook nog fan van is.quote:Op zaterdag 31 oktober 2015 13:53 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Nee. Racisme is geen systeem. Racisme is een gedrag. Van of een individu of een groep. Jij wil er een systeem van maken zodat je kan roepen dat donkere mensen niet racistisch kunnen zijn.
Die man wordt dan ook niet serieus genomen.quote:Op zaterdag 31 oktober 2015 13:59 schreef Montagui het volgende:
[..]
Ik noem een Mugabe bv.....waar ene Quinsy dan ook nog fan van is.
boeit mij dat nou?quote:Op zaterdag 31 oktober 2015 13:52 schreef Jaroon het volgende:
[..]
Ik ben gewoon blank en Nederlands. Waar moet ik anders gaan wonen?
lijkt mij een prima oplossingquote:Op zaterdag 31 oktober 2015 13:12 schreef john2406 het volgende:
[..]
Ik zou ernaar kijken of op leten en in een regenboog winkel piet zou ik geen eurocent spenderen.
zwarte piet ook, zeuren over zwarte piet ook etc.quote:
Dat men van niets een probleem maakt. Zeker over racisme.quote:Op zaterdag 31 oktober 2015 14:08 schreef sp3c het volgende:
[..]
zwarte piet ook, zeuren over zwarte piet ook etc.
wat is nu eigenlijk het probleem hier?
Zeer gestaag! Zeker als je bedenkt dat de policor's (blijkbaar tegenwoordig ook gutmenschen genoemd) nogal dwingend zijn in deze kwestie en dat zij oververtegenwoordigd zijn op de betreffende posten.quote:Op zaterdag 31 oktober 2015 08:51 schreef SpecialK het volgende:
[..]
In een paar jaar van 100% naar 86% noem ik geen "roflmao" maar gestage voortgang toch?
Ik vind de koppeling donkere huidskleur en slavernij een beetje vreemd. Alsof elke neger een slaaf is of zo.quote:Op zaterdag 31 oktober 2015 13:29 schreef sinterklaaskapoentje het volgende:
[..]
Wat is dan die 'echte' achtergrond. Piet (toen nog 'knecht') kwam voor in een boekje waar de sint de arme kinderen soepgoed gaf. In dat boekje wordt de knecht ook niet mishandeld of als slaaf behandeld. In hoeverre is dat nog te koppelen aan slavernij (behalve zijn kleur)?
Er waren zwarte slaven, amerikanen hebben 'blackface' bedacht als typetje wat racistisch was in retrospect.. that's it.quote:Op zaterdag 31 oktober 2015 14:21 schreef Prutzenberg het volgende:
[..]
Ik vind de koppeling donkere huidskleur en slavernij een beetje vreemd. Alsof elke neger een slaaf is of zo.
daar heb ik toch niets mee te makenquote:Op zaterdag 31 oktober 2015 14:10 schreef Jaroon het volgende:
[..]
Dat men van niets een probleem maakt. Zeker over racisme.
Weet je zeker dat niemand dat wat kan schelen? Je weet toch dat Halloween door veel christenen gezien wordt als het feest van de duivel. Zelf gaf ik al aan dat ik het onverantwoord vind kinderen de angst aan te jagen. (deden we in het verleden ook met de zwarte piet, want die was niet altijd even vriendelijk) Tja en het nieuws over de actie van Jumbo haalde meteen het nieuws, kun je nagaan als straks dit soort gedrochten overal te vinden zijn in elke supermarkt. Ik moet er niet aan denken.quote:Op zaterdag 31 oktober 2015 10:38 schreef sp3c het volgende:
nee Halloween kan echt helemaal niemand wat schelen
Alleen vrees ik dat Amerika ons al hun tradities door de strot drukt, net als Valentijnsdag, wat ik ook al zo'n achterlijke traditie vind. Leuk als je nooit een vriendin hebt gehad word je met Valentijnsdag daar elk jaar weer aan herinnert. Dat is gewoon discriminatie.quote:Op zaterdag 31 oktober 2015 13:10 schreef Hathor het volgende:
[..]
Omdat het een Amerikaanse traditie is, en dat moet het ook vooral blijven.
Ligt natuurlijk ook helemaal aan jezelf of je daar in mee wil gaan. mij krijgen ze niet zo gek. Ik neem niet eens de moeite om een kerstboom te zetten.quote:Op zaterdag 31 oktober 2015 14:56 schreef MakkieR het volgende:
[..]
Alleen vrees ik dat Amerika ons al hun tradities door de strot drukt, net als Valentijnsdag, wat ik ook al zo'n achterlijke traditie vind. Leuk als je nooit een vriendin hebt gehad word je met Valentijnsdag daar elk jaar weer aan herinnert. Dat is gewoon discriminatie.
Dat is natuurlijk niet waar, godzijdank is Valentijnsdag nog relatief klein in Nederland maar ik moet er niet aan denken dat je ermee dood wordt gegooid op alle media, in de winkels op straat. En zelfs bij vrienden, klasgenoten of collega's.quote:Op zaterdag 31 oktober 2015 15:07 schreef Hathor het volgende:
[..]
Ligt natuurlijk ook helemaal aan jezelf of je daar in mee wil gaan. mij krijgen ze niet zo gek. Ik neem niet eens de moeite om een kerstboom te zetten.
Ik dacht of denk er helemaal niet over, voor mij is alles gelijk geel of wat ook voor een kleur, door deze hele ophef krijgt het wel een nieuwe boost lijkt me?quote:Op zaterdag 31 oktober 2015 14:10 schreef Jaroon het volgende:
[..]
Dat men van niets een probleem maakt. Zeker over racisme.
Zou het werkelijk zo zijn, volgens mij is het meer om de handel op te drijven!quote:Op zaterdag 31 oktober 2015 15:12 schreef MakkieR het volgende:
[..]
Dat is natuurlijk niet waar, godzijdank is Valentijnsdag nog relatief klein in Nederland maar ik moet er niet aan denken dat je ermee dood wordt gegooid op alle media, in de winkels op straat. En zelfs bij vrienden, klasgenoten of collega's.
Ook al doe je er niet aan mee, de eerste reden om iemand weg te pesten is het gebruik van Valentijnsdag waar die ene knappe collega allemaal kaartjes,bloemen en rozen krijgt en jij die daar niet aan meedoet dus niet. Daar zijn al hele filmseries op gebaseerd wat vaak voor de gedupeerde slecht afloopt.
nee je vroeg wat de zwartjes hier deden, netjes antwoord geven dusquote:Op zaterdag 31 oktober 2015 14:44 schreef Jaroon het volgende:
[..]
Blijkbaar wel. Daarom schrijf je hier.
Geboren alleen of heb je een dubbel paspoort?quote:Op zaterdag 31 oktober 2015 15:22 schreef sp3c het volgende:
[..]
nee je vroeg wat de zwartjes hier deden, netjes antwoord geven dus
ik ben hier geboren
Om de handel draait het altijd als het gaat om Sinterklaas, Kerstdagen, Valentijnsdag of Halloween. De vraag is in hoeverre het feest onschuldig is en eerlijk gezegd vind ik Sinterklaas onschuldiger dan Halloween of Valentijnsdag, waar hele grote groepen geschaad worden. Halloween de kinderen, Valentijnsdag sociaal zwakkere mensen wordt geen rekening mee gehouden. Daar valt het aantal Sinterklaas gedupeerden in het niets.quote:Op zaterdag 31 oktober 2015 15:22 schreef john2406 het volgende:
[..]
Zou het werkelijk zo zijn, volgens mij is het meer om de handel op te drijven!
Ieder kind krijgt met sinterklaas feest, dan wil ik niet dat die van mij onder doet voor eentje wat wel krijgt!
Alles dus voor de heb denk ik?
ik ben hier geborenquote:Op zaterdag 31 oktober 2015 15:23 schreef john2406 het volgende:
[..]
Geboren alleen of heb je een dubbel paspoort?
Maar zo werkt het niet.quote:Op zaterdag 31 oktober 2015 15:20 schreef john2406 het volgende:
[..]
Ik dacht of denk er helemaal niet over, voor mij is alles gelijk geel of wat ook voor een kleur, door deze hele ophef krijgt het wel een nieuwe boost lijkt me?
De roflmao sloeg trouwens niet op het percentage maar op het feit dat het Sinterklaasjournaal toonaangevend wordt genoemd terwijl de trend die de baas van dit programma tevergeefs probeert te forceren juist niet wordt gevolgd.quote:Op zaterdag 31 oktober 2015 08:51 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Dat is een ander verhaal, ik ben het met je eens dat we op onze hoede moeten zijn dat we niet een paar policors - of gutmenschen zo je wil - het feestje van 16 miljoen Nederlanders laten verpesten.quote:Op zaterdag 31 oktober 2015 09:33 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Ik vraag mij af wat zeurpieten hier doen.quote:Op zaterdag 31 oktober 2015 15:22 schreef sp3c het volgende:
[..]
nee je vroeg wat de zwartjes hier deden, netjes antwoord geven dus
ik ben hier geboren
Educatie door de NPO is voltooid verleden tijd. Die beëindigde met de drievoudige afstraffing door het kabinet na de afschaffing van het kijk- en luistergeld.quote:Op zaterdag 31 oktober 2015 09:14 schreef Montagui het volgende:
[..]
Die 'voortgang' ontstaat door onwetendheid, door de stuipreactie van de policor goegemeente bij het horen van de leus ZP=racisme, doordat de media telkens een platform geeft aan de anti-Piet activisten en door geen aandacht te geven aan de echte achtergrond van Zwarte Piet (bv de docu van A.J. Scheer). De media stelt teleur. Ipv een bemiddelende rol via educatie m.b.t de achtergrond van Zwarte Piet en de punten van de anti-Pieten m.b.t. slavernij zorgen zij voor meer polarisatie.
Tijd voor educatie zou ik zeggen. Wanneer Nederland onderwezen wordt zal die 'voortgang' een halt worden toegeroepen. 100% zal het wel nooit worden, maar dat was en is zo wie zo al een utopie in een multicultureel land.
Krijgen Surinamers en Antillianen een dubbel paspoort? Hoe dan ook doet het er weinig toe, je kan van hem veel zeggen maar hij is niet een radicale anti-ZP'er.quote:Op zaterdag 31 oktober 2015 15:36 schreef john2406 het volgende:
[..]
Ja dat had ik de eerste keer ook al gelezen, de vraag terug was, heb je een dubbel paspoort?
Ik weet het niet?quote:Op zaterdag 31 oktober 2015 15:39 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Krijgen Surinamers een dubbel paspoort?
Hoe mooi zou het zijn als de inwoners van die gemeentes de optocht boycotten, als er weinig mensen langs de kant staan dan wordt het volgend jaar vanzelf weer traditioneel. Spreek met je portemonnee! De policors hebben 1 voordeel: veel inwoners weten het niet dat ze geen normaal sinterklaasfeest krijgen, een jaar later zal dat anders zijn.quote:Op zaterdag 31 oktober 2015 11:02 schreef voetbalmanager2 het volgende:
[..]
Wat begreep jij niet hieraan?
Ondanks alle discussie verandert Zwarte Piet nauwelijks van kleur. Dat blijkt uit de Eerste Grote Pietatlas, een uitgebreid onderzoek van deze krant in 262 gemeenten. In 86 procent van de gepeilde gemeenten blijft hij tijdens komende intocht zwart of bruin. Slechts 6 procent introduceert nieuwe varianten.
De gemeenten die niks veranderen, hebben uiteenlopende redenen. Zo speelt de discussie volgens hen lokaal niet. Of vinden ze het verwijt van racisme onzin. Anderen oordelen dat het personage in de loop van de tijd al genoeg is veranderd. Zo zijn de gouden oorringen weggehaald die naar slaven zouden verwijzen. De gemeenten die bereid zijn tot verandering, kiezen meestal voor de toevoeging van 'roetpieten' aan de optocht. Die gedeeltelijk geschminkte figuren zijn vorig jaar door het toonaangevende Sinterklaasjournaal (NTR) naar voren geschoven. Sommige kiezen voor heel andere kleuren.
Ook kleinere steden
Onder het kleine aantal 'veranderingsgezinde' gemeenten bevinden zich niet alleen de grote steden Amsterdam, Utrecht en Den Haag. Ook Almere en Lelystad doen mee, evenals 'kleinere' gemeenten als Haaren (Brabant), Winterswijk (Gelderland) en Pijnacker-Nootdorp (Zuid-Holland). Zo'n 8 procent van de gemeenten heeft nog geen besluit genomen of twijfelt ernstig. Zo veranderde Etten-Leur tijdens het onderzoek van 'roetpiet' via naar 'zwart' naar 'we weten het nog niet'.
Marc Giling van het Sint- en Pietengilde is niet verrast dat de traditie stand houdt. ,,Alle veranderingen die in de media breed worden uitgemeten, geven een vertekend beeld. De overgrote meerderheid ziet geen enkele reden iets te veranderen.''
Tegenstander Jerry Afriyie van Nederland Wordt Beter noemt de paar veranderingen juist 'heel hoopgevend'. ,,In het begin werden we nog uitgelachen en nu zien we op heel verschillende plekken al een verschuiving. Het is allang geen 'Amsterdamse kwestie' meer. Ik voorspel: volgend jaar 50 procent verandering.''
http://www.ad.nl/ad/nl/10(...)t-blijft-zwart.dhtml
Dat gaf ik al eerder aan, geen cent aan spenderen dus, des te meer zal in de uitverkoop gaan!quote:Op zaterdag 31 oktober 2015 15:43 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Hoe mooi zou het zijn als de inwoners van die gemeentes de optocht boycotten, als er weinig mensen langs de kant staan dan wordt het volgend jaar vanzelf weer traditioneel. Spreek met je portemonnee! De policors hebben 1 voordeel: veel inwoners weten het niet dat ze geen normaal sinterklaasfeest krijgen, een jaar later zal dat anders zijn.
Hoe mooi zou hetzijn dat ik pro piet ga staan met zwarte famillie?quote:Op zaterdag 31 oktober 2015 15:43 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Hoe mooi zou het zijn als de inwoners van die gemeentes de optocht boycotten, als er weinig mensen langs de kant staan dan wordt het volgend jaar vanzelf weer traditioneel. Spreek met je portemonnee! De policors hebben 1 voordeel: veel inwoners weten het niet dat ze geen normaal sinterklaasfeest krijgen, een jaar later zal dat anders zijn.
Terzijde, met de roetPiet kan ik leven al is het een nodeloos compromis, zolang ze er maar geen Regenboog-Piet (Teletubbie-Piet) van maken. Bovendien lijkt een pruik mij noodzakelijk, anders zie je wel heel erg gemakkelijk dat ZP ome Piet of meester Piet is.
Hoezo drukt de USA ons dat door onze strot? Volgens mij kiezen wij er geheel vrijwillig voor om dat over te nemen. Dat Valentijn puur commercieel is en geen toegevoegde waarde heeft ben ik met je eens. De mensen die geen relatie hebben wijs je daar op en de mensen die er wel een hebben hebben toch niet een speciale dag nodig om hun liefde te vieren of te tonen?quote:Op zaterdag 31 oktober 2015 14:56 schreef MakkieR het volgende:
[..]
Alleen vrees ik dat Amerika ons al hun tradities door de strot drukt, net als Valentijnsdag, wat ik ook al zo'n achterlijke traditie vind. Leuk als je nooit een vriendin hebt gehad word je met Valentijnsdag daar elk jaar weer aan herinnert. Dat is gewoon discriminatie.
Het zou een mooi statement zijn.quote:Op zaterdag 31 oktober 2015 15:48 schreef Jaroon het volgende:
[..]
Hoe mooi zou hetzijn dat ik pro piet ga staan met zwarte famillie?
De werkelijkheid is dat men het nog zou doen ook.Men begrijpt niets van de discussie.quote:Op zaterdag 31 oktober 2015 15:54 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Het zou een mooi statement zijn.
Tja er hoeft maar 1 persoon mee te beginnen, dan is het rond het verhaal.quote:Op zaterdag 31 oktober 2015 15:54 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Hoezo drukt de USA ons dat door onze strot? Volgens mij kiezen wij er geheel vrijwillig voor om dat over te nemen. Dat Valentijn puur commercieel is en geen toegevoegde waarde heeft ben ik met je eens. De mensen die geen relatie hebben wijs je daar op en de mensen die er wel een hebben hebben toch niet een speciale dag nodig om hun liefde te vieren of te tonen?
Er zijn 2 jaar geleden al initiatieven genomen om een alternatieve intocht voor te bereiden wanneer er geen zwarte pieten bij de officiële intocht zouden zijn. Aangezien er tot nu toe slechts alternatieve pieten zijn toegevoegd, is dit nooit nodig geweest.quote:Op zaterdag 31 oktober 2015 15:43 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Terzijde, met de roetPiet kan ik leven al is het een nodeloos compromis, zolang ze er maar geen Regenboog-Piet (Teletubbie-Piet) van maken. Bovendien lijkt een pruik mij noodzakelijk, anders zie je wel heel erg gemakkelijk dat ZP ome Piet of meester Piet is.
nou dan stelde je die vraag echt helemaal verkeerdquote:Op zaterdag 31 oktober 2015 15:34 schreef Jaroon het volgende:
[..]
Ik vraag mij af wat zeurpieten hier doen.
niet?quote:Op zaterdag 31 oktober 2015 15:37 schreef Jaroon het volgende:
[..]
Buiten dubbel paspoort om. Hoe boos ben je?
Ik stelde vorig jaar voor dat SBS6 een alternatieve intocht organiseert. Het zou echt iets voor deze zender zijn: ideaal qua publiek van die zender, mooie PR, het past perfect binnnen het profiel van de zender en ze krijgen eens een keer iets waarmee je een grotere groep kijkers trekt. Gewoon doen!quote:Op zaterdag 31 oktober 2015 16:04 schreef voetbalmanager2 het volgende:
[..]
Er zijn 2 jaar geleden al initiatieven genomen om een alternatieve intocht voor te bereiden wanneer er geen zwarte pieten bij de officiële intocht zouden zijn. Aangezien er tot nu toe slechts alternatieve pieten zijn toegevoegd, is dit nooit nodig geweest.
Maar de animo om een alternatieve intocht te houden als dit ooit mocht gebeuren is groter dan ooit. Dat weten burgemeesters ook en daarom is de kans klein dat ze ooit een intocht zonder zwarte pieten zullen organiseren. Ze weten dat dat een flop gaat worden
Daar geef ik je groot gelijk in dan zal het publiek wel beslissen of het aanslaat of een flop gaat worden, en eventueel voor herhaling vatbaar is?quote:Op zaterdag 31 oktober 2015 16:07 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Ik stelde vorig jaar voor dat SBS6 een alternatieve intocht organiseert. Het zou echt iets voor deze zender zijn: ideaal qua publiek van die zender, mooie PR, het pas perfect binnnen het profiel van de zender en ze krijgen eens een keer iets waarmee je een grotere groep kijkers trekt. Gewoon doen!
Behalve als het over taalfouten gaat.quote:
Een goed punt! Buiten scholen die het meedoen aan surprise verplichtenquote:Op zaterdag 31 oktober 2015 15:29 schreef MakkieR het volgende:
[..]
Om de handel draait het altijd als het gaat om Sinterklaas, Kerstdagen, Valentijnsdag of Halloween. De vraag is in hoeverre het feest onschuldig is en eerlijk gezegd vind ik Sinterklaas onschuldiger dan Halloween of Valentijnsdag, waar hele grote groepen geschaad worden. Halloween de kinderen, Valentijnsdag sociaal zwakkere mensen wordt geen rekening mee gehouden. Daar valt het aantal Sinterklaas gedupeerden in het niets.
Mee eens.quote:Op zaterdag 31 oktober 2015 16:05 schreef sp3c het volgende:
[..]
nou dan stelde je die vraag echt helemaal verkeerd
zeurpieten zeuren, dat recht hebben ze en als de keuze gaat tussen zwarte piet behouden zoals hij is en zeurpieten hun rechten ontnemen omdat ze een ander kleurtje hebben dan is zwarte piet wmb heel erg snel verleden tijd
en ik ben voorstander van de gewone klassieke piet maar die keuze lijkt me geen hele lastige
waarom niet?quote:Op zaterdag 31 oktober 2015 16:49 schreef Jaroon het volgende:
[..]
We gaan elkaar niet aardig vinden toch?
Dat we niet boos zijn op elkaar De discussie is belachelijk.quote:Op zaterdag 31 oktober 2015 17:35 schreef sp3c het volgende:
[..]
waarom niet?
en waarom zou ik daar boos van worden?
ik snap ff niet meer waar je het over hebt tbh
Eerlijk gezegd ben ik bang dat de minderheid ons al de nek heeft omgedraaid. Net als de kerstman is Sinterklaas een landelijke fantasie die we hebben gecreëerd rondom een heilige die echt heeft bestaan. Het is daarom uiterst belangrijk dat iedereen daar aan meewerkt om de fantasie in leven te houden. Als je dan ziet hoe de huidskleur ineens anders is op televisie en de ene optocht de andere niet meer is, wordt het steeds moeilijker je kleine te laten geloven.quote:Op zaterdag 31 oktober 2015 15:43 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Helaas werkt het niet zo. Natuurlijk heb je gelijk als niemand interesse toont in Halloween en Valentijnsdag maar dat zal nooit gebeuren. Maar het gaat om jou als individu ook al doe je niet mee aan de hetze, dan ontkom je er toch niet aan. Een regionale Jumbo had al het slimme idee om ledematen in zijn winkel etaleren als Halloween versiering. Als je het feest niet viert wordt je daar ook mee geconfronteerd. Godzijdank was dit nu nog een stap te ver tot de industrie ons zo ver heeft verzadigd dat we dit gaan tolereren en accepteren.quote:Op zaterdag 31 oktober 2015 15:54 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Hoezo drukt de USA ons dat door onze strot? Volgens mij kiezen wij er geheel vrijwillig voor om dat over te nemen. Dat Valentijn puur commercieel is en geen toegevoegde waarde heeft ben ik met je eens. De mensen die geen relatie hebben wijs je daar op en de mensen die er wel een hebben hebben toch niet een speciale dag nodig om hun liefde te vieren of te tonen?
Geen idee waar je het over hebt.quote:Op zondag 1 november 2015 03:23 schreef MakkieR het volgende:
[..]
Helaas werkt het niet zo. Natuurlijk heb je gelijk als niemand interesse toont in Halloween en Valentijnsdag maar dat zal nooit gebeuren. Maar het gaat om jou als individu ook al doe je niet mee aan de hetze, dan ontkom je er toch niet aan. Een regionale Jumbo had al het slimme idee om ledematen in zijn winkel etaleren als Halloween versiering. Als je het feest niet viert wordt je daar ook mee geconfronteerd. Godzijdank was dit nu nog een stap te ver tot de industrie ons zo ver heeft verzadigd dat we dit gaan tolereren en accepteren.
Halloween is dan nog tot zo ver, maar eigenlijk vind ik Valentijnsdag nog veel erger. Pesten is al een veelbesproken issue en Valentijnsdag is beslist een aanjager om het pesten te verergeren.
Het hebben of vinden van je liefde geeft je populariteit aan op school, werk of zelfs bij je vrienden.
Valentijnsdag legaliseert dit pesten, dat kan lijden tot zelfmoord als die dag jou bevestigd dat niemand jou leuk vind. Ik vind dat nogal wat en zeker als je weet hoeveel tieners in strijd zijn met hunzelf.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |