quote:VN: bouw negatief stereotype Zwarte Piet af
DEN HAAG -
De Nederlandse overheid moet actief de stereotypen bestrijden die aan Zwarte Piet vastzitten. Daarbij gaat het bijvoorbeeld om kenmerken die mensen kunnen doen denken aan het slavernijverleden. Dat adviseert het VN-comité dat optreedt tegen rassendiscriminatie vrijdag.
Een Nederlandse delegatie was vorige week twee dagen bij het VN-comité (CERD) in Genève. Dat comité bestaat uit mensenrechtenexperts en beoordeelt om de vier jaar of landen zich houden aan de VN-verdragen die zij hebben ondertekend. Het ging in Zwitserland onder meer over arbeidsmarktdiscriminatie en de rol van lokale overheden bij de aanpak van discriminatie. En dus ook over Zwarte Piet.
Een van de belangrijkste conclusies van het rapport is dat Nederland meer moet doen aan het voorkomen van discriminatie. Nu ligt volgens het VN-comité de nadruk vooral op reactieve maatregelen, en wordt pas actie ondernomen als discriminatie zich al heeft voorgedaan.
Een woordvoerder van de Nederlandse delegatie zei vorige week al dat de overheid niet bepaalt hoe Piet eruit ziet en dat de overheid ook geen verbod oplegt. Maar ook dat de Nederlandse overheid de dialoog blijft stimuleren en de pijn begrijpt.
quote:Daar wordt aan de deur geklopt
Daar wordt aan de deur geklopt,
hard geklopt, zacht geklopt.
Daar wordt aan de deur geklopt.
Wie zou dat zijn ?
Wees maar gerust mijn kind.
Ik ben een goede vrind.
Want al ben ik zwart als roet,
'k Meen het toch goed.
Er wordt niet verwezen naar de oorsprong. Er wordt verwezen naar een verzinsel. Daarnaast wordt de blanke Nederlander afstammeling van een slavenhouder genoemd. Dat is ook feitelijk onjuist.quote:Op woensdag 28 oktober 2015 09:12 schreef ioko het volgende:
[..]
Jij, en blijkbaar velen met jou, voelen zich als blanke Nederlander beledigd doordat mensen aanstoot nemen aan zwarte piet en verwijzen naar zijn oorsprong. Maar hindert die stigmatisering jou (als "afstammeling van een slavenhouder") in je dagelijkse functioneren? Nee. Laat dat voor mensen met een kleurtje nou heel anders zijn.
quote:Op woensdag 28 oktober 2015 09:55 schreef Montagui het volgende:
Kan er misschien een disclaimer in de op?
Zwarte Piet: Elke gelijkenis met bestaande personen berust op louter toeval.
Die OP wil ik wel verbouwen in de loop van de dag.quote:Op woensdag 28 oktober 2015 09:59 schreef SuicideErrorist het volgende:
Waarom staat eigenlijk enkel de theorie van de Anti Pietjes mbt. de oorsprong van Zwarte Piet in de OP?
Het is een verzinsel dat Piet in het verleden als knecht werd neergezet van Sinterklaas en dat hij duidelijke en overdreven kenmerken had van een neger (rode lippen en oorringen)?quote:Op woensdag 28 oktober 2015 10:02 schreef Prutzenberg het volgende:
[..]
Er wordt niet verwezen naar de oorsprong. Er wordt verwezen naar een verzinsel. Daarnaast wordt de blanke Nederlander afstammeling van een slavenhouder genoemd. Dat is ook feitelijk onjuist.
Dus waarom verwacht je begrip voor dat standpunt? Onzin is onzin.
Als je wilt dat het slavernijverleden en (hedendaags) racisme serieus genomen worden dan moet je niet met onzin aankomen. Dan wordt je niet serieus genomen.
Hier ben ik het deels met je eens. Blanke Nederlanders hoeven niet uitgemaakt te worden voor afstammelingen van slavenhouders en ik vind je ook niet direct racistisch als je vindt dat piet zwart moet blijven.quote:Op woensdag 28 oktober 2015 10:25 schreef Gia het volgende:
Ik stam niet af van een slavenhouder en voel me beledigd als ik een racist word genoemd omdat ik voorstander ben van een zwarte (of bruine) zwarte piet.
Mag ik dan roepen dat al die mensen die dit doen afgeschaft moeten worden?
Rode lippen zijn geen kenmerk van een neger en oorringen zijn niet voorbehouden aan alleen negers. Zwarte Piet was en is wel de knecht van Sint.quote:Op woensdag 28 oktober 2015 10:31 schreef ioko het volgende:
[..]
Het is een verzinsel dat Piet in het verleden als knecht werd neergezet van Sinterklaas en dat hij duidelijke en overdreven kenmerken had van een neger (rode lippen en oorringen)?
Niet zo generaliseren. De discussie heeft aangetoond dat er een aantal wat extreme racisten aan beide kanten onder ons zijn, maar niet de 'Nederlanders'. Dat gezegd hebbende zal iedereen ergens wel een tikkeltje racisme in zich hebben, ook jij en ik, maar niet het ongenuanceerd racisme waar je in de media over leest.quote:Het is ook onzin dat er in het verleden Nederlanders in slaven handelden en dat Nederlanders denken niet racistisch te zijn, maar dat telkens wordt aangetoond dat wel degelijk te zijn, ook nu nog in 2015?
Rode lippen, oorringen, kroeshaar, een zwarte huid en een knechten outfit zijn wel degelijk onderdeel van het stereotype, karikaturale beeld van Afrikanen vroeger. Dat beeld is pas recent aangepast.quote:Op woensdag 28 oktober 2015 10:47 schreef Montagui het volgende:
[..]
Rode lippen zijn geen kenmerk van een neger en oorringen zijn niet voorbehouden aan alleen negers. Zwarte Piet was en is wel de knecht van Sint.
Ik beweer niet dat alle Nederlands racisten zijn, maar wel dat wij ons als Nederlanders slecht bewust zijn van onze racistische gedachten en uitgangspunten. Het ter sprake brengen is al voldoende om een lading verwensingen over je heen te krijgen. En ja, ook ik ben waarschijnlijk racistischer dan ik zelf denk. Maar ik denk dat het hier vooral gaat over vanuit welke positie in onze samenleving je deze discussie voert.quote:[..]
Niet zo generaliseren. De discussie heeft aangetoond dat er een aantal wat extreme racisten aan beide kanten onder ons zijn, maar niet de 'Nederlanders'. Dat gezegd hebbende zal iedereen ergens wel een tikkeltje racisme in zich hebben, ook jij en ik, maar niet het ongenuanceerd racisme waar je in de media over leest.
En ja, Nederlanders handelden destijds, lang geleden, in slaven....wie niet?
Klopt. Maar je hebt het dan over het karikaturale beeld van negers.quote:Op woensdag 28 oktober 2015 11:02 schreef ioko het volgende:
[..]
Rode lippen, oorringen, kroeshaar, een zwarte huid en een knechten outfit zijn wel degelijk onderdeel van het stereotype, karikaturale beeld van Afrikanen vroeger. Dat beeld is pas recent aangepast.
Omdat Zwarte Piet geen neger moet voorstellen maakt dat het geen drogredenering is.quote:Het feit dat anderen ook rode lippen konden hebben of ringen in hun oren en dat bovenstaande daarom niet klopt is een drogredenering.
Waarom zou ik/wij/de huidige NL bevolking zich moeten schamen over wat er in het verleden gebeurd is? Hoe ver wil je terug om een tegenwoordige bevolking schaamte aan te praten? Ik leef nu, en ik heb met nu te maken, niet met tig jaar terug waar zelfs mij grootouders niets eens mee te maken hebben gehad. Je moet van het nu het beste maken en het enige wat je met 'toen' te maken hebt is dat je van fouten in de geschiedenis kunt leren en dat nu toepassen. M.b.t. de slavernij hebben we al geleerd en die is dan ook zo'n 150 jaar geleden afgeschaft en daar wordt ook al aandacht aan geschonken door een jaarlijkse herdenking. Opdat dát nooit meer mag gebeuren.quote:Ik beweer niet dat alle Nederlands racisten zijn, maar wel dat wij ons als Nederlanders slecht bewust zijn van onze racistische gedachten en uitgangspunten. Het ter sprake brengen is al voldoende om een lading verwensingen over je heen te krijgen. En ja, ook ik ben waarschijnlijk racistischer dan ik zelf denk. Maar ik denk dat het hier vooral gaat over vanuit welke positie in onze samenleving je deze discussie voert.
En nee, "wie niet" is geen argument, maar wederom een drogredenering. Er zijn zeker andere landen geweest die slavenhandel dreven, maar er waren maar weinig landen zo actief met het verplaatsen van zwarte slaven naar het Caribisch gebied en Noord/Zuid Amerika als Nederland.
We zouden ons best eens wat meer mogen schamen voor het feit dat we veel geld hebben verdiend met het verhandelen van mensen voor ons eigen gewin.
Ik scheld niemand uit geloof ik, ik vind alleen dat als je een racist bent je een kankermongool bent. Je beroepen op Zwarte Piet als aanleiding om racistisch te zijn verandert daar weinig aan.quote:Op woensdag 28 oktober 2015 09:43 schreef Elzies het volgende:
[..]
Iemand uitschelden voor kankermongool is een zwaktebod binnen de discussie.
Dat jij je niet in de argumenten kunt vinden betekent niet dat ze zichzelf haten om hun huidskleur natuurlijk.quote:Waar het om gaat is dat een minderheid van donkere mensen zichzelf ver slachtofferen over de rug van een traditioneel kinderfeest.
Wacht even. Je geeft toe dat het gaat om een karikatuur beeld van een neger, maar vervolgens ontken je dat zwarte piet een neger moet voorstellen?quote:Op woensdag 28 oktober 2015 11:31 schreef Montagui het volgende:
[..]
Klopt. Maar je hebt het dan over het karikaturale beeld van negers.
[..]
Omdat Zwarte Piet geen neger moet voorstellen maakt dat het geen drogredenering is.
Jij hebt niet meer te maken met de effecten van slavernij in je dagelijkse leven, dus jij kunt makkelijk zeggen dat je in het nu wilt leven. Stel nu dat je iemand bent met een kleurtje waarvan de voorouders ooit van Afrika naar Suriname zijn gebracht en nu in Nederland als mindere burger wordt behandeld. Kun je dan nog zo gemakkelijk zeggen dat ze zich daar over heen moeten zetten?quote:[..]
Waarom zou ik/wij/de huidige NL bevolking zich moeten schamen over wat er in het verleden gebeurd is? Hoe ver wil je terug om een tegenwoordige bevolking schaamte aan te praten? Ik leef nu, en ik heb met nu te maken, niet met tig jaar terug waar zelfs mij grootouders niets eens mee te maken hebben gehad. Je moet van het nu het beste maken en het enige wat je met 'toen' te maken hebt is dat je van fouten in de geschiedenis kunt leren en dat nu toepassen. M.b.t. de slavernij hebben we al geleerd en die is dan ook zo'n 150 jaar geleden afgeschaft en daar wordt ook al aandacht aan geschonken door een jaarlijkse herdenking. Opdat dát nooit meer mag gebeuren.
Wie je bv beter kan wijzen op schuld aan slavernij zijn de Qatarese oliebaronnen met hun WK-slavernij. Lijkt me een juister doel.
Niemand in dit landquote:Op woensdag 28 oktober 2015 12:31 schreef ioko het volgende:
Jij hebt niet meer te maken met de effecten van slavernij in je dagelijkse leven,
Pardon? Wie wordt er als mindere burger behandeld?quote:dus jij kunt makkelijk zeggen dat je in het nu wilt leven. Stel nu dat je iemand bent met een kleurtje waarvan de voorouders ooit van Afrika naar Suriname zijn gebracht en nu in Nederland als mindere burger wordt behandeld.
Er is niks om je over heen te zetten. We zijn allemaal verwende volgevreten luie hufters die op de bank zitten schreeuwen naar de TV als iets ons niet bevalt. Een soort 200 jaar oud trauma naar je toe willen trekken waar andere mensen dan jij last van hebben gehad om tegenwoordig in discussies anderen te kunnen domineren is dan natuurlijk wel aanlokkelijk maar het slaat verder nergens op.quote:Kun je dan nog zo gemakkelijk zeggen dat ze zich daar over heen moeten zetten?
Zeker. De gelijkenis van de uiterlijke kenmerken van Zwarte Piet met aan negers toegeschreven karikaturale uiterlijkheden is best treffend en daardoor ook de grootste bron van verwarring bij de anti-Pieten.quote:Op woensdag 28 oktober 2015 12:31 schreef ioko het volgende:
[..]
Wacht even. Je geeft toe dat het gaat om een karikatuur beeld van een neger, maar vervolgens ontken je dat zwarte piet een neger moet voorstellen?
Zwarte Piet.quote:Als zwarte piet voldoet aan alle eigenschappen van hoe een neger vroeger werd gezien, wat moet piet dan volgens jou voorstellen?
Met empathie is niets mis. En zoals ik al schreef kan ik me de verwarring goed voorstellen. Maar men blijft rigide vasthouden aan de Zwarte Piet = neger = slavernij mantra zonder te willen luisteren naar wat Zwarte Piet nu écht is. Ik vind dat uitermate stuitend! Als pro-Piet moet je wel het verhaal van de connectie Zwarte Piet en slavernij zondermeer accepteren (anders ben je per definitie een racist), maar andersom wordt er totaal niet geluisterd. Niettemin zit er zoveel empathie in mijn donder dat ik ondanks dat gegeven er niets op tegen heb om de gelijkenissen met karikaturale uiterlijkheden van negers te veranderen....behalve de zwarte schmink, die is essentieel voor het culturele erfgoed en bovendien zeker niet karikaturaal.quote:Jij hebt niet meer te maken met de effecten van slavernij in je dagelijkse leven, dus jij kunt makkelijk zeggen dat je in het nu wilt leven. Stel nu dat je iemand bent met een kleurtje waarvan de voorouders ooit van Afrika naar Suriname zijn gebracht en nu in Nederland als mindere burger wordt behandeld. Kun je dan nog zo gemakkelijk zeggen dat ze zich daar over heen moeten zetten?
Ik denk dat een klein stukje meer empathie voor de situatie van een ander deze discussie een heel stuk vooruit zou helpen. Er zijn namelijk heel veel zaken die ´traditie´ zijn of die we vroeger ´nu eenmaal zo deden´, waarvan we ons nu niet meer kunnen voorstellen dat we het normaal vonden.
Ja, maar niet zo zeer in Nederland en al helemaal niet rondom zwarte piet. Die overigens geen kroeshaar heeft, maar warrig of krullerig haar, en ook die oorringen horen er niet bij, hij hoort geketend te zijn met rammelende kettingen.quote:Op woensdag 28 oktober 2015 11:02 schreef ioko het volgende:
[..]
Rode lippen, oorringen, kroeshaar, een zwarte huid en een knechten outfit zijn wel degelijk onderdeel van het stereotype, karikaturale beeld van Afrikanen vroeger. Dat beeld is pas recent aangepast.
Jij vind dat. Dat is je goed recht. Maar het is (wederom) een drogreden om te zeggen dat gekleurde mensen op hun blote knieën mogen liggen dat ze hier wonen omdat het in Afrika erger is. Dan zou je nergens meer over mogen klagen dus.quote:Op woensdag 28 oktober 2015 12:50 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Niemand in dit land
[..]
Pardon? Wie wordt er als mindere burger behandeld?
Ik denk dat mensen die in Nederland wonen (met of zonder kleurtje) op hun blote knietjes mogen qua dankbaarheid dat ze niet ergens in Afrika zijn geeindigd. Ongeacht de specifieke geschiedenis van hoe je overgrootouders hier bent gekomen.
[..]
Er is niks om je over heen te zetten.
Poeh. Je weet je een aardig mooie cirkelredenering op te zetten.quote:Op woensdag 28 oktober 2015 12:56 schreef Montagui het volgende:
[..]
Zeker. De gelijkenis van de uiterlijke kenmerken van Zwarte Piet met aan negers toegeschreven karikaturale uiterlijkheden is best treffend en daardoor ook de grootste bron van verwarring bij de anti-Pieten.
[..]
Zwarte Piet.
[..]
[/quote]quote:Op woensdag 28 oktober 2015 11:58 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Ik scheld niemand uit geloof ik, ik vind alleen dat als je een racist bent je een kankermongool bent. Je beroepen op Zwarte Piet als aanleiding om racistisch te zijn verandert daar weinig aan.
[..]
Dat jij je niet in de argumenten kunt vinden betekent niet dat ze zichzelf haten om hun huidskleur natuurlijk.
Deze discussie heeft het onderliggende racisme alleen maar versterkt. Dus het doel om Zwarte Piet uit te bannen heeft juist geleid tot méér racisme binnen onze samenleving. In ieder van ons schuilt een racist. Jijzelf niet uitgezonderd. Het is maar net welke knoppen je hoeft in te drukken om de racist in iemand naar boven te halen.
Waarom?? En stel dat ik me verantwoordelijk voel wat mijn voor voor ouders hebben gedaan. Wat bereik ik met het schamen? Wat bereik ik hiermee t.o.v. de negers in ons land?quote:Op woensdag 28 oktober 2015 11:02 schreef ioko het volgende:
[..]
We zouden ons best eens wat meer mogen schamen voor het feit dat we veel geld hebben verdiend met het verhandelen van mensen voor ons eigen gewin.
Door het verstoren te noemen benoem jij sowieso al niet hoe het is. Heel veel mensen zijn tevreden met een verandering van zwarte piet naar een piet met roetvegen. Die verstoren niets, die willen verandering.quote:Op woensdag 28 oktober 2015 13:52 schreef Elzies het volgende:
[..]
Dat geldt ook voor racisten die ieder jaar doelbewust een Sinterklaasfeest proberen te verstoren. Benoem het gewoon zoals het is. Wel zo duidelijk.
Check. Ik weet het is effe die doctrine van 'zwarte schmink is per se neger' doorbreken, maar je begin het te snappen.quote:Op woensdag 28 oktober 2015 13:50 schreef ioko het volgende:
[..]
Dus Piet heeft alle karikaturale uiterlijkheden van een neger, maar hij stelt geen neger voor?
Dan ook nu aan jou de vraag. Bewijs maar dat Zwarte Piet per se een neger MOET voorstellen en dan praten we verder.quote:Beetje flauwe redenering, die dan ook geen stand houdt.
De duitsers hebben anders wel lessen getrokken uit die tijd, en ja, daar schamen mensen zich nog steeds voor.quote:Op woensdag 28 oktober 2015 13:53 schreef begaaierd het volgende:
[..]
Waarom?? En stel dat ik me verantwoordelijk voel wat mijn voor voor ouders hebben gedaan. Wat bereik ik met het schamen? Wat bereik ik hiermee t.o.v. de negers in ons land?
Als er een Duitser naar mij toe komt en zich verontschuldigd voor wat Hitler NL heeft aangedaan zou ik dat ook raar vinden en zou ik me ook geen houding weten te geven.
Ik vond het juist arrogant en kortzichtig van jou om te zeggen dat je als blanke nooit kan weten hoe een donker persoon zich voelt. Dat kan ik wel namelijk dus je stelling was gewoon onzin..quote:Op woensdag 28 oktober 2015 09:15 schreef ioko het volgende:
[..]
Dus omdat jij mensen kent die het niet erg vinden, is het niet erg? En jij kunt je door die paar vrienden voorstellen hoe het is om gekleurd te zijn?
Dat vind ik behoorlijk kortzichtig en arrogant gedacht. Het zou wel een verklaring zijn voor de rare toon in deze discussie.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |