quote:
Op maandag 26 oktober 2015 06:49 schreef derLudolf het volgende: Zijn er hier mensen die ervaring hebben met het E achter B rijbewijs? Wat kostte het, wat moest je kunnen, wat was het lastigste etc.
Ik ook, voorjaar 2012 heb ik hem gehaald. Dus nog voor de regelwijziging, daardoor mag ik nog wel met een BE combinatie van 12,5 ton op stap, huidige BE treingewicht is gelimiteerd op 7 ton (3,5 voor trekkend voertuig + 3,5 voor aanhanger). Ik was 1 dag les + een intake een maand of wat daarvoor verder. Kostte me totaal iets van 550 euro, inc. examen e.d.
Wat ik moest kunnen:
- Aankoppelen en afkoppelen (op de volgens het CBR juiste manier)
- Rechtdoor achteruit rijden
- Bochtje steken achteruit
- Op een andere manier spiegelen
- Straatje keren. Gelukkig mocht dat gewoon door eerst alvast met de neus die straat in te draaien en daarna weer eruit te sturen, zo'n bananenmanoeuvre dus, wat met B absoluut niet mag. Belangrijk was dat je het deed zonder stoepjes te raken. Bij mij stapte mijn examinatrice uit en die bleef buiten kijken of ik niets raakte en alles veilig ging (anders zak je). Niemand dus die erop let of je 2 handen aan het stuur houdt en dergelijke.
- Door het centrum van Alkmaar rijden, ben een paar keer over wegen met leuke hellingen en stoplichten daarop gestuurd, gewoon even lekker helling trekken met een aanhanger.
- Door wegversmallingen rijden zonder schade, stoepjes raken of onveilige situaties
Verder kreeg ik nog wel theorievragen: Ik moest op het kentekenbewijs van de voertuigen de maximum massa's kunnen aanwijzen, ledig gewicht, trekgewicht, etc.
Ik ben met mijn vader een avond (2 dagen voor het examen ofzo) achteruit rijden en bochtjes draaien gaan oefenen. Mijn ouders hebben een auto die redelijk wat mag trekken (1600 of 1700 kg), mijn vader heeft alle rijbewijzen en rijdt met alles weg zonder problemen en in het ouderlijk dorp is een mooi klein industrieterrein dat 's avonds niet zo druk is. Pa had ergens een aanhanger geregeld die leeg al ruim 500 kg was en daar lag nog wat rotzooi in, dus totaal iets van 800 of 900 kg, lekker meteen met koppelen en wegrijden ook ervaring opdoen, is daarnaartoe gereden en toen mocht ik het doen. Alle uitritjes heb ik wel een keer linksom en rechtsom gehad. Lukte het niet, deed pa het nog een keer voor. Of ik het daardoor helemaal correct geleerd heb, weet ik niet, maar ik heb die avond wel echt het gevoel voor een middenasser gekregen. Voorheen lukte het ook wel, maar dan ging het heel langzaam en 100x nadenken over welke kant ik nu weer op moest sturen en die avond is het min of meer automatisme geworden. Bij mijn ouders blijven eten en na het eten de aanhanger ophalen en iets van 2-3 uur op dat industrieterrein rondgereden.
Met mijn instructeur wel gelachen en mazzel gehad, gok ik. Was een man die ook C/CE en D/DE deed, naast BE. Die kwam dus met trucjes en verhalen uit de bus en vrachtwagen.
Bij het wegrijden vanaf het CBR moet je nog een remtest doen. De grootst mogelijke bullshit, enige dat je ermee bereikt is verhoogde slijtage aan je demper, maar het CBR wil dat graag. Remtest is simpel, aangekoppeld rijd je in zijn 1 en voer je een soort noodremming uit.
Hier moest ik straatje keren
Deze tunnelbak kwam ik richting camera rijden en liep ik voor een rood stoplicht.
Dit is ook een typisch stukje weg waar je overheen mag, met dito fijne rotonde.
[ Bericht 3% gewijzigd door Pizza_Boom op 26-10-2015 10:20:52 ]