Ik zag 't. Vergeten erbij te zetten.quote:Op zondag 1 november 2015 08:04 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Ik zou even de regelgeving gaan doorlezen. Je mag allang meer trekken met alleen B.
https://www.rijksoverheid(...)anhangwagen-besturen
Als jij E nodig had om te beseffen dat je je breekkabel moet aanklikken, dan was E in jouw geval geen overbodige luxe. Ik rij al jaren met aanhangers, sleurhutten en dergelijke, steeds keurig binnen de door de wet gestelde grenzen en ik heb nog nooit problemen gehad of veroorzaakt. Het is als met alles. Als je het maar regelmatig doet, krijg je er vanzelf ervaring in. Wat zou het verplicht maken van E voor nut hebben voor die mensen die 1 keer per jaar met de sleurhut weggaan? Helemaal geen. Ze gaan er niet beter van rijden, hoogstens leren ze dat ding op de camping sneller achteruit op zijn plekje te krijgen. De rest van het jaar rijden ze met de leasebak zonder aanhanger en dan zouden ze door dat E ineens die ene keer per jaar beter gaan rijden? I do not think so.quote:Op zondag 1 november 2015 08:52 schreef 75020 het volgende:
Ik heb E er apart bij moeten halen voor mijn werk. Ik reed daarvoor al jaren aanhangertjes zonder rijbewijs en dacht ervaring te hebben maar heb er toch wat van opgestoken. Handelingen bij aankoppelen, bevestigen breekkabel, lastverdeling, enz, enz. Eigenlijk vind ik het nu onverantwoord dat er mensen zijn zonder E of bij B behaalde E die elk jaar klakkeloos hun sleurhut achter hun auto gooien en maar een end weg toeren.
Hoe, mijn beste. Hoe. Lezen.quote:Op zondag 1 november 2015 09:58 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Als jij E nodig had om te beseffen dat je je breekkabel moet aanklikken, dan was E in jouw geval geen overbodige luxe.
Ik voor mijn cursus ook nooit.quote:rij al jaren met aanhangers, sleurhutten en dergelijke, steeds keurig binnen de door de wet gestelde grenzen en ik heb nog nooit problemen gehad of veroorzaakt.
Mooi verhaal man. Zeker wat betreft de lading vind ik een giller. Afgelopen zomer onderweg naar Zuid Europa lagen er weer twee geschaarde caravans. Vaak is dit soort ongevallen het resultaat van verkeerd beladen, snelheid en niet te weten hoe te corrigeren bij slingeren van zogenaamde ervaren rotten. En het is ook niet voor niets dat bij controles het beladen een aandachtspunt is. Maar jij weet en kan.Het gelukkig allemaal al. Jouw soort arrogantie is de reden dat we onderweg naar ons vakantiebestemming wel eens gecrashte caravans tegenkom. Volgende keer zal ik glimlachend zwaaien want misschien ben jij het dan wel.quote:Het is als met alles. Als je het maar regelmatig doet, krijg je er vanzelf ervaring in. Wat zou het verplicht maken van E voor nut hebben voor die mensen die 1 keer per jaar met de sleurhut weggaan?Helemaal geen. Ze gaan er niet beter van rijden, hoogstens leren ze dat ding op de camping sneller achteruit op zijn plekje te krijgen. De rest van het jaar rijden ze met de leasebak zonder aanhanger en dan zouden ze door dat E ineens die ene keer per jaar beter gaan rijden? I do not think so.
Gelukkig ziet de wetgever dat ook in, getuige de verruimde regels, waardoor ik nu, als het nodig is, met zwaarder spul de weg op mag, ook al heb ik geen E. De wetgever gaat er duidelijk van uit, dat mensen hun eigen verantwoordelijkheid nemen en afwegen, of ze met een aanhanger om kunnen gaan of niet. En eerlijk gezegd denk ik dat wij in Nederland dat ook kunnen. Ik maak veel kilometers en zie zelden tot nooit rare capriolen met aanhangers. Men houdt zich redelijk aan de snelheid (behalve als er een Mercedes of BMW voor hangt, maar die zijn nu eenmaal van allerlei regels vrijgesteld), er wordt afstand gehouden. Het enige dat mankeert is de verlichting. Losse stekkers, kapotte lampen, helemaal geen verlichting ondanks de aangesloten stekker... Maar dat is een instelling. Als mensen dat nu niet controleren voor vertrek, doen ze dat ook niet als ze hun E hebben.
Goed beladen is stukje gezond verstand, zo laag mogelijk en liefst boven de as(sen) op zo'n manier dat het niet kan bewegen. En zorgen dat je voldoende druk op de kogel hebt.quote:Op zondag 1 november 2015 10:32 schreef 75020 het volgende:
verkeerd beladen, snelheid en niet te weten hoe te corrigeren bij slingeren
als je aanhanger begint te slingeren doe je sowieso al iets verkeerd; dan is de combinatie waarmee je de baan op gaat gewoon niet veilig.quote:Op zondag 1 november 2015 12:58 schreef derLudolf het volgende:
Edit: even nagekeken, idd stuur rechthouden zoals ik dacht en had los en als dat niet helpt in de ankers
Die kleintjes scharen veel sneller. Daarom is het lastiger en ben je ze sneller 'kwijt'.quote:Op zondag 1 november 2015 19:51 schreef deezler het volgende:
Ik vind het rijden met zo'n kleine enkelasser, waar je alleen B voor nodig hebt, eerlijk gezegd lastiger dan met een veel grotere waar je alleen met BE mee mag rijden. Vooral achteruit dan.
Ik heb best wat dingen gehad bij mijn BE, maar aanhangwagen beladen is iets dat toch echt niet getoetst werd.quote:Op zondag 1 november 2015 10:32 schreef 75020 het volgende:
Mooi verhaal man. Zeker wat betreft de lading vind ik een giller. Afgelopen zomer onderweg naar Zuid Europa lagen er weer twee geschaarde caravans. Vaak is dit soort ongevallen het resultaat van verkeerd beladen, snelheid en niet te weten hoe te corrigeren bij slingeren van zogenaamde ervaren rotten. En het is ook niet voor niets dat bij controles het beladen een aandachtspunt is. Maar jij weet en kan.Het gelukkig allemaal al. Jouw soort arrogantie is de reden dat we onderweg naar ons vakantiebestemming wel eens gecrashte caravans tegenkom. Volgende keer zal ik glimlachend zwaaien want misschien ben jij het dan wel.
Niet?quote:Op zondag 1 november 2015 19:58 schreef Pizza_Boom het volgende:
[..]
Ik heb best wat dingen gehad bij mijn BE, maar aanhangwagen beladen is iets dat toch echt niet getoetst werd.
Nope. Er lagen een aantal blokjes beton in de wagen, vast in een frame op de laadvloer, voor wat dood gewicht en lekker rijden.quote:Op zondag 1 november 2015 20:02 schreef derLudolf het volgende:
[..]
Niet?Dat lijkt mij toch wel vrij cruciaal. Bij een C rijbewijs leer je dat wel dacht ik
Alleen de verdeling tussen voor en achteras, hoeveel je per as mag laden, en wat de verhouding is tussen koppelschotel en de achterassen.quote:Op zondag 1 november 2015 20:02 schreef derLudolf het volgende:
[..]
Niet?Dat lijkt mij toch wel vrij cruciaal. Bij een C rijbewijs leer je dat wel dacht ik
Niet alleen dat. Vaak zijn ze ook smaller en korter waardoor je ze slechter ziet in je spiegels.quote:Op zondag 1 november 2015 19:58 schreef Ridocar het volgende:
[..]
Die kleintjes scharen veel sneller. Daarom is het lastiger en ben je ze sneller 'kwijt'.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |