DX11 | dinsdag 20 oktober 2015 @ 21:10 |
Meld hier: • Wanneer je begonnen bent of wanneer je gaat beginnen met lessen. • Hoeveel lessen je hebt gehad. • Hoe vaak je instructeur al heeft moeten ingrijpen en wat je denkt daaraan te gaan doen. • Wanneer je examen hebt en mentale steun kan gebruiken. • Wanneer je geslaagd bent. De geslaagden van 2004 zijn o.a. hier te vinden. De geslaagden van 2005 zijn o.a. hier te vinden. De geslaagden van 2006 zijn o.a. hier te vinden. De geslaagden van 2007 zijn o.a. hier te vinden. De geslaagden van 2008 zijn o.a. hier te vinden. De geslaagden van 2009 zijn o.a. hier te vinden. De geslaagden van 2010 zijn o.a. hier te vinden. De geslaagden van 2011 zijn o.a. hier te vinden. De geslaagden van 2012 zijn o.a. hier te vinden. De geslaagden van 2013 zijn o.a. hier te vinden. De geslaagden van 2014 zijn o.a. hier te vinden. De geslaagden van 2015 zijn o.a. hier te vinden. Geslaagden 2015: Powerkiter: 19-1-2015 Reemi: 5-2-2015 Minimunt: 10-2-2015 Raczki: 12-2-2015 LasTeR: 25-2-2015 Nattekat: 9-3-2015 OudeBok: 10-4-2015 asfalthooligan: 20-4-2015 d4v1d: 21-5-2015 Defokkingfoker: 13-6-2015 Rick25: 15-07-2015 Braddie: 11-8-2015 altootje86: 19-08-2015 the_ring: 17-09-2015 Stickers: 22-09-2015 Burnedgamer: 16-10-2015 DeLuna: 22-10-2015 Iedereen die de komende tijd theorie en/of praktijkexamen heeft. Succes! ![]() PS: TS kan je alleen de eerste 48 uur na het maken van dit topic in de OP zetten. Daarna is bewerken van de OP niet meer mogelijk. [ Bericht 1% gewijzigd door DX11 op 23-10-2015 19:48:25 ] | |
DX11 | dinsdag 20 oktober 2015 @ 21:10 |
Niemand erbij in de OP? | |
Messina | dinsdag 20 oktober 2015 @ 21:21 |
the_ring 17 september Stickers 22 september *edit* Rick25 15 juli | |
KolonelBroodje | dinsdag 20 oktober 2015 @ 21:27 |
Donderdag Theorie examen, tot nu toe zak ik steeds voor de oefenexamens ![]() | |
DX11 | dinsdag 20 oktober 2015 @ 21:29 |
Da's niet heel handig gepland dan toch? ![]() | |
Messina | dinsdag 20 oktober 2015 @ 21:29 |
Meer oefenen! Wat vind je het lastigste? | |
KolonelBroodje | dinsdag 20 oktober 2015 @ 21:31 |
Ik heb het denk ik een beetje onderschat en ben te laat begonnen met het leren. De vragen over gevaarherkenning zijn niet zo'n probleem daar 'slaag' ik telkens wel mee maar echt de pure theorie en inzicht gaan wat minder. | |
DeLuna | dinsdag 20 oktober 2015 @ 21:43 |
Dat zegt niks/weinig, ik zakte steeds op gevaarherkenning en bij het echte examen had ik maar 5 fout. ![]() | |
KolonelBroodje | dinsdag 20 oktober 2015 @ 21:52 |
We gaan het zien, ik heb morgen de hele dag nog om te leren en te oefenen. Als ik er uiteindelijk donderdag niet voor slaag is dat ook nog geen ramp want ik heb nu iets van 9-10 rijlessen gehad. | |
altootje86 | woensdag 21 oktober 2015 @ 07:45 |
Ik ben op 19-8 geslaagd ![]() | |
KolonelBroodje | woensdag 21 oktober 2015 @ 20:19 |
Inmiddels voor het oefenen nu de laatste 2 x geslaagd ![]() | |
Messina | woensdag 21 oktober 2015 @ 20:38 |
Heel veel succes! | |
DeLuna | donderdag 22 oktober 2015 @ 10:08 |
Eindelijk gehaald!! Pffff. ![]() Mag ik in de OP? | |
Messina | donderdag 22 oktober 2015 @ 10:09 |
Van harte! Veel veilige kilometers gewenst! ![]() ![]() | |
DX11 | donderdag 22 oktober 2015 @ 10:11 |
Gefeliciteerd! Uiteraard, vandaag gehaald? | |
DeLuna | donderdag 22 oktober 2015 @ 10:26 |
Ja ![]() | |
KolonelBroodje | donderdag 22 oktober 2015 @ 13:42 |
Tafelnummer 13 ![]() ![]() | |
Evi90 | donderdag 22 oktober 2015 @ 15:57 |
Jammer, 1 fout is ook zo lullig ![]() Voor het tweede deel moet je inderdaad wel even goed leren, ik heb dat ook onderschat maar ben er vroeg aan begonnen toen. | |
Opsonisatie | donderdag 22 oktober 2015 @ 16:07 |
Och 1 fout te veel had ik ook eerste keer ![]() ![]() | |
Opsonisatie | donderdag 22 oktober 2015 @ 16:08 |
Rijles nr 5 overmorgen en rij-instructeur vind dat ik binnen 10 lessen wel examenwaardig kan rijden. Wat een verwachting. | |
Evi90 | donderdag 22 oktober 2015 @ 16:08 |
Hebben meer mensen hier moeite met ver vooruit kijken? Dat is mijn grootste probleem nu, begin te laat met kijken en heb daardoor te weinig tijd. Heb ook de neiging daardoor langzamer te gaan rijden. Ik hoop dat het kwartje binnen niet al te lange tijd gaat vallen, zit al op 23 lessen nu (1,5 uur). | |
Evi90 | donderdag 22 oktober 2015 @ 16:09 |
Wow, dan heb je talent ![]() | |
SacreCoeur | donderdag 22 oktober 2015 @ 16:09 |
Ik ben gezakt vandaag. Op vooruitkijken, voor het eerst dat ik die hoor. | |
Super-B | donderdag 22 oktober 2015 @ 16:36 |
Voor het praktijkexamen of de tussentijdse toets? | |
SacreCoeur | donderdag 22 oktober 2015 @ 16:40 |
Praktijk helaas, tijdens mijn t.t.t. deed ik het schijnbaar beter dan nu (kreeg toen geen tips mee). En dat terwijl ik mijn t.t.t. rit slechter vond gaan. | |
Opsonisatie | donderdag 22 oktober 2015 @ 16:46 |
Hihi blijkbaar ![]() ![]() Ah wat jammer! ![]() ![]() | |
SacreCoeur | donderdag 22 oktober 2015 @ 16:48 |
Over 8 weken pas volgens mijn instructeur, dat vind ik nog erger dan het gezakt zijn ![]() Als ik zou kunnen overstappen van rijschool om eerder te mogen dan zou ik het doen. | |
Burnedgamer | vrijdag 23 oktober 2015 @ 19:35 |
Vorige week geslaagd voor mijn rijbewijs. Vandaag dan voor het eerst in de auto van m'n pa gereden. Altijd gelest in diesel auto en dan nu in benzine auto rijden is even wennen, ik dacht dat het goed ging totdat ik ineens voor een rotonde afsloeg en hij daarna nog eens 5 x afsloeg, schaamde me dood. Ik had daarvoor de hele tijd de koppeling ongeveer half omhoog gelaten tot het aangrijpingspunt en dan gas gegeven maar volgens mij moet ik eigenlijk wanneer ik de koppeling al iets los laat al meteen gas geven, klopt dit? Daarna wilde ik nadat ik geparkeerd had de auto toch nog ietsje achteruit zetten maar dat lukte ook niet, maar blijkbaar moet je daar het gas dus ook voor induwen. Ik wist dat niet aangezien een diesel ook gewoon achteruit rolt als je alleen de koppeling omhoog laat. Het is dus allemaal even wennen, maar buiten dit ging het vrij goed haha. | |
DX11 | vrijdag 23 oktober 2015 @ 19:37 |
-Wanneer geslaagd? Dan zet ik je in de OP als je dat wilt. -Tja, is inderdaad een kwestie van wennen en meer gas geven dan je eerder deed. Eigenlijk moet je zelfs al een heel klein beetje gas geven voordat je de koppeling uberhaubt op laat komen, en dan bij de helft van de koppeling een stuk meer gas geven, en dan koppeling los en nog meer gas. Dus over het algemeen, in elke positie van de koppeling, meer gas dan voorheen ![]() | |
Burnedgamer | vrijdag 23 oktober 2015 @ 19:46 |
16 oktober ben ik geslaagd. Als je al gas geeft voordat je de koppeling op laat komen dan krijg je toch zo'n raar raceachtig geluid, althans dat was in mijn lesauto zo, heb het in de benzine nog niet geprobeerd. Toen ik de koppeling een stukje liet opkomen en dan meteen gas gaf, en dan de koppeling verder omhoog liet schoot ik ook veel meer vooruit maar dat kan eraan liggen dat ik te koppeling misschien wat te snel heb losgelaten. | |
DX11 | vrijdag 23 oktober 2015 @ 19:47 |
Valt heel erg mee dat geluid. Ik geef echt ietsjes gas voordat ik uberhaubt begin aan de koppeling laten opkomen, maarja ik doe het nu wat langer en ben binnen hele korte tijd door de koppeling heen zegmaar. Maar ik zou het zo stellen, geef overal 10% meer gas dan je voorheen deed. Dus 10% bij koppeling helemaal in, en dan bij koppeling half op 10% meer gas dan je voorheen deed, enz enz. Dan kom je denk ik aardig uit. | |
Ridocar | vrijdag 23 oktober 2015 @ 20:26 |
Da's idd ook best idioot als je het zo bekijkt. Alsof je van 1 fout meer meteen een gevaar op de weg bent. Maar dat is met meer testen. | |
Colbie | vrijdag 23 oktober 2015 @ 20:26 |
Mijn examen wordt ingepland, yes! Ik ga m'n pakket afmaken en dan fijn afrijden ![]() Ik heb nu nog 10 lessen te gaan, hoop dat ik in december kan afrijden. Dan kan ik mooi in de kerstvakantie wennen aan het alleen rijden.. Wat is het trouwens fijn als je instructeur zegt dat het kijken goed is (eindelijk!). Nog mooi wat ervaring opdoen en manoeuvres oefenen en gaaaan ![]() | |
#ANONIEM | zaterdag 24 oktober 2015 @ 18:53 |
![]() Kwam deze nog tegen. | |
DX11 | zaterdag 24 oktober 2015 @ 18:53 |
Poeh, zoveel heb ik er niet hoor ![]() Maar ff serieus: ik vind dat iedere auto bezitter gewoon zijn boekje gelezen moet hebben. Zo moeilijk is het allemaal niet. En er staan soms zelfs hele leuke functies in die je anders nooit had gevonden ![]() [ Bericht 18% gewijzigd door DX11 op 24-10-2015 19:01:10 ] | |
#ANONIEM | zaterdag 24 oktober 2015 @ 19:13 |
Ik heb geen eigen auto en ik ga niet elke auto die ik bestuur het boekje van doorlezen ![]() En volgensmij komen dit soort lampjes ook terug in je theorie, daaorm post ik hem hier. | |
ScheurGleuf | zaterdag 24 oktober 2015 @ 19:24 |
Dat lijkt me heel lang, gemiddeld mag het namelijk niet langer dan 5 weken duren. Vraag het anders aan een andere rijschool | |
SacreCoeur | zaterdag 24 oktober 2015 @ 19:50 |
Ja, slaat nergens op. Met aandringen zit er nu 5 weken tussen (het kon schijnbaar toch wel), maar dan wel in een andere plaats. Mocht ik weer niet slagen ga ik overstappen naar een andere rijschool om af te kunnen rijden in Schelluinen. Ik heb mijn t.t.t. en examens in plaatsen waar ik niet les, dat werkt best in mijn nadeel denk ik. | |
ScheurGleuf | zaterdag 24 oktober 2015 @ 20:12 |
Apart, misschien wilde je instructeur nog wat bijbeunen. Vind je dat je nog wat moet leren? Ik heb met mijn examens in bekend en onbekend gebied gereden, en ik vond het bekende gebied niet makkelijker. Je moet overal blijven anticiperen. | |
Super-B | zaterdag 24 oktober 2015 @ 20:16 |
Vandaag heb ik hopelijk mijn laatste rijles gehad. Alles ging prima. Mijn herexamen staat voor aankomende dinsdag ingepland, evenals een uurtje voorrijden. Ik heb er vertrouwen in. Enige waar ik lichtelijk onzeker over ben zijn de bijzondere verrichtingen. Maar goed, ik hoop dat ik ga slagen dit keer. | |
ScheurGleuf | zaterdag 24 oktober 2015 @ 20:38 |
Bijzondere verrichtingen hoef je niet bang voor te zijn. Zorg gewoon dat je ze veilig verricht. Goed kijken, niet jezelf of anderen in gevaar brengen, dan maakt het niet uit dat je er vijf keer over doet om je auto te parkeren. | |
Super-B | zaterdag 24 oktober 2015 @ 20:58 |
Mijn rij-instructeur zei exact hetzelfde vandaag. Volgens mijn rij-instructeur concentreer ik mij net té veel op de perfectie van de desbetreffende bijzondere verrichting dat het een tikkeltje (onnodig) ten koste gaat van mijn kijkgedrag. | |
Mark031 | zaterdag 24 oktober 2015 @ 21:14 |
Dat is wel heel raar ![]() Je moet juist gaan rijden in de regio waarin je examen gaat doen. In welke regio deed je examen? | |
SacreCoeur | zaterdag 24 oktober 2015 @ 21:36 |
Ik deed t.t.t. in Barendrecht en examen in Rotterdam noord, wat was dat een hel. En daar komen we dus niet met lessen, behalve het uurtje voor het examen. ![]() Nu ga ik het weer een keer proberen in Barendrecht. | |
SacreCoeur | zaterdag 24 oktober 2015 @ 21:38 |
Als ik eerlijk ben, nee vind ik niet. Daarom heeft mijn instructeur ook pech, ik neem geen les meer voor mijn her. | |
Mark031 | zaterdag 24 oktober 2015 @ 22:32 |
Wtf? Wat is dat voor rare manier van lesgeven? Examenroutes van Rotterdam Noord zijn echt compleet anders dan die van Barendrecht. Als je buiten Rotterdam woont kan je kiezen welke examenlocatie je wil hebben, maar je moet dan wel les krijgen in het betreffende examengebied. Hoe ging je examenrit van Rotterdam Noord? | |
SacreCoeur | zaterdag 24 oktober 2015 @ 23:05 |
Gewoon normaal, het was ontzettend druk en anders, maar hij had verder geen opmerkingen dan het vooruitkijken. Situatie bevraging ging ook goed en manoeuvres had ik vrijstelling voor. Oja, ik zei niets over de bosschage op de rotonde (situatie bevraging) en had daarom geluk dat hij t nog goedkeurde. Hij heeft me geloof ik wel 3x straatjes proberen in te sturen, busstop over en doorgetrokken streep en ook daar trapte ik niet in. | |
ScheurGleuf | zondag 25 oktober 2015 @ 00:22 |
Ik zou persoonlijk nog één les nemen, een maand niet rijden doet veel. | |
SacreCoeur | zondag 25 oktober 2015 @ 16:58 |
Mja misschien, ik weet het nog niet. Ik had wel de coördinatiepunten van Barendrecht gevonden (alles Rotterdam zuid) dus ga daar de buurt verkennen met auto (als passagier natuurlijk ![]() | |
ScheurGleuf | zondag 25 oktober 2015 @ 21:14 |
Goed dat je weet dat de AIVD meeleest, stel je voor dat je er zelf gaat rijden, wat je natuurlijk niet doet, moet je wel voorzichtig doen hč. Anders heb je een probleem bij een aanrijding. | |
DX11 | zondag 25 oktober 2015 @ 22:17 |
Snap ik hoor. Maar zodra je een eigen auto koopt, lees alsjeblieft het boekje, het is echt WEL nuttig. | |
derLudolf | maandag 26 oktober 2015 @ 06:49 |
Zijn er hier mensen die ervaring hebben met het E achter B rijbewijs? Wat kostte het, wat moest je kunnen, wat was het lastigste etc. | |
Ridocar | maandag 26 oktober 2015 @ 08:42 |
Ja, ik. 800 Euro (les+examen). Met een aanhanger rijden. Met een aanhanger rijden. Okee, flauw. Maar het is niet heel spannend. Je hoeft iig geen theorie te halen. Het rijden zelf is nog het meest gericht op de lengte en extra gewicht. De ahw is geladen met een gewicht van ongeveer 400 kilogram. Dat lijkt niet veel, maar die dode massa moet je ook meeslepen, dus eventjes ergens voor schieten is er niet bij. Verder moet je rekening houden met inloop (de ahw maakt een kortere bocht dan de auto) en uitzwaai (de achterkant van de ahw baschrijft een grotere cirkel aan de buitenkant) En natuurlijk een stukje achteruit rijden (niet veel, een meter of 15 hooguit), zowel een bocht als recht. Maar daarvoor krijg je verschillende trucjes mee. | |
Pizza_Boom | maandag 26 oktober 2015 @ 10:10 |
Ik ook, voorjaar 2012 heb ik hem gehaald. Dus nog voor de regelwijziging, daardoor mag ik nog wel met een BE combinatie van 12,5 ton op stap, huidige BE treingewicht is gelimiteerd op 7 ton (3,5 voor trekkend voertuig + 3,5 voor aanhanger). Ik was 1 dag les + een intake een maand of wat daarvoor verder. Kostte me totaal iets van 550 euro, inc. examen e.d. Wat ik moest kunnen: - Aankoppelen en afkoppelen (op de volgens het CBR juiste manier) - Rechtdoor achteruit rijden - Bochtje steken achteruit - Op een andere manier spiegelen - Straatje keren. Gelukkig mocht dat gewoon door eerst alvast met de neus die straat in te draaien en daarna weer eruit te sturen, zo'n bananenmanoeuvre dus, wat met B absoluut niet mag. Belangrijk was dat je het deed zonder stoepjes te raken. Bij mij stapte mijn examinatrice uit en die bleef buiten kijken of ik niets raakte en alles veilig ging (anders zak je). Niemand dus die erop let of je 2 handen aan het stuur houdt en dergelijke. - Door het centrum van Alkmaar rijden, ben een paar keer over wegen met leuke hellingen en stoplichten daarop gestuurd, gewoon even lekker helling trekken met een aanhanger. - Door wegversmallingen rijden zonder schade, stoepjes raken of onveilige situaties Verder kreeg ik nog wel theorievragen: Ik moest op het kentekenbewijs van de voertuigen de maximum massa's kunnen aanwijzen, ledig gewicht, trekgewicht, etc. Ik ben met mijn vader een avond (2 dagen voor het examen ofzo) achteruit rijden en bochtjes draaien gaan oefenen. Mijn ouders hebben een auto die redelijk wat mag trekken (1600 of 1700 kg), mijn vader heeft alle rijbewijzen en rijdt met alles weg zonder problemen en in het ouderlijk dorp is een mooi klein industrieterrein dat 's avonds niet zo druk is. Pa had ergens een aanhanger geregeld die leeg al ruim 500 kg was en daar lag nog wat rotzooi in, dus totaal iets van 800 of 900 kg, lekker meteen met koppelen en wegrijden ook ervaring opdoen, is daarnaartoe gereden en toen mocht ik het doen. Alle uitritjes heb ik wel een keer linksom en rechtsom gehad. Lukte het niet, deed pa het nog een keer voor. Of ik het daardoor helemaal correct geleerd heb, weet ik niet, maar ik heb die avond wel echt het gevoel voor een middenasser gekregen. Voorheen lukte het ook wel, maar dan ging het heel langzaam en 100x nadenken over welke kant ik nu weer op moest sturen en die avond is het min of meer automatisme geworden. Bij mijn ouders blijven eten en na het eten de aanhanger ophalen en iets van 2-3 uur op dat industrieterrein rondgereden. Met mijn instructeur wel gelachen en mazzel gehad, gok ik. Was een man die ook C/CE en D/DE deed, naast BE. Die kwam dus met trucjes en verhalen uit de bus en vrachtwagen. Bij het wegrijden vanaf het CBR moet je nog een remtest doen. De grootst mogelijke bullshit, enige dat je ermee bereikt is verhoogde slijtage aan je demper, maar het CBR wil dat graag. Remtest is simpel, aangekoppeld rijd je in zijn 1 en voer je een soort noodremming uit. Hier moest ik straatje keren Deze tunnelbak kwam ik richting camera rijden en liep ik voor een rood stoplicht. Dit is ook een typisch stukje weg waar je overheen mag, met dito fijne rotonde. [ Bericht 3% gewijzigd door Pizza_Boom op 26-10-2015 10:20:52 ] | |
Ridocar | maandag 26 oktober 2015 @ 11:17 |
Wat Pizza hierboven zegt. Het is ook idd erg handig om alvast met een aanhanger te prullen. Lichte aanhangers mag je ook met B rijden, en leer ook vast de procedure voor het maken van een bijzondere manoeuvre. Radio stil, raam open, en op de spiegels rijden, niet achterom kijken, (kan wel uit het raam) maar omdat een lesaanhanger dicht moet zijn heb je niets aan de binnenspiegel. Voor de rest is het net als elk examen: blijven kijken, besluitvaardig en defensief rijden. Het kan ook zomaar zijn dat de verkeersregels niet helemaal toe te passen zijn, kies dan voor het meest veilige (maar blijf ook geen tien minuten staan voor een kruising) | |
derLudolf | maandag 26 oktober 2015 @ 11:48 |
Bedankt voor jullie toelichting heren! Uitzwenken en binnendoor gaan ben ik niet zo bang voor, op het werk rijdt ik vaak met een John Deere Gator met een tandemas autoaanhanger en een trekker met schamelwagen. Met de eerste combi kan ik redelijk uit de voorheen voeten achteruit, dat het soms niet lukt ligt meer aan modderige of ongelijk terrein en het feit dat een 6x4 het liefste rechtdoor wil. En er zitten geen spiegels op dus ik kijk zelf overal, met BE moet je echt spiegelen toch? Met die trekker+ schamelwagen ben ik achteruit hopeloos. Leuke bonus is dan dat er ook nog een oplooprem in de dissel zit (met een slag van 25cm ofzo) Aankoppelen, moet je dat alleen kunnen? Die kogel onder koppeling rijden of mag je hem ook een stuk slepen? Auto met hydraulische vering en acheruitrijcamera is dan fijn ![]() | |
Pizza_Boom | maandag 26 oktober 2015 @ 12:21 |
Jup. Ik gok dat je dan heel specifiek op zoek zult moeten gaan naar een rijschool die schamelwagens heeft. Je instructeur of examinator helpt je met aanwijzingen qua afstand, maar in principe moet je hem zelf recht voor de dissel kunnen krijgen. | |
Ridocar | maandag 26 oktober 2015 @ 12:29 |
Schamel is gewoon kut vervelend. Maar als je al met een gewone aanhanger kunt rijden zie ik geen problemen met het lessen en afrijden. Het gaat dan om wat het CBR wil zien, maar dat is een beetje meedoen. Geen vragen stellen als je iets stoms krijgt aangeleerd, snel vergeten als je slaagt. | |
derLudolf | maandag 26 oktober 2015 @ 15:01 |
Oh nee, ik wil juist geen schamelwagen ![]() | |
Super-B | maandag 26 oktober 2015 @ 20:22 |
Morgen herexamen van de praktijk. Weet iemand of je in een tunnel op de snelweg een inhaalmanoeuvre mag uitvoeren? | |
vannelle | maandag 26 oktober 2015 @ 20:44 |
Kijk maar eens of je een doorgetrokken streep ziet of niet. | |
ScheurGleuf | maandag 26 oktober 2015 @ 21:12 |
Alleen als je richting aangeeft bij het uitvoeren van de manoevre. | |
Ridocar | maandag 26 oktober 2015 @ 21:18 |
Een tunnel verandert niets aan de weg. Als je al mocht inhalen en je hebt goed overzicht mag het gewoon. | |
Simterklaas | maandag 26 oktober 2015 @ 21:20 |
Je mag wel bij mij achterin tussen de pakketjes ![]() | |
Pizza_Boom | maandag 26 oktober 2015 @ 21:25 |
Voor sommige helaas wel, want tunnels zijn heel erg eng. Zo erg dat je in bepaalde tunnels al doorgetrokken strepen vindt. | |
Opsonisatie | maandag 26 oktober 2015 @ 21:29 |
Dat wordt m'n dood ![]() ![]() | |
#ANONIEM | maandag 26 oktober 2015 @ 21:31 |
Alleen als je eenmaal naar rechts knippert en dan 5 maal links. | |
Simterklaas | maandag 26 oktober 2015 @ 21:34 |
Je wordt hooguit een beetje geplet. | |
ScheurGleuf | maandag 26 oktober 2015 @ 22:45 |
Goeden garp | |
Ridocar | dinsdag 27 oktober 2015 @ 06:35 |
Die krijg je niet eens als je voor CE gaat. Maar ik zou het wel oefenen. Erg handig om een beetje te kunnen rijden met zo'n kar. | |
Pizza_Boom | dinsdag 27 oktober 2015 @ 09:00 |
Mooie aan CE vind ik dat je kan kiezen tussen oplegger en middenasser. | |
Ridocar | dinsdag 27 oktober 2015 @ 13:27 |
Ik heb gelest met een oplegger en afgereden met een middenasser. (die was eerder beschikbaar, vandaar dat ik erom heb gevraagd) En nu rij ik met zowel met een oplegger als een wipkar | |
derLudolf | dinsdag 27 oktober 2015 @ 13:39 |
Een beetje lukt mij het ook wel, maar ik moest laatst twee van onderstaande wagens aan elkaar koppelen in mijn eentje. Zo nauwkeurig lukt mij het niet. Was op een onverharde ondergrond dus even naar voren trekken ging ook niet. Heb hem toen maar met spanband op de plek getrokken. | |
Pizza_Boom | dinsdag 27 oktober 2015 @ 13:44 |
Schamelwagen is in theorie precies contra van wat je met een middenasser doet aan stuurwerk.Aan elkaar gekoppeld in 1 LZV zeker? ![]() ![]() | |
Super-B | dinsdag 27 oktober 2015 @ 15:00 |
Ik ben geslaagd! ![]() ![]() ![]() | |
Rickertman96 | dinsdag 27 oktober 2015 @ 15:02 |
congratz | |
derLudolf | dinsdag 27 oktober 2015 @ 15:08 |
Gefeliciteerd | |
DeLuna | dinsdag 27 oktober 2015 @ 15:50 |
Rijbewijs opgehaald vanmiddag, nadat ik gebeld had of ie toevallig al klaar was. En toen gelijk de eerst km's gemaakt. Maar dat was wel even wennen ![]() Ik hoop dat ik de komende tijd wat zekerder wordt, dus veel km's maken denk ik zo. ![]() | |
Pizza_Boom | dinsdag 27 oktober 2015 @ 15:51 |
De enige manier om ervaring op te doen! ![]() | |
Ridocar | dinsdag 27 oktober 2015 @ 16:47 |
Feli! | |
Burnedgamer | donderdag 29 oktober 2015 @ 19:51 |
Deze week weer een paar keer gereden met de auto en gaat al wel wat beter, hij slaat gelukkig niet meer af. Wel is het nu 2 keer voorgekomen dat ik ineens een verbrande geur van de koppeling ruik. Dit was allebei bij een heuvelachtige weg, ik ben geneigd om bij een heuvelachtige weg meer gas te geven bij het optrekken dan normaal en volgens mij laat ik daardoor ook onbewust de koppeling aanslepen. Heeft iemand trouwens een idee of het 'nieuwe rijden' echt beter is? Ik rijd in de auto van m'n vader, een Nissan Qashqai en deze geeft ook aan wanneer ik moet schakelen. Als ik 30 rijd geeft hij al aan dat ik naar de 3 moet en bij 50 naar de 4, bij 65 of zo al naar de 5 en bij 80 al naar de 6. Mijn vader zit er ook steeds op te hameren dat ik dus moet schakelen maar ik heb het in de rijlessen heel anders geleerd. Daar schakelde ik pas naar de 3 als ik 50 reed en naar de 4 als ik 70 reed etc., heb ook nooit iets gehoord over het 'nieuwe rijden'. Iemand enig idee wat de beste manier van rijden is? | |
Messina | donderdag 29 oktober 2015 @ 20:35 |
Het verschilt per auto wanneer je het best kunt schakelen. Je kunt beter naar de toeren kijken. Ik zit al in z'n 4 op 50km/u En vanaf 55-60 in z'n 5 ![]() | |
#ANONIEM | donderdag 29 oktober 2015 @ 20:35 |
De beste manier staat niet vast. Elke auto werkt net iets anders. En ook het aangeven is maar een schatting, het is wel goed om het over het algemeen te volgen maar het zal niet altijd van toepassing zijn. Je moet het zelf aanvoelen, schakel je door moet je voelen of je nog genoeg vermogen hebt. En naar de toeren kijken Zoals Messina hierboven zei. Ik heb bijvoorbeeld een paar maanden geleden veel in duitsland gereden op allemaal berg- en heuvelweggetjes.. Hij zegt dan dat ik moet doorschakelen van z'n 2 naar 3, maar hij heeft dan niet door dat je omhoog gaat.. Nou goed, als ik hem dan in z'n 3 zet kom ik die heuvel niet meer op ![]() [ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 29-10-2015 20:37:05 ] | |
derLudolf | donderdag 29 oktober 2015 @ 20:39 |
Daar klopt soms echt helemaal niets van. Mijn ouders hebben een ix35 gehad, dat schakeladvies sloeg nergens op. Maar goed, ik zou er niet op letten maar gewoon lekker zelf aanvoelen. | |
altootje86 | donderdag 29 oktober 2015 @ 21:04 |
In de auto waarin ik leste zat ook zo'n schakelindicator, die gaf ook aan dat ik bij 50 naar z'n 4 moest. van mijn instructeur moest ik dat ook negeren ![]() | |
Apotheose | zaterdag 31 oktober 2015 @ 10:57 |
Wie hier heeft gekozen voor lessen in een automaat? ![]() | |
Ridocar | zaterdag 31 oktober 2015 @ 11:41 |
Ben je het aan het overwegen? | |
Roces18 | zaterdag 31 oktober 2015 @ 11:45 |
Dat schakeladvies slaat wel ergens op. Dat is om die auto zo zuinig mogelijk te laten rijden en met het oog op milieu. | |
De_Dakgoot | zaterdag 31 oktober 2015 @ 11:49 |
Hangt er ook wel vanaf of je motor warm is of koud. Als die koud is zou ik inderdaad pas bij 2500 opschakelen. Als die van mij warm is schakel ik meestal pas bij 4000 maar dat hangt dan ook weer van de belasting van de motor af. | |
Curiosity | zaterdag 31 oktober 2015 @ 15:44 |
Ik. En inmiddels al weer bijna een jaar mijn rijbewijs en auto. | |
derLudolf | zaterdag 31 oktober 2015 @ 17:25 |
Bij die auto echt niet Als je op een rotonde rijdt met rond de 30km/u is het advies om in de 4 of 5 een advies van een pond worst. Zuinig? Misschien maar ik denk dat ie afslaat en het duurt sowieso dan een eeuwigheid voordat je weer op snelheid bent. | |
derLudolf | zaterdag 31 oktober 2015 @ 17:30 |
Waarom dat? Mijn inziens heb je dan een half rijbewijs, je kunt bv niet even met de auto van een ander op stap | |
Apotheose | zaterdag 31 oktober 2015 @ 17:31 |
ja. Heb eerder poging gedaan met rijlessen en dat was geen succes. Dat ik geen fijne instructeur had speelde ook mee. En nu wil ik weer lessen maar hink op 2 gedachten: A) waarom moeilijk doen (schakel) als het makkelijk kan (automaat) B) veel auto's (ook bedrijfswagens) zijn schakel. Is het dan niet handiger om lessen te nemen in schakelbak? | |
Roces18 | zaterdag 31 oktober 2015 @ 17:58 |
altijd schakel, je moet niet zo bang zijn dat je het niet kan. Kijk naar de domste kneus op de weg , als die het kan kan jij het ook toch. Gewoon een kwestie van oefenen. Misschien zal je meer lessen dan gemiddeld nodig hebben, maar als je geen schakel kan, dan kan je toch niet 100% autorijden. | |
Curiosity | zaterdag 31 oktober 2015 @ 18:11 |
Ik kan gewoon niet schakelen. En op mijn 43e ga ik niet meer moeilijk doen. Punt is nu, ik rij en ben niet meer afhankelijk. | |
Curiosity | zaterdag 31 oktober 2015 @ 18:14 |
Niet kunnen schakelen is niet kunnen rijden. Man man man wat een flauwe kul. | |
Roces18 | zaterdag 31 oktober 2015 @ 18:24 |
Nee. Want je kan dan niet overweg met, laten we zeggen 95% van de autos in Nederland? Dan ben je toch geen bekwaam autorijder? Maar je moet het zelf weten. Ieder zijn meug. | |
Pizza_Boom | zaterdag 31 oktober 2015 @ 18:29 |
Als het kunnen schakelen iets zegt over het kunnen autorijden, dan zit Nederland vol met perfecte chauffeurs. En dat is AB SO LUUT niet het geval... Kunnen schakelen is een auto kunnen bedienen, nou woehoe... Het is handig als je het kan, zeker in Europa, waar we te knierterig zijn om een paar euro extra te betalen voor een automaat, maar verder? | |
Roces18 | zaterdag 31 oktober 2015 @ 18:29 |
als jij het zegt ![]() | |
Ridocar | zaterdag 31 oktober 2015 @ 18:30 |
Als je een eigen auto hebt, hoe vaak zit je dan in die van een ander? En daarbij, We zitten allemaal in hetzelfde verkeer, met dezelfde regels, of je op een bromfiets of op een CE-combi rijdt. | |
Curiosity | zaterdag 31 oktober 2015 @ 18:42 |
Mijn man heeft al 20 jaar zijn rijbewijs, schakel, de eerst volgende auto wordt een automaat, zoveel makkelijker vind hij, hij is het schakelen helemaal zat, schoonzus heeft een verrotte knie van het koppelen, en rijdt nu alleen nog automaat, ze heeft de keuze uit 3 modellen die voor de deur staan ![]() Je moet je niet zo blind staren op dat schakelen, in Amerika is de gemiddelde auto een automaat, waarom zou je het jezelf moeilijk maken?. Zelfs vrachtwagens zijn tegenwoordig ook met automaat beschikbaar. Mij ging het erom dat ik op mijn werk kon komen na jaren bedrijfsvervoer te hebben gehad, met het wegvallen hiervan zag ik het ov niet zitten. En nu ik stap in mijn auto en ben met 25 min ben ik op mijn werk. Zal mij toch worst wezen dat ik automaat rijd. Oh en ik heb zo'n lekker pittig autootje, ik rijd ze er allemaal uit bij de stoplichten ![]() | |
DX11 | zaterdag 31 oktober 2015 @ 18:45 |
Kijk jullie halen nu 2 dingen wel door elkaar. Niks mis met een automaat auto hebben als je dat wilt, als je dat fijner vindt (wat ik persoonlijk niet snap) dan sure, doe je ding. Maar een automaat rijbewijs hebben is wel echt doodzonde in Nederland. Je beperkt jezelf ontzettend. Je kan nooit een keer de bob zijn in de auto van een vriend, of een keer in de auto van je vriendin rijden omdat die veel zuiniger is (doe ik als we lange afstanden rijden omdat mijn auto wat sportiever is en VEEL minder zuinig). Nee, een automaat rijbewijs is echt gewoon niet handig in NL, maar dat merk je snel genoeg. En dat is jammer. Overigens vind ik handbak ook veel leuker rijden, lekker laat schakelen als je zin hebt om sneller op te trekken of op een andere plek in te voegen enz, heerlijk vind ik het om die controle zelf te bepalen. | |
Roces18 | zaterdag 31 oktober 2015 @ 18:46 |
Dat je man die kan schakelen een automaat neemt is heel wat anders. Het gaat erom of iemand kan rijden. Er zijn 2 rijbewijzen. Automaat en Schakel. Als je beide hebt kan je pas rijden. Niet bij 50%. En het lijkt me sterk dat je schoonzus een verrotte knie heeft van het koppelen. - Overigens is automaat wel chill in de file | |
DX11 | zaterdag 31 oktober 2015 @ 18:48 |
Precies, je wilt jezelf niet beperken in de keuze toch. Een auto kopen is ook veel minder leuk als je alleen automaat mag, zeker 2e hands is er dan veel minder keuze, en dan is die leuke auto die je eigenlijk wou hebben toch echt handbak en dan koop je dus maar een andere die ook wel ok is. Zonde toch? Oh, en duurder. | |
Pizza_Boom | zaterdag 31 oktober 2015 @ 19:00 |
Volgens deze logica kan je ook meteen rijden zodra je bent afgereden. ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() | |
Roces18 | zaterdag 31 oktober 2015 @ 19:02 |
Volgens de wet kan je inderdaad rijden. | |
DX11 | zaterdag 31 oktober 2015 @ 19:02 |
Je kunt in ieder geval goed genoeg rijden om veilig de weg op te kunnen ja. Maar echt fatsoenlijk rijden kan je pas jaren later. In een automaat rijden noem ik niet fatsoenlijk rijden. In een automaat rijden kan een kleuter nog, gas geven en remmen, net als in een computerspel. Een echte auto besturen en dus ook veel meer controle hebben, dat is echt rijden. | |
Roces18 | zaterdag 31 oktober 2015 @ 19:04 |
Houd er maar over op. Ze wil toch niets toegeven. | |
Curiosity | zaterdag 31 oktober 2015 @ 19:11 |
Ik ben een betere chauffeur in een automaat maar dat had ik al gezegd. | |
Roces18 | zaterdag 31 oktober 2015 @ 19:11 |
onzin. | |
DX11 | zaterdag 31 oktober 2015 @ 19:13 |
Dan ben je dus gewoon geen goede chauffeur. Mijn neefje van 5 zou ook een goede chauffeur zijn in een automaat. | |
Ridocar | zaterdag 31 oktober 2015 @ 20:05 |
Zo jammer, waar deze automaat/handbakdiscussie naartoe gaat. Ik rij dagelijks een Volvo FH12 met een robotbak met 12 versnellingen vooruit en vier achteruit. Er zitten ook maar twee padalen in en de bak schakel je met I-shift. (Of je zet 'm in D en laat de auto zelf schakelen) Volgens jouw redenering zou je neefje van 5 er prima in kunnen rijden, want automaat. [ Bericht 7% gewijzigd door Ridocar op 31-10-2015 20:11:15 ] | |
Pizza_Boom | zaterdag 31 oktober 2015 @ 20:18 |
Maar zijn neefje is dan ook supergetalenteerd en stapt over 5 jaar in zijn eerste F1 wagen... ![]() | |
Anne | zaterdag 31 oktober 2015 @ 21:04 |
![]() ![]() ![]() Meer woorden ga ik er niet vuil aan maken ook ![]() Laten we de discussie maar laten voor wat het is. Het wordt nu wat te 'persoonlijk'. | |
Ridocar | zaterdag 31 oktober 2015 @ 22:52 |
Je zou het in twee stappen kunnen doen. Eerst lessen en afrijden in een automaat, een tijdje rondkarren en daarna, als je nog steeds wilt, lessen en afrijden in een handbak. | |
Van_Poppel | zaterdag 31 oktober 2015 @ 23:36 |
Wat een idiote redenering. Bij autorijden komt echt wel wat meer kijken dan zorgen dat je in de juiste versnelling staat. Anticiperen op wat er gaat gebeuren (bijvoorbeeld bij een zebrapad zien dat achter een geparkeerde vrachtwagen voetgangers willen oversteken) is veel belangrijker...dat je in een automaat geen CPU-tijd verspeelt aan schakelen is dan mooi meegenomen, maar niet meer dan dat. | |
defokkingfoker | zondag 1 november 2015 @ 00:35 |
Automaat ![]() ![]() ![]() Van die mensen in een dikke BMW/Mercedes die nog schakelen ![]() Kom ik met mijn VW golf automaat.. Win ik elke stoplicht race ![]() | |
Fien1989 | zondag 1 november 2015 @ 02:30 |
Ik ![]() ![]() Aanvankelijk begon ik wel met schakel, maar het ging niet lekker. Daarna verder gegaan met automaat ![]() Enig nadeel van een automaat-rijbewijs is dat je meestal niet in auto's van anderen (of vervangend-vervoer auto's) kan rijden. Ook als je van rijden je beroep wilt maken, kan dat lastig zijn. Voor dat laatste had ik na 2 jaar automaat rijden wel lessen+herexamen gedaan in schakel (en ook geslaagd), maar heb er geen plezier van gehad. Schakelen blijkt echt niet voor mij weggelegd, een regelrechte ramp was het ![]() ![]() Eigenlijk vind ik het trouwens nog steeds raar dat in een redelijk welvarend land als Nederland de automaat nog niet standaard is ![]() ![]() | |
Ridocar | zondag 1 november 2015 @ 02:44 |
Omdat ego. Met een code 78 mag je geen handbak rijden, dus wordt dat al snel gezien als een half rijbewijs (zie de reacties hier). In de VS maakt het niet uit waar je in lest (en afrijdt) dus is het minder een "moet". Ik had een jaar of tien terug een automaat (Polo 6N, topauto, op een rotte accu na nooit problemen mee gehad) en er werd wel eens gevraagd of ik iets mankeerde. Het is de mentaliteit, en ik hoop dat dat een keer verandert. Maar dan zal eerst die idiote scheiding handbak/automaat opgeheven moeten worden, anders gaat het nooit werken. En nu zal ik vast allemaal opmerkingen krijgen dat het helemaal niet kan, dat het rijbewijs dan veel te makkelijk wordt gemaakt en dat we ze anders net zo goed bij een pak cornflakes kunnen meegeven Ik heb er al eens een topic aan dit probleem en deze discussie gewijd, even zoeken... --edit-- gevindt: PTA / Beperking automaat opheffen (code 78) | |
derLudolf | zondag 1 november 2015 @ 09:49 |
In de echt dikke modellen ligt alleen een automaat en die trekken je Golfje er wel uit hoor | |
Messina | zondag 1 november 2015 @ 09:50 |
Ik zou eerder bang zijn voor automaat-rijders die schakel gaan proberen, op de openbare weg. Dat lijkt me toch niet echt wenselijk. Automaat is jezelf beperken. Maar geen rijbewijs is jezelf nog veel meer beperken. Mijn advies zou dus altijd zijn om voor een schakel-rijbewijs te gaan als dat lukt. En als dat niet lukt, ga lekker voor dat automaat-rijbewijs. ![]() | |
Roces18 | zondag 1 november 2015 @ 11:04 |
Jouw argument: ''Er zijn echter steeds meer automaten te vinden, het argument dat een handbak zuiniger zou zijn is achterhaald en schakelen leer je in no-time.'' Als het zo makkelijk is waarom les je dan niet in een schakelbak. En iemand met een automaat is geen mindere verkeersdeelnemer zoals er al gesteld werd. Maar iemand met een automaat rijbewijs die in een schakelbak gaat rijden is gewoon gevaarlijk. | |
Ridocar | zondag 1 november 2015 @ 11:49 |
Hoe denken jullie dan over een aanhanger? Zou men dan pas met een aanhanger mogen rijden met een BE-rijbewijs? Ik had er al een topic over gemaakt, gewoon om te kijken waar de grens ligt. PTA / Aanhanger rijden? BE-rijbewijs verplicht. Goed idee? [ Bericht 4% gewijzigd door Ridocar op 01-11-2015 11:56:29 ] | |
DX11 | zondag 1 november 2015 @ 12:35 |
Nou zeg je het toch precies verkeerd om. Kleine aanhanger trekken is zo dood simpel dat je het verschil niet eens merkt, natuurlijk mag je dat met B. | |
Anne | zondag 1 november 2015 @ 12:36 |
Ik roep SD er even bij ![]() | |
Sounddragon | zondag 1 november 2015 @ 12:40 |
Mijn schamele CDI'tje veegt ook gewoon zijn uitlaatpijpjes af met Golf-papier hoor ![]() ![]() | |
Sounddragon | zondag 1 november 2015 @ 12:47 |
Schakelbak is wel degelijk (marginaal though) zuiniger, je hebt nog steeds te maken met torque converters, en dat betekent slip, en dat is dus botweg gezegd, gewoon: verlies. Het is vast en zeker niet meer zo erg als vroeger, techniek evolueert ook gewoon natuurlijk, maar een automatenbak werkt met slip, en dat is een feit. | |
Ridocar | zondag 1 november 2015 @ 12:50 |
Maar als je voor B opgaat hoef je niet eens met een aanhanger te rijden. Toch vind jij dat je dan wel met een aanhanger mag rijden, want dat is simpel. Maar als het om een handbak gaat vind jij dat het wel tijdens het lessen geleerd moet worden. Als men de aanhanger als de automaat zou behandelen zou je alleen een fietsendrager mogen vervoeren, want aanhanger rijden is een vaardigheid dat je tijdens het examen niet hebt laten zien Ik zie een overeenkomst, maar blijkbaar worden verschillende vaardigheden verschillend benaderd. | |
DX11 | zondag 1 november 2015 @ 12:58 |
B leer je handbak, en kan je ook automaat (want simpeler). B met kleine aanhanger merk je geen verschil mee tijdens het rijden. B met grote aanhanger merk je wel verschil, je hebt soms ook extra spiegels nodig enz, dus daar heb je BE voor nodig, omdat je dan meer moet kunnen. Met een kleine aanhanger merk je echt geen verschil tijdens het rijden. Dat heb ik zelf wel gemerkt laatst toen ik een bank moest ophalen, ik merkte nauwelijks verschil met het optrekken ed, was echt niet moeilijk. | |
Ridocar | zondag 1 november 2015 @ 13:03 |
Neuh, da's ook helemaal geen verschil met manoeuvreren, zoals een kleine straat inrijden of achteruit steken... | |
defokkingfoker | zondag 1 november 2015 @ 16:14 |
Maar tegen een AMG of CLA race ik niet uit principe.. wil de achterkant van die mooie bakken wel even bewonderen ![]() Misschien op de snelweg.. maar met een stoplichtrace win ik wel ![]() | |
Sounddragon | zondag 1 november 2015 @ 16:22 |
![]() ![]() Nope, nog niet misschien; zelfs niet een beetje ![]() | |
defokkingfoker | zondag 1 november 2015 @ 16:32 |
Dacht dat 230 pk wel genoeg was ![]() ![]() | |
Sounddragon | zondag 1 november 2015 @ 17:07 |
Ik heb ongeveer hetzelfde, alleen bij mij werken de koppelmakertjes wat harder denk ik ![]() | |
DX11 | zondag 1 november 2015 @ 19:01 |
Nee ik heb werkelijk geen verschil gemerkt. Ik had dus een kleine aanhanger (2m lang maar) maar vond het echt super simpel. Hij volgde perfect en ik kon de bochten het zelfde nemen als normaal. Achteruit steken moest ik wel even over nadenken, maar dat ging ook vrijwel gelijk goed. Dus ik vond het errrug simpel. Moet wel zeggen dat ik wel wat uurtjes heb zitten in ETS2 (met stuur) dus misschien dat dat iets geholpen heeft? | |
Ridocar | zondag 1 november 2015 @ 19:29 |
En moet je dan eens voorstellen dat de wetgever bedenkt dat je met B helemaal niets achter je auto mag hangen, behalve een fietsendrager. Want dat heb je met het lessen niet geleerd. Wil je met een ahw rijden, dan moet je BE halen. | |
DX11 | zondag 1 november 2015 @ 19:32 |
Hoezo moet ik me dat voorstellen? Dat is totaal niet aan de orde. Sterker nog, je mag sinds kort meer trekken met B dan voorheen. | |
Ridocar | zondag 1 november 2015 @ 19:55 |
Dus dat je helemaal geen ervaring hebt met een aanhanger boeit niet. Pak een kar en prul maar aan, maar als iemand afrijdt met een automaat mag 'ie nooit en te nimmer in een handbak gaan rijden want dan is 'ie een gevaar op de weg... Dit is meten met twee maten. En dit moet helemaal los van de wetgeving worden gezien. | |
De_Dakgoot | maandag 2 november 2015 @ 09:45 |
Hoi vraagje, Ik wil binnenkort mijn BE en A2 halen maar moet je na het behalen ervan wen colledig nieuw pasje aanvragen. Of printen ze dat gewoon op mijn huidige? | |
DX11 | maandag 2 november 2015 @ 09:48 |
Ja ze doen gewoon een stickertje over je huidige pasje heen! ![]() | |
Mark031 | dinsdag 3 november 2015 @ 22:04 |
Als schakelen echt niet lukt, dan zou ik gewoon een automaat proberen. In de toekomst kan je altijd nog examen doen in een schakelauto. Je beperkt jezelf wel heel erg, aangezien in Nederland (en de rest van Europa) schakelauto's de norm zijn. | |
bobbernaut | vrijdag 13 november 2015 @ 13:35 |
Zometeen examen, nog last minute tips? | |
DX11 | vrijdag 13 november 2015 @ 13:36 |
Niemand aanrijden! | |
bobbernaut | vrijdag 13 november 2015 @ 13:39 |
Niet? ![]() | |
DX11 | vrijdag 13 november 2015 @ 13:40 |
Nouja. Bijna niemand. Soms heb je van die mensen die het verdienen. | |
bobbernaut | vrijdag 13 november 2015 @ 13:43 |
![]() Maar verder nog tips of iets? | |
DX11 | vrijdag 13 november 2015 @ 13:45 |
Rustig blijven en niet te veel focussen op wat je fout doet. Gewoon lekker een stukje gaan rijden, niet te veel nadenken. Als het vanzelf gaat gaat het veel beter dan dat je je druk maakt of je iets wel goed genoeg hebt gedaan 10 minuten geleden. | |
bobbernaut | vrijdag 13 november 2015 @ 17:22 |
Gezakt ![]() ![]() | |
DX11 | vrijdag 13 november 2015 @ 17:26 |
Balen. Mijn advies nog wel opgevolgd? (die laatste) | |
bobbernaut | vrijdag 13 november 2015 @ 17:32 |
Nou ja bij het begin ging het meteen fout en toen zat ik meteen met een gevoel van hmm.. Maar ik probeerde wel nog gewoon normaal te rijden, maar dat mocht niet baten. Ook ging de examinator soms ingrepen maken zonder dat het nodig was?! Zovan ik was dat al van plan te doen enzo.. Maar dat zal dan wel aan mij liggen. Ik baal er iig wel van.. | |
DX11 | vrijdag 13 november 2015 @ 17:38 |
Wat voor ingrepen? Waarschijnlijk was je dan niet snel genoeg met remmen oid. Als je het al van plan was kan je het beter eerder doen dat is veiliger dan het laatste moment natuurlijk. Doe even een verslagje dan, wat voor ingegrepen, wat ging er fout.. | |
bobbernaut | vrijdag 13 november 2015 @ 17:39 |
Ja is zo, en ingrepen zoals sturen, maar zelf vond ik dat niet nodig mja.. Toen ik die ingreepjes had dacht ik ook meteen bij mezelf van shit ik ben gezakt.. -verslagje- Nou het ging goed, reed weg, alleen toen moest ik weg, eindigde ik op een trambaan?!?!?! ![]() Toen dacht ik van manmanman kansloos. Even later een paar strepen op het wegdek gemist (had geregend, dus weerspiegeling), dus niet goed naar de borden gekeken blijkbaar.. En ja dan nog dicht langs auto's rijden (terwijl bij mijn les steeds werd gezegd van ja je kan nog veel meer naar rechts) Bij het praatje achteraf zat ze helemaal te bitchen dat ik wel erg snel wegreed enzo, jezus man gaan we daarop haten? Er werd bij mijn rijles steeds gezegd dat het sneller kon.. Maar dit verslag is natuurlijk subjectief enzo ![]() | |
1marcelfilms | zondag 15 november 2015 @ 18:18 |
Hallo mensen ik heb over een paar dagen al theorie examen heeft iemandt nog tips | |
Opsonisatie | zondag 15 november 2015 @ 18:20 |
Veel oefenen. ![]() ![]() | |
Opsonisatie | zondag 15 november 2015 @ 18:20 |
Mag waarschijnlijk in december afrijden. ![]() ![]() | |
1marcelfilms | zondag 15 november 2015 @ 18:26 |
tja beetje basis dingen maar ik bedoel eigelijk stik vragen enzo | |
1marcelfilms | maandag 16 november 2015 @ 09:28 |
Pls help ik moet over morgen al ![]() ![]() | |
Ridocar | maandag 16 november 2015 @ 09:48 |
Strikvragen bestaan niet. Het theorieboek en (online) oefenexamens staan vol met zulke vragen en sneaky dingen en zaken die gewoon te onzinnig zijn*, maar het CBR doet daar niet aan. Zij stellen gewoon duidelijke vragen, en met een beetje logisch nadenken kom je er wel. Het is wel de bedoeling dat je de regeltjes wel kent. Niet door allemaal regeltjes in je hoofd te stampen, maar door het inzichtelijk te maken. Je moet bijvoorbeeld weten wat het verschil tussen weggebruikers, bestuurders, verkeer en motorvoertuigen zijn (ja, ze betekenen allemaal iets anders), de voorrangsregeling-volgorde (aanwijzingen, verkeerslichten, verkeersborden, verkeersregels), en de betekenis van de verkeersborden. Let vooral op specifieke regels van bepaalde bijzondere voertuigen, zoals voertuigen met beperkte snelheid (tractoren) en brommobielen. Dit lijstje is natuurlijk niet volledig, maar ik wil alleen aangeven dat het voor jou logisch moet zijn, dat je begrijpt waarom bepaalde regels zijn bedacht. En dat is belangrijk als je straks voor je praktijkexamen op moet, want dan moet je het ook allemaal weten. * Een voorbeeld: Met een gans in de hand op straat ben je een bestuurder, met een hond ben je voetganger. | |
1marcelfilms | maandag 16 november 2015 @ 14:17 |
Dank u. En gevaarherkenning is dat erg lastig? | |
Ridocar | maandag 16 november 2015 @ 14:24 |
Ik vind van wel, maar dat was ook ver na mijn tijd. Daar komt kennis wel van pas. Ik heb geen idee hoe het met het examen eruit ziet, maar met de oefenvragen was het zaak om niet te voorzichtig te zijn. (in veel twijfelgevallen is "niets doen" toch vaak het juiste antwoord). | |
H0D3NPYL | maandag 23 november 2015 @ 20:09 |
Vandaag rijbewijs aangevraagd, volgende week ophalen! Ben benieuwd, eerste keer in m'n eentje rijden. | |
VoetenMat | woensdag 25 november 2015 @ 14:44 |
Vandaag ben ik voor de 2x gezakt voor het praktijkexamen en dat terwijl ik een ongeluk heb voorkomen ( we reden op een smalle weg en ik moest uitwerken in een plas met water en modder omdat een andere auto niet eens van uitwijken had gehoord) natuurlijk een ingreep gekregen en bij het CBR * je doorstroming is niet goed ![]() | |
DX11 | woensdag 25 november 2015 @ 14:59 |
Maar je werd dus continue ingehaald? Of je had een file achter je rijden? | |
VoetenMat | woensdag 25 november 2015 @ 18:30 |
nee niet eens ik reed goed tijdens de rit (soms stopte ik waar de examinator liever had dat ik doorreed maar het was nooit een gevaarlijke rit. Alleen er was een helling en je had 2 keuzes links is een route die meteen naar het CBR gaat, dit is een directe en makkelijke route rechts en dan weer rechts is een route die heel smal is en je eigenlikk niet met 2 auto's er door heen kan. Hij nam de 2e route (omdat het goed ging) maar die route zat vol met bermen die je niet kan gebruiken om uit te wijken, ik reed 60 tegemoetkomende auto reed 60 ik had eigenlijk moeten afremmen maar wat ik deed was beetje naar rechts, de andere auto als een vrijbrief om op de midden van de weg blijven rijden, hierdoor moest ik 2x uitwijken en had ik meteen 2 ingrepen achter elkaar en bam gezakt ![]() | |
Kaskade | woensdag 25 november 2015 @ 19:39 |
Vandaag examen gedaan voor theorie-examen rijbewijs B en hiervoor gezakt met 13 fouten, terwijl ik de oefenexamens op de CD van de ANWB en de gratis examens op internet allemaal bijna foutloos maak. Het kwam niet door de zenuwen want zo zenuwachtig was ik niet, maar een groot deel van de vragen wist ik gewoon niet en komen ook niet voor in de andere examens die ik heb gemaakt. Heb ik gewoon ontzettend veel ongeluk dat ik precies de vragen heb gekregen die niet in de oefenexamens voorkwamen of herkent iemand zich hier ook in? Welke oefenexamens hebben jullie gebruikt? | |
Messina | woensdag 25 november 2015 @ 20:26 |
Ik had zat vragen die niet in de oefenexamens zaten, maar die wist ik doordat ik het ANWB theorieboek had doorgenomen. | |
Kaskade | woensdag 25 november 2015 @ 20:37 |
Het theorieboek heb ik inderdaad ook, maar het is lastig testen of je alles weet als veel onderdelen niet in de oefenexamens zitten. Door trial-and-error waarbij uitgelegd wordt wat je fout hebt gedaan, weet ik de gemaakte oefenexamens bijna foutloos te doen. Het viel mij sowieso heel erg tegen hoeveel vragen over verkeersborden op het theorie-examen voorkwamen. Ik heb er volgens mij maar twee gehad. | |
Mark031 | donderdag 26 november 2015 @ 01:16 |
Het beste boek dat je kan hebben is Vekabest. De theorie en oefenexamens van Vekabest zijn gebaseerd op CBR-richtlijnen. Zo'n beetje alle grote rijscholen gebruiken dit boek. Ik vond het echte theorie-examen wel iets makkelijker dan de oefenexamens, maar ik had zeker niet het gevoel dat de oefenexamens compleet anders waren. Zo'n beetje iedereen die ik ken had Vekabest als boek en we zaten allemaal bij verschillende rijscholen en zijn allemaal in 1x geslaagd voor theorie. | |
Pizza_Boom | donderdag 26 november 2015 @ 09:21 |
Gevaarlijk? Nee. Maar blijkbaar, als de examinator liever had dat je door zou rijden, wel te afwachtend/treuzelend/niet snel genoeg. Dat kan doorslaggevend zijn in zo'n situatie: Dit levert een twijfelsituatie op. Jij reageert niet correct, die ander denkt: "Ha, een wagen met een L erop, daar kan ik gewoon een potje blufpoker spelen." Komt over als twijfelend/niet zelfverzekerd. Tsja, dan kom je dus bij de twijfelgevallen. Stop je nog een aantal keer terwijl de examinator liever had gehad dat je door zou rijden en de conclusie van het CBR is simpel: "Durft nog niet door te rijden, nog niet zelfverzekerd genoeg." | |
Scarlet_Dragonfly | donderdag 26 november 2015 @ 09:30 |
Ten eerste: jammer dat je niet geslaagd bent. Alvast succes bij de volgende poging!Ik snap dat dikgedrukte gedeelte nog niet helemaal. Als jij zelf correct hebt uitgeweken, waarom kreeg je dan alsnog een ingreep? Op dit moment zou mijn conclusie zijn "omdat je uitwijk-poging blijkbaar niet goed genoeg was" en dat lijkt me een vrij duidelijke reden tot zakken: je reageerde wel, maar niet adequaat genoeg. Of zie ik dat verkeerd? | |
GtaRipper | donderdag 26 november 2015 @ 10:19 |
Aanstaande dinsdag om 15:50 afrijden! Hopen op in een keer slagen! | |
Pizza_Boom | donderdag 26 november 2015 @ 10:37 |
1 Troost wellicht, Voetenmat. Ik heb een dynamo verspeeld op zo'n grapjas. Beide keurig aan de kant en op het laatste moment kwam ie terug naar het midden, dus ik de berm in. Noodweer, ik natuurlijk vol een plas in, dynamo (hoe weet ik nog steeds niet) vol met rotzooi. 20 km later kapte die er volledig mee. | |
Simterklaas | donderdag 26 november 2015 @ 11:07 |
Spannond! ![]() | |
SacreCoeur | donderdag 26 november 2015 @ 11:53 |
Oh ik ben dus niet de enige, ik ben ook gezakt op 'doorstroming'. Ik was overtuigd dat ik geslaagd was totdat de examinator zei helaas, ik reed een goede rit van 25 minuten zonder fouten en daarna kwamen we op een rotonde met 2 banen, ik nam de linker om alvast voor te sorteren, maar dat mag niet. Overigens geen ingreep oid gehad, ook geen ongelukken meegemaakt. | |
#ANONIEM | donderdag 26 november 2015 @ 11:55 |
Hoe leer je voor theorie vorige week eerste keer gezakt. | |
Simterklaas | donderdag 26 november 2015 @ 12:28 |
Ach, ik ben toendertijd een keer gezakt omdat ik volgens de examinator in een bepaalde straat met meerdere zijstraatjes "te veel remde", terwijl mijn instructeur mij altijd vertelde om daar goed op te letten en af te remmen ![]() | |
Curiosity | donderdag 26 november 2015 @ 12:59 |
Steeds je boek doornemen. In de trein, als bijrijder, voor de tv. Iedere gelegenheid aangrijpen om te leren. | |
Reemi | donderdag 26 november 2015 @ 13:18 |
Examens oefenen | |
GtaRipper | donderdag 26 november 2015 @ 13:38 |
Ik heb wel het idee dat ik er klaar voor ben, het enige wat bij mij nog niet helemaal goed gaat is het doorstromen bij uitritconstructies. Kan vaak niet helemaal inschatten of ik mezelf er nog even snel tussen kan proppen. Heb ik ook bij rotondes wel eens last van. Ik wacht dan vaak liever wat langer. Daar wordt je wel op afgerekend toch? De rest gaat prima. | |
Simterklaas | donderdag 26 november 2015 @ 15:18 |
Bij het CBR weet je het maar nooit. | |
GtaRipper | donderdag 26 november 2015 @ 15:49 |
Och, ik ga gewoon proberen er zo relaxed mogelijk in te gaan. Met zelfvertrouwen en veilig rijden is volgens mij het belangrijkst. | |
Simterklaas | donderdag 26 november 2015 @ 16:05 |
Dan moet het goed gaan ![]() | |
Pizza_Boom | donderdag 26 november 2015 @ 16:09 |
Vooral dat zelfvertrouwen. Niet als een bang vogeltje bij alles op de rem stampen en geen beslissing durven maken. Ik kreeg bij mijn BE juist de opmerking dat het wel wat rustiger mocht (ik ben, nog steeds, een aardige doorrijder, deed ik met het examen ook. Gewoon gas op die lollie). ![]() | |
VoetenMat | donderdag 26 november 2015 @ 16:49 |
De examinator vond dat ik genoeg uitweek maar "de snelheid moest wat minder zijn " Die man vond het veilig om een kruising gehaast over te steken maar uitwijken naar de berm ho maar | |
VoetenMat | donderdag 26 november 2015 @ 16:50 |
Ik heb vaak meegmaakt dat mwnsen zaten te kloten omdat ik een grote L op mijn dak had, maar dit x was het exht gewoon gevaarlijk en had diegene ook gewoon zijn eigen auto total loss kunnen prakrijden | |
VoetenMat | donderdag 26 november 2015 @ 16:51 |
Dat had ik de 1x boeven zijn het | |
Pizza_Boom | donderdag 26 november 2015 @ 17:12 |
Maar dat is niet zo gek. Je weet niet wat er in een berm ligt. Hier hebben ze bij een binnendoor weggetje in de berm recentelijk allemaal van die betonblokjes neergelegd. En dan ben jij dus de sjaak. Dat is heel erg lullig, maar dat gaat volgens mij altijd zo. | |
vannelle | donderdag 26 november 2015 @ 17:23 |
Met 60 km/h de berm induiken is dan ook niet handig. Ik kan me voorstellen dat je door een fout van een ander uit moest wijken maar haal dan iig je snelheid er uit. Als je nu zegt dat je daar geen tijd voor had dan had je blijkbaar eerder van je gas af gemoeten omdat er op die smalle weg een gevaarlijke situatie aan zat te komen. | |
VoetenMat | donderdag 26 november 2015 @ 18:57 |
De ingreep vondt hij niet erg want hij begon er niet eens over hij gooide het op doorstroming ![]() | |
KolonelBroodje | donderdag 26 november 2015 @ 19:22 |
Vandaag poging 2 Tafelnummer 10 ![]() ![]() | |
Pizza_Boom | vrijdag 27 november 2015 @ 01:04 |
![]() | |
vannelle | vrijdag 27 november 2015 @ 02:51 |
Ik ben het niet helemaal eens met je verhaal maar dat hoeft ook niet. Ik wens je succes bij de volgende poging en hopelijk gebeuren er dan geen rare dingen en slaag je gewoon. ![]() | |
#ANONIEM | vrijdag 27 november 2015 @ 09:44 |
ik heb ook een studie he. | |
Simterklaas | vrijdag 27 november 2015 @ 09:45 |
Minder FOK!ken. | |
Pizza_Boom | vrijdag 27 november 2015 @ 13:36 |
Kom an, theorie moet je er zo in hebben... Paar uurtjes boek doornemen, wat toetsjes doen op de pc en in 1x slagen. | |
#ANONIEM | vrijdag 27 november 2015 @ 15:48 |
Ik was in een keer geslaagd. | |
Pizza_Boom | vrijdag 27 november 2015 @ 15:55 |
Ga effe ergens anders lopen trollen ofzo. | |
#ANONIEM | vrijdag 27 november 2015 @ 15:59 |
Ik troll niet 1,half jaar geleden in een keer geslaagd. nu is theorie verlopen. en ben ik een keer gezakt. dus hoe leer je voo theorie [ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 27-11-2015 16:01:43 ] | |
DX11 | vrijdag 27 november 2015 @ 16:01 |
Je theorie verloopt na 1,5 jaar, niet na 1half jaar. | |
#ANONIEM | vrijdag 27 november 2015 @ 16:02 |
![]() | |
DX11 | vrijdag 27 november 2015 @ 16:04 |
Of ga je me nou serieus vertellen dat je al anderhalf jaar over je praktijk doet? Oh was jij de Braddie 2.0? | |
#ANONIEM | vrijdag 27 november 2015 @ 16:11 |
ik zeg toch 1 jaar en een half? dus ja moet weer mijn theorie halen | |
DX11 | vrijdag 27 november 2015 @ 16:21 |
Dit was jouw exacte post: 1half jaar is niet het zelfde als anderhalf jaar. Misschien wat beter op letten bij Nederlands ![]() | |
H0D3NPYL | vrijdag 27 november 2015 @ 17:24 |
Vandaag rijbewijs opgehaald en in een andere auto gereden. Voelt heel anders! Werkt stroever en het gaspedaal reageert 'heftiger'. Even wennen dus. | |
Ypmaha | zaterdag 28 november 2015 @ 10:36 |
14 december afrijden na bijna 60 lessen, en nog loop ik af en toe te paniekeren in de auto ![]() | |
#ANONIEM | zaterdag 28 november 2015 @ 15:04 |
Maar mensen die nog weten wat die cursussen geven kwa hulp? | |
Messina | zaterdag 28 november 2015 @ 15:08 |
Er zijn zat rijscholen die theoriecursus aanbieden. Ook de ANWB heeft zo'n cursus. Uiteindelijk zul je gewoon zelf de stof moeten leren. | |
#ANONIEM | zaterdag 28 november 2015 @ 15:11 |
bedoel meer die dag cursussen met als je een vrouw met rode jas ziet moet je remmen ![]() | |
Messina | zaterdag 28 november 2015 @ 15:25 |
Aangezien je reactie hebt gegeven in het 'Turbotheorie'-topic weet je best waar je moet zoeken. Hoop geld voor iets dat je zelf gewoon kan leren. | |
#ANONIEM | zaterdag 28 november 2015 @ 15:25 |
daarom vraag ik of mensen nog van die dingen weten ;p scheelt mij weer 100 euro | |
Messina | zaterdag 28 november 2015 @ 15:27 |
Ja, leren. Zelf. Nu. Go, go. | |
Pizza_Boom | zondag 29 november 2015 @ 21:23 |
Hoezo paniek? Waar ben je bang voor, waarom raak je in paniek? | |
GtaRipper | dinsdag 1 december 2015 @ 19:06 |
Helaas vandaag gezakt voor mijn praktijkexamen. Ik plande niet genoeg vooruit. De situatie waar hij me op liet zakken was op de snelweg (het was erg druk, begin spits). Ik reed achter een vrachtwagen dus ik haalde hem in (ik denk dan weet hij dat ik durf). Ik kreeg hem er echter daarna rechts niet meer tussen, en ik moest niet ver daarna uitvoegen. Uiteindelijk kreeg ik het nog voor elkaar, maar hij vond dat ik het veel te laat deed. Dat had ik beter in moeten plannen. De rest ging prima. | |
Simterklaas | dinsdag 1 december 2015 @ 23:38 |
Jammer, blijkbaar was de examinator zijn dagquotum nog niet vol ![]() | |
vannelle | woensdag 2 december 2015 @ 01:12 |
Ja tuurlijk....zucht..... | |
Ridocar | woensdag 2 december 2015 @ 07:45 |
Ik ben het er ook niet mee eens, maar een organisatie dat zo geheimzinnig doet en teveel macht heeft roept dat soort uitspraken op zich af. | |
Simterklaas | woensdag 2 december 2015 @ 11:42 |
Precies. Ze zijn de enige, dus ze kunnen alles maken. Wat ze doen klopt in ieder geval niet. [ Bericht 3% gewijzigd door Simterklaas op 02-12-2015 11:52:27 ] | |
DX11 | woensdag 2 december 2015 @ 13:01 |
Ik zal even wat opheldering geven, want zo heel fout is dat target verhaal niet hoor, mijn instructeur heeft het me toen uitgelegd: Er is een gemiddeld percentage geslaagden/gezakten voor het hele CBR, die altijd redelijk gelijk is. Als een bepaalde examinator zeer veel gezakten of juist zeer veel geslaagden heeft, wat dus heel anders is dan het gemiddelde, dan wordt hem gevraagd, hé, hoe kan dat, is dit wel terecht, hij moet zich dan verantwoorden. En daardoor KAN het dus voorkomen, dat als een examinator de hele week super veel geslaagden heeft omdat er veel goede chauffeurs waren, dat hij op vrijdag denkt shit ik ga nu even wat strenger zijn anders krijg ik gezeik op mijn (maandelijkse?) evaluatie. MAAR het kan dus ook andersom zijn, dat een examinator denkt ik heb al zoveel gezakten ik ga nu juist soepeler zijn om gezeik te voorkomen. Of het allemaal wekelijks of maandelijks of wat dan ook wordt gecheckt weet ik niet, maar er word wel naar gekeken. Aldus mijn rijinstructeur. Helemaal niet vreemd ook vind ik, dit is natuurlijk om Sayid praktijken en andere dingen te voorkomen (lessers die geld bieden om te slagen?) Ik vind het eigenlijk heel logisch. | |
1marcelfilms | woensdag 2 december 2015 @ 13:11 |
- ga eens ergens anders geinen - [ Bericht 84% gewijzigd door Anne op 02-12-2015 20:51:54 ] | |
Bassen | woensdag 2 december 2015 @ 19:04 |
Gister mijn A rijbewijs behaald ![]() | |
Ridocar | woensdag 2 december 2015 @ 19:17 |
Nou, ik geloof dat er best enige vorm van zelfregulering is, maar het CBR doet of ze een een of andere veiligheidsdienst zijn. Alsof alle info dat van de organisatie zelf naar buiten komt een inbreuk is dat de veiligheid van de staat zelf in gevaar brengt. [ Bericht 0% gewijzigd door Ridocar op 02-12-2015 21:28:32 ] | |
vannelle | donderdag 3 december 2015 @ 00:55 |
Ze doen helemaal niet geheimzinnig. Een kandidaat krijgt de reden(en) waarom hij/zij niet geslaagd is gewoon te horen en kan ter plekke een weerwoord geven of naderhand een bezwaar indienen. Als de instructeur is meegereden kan die als de examinator idd een foute beslissing heeft genomen de kandidaat ook helpen de examinator te overtuigen en ja, dat wil wel eens helpen. De exameneisen zijn voor iedereen duidelijk. Er zijn examinators die ze soepel hanteren en examinators die streng zijn. En die laatsten worden er door kandidaten vaak van beschuldigd dat ze onterecht mensen laten zakken. Nee, ze zijn gewoon strenger. | |
Anne | donderdag 3 december 2015 @ 09:11 |
*opgeruimd* | |
#ANONIEM | donderdag 3 december 2015 @ 11:22 |
Kruis jij dan zo'n topic ook af en trek je je refelecterend hesje aan en zet je pionen neer? | |
Ypmaha | maandag 7 december 2015 @ 23:19 |
Ik heb de 14e praktijkexamen, maar zegt zo'n instructeur dan ook bijvoorbeeld: "links" als je een bord ziet waarop staat dat je naar rechts moet? | |
Reemi | maandag 7 december 2015 @ 23:30 |
Nee, dan zegt hij gewoon niks. | |
#ANONIEM | dinsdag 8 december 2015 @ 00:42 |
Nee. Bij mij zei die wel een keer of ik even wou keren in een eenrichtingsstraat. Let goed op dat je niet in dat je jn dat soort dingetjes trapt. Of bv als de instructeur zegt hier links terwijl dst niet mag, neem dan de volgende tenzij nader order. | |
Messina | dinsdag 8 december 2015 @ 00:44 |
"Hier" heb ik tijdens mijn examen sowieso niet te horen gekregen. "Volgende" wel ![]() | |
H0D3NPYL | dinsdag 8 december 2015 @ 00:45 |
Als hij zei dat ik moest keren in een eenrichtingsstraat had ik het sws zonder na te denken gedaan ![]() | |
Ridocar | dinsdag 8 december 2015 @ 07:14 |
Hij zegt niets dat onverenigbaar is met de geldende verkeersregels. Je zult 'm nooit horen zeggen dat je een voetgangersgebied op moet rijden, of een geslotenverklaring moet negeren. In principe ga je altijd rechtdoor, tenzij het niet kan (verplichte rijrichting), dan volg je de meest logische weg. | |
Ypmaha | vrijdag 11 december 2015 @ 12:43 |
Nog drie dagen...... | |
DeLuna | vrijdag 11 december 2015 @ 13:13 |
Niet expres, maar ik had er een die bekende het examengebied niet heel goed te kennen omdat ze was overgeplaatst. Dus die stuurde mij wel ergens heen waar ik niet heen kon, dus dat zei ik dan ook. Toen zei ze: oh verrek, goed gezien! Dus altijd zelf blijven opletten op dat soort dingen. ![]() | |
Pizza_Boom | vrijdag 11 december 2015 @ 13:37 |
En als ze zeggen door blijven rijden terwijl je de volgende kruising rechtdoor een doodlopende straat in gaat, dan moet je dus ook linksaf of rechtsaf tenzij je expliciet de opdracht krijgt rechtdoor te gaan. Ik had met mijn rij-examen nog een mooie. Kreeg een omkeeropdracht. Dus ik stop netjes en zeg: "Maar ik heb toch vrijstelling?" "Oh ja, je hebt gelijk. Rijd dan maar weer door." | |
DeLuna | vrijdag 11 december 2015 @ 14:15 |
Dat laatste had ik ook bij mijn eerste praktijkexamen. ![]() | |
Scarlet_Dragonfly | vrijdag 11 december 2015 @ 15:08 |
Ik reed tijdens mijn praktijkexamen achter een politieauto het industrieterrein op, politieauto maakt ineens ongeveer een handrembochtje en rijdt met scheurende banden terug waar we vandaan kwamen. Merkt examinator droogjes op "Hmm, dat kunnen wij ook wel even doen, maar doe het maar wel wat subtieler" ![]() | |
Ypmaha | maandag 14 december 2015 @ 12:28 |
Geslaagd! ![]() | |
Messina | maandag 14 december 2015 @ 15:20 |
Gefeliciteerd! ![]() | |
H0D3NPYL | woensdag 16 december 2015 @ 11:35 |
Congrats! | |
Ypmaha | woensdag 16 december 2015 @ 18:11 |
thanks, ik had expres een faalangst examen genomen. Niet zozeer omdat ik faalangst heb, maar meer omdat ik bang was dat ik op van die lullige foutjes zou zakken. | |
SacreCoeur | woensdag 16 december 2015 @ 18:19 |
Maakt dat dan echt veel verschil? Ik ben al twee keer gezakt op iets onwijs lulligs, zonder ingreep. | |
H0D3NPYL | woensdag 16 december 2015 @ 18:20 |
Had ik ook wel kunnen doen. De eerste x gezakt door m'n zenuwen. Tweede keer toen wel gehaald | |
Ypmaha | woensdag 16 december 2015 @ 20:02 |
Op wat dan? ik gaf een vrachtwagen te laat ruimte om in te voegen op de rijbaan waar ik reed. Ook al zeggen ze dat een faalangst examen niet makkelijker is, toch denk ik dat ze dan wel iets milder zijn in de beoordeling, en het kost maar 50 euro meer Misschien niet helemaal ethisch verantwoord, maar 250 euro voor een herexamen is anders ook geen pretje. | |
SacreCoeur | woensdag 16 december 2015 @ 20:07 |
Eerste keer op 'vooruitkijken' terwijl er op mijn rit verder geen aanmerkingen waren en de tweede keer omdat ik op een rotonde al links voorgesorteerd had en dat pas na de rotonde had moeten doen. Beide keren had ik het wss in het 'echt' niet anders gedaan. | |
Sneakie | donderdag 17 december 2015 @ 21:05 |
Vandaag eindelijk geslaagd bij de 3e keer. Deze keer ook een faalangstexamen maar in mijn geval mag ik ook wel eerlijk zeggen dat er bij mij ook echt sprake was van faalangst. • 1e poging kreeg ik een totale black-out en tevens de dag ervoor vader geworden van een tweeling. • 2e poging door de stress zo'n tunnelvisie dat ik 2 keer een voetganger te laat zag (gebeurde al eeuwen niet meer tijdens de lessen). • 3e keer ging er gelukkig een stuk relaxter aan toe en daardoor het deze keer wel gehaald. | |
Ypmaha | zondag 20 december 2015 @ 14:26 |
gefeliciteerd man! ![]() moet wel zeggen dat sinds ik maandag ben geslaagd ik steeds blijer begin te worden dat ik hem in een keer heb gehaald [ Bericht 5% gewijzigd door Ypmaha op 20-12-2015 14:34:25 ] | |
Sneakie | maandag 21 december 2015 @ 09:44 |
Bedankt! En jij natuurlijk ook gefeliciteerd met het behalen van jouw rijbewijs ![]() | |
DieselTank | maandag 21 december 2015 @ 20:25 |
Ik ga binnenkort ook maar beginnen aan mijn autorijbewijs. Ik hoop hem echt binnen 20 lesjes te halen (30 laten we reëel blijven ![]() Ik ben wel van plan om bij een kleine rijschool te gaan en niet een rijschool met meerdere auto's. Slagingspercentage kijk ik ook niet naar, en bij de desbetreffende had een vriend van mij het ook onder de 20 uur gedaan. Verder kan ik sowieso al soepel schakelen en sturen met een normale personen auto alhoewel ik afgelopen jaar express zo min mogelijk gereden heb om te zorgen dat ik niet teveel verkeerde dingen aanleer ![]() ![]() Nog enige tips van iemand ?? ![]() ![]() (En hopelijk word ik geen braddie 2.0 met 75 lessen en 6 x zakken ![]() | |
TwenteFC | dinsdag 22 december 2015 @ 01:11 |
Mijn broertje had een beetje hetzelfde scenario als jij hebt, die had na zijn 1e (intake) les direct al zijn examen aangevraagd. 20 lessen moet dus heel goed te doen zijn, tenzij jij hele dagen als een malloot op de trekker zit maar daar ga ik maar even niet vanuit. ![]() En qua tips tsjah, probeer er gewoon een beetje van te genieten. Niet te veel druk op leggen. | |
vannelle | dinsdag 22 december 2015 @ 04:47 |
Jazeker. Je blaakt van zelfvertrouwen en dat is mooi. Maar laat dat niet je leidraad zijn, het kan goed zijn dat je tóch verkeerde dingetjes hebt geleerd (en afleren is moeilijker dan aanleren) waardoor het langer gaat duren dan verwacht. Zoals ik al zei is zelfvertrouwen helemaal prima alleen bespeur ik bij jou ook een zekere arrogantie, je gaat er nu al van uit dat het een eitje is omdat je trekker kunt rijden. Auto en trekker zijn niet met elkaar te vergelijken, voertuigbediening heb je zo te lezen al onder de knie maar dat kun je een aap nog leren. Het gaat er voornamelijk om hoe je je gedraagt in het verkeer, dáár ga je op afgerekend worden. Of niet natuurlijk, ik gun je het echt dat je binnen 30 lessen slaagt maar je denkt er veel te makkelijk over en ik ben bang dat met het nonchalante wat je uitdraagt juist dingen gaat missen waardoor het langer gaat duren. Probeer er blanco in te stappen, vergeet je trekkerervaring en luister goed wat er gezegd en verlangd wordt. Daar heb je veel meer aan dan denken dat het wel goed komt omdat je ervaring hebt op een compleet ander voertuig in een compleet andere omgeving. | |
Colbie | dinsdag 22 december 2015 @ 10:36 |
Over nonchalance gesproken... Volgens mijn rij-instructeur heb ik een zekere nonchalante manier van kijken, hij heeft me er al een paar keer op gewezen. Toch zegt 'ie wel dat hij wel het idee heeft dat ik alles wel zie, maar dat hij zou het zonde vinden als ik daarop zou zakken. Ik heb alleen echt geen idee wat ik hiervoor moet doen. Ik weet dat het kijken niet om het kijken gaat, maar om het waarnemen en registreren van wat er voor/naast/achter je zit. Ik probeer ernaar te handelen door mezelf altijd af te vragen wat ik zie - heb ook niet het idee dat ik nou echt dingen mis... Soms zegt hij op het einde van de les dat het al een stuk beter gaat, maar dan heb ik voor mijn gevoel niks anders dan anders gedaan. Ik weet gewoon echt niet wat ik moet doen om hem (en evt. examinator) meer het idee te geven dat ik alles heel bewust doe. Het is echt mega frustrerend ![]() | |
#ANONIEM | dinsdag 22 december 2015 @ 10:51 |
Had ik ook, ik heb op het examen overdreven gekeken en het was prima. De examinator moet je hoofd duidelijk zien bewegen. | |
Ypmaha | dinsdag 22 december 2015 @ 14:14 |
Het gaat er niet zozeer om dat je weet wat je ziet, maar op welke manier je erop moet anticiperen. Je hoeft echt niet alles te zien wat er om je heen gebeurt, maar alleen wat voor jou van belang is. | |
DieselTank | dinsdag 22 december 2015 @ 17:55 |
Haha beetje arrogantie, tja... ![]() Keek bijvoorbeeld toen nog amper in de spiegel (voor mijn gevoel) en keek alleen bij bochten rotondes en af en toe op het rechte stuk en waar hij het vroeg. Maar ik denk ook dat het meer afleren is dan aanleren... Dat gaat denk ik het moeilijkst worden en ik ga wrs vragen of mij rijinstructeur goed streng gaat handelen en elke keer er op blijft hameren als ik het verkeerd doe. | |
DieselTank | dinsdag 22 december 2015 @ 17:58 |
We moeten er allemaal veel voor betalen dus we mogen wel genieten ![]() ![]() En vanelle en fctwente wat deden jullie met mijn inbox? Had net 34 qoutes van jullie en het bleef maar omhoog gaan ![]()
| |
DieselTank | dinsdag 22 december 2015 @ 19:05 |
Ja maar anders kijkt iedereen zogenaamd uit hun ooghoeken in de spiegels. Ze moeten ergens een grens trekken. | |
VoetenMat | woensdag 30 december 2015 @ 16:59 |
4 januari heb ik voor de 3x praktijkexamen ![]() ![]() | |
Messina | woensdag 30 december 2015 @ 17:06 |
Wat ging er de vorige keren mis? Spannend wel! Veel succes alvast! | |
VoetenMat | woensdag 30 december 2015 @ 17:38 |
1ste keer had ik veel teveel zenuwen en ging het op de doorstroming mis, de 2de keer ging het mis op een landweggetje waar ik te snel uitwijkte in de berm en ik zakte weer op doorstroming. Dusja | |
Piperidine | vrijdag 1 januari 2016 @ 13:19 |
Ik ben ook van plan mijn rijbewijs te halen, maar eerst wil ik graag mijn theorie hebben. Ik heb de laatste weken veel gelezen en geoefend en heb wel het idee dat ik het meeste wel weet qua voorrang en regeltjes, maar toch maak ik regelmatige slordige foutjes. In de gevaarherkenning kies ik te vaak voor remmen in plaats van 'gas loslaten', ik zie het meer als zwart-wit (remmen/niets doen) en vind het grijze gebied lastig. Verder vind ik regelgeving vragen af en toe wel één grote mierenneukerij. Ik heb een overzichtje gemaakt van mijn fouten en sommige dingen die je moet weten vind ik echt belachelijk. Dat je bijvoorbeeld moet weten dat een gevarendriehoek/toerenteller/ehbo-doos of reservewiel niet verplicht is, dat je met energiezuinig rijden 10% brandstof kan besparen, dat een groene kaart voor het rijden in het buitenland is, etc. Voro degene die al theorie-examen hebben gedaan: krijg je serieus zulke vragen? | |
Piperidine | vrijdag 1 januari 2016 @ 13:21 |
Ik kreeg ook een vraag of je op de autosnelweg 60 km/uur mag rijden. Volgens mijn theorieboek moet een auto minstens 60 km/uur kunnen rijden, dus ik dacht 'Ja', maar het antwoord is "Nee, want je mag andere bestuurders niet in gevaar brengen". Ja, hallo. | |
ScheurGleuf | vrijdag 1 januari 2016 @ 14:42 |
Je krijgt weleens dat soort vragen, dus het is handig om dat overzichtje goed te leren. Dat van de 60 km/uur lijkt me onlogisch. | |
Ypmaha | vrijdag 1 januari 2016 @ 16:50 |
Zijn inderdaad kutvragen af en toe. | |
H0D3NPYL | vrijdag 1 januari 2016 @ 18:03 |
Dit wist ik niet ![]() | |
VoetenMat | zaterdag 2 januari 2016 @ 14:30 |
Laatste rijles gehad voor het examen het ging geweldig ![]() | |
Ypmaha | zaterdag 2 januari 2016 @ 17:13 |
That's the spirit ![]() | |
SacreCoeur | zaterdag 2 januari 2016 @ 19:32 |
Ja, absoluut. Ik ben 3 keer gezakt met 3x 1 fout te veel, juist door dit soort rare vragen. Ook kreeg ik een aantal keer vragen over ruiters, koffers die je wel/niet mag vervoeren op een bepaalde manier. | |
Misterjack41 | zaterdag 2 januari 2016 @ 19:36 |
Hallo! Ik zal me even voorstellen, ik ben Niels aka misterjack41, 17 jaar en ook ik wil graag mijn rijbewijs gaan halen dit jaar. Nou zit ik nog te twijfelen wat ik eerst zal doen, al beginnen met rijlessen of eerst het theoriebewijs halen, wat is jullie mening? Mvg Niels | |
SacreCoeur | zaterdag 2 januari 2016 @ 20:14 |
Lessen en later theorie, gewoon ergens halverwege ofzo. | |
VoetenMat | zaterdag 2 januari 2016 @ 22:09 |
Ja alleen word je continu beoordeeld | |
Opsonisatie | zaterdag 2 januari 2016 @ 22:11 |
Ik zelf ben begonnen met theorie als eerst. Ik vind dat persoonlijk beter want dan heb je minder stress en je kunt wss dan sneller afrijden ipv je ook nog te focussen op theorie | |
Pizza_Boom | zaterdag 2 januari 2016 @ 22:22 |
Lekker beginnen met lessen en dan ook een theorieboek kopen (of huren van je rijschool voor een tientje) en dan ergens halverwege je theorie halen. Heb je ook meer gevoel bij de inzichtvragen. | |
Misterjack41 | zaterdag 2 januari 2016 @ 23:17 |
Haha, ik heb mn theorie boek al een tijdje ![]() Dan vraag ik gewoon een paar lessen aan en zie ik t verder wel ![]() | |
Mark031 | zondag 3 januari 2016 @ 01:29 |
Ik was eerst begonnen met heel het theorieboek lezen, zodat ik niet blanco aan de rijlessen begon. Toen ik een paar lessen had gevolgd had ik het theorie-examen aangevraagd. Ik denk dat ik toen nog 1.5 maand de tijd had om te leren. Je hoeft niet meteen het theorie-examen aan te vragen, maar het is wel handig als je de regels al kent voordat je begint met lessen. | |
Ypmaha | zondag 3 januari 2016 @ 08:53 |
Tijdens een normale rijles ook. Alleen telt het bij je examenrit mee. | |
ScheurGleuf | zondag 3 januari 2016 @ 09:33 |
Kende je de regels niet voordat je het boek las dan? Hoe jij het hebt voorbereid lijkt (vergeleken hoe ik het heb gedaab) zwaar overdreven. Ik heb gewoon twee weken voor het examen het boek gelezen en daarna een aantal oefenexamens gemaakt. | |
ScheurGleuf | zondag 3 januari 2016 @ 09:33 |
Best een hoge druk dus, gezien je er meer dan ¤200 voor betaalt. | |
Ypmaha | zondag 3 januari 2016 @ 13:02 |
Dat ligt helemaal aan jezelf. Als je gewoon goed genoeg kan autorijden is het nergens voor nodig je druk te maken, al is dat makkelijker gezegd dan gedaan natuurlijk. | |
Mark031 | zondag 3 januari 2016 @ 13:41 |
Ik was relatief blanco wat dat betreft. Voor mij was het wel handig om het theorieboek eerst door te nemen voordat ik aan rijlessen begon. De basisregels kende ik wel, maar daar hield het ook op ![]() | |
Piperidine | zondag 3 januari 2016 @ 17:35 |
Ik snap niet zo goed waarom de ene keer het bord B1 met afbuigende voorrangsweg wordt gebruikt en de andere keer bord B5.![]() ![]() tegenover: ![]() Is dat simpelweg omdat na de afbuiging gewoon nog steeds op een voorrangsweg gereden wordt en in het andere geval is het alleen het kruispunt waar het om gaat? Nu ik dit typ klinkt dat best logisch ![]() | |
Ypmaha | zondag 3 januari 2016 @ 18:16 |
![]() | |
Ridocar | zondag 3 januari 2016 @ 18:29 |
Bravo, je hebt zojuist je eigen vraag beantwoord. | |
Piperidine | zondag 3 januari 2016 @ 18:47 |
![]() | |
Blue_Panther_Ninja | zondag 3 januari 2016 @ 22:47 |
Heb je wel je theorie-boek nagelezen? | |
VoetenMat | maandag 4 januari 2016 @ 11:33 |
Ik had het niet verwacht! Maar mijn examinator was zo'n leuke man heb alleen maar gelachen met hem! Geen zenuwen niks een keer bijna privé terrein opgereden, snel mezelf verbeterd en 60 minuten gereden! Maar het resultaat mag er zijn, IK BEN GESLAAGD! ![]() ![]() ![]() | |
Pizza_Boom | maandag 4 januari 2016 @ 11:35 |
En nu lekker rustig zelf kilometers maken ![]() | |
Messina | maandag 4 januari 2016 @ 11:35 |
Gefeliciteerd! ![]() | |
Ypmaha | maandag 4 januari 2016 @ 13:02 |
Gefeliciteerd!!! | |
Sounddragon | maandag 4 januari 2016 @ 13:08 |
Choet bezug! ![]() | |
jevl | maandag 4 januari 2016 @ 20:23 |
Ik heb een vraag over motor rijbewijs A2. Nu is het zo dat je 20 moet zijn om dit te halen. Ik heb verder nog geen A1 rijbewijs. Ik wordt binnenkort 20, kan ik al gaan lessen voordat ik 20 word? | |
Piperidine | maandag 4 januari 2016 @ 21:12 |
Jawel, laten we het er maar op houden dat ik niet een helder moment had ![]() | |
Piperidine | maandag 4 januari 2016 @ 21:22 |
Heeft iemand van jullie hier ervaring om doordeweeks in stad A te lessen en in het weekend in stad B? Dit scheelt voor mij veel reistijd en dan kan ik bijvoorbeeld voor/tijdens/na mijn werk lessen in stad A en in het weekend in mijn woonplaats stad B. Het zou dan gaan om dezelfde rijschool met verschillende vestigingen. Ik heb de rijschool zelf ook al gemaild, maar misschien heeft hier iemand ervaringen. | |
Misterjack41 | maandag 4 januari 2016 @ 21:51 |
Yay, m'n eerste les aangevraagd! Donderdagmiddag begint het ![]() Iemand nog tips? | |
Ypmaha | dinsdag 5 januari 2016 @ 07:04 |
Rechts zit gas, links zit koppeling en midden zit nog meer gas | |
Misterjack41 | woensdag 6 januari 2016 @ 09:59 |
Ik zal hem onthouden! En als ik een bocht om moet even aan de handrem trekken? ![]() | |
Pizza_Boom | woensdag 6 januari 2016 @ 10:11 |
Niet over miepen en gewoon afwachten. Je bent niet de eerste, die rijschool heeft het vaker gedaan. | |
Ridocar | donderdag 7 januari 2016 @ 14:56 |
Ja, wij, van WC-Eend... Van alle keren dat ik verhalen heb gehoord over kandidaten die zijn gezakt is het verhaal van de instructeur altijd "Ja, het is niet eerlijk, ik zag ook dat je het goed deed, maarja, het CBR beslist...", als een plaat met een kapotte groef. Maargoed, dat is ook het verhaal uit de tweede hand, ik was er niet bij. En natuurlijk val je als instructeur je leerling niet af. En daar zit 'm de pijn. Je rijgeschiktheid hangt af van het oordeel van een enkele examinator. De dag dat het CBR verplicht camera's laat meedraaien (en de beelden beschikbaar stelt aan de kandidaat) met ieder examen zal ik van harte toejuigen. Strenger is niet erg, graag zelfs. Ik heb begrepen dat de rijopleiding in NL een van de zwaarste is, maar er mag wel iets meer bij komen kijken. Psychische gesteldheid bijvoorbeeld. Heel veel mensen wanen zich Verstappen bij de eerste keer alleen in een auto. De spoeling mag wat mij betreft een stuk dunner worden, en dat mag best beginnen bij mentaal stabiel gedrag. Scheelt een hoop mafkezen waar heel wat dashcamfilmpjes van zijn verschenen. Samenvatting: Ja, het rijexamen mag best wat lastiger, maar het moet ook te controleren zijn. | |
Hetkerstsnorretje | donderdag 7 januari 2016 @ 14:59 |
Gefeliciteerd | |
Misterjack41 | dinsdag 12 januari 2016 @ 18:55 |
Yay, na een keer uitstel ivm ijzel eindelijk m'n eerste les gehad! en de motor is maar 2 keer afgeslagen ![]() Verder zei mijn leraar dat 2 uur les achter elkaar vaak effectiever is, merken jullie dit ook zo? of is dat gewoon marketing praat? | |
Messina | dinsdag 12 januari 2016 @ 19:06 |
Ik persoonlijk heb 2 uur als prettig ervaren. Uurtje is net te kort. Anderhalf had ook prima geweest. ![]() | |
dikkedampu | dinsdag 12 januari 2016 @ 22:32 |
20 lessen van 1 uur gehad geslaagd zonder problemen. hoe mensen meer dan 40 nodig hebben kan ik me niet voorstellen. | |
#ANONIEM | dinsdag 12 januari 2016 @ 23:40 |
zenuwen. Na 15 uur had ik mijn TTT gehaald Toen brak ik mijn nek en daardoor veel lessen opnieuw moeten nemen. Toen 2 keer gezakt puur door zenuwen. Elke keer weer 10 uur aan lessen genomen. Toen nog geswitcht van rijschool. Op examen bleek mijn theorie verlopen. Nu weer 10 uur erbij genomen en moet nu 25 jan op wat ik ga halen want heb nu een faalangst examen |