Snap ik hoor. Maar zodra je een eigen auto koopt, lees alsjeblieft het boekje, het is echt WEL nuttig.quote:Op zaterdag 24 oktober 2015 19:13 schreef d4v1d het volgende:
[..]
Ik heb geen eigen auto en ik ga niet elke auto die ik bestuur het boekje van doorlezen
En volgensmij komen dit soort lampjes ook terug in je theorie, daaorm post ik hem hier.
Ja, ik.quote:Op maandag 26 oktober 2015 06:49 schreef derLudolf het volgende:
Zijn er hier mensen die ervaring hebben met het E achter B rijbewijs?
800 Euro (les+examen).quote:Wat kostte het,
Met een aanhanger rijden.quote:wat moest je kunnen,
Met een aanhanger rijden.quote:wat was het lastigste etc.
Ik ook, voorjaar 2012 heb ik hem gehaald. Dus nog voor de regelwijziging, daardoor mag ik nog wel met een BE combinatie van 12,5 ton op stap, huidige BE treingewicht is gelimiteerd op 7 ton (3,5 voor trekkend voertuig + 3,5 voor aanhanger). Ik was 1 dag les + een intake een maand of wat daarvoor verder. Kostte me totaal iets van 550 euro, inc. examen e.d.quote:Op maandag 26 oktober 2015 06:49 schreef derLudolf het volgende:
Zijn er hier mensen die ervaring hebben met het E achter B rijbewijs? Wat kostte het, wat moest je kunnen, wat was het lastigste etc.
Jup.quote:Op maandag 26 oktober 2015 11:48 schreef derLudolf het volgende:
En er zitten geen spiegels op dus ik kijk zelf overal, met BE moet je echt spiegelen toch?
Ik gok dat je dan heel specifiek op zoek zult moeten gaan naar een rijschool die schamelwagens heeft.quote:Op maandag 26 oktober 2015 11:48 schreef derLudolf het volgende:
Met die trekker+ schamelwagen ben ik achteruit hopeloos. Leuke bonus is dan dat er ook nog een oplooprem in de dissel zit (met een slag van 25cm ofzo)
Je instructeur of examinator helpt je met aanwijzingen qua afstand, maar in principe moet je hem zelf recht voor de dissel kunnen krijgen.quote:Op maandag 26 oktober 2015 11:48 schreef derLudolf het volgende:
Aankoppelen, moet je dat alleen kunnen? Die kogel onder koppeling rijden of mag je hem ook een stuk slepen? Auto met hydraulische vering en acheruitrijcamera is dan fijn
Oh nee, ik wil juist geen schamelwagenquote:Op maandag 26 oktober 2015 12:21 schreef Pizza_Boom het volgende:
Ik gok dat je dan heel specifiek op zoek zult moeten gaan naar een rijschool die schamelwagens heeft.
Kijk maar eens of je een doorgetrokken streep ziet of niet.quote:Op maandag 26 oktober 2015 20:22 schreef Super-B het volgende:
Morgen herexamen van de praktijk. Weet iemand of je in een tunnel op de snelweg een inhaalmanoeuvre mag uitvoeren?
Alleen als je richting aangeeft bij het uitvoeren van de manoevre.quote:Op maandag 26 oktober 2015 20:22 schreef Super-B het volgende:
Morgen herexamen van de praktijk. Weet iemand of je in een tunnel op de snelweg een inhaalmanoeuvre mag uitvoeren?
Een tunnel verandert niets aan de weg. Als je al mocht inhalen en je hebt goed overzicht mag het gewoon.quote:Op maandag 26 oktober 2015 20:22 schreef Super-B het volgende:
Morgen herexamen van de praktijk. Weet iemand of je in een tunnel op de snelweg een inhaalmanoeuvre mag uitvoeren?
Je mag wel bij mij achterin tussen de pakketjesquote:Op donderdag 22 oktober 2015 16:46 schreef Opsonisatie het volgende:
[..]
Hihi blijkbaarik wil dan ook zsm hier van af zijn, ik wil niet meer afhankelijk zijn van ov
Voor sommige helaas wel, want tunnels zijn heel erg eng. Zo erg dat je in bepaalde tunnels al doorgetrokken strepen vindt.quote:Op maandag 26 oktober 2015 21:18 schreef Ridocar het volgende:
[..]
Een tunnel verandert niets aan de weg. Als je al mocht inhalen en je hebt goed overzicht mag het gewoon.
Dat wordt m'n doodquote:Op maandag 26 oktober 2015 21:20 schreef Simterklaas het volgende:
[..]
Je mag wel bij mij achterin tussen de pakketjes
Alleen als je eenmaal naar rechts knippert en dan 5 maal links.quote:Op maandag 26 oktober 2015 20:22 schreef Super-B het volgende:
Morgen herexamen van de praktijk. Weet iemand of je in een tunnel op de snelweg een inhaalmanoeuvre mag uitvoeren?
Goeden garpquote:Op maandag 26 oktober 2015 21:31 schreef d4v1d het volgende:
[..]
Alleen als je eenmaal naar rechts knippert en dan 5 maal links.
Die krijg je niet eens als je voor CE gaat. Maar ik zou het wel oefenen. Erg handig om een beetje te kunnen rijden met zo'n kar.quote:Op maandag 26 oktober 2015 15:01 schreef derLudolf het volgende:
[..]
Oh nee, ik wil juist geen schamelwagen
Mooie aan CE vind ik dat je kan kiezen tussen oplegger en middenasser.quote:Op dinsdag 27 oktober 2015 06:35 schreef Ridocar het volgende:
[..]
Die krijg je niet eens als je voor CE gaat. Maar ik zou het wel oefenen. Erg handig om een beetje te kunnen rijden met zo'n kar.
Ik heb gelest met een oplegger en afgereden met een middenasser. (die was eerder beschikbaar, vandaar dat ik erom heb gevraagd)quote:Op dinsdag 27 oktober 2015 09:00 schreef Pizza_Boom het volgende:
[..]
Mooie aan CE vind ik dat je kan kiezen tussen oplegger en middenasser.
Een beetje lukt mij het ook wel, maar ik moest laatst twee van onderstaande wagens aan elkaar koppelen in mijn eentje. Zo nauwkeurig lukt mij het niet. Was op een onverharde ondergrond dus even naar voren trekken ging ook niet. Heb hem toen maar met spanband op de plek getrokken.quote:Op dinsdag 27 oktober 2015 06:35 schreef Ridocar het volgende:
[..]
Die krijg je niet eens als je voor CE gaat. Maar ik zou het wel oefenen. Erg handig om een beetje te kunnen rijden met zo'n kar.
Aan elkaar gekoppeld in 1 LZV zeker?quote:Op dinsdag 27 oktober 2015 13:27 schreef Ridocar het volgende:
En nu rij ik met zowel met een oplegger als een wipkar
De enige manier om ervaring op te doen!quote:Op dinsdag 27 oktober 2015 15:50 schreef DeLuna het volgende:
Ik hoop dat ik de komende tijd wat zekerder wordt, dus veel km's maken denk ik zo.![]()
Het verschilt per auto wanneer je het best kunt schakelen. Je kunt beter naar de toeren kijken.quote:Op donderdag 29 oktober 2015 19:51 schreef Burnedgamer het volgende:
Deze week weer een paar keer gereden met de auto en gaat al wel wat beter, hij slaat gelukkig niet meer af. Wel is het nu 2 keer voorgekomen dat ik ineens een verbrande geur van de koppeling ruik. Dit was allebei bij een heuvelachtige weg, ik ben geneigd om bij een heuvelachtige weg meer gas te geven bij het optrekken dan normaal en volgens mij laat ik daardoor ook onbewust de koppeling aanslepen.
Heeft iemand trouwens een idee of het 'nieuwe rijden' echt beter is? Ik rijd in de auto van m'n vader, een Nissan Qashqai en deze geeft ook aan wanneer ik moet schakelen. Als ik 30 rijd geeft hij al aan dat ik naar de 3 moet en bij 50 naar de 4, bij 65 of zo al naar de 5 en bij 80 al naar de 6. Mijn vader zit er ook steeds op te hameren dat ik dus moet schakelen maar ik heb het in de rijlessen heel anders geleerd. Daar schakelde ik pas naar de 3 als ik 50 reed en naar de 4 als ik 70 reed etc., heb ook nooit iets gehoord over het 'nieuwe rijden'. Iemand enig idee wat de beste manier van rijden is?
De beste manier staat niet vast. Elke auto werkt net iets anders. En ook het aangeven is maar een schatting, het is wel goed om het over het algemeen te volgen maar het zal niet altijd van toepassing zijn. Je moet het zelf aanvoelen, schakel je door moet je voelen of je nog genoeg vermogen hebt. En naar de toeren kijken Zoals Messina hierboven zei.quote:Op donderdag 29 oktober 2015 19:51 schreef Burnedgamer het volgende:
Deze week weer een paar keer gereden met de auto en gaat al wel wat beter, hij slaat gelukkig niet meer af. Wel is het nu 2 keer voorgekomen dat ik ineens een verbrande geur van de koppeling ruik. Dit was allebei bij een heuvelachtige weg, ik ben geneigd om bij een heuvelachtige weg meer gas te geven bij het optrekken dan normaal en volgens mij laat ik daardoor ook onbewust de koppeling aanslepen.
Heeft iemand trouwens een idee of het 'nieuwe rijden' echt beter is? Ik rijd in de auto van m'n vader, een Nissan Qashqai en deze geeft ook aan wanneer ik moet schakelen. Als ik 30 rijd geeft hij al aan dat ik naar de 3 moet en bij 50 naar de 4, bij 65 of zo al naar de 5 en bij 80 al naar de 6. Mijn vader zit er ook steeds op te hameren dat ik dus moet schakelen maar ik heb het in de rijlessen heel anders geleerd. Daar schakelde ik pas naar de 3 als ik 50 reed en naar de 4 als ik 70 reed etc., heb ook nooit iets gehoord over het 'nieuwe rijden'. Iemand enig idee wat de beste manier van rijden is?
Daar klopt soms echt helemaal niets van. Mijn ouders hebben een ix35 gehad, dat schakeladvies sloeg nergens op.quote:Op donderdag 29 oktober 2015 19:51 schreef Burnedgamer het volgende:
Deze week weer een paar keer gereden met de auto en gaat al wel wat beter, hij slaat gelukkig niet meer af. Wel is het nu 2 keer voorgekomen dat ik ineens een verbrande geur van de koppeling ruik. Dit was allebei bij een heuvelachtige weg, ik ben geneigd om bij een heuvelachtige weg meer gas te geven bij het optrekken dan normaal en volgens mij laat ik daardoor ook onbewust de koppeling aanslepen.
Heeft iemand trouwens een idee of het 'nieuwe rijden' echt beter is? Ik rijd in de auto van m'n vader, een Nissan Qashqai en deze geeft ook aan wanneer ik moet schakelen. Als ik 30 rijd geeft hij al aan dat ik naar de 3 moet en bij 50 naar de 4, bij 65 of zo al naar de 5 en bij 80 al naar de 6. Mijn vader zit er ook steeds op te hameren dat ik dus moet schakelen maar ik heb het in de rijlessen heel anders geleerd. Daar schakelde ik pas naar de 3 als ik 50 reed en naar de 4 als ik 70 reed etc., heb ook nooit iets gehoord over het 'nieuwe rijden'. Iemand enig idee wat de beste manier van rijden is?
Ben je het aan het overwegen?quote:Op zaterdag 31 oktober 2015 10:57 schreef Apotheose het volgende:
Wie hier heeft gekozen voor lessen in een automaat?
Dat schakeladvies slaat wel ergens op. Dat is om die auto zo zuinig mogelijk te laten rijden en met het oog op milieu.quote:Op donderdag 29 oktober 2015 20:39 schreef derLudolf het volgende:
[..]
Daar klopt soms echt helemaal niets van. Mijn ouders hebben een ix35 gehad, dat schakeladvies sloeg nergens op.
Maar goed, ik zou er niet op letten maar gewoon lekker zelf aanvoelen.
Ik. En inmiddels al weer bijna een jaar mijn rijbewijs en auto.quote:Op zaterdag 31 oktober 2015 10:57 schreef Apotheose het volgende:
Wie hier heeft gekozen voor lessen in een automaat?
Bij die auto echt nietquote:Op zaterdag 31 oktober 2015 11:45 schreef Roces18 het volgende:
[..]
Dat schakeladvies slaat wel ergens op. Dat is om die auto zo zuinig mogelijk te laten rijden en met het oog op milieu.
Waarom dat? Mijn inziens heb je dan een half rijbewijs, je kunt bv niet even met de auto van een ander op stapquote:Op zaterdag 31 oktober 2015 15:44 schreef Curiosity het volgende:
[..]
Ik. En inmiddels al weer bijna een jaar mijn rijbewijs en auto.
ja. Heb eerder poging gedaan met rijlessen en dat was geen succes. Dat ik geen fijne instructeur had speelde ook mee. En nu wil ik weer lessen maar hink op 2 gedachten:quote:Op zaterdag 31 oktober 2015 15:44 schreef Curiosity het volgende:
[..]
Ik. En inmiddels al weer bijna een jaar mijn rijbewijs en auto.
altijd schakel, je moet niet zo bang zijn dat je het niet kan. Kijk naar de domste kneus op de weg , als die het kan kan jij het ook toch. Gewoon een kwestie van oefenen. Misschien zal je meer lessen dan gemiddeld nodig hebben, maar als je geen schakel kan, dan kan je toch niet 100% autorijden.quote:Op zaterdag 31 oktober 2015 17:31 schreef Apotheose het volgende:
[..]
ja. Heb eerder poging gedaan met rijlessen en dat was geen succes. Dat ik geen fijne instructeur had speelde ook mee. En nu wil ik weer lessen maar hink op 2 gedachten:
A) waarom moeilijk doen (schakel) als het makkelijk kan (automaat)
B) veel auto's (ook bedrijfswagens) zijn schakel. Is het dan niet handiger om lessen te nemen in schakelbak?
Ik kan gewoon niet schakelen. En op mijn 43e ga ik niet meer moeilijk doen.quote:Op zaterdag 31 oktober 2015 17:30 schreef derLudolf het volgende:
[..]
Waarom dat? Mijn inziens heb je dan een half rijbewijs, je kunt bv niet even met de auto van een ander op stap
Niet kunnen schakelen is niet kunnen rijden. Man man man wat een flauwe kul.quote:Op zaterdag 31 oktober 2015 17:58 schreef Roces18 het volgende:
[..]
altijd schakel, je moet niet zo bang zijn dat je het niet kan. Kijk naar de domste kneus op de weg , als die het kan kan jij het ook toch. Gewoon een kwestie van oefenen. Misschien zal je meer lessen dan gemiddeld nodig hebben, maar als je geen schakel kan, dan kan je toch niet 100% autorijden.
Nee. Want je kan dan niet overweg met, laten we zeggen 95% van de autos in Nederland? Dan ben je toch geen bekwaam autorijder? Maar je moet het zelf weten. Ieder zijn meug.quote:Op zaterdag 31 oktober 2015 18:14 schreef Curiosity het volgende:
[..]
Niet kunnen schakelen is niet kunnen rijden. Man man man wat een flauwe kul.
Als het kunnen schakelen iets zegt over het kunnen autorijden, dan zit Nederland vol met perfecte chauffeurs. En dat is AB SO LUUT niet het geval... Kunnen schakelen is een auto kunnen bedienen, nou woehoe... Het is handig als je het kan, zeker in Europa, waar we te knierterig zijn om een paar euro extra te betalen voor een automaat, maar verder?quote:Op zaterdag 31 oktober 2015 18:24 schreef Roces18 het volgende:
[..]
Nee. Want je kan dan niet overweg met, laten we zeggen 95% van de autos in Nederland? Dan ben je toch geen bekwaam autorijder? Maar je moet het zelf weten. Ieder zijn meug.
als jij het zegtquote:Op zaterdag 31 oktober 2015 18:29 schreef Pizza_Boom het volgende:
[..]
Als het kunnen schakelen iets zegt over het kunnen autorijden, dan zit Nederland vol met perfecte chauffeurs. En dat is AB SO LUUT niet het geval... Kunnen schakelen is een auto kunnen bedienen, nou woehoe... Het is handig als je het kan, zeker in Europa, waar we te knierterig zijn om een paar euro extra te betalen voor een automaat, maar verder?
Als je een eigen auto hebt, hoe vaak zit je dan in die van een ander?quote:Op zaterdag 31 oktober 2015 18:24 schreef Roces18 het volgende:
[..]
Nee. Want je kan dan niet overweg met, laten we zeggen 95% van de autos in Nederland? Dan ben je toch geen bekwaam autorijder? Maar je moet het zelf weten. Ieder zijn meug.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |