De enige manier om ervaring op te doen!quote:Op dinsdag 27 oktober 2015 15:50 schreef DeLuna het volgende:
Ik hoop dat ik de komende tijd wat zekerder wordt, dus veel km's maken denk ik zo.
Het verschilt per auto wanneer je het best kunt schakelen. Je kunt beter naar de toeren kijken.quote:Op donderdag 29 oktober 2015 19:51 schreef Burnedgamer het volgende:
Deze week weer een paar keer gereden met de auto en gaat al wel wat beter, hij slaat gelukkig niet meer af. Wel is het nu 2 keer voorgekomen dat ik ineens een verbrande geur van de koppeling ruik. Dit was allebei bij een heuvelachtige weg, ik ben geneigd om bij een heuvelachtige weg meer gas te geven bij het optrekken dan normaal en volgens mij laat ik daardoor ook onbewust de koppeling aanslepen.
Heeft iemand trouwens een idee of het 'nieuwe rijden' echt beter is? Ik rijd in de auto van m'n vader, een Nissan Qashqai en deze geeft ook aan wanneer ik moet schakelen. Als ik 30 rijd geeft hij al aan dat ik naar de 3 moet en bij 50 naar de 4, bij 65 of zo al naar de 5 en bij 80 al naar de 6. Mijn vader zit er ook steeds op te hameren dat ik dus moet schakelen maar ik heb het in de rijlessen heel anders geleerd. Daar schakelde ik pas naar de 3 als ik 50 reed en naar de 4 als ik 70 reed etc., heb ook nooit iets gehoord over het 'nieuwe rijden'. Iemand enig idee wat de beste manier van rijden is?
De beste manier staat niet vast. Elke auto werkt net iets anders. En ook het aangeven is maar een schatting, het is wel goed om het over het algemeen te volgen maar het zal niet altijd van toepassing zijn. Je moet het zelf aanvoelen, schakel je door moet je voelen of je nog genoeg vermogen hebt. En naar de toeren kijken Zoals Messina hierboven zei.quote:Op donderdag 29 oktober 2015 19:51 schreef Burnedgamer het volgende:
Deze week weer een paar keer gereden met de auto en gaat al wel wat beter, hij slaat gelukkig niet meer af. Wel is het nu 2 keer voorgekomen dat ik ineens een verbrande geur van de koppeling ruik. Dit was allebei bij een heuvelachtige weg, ik ben geneigd om bij een heuvelachtige weg meer gas te geven bij het optrekken dan normaal en volgens mij laat ik daardoor ook onbewust de koppeling aanslepen.
Heeft iemand trouwens een idee of het 'nieuwe rijden' echt beter is? Ik rijd in de auto van m'n vader, een Nissan Qashqai en deze geeft ook aan wanneer ik moet schakelen. Als ik 30 rijd geeft hij al aan dat ik naar de 3 moet en bij 50 naar de 4, bij 65 of zo al naar de 5 en bij 80 al naar de 6. Mijn vader zit er ook steeds op te hameren dat ik dus moet schakelen maar ik heb het in de rijlessen heel anders geleerd. Daar schakelde ik pas naar de 3 als ik 50 reed en naar de 4 als ik 70 reed etc., heb ook nooit iets gehoord over het 'nieuwe rijden'. Iemand enig idee wat de beste manier van rijden is?
Daar klopt soms echt helemaal niets van. Mijn ouders hebben een ix35 gehad, dat schakeladvies sloeg nergens op.quote:Op donderdag 29 oktober 2015 19:51 schreef Burnedgamer het volgende:
Deze week weer een paar keer gereden met de auto en gaat al wel wat beter, hij slaat gelukkig niet meer af. Wel is het nu 2 keer voorgekomen dat ik ineens een verbrande geur van de koppeling ruik. Dit was allebei bij een heuvelachtige weg, ik ben geneigd om bij een heuvelachtige weg meer gas te geven bij het optrekken dan normaal en volgens mij laat ik daardoor ook onbewust de koppeling aanslepen.
Heeft iemand trouwens een idee of het 'nieuwe rijden' echt beter is? Ik rijd in de auto van m'n vader, een Nissan Qashqai en deze geeft ook aan wanneer ik moet schakelen. Als ik 30 rijd geeft hij al aan dat ik naar de 3 moet en bij 50 naar de 4, bij 65 of zo al naar de 5 en bij 80 al naar de 6. Mijn vader zit er ook steeds op te hameren dat ik dus moet schakelen maar ik heb het in de rijlessen heel anders geleerd. Daar schakelde ik pas naar de 3 als ik 50 reed en naar de 4 als ik 70 reed etc., heb ook nooit iets gehoord over het 'nieuwe rijden'. Iemand enig idee wat de beste manier van rijden is?
Ben je het aan het overwegen?quote:Op zaterdag 31 oktober 2015 10:57 schreef Apotheose het volgende:
Wie hier heeft gekozen voor lessen in een automaat?
Dat schakeladvies slaat wel ergens op. Dat is om die auto zo zuinig mogelijk te laten rijden en met het oog op milieu.quote:Op donderdag 29 oktober 2015 20:39 schreef derLudolf het volgende:
[..]
Daar klopt soms echt helemaal niets van. Mijn ouders hebben een ix35 gehad, dat schakeladvies sloeg nergens op.
Maar goed, ik zou er niet op letten maar gewoon lekker zelf aanvoelen.
Ik. En inmiddels al weer bijna een jaar mijn rijbewijs en auto.quote:Op zaterdag 31 oktober 2015 10:57 schreef Apotheose het volgende:
Wie hier heeft gekozen voor lessen in een automaat?
Bij die auto echt nietquote:Op zaterdag 31 oktober 2015 11:45 schreef Roces18 het volgende:
[..]
Dat schakeladvies slaat wel ergens op. Dat is om die auto zo zuinig mogelijk te laten rijden en met het oog op milieu.
Waarom dat? Mijn inziens heb je dan een half rijbewijs, je kunt bv niet even met de auto van een ander op stapquote:Op zaterdag 31 oktober 2015 15:44 schreef Curiosity het volgende:
[..]
Ik. En inmiddels al weer bijna een jaar mijn rijbewijs en auto.
ja. Heb eerder poging gedaan met rijlessen en dat was geen succes. Dat ik geen fijne instructeur had speelde ook mee. En nu wil ik weer lessen maar hink op 2 gedachten:quote:Op zaterdag 31 oktober 2015 15:44 schreef Curiosity het volgende:
[..]
Ik. En inmiddels al weer bijna een jaar mijn rijbewijs en auto.
altijd schakel, je moet niet zo bang zijn dat je het niet kan. Kijk naar de domste kneus op de weg , als die het kan kan jij het ook toch. Gewoon een kwestie van oefenen. Misschien zal je meer lessen dan gemiddeld nodig hebben, maar als je geen schakel kan, dan kan je toch niet 100% autorijden.quote:Op zaterdag 31 oktober 2015 17:31 schreef Apotheose het volgende:
[..]
ja. Heb eerder poging gedaan met rijlessen en dat was geen succes. Dat ik geen fijne instructeur had speelde ook mee. En nu wil ik weer lessen maar hink op 2 gedachten:
A) waarom moeilijk doen (schakel) als het makkelijk kan (automaat)
B) veel auto's (ook bedrijfswagens) zijn schakel. Is het dan niet handiger om lessen te nemen in schakelbak?
Ik kan gewoon niet schakelen. En op mijn 43e ga ik niet meer moeilijk doen.quote:Op zaterdag 31 oktober 2015 17:30 schreef derLudolf het volgende:
[..]
Waarom dat? Mijn inziens heb je dan een half rijbewijs, je kunt bv niet even met de auto van een ander op stap
Niet kunnen schakelen is niet kunnen rijden. Man man man wat een flauwe kul.quote:Op zaterdag 31 oktober 2015 17:58 schreef Roces18 het volgende:
[..]
altijd schakel, je moet niet zo bang zijn dat je het niet kan. Kijk naar de domste kneus op de weg , als die het kan kan jij het ook toch. Gewoon een kwestie van oefenen. Misschien zal je meer lessen dan gemiddeld nodig hebben, maar als je geen schakel kan, dan kan je toch niet 100% autorijden.
Nee. Want je kan dan niet overweg met, laten we zeggen 95% van de autos in Nederland? Dan ben je toch geen bekwaam autorijder? Maar je moet het zelf weten. Ieder zijn meug.quote:Op zaterdag 31 oktober 2015 18:14 schreef Curiosity het volgende:
[..]
Niet kunnen schakelen is niet kunnen rijden. Man man man wat een flauwe kul.
Als het kunnen schakelen iets zegt over het kunnen autorijden, dan zit Nederland vol met perfecte chauffeurs. En dat is AB SO LUUT niet het geval... Kunnen schakelen is een auto kunnen bedienen, nou woehoe... Het is handig als je het kan, zeker in Europa, waar we te knierterig zijn om een paar euro extra te betalen voor een automaat, maar verder?quote:Op zaterdag 31 oktober 2015 18:24 schreef Roces18 het volgende:
[..]
Nee. Want je kan dan niet overweg met, laten we zeggen 95% van de autos in Nederland? Dan ben je toch geen bekwaam autorijder? Maar je moet het zelf weten. Ieder zijn meug.
als jij het zegtquote:Op zaterdag 31 oktober 2015 18:29 schreef Pizza_Boom het volgende:
[..]
Als het kunnen schakelen iets zegt over het kunnen autorijden, dan zit Nederland vol met perfecte chauffeurs. En dat is AB SO LUUT niet het geval... Kunnen schakelen is een auto kunnen bedienen, nou woehoe... Het is handig als je het kan, zeker in Europa, waar we te knierterig zijn om een paar euro extra te betalen voor een automaat, maar verder?
Als je een eigen auto hebt, hoe vaak zit je dan in die van een ander?quote:Op zaterdag 31 oktober 2015 18:24 schreef Roces18 het volgende:
[..]
Nee. Want je kan dan niet overweg met, laten we zeggen 95% van de autos in Nederland? Dan ben je toch geen bekwaam autorijder? Maar je moet het zelf weten. Ieder zijn meug.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |