abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_157101389
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 oktober 2015 19:13 schreef d4v1d het volgende:

[..]

Ik heb geen eigen auto en ik ga niet elke auto die ik bestuur het boekje van doorlezen :')

En volgensmij komen dit soort lampjes ook terug in je theorie, daaorm post ik hem hier.
Snap ik hoor. Maar zodra je een eigen auto koopt, lees alsjeblieft het boekje, het is echt WEL nuttig.
Op vrijdag 4 november 2011 09:39 schreef Blik het volgende:
"Sinds wanneer is maart de derde maand van het jaar?"
61% van alle statistieken zijn nutteloos.
Vind je dat ik een internet verdien? Klik hier!
  Moderator maandag 26 oktober 2015 @ 06:49:34 #52
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_157104986
Zijn er hier mensen die ervaring hebben met het E achter B rijbewijs? Wat kostte het, wat moest je kunnen, wat was het lastigste etc.
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_157105587
quote:
0s.gif Op maandag 26 oktober 2015 06:49 schreef derLudolf het volgende:
Zijn er hier mensen die ervaring hebben met het E achter B rijbewijs?
Ja, ik.
quote:
Wat kostte het,
800 Euro (les+examen).
quote:
wat moest je kunnen,
Met een aanhanger rijden.
quote:
wat was het lastigste etc.
Met een aanhanger rijden.

Okee, flauw. Maar het is niet heel spannend. Je hoeft iig geen theorie te halen.
Het rijden zelf is nog het meest gericht op de lengte en extra gewicht. De ahw is geladen met een gewicht van ongeveer 400 kilogram. Dat lijkt niet veel, maar die dode massa moet je ook meeslepen, dus eventjes ergens voor schieten is er niet bij. Verder moet je rekening houden met inloop (de ahw maakt een kortere bocht dan de auto) en uitzwaai (de achterkant van de ahw baschrijft een grotere cirkel aan de buitenkant)

En natuurlijk een stukje achteruit rijden (niet veel, een meter of 15 hooguit), zowel een bocht als recht. Maar daarvoor krijg je verschillende trucjes mee.
Echte elektriciëns gebruiken geen jokari.
  FOK!fotograaf maandag 26 oktober 2015 @ 10:10:24 #54
341889 Pizza_Boom
manusje van alles
pi_157106675
quote:
0s.gif Op maandag 26 oktober 2015 06:49 schreef derLudolf het volgende:
Zijn er hier mensen die ervaring hebben met het E achter B rijbewijs? Wat kostte het, wat moest je kunnen, wat was het lastigste etc.
Ik ook, voorjaar 2012 heb ik hem gehaald. Dus nog voor de regelwijziging, daardoor mag ik nog wel met een BE combinatie van 12,5 ton op stap, huidige BE treingewicht is gelimiteerd op 7 ton (3,5 voor trekkend voertuig + 3,5 voor aanhanger). Ik was 1 dag les + een intake een maand of wat daarvoor verder. Kostte me totaal iets van 550 euro, inc. examen e.d.

Wat ik moest kunnen:
- Aankoppelen en afkoppelen (op de volgens het CBR juiste manier)
- Rechtdoor achteruit rijden
- Bochtje steken achteruit
- Op een andere manier spiegelen
- Straatje keren. Gelukkig mocht dat gewoon door eerst alvast met de neus die straat in te draaien en daarna weer eruit te sturen, zo'n bananenmanoeuvre dus, wat met B absoluut niet mag. Belangrijk was dat je het deed zonder stoepjes te raken. Bij mij stapte mijn examinatrice uit en die bleef buiten kijken of ik niets raakte en alles veilig ging (anders zak je). Niemand dus die erop let of je 2 handen aan het stuur houdt en dergelijke.
- Door het centrum van Alkmaar rijden, ben een paar keer over wegen met leuke hellingen en stoplichten daarop gestuurd, gewoon even lekker helling trekken met een aanhanger.
- Door wegversmallingen rijden zonder schade, stoepjes raken of onveilige situaties

Verder kreeg ik nog wel theorievragen: Ik moest op het kentekenbewijs van de voertuigen de maximum massa's kunnen aanwijzen, ledig gewicht, trekgewicht, etc.

Ik ben met mijn vader een avond (2 dagen voor het examen ofzo) achteruit rijden en bochtjes draaien gaan oefenen. Mijn ouders hebben een auto die redelijk wat mag trekken (1600 of 1700 kg), mijn vader heeft alle rijbewijzen en rijdt met alles weg zonder problemen en in het ouderlijk dorp is een mooi klein industrieterrein dat 's avonds niet zo druk is. Pa had ergens een aanhanger geregeld die leeg al ruim 500 kg was en daar lag nog wat rotzooi in, dus totaal iets van 800 of 900 kg, lekker meteen met koppelen en wegrijden ook ervaring opdoen, is daarnaartoe gereden en toen mocht ik het doen. Alle uitritjes heb ik wel een keer linksom en rechtsom gehad. Lukte het niet, deed pa het nog een keer voor. Of ik het daardoor helemaal correct geleerd heb, weet ik niet, maar ik heb die avond wel echt het gevoel voor een middenasser gekregen. Voorheen lukte het ook wel, maar dan ging het heel langzaam en 100x nadenken over welke kant ik nu weer op moest sturen en die avond is het min of meer automatisme geworden. Bij mijn ouders blijven eten en na het eten de aanhanger ophalen en iets van 2-3 uur op dat industrieterrein rondgereden.

Met mijn instructeur wel gelachen en mazzel gehad, gok ik. Was een man die ook C/CE en D/DE deed, naast BE. Die kwam dus met trucjes en verhalen uit de bus en vrachtwagen.

Bij het wegrijden vanaf het CBR moet je nog een remtest doen. De grootst mogelijke bullshit, enige dat je ermee bereikt is verhoogde slijtage aan je demper, maar het CBR wil dat graag. Remtest is simpel, aangekoppeld rijd je in zijn 1 en voer je een soort noodremming uit.

Hier moest ik straatje keren
Deze tunnelbak kwam ik richting camera rijden en liep ik voor een rood stoplicht.
Dit is ook een typisch stukje weg waar je overheen mag, met dito fijne rotonde.

[ Bericht 3% gewijzigd door Pizza_Boom op 26-10-2015 10:20:52 ]
The summer is magic!
Nobody on the road, nobody on the beach.
I feel it in the air, the summer is out of reach.

"Censorship is telling a man he can't have a steak just because a baby can't chew it."
pi_157107749
Wat Pizza hierboven zegt. Het is ook idd erg handig om alvast met een aanhanger te prullen. Lichte aanhangers mag je ook met B rijden, en leer ook vast de procedure voor het maken van een bijzondere manoeuvre. Radio stil, raam open, en op de spiegels rijden, niet achterom kijken, (kan wel uit het raam) maar omdat een lesaanhanger dicht moet zijn heb je niets aan de binnenspiegel.
Voor de rest is het net als elk examen: blijven kijken, besluitvaardig en defensief rijden.

Het kan ook zomaar zijn dat de verkeersregels niet helemaal toe te passen zijn, kies dan voor het meest veilige (maar blijf ook geen tien minuten staan voor een kruising)
Echte elektriciëns gebruiken geen jokari.
  Moderator maandag 26 oktober 2015 @ 11:48:33 #56
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_157108373
Bedankt voor jullie toelichting heren!

Uitzwenken en binnendoor gaan ben ik niet zo bang voor, op het werk rijdt ik vaak met een John Deere Gator met een tandemas autoaanhanger en een trekker met schamelwagen. Met de eerste combi kan ik redelijk uit de voorheen voeten achteruit, dat het soms niet lukt ligt meer aan modderige of ongelijk terrein en het feit dat een 6x4 het liefste rechtdoor wil. En er zitten geen spiegels op dus ik kijk zelf overal, met BE moet je echt spiegelen toch?

Met die trekker+ schamelwagen ben ik achteruit hopeloos. Leuke bonus is dan dat er ook nog een oplooprem in de dissel zit (met een slag van 25cm ofzo)

Aankoppelen, moet je dat alleen kunnen? Die kogel onder koppeling rijden of mag je hem ook een stuk slepen? Auto met hydraulische vering en acheruitrijcamera is dan fijn :P
Kranplätze müssen verdichtet sein
  FOK!fotograaf maandag 26 oktober 2015 @ 12:21:18 #57
341889 Pizza_Boom
manusje van alles
pi_157109070
quote:
1s.gif Op maandag 26 oktober 2015 11:48 schreef derLudolf het volgende:
En er zitten geen spiegels op dus ik kijk zelf overal, met BE moet je echt spiegelen toch?
Jup.
quote:
1s.gif Op maandag 26 oktober 2015 11:48 schreef derLudolf het volgende:
Met die trekker+ schamelwagen ben ik achteruit hopeloos. Leuke bonus is dan dat er ook nog een oplooprem in de dissel zit (met een slag van 25cm ofzo)
Ik gok dat je dan heel specifiek op zoek zult moeten gaan naar een rijschool die schamelwagens heeft.
quote:
1s.gif Op maandag 26 oktober 2015 11:48 schreef derLudolf het volgende:

Aankoppelen, moet je dat alleen kunnen? Die kogel onder koppeling rijden of mag je hem ook een stuk slepen? Auto met hydraulische vering en acheruitrijcamera is dan fijn :P
Je instructeur of examinator helpt je met aanwijzingen qua afstand, maar in principe moet je hem zelf recht voor de dissel kunnen krijgen.
The summer is magic!
Nobody on the road, nobody on the beach.
I feel it in the air, the summer is out of reach.

"Censorship is telling a man he can't have a steak just because a baby can't chew it."
pi_157109215
Schamel is gewoon kut vervelend. Maar als je al met een gewone aanhanger kunt rijden zie ik geen problemen met het lessen en afrijden. Het gaat dan om wat het CBR wil zien, maar dat is een beetje meedoen. Geen vragen stellen als je iets stoms krijgt aangeleerd, snel vergeten als je slaagt.
Echte elektriciëns gebruiken geen jokari.
  Moderator maandag 26 oktober 2015 @ 15:01:22 #59
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_157112028
quote:
0s.gif Op maandag 26 oktober 2015 12:21 schreef Pizza_Boom het volgende:


Ik gok dat je dan heel specifiek op zoek zult moeten gaan naar een rijschool die schamelwagens heeft.
Oh nee, ik wil juist geen schamelwagen :D
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_157119228
Morgen herexamen van de praktijk. Weet iemand of je in een tunnel op de snelweg een inhaalmanoeuvre mag uitvoeren?
pi_157119941
quote:
0s.gif Op maandag 26 oktober 2015 20:22 schreef Super-B het volgende:
Morgen herexamen van de praktijk. Weet iemand of je in een tunnel op de snelweg een inhaalmanoeuvre mag uitvoeren?
Kijk maar eens of je een doorgetrokken streep ziet of niet.
pi_157121044
quote:
0s.gif Op maandag 26 oktober 2015 20:22 schreef Super-B het volgende:
Morgen herexamen van de praktijk. Weet iemand of je in een tunnel op de snelweg een inhaalmanoeuvre mag uitvoeren?
Alleen als je richting aangeeft bij het uitvoeren van de manoevre.
pi_157121312
quote:
0s.gif Op maandag 26 oktober 2015 20:22 schreef Super-B het volgende:
Morgen herexamen van de praktijk. Weet iemand of je in een tunnel op de snelweg een inhaalmanoeuvre mag uitvoeren?
Een tunnel verandert niets aan de weg. Als je al mocht inhalen en je hebt goed overzicht mag het gewoon.
Echte elektriciëns gebruiken geen jokari.
pi_157121403
quote:
1s.gif Op donderdag 22 oktober 2015 16:46 schreef Opsonisatie het volgende:

[..]

Hihi blijkbaar :@ ik wil dan ook zsm hier van af zijn, ik wil niet meer afhankelijk zijn van ov :')
Je mag wel bij mij achterin tussen de pakketjes _O-
Pay close attention or else you'll miss what's happening
  FOK!fotograaf maandag 26 oktober 2015 @ 21:25:43 #65
341889 Pizza_Boom
manusje van alles
pi_157121612
quote:
0s.gif Op maandag 26 oktober 2015 21:18 schreef Ridocar het volgende:

[..]

Een tunnel verandert niets aan de weg. Als je al mocht inhalen en je hebt goed overzicht mag het gewoon.
Voor sommige helaas wel, want tunnels zijn heel erg eng. Zo erg dat je in bepaalde tunnels al doorgetrokken strepen vindt.
The summer is magic!
Nobody on the road, nobody on the beach.
I feel it in the air, the summer is out of reach.

"Censorship is telling a man he can't have a steak just because a baby can't chew it."
pi_157121781
quote:
2s.gif Op maandag 26 oktober 2015 21:20 schreef Simterklaas het volgende:

[..]

Je mag wel bij mij achterin tussen de pakketjes _O-
Dat wordt m'n dood :'( :')
Op donderdag 6 april 2017 17:43 schreef JimmyDean het volgende:
smerig
pi_157121859
quote:
0s.gif Op maandag 26 oktober 2015 20:22 schreef Super-B het volgende:
Morgen herexamen van de praktijk. Weet iemand of je in een tunnel op de snelweg een inhaalmanoeuvre mag uitvoeren?
Alleen als je eenmaal naar rechts knippert en dan 5 maal links.
pi_157121987
quote:
1s.gif Op maandag 26 oktober 2015 21:29 schreef Opsonisatie het volgende:

[..]

Dat wordt m'n dood :'( :')
Je wordt hooguit een beetje geplet.
Pay close attention or else you'll miss what's happening
pi_157124698
quote:
1s.gif Op maandag 26 oktober 2015 21:31 schreef d4v1d het volgende:

[..]

Alleen als je eenmaal naar rechts knippert en dan 5 maal links.
Goeden garp
pi_157128011
quote:
1s.gif Op maandag 26 oktober 2015 15:01 schreef derLudolf het volgende:

[..]

Oh nee, ik wil juist geen schamelwagen :D
Die krijg je niet eens als je voor CE gaat. Maar ik zou het wel oefenen. Erg handig om een beetje te kunnen rijden met zo'n kar.
Echte elektriciëns gebruiken geen jokari.
  FOK!fotograaf dinsdag 27 oktober 2015 @ 09:00:07 #71
341889 Pizza_Boom
manusje van alles
pi_157128883
quote:
1s.gif Op dinsdag 27 oktober 2015 06:35 schreef Ridocar het volgende:

[..]

Die krijg je niet eens als je voor CE gaat. Maar ik zou het wel oefenen. Erg handig om een beetje te kunnen rijden met zo'n kar.
Mooie aan CE vind ik dat je kan kiezen tussen oplegger en middenasser.
The summer is magic!
Nobody on the road, nobody on the beach.
I feel it in the air, the summer is out of reach.

"Censorship is telling a man he can't have a steak just because a baby can't chew it."
pi_157133362
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 oktober 2015 09:00 schreef Pizza_Boom het volgende:

[..]

Mooie aan CE vind ik dat je kan kiezen tussen oplegger en middenasser.
Ik heb gelest met een oplegger en afgereden met een middenasser. (die was eerder beschikbaar, vandaar dat ik erom heb gevraagd)

En nu rij ik met zowel met een oplegger als een wipkar
Echte elektriciëns gebruiken geen jokari.
  Moderator dinsdag 27 oktober 2015 @ 13:39:41 #73
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_157133635
quote:
1s.gif Op dinsdag 27 oktober 2015 06:35 schreef Ridocar het volgende:

[..]

Die krijg je niet eens als je voor CE gaat. Maar ik zou het wel oefenen. Erg handig om een beetje te kunnen rijden met zo'n kar.
Een beetje lukt mij het ook wel, maar ik moest laatst twee van onderstaande wagens aan elkaar koppelen in mijn eentje. Zo nauwkeurig lukt mij het niet. Was op een onverharde ondergrond dus even naar voren trekken ging ook niet. Heb hem toen maar met spanband op de plek getrokken.
Kranplätze müssen verdichtet sein
  FOK!fotograaf dinsdag 27 oktober 2015 @ 13:44:07 #74
341889 Pizza_Boom
manusje van alles
pi_157133747
Schamelwagen is in theorie precies contra van wat je met een middenasser doet aan stuurwerk.
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 oktober 2015 13:27 schreef Ridocar het volgende:
En nu rij ik met zowel met een oplegger als een wipkar
Aan elkaar gekoppeld in 1 LZV zeker? :7 :7
The summer is magic!
Nobody on the road, nobody on the beach.
I feel it in the air, the summer is out of reach.

"Censorship is telling a man he can't have a steak just because a baby can't chew it."
pi_157135343
Ik ben geslaagd! *O* *O* *O*
pi_157135373
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 oktober 2015 15:00 schreef Super-B het volgende:
Ik ben geslaagd! *O* *O* *O*
congratz
  Moderator dinsdag 27 oktober 2015 @ 15:08:04 #77
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_157135480
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 oktober 2015 15:00 schreef Super-B het volgende:
Ik ben geslaagd! *O* *O* *O*
Gefeliciteerd
Kranplätze müssen verdichtet sein
  Redactie Sport dinsdag 27 oktober 2015 @ 15:50:10 #78
260853 crew  DeLuna
Luna van Pino O+
pi_157136412
Rijbewijs opgehaald vanmiddag, nadat ik gebeld had of ie toevallig al klaar was. En toen gelijk de eerst km's gemaakt. Maar dat was wel even wennen _O- Sowieso de overgang van diesel naar benzine, waardoor ik de auto 3 keer liet afslaan bij het wegrijden uit stilstand. Dat bij aankomst even op de oprit (die is behoorlijk lang gelukkig) geoefend en dat ging al wat beter.

Ik hoop dat ik de komende tijd wat zekerder wordt, dus veel km's maken denk ik zo. *O*
❤ Pino112 ❤ | FeanFan | heywoodugod _O_
  FOK!fotograaf dinsdag 27 oktober 2015 @ 15:51:47 #79
341889 Pizza_Boom
manusje van alles
pi_157136450
quote:
10s.gif Op dinsdag 27 oktober 2015 15:50 schreef DeLuna het volgende:
Ik hoop dat ik de komende tijd wat zekerder wordt, dus veel km's maken denk ik zo. *O*
De enige manier om ervaring op te doen! ^O^
The summer is magic!
Nobody on the road, nobody on the beach.
I feel it in the air, the summer is out of reach.

"Censorship is telling a man he can't have a steak just because a baby can't chew it."
pi_157137594
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 oktober 2015 15:00 schreef Super-B het volgende:
Ik ben geslaagd! *O* *O* *O*
Feli!
Echte elektriciëns gebruiken geen jokari.
pi_157188757
Deze week weer een paar keer gereden met de auto en gaat al wel wat beter, hij slaat gelukkig niet meer af. Wel is het nu 2 keer voorgekomen dat ik ineens een verbrande geur van de koppeling ruik. Dit was allebei bij een heuvelachtige weg, ik ben geneigd om bij een heuvelachtige weg meer gas te geven bij het optrekken dan normaal en volgens mij laat ik daardoor ook onbewust de koppeling aanslepen.
Heeft iemand trouwens een idee of het 'nieuwe rijden' echt beter is? Ik rijd in de auto van m'n vader, een Nissan Qashqai en deze geeft ook aan wanneer ik moet schakelen. Als ik 30 rijd geeft hij al aan dat ik naar de 3 moet en bij 50 naar de 4, bij 65 of zo al naar de 5 en bij 80 al naar de 6. Mijn vader zit er ook steeds op te hameren dat ik dus moet schakelen maar ik heb het in de rijlessen heel anders geleerd. Daar schakelde ik pas naar de 3 als ik 50 reed en naar de 4 als ik 70 reed etc., heb ook nooit iets gehoord over het 'nieuwe rijden'. Iemand enig idee wat de beste manier van rijden is?
pi_157189998
quote:
0s.gif Op donderdag 29 oktober 2015 19:51 schreef Burnedgamer het volgende:
Deze week weer een paar keer gereden met de auto en gaat al wel wat beter, hij slaat gelukkig niet meer af. Wel is het nu 2 keer voorgekomen dat ik ineens een verbrande geur van de koppeling ruik. Dit was allebei bij een heuvelachtige weg, ik ben geneigd om bij een heuvelachtige weg meer gas te geven bij het optrekken dan normaal en volgens mij laat ik daardoor ook onbewust de koppeling aanslepen.
Heeft iemand trouwens een idee of het 'nieuwe rijden' echt beter is? Ik rijd in de auto van m'n vader, een Nissan Qashqai en deze geeft ook aan wanneer ik moet schakelen. Als ik 30 rijd geeft hij al aan dat ik naar de 3 moet en bij 50 naar de 4, bij 65 of zo al naar de 5 en bij 80 al naar de 6. Mijn vader zit er ook steeds op te hameren dat ik dus moet schakelen maar ik heb het in de rijlessen heel anders geleerd. Daar schakelde ik pas naar de 3 als ik 50 reed en naar de 4 als ik 70 reed etc., heb ook nooit iets gehoord over het 'nieuwe rijden'. Iemand enig idee wat de beste manier van rijden is?
Het verschilt per auto wanneer je het best kunt schakelen. Je kunt beter naar de toeren kijken.
Ik zit al in z'n 4 op 50km/u
En vanaf 55-60 in z'n 5 ;)
Je raekt an de dinge geweun.
pi_157190005
quote:
0s.gif Op donderdag 29 oktober 2015 19:51 schreef Burnedgamer het volgende:
Deze week weer een paar keer gereden met de auto en gaat al wel wat beter, hij slaat gelukkig niet meer af. Wel is het nu 2 keer voorgekomen dat ik ineens een verbrande geur van de koppeling ruik. Dit was allebei bij een heuvelachtige weg, ik ben geneigd om bij een heuvelachtige weg meer gas te geven bij het optrekken dan normaal en volgens mij laat ik daardoor ook onbewust de koppeling aanslepen.
Heeft iemand trouwens een idee of het 'nieuwe rijden' echt beter is? Ik rijd in de auto van m'n vader, een Nissan Qashqai en deze geeft ook aan wanneer ik moet schakelen. Als ik 30 rijd geeft hij al aan dat ik naar de 3 moet en bij 50 naar de 4, bij 65 of zo al naar de 5 en bij 80 al naar de 6. Mijn vader zit er ook steeds op te hameren dat ik dus moet schakelen maar ik heb het in de rijlessen heel anders geleerd. Daar schakelde ik pas naar de 3 als ik 50 reed en naar de 4 als ik 70 reed etc., heb ook nooit iets gehoord over het 'nieuwe rijden'. Iemand enig idee wat de beste manier van rijden is?
De beste manier staat niet vast. Elke auto werkt net iets anders. En ook het aangeven is maar een schatting, het is wel goed om het over het algemeen te volgen maar het zal niet altijd van toepassing zijn. Je moet het zelf aanvoelen, schakel je door moet je voelen of je nog genoeg vermogen hebt. En naar de toeren kijken Zoals Messina hierboven zei.

Ik heb bijvoorbeeld een paar maanden geleden veel in duitsland gereden op allemaal berg- en heuvelweggetjes.. Hij zegt dan dat ik moet doorschakelen van z'n 2 naar 3, maar hij heeft dan niet door dat je omhoog gaat.. Nou goed, als ik hem dan in z'n 3 zet kom ik die heuvel niet meer op :D

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 29-10-2015 20:37:05 ]
  Moderator donderdag 29 oktober 2015 @ 20:39:42 #84
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_157190153
quote:
0s.gif Op donderdag 29 oktober 2015 19:51 schreef Burnedgamer het volgende:
Deze week weer een paar keer gereden met de auto en gaat al wel wat beter, hij slaat gelukkig niet meer af. Wel is het nu 2 keer voorgekomen dat ik ineens een verbrande geur van de koppeling ruik. Dit was allebei bij een heuvelachtige weg, ik ben geneigd om bij een heuvelachtige weg meer gas te geven bij het optrekken dan normaal en volgens mij laat ik daardoor ook onbewust de koppeling aanslepen.
Heeft iemand trouwens een idee of het 'nieuwe rijden' echt beter is? Ik rijd in de auto van m'n vader, een Nissan Qashqai en deze geeft ook aan wanneer ik moet schakelen. Als ik 30 rijd geeft hij al aan dat ik naar de 3 moet en bij 50 naar de 4, bij 65 of zo al naar de 5 en bij 80 al naar de 6. Mijn vader zit er ook steeds op te hameren dat ik dus moet schakelen maar ik heb het in de rijlessen heel anders geleerd. Daar schakelde ik pas naar de 3 als ik 50 reed en naar de 4 als ik 70 reed etc., heb ook nooit iets gehoord over het 'nieuwe rijden'. Iemand enig idee wat de beste manier van rijden is?
Daar klopt soms echt helemaal niets van. Mijn ouders hebben een ix35 gehad, dat schakeladvies sloeg nergens op.

Maar goed, ik zou er niet op letten maar gewoon lekker zelf aanvoelen.
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_157191083
In de auto waarin ik leste zat ook zo'n schakelindicator, die gaf ook aan dat ik bij 50 naar z'n 4 moest. van mijn instructeur moest ik dat ook negeren :+
pi_157219701
Wie hier heeft gekozen voor lessen in een automaat? :o
just give a second thought
what if we don't get caught...
pi_157220217
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 oktober 2015 10:57 schreef Apotheose het volgende:
Wie hier heeft gekozen voor lessen in een automaat? :o
Ben je het aan het overwegen?
Echte elektriciëns gebruiken geen jokari.
  zaterdag 31 oktober 2015 @ 11:45:58 #88
286575 Roces18
Chef de party
pi_157220275
quote:
1s.gif Op donderdag 29 oktober 2015 20:39 schreef derLudolf het volgende:

[..]

Daar klopt soms echt helemaal niets van. Mijn ouders hebben een ix35 gehad, dat schakeladvies sloeg nergens op.

Maar goed, ik zou er niet op letten maar gewoon lekker zelf aanvoelen.
Dat schakeladvies slaat wel ergens op. Dat is om die auto zo zuinig mogelijk te laten rijden en met het oog op milieu.
melksommelier en vertrouwenspersoon fok
pi_157220310
Hangt er ook wel vanaf of je motor warm is of koud. Als die koud is zou ik inderdaad pas bij 2500 opschakelen. Als die van mij warm is schakel ik meestal pas bij 4000 maar dat hangt dan ook weer van de belasting van de motor af.
/A/non's with his waifu, all's right in the world.
  zaterdag 31 oktober 2015 @ 15:44:51 #90
139677 Curiosity
In the devil's playground
pi_157224106
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 oktober 2015 10:57 schreef Apotheose het volgende:
Wie hier heeft gekozen voor lessen in een automaat? :o
Ik. En inmiddels al weer bijna een jaar mijn rijbewijs en auto.
“Gentlemen, you had my curiosity… but now you have my attention.”
  Moderator zaterdag 31 oktober 2015 @ 17:25:54 #91
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_157225920
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 oktober 2015 11:45 schreef Roces18 het volgende:

[..]

Dat schakeladvies slaat wel ergens op. Dat is om die auto zo zuinig mogelijk te laten rijden en met het oog op milieu.
Bij die auto echt niet
Als je op een rotonde rijdt met rond de 30km/u is het advies om in de 4 of 5 een advies van een pond worst.

Zuinig? Misschien maar ik denk dat ie afslaat en het duurt sowieso dan een eeuwigheid voordat je weer op snelheid bent.
Kranplätze müssen verdichtet sein
  Moderator zaterdag 31 oktober 2015 @ 17:30:23 #92
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_157226012
quote:
1s.gif Op zaterdag 31 oktober 2015 15:44 schreef Curiosity het volgende:

[..]

Ik. En inmiddels al weer bijna een jaar mijn rijbewijs en auto.
Waarom dat? Mijn inziens heb je dan een half rijbewijs, je kunt bv niet even met de auto van een ander op stap
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_157226031
quote:
1s.gif Op zaterdag 31 oktober 2015 15:44 schreef Curiosity het volgende:

[..]

Ik. En inmiddels al weer bijna een jaar mijn rijbewijs en auto.
ja. Heb eerder poging gedaan met rijlessen en dat was geen succes. Dat ik geen fijne instructeur had speelde ook mee. En nu wil ik weer lessen maar hink op 2 gedachten:

A) waarom moeilijk doen (schakel) als het makkelijk kan (automaat)
B) veel auto's (ook bedrijfswagens) zijn schakel. Is het dan niet handiger om lessen te nemen in schakelbak?
just give a second thought
what if we don't get caught...
  zaterdag 31 oktober 2015 @ 17:58:50 #94
286575 Roces18
Chef de party
pi_157226647
quote:
1s.gif Op zaterdag 31 oktober 2015 17:31 schreef Apotheose het volgende:

[..]

ja. Heb eerder poging gedaan met rijlessen en dat was geen succes. Dat ik geen fijne instructeur had speelde ook mee. En nu wil ik weer lessen maar hink op 2 gedachten:

A) waarom moeilijk doen (schakel) als het makkelijk kan (automaat)
B) veel auto's (ook bedrijfswagens) zijn schakel. Is het dan niet handiger om lessen te nemen in schakelbak?
altijd schakel, je moet niet zo bang zijn dat je het niet kan. Kijk naar de domste kneus op de weg , als die het kan kan jij het ook toch. Gewoon een kwestie van oefenen. Misschien zal je meer lessen dan gemiddeld nodig hebben, maar als je geen schakel kan, dan kan je toch niet 100% autorijden.
melksommelier en vertrouwenspersoon fok
  zaterdag 31 oktober 2015 @ 18:11:02 #95
139677 Curiosity
In the devil's playground
pi_157226878
quote:
1s.gif Op zaterdag 31 oktober 2015 17:30 schreef derLudolf het volgende:

[..]

Waarom dat? Mijn inziens heb je dan een half rijbewijs, je kunt bv niet even met de auto van een ander op stap
Ik kan gewoon niet schakelen. En op mijn 43e ga ik niet meer moeilijk doen.
Punt is nu, ik rij en ben niet meer afhankelijk.
“Gentlemen, you had my curiosity… but now you have my attention.”
  zaterdag 31 oktober 2015 @ 18:14:08 #96
139677 Curiosity
In the devil's playground
pi_157226934
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 oktober 2015 17:58 schreef Roces18 het volgende:

[..]

altijd schakel, je moet niet zo bang zijn dat je het niet kan. Kijk naar de domste kneus op de weg , als die het kan kan jij het ook toch. Gewoon een kwestie van oefenen. Misschien zal je meer lessen dan gemiddeld nodig hebben, maar als je geen schakel kan, dan kan je toch niet 100% autorijden.
Niet kunnen schakelen is niet kunnen rijden. Man man man wat een flauwe kul.
“Gentlemen, you had my curiosity… but now you have my attention.”
  zaterdag 31 oktober 2015 @ 18:24:17 #97
286575 Roces18
Chef de party
pi_157227098
quote:
1s.gif Op zaterdag 31 oktober 2015 18:14 schreef Curiosity het volgende:

[..]

Niet kunnen schakelen is niet kunnen rijden. Man man man wat een flauwe kul.
Nee. Want je kan dan niet overweg met, laten we zeggen 95% van de autos in Nederland? Dan ben je toch geen bekwaam autorijder? Maar je moet het zelf weten. Ieder zijn meug.
melksommelier en vertrouwenspersoon fok
  FOK!fotograaf zaterdag 31 oktober 2015 @ 18:29:08 #98
341889 Pizza_Boom
manusje van alles
pi_157227200
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 oktober 2015 18:24 schreef Roces18 het volgende:

[..]

Nee. Want je kan dan niet overweg met, laten we zeggen 95% van de autos in Nederland? Dan ben je toch geen bekwaam autorijder? Maar je moet het zelf weten. Ieder zijn meug.
Als het kunnen schakelen iets zegt over het kunnen autorijden, dan zit Nederland vol met perfecte chauffeurs. En dat is AB SO LUUT niet het geval... Kunnen schakelen is een auto kunnen bedienen, nou woehoe... Het is handig als je het kan, zeker in Europa, waar we te knierterig zijn om een paar euro extra te betalen voor een automaat, maar verder?
The summer is magic!
Nobody on the road, nobody on the beach.
I feel it in the air, the summer is out of reach.

"Censorship is telling a man he can't have a steak just because a baby can't chew it."
  zaterdag 31 oktober 2015 @ 18:29:38 #99
286575 Roces18
Chef de party
pi_157227214
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 oktober 2015 18:29 schreef Pizza_Boom het volgende:

[..]

Als het kunnen schakelen iets zegt over het kunnen autorijden, dan zit Nederland vol met perfecte chauffeurs. En dat is AB SO LUUT niet het geval... Kunnen schakelen is een auto kunnen bedienen, nou woehoe... Het is handig als je het kan, zeker in Europa, waar we te knierterig zijn om een paar euro extra te betalen voor een automaat, maar verder?
als jij het zegt O+
melksommelier en vertrouwenspersoon fok
pi_157227237
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 oktober 2015 18:24 schreef Roces18 het volgende:

[..]

Nee. Want je kan dan niet overweg met, laten we zeggen 95% van de autos in Nederland? Dan ben je toch geen bekwaam autorijder? Maar je moet het zelf weten. Ieder zijn meug.
Als je een eigen auto hebt, hoe vaak zit je dan in die van een ander?

En daarbij, We zitten allemaal in hetzelfde verkeer, met dezelfde regels, of je op een bromfiets of op een CE-combi rijdt.
Echte elektriciëns gebruiken geen jokari.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')